Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power
Verwijderd
Altijd lastig sparren via een toetsenbord.GL007 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 07:35:
[...]
Klop maar de polling zit standaard in de Homewizard app voor Homey. Dus zet deze tijd gewoon lang op 20 seconden.
Je hebt de data helemaal niet nodig, want komt via een andere weg. Dus wat nu als je de poling op 0 zet, en in dat geval geen data opgehaald wordt? (Code moet dan uiteraard aangepast worden) Dan belast je helemaal de P1 meter niet onnodig. (Mooiere oplossing)
Polling wordt ook gebruikt om status op te halen waarom op 0???Verwijderd schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 07:48:
[...]
Altijd lastig sparren via een toetsenbord.
Je hebt de data helemaal niet nodig, want komt via een andere weg. Dus wat nu als je de poling op 0 zet, en in dat geval geen data opgehaald wordt? (Code moet dan uiteraard aangepast worden) Dan belast je helemaal de P1 meter niet onnodig. (Mooiere oplossing)
Verwijderd
Status van de batterijen wordt toch via de polling van de batterij opgehaald? Alleen geef je de opdracht via de P1 meter voor zo ver ik het systeem begrijp.GL007 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:21:
[...]
Polling wordt ook gebruikt om status op te halen waarom op 0???
In dat geval heb je dus geen polling van de P1 nodig om de mode te zetten.
Indien anders ben ik benieuwd naar de werking.
De status heb je nodig om te controleren of de verbindingen aanwezig zijn. Ik heb nog andere apps ernaast lopen om te controleren of de batterijen op het netwerk aanwezig zijn. Ze worden elke 5 minuten gecontroleerd.Verwijderd schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:41:
[...]
Status van de batterijen wordt toch via de polling van de batterij opgehaald? Alleen geef je de opdracht via de P1 meter voor zo ver ik het systeem begrijp.
In dat geval heb je dus geen polling van de P1 nodig om de mode te zetten.
Indien anders ben ik benieuwd naar de werking.
Home Assistant, Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. 4980 Wp zonnepanelen Azimuth 102, Tilt 30.
En er zijn gebruikers met 4 PIB’s en Homey/Home Assistant die geen problemen hebben.Verwijderd schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 06:09:
[...]
Op dit forum is bij diverse gebruikers gebleken dat het geen gelukkige combinatie is om met de P1 meter de batterijen aan te sturen. (hoofdtaak) en gelijktijdig data uit de slimme meter op te vragen voor gebruik in Homey. Naar mijn menig is het dus beter om de P1 meter niet te belasten met het opvragen van data voor gebruik in Homey als deze de baterijen bestuurd. Vandaar dat ik een Homey dongle ga instaleren voor deze taak. Echter dubbele data in Homey is ook onnodig. (P1 data via P1 meter en Homey dongle) Want met een lange polingtijd krijg je nog steeds data. Vandaar mijn suggestie van een P1 remote only. Wat versta ik daaronder? Zoals er nu een P1 v1 en v2 is een derde keuze van een Homey apparaat dat alleen de mode opdracht kan geven. Dus zero, stand-by, laden, en verder geen data uitleest. Of wellicht de optie in de bestaande P1 v2 om het uitlezen van data uit te zetten. En daarmee dus alleen mode opdrachten kan geven. (Wat het eenvoudigste is om te implementeren )
Zijn we dan niet met bezig met symptoombestrijding?
Er wordt een aanname gedaan dat de P1 de oorzaak is, hoe weten we dat zo zeker?
We zitten hier op een tweakers forum, is er al een Wireshark / sniffer / packet dump op losgelaten?
Krijgen we als reactie van de P1 een “Host Unreachable” of een “Connection error / reset”?
Host unreachable - (wifi) verbinding weg
Connection error / reset - er is wel wifi verbinding maar device P1 (of batterij???) kan nieuwe verbinding niet accepteren of verwerken.
Polling op 0 geen optie want dan werken de trigger en status flow kaartjes ook niet meer welke je juist nodig hebt om het geheel aan te kunnen sturen.
En wat mij ook niet lekker zit met een extra “uitzondering” / kloon driver is beheer/onderhoud. Als er weer aanpassingen komen in de API voor de P1 en of de batterij dan mag ik dat op meerdere plekken bijwerken omdat ik met allerlei uitzonderingen moet rekening houden. Ik heb nu al spijt van kwh meter kloon omdat deze soms ook als P1 meter gebruikt wordt om het gehele verbruik te meten en als hoofdmeter in Homey te laten zien.
Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey
*meldt*Tebbie schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:01:
En er zijn gebruikers met 4 PIB’s en Homey/Home Assistant die geen problemen hebben.
HW P1 meter
2 PiB's
"simpele" wifi setup (alleen provider-router, geen extenders etc)
Alle apparaten op via DHCP gereserveerd IP-adres
HW P1-splitter op HW netvoeding met HW USB-kabel
USB P1-kabel naar laptop waar HA op draait
Sinds installatie, nu een maand of drie geleden, geen problemen gehad.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Mijn motto is Hou de regeling tussen batterij en P1 apart en belast deze verbinding zo min mogelijk.
Ander zaken doe dit met een aparte tweede P1 of Homey power dongle.
Verwijderd
Oké, het systeem heeft polling dus domweg nodig. Helder.Tebbie schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:01:
[...]
En er zijn gebruikers met 4 PIB’s en Homey/Home Assistant die geen problemen hebben.
Zijn we dan niet met bezig met symptoombestrijding?
Er wordt een aanname gedaan dat de P1 de oorzaak is, hoe weten we dat zo zeker?
We zitten hier op een tweakers forum, is er al een Wireshark / sniffer / packet dump op losgelaten?
Krijgen we als reactie van de P1 een “Host Unreachable” of een “Connection error / reset”?
Connection error / reset - er is wel wifi verbinding maar device P1 (of batterij???) kan nieuwe verbinding niet accepteren of verwerken.
Polling op 0 geen optie want dan werken de trigger en status flow kaartjes ook niet meer welke je juist nodig hebt om het geheel aan te kunnen sturen.
En wat mij ook niet lekker zit met een extra “uitzondering” / kloon driver is beheer/onderhoud. Als er weer aanpassingen komen in de API voor de P1 en of de batterij dan mag ik dat op meerdere plekken bijwerken omdat ik met allerlei uitzonderingen moet rekening houden. Ik heb nu al spijt van kwh meter kloon omdat deze soms ook als P1 meter gebruikt wordt om het gehele verbruik te meten en als hoofdmeter in Homey te laten zien.
Voor wat ik nu bedacht heb is een snelle polling dus niet nodig. Kan je ongestraft de polling “extreem” lang maken? Zeg bijvoorbeeld 60 seconden. Dat scheelt weer datapunten opslag in de inzichten. (Dubbele data verminderen)
Wireshark heb ik er nog niet op losgelaten. Ik ben geen hardcore tweaker. Maar interessant om uit te pluizen. Dus geef een duw in de goede richting, dan kan ik dat eens optuigen. Want inderdaad is het nu een vermoeden waar het mis gaat.
HW P1 meter zonder externe voeding.
2 PiB's.
"simpele" wifi setup. Provider router in bridge, Asus AX86U Pro regelt hier alles.(Merlin firmware).
Alles gewoon dhcp met de standaard leasetijden van de router.
Thin client met HA erop.
Beta-tester.
Nog nooit een probleem gehad. Niet met de verbindingen en ook geen E foutcodes.
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Zitten er nog meer apparaten op de splitter ?JeroenH schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:15:
[...]
*meldt*
HW P1 meter
2 PiB's
"simpele" wifi setup (alleen provider-router, geen extenders etc)
Alle apparaten op via DHCP gereserveerd IP-adres
HW P1-splitter op HW netvoeding met HW USB-kabel
USB P1-kabel naar laptop waar HA op draait
Sinds installatie, nu een maand of drie geleden, geen problemen gehad.
Verwijderd
Dit figuur is geen hardcore tweaker. Werk professioneel echter wel met Beckhoff PLC systemen welke getuned moeten worden. Daarbij hebben wij dan overleg wat kan wel en niet softwarematig. Kennis van Homewizard & Homey heb ik inderdaad niet. Maar om nu te zeggen dat ik er geen mallemoer van snap….GL007 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:25:
Het probleem is dat sommige figuren zaken aankaarten terwijl zij geen een malle moer snappen wat zo’n verbinding allemaal doet. En irrelevant vragen of verzoeken indienen.
Mijn motto is Hou de regeling tussen batterij en P1 apart en belast deze verbinding zo min mogelijk.
Ander zaken doe dit met een aparte tweede P1 of Homey power dongle.
Nee, alleen de HW P1-meter en de USB P1-kabel voor HA.ONM schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:45:
Zitten er nog meer apparaten op de splitter ?
:strip_exif()/f/image/5SUUBEUQtErfsQlwE79QcBnD.jpg?f=fotoalbum_medium)
En om verder even te patsen met mijn meterkast die ik vorige maand (eindelijk, na jaren een onoverzichtelijke bende te zijn geweest) netjes heb gemaakt:
:strip_exif()/f/image/PwQfa6RdJpXZWfmqeVdJVtDj.jpg?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 67% gewijzigd door JeroenH op 04-08-2025 11:10 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Plug-In Battery 1.0218 staat nu beschikbaar voor de bètatesters. Hiermee is dit probleem aangepakt. Als alles vlot verloopt, zal deze ook snel beschikbaar worden gesteld aan iedereen, maar we willen niet overhaast te werk gaan.DCSBL schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:11:
[...]
Hoewel we zeer uitvoerig testen en in alle testsituaties het verwachte gedrag getoond wordt, lijkt het er toch op dat er een foutje is ingeslopen. Omdat het probleem zich niet altijd liet zien, is dit er jammer genoeg doorheen geglipt.
[...]
Wat achtergrond over de oplossing
De firmware stuurt een commando naar de omvormer om te gaan laden of ontladen. Omdat de omvormer zelf niet zeer accuraat meet, zit deze eigenlijk altijd net naast het doelvermogen. Bijvoorbeeld: als de firmware 400 watt vraagt, kan de omvormer bijvoorbeeld 390 watt gaan leveren.
Om dit te corrigeren gebruikt de firmware de gekalibreerde waarde uit het meetcircuit. Voorbeeld: als 400 watt wordt gevraagd maar de omvormer slechts 390 watt levert, past de firmware het commando geleidelijk aan (bijvoorbeeld 410 watt → 398 watt, dan 413 watt → 400 watt), totdat het gewenste vermogen nauwkeurig bereikt wordt.
In dit algoritme was een fout geslopen waardoor kleine veranderingen werden genegeerd. Daarom leek het stuuralgoritme prima te werken tijdens onze tests en bij de meeste gebruikers, maar kon er over tijd of door een kleine verandering in gebruik toch een afwijking ontstaan.
Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant
Software in beide batterijen geladen. We gaan testenDCSBL schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:29:
[...]
Plug-In Battery 1.0218 staat nu beschikbaar voor de bètatesters. Hiermee is dit probleem aangepakt. Als alles vlot verloopt, zal deze ook snel beschikbaar worden gesteld aan iedereen, maar we willen niet overhaast te werk gaan.
Wat achtergrond over de oplossing
De firmware stuurt een commando naar de omvormer om te gaan laden of ontladen. Omdat de omvormer zelf niet zeer accuraat meet, zit deze eigenlijk altijd net naast het doelvermogen. Bijvoorbeeld: als de firmware 400 watt vraagt, kan de omvormer bijvoorbeeld 390 watt gaan leveren.
Om dit te corrigeren gebruikt de firmware de gekalibreerde waarde uit het meetcircuit. Voorbeeld: als 400 watt wordt gevraagd maar de omvormer slechts 390 watt levert, past de firmware het commando geleidelijk aan (bijvoorbeeld 410 watt → 398 watt, dan 413 watt → 400 watt), totdat het gewenste vermogen nauwkeurig bereikt wordt.
In dit algoritme was een fout geslopen waardoor kleine veranderingen werden genegeerd. Daarom leek het stuuralgoritme prima te werken tijdens onze tests en bij de meeste gebruikers, maar kon er over tijd of door een kleine verandering in gebruik toch een afwijking ontstaan.
/f/image/VFXDWVjKsJbVFNHv4wbSo364.png?f=fotoalbum_large)
Een veel strakkere NOM tijdens het laden. We testen verder.
/f/image/pFQktLbyXM0mcxO18t5IklqX.png?f=fotoalbum_large)
Hier de bij behorende zonnepanelen vermogen. Je ziet dat hij daalt en P1 stuurt de batterijen bij voor een lagere laadstroom.
Dit werk goed.
/f/image/sAHmvV2fq509M0Uw2KKpS6oQ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 28% gewijzigd door GL007 op 04-08-2025 12:08 ]
Binnenkort schaffen we sowieso een EV aan en dan kijk ik eind 2026 wel weer even. Wellicht zijn er dan betere alternatieven dan HW.
Ga dit topic en andere batterij topics wel volgen, want het is een geweldig product!
Ja je kan polling op 60 seconden zetten.Verwijderd schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:42:
[...]
Oké, het systeem heeft polling dus domweg nodig. Helder.
Voor wat ik nu bedacht heb is een snelle polling dus niet nodig. Kan je ongestraft de polling “extreem” lang maken? Zeg bijvoorbeeld 60 seconden. Dat scheelt weer datapunten opslag in de inzichten. (Dubbele data verminderen)
Wireshark heb ik er nog niet op losgelaten. Ik ben geen hardcore tweaker. Maar interessant om uit te pluizen. Dus geef een duw in de goede richting, dan kan ik dat eens optuigen. Want inderdaad is het nu een vermoeden waar het mis gaat.
Ik heb mijn eerste bevinding ook gedeeld in de beta groep. Ik zie zelfs netafname als de panelen niet voldoende leveren om de batterij te kunnen vullen.GL007 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:32:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Even voor Homewizard Hier de interactie tussen batterij zonnepanelen energie en P1
Doe hier jullie voordeel mee.
:strip_exif()/f/image/jvbWnD4FZyd0zrYKvQThrxg4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YGMWCNod9tHJUwCfHvLSzdgx.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanavond laat ik hem even lekker nommen. Ik zag zelfs dat ik 1x de connectie met p1 verloor.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
wat off-topic maar als je EV vehicle to grid doet, kun je hem toch als thuis accu gebruiken.Pakhaas schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:17:
Na wat berekeningen te hebben gemaakt, heb ik besloten om de batterij terug te laten sturen. Hiervoor al akkoord van HW. Het is een mooi product en in die halve week testen steeg ons direct verbruik met zo'n 10%. Maar op dit moment met salderen is de batterij voor ons nog niet rendabel. Ik vind het terugleveren met 800w ook wel een beperking, want bij grotere apparaten gaat het al snel boven de 2000w en dat zijn toch onze grootste gebruikers.
Binnenkort schaffen we sowieso een EV aan en dan kijk ik eind 2026 wel weer even. Wellicht zijn er dan betere alternatieven dan HW.
Ga dit topic en andere batterij topics wel volgen, want het is een geweldig product!
Dat zou best kunnen. Weet niet of dat goed is voor de auto batterij op lange termijn?sweetdude schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:03:
[...]
wat off-topic maar als je EV vehicle to grid doet, kun je hem toch als thuis accu gebruiken.
Heeft iemand een idee wat dit geweest kan zijn?
/f/image/884Wc3CxLzcvtvrQYyS73N7j.png?f=fotoalbum_large)
Dat is een SOC, zie topic opening voor uitleg hierover.evjatar schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:25:
Misschien is dit al uitvoerig besproken, maar gisteren viel me iets op. Op dit moment zijn we op vakantie, waardoor de thuisaccu het huis zo goed als op NOM houdt. Maar, als je bijgevoegde afbeelding ziet, lijkt er gisteren iets opgetreden te zijn waardoor de accu van 31% naar 0% gaat in 5 minuten.
Heeft iemand een idee wat dit geweest kan zijn?[Afbeelding]
waarom vinden mensen het interessant of belangrijk hoeveel je gebruikt van je zonne energie?Hier is 84% van alle zonne-energie in juli geconsumeerd door de woning en de 3 batterijen. In 2024 was dat 50%.
Persoonlijk interessert mij dat net totaal niet, want dat zegt niks voor mij
waar mij het omgaat is de zelf voorziening, dus hoeveel van mijn eigen verbruik wordt echt door mijn eigen (zonne) energie gegenereerd?
Want als ik zou willen dat het getalletje van zelf gebruikte zonne energie richting the 100% gaat (ik krijg het gevoel dat sommige dat dus mooi vinden) dat kan ik ook wel moet ik gewoon de helft van met zonnepanelen van mijn dak halen....
Het gaat toch echt alleen om de zelfvoorziening ? Als ik juli 2024 met 2025 vergelijk:
2024:
zelf gebruikte zonne energie: 25%
Zelf voorziening: 46%
2025:
zelf gebruikte zonne energie:52%
Zelf voorziening: 87%
En die 87% die wil ik zo dicht mogelijk tegen de 100% aan hebben, wat dan die 52% wordt interesseert mij niet veel..
Mijn Growatt leverde al 11,7 kW voor vandaag t/m 15:00
De energy app geeft tot 12:00 2,7 opwek, vanaf 12:00 opwek 0 kW
80% eigen verbruik of 80% zelfvoorzienend?rtunru schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:21:
[...]
Zo zie je maar, hoe minder panelen en hoger verbruik de percentage eigen verbruik flink kan beinvloeden.
Ik heb zelf 2250 Watt piek op mijn dak en haalde in Juli 80 %
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
@jocojoco schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:41:
[...]
waarom vinden mensen het interessant of belangrijk hoeveel je gebruikt van je zonne energie?
waar mij het omgaat is de zelf voorziening, dus hoeveel van mijn eigen verbruik wordt echt door mijn eigen (zonne) energie gegenereerd?
Want als ik zou willen dat het getalletje van zelf gebruikte zonne energie richting the 100% gaat (ik krijg het gevoel dat sommige dat dus mooi vinden) dat kan ik ook wel moet ik gewoon de helft van met zonnepanelen van mijn dak halen....
Het gaat toch echt alleen om de zelfvoorziening ? Als ik juli 2024 met 2025 vergelijk:
2024:
2025:
En die 87% die wil ik zo dicht mogelijk tegen de 100% aan hebben, wat dan die 52% wordt interesseert mij niet veel..
Ja %% zelf voorziening is belangrijk, en vermeld ik naast eigen PV verbruik ook, 60%, inclusief de oorzaak dat dit niet hoger is en met de huidige installaties (PV en verbruikers) ook niet kan.
Maar ik kan me niet voorstellen dat Tweakers PV installaties trimmen om 100% eigen verbruik te kunnen rapporteren.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Ontopic:
De laatste beta firmware staat erop en lijkt het goed te doen, is een beetje lastig te zien, steeds regen, wolken, zon en een vaatwasser die aanstaat. De omvormers van de pibs doen hun best maar met het wisselende aanbod en afname hebben ze het lastig met bijregelen. Het weer wisselt hier nu zowat per seconde, zou bijna medelijden krijgen met de pibs en de p1
/f/image/DfNv8rq6pQSfhj0iCGtIgwau.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 69% gewijzigd door fxs81 op 04-08-2025 15:32 ]
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Ik begrijp je niet helemaal. Die 52% maakt toch onderdeel uit van de 87% ...? 35% vang je nu af met de batterijen neem ik aan.Dat zegt dus iets over de positieve rol die de batterijen spelen. De uitdaging zit hem inderdaad om die resterende 13% onderdeel uit te laten maken voor eigen gebruik. Veel van ons zijn nu een half jaartje aan de slag met de batterijen dus alle info hieromtrent is mi interessant,joco schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:41:
[...]
waarom vinden mensen het interessant of belangrijk hoeveel je gebruikt van je zonne energie?
2024:
2025:
Verwijderd
Wireshark draait hier ondertussen. Maar nu spoedcursus nodig. Neem aan dat ik naar het IP adres van de P1 meter moet kijken. Deze aanklikken, dan zie ik diverse data. Waar moet ik speciaal naar kijken?Tebbie schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:01:
[...]
Is mij min of meer wel gelukt....EVfan schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:20:
[...]
@joco
Maar ik kan me niet voorstellen dat Tweakers PV installaties trimmen om 100% eigen verbruik te kunnen rapporteren.
https://solar.bigroses.net/7-19-2025
78,5% zonne-energie zelf gebruikt.
92,7% autarkie
Je zal moeten kijken op de momenten dat jij ervaart dat het misgaat. Dan zal je in de tcp flags zien of er retransmits plaatsvinden (in het geval dat bijvoorbeeld de P1 eruit klapt) of dat er sessie errors komen (connection resets). Maar goed ik zit hier op een klapstoel in Frankrijk en niet achter een laptop met een P1 of een batterij.Verwijderd schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:25:
[...]
Wireshark draait hier ondertussen. Maar nu spoedcursus nodig. Neem aan dat ik naar het IP adres van de P1 meter moet kijken. Deze aanklikken, dan zie ik diverse data. Waar moet ik speciaal naar kijken?
Eigen verbruikhenkzelf schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:14:
[...]
80% eigen verbruik of 80% zelfvoorzienend?
Ik zag vanmiddag bij onvoldoende opwek, zelfs netafname. Dat kan niet de bedoeling zijn. Ik heb hem met plaatjes in de beta groep gezet. Vanavond mag hij even nommen zonder enige vorm van opwek. Wellicht even de beste manier om nom te zien. Ze zijn opgeladen dus kunnen een tijd nommen straks.fxs81 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:26:
@josvl_52 HW krijgt de data van Growatt, ik denk dat daar ergens iets mis gaat. Hier ook wel eens gehad met Goodwe, de dag erop was alles weer normaal.
Ontopic:
De laatste beta firmware staat erop en lijkt het goed te doen, is een beetje lastig te zien, steeds regen, wolken, zon en een vaatwasser die aanstaat. De omvormers van de pibs doen hun best maar met het wisselende aanbod en afname hebben ze het lastig met bijregelen. Het weer wisselt hier nu zowat per seconde, zou bijna medelijden krijgen met de pibs en de p1![]()
[Afbeelding]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Data over poort 433Verwijderd schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:25:
[...]
Wireshark draait hier ondertussen. Maar nu spoedcursus nodig. Neem aan dat ik naar het IP adres van de P1 meter moet kijken. Deze aanklikken, dan zie ik diverse data. Waar moet ik speciaal naar kijken?
Dat doet Home Assistant Energy Dashboard, in mijn geval.counter12 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:05:
Kan iemand mij op basis van homewizard uitleggen, het verschil tussen zelfvoorziening en Eigen Verbruik. HW geeft in de app EV aan, maar hoe berekenen jullie zelfvoorzienend? Ik denk het soms te weten, maar soms zie ik iemand een beschrijving geven waarvan ik denk dat is niet zoals ik het zie.
% = (Eigen gebruik/zonnepanelen)*100
Met andere woorden Eigengebruik=((Zonnepanelen-Export energie)/Zonnepanelen)*100%
Dit is Eigengebruik van geleverde zonne energie
[ Voor 48% gewijzigd door GL007 op 04-08-2025 17:57 ]
Verwijderd
Dus onderstaande in de filter kloppen en snorren maar? Of moet ik nog wat instellingen maken?
tcp.port == 433
zelfvoorziening (autarkie):counter12 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:05:
Kan iemand mij op basis van homewizard uitleggen, het verschil tussen zelfvoorziening en Eigen Verbruik. HW geeft in de app EV aan, maar hoe berekenen jullie zelfvoorzienend? Ik denk het soms te weten, maar soms zie ik iemand een beschrijving geven waarvan ik denk dat is niet zoals ik het zie.
= 100 * (zonnepanelen - grid_export) / (grid_import + zonnepanelen - grid_export)
https is poort 443, data zal je niet zien (versleuteld)Verwijderd schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:30:
[...]
Dus onderstaande in de filter kloppen en snorren maar? Of moet ik nog wat instellingen maken?
tcp.port == 433
Ik neem aan dat je daarmee SOC drift bedoeld? Ik heb het gevonden, maar dat neemt niet weg dat 30% van de accu ineens ‘leeg’ is terwijl deze een 5 minuten daarvoor vol was. Is dit dan een verkeerde ‘vol’ meting van de batterij? Of is de capaciteit ineens drastisch verminderd.Catmandos schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:29:
[...]
Dat is een SOC, zie topic opening voor uitleg hierover.
Gezien de fout in de laatste firmware update van de batterijen, waardoor ze aan het net gaan leveren, heb ik ze nu maar geblokeerd voor het internet, zodat ze met de firmware 1.0108 kunnen blijven werken, totdat de fout is hersteld. Ik monitor wel met Homey.JeroenH schreef op maandag 28 juli 2025 @ 23:36:
[...]
IoT apparaten niet op internet laten is altijd verstandig
2 HomeWizard PIB’s | Homey Pro 2019
Het is een verkeerde berekening. Door het steeds op en ontladen krijg je afwijkingen (wat je ook wel eens merkt met je mobiele telefoon). Dit wordt met regelmaat hersteld met een calibratie moment waardoor je “opeens” een daling of stijging van percentage ziet hier 30%, dit is dus geen vermindering van je werkelijke capaciteit van je batterij maar door het proces.evjatar schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 18:04:
[...]
Ik neem aan dat je daarmee SOC drift bedoeld? Ik heb het gevonden, maar dat neemt niet weg dat 30% van de accu ineens ‘leeg’ is terwijl deze een 5 minuten daarvoor vol was. Is dit dan een verkeerde ‘vol’ meting van de batterij? Of is de capaciteit ineens drastisch verminderd.
1 vd 4 batterijen staat inmiddels klaar voor omruiling.
Zie ik vanmorgen op een andere batterij de onderste ledstrip oranje knippperen.
Geen foutmelding in de app.
Aan/uit gezet.
Homewizard geinformeerd
Alles draait (voorlopig) weer, maar het vertrouwen is (weer) gedaald.
[ Voor 14% gewijzigd door MartindM op 04-08-2025 18:47 ]
Heeft er iemand 4 batterijen stabiel draaien en moet ik daar dan nog speciale instellingen voor wijzigen in HA?
Verwijderd
Hier draait het perfect. Maar wel met de cloudverbinding van de P1 uitgeschakeld.JvandenBrand schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 19:54:
Ik heb momenteel 3 PiB's maar red het daar toch niet mee de hele nacht. Ik overweeg daarom een 4e te bestellen maar lees her en der dat dat niet goed werkt in combinatie met Home Assistant.
Heeft er iemand 4 batterijen stabiel draaien en moet ik daar dan nog speciale instellingen voor wijzigen in HA?
Schakelde ik die in, dan haperde het aansturen via de V2-api. Daar liep nog wel een V1-api naast die nu overbodig is. Misschien dat het nu weer kan. Maar geen zin om te testen eigenlijk
[ Voor 10% gewijzigd door Aardedraadje op 04-08-2025 19:58 ]
De E445 is terug. Bij thuiskomst zal ik de batterij nog eens resetten, maar het wordt toch een gevalletje omruilen vrees ikEvaluationCopy schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 08:46:
En dan, na 89 cycli opeens een E445 error op mijn eerste batterij. Zit natuurlijk net in het buitenland. Batterij zat nog op de .08 software, dus maar eens geüpdatet. En verrek, na de update is ‘ie het meteen weer gaan doen. Batterij twee dus ook maar de update gegeven, met succes.
De P1 meter blijf ik maar even af tot na de vakantie. Ben benieuwd!
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Factory reset van wat?Verwijderd schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 19:55:
Er schiet mij wat te binnen. Homewizard heeft aangegeven dat de P1 meter 5 verbindingen aankan. Nu heb ik begin mei wat lopen klooien met de Homey app. @Tebbie was toen nog bezig met de v2 implementatie. De bèta’s werkte niet direct als gewenst. Dus aantal keer apparaat gekoppeld en verwijderd. Ook ben ik in de tussentijd van een Homey 2019 naar een 2023 gegaan. Zou het kunnen zijn dat er nog oude koppelingen in de P1 meter hangen die verbinding proberen te maken met iets dat er niet meer is? En het dus handig is om even een factory reset te doen?
P1 apiv1 kan je verwijderen als de apiv2 gebruikt. Je kan via apps in Homey mijn Homewizard app selecteren en dan zien welke HW devices geregistreerd staan via Homey met mijn app, alleen deze zullen verbinding maken vanaf de Homey.
Als het echt zeker weten wil kan je de local api vinkje van de P1 uitzetten.
Verder zal je wireshark ook vertellen welke andere ip adressen verbinding maken. Misschien iets over het hoofd gezien?
Wellicht een Homeassist testje draaien? Domoticz is ook een leuke.
Dank je wel, ga ik doen.GL007 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 22:59:
[...]
Stel de vraag aan @DCSBL via de mail in deze website
Edit: inmiddels contact gehad met @DCSBL die mij het volgende heeft teruggekoppeld: Het overzetten van batterijgrafieken is nog niet mogelijk, het overzetten van P1 Meter grafieken wel.
[ Voor 33% gewijzigd door mromelis op 05-08-2025 21:20 ]
Schiet hij niet van -100 naar +100 steeds? Ik had dan een meer vlakkere lijn verwacht. Hij draait hier nu NOM. Morgen kijk ik even wat de energieleverancier heeft geregistreerd qua netafname en terug levering.GL007 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 21:07:
[Afbeelding]
Het regelt keurig NOM. Wel tussen door airco in en uitgeschakeld
Dat doe ik morgen ook. Op dit moment werken 2 koelkasten en diepvriezer en Tv staat aan en die wisselt ook kwa stroomsterkte.Devke schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 21:57:
[...]
Schiet hij niet van -100 naar +100 steeds? Ik had dan een meer vlakkere lijn verwacht. Hij draait hier nu NOM. Morgen kijk ik even wat de energieleverancier heeft geregistreerd qua netafname en terug levering.
Bij heel helder beeld trekt wel meer stroom.
/f/image/PrZ1Y5MHXGXSChqXcfy6unKM.png?f=fotoalbum_large)
Ik zeg alleen dat die 52% (eigen verbruik zonnepanelen) totaal niet interessant is. Het gaat om zelf voorzienendONM schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:23:
[...]
Ik begrijp je niet helemaal. Die 52% maakt toch onderdeel uit van de 87% ...? 35% vang je nu af met de batterijen neem ik aan.Dat zegt dus iets over de positieve rol die de batterijen spelen. De uitdaging zit hem inderdaad om die resterende 13% onderdeel uit te laten maken voor eigen gebruik. Veel van ons zijn nu een half jaartje aan de slag met de batterijen dus alle info hieromtrent is mi interessant,
Als ik het een stuk minder zonnig is dan schiet dat getal omhoog (of andersom als het een hele zonnige maand is zakt dat getal)
Als ik er een paar panelen bij leg, of ouwe vervang door nieuwe... Dat heeft dat effect op dat getal.
Maar dat heeft allemaal geen effect op zelf voorzienend,, ik kan zelfvoorzienend zijn van 90% in een niet zo zonnige maand waar dus zonnevebruik 75% is maar ook 90% hebben in een stuk minder zonnige maand waar eigen zonnevebruik maar 30% is.
Voor mij zegt dat getal dus niks behalve hoe zonnig het is geweest.
Of de batterij en beetje rendeert en zijn geld opbrengt is het getal zelfvoorzienend..
Bij mij passen er lang niet genoeg panelen op het dak om serieus zelfvoorzienend te zijn. Ik krijg niet eens mijn jaarverbruik binnen via de panelen. Zou ook een te grote investering zijn in panelen en accu's. Maar ik zie het percentage zelfvoorzienend in de zomermaanden, met slechts 1 pib, wel stijgt van 45% vorig jaar naar 75% dit jaar. Is inderdaad leuk. Voor het net (en het einde van de saldering straks) is het denk ik ook leuk dat mijn eigen verbruik ook is gestegen van 35% naar 55% in de zomermaanden.joco schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 22:19:
[...]
Ik zeg alleen dat die 52% (eigen verbruik zonnepanelen) totaal niet interessant is. Het gaat om zelf voorzienend
Als ik het een stuk minder zonnig is dan schiet dat getal omhoog (of andersom als het een hele zonnige maand is zakt dat getal)
Als ik er een paar panelen bij leg, of ouwe vervang door nieuwe... Dat heeft dat effect op dat getal.
Maar dat heeft allemaal geen effect op zelfvoorzienend,, ik kan zelfvoorzienend zijn van 90% in een niet zo zonnige maand waar dus zonnevebruik 75% is maar ook 90% hebben in een stuk minder zonnige maand waar eigen zonnevebruik maar 30% is.
Voor mij zegt dat getal dus niks behalve hoe zonnig het is geweest.
Of de batterij en beetje rendeert en zijn geld opbrengt is het getal zelfvoorzienend..
Doelstellingen variëren per persoon, dus voor sommigen kan het percentage eigen verbruik ook relevant zijn. Ik kan me moeilijk voorstellen dan compleet zelfvoorzienend rendabel is met de huidige technieken, vergeleken met het ook gebruik maken van stroom uit het net.
Niet tegen bedragen van 500 euro per kWh nee.ritsl schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 22:54:
[...]
Ik kan me moeilijk voorstellen dan compleet zelfvoorzienend rendabel is met de huidige technieken, vergeleken met het ook gebruik maken van stroom uit het net.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Gewoon die KWh 6000 keer inzetten dan kom je al een eind.
En dan is het 2036josseg schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 23:30:
[...]
Gewoon die KWh 6000 keer inzetten dan kom je al een eind.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Geduld is een schone zaak. Je weet niet wat de markt gaat doen maar met zelfvoorziening lig je daar niet van wakker.
Verwijderd
Mooi, dat is geen probleem dus. Wireshark leren begrijpen en kijken wat voorbij komt.Tebbie schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:06:
[...]
Factory reset van wat?
P1 apiv1 kan je verwijderen als de apiv2 gebruikt. Je kan via apps in Homey mijn Homewizard app selecteren en dan zien welke HW devices geregistreerd staan via Homey met mijn app, alleen deze zullen verbinding maken vanaf de Homey.
Als het echt zeker weten wil kan je de local api vinkje van de P1 uitzetten.
Verder zal je wireshark ook vertellen welke andere ip adressen verbinding maken. Misschien iets over het hoofd gezien?
Wellicht een Homeassist testje draaien? Domoticz is ook een leuke.
Heel mooi NOM dus hier nu.
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
/f/image/WqxPlvf8g9KF9tTmJE9NWi5R.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/dLT1wWz7m1F107blyAmU1YqA.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Rf1q6bkWkobBXGSh1VxEAjMt.png?f=fotoalbum_large)
Het werkt perfect. Ik ben dik te vreden.
:strip_exif()/f/image/ap3k3oPGfqMJtjf1QHnHnwdf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BojSQDQ0k3zFjoZOSh8w2QQB.jpg?f=fotoalbum_large)
Als niet thuis ben en alleen 2 koelkasten en vriezer werkt dan heb ik een verbruik van 0,06kWh
Als ik thuis ben stijgt door gebruik van apparaten het verbruik naar 0,22kWh
@DCSBL jullie hebben een goed stukje werk geleverd.
[ Voor 32% gewijzigd door GL007 op 05-08-2025 10:16 ]
Meten = weten zeg ik altijd.Verwijderd schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 04:23:
[...]
Mooi, dat is geen probleem dus. Wireshark leren begrijpen en kijken wat voorbij komt.
Ik snap dat het voor iedereen frustrerend kan zijn dat dingen wel of niet werken maar ik heb grote moeite met klakkeloos aannemen.
Een probleem van de ene gebruiker kan een hele ander oorzaak hebben dan voor een ander. Aan de buitenkant ziet men dat iets niet goed werkt, maar dieper induiken op de werkelijke oorzaak gebeurt dan niet.
Wij willen allemaal dat het goed werkt en het zou Homewizard support en Development enorm helpen in al die duizenden thuisnetwerk situaties met al die varianten van wifi netwerken en homeautomation systemen we met feitelijke bewijsstukken (ja ik weet het dat zal ik niet van mijn pa van 80 verwachten) komen.
Hier met Plug-In Battery firmware 1.0218 weer prima NOM.
Op dit moment zet ik via HA in de ochtend uren de mijn twee PiB's nog op standby.
Dit i.v.m. betere terug lever tarieven dynamisch contract en dus het ondersteunen van het net.
De twee PiB's zijn van april tot vermoedelijk september vanaf 12:00 prima te vullen met eigen zonne-energie.
Weet dat het development team HW hier mee bezig is.
Maar kijk uit naar de optie om in de HW app iets van automatisch dynamisch laden bij lage tarieven dus overschot op het net.
Zeker als einde van het jaar de zon de PiB's niet meer vol kan krijgen en de PiB's dan nog goed ingezet kunnen worden.
Ook iets van in de ochtend bij discharge only als er nog te weinig zonne-energie is meer eigen verbruik.
Situatie hier:
HW P1 op HW splitter gevoed vanuit Landis Gyr E360, 2x PiB, Fritz-box alles fixed ip 1x HA, 1x Domoticz met eigen P1 op splitter hebben al sinds april probleemloos gewerkt.
Verders een tevreden HomeWizard gebruiker.
Die App daar hecht ik niet teveel waarde aan.Toni Tweakers schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 21:49:
Zojuist mijn tweede batterij aangetroffen met een oranje knipperend led. Volgens mijn app was alles okay. Heb stekker eruit gehaald en nu brandt de led bar groen en heb ik de melding synchroniseren met het stroomnet. Ik vind het allemaal maar raar. Batterij heeft 33 cycli gedraaid en staat in de kelder waar het absoluut niet warm is.
Die gaf zelfs aan dat m'n PIB "online" was terwijl hij al 2 dagen in de doos zat voor omruiling
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Heb jij de app even gekild ofwel uit het geheugen gehaald en opnieuw gestart.BlueTooth76 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:19:
[...]
Die App daar hecht ik niet teveel waarde aan.
Die gaf zelfs aan dat m'n PIB "online" was terwijl hij al 2 dagen in de doos zat voor omruiling
Dat is wel belangrijk voordat je een uitspraak doet.
Dit is mijn ervaring met de HW app op iPad
[ Voor 12% gewijzigd door GL007 op 05-08-2025 11:17 ]
Yep, da's een duidelijk antwoord waar we wat aan hebben...Verwijderd schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 04:19:
[...]
Nah, in het ergste geval brand je huis af.
Mijn idee omtrent het gevaar is dat een groep meer stroom dan de afgezekerde 16A kan hebben. Want 800W betekent dat er zo'n 3,5A extra kan lopen.
heb ik gelijk (want dat is de vraag die ik eigenlijk bedoelde te stellen)
Ik heb er zelf 2 in bestelling staan van 17 maart.
zefram66
Het is wel heeeel verdacht stil van hun kant.
Verwijderd
Eens, gokken is brokken.Tebbie schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 07:58:
[...]
Meten = weten zeg ik altijd.
Ik snap dat het voor iedereen frustrerend kan zijn dat dingen wel of niet werken maar ik heb grote moeite met klakkeloos aannemen.
Een probleem van de ene gebruiker kan een hele ander oorzaak hebben dan voor een ander. Aan de buitenkant ziet men dat iets niet goed werkt, maar dieper induiken op de werkelijke oorzaak gebeurt dan niet.
Wij willen allemaal dat het goed werkt en het zou Homewizard support en Development enorm helpen in al die duizenden thuisnetwerk situaties met al die varianten van wifi netwerken en homeautomation systemen we met feitelijke bewijsstukken (ja ik weet het dat zal ik niet van mijn pa van 80 verwachten) komen.
Er wordt in het algemeen te veel het gevolg weg genomen terwijl het beter is om de oorzaak weg te nemen. Pleisters plakken ze bij de EHBO.
Nu is het mijn werk om storingen op te lossen en daarbij heb je niet altijd mooi gereedschap die je voorkauwt wat er aan de hand is. (Zoals een OBD poort in een auto) Soms is het gewoon ouderwets logisch nadenken, analyseren, uitsluiten. Zodoende heb ik ernstig het vermoeden dat er iets in de verbinding van de P1 meter (bij mij in ieder geval) mis gaat. Ondertussen zijn wij aangekomen op het punt dat wij naar het netwerkverkeer gaan kijken. Op mijn werk haal ik dan de programmeur er bij omdat mijn expertise ophoud.
Ik had vroeger een leraar die zei: “je hoeft niet alles te weten, als je waar weet waar je het op moet zoeken” Of in dit geval vragen. Dus als de netwerk goeroe’s hier kunnen voorkauwen hoe en op wat ik Wireshark moet laten snuffelen worden wij wellicht met zijn alle wat wijzer.
Verwijderd
16A + 3,5A = 19,5A en daarmee zit je tegen de maximale toegestane belasting van 2,5 kwadraat bedrading in je muur. (20A) Daarnaast is het probleem dat bij een defect aan een apparaat de automaat niet getriggerd wordt omdat de batterij lekker staat te leveren. Het is al een paar keer beschreven in dit topic door mensen die dat beter kunnen dan ik. (We kijken ze nog een keer lief aan 🥹)pimk schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:39:
[...]
Yep, da's een duidelijk antwoord waar we wat aan hebben...
Mijn idee omtrent het gevaar is dat een groep meer stroom dan de afgezekerde 16A kan hebben. Want 800W betekent dat er zo'n 3,5A extra kan lopen.
heb ik gelijk (want dat is de vraag die ik eigenlijk bedoelde te stellen)
Wordt dat een nieuw topic? Home-automation for HomeWizard?carpcatcher schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:16:
[...]
ik heb een Homey, maar er grenzen.. ik sluit me volledig aan bij de post van LongTimeAgo 10:59 van zojuist![]()
Wellicht een goed idee.
Ik ben helemaal niet thuis in die dingen, zal eens gaan zoeken.
Suggesties voor een goed beginpunt van die zoektocht?
:strip_exif()/f/image/BNf0njJuiSBtMTqKnPBQiXzK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MMfhU2RQ7AX3x55rlqBSG0rr.jpg?f=fotoalbum_large)
Hmm, toch nog even checken hier bij jullie:
Gisteren kreeg ik tijdens de heatcycle van de wasmachine ineens nogmaals deze melding.
Vlak daarvoor was de ventilator van de PiB ook fullpull bezig, harder dan ik mij kan herinneren dat hij ooit eerder was.
En de output werd dus weer geknepen tot 720 W terwijl er aanzienlijk meer vraag was.
De kamer temperatuur waar hij staat is 23 a 24 graden. Voldoende ruimte rondom en geen directe zon inval op het apparaat of de vloer/muur eromheen.
Netjes als ik ben stofzuig ik o.a. rondom de PiB bijna wekelijks, dus stofophoping lijkt mij ook niet van toepassing (nog).
Ik had het laatst ook toen de oven aan stond toen duurde het enkele minuten, deze keer duurde het circa 20 minuten (hele heatcycle ongeveer).
Los van dat het ergens zonde is dat je gedurende langere tijd 10% van je peakshaving niet meepakt, vond ik vooral de heel hard draaiende ventilator een beetje gek.
Ik zit nog op firmware 1.0108.
Iemand anders dit gedrag (hard blazen ventilator, melding en terugschakelende output) ook ervaren?
Deze thread staat er vol mee.
Ik heb de batterij uit 20 seconden gewacht en weer ingeschakeld.
Hierna foutmelding weg.
Helaas werd de Max vermogen restricties weer op 800 Wat gezet.
[ Voor 69% gewijzigd door GL007 op 05-08-2025 11:25 ]
Die gaat niet komen, zoveel is wel duidelijk. HW vindt dat gebruikers niets aan die informatie hebben.GL007 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:23:
Waar blijft de lijst.
Waarom doen andere batterij leveranciers het wel?JeroenH schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:34:
[...]
Die gaat niet komen, zoveel is wel duidelijk. HW vindt dat gebruikers niets aan die informatie hebben.
Ik kreeg van de vrouw het nieuws dat er op internet een storing was.
[ Voor 11% gewijzigd door GL007 op 05-08-2025 12:01 ]
Zoiets heet beleid.GL007 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:44:
[...]
Waarom doen andere batterij leveranciers het wel?
Ik kreeg van de vrouw het nieuws dat er op internet een storing was.
Grote onzin. In de handleiding hoort een lijst te staan met mogelijk foutmeldingen met daaraan gekoppelde actie die moet doen.
Dit is heel normaal.
Volgens mij nog steeds beleid, en ze hebben het netjes afgedekt in de pdf: NL-12-Dec.pdf . Zie pagina 15GL007 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 12:16:
[...]
Grote onzin. In de handleiding hoort een lijst te staan met mogelijk foutmeldingen met daaraan gekoppelde actie die moet doen.
Dit is heel normaal.
/f/image/3swS8J6UyE7dXQ1qvvMH3eoB.png?f=fotoalbum_large)
Dus wat is het belang van een foutcode als storingen tot 7 jaar en 4000 cycli worden afgedekt.
Ja, meerdere keren afgesloten en opnieuw gestart maar de PIB bleef op "online" staan terwijl de PIB zelf in de doos zat.GL007 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:22:
[...]
Heb jij de app even gekild ofwel uit het geheugen gehaald en opnieuw gestart.
Dat is wel belangrijk voordat je een uitspraak doet.
Dit is mijn ervaring met de HW app op iPad
Als je na 8 jaar en 4001 cycli (of een vroegtijdig faillissement door massale uitval van PIB's) je batterij wil repareren kan het best nuttig zijn als je weet in welke hoek je de storing moet zoekenManS-H schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 12:34:
[...]
Volgens mij nog steeds beleid, en ze hebben het netjes afgedekt in de pdf: NL-12-Dec.pdf . Zie pagina 15[Afbeelding]
Dus wat is het belang van een foutcode als storingen tot 7 jaar en 4000 cycli worden afgedekt.
Alternatief is de milieustraat.
[ Voor 47% gewijzigd door BlueTooth76 op 05-08-2025 13:13 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Je moet de batterij uit jouw app verwijderen.. Deze zat toch in de verpakking?BlueTooth76 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 12:57:
[...]
Ja, meerdere keren afgesloten en opnieuw gestart maar de PIB bleef op "online" staan terwijl de PIB zelf in de doos zat.
Ik heb bij de Homey Pro alles ingesteld, PIB's, warmtepomp aansturing, solar omvormer uitlezen en aansturing, waterlekkage sensor, bewegingssensor, dagprijzen stroom, nog geen cent uit hoeven geven aan betaalde optiesLongTimeAgo schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:38:
[...]
Ik heb Homey (Pro) verkocht en juist HA voor in de plaats genomen omdat ik gek werd van het aantal betaalde opties dat je er bij moest nemen, incompatibiliteit wanneer je Homey te oud is, gebrek aan flow optimalisatie als je niet betaalde...
Bij HA moet je iets meer zelf doen maar zijn de opties eindeloos.
Maar dit wijkt te ver af van het topic.
Heb wel een donatie gedaan aan 2 App ontwikkelaars maar dat is geheel optioneel.
Aan welke functionaliteit moet ik dan denken?
Hier ook spontaan, na 155 cycli.GL007 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:23:
Wat is foutmelding E327 ! Waar blijft de lijst.
Ik heb de batterij uit 20 seconden gewacht en weer ingeschakeld.
Hierna foutmelding weg.
Helaas werd de Max vermogen restricties weer op 800 Wat gezet.
Werkt voorlopig weer, wel alvast gemeld bij HW.
Ik begrijp uiteraard dat je de PIB uit je app kan verwijderen als deze retour gaat, ook gedaan toen de nieuwe binnen was.GL007 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:02:
[...]
Je moet de batterij uit jouw app verwijderen.. Deze zat toch in de verpakking?
Maar toen de PIB in de doos zat, gaf de app nog doodleuk aan dat hij "online" was, ook na herstart van de app.
Dat mag ik toch opmerken?
[ Voor 7% gewijzigd door BlueTooth76 op 05-08-2025 13:05 ]
Internet verkeer lag in gedeelte van Nederland plat. Misschien is dat de oorzaak.blackmore87 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:02:
[...]
Hier ook spontaan, na 155 cycli.
Werkt voorlopig weer, wel alvast gemeld bij HW.
In homey werkten bij de batterijen normaal
Dus batterij op nieuw opstarten
Ik had ze vanmorgen geüpdatet. Maar vergeten te herstarten
[ Voor 28% gewijzigd door GL007 op 05-08-2025 13:22 ]
Is dat altijd nodig dan? Heb ze een tijdje terug alle 4 geüpdatet (op afstand, ze staan niet hier) en niet herstart.GL007 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:21:
E327 betekend update niet correct afgesloten.
Je zou ook verwachten dat een product dat OTA updates kan doen, zelf weet dat het moet opstarten na een update of anders de melding geeft dat een herstart nodig is.
Geen storing hier iig.
Oh? Oké, dan verwacht ik dat mijn andere PiB ook nog in storing valt zeer binnenkort....GL007 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:21:
Deze storingen was voor mij de eerste keer dat ik e nummers zie.blackmore87 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:29:
[...]
Oh? Oké, dan verwacht ik dat mijn andere PiB ook nog in storing valt zeer binnenkort....
Via de site van Homewizard gaf de bot dit kortstondig aan en werd later overruled door een ander dialoog waar ik niets aan had.
We wachten af hoe stabiel dit blijft.
Heeft Wizzi dan stiekem wel een lijstje met foutcodes ontvangen? Ik moet hem/haar toch eens uithoren.GL007 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:33:
[...]
Deze storingen was voor mij de eerste keer dat ik e nummers zie.
Via de site van Homewizard gaf de bot dit kortstondig aan en werd later overruled door een ander dialoog waar ik niets aan had.
We wachten af hoe stabiel dit blijft.
Dat herstarten gaat automatisch Dat daar iets mee is misgegaan is natuurlijk mogelijk en dan kan opnieuw proberen geen kwaad.GL007 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:21:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.