Xelation schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:20:
Overzicht Tarieven & Kosten (januari 2026)
Kenmerk Eneco Stroom Vast (1j) Eneco VoordeelMomenten Eneco Dynamisch
kWh prijs (normaal) € 0,2377 € 0,2377 Wisselt per uur
kWh prijs (dal) € 0,2291 € 0,1664 (30% korting) Wisselt per uur
Terugleverkosten € 0,115 per kWh € 0,115 per kWh Geen vaste kosten
Terugleververgoeding € 0,010 per kWh € 0,010 per kWh Marktprijs per uur
Analyse voor jouw situatie (14 panelen + batterij):
- Eneco Stroom Vast:
1. Zekerheid: Je hebt 1 jaar lang dezelfde tarieven voor zowel verbruik als teruglevering.
2. Nadeel: Je betaalt altijd circa € 0,115 per kWh aan terugleverkosten voor de stroom die je niet direct verbruikt of in je batterij opslaat. Met 14 panelen kan dit bedrag flink oplopen.
- Eneco VoordeelMomenten:
1. Thuisbatterij voordeel: Je kunt de thuisbatterij programmeren om op te laden tijdens de "VoordeelMomenten" (doordeweeks 23:00-07:00 en het gehele weekend) tegen 30% korting.
2. Strategie: Gebruik de opgeslagen goedkope stroom tijdens de dure uren overdag. Let op: ook hier gelden de vaste terugleverkosten van € 0,115/kWh.
- Eneco Dynamisch:
1. Grootste potentieel: Er zijn geen vaste terugleverkosten per kWh. In plaats daarvan krijg (of betaal) je de marktprijs van dat uur.
2. Thuisbatterij: Dit is de meest rendabele optie als je de batterij slim aanstuurt om op te laden bij negatieve of zeer lage prijzen (veel wind/zon) en te ontladen wanneer de prijzen hoog zijn (avondpiek).
3. Risico: Bij zonnig weer midden op de dag kunnen prijzen negatief zijn; je betaalt dan om stroom terug te leveren. De thuisbatterij vangt dit op door die stroom juist op te slaan.
Advies:
- Kies Dynamisch als je de thuisbatterij (bijv. de HomeWizard batterij) automatisch laat handelen op uurtarieven. Je vermijdt hiermee de hoge vaste terugleverkosten van de vaste contracten.
- Kies VoordeelMomenten als je liever vaste tijden en prijzen hebt, maar wel wilt profiteren van het dag/nacht-verschil met je batterij.
- Kies Stroom Vast alleen als je volledige prijszekerheid wilt en bereid bent de terugleverkosten voor lief te nemen.
Maar wat doen jullie met een Dynamisch contract op de zonnige dagen? Hebben jullie knijter veel batterijen of zetten jullie als batterij(en) vol geautomatiseerd de zonnepanelen uit?
Ik heb nu Vast en zat naar Voordeelmomenten te kijken. Dynamisch kan, maar dan moet je het wel superstrak hebben ingeregeld en geautomatiseerd hebben.
Net gesproken met Eneco, ik kan ondanks dat mijn Vast contract pas in oktober boeteloos overstappen naar Dynamisch. Goed moment om met HA te spelen denk ik 🤔