• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:55
Xelation schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:42:
[...]

Dat wel maar de 2e vraag was als mijn conclusie van de eerste vraag correct was, dan zou ik de wasdroger en wasmachine samen op 1 groep zetten ipv 2. Dan heb ik heb ik op zolder een stopcontact over op een eigen groep voor Pib’s. Maar zit er en verschil in groepsoort. Omdat in de meterkast 2 batterijen op een eigen 3-fase groep zitten. En de groep op zolder een 1-fase groep is.

Op basis van de 2 groepen die ik heb (3-fase en 1-fase) kan ik er per groep 2 Pib’s aansluiten, 3 in de meterkast en 1 op zolder of alle 4 in de meterkast. In elke situatie zitten batterijen iig op hun eigen groep. En wat hierbij de beste keuze zou zijn of dat het geen bal uitmaakt.
Kun je uitleggen wat je bedoeld met een " 3 fase groep "
Een groep die 3 fase's heeft ( bruin. zwart grijs en de blauwe nuldraad en de aarde ) heeft dus 5 draden, het is niet verstandig daar een 1 fase apparaat ( de HW PiB) op aan te sluiten.

• HE1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-02 12:43

HE1

hanev001 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:30:
[...]

Hij heeft het wel degelijk over vermogen. De grafiek is in watt. Het getal bovenin is in kWh maar dat is de som over de hele dag aan gebruik.

Maar dit ontaard in een welles/niettus discussie. Dus laten me maar vaststellen dat we van mening verschillen.
ja dat klopt wel , maar ook in de grafiek is elk punt een gemiddelde Wattage over 5m....betekent dat het 2,5m op 0watt kan staan en 2,5m op 2x zo hoog, en ik kan extremere voorbeelden noemen.

Je kan dus alleen afgaan op een grafiek die elke 1s een punt neerzet. Dat change request heb ik al lang geleden een keer aangegeven want de nu-grafiek loopt nu veel te snel en is onbruikbaar, zeker op een iPad waar ik meestal de HW app gebruik. Je ziet op de nu-grafiek maar een historie van ik schat 1m (niet gemeten). Als je elke 1 of 2s een punt neerzet krijg je een veel mooieren grafiek met een historie van 30m of zo. Als je die grafiek zou bijhouden bij een wasbeurtje zou je piekvraag wel kunnen afleiden.

[ Voor 31% gewijzigd door HE1 op 16-01-2026 17:55 ]

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:47
Xelation schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:35:
[...]

Waar beredeneer ik het nou verkeerd op basis van mijn afbeelding? Al had ik 3 wasjes gedraaid van totaal 4 kWH betekend de hoogste piek in de grafiek dan niet het hoogste aantal watt wat hij heeft verbruikt op dat moment? Op één groep max 3500 watt, dus ik dacht droger op 400 alles ruim naar boven afronden zeg 2400 watt dus ik zit safe.
Die "piek" van jou uit de dag grafiek is het gemiddelde vermogen over 5 minuten. Ga maar eens met je vinger over die grafiek dan zie je de tijd met 5 minuten oplopen. De echte kortstondige piek in watt kan flink hoger zijn dan dat gemiddelde.
De getallen op het type plaatje van het apparaat zijn de beste hiervoor.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• repmeer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:14
Henk Puister schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:41:
[...]

Iemand die al 12 jaar actief is op Marktplaats, en 750 euro excl. BTW, dat is meer dan 900 euro incl.
Als je dat verdacht vind, heb je dat dan ook gemeld bij Marktplaats?
Een account dat 12 jaar actief is zegt niets over de betrouwbaarheid. Account kan ook een gehackt account zijn dat vervolgens misbruikt voor illegale handel.

Ioniq 5 58 kWh Connect + WP

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-02 17:49

BeyondThunder

Lost Lightning

HE1 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:14:
==================================

https://www.nu.nl/economi...tterijen-te-verkopen.html

Dit bericht gaat over de HW Pib's. 400k EUR HW pib's gestolen....
.
Veel van de reacties op nu.nl zijn weer tenenkrommend dom, en toch geniet ik ervan. :+

• carpcatcher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:48
Xelation schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:35:
[...]
Waar beredeneer ik het nou verkeerd op basis van mijn afbeelding? Al had ik 3 wasjes gedraaid van totaal 4 kWH betekend de hoogste piek in de grafiek dan niet het hoogste aantal watt wat hij heeft verbruikt op dat moment? Op één groep max 3500 watt, dus ik dacht droger op 400 alles ruim naar boven afronden zeg 2400 watt dus ik zit safe.
heb je een magnetron? test het eens.. (een wasdroger is misschien wat lastiger live te volgen maar werkt het zelfde)

zet je magnetron van 2400 W 4 minuten aan.
In de NU-weergave zie je netjes 2400 W.
Kijk je na 10 minuten in de daggrafiek, dan zie misschien iets van 0,16 kWh — dat lijkt weinig, maar de groep heeft wél 2400 W moeten leveren.

Precies hetzelfde gebeurt bij de wasdroger: een lage kWh-waarde betekent niet dat het vermogen laag was.
Voor de vraag of apparaten samen op één groep kunnen, telt piekvermogen in watt, niet het gemiddelde in kWh.

• Xelation
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:56

Xelation

Bendable Poseable

carpcatcher schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 00:16:
[...]

heb je een magnetron? test het eens.. (een wasdroger is misschien wat lastiger live te volgen maar werkt het zelfde)

zet je magnetron van 2400 W 4 minuten aan.
In de NU-weergave zie je netjes 2400 W.
Kijk je na 10 minuten in de daggrafiek, dan zie misschien iets van 0,16 kWh — dat lijkt weinig, maar de groep heeft wél 2400 W moeten leveren.

Precies hetzelfde gebeurt bij de wasdroger: een lage kWh-waarde betekent niet dat het vermogen laag was.
Voor de vraag of apparaten samen op één groep kunnen, telt piekvermogen in watt, niet het gemiddelde in kWh.
Is die 2400 W de aansluitwaarde?

Mijn wasmachine Miele WEI895WPS heeft 2100 watt en mijn droger Miele TEL695WP heeft 1100 watt of is dat weer iets anders 😅

• DG64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 06:53
Xelation schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 00:24:
[...]Is die 2400 W de aansluitwaarde?

Mijn wasmachine Miele WEI895WPS heeft 2100 watt en mijn droger Miele TEL695WP heeft 1100 watt of is dat weer iets anders 😅
Ja, dat is wat men van je wilde weten.

Wanneer ze beiden op één groep zitten en tegelijk aan, is dat 3200W , en dan trekt dat (bij 230V) 14A.
Dus wanneer deze éne groep is afgezekerd op 16A zou dat mogelijk zijn.

• Boefs
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07:13
Stel je hebt een HW P1 meter, het plus abonnement en nog een tal van HW devices, Daar voeg je de batterij aan toe en dat werkt allemaal prima. Maar blijft alles werken zonder internetverbinding? Of heeft het altijd de cloud nodig?

Dat zou ik wel erg jammer vinden. Ik las pas zelfs ergens een stukje dat mensen een warmtepomp niet konden gebruiken omdat er een server storing was, dat is voor mij toch echt wel een brug te ver. Allemaal prima een cloud oplossing, maar de zaak moet wel blijven werken ongeacht of er verbinding is,.
HomeWizard_NL schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 23:33:
[...]

De batterij heeft geen internet nodig voor zijn primaire werking (naar nul regelen). Je hebt wel internet nodig voor de wifi koppeling en de grafieken in de app (zoals al onze andere apparaten). Maar de grafieken kun je ook zelf plotten via bijv. HA en de lokale api.
@Boefs. Even zoeken op "cloud" en je hebt al snel hits. Dus helemaal los van....... ga je niet redden.

[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 17-01-2026 09:30 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:24

Aardedraadje

Met kabelschoen

Boefs schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 08:48:
Stel je hebt een HW P1 meter, het plus abonnement en nog een tal van HW devices, Daar voeg je de batterij aan toe en dat werkt allemaal prima. Maar blijft alles werken zonder internetverbinding? Of heeft het altijd de cloud nodig?

Dat zou ik wel erg jammer vinden. Ik las pas zelfs ergens een stukje dat mensen een warmtepomp niet konden gebruiken omdat er een server storing was, dat is voor mij toch echt wel een brug te ver. Allemaal prima een cloud oplossing, maar de zaak moet wel blijven werken ongeacht of er verbinding is,.
Eea staat inderdaad al in het topic beschreven. Maar lang verhaal kort: koppelen moet via de cloud. Daarna werkt het lokaal zonder cloud.

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-02 10:47
Devke schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:16:
[...]

Het advies van Homewizard is sws een eigen groep te nemen bij meer dan 1 batterij. Ik heb voor die zekerheid gekozen. 1 eigen groep voor de batterijen. Ze kunnen alle kanten op. Laden en ontladen op max vermogen zonder beperking. Als je die mogelijkheid hebt zou ik die overwegen.
Hier zaten de droger en Wasmachine ieder op een aparte groep. Mijn vrouw is van oudsher gewend om of de wasmachine of de droger aan te zetten. Had geen optie om een aparte groep te laten aanleggen, dus gekozen een groep op te offeren voor de batterijen en de beide machines op de andere groep aan te sluiten.

Bing

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:59
Aardedraadje schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:55:
[...]

Eea staat inderdaad al in het topic beschreven. Maar lang verhaal kort: koppelen moet via de cloud. Daarna werkt het lokaal zonder cloud.
Wat ik begrepen heb, is dat niet alleen bij het koppelen, maar ook bij het uit/aan zetten een cloud verbinding nodig is.
meesje schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:56:
[...]

Wat ik begrepen heb, is dat niet alleen bij het koppelen, maar ook bij het uit/aan zetten een cloud verbinding nodig is.
Dat kun je testen door de wifi verbinding naar internet los te koppelen.
Test hier uitgevoerd en ik zie bij een verbroken internet verbinding dat de batterij na uit 20 sec wachten en weer inschakelen dat de batterijen in de laatste mode stand blijven werken.

[ Voor 22% gewijzigd door GL007 op 17-01-2026 11:09 ]

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• meesje
GL007 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:04:
[...]

Dat kun je testen door de wifi verbinding naar internet los te koppelen.
Test hier uitgevoerd en ik zie bij een verbroken internet verbinding dat de batterij na uit 20 sec wachten en weer inschakelen dat de batterijen in de laatste mode stand blijven werken.
Wifi verbinding uitzetten is iets anders dan het uit/aan zetten van de batterij. Daarbij schijnt een HW cloud verbinding noodzakelijk te zijn.

• Boefs
meesje schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:26:
[...]

Wifi verbinding uitzetten is iets anders dan het uit/aan zetten van de batterij. Daarbij schijnt een HW cloud verbinding noodzakelijk te zijn.
Als dat echt zo is dan is dat toch erg onwenselijk. Ik snap dat het hele HW ecosysteem op de cloud drijft en dat is ook prima, maar een batterij _moet_ in mijn optiek alle functionaliteit behouden ook zonder internetverbinding.

• meesje
Boefs schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:37:
[...]

Als dat echt zo is dan is dat toch erg onwenselijk. Ik snap dat het hele HW ecosysteem op de cloud drijft en dat is ook prima, maar een batterij _moet_ in mijn optiek alle functionaliteit behouden ook zonder internetverbinding.
Aan de ene kant blijft ie ook werken bij wegvallende verbinding. Echter als je ‘m op wat voor reden uit/aan moet zetten (bv verplaatsen naar andere ruimte, verhuizen, of als oplossing voor een error) dan heb je dus een cloud verbinding nodig.

Mij is overigens niet bekend wat andere merken doen (van stekker batterijen). Ik krijg er eerdaags eentje van Zendure, maar geen flauw idee hoe groot daar de cloud afhankelijkheid van is.

[ Voor 13% gewijzigd door meesje op 17-01-2026 11:52 ]

• Xelation
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:56

Xelation

Bendable Poseable

DG64 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 07:04:
[...]

Ja, dat is wat men van je wilde weten.

Wanneer ze beiden op één groep zitten en tegelijk aan, is dat 3200W , en dan trekt dat (bij 230V) 14A.
Dus wanneer deze éne groep is afgezekerd op 16A zou dat mogelijk zijn.
Had nog wat onderzoek gedaan, ondanks dat ik praktisch nooit in de buurt kom van de 3600 watt is het in principe veilig. Maar wettelijk gezien volgens de NEN 1010 moet je bij een apparaat van 2000 watt het al op een aparte groep zetten anders kan een verzekeraar het weigeren.

Even kijken wat handig is, 4 Pib’s in de meterkast is ook weer net aan. Ook met de hitte, nu in de winter gaat hij al soms boven de 30c. Misschien temperatuur gestuurde fans plaatsen in de meterkast 🤷🏽‍♂️

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-02 21:09
Het ziet er echt naar uit dat de app live bogus info geeft. De meter zegt terug te leveren, en de app zegt live dat dezelfde hoeveelheid uit het net wordt opgenomen. Er is al even wat mis met de app de laatste tijd, waardoor mijn vertrouwen af aan het nemen is.
Ook de batterij zou leveren terwijl hij aan het laden is. Te gek voor woorden.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Enige probleem in de app, bij mij zover ik zie, is dat het accu percentage op 0 staat als je de app start. Duurt best lang voordat daar de werkelijke waarde staat.

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-02 21:47
Xelation schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 12:19:

Even kijken wat handig is, 4 Pib’s in de meterkast is ook weer net aan. Ook met de hitte, nu in de winter gaat hij al soms boven de 30c. Misschien temperatuur gestuurde fans plaatsen in de meterkast 🤷🏽‍♂️
In de NEN2768 is opgenomen welke apparatuur er in een meterkast geplaatst mag worden.
Apparatuur met een vermogen van meer dan 100W is niet toegestaan.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• Henk Puister
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
repmeer schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 19:56:
[...]

Een account dat 12 jaar actief is zegt niets over de betrouwbaarheid. Account kan ook een gehackt account zijn dat vervolgens misbruikt voor illegale handel.
Dat zijn de gegevens van het account, meer heb ik er niet mee bedoeld. Het ging mij er meer om wat je doet als je het verdacht vind. En of je het dus gerapporteerd hebt.
Ik zie wel dat de advertentie intussen verdwenen is. De adverteerder is er nog wel, en met meerdere advertenties.
meesje schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:26:
[...]

Niet mee eens. Als je de tokens hebt dan wordt de verbinding hersteld. Cloud is alleen noodzakelijk om de tokens te verkrijgen en aan de p1 te geven. Hierna kan de verbinding zelf herstellen.

[ Voor 15% gewijzigd door GL007 op 17-01-2026 14:34 ]

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• meesje
GL007 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 14:32:
[...]

Niet mee eens. Als je de tokens hebt dan wordt de verbinding hersteld. Cloud is alleen noodzakelijk om de tokens te verkrijgen en aan de p1 te geven. Hierna kan de verbinding zelf herstellen.
Ok, doen dat eens en test:
1. zet je internet verbinding uit en hou deze uit
2.zet de batterij uit en aan
Wat doet je batterij dan? Wat ik voorbij heb zien komen is dat je dat de batterij dan niet (goed) werkt.
meesje schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 14:53:
[...]

Ok, doen dat eens en test:
1. zet je internet verbinding uit en hou deze uit
2.zet de batterij uit en aan
Wat doet je batterij dan? Wat ik voorbij heb zien komen is dat je dat de batterij dan niet (goed) werkt.
Hier werken ze gewoon goed. En als er geen verbinding is dan zijn de tokens weg en dan krijg ik hier foutmeldingen van homey
In een van mijn vorige react heb ik extra een test uit gevoerd. Waarbij de wifi verbinding blijft bestaan maar heb ik de wifi router van internet losgekoppeld.

• meesje
GL007 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 15:04:
[...]

Hier werken ze gewoon goed. En als er geen verbinding is dan zijn de tokens weg en dan krijg ik hier foutmeldingen van homey
In een van mijn vorige react heb ik extra een test uit gevoerd. Waarbij de wifi verbinding blijft bestaan maar heb ik de wifi router van internet losgekoppeld.
Wat ik niet goed kan opmaken uit jouw reacties is of je de batterij uit en weer aan gezet hebt.
meesje schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 15:06:
[...]

Wat ik niet goed kan opmaken uit jouw reacties is of je de batterij uit en weer aan gezet hebt.
Opnieuw.!
Stap 1 verbreek de verbinding van de router ( bij mij AMPLIFI) met internet. De verbinding tussen ziggo modern en AMPLIFI wordt verbroken.

Stap 2 schakel de batterijen uit.
Stap 3 wacht 20 seconden of langer
Stap 4 schakel de batterijen weer in.
Je zult nu moeten zien dat de verbindingen tussen p1 en de batterijen weer gaan werken.
Ik kan dit zien in homey en in de router

Hierna herstel de verbinding tussen router en internet.

• Wasabi!
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04-02 11:31
Let op, wist ik dus niet, geen Home Wizard kopen via andere partijen. Was toevallig aan het oriënteren.

HomeWizard verkoopt zijn Plug-In Battery alleen via de eigen website. Het kopen van batterij langs andere weg kan strafbaar zijn. Het bedrijf stelt dat de batterijen online te volgen zijn via serienummers.

Geen ondersteuning
Producten zonder de originele HomeWizard-factuur zijn uitgesloten van garantie, stelt het bedrijf. Ze krijgen ook geen software-updates en technische ondersteuning.

Dus al zou ik hem van iemand overnemen (bijvoorbeeld in vraag en aanbod), dan moet je dus de factuur ook hebben.

https://www.telegraaf.nl/...-iets-niet/124487344.html

Aantal gestolen exemplaren geven ze niet door, dan zou je immers hun inkoopprijs kunnen berekenen.

[ Voor 7% gewijzigd door Wasabi! op 17-01-2026 15:31 ]

Wasabi! schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 15:27:
Let op, wist ik dus niet, geen Home Wizard kopen via andere partijen. Was toevallig aan het oriënteren.

HomeWizard verkoopt zijn Plug-In Battery alleen via de eigen website. Het kopen van batterij langs andere weg kan strafbaar zijn. Het bedrijf stelt dat de batterijen online te volgen zijn via serienummers.

Geen ondersteuning
Producten zonder de originele HomeWizard-factuur zijn uitgesloten van garantie, stelt het bedrijf. Ze krijgen ook geen software-updates en technische ondersteuning.

Aantal gestolen exemplaren geven ze niet door, dan zou je immers hun inkoopprijs kunnen berekenen.
Ongeveer 300 stuks

Dat aantal is te laag Er is gemeld dar er voor een waarde van 400.000 Euro is gestolen.

Uitgaande van de verkoop prijs en dat hun verlies de basis waarde zal zijn moet je eerder aan 500 stuks denken.

• meesje
hanev001 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 15:38:
[...]

Dat aantal is te laag Er is gemeld dar er voor een waarde van 400.000 Euro is gestolen.

Uitgaande van de verkoop prijs en dat hun verlies de basis waarde zal zijn moet je eerder aan 500 stuks denken.
400.000 / 1195 =334,728

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Nu online
Dan ga je er van uit dat die 400.000 verkoopprijs is, maar kan ook inkoopprijs zijn, want dat is uiteindelijk de directe schade.
Overigens staan bij Bol.com en Martkplaats geen advertenties meer voor de HW batterijen. Wel op Marktplaats 3 advertenties met Gezocht. Vind ik ook wel vreemd. Kennelijk is het de heren toch te heet onder de voeten, of de advertenties zijn geband. Iniedergeval kunnen ze er niets mee, omdat HW gezegd heeft dat de serienummers bekend zijn. Dus zodra deze batterijen het internet opgaan, zal HW deze detecteren en dus actie ondernemen. En zonder HWcloud heb je er niets aan, want je kunt ze niet installeren. Dat is dus weer het voordeel van de cloud. d:)b

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023

• meesje
Olie_B_Bommel schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 16:02:
[...]

Dan ga je er van uit dat die 400.000 verkoopprijs is, maar kan ook inkoopprijs zijn, want dat is uiteindelijk de directe schade.
Overigens staan bij Bol.com en Martkplaats geen advertenties meer voor de HW batterijen. Wel op Marktplaats 3 advertenties met Gezocht. Vind ik ook wel vreemd. Kennelijk is het de heren toch te heet onder de voeten, of de advertenties zijn geband. Iniedergeval kunnen ze er niets mee, omdat HW gezegd heeft dat de serienummers bekend zijn. Dus zodra deze batterijen het internet opgaan, zal HW deze detecteren en dus actie ondernemen. En zonder HWcloud heb je er niets aan, want je kunt ze niet installeren. d:)b
Ja, daar ga ik inderdaad van uit. In dergelijke gevallen wordt de waarde berekend obv de verkoopprijs.

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Nu online
meesje schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 16:03:
[...]

Ja, daar ga ik inderdaad van uit. In dergelijke gevallen wordt de waarde berekend obv de verkoopprijs.
Ik denk niet dat de verzekering de verkoopwaarde vergoed, maar de inkoopwaarde, vandaar dat ik denk dat het de inkoopwaarde is.

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023

meesje schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 16:03:
[...]

Probeer dat eens bij een verzekering bedrijf te claimen. Ze lachen je uit.
Schade voor het bedrijf is hun inkoopprijs plus eventuele kosten tot dat moment.
Aangezien een brutto marge van 40 to 50 procent op de kale inkoop redelijk is kom je dus op die 500 uit die ik noemde.

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
hanev001 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 16:06:
[...]

Probeer dat eens bij een verzekering bedrijf te claimen. Ze lachen je uit.
Schade voor het bedrijf is hun inkoopprijs plus eventuele kosten tot dat moment.
Homewizard had het in hun communicatie over een vertegenwoordige waarde van EUR 400.000,-, dat is de verkoop waarde. Dit is uiteraard iets anders dan wat het gekost heeft om de batterijen te produceren en wat ze eventueel kunnen claimen bij hun verzekering.
Mior schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 16:50:
[...]

Homewizard had het in hun communicatie over een vertegenwoordige waarde van EUR 400.000,-, dat is de verkoop waarde. Dit is uiteraard iets anders dan wat het gekost heeft om de batterijen te produceren en wat ze eventueel kunnen claimen bij hun verzekering.
Dat is interpretatie van jouw. Vertegenwoordige waarde is voor mij de waarde van het verlies en dat is inkoop waarde.

Maar goed laten we hier geen zaak van maken en het simpel houden op tussen de 300 en 500 stuks.

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 11:38
Aangezien HomeWizard wél met €400.000 naar buiten is gekomen, en niet 'wil' zeggen om hoeveel stuks het gaat, lijkt mij dat die €400.000 de inkoopwaarde is.
Het is niet interessant om hoeveel batterijen het gaat voor ons. Hopelijk komen de batterijen weer terug in goede staat en worden de tweakers / klanten die al even wachten ook snel voorzien van hun batterij. De bewustwording is er op het topic in ieder geval. Het weer vandaag was eindelijk weer eens lekker zonnig. Ik hoor van mij Pa dat hij 2 volle PIBS heeft :-)

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Devke schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 17:37:
Het is niet interessant om hoeveel batterijen het gaat voor ons. Hopelijk komen de batterijen weer terug in goede staat en worden de tweakers / klanten die al even wachten ook snel voorzien van hun batterij. De bewustwording is er op het topic in ieder geval. Het weer vandaag was eindelijk weer eens lekker zonnig. Ik hoor van mij Pa dat hij 2 volle PIBS heeft :-)
Hier ook

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-02 08:00
Wasabi! schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 15:27:

Geen ondersteuning

Dus al zou ik hem van iemand overnemen (bijvoorbeeld in vraag en aanbod), dan moet je dus de factuur ook hebben.

Maakt het verkopen van een normale legale 2e hands accu er niet makkelijker op.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013

Aardedraadje

Met kabelschoen

AtlAntA schreef op zondag 18 januari 2026 @ 07:24:
[...]

Dat staat er volgens mij volledig los van. Als je een accu aanbiedt (of koopt) en de originele factuur zit erbij, dan heb je dus een legale accu met volledige garantie en is er geen probleem.

Het is pas een probleem als het om een accu gaat zonder factuur, niet alleen omdat de herkomst dan debieus is (vooral als het om nieuw-in-doos gaat) maar omdat je als koper dan ook geen garantie hebt.

En aangezien de PIB vrij jong is, hebben ze allemaal nog garantie. Als koper zou ik dus echt hameren op die factuur.

[ Voor 14% gewijzigd door Aardedraadje op 18-01-2026 07:35 ]

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:13
AtlAntA schreef op zondag 18 januari 2026 @ 07:24:
[...]

Gewoon werkend laten zien en vooraf het serienummer doorgeven. Dat lukt vast niet met een gestolen exemplaar.

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:56
netappie schreef op zondag 18 januari 2026 @ 09:26:
[...]

Gewoon werkend laten zien en vooraf het serienummer doorgeven. Dat lukt vast niet met een gestolen exemplaar.
Gaan criminelen dan niet bieden op de aangeboden PiB en vragen om het serienummer?
En als ze het nummer hebben dat ze dat nummer bij hun eigen verkoop doorgeven?
Al zou HW dan wel kunnen gaan kijken o_ het nummer nog in gebruik is en mogelijk ook waar.
Maar dan ga je wel heel ver.

• netappie
mike123 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 09:45:
[...]

Gaan criminelen dan niet bieden op de aangeboden PiB en vragen om het serienummer?
En als ze het nummer hebben dat ze dat nummer bij hun eigen verkoop doorgeven?
Al zou HW dan wel kunnen gaan kijken o_ het nummer nog in gebruik is en mogelijk ook waar.
Maar dan ga je wel heel ver.
Dat lijkt mij vrij omslachtig en als je het werkend moet laten zien, dan is dat serienummer wel een dingetje.

Eerlijk gezegd denk ik dat ze die lading binnenkort gewoon ergens dumpen, maar ik hoop dat ze het netjes achter laten zodat deze via HomeWizard gewoon weer verkocht kunnen worden. Dan hoeft de politie er ook niet te veel tijd meer in te steken.
Ik denk dat de dieven zich flink vergist hebben.
Deze batterijen zijn niet anoniem zoals bv een lading TV's maar moeten aangemeld worden bij HW via de P1-meter en de App. De ID nummers zijn bekend en als iemand toch zo'n batterij koopt weet HW en de politie gelijk waar deze staat omdat de P1-meter de ID van de slimme meter leest en die is hard gebonden aan een adres.
De poging om ze via Bol en Markplaats snel te dumpen is al mislukt door het bekend maken van de diefstal
Blijft over het strippen van de batterijen voor bruikbare onderdelen zoals de cellen maar dat is een hoop werk. Vergeet niet dat je met het gestolen aantal al snel praat over 10 ton aan gewicht.
Gisteren hebben de batterijen aardig wat energie terug geleverd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GJH04_uI8DoXwWTuCpQPUXEzUZ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WfgDv7yXq6Way7OlbMQkt7Qw.jpg?f=fotoalbum_large

Verder werken de batterijen perfect.

• netappie
Ik ben van plan om binnenkort van energieleverancier te switchen omdat een dynamisch contract in mijn geval toch gunstiger uit gaat vallen qua overschot.

Is er al zicht op de releasedatum voor het slim omgaan met dynamische prijzen vanuit de PiB?
@HomeWizard_NL Ik wil jullie programmeurs niet onder druk zetten, maar met een natte vinger schatting ben ik al blij.
netappie schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:46:
Ik ben van plan om binnenkort van energieleverancier te switchen omdat een dynamisch contract in mijn geval toch gunstiger uit gaat vallen qua overschot.

Is er al zicht op de releasedatum voor het slim omgaan met dynamische prijzen vanuit de PiB?
@HomeWizard_NL Ik wil jullie programmeurs niet onder druk zetten, maar met een natte vinger schatting ben ik al blij.
HW is van plan nog veel verder te gaan. Je gedrag voorspellen, weersvoorspelling, wat is er aan opwek, moet er geladen worden uit het net om vol te zijn? Is het efficiënt? Maar ook wijkondersteuning. Misschien leuk om dat eens te bekijken vanaf 31 minuten. YouTube: In gesprek met HomeWizard over hun thuisbatterij, slimme algoritmes ...

Ik ben er wel heel benieuwd naar hoe dit gaat werken. Video is van een maandje of 3 terug. Linkje staat ook in de TS.

Eind van het jaar was de bedoeling........

[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 18-01-2026 14:10 ]

• Ferdinand Oeinck
  • Registratie: Juni 2001
Devke schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:02:
[...]

HW is van plan nog veel verder te gaan. Je gedrag voorspellen, weersvoorspelling, wat is er aan opwek, moet er geladen worden uit het net om vol te zijn? Is het efficiënt? Maar ook wijkondersteuning. Misschien leuk om dat eens te bekijken vanaf 31 minuten. YouTube: In gesprek met HomeWizard over hun thuisbatterij, slimme algoritmes ...

Ik ben er wel heel benieuwd naar hoe dit gaat werken. Video is van een maandje of 3 terug. Linkje staat ook in de TS.

En dat allemaal in de HW App tegen bijbetaling?

https://solar.bigroses.net

Ferdinand Oeinck schreef op zondag 18 januari 2026 @ 15:49:
[...]

Ik denk het niet maar uitsluiten kan ik het ook niet. Hopelijk komt er binnenkort meer info over naar buiten.

• Boefs
Ferdinand Oeinck schreef op zondag 18 januari 2026 @ 15:49:
[...]

Nou dat mag ik niet hopen, ik vind het na aanschaf van al hun spulletjes en het Energy+ abonnement wel welletjes.

• netappie
Devke schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:02:
[...]

Ja, die had ik destijds al gezien.

Het gaat mij nu vooral om de timing voor het omschakelen naar dynamisch. Als dat pas in mei echt lekker werkt, dan kan ik netjes een jaar vol maken, maar als het in februari beschikbaar is, dan ga ik per maart over. De opzegtermijn is een maand en ik verwacht in februari echt weinig tot niks terug te leveren met de twee PiB's.

• DavidNewhouse
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 11-02 08:39
Boefs schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:31:
[...]

Nou dat mag ik niet hopen, ik vind het na aanschaf van al hun spulletjes en het Energy+ abonnement wel welletjes.
Ik denk dat het abonnement dan iets duurder wordt 4,99 oid, maar dat je dan alles krijgt
Dat zorgt nl voor hele stabiele geldstromen

[ Voor 6% gewijzigd door DavidNewhouse op 18-01-2026 16:45 ]

3,1kWp Enphase met 2CT spoelen, eigen verbruik profiel; 1HW PIB; home-assistant op ds220+; 7 winddelen Windcentrale

• Ferdinand Oeinck
DavidNewhouse schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:41:
[...]

Ik denk dat het abonnement dan iets duurder wordt 4,99 oid, maar dat je dan alles krijgt
Dus de PiB wordt pas echt slim door een Energy+ abonnement te nemen?

Een kennis liet me laatst zijn 2 marstek Venus PiB's zien. Die hadden een RTE van 83% ipv nu 68% van mijn 2 HW PiB's. Hoeveel slimheid heb je nodig om zo'n lage RTE te compenseren? Ik heb het vermoeden dat HW slimheid te kort gaat komen...

• Boefs
DavidNewhouse schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:41:
[...]

Dat zorgt nl voor hele stabiele geldstromen
Dat zijn we zo gewend geraakt, als een bedrijf nieuwe software features introduceert moeten we maar meer gaan betalen. Ik ben het daar niet zo mee eens, zeker niet omdat velen al aardig wat van ze in huis hebben gehaald.

De batterij mist momenteel gewoon features die andere batterijen wel hebben, HW moet dat eerst maar eens bij zien te benen.

Maar laten we niet op de feiten vooruit lopen.

• netappie
Ferdinand Oeinck schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:47:
[...]

Een kennis liet me laatst zijn 2 marstek Venus PiB's zien. Die hadden een RTE van 83% ipv nu 68% van mijn 2 HW PiB's. Hoeveel slimheid heb je nodig om zo'n lage RTE te compenseren? Ik heb het vermoeden dat HW slimheid te kort gaat komen...
Veel speculatie, maar gezien de prijs van de PiB denk ik niet dat ze maandelijkse kosten kunnen rekenen voor deze functionaliteit. Dan is het snel afgelopen met de verkoop.
netappie schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:51:
[...]

Veel speculatie, maar gezien de prijs van de PiB denk ik niet dat ze maandelijkse kosten kunnen rekenen voor deze functionaliteit. Dan is het snel afgelopen met de verkoop.
Waarom? Je maakt toch zelf de keuze om daar gebruik van te maken.
Bedenk ook dat het grootste aantal gebruikers (de doelgroep voor het product) de standaard NOM instelling zullen gebruiken en helemaal geen behoefte hebben aan de extras en dus ook geen extra kosten zullen hebben.

De intresse in deze opties worden vooral geuit door mensen hier die maar niet toe willen geven dat ze een batterij gekocht hebben die niet bij hun wensen past en dus maar vinden dat de leverancier gratis voor hun allerlei zaken moet toevoegen.
netappie schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:40:
[...]

Ja, die had ik destijds al gezien.

Het gaat mij nu vooral om de timing voor het omschakelen naar dynamisch. Als dat pas in mei echt lekker werkt, dan kan ik netjes een jaar vol maken, maar als het in februari beschikbaar is, dan ga ik per maart over. De opzegtermijn is een maand en ik verwacht in februari echt weinig tot niks terug te leveren met de twee PiB's.
Heb je HA of Homey? Dan kun je zelf al wel evt het e.a. besturen zoals je zelf wenst. Ik ben in maart vorig jaar naar dynamisch gestapt met de gedachte dat een PIB de goedkopere stroom kon opvangen ipv het net op zou duwen.

Ferdinand Oeinck schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:47:
[...]

PIBS doen hier 71,5% RTE op een HW kWh MID meter. Met Zendure haal ik 80% RTE. Echter er zit een groot verschil in. Ik gebruik de PIBS voor NOM en Zendure gaat altijd vol gas. Geen eerlijk vergelijk. Dus de vraag is mag je ze zo 1 op 1 vergelijken? Zetten jullie ze allebei op dezelfde manier in?

De RTE compenseren gaat hem niet worden. Zeker niet als je zelf niet aan de vermogensknoppen kunt draaien.

Boefs schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:51:
[...]

Dat zijn we zo gewend geraakt, als een bedrijf nieuwe software features introduceert moeten we maar meer gaan betalen. Ik ben het daar niet zo mee eens, zeker niet omdat velen al aardig wat van ze in huis hebben gehaald.

De batterij mist momenteel gewoon features die andere batterijen wel hebben, HW moet dat eerst maar eens bij zien te benen.

Maar laten we niet op de feiten vooruit lopen.
Zeker we moeten afwachten. Ik kan me wel voorstellen dat een bedrijf niet eindeloos "gratis" software kan ontwikkelen. De PIB is in de markt gezet als set and forget systeem. Opwek opvangen, in NOM draaien en de volgende dag hetzelfde even grof gezegd. Inmiddels is er via HA/Homey dynamisch al het e.a. mogelijk. Vanuit de app kun je laden buiten de orginele functionaliteit om. Daar komt nu straks een lijkt zelflerend systeem bij. We zijn als Hollanders gek op "gratis", alleen daar betaal je de hypotheek niet van.

netappie schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:51:
[...]

Ik verwacht ook geen bijdrage. Uitsluiten kun je nooit. Kijk je naar de concurrentie dan ontwikkelen die ook nog steeds door zonder kosten in rekening te brengen bij de klant. Of dat ooit komt weet je ook niet, maar zolang er niet 1 schaap over die dam gaat...............

• netappie
hanev001 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 17:01:
[...]

Bedenk ook dat het grootste aantal gebruikers (de doelgroep voor het product) de standaard NOM instelling zullen gebruiken en helemaal geen behoefte hebben aan de extras en dus ook geen extra kosten zullen hebben.

De intresse in deze opties worden vooral geuit door mensen hier die maar niet toe willen geven dat ze een batterij gekocht hebben die niet bij hun wensen past en dus maar vinden dat de leverancier gratis voor hun allerlei zaken moet toevoegen.
Heel simpel gezegd kunnen de meeste merken dit al zonder maandelijkse kosten.

De HomeWizard PiB is al niet de goedkoopste, dus dan zou een meerprijs voor dit soort functionaltiteit het nog minder aantrekkelijk maken. Zo'n batterij moet zichzelf min of meer terug verdienen, niet nog meer kosten met zich mee brengen.
hanev001 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 17:01:
[...]

Ik ben het niet helemaal met je eens. Dat een grote groep hier geen behoefte aan heeft weet je niet. Dat je dat zelf misschien niet hebt is wat anders. Recent heeft HW een enquête uitgestuurd met best veel vragen over de PIB. Versie 2? Of is het voor de ontwikkeling van.............. time will tell.

Dat laatste is een wat aparte reactie. Ik quote je even:

Denk je oprecht dat HW voor een select groepje mensen maanden gaat zitten programmeren? Daar geloof ik niets van. Ik zie dit meer als een mooie aanvulling. De PIB wordt voor iedereen, ook de set and forget klanten veel slimmer als ik het interview goed bekijk. Daarnaast is het een gegeven dat dynamische energiecontracten sterk toenemen. Als HW deze klanten ook wilt bedienen moeten ze dus iets met dynamisch doen. Dat dwingt een groepje mensen niet af. Dat is zicht op de marktontwikkelingen hebben.

• netappie
Devke schreef op zondag 18 januari 2026 @ 17:02:
[...]

Heb je HA of Homey? Dan kun je zelf al wel evt het e.a. besturen zoals je zelf wenst. Ik ben in maart vorig jaar naar dynamisch gestapt met de gedachte dat een PIB de goedkopere stroom kon opvangen ipv het net op zou duwen.
Nee, ik heb er wel over nagedacht, maar ik vind dat de batterij zelf zo slim moet zijn dat hij alleen laad en ontlaad als het gunstig is.

Dynamische contracten worden steeds meer de standaard en voor het geld kan je best verwachten dat dit dus ook vanzelf goed gaat.
netappie schreef op zondag 18 januari 2026 @ 17:33:
[...]

Nee, ik heb er wel over nagedacht, maar ik vind dat de batterij zelf zo slim moet zijn dat hij alleen laad en ontlaad als het gunstig is.

Dynamische contracten worden steeds meer de standaard en voor het geld kan je best verwachten dat dit dus ook vanzelf goed gaat.
Helder. Mocht je toch anders overwegen dan DM me maar een x. Kan je dan wel e.a. aan code delen. Anders even geduld hebben op HW :-)

netappie schreef op zondag 18 januari 2026 @ 17:28:
[...]

Heel simpel gezegd kunnen de meeste merken dit al zonder maandelijkse kosten.

De HomeWizard PiB is al niet de goedkoopste, dus dan zou een meerprijs voor dit soort functionaltiteit het nog minder aantrekkelijk maken. Zo'n batterij moet zichzelf min of meer terug verdienen, niet nog meer kosten met zich mee brengen.
Nee, het is juist andersom. Waarom zouden mensen die wel de batterij willen maar niet deze extras daarvoor moeten betalen. Het ontwikkelen is hoe dan ook niet gratis dus zullen de kosten terug moeten komen via de prijs van het product. Het is het simpele principe van je koopt iets in de basis uitvoering en voor de mogelijke opties betaal extra, dat is de standaard voor ongeveer alles wat er te koop wordt aangeboden.

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Kunnen we deze discussie niet voeren op het moment dat duidelijk is wat HW precies gaat doen?

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• Boefs
Devke schreef op zondag 18 januari 2026 @ 17:11:
[...]

Zeker we moeten afwachten. Ik kan me wel voorstellen dat een bedrijf niet eindeloos "gratis" software kan ontwikkelen. De PIB is in de markt gezet als set and forget systeem. Opwek opvangen, in NOM draaien en de volgende dag hetzelfde even grof gezegd. Inmiddels is er via HA/Homey dynamisch al het e.a. mogelijk. Vanuit de app kun je laden buiten de orginele functionaliteit om. Daar komt nu straks een lijkt zelflerend systeem bij. We zijn als Hollanders gek op "gratis", alleen daar betaal je de hypotheek niet van.
Maar het is niet gratis, want je hebt geïnvesteerd in de hardware en een abonnement. Dat er met software nieuwe features gelanceerd worden is nodig om het ecosysteem aantrekkelijk te houden.

• Ferdinand Oeinck
ArthurMorgan schreef op zondag 18 januari 2026 @ 17:46:
Kunnen we deze discussie niet voeren op het moment dat duidelijk is wat HW precies gaat doen?
Dan zijn we misschien te laat...

• Ferdinand Oeinck
Boefs schreef op zondag 18 januari 2026 @ 18:02:
[...]

Maar het is niet gratis, want je hebt geïnvesteerd in de hardware en een abonnement. Dat er met software nieuwe features gelanceerd worden is nodig om het ecosysteem aantrekkelijk te houden.
Nee hoor, ik heb geen abonnement voor mijn PiB's afgesloten en ga dat ook niet doen in de toekomst.

• netappie
Ferdinand Oeinck schreef op zondag 18 januari 2026 @ 18:04:
[...]

Dan zijn we misschien te laat...
Op de productpagina van Homewizard staat het volgende:

"Geen abonnement
Gratis app, software en updates. Systeemeisen minimaal iOS 15 of Android 9."

Lijkt mij genoeg reden voor ontbinden van de koop als ze dat achteraf niet nakomen.
netappie schreef op zondag 18 januari 2026 @ 18:12:
[...]

Op de productpagina van Homewizard staat het volgende:

"Geen abonnement
Gratis app, software en updates. Systeemeisen minimaal iOS 15 of Android 9."

Lijkt mij genoeg reden voor ontbinden van de koop als ze dat achteraf niet nakomen.
Wat komen ze niet na volgens jouw?
Nergens staat dat die updates nieuwe ontwikkelingen zullen bevatten. Updates kunnen ook gewoon bugfixes zijn. Ook staat nergens dat je een abonnement dient te hebben voor de batterij simpel omdat er geen features zijn die onder abonnement vallen Eventuele nieuwe zaken vallen dan ook onder nieuwe voorwaarden.

• netappie
hanev001 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 18:26:
[...]

Wat komen ze niet na volgens jouw?
Nergens staat dat die updates nieuwe ontwikkelingen zullen bevatten. Updates kunnen ook gewoon bugfixes zijn. Ook staat nergens dat je een abonnement dient te hebben voor de batterij simpel omdat er geen features zijn die onder abonnement vallen Eventuele nieuwe zaken vallen dan ook onder nieuwe voorwaarden.
Dit staat ook nog verderop op die pagina:

"Is de batterij echt €1195 of zit ik aan extra kosten of een abonnement vast?
De Plug-In Battery kost €1195 en je krijgt hier gratis software en updates bij. Er zijn geen extra kosten en je hebt geen abonnement nodig. Wel heb je een P1 Meter nodig om de batterij aan te kunnen sturen."

Veel duidelijker dan dat kan het volgens mij niet.
netappie schreef op zondag 18 januari 2026 @ 18:35:
[...]

Dit staat ook nog verderop op die pagina:

"Is de batterij echt €1195 of zit ik aan extra kosten of een abonnement vast?
De Plug-In Battery kost €1195 en je krijgt hier gratis software en updates bij. Er zijn geen extra kosten en je hebt geen abonnement nodig. Wel heb je een P1 Meter nodig om de batterij aan te kunnen sturen."

Veel duidelijker dan dat kan het volgens mij niet.
Nogmaals wat klopt daar niet aan? Je koopt de batterij tegen die voorwaarden. Nergens wordt vermeld dat je in de toekomst gratis nieuwe extra features gaat ontvangen.

• netappie
hanev001 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 18:48:
[...]

Nogmaals wat klopt daar niet aan? Je koopt de batterij tegen die voorwaarden. Nergens wordt vermeld dat je in de toekomst gratis nieuwe extra features gaat ontvangen.
Die expliciete vraag is beantwoord: Geen abonnement nodig, 1x betalen en daarmee klaar.

Daarmee kan je zo naar de rechter als ze hiermee een verwachting hebben gegeven die niet na wordt gekomen.

Maar als jij er iets anders uit haalt dan moet je daar vooral van uit gaan.
netappie schreef op zondag 18 januari 2026 @ 18:55:
[...]

Die expliciete vraag is beantwoord: Geen abonnement nodig, 1x betalen en daarmee klaar.

Daarmee kan je zo naar de rechter als ze hiermee een verwachting hebben gegeven die niet na wordt gekomen.

Maar als jij er iets anders uit haalt dan moet je daar vooral van uit gaan.
Welke verwachting hebben ze gegeven? Deze bestaan alleen in jouw hoofd. Een wensen lijst van zaken die je graag zou zien maar die het product dat je koopt helemaal niet heeft.

Je hebt geen abonnement nodig en na betaling is het product jouw eigendom en werkt zoals in de specificaties is vermeld.

• satya
Ik begin er echt de pey in te krijgen sinds de laatste firmware van de batterij. Of hij gaat niet ontladen maar doet dat na 00:00 uur, nu stopt hij vrolijk met laden bij een volle dag zon. Voor de zekerheid vanmorgen uit en aan gezet, maar dat helpt ook niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9uNT_q_osnzrMK3qjE0UZAVgC-I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LLeFmkPw3KHUf8OAW3EueaUK.png?f=fotoalbum_large
satya schreef op zondag 18 januari 2026 @ 19:29:
Ik begin er echt de pey in te krijgen sinds de laatste firmware van de batterij. Of hij gaat niet ontladen maar doet dat na 00:00 uur, nu stopt hij vrolijk met laden bij een volle dag zon. Voor de zekerheid vanmorgen uit en aan gezet, maar dat helpt ook niet.
[Afbeelding]
De laatse firmware van de batterij draait al even. Bedoel je niet van de P1? Daar zit de aansturing van de batterij in.

Wanneer is dit ontstaan? Zie je een foutmelding / code in de app?

• satya
Devke schreef op zondag 18 januari 2026 @ 20:19:
[...]

De laatse firmware van de batterij draait al even. Bedoel je niet van de P1? Daar zit de aansturing van de batterij in.

Wanneer is dit ontstaan? Zie je een foutmelding / code in de app?
Het is begonnen bij de laatste batterij firmware 1.0503, de P1 is gisteren of eergisteren bijgewerkt. Dat het rond 00:00 of 12:00 gebeurt is ook wel bijzonder. Het komt steeds vaker voor dat het laden of ontladen niet gebeurd want dat zou moeten. In de app zijn de waarden ook regelmatig geinveteerd (laden/ontladen).
Misschien de P1 eens herstarten.
satya schreef op zondag 18 januari 2026 @ 21:01:
[...]

Het is begonnen bij de laatste batterij firmware 1.0503, de P1 is gisteren of eergisteren bijgewerkt. Dat het rond 00:00 of 12:00 gebeurt is ook wel bijzonder. Het komt steeds vaker voor dat het laden of ontladen niet gebeurd want dat zou moeten. In de app zijn de waarden ook regelmatig geinveteerd (laden/ontladen).
Tijdstip is idd opvallend. In de app zie je geen melding bij de batterij op het moment dat het gebeurd?

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:06

fxs81

Julianadorp

[...]
Ik zou hem inderdaad even een minuutje loshalen van de slimme meter (en van stroom af als hij apart voeding krijgt) en er dan weer in doen.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• Vahalis
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 13:05
[...]

Wat is de reactie van Homewizard op deze problemen?

4.590 Wp PV. 2x Homewizard Battery

• RaVenXeoN
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11-02 15:17
Ik weet niet of het hier al gezegd is, maar HomeWizard claimed het dynamisch laden van de batterij nog "voor het einde van de winter" beschikbaar te maken :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dC2FQyAYNT4PhFkT-kQsU-ffH_k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cGdawmbMCGlNG5Fv9sjuOSes.jpg?f=fotoalbum_large

Bron : https://www.homewizard.co...overzicht-homewizard-app/

• AtlAntA
RaVenXeoN schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:55:
Ik weet niet of het hier al gezegd is, maar HomeWizard claimed het dynamisch laden van de batterij nog "voor het einde van de winter" beschikbaar te maken :-)

[Afbeelding]

Dan hebben ze nog tot 21 maart? :)

• meesje

[Afbeelding]

Dit stond er toch al een tijdje? Het artikel dateert van 8 december rond de tijd dat de nieuwe app was vrijgegeven. Het zou mooi zijn dat het ‘voorspellende’ implementeren. Mijn petje af als ze dit goed voor elkaar krijgen.

[Afbeelding]

Voor dat iedereen ineens weer hoopvol wordt en gaat praten over gewekte verwachtingen. Er staat nergens dat dit gratis zal zijn. Als het komt is de kans groot dat dit beschikbaar komt in het Plus abbonnement of iets apart alleen voor de batterijen.

• AtlAntA
hanev001 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:14:
[...]

Voor dat iedereen ineens weer hoopvol wordt en gaat praten over gewekte verwachtingen. Er staat nergens dat dit gratis zal zijn. Als het komt is de kans groot dat dit beschikbaar komt in het Plus abbonnement of iets apart alleen voor de batterijen.
Onder die voorwendselen hebben de mensen de accu's niet gekocht. Dus kan me niet voorstellen dat ze dat gaan doen.

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:06

fxs81

Julianadorp

Het blijft allemaal speculeren nog natuurlijk maar ik kan me prima voorstellen dat dit onder Energy+ komt te vallen. Net zoals er nu ook al diverse extra functies van de HW infrastructuur onder het + abo vallen.
Dat ik de pibs kocht was het verhaal alleen nul op de meter en updates dus ik zou me dan ook niet genept voelen als extra functies voor de pib onder het + abo komen.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• satya
Vahalis schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:39:
[...]

Wat is de reactie van Homewizard op deze problemen?
Nog geen, de verstoring zojuist in de persoonlijk chat aan kunnen geven. Vandaag weer, vanaf 10:45 spontaan gestopt met laden bij de volle zon.
satya schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:35:
[...]

Nog geen, de verstoring zojuist in de persoonlijk chat aan kunnen geven. Vandaag weer, vanaf 10:45 spontaan gestopt met laden bij de volle zon.
Wat zijn de software versies van de batterijen en p1. Wanneer dit de laatste versie zijn dan kijkt de voeding van p1 na.

• netappie
hanev001 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:14:
[...]

Kansloos, zowel juridisch als commercieel.

• meesje
Je hoeft van mij niet alles door een roze bril te bekijken. Er maar gelijk vanuit gaan, of de kans groot achten, dat extra functionaliteit onder een abonnement gestopt gaat worden, vind ik een erg negatieve kijk. Als je op de concurrent let, bv Zendure, zit dit gewoon in de functionaliteit zonder extra kosten.
netappie schreef op maandag 19 januari 2026 @ 17:42:
[...]

Kansloos, zowel juridisch als commercieel.
Of het commercieel een goed of slecht idee is is een opinie.
Maar dat het juridisch niet zou mogen is ronduit lachwekkend.
meesje schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:04:
Je hoeft van mij niet alles door een roze bril te bekijken. Er maar gelijk vanuit gaan, of de kans groot achten, dat extra functionaliteit onder een abonnement gestopt gaat worden, vind ik een erg negatieve kijk. Als je op de concurrent let, bv Zendure, zit dit gewoon in de functionaliteit zonder extra kosten.
Dat is nu iets wat ik totaal niet begrijp.
Als die Zendure beter is waarom heb je dan een HW batterij gekocht? Waarom zou HW moeten doen wat een ander fabrikant doet?

• netappie
hanev001 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:17:
[...]

Of het commercieel een goed of slecht idee is is een opinie.
Maar dat het juridisch niet zou mogen is ronduit lachwekkend.
https://wetboekplus.nl/bu...teit-en-non-conformiteit/

• meesje
hanev001 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:19:
[...]

Dat is nu iets wat ik totaal niet begrijp.
Als die Zendure beter is waarom heb je dan een HW batterij gekocht? Waarom zou HW moeten doen wat een ander fabrikant doet?
Je doet een grote aanname. En daarnaast kijk je er in in mijn ogen erg negatief naar. Niemand weet wat HW gaat doen totdat ze het gaan releasen. Het is allemaal speculeren. Wat betreft mijn verwijzing naar bv Zendure is dat HW ongetwijfeld kijkt naar wat de concurrentie doet. Ik had verwacht dat dat wel duidelijk was.
Ja en wat heeft dat te maken met nieuwe features die nog niet bestonden en nog steeds niet bestaan. Dus niemand kan een overeenkomst hebben waar niet aan voldaan wordt.(punt 1 van het wets artikel)
Tenzij je een overeenkomst hebt waar in duidelijk wordt vermeld dat toekomstige features alsnog gratis beschikbaar worden gemaakt.
Post daar even een copie van als je die hebt of hou anders op met zaken te beweren die niet waar zijn.

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:15
Zullen wij gewoon wachten tot de features daadwerkelijk beschikbaar zijn? Het opwekseizoen komt er ook weer aan en dan is het allemaal niet meer zo spannend.

Alles uit de grote vuurbal zo floep je batterij in.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-02 23:43
Lekker hoor deze spread met de batterijen. Drie stuks. Vol, kwart leeg, vol en hoppa leeg op de dure uren. Er zit nog een cent verschil in de prijzen van Nordpool en EnergyZero. Ik denk dat het met tijdzones te maken heeft. EnergyZero en Nordpool t.o.v. de prijzen op ANWB Energie lopen niet gelijk.

Morgen een spread van 18 cent. Nice.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Q5_NfTGXTx5IQSS9Br3AXtlviU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o759rItdD7n2aDqmkw2e3lyA.jpg?f=fotoalbum_large

Batterij grafiek

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4E1J2z43SbuxJDctOZP8nP25jcY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YqnK3KZyypk1i9RvL8bv3XnH.jpg?f=fotoalbum_large

Mooi de nul gehouden in de dure uren... en zelfs wat teruggeleverd (salderen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/inoZ6ZbiBz4kupJuEHlmZrdcT98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O2n69oP1gO4MDUOAZkSu5ckA.jpg?f=fotoalbum_large

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

Pagina: 1 ... 245 ... 249 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2