Weet niet zeker of dit een reactie was op mijn post/vraag, maar zo ja, ik heb nog niet eerder iets gelezen op het forum over pib ventilatoren die ineens een stuk harder draaien dan voorheen. Omdat ik vaak werk in de woonkamer waar de pib ook staat, viel de verandering in gedrag (en vooral geluid) mij op.internet4me schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:17:
Ja. Is normaal. Pib gewoon zijn ding laten doen.
Deze thread staat er vol mee.
Ik heb de PIBs nooit hard horen koelen. Ook niet bij hogere temps meldingen met verlaagde levering tot gevolg. Dus in mijn ervaring is het bijzonder wat je omschrijft @Knurt
Ja dat denk ik ook. Als je naar de pib gaat waar komt de gele driehoek vandaan wat is de melding?
[ Voor 11% gewijzigd door Yamahaa op 05-08-2025 14:56 ]
Dit heeft @Devke vandeweek ook al gezien volgens mij.pimk schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:52:
Nu horen mijn batterijen niet terug te leveren naar het net, maar ik denk toch echt dat ik dit wel als zodanig moet interpreteren?
[Afbeelding]
Hier ook vanochtend de e327 error. Volgens Wizzi heb je meteen een omruiling nodig. De PiB uit en aan zetten zorgde ervoor dat de error verdween en hij draait de hele dag al als een zonnetje.GL007 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:23:
Wat is foutmelding E327 ! Waar blijft de lijst.
Ik heb de batterij uit 20 seconden gewacht en weer ingeschakeld.
Hierna foutmelding weg.
Helaas werd de Max vermogen restricties weer op 800 Wat gezet.
Zojuist reactie van HW:
Dat is wel raar, want ik had de laatste update (1.0217) al voordat deze foutmelding kwam...Goed om te horen dat de batterij weer naar behoren werkt, we hebben dit probleem in de laatste update opgelost. Jouw batterij is inmiddels van de laatste update voorzien!
edit 1: Laatste update van HW:
edit2: feedback vanuit HW over wat E327 is:Excuus, ik heb het bericht van mijn collega verkeerd geïnterpreteerd. Hij wordt in de komende update gefixt, deze zal op korte termijn beschikbaar worden gesteld.
Code E327 komt naar voren wanneer de software tijdelijk vastloopt. De ervaring momenteel is, is dat uitschakelen en weer aanzetten de oplossing biedt. De melding komt daarna naar alle waarschijnlijkheid ook niet meer terug. Om die reden is de oplossing relatief eenvoudig en staat deze al klaar voor de nieuwe update.
[ Voor 27% gewijzigd door Hansie_P op 05-08-2025 15:40 ]
E327 trad op het moment dat er een storing was op het internet. Storing was geen data verkeer
De apotheek bij ons in de buurt kon niet bij de cloud. Men moest wachten op verbinding
De apotheek bij ons in de buurt kon niet bij de cloud. Men moest wachten op verbinding
[ Voor 11% gewijzigd door GL007 op 05-08-2025 18:40 ]
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power
De mijne draait op 1.0218, dus blijkbaar komt het in een nog uit te brengen update...Hansie_P schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:07:
[...]
Hier ook vanochtend de e327 error. Volgens Wizzi heb je meteen een omruiling nodig. De PiB uit en aan zetten zorgde ervoor dat de error verdween en hij draait de hele dag al als een zonnetje.
Zojuist reactie van HW:
[...]
Dat is wel raar, want ik had de laatste update (1.0217) al voordat deze foutmelding kwam...
edit 1: Laatste update van HW:
[...]
edit2: feedback vanuit HW over wat E327 is:
[...]
Nee, ik dus ook nietYamahaa schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:23:
Ik heb de PIBs nooit hard horen koelen. Ook niet bij hogere temps meldingen met verlaagde levering tot gevolg. Dus in mijn ervaring is het bijzonder wat je omschrijft @Knurt
Vandaar dat ik me toch afvroeg of dit bijzonder of gewoon normaal is...
Naja, ik hou het wel in de gaten.
Inmiddels verder wel op 175 cycli zonder "echte" problemen, dus fingers crossed haha
Ik heb momenteel 4 HomeWizard thuisbaterijen op een aparte groep.
De langste dag van het jaar ligt inmiddels al weer achter ons. Straks in de minder zonnige maanden is er te weinig zon opbrengst om alle 4 de batterijen op te laden.
Wat is dan vervolgens 'wijsheid' om te doen:
- Alle 4 de batterijen actief houden (al worden ze dan bijvoorbeeld maar voor een paar procent opgeladen?)
- Afhankelijk van de maand, het aantal actieve batterijen af te schalen en in de lente weer in schakelen? In dat geval de batterij laten laden voor 'transport/opslag').
De langste dag van het jaar ligt inmiddels al weer achter ons. Straks in de minder zonnige maanden is er te weinig zon opbrengst om alle 4 de batterijen op te laden.
- Alle 4 de batterijen actief houden (al worden ze dan bijvoorbeeld maar voor een paar procent opgeladen?)
- Afhankelijk van de maand, het aantal actieve batterijen af te schalen en in de lente weer in schakelen? In dat geval de batterij laten laden voor 'transport/opslag').
- overgaan op dynamisch, in de goedkope uren laden en de dure uren laten NOM'en.Michel3008 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:06:
Ik heb momenteel 4 HomeWizard thuisbaterijen op een aparte groep.
Het is een optie
Goedemiddag,
Als amateur-hobbyist toch een batterij aangeschaft en die in mei bij mijn dochter met een slimme meter geplaatst. Als ik in de PiB grafiek kijk en hem op "jaar" zet, zie ik 98.8 paars en 67.7 kWh groen. Is het verschil de maat voor de efficiëncie, oftewel 67.7/98.8= 68%, of wellicht (67.7+2.8)/98.8 = 71,...% ?
Zie ik dat juist?
met groet en dank voor een eenvoudige reactie,
Jan Willem
Als amateur-hobbyist toch een batterij aangeschaft en die in mei bij mijn dochter met een slimme meter geplaatst. Als ik in de PiB grafiek kijk en hem op "jaar" zet, zie ik 98.8 paars en 67.7 kWh groen. Is het verschil de maat voor de efficiëncie, oftewel 67.7/98.8= 68%, of wellicht (67.7+2.8)/98.8 = 71,...% ?
Zie ik dat juist?
Jan Willem
maar hier is het nog best belangrijk wat dan die fabrieksgarantie is....ManS-H schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 12:34:
[...]
Volgens mij nog steeds beleid, en ze hebben het netjes afgedekt in de pdf: NL-12-Dec.pdf . Zie pagina 15[Afbeelding]
Dus wat is het belang van een foutcode als storingen tot 7 jaar en 4000 cycli worden afgedekt.
Rendement= export/import dus 67.7/98.8=68%JWS schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:20:
Goedemiddag,
Zie ik dat juist?
Jan Willem
Het beste moment om te bepalen is ‘s morgens om 7:00 uur
[ Voor 5% gewijzigd door GL007 op 05-08-2025 17:36 ]
Bedankt voor de tip. Ga ik eens onderzoekenAardedraadje schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:08:
[...]
- overgaan op dynamisch, in de goedkope uren laden en de dure uren laten NOM'en.
Het is een optie
Nieuwe vraag (en stom dat ik deze niet eerder gecombineerd in de vorige post heb geplaatst).
Kan het bij deze accu's kwaad als ze boven de 90% worden geladen of onder de 10% worden ontladen? Of zit hier al een bescherming/marge in, maw indien 100% geladen is dit eigenlijk maar bijvoorbeeld 95% van de daadwerkelijke accu capaciteit (en idem bij het lage niveau).
Kan het bij deze accu's kwaad als ze boven de 90% worden geladen of onder de 10% worden ontladen? Of zit hier al een bescherming/marge in, maw indien 100% geladen is dit eigenlijk maar bijvoorbeeld 95% van de daadwerkelijke accu capaciteit (en idem bij het lage niveau).
Dat zit al in de softwareMichel3008 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:47:
[...]
Bedankt voor de tip. Ga ik eens onderzoeken
Als reactie op de accu laden en ontladen neem ik aan
Wel leuk om te zien.
Ondanks het wisselende weer van vandaag:
Eerst, dag en nacht, vrijwel nul op de meter (uit de accu's), dan (wanneer de panelen wat gaan leveren) de hele riedel accu's laden.
En als die eenmaal geladen zijn; wordt het overschot terug geleverd.
Zodra alle accu's vol zijn zie je het "spiegelbeeld" tussen de opwek van de panelen en de teruglevering naar het net (minus wat direct gebruik).
Ondanks het wisselende weer van vandaag:
Eerst, dag en nacht, vrijwel nul op de meter (uit de accu's), dan (wanneer de panelen wat gaan leveren) de hele riedel accu's laden.
En als die eenmaal geladen zijn; wordt het overschot terug geleverd.
Zodra alle accu's vol zijn zie je het "spiegelbeeld" tussen de opwek van de panelen en de teruglevering naar het net (minus wat direct gebruik).
:strip_exif()/f/image/LMOTRSJbjZ34G6IDtMaTBJZC.jpg?f=fotoalbum_large)
Lees even de TS daar staat erg veel informatieMichel3008 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 18:14:
[...]
Als reactie op de accu laden en ontladen neem ik aan
en @Pink ik zag bij de nieuwe beta release gisteren en vanmorgen ook wat laad activiteit terwijl die niet nodig is. Ik heb HW al gevraagd of er iets langere vertraging in het schakelen zit. Vindt dat zelf wat lastiger beoordelen daar de PIB actief is hier op een dynamisch contract. Dan ga je er toch anders mee om. Ik kan het testen maar probeer tussen door ook vakantie te houden. Mijn bevindingen heb ik al teruggekoppeld aan HW via het beta platform.Aardedraadje schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:00:
[...]
Dit heeft @Devke vandeweek ook al gezien volgens mij.
Nu we het er toch over hebben. Vanaf vannacht tot vanmorgen 6 uur werd er 10 Watt in totaal aan het net geleverd. Dan is de vraag in huis ook vrij stabiel. Onderstaand een stukje uit het NOM gedrag. Soms een wat zenuwachtig piekje maar mag niet veel naam hebben. Ik kijk wat de energieleverancier meet en dat is verwaarloosbaar.
/f/image/PrZ1Y5MHXGXSChqXcfy6unKM.png?f=fotoalbum_large)
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Versie 1.0218 beschikbaar voor een deel klanten HW anders dan de beta groep.
:strip_exif()/f/image/t06iW0vq1eTq1isQl0mKt4kz.png?f=user_large)
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Hoe verhoudt die 68% zich tot " Een lithium-ion thuisbatterij van hoge kwaliteit heeft bijvoorbeeld een rendement van gemiddeld 95%. Je verliest dus slechts 5% van de opgeslagen zonne-energie."GL007 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:29:
[...]
Rendement= export/import dus 67.7/98.8=68%
Het beste moment om te bepalen is ‘s morgens om 7:00 uur
Jan Willem
Het verlies zit niet in de accu. Daar hebben ze wel gelijk in. Het verlies zit in de omvormer en deels in de manier waarop de fw die omvormer aanstuurt.JWS schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 19:02:
[...]
Hoe verhoudt die 68% zich tot " Een lithium-ion thuisbatterij van hoge kwaliteit heeft bijvoorbeeld een rendement van gemiddeld 95%. Je verliest dus slechts 5% van de opgeslagen zonne-energie."
Jan Willem
Het is dus 'slimme' marketing.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Accu zelf 90% dat is 10% verliesAtlAntA schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 19:13:
[...]
Het verlies zit niet in de accu. Daar hebben ze wel gelijk in. Het verlies zit in de omvormer en deels in de manier waarop de fw die omvormer aanstuurt.
Het is dus 'slimme' marketing.
Omvormer 7,5 %
Lader 7,5%
Totaal 25% verlies.
In de praktijk zie ik bij mijn batterijen een rendement van 71%
Rendement van batterij is sterk afhankelijk van hoe het laden en ontladen gaat.
[ Voor 8% gewijzigd door GL007 op 05-08-2025 19:27 ]
Ik heb mijn batterijen zojuist geupdate naar deze nieuwe versie en mijn eerste indruk is dat de NOM regeling een stuk beter is. Morgenochtend zal ik kijken of dit echt zo door werkt in de eerder gebruikte vergelijkingsperiode van 00:00 tot 05:00 uur.Devke schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 18:55:Versie 1.0218 beschikbaar voor een deel klanten HW anders dan de beta groep.
[Afbeelding]
LFP en NMC vinden beiden het opladen tot 100% niet heel tof. Echter bij LFP wel een noodzakelijk kwaad ivm ijken/balanceren van de cellen en SOC kalibratie. Eens in de zoveel tijd moet je een LFP-accu wel helemaal opladen daarvoor.Michel3008 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:49:
Nieuwe vraag (en stom dat ik deze niet eerder gecombineerd in de vorige post heb geplaatst).
Bij NMC is het beter om kleine cycli te maken, hoe minder diep je hem ontlaadt hoe beter. Bij LFP maakt de ontlaaddiepte niet zoveel uit maar je wil koste wat het kost, vermijden dat je ontlaadt richting de 0%. De HW is daartegen beveiligd en reserveert 8% ter bescherming van de accu. De accu geeft dus 0% aan als hij nog 8% lading heeft. Dipt hij stiekem toch te ver, dan zal hij direct wat bijladen om die 8% te hanteren.
Dit is weer een nieuwe, batterij begon wat meer te blazen dus dacht, ga even kijken.
En is vol aan het terugleveren zonder vraag. 🥹. Nog even en dan wordt hij als het goed is omgeruild.
/f/image/dRZ8ge1O6UYsV5WHxIBClWOa.png?f=fotoalbum_large)
Om even aan te vullen. De niet goede batterij die vervangen gaat worden was aan het ontladen. En de goede was aan het laden.
:strip_exif()/f/image/KdCdNHs72tN5AyASwbCPv9X3.jpg?f=fotoalbum_large)
Desalniettemin ben ik nog steeds tevreden over HW.
Fijne avond allemaal. 👍
En is vol aan het terugleveren zonder vraag. 🥹. Nog even en dan wordt hij als het goed is omgeruild.
/f/image/dRZ8ge1O6UYsV5WHxIBClWOa.png?f=fotoalbum_large)
Om even aan te vullen. De niet goede batterij die vervangen gaat worden was aan het ontladen. En de goede was aan het laden.
:strip_exif()/f/image/KdCdNHs72tN5AyASwbCPv9X3.jpg?f=fotoalbum_large)
Fijne avond allemaal. 👍
[ Voor 36% gewijzigd door Daniel28 op 05-08-2025 20:00 ]
Dat is geen toeval meer te noemen, er zijn ondertussen meer van dit soort meldingen voorbij gekomen in de afgelopen dagen. Lijkt erop dat het gesleutel aan het NOM-algoritme nog niet klaar is.Daniel28 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 19:48:
Dit is weer een nieuwe, batterij begon wat meer te blazen dus dacht, ga even kijken.
[Afbeelding]
Als je een dynamisch contract hebt dan heb je een klein beetje geluk..... wat is de reden van omruiling?Daniel28 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 19:48:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Fijne avond allemaal. 👍
Vanmiddag was ik even op zolder en toen hoorde ik ook meer geblaas in mijn beleving. Moest weg dus niet verder gekeken.Aardedraadje schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 19:57:
[...]
Dat is geen toeval meer te noemen, er zijn ondertussen meer van dit soort meldingen voorbij gekomen in de afgelopen dagen. Lijkt erop dat het gesleutel aan het NOM-algoritme nog niet klaar is.
De reden van omruiling is nadat de laatste update geweest is, de batterij zeker 2x per uur de onderste kwart van de leds gaan branden.Devke schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:13:
[...]
Als je een dynamisch contract hebt dan heb je een klein beetje geluk..... wat is de reden van omruiling?
HW heeft de batterij op afstand nagekeken (de logs) en constateerde dat de batterij omgeruild moet worden.
Elke keer als de leds branden moet ik 5 seconden de knop indrukken, dan worden de leds blauw, daarna weer 5 seconden dan worden ze wit, en daar de batterij weer synchroniseren.
En een half uur tot 3 kwartier later begint het grapje opnieuw.
De renewed batterij daarentegen werkt erg goed.
Dit dus.
:strip_exif()/f/image/Ksuu2W7QHXPCTZQrzqQ4Fzxc.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door Daniel28 op 05-08-2025 20:32 ]
Ah helder.Daniel28 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:28:
[...]
De reden van omruiling is nadat de laatste update geweest is, de batterij zeker 2x per uur de onderste kwart van de leds gaan branden.
HW heeft de batterij op afstand nagekeken (de logs) en constateerde dat de batterij omgeruild moet worden.
Elke keer als de leds branden moet ik 5 seconden de knop indrukken, dan worden de leds blauw, daarna weer 5 seconden dan worden ze wit, en daar de batterij weer synchroniseren.
En een half uur tot 3 kwartier later begint het grapje opnieuw.
De renewed batterij daarentegen werkt erg goed.
Ik ben een 28 dagen offline geweest wegens vakantie in landen die nauwelijks aan 4g doen in zuidelijk afrika, heb hier niets gevolgd, maar al die weken hebben de drie PiB's prima hun werk gedaan. Zie nu wel dat er FW updates zijn, maar als ik nu snel even lees, laat ik die lekker voor wat het is. Een soort van ' If it ain't broke.....'.
Overigens in die vier weken minder dan 4 kWh van het net afgenomen. NOM werkt dus heel netjes.
De allereerste versie van NOM draaide hier ook het beste. Dat waren echte flatliners. Nu is het een niet helemaal straks ge-asfalteerde weg maar strak genoeg weer. Al was de versie hiervoor iets meer van "terugleveren". Al vond ik dat persoonlijk ook wel meevallen hier.aip schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:42:
[...]
Ik ben een 28 dagen offline geweest wegens vakantie in landen die nauwelijks aan 4g doen in zuidelijk afrika, heb hier niets gevolgd, maar al die weken hebben de drie PiB's prima hun werk gedaan. Zie nu wel dat er FW updates zijn, maar als ik nu snel even lees, laat ik die lekker voor wat het is. Een soort van ' If it ain't broke.....'.
Overigens in die vier weken minder dan 4 kWh van het net afgenomen. NOM werkt dus heel netjes.
Ter voorbereiding op de verkoop in België natuurlijk.Devke schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:55:
[...]
Nu is het een niet helemaal straks ge-asfalteerde weg
Is wel een aanloopje geweest naar onze Zuider Buren. Benieuwd of de levertijden gaan oplopen. Nederland bedienen nog steeds natuurlijk. Wel hoop ik dat de service afdelingen het nu wat beter aankunnen.Aardedraadje schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:03:
[...]
Ter voorbereiding op de verkoop in België natuurlijk.
Iets begrijp ik niet.
Batterij is 99% vol.
Lampje brand wit. (status inactief)
Er is 100% verbinding met wifi
P1 meter is gekoppeld.
Toch ontlaat hij nu niet, terwijl er 180w van het net wordt gehaald.
Nergens een foutmelding of wat dan ook..
Batterij is 99% vol.
Lampje brand wit. (status inactief)
Er is 100% verbinding met wifi
P1 meter is gekoppeld.
Toch ontlaat hij nu niet, terwijl er 180w van het net wordt gehaald.
Nergens een foutmelding of wat dan ook..
Ook niet als je meer stroom gaat verbruiken zoals een waterkoker?
Nee, had ik al getest.arcticbreeze schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:16:
Ook niet als je meer stroom gaat verbruiken zoals een waterkoker?
Heb net het apparaat verwijderd en opnieuw gekoppeld en nu doet hij het weer.
Toch vreemd en niet wenselijk als je niet thuis bent.
Hij levert nu weer netjes NOM
[ Voor 4% gewijzigd door Pakhaas op 05-08-2025 22:18 ]
Welke firmware draai je, het is bekend dat PiB en P1 in sommige situaties elkaar kwijtraken. Dat zou een stuk beter moeten zijn vanaf 1.0213 op de batterij.Pakhaas schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:17:
[...]
Nee, had ik al getest.
Heb net het apparaat verwijderd en opnieuw gekoppeld en nu doet hij het weer.
Toch vreemd en niet wenselijk als je niet thuis bent.
Hij levert nu weer netjes NOM
Bij het openen van de Energy app kreeg ik voor het eerst de foutmelding E326 ( led brand oranje) op batterij 2
Ik heb geen idee of het toeval is maar heb gisteren Homey Pro geïnstalleerd.
Heb de batterij nu met de knop uit/aan gezet en de foutmelding is weg
Melding gemaakt bij HW
Ik heb geen idee of het toeval is maar heb gisteren Homey Pro geïnstalleerd.
Heb de batterij nu met de knop uit/aan gezet en de foutmelding is weg
Melding gemaakt bij HW
[ Voor 3% gewijzigd door ONM op 06-08-2025 08:22 ]
versie 1.0217Aardedraadje schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 05:29:
[...]
Welke firmware draai je, het is bekend dat PiB en P1 in sommige situaties elkaar kwijtraken. Dat zou een stuk beter moeten zijn vanaf 1.0213 op de batterij.
Maar dan zou er toch ook moeten staan dat hij geen verbinding met de P1 heeft?
Na een update van de PiB naar 1.0216 is het terugleveren in de nachtelijke uren fors toegennomen.
Was dat voorheen ca 0,1 kWh per maand. Vorige maand 0,2 kWh, waarvan 0,1 kWh de laatste 2 dagen.
Deze maand zit ik al op 0,27 kWh teruglevering. NOM is ver zoek.
De laatste update naar 1.0217 bracht geen verbetering
Was dat voorheen ca 0,1 kWh per maand. Vorige maand 0,2 kWh, waarvan 0,1 kWh de laatste 2 dagen.
Zoals beloofd het resultaat van het draaien met de nieuwe batterij software gedurende de periode van 00:00 en 05:00 uur vannacht.
En mijn conclusie is dat deze software versie (1.0218) een stuk beter is.
Het onnodig terugleveren is verdwenen en ook het onnodig afnemen dat bestond in de versie daarvoor als gevolg van het niet goed afvangen van het standby gebruik is verdwenen.
Is de NOM sturing nu perfect, Nee maar dat is ook onmogelijk doordat je altijd te maken hebt met de vertraging tussen de actieve waarde van de Slimme Meter en de aansturing van de P1-meter naar de batterijen.
Ik heb gisteren avond ook nog een poosje zitten kijken naar het live gedrag in de grafieken.
Daarin kon je goed zien dat er actief naar NOM gestuurd werd. Als er een vermogens wijziging optrad dan zag je dat zowel op de batterij als de gebruiks grafiek en dan zag je ook dat het met een aantal plus/min bewegingen naar Nul op de gebruiksgrafiek ging. Dat bleef dan op nul tot de volgend duidelijke wijziging in vermogen en dan begon het spel opnieuw. Tussentijds werd het nul gedrag alleen zo nu en dan even verstoord door kleine bliepjes van een paar watt die echter onmiddellijk werden gecorrigeerd.
Naar gelang er meer en grotere vermogens wijzigingen plaats vinden wordt het behalen van NOM moeilijker omdat het vlak trekken overschreven wordt door nieuwe stuurcommando's van de P1-meter maar zodra het even stabiel wordt zie je weer Nul.
Ik denk dan ook dat voor de batterij sturing het beste bereikt is en er zijn geen merkbare fout sturingen meer.
Als er nog verbetering mogelijk is zal dit aan de P1-meter kant moeten gebeuren in het optimaliseren van stuur commando's maar opzich kan ik geen fouten meer ontdekken.
Het onnodig terugleveren is verdwenen en ook het onnodig afnemen dat bestond in de versie daarvoor als gevolg van het niet goed afvangen van het standby gebruik is verdwenen.
Is de NOM sturing nu perfect, Nee maar dat is ook onmogelijk doordat je altijd te maken hebt met de vertraging tussen de actieve waarde van de Slimme Meter en de aansturing van de P1-meter naar de batterijen.
Ik heb gisteren avond ook nog een poosje zitten kijken naar het live gedrag in de grafieken.
Daarin kon je goed zien dat er actief naar NOM gestuurd werd. Als er een vermogens wijziging optrad dan zag je dat zowel op de batterij als de gebruiks grafiek en dan zag je ook dat het met een aantal plus/min bewegingen naar Nul op de gebruiksgrafiek ging. Dat bleef dan op nul tot de volgend duidelijke wijziging in vermogen en dan begon het spel opnieuw. Tussentijds werd het nul gedrag alleen zo nu en dan even verstoord door kleine bliepjes van een paar watt die echter onmiddellijk werden gecorrigeerd.
Naar gelang er meer en grotere vermogens wijzigingen plaats vinden wordt het behalen van NOM moeilijker omdat het vlak trekken overschreven wordt door nieuwe stuurcommando's van de P1-meter maar zodra het even stabiel wordt zie je weer Nul.
Ik denk dan ook dat voor de batterij sturing het beste bereikt is en er zijn geen merkbare fout sturingen meer.
Als er nog verbetering mogelijk is zal dit aan de P1-meter kant moeten gebeuren in het optimaliseren van stuur commando's maar opzich kan ik geen fouten meer ontdekken.
Hier wordt aan gewerkt door HW. Dit wordt in een latere update gecorrigeerd. Zie voorgaande posts van @DCSBL van 29 juli 10:11uWillempjeuh schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:42:
Na een update van de PiB naar 1.0216 is het terugleveren in de nachtelijke uren fors toegennomen.
en zie voorgaande post van @hanev001 , deze update nog niet voor iedereen beschikbaar
[ Voor 8% gewijzigd door wdr op 06-08-2025 08:58 ]
Dit probleem is in 1.0218 opgelost. Deze wordt langzaam uitgerold. Je zou eens kunnen kijken of hij in de app als update al beschikbaar is voor je.Willempjeuh schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:42:
Ik zag laat gisteravond / nacht nog een rare reactie. Na het inschakelen van de koelkast had de PIB er duidelijk moeite mee om 0 te krijgen. Alles en iedereen was naar bed dus andere oorzaken kon niet. Ik zal hem delen. Je ziet goed NOM voor de tijd. Ingezoomd zie je het heen en weer schieten. Dit was na 10 minuten weg. Vannacht tussen de test intervallen een 10 Watt teruggeleverd. NOM is voor mij persoonlijk prima. Goed genoeg. Wat ik me dan meer afvraag of dat heen en weer keilen dan wel goed is. Je schakelt in principe niet dus dat zou goed moeten gaan. In het hele gedeelte van de nacht is te zien dat het niet verder terug is gekomen.hanev001 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:47:
Zoals beloofd het resultaat van het draaien met de nieuwe batterij software gedurende de periode van 00:00 en 05:00 uur vannacht.
:strip_exif()/f/image/LZmGSXnWAitgAnLO6wLPFWSm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/I2a0kyT8ZxMtlovl4QGur92J.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kDjk5xFTQkRfpCwoOemRmvZA.jpg?f=fotoalbum_large)
Hopelijk is dit voor iedereen straks de oplossing die geen NOM ervaren. Hij is hier in ieder geval weer beter dan daarvoor al mis ik die strakke flatline van in het begin wel 😜. Dat is meer streven naar perfectie. Het is prima zo.
Dat dus , vindt dat wel jammer hoor , ik snap dat de belangstelling hoog is , maar telkens weer een berichtje dat de levering weer is opgeschoven is minder , straks wordt het oktober en dan kan ik gelijk twee unit's gaan uitschakelen omdat ik die niet vol ga krijgen met de zon uren .zefram66 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:41:
Als HW half augustus weer PIB gaat leveren, dan moet er toch al iemand een 2 weken mail ontvangen hebben?
Ik heb er zelf 2 in bestelling staan van 17 maart.
Ok lees ik veel omruilaktie's , prima dat het er is , maar dat zal wel de levering van de bestelde accu's beetje drukken heb ik het idee .....
Ik zat nog op 1.0108 dus ik dacht zojuist, laten we eens kijken of we die 1.0218 nu dan ook al kunnen krijgen als update.Devke schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:06:
[...]
Dit probleem is in 1.0218 opgelost. Deze wordt langzaam uitgerold. Je zou eens kunnen kijken of hij in de app als update al beschikbaar is voor je.
Maar helaas, het is vooralsnog 1.0217 geworden
Dus nog even geduld voor de allerallerlaatste update dan maar.
Misschien kan ik ondertussen wel zien in hoeverre er verschil merkbaar is tussen 1.0108, 1.0217 en 1.0218.
1.0108 deed in de nacht in ieder geval best netjes NOM, met af en toe kleine 5-minuten piekjes van maximaal -15 W tot +15 W.
Zal ook eens kijken of daar nu verandering in komt.
Bespaar je de moeite. 1.0217 of eigenlijk al 1.0216 is veel slechter dan 1.0108 . Dat wordt weer hersteld in de nieuwste versie en zelfs wat beter.Knurt schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:50:
[...]
Ik zat nog op 1.0108 dus ik dacht zojuist, laten we eens kijken of we die 1.0218 nu dan ook al kunnen krijgen als update.
Maar helaas, het is vooralsnog 1.0217 gewordenIk ben kennelijk nog niet aan de beurt haha.
Dus nog even geduld voor de allerallerlaatste update dan maar.
Misschien kan ik ondertussen wel zien in hoeverre er verschil merkbaar is tussen 1.0108, 1.0217 en 1.0218.
1.0108 deed in de nacht in ieder geval best netjes NOM, met af en toe kleine 5-minuten piekjes van maximaal -15 W tot +15 W.
Zal ook eens kijken of daar nu verandering in komt.
Whoops, ik had het al gedaanhanev001 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:55:
[...]
Bespaar je de moeite. 1.0217 of eigenlijk al 1.0216 is veel slechter dan 1.0108 . Dat wordt weer hersteld in de nieuwste versie en zelfs wat beter.
Was maar op 1 knopje drukken in de app, dus als het het meer moeite had gekost had ik het misschien nog even gelaten hahaha. Je kan helaas niet zien WELKE update je binnen gaat halen, want je ziet pas de versie als ie er eenmaal op staat.
Hoe dan ook, 1.0108 gaf bij mij in de nacht bijna letterlijk geen netafname (0,001 kWh) en hooguit 0,013 kWh per uur teruglevering, vaak minder nog.
Als het goed is ga ik dus nu eerst zien dat het met 1.0217 slechter wordt en dan hopelijk zsm met 1.0218 weer beter.
De laatste update is wat nom betreft minder strak
:strip_exif()/f/image/V9QZZs4FyMghF4MGv3QcxC1f.jpg?f=fotoalbum_large)
Wel zijn de temperatuur van de batterijen nu gelijk. Voorheen zat er een temperatuur verschil van 7 graden in.
:strip_exif()/f/image/V9QZZs4FyMghF4MGv3QcxC1f.jpg?f=fotoalbum_large)
Wel zijn de temperatuur van de batterijen nu gelijk. Voorheen zat er een temperatuur verschil van 7 graden in.
[ Voor 83% gewijzigd door GL007 op 06-08-2025 10:16 ]
Je plaatje laat de batterijen zien maar dat hoort juist mee te bewegen met het gevraagde vermogen.GL007 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:10:
De laatste update is wat nom betreft minder strak
[Afbeelding]
Het gaat er om wat er op de meter gebeurd. En hoewel dat niet perfect glad is is het aandeel van de tijd dat deze op nul staat fors verbeterd ten opzichte van het bijna constant onnodig terugleveren.
hanev001 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:23:
[...]
Je plaatje laat de batterijen zien maar dat hoort juist mee te bewegen met het gevraagde vermogen.
Het gaat er om wat er op de meter gebeurd. En hoewel dat niet perfect glad is is het aandeel van de tijd dat deze op nul staat fors verbeterd ten opzichte van het bijna constant onnodig terugleveren.
/f/image/Itp77X9j8kWDwvezGC3ZZzSu.png?f=fotoalbum_large)
Nul is redelijk strak
Weet iemand wat het standby verbruik is van de batterij wanneer deze 0% is?
Ik ben een projectje begonnen om al mijn sluipverbruikers in kaart te brengen (shelly en homewizard stekkers tussen veel dingen zetten).
Echter heb ik dus een "40W-70W" (laten we het op die 40W zetten ivm dat de Koelkast en Ziggo modem waarschijnlijk daar een klein deel van snoepen) sluipverbruik (van de totaal 140W) die ik niet in kaart kan brengen.
Er zijn nog 3 producten die ik niet direct (kan) meten:
- Ziggo Modem (Kan mogelijk standby verbruik niet online vinden)
- HW Thuisbatterij
- Koelkast (Om en nabij 3W?)
- Zonnepaneel omvormer
Wat opvalt is dat dus die "ongespecificeerde" sluipverbruik bijna volledig verdwijnt zodra de batterij gaat laden wanneer m'n zonnepanelen meer gaan leveren dan t huis verbruikt. Volgens de gegevens binnen HA verbruikt de batterij geen W zodra die niets doet op 0%, snachts. Wat mij sterk lijkt want alle apparatuur verbruikt wel 'iets'. Heeft iemand meer info?
Ik ben een projectje begonnen om al mijn sluipverbruikers in kaart te brengen (shelly en homewizard stekkers tussen veel dingen zetten).
Echter heb ik dus een "40W-70W" (laten we het op die 40W zetten ivm dat de Koelkast en Ziggo modem waarschijnlijk daar een klein deel van snoepen) sluipverbruik (van de totaal 140W) die ik niet in kaart kan brengen.
- HW Thuisbatterij
- Zonnepaneel omvormer
Wat opvalt is dat dus die "ongespecificeerde" sluipverbruik bijna volledig verdwijnt zodra de batterij gaat laden wanneer m'n zonnepanelen meer gaan leveren dan t huis verbruikt. Volgens de gegevens binnen HA verbruikt de batterij geen W zodra die niets doet op 0%, snachts. Wat mij sterk lijkt want alle apparatuur verbruikt wel 'iets'. Heeft iemand meer info?
Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |
:strip_exif()/f/image/qlEygJCS2bOskUSY2uMWVYN7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jHZ2K3lDYX5jooa4JchCVlTQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ennnnn ik heb nu al spijt van de update...
"Alles is ok" maar de PiB doet nu al een half uur helemaal niks meer en staat op "inactief". Reageert noch op vraag vanuit het huis noch op teruglevering van panelen.
Ik ga hem voor het eerst in weken dus maar eens even uit en weer aanzetten met de grote ronde knop aan de zijkant...
UPDATE 11:00 uur: na uit en aanzetten en nogmaals synchroniseren is de PiB weer aan het laden... Vind het wel raar dat er na deze update kennelijk een handmatige actie nodig was om hem weer vooruit te helpen, ondanks de Alles is OK melding. Dat was bij mij met eerder updates in ieder geval nooit nodig.
Hopelijk snel door naar verbeterde versie 1.2018...
[ Voor 14% gewijzigd door Knurt op 06-08-2025 11:04 ]
Hier zie ik hetzelfde ook regelmatig sinds 1.0217, verdwijnt ook weer snel…. (Misschien moet ik minder vaak kijken in de app). …. Hopelijk bij de volgende update hopelijk niet meer.Knurt schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:40:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
"Alles is ok" maar de PiB doet nu al een half uur helemaal niks meer en staat op "inactief". Reageert noch op vraag vanuit het huis noch op teruglevering van panelen.
Ik ga hem voor het eerst in weken dus maar eens even uit en weer aanzetten met de grote ronde knop aan de zijkant...
HW zou het mogelijk moeten maken dat je op hun website een vorige software versie kunt downloaden en zodat je die weer kunt instaleren. Andere hardware fabrikanten, zoals b.v. fabrikanten van NAS aparatuur doen dat ook. Heb je dan een probleem met de nieuwe firmware, kun je downgraden.Knurt schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:40:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
2 HomeWizard PIB’s | Homey Pro 2019
`Bert1613 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:50:
[...]
Hier zie ik hetzelfde ook regelmatig sinds 1.0217, verdwijnt ook weer snel…. (Misschien moet ik minder vaak kijken in de app). …. Hopelijk bij de volgende update hopelijk niet meer.
Was in dit geval direct na de update dat hij dus (na synchroniseren met het net) direct op inactief kwam te staan.
Inmiddels heb ik hem uit en daarna weer aangezet en nu is hij wel begonnen met laden...
Daar ben ik sowieso wel voorstander van... Ben al heel wat apparaten in leven tegengekomen die na een update minder goed waren dan daarvoor en helaas dat je bij veel dingen dan niet meer terug kan.Olie_B_Bommel schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:52:
[...]
HW zou het mogelijk moeten maken dat je op hun website een vorige software versie kunt downloaden en zodat je die weer kunt instaleren. Andere hardware fabrikanten, zoals b.v. fabrikanten van NAS aparatuur doen dat ook. Heb je dan een probleem met de nieuwe firmware, kun je downgraden.
Voordeel bij HW is dan wel weer dat ze behoorlijk kort op de bal zitten, met vrij snelle updates en beta-test groep etc.
Ik heb er ook wel vertrouwen in dat het apparaat steeds iets beter en uitgebreider gemaakt wordt. Maar kennelijk is het ook hier: 2 stapjes naar voren en 1 stapje terug.
Hier op willekeurige momenten en maar kort en lost zich dan vanzelf weer op.Knurt schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:00:
[...]
`
Was in dit geval direct na de update dat hij dus (na synchroniseren met het net) direct op inactief kwam te staan.
Inmiddels heb ik hem uit en daarna weer aangezet en nu is hij wel begonnen met laden...
Hallo allemaal,
Ik volg het topic al een tijdje en lees al een tijdje mee, nu toch maar eens reageren, sinds begin juni een exemplaar in bezit en deze bevalt naar volle tevredenheid! Ben wel nieuwsgierig of iemand al een 2 weken mail heeft ontvangen voor de levering in augustus. heb er nog 2 in bestelling staan, en deze zijn 15 maart besteld. helaas blijft elke reactie van HW uit...
Ik volg het topic al een tijdje en lees al een tijdje mee, nu toch maar eens reageren, sinds begin juni een exemplaar in bezit en deze bevalt naar volle tevredenheid! Ben wel nieuwsgierig of iemand al een 2 weken mail heeft ontvangen voor de levering in augustus. heb er nog 2 in bestelling staan, en deze zijn 15 maart besteld. helaas blijft elke reactie van HW uit...
Ik heb een HW Socket (op schakelslot) erop zitten en die meet ook 0 W als de PiB op 0% staat.LongTimeAgo schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:38:
- HW Thuisbatterij
Hooguit af en toe een SOC drift, maar die meet de PiB zelf ook.
De waarden vanuit de PiB komen in ieder geval behoorlijk goed overeen met die van de Socket, dus daar zal het waarschijnlijk niet inzitten.
Ik heb hier zelf in huis ook een kleine 40-50 W sluipverbruik die ik niet echt kan plaatsen. Alle koelkasten, verlichting, mechanische ventilatie, alarm, stekkerapparaten etc al nagelopen...
Ah ok, ik zal daar hier dan ook extra op letten.Bert1613 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:16:
[...]
Hier op willekeurige momenten en maar kort en lost zich dan vanzelf weer op.
Ah dit is dan wel goed om te weten.Knurt schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:19:
[...]
Ik heb een HW Socket (op schakelslot) erop zitten en die meet ook 0 W als de PiB op 0% staat.
De waarden vanuit de PiB komen in ieder geval behoorlijk goed overeen met die van de Socket, dus daar zal het waarschijnlijk niet inzitten.
Ik heb hier zelf in huis ook een kleine 40-50 W sluipverbruik die ik niet echt kan plaatsen. Alle koelkasten, verlichting, mechanische ventilatie, alarm, stekkerapparaten etc al nagelopen...
Ik wilde er een Shelly stekker (de 16A versie) tussen plaatsen om het even te meten, maar 'durfde' dat niet direct ha.
Want inderdaad, soc drift momentjes en andere momenten worden wel gewoon correct in HA statistieken gezet.
Goed om te weten, dank je voor de reactie!
Dan ga ik even verder zoeken.
Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |
Bij mij is er altijd minimaal verbruik van 5 watt (zowel op de PIB als op de Socket, met schakelslot)Knurt schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:19:
[...]
Ik heb een HW Socket (op schakelslot) erop zitten en die meet ook 0 W als de PiB op 0% staat.
Maak maar een lijst van wat je in de wcd hebt zitten. Daar sta je nog vreemd van te kijken.Knurt schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:19:
[...]
Telefoons, opladers en ga maar door.
Ik heb dit helaas ook regelmatig.Knurt schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:40:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
UPDATE 11:00 uur: na uit en aanzetten en nogmaals synchroniseren is de PiB weer aan het laden... Vind het wel raar dat er na deze update kennelijk een handmatige actie nodig was om hem weer vooruit te helpen, ondanks de Alles is OK melding. Dat was bij mij met eerder updates in ieder geval nooit nodig.
Verder ben ik benieuwd wanneer de batterijen van september worden uitgeleverd. Zal wel eind september worden, daar waar ik geen berichten lees over de uitlevering van augustus. Volgens mij gaat de verkoop van de laatste badges nog niet zo denderend.
Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)
Ja, dat had ik dus al eens gedaan.GL007 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:29:
[...]
Maak maar een lijst van wat je in de wcd hebt zitten. Daar sta je nog vreemd van te kijken.
Telefoons, opladers en ga maar door.
En zelfs een keertje per groep alles nagelopen door zonnepanelen uit te zetten en elke groep stuk voor stuk te checken.
Het is een enigma...
Komt in ieder geval niet door de pib en the usual suspects qua stroomverbruikers.
Ook alle groepen tegelijk uitgeschakeld gehad? Het moet toch minimaal één groep zijn. Als je verbruik hebt als al je groepen uitgeschakeld zijn heb je niet alleen een enigma, maar ook een veiligheidsprobleem - en ik zou ook uit kostenoverwegingen willen weten wat het is.Knurt schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:43:
En zelfs een keertje per groep alles nagelopen door zonnepanelen uit te zetten en elke groep stuk voor stuk te checken.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Elke lamp die je via zigbee in en uitschakelde trekt ook ongeveer 1 WKnurt schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:43:
[...]
Ja, dat had ik dus al eens gedaan.
Het is een enigma...
Komt in ieder geval niet door de pib en the usual suspects qua stroomverbruikers.
Wat dacht je van omvormer, noodverlichting klikaanuit enz. Zit er nog rechtstreeks iets in je meterkast? Bv een kw meter oid?
Ik zie geen verbetering. Helaas. Nog steeds teruglevering van zo'n 8Wh, terwijl afname 0 is.DCSBL schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:29:
[...]
Plug-In Battery 1.0218 staat nu beschikbaar voor de bètatesters. Hiermee is dit probleem aangepakt. Als alles vlot verloopt, zal deze ook snel beschikbaar worden gesteld aan iedereen, maar we willen niet overhaast te werk gaan.
Wat achtergrond over de oplossing
De firmware stuurt een commando naar de omvormer om te gaan laden of ontladen. Omdat de omvormer zelf niet zeer accuraat meet, zit deze eigenlijk altijd net naast het doelvermogen. Bijvoorbeeld: als de firmware 400 watt vraagt, kan de omvormer bijvoorbeeld 390 watt gaan leveren.
Om dit te corrigeren gebruikt de firmware de gekalibreerde waarde uit het meetcircuit. Voorbeeld: als 400 watt wordt gevraagd maar de omvormer slechts 390 watt levert, past de firmware het commando geleidelijk aan (bijvoorbeeld 410 watt → 398 watt, dan 413 watt → 400 watt), totdat het gewenste vermogen nauwkeurig bereikt wordt.
In dit algoritme was een fout geslopen waardoor kleine veranderingen werden genegeerd. Daarom leek het stuuralgoritme prima te werken tijdens onze tests en bij de meeste gebruikers, maar kon er over tijd of door een kleine verandering in gebruik toch een afwijking ontstaan.
/f/image/faaVs5L1NNoA4QFRJUD11cIp.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Ferdinand Oeinck op 06-08-2025 12:50 ]
@JeroenHJeroenH schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:47:
[...]
Ook alle groepen tegelijk uitgeschakeld gehad? Het moet toch minimaal één groep zijn. Als je verbruik hebt als al je groepen uitgeschakeld zijn heb je niet alleen een enigma, maar ook een veiligheidsprobleem - en ik zou ook uit kostenoverwegingen willen weten wat het is.
Ja natuurlijk is een geregistreerd verbruik als alles is uitgeschakeld een alarm signaal. Maar hoe meet je dat?
Immers alle meetapparaten, socket, kWh meter zijn dan ook uitgeschakeld.
Zou ik best eens willen meten, want mijn sluipverbruik is ook fors (250W, zonder airco koelmachine).
Maar ach tel eens hoeveel spulletjes in de WCD’s gestoken zijn en allemaal “at my service” zijn 24h a day.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Daarvoor heb je nou een batterij en zonnepanelen handig hèEVfan schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:26:
[...]
@JeroenH
Ja natuurlijk is een geregistreerd verbruik als alles is uitgeschakeld een alarm signaal. Maar hoe meet je dat?
Zou ik best eens willen meten, want mijn sluipverbruik is ook fors (250W, zonder airco koelmachine).
Maar ach tel eens hoeveel spulletjes in de WCD’s gestoken zijn en allemaal “at my service” zijn 24h a day.
Die compenseren het sluip gebruik. Zo zie ik het.
[ Voor 4% gewijzigd door GL007 op 06-08-2025 12:35 ]
-Ziggo Sagemcom SmartWifi modem (zwart) verbruikte bij mij in de nacht 14 watt uitschieters overdag bij flink gebruik 25 watt.LongTimeAgo schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:38:
- HW Thuisbatterij
mediabox ook nog eens 16 watt idle tot 70 watt in gebruik.
-Hw Thuisbatterij - vreemd genoeg 0 watt zegt de HW Energy Socket, (alleen als deze >30 min in standby staat - al zou wifi module ook stroom moeten verbruiken ? interne accu verbruik ?
- Koelkast is maar net hoe oud deze is. mijn vorige post met screenshots is verwijderd, maar het was 2kWh, nu 0,2kWh per dag..
Ja het is de zwarte Ziggo modem (met dat stofje aan de voorkant).carpcatcher schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:48:
[...]
-Ziggo Sagemcom SmartWifi modem (zwart) verbruikte bij mij in de nacht 14 watt uitschieters overdag bij flink gebruik 25 watt.
mediabox ook nog eens 16 watt idle tot 70 watt in gebruik.
-Hw Thuisbatterij - vreemd genoeg 0 watt zegt de HW Energy Socket, (alleen als deze >30 min in standby staat - al zou wifi module ook stroom moeten verbruiken ? interne accu verbruik ?
- Koelkast is maar net hoe oud deze is. mijn vorige post met screenshots is verwijderd, maar het was 2kWh, nu 0,2kWh per dag..
Dus die 14W is niet heel gek denk ik. Heb geen ziggo media box.
Koelkast is van vorig jaar, dus ik gok en hoop dat die aan zuunig is in verbruik.
Was vanochtend weg en kom ik thuis knippert de batterij rood. Foutcode E441.
Blij dat hij vrijdag wordt opgehaald
Blij dat hij vrijdag wordt opgehaald
[ Voor 20% gewijzigd door Pakhaas op 06-08-2025 13:20 ]
had ik hier ook gisterKnurt schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:40:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De mechanische ventilatie wellicht?LongTimeAgo schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:38:
- HW Thuisbatterij
- Zonnepaneel omvormer
Hebben we niet in de woning.
Of nouja, hebben we wel, 2 stuks (WC en badkamer), maar die moet je handmatig activeren.
Maar er is dus een 'standby verbruik' tussen 0W en 5W is zo'n beetje het verdict van de batterij als ik een aantal reacties in het topic kan/mag geloven. Dat is totaal niet veel. Dus ik ga weer elders zoeken.
Uiteraard, heb ik ook.GL007 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:30:
[...]
Daarvoor heb je nou een batterij en zonnepanelen handig hè
Die compenseren het sluip gebruik. Zo zie ik het.
Maar de discussie hier was m.i.: als alle groepen zijn uitgeschakeld, en er is toch verbruik . . .
Dat is een potentieel gevaarlijke situatie, en vroeg me af hoe je dat wilt testen.
Alle groepen uit dus ook de batterijen en de zonnepanelen dan moet je nul meten. Heel simpel schakel alle automaten uit en wacht 1 min en kijk op de kWh meter. Deze moet nu 0 W aanwijzen.EVfan schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:25:
[...]
Uiteraard, heb ik ook.
Maar de discussie hier was m.i.: als alle groepen zijn uitgeschakeld, en er is toch verbruik . . .
Dat is een potentieel gevaarlijke situatie, en vroeg me af hoe je dat wilt testen.
Hierna schakel je volgens een lijst de groepen een voor een in kijk op de kWh meter.
Als alle groep hebt gehad dan heb je nu een overzicht van je rest gebruik.
Weet je dat zeker dat deze enkel handmatig geactiveerd worden? Ik heb er 1 met 2 standen. Die draait echter standaard altijd en ik kan 'm 1 of 2 standen sneller laten draaien.LongTimeAgo schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:22:
[...]
Hebben we niet in de woning.
Of nouja, hebben we wel, 2 stuks (WC en badkamer), maar die moet je handmatig activeren.
Home Assistant, Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. 4980 Wp zonnepanelen Azimuth 102, Tilt 30.
Je bedoelt, kijk naar het verbruik dat de slimme meter op het display aangeeft? Want alle andere meters zijn uit als je alle groepen hebt afgeschakeld.GL007 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:34:
[...]
Alle groepen uit dus ook de batterijen en de zonnepanelen dan moet je nul meten. Heel simpel schakel alle automaten uit en wacht 1 min en kijk op de kWh meter. Deze moet nu 0 W aanwijzen.
Hierna schakel je volgens een lijst de groepen een voor een in kijk op de kWh meter.
Als alle groep hebt gehad dan heb je nu een overzicht van je rest gebruik.
Toch eens doen.
Zet dan wel een hotspotje op je telefoon waaraan de P1 meter gekoppeld zit, anders heeft die geen WiFi verbinding 

edit:
Oh wacht, je bedoeld de slimme meter zelf. Ik dacht via de P1 meter
[ Voor 27% gewijzigd door Witlof op 06-08-2025 14:45 ]
Het gaat nu even om exact te bepalen rest sluip verbruikWitlof schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:44:
Zet dan wel een hotspotje op je telefoon waaraan de P1 meter gekoppeld zit, anders heeft die geen WiFi verbinding
edit:
Yes.TeCuMSeH schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:40:
[...]
Weet je dat zeker dat deze enkel handmatig geactiveerd worden? Ik heb er 1 met 2 standen. Die draait echter standaard altijd en ik kan 'm 1 of 2 standen sneller laten draaien.
Want mijn vorige woning had wel een ventilatiebox op het dak die altijd aan stond en niet uitgezet kon worden (wel een lage en hoge stand).
M'n huidige woning heeft dit écht niet en het zijn 2 plafondventilators met handmatige knoppen in de badkamer/toilet zelf.
De batteeij verbruikt hier in standby 0 W. HW heeft altijd aangegeven 1W. Of de socket meet het niet of het wordt achter de omvormer gelijk al uit de batterij gehaald.LongTimeAgo schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:38:
- HW Thuisbatterij
- Zonnepaneel omvormer
Mijn omvormer in de standby stand verbruikt 4 a 5 Watt. Via de kWh meter gemeten die aan de groep van de omvormer hangt.
Modem is ook te meten toch? Even een socket tussen wcd en modem prikken.
Ik had een batterij met een foutmelding die niet te resetten was. Ik zag de SOC met plusminus 1% per dag dalen. Dat is (ongeveer) 25 wattuur. Maar dat is inderdaad wel gewoon intern verbruik.
[ Voor 14% gewijzigd door ArthurMorgan op 06-08-2025 15:15 ]
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Als je niet firmware 1.0218 hebt draaien dan klopt dit wel.Ferdinand Oeinck schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:25:
[...]
Ik zie geen verbetering. Helaas. Nog steeds teruglevering van zo'n 8Wh, terwijl afname 0 is.
[Afbeelding]
Ik draai 1.0218!Devke schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:15:
[...]
Als je niet firmware 1.0218 hebt draaien dan klopt dit wel.
Ik snap niet waarom er aan de nom gesleuteld moest worden. Toen ik mijn eerste PIB kreeg op 17 maart was het goed nom. Vaak 0 op de meter met af en toe een net afname tot maximaal 136 watt (heel kort, een seconde) tot een net opload van 1 watt (ook een seconde). Na iedere software update werd de nom slechter. Nu met software 1.0108 (want ik heb met opzet nog niet geupdate) vrijwel nooit meer 0 op de meter, maar vrijwel constant een net afname tussen 4 watt en 206 watt. Waarom wat goed werkt veranderen? 
Edit: voor de rest ben ik overigens heel tevreden met de PIB’s. Verder geen problemen.

Edit: voor de rest ben ik overigens heel tevreden met de PIB’s. Verder geen problemen.
[ Voor 8% gewijzigd door Olie_B_Bommel op 06-08-2025 17:10 ]
2 HomeWizard PIB’s | Homey Pro 2019
Ja volgens mij heb ik alles uitgehad. Is inmiddels alweer een paar jaar geleden.JeroenH schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:47:
[...]
Ook alle groepen tegelijk uitgeschakeld gehad? Het moet toch minimaal één groep zijn. Als je verbruik hebt als al je groepen uitgeschakeld zijn heb je niet alleen een enigma, maar ook een veiligheidsprobleem - en ik zou ook uit kostenoverwegingen willen weten wat het is.
Misschien tijd voor een follow-up test...
Met Home Assistant die op een laptop draait (en dus op zijn accu kan werken), en met een P1 USB-kabel direct in de slimme meter geplugd zitEVfan schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:26:
[...]
@JeroenH
Maar zonder gekheid, als je een slimme meter hebt kun je op het display door de diverse weergaven bladeren, en kijken of er nog vermogen loopt.
Hier 's nachts een sluipverbruik van zo'n 120w. Naast koelkast/vriezer, modem/router en ventilatie, is dat natuurlijk mijn HA laptop, 10+ Shelly pluggen, stuk of 6 ESPHOME devices, een hele zut Ikea lampen... Tsja dat telt allemaal op.Zou ik best eens willen meten, want mijn sluipverbruik is ook fors (250W, zonder airco koelmachine).
Dat dus. En met een thuisbatterij is het ook niet meer zo merkbaar.Maar ach tel eens hoeveel spulletjes in de WCD’s gestoken zijn en allemaal “at my service” zijn 24h a day.
[ Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 06-08-2025 17:19 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Ik meende dat ik destijds alles meegenomen/uitgeschakeld had in de check ja. Maar misschien heb ik iets toch gemist...Yamahaa schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:57:
Wat dacht je van omvormer, noodverlichting klikaanuit enz. Zit er nog rechtstreeks iets in je meterkast? Bv een kw meter oid?
Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.