Uiteraard kan je verschillende merken naast elkaar gebruiken. Het zal aan de combinatie liggen hoe het samenwerkt denk ik.Avenger 2.0 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 15:33:
[...]
Ja uiteraard in Homey / HA bedoel ik. Verwacht inderdaad niet dat HomeWizard andere thuisbatterijen in hun ecosysteem gaat weergeven (net zoals ze ook enkel hun P1, energy plug, etc hebben) wat ik volledig begrijp. Zou gewoon leuk zijn als tweaker dat je niet aan 1 systeem moet vasthangen en meer verschillende merken kan uittesten.
Als je de sturing centraal kan doen (HA / Homey) wel, anders gaat in veel gevallen de ene batterij in de andere ontladen of elkaar tegen werken vrees ik.Sjamo schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 15:41:
[...]
Uiteraard kan je verschillende merken naast elkaar gebruiken. Het zal aan de combinatie liggen hoe het samenwerkt denk ik.
In het algemeen zal het niet ideaal zijn, maar het kan. Hier werkt het redelijk goed. Zonder aparte aansturing via HA oid.Avenger 2.0 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 15:43:
[...]
Als je de sturing centraal kan doen (HA / Homey) wel, anders gaat in veel gevallen de ene batterij in de andere ontladen of elkaar tegen werken vrees ik.
Welke combinatie heb je dan? HomeWizard Battery & Marstek Venus?Sjamo schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 15:45:
[...]
In het algemeen zal het niet ideaal zijn, maar het kan. Hier werkt het redelijk goed. Zonder aparte aansturing via HA oid.
Ik gebruik HW en Enphase.Avenger 2.0 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 15:50:
[...]
Welke combinatie heb je dan? HomeWizard Battery & Marstek Venus?
Als ik opnieuw zou beginnen met de kennis van nu zou ik de Enphase niet meer aanschaffen, maar met de HW's erbij is het hier voor ons acceptabel. In de winter schakelen we hem uit.
[ Voor 29% gewijzigd door Sjamo op 28-05-2025 15:53 ]
Ik heb hetzelfde met het toevoegen van de 3e batterij, de eerste 2 draaien in de beta, de laatste (nog) niet.ArnoutD schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 15:35:
Mijn tweede HW batterij wil in de app zich niet aan de p1 meter koppelen doordat hij met de installatie stopt na een 907 (no update available) melding. Waarschijnlijk omdat ik al een batterij heb / en of ik onderdeel van het beta programma ben. Iemand anders die dit probleem heeft gehad bij het toevoegen van een 2e batterij ?
dus 2 verschillende firmwares. Ik heb er nog geen issues mee gehad, maar ik ga de 3e ook aanmelden voor de beta, lijkt mij fijner op alle 3 de batterijen op dezefde firmware hebben, al lijkt het tot nu niet uit te maken
Het lijkt mijn in de app te zitten die niet verder gaat met koppelen door een "update error". In mijn geval de IOS app, maar het kan ook zijn dat de updateserver een verkeerd antwoord geeft.(RSH) schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 15:55:
[...]
Ik heb hetzelfde met het toevoegen van de 3e batterij, de eerste 2 draaien in de beta, de laatste (nog) niet.
dus 2 verschillende firmwares. Ik heb er nog geen issues mee gehad, maar ik ga de 3e ook aanmelden voor de beta, lijkt mij fijner op alle 3 de batterijen op dezefde firmware hebben, al lijkt het tot nu niet uit te maken
Door een reset van mijn p1 meter (je probeert wat) is nu ook mijn eerste batterij niet meer toe te voegen. Zijn beide wel geregistreerd in de app maar zijn niet aan mijn p1 meter te koppelen.
[ Voor 12% gewijzigd door ArnoutD op 28-05-2025 16:04 ]
Tweede batterij melden voor beta testing Mac adres doorgevenArnoutD schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 15:35:
Mijn tweede HW batterij wil in de app zich niet aan de p1 meter koppelen doordat hij met de installatie stopt na een 907 (no update available) melding. Waarschijnlijk omdat ik al een batterij heb / en of ik onderdeel van het beta programma ben. Iemand anders die dit probleem heeft gehad bij het toevoegen van een 2e batterij ?
Het was erg handig geweest dat je in de Homewizard app bij elk apparaat kunt aangeven of je beta software op het apparaat wilt.
Bij homey kun je dit aangeven
Bij homey kun je dit aangeven
[ Voor 10% gewijzigd door GL007 op 28-05-2025 16:21 ]
Ik wil de batterij eigenlijk alleen overdag opladen en dan 's avonds/navhts gebruiken. Die zal dan de avond NOM draaien. Echter overdag kan ik dus net eerder genoemd PV limiter script in HA, de pv installatie NOM of NOM -xW laten draaien. Als ik de pv limiteer op 100W terugleveren triggert dat ook gewoon de hw batterij etc.Devke schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:00:
[...]
NOM+ kan op dit moment eigenlijk niet met de batterij. Ja pas als hij vol zit het overtollige het net in stoppen. Doel je hier op ik wil NOM draaien maar dan wel 200 Watt bijvoorbeeld per uur terug het net op sturen? Dat gaat dus niet. Daarvoor zouden er al meer rechten in de API moeten komen. Btw is een wens in de Feature Request die gehouden is.
Dat je wat tekort komt is ook herkenbaar. Dit komt door de omzettingsverliezen. Die zal je extra moeten inkopen. Als je vermogen beter zelf zou kunnen sturen dan is daar wel winst te halen denk ik.
Zelf wek ik 3000 kWh per jaar op ongeveer. Dat verbruik ik ook. Stel er gaan er 800 door de batterij met een verlies van 25% dan ben je er 200 kwijt door warmte ontwikkeling. Die zal ik moeten bijkopen om op hetzelfde verbruikersniveau te blijven zitten.
Dus je draait bijna NOM, maar je 'spaart' alvast het tekortje er bij wat je in de winter tekort komt om op nul te kunnen salderen... want NOM zit nu dus de saldering in de weg... nou ja misschien als je 3 of 4 batterijen extra in de winter hebt weer niet? Moeilijk allemaal
Dus nee, enkel met de batterij NOM+100 oid doen gaat niet maar icm een pv limit script kun je dat tijdens de zonuren in principe wel...
[ Voor 3% gewijzigd door bixobie op 28-05-2025 17:21 ]
Je hebt meer opwek dan verbruik? Verdiend niets aan die teruglevering? Zoals ik het lees wil je de pv wat "knijpen". Ik kan me dat voorstellen maar wel als het geld zou kosten om terug te leveren.bixobie schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 17:19:
[...]
Ik wil de batterij eigenlijk alleen overdag opladen en dan 's avonds/navhts gebruiken. Die zal dan de avond NOM draaien. Echter overdag kan ik dus net eerder genoemd PV limiter script in HA, de pv installatie NOM of NOM -xW laten draaien. Als ik de pv limiteer op 100W terugleveren triggert dat ook gewoon de hw batterij etc.
Dus je draait bijna NOM, maar je 'spaart' alvast het tekortje er bij wat je in de winter tekort komt om op nul te kunnen salderen... want NOM zit nu dus de saldering in de weg... nou ja misschien als je 3 of 4 batterijen extra in de winter hebt weer niet? Moeilijk allemaal![]()
Dus nee, enkel met de batterij NOM+100 oid doen gaat niet maar icm een pv limit script kun je dat tijdens de zonuren in principe wel...
Wat is voor jou nom? Voor mij is het dat ik probeer zo min mogelijk (dicht bij 0) af te nemen van mijn energieleverancier. Ik heb de indruk dat het voor jou iets is van afname tov teruglevering?bixobie schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 17:19:
[...]
Ik wil de batterij eigenlijk alleen overdag opladen en dan 's avonds/navhts gebruiken. Die zal dan de avond NOM draaien. Echter overdag kan ik dus net eerder genoemd PV limiter script in HA, de pv installatie NOM of NOM -xW laten draaien. Als ik de pv limiteer op 100W terugleveren triggert dat ook gewoon de hw batterij etc.
Dus je draait bijna NOM, maar je 'spaart' alvast het tekortje er bij wat je in de winter tekort komt om op nul te kunnen salderen... want NOM zit nu dus de saldering in de weg... nou ja misschien als je 3 of 4 batterijen extra in de winter hebt weer niet? Moeilijk allemaal![]()
Nul op de meter met een offsetSjamo schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 17:33:
[...]
Wat is voor jou nom? Voor mij is het dat ik probeer zo min mogelijk (dicht bij 0) mogelijk af te nemen van mijn energieleverancier. Ik heb de indruk dat het voor jou iets is van afname tov teruglevering?
Dat lijkt mij eigenlijk alleen iets om na te streven wanneer teruglevering daadwerkelijk geld kost, i.e. wanneer (terugleverboete -/- terugleververgoeding) < 0. Als dat boven 0 komt zie ik een absolute NoM niet als doel. Zo min mogelijk afname wel, en het beperken van teruglevering door eigen gebruik ook.
Als terugleveren daadwerkelijk geld gaat kosten, dan wordt het verhaal anders. Ik heb in dit topic geloof ik al eerder gezegd: dan gaan er 's zomers panelen uit (ik heb twee omvormers, en kan er prima een apart uitzetten als het moet). Ik ga niet betalen voor teruglevering.
Ik heb een contract zonder teruglevering boete van 3 jaar. Dus NOM draaien.aip schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 18:01:
[...]
Dat lijkt mij eigenlijk alleen iets om na te streven wanneer teruglevering daadwerkelijk geld kost, i.e. wanneer (terugleverboete -/- terugleververgoeding) < 0. Als dat boven 0 komt zie ik een absolute NoM niet als doel. Zo min mogelijk afname wel, en het beperken van teruglevering door eigen gebruik ook.
Als terugleveren daadwerkelijk geld gaat kosten, dan wordt het verhaal anders. Ik heb in dit topic geloof ik al eerder gezegd: dan gaan er 's zomers panelen uit (ik heb twee omvormers, en kan er prima een apart uitzetten als het moet). Ik ga niet betalen voor teruglevering.
Dit heb ik ook altijd gezegd. Tot einde saldering is het terugleveren tegen een vergoeding. Zakt de stroom inclusief EB en inkoopvergoeding onder 0 dan stopt de productie. Als de saldering eraf is en het kost geld dan is het batterijen volladen en daarna maar de opwek afstemmen op woningverbruik. Batterijen voor nacht / avond. Persoonlijk had ik genoeg van strafmaatregelen voor iets wat eerder gestimuleerd werd. Zo Nederlands dit. De beste eerste stap was weggaan bij de energieleverancier onder een vast/variabel contract i.c.m. een thuisbatterij.aip schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 18:01:
[...]
Daar denk ik dus weer heel anders over. Het slechtste wat je kan doen is een dynamisch contract nemen. Je bent overgeleverd aan de grillen van de markt en neemt bovendien al het risico van de leverancier over.Devke schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 18:23:
[...]
Dit heb ik ook altijd gezegd. Tot einde saldering is het terugleveren tegen een vergoeding. Zakt de stroom inclusief EB en inkoopvergoeding onder 0 dan stopt de productie. Als de saldering eraf is en het kost geld dan is het batterijen volladen en daarna maar de opwek afstemmen op woningverbruik. Batterijen voor nacht / avond. Persoonlijk had ik genoeg van strafmaatregelen voor iets wat eerder gestimuleerd werd. Zo Nederlands dit. De beste eerste stap was weggaan bij de energieleverancier onder een vast/variabel contract i.c.m. een thuisbatterij.
Zolang de netto terugleververgoeding groter dan nul is blijf ik bij een vast contract.
Als ik het goed begrijp kost terugleveren je dus geen geld?GL007 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 18:12:
[...]
Ik heb een contract zonder teruglevering boete van 3 jaar. Dus NOM draaien.
Dan snap ik het streven naar absolute NoM niet zo goed. Waarom zou je dan productie knijpen? Dan gooi je groene kWh's weg die je anders toch niets zouden hebben gekost?
Nu ja, ieder zijn eigen overwegingen. Zolang het mij geen geld kost, mogen de panelen kWh's staan bakken dat het een lieve lust is. Die dingen zijn toch al lang en breed betaald en terugverdiend.
Edit: vandaag weer een prima dag gebruik gemaakt van de PiB's trouwens. Vanmorgen met 30% begonnen. Iets opgeladen, en om 10u vaatwasser aan. Rond 1130 een wasmachine, rond 13u de droger (het regende een beetje, en sowieso doe ik de handdoeken was het liefst in de droger - zachter aan het poezelige huidje
Had ik al gezegd dat ik vooralsnog heel tevreden ben?
[ Voor 31% gewijzigd door aip op 28-05-2025 18:45 ]
Dat is ook prima. Als jij je er prettig bij voelt ben ik de laatste die zegt dat je naar dynamisch moet. Ik ben nu 2 maanden klant op een dynamisch contract. In onderstaande plaatje zie je mijn verbruik en teruglevering vanaf moment klant worden tot nu.hanev001 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 18:29:
[...]
Daar denk ik dus weer heel anders over. Het slechtste wat je kan doen is een dynamisch contract nemen. Je bent overgeleverd aan de grillen van de markt en neemt bovendien al het risico van de leverancier over.
Zolang de netto terugleververgoeding groter dan nul is blijf ik bij een vast contract.
:strip_exif()/f/image/gHBZGnMfTD6pPWy7WZc7eB6M.jpg?f=fotoalbum_large)
184 kWh van het net genomen bijna 507 kWh teruggeleverd. Netto 323 kWh teruggeleverd en daarvoor € 75,37 gekregen. Dit bedrag gedeeld door de netto teruglevering levert mij 23.3 ct / kWh vergoeding op. Waar krijg ik dat nog?
Oke de duurdere uurtjes. Hoogste wat ik tot nu toe gezien heb is 43 ct / kWh. Daarom de combinatie met de PIB. Die was geladen om deze uren dus te mijden. NOM. Een paar uur hoge tarieven zijn af te dekken. Hoog is alles boven de 27 ct op mijn oude contract. De winter komt nog maar ook daar zijn niet de hele dag de tarieven hoog. Heb 1 jaar simulatie mee laten lopen in de HW app. Daar kun je mooi e.a. invullen. App houdt het dan bij.
[ Voor 12% gewijzigd door Devke op 28-05-2025 18:45 ]
Heb je een warmtepomp? Ik wel namelijk en het gebruik in de winter is niet te sturen en dan is de kans op hogere tarieven het grootst. Dat soort risico wil ik gewoon niet nemen.Devke schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 18:44:
[...]
Dat is ook prima. Als jij je er prettig bij voelt ben ik de laatste die zegt dat je naar dynamisch moet. Ik ben nu 2 maanden klant op een dynamisch contract. In onderstaande plaatje zie je mijn verbruik en teruglevering vanaf moment klant worden tot nu.
[Afbeelding]
184 kWh van het net genomen bijna 507 kWh teruggeleverd. Netto 323 kWh teruggeleverd en daarvoor € 75,37 gekregen. Dit bedrag gedeeld door de netto teruglevering levert mij 23.3 ct / kWh vergoeding op. Waar krijg ik dat nog?
Oke de duurdere uurtjes. Hoogste wat ik tot nu toe gezien heb is 43 ct / kWh. Daarom de combinatie met de PIB. Die was geladen om deze uren dus te mijden. NOM. Een paar uur hoge tarieven zijn af te dekken. Hoog is alles boven de 27 ct op mijn oude contract. De winter komt nog maar ook daar zijn niet de hele dag de tarieven hoog. Heb 1 jaar simulatie mee laten lopen in de HW app. Daar kun je mooi e.a. invullen. App houdt het dan bij.
Daarnaast wat ik al van jouw aan berichten voorbij heb zien komen heb je voor die verdiensten flink wat werk moeten doen. Reken voor de grap eens uit hoeveel tijd je daaraan besteed heb en op wat voor uurloon je dan uitkomt.
Maar goed je hebt gelijk ieder persoon heeft zijn eigen reden om een contract vorm te kiezen en ik zal de laatste zijn om te zeggen dat zo iets niet zo mogen.
Vandaag was bij mij het internet uitgevallen.
Ik wilde op mijn werk kijken hoe vol de accu was (leuk als je hem net paar dagen hebt) maar had geen verbinding met home assistant en overige smart apparaten thuis.
Mn vrouw heeft de stekker van de router er even uitgehaald en na aantal minuten had ik weer verbinding.
Maar de P1 meter staat nog steeds op offline, maar de accu staat online en is nu 90% geladen sindsdien. dat werkt dus wel..?
Ik wilde op mijn werk kijken hoe vol de accu was (leuk als je hem net paar dagen hebt) maar had geen verbinding met home assistant en overige smart apparaten thuis.
Mn vrouw heeft de stekker van de router er even uitgehaald en na aantal minuten had ik weer verbinding.
Maar de P1 meter staat nog steeds op offline, maar de accu staat online en is nu 90% geladen sindsdien. dat werkt dus wel..?
Nee geen warmte pomp. Stadverwarming mag ik mezelf gelukkig mee prijzen 😖.hanev001 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 18:53:
[...]
Heb je een warmtepomp? Ik wel namelijk en het gebruik in de winter is niet te sturen en dan is de kans op hogere tarieven het grootst. Dat soort risico wil ik gewoon niet nemen.
Daarnaast wat ik al van jouw aan berichten voorbij heb zien komen heb je voor die verdiensten flink wat werk moeten doen. Reken voor de grap eens uit hoeveel tijd je daaraan besteed heb en op wat voor uurloon je dan uitkomt.
Maar goed je hebt gelijk ieder persoon heeft zijn eigen reden om een contract vorm te kiezen en ik zal de laatste zijn om te zeggen dat zo iets niet zo mogen.
Heb je goed gezien dat hier al wat uurtjes inzitten. Klopt. Deze uren gingen zitten in hoe kan een dynamisch contract werken met een PIB? De PIB had een aantal mogelijkheden nog niet. Dan was het e.a. idd handwerk. De bekende wifi trucs etc. Nu is dat anders geworden. Een automatisering die zelf de goedkoopste uren bepaald en dan gaat laden. Een automatisering die in de ochtend teruggaat van NOM naar Standby en straks weer van Standby naar NOM gaat. Dat kost tijd in te regelen. Tevreden al? Nee. Maar daar heb ik zelf voor gekozen door te willen tweaken. Als het 1 maal loopt is het eigenlijk geen omkijken naar.
Imo ingezet op groen bezig zijn en het net ondersteunen alvast bij een overschot. Ik zoek nu voor mezelf nog naar een prikkel om ook bij de PIB over een TVT te kunnen praten. Ik heb wat meters lopen om te kijken of dit lukt. Op een vast/variabel contract (de mijne) lukte dat niet. Time will tell.
Bij een dynamisch contract wil je ook na de laagste uren niet meer laden. Alleen ontladen. Dat werkt niet lekker nog. Teveel geflipper en niet goed voor de batterij.
[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 28-05-2025 19:13 ]
Vooral bij een vast contract blijven @hanev001 als je dat qua risico het fijnst vindt.hanev001 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 18:53:
[...]
Heb je een warmtepomp? Ik wel namelijk en het gebruik in de winter is niet te sturen en dan is de kans op hogere tarieven het grootst. Dat soort risico wil ik gewoon niet nemen.
Ik heb al enkele jaren een Tibber dynamisch contract, en vanaf day 1 was dit maand na maand gemiddeld ruim goedkoper dan dezelfde periodes een jaar eerder met mijn contract bij Engie. Ook in de winter, hoewel het verschil dan klein is en er dagen zijn dat je duurder uit bent, maar gemiddeld dus niet, ruim niet.
Sinds een jaar ook een flinke warmtepomp, en behalve nachtverlaging als het niet te koud is kun je niet veel sturen. Klopt.
Dus je zult moeten accepteren dat de winter en de gemiddelde tarieven gemiddeld wat duurder zijn. Maar dat is me afgelopen winter erg meegevallen, mijn rekeningen van Tibber laten zien dat ik zelfs met hoog verbruik in ongunstig weer nog steeds goedkoper uit ben dan met een vast contract, en al helemaal met mijn PV overschot tussen maart en november en een terugleverboete, maar dat is geen issue in de winter uiteraard.
Inmiddels 2 PiB’s en ik vind tijd daaraan besteden juist leuk, heb inmiddels die tijd ook.
Als ik nu de afgelopen ruim 7 weken vergelijk met vorig jaar, dan ben ik ca. 50€ goedkoper uit dan dezelfde periode vorig jaar, ook toen al dynamisch. Puur door de batterijen.
Waarom? Wel, ik zorg dat de batterij bij tarieven van <15 cent soms zelfs << 15 cent volgeladen wordt, if needed, door ingrijpen met handmatig laden (wat in die 7 weken slechts 3 keer nodig was, de PV blaast de accu’s netjes voor 1500 uur vol iha). En dan ben ik tot de volgende ochtend NOM bezig, zelfs met een 1 kW koelmachine die elk uur ca. 10 minuten draait.
De gemiddelde spread voor de stroomtarieven (inclusief EB en BTW) is 10-15 cent, dat heft de RTE verliezen op, niet de afschrijving van de PiB. Maar hé, ik geniet wel van meer leuke en luxe dingen in mijn bestaan waar we niet de kopzorgen hebben over de afschrijving (een nieuwe badkamer, nieuwe keuken, om maar eens wat te noemen). Het is hier al vaker genoemd, de PiB op deze manier gebruikt zorgt, hoe klein ook, voor minder druk op het e-netwerk.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Zat wat te kneuzen in mijn krappe meterkast, boog de p1 meter via het kabeltje om om ergens anders bij te kunnen: ding in het rood, p1 zegt ‘geen data’
Zal hem zelf wel gesloopt hebben. Teer spulleke dan wel, ik deed echt niks lomps. Heb er maar een kabeltje (splitter) bijgekocht om de nieuwe op een wat rustigere plek te ductapen oid.
Zal hem zelf wel gesloopt hebben. Teer spulleke dan wel, ik deed echt niks lomps. Heb er maar een kabeltje (splitter) bijgekocht om de nieuwe op een wat rustigere plek te ductapen oid.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Kabeltje weer vast solderen helpt ookEvaluationCopy schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:20:
Zat wat te kneuzen in mijn krappe meterkast, boog de p1 meter via het kabeltje om om ergens anders bij te kunnen: ding in het rood, p1 zegt ‘geen data’![]()
Draai jij de beta versie van de p1 meter? Hoeveel batterijen heb je?naffffffffff schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 21:20:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tuurlijk, precies op het duurste uurtje laat ook de nieuwe p1 meter mij in de steek. Misschien moet ik ze maar op marktplaats zetten, ben er wel een beetje klaar mee.
Je maakt er meer drama van dan het is.naffffffffff schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 21:20:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tuurlijk, precies op het duurste uurtje laat ook de nieuwe p1 meter mij in de steek. Misschien moet ik ze maar op marktplaats zetten, ben er wel een beetje klaar mee.
Het is mij nu 2 overkomen en de reset is dood simpel.
Knop aan de zijkant op uit.
Stekker uit WCD
Even een paar seconden wachten.
Stekker er weer in
Knop weer op aan.
Even wachten dat de batterij opstart.
In de app op verbinden drukken
Klaar, het werkt weer.
Als je ontladen hebt ontgrendeld moet je dat ook nog weer instellen
De overige batterijen blijven echter gewoon doorwerken.
Het enige wat niet klopt is dat je niet aan de batterij kan zien dat de verbinding verloren is.
Aangezien het een fout is zouden de LED's eigenlijk Oranje moeten worden.
Ik neem aan dat je dan de socket in de wcd doet, en de softstarter weer in de socket?Ronald1245 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 23:03:
[...]
Top hieronder de link voor de softstarter die ik gebruik icm HW socket.
https://www.conrad.nl/nl/...cl-3680-ip20-2588901.html
Het slechtste wat je in jouw ogen kunt doen, hier pakt een dynamisch contract al jarenlang positief uit.hanev001 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 18:29:
[...]
Daar denk ik dus weer heel anders over. Het slechtste wat je kan doen is een dynamisch contract nemen. Je bent overgeleverd aan de grillen van de markt en neemt bovendien al het risico van de leverancier over.
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Is er al bekend wat er vannacht tussen 0250 en 0700 aan de hand was met de HW servers?
Hier sinds eergisteren problemen gehad met inloggen, lukte pas vanmiddag weer.IJzerboot schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 22:35:
Is er al bekend wat er vannacht tussen 0250 en 0700 aan de hand was met de HW servers?
Hopelijk wordt ook snel de bug opgelost waarbij er op bijv. jaaroverzichten onterecht saldering wordt toegepast tov. bijv. dag en weekoverzichten. Al maanden geleden gemeld, krijgt helaas geen aandacht.
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Inderdaad een vervelende “feature”, het zou fijn zijn als het salderen niet meer wordt toegepast.Taro schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 22:37:
[...]
Hier sinds eergisteren problemen gehad met inloggen, lukte pas vanmiddag weer.
Hopelijk wordt ook snel de bug opgelost waarbij er op bijv. jaaroverzichten onterecht saldering wordt toegepast tov. bijv. dag en weekoverzichten. Al maanden geleden gemeld, krijgt helaas geen aandacht.
Weet je of de HW-accu ook saldering toepast bij gebruik in combinatie met een dynamisch energiecontract? Of zit daar geen teller(voor de pegels) achter?
Naar mijn weten doet de PiB alleen kWh & cycle weergave, niet kosten/opbrengsten in Euro en daarmee niet aan salderen.geert1992 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 22:47:
[...]
Inderdaad een vervelende “feature”, het zou fijn zijn als het salderen niet meer wordt toegepast.
Weet je of de HW-accu ook saldering toepast bij gebruik in combinatie met een dynamisch energiecontract? Of zit daar geen teller(voor de pegels) achter?
HW Energy Sockets salderen helaas wel onterecht. Salderen vindt naar mijn idee plaats op een heel huishouden, nooit op een enkele stekker. Sluit je dus de PiB aan op een Energy Socket, dan zal je hier naar verwachting ook tegenaan lopen.
Dat had ik in eerste instantie ook gedaan. Maar nu toch omgewisseld. Dat ziet er niet alleen beter uit, maar maakt denk ik eigenlijk helemaal geen verschil. De stroomsterkte beveiliging werkt uiteraard aan beide kanten van het relais (de HW socket). Of je de beperking nu er voor of erna zet maakt niet uit. Of denk iemand hier anders over?thunder68 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 21:55:
[...]
Ik neem aan dat je dan de socket in de wcd doet, en de softstarter weer in de socket?
Nu was ik wakker geworden en gewoon in de app in eerste instantie was alles goed, tot dat ik bij apparaten keek en zag dat p1 meter offline was.
Verder totaal geen melding.
Ik naar de meterkast en ja p1 meter knippert rood.
P1 meter uit de slimme meter en er weer in en ding maakt weer connectie en is weer online en dus groen.
De p1 meter wordt via usb aansluiting voorzien van stroom.
Watermeter was trouwens gewoon online.
Wanneer wordt de beta versie vrij gegeven.??
Verder totaal geen melding.
Ik naar de meterkast en ja p1 meter knippert rood.
P1 meter uit de slimme meter en er weer in en ding maakt weer connectie en is weer online en dus groen.
De p1 meter wordt via usb aansluiting voorzien van stroom.
Watermeter was trouwens gewoon online.
Wanneer wordt de beta versie vrij gegeven.??
Batterij mag dan wel online staan, maar stonden ze ook op bijv ontladenHBO88 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 19:01:
Vandaag was bij mij het internet uitgevallen.
Zo straks was p1 meter hier offline, maar de 2 batterijen online , maar de batterijen waren inactief
Hoe gebruik jij de p1 meter van homewizard in de Tibber app?naffffffffff schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 21:20:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Haha laat maar nog niet helemaal wakker.
[ Voor 3% gewijzigd door AtlAntA op 29-05-2025 06:34 ]
PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.
Zou deze overspanningsbeveiliging ook niet dezelfde demping van startpieken geven? Of dempt deze alleen de hoge spanningen, niet de aanloopstroom?Ferdinand Oeinck schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 22:52:
[...]
Dat had ik in eerste instantie ook gedaan. Maar nu toch omgewisseld. Dat ziet er niet alleen beter uit, maar maakt denk ik eigenlijk helemaal geen verschil. De stroomsterkte beveiliging werkt uiteraard aan beide kanten van het relais (de HW socket). Of je de beperking nu er voor of erna zet maakt niet uit. Of denk iemand hier anders over?
https://www.amazon.nl/Bre...hl+over%2Caps%2C93&sr=8-5
Ja dat was dus vreemd. Batterij was online en ging laden.ivo1969 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 02:59:
[...]
Batterij mag dan wel online staan, maar stonden ze ook op bijv ontladen
Zo straks was p1 meter hier offline, maar de 2 batterijen online , maar de batterijen waren inactief
P1 was volgens de HW app offline, ik zag ook geen data bij 'nu' en de dag aanduiding.
Maar in home assistant kwam de data van P1 netjes binnen.
De dongle stond groen te knipperen, dit was van 11 uur tot 18 uur
Hi!
Wij hebben 7 zonnepanelen en een HW PiB.
Zie foto, van afgelopen (eerste PiB) week is deze maandag denk ik wel representatief/een ideale zonne-/accudag. Er loopt niet veel zonne-energie over naar de grid. En verbruik ‘s avonds de stroom uit de accu.
Maar rond 23:00 is de koek wel weer op.
/f/image/oIIM0MLPXiSdtZVUVb4dT71O.png?f=fotoalbum_large)
Maak ik nu een denkfout als ik denk dat het slim is als ik er nog een accu bijkoop, maar (alleen!) dan via een script in HomeAssistant laat volladen op momenten dat er heel goedkope stroom is? (Ik ga over een maand over naar dynamisch).
(Ik ben op 2/3 van heel dit forum door te lezen (pfff :-0 ), maar als ik het goed heb gelezen zit deze vollaad optie in de pijplijn of zelfs al in beta?
Kan dat, of gaan beide accu’s elkaar dan in de weg zitten qua logica, omdat de ene zich vollaad van het net, en de andere dan niet de noodzaak ziet (?) om stroom van de zonnepanelen, ofzo. Kan dit? Vergeet ik iets? Nutteloos?
Graag jullie ideeën hierover? Alvast bedankt!
(Voor wat het waard is hebben we ook nog een EV, die ik af en toe zal proberen (slim gestuurd of via manuele actie) vol te laden. Echter geen eigen oprit dus deze zit niet standaard aan de oplader).
Zie foto, van afgelopen (eerste PiB) week is deze maandag denk ik wel representatief/een ideale zonne-/accudag. Er loopt niet veel zonne-energie over naar de grid. En verbruik ‘s avonds de stroom uit de accu.
/f/image/oIIM0MLPXiSdtZVUVb4dT71O.png?f=fotoalbum_large)
Maak ik nu een denkfout als ik denk dat het slim is als ik er nog een accu bijkoop, maar (alleen!) dan via een script in HomeAssistant laat volladen op momenten dat er heel goedkope stroom is? (Ik ga over een maand over naar dynamisch).
(Ik ben op 2/3 van heel dit forum door te lezen (pfff :-0 ), maar als ik het goed heb gelezen zit deze vollaad optie in de pijplijn of zelfs al in beta?
Kan dat, of gaan beide accu’s elkaar dan in de weg zitten qua logica, omdat de ene zich vollaad van het net, en de andere dan niet de noodzaak ziet (?) om stroom van de zonnepanelen, ofzo. Kan dit? Vergeet ik iets? Nutteloos?
(Voor wat het waard is hebben we ook nog een EV, die ik af en toe zal proberen (slim gestuurd of via manuele actie) vol te laden. Echter geen eigen oprit dus deze zit niet standaard aan de oplader).
Kijk even naar HomeWizard Plug-in Battery uitbreiden (extra accu) bij ketel kelts YouTube: HomeWizard Plug-in Battery uitbreiden (extra accu) hier wordt het goed en duidelijk uitgelegdtestmanager schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 08:20:
Hi!
[Afbeelding]
Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.
Goed dat je het door aann het lezen bent. Je kunt middels een automatisering de batterij volladen op dynamische tarieven. De goedkoopste uren. Draait hier en gaat goed. Je moet dan idd voor nu de beta versie hebben. In de huidige release kan het nog niet. Je gaat dan beide batterijen tegelijk opladen. De keus dat je bijvoorbeeld 1 batterij maar wilt opladen van de 2 dat kan niet. Zie het maar als 1 grote batterij die je aanstuurt ipv afzonderlijk.testmanager schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 08:20:
Hi!
[Afbeelding]
Edit : Zou je de EV willen laden maar niet met stroom uit de batterij, dan heeft de beta versie ook een laaduistel optie.
[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 29-05-2025 08:50 ]
Iemand een slimme mogelijkheid om de uitgaande / ingaande temperatuur te meten van de lucht van en naar de PIB?
Deze gegevens moeten via HA het liefst weer uit te lezen zijn. Als het kan tegen een schappelijken prijs 😜. In en uitlaat mogen niet belemmerd worden.
Deze gegevens moeten via HA het liefst weer uit te lezen zijn. Als het kan tegen een schappelijken prijs 😜. In en uitlaat mogen niet belemmerd worden.
Goed bezig! Heb je ook al een beetje naar je verbruik gekeken?testmanager schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 08:20:
Hi!
[Afbeelding]
Mijn batterij gaat helaas ook helemaal op, ondanks weinig verbruik. 2e staat al even op reservering.
[ Voor 4% gewijzigd door DennisDCT op 29-05-2025 09:00 ]
Je zou een Bluetooth sensor van bijv. Xiaomi of Ali kunnen gebruiken met losse sensor die je dan in het midden bevestigt, maar daar zit een risico aan als die loslaat. Al het andere zal de luchtflow van de PiB wel negatief beïnvloeden.Devke schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 08:58:
Iemand een slimme mogelijkheid om de uitgaande / ingaande temperatuur te meten van de lucht van en naar de PIB?
Wordt dan via een Esp32Home Bluetooth Proxy (7 Euro) in HA zichtbaar en kan je mooi opschalen met extra sensoren als je dat wil.
Ik stuur hier met die set-up bijv. MHI Wp/Airco's aan qua temperatuur setpoint, was minutenwerk.
@DevkeDevke schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 08:58:
Ik gebruik deze, eigenlijk voor de dT monitoring van de warmtepomp, maar de derde sensor hangt bij de uitgang van de PiB.
https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50
De sensoren hebben weinig massa, klein en reageren snel op veranderende temperatuur. Hebben ook geen invloed op de luchtstroom. Ik heb de draad met tape op de bovenkant bevestigd, en de sensor voor de opening gehangen.
Ik heb ook Tuya sensoren geprobeerd, maar die zijn groter en reageren extreem traag, dus voor de batterij niet geschikt.
Je kunt 2 van de sensoren gebruiken om ingang en uitgang van de PiB continue te monitoren en de derde voor een ander doel, bijvoorbeeld de ambient temperatuur op je zolder.
Werkt prima, ik dacht elke seconde een update, en geen cloud, webbrowser functie, inclusief graphics.
Edit, een voorbeeld van de temperatuur van de uitgang van mijn bovenste batterij de afgelopen uren.
:strip_exif()/f/image/V3meBZcKvYYbwbjPwmnjagiU.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 43% gewijzigd door EVfan op 29-05-2025 09:41 ]
Je schaft een figaro smart module aan en sluit hier op 8 DS18B20 sensoren aan en je kunt alle vier ventilator ingangen en uitgangen monitoren. Fibaro werkt met Zwave.Devke schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 08:58:
De sensoren zijn reed voorzien van kabel en komen uit China
[ Voor 6% gewijzigd door GL007 op 29-05-2025 09:46 ]
Dank allen. Ik ga eens wat dingetjes proberen 😊
Tuya heb ik idd nog liggen. Er hangt er 1 op 1 meter afstand van de batterij. Die kan ik eens wat dichterbij leggen zonder de boel te blokkeren. Zou een 1e test kunnen zijn. Daarnaast heb ik een 3 tal alternatieven zo te lezen 👍EVfan schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 09:30:
[...]
@Devke
Ik gebruik deze, eigenlijk voor de dT monitoring van de warmtepomp, maar de derde sensor hangt bij de uitgang van de PiB.
https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50
De sensoren hebben weinig massa, klein en reageren snel op veranderende temperatuur. Hebben ook geen invloed op de luchtstroom. Ik heb de draad met tape op de bovenkant bevestigd, en de sensor voor de opening gehangen.
Ik heb ook Tuya sensoren geprobeerd, maar die zijn groter en reageren extreem traag, dus voor de batterij niet geschikt.
Je kunt 2 van de sensoren gebruiken om ingang en uitgang van de PiB continue te monitoren en de derde voor een ander doel, bijvoorbeeld de ambient temperatuur op je zolder.
Werkt prima, ik dacht elke seconde een update, en geen cloud, webbrowser functie, inclusief graphics.
Edit, een voorbeeld van de temperatuur van de uitgang van mijn bovenste batterij de afgelopen uren.
[Afbeelding]
Systeem werkt nog steeds als een tiet.
Gisteren de ouderwetse mechanische afzuiging vervangen voor de Itho variant.
Was dus eerst 60 Watt continue, en nu volgens mij 14
kom nu makkelijk de nacht door voordat ik weer thuis kom van nacht-werk, en ga koken etc.
Heb de Perilex stekker variant genomen, want gemak dient de mens, omdat die stekker al al zat.
(als iemand daar anders over denkt, lees ik dat ook graag)
/f/image/K1NKqAcjbnckbVXK6075HvCT.png?f=fotoalbum_large)
2 accu's.
Gisteren de ouderwetse mechanische afzuiging vervangen voor de Itho variant.
Was dus eerst 60 Watt continue, en nu volgens mij 14
kom nu makkelijk de nacht door voordat ik weer thuis kom van nacht-werk, en ga koken etc.
Heb de Perilex stekker variant genomen, want gemak dient de mens, omdat die stekker al al zat.
(als iemand daar anders over denkt, lees ik dat ook graag)
/f/image/K1NKqAcjbnckbVXK6075HvCT.png?f=fotoalbum_large)
2 accu's.
[ Voor 10% gewijzigd door GroteSmurf op 29-05-2025 10:21 ]
Ik heb de HW PiB nu een week en zoals ik eerder al schreef is het installeren een eenvoudig proces. Deze week was natuurlijk niet echt geweldig kwa zon en ik heb slechts 10 panelen welke ik al een jaar of 9 heb. Dus mijn opwek is niet super hoog. (op een goeie zonnige dag in mei 15,4 kWh) Met een volle accu kom ik niet de nacht door. Mijn standby verbruik is rond de 200 W. Ik denk dat ik eerst daar meer eens naar moet gaan kijken voordat ik een tweede accu overweeg. Maar dat is toch lastiger dan ik dacht. Wat kan er uit 's nachts en wat moet aanblijven om die 200 W omlaag te krijgen.
Het hele HomeWizard eco systeem geeft je wel een mooi inzicht in je stroomverbruik. Ik vind het leuk om te zien dat mijn zelf opgewekte stroom nauwelijks nog het net op gaat, op deze manier lever ik nauwelijks terug, wat een positieve invloed heeft op de teruglever "boete". Ik denk dat ik echt in de doelgroep van HW val.
Het hele HomeWizard eco systeem geeft je wel een mooi inzicht in je stroomverbruik. Ik vind het leuk om te zien dat mijn zelf opgewekte stroom nauwelijks nog het net op gaat, op deze manier lever ik nauwelijks terug, wat een positieve invloed heeft op de teruglever "boete". Ik denk dat ik echt in de doelgroep van HW val.
Ik lees op amazon:EVfan schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 06:43:
[...]
Zou deze overspanningsbeveiliging ook niet dezelfde demping van startpieken geven? Of dempt deze alleen de hoge spanningen, niet de aanloopstroom?
"Beschermt aangesloten apparaten effectief tegen schade veroorzaakt door stroompieken met een maximale lekstroom tot 13500 A (bescherming in geval van onweer, bliksem, enz.) en voorkomt zo hoge reparatie- of vervangingskosten"
Dus ja. En is een heel stuk goedkoper!
Kabeltje zit er aan vast, stekkertje zit op z'n plek, maar P1 meter geeft geen sjoege meer. 'Geen data'. Heb hem te ver omgebogen denk ik, dus kaduuk ín het behuizinkje en dat ga ik niet open pielen. Niet iedereen heeft de spullen (of ogen) voor solderen.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Zou dit de meting van de socket niet beïnvloeden? Zoja dan zou het het schakelen van meettaken en zonnetaken beïnvloeden? Daarom dacht ik dus eerst de socket en daar de vermogensdemper in.Ferdinand Oeinck schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 22:52:
[...]
Dat had ik in eerste instantie ook gedaan. Maar nu toch omgewisseld. Dat ziet er niet alleen beter uit, maar maakt denk ik eigenlijk helemaal geen verschil. De stroomsterkte beveiliging werkt uiteraard aan beide kanten van het relais (de HW socket). Of je de beperking nu er voor of erna zet maakt niet uit. Of denk iemand hier anders over?
Hallo allen,
Paar dagen geleden post geplaatst dat de batterij meerdere dagen uitgevallen was zonder melding op de app. Afgelopen dagen contact gehad met HomeWizard, en die geven weer de zelfde reactie, zet hem uit. Wacht 45 minuten voor een harde reset. Mocht dat niet helpen gaan we kijken naar een oplossing.
Dus 45 minuten uit gehad. Weer aangezet. Werkt weer als een zonnetje voor 2 dagen. Deze oplossing nou al meerdere keren geprobeerd. Kijken wat HomeWizard er mee gaat doen.
Zelf ook geprobeerd te kijken of het aan de wifi ligt, de app geeft alle apparaten boven de 80 tot sommige 100% aan. Ook geen uitval van andere apparatuur.
Uit voorzorg alle HomeWizard apparaten los op de router wifi gezet i.p.v. mesh, ook dan komt het probleem voor. Ga er dan vanuit dat het niet aan mijn mesh ligt.
We wachten HomeWizard maar weer af.
Probeer nog steeds het positieve van de batterij in te zien, en werkt ook prima als hij het doet…. Maar zitten toch nog wat verbeterpuntjes in.
Paar dagen geleden post geplaatst dat de batterij meerdere dagen uitgevallen was zonder melding op de app. Afgelopen dagen contact gehad met HomeWizard, en die geven weer de zelfde reactie, zet hem uit. Wacht 45 minuten voor een harde reset. Mocht dat niet helpen gaan we kijken naar een oplossing.
Dus 45 minuten uit gehad. Weer aangezet. Werkt weer als een zonnetje voor 2 dagen. Deze oplossing nou al meerdere keren geprobeerd. Kijken wat HomeWizard er mee gaat doen.
Zelf ook geprobeerd te kijken of het aan de wifi ligt, de app geeft alle apparaten boven de 80 tot sommige 100% aan. Ook geen uitval van andere apparatuur.
Uit voorzorg alle HomeWizard apparaten los op de router wifi gezet i.p.v. mesh, ook dan komt het probleem voor. Ga er dan vanuit dat het niet aan mijn mesh ligt.
Probeer nog steeds het positieve van de batterij in te zien, en werkt ook prima als hij het doet…. Maar zitten toch nog wat verbeterpuntjes in.
Na veel zoeken en proberen het antwoord op dit probleem gevonden (ergens gevalletje eigen schuld, ....) :ArnoutD schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 15:35:
Ik heb omdat ik een DSMR4 meter heb een HW kWh meter op mijn hoofdaansluiting in de meterkast hangen om een en ander op een hogere frequentie op te pakken.... ALS je deze kWh als hoofdaansluiting aangeeft in de HW app wordt de p1 meter secundaire aansluiting en kan je de batterijen er dus NIET aan koppelen... voor @HomeWizard_NL als dit het geval is kunnen jullie de App een "P1 meter is geconfigureerd als secundaire aansluiting, deze kan niet gebruikt worden voor Batterij aansturing" in plaats van Error 907, no update found
nadat je de batterij gekoppeld hebt kan je deze weer omzetten "secundaire aansluiting" en blijft hij vrolijk er op regelen totdat je batterij 2 wil koppelen wat dan dus niet lukt.
voor HW:
P1: 6.0201
Ik ben zeer tevreden met de batterij en de tweede komt helaas eind juni.aip schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 18:38:
[...]
Als ik het goed begrijp kost terugleveren je dus geen geld?
Dan snap ik het streven naar absolute NoM niet zo goed. Waarom zou je dan productie knijpen? Dan gooi je groene kWh's weg die je anders toch niets zouden hebben gekost?
Nu ja, ieder zijn eigen overwegingen. Zolang het mij geen geld kost, mogen de panelen kWh's staan bakken dat het een lieve lust is. Die dingen zijn toch al lang en breed betaald en terugverdiend.
Edit: vandaag weer een prima dag gebruik gemaakt van de PiB's trouwens. Vanmorgen met 30% begonnen. Iets opgeladen, en om 10u vaatwasser aan. Rond 1130 een wasmachine, rond 13u de droger (het regende een beetje, en sowieso doe ik de handdoeken was het liefst in de droger - zachter aan het poezelige huidje). Daarna de auto 1x opgeladen, 30km mee gereden, en weer half geladen. Nu de oven aan (op de zonnepaneeltjes), en de PiB's hebben telkens de pieken opgevangen en zijn nu weer vol voor de avond en nacht.
Had ik al gezegd dat ik vooralsnog heel tevreden ben?
Het nom draaien is voor mij interessant en zeker als de tweede batterij hier binnen is.
Verder heb ik een test gedaan met de nieuwe p1 die ik besteld hebt. Hij draaide zo weg. Alleen het heeft geen beta software. Dus blijf ik met de oude P1 van 2021 door werken.
Helaas, na 60 zorgeloze cycli inmiddels twee keer een E446. In beide gevallen zorgde uit-wachten-aan ervoor dat alles weer normaal werkte. Desondanks toch afgelopen dinsdag de ruiling in gang gezet via de chat, nu maar wachten. Hemelvaart helpt natuurlijk niet mee...
Dinsdag en woensdag rond middernacht gaf mijn HomeWizard Thuisaccu in het overzicht een uitroepteken met de melding: "Je Plug-In Batterij is een beetje koud, zorg ervoor dat de kamertemperatuur tussen de 10 tot 30 graden Celsius ligt voor een optimale werking en een lange levensduur."
Het was buiten 12°C en in de afgesloten garage 18°C. (1 meter van de grond op een plank en centimeters van de muur af)
De accu stond vanaf 19:00 te ontladen en had nog 25% lading, dus genereerde zelf ook genoeg warmteverlies.
Ik vind dit soort uitroeptekens wel lichtelijk overdreven en vraag me ook af hoe dit moet als het straks herfst gaat worden...
Hij staat nu netjes op z’n eigen groep aangesloten (idee was om een tweede bestellen). Daarbij wil ik dat getik en hoogfrequent geluid niet in de huiskamer en heb ik niet echt een andere geschikte plek.
(Nu 16°C en accu is 0%, en geen uitroepteken.)
Wel viel me P1 weer uit vanmorgen, (was al aangesloten via usb-c)
Gisteren dat we de details van de nacht kwijt waren.
Om de week moet ik me batterij opnieuw koppelen (in gesprek met Hw support)
Het begint zo langzamerhand wel een zorgenkindje te worden; ik vraag me serieus af of ik dit op de lange termijn vol ga houden
Het was buiten 12°C en in de afgesloten garage 18°C. (1 meter van de grond op een plank en centimeters van de muur af)
De accu stond vanaf 19:00 te ontladen en had nog 25% lading, dus genereerde zelf ook genoeg warmteverlies.
Ik vind dit soort uitroeptekens wel lichtelijk overdreven en vraag me ook af hoe dit moet als het straks herfst gaat worden...
Hij staat nu netjes op z’n eigen groep aangesloten (idee was om een tweede bestellen). Daarbij wil ik dat getik en hoogfrequent geluid niet in de huiskamer en heb ik niet echt een andere geschikte plek.
Het begint zo langzamerhand wel een zorgenkindje te worden; ik vraag me serieus af of ik dit op de lange termijn vol ga houden

[ Voor 0% gewijzigd door carpcatcher op 29-05-2025 12:37 . Reden: typo ]
Dit lijkt mij een typisch probleem waar @HomeWizard_NL zelf bij een testopstelling niet snel tegenaan zou lopen, omdat zo’n inregeling niet direct aan word gedacht.ArnoutD schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 12:07:
[...]
Na veel zoeken en proberen het antwoord op dit probleem gevonden (ergens gevalletje eigen schuld, ....) :
Ik heb omdat ik een DSMR4 meter heb een HW kWh meter op mijn hoofdaansluiting in de meterkast hangen om een en ander op een hogere frequentie op te pakken.... ALS je deze kWh als hoofdaansluiting aangeeft in de HW app wordt de p1 meter secundaire aansluiting en kan je de batterijen er dus NIET aan koppelen... voor @HomeWizard_NL als dit het geval is kunnen jullie de App een "P1 meter is geconfigureerd als secundaire aansluiting, deze kan niet gebruikt worden voor Batterij aansturing" in plaats van Error 907, no update found
nadat je de batterij gekoppeld hebt kan je deze weer omzetten "secundaire aansluiting" en blijft hij vrolijk er op regelen totdat je batterij 2 wil koppelen wat dan dus niet lukt.
voor HW:
P1: 6.0201
Zou mooi zijn als ze dit zouden meenemen in een “storing oplossen handleiding”.
7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos
Gewoon bij ieder apparaat instelmogelijkheid mee geven of je als beta tester wil meedraaien. Dit doet homey wel zodat je alle updates meekrijgt dus ook de beta.Harri schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 12:39:
[...]
Dit lijkt mij een typisch probleem waar @HomeWizard_NL zelf bij een testopstelling niet snel tegenaan zou lopen, omdat zo’n inregeling niet direct aan word gedacht.
Zou mooi zijn als ze dit zouden meenemen in een “storing oplossen handleiding”.
Dit probleem heb ik bij de nieuwe P1 dongle. Die moet eerst weer als beta worden geregistreerd. Lastig!
[ Voor 8% gewijzigd door GL007 op 29-05-2025 12:54 ]
Wat ik hier nu soms zie met de 2e batterij erbij, is dat de ene oplaad en de andere ontlaad?
Of dat beiden ontladen? de veiligheidsrestrictie staat aan.
Klopt dit of gaat er iet niet helemaal goed?
Er is geen relatie met de beta. Dit heeft heeft te maken met het Profiel van de P1 meter... deze is standaard altijd hoofdaansluiting, maar als je een kWh meter hebt kan je dit profiel overschijven en dan wordt de p1 meter secundaire aansluiting en kan hij dus geen batterijen meer aansturen. (ookal meten ze dezelfde aansluiting)GL007 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 12:52:
[...]
Gewoon bij ieder apparaat instelmogelijkheid mee geven of je als beta tester wil meedraaien. Dit doet homey wel zodat je alle updates meekrijgt dus ook de beta.
Dit probleem heb ik bij de nieuwe P1 dongle. Die moet eerst weer als beta worden geregistreerd. Lastig!
:strip_exif()/f/image/tPVaZbLzh1Xb4q1gRV1uW16G.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door ArnoutD op 29-05-2025 13:22 ]
Klein druppeltje kit zorgt dat het vastzit en er ook nog strak uitziet, heb zelfs de micro-USB kabel nog keurig weggewerkt.EvaluationCopy schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:20:
Zat wat te kneuzen in mijn krappe meterkast, boog de p1 meter via het kabeltje om om ergens anders bij te kunnen: ding in het rood, p1 zegt ‘geen data’![]()
:strip_exif()/f/image/05wtKkbdz3tLj0NA3WY0s27P.jpg?f=fotoalbum_large)
Het geheel met die temperaturen heb ik hier gelukkig niet, maar gisteren nacht was hier de P1 meter dus ook uitgvallen, althans stond hier rood te knipperen.carpcatcher schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 12:35:
Dinsdag en woensdag rond middernacht gaf mijn HomeWizard Thuisaccu in het overzicht een uitroepteken met de melding: "Je Plug-In Batterij is een beetje koud, zorg ervoor dat de kamertemperatuur tussen de 10 tot 30 graden Celsius ligt voor een optimale werking en een lange levensduur."
Knipperde de P1 meter bij jouw ook rood, of was die helemaal uit??
Hoe zie je dat? De grafieken laten alleen totalen zien.ivo1969 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:09:
Wat ik hier nu soms zie met de 2e batterij erbij, is dat de ene oplaad en de andere ontlaad?
En wat voor wattage zie je dan. Zie je soms na een schakeling nog wat rest gebruik van de standby mode.
Ik heb een beetje een lastige slimme meter denk ik. Aansluiting zit helemaal in een gleuf weggewerkt waar je niet eens met twee vingers in kan om de stekker er in te steken (van onderen, wat een kutontwerp). Ik boog de mijne dus nog 90 graden verder omhoog, daarna alleen nog rood… hopen maar dat ik de poort op de slimme meter niet gesloopt hebt, maar dat lijkt me sterk, zo lomp ging het ook weer niet. Vandaar het door mij bestelde verlengkabeltje, die paar centimeter van de P1 meter is eigenlijk net te weinig voor mijn slimme metereovermeer schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:42:
[...]
Klein druppeltje kit zorgt dat het vastzit en er ook nog strak uitziet, heb zelfs de micro-USB kabel nog keurig weggewerkt.
[Afbeelding]
Je kunt als je doorklikt op de apparaten tab, per batterij zien wat de status is (laden, ontladen, inactief). Wat je niet kan zien is het vermogen per batterij.hanev001 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 14:32:
[...]
Hoe zie je dat? De grafieken laten alleen totalen zien.
En wat voor wattage zie je dan. Zie je soms na een schakeling nog wat rest gebruik van de standby mode.
Nee, dit is een overspanningsbeveiliging. Grote aanloopstromen veroorzaken geen overspanning, dus dit gaat daar niets mee doen.EVfan schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 06:43:
[...]
Zou deze overspanningsbeveiliging ook niet dezelfde demping van startpieken geven? Of dempt deze alleen de hoge spanningen, niet de aanloopstroom?
Ik zie dat aan de leds batterijen en uitlezen bij apparatenhanev001 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 14:32:
[...]
Hoe zie je dat? De grafieken laten alleen totalen zien.
Ja dat weet ik maar daar kun je niet uit afleiden dat ze gelijktijdig tegenstrijdige dingen doen.aip schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 14:54:
[...]
Je kunt als je doorklikt op de apparaten tab, per batterij zien wat de status is (laden, ontladen, inactief). Wat je niet kan zien is het vermogen per batterij.
Elke keer dat je dat opvraagt zie je de info van dat moment van die ene batterij.
Vraag je dat data van de andere batterij op dan is dat wat die op dat moment doet.
Je hebt echter geen synchrone data en aangezien de aansturing van de P1-meter constant wijzigt kan je daar dus geen conclusie uit trekken.
Ik heb de batterij nu sinds vorige week (22/05 1000) en 1x gehad dat de batterij stopte, dat was de 26e rond 1940.Daniel28 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:39:
Hallo allen,
wifi P1 en wifi batterij allebij boven de 96%, wifi een groene ring, geen foutmelding in app maar alles OK status zonder teruglevering bij verbruik van het huis.
op de batterij geen enkele status led zichtbaar (nog behoorlijk vol overigens) en zou moeten terugleveren.
Batterij uitgezet met de knop paar minuten gewacht en weer aan.
Sindsdien werkt het weer zoals het hoort.
@ivo1969ivo1969 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:09:
Zie de eerdere post van @winwiz
Ik denk dat dat is wat je bedoelt/ziet.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82540988
Normaal gedrag en als ontworpen door HW.
Ik heb mijn batterijen vanmorgen (tussen 11 en 12 uur) verplaatst en alles werkt weer. Het blauwe getal van het zonverbruik loopt gedurende de middag langzaam op maar de grafiek is niet meer wat ik gewend ben. Lost dit probleem vanzelf op, moet ik een instelling veranderen of komt dit omdat de batterijen nu in dezelfde fase zitten als de zonnepanelen?
:strip_exif()/f/image/8Me4glQLpW6GSWUPzUXEUf3t.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 1% gewijzigd door FritsHome op 29-05-2025 17:45 . Reden: Verduidelijking van de veranderingen in de grafiek ]
Ik heb dit dus ook, 3 juni krijg ik een nieuwe. Is het bij jou ook op momenten dat de batterij 800w moet terugleveren? Dat is de momenten dat het bij mij voorkwam.TWKterry schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 16:04:
[...]
Ik heb de batterij nu sinds vorige week (22/05 1000) en 1x gehad dat de batterij stopte, dat was de 26e rond 1940.
wifi P1 en wifi batterij allebij boven de 96%, wifi een groene ring, geen foutmelding in app maar alles OK status zonder teruglevering bij verbruik van het huis.
op de batterij geen enkele status led zichtbaar (nog behoorlijk vol overigens) en zou moeten terugleveren.
Ik heb exact hetzelfde gehad, totaal 3 keer. Ook hier wifi gewoon goed op zowel de batterij en de P1. Het lijkt er wel op dat de batterij is vastgelopen. Maar in de app kan je dan alleen zien dat die in standby is gegaan. Ik ga wel een melding maken bij HW.TWKterry schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 16:04:
[...]
Ik heb de batterij nu sinds vorige week (22/05 1000) en 1x gehad dat de batterij stopte, dat was de 26e rond 1940.
Nou.. eens kijken hoe de swap service werkt 
Sinds enkele weken heb ik een Plug-In Battery en heeft tot vandaag tot alle tevredenheid gewerkt. Tot ongeveer een 45 minuten geleden toen ik ineens verbrande electronica rook ..
Alles werkte, inclusief de batterij die hier in de woonkamer staat (netjes op afstand van de muur).
Toch kwam de geur van een verbrande condensator toch echt uit de batterij, aan de rechterkant (vanuit voor gezien). Links kwam er behoorlijk warme lucht uit ook. Ik heb het ding uitgeschakeld en na een paar minuten weer ingeschakeld, hij leek gewoon op te starten (3 witte leds aan de voorkant) maar ik heb deze uiteindelijk toch uitgeschakeld en uit het stopcontact gehaald.
Ik vraag mij af wat er gebeurd als het ding aan zou blijven staan. Wat nou als ik niet thuis was? Komt het dan in kortsluiting ?
Hoe dan ook, ik heb verzocht om de swap service te doen. Ik ben benieuwd..
(eigenlijk wil ik het nu open schroeven om te kijken wat er fout is gegaan
)
Sinds enkele weken heb ik een Plug-In Battery en heeft tot vandaag tot alle tevredenheid gewerkt. Tot ongeveer een 45 minuten geleden toen ik ineens verbrande electronica rook ..
Alles werkte, inclusief de batterij die hier in de woonkamer staat (netjes op afstand van de muur).
Toch kwam de geur van een verbrande condensator toch echt uit de batterij, aan de rechterkant (vanuit voor gezien). Links kwam er behoorlijk warme lucht uit ook. Ik heb het ding uitgeschakeld en na een paar minuten weer ingeschakeld, hij leek gewoon op te starten (3 witte leds aan de voorkant) maar ik heb deze uiteindelijk toch uitgeschakeld en uit het stopcontact gehaald.
Ik vraag mij af wat er gebeurd als het ding aan zou blijven staan. Wat nou als ik niet thuis was? Komt het dan in kortsluiting ?
(eigenlijk wil ik het nu open schroeven om te kijken wat er fout is gegaan
[ Voor 21% gewijzigd door WHiZZi op 29-05-2025 19:22 ]
HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.
Knipperde inderdaad rood, laatst bekende wifi signaal was 98%ivo1969 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 14:01:
[...]
Het geheel met die temperaturen heb ik hier gelukkig niet, maar gisteren nacht was hier de P1 meter dus ook uitgvallen, althans stond hier rood te knipperen.
Knipperde de P1 meter bij jouw ook rood, of was die helemaal uit??
DHCP leasetijd van een jaar, dus zogoed als vast ip
Externe usb-c stroom eraf, erop. en hij werkte weer.
maar je moet weten dat hij niet werkt, en op afstand kan je ook niets reseten.
Ja dat is ook mijn grootste angst. Is volgens mij nog niet eerder voorgekomen. Is toch een serieus iest,gelukkig was je thuis.WHiZZi schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 19:22:
Nou.. eens kijken hoe de swap service werkt
(eigenlijk wil ik het nu open schroeven om te kijken wat er fout is gegaan)
SlayaStone schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 18:36:
[...]
Ik heb dit dus ook, 3 juni krijg ik een nieuwe. Is het bij jou ook op momenten dat de batterij 800w moet terugleveren? Dat is de momenten dat het bij mij voorkwam.
Bij mij was het met sterk fluctuerende zonnepanelen, maar was niet veel aan het terugleveren op dat moment 200-300W.Freestuff schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 18:40:
[...]
Ik heb exact hetzelfde gehad, totaal 3 keer. Ook hier wifi gewoon goed op zowel de batterij en de P1. Het lijkt er wel op dat de batterij is vastgelopen. Maar in de app kan je dan alleen zien dat die in standby is gegaan. Ik ga wel een melding maken bij HW.
Verder nog niet gebeurd, maar event gelogd en als het vaker voorkomt zal ik zeker HW informeren.
Inderdaad, hopelijk zitten er in de omvormer ook veiligheden die deze op tijd uitschakelen voordat een brand kan ontstaan en niet enkel in het batterijpack zelf. Hopelijk doet HW ook een onderzoek hiermee om bij te leren en te zien of de bestaande beveiligingen voldoende zijn.Ral23087 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 19:27:
[...]
Ja dat is ook mijn grootste angst. Is volgens mij nog niet eerder voorgekomen. Is toch een serieus iest,gelukkig was je thuis.
Hoop dat ze mee lezen ,en hier op kunnen reageren.
ZIt nu met het probleem dat de P1 meter is losgekoppeld van al m'n 3 batterijen. Dit gebeurd sinds ik de 3e heb aangekoppeld. Alles gereset al geprobeerd, maar probleem blijft terugkomen. Frustrerend...
(inmiddels weer gekoppeld gekregen. Flow in Homey om in standby te zetten ook maar even uitgezet, wellicht is dat een onderdeel van het probleem).
(inmiddels weer gekoppeld gekregen. Flow in Homey om in standby te zetten ook maar even uitgezet, wellicht is dat een onderdeel van het probleem).
[ Voor 27% gewijzigd door Remco2001 op 29-05-2025 20:04 ]
Volgens mij zitten er meer dan voldoende sensoren in de HW PiB, misschien zelfs iets teveelAvenger 2.0 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 19:41:
[...]
Inderdaad, hopelijk zitten er in de omvormer ook veiligheden die deze op tijd uitschakelen voordat een brand kan ontstaan en niet enkel in het batterijpack zelf. Hopelijk doet HW ook een onderzoek hiermee om bij te leren en te zien of de bestaande beveiligingen voldoende zijn.
Bij mij wordt de batterij afgeschakeld als de temperatuur uit ventilatie opening hoger is dan 50 gradenTaro schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 19:56:
[...]
Volgens mij zitten er meer dan voldoende sensoren in de HW PiB, misschien zelfs iets teveel
Dat is inderdaad wel een geruststellingGL007 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 19:58:
[...]
Bij mij wordt de batterij afgeschakeld als de temperatuur uit ventilatie opening hoger is dan 50 graden
Met passieve koeling zie ik hier bij mijn accu's regelmatig 57 graden op max load langskomen, dan werken ze gewoon nog prima door. Echt heel benieuwd naar de resultaten van de HW PiB tijdens zeer hete zomerdagen en koude winterdagen. Mijn accu's werken gelukkig zelfs tot -20 buiten en in de garage, maar goed, hoop dat het voor de HW's werkbaar blijft. Zonde om tijdens een mooie zomerdag je accu te zien throttelen...GL007 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 19:58:
[...]
Bij wordt de batterij afgeschakeld als de temperatuur uit ventilatie opening hoger is dan 50 graden
Ik baal dat de temperatuur meting die intern meten wordt niet naar buiten komt. Vandaar ik extern in de ventilatie opening een sensor hebt geplaatst en deze zichtbaar maakt op het homey dash board scherm
[ Voor 3% gewijzigd door GL007 op 29-05-2025 20:03 ]
Heb er sinds vandaag een sensor op 30 cm van de ventilatie openingen liggen. Zie grafiek hieronder. Tijdens het laden loopt op die afstand de temperatuur richting de 30 graden op. Zojuist weer gestart met ontladen. De grafiek lucht inlaten is vlak.GL007 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 20:03:
[...]
Ik baal dat de temperatuur meting die intern meten wordt niet naar buiten komt. Vandaar ik extern in de ventilatie opening een sensor hebt geplaatst en deze zichtbaar maakt op het homey dash board scherm
:strip_exif()/f/image/qv7jsf2NoGxhd0ZTsRoOKHyL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/woTzZyDRN0emgaW6nXLv5JTC.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door Devke op 29-05-2025 20:19 ]
Bij mij loopt bij laden van 800W de temperatuur op naar 46 graden bij een lucht inlaat temperatuur van 21 graden
Ontladen 800 W geeft hetzelfde temperatuur effect.
Boven op de batterij stijgt de temperatuur 3 graden maximaal.
[ Voor 16% gewijzigd door GL007 op 29-05-2025 20:53 ]
Hier vorige week precies de dezelfde omstandigheden en hetzelfde gedrag van accu en app. Aan uit “loste” het op.Freestuff schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 18:40:
[...]
Ik heb exact hetzelfde gehad, totaal 3 keer. Ook hier wifi gewoon goed op zowel de batterij en de P1. Het lijkt er wel op dat de batterij is vastgelopen. Maar in de app kan je dan alleen zien dat die in standby is gegaan. Ik ga wel een melding maken bij HW.
Maar dat regel je dan zelf met de externe sensor en een smartplug (wat niet wordt geadviseerd foor HW)?GL007 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 19:58:
[...]Bij mij wordt de batterij afgeschakeld als de temperatuur uit ventilatie opening hoger is dan 50 graden
Nee inderdaad ik heb geen synchrone data, maar het is een consumenten product en als de leds voor een kwartier van beide batterijen groen zijn ga ik er vanuit dat beiden terug leveren!hanev001 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 15:14:
[...]
Ja dat weet ik maar daar kun je niet uit afleiden dat ze gelijktijdig tegenstrijdige dingen doen.
Elke keer dat je dat opvraagt zie je de info van dat moment van die ene batterij.
Vraag je dat data van de andere batterij op dan is dat wat die op dat moment doet.
Je hebt echter geen synchrone data en aangezien de aansturing van de P1-meter constant wijzigt kan je daar dus geen conclusie uit trekken.
Anders heeft led ook geen klote zin .
App gaf ook aan dat beide ontlaade, dus als ik app ook niet kan vertrouwen??
In een niet duidelijk situatie en vaak ook afwezig moet ik op afstand kunnen ingrijpen.eovermeer schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 20:54:
[...]
Maar dat regel je dan zelf met de externe sensor en een smartplug (wat niet wordt geadviseerd foor HW)?
Verder meet ik met de smart plug het vermogen.
Jij meet dichterbij. Dus kan heel goed. Dit is op 30 cm afstand. Wat me opvalt is dat bij 250 Watt ontladen ik inmiddels weer op dezelfde temperatuur zit. Ik weet ff niet of de ventilator die erin zit opschaalt?GL007 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 20:51:
Bij mij loopt bij laden van 800W de temperatuur op naar 46 graden bij een lucht inlaat temperatuur van 21 graden
Yeah echt een misser. Fancy grafieken maar niet de data tonen die je wil zien. Bij de p1 eerder ook al gemeld dat je gewoon informatie mist over het apparaat, geheugen, cpu.GL007 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 20:03:
[...]
Maar weet eigenlijk niet of dat bij andere batterijen anders is. Anker toont het wel maar heb gevoel dat ze de enige zijn.
Is een valide reden inderdaad, wat is de ideale plaats voor de sensor? Heb je een foto want ik wil die oplossing mogelijk ook gaan toepassen met een Aqara temperatuur sensor in Homey.GL007 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 20:56:
[...]In een niet duidelijk situatie en vaak ook afwezig moet ik op afstand kunnen ingrijpen.
Verder meet ik met de smart plug het vermogen.
Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.