• Holvoetn
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20:55
Hoe ik het zie

Discharge only
Bv je hebt batterij opgeladen aan zeer laag tarief en je wil die enkel laten ontladen tijdens dure periode.

Charge only
Met klein beetje zon batterij laten vol lopen tot het de moeite is om alles terug te lossen.

Voor beide opties altijd proberen om zo veel mogelijk tegen Nul op de Meter te blijven.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:54
hanev001 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:31:
[...]

Deze poll is om twee redenen verkeerd.
Zoals je zelf aangeeft zitten hier de actievere techneuten. Die zullen dus sneller antwoorden dat ze deze optie willen. Maar belangrijker je bereikt hiermee maar een fractie van de kopers van de batterijen en is dus verre van representatief.
Waarom zie je dit als verkeerd? De poll is toch om te inventariseren of er behoefte is aan bepaalde functionaliteit in de HW app? Dan geef je bij het indien van een wens (change) toch meer gewicht? Deze functionaliteit is dan een aanvulling op bestaande functionaliteit en komt niet in de plaats van iets.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:54
Holvoetn schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:03:
Hoe ik het zie

Discharge only
Bv je hebt batterij opgeladen aan zeer laag tarief en je wil die enkel laten ontladen tijdens dure periode.

Charge only
Met klein beetje zon batterij laten vol lopen tot het de moeite is om alles terug te lossen.

Voor beide opties altijd proberen om zo veel mogelijk tegen Nul op de Meter te blijven.
Betekent discharge only dat je alleen teruggeeft aan het net of teruggeven aan de woning?
Charge only betekent dat de woning alleen van het net energie haalt?

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:46
Holvoetn schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:03:
Hoe ik het zie

Discharge only

Charge only

Bij discharge, dus geen teruglevering, maar bewaren tot een dure periode? Ondertussen wel je eigen verbruik uit de accu halen?

Bij charge dus geen stroom uit het net, maar accu laden en eigen verbruik afdekken? Dat doet hij normaal toch ook?

Vrijstaand 1914 | Extra vloer en muurisolatie | Triple glas | WTW: in aanmaak | WP: Nibe F2120-16 + VVM310 met SMO40 + RMU40 | CV wonen: vloerverwarming, slapen: Jaga Strada DHB Hybrid | Solar: Fronius west 7.0kVA | Accu 2x HomeWizard PiB

• LV1
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 19:44

LV1

Devke schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:12:
[...]

De P1 meter is de aansturing voor de batterij. Je kunt deze opties gebruiken als je beschikt over HA / Homey. Je kunt ook via curl commando's in een Dos prompt sturing geven. Minder fraai maar het kan.
Dat het met curl kan, staat bij mij al meer dan een half jaar genoteerd, maar ik ging en ga er vanuit dat Homewizard deze 'charge only' en 'discharge only' modi in de app inbouwt. Volgens mij is dat ook al min of meer toegezegd. Anders moet ik de batterijen toch een TOKEN ontfutselen.
Belangrijkste argument op dit moment is het laden van een EV op zonnnige dagen. Als de batterijen vol zijn, wil je niet dat de EV die weer leegtrekt als er een wolkje voor de zon komt of als de zon minder wordt in de namiddag. Met de matige RTE van 70%, wil ik de volle batterijen liever voor de stroomvreters tijdens avondactiviteiten inzetten zoals: inductiekoken, wassen, drogen, strijken e.d.
Mocht ik dit jaar al overgaan op een dynamisch contract, dan worden de opties 'charge only' en 'discharge only' nog veel belangrijker.

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:08
Normaal bij "zero" stand dan laad hij de batterij met zonopwek overschot, zodra je bijvoorbeeld de wasmachine aanzet gaat hij uit de batterij gebruiken en het net. In de charge only stand blijft hij de accu vullen met zonnestroom, maar gaat hij alleen uit het net stroom pakken zodra je de wasmachine aanzet. Vooral handig bij dynamisch contract, dan heb je alleen goedkope stroom in je accu en verbruik je die pas als je de batterij op zero zet of discharge only.
Discharge only zal hij de opgewekte zonnestroom niet naar je batterij sturen maar alleen stroom uit de batterij gebruiken, en de opgewekte stroom het net op sturen. Dus charge only bij goedkope uren en discharge only bij de dure uren.

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

RISL schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 18:59:
[...]

Wellicht wil je nog even toelichten wat zero_discharge_only en zero_charge_only betekent en wat je er eventueel aan hebt?
zero_discharge_only is alleen ontladen. Als er meer opwek is dan verbruik, netto overschot, dan zal de batterij niet gaan laden. Pas als er een netto tekort is springt de batterij bij met als doel NOM te draaien. Dit is bijvoorbeeld bij een dynamisch tarief handig. Je kunt er dan voor kiezen om de relatief duurdere uren het net in te laten gaan. De batterij wil je het liefst laden met de uren die het goedkoopst zijn.

zero_charge_only is dat je wel laden wilt bij opwek maar niet wenst te ontladen. Op de dure uren zou je er dan voor kunnen kiezen de opgeslagen opwek van die dag in te zetten op de dure uren.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

meesje schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:12:
[...]

Betekent discharge only dat je alleen teruggeeft aan het net of teruggeven aan de woning?
Charge only betekent dat de woning alleen van het net energie haalt?
zero is bewust gekozen door Homewizard. Je levert terug aan je woning dan. Bij het weglaten van zero zou het de veronderstelling kunnen wekken dat je de batterij naar het net zou kunnen ontladen. Voor je andere vraag, zie uitleg hierboven. Laden uit het net gebeurd alleen bij SoC drift en dan voor het deel dat niet door de panelen opgewekt wordt. Aanvulling vanuit het net.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

LV1 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:14:
[...]

Dat het met curl kan, staat bij mij al meer dan een half jaar genoteerd, maar ik ging en ga er vanuit dat Homewizard deze 'charge only' en 'discharge only' modi in de app inbouwt. Volgens mij is dat ook al min of meer toegezegd. Anders moet ik de batterijen toch een TOKEN ontfutselen.
Belangrijkste argument op dit moment is het laden van een EV op zonnnige dagen. Als de batterijen vol zijn, wil je niet dat de EV die weer leegtrekt als er een wolkje voor de zon komt of als de zon minder wordt in de namiddag. Met de matige RTE van 70%, wil ik de volle batterijen liever voor de stroomvreters tijdens avondactiviteiten inzetten zoals: inductiekoken, wassen, drogen, strijken e.d.
Mocht ik dit jaar al overgaan op een dynamisch contract, dan worden de opties 'charge only' en 'discharge only' nog veel belangrijker.
Bij dynamisch zeker belangrijk maar ik zie je ook een toepassing beschrijven bij een ander contract dan dynamisch. Liever tegen hogere vermogens ontladen i.v.m. de RTE. De PIBS staan even bij mijn Pa ter kennismaking met de thuisbatterij. Hij heeft een vast contract met boete en hij speelt al nu al meer met deze 2 opties. Zijn doel is de nacht willen afdekken zonder direct overdag de boel al leeg te trekken.

• Xelation
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:43

Xelation

Bendable Poseable

Overzicht Tarieven & Kosten (januari 2026)
Kenmerk Eneco Stroom Vast (1j) Eneco VoordeelMomenten Eneco Dynamisch
kWh prijs (normaal) € 0,2377 € 0,2377 Wisselt per uur
kWh prijs (dal) € 0,2291 € 0,1664 (30% korting) Wisselt per uur
Terugleverkosten € 0,115 per kWh € 0,115 per kWh Geen vaste kosten
Terugleververgoeding € 0,010 per kWh € 0,010 per kWh Marktprijs per uur

Analyse voor jouw situatie (14 panelen + batterij):
- Eneco Stroom Vast:
1. Zekerheid: Je hebt 1 jaar lang dezelfde tarieven voor zowel verbruik als teruglevering.
2. Nadeel: Je betaalt altijd circa € 0,115 per kWh aan terugleverkosten voor de stroom die je niet direct verbruikt of in je batterij opslaat. Met 14 panelen kan dit bedrag flink oplopen.

- Eneco VoordeelMomenten:
1. Thuisbatterij voordeel: Je kunt de thuisbatterij programmeren om op te laden tijdens de "VoordeelMomenten" (doordeweeks 23:00-07:00 en het gehele weekend) tegen 30% korting.
2. Strategie: Gebruik de opgeslagen goedkope stroom tijdens de dure uren overdag. Let op: ook hier gelden de vaste terugleverkosten van € 0,115/kWh.

- Eneco Dynamisch:
1. Grootste potentieel: Er zijn geen vaste terugleverkosten per kWh. In plaats daarvan krijg (of betaal) je de marktprijs van dat uur.
2. Thuisbatterij: Dit is de meest rendabele optie als je de batterij slim aanstuurt om op te laden bij negatieve of zeer lage prijzen (veel wind/zon) en te ontladen wanneer de prijzen hoog zijn (avondpiek).
3. Risico: Bij zonnig weer midden op de dag kunnen prijzen negatief zijn; je betaalt dan om stroom terug te leveren. De thuisbatterij vangt dit op door die stroom juist op te slaan.

Advies:
- Kies Dynamisch als je de thuisbatterij (bijv. de HomeWizard batterij) automatisch laat handelen op uurtarieven. Je vermijdt hiermee de hoge vaste terugleverkosten van de vaste contracten.

- Kies VoordeelMomenten als je liever vaste tijden en prijzen hebt, maar wel wilt profiteren van het dag/nacht-verschil met je batterij.

- Kies Stroom Vast alleen als je volledige prijszekerheid wilt en bereid bent de terugleverkosten voor lief te nemen.

Maar wat doen jullie met een Dynamisch contract op de zonnige dagen? Hebben jullie knijter veel batterijen of zetten jullie als batterij(en) vol geautomatiseerd de zonnepanelen uit?

Ik heb nu Vast en zat naar Voordeelmomenten te kijken. Dynamisch kan, maar dan moet je het wel superstrak hebben ingeregeld en geautomatiseerd hebben.

Net gesproken met Eneco, ik kan ondanks dat mijn Vast contract pas in oktober boeteloos overstappen naar Dynamisch. Goed moment om met HA te spelen denk ik 🤔
Xelation schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:20:
Overzicht Tarieven & Kosten (januari 2026)
Kenmerk Eneco Stroom Vast (1j) Eneco VoordeelMomenten Eneco Dynamisch
kWh prijs (normaal) € 0,2377 € 0,2377 Wisselt per uur
kWh prijs (dal) € 0,2291 € 0,1664 (30% korting) Wisselt per uur
Terugleverkosten € 0,115 per kWh € 0,115 per kWh Geen vaste kosten
Terugleververgoeding € 0,010 per kWh € 0,010 per kWh Marktprijs per uur

Analyse voor jouw situatie (14 panelen + batterij):
- Eneco Stroom Vast:
1. Zekerheid: Je hebt 1 jaar lang dezelfde tarieven voor zowel verbruik als teruglevering.
2. Nadeel: Je betaalt altijd circa € 0,115 per kWh aan terugleverkosten voor de stroom die je niet direct verbruikt of in je batterij opslaat. Met 14 panelen kan dit bedrag flink oplopen.

- Eneco VoordeelMomenten:
1. Thuisbatterij voordeel: Je kunt de thuisbatterij programmeren om op te laden tijdens de "VoordeelMomenten" (doordeweeks 23:00-07:00 en het gehele weekend) tegen 30% korting.
2. Strategie: Gebruik de opgeslagen goedkope stroom tijdens de dure uren overdag. Let op: ook hier gelden de vaste terugleverkosten van € 0,115/kWh.

- Eneco Dynamisch:
1. Grootste potentieel: Er zijn geen vaste terugleverkosten per kWh. In plaats daarvan krijg (of betaal) je de marktprijs van dat uur.
2. Thuisbatterij: Dit is de meest rendabele optie als je de batterij slim aanstuurt om op te laden bij negatieve of zeer lage prijzen (veel wind/zon) en te ontladen wanneer de prijzen hoog zijn (avondpiek).
3. Risico: Bij zonnig weer midden op de dag kunnen prijzen negatief zijn; je betaalt dan om stroom terug te leveren. De thuisbatterij vangt dit op door die stroom juist op te slaan.

Advies:
- Kies Dynamisch als je de thuisbatterij (bijv. de HomeWizard batterij) automatisch laat handelen op uurtarieven. Je vermijdt hiermee de hoge vaste terugleverkosten van de vaste contracten.

- Kies VoordeelMomenten als je liever vaste tijden en prijzen hebt, maar wel wilt profiteren van het dag/nacht-verschil met je batterij.

- Kies Stroom Vast alleen als je volledige prijszekerheid wilt en bereid bent de terugleverkosten voor lief te nemen.

Maar wat doen jullie met een Dynamisch contract op de zonnige dagen? Hebben jullie knijter veel batterijen of zetten jullie als batterij(en) vol geautomatiseerd de zonnepanelen uit?

Ik heb nu Vast en zat naar Voordeelmomenten te kijken. Dynamisch kan, maar dan moet je het wel superstrak hebben ingeregeld en geautomatiseerd hebben.

Net gesproken met Eneco, ik kan ondanks dat mijn Vast contract pas in oktober boeteloos overstappen naar Dynamisch. Goed moment om met HA te spelen denk ik 🤔
Ik ben wel benieuwd hoe Eneco het e.a. ziet i.c.m. Homewizard PIB. Ze praten over "als je de batterij prorgrammeert".... dan zal je aan de slag met HA / Homey moeten.

Ik zie nog een vraag staan met dynamisch. Op zonnige dagen laat ik de batterij laden op de goedkoopste uren. Van leeg naar vol is een ruime 3 uur. We zetten een wasmachine aan naast de vaatwasser o.a. Verbruiken dan dus ook. Evt auto laden. Nu kan het overschot daarna evt het net weer op. Komend jaar ga ik wel kijken of de omvormer te sturen is. Als het niet meer rendabel is om terug te leveren dan vangen we op.

Pagina: 1 ... 243 244 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Kortingscodespam kan in HomeWizard Plug-In Battery kortingscodetopic
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Doet de app wat raars? Post dat hier
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2