Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power
Ik zou schatten zo 0,2 tot 0,5 watt per stuk. Zulke lage vermogens zijn erg lastig nauwkeurig te meten.LongTimeAgo schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 17:21:
[...]
Verbruiken deze 'relatief veel'? Dan verklaart dat wellicht het onbekende sluipverbruik, want kan deze ook niet monitoren.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Je bent niet blij dat er updates zijn geweest die de NOM hebben verslechterd. Je gaat daarbij voorbij aan het feit dat die updates gedaan werden met het doel de NOM te verbeteren maar dat daar bugs in geslopen zijn. Vervelend maar dat gebeurd nu eenmaal bij het schrijven van software.Olie_B_Bommel schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 17:05:
Ik snap niet waarom er aan de nom gesleuteld moest worden. Toen ik mijn eerste PIB kreeg op 17 maart was het goed nom. Vaak 0 op de meter met af en toe een net afname tot maximaal 136 watt (heel kort, een seconde) tot een net opload van 1 watt (ook een seconde). Na iedere software update werd de nom slechter. Nu met software 1.0108 (want ik heb met opzet nog niet geupdate) vrijwel nooit meer 0 op de meter, maar vrijwel constant een net afname tussen 4 watt en 206 watt. Waarom wat goed werkt veranderen?
Edit: voor de rest ben ik overigens heel tevreden met de PIB’s. Verder geen problemen.
Maar nu er een update is die dat verhelpt wil je niet updaten naar die betere versie. Niet erg logisch
Wel grappighanev001 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 17:25:
[...]
Je bent niet blij dat er updates zijn geweest die de NOM hebben verslechterd. Je gaat daarbij voorbij aan het feit dat die updates gedaan werden met het doel de NOM te verbeteren maar dat daar bugs in geslopen zijn. Vervelend maar dat gebeurd nu eenmaal bij het schrijven van software.
Maar nu er een update is die dat verhelpt wil je niet updaten naar die betere versie. Niet erg logisch
Bij mij een sluipverbruik van zo’n 300 watt. Netwerk aparatuur, nas, iets van 20 slimme pluggen en 8 slimme lampen.JeroenH schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 17:18:
[...]
Met Home Assistant die op een laptop draait (en dus op zijn accu kan werken), en met een P1 USB-kabel direct in de slimme meter geplugd zit
Maar zonder gekheid, als je een slimme meter hebt kun je op het display door de diverse weergaven bladeren, en kijken of er nog vermogen loopt.
[...]
Hier 's nachts een sluipverbruik van zo'n 120w. Naast koelkast/vriezer, modem/router en ventilatie, is dat natuurlijk mijn HA laptop, 10+ Shelly pluggen, stuk of 6 ESPHOME devices, een hele zut Ikea lampen... Tsja dat telt allemaal op.
[...]
Dat dus. En met een thuisbatterij is het ook niet meer zo merkbaar.
2 HomeWizard PIB’s | Homey Pro 2019
Bij mij een sluipverbruik van zo’n 300 watt. Netwerk aparatuur, nas, iets van 20 slimme pluggen en 8 slimme lampen.JeroenH schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 17:18:
[...]
Met Home Assistant die op een laptop draait (en dus op zijn accu kan werken), en met een P1 USB-kabel direct in de slimme meter geplugd zit
Maar zonder gekheid, als je een slimme meter hebt kun je op het display door de diverse weergaven bladeren, en kijken of er nog vermogen loopt.
[...]
Hier 's nachts een sluipverbruik van zo'n 120w. Naast koelkast/vriezer, modem/router en ventilatie, is dat natuurlijk mijn HA laptop, 10+ Shelly pluggen, stuk of 6 ESPHOME devices, een hele zut Ikea lampen... Tsja dat telt allemaal op.
[...]
Dat dus. En met een thuisbatterij is het ook niet meer zo merkbaar.
Ik wil wel updaten, maar als ik dat handmatig doe ikrijg ik 1.0217. die nog slechter is. Ik wacht dus tot de versie 1.0218 automatisch als update verschijnt!hanev001 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 17:25:
[...]
Je bent niet blij dat er updates zijn geweest die de NOM hebben verslechterd. Je gaat daarbij voorbij aan het feit dat die updates gedaan werden met het doel de NOM te verbeteren maar dat daar bugs in geslopen zijn. Vervelend maar dat gebeurd nu eenmaal bij het schrijven van software.
Ik zit n.l. Nog op 1.0108. Dus dat is erg logisch van mij.
Daarbij hoefde de nom niet verbetert te worden. Die was perfect!
[ Voor 8% gewijzigd door Olie_B_Bommel op 06-08-2025 18:09 ]
Per uur? Even voor mijn duidelijkheid. Wat doet deze versie per uur in nacht/avond?
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Verwijderd
Inderdaad, ook ik zit daar op te wachten. Ik snap niet waarom 1.0217 uitgerold is. Hebben die beta testers zitten slapen?Verwijderd schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 18:10:
Kom maar door met 1.0218. Helaas wordt er bij mijn nog steeds gevonden dat 1.0217 de recentste is.
Als je nu nog op 1.0108 zit dan heb je iets gedaan waardoor je geen updates meer krijgt. Je zou al minstens 1.0216 moeten hebben als automatisch updaten mogelijk is.Olie_B_Bommel schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 17:33:
[...]
Ik wil wel updaten, maar als ik dat handmatig doe ikrijg ik 1.0217. die nog slechter is. Ik wacht dus tot de versie 1.0218 automatisch als update verschijnt!
Ik zit n.l. Nog op 1.0108. Dus dat is erg logisch van mij.
Daarbij hoefde de nom niet verbetert te worden. Die was perfect!
Nee, ik heb niets gedaan en heb nog steeds 1.0108.hanev001 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 18:51:
[...]
Als je nu nog op 1.0108 zit dan heb je iets gedaan waardoor je geen updates meer krijgt. Je zou al minstens 1.0216 moeten hebben als automatisch updaten mogelijk is.
Ik heb 1 dag de PIB’s van internet gehaald en de volgende dag ze toch weer op het internet toegelaten. Mindef dan 24 uur.
[ Voor 15% gewijzigd door Olie_B_Bommel op 06-08-2025 18:57 ]
en bedankt he. We zoeken nog vrijwilligers! We doen dit in eigen tijd, vakanties en zonder een belang. Dus feel free om je aan te melden.josseg schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 18:50:
[...]
Inderdaad, ook ik zit daar op te wachten. Ik snap niet waarom 1.0217 uitgerold is. Hebben die beta testers zitten slapen?
[ Voor 13% gewijzigd door Devke op 06-08-2025 18:58 ]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Verwijderd
Ik denk dat we twee typen bèta “testers” hebben. Haantjes de voorste, en tweaker die daadwerkelijk gaan zitten zieken om bugs boven water te krijgen. Met de eerste vind je niks.josseg schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 18:50:
[...]
Inderdaad, ook ik zit daar op te wachten. Ik snap niet waarom 1.0217 uitgerold is. Hebben die beta testers zitten slapen?
Homewizard zit er echter bovenop, en stelt prioriteiten in het oplossen van problemen. Prima dat ze dan een kleine update geven. Het gaat eerst door de beta groep, en dan live naar alle gebruikers. Het zou in theorie dus goed moeten zijn. Dus ik begrijp de gebruikers die wachten met updaten niet. Als er toch een nog een bugje in blijkt te zitten komt er heel snel een update. Het is niet dat je maanden moet wachten, of niks meer hoort. Dat komen wij helaas wel eens anders tegen.
Maar als de versie dan vrij gegeven is wil ik hem hebben ook. 🐓
Ben je beta-tester?Verwijderd schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 19:05:
[...]
Ik denk dat we twee typen bèta “testers” hebben. Haantjes de voorste, en tweaker die daadwerkelijk gaan zitten zieken om bugs boven water te krijgen. Met de eerste vind je niks.
Homewizard zit er echter bovenop, en stelt prioriteiten in het oplossen van problemen. Prima dat ze dan een kleine update geven. Het gaat eerst door de beta groep, en dan live naar alle gebruikers. Het zou in theorie dus goed moeten zijn. Dus ik begrijp de gebruikers die wachten met updaten niet. Als er toch een nog een bugje in blijkt te zitten komt er heel snel een update. Het is niet dat je maanden moet wachten, of niks meer hoort. Dat komen wij helaas wel eens anders tegen.
Maar als de versie dan vrij gegeven is wil ik hem hebben ook. 🐓
8W teruglevering gemiddeld, als de pib ontraadt.Devke schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 17:44:
[...]
Per uur? Even voor mijn duidelijkheid. Wat doet deze versie per uur in nacht/avond?
Tip. Leuke test wellicht. Kijk morgen eens bij je energieleverancier wat er bijvoorbeeld tussen 0:00 uur en 5 uur is terug geleverd / opgenomen is van het net. Mocht je dit nog niet gedaan hebben. Hier is dat 10 W maar dan wel over de hele nacht.Ferdinand Oeinck schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 19:14:
[...]
8W teruglevering gemiddeld, als de pib ontraadt.
Ik heb jaren in de ICT gewerkt en heb dus heel wat bugs op mogen lossen maar ben nu met pensioen dus aanmelden als beta tester zou betekenen dat ik weer aan het werk ga en die behoefte heb ik niet meer. Maar beta testers wakker schudden vind ik wel leuk :-)Devke schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 18:57:
[...]
en bedankt he. We zoeken nog vrijwilligers! We doen dit in eigen tijd, vakanties en zonder een belang. Dus feel free om je aan te melden.
Dan zou je moeten weten dat ze hun best doen en zeker niet slapen. Of sliep jij vroeger ook regelmatigjosseg schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 19:16:
[...]
Ik heb jaren in de ICT gewerkt en heb dus heel wat bugs op mogen lossen maar ben nu met pensioen dus aanmelden als beta tester zou betekenen dat ik weer aan het werk ga en die behoefte heb ik niet meer. Maar beta testers wakker schudden vind ik wel leuk :-)
Verwijderd
Ik test dingen bèta. Het is een deel van mijn werk. Echter niet voor Homewizard. Ik heb het wel overwogen, maar uiteindelijk niet gedaan omdat ik de tijd niet heb om echt goed dingen te testen. Als jij beta test zoals bedoeld dan hoef je je niet aangesproken te voelen. Maar je weet ook dat er mensen zijn die zich aangemeld hebben in het beta programma om alleen maar als eerste de nieuwste functie te hebben zoals stand-by en geforceerd laden. Dus hé, relax. Het werk van mensen die echt testen waardeer ik zeker. En daarom twijfel ik niet om nieuwe versies direct te installeren.
Ik registreer wat de P1 meter van HW aan energie registreert (dat zou toch ook bij mijn energieleverancier terecht komen, neem ik aan?). Zowel P1 import als export. Daarnaast heb ik o.a. een CT klem van Enphase op mijn consumptie. Beiden geven teruglevering in de nacht aan terwijl de net afname 0 is, omdat de PiB nog niet leeg is.Devke schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 19:16:
[...]
Tip. Leuke test wellicht. Kijk morgen eens bij je energieleverancier wat er bijvoorbeeld tussen 0:00 uur en 5 uur is terug geleverd / opgenomen is van het net. Mocht je dit nog niet gedaan hebben. Hier is dat 10 W maar dan wel over de hele nacht.
Verwijderd
Haal even adem. Ontspan, en lees mijn twee voorgaande berichten nog eens rustig door.Bert1613 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 19:26:
Bèta testers doen volgens mij hun uiterste best. Dus wat meer respect is volgens mij wel op zijn plaats
De echte bèta tester hoeft zich niet aangesproken te voelen…..
Hier ook nog steeds 1.0108 en als automatische updates uitstaat dan heb ik dat niet gedaan 😀Olie_B_Bommel schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 18:53:
[...]
Nee, ik heb niets gedaan en heb nog steeds 1.0108.
Ik heb 1 dag de PIB’s van internet gehaald en de volgende dag ze toch weer op het internet toegelaten. Mindef dan 24 uur.
Inzicht in beta testen
Oke. Wat duidelijkheid omtrent beta-testen bij de PIB. Ik zie wat vervelende reacties en vind dat de groep beta-testers daar geen recht mee aangedaan wordt.Hoe verloopt het hele proces met de komst van een nieuwe firmware versie?
Stap 1:
Vanuit Homewizard krijgen we een mail notificatie dat er een nieuwe firmware klaar staat voor de PIB. In een korte release note wordt vaak aangegeven wat er veranderd is. Een enkele keer komt het voor dat dit zelfs niet gebeurd. We doen ons best om dan wel duidelijkheid te krijgen.
Stap 2:
Installeren van de nieuwe firmware op de PIB. Soms met een Push anders handmatig zelf doen.
Stap 3:
Stel het doel is geweest verbetering NOM. Wat ik persoonlijk doe is kijken of NOM inderdaad verbeterd is. Hoe? Op NOM zetten en kijken wat er gebeurd. Is dit ook wat je mag verwachten of wijkt het af? Bijvoorbeeld er is voldoende opwek en toch wordt er wat uit het net gehaald (recent geweest). Melding volgt dan. We kunnen een waterkoker eens aanzetten en kijken hoe snel die PIB opschaalt en NOM weer te pakken heeft. Heb je dan ook wel voldoende PIB's in huis voor deze test? De 1 heeft er 1, de ander 2 en weer een ander wellicht 4. Sommige testen red je dus niet met 1 PIB.
Nog een mogelijke test:
Wordt in de avond nacht ook netjes NOM gedraaid? Wat zegt de energieleverancier in die periode?
Heeft het zin om de batterij 30x aan en uit te zetten? De stekker 30x in en uit het stopcontact te halen? Nee. Dat geeft geen toegevoegde waarde op NOM.
Waterdetectieprobleem. Ik kan me herinneren dat er een waterdetectie probleem was. Te snel een indicatie dat de batterij water zou hebben gedetecteerd.. Hoe gaan we die testen? Onze PIB vol water laten lopen en dan roepen "Jaaaaa het was een terechte melding?" Nee dus.
Alles wat opvalt wordt gemeld. Ik kan me de p1 release nog goed herinneren. Legio aan meldingen voor HW wat er niet lekker liep. Er kwam ook een stuk aansturing aan. Vergeet daarnaast niet dat alle huishoudens niet hetzelfde zijn. Ik noem alleen de verschillende wifi netwerken maar. Dus testen kan alleen na je eigen setting of HW moet een bak aan extra HW richting de testers sturen. Al is dat de oplossing niet eens altijd want je kunt als tester alleen maar draaien aan de knoppen die beschikbaar zijn. Daarmee bedoel ik dat het systeem vrij gesloten is en dus minder mogelijkheden geeft dan een systeem dat opener is (beschikbare testen).
Zojuist dus een voorbeeld gegeven wat bij NOM kan, maar bij waterdetectie bijvoorbeeld niet. Dan ben je dus gebonden aan net die ene PIB die nog wel de melding geeft.
Stap 4 :
De ene beta tester heeft meer tijd op dat moment even dan de ander. Hopelijk is het duidelijk dat het allemaal vrijwillig gebeurd en in eigen tijd zonder tegen prestatie. Het is dan wat makkelijk te roepen ik ben met pensioen en de testers zitten vast te slapen. Zo laat ik de groep niet wegzetten!
Alle foutjes die tegen gekomen worden, worden gemeld aan HW. HW bepaald wat ze ermee doen. Ik melde van de week dat ik netafname zag op een verkeerd moment. Als HW dan besluit om uit te rollen dan hebben wij daar geen invloed op. Wij melden, HW besluit of ze langer testen (in geval van p1) of toch gaan uitrollen op basis van wat er gemeld wordt.
Stap 5:
Soms besluit HW een selecte groep naast de beta testers te kiezen voor uitrol. Dat zie je bij 1.0218 nu gebeuren. Volgt verdere uitrol of terug naar de teken tafel is ook voor de beta testgroep een vraag.
Stap 6:
Volledige uitrol.
Hopelijk iets meer inzicht in het proces van beta testen.
Vat het niet persoonlijk op en ik kan je deels ook best volgen. Aanmelden alleen voor de nieuwe software vind ik ook niet oke. Misschien is het proces niet lekker doorgrondelijk. Vandaar er wat tijd aanbesteed om hopelijk wat meer inzicht te geven in wat beta testen bij HW betekend.Verwijderd schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 19:23:
[...]
Ik test dingen bèta. Het is een deel van mijn werk. Echter niet voor Homewizard. Ik heb het wel overwogen, maar uiteindelijk niet gedaan omdat ik de tijd niet heb om echt goed dingen te testen. Als jij beta test zoals bedoeld dan hoef je je niet aangesproken te voelen. Maar je weet ook dat er mensen zijn die zich aangemeld hebben in het beta programma om alleen maar als eerste de nieuwste functie te hebben zoals stand-by en geforceerd laden. Dus hé, relax. Het werk van mensen die echt testen waardeer ik zeker. En daarom twijfel ik niet om nieuwe versies direct te installeren.
Klopt. Wat mij persoonlijk opvalt is dat het geschommel eigenlijk helemaal niet zoveel het net op stuurt of afhaalt als het lijkt. Daarom kijk ik vaak bij de energieleverancier. Dat geeft een beter en nauwkeuriger beeld dan de NU weergave zeg maar.Ferdinand Oeinck schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 19:24:
[...]
Ik registreer wat de P1 meter van HW aan energie registreert (dat zou toch ook bij mijn energieleverancier terecht komen, neem ik aan?). Zowel P1 import als export. Daarnaast heb ik o.a. een CT klem van Enphase op mijn consumptie. Beiden geven teruglevering in de nacht aan terwijl de net afname 0 is, omdat de PiB nog niet leeg is.
Even wachten op 1.0218. Die is hier weer nauwkeuriger. Nu nog een Watt of 10 naar het net in 5 uur. 2 Wh.Marc25579 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 19:33:
[...]
Hier ook nog steeds 1.0108 en als automatische updates uitstaat dan heb ik dat niet gedaan 😀
Dat was 5x zoveel ongeveer bij 1.0217.
Als ik naar het resultaat van vandaag kijk heb ik volledig NOM. De software aanpassing heeft goed gewerkt. Echter bij grote aanpassingen in de energie vraag kan het iets mislopen vanwege de update tijd van de kWh P1 output.
Ik vind dat de regeling prima en strak werkt.
Ik heb probeert dit zo goed mogelijk weer te geven in de grafieken.
:strip_exif()/f/image/umGem7X0B6J8Iul598FJmaT0.jpg?f=fotoalbum_large)
Helaas heb ik geen zoom functie in de grafieken.
[ Voor 29% gewijzigd door GL007 op 06-08-2025 20:20 ]
[ Voor 88% gewijzigd door teacher op 10-08-2025 22:14 ]
Als je naar jou soort grafieken kijkt, vallen kleine subtiele verandering in de sturing niet op. Door alleen naar de energiestromen in de nacht te kijken, zie je pas de details.GL007 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 19:57:
NOM is het resultaat van heen en weer gaande energie stromen. Door dit te meten en te integreren krijgen we het resultaat wat we zien op de kWh tellers.
Als ik naar het resultaat van vandaag kijk heb ik volledig NOM. De software aanpassing heeft goed gewerkt. Echter bij grote aanpassingen in de energie vraag kan het iets mislopen vanwege de update tijd van de kWh P1 output.
Ik vind dat de regeling prima en strak werkt.
Ik heb probeert dit zo goed mogelijk weer te geven in de grafieken.
[Afbeelding]
De bovenste grafiek is van de nacht van 11 op 12 juli, de onderste van afgelopen nacht. Duidelijk is te zien dat er nog steeds in de laatste beta versie 1.0218, 's nachts meer (meer dan 2 keer zo veel) terug geleverd wordt dan 4 weken geleden. Rood is export (teruglevering), blauw is import:
/f/image/NNF5hvlZwYWydmcKkeY49pcw.png?f=fotoalbum_large)
Voor is het een sport om zo min mogelijk energie uit het net te halen. Op jaar basis verdien ik al meer dan 1000 euro mee. Met alle aanpassingen die ik hebt gedaan aan het huis, reduceren gasverbruik, airco als verwarming.josseg schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:08:
[Devke schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 19:4
De ene beta tester heeft meer tijd op dat moment even dan de ander. Hopelijk is het duidelijk dat het allemaal vrijwillig gebeurd en in eigen tijd zonder tegen prestatie. Het is dan wat makkelijk te roepen ik ben met pensioen en de testers zitten vast te slapen. Zo laat ik de groep niet wegzetten!
Wat een lange tenen zeg!
Na 1 werkdag kreeg ik response. Inmiddels gaat het gesprek niet meer over het oplossen van het probleem (nieuwe accu of niet) maar gaat het gesprek sinds vanochtend over de (HW) sockets die ik tussen de batterijen heb (al sinds het begin) en willen ze foto's van de accu's...... Ik heb geantwoord dat ik hoop dat ze wel weten hoe de accu's die ze zelf verkopen eruit zien.
En ineens zijn vanmorgen de 2 resterende batterijen ook kapot, deze met de melding E327, Beide rond dezelfde tijd, beide rond hetzelfde tijdstip toen ik de mail van HW over de sockets en fotos van de batterijen kreeg...... Ik heb nu niets meer..........
Wat is dit nu ineens. Sinds het begin geen enkel issue of melding gehad, nu bij 1 batterij een issue sinds 31 Juli en nu ineens vanmorgen de resterende 2 ook te gelijk stuk? (de 2 zijn NIET van dezelfde batch of levering, 1 heb ik sinds het begin, de 2e heb sinds April ofzo.)
Ik ben niet van de komplot theorie-en maar vind dit wel erg frappant. En ook de reactie van HW dat men niet kan of wil doen omdat er HW sockets tussen zaten. En waarom foto's? Ik ben benieuwd naar de uitleg hierover.
Nee ik vind je opmerking wat flauw als je zelf langs de kant blijft staan. Wees dan een vent/vrouw en doe mee.josseg schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:08:
[Devke schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 19:4
Wat een lange tenen zeg!
Hoe stel je deze grafiek samen? Want je toont dat er zowel import als export tegelijkertijd plaats vindt en dat kan niet.Ferdinand Oeinck schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:10:
[...]
Als je naar jou soort grafieken kijkt, vallen kleine subtiele verandering in de sturing niet op. Door alleen naar de energiestromen in de nacht te kijken, zie je pas de details.
De bovenste grafiek is van de nacht van 11 op 12 juli, de onderste van afgelopen nacht. Duidelijk is te zien dat er nog steeds in de laatste beta versie 1.0218, 's nachts meer (meer dan 2 keer zo veel) terug geleverd wordt dan 4 weken geleden. Rood is export (teruglevering), blauw is import:
[Afbeelding]
Batterijen uit schakelen 10 sec wachten en weer inschakelen. In de batterij is een stuk software vastgelopen. Door de herstart verhelp je dit probleem. Ik heb het hier ook gehad en tot nu toe geen enkel probleem(RSH) schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:18:
Naar aanleiding van plotseling telkens terugkerende meldingen van: een koude batterij; P1 meter losgekoppeld; beperkte werking vanwege temperatuur en een E325 en E300 meldingen de batterij aangemeld voor support bij HW.
Na 1 werkdag kreeg ik response. Inmiddels gaat het gesprek niet meer over het oplossen van het probleem (nieuwe accu of niet) maar gaat het gesprek sinds vanochtend over de (HW) sockets die ik tussen de batterijen heb (al sinds het begin) en willen ze foto's van de accu's...... Ik heb geantwoord dat ik hoop dat ze wel weten hoe de accu's die ze zelf verkopen eruit zien.
En ineens zijn vanmorgen de 2 resterende batterijen ook kapot, deze met de melding E327, Beide rond dezelfde tijd, beide rond hetzelfde tijdstip toen ik de mail van HW over de sockets en fotos van de batterijen kreeg...... Ik heb nu niets meer..........
Wat is dit nu ineens. Sinds het begin geen enkel issue of melding gehad, nu bij 1 batterij een issue sinds 31 Juli en nu ineens vanmorgen de resterende 2 ook te gelijk stuk? (de 2 zijn NIET van dezelfde batch of levering, 1 heb ik sinds het begin, de 2e heb sinds April ofzo.)
Ik ben niet van de komplot theorie-en maar vind dit wel erg frappant. En ook de reactie van HW dat men niet kan of wil doen omdat er HW sockets tussen zaten. En waarom foto's? Ik ben benieuwd naar de uitleg hierover.
Ik heb de opdracht van HW support gekregen voor een hard reset; 45 minuten uit met de hoofdschakelaar(s) (en de sockets er tussenuit) en dadelijk weer aanzetten. Bij de initiele batterij met de E300 en E325 storing heeft dat niets geholpen, maar men heeft het nu over de sockets dat die er niet tussen mag zitten en ze willen foto's..... i.p.v. een voorstel tot een oplossing.GL007 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:25:
[...]
Batterijen uit schakelen 10 sec wachten en weer inschakelen. In de batterij is een stuk software vastgelopen. Door de herstart verhelp je dit probleem. Ik heb het hier ook gehad en tot nu toe geen enkel probleem
Ik ben benieuwd wat de 2 resterend accu's met de E327 storing nu gaan doen. (ben nu bezig met deze ook hard te resetten om discussie morgen te voorkomen.)
Zolang je ze niet met de sockets hebt in- of uitgeschakeld is er niks aan de hand. Zelfs als je dit wel hebt gedaan, mag HW aantonen dat de gebreken daardoor komen en ligt bewijslast absoluut niet bij jou. Ze hebben wel aangegeven dat het niet de bedoeling is om batterijen onder last af te schakelen. Altijd eerst via de ronde schakelaar.(RSH) schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:18:
Naar aanleiding van plotseling telkens terugkerende meldingen van: een koude batterij; P1 meter losgekoppeld; beperkte werking vanwege temperatuur en een E325 en E300 meldingen de batterij aangemeld voor support bij HW.
Maar laten we de toon even omslaan, tot nu toe is HW altijd welwillend geweest om problemen op te lossen. Ze willen waarschijnlijk meedenken want het is inderdaad opvallend dat er zo geconcentreerd uitval is ineens.
Dan is extra aandacht toch juist fijn, ik zou zeggen zie het niet als bejegening maar als extra aandacht van support om te troubleshooten.
E327 heeft te maken met een softwarebug en wordt opgelost in een komende update trouwens, dus die zouden met een reset wel weer even moeten wegblijven.
De sockets zaten er van begin tussen, zijn nooit geschakeld, ik vind een discussie daarover nu niet prettig met HW, heb liever een oplossing en die discussie apart.Aardedraadje schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:29:
[...]
Zolang je ze niet met de sockets hebt in- of uitgeschakeld is er niks aan de hand. Zelfs als je dit wel hebt gedaan, mag HW aantonen dat de gebreken daardoor komen en ligt bewijslast absoluut niet bij jou. Ze hebben wel aangegeven dat het niet de bedoeling is om batterijen onder last af te schakelen. Altijd eerst via de ronde schakelaar.
Maar laten we de toon even omslaan, tot nu toe is HW altijd welwillend geweest om problemen op te lossen. Ze willen waarschijnlijk meedenken want het is inderdaad opvallend dat er zo geconcentreerd uitval is ineens.
Dan is extra aandacht toch juist fijn, ik zou zeggen zie het niet als bejegening maar als extra aandacht van support om te troubleshooten.
E327 heeft te maken met een softwarebug en wordt opgelost in een komende update trouwens, dus die zouden met een reset wel meer even moeten wegblijven.
Krijg de mail om 8:30 en de 2 andere batterijen krijg ook om 8:30 de storingen. Ik wil geen toon zetten, ben tot nu toe al jaren groot fan van HW. Maar ik vind het wel zeer irritant, misschien ook omdat er nog nooit een duidelijk uitleg over sommige E-codes is gekomen, ook niet in de Beta groep.
Helemaal omdat ik tot nu toe geen enkele storing heb gehad, en nu met eerst 1 en nu de 2 resterende accu;s ineens alles.
Wat is de reden dat er geen socket tussen mag zitten?(RSH) schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:28:
[...]
Ik heb de opdracht van HW support gekregen voor een hard reset; 45 minuten uit met de hoofdschakelaar(s) (en de sockets er tussenuit) en dadelijk weer aanzetten. Bij de initiele batterij met de E300 en E325 storing heeft dat niets geholpen, maar men heeft het nu over de sockets dat die er niet tussen mag zitten en ze willen foto's..... i.p.v. een voorstel tot een oplossing.
Ik ben benieuwd wat de 2 resterend accu's met de E327 storing nu gaan doen. (ben nu bezig met deze ook hard te resetten om discussie morgen te voorkomen.)
niet gegeven.Devke schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:35:
[...]
Wat is de reden dat er geen socket tussen mag zitten?
"Unfortunately, the batteries must be connected directly to the wall socket. Unfortunately, the batteries are not designed to be connected to a socket - and possibly switched with it - I would like to ask you to connect the batteries directly to the wall socket"
De socket is voor een batterij een schakel contact en meet weerstand van 0,05 Ohm. Hoe kan dit nou invloed hebben op de batterij.(RSH) schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:28:
[...]
Ik heb de opdracht van HW support gekregen voor een hard reset; 45 minuten uit met de hoofdschakelaar(s) (en de sockets er tussenuit) en dadelijk weer aanzetten. Bij de initiele batterij met de E300 en E325 storing heeft dat niets geholpen, maar men heeft het nu over de sockets dat die er niet tussen mag zitten en ze willen foto's..... i.p.v. een voorstel tot een oplossing.
Je praat over spanning verlies bij 3,5 A van 0,1 x 3,5 dat is 0,3V. Op een netspanning van 230VAC.
Ik heb het idee dat zij angstig zijn voor veelvuldig uitschakelen. Bij staan ze in de mode van continu aan.
Ze kunnen alleen weten dat er sockets tussen zitten als men in mijn HW app/config heeft zitten kijken. Ik zou inderdaad ook niet weten hoe andersGL007 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:37:
[...]
De socket is voor een batterij een schakel contact en meet weerstand van 0,05 Ohm. Hoe kan dit nou invloed hebben op de batterij.
Je praat over spanning verlies bij 3,5 A van 0,1 x 3,5 dat is 0,3V. Op een netspanning van 230VAC.
Ik heb het idee dat zij angstig zijn voor veelvuldig uitschakelen. Bij staan ze in de mode van continu aan.
Ik denk nog wel een wat kleinere weerstand, 50mR dan zit je bij 16A bijna 13W te verstoken. Mogen ze wel een fan in de socket bouwenGL007 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:37:
[...]
De socket is voor een batterij een schakel contact en meet weerstand van 0,05 Ohm. Hoe kan dit nou invloed hebben op de batterij.
Jij vindt het flauw. Ik vind het cynische humor.Devke schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:20:
[...]
Nee ik vind je opmerking wat flauw als je zelf langs de kant blijft staan. Wees dan een vent/vrouw en doe mee.
En nu maar hopen dat die vernachelde NOM snel beter gaat worden.
ITIL Foundation kan helpen bij het proces updates uitrollen.
Komma foutje bedankAardedraadje schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:40:
[...]
Ik denk nog wel een wat kleinere weerstand, 50mR dan zit je bij 16A bijna 13W te verstoken. Mogen ze wel een fan in de socket bouwen
Ik ken ITIL. Niet de laatste versie. Heb ermee gewerkt in mijn ICT tijdperk.josseg schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:41:
[...]
Jij vindt het flauw. Ik vind het cynische humor.
En nu maar hopen dat die vernachelde NOM snel beter gaat worden.
ITIL Foundation v3 kan helpen bij het proces updates uitrollen.
Zonder waardeoordeel en met alle respect, maar ik hoop je hier toch bewust van te maken. Je geeft aan geen toon te willen zetten maar m.i. is dat (wellicht onbedoeld dan) wel gebeurd.(RSH) schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:34:
[...]
De sockets zaten er van begin tussen, zijn nooit geschakeld, ik vind een discussie daarover nu niet prettig met HW, heb liever een oplossing en die discussie apart.
Krijg de mail om 8:30 en de 2 andere batterijen krijg ook om 8:30 de storingen. Ik wil geen toon zetten, ben tot nu toe al jaren groot fan van HW. Maar ik vind het wel zeer irritant, misschien ook omdat er nog nooit een duidelijk uitleg over sommige E-codes is gekomen, ook niet in de Beta groep.
Helemaal omdat ik tot nu toe geen enkele storing heb gehad, en nu met eerst 1 en nu de 2 resterende accu;s ineens alles.
Ze hebben om foto's gevraagd waarop jouw reactie is geweest dat je "hoopt dat ze weten hoe het product dat ze verkopen er uit ziet"
Dat is natuurlijk weinig constructief en bepaalt wel degelijk de toon van het gesprek. Zolang er geen indicatie is dat ze je niet willen helpen (dat vul je voor zover ik kan opmaken uit je posts, zelf zo in adhv irritatie) snap ik dan de reactie niet zo.
Irritatie is begrijpelijk. Maar je zou de eerste zijn bij wie HW niet meedenkt aan een oplossing. Dan durf ik daar vraagtekens bij te zetten.
De toon is die jezelf leest, ik zou eerst graag een oplossing willen, en een uitleg waarom ze foto's willen. Foto's wil ik gerust geven, maar ik meld eerst een probleem, en zoek een oplossing. Als men aangeeft dat ze foto's nodig hebben voor een oplossing is dat prima, en datzelfde geld voor de sockets, geef dan aan dat het niet mag ofzo.Aardedraadje schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:46:
[...]
Zonder waardeoordeel en met alle respect, maar ik hoop je hier toch bewust van te maken. Je geeft aan geen toon te willen zetten maar m.i. is dat (wellicht onbedoeld dan) wel gebeurd.
Ze hebben om foto's gevraagd waarop jouw reactie is geweest dat je "hoopt dat ze weten hoe het product dat ze verkopen er uit ziet"
Dat is natuurlijk weinig constructief en bepaalt wel degelijk de toon van het gesprek. Zolang er geen indicatie is dat ze je niet willen helpen (dat vul je voor zover ik kan opmaken uit je posts, zelf zo in adhv irritatie) snap ik dan de reactie niet zo.
Irritatie is begrijpelijk. Maar je zou de eerste zijn bij wie HW niet meedenkt aan een oplossing. Dan durf ik daar vraagtekens bij te zetten.
Ik heb geschreven dat ik niet in komplottheorie-en geloof.
De sockets komen er niet meer tussen, ik lees de PIB's ook uit met HA.
Ben gewoon nogal chagerijnig dat in de tijd er een oplossing aangedragen zou kunnen zijn , er ineens de 2 andere PIB's er de brui aangeven.
[ Voor 7% gewijzigd door (RSH) op 06-08-2025 20:52 ]
Toon over een toetsenbord blijft altijd lastig. Mijn oprechte goede bedoelingen wil ik wel even benadrukken, ik hoop dat je probleem hoe dan ook opgelost wordt.(RSH) schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:49:
[...]
De toon is die jezelf leest, ik zou eerst graag een oplossing willen, en een uitleg waarom ze foto's willen. Foto's wil ik gerust geven, maar ik meld eerst een probleem, en zoek een oplossing. Als men aangeeft dat ze foto's nodig hebben voor een oplossing is dat prima, en datzelfde geld voor de sockets, geef dan aan dat het niet mag ofzo.
Ik heb geschreven dat ik niet in komplottheorie-en geloof.
Van de E327's durf ik wel te stellen dat die niet kapot zijn. Als je die reset geeft komt dat goed. En wordt binnenkort opgelost met een update. Hopelijk scheelt dat wat in de irritatie
Oh oke. Dat je ze niet moet schakelen daarop is niet nieuw (zeg niet dat je dat doet he). Dat heeft HW in het hele begin al eens gezegd. Je schakelt de boel erg hard aan en uit.(RSH) schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:37:
[...]
niet gegeven.
"Unfortunately, the batteries must be connected directly to the wall socket. Unfortunately, the batteries are not designed to be connected to a socket - and possibly switched with it - I would like to ask you to connect the batteries directly to the wall socket"
Een socket ertussen zou mijn inziens moeten kunnen. Ik kan ff niks bedenken wat het probleem dan zou moeten zijn. Je plaatst ze vast ook tussen andere apparatuur om te meten. Heb hier een scala aan die dingen.
Wat ik mij afvraag, zou wifi van de sockets de wifi van de batterij ook nog kunnen verstoren. Heb zelf geen sockets, puur interesse.Devke schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:58:
[...]
Oh oke. Dat je ze niet moet schakelen daarop is niet nieuw (zeg niet dat je dat doet he). Dat heeft HW in het hele begin al eens gezegd. Je schakelt de boel erg hard aan en uit.
Een socket ertussen zou mijn inziens moeten kunnen. Ik kan ff niks bedenken wat het probleem dan zou moeten zijn. Je plaatst ze vast ook tussen andere apparatuur om te meten. Heb hier een scala aan die dingen.
De sockets zitten ruim 1 meter van de batterijwdr schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 21:01:
[...]
Wat ik mij afvraag, zou wifi van de sockets de wifi van de batterij ook nog kunnen verstoren. Heb zelf geen sockets, puur interesse.
Als er ook nog sprake is van een galvanische verbinding, zeer goed mogelijk dus zeg ik als leekGL007 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 21:02:
[...]
De sockets zitten ruim 1 meter van de batterij
Nou de communicatie frequentie is wel erg hoog 2,4 GHz. Ik verwacht daar geen invloed van.wdr schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 21:05:
[...]
Als er ook nog sprake is van een galvanische verbinding, zeer goed mogelijk dus zeg ik als leek
[ Voor 6% gewijzigd door GL007 op 06-08-2025 21:27 ]
Er staat hier wel meer wifi spul in de buurt van...... draait prima. De enige die hier zeuren over de wifi verbinding zijn de pubers 🙈wdr schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 21:01:
[...]
Wat ik mij afvraag, zou wifi van de sockets de wifi van de batterij ook nog kunnen verstoren. Heb zelf geen sockets, puur interesse.
Ik heb vanaf het begin 17 maart 2025 sockets tussen de batterijen zitten. Uiteraard staat het schakelslot op uit. Nooit enig probleem met de PIB’s gehad. Dus dit is flauwekul.(RSH) schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:37:
[...]
niet gegeven.
Klopt. In deze grafieken worden de waarden over 15 minuten geaccumuleerd. En binnen die periode kan zowel afname als teruglevering plaatsvinden, weliswaar niet tegelijkertijd maar na elkaar. Dat neemt niet weg dat er een groot verschil is tussen de waarden in beide grafieken.hanev001 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:22:
[...]
Hoe stel je deze grafiek samen? Want je toont dat er zowel import als export tegelijkertijd plaats vindt en dat kan niet.
Ok, maar dat zegt dus helemaal niets over het NOM gedrag. NOM sturing is niet perfect. Schakelpieken zal je altijd hebben en dat leidt tot beetjes afname en teruglevering.Ferdinand Oeinck schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 21:47:
[...]
Klopt. In deze grafieken worden de waarden over 15 minuten geaccumuleerd. En binnen die periode kan zowel afname als teruglevering plaatsvinden, weliswaar niet tegelijkertijd maar na elkaar. Dat neemt niet weg dat er een groot verschil is tussen de waarden in beide grafieken.
Echter van die 15 minuten kan het grootste deel van de tijd Nul op de meter staan en in een hand vol seconden kan het gebruik plaatsvinden dat je meet. Dat is zeer afhankelijk van wat je voor apparatuur in huis hebt en hoe dat schakelt.
Ik heb zelf naar een 1 minuut meet interval gekeken en daar komt bij mij uit dat 2/3 van de tijd er perfect nul is en dat de rest wordt gebruikt voor schakelpieken en het weer terugregelen naar nul.
Kiijk voor de grap eens naar de NU grafiek in de App voor het gebruik en dan kan je live dat soort gedrag zien.
@Devke Hier mijn gegevens van de netafname/teruglevering obv de app van Vattenfall.
21-07-2025: tussen 00.00 en 05.00 netafname 0,000 kWh en teruglevering 0,001 kWh
22-07-2025: tussen 00.00 en 05.00 netafname 0,001 kWh en teruglevering 0,000 kWh
23-07-2025: tussen 00.00 en 05.00 netafname 0,001 kWh en teruglevering 0,000 kWh
24-07-2025: tussen 00.00 en 05.00 netafname 0,001 kWh en teruglevering 0,001 kWh
25-07-2025: tussen 00.00 en 05.00 netafname 0,001 kWh en teruglevering 0,000 kWh
26-07-2025: tussen 00.00 en 05.00 netafname 0,001 kWh en teruglevering 0,001 kWh
27-07-2025: tussen 00.00 en 05.00 netafname 0,000 kWh en teruglevering 0,000 kWh
28-07-2025: tussen 00.00 en 05.00 netafname 0,001 kWh en teruglevering 0,000 kWh
In de loop van 28-07-2025 softwareversie 1.0216 geïnstalleerd
29-07-2025: tussen 00.00 en 05.00 netafname 0,002 kWh en teruglevering 0,018 kWh
30-07-2025: tussen 00.00 en 05.00 netafname 0,128 kWh en teruglevering 0,016 kWh
31-07-2025: tussen 00.00 en 05.00 netafname 0,126 kWh en teruglevering 0,016 kWh
Volgens mij heb ik op 31-07-2025 de update 1.0217 geïnstalleerd (mogelijk was het ook de 30e ...)
Vermoed de 31e, omdat de netafname aanzienlijk minder is geworden tussen 00.00 en 05.00 uur
01-08-2025: tussen 00.00 en 05.00 netafname 0,005 kWh en teruglevering 0,011 kWh
02-08-2025: tussen 00.00 en 05.00 netafname 0,002 kWh en teruglevering 0,015 kWh
03-08-2025: tussen 00.00 en 05.00 netafname 0,002 kWh en teruglevering 0,018 kWh
04-08-2025: tussen 00.00 en 05.00 netafname 0,002 kWh en teruglevering 0,008 kWh
05-08-2025: tussen 00.00 en 05.00 netafname 0,004 kWh en teruglevering 0,009 kWh
Volgens het inschrijfformulier niet.
Beta-firmware request form
We are temporarily not accepting new beta testers. Please reach out to support via https://helpdesk.homewizard.com if you have any question.
Het snoer is ca een meter maar dan kan de socket en de PiB wel strak naast elkaar staan.GL007 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 21:02:
[...]
De sockets zitten ruim 1 meter van de batterij
Maar of dat elkaar ook in de weg zit, geen idee.
Hogermike123 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 23:00:
[...]
Het snoer is ca een meter maar dan kan de socket en de PiB wel strak naast elkaar staan.
Maar of dat elkaar ook in de weg zit, geen idee.
:strip_exif()/f/image/FKBrYit1jIjo6hDhObEsiBLd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HUuDtWHvJUAjKttmlD9lgRhH.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is echt NOM. Een beter bewijs kan ik niet vinden.
Beta test met de allerlaatste versie van de software batterijen 1.0218
P1 versie 6.0203
[ Voor 5% gewijzigd door GL007 op 07-08-2025 08:42 ]
ja ik heb gisteren sushi gegeten en misschien met het verkeerde been uit bed gestapt, maar het begint wel een wellus-nietus topic te worden als niet beta tester
Fijne werkdag iedereen

Aangepast brompotcarpcatcher schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 07:53:
Firmware-updates zouden als sushi moeten zijn: vers, betrouwbaar en zonder verrassingen. Maar in dit topic lijkt het soms meer op een all-you-can-eat buffet zonder kaartje erbij – iedereen gooit z’n ervaring op tafel, maar zelden met de firmwareversie erbij. Dat maakt het voor niet-bèta-testers lastig volgen...![]()
ja ik heb gisteren sushi gegeten en misschien met het verkeerde been uit bed gestapt, maar het begint wel een wellus-nietus topic te worden als niet beter tester![]()
Fijne werkdag iedereen
:strip_exif()/f/image/MwnboV37bXNgvzxZci0DAUjL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/m7yKgE083t4cfwExfzabrWeJ.jpg?f=fotoalbum_large)
De rest van de nacht bleef mooi NOM staan. Om het in perspectief te plaatsen..... normaliter rond de 10 Watt teruglevering naar het net nu 20 Watt in de periode 000 uur - 5 uur. Voor mij gerommel in de marge.... echter dat de batterij blijft hangen in een continue levering ipv NOM vond ik het melden waard.
Zat ik 2 maanden geleden op zo'n 4 Wh, na 14 juli op zo'n 8Wh gemiddeld. Zat ik vannacht op 35Wh teruglevering per uur.
/f/image/mBWxAhOfprjC2OVTBC7L6VUy.png?f=fotoalbum_large)
De teruglevering en afname tijdens ontladen van de PiB is nu zelfs goed terug te zien op mijn website.
Dat is voor het eerst zo goed te zien. Groen is ontlaad vermogen, geel verbruik, rood grid import, grijs is grid export (teruglevering)
/f/image/tquFKgURt1VU9QT2JdahL0f7.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 36% gewijzigd door Ferdinand Oeinck op 07-08-2025 09:38 ]
Kun je eens kijken wat je energieleverancier registreerd? Pak bijvoorbeeld 000 uur tot 5 uur. Dan heb je een beetje een vergelijk met anderen hier en mij ook. Al zullen ook daar nuance verschillen zijn.Ferdinand Oeinck schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:26:
Bij mij is er vannacht wel erg veel teruggeleverd!
Zat ik 2 maanden geleden op zo'n 4 Wh, na 14 juli op zo'n 8Wh gemiddeld. Zat ik vannacht op 35Wh teruglevering per uur.
[Afbeelding]
De teruglevering en afname tijdens ontladen van de PiB is nu zelfs goed terug te zien op mijn website.
Dat is voor het eerst zo goed te zien. Groen is ontlaad vermogen, geel verbruik, rood grid import, grijs is grid export (teruglevering)
[Afbeelding]
Verwijderd
Wat ik mij dan afvraag, waarom hebben de gebruikers met een socket tussen WCD & PIB deze er tussen zitten? Data over het vermogen geeft de PIB zelf al door.Olie_B_Bommel schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 21:31:
[...]
Ik heb vanaf het begin 17 maart 2025 sockets tussen de batterijen zitten. Uiteraard staat het schakelslot op uit. Nooit enig probleem met de PIB’s gehad. Dus dit is flauwekul.
Als test kloppen de weergeven vermogens een beetje kan ik het volgen. Maar daarna kan het er tussenuit. Anders zou ik toch eerder de kilowattuurmeter in de meterkast er tussen zetten. Deze geeft gekalibreerde waarde. Of iets met CT klemmen zoals https://aeotec.com/produc...ings-home-energy-meter-8/
Om een herstart mogelijkheid te hebben als je op de camping zit. Simpel en doeltreffendVerwijderd schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:43:
[...]
Wat ik mij dan afvraag, waarom hebben de gebruikers met een socket tussen WCD & PIB deze er tussen zitten? Data over het vermogen geeft de PIB zelf al door.
Als test kloppen de weergeven vermogens een beetje kan ik het volgen. Maar daarna kan het er tussenuit. Anders zou ik toch eerder de kilowattuurmeter in de meterkast er tussen zetten. Deze geeft gekalibreerde waarde. Of iets met CT klemmen zoals https://aeotec.com/produc...ings-home-energy-meter-8/
Verwijderd
Kan ik ook volgen, maar hoe vaak is dat nodig? Sinds 1.0216 begint het toch wel stabiel genoeg te draaien aangaande P1 - PIB verbinding?GL007 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:44:
[...]
Om een herstart mogelijkheid te hebben als je op de camping zit. Simpel en doeltreffend
Als er iets geks gebeurt dan kan ik de batterij op afstand uitschakelen.Verwijderd schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:56:
[...]
Kan ik ook volgen, maar hoe vaak is dat nodig? Sinds 1.0216 begint het toch wel stabiel genoeg te draaien aangaande P1 - PIB verbinding?
...maar wordt wel afgeraden door HW. Die schakelpluggen werken met een normaal elektromechanisch relais. Dus als je schakelt gebeurt dat op een willekeurig punt in de sinus van de netspanning. Het is een beetje aannemen wat er binnen zo'n PiB gebeurt, maar ik kan me voorstellen dat als dat schakelen net op het verkeerde punt in de sinus gebeurt, een spoel door inductie een hoge spanningspiek het oplaad- of omvormercircuit instuurt, met kans op schade aldaar.GL007 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:44:
[...]
Om een herstart mogelijkheid te hebben als je op de camping zit. Simpel en doeltreffend
Het zal tien keer goed gaan, twintig keer goed gaan, dertig keer goed gaan. En dan ineens niet. Het is een loterij.
[ Voor 8% gewijzigd door JeroenH op 07-08-2025 10:02 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
En of dat lukt hangt dan wel van het type storing af. Gisteren de allereerste storing hier op mijn ene accu na 55 cycli (111 totaal want 2de-handsje).GL007 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:44:
[...]
Om 14:00 ging die offline. En nul led lampjes in beeld. Geen foutmelding in de app behalve offline.
Dus de (camping) socket van schakelslot afgehaald en off. Na 5 minuten weer aan.
Geen reactie op de accu; geen leds activiteit.
Dan via de app opnieuw koppelen waarvoor ik uiteraard op de soft toets moest drukken.
De leds naar "wit pulseren" fabrieksstand en ik moest opnieuw in de app verbinden met de P1.
Ging soepel en hij pruttelt alweer een uurtje of 18 vrolijk verder.
Nooit wifi issues hier gehad en ook geen stroomstoring hik gemeld.
P1 (6.0203); accu (1.0108).
:strip_exif()/f/image/jTOk96qrYZ9DCD6HPQJKB1HL.jpg?f=fotoalbum_large)
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
ik heb de HW Energy display en zie graag wat er aan watt in en uit gaat van de batterij, anders ben je blind wat je huidig verbruik binnenhuis is.Verwijderd schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:43:
[...]
Wat ik mij dan afvraag, waarom hebben de gebruikers met een socket tussen WCD & PIB deze er tussen zitten? Data over het vermogen geeft de PIB zelf al door.
(toegegeven misschien is dit afgelopen 6> maanden aangepast dmv een update)
Ik heb het schakelen enkele keren toegepast tijdens periodes dat er meerdere dagen niemand thuis was en de batterij kampte met wifi-problemen.
zelf nu ook snachts 15 watt gemiddelde teruglevering, sluipverbruik is nu 75 watt in de nacht, Daardoor gaat 20% van mijn batterijcapaciteit verloren aan teruglevering die niet nodig of nuttig is.
En als de aardlek getriggerd wordt (tuinverlichting?) of als er een kortsluiting ontstaat of als de wijk zonder stroom kom te zitten zal dit niet tot gevolg moeten hebben dat mijn pib kapot gaat. Ik mag toch hopen dat hierover is nagedacht.JeroenH schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:01:
[...]
...maar wordt wel afgeraden door HW. Die schakelpluggen werken met een normaal elektromechanisch relais. Dus als je schakelt gebeurt dat op een willekeurig punt in de sinus van de netspanning. Het is een beetje aannemen wat er binnen zo'n PiB gebeurt, maar ik kan me voorstellen dat als dat schakelen net op het verkeerde punt in de sinus gebeurt, een spoel door inductie een hoge spanningspiek het oplaad- of omvormercircuit instuurt, met kans op schade aldaar.
Het zal tien keer goed gaan, twintig keer goed gaan, dertig keer goed gaan. En dan ineens niet. Het is een loterij.
Verwijderd
Het vermogen van de batterij zou ik ook graag zien op het display. Maar dan wel in één cirkel. Cirkel op vermogen, tekst vermogen en SoC. Komt vast wel een keer. Maar begrijp dat @HomeWizard_NL eerst de hobbeltjes in de batterij firmware gladstrijkt.carpcatcher schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:10:
[...]
ik heb de HW Energy display en zie graag wat er aan watt in en uit gaat van de batterij, anders ben je blind wat je huidig verbruik binnenhuis is.
(toegegeven misschien is dit afgelopen 6> maanden aangepast dmv een update)
Ik heb het schakelen enkele keren toegepast tijdens periodes dat er meerdere dagen niemand thuis was en de batterij kampte met wifi-problemen.
zelf nu ook snachts 15 watt gemiddelde teruglevering, sluipverbruik is nu 75 watt in de nacht, Daardoor gaat 20% van mijn batterijcapaciteit verloren aan teruglevering die niet nodig of nuttig is.
Dat kan ik (nog) niet zien. Net de optie aangezet bij mijn energieboer. Zodra ik die waardes heb zal ik ze hier erbij vermelden, zodat het verhaal waterdicht wordt.Devke schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:42:
[...]
Kun je eens kijken wat je energieleverancier registreerd? Pak bijvoorbeeld 000 uur tot 5 uur. Dan heb je een beetje een vergelijk met anderen hier en mij ook. Al zullen ook daar nuance verschillen zijn.
Tegenover zo'n 30 Wh teruglevering per nacht 2 maaden geleden, zat ik vannacht op zo'n 180 Wh!
Ik heb de sockets er niet meer tussen zitten hoor, maar ik vond/vind het wel makkelijk als je meer dan 1 PiB hebt. Dan kun je snel en makkelijk zien hoeveel iedere PiB afzonderlijk aan het laden of leveren is, zonder in de app naar je apparaten te gaan. Daar zie je, als de status laden/ontladen is, weer niet hoeveel dan?Verwijderd schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:43:
Raar want wat je beschrijft is nu net het gedrag van versie 1.0216/1.0217 die ten onrechte bijna constant terugleverde en dat zou juist met versie 1.0218 opgelost moeten zijn.Ferdinand Oeinck schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:23:
[...]
Dat kan ik (nog) niet zien. Net de optie aangezet bij mijn energieboer. Zodra ik die waardes heb zal ik ze hier erbij vermelden, zodat het verhaal waterdicht wordt.
Tegenover zo'n 30 Wh teruglevering per nacht 2 maaden geleden, zat ik vannacht op zo'n 180 Wh!
Heb je soms een gebruiker zoals een Quooker die korte pulsen geeft want ik heb wel gezien met de nieuwe versie dat na elke schakeling er even afname en/of teruglevering is die dan met een aantal stapjes wordt teruggeregeld naar Nul. Als die pulsen echter kort op elkaar komen dan lukt dat niet omdat de P1-meter dan de software sturing van de batterij overschrijft.
Geen Quooker, maar wel sinds afgelopen maandag een hoogwerker met een accu die hier 's nacht aan het net hangt. Het zou heel goed kunnen dat wat je beschrijft klopt. Als de schilders klaar zijn en die hoogwerker weg is, post ik een update.hanev001 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:34:
[...]
Raar want wat je beschrijft is nu net het gedrag van versie 1.0216/1.0217 die ten onrechte bijna constant terugleverde en dat zou juist met versie 1.0218 opgelost moeten zijn.
Heb je soms een gebruiker zoals een Quooker die korte pulsen geeft want ik heb wel gezien met de nieuwe versie dat na elke schakeling er even afname en/of teruglevering is die dan met een aantal stapjes wordt teruggeregeld naar Nul. Als die pulsen echter kort op elkaar komen dan lukt dat niet omdat de P1-meter dan de software sturing van de batterij overschrijft.
Data over de sockets wijken bij mij iets af van de data met de PIB’s. Daarbij kan ik dan in de HW app de batterijen apart zien dat is wel zo makkelijk. Hoef ik niet altijd op de Homey app te kijken. Maar vooral voor als het nodig zou zijn de PIB’s op afstand te kunnen herstarten. Dit is bij mij nog nooit nodig geweest, want ik heb geen wifi en PIB’s problemen (tot nu toe). Maar better safe then sorry.Verwijderd schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:43:
[...]
Wat is het verschil als erveen stroomstoring is? Dan schakelt ook alles in een keer uit.JeroenH schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:01:
[...]
...maar wordt wel afgeraden door HW. Die schakelpluggen werken met een normaal elektromechanisch relais. Dus als je schakelt gebeurt dat op een willekeurig punt in de sinus van de netspanning. Het is een beetje aannemen wat er binnen zo'n PiB gebeurt, maar ik kan me voorstellen dat als dat schakelen net op het verkeerde punt in de sinus gebeurt, een spoel door inductie een hoge spanningspiek het oplaad- of omvormercircuit instuurt, met kans op schade aldaar.
Marc25579 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:20:
[...]
En als de aardlek getriggerd wordt (tuinverlichting?) of als er een kortsluiting ontstaat of als de wijk zonder stroom kom te zitten zal dit niet tot gevolg moeten hebben dat mijn pib kapot gaat. Ik mag toch hopen dat hierover is nagedacht.
Hebben jullie mijn hele post wel goed gelezen? Het lijkt er op van niet.Olie_B_Bommel schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:45:
[...]
Wat is het verschil als erveen stroomstoring is? Dan schakelt ook alles in een keer uit.
Het frustrerende is dat ik ze in Juli zou krijgen en dan dus de maand Juli (een deel er van) en de rest van de zomer er profijt van zou hebben. Nu loop ik dat voordeel mis. Ik wil ze nog steeds graag hebben, en de discussies die ik hier allemaal lees over de functionaliteiten zijn veelbelovend, maar ik baal wel van het voordeel dat ik nu misloop.
We krijgen als goedmaker dan een voucher voor 60 EUR, te besteden in de HW shop (dat wordt dan een display denk ik), maar zeker bij een tweede uitstel email zou ik iets meer informatie / tegemoetkoming verwachten.
Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest
Cisco & Ubiquity powered network
Ja, dat heb ik. Maar ik begrijp jecreactie niet. Als er plotseling een stroomstoring is, of de aardlekschakelaar knalt er uit, dan gebeurd dat toch ook op ieder willekeurige sinus golf? Dus ik zie het verschil niet tussen uitzetten van de sockets of een plotselinge stroomstoring. Anyway. Heb het hiet nog nooit nodig gehad.JeroenH schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:57:
[...]
[...]
Hebben jullie mijn hele post wel goed gelezen? Het lijkt er op van niet.
En die zit er hier tussen en dan word ik wat minder vrolijk van de RTE. Batterij geeft 75% aan de gecertificeerde MID kWh meter van HW 69%. Ik ga later van het jaar daar wat meer mee testen, eerst even andere prio's.Verwijderd schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:43:
[...]
Mijn punt is tweeledig.Olie_B_Bommel schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:02:
[...]
Ja, dat heb ik. Maar ik begrijp jecreactie niet. Als er plotseling een stroomstoring is, of de aardlekschakelaar knalt er uit, dan gebeurd dat toch ook op ieder willekeurige sinus golf? Dus ik zie het verschil niet tussen uitzetten van de sockets of een plotselinge stroomstoring. Anyway. Heb het hiet nog nooit nodig gehad.
1. De fabrikant raadt het af. Met een product als een thuisbatterij is dat voor mij voldoende.
2. Als je een beetje weet hoe dit soort dingen elektrisch werken, dan kun je snappen dat elke keer als je een PiB "hard" uitzet, dit een risico is. Wordt de PiB vaker "hard" uitgezet dan vergroot je dat risico. Als we het aantal "natuurlijk" veroorzaakte gevallen a.g.v. stroomuitval e.d. als vast beschouwen, dan verhoog je het aantal gevallen door te schakelen met een socket, en dus verhoog je het risico.
Voor zowel punt 1 als 2 geldt dat het natuurlijk aan iedereen persoonlijk is in hoeverre je bereid bent risico's te nemen met een duur apparaat. Ik ben daartoe persoonlijk op dit soort vlakken niet erg bereid, zeker ook omdat het apparaat gewoon een eigen schakelaar op de zijkant heeft.
Je kunt ook voor renewed batterijen gaan heb je ze binnen een paar dagen.DJ schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:59:
Even een heel andere vraag. Ik heb 3 batterijen in bestelling en inmiddels twee emails gehad dat de levering vertraagd is. De laatste email had het over levering eind augustus / begin september. Is er iemand die hier meer informatie over kan geven? Of moet ik eenvoudig afwachten?
Het frustrerende is dat ik ze in Juli zou krijgen en dan dus de maand Juli (een deel er van) en de rest van de zomer er profijt van zou hebben. Nu loop ik dat voordeel mis. Ik wil ze nog steeds graag hebben, en de discussies die ik hier allemaal lees over de functionaliteiten zijn veelbelovend, maar ik baal wel van het voordeel dat ik nu misloop.
We krijgen als goedmaker dan een voucher voor 60 EUR, te besteden in de HW shop (dat wordt dan een display denk ik), maar zeker bij een tweede uitstel email zou ik iets meer informatie / tegemoetkoming verwachten.
Verwijderd
Niet alles is een mooie Ohmse weerstand, en dus gaat je meter de mist in.Devke schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:10:
[...]
En die zit er hier tussen en dan word ik wat minder vrolijk van de RTE. Batterij geeft 75% aan de gecertificeerde MID kWh meter van HW 69%. Ik ga later van het jaar daar wat meer mee testen, eerst even andere prio's.
Even doorspoelen naar 10:20
YouTube: Powerplant Control Panel Tour - Part 1 Authorized Personnel Only S4E...
Geen woord meer gehoord over foto's of de sockets (die heb ik ertussenuit gehaald) en ook geen reactie over mijn melding dat de andere 2 batterijen ook in een foutmelding (E327) geschoten waren. (na een harde reset tot nu toe niet meer)
Blijkbaar zit de (engelstalige?) support in het buitenland, de mail vanmorgen begon met good afternoon.
We gaan het zien
Maar nu begin me wel te ergeren over hoe de ontwikkeling van nieuwe firmware versies gaat NOM is gewoon niet goed meer. Ik hoor allemaal mensen melden over firmware 1.0218 die voor een normale gebruiker niet eens aangeboden word. Als het beta software is houd het alsjeblieft uit dit topic.
Er is nies zo killen voor een product door te wijzen dat de volgende versie het allemaal beter word.
En @HomeWizard_NL test je software beter het gaat echt de verkeerde kant op.
Zou dit een Home Wizard forum zijn dan ben ik het met je eens. Maar dit is het Tweakers forum waar een relatief nieuw product veelvuldig besproken word door hobbyisten die ook geïntereseerd zijn in het beta traject. Dan is het plaatsen van beta updates daar ook een onderdeel van.[b]gjna schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:37Ik hoor allemaal mensen melden over firmware 1.0218 die voor een normale gebruiker niet eens aangeboden word. Als het beta software is houd het alsjeblieft uit dit topic.
Er is nies zo killen voor een product door te wijzen dat de volgende versie het allemaal beter word.
En @HomeWizard_NL test je software beter het gaat echt de verkeerde kant op.
Home Assistant, Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. 4980 Wp zonnepanelen Azimuth 102, Tilt 30.
Ben ik het dus niet mee eens, ondanks ik zelf de batterijen niet meer heb lees ik toch regelmatig hier de posts.TeCuMSeH schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:46:
[...]
Zou dit een Home Wizard forum zijn dan ben ik het met je eens. Maar dit is het Tweakers forum waar een relatief nieuw product veelvuldig besproken word door hobbyisten die ook geïntereseerd zijn in het beta traject. Dan is het plaatsen van beta updates daar ook een onderdeel van.
Maar het lijkt mij uiterst irritant dat als iets eerst wel werkte en na een firmware update ineens niet en later via een beta het weer "opgelost " is.
Zeker gezien het feit dat je niet meer kan inschrijven als beta tester.
En ja de laatste opmerking die gjna aangaf is een juiste, HW had het van te voren beter moeten testen.
En zelf blijf ik het vinden het is een zeer simpel product, maar er zijn hier lieden die met een nette dacia de FI willen winnen
Onderstaande is voor mij NOM genoeg, voor een ander is dit misschien veel te veel. Alles draait hier trouwens probleemloos, nog nooit een foutmelding gehad of een wegvallende verbinding.
/f/image/A0fRq46ZsFEM91gcH5jC4To2.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/CKNwZH9gPpItsM1cBn2U391b.png?f=fotoalbum_large)
Aanvulling: Ook nog even bij de leverancier gekeken wat die registreert, het uur wat ik heb geselecteerd was de afname en teruglevering het hoogst afgelopen nacht. Helaas kan ik niet een totaal krijgen in 1 overzicht van bv 00:00 uur tot 07:00 uur. Maar als dit niet goed genoeg is als NOM dan weet ik het niet meer.
/f/image/W2SfJke28Bs8PrQmrCgEm7on.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door fxs81 op 07-08-2025 12:20 ]
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Een aantal nederlandse bedrijven maken gebruik van call centrum uit India. Ook voor web hosten wordt veel van Indiaanse bedrijven gebruikt.(RSH) schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:36:
Voor het omwisselen van mijn PIB met de koude meldingen, beperkte werking meldingen, P1 losgekoppeld meldingen, foutcodes E300 en E325 heb ik een voorstel ontvangen voor 19 augustus de batterij om te wisselen.
Geen woord meer gehoord over foto's of de sockets (die heb ik ertussenuit gehaald) en ook geen reactie over mijn melding dat de andere 2 batterijen ook in een foutmelding (E327) geschoten waren. (na een harde reset tot nu toe niet meer)
Blijkbaar zit de (engelstalige?) support in het buitenland, de mail vanmorgen begon met good afternoon.
We gaan het zien
[ Voor 4% gewijzigd door GL007 op 07-08-2025 12:16 ]
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.