Acties:
  • +3 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-09 09:03
Idd met de nieuwe pib firmware is de nom regeling nagenoeg 0. Top.
Hier met kwh meter als controller nagenoeg niks verbruikt vannacht.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:35
Sinds gisteren is versie 1.0218 beschikbaarvoor de batterij die (onderandere) nul op de meter weer laat werken zoals voorheen. Iedereen krijgt deze automatisch in de komende dagen, of kan m nu al handmatig installeren.

De sturing van batterij loopt altijd pakweg 2-4 seconden achter omdat hij moet reageren op wat de slimme meter doorgeeft, jij ziet het in de live grafiek net zo snel als de batterij het zelf ook ziet, daarna kan de batterij corrigeren naar 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kom ik net beneden. Nee hè, oranje status op één van de batterijen. Een E327. Onze virtuele vriend Wizzi suggereert om de batterij te resetten. (Knop 10 vast houden) Na het opnieuw koppelen van de WiFi werkt het inderdaad weer. Even een hiccup door instantie nieuwe firmware?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:50
@Verwijderd , dat heb ik ook met 1 v/d 2 PiB's gehad na een recente firmware update. Daarna niet meer gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
Volgens mij hebben de cloud servers van Homewizard een probleempje.
In ha zie ik alles werken en de pibs laden full pull op.

Echter in de homewizard app zijn de pibs stil. Doen niks. Laden niet,op. Hebben nog steeds 0% bij nu weergave. Bij dag weergave hebben ze wel wat geladen en zien de grafieken er goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

internet4me schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:05:

Echter in de homewizard app zijn de pibs stil. Doen niks. Laden niet,op. Hebben nog steeds 0% bij nu weergave. Bij dag weergave hebben ze wel wat geladen en zien de grafieken er goed uit.
De Nu weergave hobbelt hier lekker mee. Komt overeen met wat ik in Homey zie. Alleen 96.7% bewolking hier. Dus vermogen ho maar. ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:35
internet4me schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:05:

Welke firmware P1 en PIB heb je? Aangezien er nu zoveel wijzigingen geweest zijn afgelopen week even relevant.

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZlBAmC8u3r0SOqjSFID0Q6vBr9c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bynhGNpVP6wt1y8AcAx3D35D.jpg?f=fotoalbum_large

Zie het effect van de batterij. Linker colom is 2024 rechte colom is dit jaar.
Vermindering van teruglevering maar het belangrijkste is de import van energie. Dit gaat heel laag worden gedurende 6 maanden
In juni heb ik pas de tweede batterij. Bij het koffiezetten leveren de batterijen 80 % van de energie.

[ Voor 8% gewijzigd door GL007 op 08-08-2025 10:14 ]

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-09 16:23
Het lijkt erop dat het stuk gaan van 1 van mijn eerste batterijen ook iets goeds heeft gebracht...
Ik heb al een geruime tijd lopen klagen dat ik het NOM gedrag steeds slechter vond functioneren. Van 0,05 kW import per nacht naar 0,9 tot 1,2 kW import per nacht.
Omdat dus 1 van de 3 PIB's kapot is heb ik deze gisteren uitgeschakeld (met de hoofdknop) en daarna de stekker uit het stopcontact gehaald.
Deze kapotte PIB wordt 19 augustus omgewisseld voor een nieuwe.
En voila, sinds gisteren heb ik ineens weer een bijna perfect NOM gedrag!
Ik vermoed dat de kapotte PIB al dus een geruime tijd niet helemaal lekker was waardoor die het NOM proces verstoorde.
De PIB had ook een lagere cylci stand en import en export waardes dan de andere PIB waarmee ik gestart ben. 129 cycli ipv 139 en "maar"400 kWh import tegen 450 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:27

Aardedraadje

Met kabelschoen

(RSH) schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:15:
Het lijkt erop dat het stuk gaan van 1 van mijn eerste batterijen ook iets goeds heeft gebracht...
Ik heb al een geruime tijd lopen klagen dat ik het NOM gedrag steeds slechter vond functioneren. Van 0,05 kW import per nacht naar 0,9 tot 1,2 kW import per nacht.
Omdat dus 1 van de 3 PIB's kapot is heb ik deze gisteren uitgeschakeld (met de hoofdknop) en daarna de stekker uit het stopcontact gehaald.
Deze kapotte PIB wordt 19 augustus omgewisseld voor een nieuwe.
En voila, sinds gisteren heb ik ineens weer een bijna perfect NOM gedrag!
Ik vermoed dat de kapotte PIB al dus een geruime tijd niet helemaal lekker was waardoor die het NOM proces verstoorde.
De PIB had ook een lagere cylci stand en import en export waardes dan de andere PIB waarmee ik gestart ben. 129 cycli ipv 139 en "maar"400 kWh import tegen 450 kWh.
Fijn dat er een oplossing is gekomen voor het probleem, is er nog een conclusie gekomen voor het sockets-verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
Tebbie schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:09:
[...]

Welke firmware P1 en PIB heb je? Aangezien er nu zoveel wijzigingen geweest zijn afgelopen week even relevant.
3 posts hierboven geef ik aan dat de nieuwe firmware goed draait. :)
Ook heb ik geen p1. Ik draai de enige kWh meter firmware versie.

[ Voor 9% gewijzigd door internet4me op 08-08-2025 10:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Ik las dat gister het gesprek hier ook nog even over het gebruik van een Energy Socket i.c.m. de PiB ging.
In principe kunnen de meeste apparaten in huis gelukkig echt wel tegen een stroomuitval of plotselinge uitschakeling en gaan ze niet kapot.
Het zal, afhankelijk van het apparaat, misschien wel wat meer stress geven op de interne onderdelen als ze "hard" uitgeschakeld worden, dus uiteindelijk niet wenselijk om dat dagelijks mee te maken.

HW raadt af om iets tussen de PiB en het stopcontact te plaatsen, maar dat zal hem vooral zitten in het feit dat ze de PiB hebben volgebouwd met hun eigen sensoren en protocollen. Als dit allemaal direct verbonden is met het net, is het net dan ook de enige variabele waar ze echt rekening mee moet houden.

HW kan niet zien wat je er eventueel voor extra apparaten/schakelaars/begrenzers tussen hebt hangen en vooral ook de werking daarvan. Als je dat niet zou afraden, zouden mensen er wel 10 andere dingen nog tussen kunnen hangen, want er staat dan dus immers nergens dat het afgeraden wordt. Zo had ik vroeger vuurwerk waar letterlijk op stond: "niet in den hond stoppen" en nog ergens een magnetron handleiding waar iets in stond over dat je er geen dieren in moet drogen ;)
Redelijk logisch voor de meesten, lijkt me.

Maar als je een product verkoopt, moet het monkey-proof of beter gezegd "idiot-proof" zijn.
Capabele en goed geïnformeerde klanten zullen er zeer waarschijnlijk geen domme dingen mee doen, maar het gaat juist om die andere klanten. Al zijn het er misschien maar weinig, je moet er wel rekening mee houden. Zowel in het design en beoogde gebruik van je product als in de bijbehorende communicatie.

De PiB kan in principe probleemloos "hard" uitgeschakeld worden, want bij stroomuitval gaat hij echt niet kapot. De PiB detecteert zelf wanneer er een stroomuitval is en schakelt zichzelf in enkele miliseconden uit.
Letterlijk de woorden van HW zelf erover, ik neem aan dat we dan mogen aannemen dat dat klopt?

Bij mij is twee keer de stroom kortstondig uitgevallen en een keer de aardlek getriggerd door een falende vaatwasser sinds ik de PiB heb, maar geen centje pijn.
En het zou ook raar zijn als dat anders was, toch?

Maar als je mensen dus "toestaat" om er 1 of meerdere apparaten tussen de zetten met Joost weet wat voor schakel-effecten, dan is het hek van de dam.
Volgens mijn installateur kan ik mijn zonnepanelen ook best wel eens uitschakelen met de werkschakelaar wanneer nodig, maar het is niet ontwikkeld om dat 100-en of 1000-en keren te doen.
Dat is bij veel apparatuur en de PiB niet anders.

Ik begrijp heel goed dat HW volledig wil wegblijven van elke mogelijke garantie-discussie waarbij er externe-apparaten in het spel zijn.
Als er in zo'n situatie een overijverige HW-klantenservice medewerker je exacte set-up wil weten, vind ik dat ergens wel begrijpelijk. Ze moeten dingen kunnen uitsluiten en duiden.
En dat is prima en hun goed recht ZOLANG dat maar niet uitmondt in een witch-hunt richting je klant om vooral de eigen verantwoordelijkheid van een eventueel niet goed werkend product te ontlopen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-09 16:23
Aardedraadje schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:17:
[...]

Fijn dat er een oplossing is gekomen voor het probleem, is er nog een conclusie gekomen voor het sockets-verhaal?
Nee niets meer teruggekoppeld gekregen op mijn vragen over de sockets en de gevraagde foto's.
Niet dat mijn reactie uitnodigde tot terugkoppeling, maar toch.

ergo conclusio; PIB stuk; E300 / E325 / E501 / koudmelding / beperkte werking melding; 140Cyli gedaan ; 19 augustus omwisselen voor een nieuwe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:35
internet4me schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:17:
[...]

3 posts hierboven geef ik aan dat de nieuwe firmware goed draait. :)
Ook heb ik geen p1. Ik draai de enige kWh meter firmware versie.
En die post zat bij mij op vorige pagina 😂 Ipad is klein schermpje.
Specifiek, de laatste de P1 firmware maakt verbinding met een nieuw cloud platform dus vandaar de reden.
Aangezien jij dus blijkbaar de kwh versie gebruikt zal dat nog het eerste zijn.

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Knurt schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:20:
Ik las dat gister het gesprek hier ook nog even over het gebruik van een Energy Socket i.c.m. de PiB ging.
In principe kunnen de meeste apparaten in huis gelukkig echt wel tegen een stroomuitval of plotselinge uitschakeling en gaan ze niet kapot.
Het zal, afhankelijk van het apparaat, misschien wel wat meer stress geven op de interne onderdelen als ze "hard" uitgeschakeld worden, dus uiteindelijk niet wenselijk om dat dagelijks mee te maken.

HW raadt af om iets tussen de PiB en het stopcontact te plaatsen, maar dat zal hem vooral zitten in het feit dat ze de PiB hebben volgebouwd met hun eigen sensoren en protocollen. Als dit allemaal direct verbonden is met het net, is het net dan ook de enige variabele waar ze echt rekening mee moet houden.

HW kan niet zien wat je er eventueel voor extra apparaten/schakelaars/begrenzers tussen hebt hangen en vooral ook de werking daarvan. Als je dat niet zou afraden, zouden mensen er wel 10 andere dingen nog tussen kunnen hangen, want er staat dan dus immers nergens dat het afgeraden wordt. Zo had ik vroeger vuurwerk waar letterlijk op stond: "niet in den hond stoppen" en nog ergens een magnetron handleiding waar iets in stond over dat je er geen dieren in moet drogen ;)
Redelijk logisch voor de meesten, lijkt me.

Maar als je een product verkoopt, moet het monkey-proof of beter gezegd "idiot-proof" zijn.
Capabele en goed geïnformeerde klanten zullen er zeer waarschijnlijk geen domme dingen mee doen, maar het gaat juist om die andere klanten. Al zijn het er misschien maar weinig, je moet er wel rekening mee houden. Zowel in het design en beoogde gebruik van je product als in de bijbehorende communicatie.

De PiB kan in principe probleemloos "hard" uitgeschakeld worden, want bij stroomuitval gaat hij echt niet kapot. De PiB detecteert zelf wanneer er een stroomuitval is en schakelt zichzelf in enkele miliseconden uit.
Letterlijk de woorden van HW zelf erover, ik neem aan dat we dan mogen aannemen dat dat klopt?

Bij mij is twee keer de stroom kortstondig uitgevallen en een keer de aardlek getriggerd door een falende vaatwasser sinds ik de PiB heb, maar geen centje pijn.
En het zou ook raar zijn als dat anders was, toch?

Maar als je mensen dus "toestaat" om er 1 of meerdere apparaten tussen de zetten met Joost weet wat voor schakel-effecten, dan is het hek van de dam.
Volgens mijn installateur kan ik mijn zonnepanelen ook best wel eens uitschakelen met de werkschakelaar wanneer nodig, maar het is niet ontwikkeld om dat 100-en of 1000-en keren te doen.
Dat is bij veel apparatuur en de PiB niet anders.

Ik begrijp heel goed dat HW volledig wil wegblijven van elke mogelijke garantie-discussie waarbij er externe-apparaten in het spel zijn.
Als er in zo'n situatie een overijverige HW-klantenservice medewerker je exacte set-up wil weten, vind ik dat ergens wel begrijpelijk. Ze moeten dingen kunnen uitsluiten en duiden.
En dat is prima en hun goed recht ZOLANG dat maar niet uitmondt in een witch-hunt richting je klant om vooral de eigen verantwoordelijkheid van een eventueel niet goed werkend product te ontlopen...
Het verschil is alleen dat bij stroomuitval de verbruikers in je huis een dummyload worden waar alle energie in weg kan vloeien. Als je de socket uit zet en de batterij staat te leveren kan die energie nergens heen.

Mooi testje. Draai een kraan vol open, en donder hem dan in één keer dicht. Draai de kraan weer open. Maar sluit nu de hoofdkraan. Het verschil wordt je wel duidelijk. Ook of je ergens een brakke verbinding in je leidingwerk hebt. Dus niet mij aankijken als je straks natte voeten hebt. (Waterslag)

Clipje:
YouTube: What is Water Hammer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurt
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:31:
[...]

Het verschil is alleen dat bij stroomuitval de verbruikers in je huis een dummyload worden waar alle energie in weg kan vloeien. Als je de socket uit zet en de batterij staat te leveren kan die energie nergens heen.

Mooi testje. Draai een kraan vol open, en donder hem dan in één keer dicht. Draai de kraan weer open. Maar sluit nu de hoofdkraan. Het verschil wordt je wel duidelijk. Ook of je ergens een brakke verbinding in je leidingwerk hebt. Dus niet mij aankijken als je straks natte voeten hebt. (Waterslag)
Ik weet weinig over de interne werking van de pib (zoals waarschijnlijk de meeste pib eigenaren) en kan hooguit zeggen dat ik toch wel echt verwacht dat er voldoende elektrotechnische knowhow aanwezig is bij HW om hierover (vooraf) nagedacht te hebben.
Want zo niet, dan hebben we waarschijnlijk allemaal een heel andere discussie en probleem... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knurt schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:44:
[...]

Ik weet weinig over de interne werking van de pib (zoals waarschijnlijk de meeste pib eigenaren) en kan hooguit zeggen dat ik toch wel echt verwacht dat er voldoende elektrotechnische knowhow aanwezig is bij HW om hierover (vooraf) nagedacht te hebben.
Want zi niet, dan hebben we waarschijnlijk allemaal een heel andere discussie en probleem... ;)
En daarom zeggen ze dus geen socket en verlengsnoer tussen PIB en WCD….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurt
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:46:
[...]

Better safe than sorry...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpcatcher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-09 19:39
Verwijderd schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:46:
[...]

ik heb het niet (verlengsnoer of stekkerblok) maar ze raden het alleen af..
(ik heb deze discussie al eens gehad en zei dat het verboden was, op hun site ergens staat anders)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

carpcatcher schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:01:
[...]

ik heb het niet (verlengsnoer of stekkerblok) maar ze raden het alleen af..
(ik heb deze discussie al eens gehad en zei dat het verboden was, op hun site ergens staat anders)
Probleem is dat iedereen met voldoende elektronische kennis wel weet wat hij of zij aan het doen is. De doorsnee gebruiker echter niet. Je bent echt niet de eerste met een schroeiplek in het vloerkleed door een apenhaar verlengsnoertje van de bouwmarkt in combinatie met gourmetstel. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred B
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-09 10:51
De nieuwe P1-firmware is toch nog niet vrijgegeven? Die met de nieuwe cloud verbindt.

Overigens zijn er weer renewed batterijen te koop op de site van HW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
Fred B schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:22:
De nieuwe P1-firmware is toch nog niet vrijgegeven? Die met de nieuwe cloud verbindt.

Overigens zijn er weer renewed batterijen te koop op de site van HW.
Klopt. Alleen bèta.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03:00

fxs81

Julianadorp

Net weer bijgelezen hier, ik kijk op het display en zie ineens dat ik wat teruglever, huh, net waren ze beide nog aan het laden. Kijk naar links en zie Pib 1 (133 cycli) met een oranje led, in de app gaf deze de E327 error. Ik weet van hier dat een reset de oplossing is maar toch even gemeld aan Wizzi zodat HW er nu ook van op de hoogte is, ideaal trouwens dat je als je bent ingelogd dan ook gewoon het apparaat kan aanklikken wat de error geeft. Even de reset gedaan en alles werkt weer. Alles draait hier op de laatste beta firmware. Mijn 1e foutmelding tot nu toe. Ik pak er vanmiddag maar een biertje op ;)

[ Voor 3% gewijzigd door fxs81 op 08-08-2025 11:55 ]

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:25

aip

Nou, 4 weken lang werkt de boel prima tijdens mijn vakantie, vandaag, jawel, E446. Net maar even de betreffende PiB gereset. We gaan t zien.

.......

En jawel, na de reset doet ie t weer. Maar goed, dit zal wel een terugkerend probleem worden. Wacht even af, maar ik verwacht een gevalletje omwisselen op termijn.

[ Voor 39% gewijzigd door aip op 08-08-2025 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWS
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 11-08 18:28

JWS

henkzelf schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 18:54:
Via apparaten het juiste aanklikken en bovenin onder de apparaatnaam staat de sw versie.
Dank,
van versie 1.0216 nu meteen naar 1.0218 geupdated. P1 had al de nieuwste (?) versie 6.0203 NOM blijft stabiel.

gr.
Jan Willem (beginner!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:27

Aardedraadje

Met kabelschoen

aip schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 12:03:
Nou, 4 weken lang werkt de boel prima tijdens mijn vakantie, vandaag, jawel, E446. Net maar even de betreffende PiB gereset. We gaan t zien.

.......

En jawel, na de reset doet ie t weer. Maar goed, dit zal wel een terugkerend probleem worden. Wacht even af, maar ik verwacht een gevalletje omwisselen op termijn.
E4xx is bijna altijd een probleem met de cellen/BMS en zullen ze vrijwel zeker willen omwisselen. Ik zou het melden aan HW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JWS schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 12:03:
[...]

Dank,
van versie 1.0216 nu meteen naar 1.0218 geupdated. P1 had al de nieuwste (?) versie 6.0203 NOM blijft stabiel.

gr.
Jan Willem (beginner!)
Klopt. De laatste release is 6.0203. Alleen als je beta tester bent kun je een upgrade doen nog. Anders even geduld hebben. Wordt vanzelf een x uitgerold. In de TS kun je lezen welke releases er geweest zijn en wat er aangepakt is.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internet4me
Vandaag mijn eerste rode ledjes op 1 pib. Nog niet eens 18 uur nadat firmware 1.0218 op de pib’s zijn geinstalleerd.

Bovenste en onderste led waren rood.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ijv-DgO-kHBWdVfB4ZnwPyy3mP4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7VeuXmM1pPli6ukBqjc2NwL5.jpg?f=fotoalbum_large

Dit nadat de pib’s in de ochtend geladen hebben. Waarna de oven aanging en er terug geleverd moest worden. Om 12:05 stopte alles.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NX40608x6jGWwnnfEbHyVfWsk5Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4MvZ21s3PyEtFaBXB56YZFZP.png?f=fotoalbum_large

Via HA en qua ip was alles bereikbaar. Ha gaf alleen aan dat de machine in rust stond. Terwijl er meer dan genoeg werd terug geleverd aan het net.

Omdat rode leds met geen foutmelding duidt op een wifi netwerk issue. (Met 82% wifisterkte?)
Heb ik simpel via mijn wifi de desbetreffende pib van het netwerk gegooid. Leds gingen direct naar 1bar wit.
Na weer wifi toegang gegeven te hebben, begon alles weer te werken.

@HomeWizard_NL dit lijkt op wifi cq tcpip stack die in de knoop zit/zat. Kunnen jullie dit duiden? Misschien een firmware issue?

Aanvullend. Ik heb dus niks met de knoppen gedaan. Touch of draaiknop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
internet4me schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:09:
Vandaag mijn eerste rode ledjes op 1 pib. Nog niet eens 18 uur nadat firmware 1.0218 op de pib’s zijn geinstalleerd.

[Afbeelding]

Dit nadat de pib’s in de ochtend geladen hebben. Waarna de oven aanging en er terug geleverd moest worden. Om 12:05 stopte alles.

[Afbeelding]

Via HA en qua ip was alles bereikbaar. Ha gaf alleen aan dat de machine in rust stond. Terwijl er meer dan genoeg werd terug geleverd aan het net.

Omdat rode leds met geen foutmelding duidt op een wifi netwerk issue. (Met 82% wifisterkte?)
Heb ik simpel via mijn wifi de desbetreffende pib van het netwerk gegooid. Leds gingen direct naar 1bar wit.

@HomeWizard_NL dit lijkt op wifi cq tcpip stack die in de knoop zit/zat. Kunnen jullie dit duiden? Misschien een firmware issue?

Nu melden bij Homewizard dit is een duidelijk situatie. Foto’s mee sturen
Nooit eerder gezien bovenste groep led rood en onderste led groep rood.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blauwepanter
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 20:14

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit probleem heb ik ook gehad vorige week na een update.
Hier betreft het een renewed batterij.
Ik had zelf twijfel of de leds oranje of rood waren.
Probleem is 3 opeenvolgende dagen voor gekomen en de eerste keer opgelost door batterij even uit en weer in te schakelen.
De 2 opvolgende keren was de P1 meter uitnemen en weer terug steken voldoende om probleem op te lossen.
Het probleem deed zich hier voor na de hele dag perfect werken en toen er stroom werd gevraagd tijdens het koken gingen de bovenste en onderste led rood of oranje knipperen.
In de app geen foutmelding en wifi was 100%
De batterij blijft zolang de leds knipperen op inactief staan.
Nu de laatste 3 dagen geen probleem meer gehad gelukkig.

[ Voor 0% gewijzigd door Blauwepanter op 08-08-2025 13:32 . Reden: Spel fouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
Melding gedaan bij homewizard, via wizi.
Wonder boven wonder gaf wizi een antwoord dat relevant is/was. Met een schouderklopje dat ik het goed gedaan heb. 😎
Helaas zonder verdere stappen, dus nog steeds in limbo.
Toch maar doorgezet de helpdesk. Om dat de bovenste led en onderste led rood waren. Wat een nieuwe fout status is. Terwijl tcpip wel,gewoon werkt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
Blauwepanter schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:31:
[...]

Dit probleem heb ik ook gehad vorige week na een update.
Hier betreft het een renewed batterij.
Ik had zelf twijfel of de leds oranje of rood waren.
Probleem is 3 opeenvolgende dagen voor gekomen en de eerste keer opgelost door batterij even uit en weer in te schakelen.
De 2 opvolgende keren was de P1 meter uitnemen en weer terug steken voldoende om probleem op te lossen.
Het probleem deed zich hier voor na de hele dag perfect werken en toen er stroom werd gevraagd tijdens het koken gingen de bovenste en onderste led rood of oranje knipperen.
In de app geen foutmelding en wifi was 100%
De batterij blijft zolang de leds knipperen op inactief staan.
Nu de laatste 3 dagen geen probleem meer gehad gelukkig.
Dat lijkt idd hetzelfde. Zeker omdat er ook geen foutmelding is/was.
Misschien is het verstandig dat jij het ook meldt bij homewizard.
Het lijkt op een software fout. (Al kunnen wij toetsenbord ridders niets verder zien/uitzoeken…..ik zit wel in de ICT.)

[ Voor 5% gewijzigd door internet4me op 08-08-2025 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:06
GL007 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 05:43:
[Afbeelding]

Prima regeling alle software hebben de laatste update
Even checken of ik je goed begrijp, ik zie pieken >100W beide kanten op, is dit een goede NOM of bedoelde je iets anders? Ik dacht eerder veel strakkere NOM plaatjes gezien te hebben in dit topic namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blauwepanter
internet4me schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:35:
[...]

Dat lijkt idd hetzelfde. Zeker omdat er ook geen foutmelding is/was.
Misschien is het verstandig dat jij het ook meldt bij homewizard.
Probleem ook gemeld eerst in het weekend bij Wizzy.
Afgelopen dinsdag contact gehad en er werd gezegd dat het probleem verholpen was met laatste update.
Ik moet ook zeggen dat maandag ook de laaste keer is dat het probleem zich heeft voor gedaan.
Daar voor heb ik 3 dagen op rij tijden 800w stroom vraag dit probleem wel gehad.
Gelukkig is het probleem zoals het is gekomen ook weer gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdr
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21:13

wdr

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier exact hetzelfde na update gisteren naar 1.0218. Gisteravond om 23 uur bovenste en onderste leds rood knipperen. En vannacht ook 2 uur lang inactief. Had dit nog niet eerder meegemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qpFdEkBxrz5q4j9YfrGkAMini_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kSkZEtAYKlKo1NsyIbLfsILZ.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/siJyzbR444AtJVg_hBWJ-fqyY5A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zFvsS3HBht6xNT8EHsPJFpMG.jpg?f=fotoalbum_large

Nadat pib het vannacht weer vanzelf had opgepakt heeft ie ook nog een half uur aan het net staan leveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15-08 11:21
Mijn HW accu is ook defect en wordt volgende week vervangen (error 400 etc.). Waar kun je zien hoeveel cycles je accu heeft gemaakt? Begint de historie bij een nieuwe accu opnieuw of blijft de oude zichtbaar?

ID3 Pro Performance Max 58kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:25

aip

Jakkie takkie schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:56:
Mijn HW accu is ook defect en wordt volgende week vervangen (error 400 etc.). Waar kun je zien hoeveel cycles je accu heeft gemaakt? Begint de historie bij een nieuwe accu opnieuw of blijft de oude zichtbaar?
Cycles kun je zien in de app door via het tandwieltje te klikken. Als de huidige PiB uit het systeem wordt gewist ben je ook de cycles kwijt. De volgende gebruiker krijgt die weer wel te zien. Zo heb ik cycles in maart van 1 van de PiB's die ik toen echt nog niet thuis had staan. En dat zijn er niet 2-3 of 4, maar tegen de 20. En nee, ik heb geen refurbished gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel28
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 18:06
Jakkie takkie schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:56:
Begint helaas opnieuw. Ben mijn data vanaf maart toe aan gister ook helaas kwijt. Gister ook nieuwe gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
frankj030 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:39:
[...]

Even checken of ik je goed begrijp, ik zie pieken >100W beide kanten op, is dit een goede NOM of bedoelde je iets anders? Ik dacht eerder veel strakkere NOM plaatjes gezien te hebben in dit topic namelijk.
Het gecalculeerde energie verbruik in de energie meter dat is belangrijk De vermogen pieken heb je altijd. Daar lig ik niet wakker van.
Dit is inherent aan het toegepaste regelmodel. Je bent altijd iets te laat.

[ Voor 7% gewijzigd door GL007 op 08-08-2025 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Potjandorie.
Na de actie van hierboven. Werkte alles 1 uur. Daarna hetzelfdé probleem.
Mijn tweede-zelfde pib staat nu al weer een uur te idle-en met de 2 rode leds. Wifi sterkte is nu 98%
App geeft geen melding. Ik zal hem er weer af gooien en daarna weer op wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel28
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 18:06
internet4me schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 14:54:
[...]

Potjandorie.
Na de actie van hierboven. Werkte alles 1 uur. Daarna hetzelfdé probleem.
Mijn tweede-zelfde pib staat nu al weer een uur te idle-en met de 2 rode leds. Wifi sterkte is nu 98%
App geeft geen melding. Ik zal hem er weer af gooien en daarna weer op wifi.
Heb je al geprobeerd de touchknop 10 seconden ingedrukt te houden om hem goed te resetten?
Of volgen HW batterij uitzetten met de knop, 45 minuten van de spanning af en daarna terug de spanning erop, draaiknop op aan en gaan met die banaan🍌 batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
Daniel28 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 16:28:
[...]

Heb je al geprobeerd de touchknop 10 seconden ingedrukt te houden om hem goed te resetten?
Of volgen HW batterij uitzetten met de knop, 45 minuten van de spanning af en daarna terug de spanning erop, draaiknop op aan en gaan met die banaan🍌 batterij.
Dat niet.

Update:
Wel heb ik een reactie van Homewizard ontvangen.
De rode leds die onder en boven branden i.c.m, volledige stilstand blijkt een bekend probleem te zijn.
Er komt een nieuwe firmware voor uit. Geen idee van hoe, wat en wanneer. Maar mooi dat het bekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwepanter
internet4me schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 16:36:
[...]

Dat niet.

Update:
De rode leds die onder en boven branden i.c.m, volledige stilstand blijkt een bekend probleem te zijn.
Er komt een nieuwe firmware voor uit. Geen idee van hoe, wat en wanneer. Maar mooi dat het bekend is.
Bij mij was de oplossing P1 meter er in er uit.
Voorlopig alles ok mocht het zich weer voordoen laat ik het hier wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdr

wdr

[...]

Dat niet.

Update:
Dank voor de info. Heb dit probleem vanmiddag eveneens gemeld bij HW, maar nog geen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdinand Oeinck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:17
Ik wil later in mijn garage 2 PiB's aansluiten. Ik heb daar een 400V, 3 fase stekkerdoos.

Als ik daar deze https://www.hbm-machines....olt-verdeelblok-randaarde verdeelkast op aansluit, kan ik dan de PiB's op de 230V contactdozen aansluiten en de maximaal ontladen beperking er af halen? Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwepanter
wdr schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 16:42:
[...]

Dank voor de info. Heb dit probleem vanmiddag eveneens gemeld bij HW, maar nog geen reactie.
Zie hier onder de reactie die ik heb gehad van Homewizard antwoord is van 2 dagen geleden.
(Goedemorgen,
Ons tech team heeft ons verteld dat de batterij veilig is en dat sinds de laatste update (2 dagen geleden) het probleem opgelost is.)

Het probleem is hier inderdaad opgelost maar vind het wel raar dat ik deze melding nu vaker zie langs komen.
En de antwoorden die ik van Homewizard heb gehad hebben mij ook niet echt het gevoel gegeven dat ze precies weten wat er aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ferdinand Oeinck schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 16:57:
Ik wil later in mijn garage 2 PiB's aansluiten. Ik heb daar een 400V, 3 fase stekkerdoos.

Als ik daar deze https://www.hbm-machines....olt-verdeelblok-randaarde verdeelkast op aansluit, kan ik dan de PiB's op de 230V contactdozen aansluiten en de maximaal ontladen beperking er af halen? Wat denken jullie?
Dat kan uitstekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

fxs81 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:54:
Net weer bijgelezen hier, ik kijk op het display en zie ineens dat ik wat teruglever, huh, net waren ze beide nog aan het laden. Kijk naar links en zie Pib 1 (133 cycli) met een oranje led, in de app gaf deze de E327 error. Ik weet van hier dat een reset de oplossing is maar toch even gemeld aan Wizzi zodat HW er nu ook van op de hoogte is, ideaal trouwens dat je als je bent ingelogd dan ook gewoon het apparaat kan aanklikken wat de error geeft. Even de reset gedaan en alles werkt weer. Alles draait hier op de laatste beta firmware. Mijn 1e foutmelding tot nu toe. Ik pak er vanmiddag maar een biertje op ;)
Net ook Pib 2 met de E327 melding, lijkt erop dat de reset na de update niet goed getriggerd word. Na de reset alles meteen weer in orde. Wel weer even gemeld bij HW, kunnen ze daar toch even naar kijken.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-09 12:21
Bij mij vandaag ook toevallig 1 van de 2 batterijen met de E327 melding met firmware 1.0218 erop (volgens mij de laatste beta momenteel) en 99 cycli

Dit is de oudste van de 2 die ik heb die deze melding geeft.
De andere die ik gelijktijdig besteld had was al omgewisseld door een E455melding

Had vanmorgen wel de laatste beta op de P1 meter gezet 6.0205. Mogelijk dat het verband houd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:13
fxs81 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 17:13:
[...]

Net ook Pib 2 met de E327 melding, lijkt erop dat de reset na de update niet goed getriggerd word. Na de reset alles meteen weer in orde. Wel weer even gemeld bij HW, kunnen ze daar toch even naar kijken.
@fxs81
Gisteren ook de update doorgevoerd.
NOM is nu veel beter dan het was, zoals ook hier door iedereen aangegeven.
Ik heb geen foutmeldingen als E327 na de update, gewoon synchronisatie met het net en weer laden.
Ze doen het hier uitstekend. Tot nu toe, sinds begin april, 1.1 cycle per dag, RTE 75% en met de oude PiB’s elk 400 kWh PV stroom opgeslagen en in time shift bij hoger dynamisch tarief weer gebruikt. De derde batterij is er pas vanaf 01 juli (renewed, had een kleine 70 cycles op de teller) en heeft sinds die tijd ook 100 kWh PV omgezet.
Gegeven mijn basisverbruik is 3 batterijen net niet voldoende om de nacht door te komen als ik ontgrendel, wel met limiet 800W.
Voor mij zou een handmatig in te stellen limiet voor ontladen werken, echt grote verbruikers zetten we in de nacht niet aan, maar de koelmachine gebruikt 1000W piek, 250w per uur gemiddeld in de zomer.

Tweede wens: ontladen handmatig op standby zetten.
De moeizaam geladen kWh van de ochtend worden vanaf 1300 uur door WP in een warmwater run weer leeg getrokken, zonde van de laadverliezen. Zelfde voor EV laden, zoals al vaker hier gemeld.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stand-by werkt reeds via een platform als Homey of Home Assistant. Ik gebruik het bij het laden van de auto, of uitgesteld laden. Werkt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EVfan schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 17:33:
Gegeven mijn basisverbruik is 3 batterijen net niet voldoende om de nacht door te komen als ik ontgrendel, wel met limiet 800W.
Voor mij zou een handmatig in te stellen limiet voor ontladen werken, echt grote verbruikers zetten we in de nacht niet aan, maar de koelmachine gebruikt 1000W piek, 250w per uur gemiddeld in de zomer.

Tweede wens: ontladen handmatig op standby zetten.
De moeizaam geladen kWh van de ochtend worden vanaf 1300 uur door WP in een warmwater run weer leeg getrokken, zonde van de laadverliezen. Zelfde voor EV laden, zoals al vaker hier gemeld.
Ik begrijp deze logica niet.

Als je niet ontgendeld dan moet je toch van het net afnemen in de nacht. Dat maakt toch geen verschil als je ontgrendeld en nadat ze leeg zijn de rest van het net haalt.

Ook het niet willen dat de batterijen leeg gaan voor WP of EV is raar. Als je dat wel gewoon laat doen dan kan je later op de dag de batterijen weer vullen en een extra cyclus maken. Je houdt dan toch meer binnen huis, juist waar voor de batterijen bedoeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
[...]

Dat niet.

Update:
Het wordt erger. Ik heb de zelfde fout nu 3x gehad. Ik ga de volledige reset doen en de machine 45 minuten uitzetten. Fingers crossed.
Dit allemaal binnen 24 uur van de laatste firmware upgrade van de pib’s.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

internet4me schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 18:00:
[...]

Het wordt erger. Ik heb de zelfde fout nu 3x gehad. Ik ga de volledige reset doen en de machine 45 minuten uitzetten. Fingers crossed.
Wat ik mijn dan afvraag, waarom komt dit nu bij veel gebruikers naar boven, en niet in de beta? #durttevragen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

hanev001 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 17:58:
[...]

Als je niet ontgendeld dan moet je toch van het net afnemen in de nacht. Dat maakt toch geen verschil als je ontgrendeld en nadat ze leeg zijn de rest van het net haalt.

Ook het niet willen dat de batterijen leeg gaan voor WP of EV is raar. Als je dat wel gewoon laat doen dan kan je later op de dag de batterijen weer vullen en een extra cyclus maken. Je houdt dan toch meer binnen huis, juist waar voor de batterijen bedoeld zijn.
Een auto heeft een dusdanig grote batterij dat die 2,7kWh als een kopje water in het kanaal gooien om de waterstand te verhogen is. Daarnaast staat die dus zo lang te laden dat er geen zon meer over is om de Homewizard batterij te laden. Dus logisch dat je deze voor de avond vol wil houden. (Uiteraard hangt één en ander af van grote PV installatie, laadvermogen auto, grote batterijen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 18:02:
[...]

Wat ik mijn dan afvraag, waarom komt dit nu bij veel gebruikers naar boven, en niet in de beta? #durttevragen :+
Is het echt bij veel gebruikers of ,wat mijn indruk is, mensen die meerdere keren het zelfde probleem melden?

Mijn 4 batterijen zijn zonder enig probleem geupdate en geven al maanden geen foutmeldingen.
In feiten heb ik na het omwisselen van 1 batterij, die in april 2 dagen na levering deefct ging, geen problemen gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hanev001 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 18:06:
[...]

Is het echt bij veel gebruikers of ,wat mijn indruk is, mensen die meerdere keren het zelfde probleem melden?

Mijn 4 batterijen zijn zonder enig probleem geupdate en geven al maanden geen foutmeldingen.
In feiten heb ik na het omwisselen van 1 batterij, die in april 2 dagen na levering deefct ging, geen problemen gezien.
Ik heb ze niet geteld. Maar het valt wel op dat een aantal gebruikers (waaronder ik zelve) de zelfde storing melden. Toch nog een bugje denk ik dan. (Komt ongetwijfeld weer goed, dat is het mooie van software)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 18:06:
[...]

Een auto heeft een dusdanig grote batterij dat die 2,7kWh als een kopje water in het kanaal gooien om de waterstand te verhogen is. Daarnaast staat die dus zo lang te laden dat er geen zon meer over is om de Homewizard batterij te laden. Dus logisch dat je deze voor de avond vol wil houden. (Uiteraard hangt één en ander af van grote PV installatie, laadvermogen auto, grote batterijen)
Leg eens uit wat is het verschil tussen een kWh die je in de middag in een EV stopt en een kWh die je in de avond gebruikt om je koffie te zetten.

Juist die is er niet . Als je een batterij overdag leeg laat gaan heb je nog een kans om extra te laden.
Echter als je hem in standby zet dan moet je dat laden van het net doen en als er later toch nog wat zon is dan kan je dat niet in de batterij stoppen ondat deze nog vol is.

Voor de duidelijkheid ik heb een EV en laad die met mijn batterijen op als het vermogen van de zonnepanelen niet genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdr

wdr

hanev001 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 18:06:
[...]

In ieder geval bij meerdere gebruikers na update naar 1.0218, o.a. bij mij. Batterij ging bij mij op willekeurig moment (gisteravond) bij ontladen op inactief en bovenste en onderste led-bar stonden rood te knipperen. Tot op heden hier ook nooit een probleem gehad, dus ik zou het maar afkloppen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gjna
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:16
Je hebt volgens mij helemaal gelijk als je een vast / variabel energie contract hebt maar niet als je een dynamisch contract hebt dan kan je beter een volle pib hebben als de dure uren aanbreken
hanev001 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 18:11:
[...]

Leg eens uit wat is het verschil tussen een kWh die je in de middag in een EV stopt en een kWh die je in de avond gebruikt om je koffie te zetten.

Juist die is er niet . Als je een batterij overdag leeg laat gaan heb je nog een kans om extra te laden.
Echter als je hem in standby zet dan moet je dat laden van het net doen en als er later toch nog wat zon is dan kan je dat niet in de batterij stoppen ondat deze nog vol is.

Voor de duidelijkheid ik heb een EV en laad die met mijn batterijen op als het vermogen van de zonnepanelen niet genoeg is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
[...]

Bij een dynamisch contract: de prijs.

Ik zet mijn PiB regelmatig 's middags (op de goedkope uren) op pauze als ik aan zie komen dat hij anders 's avonds niet vol genoeg is om tijdens de dure uren netafname te voorkomen.

Plus, een cyclus van je accu is niet gratis. Je hebt ook de RTE... Reken hier maar eens aan en zorg dat je alle facetten meeneemt, dan zul je zien dat er best veel gevallen zijn waarbij je PiB pauzeren rendabel kan zijn.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De problemen die we nu hebben onder welke categorie vallen die?
Zijn dat netwerk/ wifi problemen.
BMS problemen
Voor mij was het alleen E327 melding en eigelijk werkte de batterijen in homey normaal door.
Ik vind dit een beetje vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilmaas
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:06

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Hier sinds 218 geen juiste nom helaas
Voldoende zon opbrengst, accu niet vol, toch accu ontladen

Onvoldoende zon opbrengst, staat accu niet te nommen maar te laden met stroom uit het net.
Kan later screenshots bijvoegen.

Dit duurt telkens een minuut of langer

Sinds lange tijd weer meer dan 1 kWh gebruik per dag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/981Y81V86KP5TWIuL8RmJOBRPFw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uFsO9XO4MThQ7jRAbnw2Xr5M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Czh9JB3scwCAprbuTqoCuE2sPu0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7CgcbomDM8AK696nyZOuFjRf.jpg?f=fotoalbum_large

@HomeWizard_NL hoe kan dit?, 216 was prima voor mij, 217 geen echte nom, alleen terugleveren en nu weer veel te trage reactie op het wisselen van vraag, aanbod.

mag ik 216 weer terug? die beviel mij prima.

Update, melding gedaan richting Homewizard, we wachten het weer af, denk wel aan stoppen met de Homewizard accu, het product vind ik niet af, jammer dat het met 1.0216 best goed ging en dat die versie er niet terug op kan. Dat was ook mijn verzoek na 1.0217. maar helaas... Kijk ik vanaf het begin, tja, niet best zullen we maar zeggen, jammer.

[ Voor 80% gewijzigd door Wilmaas op 08-08-2025 19:41 ]

panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
hanev001 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 17:58:
[...]

We hebben hier al eerder over van gedachten gewisseld op dit forum. En eigelijk had ik je reactie ook verwacht.
We can agree to disagree, maar toch wat achtergrond.
Wat je niet mee neemt is de situatie met een dynamisch contract, kijk bijvoorbeeld maar naar de prijzen van de laatste week. Dat maakt het essentieel te kunnen plannen wanneer je PiB’s laadt en wanneer weer leegt.
Voor jezelf en voor de belasting van het net.
Vooral de situatie met EV laden is een goed voorbeeld.
Als ik eerst in de ochtend met 30 cent per kWh de batterijen voor zeg 30-40% laad, en dan van 12-16 uur met de WP of de EV die weer leegtrek terwijl de stroom dan maar 12-15 cent is, en, heel belangrijk: de 25% verlies van de batterijen dan op de koop toe moet nemen, versus direct uit de PV panelen laden. Per keer niet veel, maar een jaar lang?! Verder eens met de opmerking van @Verwijderd
Ik wil de batterijen voor de avond vol hebben en zoveel mogelijk de nacht doorkomen. Dat ontziet het net en de hoge prijzen in de avond spits. Als ik niet alle batterij capaciteit in de (lagere prijzen) nacht opmaak is er capaciteit voor de ochtend spits. En dan staan er wel wat grotere verbruikers aan.
Je mist namelijk ook een andere cruciale opmerking in mijn betoog: ik heb in de nacht geen grote gebruikers zoals wasmachine, droger, vaatwasser etc. Dat hoort ook bij de prijs dynamiek van een dynamisch contract, en dus hoeft er bij ontgrendeling niet direct 2400W beschikbaar te zijn. Ik heb nu de keuze tussen 800W, niet helemaal nul op de meter, en 2400W. Dat mag best wat ruimer. Niet aantal batterijen maal 800W, maar enkele standen ertussen erbij.
Persoonlijke omstandigheden variëren, en de mijne vragen om een maximaal ontladen van 1500-1600W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
[...]

@hanev001
Voor een dynamisch contract is dat verschil er (vrijwel altijd) wel.
Bijvoorbeeld het hele slim laden business model van Tibber is hierop gebaseerd.
Los van de netbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
[...]

Maar dan met een vast contract neem ik aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
EVfan schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 18:53:
[...]

Maar dan met een vast contract neem ik aan.
Correct. ik heb een vast contract.

Je hebt gelijk als je met dynamische tarieven werkt maar alleen als je tijd steekt in het besturen van de batterijen
Iets dat je met een vast contract niet hoeft te doen. Ik heb de batterijen bij ontvangst aangezet en verder niet meer aangeraakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
hanev001 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 18:58:
[...]

Je hebt gelijk als je met dynamische tarieven werkt maar alleen als je tijd steekt in het besturen van de batterijen
Iets dat je met een vast contract niet hoeft te doen. Ik heb de batterijen bij ontvangst aangezet en verder niet meer aangeraakt.
Spelen met de besturing is toch fun. En dan financieel en qua net belasting het optimaliseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20:04
Vandaag is mijn HW batterij weer opgehaald. Had op het laatst ook een foutcode die ik er niet uit kreeg, maar zou hem sowieso al binnen de 30 dagen terugsturen. De vervoerder zei al dat hij dagelijks meerdere HW batterijen komt ophalen die weer terug moeten voor omruiling. Verbaasd mij niets als ik het hier zo lees met die foutcodes. Hier op tweakers zijn jullie nog aardig zelfredzaam qua techniek, maar dat is natuurlijk maar een topje van de ijsberg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Je hoeft er geen tijd in te steken, daar heb je automatisering voor. Ik heb in dit topic al een paar keer mijn flows gespamed. De enige tijd die je er in moet stekken is het opzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Eh, we zitten hier op tweakers.net? Dat doen we natuurlijk niet met de hand, dat programmeren we in.
Ik heb de batterijen bij ontvangst aangezet en verder niet meer aangeraakt.
Dat is heel mooi en fijn dat het voor jou goed werkt. Maar jouw usecase != iedereens usecase. Als je dit topic een beetje volgt zou ik zeggen dat dat wel duidelijk zou moeten kunnen zijn ;)

Dus kun je begrijpen dat, ondanks dat pauzeren voor jou wellicht niet nuttig is, dit voor anderen wel nuttig zou kunnen zijn?

-edi-

Wat @Verwijderd zegt dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald1245
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 07-09 13:24
Vandaag de batterijen geblokkeerd van internet omdat ik de auto moest opladen en niet meteen alles uit de batterijen in de auto wilde stoppen.

Na deblokkeren viel me de volgende dingen op.
- Beide batterijen gedeblokkeerd maar de 2e batterij wilde niet inschakelen.
- De 2e batterij een paar minuten uitgezet met de draaiknop.
- In de tussentijd was het wel mogelijk om de 1e batterij te ontgrendelen naar een hoger vermogen terwijl de 2e dus uitstaat.
- De 1e batterij ging op 1100watt ontladen, dat is vreemd want omvormer kan toch maximaal 800watt leveren??
- 2e batterij weer aangezet en die ging weer aan het werk, wel was hierdoor bij beide batterijen de vergrendeling er weer opgezet.

Wel vreemd dat 2e batterij niet vanzelf weer inschakelt en dat de eerste batterij dus blijkbaar hoger dan 800 watt kan leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ronald1245 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 20:43:
Vandaag de batterijen geblokkeerd van internet omdat ik de auto moest opladen en niet meteen alles uit de batterijen in de auto wilde stoppen.
Weet je zeker dat je bedoelt wat je schrijft? Als je de batterijen en/of de P1-meter de toegang tot internet ontzegt, maar wel gewoon op je lokale netwerk met elkaar laat praten, blijven je batterijen normaal werken.

Heb je misschien op de één of andere manier de wifi-verbinding verbroken, is dat wat je bedoelt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Als ik al die verhalen leest hebben mensen die dynamische tarieven hebben en met wifi of internet aan / uit zetten de meeste problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
GL007 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 22:13:
Als ik al die verhalen leest hebben mensen die dynamische tarieven hebben en met wifi of internet aan / uit zetten de meeste problemen
Niet hier dus. Alles werkt sinds eind maart rimpelloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hier keurig via API en de Homewizard app voor Homey van @Tebbie Werkt probleemloos. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgsr
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:57
Ook hier, dynamisch contract en geen problemen. Einde middag update gedaan en geen problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 20:56
Ook bij mij nog nooit problemen gehad, 1e PIB vanaf 17 maart, 2e PIB vanaf 25 april.
Vanochtend uiteindelijk van 1.108 naar software 1.0218 geupdate. Tot nu toe geen enkel probleem. NOM lijkt weer goed, zoals het voorheen was. Ik gebruik de PIBS zoals bedoeld. NOM op de meter. :*)
Edit: ik monitor met HW display en dar staat vrijwel constant 0 op de meter.
Goed gedaan HW! :)

[ Voor 24% gewijzigd door Olie_B_Bommel op 08-08-2025 23:41 ]

2 HomeWizard PIB’s | Homey Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald1245
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 07-09 13:24
JeroenH schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 20:45:
[...]

Weet je zeker dat je bedoelt wat je schrijft? Als je de batterijen en/of de P1-meter de toegang tot internet ontzegt, maar wel gewoon op je lokale netwerk met elkaar laat praten, blijven je batterijen normaal werken.

Heb je misschien op de één of andere manier de wifi-verbinding verbroken, is dat wat je bedoelt?
Nee de fysieke knop moest ik omdraaien om hem uit te zetten. In die tussentijd kon de 1e batterij gewoon de vergrendeling eraf hebben en dus ontladen met 1100watt terwijl 2e batterij fysiek dus uit stond

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik heb:

* Dynamisch contract
* Wifi uiteraard aan 8)7
* Internettoegang momenteel aan vanwege updates maar standaard uit
* Koppeling met Home Assistant
* Ik pauzeer mijn batterijen met grote regelmaat
* Geen problemen

En te zien aan de posts boven me klopt je gevoel niet echt.

Hoe zou een dynamisch tarief trouwens problemen in een thuisbatterij kunnen veroorzaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hier ook niet. Werkt zoals zou moeten. Ben ook erg benieuwd naar de onderbouwing van deze conclusie.

[ Voor 9% gewijzigd door Devke op 09-08-2025 04:29 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15NO0GtQDb33RD_335e4bACFpVE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/39YXvXnIiIBC6cWTuRupk1uP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AV8fOV9ptGRkE-_uZDlKsormQ2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cE4KhCTDoBnLLHsQ6Vmxmdh8.jpg?f=fotoalbum_large
Het regelt hier nog perfect NOM.
2 koelkasten en vriezer en andere apparatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:04
internet4me schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 18:00:
[...]

Fingers crossed dat mijn pib nog niet overgaat van 1.0108 naar de laatste versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONM
  • Laatst online: 04-09 16:43

ONM

Na installatie van de nieuwe/laatste software is de NOM een stuk beter. Nog niet 100 % maar wel 99% 😀
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nUhqaDwT58XrcUqpGYAX4aZV_ZI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xQUdZCIOICcPAtvUR1H9Ac35.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
  • Laatst online: 20:56
Marc25579 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 08:56:
[...]

Fingers crossed dat mijn pib nog niet overgaat van 1.0108 naar de laatste versie
Ik heb gisterenochtend, voor dat ik de berichten over de led’s gelezen had handmatig geupdate. Ik zat ook nog op 1.0108. Ik heb echter geen enkel probleem met de nieuwe versie. NOM is veel beter en naar mijn mening weer zoals het hoort. Meestal importeerde ik ‘s-nachts ruim 0.100 kWh en exporteerde ik 0.035 kWh. Nu vanacht met de laatste versie 1.0218 export 0.038 kWh en import 0.062 kWh. Dus import is veel minder geworden.
Hopen dat ik niet de problemen met de led’s ook krijg. Fingers crossed.

2 HomeWizard PIB’s | Homey Pro 2019

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@HomeWizard_NL ik heb nog wel een specifiek verbeterpuntje. Ik heb op dit moment de volgende situatie:

2 Pib's, ontgrendeld
SoC is 30 %
PV doet het al lekker, 1kW
de wens om de vaatwasser aan te zetten

Met alleen bovenstaande informatie zou dat moeten kunnen. De vaatwasser pakt iets meer dan 2kW als hij verwarmt, en de 1600w uit de PiB's en de 1kW uit de zonnepanelen dekken dat samen mooi af. Geen probleem, toch?

Jawel, probleem.

In Home Assistant zie ik dat PiB 1 op 42% SoC staat, en PiB op 17% SoC. Dat betekent dat PiB 2 bij vermogensvraag in no time onder 10% komt en dan zijn vermogen gaat beperken. Dan ga ik dus alsnog van het stroomnet afnemen. Dat draagt niet bij aan NOM zeg maar.

Ik zou het fijn vinden als de SoC's van meerdere PiB's dichter bij elkaar gehouden kunnen worden, in ieder geval "onderin" de SoC range. "Bovenin" de SoC range speelt hetzelfde probleem, maar daar is het doorgaans minder erg. Als er voldoende zon is, is terugleveren niet zo erg en omdat er dan dus voldoende zon is komt de achterblijvende PiB ook wel vol.

Maar dit is irritant, want nu zit ik onnodig te wachten en moet ik er over nadenken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jnn5fiTQc0Fh_ftXVZaQjw1lmso=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eXNHY6HOOMtP4zfBc4b9S9ar.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Hier ook weer een prima NOM regeling. Geen foutmelding meer gezien ook. De E327 die ik op beide heb gehad komt mijn inziens door een combinatie van de beta P1 en de beta van de pibs. Nadat je de touch knop 10 seconden ingedrukt houdt en hem daarna weer met de wifi verbind werkt alles weer meteen. Is ook niet meer gebeurt, gewoon een software hickup dus valt voor mij dan ook niet onder de categorie "kapotte pib".
Lekker NOMmen, ik word er vrolijk van. Ook weer eens een SOC correctie gehad, was alweer een tijdje geleden dus zal nodig zijn geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_L9KuJCJBpOeEqctaBntyN9-rMM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0Ye8AGQipqdze32FncbXtK6M.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:03
JeroenH schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 20:40:
[...]

Eh, we zitten hier op tweakers.net? Dat doen we natuurlijk niet met de hand, dat programmeren we in.

[...]

Dat is heel mooi en fijn dat het voor jou goed werkt. Maar jouw usecase != iedereens usecase. Als je dit topic een beetje volgt zou ik zeggen dat dat wel duidelijk zou moeten kunnen zijn ;)

Dus kun je begrijpen dat, ondanks dat pauzeren voor jou wellicht niet nuttig is, dit voor anderen wel nuttig zou kunnen zijn?

-edi-

Wat @Verwijderd zegt dus :P
Deze tweaker heeft iets te vieren: 100 cycli zonder errors, firmware update allemaal gedaan en automatiseringen gemaakt om met dynamische prijzen te kunnen opladen.
Nu nog een dynamisch contract >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenH schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 09:35:
@HomeWizard_NL ik heb nog wel een specifiek verbeterpuntje. Ik heb op dit moment de volgende situatie:

2 Pib's, ontgrendeld
SoC is 30 %

Met alleen bovenstaande informatie zou dat moeten kunnen. De vaatwasser pakt iets meer dan 2kW als hij verwarmt, en de 1600w uit de PiB's en de 1kW uit de zonnepanelen dekken dat samen mooi af. Geen probleem, toch?

Jawel, probleem.

In Home Assistant zie ik dat PiB 1 op 42% SoC staat, en PiB op 17% SoC. Dat betekent dat PiB 2 bij vermogensvraag in no time onder 10% komt en dan zijn vermogen gaat beperken. Dan ga ik dus alsnog van het stroomnet afnemen. Dat draagt niet bij aan NOM zeg maar.

Ik zou het fijn vinden als de SoC's van meerdere PiB's dichter bij elkaar gehouden kunnen worden, in ieder geval "onderin" de SoC range. "Bovenin" de SoC range speelt hetzelfde probleem, maar daar is het doorgaans minder erg. Als er voldoende zon is, is terugleveren niet zo erg en omdat er dan dus voldoende zon is komt de achterblijvende PiB ook wel vol.

Maar dit is irritant, want nu zit ik onnodig te wachten en moet ik er over nadenken.

[Afbeelding]
Had jij niet een dynamisch contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 09:38:
[...]

Had jij niet een dynamisch contract?
Ja. En als je dat vraagt omdat je je afvraagt waarom de batterij op dit tijdstip niet op pauze staat om nog "duur" terug te leveren; ik verwacht vandaag flink verbruik (vaatwasser, wasmachine meermaals, Prius laden, Twizy laden) dus ik wil elke wattuur PV in de batterij hebben, en ook vroeg beginnen. Maar dat gaat nu dus niet echt.

-edit-

Zometeen om 10:00:01 gaat de vaatwasser wel aan hoor :) hij staat al ingeprogrammeerd.

[ Voor 8% gewijzigd door JeroenH op 09-08-2025 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenH schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 09:41:
[...]

Ja. En als je dat vraagt omdat je je afvraagt waarom de batterij op dit tijdstip niet op pauze staat om nog "duur" terug te leveren; ik verwacht vandaag flink verbruik (vaatwasser, wasmachine meermaals, Prius laden, Twizy laden) dus ik wil elke wattuur PV in de batterij hebben, en ook vroeg beginnen. Maar dat gaat nu dus niet echt.
Dan heb je 3 fase denk ik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
JeroenH schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 09:35:

2 Pib's, ontgrendeld
SoC is 30 %

Jawel, probleem.

[Afbeelding]
Bij mij zie ik dat een batterij een ontlading krijgt van 25% om dat vervolgen de andere batterij voor 25% wordt ontladen.
Misschien is het handiger die 25% naar 10% verschil om te zetten dat blijven de SOC dichter bij elkaar. Dit geldt ook voor het laden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Devke schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 09:42:
[...]

Dan heb je 3 fase denk ik?
Nope 1 fase, ik doe dat allemaal achter elkaar. Op dagen zoals deze verbruik ik bijna continue 2kW, en de PiB's zorgen voor het balanceren van de verschillen met de PV-input.

Zowel de Prius als de Twizy laden met 2 kW (en de Twizy kan ik terugregelen tot 0,4kW - met Home Assistant ;) ). Ik ken het verwarmingspatroon van zowel de vaatwasser als de wasmachine op mijn duimpje, dus als de vaatwasser een tijdje loopt zet ik op het juiste tijdstip de wasmachine aan, zodat de 2kW vermogenspieken elkaar niet overlappen.

Op deze manier haal ik op zonnige dagen waarbij ik heel veel verbruik toch heel hoge NOM waarden.

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 09-08-2025 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenH schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 09:46:
[...]

Nope 1 fase, ik doe dat allemaal achter elkaar. Op dagen zoals deze verbruik ik bijna continue 2kW, en de PiB's zorgen voor het balanceren van de verschillen met de PV-input.

Zowel de Prius als de Twizy laden met 2 kW. Ik ken het verwarmingspatroon van zowel de vaatwasser als de wasmachine op mijn duimpje, dus als de vaatwasser een tijdje loopt zet ik op het juiste tijdstip de wasmachine aan, zodat de 2kW vermogenspieken elkaar niet overlappen.

Op deze manier haal ik op zonnige dagen waarbij ik heel veel verbruik toch heel hoge NOM waarden.
Ah oke je bent dan sws wat beperkter in de ruimte op je aansluiting.

Ik moet straks de EV ook laden. Of morgen moet nog goedkoper zijn. De batterijen staan dan te laden. Vaatwasser en wasmachine komen ook tussen door. Als de zon schijnt fietst dat allemaal langs elkaar heen. De batterijen zitten op de fase van de zonnepanelen. Als de zon weggaat zie je soms de auto even dempen om binnen de veilige waarden te blijven. Gebeurd automatisch door de p1 meter icm laadpaal. Het is dan voor jou denk ik geen optie om batterijen op laden te zetten? Ruimte op je aansluiting met name dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:03
JeroenH schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 09:46:
[...]

Zowel de Prius als de Twizy laden met 2 kW (en de Twizy kan ik terugregelen tot 0,4kW - met Home Assistant ;) ). Ik ken het verwarmingspatroon van zowel de vaatwasser als de wasmachine op mijn duimpje, dus als de vaatwasser een tijdje loopt zet ik op het juiste tijdstip de wasmachine aan, zodat de 2kW vermogenspieken elkaar niet overlappen.

Zonder automatiseringen heb je inderdaad uren nodig hiervoor >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 09:51:
[...]

Ah oke je bent dan sws wat beperkter in de ruimte op je aansluiting.
In theorie, ja, in de praktijk, nee. Ik heb nog nooit iets niet kunnen doen omdat de aansluiting de beperking was.

Op dit moment is de beperking vooral de laagste SoC van de twee PiB's. Maar zojuist is die gaan laden dus tsja.
Het is dan voor jou denk ik geen optie om batterijen op laden te zetten? Ruimte op je aansluiting met name dan.
Bedoel je geforceerd opladen? Als er voldoende zon is, en dat lijkt er vandaag te zijn, doe ik dat liever niet. De aansluiting kan het makkelijk aan, dat is het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenH schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 09:58:
[...]

In theorie, ja, in de praktijk, nee. Ik heb nog nooit iets niet kunnen doen omdat de aansluiting de beperking was.

Op dit moment is de beperking vooral de laagste SoC van de twee PiB's. Maar zojuist is die gaan laden dus tsja.

[...]

Bedoel je geforceerd opladen? Als er voldoende zon is, en dat lijkt er vandaag te zijn, doe ik dat liever niet. De aansluiting kan het makkelijk aan, dat is het probleem niet.
Ja ik doel idd op geforceerd laden. Je zal een reden hebben waarom niet en dat is prima. Je zou namelijk door geforceerd laden te kiezen als het toch binnen je aansluiting past om de dure uren wat mee te pikken en vanavond op de duurdere uren NOM te draaien. Gegarandeerd je batterijen vol voor avond en nacht, een extraatje en je voorkomt duurder inkopen vanavond. Ik denk dat je een granny charger gebruikt? Die kent denk ik geen loadbalancing. Laad je beide auto's tegelijk op? Dan gaat het wel aantikken op je aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchwonderer
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:48
GL007 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 09:44:
[...]

Bij mij zie ik dat een batterij een ontlading krijgt van 25% om dat vervolgen de andere batterij voor 25% wordt ontladen.
Misschien is het handiger die 25% naar 10% verschil om te zetten dat blijven de SOC dichter bij elkaar. Dit geldt ook voor het laden.
Bij mij ontlaadt de eerste batterij ~25% dan de tweede ~50% dan de eerste ~50% dan de tweede weer ~50% en als laatste de eerste weer ~25%. Tussendoor, als de vraag hoog is, ontladen ze soms allebei tegelijk (max 1600 Watt).
Ik ben er ook voorstander van om die stappen kleiner te maken, vooral als één van de batterijen onder de 50% komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 09:44:
[...]

Dat heeft weer een ander nadeel. Als je vaker tussen batterijen gaat schakelen loop je dus ook tegen het fenomeen aan dat er vaker en dus meer tijd in standby wordt doorgebracht. Je verlaagt dus je RTE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hanev001 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 10:14:
[...]

Dat heeft weer een ander nadeel. Als je vaker tussen batterijen gaat schakelen loop je dus ook tegen het fenomeen aan dat er vaker en dus meer tijd in standby wordt doorgebracht. Je verlaagt dus je RTE.
Standby-tijd verkorten? Staat nu op 30 min. Persoonlijk vind ik is dat wel lang. Geklepper wil je zo min mogelijk maar kan 10 min al niet voldoende zijn?

Pagina: 1 ... 184 ... 206 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.