Mwah denk het niet. Vorig jaar 8MW opgewekt dat zijn heel wat thuisbatterijtjes.JeroenH schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 08:49:
[...]
Eenheid van elektrische stroomsterkte
[...]
Dat is lang niet altijd zo. Zijn bij jou de terugleverkosten hoger dan de kWh-prijs die je saldeert?
Plus, de meeste energieleveranciers hebben iets van een "staffel-systeem" waarbij je meer terugleverkosten betaalt als je meer teruglevert. Wat ik bij één of twee leveranciers gezien heb is dat er bij 500 kWh of minder per jaar geen terugleverkosten geheven worden. Ik zou eens uitrekenen of een thuisbatterij het aantal kWh's wat je jaarlijks teruglevert niet dusdanig vermindert dat je onder die 500 kWh uitkomt. Dan boeit die 10 s ook niet meer.
Het valt vooral met dit kwakkelende weer op dat de boel lastig stabiel te houden is. Zon 6kw, wolk 2kw, zon 6kw. De auto’s volgen wel maar pas na 10s meting + responstijd. Ik vroeg me af of de thuisbatterij hier misschien een mechanisme voor heeft. Max. piek aanhouden over laatste 2 minuten o.i.d. Iets om het wisselen te dempen. Of schakelt deze net zo hard omhoog en omlaag als P1 surplus?