Acties:
  • +3 Henk 'm!
ivo1969 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:59:
[...]

Ben ik het dus niet mee eens, ondanks ik zelf de batterijen niet meer heb lees ik toch regelmatig hier de posts.
Maar het lijkt mij uiterst irritant dat als iets eerst wel werkte en na een firmware update ineens niet en later via een beta het weer "opgelost " is.
Zeker gezien het feit dat je niet meer kan inschrijven als beta tester.

En ja de laatste opmerking die gjna aangaf is een juiste, HW had het van te voren beter moeten testen.
En zelf blijf ik het vinden het is een zeer simpel product, maar er zijn hier lieden die met een nette dacia de FI willen winnen
Met jouw opmerking over beter testen ben ik het absoluut oneens. Ik heb beroepsmatig test werk gedaan. Testen die soms maanden in beslag namen voor er een release naar de gebruikers kwam.

Er was echter een ding waar je 100% zeker op kon rekenen namelijk dat er ondanks al het test werk er ergens nog wel een bug in de software zou zitten. Foutloze software bestaat niet. Het is praktisch onmogelijk om elke bizarre variatie te bedenken die tot problemen leidt. Wat je wel kan doen is snel reageren als er een bug gevonden wordt en dat doet HW juist uitstekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:08
hanev001 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:26:
[...]

Met jouw opmerking over beter testen ben ik het absoluut oneens. Ik heb beroepsmatig test werk gedaan. Testen die soms maanden in beslag namen voor er een release naar de gebruikers kwam.

Er was echter een ding waar je 100% zeker op kon rekenen namelijk dat er ondanks al het test werk er ergens nog wel een bug in de software zou zitten. Foutloze software bestaat niet. Het is praktisch onmogelijk om elke bizarre variatie te bedenken die tot problemen leidt. Wat je wel kan doen is snel reageren als er een bug gevonden wordt en dat doet HW juist uitstekend.
uiteraard mag je het met mijn oneens zijn, ja er kan ergens een bug in zitten dat behoeft geen uitleg en dat is ook eigenlijk niet het punt, punt is dat iets op de markt is gezet wat van te voren niet goed is uitgetest .
En er waren geen bizarre variaties te bedenken, waarvoor de batterij op de markt is gezet en dat wordt hier echt wel door een paar selecte lieden uit het oog verloren en helaas zien ze dat zelf niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpcatcher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 21:31
hanev001 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:26:
[...]

Het is praktisch onmogelijk om elke bizarre variatie te bedenken die tot problemen leidt.
maar blijft vreemd verhaal dat we nu 15watt continue aan het net terug leveren met firmware 1.0217 NON-BETA

heeft geen enkele beta tester dat waargenomen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferdinand Oeinck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 20:24
carpcatcher schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:36:
[...]

maar blijft vreemd verhaal dat we nu 15watt continue aan het net terug leveren met firmware 1.0217 NON-BETA

Jawel, ik:
https://gathering.tweaker...message/83004784#83004784

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:03

fxs81

Julianadorp

[...]

Jazeker en dat is ook netjes gemeld op github door diverse mensen.
O.a. de reden dat er weer een nieuwe versie is gekomen als beta en die nu al mondjesmaat word uitgerold naar niet beta gebruikers.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josseg
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-09 18:09
fxs81 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:46:
[...]

Jazeker en dat is ook netjes gemeld op github door diverse mensen.
O.a. de reden dat er weer een nieuwe versie is gekomen als beta en die nu al mondjesmaat word uitgerold naar niet beta gebruikers.
Waarom mondjesmaat? Lijkt wel een experiment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ivo1969 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:34:
[...]

uiteraard mag je het met mijn oneens zijn, ja er kan ergens een bug in zitten dat behoeft geen uitleg en dat is ook eigenlijk niet het punt, punt is dat iets op de markt is gezet wat van te voren niet goed is uitgetest .
En er waren geen bizarre variaties te bedenken, waarvoor de batterij op de markt is gezet en dat wordt hier echt wel door een paar selecte lieden uit het oog verloren en helaas zien ze dat zelf niet
Maar wat is jou probleem nu? Je schrijft net dat je de batterij niet meer hebt. Spijt dat je hem de deur hebt uitgedaan nu problemen in de firmware zijn opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Verwijderd schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:07:
[...]

Maar wat is jou probleem nu? Je schrijft net dat je de batterij niet meer hebt. Spijt dat je hem de deur hebt uitgedaan nu problemen in de firmware zijn opgelost?
Nee ik heb geen probleem ik lees nu eens rustig terug wat ik schrijf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• counter12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:56
JeroenH schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:01:
[...]

...maar wordt wel afgeraden door HW. Die schakelpluggen werken met een normaal elektromechanisch relais. Dus als je schakelt gebeurt dat op een willekeurig punt in de sinus van de netspanning. Het is een beetje aannemen wat er binnen zo'n PiB gebeurt, maar ik kan me voorstellen dat als dat schakelen net op het verkeerde punt in de sinus gebeurt, een spoel door inductie een hoge spanningspiek het oplaad- of omvormercircuit instuurt, met kans op schade aldaar.

Het zal tien keer goed gaan, twintig keer goed gaan, dertig keer goed gaan. En dan ineens niet. Het is een loterij.
Wat ik zo vreemd vind: HW levert de pluggen zelf als meet- en schakelprogramma. Ik gebruik ze nu al een paar jaar en heb nog nooit een waarschuwing ontvangen dat de plug weliswaar kan schakelen, maar dat dit niet goed is. Let wel een leverancier die zich richt op de plug and play markt. Maar nu gaat het om een batterij die, ook als plug en play, door hen zelf wordt geleverd en nu zijn de rapen gaar. Er kan wat defect gaan wat ze geld kan kosten. Beetje hypocriet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
counter12 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:09:
[...]

Wat ik zo vreemd vind: HW levert de pluggen zelf als meet- en schakelprogramma. Ik gebruik ze nu al een paar jaar en heb nog nooit een waarschuwing ontvangen dat de plug weliswaar kan schakelen, maar dat dit niet goed is. Let wel een leverancier die zich richt op de plug and play markt. Maar nu gaat het om een batterij die, ook als plug en play, door hen zelf wordt geleverd en nu zijn de rapen gaar. Er kan wat defect gaan wat ze geld kan kosten. Beetje hypocriet.
Moet toch hierin wel aangeven dat HW het gebruik van de socket wordt afgeraden in combinatie met de batterij.
Als ik HW was had ik het eigenlijk ten strengste verboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

josseg schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:02:
[...]
Dat is een vraag die je aan HW moet stellen en niet aan mij, ik ga daar niet over.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
[...]

Denk eerder niet zeker van de zaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
[...]

Je hebt toch geen HW batterij meer? Dus waarschijnlijk ook geen recente eigen ervaringen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
counter12 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:09:
[...]

De meeste apparaten zijn geschikt om hard uitgezet te worden.

Maar zet je die plug ook in om bv je computer uit te schakelen, ik denk het niet wat dat is bv ook een apparaat dat daar niet blij van wordt. Daar tegen over zal een lamp geen enkel probleem geven.

En ander apparaat waar serieus wordt ontraden om hard uit te zetten is de omvormer van je zonnepanelen en laat het bij de batterijen nu net ook om een omvormer gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
rtunru schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:15:
[...]

Je hebt toch geen HW batterij meer? Dus waarschijnlijk ook geen recente eigen ervaringen.
Klopt, maar daarom lees ik hier nog wel eens mee om te kijken er structurele verbeteringen zijn en dat het nu eens eindelijk werkt zoals het op de markt is gezet?
Maar ik geloof dat een select groepje dat niet kan waarderen, maar dat is eigenlijk niet zo mijn "probleem"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Nu online
hanev001 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:15:
[...]

Maar zet je die plug ook in om bv je computer uit te schakelen, ik denk het niet wat dat is bv ook een apparaat dat daar niet blij van wordt. Daar tegen over zal een lamp geen enkel probleem geven.

En ander apparaat waar serieus wordt ontraden om hard uit te zetten is de omvormer van je zonnepanelen en laat het bij de batterijen nu net ook om een omvormer gaan.
Ik moet niet aan denken om mijn Home Assistant met een stekker/plug uit te zetten >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Nu online
ivo1969 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:17:
[...]

Klopt, maar daarom lees ik hier nog wel eens mee om te kijken er structurele verbeteringen zijn en dat het nu eens eindelijk werkt zoals het op de markt is gezet?
Maar ik geloof dat een select groepje dat niet kan waarderen, maar dat is eigenlijk niet zo mijn "probleem"
Bij mij werkt het feiloos, het kan zelfs met dynamische prijzen omgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
rtunru schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:19:
[...]

Bij mij werkt het feiloos, het kan zelfs met dynamische prijzen omgaan.
Dat is echt gaaf, maar nu nog bij de rest van de gebruikers, maar ik blijf erbij daarvoor was de batterij in eerste instantie niet op de markt gezet

[ Voor 14% gewijzigd door ivo1969 op 07-08-2025 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rtunru schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:18:
[...]

Ik moet niet aan denken om mijn Home Assistant met een stekker/plug uit te zetten >:)
Met homey is dat geen probleem

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Nu online
GL007 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:26:
[...]

Met homey is dat geen probleem
Fijn, maar met Home Assistant is het veel uitdagender dus leuker :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• josseg
ivo1969 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:14:
[...]

Denk eerder niet zeker van de zaak?
Dan zou ik mijn klanten daarmee niet lastig vallen :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel28
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 09:30
Vandaag de batterijwissel plaatsgevonden.
Ik merk direct al verschil met de oude en nieuwe.
De nieuwe schakelt net als de renewed binnen enkele seconden als er energievraag van het huis is.

Ook schakelen de batterijen binnen enkele microseconden na elkaar. Voorheen kon het rustig een paar seconden duren voor de andere ook wat ging leveren.

Kijken of deze het goed blijft doen.
Nieuw uit doos? gemaakt op 20-06-2025 met 11 cycli.

Fijne dag allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Nu online
ivo1969 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:22:
[...]

Dat is echt gaaf, maar nu nog bij de rest van de gebruikers, maar ik blijf erbij daarvoor was de batterij in eerste instantie niet op de markt gezet
Gewoon NOM werkt ook nog steeds erg goed.

Ik denk dat de meeste meningen over NOM hier, gaan ervan uit de lijn constant strak is en wel rond de nul Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-09 12:52

DJ

arcticbreeze schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:29:
[...]

Je kunt ook voor renewed batterijen gaan heb je ze binnen een paar dagen.
Maar dat is dus iets wat ik van HW zou verwachten. In plaats van een email waar in staat dat je alleen maar kan wachten, zouden ze ook op de optie kunnen wijzen dat je de bestelling kan aanpassen naar de 'refurbished' batterijen. Zelf zou ik hier niet gebruik van maken (iets met buikgevoel), maar wellicht anderen wel. Daarmee wordt dat het lever probleem voor HW ook (deels?) opgelost lijkt me.

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest
Cisco & Ubiquity powered network

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilmaas
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13-09 22:08

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Hier vandaag ineens de laatste batterij firmware, 218 gehad
Ben geen beta tester, ben benieuwd naar het terugleveren later.
Ook al was het maar 100 wattuur per nacht...

Is de laatste beta nu voor iedereen beschikbaar?

panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rtunru
  • Nu online
Wilmaas schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:04:
Ook al was het maar 100 watt per nacht...

Ja, ik ben nu aan het updaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 12-09 18:27
hanev001 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:15:
[...]

Ja, ik schakel de computer en randapparatuur wel degelijk met een socket uit. Maar dan wel met een flow in Homey, dat wanneer ik de computer uitschakel, de socket uitschakeld als de computer uit is. Dit om sluipverbruik van de computer tegen te gaan. Blijft over sluipverbruik van de socket van 0.5 watt. 8)

2 HomeWizard PIB’s | Homey Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Ter info, ik heb hier net de update erop gezet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/daebs8xi_AO8s3vInJ-7p-7YKAE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/muU2geNTdz8aCUtJXmksFnfL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door fxs81 op 07-08-2025 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rtunru schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:58:
Gewoon NOM werkt ook nog steeds erg goed.
Dat is ook wat ik hier zie hoor. Dit is hier vandaag tot nu toe:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mmsYQs327iMSwRyNjZHQa8vvE0I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hi59UsJI77bsRtUFxFvGcQYz.png?f=user_large

Op dagen dat ik toch van het net afneem komt dat voor het grootste deel door piekbelasting die het maximale vermogen van de twee PiB's te boven gaat, en daar is niets aan te doen behalve meer PiB's kopen ;) Een kleiner deel wordt veroorzaakt doordat zowel mijn vriezer als koelkast nare inschakelpieken veroorzaken, die de PiB's kortstondig in de war maken en dat levert wat onbedoelde afname/levering op.

Zolang er capaciteit is, en er niet te veel vermogen wordt gevraagd, zie ik hier een hele mooie NOM. Beide PiB's FW versie 1.0217. Ik zie dat er een update klaarstaat, maar ik update later even.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Olie_B_Bommel schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:11:
[...]

Ja, ik schakel de computer en randapparatuur wel degelijk met een socket uit. Maar dan wel met een flow in Homey, dat wanneer ik de computer uitschakel, de socket uitschakeld als de computer uit is. Dit om sluipverbruik van de computer tegen te gaan. Blijft over sluipverbruik van de socket van 0.5 watt. 8)
Dat is geen harde uitschakeling. Dus niet van toepassing in het argument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:40
rtunru schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:06:
[...]

Ja, ik ben nu aan het updaten :)
En hier is de update 1.0218 ook bezig, en ik ben geen beta tester.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Update van P1 geeft bij Homey een device probleem.
Ik heb het al bij @Tebbie gemeld

Bug al gevonden wordt aan gewerkt

[ Voor 17% gewijzigd door GL007 op 07-08-2025 15:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:23
fxs81 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:15:
Ter info, ik heb hier net de update erop gezet:

[Afbeelding]

Homey gebruikers geen P1 upgrade naar 6.0205 doen want dit zal je P1 apiv2 in Homey onderbreken en kan je dus niet meer schakelen. Blijf op 6.0203 todat ik terug ben van vakantie (18 aug)

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:33
Tebbie schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:11:
[...]

Homey gebruikers geen P1 upgrade naar 6.0205 doen want dit zal je P1 apiv2 in Homey onderbreken en kan je dus niet meer schakelen. Blijf op 6.0203 todat ik terug ben van vakantie (18 aug)
Te laat😅

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, 2 EV’s

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tebbie
Sorry een stukje code die een trigger geeft op battery change mode (dus trigger kaartje die afgaat bij herkennen van battery mode verandering) roept een onjuiste functie aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Nu online
Tebbie schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:16:
[...]

Sorry een stukje code die een trigger geeft op battery change mode (dus trigger kaartje die afgaat bij herkennen van battery mode verandering) roept een onjuiste functie aan.
Knap dat je het zo snel vond!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
rtunru schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:17:
[...]

En dat tijdens zijn vakantie. Top

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ManS-H schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:22:
[...]

En dat tijdens zijn vakantie. Top
Ik had hem van het probleem op de hoogte gebracht via persoonlijk contact

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:33
@Tebbie Dit is buiten jouw verantwoordelijkheid. Shit happenz. Wij overleven het!
Ik wens je een fijne vakantie🏝️

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, 2 EV’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Homey gebruikers geen P1 upgrade naar 6.0205 doen
Zijn er al mensen met Home Assistant die succesvol een upgrade naar 6.0205 gedaan hebben?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeCuMSeH
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-09 21:44
JeroenH schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:58:
[...]

Zijn er al mensen met Home Assistant die succesvol een upgrade naar 6.0205 gedaan hebben?
Yep, ik ondervind daarbij geen problemen in Home Assistant

Home Assistant, Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. 4980 Wp zonnepanelen Azimuth 102, Tilt 30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdr
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08:49

wdr

Wilmaas schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:04:
Ook al was het maar 100 wattuur per nacht...

Hier idem dito

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Arie.
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13-09 22:21
ivo1969 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:17:
[...]

Bij mij werkt het al heel lang goed hoor. Spreek dus voor je eigen opstelling die je nu niet meer hebt. :-)

Het valt me trouwens op dat er veel herhaald wordt zoals het product is gelanceerd toen het nog niet goed werkte enz. Oude dingen die allang besproken en argumenten voor en tegen zijn uitgewisseld en indien mogelijk oplossingen. Toch worden ze steeds weer opnieuw aangehaald. Zouden mensen niet alle berichten lezen, hun punt maar steeds weer willen herhalen, dat vergeten zijn, ??? Ik zie totaal het nut er niet van in weer dit aan te halen.

Nou ja, ieder zijn ding, ik ga wel weer zoals ik al deed die oude koeien uit de sloot berichten skippen.
Voor mij is het een mooi producten, met zijn kanttekeningen (dat heeft ieder product), waar ik heel blij mee ben. Nog even wachten en dan komt de uitbreiding met twee accu’s.
Ik vond het trouwens heel netjes die €60 tegemoetkoming :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie.
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13-09 22:21
[...]

Doet Microsoft en meer grote bedrijven ook, blijkbaar doet iedereen aan experimenten 🤷‍♂️

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Voor wie Home Assistant gebruikt, en die geüpdate heeft naar 2025.8, er is in het Energy Dashboard een geinig uitziende feature verschenen genaamd Energy Flow. Die geeft de energiestromen in je huishouden op een fraaie wijze weer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SO15VmEQZyJcOBK-ecCdTcrs5oU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IssrXveRLQyRqP9qgVGbiK9t.png?f=user_large

De weergave van de Battery vind ik wel discutabel. Deze weergave beschouwt alle energie die via je batterij in huis gebruikt wordt als "Solar". Dat rode item Battery in bovenstaande plaatje is feitelijk het verlies van je accu. Bovenstaande is ook alleen geldig als je je thuisbatterij uitsluitend vult met zonne-energie. Als je je batterij uit het stroomnet gaat vullen ben ik benieuwd hoe dat in deze weergave getoond gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
Arie. schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 16:36:
[...]

Bij mij werkt het al heel lang goed hoor. Spreek dus voor je eigen opstelling die je nu niet meer hebt. :-)

Het valt me trouwens op dat er veel herhaald wordt zoals het product is gelanceerd toen het nog niet goed werkte enz. Oude dingen die allang besproken en argumenten voor en tegen zijn uitgewisseld en indien mogelijk oplossingen. Toch worden ze steeds weer opnieuw aangehaald. Zouden mensen niet alle berichten lezen, hun punt maar steeds weer willen herhalen, dat vergeten zijn, ??? Ik zie totaal het nut er niet van in weer dit aan te halen.
Ik ben het niet helemaal met je stelling eens. Toen ik mijn eerste PIB kocht, dat was de 2e lichting, geleverd 17 maart, was er wat mij betreft niets aan de hand. Ik was enthousiast zoals de nom werkte. Vaak lang op 0 op de meter. Monitor o.a. met HW display. Toen, na iedere software update werd nom steeds slechter.
Ik zit nog op software versie 1.0108. Heb nog geen automatische update gehad. Ook is automatische update, voorzover ik weet niet uitgeschakeld. Zou niet weten hoe dat moet. Handmatig updaten durf ik niet, want dan ben ik bang dat ik de versie 1.0217 krijg en niet 1.0218. Nom in 1.0108 is niet helemaal nom, maar in iedergeval geen upload naar het net. Je ziet als je handmatig update aanklikt n.l. niet welke versie je krijgt.
Zou wel handig zijn, als dat wel werd getoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Nu online
Olie_B_Bommel schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 17:04:
[...]

Ik ben het niet helemaal met je stelling eens. Toen ik mijn eerste PIB kocht, dat was de 2e lichting, geleverd 17 maart, was er wat mij betreft niets aan de hand. Ik was enthousiast zoals de nom werkte. Vaak lang op 0 op de meter. Monitor o.a. met HW display. Toen, na iedere software update werd nom steeds slechter.
Ik zit nog op software versie 1.0108. Heb nog geen automatische update gehad. Ook is automatische update, voorzover ik weet niet uitgeschakeld. Zou niet weten hoe dat moet. Handmatig updaten durf ik niet, want dan ben ik bang dat ik de versie 1.0217 krijg en niet 1.0218. Nom in 1.0108 is niet helemaal nom, maar in iedergeval geen upload naar het net. Je ziet als je handmatig update aanklikt n.l. niet welke versie je krijgt.
Het is toch prima om jouw PIB te houden zoals het verkocht werd?
Jij bent immers tevreden mee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tebbie
rtunru schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:17:
[...]

Zat lekker op mijn klapstoel en zag deze p1 beta voorbijkomen aangezien ik de beta versie draai en test en verder ook geen gekke dingen gebruik of doe kan ik dat straffeloos. De APIv1 was/is geen probleem maar de P1apiv2 ging opeens mis. Herstart van de app hielp ook niet en toen kreeg ik ook van een mede tweaker hier @GL007 een berichtje met zelfde probleem. Na een diagnose rapportje vanuit Homey viel het kwartje en kon ik de vinger op de zere plek leggen (verkeerde aanroep van trigger functie). Stukje code was niet eerder actief werd en nu door de P1 update opeens wel en tja dat is dan pech. Ik heb meteen de beta gebruikers gewaarschuwd om verdere ongemak te voorkomen. Dus ja er wordt degelijk getest……

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
rtunru schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 17:14:
[...]

Het is toch prima om jouw PIB te houden zoals het verkocht werd?
Jij bent immers tevreden mee.
Ja, maar de updates kwamen steeds automatisch. Dus ik kon niet op de software blijven die bij aankoop op de PIB stond.
Verder ben ik nog steeds heel tevreden, hoor. Ik neem vrijwel niets meer van het net af, nadat ik mijn 2e PIB gekocht heb. 3 krijg ik wel vol, maar niet leeg. Dus houdt het bij 2 op. In iedergeval kijk ik eerst de winter aan, hoe het dan gaat.
Ik heb nooit problemen met wifi of foutcodes in de PIB gehad. Alleen bij heel warm weer de melding dat hij het wat te warm had. Maar ook daarvoor heb ik een oplossing gevonden. Zoek maar naar mijn posts daarover. Werkt perfect. Dus ik ben echt wel een zeer tevreden gebruiker. :)F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arie. schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 16:38:
[...]

Doet Microsoft en meer grote bedrijven ook, blijkbaar doet iedereen aan experimenten 🤷‍♂️
Wel eens iets nieuw op de markt van Garmin gekocht? 🤣 De eindgebruiker is de beta tester. Reken er op het ding het eerste jaar bugs heeft en heel veel updates. Daar na werkt het top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
Arie. schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 16:38:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens. Ik krijg hier vrijwel iedere woensdag een patch update van Microsoft. Zoals ieder windows fanaat weet is woensdag patchday voor Microsoft. Dat zijn beslist geen experimenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LV1
  • Laatst online: 02-09 15:44

LV1

Heb nog geen automatische update gehad. Ook is automatische update, voorzover ik weet niet uitgeschakeld. Zou niet weten hoe dat moet. Handmatig updaten durf ik niet, want dan ben ik bang dat ik de versie 1.0217 krijg en niet 1.0218.
Ik zou niet weten, waarom jij geen automatische updates meer krijgt.
Ik heb v1.0218 nu een paar uurtjes op 3 PiBs draaien en ik moet zeggen: Het ziet er niet verkeerd uit. Positiever gezegd: Het ziet er goed uit. Ik zou die handmatige update eens proberen, but don't shoot the messenger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Als versie 1.0218 nu voor iedereen beschikbaar is is deze ook beschikbaar voor jou. Dus al zou je systeem eerst updaten naar een oudere versie, dan gooi je toch gelijk de volgende update er achteraan? Zo doet Windows het ook altijd als ik de laptop weer eens aanslinger. Ik ben nu op mijn werk, maar vannacht eens kijken of ik ook naar 1.0218 kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ral23087
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-09 20:49
Heb update ook gedaan ... maar wat ziet er nu beter uit dan.???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LV1
  • Laatst online: 02-09 15:44

LV1

Ral23087 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 18:03:
Heb update ook gedaan ... maar wat ziet er nu beter uit dan.???
Waar Olie_B_Bommel over klaagde, dat in veel vroegere versies, de NOM (veel) beter werkte. Ik denk dat het in deze update weer een stuk beter is.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• DCSBL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07:23
Versie 1.0218 is nu beschikbaar voor alle Plug-In Batteries. 1.0217 zal niet meer worden geïnstalleerd. Het “niet-NOM probleem” is hiermee opgelost.

Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWS
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 11-08 18:28

JWS

Hoe kan ik zien welke versie er NU op mijn P1 en PIB zitten zonder risico op automatische nieuwste versies met kans op bug?
gr.
Jan Willem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:01
Via apparaten het juiste aanklikken en bovenin onder de apparaatnaam staat de sw versie.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
Vraag. Bij deze accu update hoort toch ook een P1 update? Die zie ik nu nog niet. Wordt die meteen er na aangeboden?

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wdr

wdr

henkzelf schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 18:56:
Vraag. Bij deze accu update hoort toch ook een P1 update? Die zie ik nu nog niet. Wordt die meteen er na aangeboden?
Volgens mij niet.

Dit zijn nu de laatste versies bij mij, nieuwe FW niet beschikbaar volgens app:
Batterij 1.0218
P1 meter 6.0203

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vandaag tot nu toe 10.1 kWh verbruik en wel 35 wattuur aan import :D

Ik blijf het erg leuk spul vinden.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-UjHlfwi11mWPtFNDp6YPXT3xGU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xhVV31k2YeH75Cn07fcJnYPs.png?f=fotoalbum_large

Het blijf goed regelen. Prima zo

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rtunru
  • Nu online
Ik ben blij dat ik blijkbaar niet de enige ben die best tevreden is.
Soms lijkt het hier alsof niks goed is met dit product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gjna schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:37:
Ik heb dit topic altijd met aandacht gevolgd en heb nooit de behoefte gehad om iets te posten omdat mijn PIB stabiel draaide op wat netwerk issues na die snel op te lossen waren.
Maar nu begin me wel te ergeren over hoe de ontwikkeling van nieuwe firmware versies gaat NOM is gewoon niet goed meer. Ik hoor allemaal mensen melden over firmware 1.0218 die voor een normale gebruiker niet eens aangeboden word. Als het beta software is houd het alsjeblieft uit dit topic.

Er is nies zo killen voor een product door te wijzen dat de volgende versie het allemaal beter word.
En @HomeWizard_NL test je software beter het gaat echt de verkeerde kant op.
Als tweaker ben je niet graag op de hoogte dus. Helaas, soms moet je dan een stukje maar even over slaan. Er zijn ook mensen die het wel interesseert wat eraan komt en wat de verbeteringen wel of niet zijn. Die sluiten we ook niet uit toch?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivo1969 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:59:
[...]

Ben ik het dus niet mee eens, ondanks ik zelf de batterijen niet meer heb lees ik toch regelmatig hier de posts.
Maar het lijkt mij uiterst irritant dat als iets eerst wel werkte en na een firmware update ineens niet en later via een beta het weer "opgelost " is.
Zeker gezien het feit dat je niet meer kan inschrijven als beta tester.

En ja de laatste opmerking die gjna aangaf is een juiste, HW had het van te voren beter moeten testen.
En zelf blijf ik het vinden het is een zeer simpel product, maar er zijn hier lieden die met een nette dacia de FI willen winnen
Op de man is niet nodig toch. Of in dit geval op een andere tweaker. Soms verbaas ik me hier echt.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

jij gebruikt de auto nooit als aanhangwagen? Zou het kunnen zijn dat een leverancier zijn product door ontwikkeld omdat ze klanten willen ondersteunen of juist ook een andere markt willen gaan bedienen? Dat jezelf een slechte ervaring hebt is erg jammer. Je doelt denk ik op dynamische inzet, Inmiddels zijn er 600.000 gezinnen met een dynamisch contract. Leuke markt voor Homewizard erbij toch? In dit geval is het niet OF maar EN EN qua bedienen van klanten met verschillende markten. Ik noem dat slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik heb gister een stukje geschreven over het testproces. Waar we als tester geen invloed op hebben is dat HW een beta versie al wel of niet mag uitrollen. Dat besluiten ze zelf. Zelf heb ik een 2 tal issues gemeld. Toch besluit HW uit te rollen. Persoonlijk vond ik het issue niet iets om maar te besluiten niet te gaan uitrollen maar het kan dan dus zijn dat we dat bij niet beta testers gaan zien. Het waren dingen die mij opvielen, die meld ik. Het is aan HW wat ze ermee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdr

wdr

JeroenH schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 16:47:
Voor wie Home Assistant gebruikt, en die geüpdate heeft naar 2025.8, er is in het Energy Dashboard een geinig uitziende feature verschenen genaamd Energy Flow. Die geeft de energiestromen in je huishouden op een fraaie wijze weer:

[Afbeelding]

De weergave van de Battery vind ik wel discutabel. Deze weergave beschouwt alle energie die via je batterij in huis gebruikt wordt als "Solar". Dat rode item Battery in bovenstaande plaatje is feitelijk het verlies van je accu. Bovenstaande is ook alleen geldig als je je thuisbatterij uitsluitend vult met zonne-energie. Als je je batterij uit het stroomnet gaat vullen ben ik benieuwd hoe dat in deze weergave getoond gaat worden.
Ik zie deze flow bij mij niet in het Energy dashboard (moet ik nog iets doen, ben een beginner)
Core
2025.8.0
Supervisor
2025.07.3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tebbie
[...]

Inmiddels tijdelijke fix (uitschakeling trigger) v3.6.56 (test/beta) van de Homewizard for Homey app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tebbie schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:08:
[...]

Inmiddels tijdelijke fix (uitschakeling trigger) v3.6.56 (test/beta) van de Homewizard for Homey app.
Hier inmiddels getest. Het probleem is er uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
GL007 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:10:
[...]

Hier inmiddels getest. Het probleem is er uit.
Even voor persoonlijke informatie, wat was het probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Nu online
ManS-H schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:16:
[...]

Even voor persoonlijke informatie, wat was het probleem?
Homey probleem n.a.v. de update voor P1 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josseg
wdr schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:08:
[...]

Ik zie deze flow bij mij niet in het Energy dashboard (moet ik nog iets doen, ben een beginner)
Core
2025.8.0
Supervisor
2025.07.3
Individuele apparaten toevoegen aan je energie configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Devke schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 19:55:
[...]

Op de man is niet nodig toch. Of in dit geval op een andere tweaker. Soms verbaas ik me hier echt.
Hoezo op de man ?? Gezien je reactie doe jij dat juist naar mij toe.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Ik liep wat achter in de TS als het gaat om de firmware versies van de batterij die zijn uitgebracht en de vandaag aangekondigde nieuwe versie (beta) voor de P1 meter. De TS is nu bij met daarbij ook de release notes van Homewizard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
Devke schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:05:
[...]

Ik heb gister een stukje geschreven over het testproces. Waar we als tester geen invloed op hebben is dat HW een beta versie al wel of niet mag uitrollen. Dat besluiten ze zelf. Zelf heb ik een 2 tal issues gemeld. Toch besluit HW uit te rollen. Persoonlijk vond ik het issue niet iets om maar te besluiten niet te gaan uitrollen maar het kan dan dus zijn dat we dat bij niet beta testers gaan zien. Het waren dingen die mij opvielen, die meld ik. Het is aan HW wat ze ermee doen.
Nou eigenlijk gebruik ik de auto waarvoor hij gemaakt is , maar goed ieder zijn of haar ding, maar ik persoonlijk had de batterijen juist gekozen om de eenvoud zoals die bedoelt was.
Maar gezien de rand oorzaken ben ik juist o.a. afgehaakt

Maar dit is gewoon mijn benedering , en ja selecte groep kijkt daar anders tegen aan, maar wel raar dat ik pm berichten krijg waarin aangegeven wordt hier gewoon kritisch te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivo1969 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:35:
[...]

Nou eigenlijk gebruik ik de auto waarvoor hij gemaakt is , maar goed ieder zijn of haar ding, maar ik persoonlijk had de batterijen juist gekozen om de eenvoud zoals die bedoelt was.

Maar dit is gewoon mijn benedering , en ja selecte groep kijkt daar anders tegen aan, maar wel raar dat ik pm berichten krijg waarin aangegeven wordt hier gewoon kritisch te blijven.
We gaan hopelijk de discussie niet weer starten dat we hier niet kritisch mogen zijn he? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Nu online
ivo1969 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:30:
[...]

Hoezo op de man ?? Gezien je reactie doe jij dat juist naar mij toe.
Gaat dit nog zo door?
Jij hebt nog niet eens een Homewizard PIB

Acties:
  • +3 Henk 'm!
ivo1969 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:35:
[...]

Er is niets mis met kritisch zijn. Echter omdat je inmiddels geen batterijen van HW meer hebt is je kennis niet meer up-to-date.en kan je je beter onhouden van commentaar over het functioneren van de batterijen aangezien dat in de tussentijd veranderd is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tebbie
rtunru schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:20:
[...]

Homey probleem n.a.v. de update voor P1 meter.
Dat heb ik al eerder hier uitgelegd. Onjuiste aanroep van een trigger kaartje (ALS). En voor volledigheid staat dit los van de P1 update.
Probleem was gevolg van de update maar dat iedere andere P1 update kunnen zijn en niet de wijziging die is aangebracht in die update.

[ Voor 26% gewijzigd door Tebbie op 07-08-2025 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
hanev001 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:39:
[...]

Er is niets mis met kritisch zijn. Echter omdat je inmiddels geen batterijen van HW meer hebt is je kennis niet meer up-to-date.en kan je je beter onhouden van commentaar over het functioneren van de batterijen aangezien dat in de tussentijd veranderd is.
Ik heb ze zelf niet meer nee, maar moet ik dan mijn mond houden??
Ik hou het hier regelmatig bij en zie gewoon dingen steeds terug komen.
En verder ken ik nog wel in familie en vriendenkring die de batterij of batterijen nog hebben, dus kan echt nog wel een en ander mee monitoren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
ivo1969 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:47:
[...]

Ik heb ze zelf niet meer nee, maar moet ik dan mijn mond houden??
Ik hou het hier regelmatig bij en zie gewoon dingen steeds terug komen.
En verder ken ik nog wel in familie en vriendenkring die de batterij of batterijen nog hebben, dus kan echt nog wel een en ander mee monitoren.
Wat bereik je hiermee. Ik vind het erg vaag. Of zoek je de bevestiging dat je goed hebt gehandeld.

[ Voor 5% gewijzigd door GL007 op 07-08-2025 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdr

wdr

josseg schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:26:
[...]

Individuele apparaten toevoegen aan je energie configuratie.
Bedankt, ga het proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 20:13

Winkiller

De Mopperpot

Devke schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:36:
[...]

We gaan hopelijk de discussie niet weer starten dat we hier niet kritisch mogen zijn he? |:(
Kritisch is prima maar extremistisch is dat niet, je zou ook kunnen kiezen niet te reageren :+
@ivo1969 is duidelijk nog niet over zijn pech heen, ik zou dat ook niet zijn gezien wat een PiB kost.
Maar het hoeft ook niet steeds gezegd te worden, de PiB is een goed product, weinig problemen hier.

---

@ArthurMorgan heb jij al een replacement renewed ontvangen ?

[ Voor 6% gewijzigd door Winkiller op 07-08-2025 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Nu online
Winkiller schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 21:27:
[...]

Kritisch is prima maar extremistisch is dat niet, je zou ook kunnen kiezen niet te reageren :+
@ivo1969 is duidelijk nog niet over zijn pech heen, ik zou dat ook niet zijn gezien wat een PiB kost.
Maar het hoeft ook niet steeds gezegd te worden, de PiB is een goed product, weinig problemen hier.
HW heeft zijn geld teruggegeven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 20:13

Winkiller

De Mopperpot

rtunru schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 21:31:
[...]

HW heeft zijn geld teruggegeven.
Ja dat weet ik maar zijn gezeur over zijn pech blijft maar doorgaan , boring ;)

Acties:
  • +13 Henk 'm!
Winkiller schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 21:27:
[...]

Heeft zijn geld terug neem ik aan. Dan kun je 2 dingen doen. Je negativiteit blijven uiten of doorgaan en andere kansen zien. Persoonlijk kies ik graag de 2e optie. Die brengt je verder. Daarnaast hebben we denk ik ook genoeg terrechte commentaar gehad op bijvoorbeeld Transmission. Dat lijkt goed aangepakt te zijn. Ik lees het niet meer. Daarnaast was de helpdesk ook wel een dingetje. Traag. Lees ik ook niets meer over. Dat benoemen we dan niet. We zijn geen fb toch?

Ik reageer wanneer ik wil btw. Stoor me gewoon regelmatig aan het eindeloos herhalen van zetten of de oude koeien die weer uit de sloot gehaald worden. Als tweaker los ik dingen graag op. Lukt het niet omdat het niet binnen mijn vermogen ligt dan kijk ik om me heen of ik wel de juiste hulp kan krijgen. Is dat niet te vinden dan houdt het op. Tweakers is een prachtig platform voor hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nxQAN3MFKk4t0i9hzv522Zh6cK0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ol6fYnwTj8g3yZjZL5Z6ujRo.png?f=fotoalbum_large
Het regelt hier perfect NOM.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AdxfQRyUDO19flLVbFBPA0GyByM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cqjCATRyVott2uuCybnCt3QR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door GL007 op 07-08-2025 22:19 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ferdinand Oeinck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 20:24
Ferdinand Oeinck schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:26:
Bij mij is er vannacht wel erg veel teruggeleverd!

Zat ik 2 maanden geleden op zo'n 4 Wh, na 14 juli op zo'n 8Wh gemiddeld. Zat ik vannacht op 35Wh teruglevering per uur.

[Afbeelding]

De teruglevering en afname tijdens ontladen van de PiB is nu zelfs goed terug te zien op mijn website.

Dat is voor het eerst zo goed te zien. Groen is ontlaad vermogen, geel verbruik, rood grid import, grijs is grid export (teruglevering)

[Afbeelding]
Ik neem alles terug. Bovenstaand verbruik werd veroorzaakt door de accu van de hoogwerker die hier 's nacht staat te 'druppel-laden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Het is wel duidelijk wanneer de firmware update van de batterijen naar 1.0218 gedaan is in het afgelopen uur. Natuurlijk zitten er wat rimpeltjes in, dat is net wat meer of minder verbruik in huis. Met twee NASen aan waarvan één nu een back-up staat te trekken van de MacBook waar ik dit op zit te tikken vind ik het netjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XSH0iqMAg0y6HWHtFskNpIWgHRk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8K7AXAr3VpwPzi5Vm5BdxGPn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IqabSGHBoOPRHOqi9-qFUH9tF6Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FKnAm64hlI59QUTrnsoBcwUR.jpg?f=fotoalbum_large

Prima regeling alle software hebben de laatste update

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Wat ik wel opvallend vind is dat als je kijkt naar de live weergave die altijd fluctueert, paar watt export, paar wat import.

Je zou denken dat dat dus per uur zeker achter de komma wel wat zou doen. Ik heb net de data van stroomtotaal grafiek van de de p1 meter geëxporteerd (0:00 tot 6:15). Dat zijn de waarden van de energiemeter, tot 3 cijfers achter de komma.

Van 0:00 tot 6:00 0 Wattuur import en export.Toen de espressobonenmachine gebruikt om koffie te malen en te maken. Dan gebruikt op de pieken meer dan 1500 Watt en alles zeer kortstondig zodat de batterij er eigenlijk steeds achteraan loopt. Dus 1300 Watt import, paar seconden later 950 Watt export.
Voor de batterijen een vreselijk apparaat dus ;)

Als ik vervolgens naar de meterstanden kijk, dan blijkt dat ik toch slechts 0,003 Wattuur aan import gepakt heb daar, en 0,002 Wattuur aan export.
Dat is echt veel beter dan wat ik zelf zou denken. (factor honderd toch zeker wel. Want 3600 Watt is 1 Wattuur per seconde, en ik zie op de live weergave echt meerdere seconden waarden van boven de 1000 Watt.)

Dit alles met 2 batterijen die op 1.0218 draaien. (Op de vorige firmware werkte het dus niet zo mooi, toen had ik echt grotere export, en op die daarvoor export en import)

koffiezetapparaat kost me 3 wattuur aan import en 2 Wattuur aan export omdat de batterij moeite heeft met de snelle wisselingen in vraag,
Maar de rest van de nacht dus echt netjes 0 Wattuur aan import en export.

[ Voor 8% gewijzigd door ArthurMorgan op 08-08-2025 07:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ArthurMorgan schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 06:56:
Wat ik wel opvallend vind is dat als je kijkt naar de live weergave die altijd fluctueert, paar watt export, paar wat import.

Je zou denken dat dat dus per uur zeker achter de komma wel wat zou doen. Ik heb net de data van stroomtotaal grafiek van de de p1 meter geëxporteerd (0:00 tot 6:15). Dat zijn de waarden van de energiemeter, tot 3 cijfers achter de komma.

Van 0:00 tot 6:00 0.000 Wattuur import en export. Toen de espressobonenmachine gebruikt om koffie te malen en te maken. Dan gebruikt op de pieken meer dan 1500 Watt en alles zeer kortstondig zodat de batterij er eigenlijk steeds achteraan loopt. Dus 1300 Watt import, paar seconden later 950 Watt export.
Voor de batterijen een vreselijk apparaat dus ;)

Als ik vervolgens naar de meterstanden kijk, dan blijkt dat ik toch slechts 0,003 Wattuur aan import gepakt heb daar, en 0,002 Wattuur aan export.
Dat is echt veel beter dan wat ik zelf zou denken. (factor honderd toch zeker wel. Want 3600 Watt is 1 Wattuur per seconde, en ik zie op de live weergave echt meerdere seconden waarden van boven de 1000 Watt.)

Dit alles met 2 batterijen die op 1.0218 draaien. (Op de vorige firmware werkte het dus niet zo mooi, toen had ik echt grotere export, en op die daarvoor export en import)
Mooi toch. Ik probeer dat al een tijdje in zijn algemeenheid weer te geven dat kijken naar de Nu weergave in de app moment opname zijn en dat je bij de electraleverancier pas ziet wat het effect werkelijk is. Als het daar maar een paar Wh is een x meetbaar tijdsbestek dan vind ik dat wel prima. Zijn het er daar bijvoorbeeld 100 Wh dan is het al wat minder NOM. Je beleving en werkelijkheid mooi omschreven 👍.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DG64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 12-09 16:00
Nadat ik gisteren rond 19.45 uur de update 1.0218 heb geïnstalleerd in mijn PIB, is dit mijn verbruik volgens de p1-meter van 20.00 - 06.00:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9MbV-wXORJBVyAwxWxlC8RLKgmU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Kvs0o5XI3DF9bj8wTa6uiHTi.png?f=user_large

Ik doe het ervoor :)

Donald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DG64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 12-09 16:00
ArthurMorgan schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 06:56:

Klopt dit getal wel ? Wanneer ik de meter uitlees met de p1-meter, dan zie ik het toch in Wh ?
Of leest Homey/HA nog meer cijfers achter de komma uit ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
DG64 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 07:34:
[...]

Klopt dit getal wel ? Wanneer ik de meter uitlees met de p1-meter, dan zie ik het toch in Wh ?
Of leest Homey/HA nog meer cijfers achter de komma uit ?
Het zal ongetwijfeld van de energiemeter afhangen.
Maar mijn meter geeft het aan tot in 3 cijfers achter de komma.

(de homewizard P1 meter en de Youless p1 meter laten (uiteraard) gewoon dezelfde getallen zien. Omdat die direct uitgelezen worden uit de energiemeter.)

/edit: ik gebruik geen homey of HA.

/edit2: plaatje van hoe het er live uitziet bij de youless p1 meterweergave
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u41ysmbRGlk7PQgK3BfglvWr60c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LAGNNm0dMD9hgTt1Ej6bsfYq.png?f=fotoalbum_large

Het zijn Watturen inderdaad. Ik zat over de kWh heen te kijken.

[ Voor 32% gewijzigd door ArthurMorgan op 08-08-2025 07:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013

Aardedraadje

Met kabelschoen

ArthurMorgan schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 07:39:
[...]

Het zal ongetwijfeld van de energiemeter afhangen.
Maar mijn meter geeft het aan tot in 3 cijfers achter de komma.

(de homewizard P1 meter en de Youless p1 meter laten (uiteraard) gewoon dezelfde getallen zien. Omdat die direct uitgelezen worden uit de energiemeter.)

/edit: ik gebruik geen homey of HA.

/edit2: plaatje van hoe het er live uitziet bij de youless p1 meterweergave
[Afbeelding]
3 cijfers achter de komma met eenheid kWh is gelijk aan decimalen Wh. ;)
Je schijft 0,002 Wh maar bedoelt waarschijnlijk 0,002 kWh, ofwel 2 Wh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Yup, een stuk logischer.

Ik edit de posts hierboven even.

Ik was al zo verbaasd dat het zo extreem precies was, en dat het me nooit eerder opgevallen was terwijl ik de youless al meer dan 6 jaar gebruik. Had beter eerst die koffiemachine een tweede keer kunnen gebruiken. :D

[ Voor 65% gewijzigd door ArthurMorgan op 08-08-2025 08:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
Hier ook betere resultaten met 1.0218. Ik werd sinds de vorige updates met de “ NOM-bug” steeds wakker met -0,1 KwH verbruik per nacht. Nu weer netjes 0,0! Top!

Overigens heb het al enkele keren aangegeven. Ik ben zeer tevreden over de PiBs (ik heb er 2). Ik heb zelfs meegedaan aan een interview met Homewizard en dat artikel staat inmiddels ook op hun blog.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DI7VkYlH9HKcka73O5_F3YvqX2I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ikEIURRdcx8LKXpYPXOP8tIU.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet het zeker. De batterijen doen hun ding. Perfect zo
Niet meer aan sleutelen. De regelkring werkt perfect. @DCSBL en zijn team hebben een prima stukje werk geleverd.

[ Voor 12% gewijzigd door GL007 op 08-08-2025 08:59 ]

Pagina: 1 ... 183 ... 209 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.