Begrijp me niet verkeerd: alle respect voor de tijd en moeite die hierin gestoken wordt.TFX77 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 23:44:
Lekker hoor deze spread met de batterijen. Drie stuks. Vol, kwart leeg, vol en hoppa leeg op de dure uren.
Maar met een RTE van ~75% (en dat is al vrij optimistisch) vraag ik me af of ik iets over het hoofd zie.
Bij de huidige dynamische uurprijzen vraag ik me af of de batterij alleen rendabel is bij zeer grote spreads. In veel gevallen verdwijnt een groot deel van het voordeel in conversie- en opslagverliezen, nog los van slijtage en regelvertraging (die we hier maar even als hobby beschouwen). Daarbij komt dat zonnestroom btw-vrij is, terwijl ingekochte netstroom incl. btw wordt afgerekend, waardoor een deel van het theoretische prijsvoordeel al verdampt nog vóór de RTE-verliezen meespelen.
Mijn gevoel: onder de ~15 ct/kWh spread is het economisch nauwelijks zinvol. .. toch ? Mis ik hier een belangrijke factor of incentive die dit toch structureel rendabel maakt?
Maart loopt me contract af, en Ik ben zelf serieus aan het kijken of ik wil overstappen naar een dynamisch contract, maar ik twijfel nog. Zolang terugleveren nog iets oplevert is het plaatje overzichtelijk,
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gXE03JLaQpUEsoNEgKgZbHVf.jpg?f=user_large)
/f/image/pcnlw3d45u7jNURFw75LztOX.png?f=fotoalbum_large)