• Holvoetn
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17:02
Hoe ik het zie

Discharge only
Bv je hebt batterij opgeladen aan zeer laag tarief en je wil die enkel laten ontladen tijdens dure periode.

Charge only
Met klein beetje zon batterij laten vol lopen tot het de moeite is om alles terug te lossen.

Voor beide opties altijd proberen om zo veel mogelijk tegen Nul op de Meter te blijven.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:25
hanev001 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:31:
[...]

Deze poll is om twee redenen verkeerd.
Zoals je zelf aangeeft zitten hier de actievere techneuten. Die zullen dus sneller antwoorden dat ze deze optie willen. Maar belangrijker je bereikt hiermee maar een fractie van de kopers van de batterijen en is dus verre van representatief.
Waarom zie je dit als verkeerd? De poll is toch om te inventariseren of er behoefte is aan bepaalde functionaliteit in de HW app? Dan geef je bij het indien van een wens (change) toch meer gewicht? Deze functionaliteit is dan een aanvulling op bestaande functionaliteit en komt niet in de plaats van iets.

• meesje
Holvoetn schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:03:
Hoe ik het zie

Discharge only
Bv je hebt batterij opgeladen aan zeer laag tarief en je wil die enkel laten ontladen tijdens dure periode.

Charge only
Met klein beetje zon batterij laten vol lopen tot het de moeite is om alles terug te lossen.

Voor beide opties altijd proberen om zo veel mogelijk tegen Nul op de Meter te blijven.
Betekent discharge only dat je alleen teruggeeft aan het net of teruggeven aan de woning?
Charge only betekent dat de woning alleen van het net energie haalt?

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15:42
Holvoetn schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:03:
Hoe ik het zie

Discharge only

Charge only

Bij discharge, dus geen teruglevering, maar bewaren tot een dure periode? Ondertussen wel je eigen verbruik uit de accu halen?

Bij charge dus geen stroom uit het net, maar accu laden en eigen verbruik afdekken? Dat doet hij normaal toch ook?

Vrijstaand 1914 | Extra vloer en muurisolatie | Triple glas | WTW: in aanmaak | WP: Nibe F2120-16 + VVM310 met SMO40 + RMU40 | CV wonen: vloerverwarming, slapen: Jaga Strada DHB Hybrid | Solar: Fronius west 7.0kVA | Accu 2x HomeWizard PiB

• LV1
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 17:52

LV1

Devke schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:12:
[...]

De P1 meter is de aansturing voor de batterij. Je kunt deze opties gebruiken als je beschikt over HA / Homey. Je kunt ook via curl commando's in een Dos prompt sturing geven. Minder fraai maar het kan.
Dat het met curl kan, staat bij mij al meer dan een half jaar genoteerd, maar ik ging en ga er vanuit dat Homewizard deze 'charge only' en 'discharge only' modi in de app inbouwt. Volgens mij is dat ook al min of meer toegezegd. Anders moet ik de batterijen toch een TOKEN ontfutselen.
Belangrijkste argument op dit moment is het laden van een EV op zonnnige dagen. Als de batterijen vol zijn, wil je niet dat de EV die weer leegtrekt als er een wolkje voor de zon komt of als de zon minder wordt in de namiddag. Met de matige RTE van 70%, wil ik de volle batterijen liever voor de stroomvreters tijdens avondactiviteiten inzetten zoals: inductiekoken, wassen, drogen, strijken e.d.
Mocht ik dit jaar al overgaan op een dynamisch contract, dan worden de opties 'charge only' en 'discharge only' nog veel belangrijker.

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:51
Normaal bij "zero" stand dan laad hij de batterij met zonopwek overschot, zodra je bijvoorbeeld de wasmachine aanzet gaat hij uit de batterij gebruiken en het net. In de charge only stand blijft hij de accu vullen met zonnestroom, maar gaat hij alleen uit het net stroom pakken zodra je de wasmachine aanzet. Vooral handig bij dynamisch contract, dan heb je alleen goedkope stroom in je accu en verbruik je die pas als je de batterij op zero zet of discharge only.
Discharge only zal hij de opgewekte zonnestroom niet naar je batterij sturen maar alleen stroom uit de batterij gebruiken, en de opgewekte stroom het net op sturen. Dus charge only bij goedkope uren en discharge only bij de dure uren.

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

RISL schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 18:59:
[...]

Wellicht wil je nog even toelichten wat zero_discharge_only en zero_charge_only betekent en wat je er eventueel aan hebt?
zero_discharge_only is alleen ontladen. Als er meer opwek is dan verbruik, netto overschot, dan zal de batterij niet gaan laden. Pas als er een netto tekort is springt de batterij bij met als doel NOM te draaien. Dit is bijvoorbeeld bij een dynamisch tarief handig. Je kunt er dan voor kiezen om de relatief duurdere uren het net in te laten gaan. De batterij wil je het liefst laden met de uren die het goedkoopst zijn.

zero_charge_only is dat je wel laden wilt bij opwek maar niet wenst te ontladen. Op de dure uren zou je er dan voor kunnen kiezen de opgeslagen opwek van die dag in te zetten op de dure uren.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

meesje schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:12:
[...]

Betekent discharge only dat je alleen teruggeeft aan het net of teruggeven aan de woning?
Charge only betekent dat de woning alleen van het net energie haalt?
zero is bewust gekozen door Homewizard. Je levert terug aan je woning dan. Bij het weglaten van zero zou het de veronderstelling kunnen wekken dat je de batterij naar het net zou kunnen ontladen. Voor je andere vraag, zie uitleg hierboven. Laden uit het net gebeurd alleen bij SoC drift en dan voor het deel dat niet door de panelen opgewekt wordt. Aanvulling vanuit het net.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

LV1 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:14:
[...]

Dat het met curl kan, staat bij mij al meer dan een half jaar genoteerd, maar ik ging en ga er vanuit dat Homewizard deze 'charge only' en 'discharge only' modi in de app inbouwt. Volgens mij is dat ook al min of meer toegezegd. Anders moet ik de batterijen toch een TOKEN ontfutselen.
Belangrijkste argument op dit moment is het laden van een EV op zonnnige dagen. Als de batterijen vol zijn, wil je niet dat de EV die weer leegtrekt als er een wolkje voor de zon komt of als de zon minder wordt in de namiddag. Met de matige RTE van 70%, wil ik de volle batterijen liever voor de stroomvreters tijdens avondactiviteiten inzetten zoals: inductiekoken, wassen, drogen, strijken e.d.
Mocht ik dit jaar al overgaan op een dynamisch contract, dan worden de opties 'charge only' en 'discharge only' nog veel belangrijker.
Bij dynamisch zeker belangrijk maar ik zie je ook een toepassing beschrijven bij een ander contract dan dynamisch. Liever tegen hogere vermogens ontladen i.v.m. de RTE. De PIBS staan even bij mijn Pa ter kennismaking met de thuisbatterij. Hij heeft een vast contract met boete en hij speelt al nu al meer met deze 2 opties. Zijn doel is de nacht willen afdekken zonder direct overdag de boel al leeg te trekken.

• Xelation
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:20

Xelation

Bendable Poseable

Overzicht Tarieven & Kosten (januari 2026)
Kenmerk Eneco Stroom Vast (1j) Eneco VoordeelMomenten Eneco Dynamisch
kWh prijs (normaal) € 0,2377 € 0,2377 Wisselt per uur
kWh prijs (dal) € 0,2291 € 0,1664 (30% korting) Wisselt per uur
Terugleverkosten € 0,115 per kWh € 0,115 per kWh Geen vaste kosten
Terugleververgoeding € 0,010 per kWh € 0,010 per kWh Marktprijs per uur

Analyse voor jouw situatie (14 panelen + batterij):
- Eneco Stroom Vast:
1. Zekerheid: Je hebt 1 jaar lang dezelfde tarieven voor zowel verbruik als teruglevering.
2. Nadeel: Je betaalt altijd circa € 0,115 per kWh aan terugleverkosten voor de stroom die je niet direct verbruikt of in je batterij opslaat. Met 14 panelen kan dit bedrag flink oplopen.

- Eneco VoordeelMomenten:
1. Thuisbatterij voordeel: Je kunt de thuisbatterij programmeren om op te laden tijdens de "VoordeelMomenten" (doordeweeks 23:00-07:00 en het gehele weekend) tegen 30% korting.
2. Strategie: Gebruik de opgeslagen goedkope stroom tijdens de dure uren overdag. Let op: ook hier gelden de vaste terugleverkosten van € 0,115/kWh.

- Eneco Dynamisch:
1. Grootste potentieel: Er zijn geen vaste terugleverkosten per kWh. In plaats daarvan krijg (of betaal) je de marktprijs van dat uur.
2. Thuisbatterij: Dit is de meest rendabele optie als je de batterij slim aanstuurt om op te laden bij negatieve of zeer lage prijzen (veel wind/zon) en te ontladen wanneer de prijzen hoog zijn (avondpiek).
3. Risico: Bij zonnig weer midden op de dag kunnen prijzen negatief zijn; je betaalt dan om stroom terug te leveren. De thuisbatterij vangt dit op door die stroom juist op te slaan.

Advies:
- Kies Dynamisch als je de thuisbatterij (bijv. de HomeWizard batterij) automatisch laat handelen op uurtarieven. Je vermijdt hiermee de hoge vaste terugleverkosten van de vaste contracten.

- Kies VoordeelMomenten als je liever vaste tijden en prijzen hebt, maar wel wilt profiteren van het dag/nacht-verschil met je batterij.

- Kies Stroom Vast alleen als je volledige prijszekerheid wilt en bereid bent de terugleverkosten voor lief te nemen.

Maar wat doen jullie met een Dynamisch contract op de zonnige dagen? Hebben jullie knijter veel batterijen of zetten jullie als batterij(en) vol geautomatiseerd de zonnepanelen uit?

Ik heb nu Vast en zat naar Voordeelmomenten te kijken. Dynamisch kan, maar dan moet je het wel superstrak hebben ingeregeld en geautomatiseerd hebben.

Net gesproken met Eneco, ik kan ondanks dat mijn Vast contract pas in oktober boeteloos overstappen naar Dynamisch. Goed moment om met HA te spelen denk ik 🤔
Xelation schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:20:

- Eneco Stroom Vast:
1. Zekerheid: Je hebt 1 jaar lang dezelfde tarieven voor zowel verbruik als teruglevering.
2. Nadeel: Je betaalt altijd circa € 0,115 per kWh aan terugleverkosten voor de stroom die je niet direct verbruikt of in je batterij opslaat. Met 14 panelen kan dit bedrag flink oplopen.

1. Thuisbatterij voordeel: Je kunt de thuisbatterij programmeren om op te laden tijdens de "VoordeelMomenten" (doordeweeks 23:00-07:00 en het gehele weekend) tegen 30% korting.
2. Strategie: Gebruik de opgeslagen goedkope stroom tijdens de dure uren overdag. Let op: ook hier gelden de vaste terugleverkosten van € 0,115/kWh.

- Eneco Dynamisch:
1. Grootste potentieel: Er zijn geen vaste terugleverkosten per kWh. In plaats daarvan krijg (of betaal) je de marktprijs van dat uur.
2. Thuisbatterij: Dit is de meest rendabele optie als je de batterij slim aanstuurt om op te laden bij negatieve of zeer lage prijzen (veel wind/zon) en te ontladen wanneer de prijzen hoog zijn (avondpiek).
3. Risico: Bij zonnig weer midden op de dag kunnen prijzen negatief zijn; je betaalt dan om stroom terug te leveren. De thuisbatterij vangt dit op door die stroom juist op te slaan.

Advies:
- Kies Dynamisch als je de thuisbatterij (bijv. de HomeWizard batterij) automatisch laat handelen op uurtarieven. Je vermijdt hiermee de hoge vaste terugleverkosten van de vaste contracten.

- Kies VoordeelMomenten als je liever vaste tijden en prijzen hebt, maar wel wilt profiteren van het dag/nacht-verschil met je batterij.

- Kies Stroom Vast alleen als je volledige prijszekerheid wilt en bereid bent de terugleverkosten voor lief te nemen.

Maar wat doen jullie met een Dynamisch contract op de zonnige dagen? Hebben jullie knijter veel batterijen of zetten jullie als batterij(en) vol geautomatiseerd de zonnepanelen uit?

Ik heb nu Vast en zat naar Voordeelmomenten te kijken. Dynamisch kan, maar dan moet je het wel superstrak hebben ingeregeld en geautomatiseerd hebben.

Net gesproken met Eneco, ik kan ondanks dat mijn Vast contract pas in oktober boeteloos overstappen naar Dynamisch. Goed moment om met HA te spelen denk ik 🤔
Ik ben wel benieuwd hoe Eneco het e.a. ziet i.c.m. Homewizard PIB. Ze praten over "als je de batterij prorgrammeert".... dan zal je aan de slag met HA / Homey moeten.

Ik zie nog een vraag staan met dynamisch. Op zonnige dagen laat ik de batterij laden op de goedkoopste uren. Van leeg naar vol is een ruime 3 uur. We zetten een wasmachine aan naast de vaatwasser o.a. Verbruiken dan dus ook. Evt auto laden. Nu kan het overschot daarna evt het net weer op. Komend jaar ga ik wel kijken of de omvormer te sturen is. Als het niet meer rendabel is om terug te leveren dan vangen we op.

• meesje
Wie kan het ‘Let op’ blok aanpassen?
Bij ‘ Doet de app wat raars? Post dat hier’ wordt verwezen naar een gesloten topic. Daarvoor is kijken we nu eerst even op allestoringen.
meesje schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:34:
Wie kan het ‘Let op’ blok aanpassen?
Bij ‘ Doet de app wat raars? Post dat hier’ wordt verwezen naar een gesloten topic. Daarvoor is kijken we nu eerst even op allestoringen.
Goed opgemerkt. Dat zal een moderator moeten doen. Dit kan als TS niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 13-01-2026 21:49 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:09

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Done

Wise enough to play the fool

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:00

- Eneco Stroom Vast:

- Eneco Dynamisch:

Advies:

"2. Nadeel: Je betaalt altijd circa € 0,115 per kWh aan terugleverkosten voor de stroom die je niet direct verbruikt of in je batterij opslaat. Met 14 panelen kan dit bedrag flink oplopen."

Dit kan ik niet rijmen. Zeggen ze nou dat je ook moet betalen voor de energie die je in je accu's opslaat? In het geval van de PiB dus de de energie die van je dak af komt en dan de accu's in gaat en daarna door je huis wordt verbruikt? Het is nog vroeg dus weet niet zeker of het goed begrijp maar dit is toch van de zotte?

De energieboer zou in theorie niet kunnen weten waar de stroom in de accu's vandaan komt. Dus hoe willen ze extra heffen op energie wat je in je accu's opslaat?

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
AtlAntA schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 06:49:
[...]

"2. Nadeel: Je betaalt altijd circa € 0,115 per kWh aan terugleverkosten voor de stroom die je niet direct verbruikt of in je batterij opslaat. Met 14 panelen kan dit bedrag flink oplopen."

Dit kan ik niet rijmen. Zeggen ze nou dat je ook moet betalen voor de energie die je in je accu's opslaat? In het geval van de PiB dus de de energie die van je dak af komt en dan de accu's in gaat en daarna door je huis wordt verbruikt? Het is nog vroeg dus weet niet zeker of het goed begrijp maar dit is toch van de zotte?

De energieboer zou in theorie niet kunnen weten waar de stroom in de accu's vandaan komt. Dus hoe willen ze extra heffen op energie wat je in je accu's opslaat?
Die je of niet direct zelf gebruikt of niet direct opslaat op je batterij. Het woord niet slaat dus op beide zinsdelen.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• DG64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 17:51
AtlAntA schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 06:49:
[...]

Ik heb idee dat ze het hebben over een batterij waarmee je kan handelen, ofwel niet een HW PIB.

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:19

Aardedraadje

Met kabelschoen

Met een RTE van 70-75% is die 30% korting niet genoeg. In de meeste gevallen speel je door de verliezen quitte op de rekening met deze strategie. Hooguit heb je hiermee gratis COP-1 verwarming.
Juist de HomeWizard batterij is hiervoor ongeschikt, omdat die niet geprogrammeerd kan worden om te ontladen en is dus ongeschikt om te handelen. Een strategie waarbij je goedkoop laadt en duur NOM draait werkt wel goed.

Eneco weet het leuk te verkopen. Ik zou kijken naar alternatieven.

• BelgianStar
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 04:56
Ik heb eergisteren mijn derde HW PIB aangesloten en in de app gekoppeld maar hij blijft continue zeggen dat die op de juiste firmware zit, terwijl in feite deze nog de vorige draait, 406 ipv 503.

Enkele dagen afwachten en zien of ik dan toch plots kan updaten? Mijn andere twee zitten al op 503..

• carpcatcher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-02 17:56
LV1 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:14:
[...]

Dat het met curl kan, staat bij mij al meer dan een half jaar genoteerd,
maar was dit niet alleen voor de beta gebruikers?
carpcatcher schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:06:
[...]

maar was dit niet alleen voor de beta gebruikers?
Nee. Als je beschikt over de juiste P1 firmware dan kun je dat via een dosprompt invoeren. Wel dan een bearer code nodig. Hoe?

https://api-documentation...com/docs/category/api-v2/

• SilentScreamer
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-02 12:56
BelgianStar schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 07:56:
Ik heb eergisteren mijn derde HW PIB aangesloten en in de app gekoppeld maar hij blijft continue zeggen dat die op de juiste firmware zit, terwijl in feite deze nog de vorige draait, 406 ipv 503.

Enkele dagen afwachten en zien of ik dan toch plots kan updaten? Mijn andere twee zitten al op 503..
Ik zit ook al maanden te wachten tot mijn ene batterij (4 september 2025 geleverd) een firmware update krijgt. Tijdens de donkere maanden is dit super inefficient, dus hopelijk kan die iets slimmer laden. Ik heb liever dat die niet ontlaad tot die op 50% zit o.i.d. in deze maanden. Dan blijft die niet constant omschakelen.

Ik heb nog steeds 1.0406, hoe kom ik aan 1.0503??

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:17
SilentScreamer schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:55:
[...]

Ik zit ook al maanden te wachten tot mijn ene batterij (4 september 2025 geleverd) een firmware update krijgt. Tijdens de donkere maanden is dit super inefficient, dus hopelijk kan die iets slimmer laden. Ik heb liever dat die niet ontlaad tot die op 50% zit o.i.d. in deze maanden. Dan blijft die niet constant omschakelen.

Ik heb nog steeds 1.0406, hoe kom ik aan 1.0503??
Handmatig updaten in de app, werkt dat niet, geduld. De uitrol gaat niet in een keer naar iedereen.

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

De uitslag van de poll:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-mdnqGN6AKHWXfF5zR4KXmBNtfA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lVaQKQ1LElXn1Nc6Ki9280BI.png?f=fotoalbum_large

• TFX77
Werkt mooi, zie hier bij ons gisteren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQpLeMzepdTrO3uB5KdEzCAqCtM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wHfkaJW77V3QvOhutbFVp20u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OwK0F_CWifpeps48RShHA1r4_ek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gge13yYhEMObzFUwlJ1GC0Vf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wclkDTGrwBKrsIj_OCYEMIBlLNc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uad1PZWWmhcN4aAN6eevSKki.jpg?f=fotoalbum_large

Hier de Battery group modes om tot bovenstaande grafiek te komen.

Geel is manual charge (to_full)
Blauw is standby
Roodachtig is zero discharge only

De zon mag momenteel gewoon het huis in en eventueel naar buiten, voorlopig lijkt terugleveren mij meer opleveren dan zelf verbruiken door de salderingsregeling. Geen terugleverboete meer want ik heb een dynamisch contract.

[ Voor 11% gewijzigd door TFX77 op 14-01-2026 22:09 ]

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:16

DJ

TFX77 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 22:08:
[...]

Werkt mooi, zie hier bij ons gisteren:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier de Battery group modes om tot bovenstaande grafiek te komen.

Geel is manual charge (to_full)
Blauw is standby
Roodachtig is zero discharge only

De zon mag momenteel gewoon het huis in en eventueel naar buiten, voorlopig lijkt terugleveren mij meer opleveren dan zelf verbruiken door de salderingsregeling. Geen terugleverboete meer want ik heb een dynamisch contract.
Ik doe vrijwel hetzelfde, maar ik hou de batterijen overdag in de zero-charge-only mode zodat ze extra zonne energie wel innemen. Dan zijn de batterijen hgelemaal vol en klaar voor de avond piek :)

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• frye
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:02
Hier dit weekend ook maar eens aan de slag met de nieuwe modus.

in korte lijnen...
--> zero_charge_only op goedkope momenten (snachts in de winter & zon overdag).
--> zero mode als de prijs duur is. (vermoedelijk avondpiek)

--> dan waarschijnlijk rond februari/maart ook kijken naar de weersverwachtigingen van morgen.
Heb 2 plugin-batterijen momenteel. Zou zonde zijn op een goede dag tot 100% te halen..
--> zero mode enkel van 17-20h en nog 60% over te hebben om dan de volgende dag al snel weer tegen 100% aan te zitten.

In de zomer waarschijnlijk gewoon zero mode, valt nog af te wachten.
Nog geen plugin-batterijen gehad in de zomer. >:)

[ Voor 43% gewijzigd door frye op 15-01-2026 08:40 ]

frye schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:36:
Hier dit weekend ook maar eens aan de slag met de nieuwe modus.

in korte lijnen...
--> zero_charge_only op goedkope momenten (snachts in de winter & zon overdag).
--> zero mode als de prijs duur is. (vermoedelijk avondpiek)

--> dan waarschijnlijk rond februari/maart ook kijken naar de weersverwachtigingen van morgen.
Heb 2 plugin-batterijen momenteel. Zou zonde zijn op een goede dag tot 100% te halen..
--> zero mode enkel van 17-20h en nog 60% over te hebben om dan de volgende dag al snel weer tegen 100% aan te zitten.

In de zomer waarschijnlijk gewoon zero mode, valt nog af te wachten.
Nog geen plugin-batterijen gehad in de zomer. >:)
Ik denk dat je keuze van strategie bepaald gaat worden door je energie contract. Laag laden. Hoog ontladen en tussenin naar net. Zo doe ik dit bij dynamisch tarief. Bij een vast/variabel en boete zou ik zero kiezen. Zoveel mogelijk eigen opwek verbruiken.

• frye
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:02
Devke schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:45:
[...]

Ik denk dat je keuze van strategie bepaald gaat worden door je energie contract. Laag laden. Hoog ontladen en tussenin naar net. Zo doe ik dit bij dynamisch tarief. Bij een vast/variabel en boete zou ik zero kiezen. Zoveel mogelijk eigen opwek verbruiken.
Jep. Heb zelf dynamisch contract.
Ook de integratie van Gielz even geprobeerd.
Maar door de saaie prijzen van afgelopen weken leek het niet echt de moeite.
Misschien in 1 maand tijd eens 2 dagen de kans gehad waar de spread > 40% was.

Dus voorlopig licht de automatisering in de koelkast.
Was toen ook wel een gedoe zonder de nieuwe modes. (zero_charge_only)
Zou in principe wel stukje makkelijker moeten worden om dat weer goed aan de praat te krijgen.

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:35
BelgianStar schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 07:56:

Dit betekent dat jouw PIB nog niet aan de beurt is voor een update.
De mijne is ook pas sinds eergisteren te updaten.

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-02 23:56
Gisteren weer dat vreemde gedrag wat sinds de laatste software versie te zien is, de batterij laad op, en gaat vervolgens uiteindelijk niet ontladen, dat begint pas de andere dag op 00:00.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mLr1vf_ZJl-FTljwy2SA-5wgZQo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7BKN6xxWrwJtLmRgGQGwWEeU.png?f=fotoalbum_large

• satya
De nieuwe indicaties bij updaten zijn goed, maar pas op, hier gaf hij net met het updaten van de P1 meter aan dat de update mislukt is en dat je hem er uit moet halen en terug steken. 2 minuten later is de update geslaagd en is hij er weer.

Had zomaar gebrickt kunnen zijn.

• johnvanderster
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:39
johnvanderster schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:29:
Toevallig zag ik gisteren dat 1 van mijn 3 pibs veel snelller laad t.o.v. de anderen. Deze batterij is vorig jaar vervangen.
Gisteren de betreffende pib tijdje uitgehad, blijft snel laden.
In de dagen/weken er voor werden de 3 batterijen soort van gelijktijdig geladen tot 100%
Nadat batterij 1 vol is wordt er natuurlijk verder geladen met 1600W voor de andere 2 pibs.
Batterij 1 is bij 100% vol maar voor 2/3 van de maximale hoeveelheid capaciteit geladen tov de andere 2 batterijen maar geeft iwel 100% aan.
Na eerdere melding bij HW: batterij wordt vervangen. Intern iets mis (alhoewel geen errorcode).

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-02 18:53
De laatste tijd zie ik hier interessante HW gerelateerde HA informatie langskomen en daarom wil ik mijn vondst-van-de-week even delen: YouTube: This $16 device is a must-have for any Home Assistant user
Voor minder dan €5 kun je een miniatuur Energy Display bouwen, met (bijvoorbeeld) HW data vanuit HA!
Lijkt me leuk om op m'n bureau te hebben staan om bijvoorbeeld de PiB status te volgen :)

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:26
Blurk62 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 23:55:
De laatste tijd zie ik hier interessante HW gerelateerde HA informatie langskomen en daarom wil ik mijn vondst-van-de-week even delen: YouTube: This $16 device is a must-have for any Home Assistant user
Voor minder dan €5 kun je een miniatuur Energy Display bouwen, met (bijvoorbeeld) HW data vanuit HA!
Lijkt me leuk om op m'n bureau te hebben staan om bijvoorbeeld de PiB status te volgen :)
Geef je een paar euro meer uit dan kun je deze maken. Heb je meteen touch om de batterij aan te sturen. https://github.com/makeitworktech/ESP32-CYD-ESPHome

Maar esphome is wel even andere koek dan bijvoorbeeld leuk in HA of Homey wat erbij klikken.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

• Xelation

Xelation

Bendable Poseable

Moet je best nog wat voor doen om het werkend te krijgen. Is een kleine Shelly Wall Display voor €18.95 niet een betere kant-en-klare oplossing hiervoor?
Xelation schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 07:40:
Moet je best nog wat voor doen om het werkend te krijgen. Is een kleine Shelly Wall Display voor €18.95 niet een betere kant-en-klare oplossing hiervoor?
Staat de . niet verkeerd? Linkje?

satya schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:04:
De nieuwe indicaties bij updaten zijn goed, maar pas op, hier gaf hij net met het updaten van de P1 meter aan dat de update mislukt is en dat je hem er uit moet halen en terug steken. 2 minuten later is de update geslaagd en is hij er weer.

Had zomaar gebrickt kunnen zijn.
Batterij start nu wel met ontladen? Op welke stand heb je hem staan? Welke firmware P1 / batterijen? Pas om 0:00 uur beginnen is wel apart. Gebruik je ergens een automatisering in HA / Homey die de stand onderweg veranderd?

• Bert1613
  • Laatst online: 17:04
Hoe kan het dat ik de zero_charge_only optie niet heb in Home Assistant? Is deze alleen in Beta?

• Holvoetn
Bert1613 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 08:49:
Hoe kan het dat ik de zero_charge_only optie niet heb in Home Assistant? Is deze alleen in Beta?
Zit je al op 2026.1 of 2026.1.1 en is je P1 meter al aangepast naar laatste versie ?

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:16

DJ

Deze is beschikbaar voor iedereen, mist je op de laatste firmware voor de PiB's en de P1 meter zit, en HA op versie 2026.1 of later zit.

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• Holvoetn
DJ schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 08:54:
[...]

Deze is beschikbaar voor iedereen, mist je op de laatste firmware voor de PiB's en de P1 meter zit, en HA op versie 2026.1 of later zit.
Nochtans heb ik 1 PiB die op laatste versie zit maar ook eentje die daar nog niet zit (en manueel proberen helpt niet).
En die doet toch netjes wat gevraagd is (zero_charge_only).

Of ik moet echt zó weinig zon gehad hebben deze week dat ik dát nog niet fout heb zien lopen :)

• Bert1613
  • Laatst online: 17:04
Iedereen bedankt voor de info, home Assistant geüpdatet en het werkt.

• lupajane
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:00
Ik krijg net een mail van Homewizard met onderstaand verhaal:
Update over jouw Plug-In Battery bestelling.
Je ontvangt deze mail omdat je een Plug-In Battery bij ons hebt besteld. We houden je graag op de hoogte van je bestelling.

Afgelopen week is er tijdens transport een partij Plug-In Battery’s gestolen uit een vrachtwagen. Daarbij is de chauffeur bedreigd met een wapen. Gelukkig is hij fysiek ongedeerd gebleven, maar de impact van dit incident is groot. We zijn enorm geschrokken dat dit heeft kunnen gebeuren.

De vrachtwagen was onderweg richting het distributiecentrum om vervolgens uit te leveren aan klanten, waaronder jij. Daardoor kan het zijn dat je nog iets langer moet wachten op de levering van jouw Plug-In Battery. We begrijpen dat dit vervelend is. Uiteraard zetten we alles op alles om de vertraging zo klein mogelijk te houden.

Op dit moment is de verwachting om in de eerste week van februari jouw bestelling bij je thuis te leveren. Zodra je bestelling ons magazijn verlaat, ontvang je een Track & Trace-code.

We zien ondertussen dat de gestolen Plug-In Battery’s online, op verkoopplatforms als Marktplaats en bol.com, aangeboden worden voor opvallend lage prijzen. We raden je sterk aan om daar niet op in te gaan: de Plug-In Battery wordt uitsluitend verkocht via onze officiële HomeWizard-website. Let op: voor garantie, software-updates en ondersteuning is een originele HomeWizard-factuur vereist. Vraag hier dan ook altijd naar bij aankoop van een (tweedehands) exemplaar. De gestolen batterijen zijn traceerbaar, waardoor we verdachte exemplaren beter kunnen herkennen en opvolgen.

We roepen verkoopplatforms als Marktplaats en bol.com op verdachte advertenties te verwijderen. Twijfel je over de herkomst van een Plug-In Battery, de geldigheid van de factuur of heb je vragen over jouw bestelling? Neem dan gerust contact op met onze supportafdeling. We helpen je graag.

Met vriendelijke groet,

Het HomeWizard-team

• Holvoetn
Heftig !

Maar redelijk dom, denk ik. Die batterijen zijn redelijk eenvoudig te traceren eens die op het netwerk komen.

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:15

ChUcKiE

Dus........

Ik kreeg hem ook ja, zal wel even schrikken zijn geweest, bah bah. Nu wachten tot begin februari voordat de twee batterijen arriveren.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• Magic
  • Niet online
Holvoetn schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:16:
Heftig !

Maar redelijk dom, denk ik. Die batterijen zijn redelijk eenvoudig te traceren eens die op het netwerk komen.
Het probleem is dat die gebruikers "wellicht" ter goeder trouw de batterij gekocht hebben. Als bedrijf kun je met die mensen niet heel veel tenzij ze zelf aangifte doen van het slachtoffer van heling te zijn.

De batterijen vanaf de homewizard kant uitschakelen zou enkele van die kopers aan kunnen zetten tot het doen van aangifte maar daarmee ook meteen duperen. anderszijds kan het mogelijk de socials overspoelen met "mijn batterij is gestopt met werken" posts en mogelijk nadelig uitpakken voor de marketing.

Ook vraag ik me af of dit een gerichte overval voor de accu's was, of gewoon stom toeval de "vangst van de dag". Het zijn namelijk wel enorm zware dozen in verhouding voor hoeveel geld je er voor vangt op de zwarte markt. Een lading laptops zou aantrekkelijker zijn.

Hoedanook heel zuur voor Homewizard en de gebruikers die nu moeten wachten op hun bestelling.

[ Voor 7% gewijzigd door Magic op 16-01-2026 12:28 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• carpcatcher
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_uqA_bo4jBVFwBAH7Ygy3707_sY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j747ABpLyyR74aNlTiDYx387.png?f=fotoalbum_large

• Holvoetn
Ik heb enkel iets gezegd van traceren.
Niets van blokkeren?

De bevoegde instanties moeten dan maar de puzzelstukjes bij elkaar leggen.

Ik was me ook al aan het bedenken dat het ofwel stom toeval was ofwel 'inside job' ergens in de keten.

• Magic
  • Niet online
Holvoetn schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:30:
Ik heb enkel iets gezegd van traceren.
Niets van blokkeren?

De bevoegde instanties moeten dan maar de puzzelstukjes bij elkaar leggen.

Ik was me ook al aan het bedenken dat het ofwel stom toeval was ofwel 'inside job' ergens in de keten.
Alleen de eerste alinea bedoelde ik eigenlijk als reactie op jouw post, daarna ben ik een beetje losgeslagen, sorry :)

• Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:23
He bah, wat ontzettend balen voor diegene wat aan het wachten zijn... Zeker nu net volgende week weer flink wat zon komt... Hoop dat jullie spoedig alsnog jullie batterijen krijgen!

• Henk Puister
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Iemand die al 12 jaar actief is op Marktplaats, en 750 euro excl. BTW, dat is meer dan 900 euro incl.
Als je dat verdacht vind, heb je dat dan ook gemeld bij Marktplaats?

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Met die foto erbij heeft het meteen een hoog "van een vrachtwagen gevallen" gehalte inderdaad, weet niet of je als koper dan nog van te goeder trouw kan spreken.

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
HW levert toch alleen zelf? Dus dit kan toch per definitie al geen zuivere koffie zijn als dit nieuwe exemplaren betreffen?

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V135) - 3,1 kWp panelen

• Holvoetn
Grappig. Verkrijgbaar bij 2 partners.
De eerste op 999.99 EUR (tja...), de 2de op ocharme een blauw briefje onder de prijs van HW zelf (20 EUR).

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
https://solarmagazine.nl/...len-bij-gewapende-overval
Kort na de diefstal verschenen de eerste batterijen op Marktplaats en bol.com tegen wat HomeWizard ‘dumpprijzen’ noemt. Het bedrijf monitort deze kanalen actief. De gestolen batterijen zijn traceerbaar via hun serienummers, wat doorverkoop bemoeilijkt.

HomeWizard uit felle kritiek op de verkoopplatforms. ‘We zien de advertenties verschijnen, we leggen de informatie vast en delen dit met ze. Toch blijven de advertenties actief. Dat is teleurstellend, omdat consumenten zo onbewust meewerken aan heling’, aldus de woordvoerder.

Geen garantie of updates
Het bedrijf waarschuwt consumenten voor de risico’s van het kopen van gestolen batterijen. Producten zonder HomeWizard-factuur krijgen geen garantie, software-updates of technische ondersteuning. Ook kan de staat van de batterijen na de diefstal niet gegarandeerd worden.

[ Voor 77% gewijzigd door ArthurMorgan op 16-01-2026 13:11 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• Cpt-Cholo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:25

Cpt-Cholo

I did it again...

Op de Belgische marktplaats, 2dehands.be staan er ook 2 zoekertjes met stapels nieuwe batterijen. Ik heb ze alvast gemeld met je nieuwsbericht.
Heftig! Geen woorden voor........ sterkte voor de chauffeur en iedereen bij @HomeWizard_NL. Ik denk dat ik hierbij spreek voor alle tweakers van het topic. Hopelijk komt alles goed.

Voor mensen die opzoek zijn naar een batterij, 1 wijze tip...... als iets te mooi is om waar te zijn dan is het dat ook!

• Holvoetn
Cpt-Cholo schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:43:
Op de Belgische marktplaats, 2dehands.be staan er ook 2 zoekertjes met stapels nieuwe batterijen. Ik heb ze alvast gemeld met je nieuwsbericht.
https://www.2dehands.be/v...kajYwJGwwJGgxMzA2NDUyNjY4

Die zijn toch de boel compleet aan het belazeren !?!
Je kan zelfs gaan afhalen in Dordrecht (alsof iemand vanuit België dat gaat doen ...) !
Beschrijving

€950 inclusief btw
verzending €13.95
ophalen ook mogelijk in DORDRECHT

100% NIEUW PRODUCT
Deze HomeWizard Plug-In Battery is volledig nieuw en ongebruikt.
Geen refurbished, geen retour, geen tweedehands.
Wordt geleverd met originele factuur en volledige fabrieksgarantie.
Ik heb ook even een rapportje nagelaten om aan te geven dat dit niet koosjer is.

[ Voor 4% gewijzigd door Holvoetn op 16-01-2026 13:53 ]

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:26
Holvoetn schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:50:
[...]

Je kan zelfs gaan afhalen in Dordrecht (alsof iemand vanuit België dat gaat doen ...) !

[...]

Ik heb ook even een rapportje nagelaten om aan te geven dat dit niet koosjer is.
Ik heb mijn batterijen vorig jaar mei verkocht aan mensen in België. Was 2 uurtjes heen en weer terug. Zijn dus mensen die het er voor over hebben. :)F

Was uiteraard wel in de tijd dat ze daar niet te koop waren.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

• Cpt-Cholo

Cpt-Cholo

I did it again...

gielz schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:58:
[...]

Ik heb mijn batterijen vorig jaar mei verkocht aan mensen in België. Was 2 uurtjes heen en weer terug. Zijn dus mensen die het er voor over hebben. :)F

Was uiteraard wel in de tijd dat ze daar niet te koop waren.
Ik heb zelf nog een Ofyr gehaald in eindhoven. Ieder excuus is goed om eens langs te gaan bij de buren ;) En zeker voor de juiste prijs.

Dit was de andere verkoper: https://www.2dehands.be/v...rij-nieuw-2-68kw#verkoper
Die hanteert ook de 750 euro, BTW ex

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15:42
Verzending €13,95, oftewel gewoon een stuk karton er nog omheen zodat de stickers niet zichtbaar zijn en bij PostNL afgooien en hotseknotsen door het magazijn en door de bus.

Vrijstaand 1914 | Extra vloer en muurisolatie | Triple glas | WTW: in aanmaak | WP: Nibe F2120-16 + VVM310 met SMO40 + RMU40 | CV wonen: vloerverwarming, slapen: Jaga Strada DHB Hybrid | Solar: Fronius west 7.0kVA | Accu 2x HomeWizard PiB

• meesje
Zo he, inderdaad wat heftig, voor alle betrokkenen. En ook natuurlijk de vele gedupeerde klanten. Zij kunnen langer wachten op hun bestelling. Ik zag gisteren al op pepper een advertentie waarbij een externe verkoper op bol.com een HW batterij voor onder de 1000 euro aanbood. Toen was ik nog niet op de hoogte van dit nieuws, maar dat klonk al als te goed om waar te zijn.

• Holvoetn
Antwoord ...
Je hebt laatst een zoekertje met de naam HomeWizard Plug-and-Play Batterij 2,688 kWh Factuur INCL BTW bij ons gerapporteerd. We hebben deze melding goed onderzocht, en we hebben besloten geen actie te ondernemen. Hieronder leggen we uit waarom.

Beslissing: We ondernemen geen actie omdat we geen overtreding hebben vastgesteld. De inhoud van dit zoekertje beschouwen wij niet als illegaal of tegen onze regels.
We zorgen er altijd voor dat onze regels goed worden nageleefd. Om dit te controleren maken we gebruik van slimme technologie en nemen onze collega's vervolgens een weloverwogen beslissing. Net als de beslissing over dit zoekertje.

Ben je het niet eens met ons besluit? Op deze pagina kun je meer informatie vinden over wat je kunt doen om bezwaar neer te leggen.

Bedankt voor je hulp, zo werken we allemaal samen om 2dehands veilig te houden!

Met vriendelijke groeten,
Het 2dehands-team
Gaan er dus niets aan doen.
Netjes.

• Cpt-Cholo

Cpt-Cholo

I did it again...

Ik kreeg al antwoord van 2dehands:
Je hebt laatst een zoekertje met de naam HomeWizard Plug-and-Play Batterij 2,688 kWh Factuur INCL BTW bij ons gerapporteerd. We hebben deze melding goed onderzocht, en we hebben besloten geen actie te ondernemen. Hieronder leggen we uit waarom.

Beslissing: We ondernemen geen actie omdat we geen overtreding hebben vastgesteld. De inhoud van dit zoekertje beschouwen wij niet als illegaal of tegen onze regels.

We zorgen er altijd voor dat onze regels goed worden nageleefd. Om dit te controleren maken we gebruik van slimme technologie en nemen onze collega's vervolgens een weloverwogen beslissing. Net als de beslissing over dit zoekertje.

• Xelation

Xelation

Bendable Poseable

Vreselijk, niet erg om langer op mijn batterij te moeten wachten. Hoop dat ze die badgasten snel te pakken krijgen, prutsers!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18:12

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

[...]

[...]

Dordrecht, daar komen de Homewizard batterijen ook vandaan. Daar zit het logistieke bedrijf QLS, dat de batterijen klaar maakt voor transport en dan door Transmission laat bezorgen.

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:21

• P1Meter.nl
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 14:59
Toevallig paar dagen geleden een advertentie bij marktplaats gemeld die gebruik maakte van foto’s uit mijn review, (ai?) reactie marktplaats was dat dit prima kon. Verkoper haalde het wel meteen offline na berichtje…

P1Meter.nl | Nul Op de Meter

• meesje
Ik ben benieuwd naar de factuur.
Verder denk ik niet dat het de bedoeling is om hier nu allerlei mogelijk verdachte advertenties te melden. Ik denk dat de boodschap wel duidelijk is: wees alert.

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:11

headout

Oi oi!

Hier gebeurt ook wel iets vreemds: linkje komt nu uit bij een HW batterij van 1175 met verkoop via een ander bedrijf. Eerder vandaag was dat nog The Supplier als verkopende partij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bDjrtKHQlcYkpkZHB38BhQ8YJ_c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jf7nMp2MGj6E7SmE0TXsVgGz.png?f=fotoalbum_large

• Cpt-Cholo

Cpt-Cholo

I did it again...

meesje schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:53:
[...]

Ik ben benieuwd naar de factuur.
Verder denk ik niet dat het de bedoeling is om hier nu allerlei mogelijk verdachte advertenties te melden. Ik denk dat de boodschap wel duidelijk is: wees alert.
Ik vind zelf dat een nieuwsitem op de frontpagina gewaarborgd is. Ik zie dat al heel wat mensen deze producten bewaard hebben. Ze lopen zo in de val.

• Xelation

Xelation

Bendable Poseable

Ik zat te kijken naar het verbruik van mijn wasmachine en wasdroger over de afgelopen maand. De wasmachine heeft als piek 1,4 kWh tijdens gebruik en de wasdroger als piek 0,400 kWh. Elk zitten ze op een aparte 1-fase groep.

De 2 Pib’s, straks 3, zitten in de meterkast op een eigen 3-fase groep.

Dan kan ik toch concluderen dat de wasmachine en wasdroger op 1 groep samen kunnen zitten?

Dan kan ik de 3e en later misschien 4e Pib op zolder zetten of mis ik iets anders mijn beredenering? Want maakt het wat uit dat 2 Pib’s samen op één 1-fase groep zitten of is 4 Pib’s op een 3-fase groep beter?

• satya
Devke schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 07:53:
[...]

Batterij start nu wel met ontladen? Op welke stand heb je hem staan? Welke firmware P1 / batterijen? Pas om 0:00 uur beginnen is wel apart. Gebruik je ergens een automatisering in HA / Homey die de stand onderweg veranderd?
Alles is standaard ingesteld en geen HA. Batterij is op versie 1.0503. Dit is al de tweede keer dat het gebeurt met deze versie.

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18:12

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Advertentie is al weg en had dezelfde foto als in Belgie, daar is de advertentie ook al weg (verlopen).

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• joeri1
  • Laatst online: 16:32

joeri1

Cloud Engineer

Xelation schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:01:
Ik zat te kijken naar het verbruik van mijn wasmachine en wasdroger over de afgelopen maand. De wasmachine heeft als piek 1,4 kWh tijdens gebruik en de wasdroger als piek 0,400 kWh. Elk zitten ze op een aparte 1-fase groep.

Dan kan ik toch concluderen dat de wasmachine en wasdroger op 1 groep samen kunnen zitten?

Dan kan ik de 3e en later misschien 4e Pib op zolder zetten of mis ik iets anders mijn beredenering? Want maakt het wat uit dat 2 Pib’s samen op één 1-fase groep zitten of is 4 Pib’s op een 3-fase groep beter?
kWh is het verbruik over een bepaalde periode, het zegt niks over het maximale vermogen wat een apparaat uit een stopcontact kan trekken. Kijk even naar de piek op de grafiek, of beter, check de sticker achter op het apparaat.
satya schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:03:
[...]

Alles is standaard ingesteld en geen HA. Batterij is op versie 1.0503. Dit is al de tweede keer dat het gebeurt met deze versie.
Dan zou ik contact opnemen met Homewizard. Standaard is bedienen middels de app en dat is handmatig laden of NOM alleen.

• carpcatcher
Xelation schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:01:

ik geloof nooit dat 1,4kWh de echte piek kan zijn bij een wasdroger.
zou het eens echt nameten met een power socket, goede weergave van de P1 meter.
carpcatcher schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:43:
[...]

ik geloof nooit dat 1,4kWh de echte piek kan zijn bij een wasdroger.
zou het eens echt nameten met een power socket, goede weergave van de P1 meter.
Waarom zou dat niet kunnen? Die van mijn is inderdaad juist dat getal.
De wasmachine heeft echter bij het opwarmen en vermogen van 1,9 nodig.

Het zal dus afhangen van merk en type.

[ Voor 13% gewijzigd door hanev001 op 16-01-2026 15:48 ]

• Magic
  • Niet online
hanev001 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:46:
[...]

Waarom zou dat niet kunnen? Die van mijn is inderdaad juist dat getal.
omdat kwh het verbruik over een periode is. Dat is hetzelfde als zeggen dat de afstand tussen Amsterdam en Rotterdam 80km/h is.

Ter referentie: mijn wasmachine gebruikt voor een hele wasbeurt op 40 graden zo'n 1,2 tot 1,4 kWh, maar de piek is 2200 Watt (ofwel 2.2 kW)

[ Voor 18% gewijzigd door Magic op 16-01-2026 15:52 ]

Magic schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:47:
[...]

omdat kwh het verbruik over een periode is. Dat is hetzelfde als zeggen dat de afstand tussen Amsterdam en Rotterdam 80km/h is.
Dit is gezeur over de notatie. Je begrijpt best dat het over vermogen gaat.

• Magic
  • Niet online
hanev001 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:49:
[...]

Dit is gezeur over de notatie. Je begrijpt best dat het over vermogen gaat.
Nee, dat is het uitlezen van een verkeerde waarde vanaf je meter.

Magic schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:50:
[...]

Nee, dat is het uitlezen van een verkeerde waarde vanaf je meter.
Ik ben dus volgens jouw te dom om een vermogens piek af te lezen.
Kom nu dat is echt nonsens om je gelijk te willen halen..

• Magic
  • Niet online
hanev001 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:52:
[...]

Ik ben dus volgens jouw te dom om een vermogens piek af te lezen.
Kom nu dat is echt nonsens om je gelijk te willen halen..
Zo kun je alles recht praten, Jij gebruikt een verkeerde eenheid die levensgevaarlijke gevolgen kan hebben indien verkeerd geïnterpreteerd. Ik probeer je daarbij te helpen. Als je daarvan niet gediend bent, ga dan alsjeblieft niet op forums hulp zoeken.

• Seauleaux
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18:25
Seauleaux schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 21:31:
[...]

Had inderdaad de foutmeldingen gecheckt op de website.

De chatbot raadde me eerst aan om de batterij uit te zetten en spanningsloos te maken. Nadat dat niet werkte kreeg ik het verzoek om de batterij te resetten d.m.v. het 10 seconden ingedrukt houden van de ronde knop en opnieuw te koppelen aan de wifi en P1 meter.

Dit alles geprobeerd en ik blijf dezelfde fouten houden.
Daarnaast viel het me ook op de de veiligheidsrestrictie niet gereset werd na het opnieuw opstarten.

De batterij gaat nu niet in ruststand en blijft continu ongeveer 5 watt verbruiken.

Vandaar dat ik me afvraag of het kwaad kan om hem zo tot maandag te laten staan?
Even een update over mijn batterij.

Zoals gezegd batterij 1 op 10 januari verschillende E fouten, op advies van de helpdesk (harde) reset gedaan, maar daarna reageerde de batterij helemaal nergens meer op, compleet dood, geen piepjes, LEDjes niets! Oplossing 6 februari omruilen voor een nieuwe. Prima netjes, echter vandaag zie ik batterij 2 met dezelfde E fouten.

Hier word ik niet vrolijk van...

Factory Zero Mitsubishi Electric Ecodan PUHZ SW50VKA + PAC-IF061 B-E - Brink WTW - 6.7 kWp SolarEdge - BeNext Logging - 2-onder-1-kap (2020) - 170 m2 - vloerverwarming - 2x HomeWizard PiB - Opel Grandland Hybrid4: 300 pk (2022)

• TFX77
Zo, hoop ik toch iemand geholpen te hebben met een paar miskopen. Van een zeven-tal meldingen zijn er drie verwijderd. De andere waren al verwijderd wellicht door andere mensen die actie hebben ondernomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ft5SKd095nXeXt3Ho4v9TT9n3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cLpacLSXLKqc73s50WJDytzj.jpg?f=fotoalbum_large

Magic schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:55:
[...]

Zo kun je alles recht praten, Jij gebruikt een verkeerde eenheid die levensgevaarlijke gevolgen kan hebben indien verkeerd geïnterpreteerd. Ik probeer je daarbij te helpen. Als je daarvan niet gediend bent, ga dan alsjeblieft niet op forums hulp zoeken.
Even de zaken op een rijtje zetten.
Xelation stelt een vraag waarin duidelijk is te lezen dat het over piek vermogen gaat alleen met de verkeerde notatie.
Carpatcher antwoord daarop dat hij die vermogen waarden in twijfel trekt.
Daarop geef ik aan dat deze waarden heel goed mogelijk is.
Waarna jij inbreekt op de discussie met gezeur over de gebruikte notatie..

Misschien eerst voortaan de hele discussie lezen voordat je gaat "helpen" Wat dat soort hulp is niet gewenst.

• joeri1
  • Laatst online: 16:32

joeri1

Cloud Engineer

hanev001 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 16:07:
[...]
Xelation stelt een vraag waarin duidelijk is te lezen dat het over piek vermogen gaat alleen met de verkeerde notatie.
Aangezien @Xelation nog niet heeft gereageerd is dat een aannamen. Ik ben het met @Magic eens dat kWh en W door elkaar halen voor gevaarlijke situaties kan zorgen, immers kan kWh lager uitvallen dan W. Vandaar ook mijn reactie op Xelation met uitleg over het verschil tussen beide.

• Xelation

Xelation

Bendable Poseable

Sorry zat in Teams calls 😅

Dacht dat ik goed had beschreven. Ik had het niet over het totaal maar hoogste kWH op een was- of droogbeurt. Bijna alles in huis is aangesloten op een HW power socket, zo had ik het dan ook uitgelezen over diverse dagen in de maand:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yRPFp_skEbQ8Jvuf7uwMm8XZqhg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SqIM81IBIMu6b5XL8DHMO9zM.jpg?f=fotoalbum_large

Dus mijn beredenering was als het het bij verre niet in de buurt komt van 3,6kWh dan kan ik ze toch net zo goed op 1 groep zetten zonder kans op overbelasting.

En als 2e vraag als die beredenering klopt hoe ik het beste de Pib’s kan plaatsen, verdeeld of toch beter bij elkaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Xelation op 16-01-2026 16:57 ]

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:21
Xelation schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 16:56:

Dacht dat ik goed had beschreven. Ik had het niet over het totaal maar hoogste kWH op een was- of droogbeurt. Bijna alles in huis is aangesloten op een HW power socket, zo had ik het dan ook uitgelezen over diverse dagen in de maand:

[Afbeelding]

Dus mijn beredenering was als het het bij verre niet in de buurt komt van 3,6kWh dan kan ik ze toch net zo goed op 1 groep zetten zonder kans op overbelasting.

En als 2e vraag als die beredenering klopt hoe ik het beste de Pib’s kan plaatsen, verdeeld of toch beter bij elkaar.
Als je voor veiligheid gaat, is de HW grafiek niet de meest betrouwbare methode
Beter is het om te kijken naar de aansluitwaarde van de wasmachine, daarin word aangeven hoeveel W de wasmachine max kan afnemen.
Daarbij komt dat als een apparaat een aansluitwaarde heeft van meer dan 2000W ( de meeste wasmachines) deze op een eigen 16A groep dient te worden aangesloten, zonder andere gebruikers. dus ook geen HW PIB.

• HE1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-02 12:43

HE1

het is nu wel duidelijk dat @Xelation naar kwh kijkt en dat zegt helemaal niets over de piek vraag, en juist de piekvraag bepaald of je op een aparte groep moet.

Dus @hanev001 het is geen verkeerde notatie discussie, dat kon je ook meteen al wel zien aan de getallen die @Xelation noemde want die waren veel te laat voor W, en hij bedoelde dus kwh idd.

Kwh @Xelation zegt niets over piekvraag want kwh is een verbruik over een bepaalde tijd.....die bepaalde tijd kan dus gepaard gaan met enorme Watt vraag maar ook dalen van 0 W. En juist die pieken bepaalt of het op een aparte groep moet.

• HE1

HE1

==================================

https://www.nu.nl/economi...tterijen-te-verkopen.html

Dit bericht gaat over de HW Pib's. 400k EUR HW pib's gestolen....

.

[ Voor 19% gewijzigd door HE1 op 16-01-2026 17:16 ]

Xelation schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 16:56:

[Afbeelding]

Het advies van Homewizard is sws een eigen groep te nemen bij meer dan 1 batterij. Ik heb voor die zekerheid gekozen. 1 eigen groep voor de batterijen. Ze kunnen alle kanten op. Laden en ontladen op max vermogen zonder beperking. Als je die mogelijkheid hebt zou ik die overwegen.

• HE1

HE1

Devke schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:16:
[...]

Het advies van Homewizard is sws een eigen groep te nemen bij meer dan 1 batterij. Ik heb voor die zekerheid gekozen. 1 eigen groep voor de batterijen. Ze kunnen alle kanten op. Laden en ontladen op max vermogen zonder beperking. Als je die mogelijkheid hebt zou ik die overwegen.
Het bericht van @Xelation gaat toch helemaal niet over pib's op een groep maar juist over droger en wasmachine samen op een groep.
HE1 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:06:
het is nu wel duidelijk dat @Xelation naar kwh kijkt en dat zegt helemaal niets over de piek vraag, en juist de piekvraag bepaald of je op een aparte groep moet.

Dus @hanev001 het is geen verkeerde notatie discussie, dat kon je ook meteen al wel zien aan de getallen die @Xelation noemde want die waren veel te laat voor W, en hij bedoelde dus kwh idd.

Kwh @Xelation zegt niets over piekvraag want kwh is een verbruik over een bepaalde tijd.....die bepaalde tijd kan dus gepaard gaan met enorme Watt vraag maar ook dalen van 0 W. En juist die pieken bepaalt of het op een aparte groep moet.
Hij heeft het wel degelijk over vermogen. De grafiek is in watt. Het getal bovenin is in kWh maar dat is de som over de hele dag aan gebruik.

Maar dit ontaard in een welles/niettus discussie. Dus laten me maar vaststellen dat we van mening verschillen.
HE1 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:21:
[...]

Het bericht van @Xelation gaat toch helemaal niet over pib's op een groep maar juist over droger en wasmachine samen op een groep.
Zie zijn 2e vraag.

• Xelation

Xelation

Bendable Poseable

HE1 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:06:
Waar beredeneer ik het nou verkeerd op basis van mijn afbeelding? Al had ik 3 wasjes gedraaid van totaal 4 kWH betekend de hoogste piek in de grafiek dan niet het hoogste aantal watt wat hij heeft verbruikt op dat moment? Op één groep max 3500 watt, dus ik dacht droger op 400 alles ruim naar boven afronden zeg 2400 watt dus ik zit safe.
HE1 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:14:
==================================

https://www.nu.nl/economi...tterijen-te-verkopen.html

Dit bericht gaat over de HW Pib's. 400k EUR HW pib's gestolen....

.
Link even opgenomen in de TS. Voor de alleen lezers op tweakers en/of makkelijke verwijzing als er vragen over komen.

• Xelation

Xelation

Bendable Poseable

Dat wel maar de 2e vraag was als mijn conclusie van de eerste vraag correct was, dan zou ik de wasdroger en wasmachine samen op 1 groep zetten ipv 2. Dan heb ik heb ik op zolder een stopcontact over op een eigen groep voor Pib’s. Maar zit er en verschil in groepsoort. Omdat in de meterkast 2 batterijen op een eigen 3-fase groep zitten. En de groep op zolder een 1-fase groep is.

Op basis van de 2 groepen die ik heb (3-fase en 1-fase) kan ik er per groep 2 Pib’s aansluiten, 3 in de meterkast en 1 op zolder of alle 4 in de meterkast. In elke situatie zitten batterijen iig op hun eigen groep. En wat hierbij de beste keuze zou zijn of dat het geen bal uitmaakt.
Pagina: 1 ... 244 ... 249 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2