Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 11:50
JeroenH schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 08:49:
[...]

Eenheid van elektrische stroomsterkte

[...]

Dat is lang niet altijd zo. Zijn bij jou de terugleverkosten hoger dan de kWh-prijs die je saldeert?

Plus, de meeste energieleveranciers hebben iets van een "staffel-systeem" waarbij je meer terugleverkosten betaalt als je meer teruglevert. Wat ik bij één of twee leveranciers gezien heb is dat er bij 500 kWh of minder per jaar geen terugleverkosten geheven worden. Ik zou eens uitrekenen of een thuisbatterij het aantal kWh's wat je jaarlijks teruglevert niet dusdanig vermindert dat je onder die 500 kWh uitkomt. Dan boeit die 10 s ook niet meer.
Mwah denk het niet. Vorig jaar 8MW opgewekt dat zijn heel wat thuisbatterijtjes. :P Misschien als de saldering eraf gaat.

Het valt vooral met dit kwakkelende weer op dat de boel lastig stabiel te houden is. Zon 6kw, wolk 2kw, zon 6kw. De auto’s volgen wel maar pas na 10s meting + responstijd. Ik vroeg me af of de thuisbatterij hier misschien een mechanisme voor heeft. Max. piek aanhouden over laatste 2 minuten o.i.d. Iets om het wisselen te dempen. Of schakelt deze net zo hard omhoog en omlaag als P1 surplus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15-09 16:37
Verwijderd schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 09:44:
[...]

Zit de garage aan het huis vast? Of staat deze los? Als deze aan het huis zit zou je de CV kunnen doortrekken. Thermostaat kraantje er op en zo afregelen dat het minimaal 10 graden is. Het hok warmer stoken is zonde van de energie.

Wat ook zou kunnen is een klein elektrische verwarming die je op 10 graden afregelt. (Wel op een andere groep dan batterij aansluiten)

Anders toch ergens anders in huis plaatsen. Of een batterij systeem met eigen verwarming van de cellen. Aan alles hangt een prijskaartje.

Die paar dagen dat het +30 graden is zou ik mij niet te druk om maken. Een airco voor de batterij gaan installeren is een beetje overdreven. Isolatie kan nooit kwaad natuurlijk.

Bij mij staan ze in de keuken. Ook niet altijd een stabiele temperatuur. In de zomer kan het daar lekker warm worden (grote ramen) Maar het is de meest praktische plek. En waar ze staan staan ze niet in de weg.

Het is een richtlijn, niet de wet. ;) Zolang de batterij maar niet in de vrieskou staat. De batterij produceert zelf ook warmte. Ik zou het eerst even aankijken voordat je het hele winterpakket installeert. 8)
Ja zijn allemaal oplossingen, maar ik vind het wel wat contra productief om bijv. een verwarming te plaatsen op stroom of een cv leiding door te trekken op gas voor de batterij die ik in de winter amper vol krijg.

Ik zal eerst eens even komende winter monitoren hoe koud het daadwerkelijk wordt. (meten = weten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Pakhaas schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 10:26:
[...]

Ja zijn allemaal oplossingen, maar ik vind het wel wat contra productief om bijv. een verwarming te plaatsen op stroom of een cv leiding door te trekken op gas voor de batterij die ik in de winter amper vol krijg.

Ik zal eerst eens even komende winter monitoren hoe koud het daadwerkelijk wordt. (meten = weten).
Daarom zou ik het eerst even aankijken. Echte winters hebben wij toch niet meer. De tijd dat je in Nederland sneeuwkettingen om moest leggen om het viaduct op te komen is al even geleden. (Heeft ook iets met ons energieverbruik te maken, maar dat is een ander verhaal) Moet je toch ijs krabben dan kan je altijd de batterij in de winter ergens anders in huis plaatsen. Want ook in de winter doen je zonnepanelen meer dan niks. Je krijgt de batterij wellicht niet vol, maar het beetje overschot dat je hebt kan je wel weer later gebruiken. Scheelt toch weer. En als Homewizard op dynamische prijzen laden toegevoegd heeft (komt mogelijk later dit jaar) en je gaat over naar een dynamisch contract kan je goedkoper laden, en op een duur moment gebruiken. (Zo’n sturing kan je nu al maken met een platform als Homey of Home Assistant)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:41
Mijn renewed exemplaar kreeg vorige week zaterdag de E446 melding. Via de virtuele assistent aangemeld. Gisteren (vrijdag) vervangend exemplaar ontvangen en exemplaar met storing meegegeven met Transmission. Ik vind dit best een snelle en correcte actie van HW.
Tips voor gebruikers van de virtuele assistent:
- Wanneer een voorkeursdag wordt gevraagd dan houdt dit niet automatisch in dat de levering ook op de eerste komende voorkeursdag zal plaatsvinden.
- De email welke je van HW krijgt met een mooie track & trace button heeft nul waarde en geeft alleen maar reden tot verwarring. Wacht op een email van de vervoeder (Transmission in mijn geval), die geven een Track & trace die wel klopt.
- Dat de virtueel assistent aangeeft dat je het exemplaar met storing kan blijven gebruiken totdat er een vervangend exemplaar is, is leuk maar er wordt niet verteld hoe je dat voor elkaar kan krijgen. Gelukkig hebben we dan tweakers. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joco
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-09 12:32
En vandaag is het weer gebeurt, heeft niemand hier ook zo nu en dan last van?

Mijn batterijen zijn weer helemaal leeg gegaan en dan komt er 1 in de stand 'laden voor inactiviteit' (dat is de enige melding, alles is voor de rest prima) maar hij gaat niet meer laden, komt gewoon niet meer uit deze stand.

En het ging prima de laatste tijd prima, zeker na de updates, ik ben van mening dat er niks aan de NOM regeling meer gedaan hoeft te worden, die werkt uitstekend. Het ging de laatste dagen perfect.

Maar dit is weer de eerste dag dat mijn eerste batterij weer helemaal leeg was denk ik na de nacht en dan direct weer het probleem dat hij gewoon stopt en volledig inactief wordt.
Gelukkig heb ik er een energie sock tussen zitten, dus even aan een uit via de app een hij doet het weer..
Vraag me af of ik dit kan detecteren in HA en dan automatisch een restart geef...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fRiEtJeSaTe schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 10:25:
[...]

Mwah denk het niet. Vorig jaar 8MW opgewekt dat zijn heel wat thuisbatterijtjes. :P Misschien als de saldering eraf gaat.

Het valt vooral met dit kwakkelende weer op dat de boel lastig stabiel te houden is. Zon 6kw, wolk 2kw, zon 6kw. De auto’s volgen wel maar pas na 10s meting + responstijd. Ik vroeg me af of de thuisbatterij hier misschien een mechanisme voor heeft. Max. piek aanhouden over laatste 2 minuten o.i.d. Iets om het wisselen te dempen. Of schakelt deze net zo hard omhoog en omlaag als P1 surplus?
Je kan straks een Homewizard kilowattuurmeter (nu in beta) achter de hoofdschakelaar zetten. Dan regelt die de batterijen.
Laadpaal kan je ook een CT klem op de hoofdaansluiting zetten. Dan volgt deze direct.
Je zou ook nog een EPM aan je omvormer kunnen hangen. Dan kan die regelen naar eigen verbruik waarmee je de handel stabiliseert. Meest eenvoudige vorm is de interne EPM gebruiken en een CT klem over de hoofdaansluiting aan je omvormer hangen. Maximale export regel je zo af dat je batterijen en laadpaal blijft werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred B
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 18:58
fRiEtJeSaTe schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 00:04:
Vraagje over de P1 meter van Homewizard. Ik gebruik deze om het amperage richting mijn EV’s te sturen, maar het concept zal hetzelfde zijn bij de plug-in batterij.

Ik heb een Kamstrup SMR2 meter die een vrij slome data-interval heeft, iedere 10s. Hoe gaat de plug-in batterij hiermee om? Zien jullie dat het schakelen tussen wel of niet opladen soms achterloopt? (PV output binnen 10s hoger, netto export) Zijn er Tweakers die (kosteloos) een SMR5 meter hebben geeist die iedere 1s data levert? Het terugleveren kost nu immers geld?
Bij Stedin kun je gratis een nieuwe SMR5-meter aanvragen in plaats van eisen. :?
Mijn ‘oude’ meter was een SMR4-meter uit 2014.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fRiEtJeSaTe schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 10:25:
[...]

De laadstand vanmorgen (hij moet eigenlijk in standby ivm dynamisch maar dat heeft hij vanmorgen niet opgepakt).

Je ziet de batterij eigenlijk mee bewegen. Zolang je in 1 bepaalde stand staat volgt dat elkaar best snel op (volgen). Bij ontladen zal hij eerst moeten switchen dus en dat duurt een paar tellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wtiMBJPjTsG5anfFeRxP1M0Ublo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MxQmETdMXpA2te6bY26L1D8t.jpg?f=fotoalbum_large

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:00
Fred B schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 11:01:
[...]

Bij Stedin kun je gratis een nieuwe SMR5-meter aanvragen in plaats van eisen. :?
Klopt, ik sprak een aardige stedin klantenservice medewerker, uitgelegd dat mijn Thuisbatterij lastig NOM had op 10 sec interval, hij zag dat de mijne uit 2016 was en dus binnen nu en 2-3 jaar vervangen moest worden. Kosteloos nieuwe geïnstalleerd binnen 2 weken na het telefoongesprek en sindsdien een veel betere NOM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-09 18:16
frankj030 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 11:04:
[...]

Klopt, ik sprak een aardige medewerker, uitgelegd dat mijn Thuisbatterij lastig NOM had op 10 sec interval, hij zag dat de mijne uit 2016 was en dus binnen nu en 2-3 jaar vervangen moest worden. Kosteloos nieuwe geïnstalleerd binnen 2 weken na het telefoongesprek en sindsdien een veel betere NOM.
Stedin staat erom bekend dat ze makkelijk omgaan met de wens voor een nieuwe meter.
Enexis daartegen staat erom bekend dat het bijna altijd geld kost……langleven iedereen is gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
joco schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 10:56:
En vandaag is het weer gebeurt, heeft niemand hier ook zo nu en dan last van?

Mijn batterijen zijn weer helemaal leeg gegaan en dan komt er 1 in de stand 'laden voor inactiviteit' (dat is de enige melding, alles is voor de rest prima) maar hij gaat niet meer laden, komt gewoon niet meer uit deze stand.

En het ging prima de laatste tijd prima, zeker na de updates, ik ben van mening dat er niks aan de NOM regeling meer gedaan hoeft te worden, die werkt uitstekend. Het ging de laatste dagen perfect.

Maar dit is weer de eerste dag dat mijn eerste batterij weer helemaal leeg was denk ik na de nacht en dan direct weer het probleem dat hij gewoon stopt en volledig inactief wordt.
Gelukkig heb ik er een energie sock tussen zitten, dus even aan een uit via de app een hij doet het weer..
Vraag me af of ik dit kan detecteren in HA en dan automatisch een restart geef...
Even voor de duidelijkheid. Hoe lang heb je gewacht voordat je actie ondernam.

Deze SOC correctie neemt tijd in beslag en terwijl de batterij opzich wel aan het opladen is om dat te regelen zullen de LEds wit zijn en geen activiteit tonen. Heb je in de App naar het NU vermogen van de P1-meter gekeken, want daar zou je wel wat moeten zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 11:07:
[...]

Deze SOC correctie neemt tijd in beslag en terwijl de batterij opzich wel aan het opladen is om dat te regelen zullen de LEds wit zijn en geen activiteit tonen. Heb je in de App naar het NU vermogen van de P1-meter gekeken, want daar zou je wel wat moeten zien
Toch wel handig dat je een energy socket voor de batterij zet dan kun je het vermogen zien.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joco
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-09 12:32
hanev001 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 11:07:
[...]

Hij zat al een uur in die modus, mijn andere batterij was al weer geladen naar 9% terwijl hij dus maar op 0% blijft staan..

En ik heb het al een paar keer geprobeerd door gewoon niks te doen.. 1x was de andere batterij al weer tot 100% opgeladen...

Hij komt er gewoon echt niet meer uit.

Ook bv de energie sock die ik er tussen heb rapporteerd in dat uur dat er niks gebeurd, er gaat ook die geen stroom meer in, alles staat volledig stil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
joco schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 11:19:
[...]

Hij zat al een uur in die modus, mijn andere batterij was al weer geladen naar 9% terwijl hij dus maar op 0% blijft staan..

En ik heb het al een paar keer geprobeerd door gewoon niks te doen.. 1x was de andere batterij al weer tot 100% opgeladen...

Hij komt er gewoon echt niet meer uit.

Ook bv de energie sock die ik er tussen heb rapporteerd in dat uur dat er niks gebeurd, er gaat ook die geen stroom meer in, alles staat volledig stil...
Ok, Ja dat hoort inderdaad niet. Het beste is dit dan aan HW te melden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hanev001 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 11:24:
[...]

Ok, Ja dat hoort inderdaad niet. Het beste is dit dan aan HW te melden.
Wat gebeurt er als je de batterij uit de app verwijderd. Dan batterij uitschakelen en stekker eruit 90 seconden wachten, hierna de batterij resetten door touch knop 10 sec aanraken en hierna de batterij weer in de app toe voegen.

IK HEB DIT IN HET BEGIN GEHAD MET DE EERSTE BATTERIJ

Daarna heb ik deze stappen ook met de tweede batterij door gevoerd.
Algemene reset is gewoon belangrijk als je een batterij installeert. Hierna heb ik geen enkel probleem meer gehad.
Hierna aan de batterij een vast ip adres toekennen in de wifi router.
Na wifi herstart voor de zekerheid een batterij uit en inschakelen

[ Voor 25% gewijzigd door GL007 op 02-08-2025 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:41
Devke schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 21:52:
[...]

Je hebt bij max vermogen met laden zo rond de 2.8 kWh nodig. Bruto is de batterij 2.7 kWh. Netto is hij 92% van deze 2.7 kWh.
Misschien begrijp ik je boodschap niet @Devke
Zie de screenshot van een van de oudste batterijen, van zojuist.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nieJRk1Me1kS55ieTg_nA_hO71c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/luISdGmNT5k36j6uY64WfkFJ.jpg?f=fotoalbum_large

Uit die statistiek valt af te leiden dat een cycle laden, dus van 0 naar 100% gelijk is aan 3.08 kWh.
En dat de batterij dan per cycle 2.31 kWh beschikbaar heeft om aan de woning te leveren. Dat komt overeen met exact 75% RTE over de gehele levensduur van deze batterij. De andere twee zitten binnen een paar tienden van %% op dezelfde waarden.
Ik weet dus niet waar de 8% diepontladingsbuffer in deze berekening zit. Die doet er volgens mij niet toe, want wordt geheel niet aangesproken of geladen.
Ik heb daarnaast geprobeerd om de verliezen bij laden en ontladen separaat te berekenen, daarvoor aannemende dat een 100% geladen HW batterij een bruto capaciteit heeft van 2.7 kWh, dus exclusief de 8% buffer.
Misschien drijven we wat af van de scope van dit forum, dus hier maar even bij laten.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONM
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 15-09 17:47

ONM

nilisvw schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 08:54:
[...]

Klopt. Heb ook een excel uitgeprint en op de meterkast hangen met wat op welke groep zit. Maar kan me voorstellen dat niet iedereen dit doet ;)
Ik laat mijn meterkast volledig opnieuw inrichten en ga dit ook zeker doen ! Even werk maar dan heb je wel een prachtig overzicht 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EVfan schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 12:22:
[...]

Misschien begrijp ik je boodschap niet @Devke
Zie de screenshot van een van de oudste batterijen, van zojuist.

[Afbeelding]

Uit die statistiek valt af te leiden dat een cycle laden, dus van 0 naar 100% gelijk is aan 3.08 kWh.
En dat de batterij dan per cycle 2.31 kWh beschikbaar heeft om aan de woning te leveren. Dat komt overeen met exact 75% RTE over de gehele levensduur van deze batterij. De andere twee zitten binnen een paar tienden van %% op dezelfde waarden.
Ik weet dus niet waar de 8% diepontladingsbuffer in deze berekening zit. Die doet er volgens mij niet toe, want wordt geheel niet aangesproken of geladen.
Ik heb daarnaast geprobeerd om de verliezen bij laden en ontladen separaat te berekenen, daarvoor aannemende dat een 100% geladen HW batterij een bruto capaciteit heeft van 2.7 kWh, dus exclusief de 8% buffer.
Misschien drijven we wat af van de scope van dit forum, dus hier maar even bij laten.
Het gaat over de PIB dus mag je benoemen toch. Ik denk dat we 2 meetmethoden gebruiken. Los even van die 8% die laad je namelijk idd niet mee. Ik zag in HA dat ik met een energysocket er tussen iedere x op een 2,8 kWh uitkwam. Vandaar deze op mijn netvlies staat. Ik vraag me toch uberhaupt al af waar er gemeten wordt, voor de omvormer, na de omvormer, met laden erna of laden ervoor, idem ontladen. Een energysocket en MID kWh meter geven al verschillen. Sinds ik er een kWh meter tussen heb zitten is de RTE een stuk gedropt. Verschil tussen app en meter. Ik laat het even voor wat het is daar. Test het wel eens op een andere manier. Vakantie nu.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ONM schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 12:40:
[...]

Ik laat mijn meterkast volledig opnieuw inrichten en ga dit ook zeker doen ! Even werk maar dan heb je wel een prachtig overzicht 😀
Als je meters wilt plaatsen tussen bijvoorbeeld een EV of batterijgroep dan is dit ook gelijk je kans. Ik heb dat ook direct laten doen. Tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartindM
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21:04
Verwijderd schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 21:19:
[...]

Ik ben er ondertussen proefondervindelijk achter dat ik op mijn Homey 2023 de polingtijd niet korter dan 6 seconden moet maken. Dus P1 en kilowattuurmeter van de zonnepanelen staat op 6. De batterijen staan op 10 seconden..Dat boeit toch niet zo voor wat ik met Homey regel.

Dus mijn advies indien je een korte polingtijd gebruikt, zet het eens terug op 10 seconden en kijk wat er dan gebeurt. (Even de Homewizard app op Homey herstarten) Gaat dat goed? En vind je dat je een kortere tijd nodig hebt? Vind dan in kleine stapjes uit hoe ver je kan gaan. :9B
Ivm E327 melding op 1 vd batterijen, deze uit de app gehaald en klaargemaakt voor verzending (ik wacht op de omruiling).
Nu dus 3 batterijen.
Deze incl P1 opgenomen in Homey.
Pollingtijd P1=6
Pollingtijd Batterijen = 10
Eens kijken wat dat gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:20
Fred B schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 11:01:
[...]
Bij Stdin kun je gratis een nieuwe SMR5-meter aanvragen in plaats van eisen. :?
Idem hier, ook mijn DSMR 4 meter is op verzoek gratis vervangen door Stedin voor een DSMR 5.5. Wel gelijk melden dat je gebruik maakt van een thuisbatterij anders staan ze een paar weken later weer op de stoep omdat men denkt dat deze verkeerd is aangesloten. Wat blijkt er was juist meer teruglevering dan met de DSMR 4 wat mij inziens vermoedelijk met de nieuwe firmware 1.0216 te maken heeft. Na controle bleek de meter gewoon goed aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MartindM schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 13:13:
[...]

Ivm E327 melding op 1 vd batterijen, deze uit de app gehaald en klaargemaakt voor verzending (ik wacht op de omruiling).
Nu dus 3 batterijen.
Deze incl P1 opgenomen in Homey.
Pollingtijd P1=6
Pollingtijd Batterijen = 10
Eens kijken wat dat gaat doen.
Hier draait het met twee batterijen prima. Auto staat nu te laden en het hele circus gaat mooi stand-by. Hoef nergens over na te denken. Mooie mail van de week van Honey met tijd voorwaarde als iets hoog of laag wordt. Dus ik ga zo mijn flows nog even stroomlijnen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:04
Voor mensen die belangrijk vinden hoe HW PIB laadt en ontlaadt:

YouTube: Onze nieuwe HomeWizard thuisaccu.. hoe doet hij het na 2 maanden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berteminator
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 02-08 16:40
hanev001 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 09:51:
[...]

UIt niets wat je hier schrijft kan ik opmaken wat je voor problemen hebt en dat geldt dan dus ook voor HW. Hoe kunnen wij helpen en HW een probleem oplossen als je niet verteld wat het probleem is.
Sorry je hebt helemaal gelijk, ik stond ingelogd met een ander profiel voor ander topic.
Nu weer onder "berterminator' ingelogd.

Mijn batterijprobleem gaat nog steeds over E325 en de vriesbeveiliging waar de accu steeds inspringt.

De laatste update die ik gaf was dat de batterij nu helemaal de kluts kwijt is.
Maar goed , er komt een andere deze week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:00
eovermeer schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 13:19:
[...]

Idem hier, ook mijn DSMR 4 meter is op verzoek gratis vervangen door Stedin voor een DSMR 5.5. Wel gelijk melden dat je gebruik maakt van een thuisbatterij anders staan ze een paar weken later weer op de stoep omdat men denkt dat deze verkeerd is aangesloten. Wat blijkt er was juist meer teruglevering dan met de DSMR 4 wat mij inziens vermoedelijk met de nieuwe firmware 1.0216 te maken heeft. Na controle bleek de meter gewoon goed aangesloten.
Heb jij ook aanmelding gedaan via energieleveren.nl? Ik wel en zie hem ook staan; maar als ik inlog in mijn stedin account zie ik niets van de aanmelding staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 16:39
Sinds 31 Juli hier constant foutmeldingen bij 1 van de 3 batterijen, te koud; verminderd laden vanwege levensduur; verbinding met P1 meter kwijt; batterij offline, E300 en E325. Gaan ook vanzelf weer weg, en komen na korte tijd terug. Batterij laad soms wel even kort, maar niet hoger dan 200-400 watt, ontladen doet ie ook met niet meer dan 200-400 watt. De max laden / ontladen blijft wel gewoon op 2400 W staan.
Firmware (beta) .217

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
  • Laatst online: 21:34
(RSH) schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 17:30:
Sinds 31 Juli hier constant foutmeldingen bij 1 van de 3 batterijen, te koud; verminderd laden vanwege levensduur; verbinding met P1 meter kwijt; batterij offline, E300 en E325. Gaan ook vanzelf weer weg, en komen na korte tijd terug. Batterij laad soms wel even kort, maar niet hoger dan 200-400 watt, ontladen doet ie ook met niet meer dan 200-400 watt. De max laden / ontladen blijft wel gewoon op 2400 W staan.
Firmware (beta) .217
Melden bij HW, zou ik zeggen.

2 HomeWizard PIB’s | Homey Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een gedachtegolf voor de Homey gebruikers.

De Homewizard P1 meter heeft het best druk met het aansturen van de batterijen. Uit dit forum blijkt dat het te veel gevraagd kan zijn bij meerdere batterijen om dan ook nog data uit te lezen voor Homey. Zeker als je ook nog een korte poling wil gebruiken.

Dus ik zat te denken om er een Homey energy dongle bij te prikken. Dan ontlast je de Homewizard P1 meter, en dus kan deze zich beter richten op het sturen van de batterijen. Via de Homey dongle kan je dan in realtime het zo wild maken als je zelf wil. Wellicht ook een idee @Tebbie om een P1 API remote only te maken. Zodat je de P1 meter helemaal niet onnodig belast.

Dus even een vraag aan de gebruikers die al een Homewizard P1 meter en een Homey energy dongle naast elkaar hebben draaien in Homey. Wat zijn de ervaringen?

https://homey.app/nl-nl/homey-energy-dongle/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONM

ONM

Devke schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 12:48:
[...]

Als je meters wilt plaatsen tussen bijvoorbeeld een EV of batterijgroep dan is dit ook gelijk je kans. Ik heb dat ook direct laten doen. Tip.
Dank 👍 ik was de eerste met één Mitsubishi Outlander PHV en heb toen een kabel laten trekken met een extra kastje. Moet alleen nog een meter tussen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vt_9MPW7tWMkkVrri7kwcttuesM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/76iJiWjbu5fuwGAm5vz7QuMM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
  • Laatst online: 21:34
Verwijderd schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 18:20:

De Homewizard P1 meter heeft het best druk met het aansturen van de batterijen. Uit dit forum blijkt dat het te veel gevraagd kan zijn bij meerdere batterijen om dan ook nog data uit te lezen voor Homey. Zeker als je ook nog een korte poling wil gebruiken.

Dus ik zat te denken om er een Homey energy dongle bij te prikken. Dan ontlast je de Homewizard P1 meter, en dus kan deze zich beter richten op het sturen van de batterijen. Via de Homey dongle kan je dan in realtime het zo wild maken als je zelf wil. Wellicht ook een idee @Tebbie om een P1 API remote only te maken. Zodat je de P1 meter helemaal niet onnodig belast.

Dus even een vraag aan de gebruikers die al een Homewizard P1 meter en een Homey energy dongle naast elkaar hebben draaien in Homey. Wat zijn de ervaringen?

Dat is natuurlijk heel mooi bedacht, maar dat helpt niet diegene die nog een Homey 2019 of ouder hebben, want de HW P1 meter werkt alleen met de Homey 2023.
Ik heb 2 batterijen die ik ook met mijn Homey Pro 2019 monitor, alsmede de HW P1 dongel, dus dat zijn 4 gebruikers en heb geen enkel probleem. Ik ben niet van plan om voorlopig een Homey 2023 aan te schaffen, omdat ik vind dat de Homey 2023 te veel mist, wat de Homey Pro 2019 wel heeft.

2 HomeWizard PIB’s | Homey Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:20
frankj030 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 16:54:
[...]Heb jij ook aanmelding gedaan via energieleveren.nl? Ik wel en zie hem ook staan; maar als ik inlog in mijn stedin account zie ik niets van de aanmelding staan.
Nee nog niet omdat Stedin nu op de hoogte is en zij aangaven dat dit voldoende was. Koppelen met energieleveren.nl schijnt hier inderdaad los van te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zo werkt het hier. De polling time op 20 seconden gezet voor P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GL007 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:14:
[...]

Zo werkt het hier. De polling time op 20 seconden gezet voor P1
Werkt het merkbaar beter? Of draai je vanaf dag 1 zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:56

BlueTooth76

Let the sun shine!

Polling van P1 vanuit Homey Pro staat op 10 seconden hier.
Met 4 PIB’s geen connectieproblemen.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vanavond de grillplaat aangezwengeld. Dat ziet er met twee PiB's dan zo uit in Home Assistant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l4y1PCuVNK6KhKqppNUzw2CGPx0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vin4OnxlGpHhiVP7miQBpc2M.png?f=user_large

Overigens net terug van vakantie, dus: vandaag overdag vijf wassen gedraaid, waarvan er twee in de wasdroger moesten, een vaatwasser, de plugin Prius opgeladen - en dat op een dag met niet bijster veel zon. Een mooie dag dus om op de goedkope uren mijn "charge-only" automation eens uit te proberen en dat werkt. Geheel gebouwd met de UI (ik ben niet niet zo'n ster in yaml), en het is ook niet geheel af.

Als het wat meer gepolijst is zal ik hier wel e.e.a. delen, net als mijn "discharge-only" automation.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriq
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22:14
Ik ben in het bezit van een Zappi laadpaal en vraag mij af of er al een automatisering is in Home assistent of dat deze automatisering er alleen nog is voor de betatesters.

Waarschijnlijk ben ik op de verkeerde manier aan het zoeken op dit forum maar kan het niet zo gauw vinden.

Edit, ik bedoel natuurlijk laden EV waarbij mijn 2 PIB’s niet de EV gaan laden

[ Voor 12% gewijzigd door Eriq op 02-08-2025 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eriq schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 20:20:
Ik ben in het bezit van een Zappi laadpaal en vraag mij af of er al een automatisering is in Home assistent of dat deze automatisering er alleen nog is voor de betatesters.

Waarschijnlijk ben ik op de verkeerde manier aan het zoeken op dit forum maar kan het niet zo gauw vinden.
Bedoel je de automatisering zelf, dus de code om de HW PiB's te pauzeren als je auto laadt? Dat is een kwestie van zelf maken denk ik, elke situatie is uniek.

Of bedoel je de daadwerkelijke integratie? Want die is er native sinds ik meen HA versie 2025.07. Hoef je geen trukkjes voor uit te halen, je PiB is eenvoudig te koppelen, en dan kun je automatiseringen schrijven.

-edit-

Of bedoel je een HA-integratie voor een Zappi laadpaal? Dat is dan meer iets voor in een ander topic denk ik.

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenH op 02-08-2025 20:26 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriq
@JeroenH

Ik ben net begonnen met HA dus het liefst een kant en klare oplossing dat de PIB’s niet gaan ontladen als ik mijn EV wil opladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Eriq schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 20:28:
@JeroenH

Ik ben net begonnen met HA dus het liefst een kant en klare oplossing dat de PIB’s niet gaan ontladen als ik mijn EV wil opladen.
Als je het hebt over Home Assistant heb je het per definitie niet over kant-en-klaar. Elke situatie is anders.

Als je start met HA zou ik je aanraden niet te gaan rennen voordat je kunt lopen. Als iemand je een script geeft, wat misschien wel werkt, heb je geen idee wat je draait, en als het ermee ophoudt heb je geen idee waarom.

Beginnen met HA is langzaam opbouwen. Installeer HA, kijk welke apparaten hij "vanzelf" op je netwerk vindt, en verken de entiteiten en sensoren eens. Installeer de HW-integratie, en kijk naar wat je batterijen doen. Richt het Energy dashoard in, ga daar eens een maand naar zitten kijken.

HA vandaag installeren (bij wijze van spreken) en verwachten dat je morgen een slimme automation hebt lopen voor je PiB en laadpaal is vragen om frustratie.

Maar dat is slechts mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriq
@JeroenH

Duidelijk verhaal. Ik heb inderdaad nog een lange weg te gaan om homeassistent te leren.

Is er een andere manier om de PIB’s niet leeg te trekken tijdens het opladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eriq schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 20:41:
@JeroenH

Duidelijk verhaal. Ik heb inderdaad nog een lange weg te gaan om homeassistent te leren.

Is er een andere manier om de PIB’s niet leeg te trekken tijdens het opladen?
Als je HA hebt draaien, is het inrichten van de HW-integratie (zie link in mijn eerdere post) een koud kunstje.

Dan is het vrij eenvoudig om in HA in ieder geval handmatig de PiB op pauze/NOM te zetten. Als je dan wat verder bent, en je zappi-laapaal gekoppeld hebt, en snapt wat voor sensoren die binnen HA heeft, dan kun je gaan denken aan automatiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriq
@JeroenH

Dankjewel voor je advies. Ik ga je eerdere post eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:42:
[...]

Werkt het merkbaar beter? Of draai je vanaf dag 1 zo?
Als je een versie 4 kWh meter hebt met een update tijd van 10 sec dan wordt P1 update tijd 2 x zo groot.
En daar ben ik mee begonnen.

[ Voor 5% gewijzigd door GL007 op 02-08-2025 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eriq
@JeroenH

Gelukt! Dankjewel voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeCuMSeH
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:21
Update over mijn tweede (renewed) accu. Ben benieuwd of deze vaker voorkomt bij meerdere accu's. De tweede accu is vannacht vanaf 3:35 volledig stil komen te liggen. Ik kwam hier vanmiddag achter, accu 1 is volledig ontladen terwijl accu 2 op 46% stond (gegevens uit HA). Ik heb dit rond de middag ontdekt en zag dat alleen accu 2 in API modus stond volgens de HomeWizard energy app. Accu 1 stond wel gewoon op NOM. Zou het kunnen dat deze accu bij de vorige eigenaar in API modus stond te regelen en dat hier nog iets van achtergebleven is ofzo?

Home Assistant, Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. 4980 Wp zonnepanelen Azimuth 102, Tilt 30.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNhCBrEjYk4EFqd5VDDqgFucYvg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xqacXqBPxMKAJlfSZe1Pw9lD.png?f=fotoalbum_large

Het werkt nog steeds perfect hier

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6YBVM-w5OtSGrl0cfzviTcJUM6s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MgAiTSaVnC2QNPx74yaKiDk3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door GL007 op 02-08-2025 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GL007 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 20:59:
[...]

Als je een versie 4 kWh meter hebt met een update tijd van 10 sec dan wordt P1 update tijd 2 x zo groot.
En daar ben ik mee begonnen.
Hier SMR5.0 meter. Per seconde dus. Er is hier van alles dat wel wat vermogen slurpt op slechts een enkele fase. Nu zal de hoofdzekering niet gelijk om je oren vliegen. Maar Homey staat hier dus ook voor de bewaking voor als ik zelf even niet oplet wordt er wat uit gegooid. Vandaar dat ik richting de Homey dongel zit te denken voor dat werk.

Maar wat ik bedoelde heb je altijd met een Homey dongle en Homewizard P1 meter gedraaid? Of had je eerst alleen de P1 meter, en merk je nu verschil in werking (stabiliteit) van de batterijen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 21:51:
[...]

Hier SMR5.0 meter. Per seconde dus. Er is hier van alles dat wel wat vermogen slurpt op slechts een enkele fase. Nu zal de hoofdzekering niet gelijk om je oren vliegen. Maar Homey staat hier dus ook voor de bewaking voor als ik zelf even niet oplet wordt er wat uit gegooid. Vandaar dat ik richting de Homey dongel zit te denken voor dat werk.

Maar wat ik bedoelde heb je altijd met een Homey dongle en Homewizard P1 meter gedraaid? Of had je eerst alleen de P1 meter, en merk je nu verschil in werking (stabiliteit) van de batterijen?
De homey dongle had ik al voordat de eerste batterij binnen was.
Ik had direct bewust voor deze oplossing gekozen vanwege mijn werk ervaring.
Ik werk met beide. P1 wordt 1 x per 20 seconden uitgelezen. Dus een minimale verstoring voor het regelsysteem.

[ Voor 11% gewijzigd door GL007 op 02-08-2025 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenH schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 20:08:
Vanavond de grillplaat aangezwengeld. Dat ziet er met twee PiB's dan zo uit in Home Assistant:

[Afbeelding]

Overigens net terug van vakantie, dus: vandaag overdag vijf wassen gedraaid, waarvan er twee in de wasdroger moesten, een vaatwasser, de plugin Prius opgeladen - en dat op een dag met niet bijster veel zon. Een mooie dag dus om op de goedkope uren mijn "charge-only" automation eens uit te proberen en dat werkt. Geheel gebouwd met de UI (ik ben niet niet zo'n ster in yaml), en het is ook niet geheel af.

Als het wat meer gepolijst is zal ik hier wel e.e.a. delen, net als mijn "discharge-only" automation.
Lekker bezig. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:01
Hebben meer mensen rare output gezien vanaf 0700 tot 1330 vandaag?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vW6KiXlJ1JtG0Ll_LyZyLYVDvBE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5WNLTQplySxhiRCPhnTCB9Ul.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
IJzerboot schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 22:03:
[Afbeelding]
De cloud server of internet lag eruit

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[Afbeelding]
Hier geen rare grafieken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fikkie123
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 15-09 11:26
Juli 2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6UnM88N7__flLdnT2tlt_vz5PLs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MpdfshY3D8v0ByFaZcKQ5lqT.jpg?f=fotoalbum_large

Juli 2025
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XpXr6wsUBkMPfeQESbWC9U_xm0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cuSrLWrLKPrC8X6YWGA15z2f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5LUB0cOC_eh1B7GF12-UgAYOOVw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PKF7FYlLcTUhPRwOuWucdCsQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KqIJsE-CxSPUNkshhg9LsyGTqQI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ytHQ2ocNnAFCLBVkZuolMFEt.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0JKmKbzsE0Wv6xxY21yIoXHT9EA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QfUiuhTD4QXDSPHnDaRHZ8Fu.png?f=fotoalbum_large
De overgang levering van vermogen door de batterijen verloopt vrijwel naadloos. De regeling blijft mooi strak.
De software is erg goed op dit moment. Houden zo.

[ Voor 66% gewijzigd door GL007 op 03-08-2025 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbvideo
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 05-08 19:45
(RSH) schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 17:30:
Firmware (beta) .217
Precies datzelfde heb ik ook.. krijg as woensdag een nieuwe batterij. (als alles goed gaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 17:05
En dan, na 89 cycli opeens een E445 error op mijn eerste batterij. Zit natuurlijk net in het buitenland. Batterij zat nog op de .08 software, dus maar eens geüpdatet. En verrek, na de update is ‘ie het meteen weer gaan doen. Batterij twee dus ook maar de update gegeven, met succes.

De P1 meter blijf ik maar even af tot na de vakantie. Ben benieuwd!

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert1613
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12-09 15:10
EvaluationCopy schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 08:46:
En dan, na 89 cycli opeens een E445 error op mijn eerste batterij. Zit natuurlijk net in het buitenland. Batterij zat nog op de .08 software, dus maar eens geüpdatet. En verrek, na de update is ‘ie het meteen weer gaan doen. Batterij twee dus ook maar de update gegeven, met succes.

De P1 meter blijf ik maar even af tot na de vakantie. Ben benieuwd!
Ik had hier donderdag een E113 melding en na het updaten tot nog toe niet meer terug gezien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbvideo
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 05-08 19:45
Kan het zijn dat als de batterij wel in het stopcontact zit maar met de draaischakelaar op uit staat, dat ie dan toch vermogen opneemt. Ik zag zojuist in de app een verbruik van ca 1000 watt. stekker eruit toen dik 1000 watt in de plus !

Daarvoor al allerlei problemen met de batterij. Batterij wordt omgeruild maar ik meld het toch maar even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07:32
Mijn vorige week gekochte renewed batterij schoot vanochtend in E447. 2 led van boven oranje knipper n reset ed werkt niet. Edit melden op site gelukt

[ Voor 35% gewijzigd door Yamahaa op 03-08-2025 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bbvideo schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 10:11:
Kan het zijn dat als de batterij wel in het stopcontact zit maar met de draaischakelaar op uit staat, dat ie dan toch vermogen opneemt. Ik zag zojuist in de app een verbruik van ca 1000 watt. stekker eruit toen dik 1000 watt in de plus !

Daarvoor al allerlei problemen met de batterij. Batterij wordt omgeruild maar ik meld het toch maar even.
Dat lijkt mij erg onwaarschijnlijk. Het max vermogen van de batterij is 800W. Van 1000w verbruik naar 1000w overschot is een verschil van 2000w. Als dat de batterij in zou gaan kwamen de rookwolken er wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 10:29:
[...]

Dat lijkt mij erg onwaarschijnlijk. Het max vermogen van de batterij is 800W. Van 1000w verbruik naar 1000w overschot is een verschil van 2000w. Als dat de batterij in zou gaan kwamen de rookwolken er wel uit.
Het. Vermogen zal wel in de app staan maar in werkelijkheid is het nul. Het getal wordt in de app bevroren als de verbinding weg valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco2001
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 00:14

Remco2001

Ehm, ok...

GL007 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 05:21:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
De overgang levering van vermogen door de batterijen verloopt vrijwel naadloos. De regeling blijft mooi strak.
De software is erg goed op dit moment. Houden zo.
Even offtopic, maar wel temperatuursensoren gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 11:50
Heeft iemand een voorbeeld grafiek van hoe de accu reageert op grote wisselingen in PV output zoals de afgelopen dagen? Hoe goed kan de batterij NOM houden, en welke techniek gebruikt hij hiervoor? Ik neem aan dat ie niet elke seconde het laadwattage aan kan passen op gelijke tred met de P1 meter?

[ Voor 20% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 03-08-2025 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15-09 17:25
[Afbeelding]
Kan het zijn dat je P1 meter ff de verbinding kwijtgeraakt is gedurende die periode? In dat geval zie je in de grafieken een rechte lijn tussen het laatste meetmoment en het moment dat er weer verbinding was.
(Correct me if I’m wrong ;) )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

fRiEtJeSaTe schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 12:22:
Heeft iemand een voorbeeld grafiek van hoe de accu reageert op grote wisselingen in PV output zoals de afgelopen dagen? Hoe goed kan de batterij NOM houden, en welke techniek gebruikt hij hiervoor? Ik neem aan dat ie niet elke seconde het laadwattage aan kan passen op gelijke tred met de P1 meter?
Werkt prima. Beweegt keurig mee. Alleen als er een keuze tussen laden en ontladen gemaakt moet worden duurt het even voor er een keuze gemaakt wordt. Maar dit is met opzet om te voorkomen dat het een flipperkast wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6XxNUfwfZUbEh7lTSEEZ2Wa9gJs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/A4N99tpV9fVkhpIcQFPTQNcZ.png?f=fotoalbum_large

Wasdroger die aanstaat, PV met bewolking. PIB die ontlaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had het gisteren op mijn heupen, toch eens proberen wat er gebeurt als ik het spul terug zet op Omada. Er was immers een firmware update geweest die het zou moeten verbeteren. Lang verhaal kort, ik stond dus vannacht in mijn blote reet met spul weer aan de AirPort te hangen.

In dit topic is bij meerdere gebruikers gebleken dat het geen gelukkige combinatie is om de P1 meter de batterijen te laten besturen en gelijktijdig data op te vragen voor automatiseringsdoeleinden. Ik vermoed dat de P1 meter daar eigenlijk net geen genoeg rekenkracht/geheugen voor heeft. Dus ik ga het splitsen. P1 meter voor de besturing van de batterijen, Homey Energy dongle voor het uitlezen van de slimme meter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:37
Verwijderd schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 12:49:
Lang verhaal kort, ik stond dus vannacht in mijn blote reet met spul weer aan de AirPort te hangen.
Moet je dit soort dingen niet voor jezelf houden? 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
fRiEtJeSaTe schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 12:22:
NOM is een streven.

Als batterij vol is en de zonnepanelen blijven leveren, zal dat richting het net gaan.
Als batterij leeg is zal het opladen met 800 Watt, dus als zonnepanelen 2000 Watt opleveren, zal toch 1200 Watt richting het net gaan.
Hier ga ik ervan uit van 1 batterij, maar het principe is duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Remco2001 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 12:21:
[...]

Even offtopic, maar wel temperatuursensoren gebruik je?
18B20 sensoren gekoppeld aan Fibaro smart module

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rtunru schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 13:29:
[...]

NOM is een streven.

Als batterij vol is en de zonnepanelen blijven leveren, zal dat richting het net gaan.
Als batterij leeg is zal het opladen met 800 Watt, dus als zonnepanelen 2000 Watt opleveren, zal toch 1200 Watt richting het net gaan.
Hier ga ik ervan uit van 1 batterij, maar het principe is duidelijk.
Gewoon een batterij extra nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GL007 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 14:44:
[...]

Gewoon een batterij extra nemen.
Mits je hem ook leeg trekt

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Eigen gebruik rendement zonnepanelen van 30% vorig jaar nu naar 60% dankzij de batterijen

[ Voor 7% gewijzigd door GL007 op 03-08-2025 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
GL007 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 15:05:
Eigen gebruik rendement zonnepanelen van 30% vorig jaar nu naar 60% dankzij de batterijen
Hier 80 % met 7,5 kWh aan batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 15:05:
Vang vandaag bijna 100% af. Geeft een wat vertekend beeld qua opwek. De auto doet ook zijn best mee te consumeren. Dan trek je de 1e grafiek uit zijn verband.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BdR8QSCLFjdhfj5COB-I5Ok0QP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gvvTxcmITaTsG4aXlCHqkNhl.jpg?f=fotoalbum_large
Daarom de 2e er maar even bij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RPJdh1oxGs1nZ4yoA0UdkEQVnTg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aJj73uBA8zg5Ud4Z3O3E0e56.jpg?f=fotoalbum_large
Auto en de thuisbatterijen dus aan het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Yamahaa schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 10:28:
Mijn vorige week gekochte renewed batterij schoot vanochtend in E447. 2 led van boven oranje knipper n reset ed werkt niet. Edit melden op site gelukt
Ik had min of meer dat ook. Na installatie van mijn renewed schoot een van de eerdere batterijen in een E447. Terwijl daarvoor de batterij maanden vlekkeloos had gewerkt.
Heb toen de betreffende batterij uitgezet, en de stekker een half uur uit de WCD.
Daarna, opnieuw wifi instellen en synchroniseren.
Maar de foutmelding niet meer gezien.
Heb je zo’n reset al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeoWilly86
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 14-09 07:56
Ik had vandaag ineens een aardige terug levering in de stroom totaal grafiek. Ik was even van huis en bij terugkomst zag ik het. Vreemd, want ik heb 3 batterijen en mijn zonnepanelen wekken max ca. 2400 watt op dus de batterijen zouden nagenoeg alle zonnestroom op moeten vangen. Bij nadere inspectie bleek dat batterij #3 (een renewed van begin juni) de codes E305 en E306 had en op inactief stond. De batterij uit en weer aan gezet en na synchronisatie met het net lijkt hij het weer te doen. Melding bij HW gemaakt zodat ze op de hoogte zijn en evt. nog kunnen kijken wat hier aan de hand was/is. Toch jammer van de 1,3 kWh terug levering. O-)

[ Voor 4% gewijzigd door GeoWilly86 op 03-08-2025 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ONM

ONM

Verwijderd schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 12:49:
Ik had het gisteren op mijn heupen, toch eens proberen wat er gebeurt als ik het spul terug zet op Omada. Er was immers een firmware update geweest die het zou moeten verbeteren. Lang verhaal kort, ik stond dus vannacht in mijn blote reet met spul weer aan de AirPort te hangen.

In dit topic is bij meerdere gebruikers gebleken dat het geen gelukkige combinatie is om de P1 meter de batterijen te laten besturen en gelijktijdig data op te vragen voor automatiseringsdoeleinden. Ik vermoed dat de P1 meter daar eigenlijk net geen genoeg rekenkracht/geheugen voor heeft. Dus ik ga het splitsen. P1 meter voor de besturing van de batterijen, Homey Energy dongle voor het uitlezen van de slimme meter.
Even los van je dresscode 😜 , ben zeer benieuwd of dat de oplossing is. Krijg morgen mijn Homey Pro, anders nog Homey dongle aanschaffen. Splitter van HW heb ik al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07:32
EVfan schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 16:27:
[...]

Ik had min of meer dat ook. Na installatie van mijn renewed schoot …,
Heb je zo’n reset al geprobeerd?
Ja gedaan maar mocht niet baten helaas. Dank!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriq
Bericht verwijderd

[ Voor 95% gewijzigd door Eriq op 03-08-2025 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ONM schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 17:04:
[...]

Even los van je dresscode 😜 , ben zeer benieuwd of dat de oplossing is. Krijg morgen mijn Homey Pro, anders nog Homey dongle aanschaffen. Splitter van HW heb ik al
Het waren batterijen hè jongens, geen ventilatoren. :+ Maar midden in de nacht, gaat eens naar de wc en ziet een witte gloed door de keukendeur...

Sowieso vind ik die splitter wel een fijn dingetje. Draait als een zonnetje met de dongle van een energieboer met een plan en bij.

Ik verwacht wel dat het goed gaat draaien. @GL007 gaf al aan zo te draaien zonder problemen. Ik heb vanmorgen de poling op 10 seconden gezet in voorbereiding van de Homey dongle. En dat draait vandaag al weer beter. De batterij ging af en toe even in pauze zonder duidelijke rede. P1 verbinding was ook een probleem. Daarom had ik eerst weer even de Omada WiFi getest. Maar dus snel terug gegaan naar de AirPort. Verder vandaag geen rare dingen opgevallen.

Het is leuk dat je de Homewizard P1 meter op diverse manieren kan inzetten. Maar als deze de batterijen moet besturen laat je deze denk ik het beste met rust. Als ik de Homey dongle binnen heb weet ik meer. (zal morgen wel op de bus gaan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
In juli heb ik 79% van de PV opbrengst zelf kunnen verbruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RbNrAe9kyqVeJej0FTUImVkroUY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zb793LKznTGlvHrC3zUDZPXj.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteraard geholpen door de dorstige EV’s, maar ook de 3 PiB’s. Vorig jaar juli kwam ik niet hoger dan 60%.
De zware koelmachine en de EV’s zorgen er anderzijds weer voor dat de gebruikte PV stroom maar 60% van mijn totale verbruik was.
Toch wel positieve scores hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONM

ONM

EVfan schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 18:29:
In juli heb ik 79% van de PV opbrengst zelf kunnen verbruiken.

[Afbeelding]

Uiteraard geholpen door de dorstige EV’s, maar ook de 3 PiB’s. Vorig jaar juli kwam ik niet hoger dan 60%.
De zware koelmachine en de EV’s zorgen er anderzijds weer voor dat de gebruikte PV stroom maar 60% van mijn totale verbruik was.
Toch wel positieve scores hoor.
Hier is 84% van alle zonne-energie in juli geconsumeerd door de woning en de 3 batterijen. In 2024 was dat 50%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONM

ONM

ONM schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 18:56:
[...]

Hier is 84% van alle zonne-energie in juli geconsumeerd door de woning en de 3 batterijen. In 2024 was dat 50% , uiteraard zonder batterijen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07:48

Eh nee ik zie geen reden om mijn code aan te passen om er een Homey Energy dongle er naast laten werken.
Geen idee wat je ziet als Homewizard P1 API remote?

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tebbie schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 19:33:
[...]

Eh nee ik zie geen reden om mijn code aan te passen om er een Homey Energy dongle er naast laten werken.
Zinloze actie helemaal mee eens en korte poll tijd is volkomen zinloos als je vanuit homey de zaak staat mee te kijken

[ Voor 14% gewijzigd door GL007 op 03-08-2025 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-09 19:06
ONM schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 18:56:
[...]

Hier is 84% van alle zonne-energie in juli geconsumeerd door de woning en de 3 batterijen. In 2024 was dat 50%.
Hier 99% van de met één paneel opgewekte stroom zelf verbruikt. Nee geintje.
Maar ik hoor liever over de mate van zelfvoorziening dus nul op de meter.
1830 Wp en 1 HW accu.
Agelopen jaren gemiddeld 45 % in de zomermaanden.
Nu: tussen () inkoop in de betreffende maand
mei: 89,2 %; 12,7 kWh
juni: 93,2 %; 5,7 kWh
juli: 90,6 %; 9,1 kWh

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdr
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 15-09 15:09

wdr

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T4isekrtAQlvjFZrJp_8CbbcZfo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MIpEHlFr4xhKvQZyYDyd5xM3.jpg?f=fotoalbum_large

Hier 1 PIB. Vandaag update gedaan naar 1.0217. Batterij levert nu constant tussen 5 en 16 watt terug aan het net. Geen NOM meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wdr schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 20:55:
[Afbeelding]

Hier 1 PIB. Vandaag update gedaan naar 1.0217. Batterij levert nu constant tussen 5 en 16 watt terug aan het net. Geen NOM meer.
Homewizard is hiermee aan het werk. Er zijn meer meldingen hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONM

ONM

henkzelf schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 20:39:
[...]

1830 Wp en 1 HW accu.
Ik haal uit de zonnepanelen ca. 3800 kWh per jaar op
8 op oost, 8 op west ( 275 wp, 11 jaar oud) en 2 op zuid ( 425 wp, 3 jaar oud ) SolarEdge omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdr
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 15-09 15:09

wdr

Devke schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:04:
[...]

Homewizard is hiermee aan het werk. Er zijn meer meldingen hiervan.
Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
henkzelf schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 20:39:
[...]

1830 Wp en 1 HW accu.
Zo zie je maar, hoe minder panelen en hoger verbruik de percentage eigen verbruik flink kan beinvloeden.
Ik heb zelf 2250 Watt piek op mijn dak en haalde in Juli 80 %

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brampie
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 03-08 21:22
Ik zit met smart te wachten op de mogelijkheid schakelen op stroomprijs.
Q2 is al lang voorbij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rtunru
Brampie schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:22:
Q2 is al lang voorbij
Met Home Assistant is dat al mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Brampie schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:22:
Q2 is al lang voorbij
Waarom kies je dan voor een accu die dat nog niet kan ipv 1 die dat al wel kan?

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mromelis
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21:10
GL007 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:12:
[...]

Je kunt het nieuwe ID van de oude en de nieuwe batterij opgeven via de mail dan wordt de oude data aan de nieuwe batterij gekoppeld.
Weet je dat zeker? Ik heb dit verzoek meerdere keren via e-mail bij @HomeWizard_NL neergelegd nadat de mijn tweede batterij gewisseld was omdat ik niet opnieuw mijn historie krijgt wilde. 2x hebben ze gereageerd dat dit niet mogelijk was en bij de 3e keer dat ik er naar vroeg werd er simpelweg niet meer gereageerd op mijn e-mail maar kreeg ik een automatische e-mail om het gesprek te beoordelen. Niet gedaan dus omdat ik niet tevreden was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mromelis schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 22:49:
[...]

Weet je dat zeker? Ik heb dit verzoek meerdere keren via e-mail bij @HomeWizard_NL neergelegd nadat de mijn tweede batterij gewisseld was omdat ik niet opnieuw mijn historie krijgt wilde. 2x hebben ze gereageerd dat dit niet mogelijk was en bij de 3e keer dat ik er naar vroeg werd er simpelweg niet meer gereageerd op mijn e-mail maar kreeg ik een automatische e-mail om het gesprek te beoordelen. Niet gedaan dus omdat ik niet tevreden was.
Stel de vraag aan @DCSBL via de mail in deze website

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tebbie schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 19:33:
[...]

Op dit forum is bij diverse gebruikers gebleken dat het geen gelukkige combinatie is om met de P1 meter de batterijen aan te sturen. (hoofdtaak) en gelijktijdig data uit de slimme meter op te vragen voor gebruik in Homey. Naar mijn menig is het dus beter om de P1 meter niet te belasten met het opvragen van data voor gebruik in Homey als deze de baterijen bestuurd. Vandaar dat ik een Homey dongle ga instaleren voor deze taak. Echter dubbele data in Homey is ook onnodig. (P1 data via P1 meter en Homey dongle) Want met een lange polingtijd krijg je nog steeds data. Vandaar mijn suggestie van een P1 remote only. Wat versta ik daaronder? Zoals er nu een P1 v1 en v2 is een derde keuze van een Homey apparaat dat alleen de mode opdracht kan geven. Dus zero, stand-by, laden, en verder geen data uitleest. Of wellicht de optie in de bestaande P1 v2 om het uitlezen van data uit te zetten. En daarmee dus alleen mode opdrachten kan geven. (Wat het eenvoudigste is om te implementeren )

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 06:09:
[...]

Op dit forum is bij diverse gebruikers gebleken dat het geen gelukkige combinatie is om met de P1 meter de batterijen aan te sturen. (hoofdtaak) en gelijktijdig data uit de slimme meter op te vragen voor gebruik in Homey. Naar mijn menig is het dus beter om de P1 meter niet te belasten met het opvragen van data voor gebruik in Homey als deze de baterijen bestuurd. Vandaar dat ik een Homey dongle ga instaleren voor deze taak. Echter dubbele data in Homey is ook onnodig. (P1 data via P1 meter en Homey dongle) Want met een lange polingtijd krijg je nog steeds data. Vandaar mijn suggestie van een P1 remote only. Wat versta ik daaronder? Zoals er nu een P1 v1 en v2 is een derde keuze van een Homey apparaat dat alleen de mode opdracht kan geven. Dus zero, stand-by, laden, en verder geen data uitleest. Of wellicht de optie in de bestaande P1 v2 om het uitlezen van data uit te zetten. En daarmee dus alleen mode opdrachten kan geven. (Wat het eenvoudigste is om te implementeren )
Als je de batterijen in een andere mode wilt zetten dan heb je de koppeling naar P1 wel nodig. Maar zet de pol tijd gewoon lang dan is de invloed van de communicatie met Homey minder van invloed op de batterij regel kring met P1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4-9Tc_6F1rSrfNNK6-jOylws5Lc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7iWd0qww1hNcJCoGhyOTCF5n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P0ctR5LpsUvJPMXc7hJ75nHEdA0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ilNPrAFpGt3LPSc8XQJOjsjZ.png?f=fotoalbum_large

De regeling werk erg strak.
De poltijd met P1 staat op 20 seconden.
De update tijd van de kWh meter is 10 seconden
De overname Batterij1 en Batterij2 leveringen loopt naadloos overslaan. De is een bewijs van de prima stukje software.
De regeling is niet 100% NOM. (Kleine afwijking ) Hier ligt ik daar niet wakker van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GL007 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 07:11:
[...]

Als je de batterijen in een andere mode wilt zetten dan heb je de koppeling naar P1 wel nodig. Maar zet de pol tijd gewoon lang dan is de invloed van de communicatie met Homey minder van invloed op de batterij regel kring met P1.
Uiteraard. Maar wat ik in dit topic voorbij heb zien komen is het een commando om een mode te zetten. Mijn inziens hoef je dan niet om de x tijd data op te vragen.
Pagina: 1 ... 179 ... 210 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.