Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 20:58:
[...]

Jij meet dichterbij. Dus kan heel goed. Dit is op 30 cm afstand. Wat me opvalt is dat bij 250 Watt ontladen ik inmiddels weer op dezelfde temperatuur zit. Ik weet ff niet of de ventilator die erin zit opschaalt?
De ventilator lijkt me een die variable flow regeling heeft. Daarmee stabiliseren ze de temperatuur. Dit is voor de vermogen elektronica het beste

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 21:00:
[...]

De ventilator lijkt me een die variable flow regeling heeft. Daarmee stabiliseren ze de temperatuur. Dit is voor de vermogen elektronica het beste
Zou je niet de temperatuur iets lager willen houden? Zonder je electronica tekort te doen maar wel je RTE wat te verhogen. Een warme omvormer zal ook wat vermogen verliezen. Snellere luchtdoorstroming.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
eovermeer schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 21:00:
[...]

Is een valide reden inderdaad, wat is de ideale plaats voor de sensor? Heb je een foto want ik wil die oplossing mogelijk ook gaan toepassen met een Aqara temperatuur sensor in Homey.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J6jiB7lbo8OhtfhUqGtABBGPyAI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xI43sBxU6zLcnVCAl4ji9wJN.jpg?f=fotoalbum_large
De sensor is een 18B20 gekoppeld aan Fibaro smart module

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 21:02:
[...]

Zou je niet de temperatuur iets lager willen houden? Zonder je electronica tekort te doen maar wel je RTE wat te verhogen. Een warme omvormer zal ook wat vermogen verliezen. Snellere luchtdoorstroming.
In principe ben ik met je eens. Maar moeder de vrouw haat joelende ventilatoren. Deze hier in de batterij is redelijk stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 21:07:
[...]

In principe ben ik met je eens. Maar moeder de vrouw haat joelende ventilatoren. Deze hier is redelijk stil.
TV iets harder? Oordoppen geven? 😂. Wellicht is hier iets te bedenken. 🤔.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 21:13:
[...]

TV iets harder? Oordoppen geven? 😂. Wellicht is hier iets te bedenken. 🤔.
Nee een fatsoenlijk koellichaam is beter. Uitlaat temperatuur is ongeveer 10 graden lager dan component temperatuur. En de toegepaste power VMos fets krijgen een hogere schakel weerstand als de temperatuur stijgt.
Daar heb ik veel ervaring mee gehad.

[ Voor 17% gewijzigd door GL007 op 29-05-2025 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 21:16:
[...]

Nee een fatsoenlijk koellichaam is beter. Uitlaat temperatuur is ongeveer 10 graden lager dan component temperatuur.
Hoe zou je dat doen? Wat ik zou kunnen bedenken is middels een ventilatortje op 30 cm afstand ook wat extra lucht laten circuleren rond de inlaat. Waardoor je meer doorvoer krijgt. Echter ga je dan niet het effect van de eigen fan opheffen / ontregelen?

Koellichaam die plaatst je ook niet zomaar ff. Dingen testen is niet erg maar wel met behoud van de boel en dus garantie 😊. Open maken ga ik sws niet doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Devke op 29-05-2025 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Devke schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 21:20:
[...]

Hoe zou je dat doen? Wat ik zou kunnen bedenken is middels een ventilatortje op 30 cm afstand ook wat extra lucht laten circuleren rond de inlaat. Waardoor je meer doorvoer krijgt. Echter ga je dan niet het effect van de eigen fan opheffen / ontregelen?

Koellichaam die plaatst je ook niet zomaar ff.
Ik gaf alleen weer hoe ik een omvormer cq lader zou uitvoeren. Bij de SolarEdge omvormer heb ik een extra ventilator staan zodat de koelplaat temperatuur voldoende laag blijft. Dit om het terug regelen tegen te gaan bij te hoge temperatuur. Simpel een INNR socket die een fan schakeld en een simpele flow in homey.
En meten is weten

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GL007 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 21:24:
[...]

Ik gaf alleen weer hoe ik een omvormer cq lader zou uitvoeren. Bij de SolarEdge omvormer heb ik een extra ventilator staan zodat de koelplaat temperatuur voldoende laag blijft. Dit om het terug regelen tegen te gaan bij te hoge temperatuur. Simpel een INNR socket die een fan schakeld en een simpele flow in homey
Kijk dit is ff een grafische weergave. Vermogen ligt lager dan volle bak laden en toch de temperatuur bereiken. Ik ga eens nadenken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/REvH3yJ3iZNAnQMZUyHcvR2Kwco=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9rEd3XClGW4uiIkBHWQhRABU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9YVFmYvJ_16g7yjzzEzRMjQgmA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/myczGEomaz1Yclv00cU5VOTE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yv70q10ZaobyPsCcWLETydkrWU8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YUj4CFoGcZADsuW9XizL1dIu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fikkie123
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 15-09 11:26
Taro schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 20:02:
[...]

Met passieve koeling zie ik hier bij mijn accu's regelmatig 57 graden op max load langskomen, dan werken ze gewoon nog prima door. Echt heel benieuwd naar de resultaten van de HW PiB tijdens zeer hete zomerdagen en koude winterdagen. Mijn accu's werken gelukkig zelfs tot -20 buiten en in de garage, maar goed, hoop dat het voor de HW's werkbaar blijft. Zonde om tijdens een mooie zomerdag je accu te zien throttelen...
Welk onderdeel van het totale batterij systeem wordt er gemeten met deze sensor? Alleen de koeling van de omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fikkie123 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 23:44:
[...]

Welk onderdeel van het totale batterij systeem wordt er gemeten met deze sensor? Alleen de koeling van de omvormer?
Geen idee, ik heb een ander merk accu's ;)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fikkie123
  • Laatst online: 15-09 11:26
Misschien dat anderen dan een antwoord hebben op van welk onderdeel van de HW PiB de temperatuur gemeten wordt?

Meten zonder 'weten' levert data zonder belang op. 😊

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Onderstaande blog geschreven door Homewizard. Waarom RTE niet hetzelfde is als efficiency - Uitleg Homewizard

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09 00:20
Mooi blog, wel een beetje jammer dat ze het positiever schrijven dan de werkelijkheid: In het dagelijks leven zie je meestal een rendement tussen de 70% en 85%

Ik heb nog niemand gehoord die in de praktijk 85 haalt, alle getallen die hier voorbij zijn gekomen zitten rond 75.

[ Voor 4% gewijzigd door HBO88 op 30-05-2025 05:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:32
Weet niet wat ik van de blog moet vinden ,als de rte niet iets is om op vast te pinnen, gebruik het dan zelf ook niet in eigen advertenties.

250 W gemiddeld verbruik, zowieso kan daar hier 100 W boven op geteld worden.

Maar goed ik heb de berekening ee ook mbt RTE op losgelaten en kom hier rond 73% uit.

Maar ik kan berekeneninge, grafieken maken of whatever, praktijk is voor mij wat geldt.
Sinds ik 2e batterij erbij heb sluit de batterij van HW ineens prefect in mijn gebruik en verbruik, en ben ik blij met de batterijen.
Waar het mij omgaat is dat ik via eigen opgewekte stroom die op later tijdstip kan gebruiken en nu al paar dagen als beide batterijen de avond helemaal vol de avond ingaan , de volgende dag ze nog stroom leveren en daar kan geen berekening of grafiek tegen op.

En omdat er teruglever kosten geïntroduceerd zijn vind ik het een hele leuke dat die kosten voor minder pijn gaan doen omdat ik dmv de batterijen minder terug lever op het net.
Ik reken die besparing ook mee in terug verdien tijd van de batterij

[ Voor 10% gewijzigd door ivo1969 op 30-05-2025 05:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartindM
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21-09 21:34
Mijn RTE =69% vanaf het begin.
Heeft wellicht ook te maken met dat de beschikbare capaciteit ‘s morgens nog rond de 50% is.
4 batterijen (op de groei gekocht :-))

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:32
MartindM schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 08:09:
Mijn RTE =69% vanaf het begin.
Heeft wellicht ook te maken met dat de beschikbare capaciteit ‘s morgens nog rond de 50% is.
4 batterijen (op de groei gekocht :-))
Wat is de reden om 4 HomeWizard batterijen te gaan en niet een vaste installatie met hybride omvormer om zo betere RTE te verkrijgen? Voor €5600 (prijs van 4 HomeWizard batterijen) heb je namelijk toch al een mooie 10kWh vaste thuisbatterij installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:35
HBO88 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 05:11:
[...]

Mooi blog, wel een beetje jammer dat ze het positiever schrijven dan de werkelijkheid: In het dagelijks leven zie je meestal een rendement tussen de 70% en 85%

Ik heb nog niemand gehoord die in de praktijk 85 haalt, alle getallen die hier voorbij zijn gekomen zitten rond 75.
De HomeWizard batterij is nog geen jaar uit. Tussen 70 en 85% kan nog 100% waarheid worden.

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:05
Beetje verwarrende blog. Ik zie geen RTE in de app. Ik kan hem wel uitrekenen. 74,2 over 74 cycli.
Maar sinds hij als 2e de handsje nu een maand bij ons staat is dat 70,4 % over die maand alleen (19 van die 74 cycli). Lage belasting maar wel veel nullen op de meter.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HBO88 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 05:11:
[...]

Zoals ik het lees (corrigeer me als ik het verkeerd zie) is er een verschil tussen RTE en efficiëncy. De RTE is een duidelijke berekening over een volledige cyclus. Batterij start op 0% SoC. Volledig opladen tot 100% SoC. Daarna volledig ontladen tot 0% SoC. Voor de nauwkeurigheid kun je dat wat vaker doen dan 1x.

Efficiëncy is dan een ander verhaal. Ik heb vriend chatgpt het eens gevraagd. (of dit de juiste bron is?). Efficiëncy zegt meer over 1 richting. Dus van 0% naar 100% laden. Hoe efficiënt gebeurde dat bij een x vermogen.

Betekend dit nu dat de batterij in een 70-85% efficiëncy range werkt of een RTE kan halen tussen de 70 en 85%?

Verder onderzoekend met wat hulp van mijn vriend chatgpt leert dat heel veel batterij verkopende partijen adverteren met efficiëncy i.p.v. RTE. Het is dus niet iets unieks.

Waarom haal ik dan toch 75% RTE? Haal ik dus de maximale 85% efficiëncy met laden en 85% met ontladen? Dan zou mijn RTE 85% x 85% (0.85x0.85) zijn? Dus 72.25%?

De hoogste RTE die ik gezien heb hier is 79% (even uit mijn kop). Dat zou een veel hogere efficiëncy zijn dan 85%.

Disclaimer : Misschien lees ik het verkeerd. Verkeerde interpetatie. Laat het gerust weten. Nu heb ik nog meer zin gekregen voor vermogens testen 😂🙈.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivo1969 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 20:55:
[...]

Nee inderdaad ik heb geen synchrone data, maar het is een consumenten product en als de leds voor een kwartier van beide batterijen groen zijn ga ik er vanuit dat beiden terug leveren!
Anders heeft led ook geen klote zin .
App gaf ook aan dat beide ontlaade, dus als ik app ook niet kan vertrouwen??
In dat geval is het raar. Weet je zeker dat je de vergrendeling niet hebt verwijderd?
Indien niet dan inderdaad met HW contact opnemen want dat mag dan niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
hanev001 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 09:03:
[...]

In dat geval is het raar. Weet je zeker dat je de vergrendeling niet hebt verwijderd?
Indien niet dan inderdaad met HW contact opnemen want dat mag dan niet gebeuren.
Nee vergrendeling is zeer zeker niet verwijderd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:34

fxs81

Julianadorp

Ik let niet meer zo op de RTE. Als ik hem bekijk vanaf dag 1 zit ik nu op 73.2% RTE bij 60 cycli.
Mijn sluipgebruik varieert tussen de 50 en 200 Watt. Als ik niet werk haal ik de nacht vaak net niet (ben steeds een week vrij en lig vaak laat in bed) en als ik wel werk dan haal ik de nacht net wel.
Inkoop van stroom is minder dan de helft dan het was dan voor de pib en eigen verbruik is ruim verdubbeld. Door het mooie weer van de afgelopen weken zit ik qua teruglevering nog wel zo'n beetje hetzelfde maar verwacht wel een staffel te zakken dus daar zit dan de 1e winst.
Verder werkt het hier gewoon perefect, nog geen storingen gezien, geen verbindingen die wegvallen of andere ellende dus nog steeds heel erg blij met mijn aankoop.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DG64
  • Laatst online: 14:28
Bij mij zit en blijft na twee maanden gebruik de RTE zo rond de 73-74% hangen.

Waarbij in de nacht er een continu sluipverbruik is van 40-45W en de koel/vriescombinatie aantal keren aanslaat. Van 00.00 - 07.00 is er steeds een 0,6 kWh verbruik geweest vanuit de accu en zit er nog zo'n 20% in de accu (ben nog van de oude/zuinige generatie :*) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Zoals hier al eerder gemeld , beveiliging staat aan, maar toch dat de 2 batterijen gelijktijdig ontladen

Ik zal het ook nog wel melden bij HW zelf, ( via wizi of email?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S4aBbBtL3VLbVw5zSJ311HJ4zZ0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AZwmOX7ZgWGXUnFM4IiDju91.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Uj14gEIGZ7sxhgVW3wC1SDl3gg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ut2MrukifwuRfnCf3BFvEHSX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cirDwR_D8VcafY2RisiSOK8qXc8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9oOLrKerMO0SbrBwNkK3ThRv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ferret X
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:59
ivo1969 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:27:
Zoals hier al eerder gemeld , beveiliging staat aan, maar toch dat de 2 batterijen gelijktijdig ontladen
Dat mag gewoon, zolang ze gezamelijk maar niet boven de 800 W komen. Gezien het lage percentage in je batterijen, is het vermogen per batterij niet heel groot en blijft dan waarschijnlijk onder de 800 W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Ferret X schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:32:
[...]

Dat mag gewoon, zolang ze gezamelijk maar niet boven de 800 W komen. Gezien het lage percentage in je batterijen, is het vermogen per batterij niet heel groot en blijft dan waarschijnlijk onder de 800 W.
Aha oke bedankt, dan is dat geheel duidelijk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bixobie
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 30-06 13:57
Mijn ocd verplicht me om je te melden dat ik me stoor aan' battery beheer' met een Y... terwijl overal verder batterij staat met IJ :+ en alles is verder in het Nederlands...

[ Voor 3% gewijzigd door bixobie op 30-05-2025 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ricdijk
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-09 17:14
Wat ideeën om de rte te verhogen:

De batterij pas laden/ontladen boven de 200Watt op de meter (of 100W of 50W). De batterij zit dan in een beter efficiëntie gebied, dus hogere rte.

Als je voldoende zonneoverschot hebt, wat later gaan laden, zodat je met hoger vermogen en dus betere efficiency laadt.

Bij voldoende opwek aan het einde van de dag de accu in eerste aanleg maar tot 90% opladen. Een (kleine) ontlading met volle accu leidt ertoe dat de batterij met kleine vermogens en dus lage efficiëntie het laatste stukje gaat laden. Met een 90% lading gaat dat wel met volle vermogen. Aan het einde van de dag de accu wel volladen

[ Voor 3% gewijzigd door ricdijk op 30-05-2025 11:40 ]

Live PV Data

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HvM
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21-09 20:17

HvM

Zeer tevreden met mijn 2 PIB's. Gisteren PIB nr 3 besteld, die kan de gelederen per september komen versterken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r1ITd2OyzfVoAfCZyBL7HogiSnA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CJreSxQNLGmOuoymzyxeFZoG.png?f=fotoalbum_large

5020 Wp zuid, 3280 Wp oost. Daikin Altherma 3M full electric 6kW. Resolar 60 heatpipes 300ltr ZB, Hyundai Kona 64kWh. HW 3x 2.7 kWh thuisbatterij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:14
ivo1969 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:27:

Ik zal het ook nog wel melden bij HW zelf, ( via wizi of email?)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is normaal voor het laatste stukje.. als ik terug kijk zie je dat altijd voor de laatste 10 - 15% Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/taN8DCc52009L8dMM5_Ib9WKMYg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gwNm9F4TIwZ3cyDAtIcS7Idf.png?f=fotoalbum_large

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ricdijk schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 11:34:

De batterij pas laden/ontladen boven de 200Watt op de meter (of 100W of 50W). De batterij zit dan in een beter efficiëntie gebied, dus hogere rte.

Als je voldoende zonneoverschot hebt, wat later gaan laden, zodat je met hoger vermogen en dus betere efficiency laadt.

Bij voldoende opwek aan het einde van de dag de accu in eerste aanleg maar tot 90% opladen. Een (kleine) ontlading met volle accu leidt ertoe dat de batterij met kleine vermogens en dus lage efficiëntie het laatste stukje gaat laden. Met een 90% lading gaat dat wel met volle vermogen. Aan het einde van de dag de accu wel volladen
Waar ligt het beste punt? Stel laden op 400 Watt. Dat ga je niet lang volhouden. Je panelen gaan daarna meer leveren. Je kunt de batterij niet sturen op houd het laadvermogen bijvoorbeeld vast op 400 Watt. Of ga je met een automatisering meten of je tussen de 400 en 600 zit. Kom je er boven of onder dan stoppen met laden. Dat wordt lastig op een mooie zonnige dag. Batterij komt dan niet vol en schakelt zich suf. Een stukje aanloop kun je vermijden maar dat zal heel kort zijn.

Ik denk dat het beste punt niet bij 800 Watt laden ligt. Als je kijkt naar bv een Sessy. Daar ligt het rond de 50% van het vermogen van de omvormer. Tabelletje van gezien. Even als voorbeeld.

[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 30-05-2025 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ricdijk schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 11:34:

Waarom zo de nadruk leggen op RTE. Ik denk dat het aanhouden van NOM een veel betere benadering is.

KIjk even vooruit naar 01-01-2027 als het salderen afgeschaft is en je netto voor teruglevering zo goed als niets zal ontvangen. Dan is het toch beter om zoveel mogelijk direct zelf te gebruiken en elke kleine vraag vanaf de zonnepanelen of uit de batterijen te dekken en elk beetje overschot in de batterijen te stoppen zodat die altijd zo vol mogelijk zijn.

Je kan zeggen salderen bestaat nu nog maar zelfs nu is de netto waarde al laag. Na aftrek van de terugleverkosten kom ik op zo'n 6 cent per kwh uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13:02
hanev001 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:06:
[...]

Waarom zo de nadruk leggen op RTE. Ik denk dat het aanhouden van NOM een veel betere benadering is.

KIjk even vooruit naar 01-01-2027 als het salderen afgeschaft is en je netto voor teruglevering zo goed als niets zal ontvangen. Dan is het toch beter om zoveel mogelijk direct zelf te gebruiken en elke kleine vraag vanaf de zonnepanelen of uit de batterijen te dekken en elk beetje overschot in de batterijen te stoppen zodat die altijd zo vol mogelijk zijn.

Je kan zeggen salderen bestaat nu nog maar zelfs nu is de netto waarde al laag. Na aftrek van de terugleverkosten kom ik op zo'n 6 cent per kwh uit.
Inderdaad, de RTE doet er totaal niet toe.
De HW batterij is primair bedoelt om zonnestroom op te slaan en 's avonds/'s nachts te gebruiken.
De RTE is alleen belangrijk als je gaat handelen en energie inkoopt en verkoopt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:13

aip

Polvo176 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:20:
[...]

De HW batterij is primair bedoelt om zonnestroom op te slaan en 's avonds/'s nachts te gebruiken.
De RTE is alleen belangrijk als je gaat handelen en energie inkoopt en verkoopt.
Dat is natuurlijk wel erg kort door de bocht. Als de RTE beter is, kun je meer van de zonnestroom gebruiken. Hoe lager de RTE, hoe meer er als warmte verloren gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:57

headout

Oi oi!

[...]
Én overdag bij te springen daar waar nodig, of reeds opgeslagen stroom te gebruiken als de zonnepanelen even niets doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

uhh nee. Alle stroom die je verliest, zal je op een later moment terug moeten kopen uit het net bij een gelijk blijvend gebruikersprofiel. Anders ook hoor maar even voor de 1 voud. Dus ik gooi liever zo min mogelijk weg om ook later zo min mogelijk te moeten inkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeroNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-09 22:30
Een week geleden aangemeld voor de beta, ik begrijp dat je dan handmatig wordt toegevoegd. Wat is de interval hiervan? Of moet ik iemand even vriendelijk aankijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aip schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:29:
[...]

Dat is natuurlijk wel erg kort door de bocht. Als de RTE beter is, kun je meer van de zonnestroom gebruiken. Hoe lager de RTE, hoe meer er als warmte verloren gaat.
Dat verlies maakt niets uit als de waarde daarvan nul of heel laag is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ZeroNL schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:41:
Een week geleden aangemeld voor de beta, ik begrijp dat je dan handmatig wordt toegevoegd. Wat is de interval hiervan? Of moet ik iemand even vriendelijk aankijken?
Melden en wachten. Kan er niet meer van maken. Sorry.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:39

Aardedraadje

Met kabelschoen

ZeroNL schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:41:
Volgens mij is de ontwikkelaar die dat doet, nu met vakantie. Zou met wat geduld vanzelf goed moeten komen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:42:
[...]

Ook dat is nu niet het geval. Als ik het nu teruglever krijg ik er gewoon geld voor. Daarnaast hoevaak is die saldering al een issue geweest. Eerst 2027 maar eens zien te bereiken met die :o 's in Den Haag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:45:
[...]

Ook dat is nu niet het geval. Als ik het nu teruglever krijg ik er gewoon geld voor. Daarnaast hoevaak is die saldering al een issue geweest. Eerst 2027 maar eens zien te bereiken met die :o 's in Den Haag.
Ik heb in 2027 nog steeds gedeeltelijk saldering. Essent werkt met een staffel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

En ja hoor, na 45 cycli een E400, E415 melding op de oudste PiB. Stroom is er nu af, zo direct maar aanzetten en kijken wat er gebeurt, maar ik vrees dat ik weer een melding kan gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

hanev001 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:42:
[...]

Dat is natuurlijk onzin. Het maakt misschien financieel niets uit, maar het blijft verspilling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aip schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:47:
En ja hoor, na 45 cycli een E400, E415 melding op de oudste PiB. Stroom is er nu af, zo direct maar aanzetten en kijken wat er gebeurt, maar ik vrees dat ik weer een melding kan gaan maken.
Het zou handig zijn dat jullie de netspanning kunt monitoren. Dan zie je eenmogelijk om de oorzaak van een van de foutmeldingen te herkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:45:
[...]

Gemist dat de wetgeving daarover is aangenomen? Tenzij je verondersteld dat er voort 01-01-2027 weer nieuwe wetgeving komt die weer een vorm van salderen mogelijk maaktis het einde verhaal.
Ik acht dat erg onwaarschijnlijk gezien de vele jaren die voorbij zijn gegaan voordat ze een wet hebben gemaakt voor het afschaffen.

En ik heb al gemeld dat ik nu nog 6 cent netto ontvang voor teruglevering

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:50:
[...]

Gemist dat de wetgeving daarover is aangenomen? Tenzij je verondersteld dat er voort 01-01-2027 weer nieuwe wetgeving komt die weer een vorm van salderen mogelijk maaktis het einde verhaal.
Ik acht dat erg onwaarschijnlijk gezien de vele jaren die voorbij zijn gegaan voordat ze een wet hebben gemaakt voor het afschaffen.

Ik heb een contract tot april 2028.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aip schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:48:
[...]

Dat is natuurlijk onzin. Het maakt misschien financieel niets uit, maar het blijft verspilling.
Met dat argument is ook de discussie over RTE onzin omdat er dan zonnepanelen worden geknepen om er voor te zorgen dat er niet geladen wordt zolang er nog niet een bepaalde opbrengst gehaald kan worden

Idem voor mensen die zeggen dat ze panelen gaan uitzetten om niet terug te hoeven leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip

aip

GL007 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:49:
[...]

Het zou handig zijn dat jullie de netspanning kunt monitoren. Dan zie je eenmogelijk om de oorzaak van een van de foutmeldingen te herkennen.
Die kan ik zien, zowel bij de omvormers van de beide sets panelen, als bij de meterkast. Meterkast zegt momenteel 237,238,237 volt, omvormers zitten dat 5-6 volt boven (lange kabels vanaf zolder).

Heb de PiB nu weer aangezet, staat te synchroniseren. Vooralsnog geen foutmelding. Ben benieuwd......

Edit: doet het weer. Wel opeens slechte wifi van maar 22%, terwijl deze normaal de laatste 5-6 weken tussen de 60 en 70% is. Ik blijf er even vanaf en monitor het.

[ Voor 12% gewijzigd door aip op 30-05-2025 13:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:39

Aardedraadje

Met kabelschoen

GL007 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:51:
[...]

Saldering ligt niet vast in je contract, net als bijvoorbeeld belastingen. Die kunnen gewoon wijzigen binnen een contractperiode. Zo ook saldering. Wet boven contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hanev001 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:50:
[...]

Nee niet gemist. Daarom zeg ik ook dat Den Haag maar zo andere "bokkesprongen" nog kan maken. Verwacht het niet maar sluit niks uit. Als ze worden zoals Trump dan is morgen niet zeker wat vandaag zeker is maar overmorgen wel weer 🙈.

Ik vind verspilling gewoon zonde. Als de RTE dus verbeterd kan worden dan is dat goed voor de knip maar ook voor milieu. Dan heb ik het niet over 1 thuisbatterij maar wellicht duizenden. Wet van de grote getallen. 2027 zien we wel weer. Kijk je nu naar Zonneplan....die geven een bonus van 10% op terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:51:
[...]

Maar wat staat daar in over de saldering na 01-01-2027? Wat wordt er vermeld over de terugleverheffing voor en na die datum?

Op behoor je bij de mensen die denken omdat ze een meerjarig contract hebben dat voor hun de afschaffing van de saldering niet van toepassing is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
E415 is een reset. Zoek even in topic. Niet veel hits.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Van mei tot en met augustus maakt RTE mij inderdaad niet uit. De andere maanden is het echt wel van belang hier. Dan heb ik toch vaak niet super veel opwek over, maar de vraag is wel een stuk hoger.

Ik doe het er wel mee. Maar dat het niet boeit vind ik echt te kort door de bocht.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ArthurMorgan schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 13:05:
Van mei tot en met augustus maakt RTE mij inderdaad niet uit. De andere maanden is het echt wel van belang hier. Dan heb ik toch vaak niet super veel opwek over, maar de vraag is wel een stuk hoger.

Ik doe het er wel mee. Maar dat het niet boeit vind ik echt te kort door de bocht.
Met die nuance kan ik het eens zijn. Misschien had ik moeten zeggen dat dit alleen van toepassing is in de maanden dat je een structureel overschot hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:57:
[...]

Maar wat staat daar in over de saldering na 01-01-2027? Wat wordt er vermeld over de terugleverheffing voor en na die datum?

Op behoor je bij de mensen die denken omdat ze een meerjarig contract hebben dat voor hun de afschaffing van de saldering niet van toepassing is.
We wachten af wat er exact gebeurt. Die kloten politiek is momenteel een ramp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ArthurMorgan schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 13:05:

Ook wat je van de zomer "verliest" daar komt ergens de rekening van terug. Wat je "verliest" heeft ook een waarde. Bij teruglevering levert het wat op of saldeer je het weg straks tegen je verbruik.... wat er niet is saldeer je niet weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aip schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:55:
[...]

Die kan ik zien, zowel bij de omvormers van de beide sets panelen, als bij de meterkast. Meterkast zegt momenteel 237,238,237 volt, omvormers zitten dat 5-6 volt boven (lange kabels vanaf zolder).

Heb de PiB nu weer aangezet, staat te synchroniseren. Vooralsnog geen foutmelding. Ben benieuwd......

Edit: doet het weer. Wel opeens slechte wifi van maar 22%, terwijl deze normaal de laatste 5-6 weken tussen de 60 en 70% is. Ik blijf er even vanaf en monitor het.
Over gesprongen naar een ander AP?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:08

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:GoT is groter dan dit topic, de onderwerpen contracten, salderen en politiek hebben diverse andere topics lopen waar dat inhoudelijk besproken wordt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 12:23
Lol. Hier een leuk stukje. Dit artikel had ook “Spot de AI fouten” kunnen heten.

https://www.linkedin.com/...YNEOjqBQoQn_6xyeMt93th5Ck

Het gaat mij meer om de foto. Heeft Homewizard een concurrent erbij genaamd Homewize met bijna de zelfde batterij. 😀😃😄😁😜

* natuurlijk mag deze aansluiting niet.

[ Voor 7% gewijzigd door internet4me op 30-05-2025 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazybond700
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 31-05 20:23
Ik heb vandaag ook issues. Kreeg ook een melding in de app met (wat ik er van maakte) slechte server verbinding. In de app een e443 melding. Na opnieuw opstarten deed die het even weer. Maar krijg in de app ook in andere grafieken rare dingen. Dus wellicht server issues aan hw kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Crazybond700 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 13:54:
[...]

Ik heb vandaag ook issues. Kreeg ook een melding in de app met (wat ik er van maakte) slechte server verbinding. In de app een e443 melding. Na opnieuw opstarten deed die het even weer. Maar krijg in de app ook in andere grafieken rare dingen. Dus wellicht server issues aan hw kant?
Naar aanleiding van jouw post even de app geopend en kreeg ook een melding van Solax server probleem. Op zich wel grappig aangezien ik geen Solax omvormer heb. Verder doet alles het, ook geen rare grafieken in de app.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:57:
[...]

Daar wordt niets over vermeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:40
[...]

Dat ligt aan hoeveel je opwekt tov je verbruik, plus het jaargetijde denk ik. In de winter (nov t/m febr) is het een issue hier. De overige maanden hebben we hier door voldoende opwek weinig moeite met 25-30% verlies. Het belang van minder hoeven af te nemen van de energieleverancier weegt dan zwaarder.

In de winter schakelen we hier de minst efficiënte (niet HW) batterij uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazybond700
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 31-05 20:23
fxs81 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 13:58:
[...]

Naar aanleiding van jouw post even de app geopend en kreeg ook een melding van Solax server probleem. Op zich wel grappig aangezien ik geen Solax omvormer heb. Verder doet alles het, ook geen rare grafieken in de app.
Die had ik ook ja. Ook geen solax omvormer. Wel weer de e443 melding. Heb melding gemaakt bij HW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kpHlfJ1eIkKWE58tnEiXtNPqft8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/abMSpjppckvseAdrU89J2Tkt.jpg?f=fotoalbum_large

Denk wat server issues.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
bixobie schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 11:14:
[...]

Mijn ocd verplicht me om je te melden dat ik me stoor aan' battery beheer' met een Y... terwijl overal verder batterij staat met IJ :+ en alles is verder in het Nederlands...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fCkpB1rNwVnQkPEr1c2n50ziEvg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JcOX3m406FfsSAQiuUsmJMwN.png?f=fotoalbum_large
Zo beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Devke schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:41:
[...]

uhh nee. Alle stroom die je verliest, zal je op een later moment terug moeten kopen uit het net bij een gelijk blijvend gebruikersprofiel. Anders ook hoor maar even voor de 1 voud. Dus ik gooi liever zo min mogelijk weg om ook later zo min mogelijk te moeten inkopen.
Dat verschilt per situatie. We hoeven hier door de batterijen nooit "meer" in te kopen, altijd minder. Het heeft hooguit invloed op wat we al of niet terugleveren, en dat levert hier zo weinig op dat ik daar geen moeite mee heb.

Misschien werkt dat anders bij een dynamisch contract.

[ Voor 4% gewijzigd door Sjamo op 30-05-2025 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Crazybond700 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 14:05:
[...]

Die had ik ook ja. Ook geen solax omvormer. Wel weer de e443 melding. Heb melding gemaakt bij HW.
Dat is dan weer minder, die heb ik gelukkig niet.
@Devke ja, die melding idd, zie hem nu trouwens niet meer als ik de app open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sjamo schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 14:07:
[...]

Dat verschilt per situatie. We hoeven hier door de batterijen nooit "meer" in te kopen, altijd minder. Het heeft hooguit invloed op wat we al of niet terugleveren, en dat levert hier zo weinig op dat ik daar geen moeite mee heb.

Misschien werkt dat anders bij een dynamisch contract.
Ik ga er niet verder op in als je het niet erg vindt. Zie mod break.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
aip schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:48:
[...]

Is het verspilling wanneer je opwek van een moment dat er algemeen opwek is gebruikt om geen stroom te hoeven afnemen op een moment dat er volgens netbeheerders een fors (en groeiend) tekort is?

Ik zie het juist als een positief iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13:02
[...]

Dat hangt af van het aantal zonnepanelen en batterijen die je hebt.
Als ik op een goede dag 45 kWh opwek en in de avond en nacht 5 kWh nodig heb dan doet een kWh meer of minder er weinig toe.
De overproductie levert door de terug lever boete weinig op en na 1-1 27 helemaal niks meer.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:51

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Besteld op 9 maart, vandaag geleverd. 3 van de 4 werken prima, de laatste (linksonder) geeft een melding van water gedetecteerd. Heb het reeds bij HW gemeld.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczPrA58FbtMKGamgXzdiNwfgPp1fFTp7s0NG9bN310cQWERU9XHa1wY4vtrfeiiEmLmgMnqkGRy9owYiZPEIYvyI0yUEBa8rhoUGTKUw0LSGsK2N8RSX=w640

toch grote blij oOo *O*

Hier staat tekst

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Sjaak_Afhaak schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 14:34:
Besteld op 9 maart, vandaag geleverd. 3 van de 4 werken prima, de laatste (linksonder) geeft een melding van water gedetecteerd. Heb het reeds bij HW gemeld.

[Afbeelding]

toch grote blij oOo *O*
Zo op het oog staan ze met de lucht inlaat voor de koeling wel erg dicht tegen de muur aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joeri1
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-09 19:06

joeri1

Cloud Engineer

hanev001 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 14:48:
[...]

Zo op het oog staan ze met de lucht inlaat voor de koeling wel erg dicht tegen de muur aan.
Het lijkt inderdaad niet te voldoen aan deze afbeelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3-6ccNfSMOEoI1EuUd76SrWZ8z8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WxV7ofImZeW0KvNG3fDJLdZ2.png?f=user_large

Gezien ik zelf merk dat er behoorlijk warme lucht uitkomt zonder beperkingen aan de inlaat zou ik ze persoonlijk anders neerzetten @Sjaak_Afhaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bixobie
  • Laatst online: 30-06 13:57

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:51

Sjaak_Afhaak

Bleh!

5cm ruimte lijkt me voor het aanzuigen van koellucht meer dan zat. De lucht is niet zo dik hier in Brabant ;)

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjaak_Afhaak schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 14:34:

[Afbeelding]

toch grote blij oOo *O*
Waterdetectie even laten staan en kijken wat hij straks doet. Er draait een beta versie op de PIB hier. Issue dat de waterdetectie soms ten onrechte gedetecteerd wordt. Zou daarin verholpen zijn. Ik heb de melding nooit gehad btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

Devke schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 15:26:
[...]

Waterdetectie even laten staan en kijken wat hij straks doet. Er draait een beta versie op de PIB hier. Issue dat de waterdetectie soms ten onrechte gedetecteerd wordt. Zou daarin verholpen zijn. Ik heb de melding nooit gehad btw.
En als ik het mij goed herinner was dat bij mij bij 1 exemplaar ook het probleem (naast de krassen waarmee ie uit de doos kwam). Dat heeft HW op afstand kunnen vrijgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aip schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 15:28:
[...]

En als ik het mij goed herinner was dat bij mij bij 1 exemplaar ook het probleem (naast de krassen waarmee ie uit de doos kwam). Dat heeft HW op afstand kunnen vrijgeven.
Het bekende bitje dat de verkeerde kant op valt / gevallen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:17
Even een vraag voor jullie. Per 1-7 mag ik weer aan een nieuw energiecontract. Ik heb al even wat op een bekende vergelijkingssite ingevuld en Budget Energie komt er als goedkoopste uit. Ik zie ook dat ze weer een actie hebben waarbij ze vanaf 1-6 tot 30-9 geen kosten voor de kale stroom leveren op zaterdag en zondag tussen 12:00 en 17:00 uur.

*Actievoorwaarden van toepassing
De gratis stroom is bedoeld voor eigen gebruik en, daarnaast, niet bedoeld om een thuisbatterij op te laden (zodat je buiten de uren dat de stroom gratis is, ook nog de gratis stroom uit de thuisbatterij kunt gebruiken). Wanneer we constateren dat je je hier niet aan houdt, of op een andere manier misbruik maakt van onze actie, dan kunnen we je uitsluiten van deelname aan deze actie.
Dat wordt een beetje een probleem met mijn 2 HW batterijen. Hoewel ik die niet zal opladen met de gratis stroom in de actie, zullen ze aan de 18+ uur NOM wel bedenken dat er een batterij is. Ik zou die gratis uren vooral gebruiken om de Tesla bij te tanken.

Ik heb het topic al doorzocht maar kon deze vraag niet vinden.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

asing schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 16:21:
Even een vraag voor jullie. Per 1-7 mag ik weer aan een nieuw energiecontract. Ik heb al even wat op een bekende vergelijkingssite ingevuld en Budget Energie komt er als goedkoopste uit. Ik zie ook dat ze weer een actie hebben waarbij ze vanaf 1-6 tot 30-9 geen kosten voor de kale stroom leveren op zaterdag en zondag tussen 12:00 en 17:00 uur.

[...]

Dat wordt een beetje een probleem met mijn 2 HW batterijen. Hoewel ik die niet zal opladen met de gratis stroom in de actie, zullen ze aan de 18+ uur NOM wel bedenken dat er een batterij is. Ik zou die gratis uren vooral gebruiken om de Tesla bij te tanken.

Euhm, ik mis de vraagstelling een beetje. Wat is nu concreet je vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
aip schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 16:25:
[...]

Euhm, ik mis de vraagstelling een beetje. Wat is nu concreet je vraag?
Excuus dat dat niet helder was. :)

Wat gaan ze doen als je je hebt ingeschreven voor de actie en NOM draait met een HW batterij?

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

asing schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 16:28:
[...]

Excuus dat dat niet helder was. :)

Wat gaan ze doen als je je hebt ingeschreven voor de actie en NOM draait met een HW batterij?
Nu ja, je zegt het zelf al. Als ze er naar gaan kijken, dan zullen ze constateren dat je NOM aan het draaien bent, maar in de aangegeven uren veel extra gebruikt. Dan kunnen ze je uitsluiten van deelname. Dat risico loop je.

Gaan ze het checken? Waarschijnlijk alleen als je echt extreem veel afneemt in de 'gratis' uren - er zal vast een soort van controle zijn door een botje of iets dergelijks. En als jij een tesla met een grote accu elke zaterdag en zondag vult, maar de andere dagen van de week niet, dan kan dat in de gaten lopen.

Als je het uitrekent, hoe veel levert het als voordeel op, dat 1-2x per week gratis laden gedurende de actieperiode? Scheelt dat veel met de tweede goedkoopste oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-09 19:06

[...]

Lijkt me nogal slecht te controleren. Als jij je auto en de accu's van HW vol gooit dan zullen ze dat niet kunnen zien. Als jij in de avond die accu laat nommen dan zeg je tegen hun dat je een aggregaat hebt draaien om te nommen. Laat ze maar langs komen om dit te bewijzen.

Persoonlijk vind ik zulke actievoorwaarden een grote afknapper. Zou mij juist meer weg houden van zo'n leverancier. Komt zo betuttelend over.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
aip schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 16:37:
[...]

Nu ja, je zegt het zelf al. Als ze er naar gaan kijken, dan zullen ze constateren dat je NOM aan het draaien bent, maar in de aangegeven uren veel extra gebruikt. Dan kunnen ze je uitsluiten van deelname. Dat risico loop je.

Gaan ze het checken? Waarschijnlijk alleen als je echt extreem veel afneemt in de 'gratis' uren - er zal vast een soort van controle zijn door een botje of iets dergelijks. En als jij een tesla met een grote accu elke zaterdag en zondag vult, maar de andere dagen van de week niet, dan kan dat in de gaten lopen.

Als je het uitrekent, hoe veel levert het als voordeel op, dat 1-2x per week gratis laden gedurende de actieperiode? Scheelt dat veel met de tweede goedkoopste oplossing?
Ik heb de Tesla vandaag van 25% naar vol geladen, en dat was 46kWh. Natuurlijk wordt de auto ook door de week in de nacht geladen maar met dit voordeeltje natuurlijk niet zoveel. Het scheelt €5.50 bij een kale stroomprijs van 12 cent. Doe dat 13 keer en je zit zo aan een voordeel van 75 euro.

De actie is overigens "op=op", geen idee wat ze ermee bedoelen, en het is iets wat je zelf aan moet zetten. Wel overstappen maar niet deelnemen is ook een optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

[...]

Enige idee hoevaak de stroom gratis / bijna gratis is? De Energiebelasting moet je gewoon betalen. Ik zal je laten zien bij mijn dynamisch contract wat de stroomprijs morgen is tussen die tijdstippen. 2 uur volledig gratis en daarna 1 of 2 ct? Wat ze dus eigenlijk doen is je lokken met iets wat eigenlijk al vaak gratis is. Pel de kWh prijs maar af. Het grootste gedeelte zit niet in de stroomprijs maar in alle belastingen, zoals energiebelasting en BTW.

Als je dit toch wilt dan lekker dynamisch gaan en je batterijen zo dus ook "gratis" opladen en NOM draaien. Geen gezeur en geen valse lokkertjes.

Wil je de auto opladen? Er komen nog veel mooie momenten aan. Soms zelfs geld toe. Hoe bizar het ook klinkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9FWunztLUyaKKeHKcaXeo6Lm8E4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/15nLqvWpS9c6lVVPTncxCbd7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:35

[...]

Zowel met als zonder batterij is dit een waardeloze aanbieding als je zonnepanelen hebt:
YouTube: Energiemarketing 2025 rond 12:20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
netappie schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 16:52:
[...]

Zowel met als zonder batterij is dit een waardeloze aanbieding als je zonnepanelen hebt:
YouTube: Energiemarketing 2025 rond 12:20
Ah dank je wel! Ik had de video al wel gezien, maar haakte af toen Rick door bleef gaan over Octopus, iets wat we hier helemaal niet hebben 8)7 . Toen weggeklikt want geen interesse in wat er in het buitenland gebeurt.

Anyway, helder verhaal. Lijkt leuk maar het feit dat je niet mag salderen als je op die momenten teruglevert is wel een nare. Natuurlijk is dit wel op te lossen door de Tesla 2 dagen op halve kracht te laten laden maar dat is een gedoe en geregel :O .

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Leute let wel even op! Vanmiddag was een mod-break m.b.t. energiecontracten etc. Zolang ze in combinatie met een PIB gesteld worden heb ik er niet zo'n moeite mee, wel als het alleen over contracten gaat. Dan graag in de juiste topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeoWilly86
  • Laatst online: 21-09 14:16
Even een check bij de mensen die de beta versie in gebruik hebben van de PIB. Bij de laatste beta update zijn er wat mogelijkheden toegevoegd om aan te geven dat de batterij op inactief moet of actief moet gaan laden toch (naast de NOM optie)? Zijn er beta testers die dit i.c.m. met een dynamisch contract al goed hebben kunnen testen? En zo ja, wat zijn de ervaringen?

Ik zit nu op een vast contract tot eind juli en ben aan het kijken of ik voor stroom nog een jaartje vast zal doen of toch naar dynamisch. Evt. me dan ook aanmelden als beta tester om hier nog beter gebruik van te kunnen maken i.c.m. de PIB. Of is er al zicht op dat HW deze optie vrij snel live gaat zetten voor alle PIB gebruikers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
GeoWilly86 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 18:35:
Even een check bij de mensen die de beta versie in gebruik hebben van de PIB. Bij de laatste beta update zijn er wat mogelijkheden toegevoegd om aan te geven dat de batterij op inactief moet of actief moet gaan laden toch (naast de NOM optie)? Zijn er beta testers die dit i.c.m. met een dynamisch contract al goed hebben kunnen testen? En zo ja, wat zijn de ervaringen?

Ik zit nu op een vast contract tot eind juli en ben aan het kijken of ik voor stroom nog een jaartje vast zal doen of toch naar dynamisch. Evt. me dan ook aanmelden als beta tester om hier nog beter gebruik van te kunnen maken i.c.m. de PIB. Of is er al zicht op dat HW deze optie vrij snel live gaat zetten voor alle PIB gebruikers?
Als je geen Home Assistent of Homey niet aan beginnen. Verwachting is dat dit volgende maand vrij komt. Dynamisch contract, leuk maar zal met 2.6kwh geen grote impact hebben.

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GeoWilly86 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 18:35:

De beta versie kent 3 opties voor de batterij. Voorals nog aan gestuurd in HA en Homey. Ik verwacht deze mogelijkheden, zover het er nog niet is ook in de app. HW zal dat moeten bevestigen. De opties die er zijn:

1. To_full. Batterij volledig opladen met zonopwek / netstroom. Daarna automatisch naar Standby. Kan via de app buiten de beta ook al. Gaat dan in de NOM stand.
2. Standby. Pauzeer de batterij. De batterij zal niet laden of ontladen.
3. Zero. Dit is de NOM stand. De batterij zal bij overschot van opwek opladen en ontladen als er een tekort in de woning is.

Ik gebruik dit i.c.m. een dynamisch contract. Middels HA laad ik de batterij op op de goedkoopste uren en draai NOM in de duurste uren. Tussen in staat de batterij in standby modus.

NOM wil je eigenlijk bij dynamisch alleen op de dure uren draaien. Echter in de dure uren kan bjjvoorbeeld er wel teveel opwek zijn en 5 minuten laten alweer te weinig. Ik mis een discharge_only_nom. Bij een tekort NOM en bij overschot niets doen. Ben daar wat mee aan het stoeien maar is een lastige. De batterij heeft dan vaak een overshoot waardoor hij terug springt in de Standby stand. P1 meter geeft door de overshoot een teruglevering aan. Dat werkt dus (nog) niet lekker (eigen initiatief). Vanuit de beta heb ik dit kenbaar gemaakt aan HW maar het is geen onderdeel van de huidige beta.

Dus er zijn zeer zeker mogelijkheden rondom dynamische contracten.

De ontwikkelaar van HW heeft een week of 3 geleden besloten de beta nog even te laten draaien. HW heeft wat extra info opgevraagd m.b.t. mesh netwerken. Dat geeft soms wat problemen met de p1. Work in progress. Ik denk niet dat het nog een eeuwigheid zal duren daar ik geen andere rare dingen zie in de betagroep. Echter HW alleen beslist wanneer ze live gaan. Kan daar niks zinnigs over roepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tebbie schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 18:50:
[...]

Als je geen Home Assistent of Homey niet aan beginnen. Verwachting is dat dit volgende maand vrij komt. Dynamisch contract, leuk maar zal met 2.6kwh geen grote impact hebben.
Je moet goed op de spread letten. Afschrijving en RTE hebben een best grote invloed. Als je streeft naar een TVT. Anders een prima mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeoWilly86
  • Laatst online: 21-09 14:16
Ah, dank voor de reactie. Ik had niet in de gaten dat het aansturen van de te testen opties alleen werkte via HA of Homey, beide gebruik ik niet. Dan ga ik nog even verder kijken en afwegen of ik vast of dynamisch zal kiezen. Het eigen verbruik is door gebruik van 2 PIB's enorm verhoogd en daardoor de terug levering verlaagd, dat maakt de situatie weer anders dan voorgaande jaren, maar is verder geen discussiepunt voor hier. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
GeoWilly86 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 19:17:
Ah, dank voor de reactie. Ik had niet in de gaten dat het aansturen van de te testen opties alleen werkte via HA of Homey, beide gebruik ik niet. Dan ga ik nog even verder kijken en afwegen of ik vast of dynamisch zal kiezen. Het eigen verbruik is door gebruik van 2 PIB's enorm verhoogd en daardoor de terug levering verlaagd, dat maakt de situatie weer anders dan voorgaande jaren, maar is verder geen discussiepunt voor hier. ;)
Let op! Nu nog wel. Nogmaals ik verwacht dat het ook naar de app komt. Hoe, wanneer en in welke vorm? Het lijkt me sterk dat HW dit alleen maakt voor Homey en HA gebruikers.

[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 30-05-2025 19:19 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• asing
De maand mei is bijna voorbij en met wat rekenwerk zie ik dat mijn setje batterijen goed was voor 85% NOM draaien over de hele maand.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
asing schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 19:23:
De maand mei is bijna voorbij en met wat rekenwerk zie ik dat mijn setje batterijen goed was voor 85% NOM draaien over de hele maand.
Gebruik jij HA? @gielz heeft een yaml code gemaakt die dit zelf bijhoudt. Link staat in de TS. Scheelt evt rekenwerk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7rho2oPKRuE6P_4cFGoWc9Ks2ys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f8qvnr32ujivaegPG25cSNQG.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 120 ... 213 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.