Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05:48

Aardedraadje

Met kabelschoen

Ik geloof best dat hij meer geheugen heeft, maar of dat ook gebruikt wordt is een tweede.

Het enige dat ik hiermee wil zeggen is dat ik het nogal voorbarig vind om op basis van een paar foto's meteen een nieuwe meter te kopen. Je zou toch minstens een bevestiging vanuit @HomeWizard_NL willen hebben.

Wij passen op het werk ook wel eens een grotere microcontroller toe dan nodig. Dat is dan puur vanwege verkrijgbaarheid en de (zelfde) firmware die daarop draait gebruikt geen byte meer geheugen dan op z'n kleinere broertjes.

Begrijp me niet verkeerd, ik snap de wens voor meer geheugen/verbindingen in de meter. Ik loop ook tegen de limiet aan. Maar ik wacht wel tot ik zeker weet dat de extra capaciteit ook daadwerkelijk benut wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aardedraadje schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:27:
Ik geloof best dat hij meer geheugen heeft, maar of dat ook gebruikt wordt is een tweede.

Het enige dat ik hiermee wil zeggen is dat ik het nogal voorbarig vind om op basis van een paar foto's meteen een nieuwe meter te kopen. Je zou toch minstens een bevestiging vanuit @HomeWizard_NL willen hebben.

Wij passen op het werk ook wel eens een grotere microcontroller toe dan nodig. Dat is dan puur vanwege verkrijgbaarheid en de (zelfde) firmware die daarop draait gebruikt geen byte meer geheugen dan op z'n kleinere broertjes.

Begrijp me niet verkeerd, ik snap de wens voor meer geheugen/verbindingen in de meter. Ik loop ook tegen de limiet aan. Maar ik wacht wel tot ik zeker weet dat de extra capaciteit ook daadwerkelijk benut wordt.
Het maakt wel wat uit als een van de dingen die ze oplossen in de Beta een geheugenlek is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

hanev001 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:30:
[...]

Het maakt wel wat uit als een van de dingen die ze oplossen in de Beta een geheugenlek is.
Dan lossen ze het geheugenlek op en heb je voor niks een nieuwe meter gekocht :)

Ik reageer op de berichten die ik voorbij zag komen die aangaven meteen een nieuwe meter besteld te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 22:11
naffffffffff schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:24:
[...]

Ja inderdaad. Dat moet ook wel omdat de chips een andere processorarchitectuur hebben. De WROOM-32D zit voor de duidelijkheid in de oude p1meter (G1), niet in de nieuwe (RJ12). De nieuwe heeft een c3-mini-1, welke in theorie minder krachtig zou moeten zijn. Maar de c3 mini heeft meer hardware acceleratie op cryptografische algoritmes waardoor hij waarschijnlijk (speculatie) beter in staat is om HTTPS verkeer te verwerken.
Ok dus sneller in https gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01:39
Harri schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:44:
[...]

En dat kan gewoon, mijn vrouw (erg handig met Microsoft Office maar had geen idee hoe ze een JBL Flip met haar iPhone moest pairen) heeft zonder aanwijzingen van mij de eerste batterij aan het draaien gemaakt, gewoon de instructies in de handleiding volgen. Haar opmerking na die vijf minuten: “is dat alles??”.
Zat er een handleiding bij dan. ;)
Ik hoorde later ook dat er een QR code op het apparaat stond.
Het is dus echt heel makkelijk. Als alles meewerkt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
naffffffffff schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:24:
[...]

Ja inderdaad. Dat moet ook wel omdat de chips een andere processorarchitectuur hebben. De WROOM-32D zit voor de duidelijkheid in de oude p1meter (G1), niet in de nieuwe (RJ12). De nieuwe heeft een c3-mini-1, welke in theorie minder krachtig zou moeten zijn. Maar de c3 mini heeft meer hardware acceleratie op cryptografische algoritmes waardoor hij waarschijnlijk (speculatie) beter in staat is om HTTPS verkeer te verwerken.
Die nieuwe is een risc processor en kan vele malen sneller zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:15

Winkiller

De Mopperpot

Gaan we nu alleen praten over de P1 meter hier ? daar is een eigen topic voor, klik hier :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GL007
Winkiller schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:03:
Gaan we nu alleen praten over de P1 meter hier ? daar is een eigen topic voor, klik hier :9
P1 is wel de master controller. Dus wel interessant.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ferdinand Oeinck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:10
Mijn eigen web app is bijna klaar:

https://solar.bigroses.net

Omdat sommige functies, zoals de batterij mode wisselen alleen lokaal te zijn, is hieronder nog een screen shot bijgevoegd.

Ik draai een nodejs server op een Synology NAS en de client krijgt de data via Server Side Events. Nu zit er nog een Enphase API afhankelijkheid in. Maar de opbrengst van de zonnepanelen meet ik nu ook met een HW 3 fasen KwH meter. Zodra ik alleen nog maar HW api's gebruik, zet ik de source op github.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WyMHbi5RZWvtJlqS8T5-Cg4Twpk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Rva8A06gq1SqAupYEDdDLEaH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-05 16:29

scorpionv

This space for rent

Bij mij ook als je op de P1 meter hebt geklikt.
1 niveau hoger, in de lijst bij Apparaten, noemt hij hem bij mij nog HWE-P1-21-E

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naffffffffff
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 00:31
scorpionv schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:24:
[...]

Bij mij ook als je op de P1 meter hebt geklikt.
1 niveau hoger, in de lijst bij Apparaten, noemt hij hem bij mij nog HWE-P1-21-E
Ah, bij mij ook inderdaad. Ik kreeg al fomo op de Extended versie haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:58
naffffffffff schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:21:
[...]

[Afbeelding]

Op de achterkant staat een ander nr, links is oud, rechts is nieuw. Ook heeft de nieuwe een usb-c en de oude een usb-micro poort.
Mm ik heb in februari de accu en P1 meter besteld, maar die is nog micro usb. Dan heb ik dus een oud model gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naffffffffff
HBO88 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:54:
[...]

Mm ik heb in februari de accu en P1 meter besteld, maar die is nog micro usb. Dan heb ik dus een oud model gekregen?
Ja dat denk ik wel. Op de printplaat staat een datum, ik vermoed de productiedatum. Mijne is gister geleverd en er staat 2023-10-26 op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:43

fxs81

Julianadorp

HBO88 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:54:
[...]

Dat hoeft geen probleem te zijn, hier ook de oude versie van de p1 en heb geen enkel probleem ermee. Accu en p1 draaien hier foutloos.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeCuMSeH
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-05 01:34
Harri schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 13:21:
[...]

Die zag ik ook voorbij komen, en vondt ik nogal vreemd.
Er was ook een melding van een geleverde batterij die nooit aangepakt is en rond dezelfde tijd een bezorger die de accu voor de deur gezet heeft en binnen 10 seconden na op de bel drukken alweer weg was. Zou dus mogelijk kunnen gaan om een ontvreemde accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toni Tweakers
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19:26
aip schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:18:
[...]

En mijn gok: toch wat meer retouren dan ingecalculeerd, die ze laten voorgaan op nieuwe uitleveringen?
Dat denk ik ook, meer retouren dan verwacht. Ik lees hier op het forum toch wel wat klachten en wanneer je op Trustpilot in de reviews kijkt dan word je ook niet blij. Toch ook wel wat mensen waarbij batterijen niet goed functioneren en die omgeruild moeten worden.

Nu maar afwachten wanneer de volgende batch beschikbaar wordt in juni. Aangezien ik deze keer net buiten de boot gevallen ben verwacht ik in juni als een van de eersten aan de beurt te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apenkooi
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
Bij ketelKlets net een interessant clipje.

YouTube: Zonne-energie voorspelling (NED.nl)

https://ned.nl/nl/zonne-energievoorspeller

Die data zou men beschikbaar moeten maken via Homey & Home Assistant. Dan kunnen we leuke dingen doen met de batterij. Genoeg energie van de zon? Of toch even vol laden als de prijs het laagste is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apenkooi
  • Nu online
Toni Tweakers schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 23:57:
[...]

Dat denk ik ook, meer retouren dan verwacht. Ik lees hier op het forum toch wel wat klachten en wanneer je op Trustpilot in de reviews kijkt dan word je ook niet blij. Toch ook wel wat mensen waarbij batterijen niet goed functioneren en die omgeruild moeten worden.

Nu maar afwachten wanneer de volgende batch beschikbaar wordt in juni. Aangezien ik deze keer net buiten de boot gevallen ben verwacht ik in juni als een van de eersten aan de beurt te zijn.
Of er is domweg een onderdeeltje even niet leverbaar. Homewizard is niet de enige die batterijtjes verkoopt. Ik had toch de indruk dat het aantal storing afneemt de laatste tijd hier op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Gisteravond wat raars gezien. Ik was wat statistieken in elkaar aan het knutselen in Home Assistant en alle batterijen gingen tegelijk offline. De app gaf ook aan dat ze offline waren. De P1-meter ging wel gewoon vrolijk door.

Na een paar minuten kwamen de batterijen vanzelf weer terug en begonnen weer te ontladen alsof er niks aan de hand was.

P1 en batterijen zitten op dezelfde AP dus dat kan het niet zijn, en een firmware-update was het ook niet. Rara?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:30
Aardedraadje schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 05:44:
Gisteravond wat raars gezien. Ik was wat statistieken in elkaar aan het knutselen in Home Assistant en alle batterijen gingen tegelijk offline. De app gaf ook aan dat ze offline waren. De P1-meter ging wel gewoon vrolijk door.

Na een paar minuten kwamen de batterijen vanzelf weer terug en begonnen weer te ontladen alsof er niks aan de hand was.

P1 en batterijen zitten op dezelfde AP dus dat kan het niet zijn, en een firmware-update was het ook niet. Rara?
Logfiles van je Accesspoint? hier zie ik keurig dat soort Wifi events (als dat het is natuurlijk) terug in de logging.

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Zwelgje schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 06:17:
[...]

Logfiles van je Accesspoint? hier zie ik keurig dat soort Wifi events (als dat het is natuurlijk) terug in de logging.
Goed idee, is een KPN box, dus geen idee of daar iets van logging in zit :+ Zal er vanavond even naar kijken, al verwacht ik weinig interessants te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:25

aip

Nou, bijzonder. Kijk net even in de app, en vanaf 02:45 staat er geen data meer geregistreerd voor gas en elektra. Maar de data van de PiB's loopt wel gewoon door, en die doen netjes hun ding. Straks maar even de P1 spanningsloos maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ferdinand Oeinck
Apenkooi schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 00:16:

Die data zou men beschikbaar moeten maken via Homey & Home Assistant. Dan kunnen we leuke dingen doen met de batterij. Genoeg energie van de zon? Of toch even vol laden als de prijs het laagste is?
Daarvoor gebruik ik de gratis data en API van https://solcast.com/!

Zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x1PL_KB73sQ59B1bnlZtqeJqSPQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PDEg5e0HpsOUY9bEOWjJHhak.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdinand Oeinck
Voor mijn panelen voorspelt zonne-energie voorspeller:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tAnvKKnp7elgqBPQXHMPMXW0w_U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e7EovDTAGIj6BbjwImgLcsbB.png?f=fotoalbum_large

Solcast voorspelt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RF9oaNNmshK-jZaOVIAOYKaiyQA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xi2zi0GZ92U6R8CJzF9RD53T.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnatic
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:36

Magnatic

5x A1 Mini, 2x Mini+, X1C, XL

Ik heb nu al twee nachten achter elkaar dat gedurende een paar uur de SoC van de PiB's niet wordt bijgewerkt. Zie de rechte lijnen met ineens een haakse hoek naar beneden. Wifi sterkte blijft wel doorlopen. De regeling lijkt wel gewoon te doen wat die moet doen, want er wordt 's nachts niet teruggeleverd. De gegevens worden lokaal door HA verzameld, dus je zou geen afhankelijkheid van services van HomeWizard of de beschikbaarheid van internet verwachten.

Verder werken de PiB's nu al bijna 4 weken zonder enig probleem. In het begin een net-sync-error gehad, maar na de update daarvoor nooit meer en een keer op een van de PiB's een Wifi-error gehad. Die was op te lossen door de P1-meter te herstarten. Daarna werkte de PiB weer prima, maar de levering van gegevens via de API werkte niet. Daarvoor was een herstart van de PiB nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4uXrlPZJBVI4WH9NJ6cmj8ds8rA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vrqfIB3RjafnK4oRBh77uPCK.png?f=user_large

Mijn webshop voor 3D-geprinte objecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:53
aip schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 07:16:
Nou, bijzonder. Kijk net even in de app, en vanaf 02:45 staat er geen data meer geregistreerd voor gas en elektra. Maar de data van de PiB's loopt wel gewoon door, en die doen netjes hun ding. Straks maar even de P1 spanningsloos maken.
@aip
Ik heb precies hetzelfde, denk ik.
Vanaf 0250 uur voor de meeste stroomverbruikers geen data meer. Enkele kleinverbruikers die aan een slimme stekker zitten geven wel up to date data. In de nu weergave lijkt het wel OK voor de meeste. Ook de PiB loopt netjes door, maar bijvoorbeeld de “stroomtotaal” grafiek is gestopt rond 0250.
Weet niet of dit lokaal is. Kan het niet een server issue bij HW zijn?
Ben nu niet thuis, dus later vanavond maar eens nakijken, als het dan nog niet is opgelost.

[ Voor 6% gewijzigd door EVfan op 28-05-2025 07:53 ]

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpcatcher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:33
aip schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 07:16:
hier hetzelfde, alles opnieuw opgestart om 07:15, display werkt, en "nu" moment werkt thuisbattery werkt ook correct.. maar de "dag" weergave blijft leeg bij de meeste meters na 02:50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgwj1983
  • Laatst online: 06:21
Hier ook. Water wel data alles met stroom niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hier wel gewoon de data van batterij, stroom etc.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
Hier geen enkel probleem vannacht in twente

[ Voor 13% gewijzigd door GL007 op 28-05-2025 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 29-05 21:05
Hier ook bij de meeste geen data meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

Gas is hier inmiddels terug, maar niet het werkelijk verbruik per 5 minuten, alleen het totaal verbruik tot nu toe. Elektra nog niet. Lijkt inderdaad een probleem bij HW te zijn, lokaal niets aan de hand.

Edit: elektra ook terug, ook alleen totaal verbruik, geen details.

[ Voor 14% gewijzigd door aip op 28-05-2025 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpcatcher
inderdaad dag weergave werkt weer. met rechte lijnen naar het nu moment, dus geen details. jammer :)
(gelukkig was het maar een nacht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 29-05 21:05
Hier werkt ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gHj9Ub7TrqAO9sMgatP9tXjNbME=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0yGYWqJDDVeUF5S4yASWHHCW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05:22
Hier geen probleem omdat er sowieso geen bit aan data naar HW gaat ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
GL007 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:03:
@GL007
Ik woon ook in Twente, maar wel dezelfde problemen, dus waarschijnlijk geen regio gebonden issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• counter12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Zuid-holland geen probleem alle data aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
  • Laatst online: 30-05 17:09
Apenkooi schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 00:16:

Wat zou je hier praktisch mee kunnen als je geen dynamisch contract / geen EV hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bixobie schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:14:
[...]

Wat zou je hier praktisch mee kunnen als je geen dynamisch contract / geen EV hebt?
Zoveel mogelijk eigenverbuik plannen.

Edit : Misschien iets tekort door de bocht van mijn kant. In 1e instantie batterij laden gewoon. Alles wat de batterij niet zou kunnen opvangen aan overschot inzetten voor wasje, vaat etc.

Ik denk dat het sws wat lastiger is met "voorspellers". Je kent vast de weer opmerking "Hier en daar een bui". Het is altijd "hier" nooit "daar" 😜

[ Voor 43% gewijzigd door Devke op 28-05-2025 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
[...]

Dat vraag ik mij ook af, zeker met een batterij als deze, en het rendement van handelen op de onbalansmarkt welke steeds kleiner wordt. daarnaast als je een dynamisch contract hebt dan heb je deze info al, en dan is ook windenergie er in meegenomen.

En koppelen in Home Assistant, die gegevens zijn al jaren beschikbaar via integratie met https://forecast.solar/

[ Voor 4% gewijzigd door Magic op 28-05-2025 09:19 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GL007
Devke schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:17:
[...]

Edit : Misschien iets tekort door de bocht van mijn kant. In 1e instantie batterij laden gewoon. Alles wat de batterij niet zou kunnen opvangen aan overschot inzetten voor wasje, vaat etc.
Dus batterij NOM laten werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:21:
[...]

Ja dat sws. Op overschot daarboven een vaatwasser ofzo aanzetten. Zo deed ik het bij het variabele contract. Nu meer op "vraag" en "aanbod".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
GL007 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:21:
[...]

idd, en die batterij hoeft ook niet vol natuurlijk, ik hoor in mijn omgeving soms de verkeerde indruk dat mensen focussen op het batterij vol te krijgen overdag, en leeg 'snachts. Maar direct de zon gebruiken is natuurlijk nog steeds rendabeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ral23087
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20:48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Yv1fnY6EBFqgzo7ALOeQCgM4hs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/69t5wuKCI4QYSNMTe13c8n0j.jpg?f=fotoalbum_large
Je kan ook op Buienradar kijken .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

Het zonnetje komt zo door rond Roelofarendsveen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
EVfan schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:03:
[...]

@GL007
Ik woon ook in Twente, maar wel dezelfde problemen, dus waarschijnlijk geen regio gebonden issue.
Ik heb hier enegy+ maak dat misschien uit.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05:22
Magic schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:33:
idd, en die batterij hoeft ook niet vol natuurlijk, ik hoor in mijn omgeving soms de verkeerde indruk dat mensen focussen op het batterij vol te krijgen overdag, en leeg 'snachts. Maar direct de zon gebruiken is natuurlijk nog steeds rendabeler.
Als ik bv veel was moet doen, dan doe ik het nog wel eens als volgt; ik wacht 's ochtends op het moment dat de batterij tegen de 20% vol is, en dat de zonnepanelen zo'n 1400-1500 watt leveren, en dan zet ik de wasmachine aan. Die pakt een tijdje rond de 2kW voor het verwarmen van het water, waarvan dan 1400 watt uit de zonnepanelen komt (waarvan dan zo'n 200 watt de woning in gaat) en de resterende 800 watt wordt dan aangevuld door de PiB. Zo kan ik op een zonnige mei-dag vier wassen doen met minimale netafname. Omdat na drie wassen de wasrekken wel vol zijn gooi ik de laatste was vaak in de droger, en omdat die maar 800-900 watt pakt (warmtepompdroger) gaat dat ook prima op de PiB + een restje zonne-energie.

Als ik later 2 PiB's heb wordt dat nog ruimer.

Zo'n thuisbatterij is echt wel een gamechanger, nog meer dan ik vooraf al dacht.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-05 18:52
GL007 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:52:
[...]

Helaas. Ik heb ook energy+ maar geen stroomdata tussen 2u en 8u vanmorgen in de app. Gelukkig wel lokaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aip

aip

JeroenH schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:54:
[...]

Als ik bv veel was moet doen, dan doe ik het nog wel eens als volgt; ik wacht 's ochtends op het moment dat de batterij tegen de 20% vol is, en dat de zonnepanelen zo'n 1400-1500 watt leveren, en dan zet ik de wasmachine aan. Die pakt een tijdje rond de 2kW voor het verwarmen van het water, waarvan dan 1400 watt uit de zonnepanelen komt (waarvan dan zo'n 200 watt de woning in gaat) en de resterende 800 watt wordt dan aangevuld door de PiB. Zo kan ik op een zonnige mei-dag vier wassen doen met minimale netafname. Omdat na drie wassen de wasrekken wel vol zijn gooi ik de laatste was vaak in de droger, en omdat die maar 800-900 watt pakt (warmtepompdroger) gaat dat ook prima op de PiB + een restje zonne-energie.

Als ik later 2 PiB's heb wordt dat nog ruimer.

Zo'n thuisbatterij is echt wel een gamechanger, nog meer dan ik vooraf al dacht.
Dat is precies de strategie die ik ook gebruik. De panelen leveren nu ca 1kW, dus ik zet net de vaatwasser aan. Die draait dan op de panelen en voor ca 1500W op de PiB's tijdens het verwarmen van het water. Over 1,5 uur een wasje aan, die dan nog een deeltje draait op de PiB's. Daarna zo rond 13u de auto aan de oplader. Die 3,6kW komt dan grotendeels van het dak, soms bij een wolkje deels even uit de PiB's. En die zijn dan tegen het einde van de middag weer vol, zodat de inductie/oven en het nachtverbruik daar weer uit komt.

Bevalt tot nu toe uitstekend!

Edit: Qua verbruik komt het er op neer dat ik vorige week afgerond 210 kWh heb opgewekt, waarvan 106kWh is teruggeleverd aan het net. Daarnaast nog 5,8 kWh van het net afgenomen. Het eigen gebruik van de opwek was dus ca 50%, en van de totaal gebruikte elektriciteit was ca 95% eigen opwek. En dat is best leuk om te zien.

[ Voor 9% gewijzigd door aip op 28-05-2025 10:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-05 18:09
GL007 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:03:
Her dus wel, ook in Twente.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CrlZBnqIA6TVjypyidXpTgK-NXs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NmWQcMKGP9Lxn8OxKykts7Dt.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
ManS-H schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:06:
[...]

Her dus wel, ook in Twente.
[Afbeelding]
Als ik het zo ziet is het om 2.40 begonnen en na8.00 uur zie ik de veranderingen weer. Er wordt een strakke lijn getrokken vanaf die momenten

[ Voor 5% gewijzigd door GL007 op 28-05-2025 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j_cr
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 30-05 15:42
Hier in Nijmegen ook een rare grafiek op de kWh meter van de zonnepanelen.
Om 03:00 uur begon de zon heel plaatselijk te schijnen :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AV_YdB5IU7cf93Q_3C6-cfUPvCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ki3BYqsy0YgWNSx0G07MIlfO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:30
GL007 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:22:
[...]

Als ik het zo ziet is het om 2.40 begonnen en na8.00 uur zie ik de veranderingen weer. Er wordt een strakke lijn getrokken vanaf die momenten
Hier hetzelfde.. Waarschijnlijk vannacht een probleem ontstaan, kwamen vanmorgen op het werk en zagen het probleem. Een server of service herstart en het werkt weer. Niet te lang over nadenken lijkt me

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdinand Oeinck
Magic schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:18:
[...]

Dat vraag ik mij ook af, zeker met een batterij als deze, en het rendement van handelen op de onbalansmarkt welke steeds kleiner wordt. daarnaast als je een dynamisch contract hebt dan heb je deze info al, en dan is ook windenergie er in meegenomen.

En koppelen in Home Assistant, die gegevens zijn al jaren beschikbaar via integratie met https://forecast.solar/
forecast.solar is niet gratis volgens mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:55
j_cr schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:33:
Hier in Nijmegen ook een rare grafiek op de kWh meter van de zonnepanelen.
Om 03:00 uur begon de zon heel plaatselijk te schijnen :D

[Afbeelding]
Als je dit verschijnsel ziet is waarschijnlijk je internet verbinding down geweest en aan het eind van de strakke lijn hersteld. HW extrapoleert de tussenliggende tijdstippen dan tussen 0 en het getal nadat alles weer live is. Normaal gedrag bij uitval connectie…....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeZaX
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-05 18:10
BeZaX schreef op maandag 26 mei 2025 @ 08:31:
Mijn accu geeft sinds vanochtend een E441 melding. Accu heeft 15 dagen zonder problemen gedraaid sinds de levering. Ik ga zo contact opnemen met HomeWizard.
Vanochtend vroeg is mijn accu omgeruild, soepel proces. Snelle reactie van HW, voorkeursdag doorgegeven, en dit keer geen gedoe met de levering via Transmission.

Nieuwe accu ontvangen (te zien aan de doos, buitenkant én statistieken). Top! Hopelijk blijft deze gewoon stabiel draaien. Was inmiddels aardig gewend geraakt aan dat we nog maar <0,5 kWh per dag van het net trokken. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Ferdinand Oeinck schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:38:
[...]

Basisintegratie wel, maar dan heb je inderdaad een beperkte resolutie (per uur), en je kunt maar 1 dag vooruit kijken. Voor 14 euro per jaar heb je een resolutie van 30 minuten en 3 dagen vooruit.

Ik denk dat voor bijna iedereen het gratis account meer dan voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apenkooi
  • Nu online
[...]

Ja dan boeit het allemaal niet zoveel natuurlijk. Als je een contract hebt met terugleveringsboete zou je kunnen bepalen wanneer je zo veel mogelijk energie moet opstoken om de teruglevering te neutraliseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02:07
Magic schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:33:
[...]

Ik vind de combinatie prettig. Ik laat de batterij eerst tot ongeveer 50% opladen, en ga daarna gewoon stroom gebruiken voor van alles. Bij wisselende zon komt het soms direct, soms uit de batterij, en tussen direct verbruik door laadt de batterij wel weer bij. Dus ik maak ook overdag actief gebruik van de batterij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1wFd6a_-UrC4NM3wia6dHslPVRo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bjke4eb76qFRH3COGT9MVMcI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rH9lh6RZZtmqbsBi0h6rzrT5-EM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NJRj4tQKGdDLUbOvKvlh2eCh.jpg?f=fotoalbum_large

Dit red ik nooit zonder de batterij (en).

[ Voor 37% gewijzigd door Sjamo op 28-05-2025 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apenkooi
  • Nu online
Ferdinand Oeinck schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 07:20:
[...]

Daarvoor gebruik ik de gratis data en API van https://solcast.com/!

Zie:
[Afbeelding]
Die kon ik nog niet. Wel eens aan mijn buurman Google gevraagd maar daar kwam niks bruikbaars naar boven.

Ondertussen wel een Homey app daarvoor gevonden.

https://homey.app/nl-nl/app/com.solcast/Solar-Forecast/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
Vandaag begonnen met aansluiten van de accu, eerst een nacht laten acclimatiseren. maar nu koppenlen kho maar, ik zie alle kleuren van de regenboog. witte lampjes, blauwe lampjes gele lampjes. maar geen verbinding. Wat nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdinand Oeinck
Magic schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:02:
[...]

Basisintegratie wel, maar dan heb je inderdaad een beperkte resolutie (per uur), en je kunt maar 1 dag vooruit kijken. Voor 14 euro per jaar heb je een resolutie van 30 minuten en 3 dagen vooruit.

Ik denk dat voor bijna iedereen het gratis account meer dan voldoende is.
Bij solcast is 30 minuten data 2 dagen vooruit gratis. Je kunt per UTC dag 10 gratis API calls doen. Ik heb 2 arrays dus dat is 5 API calls per array per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apenkooi
  • Nu online
Magic schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:18:
[...]

De onbalansmarkt is helemaal niet interessant met een klein pis batterijtje. Ook niet met een 10 kWh batterijtje. (welke deuk in een pakje boter ga je maken met 800W?) Dan moet je toch wel modelletje zeecontainer hebben. Las op p1meter dat ze de EVA in combinatie met Frank daar nu voor aan geslingerd hebben. €250,- per jaar. Interessanter dan NOM? Je krijgt wel een rekening hè. Dus onbalansmarkt? Daar kunnen we over ophouden.
https://www.p1meter.nl/ev...j-handelen-onbalansmarkt/

Uit de marktprijzen kan je uiteraard wel dingen herleiden. Maar niet hoeveel kWh je kan verwachten. En dus niet of je je batterij op de zon vol krijgt, of dat het zinvoller is om even te laden op vol vermogen bij het laagste tarief zodat je bij het duurste tarief mooi energie uit de batterij kan trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:03
ManS-H schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:28:
Vandaag begonnen met aansluiten van de accu, eerst een nacht laten acclimatiseren. maar nu koppenlen kho maar, ik zie alle kleuren van de regenboog. witte lampjes, blauwe lampjes gele lampjes. maar geen verbinding. Wat nu?
Al even uitgezet voor een paar minuten met de hoofdschakelaar?

Ik vind het koppelproces soms ook wat onhandig. Je moet zelf koppelen met de wifi van de accu en dan weer terug naar de app. Geen rocket science natuurlijk maar er zijn meer intuïtieve manieren die concurrenten (slimme stekkers dan) gebruiken.

Ik moest na het koppelen met de wifi van de accu de app afsluiten en opnieuw starten voor het koppelen werkte.

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManS-H
AtlAntA schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:33:
[...]

Al even uitgezet voor een paar minuten met de hoofdschakelaar?

Ik vind het koppelproces soms ook wat onhandig. Je moet zelf koppelen met de wifi van de accu en dan weer terug naar de app. Geen rocket science natuurlijk maar er zijn meer intuïtieve manieren die concurrenten (slimme stekkers dan) gebruiken.

Ik moest na het koppelen met de wifi van de accu de app afsluiten en opnieuw starten voor het koppelen werkte.
Gelukt, heb het hele zaakje veranderd en een andere router gebruikt. Nu is alles gekoppeld en geupdate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naffffffffff
Apenkooi schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:33:
[...]

De onbalansmarkt is helemaal niet interessant met een klein pis batterijtje. Ook niet met een 10 kWh batterijtje. (welke deuk in een pakje boter ga je maken met 800W?) Dan moet je toch wel modelletje zeecontainer hebben. Las op p1meter dat ze de EVA in combinatie met Frank daar nu voor aan geslingerd hebben. €250,- per jaar. Interessanter dan NOM? Je krijgt wel een rekening hè. Dus onbalansmarkt? Daar kunnen we over ophouden.
https://www.p1meter.nl/ev...j-handelen-onbalansmarkt/

Uit de marktprijzen kan je uiteraard wel dingen herleiden. Maar niet hoeveel kWh je kan verwachten. En dus niet of je je batterij op de zon vol krijgt, of dat het zinvoller is om even te laden op vol vermogen bij het laagste tarief zodat je bij het duurste tarief mooi energie uit de batterij kan trekken.
Zeecontainer is wel wat overdreven. Met tibber kun je nog best wat krijgen als je je auto oplaad met onbalans stroom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5rpDTCOqEv5uK0aR-tIp6cLGXLk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gWSwxwO6HF3DM0e4LkcZZV4L.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Devke schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:17:
[...]

Pfff man dan kan ik op zonnige dagen wel een gratis buurt wasserette beginnen, en moet iedereen uit de buurt zijn afwas hier brengen... anders is het niet op te krijgen als het een beetje zonnig is.

[ Voor 12% gewijzigd door bixobie op 28-05-2025 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apenkooi
  • Nu online
naffffffffff schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:43:
[...]

Zeecontainer is wel wat overdreven. Met tibber kun je nog best wat krijgen als je je auto oplaad met onbalans stroom.

[Afbeelding]
Dat is best leuk inderdaad. Maar batterij laden, en dan weer terugleveren slaat nergens op. Laat dat nu maar over aan de parken die daar voor ingericht zijn. De energiebelasting en BTW over de inkoop krijg je niet meer terug. Dus dat moet een behoorlijk prijsverschil zijn wil je er wat aan overhouden wat de moeite is. Ja, maar we kunnen nog salderen roepen sommige dan. Ga jij voor anderhalf jaar een systeem optuigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
Apenkooi schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:49:
[...]

Dat is best leuk inderdaad. Maar batterij laden, en dan weer terugleveren slaat nergens op. Laat dat nu maar over aan de parken die daar voor ingericht zijn. De energiebelasting en BTW over de inkoop krijg je niet meer terug. Dus dat moet een behoorlijk prijsverschil zijn wil je er wat aan overhouden wat de moeite is. Ja, maar we kunnen nog salderen roepen sommige dan. Ga jij voor anderhalf jaar een systeem optuigen?
Ik heb voor de eerste 3 jaar geen terug lever boete. Dat is het voordeel van essent.
En verder gewoon NOM draaien. Besparing dit jaar minimaal 750kWh

[ Voor 4% gewijzigd door GL007 op 28-05-2025 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bixobie schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:43:
[...]

Pfff man dan kan ik op zonnige dagen wel een gratis buurt wasserette beginnen, en moet iedereen uit de buurt zijn afwas hier brengen... anders is het niet op te krijgen als het een beetje zonnig is.
Meer opslag? Moet je het wel in de tussen liggende avond en nacht weer op krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
De markt van de thuisbatterij. Homewizard wordt er ook in genoemd. Er lijkt een prijs aan te komen......

https://www.p1meter.nl/we...ht-marstek-thuisbatterij/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-05 17:53
Devke schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:50:
De markt van de thuisbatterij. Homewizard wordt er ook in genoemd. Er lijkt een prijs aan te komen......

https://www.p1meter.nl/we...ht-marstek-thuisbatterij/
Idd die wannabe eigenaar van de marstek batterij website zie je overal terugkomen met “positieve” marketing verhalen. :X :O :F
Zelfs op tweakers met steeds een nieuw account, van 1 dag oud…

[ Voor 7% gewijzigd door internet4me op 28-05-2025 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DG64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 30-05 10:08
Devke schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:50:
@Devke , de auteur schrijft wel dat het artikel is geschreven in januari met een update in februari.

Dus los van het feit of er mogelijk een prijs aankomt, is een update van dat artikel ook wel handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bixobie
Devke schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:07:
[...]

Meer opslag? Moet je het wel in de tussen liggende avond en nacht weer op krijgen.
Ja, maar zolang er saldering is... niet zoveel zin.

Het enige wat ik nu wel zou willen is een manier om a/h einde vh jaar (of beter, het afrekenmoment), net zoveel te hebben opgewekt als dat ik verbruikt heb, dus (vrijwel) geen 'extra' teruglevering... dat is wel lastig omdat je nu eenmaal in de winter tekort komt... als ik de hele voorjaar en zomer en najaar NOM draai, kom ik toch tekort voor dat stukje winter. Dus ik probeer uit te vinden of ik NOM moet draaien, of NOM+50, NOM+100, of NOM+200 etc om het maar zo te noemen. Kan mijn vinger daar nog niet achter krijgen hoe dat te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hgwj1983
  • Laatst online: 06:21
bixobie schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:43:
[...]

Ik heb een solaredge omvormer en die kan ik via modbus sturen. Ideaal dus. Ik kan bijv zeggen doe maar x watt boven mijn verbruik opleveren. Of ik stel de hele dag bijv een max in van 2500w ofzo. Alles kan :)

Wellicht is dit voor mensen mensen een idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeCuMSeH
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-05 01:34
Ferdinand Oeinck schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:38:
[...]

Ik gebruik zelf solcast

Met deze HACS integratie: ha-solcast

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SniperEye
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-05 16:02
aip schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:18:
[...]

En mijn gok: toch wat meer retouren dan ingecalculeerd, die ze laten voorgaan op nieuwe uitleveringen?
Dat is uiterst suggestief. Als je daar zo van overtuigd bent moet je met cijfers komen. Er zullen er duizenden verkocht zijn. Ik lees geen duizende reacties dat de batterij het niet doet.

Daarnaast heeft Homewizard zeer duidelijk gecommuniceerd dat zij de drempel om retour te nemen laag legden om vroegtijdig eventuele problemen te kunnen tackelen. Een hele hoop problemen die in dit topic naar voren zijn gekomen zijn getackeld door firmware-updates.

Zelf heb ik ooit een opdracht gedaan voor een grote spelcomputerfabrikant. Als je daar op de helpdesk rondliep of op het forum keek kreeg je de indruk dat bepaalde apparaten een ramp waren. Harde cijfers toonden het tegendeel aan. M.a.w.: een forum als deze is niet representatief voor het bepalen van de kwaliteit van het product.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aip

aip

SniperEye schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:22:
[...]

Dat is uiterst suggestief. Als je daar zo van overtuigd bent moet je met cijfers komen. Er zullen er duizenden verkocht zijn. Ik lees geen duizende reacties dat de batterij het niet doet.

Daarnaast heeft Homewizard zeer duidelijk gecommuniceerd dat zij de drempel om retour te nemen laag legden om vroegtijdig eventuele problemen te kunnen tackelen. Een hele hoop problemen die in dit topic naar voren zijn gekomen zijn getackeld door firmware-updates.

Zelf heb ik ooit een opdracht gedaan voor een grote spelcomputerfabrikant. Als je daar op de helpdesk rondliep of op het forum keek kreeg je de indruk dat bepaalde apparaten een ramp waren. Harde cijfers toonden het tegendeel aan. M.a.w.: een forum als deze is niet representatief voor het bepalen van de kwaliteit van het product.
Het is zeker suggestief, dat staat er namelijk ook, het is 'een gok'. En voor gokken hoef je volgens mij niet met cijfers komen. Althans, zo werkt dat met gokken in een casino ;)

De reden dat ik het gok is dat er de laatste dagen opeens berichten komen dat er mails zijn ontvangen met uitstel, dat is de enige reden. Ik kan mij slecht voorstellen dat het in de aanlevering vanuit China zit: die aanleveringstrajecten zijn voor expediteurs etc. heel erg inzichtelijk. Dus als er twee weken geleden mails worden gestuurd met ' hij komt eraan', en dan nu toch uitstel berichten komen, dan doet mij dat vermoeden dat daar een reden voor is wat zou kunnen zijn dat er wat meer retouren voorkomen. Ik weet dat niet zeker, daar heeft niemand cijfers van, behalve HW.

Vandaar de eerste zin: mijn gok.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• carpcatcher
SniperEye schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:22:
[...]
zoals AIP schreef het was een gok.
echter moet je voor defecte modellen wel een interne voorraad houden, je kan niet zeggen zoals nu de levertijd is, helaas meneer, u moet wachten tot september op uw garantie.

topic was in reactie op de post van Toni na het verzenden van de 2 weken mail.
Heb het gevoel dat ze bij HW hun zaakjes niet goed in orde hebben qua logistiek. Je moet toch weten hoeveel batterijen je binnen hebt gekregen en hoeveel mensen je de 2 weken email stuurt?

10 maart besteld
12 mei 2 weken mail gehad
27 mei mail uitstel tot uiterlijk eind juni
ergens in het leverproces is een mis planning gemaakt of onverwacht probleem opgetreden.. dat is wel duidelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:18
JeroenH schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:54:
[...]Zo kan ik op een zonnige mei-dag vier wassen doen met minimale netafname.
Wat een leven Jeroen, respect _/-\o_

Hier inmiddels nog maar een eenvoudig 2-persoons huishouden, wasmachine draait nog slechts 1x per week, de vaatwasser 2x per week en een droger is overbodig geworden.

[ Voor 5% gewijzigd door eovermeer op 28-05-2025 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GL007
carpcatcher schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:37:
[...]

zoals AIP schreef het was een gok.
echter moet je voor defecte modellen wel een interne voorraad houden, je kan niet zeggen zoals nu de levertijd is, helaas meneer, u moet wachten tot september op uw garantie.

topic was in reactie op de post van Toni na het verzenden van de 2 weken mail.

[...]

ergens in het leverproces is een mis planning gemaakt of onverwacht probleem opgetreden.. dat is wel duidelijk ;)
Wat denk je van al die omruilingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpcatcher
GL007 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:38:
[...]

Wat denk je van al die omruilingen
yup, maar dat is volgens SniperEye uiterst suggestief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnhemmers
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 30-05 16:09
bixobie schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:11:
[...]

Het enige wat ik nu wel zou willen is een manier om a/h einde vh jaar (of beter, het afrekenmoment), net zoveel te hebben opgewekt als dat ik verbruikt heb, dus (vrijwel) geen 'extra' teruglevering... dat is wel lastig omdat je nu eenmaal in de winter tekort komt... als ik de hele voorjaar en zomer en najaar NOM draai, kom ik toch tekort voor dat stukje winter. Dus ik probeer uit te vinden of ik NOM moet draaien, of NOM+50, NOM+100, of NOM+200 etc om het maar zo te noemen. Kan mijn vinger daar nog niet achter krijgen hoe dat te doen.
Diverse leveranciers hebben diverse oplossingen:

Enphase heeft daartoe mogelijkheden, zie: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://enphase.com/download/power-export-limit-iq7-and-iq8-series-microinverter-systems. Vermoedelijk kan dat ook via een home assistent integratie aangestuurd worden.

Apsystems biedt dezelfde mogelijkheden, gebruik makend van de ecu-c, ook een home assistent integratie voorhanden. Zelfde voor Solar Edge.

Voor modernere string omvormers is er ook een hoop ondersteuning.

Icm data van het bestaande systeem moet eea toch in te schatten zijn?

wel wat off topic dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bixobie schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:11:
[...]

NOM+ kan op dit moment eigenlijk niet met de batterij. Ja pas als hij vol zit het overtollige het net in stoppen. Doel je hier op ik wil NOM draaien maar dan wel 200 Watt bijvoorbeeld per uur terug het net op sturen? Dat gaat dus niet. Daarvoor zouden er al meer rechten in de API moeten komen. Btw is een wens in de Feature Request die gehouden is.

Dat je wat tekort komt is ook herkenbaar. Dit komt door de omzettingsverliezen. Die zal je extra moeten inkopen. Als je vermogen beter zelf zou kunnen sturen dan is daar wel winst te halen denk ik.

Zelf wek ik 3000 kWh per jaar op ongeveer. Dat verbruik ik ook. Stel er gaan er 800 door de batterij met een verlies van 25% dan ben je er 200 kwijt door warmte ontwikkeling. Die zal ik moeten bijkopen om op hetzelfde verbruikersniveau te blijven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnhemmers
@Devke waar het hier eerder eens over ging, bijkt al te bestaan, de home wizard batterij helemaal naar wens aansturen middels een slimme meter simulator: https://www.benefactus.nl...meter-simulator-met-wifi/ (via: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82514554)

Dus, extra home wizard p1 dongle aanschaffen, deze koppelen aan een extra aan te maken huis in de app, en die dongle aan de simulator aansluiten, de batterij verbinden met die dongle (dus de batterij komt in dat extra huis), de simulator weer extern aansturen bijvoorbeeld vanuit home assistent. Indien je dat goed aanpakt is het beter voor de batterij, want je gaat rustiger schakelen etc. De gegevens van de oorspronkelijke p1 meter blijven intact en vormen de waarheid. Er gaat geen informatie verloren.

Wat wel zo is, je kunt op die manier de batterij tricken meer te leveren dan op een groep/ fase kan. Daar zal ook het voornaamste bezwaar van home wizard liggen. Echter, zit de batterij op een eigen groep dan speelt dit minder, dat lijkt dan een voorwaarde.

Ik zou het bijvoorbeeld gebruiken om op de 3 of vier goedkoopste uren van de dag met 800 watt te laden en gedurende de ochtend en avond uren met 500 watt permanent te ontladen. Ik vind strikte NOM niet zo belangrijk, interessanter is een gemiddelde NOM over kwartieren/ uren, waarbij de omvormer dan een hogere effcientie bereikt.

Middels een P1 simulator per batterij van onderscheiden merken, kun je ook een goede samenwerking realiseren.

[ Voor 69% gewijzigd door johnhemmers op 28-05-2025 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
aip schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:35:
[...]

Het is zeker suggestief, dat staat er namelijk ook, het is 'een gok'. En voor gokken hoef je volgens mij niet met cijfers komen. Althans, zo werkt dat met gokken in een casino ;)

De reden dat ik het gok is dat er de laatste dagen opeens berichten komen dat er mails zijn ontvangen met uitstel, dat is de enige reden. Ik kan mij slecht voorstellen dat het in de aanlevering vanuit China zit: die aanleveringstrajecten zijn voor expediteurs etc. heel erg inzichtelijk. Dus als er twee weken geleden mails worden gestuurd met ' hij komt eraan', en dan nu toch uitstel berichten komen, dan doet mij dat vermoeden dat daar een reden voor is wat zou kunnen zijn dat er wat meer retouren voorkomen. Ik weet dat niet zeker, daar heeft niemand cijfers van, behalve HW.

Vandaar de eerste zin: mijn gok.
Ik wil ook wel een "gok" doen. Handelsbeleid van Trump. Als er iets voor onzekerheden zorgt in de wereld........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
Kan ik 2 P1 dongle naast elkaar gebruiken of kan de tweede worden geïnstalleerd.
De eerste is van 2021. Ik wil de historie hiervan in tact houden

Acties:
  • +1 Henk 'm!
johnhemmers schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:06:
@Devke waar het hier eerder eens over ging, bijkt al te bestaan, de home wizard batterij helemaal naar wens aansturen middels een slimme meter simulator: https://www.benefactus.nl...meter-simulator-met-wifi/ (via: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82514554)

Dus, extra home wizard p1 dongle aanschaffen, aan de simulator, de batterij verbinden met die dongle, de simulator weer extern aansturen.

Heb de batterij nog niet, maar zodra ...
Ook dit topic is er Homewizard P1 intercept. Echter roept HW op dit niet te gaan doen. Persoonlijk wacht ik dan ook liever op een officiële API waarin dit gewoon mogelijk is. Ja we zitten op tweakers i know.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
internet4me schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:56:
[...]

Idd die wannabe eigenaar van de marstek batterij website zie je overal terugkomen met “positieve” marketing verhalen. :X :O :F
Zelfs op tweakers met steeds een nieuw account, van 1 dag oud…
Dat topic volg ik niet meer. Tijd gevolgd maar werd daar sws niet vrolijker van. Persoonlijk blij dat ik die niet aangeschaft heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdinand Oeinck
Ronald1245 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 23:03:
[...]

Top hieronder de link voor de softstarter die ik gebruik icm HW socket.

https://www.conrad.nl/nl/...cl-3680-ip20-2588901.html
Hoe sluit je dit aan? Begrenzer in wand contact doos en daar de HW socket in of andersom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnhemmers
GL007 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:20:
Kan ik 2 P1 dongle naast elkaar gebruiken of kan de tweede worden geïnstalleerd.
De eerste is van 2021. Ik wil de historie hiervan in tact houden
zie hier: Meerdere HomeWizard P1 meters binnen 1 huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Argarath
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:43

Argarath

MasterBlaster

Toch ook maar eentje in de bestelling gedaan. Simpelweg om te proberen of het een beetje werkt. Denk dat eentje veel te weinig is voor onze situatie (6,6 MWh opwek in 2024, 2,5 MWh verbruik). Maar vooral eens kijken of we sluipverbruik gedurende de nachten kunnen tackelen.

Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
GL007 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:52:
[...]

Heb ik ook sinds jaar en dag, dus zal het ook niet wezen.
Ik ben geen IT specialist, maar als ik de meldingen hier zie dan denk ik dat een deel van de server(s) problemen had, dat dit wellicht met P1 meter serienummers is gekoppeld of IP adressen, maar kennelijk niet met geografische locatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GL007
Ik heb het geprobeerd je moet meerdere huizen hebben. Ik heb de oude terug geplaatst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:35
Devke schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:28:
[...]
Dat topic volg ik niet meer. Tijd gevolgd maar werd daar sws niet vrolijker van. Persoonlijk blij dat ik die niet aangeschaft heb.
De laatste tijd niet veel van gemerkt. Vind de vibe in Marstek topic wel positief, weinig mensen hebben ook problemen na de laatste firmware, dus kom zeker maar eens terug kijken :+ Alleen spijtig dat verschillende merken batterijen naast elkaar niet goed samen werken en je een keuze moet maken. Misschien in toekomst wel mogelijk als ze open API hebben en je centraal de verschillende merken kan aansturen >:)

[ Voor 5% gewijzigd door Avenger 2.0 op 28-05-2025 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Avenger 2.0 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 15:10:
[...]

De laatste tijd niet veel van gemerkt. Vind de vibe in Marstek topic wel positief, weinig mensen hebben ook problemen na de laatste firmware, dus kom zeker maar eens terug kijken :+ Alleen spijtig dat verschillende merken batterijen naast elkaar niet goed samen werken en je een keuze moet maken. Misschien in toekomst wel mogelijk als ze open API hebben en je centraal de verschillende merken kan aansturen >:)
Nou mooi dat het dan beter gaat toch. Volg het al heel lang niet meer. Dat samenwerken... tja ik denk niet dat leveranciers dat snel proberen te fixen. Ieder wil zijn eigen producten verkopen. Of je moet zelf heel handig zijn in HA en/of Homey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:35
Devke schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 15:16:
[...]
Nou mooi dat het dan beter gaat toch. Volg het al heel lang niet meer. Dat samenwerken... tja ik denk niet dat leveranciers dat snel proberen te fixen. Ieder wil zijn eigen producten verkopen. Of je moet zelf heel handig zijn in HA en/of Homey.
Ja uiteraard in Homey / HA bedoel ik. Verwacht inderdaad niet dat HomeWizard andere thuisbatterijen in hun ecosysteem gaat weergeven (net zoals ze ook enkel hun P1, energy plug, etc hebben) wat ik volledig begrijp. Zou gewoon leuk zijn als tweaker dat je niet aan 1 systeem moet vasthangen en meer verschillende merken kan uittesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19:15
hgwj1983 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:18:
[...]

Ik heb een solaredge omvormer en die kan ik via modbus sturen. Ideaal dus. Ik kan bijv zeggen doe maar x watt boven mijn verbruik opleveren. Of ik stel de hele dag bijv een max in van 2500w ofzo. Alles kan :)

Wellicht is dit voor mensen mensen een idee
Ik heb dan geen HW accu. Maar idee is gelijk.
Stuur de grootste SE naar 10% alls accu's vol zijn. 1 kleine SE laat ik ongemoeid. Accu's beneden de 90% dan gaat de SE7k weer automatisch aan. Kan dus ook met HW pib.

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoutD
  • Registratie: Juli 2000
Mijn tweede HW batterij wil in de app zich niet aan de p1 meter koppelen doordat hij met de installatie stopt na een 907 (no update available) melding. Waarschijnlijk omdat ik al een batterij heb / en of ik onderdeel van het beta programma ben. Iemand anders die dit probleem heeft gehad bij het toevoegen van een 2e batterij ?
Pagina: 1 ... 118 ... 121 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.