Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:17
Devke schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 19:52:
[...]

Gebruik jij HA? @gielz heeft een yaml code gemaakt die dit zelf bijhoudt. Link staat in de TS. Scheelt evt rekenwerk.

[Afbeelding]
Ik heb die voor een dag, en een counter voor week en maand. Het is geinig maar geeft nog geen percentage.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!
asing schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 20:50:
[...]

Ik heb die voor een dag, en een counter voor week en maand. Het is geinig maar geeft nog geen percentage.
Ik denk als je een template sensor aanmaakt binnen HA met deze code dat je hebt wat je wilt. Schot voor de boeg even snel gemaakt.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
{% set uren = states('sensor.maandelijkse_nom_duur') | float(0) %}
{% set nom_minuten = (uren * 60) | int %}

{% set now = now() %}
{% set eerste_dag = now.replace(day=1, hour=0, minute=0, second=0, microsecond=0) %}
{% set volgende_maand = (eerste_dag + timedelta(days=32)).replace(day=1) %}
{% set minuten_in_maand = ((volgende_maand - eerste_dag).total_seconds() / 60) | int %}

Aantal minuten in de maand: {{ minuten_in_maand }}
Aantal minuten NOM deze maand: {{ nom_minuten }}

{% set percentage = (nom_minuten / minuten_in_maand * 100) | round(2) %}
Percentage NOM deze maand: {{ percentage }} %

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fmmvj0JUSPLZWCCq7UbgUOZysSM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/udGBwyxNVDh9BAYB5Twkm9GM.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 30-05-2025 21:18 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:01
*knip* trollgedrag

[ Voor 95% gewijzigd door Proton_ op 31-05-2025 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ricdijk schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 11:34:
Wat ideeën om de rte te verhogen:

De batterij pas laden/ontladen boven de 200Watt op de meter (of 100W of 50W). De batterij zit dan in een beter efficiëntie gebied, dus hogere rte.

Als je voldoende zonneoverschot hebt, wat later gaan laden, zodat je met hoger vermogen en dus betere efficiency laadt.

Bij voldoende opwek aan het einde van de dag de accu in eerste aanleg maar tot 90% opladen. Een (kleine) ontlading met volle accu leidt ertoe dat de batterij met kleine vermogens en dus lage efficiëntie het laatste stukje gaat laden. Met een 90% lading gaat dat wel met volle vermogen. Aan het einde van de dag de accu wel volladen
Voor LiFePO4 cellen schijnt het toch beter te zijn deze vol te blaffen tot 100% en ze daar even te laten in verband met het balanceren van de cellen.

YouTube: The Rules of LiFePO4: The 3 Most Common Causes of Failure and Genera...

Vanaf 93% SoC gaat het laadvermogen van de Homewizard in stappen naar beneden. Tot 93% wordt er met 800W geladen (indien beschikbaar)

Niet te veel mee bemoeien dus zou ik zeggen. Ga er toch wel van uit dat de slimmeriken bij Homewizard hier al over nagedacht hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-09 19:06
Verwijderd schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 06:39:
[...]

Voor LiFePO4 cellen schijnt het toch beter te zijn deze vol te blaffen tot 100% en ze daar even te laten in verband met het balanceren van de cellen.

YouTube: The Rules of LiFePO4: The 3 Most Common Causes of Failure and Genera...

Vanaf 93% SoC gaat het laadvermogen van de Homewizard in stappen naar beneden. Tot 93% wordt er met 800W geladen (indien beschikbaar)

Niet te veel mee bemoeien dus zou ik zeggen. Ga er toch wel van uit dat de slimmeriken bij Homewizard hier al over nagedacht hebben.
Voor zover ik weet hebben alle meer cellige accu's een bms die de cellen balanceert en gezond houdt.

Snap daarom ook niet dat mensen zich zo druk maken over 0% of 100% soc. 0% is echt niet helemaal leeg en 100% soc is ook echt niet helemaal vol. In zo goed als alle gevallen zal er een marge ingebouwd zijn. Vandaar ook de netto/bruto opslag. De BMS zal ervoor moeten zorgen dat de accu gezond blijft en niet de gebruiker. Uitzondering is langdurige opslag. Meestal hebben we het dan over weken of maanden. Echt niet enkele dagen of een weekje.

Een goede accu gebruikt een goede bms. Zie dat jammer genoeg in veel gevallen erg onderbelicht of zelfs genegeerd in de documentatie van fabrikanten.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-09 12:47
asing schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 16:21:
Even een vraag voor jullie. Per 1-7 mag ik weer aan een nieuw energiecontract. Ik heb al even wat op een bekende vergelijkingssite ingevuld en Budget Energie komt er als goedkoopste uit. Ik zie ook dat ze weer een actie hebben waarbij ze vanaf 1-6 tot 30-9 geen kosten voor de kale stroom leveren op zaterdag en zondag tussen 12:00 en 17:00 uur.

*Actievoorwaarden van toepassing

[...]

Dat wordt een beetje een probleem met mijn 2 HW batterijen. Hoewel ik die niet zal opladen met de gratis stroom in de actie, zullen ze aan de 18+ uur NOM wel bedenken dat er een batterij is. Ik zou die gratis uren vooral gebruiken om de Tesla bij te tanken.

Ik heb het topic al doorzocht maar kon deze vraag niet vinden.
YouTube: Energiemarketing 2025
Begin bij 12:22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het is inderdaad oppassen dat het geen audiofiele trekjes krijgt. Straks krijg je nog goud vergulde automaten voor een betere RTE. _O-

(Zoek voor de gein eens op HiFi-Tuning zekeringen :9B )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 11:16:
Het is inderdaad oppassen dat het geen audiofiele trekjes krijgt. Straks krijg je nog goud vergulde automaten voor een betere RTE. _O-
Niet ? Oh, heb net een offerte aangevraagt voor het vervangen van alle bedrading van koper naar goud. Schijnt best mee te vallen aangezien de oud-koperprijs vrij hoog is 8)7 :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:14
Verwijderd schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 11:16:

(Zoek voor de gein eens op HiFi-Tuning zekeringen :9B )
Ah ga weg, ik heb net een nieuwe stroomkabel voor mijn versterker gekocht van 1 meter voor 1200 euro. Je wil toch niet zeggen dat dat onzin is hè ;)

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:46
Ik heb de accu nu een paar dagen in het bezit en zit in een probeer fase. Ik wil een volle accu in een standby functie zetten en deze om 23:00 weer inschakelen om te kijken hoelang de accu de nacht doorkomt met de belastingen hier van het net. Hoe doe ik dit? Kennis van H.A. is beperkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 04:17

fxs81

Julianadorp

ManS-H schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 12:31:
Ik heb de accu nu een paar dagen in het bezit en zit in een probeer fase. Ik wil een volle accu in een standby functie zetten en deze om 23:00 weer inschakelen om te kijken hoelang de accu de nacht doorkomt met de belastingen hier van het net. Hoe doe ik dit? Kennis van H.A. is beperkt
Volgens mij kan dit alleen via de beta firmware, je zal je dan eerst aan moeten melden als beta-tester, zie topicstart.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09 00:20
Het kan ook zonder H.A.
In de app de accu zetten op handmatig opladen.
Als de accu vol is, de grote knop aan de zijkant omdraaien en de accu staat uit.
Savonds de knop weer omdraaien en hij gaat ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Simpel gezegd is het antwoord dat kan nu nog niet. Er wordt gewerkt aan een nieuwe versie van de P1-meter software ( is nu in Beta) waarin dat met HA wel mogelijk wordt. Er is ook speculatie (hoop) dat iets soortgelijks op termijn in de app komt.

Dat wil niet zeggen dat het helemaal niet mogelijk is maar dan zal je bv de Wifi uit moeten schakelen zodat de batterij geen sturing meer van de P1-meter krijgt.

Vraag: Wat maakt het uit of de batterij eerder met terugleveren begint en dan eventueel ook eerder leeg is
Ik zie namelijk niet wat je met dat uitstel wil bereiken, Je kan met de batterij voldoende opslaan om op NOM te blijven draaien tot dat er weer voldoende zon is om hem op te laden of je kan dat niet. Een tijd venster maakt de uitkomst niet anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09 00:20
hanev001 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 12:46:
[...]

Simpel gezegd is het antwoord dat kan nu nog niet. Er wordt gewerkt aan een nieuwe versie van de P1-meter software ( is nu in Beta) waarin dat met HA wel mogelijk wordt. Er is ook speculatie (hoop) dat iets soortgelijks op termijn in de app komt.

Dat wil niet zeggen dat het helemaal niet mogelijk is maar dan zal je bv de Wifi uit moeten schakelen zodat de batterij geen sturing meer van de P1-meter krijgt.

Vraag: Wat maakt het uit of de batterij eerder met terugleveren begint en dan eventueel ook eerder leeg is
Ik zie namelijk niet wat je met dat uitstel wil bereiken, Je kan met de batterij voldoende opslaan om op NOM te blijven draaien tot dat er weer voldoende zon is om hem op te laden of je kan dat niet. Een tijd venster maakt de uitkomst niet anders.
Waarom zou moeilijk met wifi uitschakelen etc.
Gewoon de knop omzetten en savonds weer aanzetten.
Het gaat tenslotte om een test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
hanev001 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 12:46:
[...]

Voor mij de vraag kom ik met 1 lading de nacht door. Van 23:00 tot 07:00 is een derde van de dag, heb ik een redelijke inschatting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harri
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 09:26
Dat is heel makkelijk te berekenen, zet de wekker om 7:00 en kijk hoeveel Wh je die dag van het net hebt gehaald, en tel daar 1/7e deel bij op voor je verbruik van 23:00 tot middernacht.
Is dat meer dan 2.4kWh dan ga je het niet met 1 accu redden.

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Harri schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 13:03:
Dat is heel makkelijk te berekenen, zet de wekker om 7:00 en kijk hoeveel Wh je die dag van het net hebt gehaald, en tel daar 1/7e deel bij op voor je verbruik van 23:00 tot middernacht.
Is dat meer dan 2.4kWh dan ga je het niet met 1 accu redden.
Zelfs vroeg uit bed gaan is niet nodig. Je kan toch gewoon in de grafieken van de app zien wanneer er hoeveel er gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazybond700
  • Laatst online: 31-05 20:23
Crazybond700 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 13:54:
[...]

Ik heb vandaag ook issues. Kreeg ook een melding in de app met (wat ik er van maakte) slechte server verbinding. In de app een e443 melding. Na opnieuw opstarten deed die het even weer. Maar krijg in de app ook in andere grafieken rare dingen. Dus wellicht server issues aan hw kant?
Ter volledigheid: er komt as week een nieuwe aan. Inhoudelijk heb ik geen reden ontvangen of wat 443 betekend. To be continued.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazybond700
  • Laatst online: 31-05 20:23
hanev001 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 13:16:
[...]

Zelfs vroeg uit bed gaan is niet nodig. Je kan toch gewoon in de grafieken van de app zien wanneer er hoeveel er gebruikt wordt.
Ik red een nacht niet, en dat zit hem vooral in het avond gebruik. Tv, keer de waterkoker. Dat is allemaal net ná de periode dat de accu weer oplaat.
Dus rond 2 snachts is het op. Hou dan nog een uurtje of 5 a 6 verbruik van 250w per uur ofzo tekort over. Op 1 accu.

Merk het grootse verschil met wisselvallige dagen zoals afgelopen week. Dan verbruik ik het 2 a 3 voudige van de zonnenstroom zelf tov zonder accu. Zeker met verbruikers aan laad je de accu dan meerdere keren op en weer leeg. De volledig zonnige dagen gebruik je overdag bijna niks want vol, en dan savonds in een keer leeg. Dan blijf ik dus met overschot zitten.

Meeste winst voor mij zit dus in de wisselvallige dagen (en beetje slim met je verbruikers omgaan natuurlijk).

[ Voor 11% gewijzigd door Crazybond700 op 31-05-2025 13:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Jpiek schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 12:13:
[...]

Niet ? Oh, heb net een offerte aangevraagt voor het vervangen van alle bedrading van koper naar goud. Schijnt best mee te vallen aangezien de oud-koperprijs vrij hoog is 8)7 :?
Prima idee. Je zal zien dat je contract veel dynamischer wordt. Meer balans in het hoog-, midden- en laagvermogen. Het gaat lijken of er een gordijn voor je meterkast werd opengetrokken. Een natuurlijke RTE, voller en schonere batterij dat met het juiste amperage wordt geladen. Maar niet vergeten de aardpen te demagnetiseren. Je BMS zal je dankbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:13

aip

Devke schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 13:20:
[...]

Over gesprongen naar een ander AP?
Nope, die staat op zolder, zonder enige twijfel ver buiten bereik (2x 30cm beton - geloof me, ik heb het geprobeerd).

Maar vandaag, zonder dat ik iets heb gewijzigd is het wifi % weer 68%. Dus ik vind t best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harri
  • Laatst online: 09:26
hanev001 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 13:16:
[...]

Ja, maar dan weet je alleen dat er bv om 5:30 een verbruik was van 52W, niet hoeveel Wh je die dag tot dan toe verbruikt hebt.
En je hoeft er idd niet voor uit bed, maar je moet wel even rond 7:00 wakker zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Harri op 31-05-2025 15:05 ]

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Harri schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 15:01:
[...]

Ja, maar dan weet je alleen dat er bv om 5:30 een verbruik was van 52W, niet hoeveel Wh je die dag tot dan toe verbruikt hebt.
En je hoeft er idd niet voor uit bed, maar je moet wel even rond 7:00 wakker zijn.
Maar als je naar de SOC van de batterij kijkt dan kan je zien hoe hoog die was op een bepaalde tijd, hoeveel die gedaald is gedurende de nacht en dan is het een simpel rekensommetje.

Dat kun je zelfs dagen later nog bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onnooooo
  • Laatst online: 17-09 17:31
asing schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 19:23:
De maand mei is bijna voorbij en met wat rekenwerk zie ik dat mijn setje batterijen goed was voor 85% NOM draaien over de hele maand.
Bij mij 83% met 1 batterij. Ik zie dat vorig jaar in deze periode rond 40-44% zat. Wel veel zon dit voorjaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
Sjips... nu na 2 weken bij de 2e batterij een E442 error... Gemeld bij HW, nu maar even afwachten. Gelukkig de doos nog bewaard.

[ Voor 13% gewijzigd door winwiz op 31-05-2025 22:45 ]

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:35
Mei vorig jaar... mei dit jaar... bijna 200 kWh minder van het net gehaald. Nice.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_qRJO0_Jfs7rgROWQCZmKoveit4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pLLrCYYp6SMzCylNTQkMa703.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_Vp5Oj-AZ7Lk8tgeohSzxRBnMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6DP0QMCoIHgYH8HMlCinycs3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a6yWJ3DJvTgzmF-Pa0qxMIsNzO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8kaIChDBwy715TZ8ObwUwlPa.jpg?f=fotoalbum_large

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Watisergaande
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 16-07 08:41
Sinds 10 mei heb ik 1 accu draaien. Dat zou theoretisch gezien genoeg moeten zijn.

Redelijk onderschat dag je savonds nog wel is een vaatwasser aanzet als de zon minder word en natuurlijk airco in de nacht.

Dus een 2e gaan bestellen dacht ik,

Echter zie ik nu dat ik ca 75% van mijn opgeslagen energie kan gebruiken. De rest is weg.
Wellicht omdat ik snachts slechts 120-150 watt als sluipverbruik heb?

Is dit zoals verwacht? Ik dacht dat 85-90 toch wel haalbaar zou moeten zijn.

Zal het met een 2e accu er bij niet lager worden? Dan ga je soms 150 watt uit 2 accus halen?

Verder overigens meer dan tevreden. Werkt goed, installatie sloeg nergens op zo simpel.
En elke nacht ruim 2kw “gratis” hergebruiken.
En de nachten zonder airco of andere grote verbruikers netjes Nom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:22

Aardedraadje

Met kabelschoen

Watisergaande schreef op zondag 1 juni 2025 @ 08:16:
Sinds 10 mei heb ik 1 accu draaien. Dat zou theoretisch gezien genoeg moeten zijn.

Redelijk onderschat dag je savonds nog wel is een vaatwasser aanzet als de zon minder word en natuurlijk airco in de nacht.

Echter zie ik nu dat ik ca 75% van mijn opgeslagen energie kan gebruiken. De rest is weg.

Zal het met een 2e accu er bij niet lager worden? Dan ga je soms 150 watt uit 2 accus halen?

Verder overigens meer dan tevreden. Werkt goed, installatie sloeg nergens op zo simpel.
90 sowieso niet, daar is volgens mij ook nooit mee geadverteerd. 70 tot 85 even uit mijn hoofd maar de meeste mensen zitten rond de 72, 73, zoiets. Een paar uitschieters daargelaten.

En nee, als je twee accu's hebt maar onder de 800W blijft, is slechts één van de accu's actief. Dat soort truukjes zitten er wel ingebakken om de RTE wat op te krikken.

Fantastisch is het inderdaad niet, maar als je in benauwde nachten zoals vannacht vanaf de batterij de airco kan draaien, levert dat toch een fijn 'schuldvrij' gevoel op.

[ Voor 9% gewijzigd door Aardedraadje op 01-06-2025 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Watisergaande
Is dat met andere merken anders? Of is 70-80 met de huidige technologie prijs/kwaliteit gewoon de “max”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 30-06 13:57
Watisergaande schreef op zondag 1 juni 2025 @ 09:01:
Is dat met andere merken anders? Of is 70-80 met de huidige technologie prijs/kwaliteit gewoon de “max”
Heeft te maken met de ingebouwde converter die van gelijkspanning weer wisselspanning moet maken en v.v. die zijn voor dit soort kleine capaciteiten niet erg efficient. Dat is het nadeel van een 'alles in 1' plugin batterij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:35
Naast het feit dat de wisselstroom - gelijkstroom - wisselstroom conversie verliezen oplevert, heb je met nul op de meter ook vaak hele lage vermogens, waardoor er meer verliezen zijn. Daar bovenop heeft deze batterij alle ondersteunende electronica in een alles-in-1 pakketje zitten. Vaak laat men de 24 uur kostende overhead van dit deel buiten beschouwing.

Er zijn wel batterijen die hoger halen, maar op jaarbasis scheelt het bijna niks over je totale opwek omdat het grootste deel van de zonnepanelen opwek toch direct je apparaten in gaat of te veel is voor een accu van dit formaat.

Ik denk dat het wel omhoog zou kunnen als de accu alleen op zijn meest optimale snelheid gaat laden en ontladen, maar ik vrees dat dit je onder de streep weinig oplevert als je alleen maar terugleverkosten wilt vermijden.

De grootste vraag is dus wat die laatste misschien 10% extra je waard is. Ga je naar een hybride omvormer en een DC gekoppelde batterij? Koop je iets veel duurders dat iemand moet komen installeren? Of leg je 1 paneel bij (of heb je dat overschot al), waarmee je het jaarverlies van 2 batterijen gemakkelijk opvangt?

P.S. Mijn zonnepanelen opwek in mei 2025 was bijvoorbeeld 984 kWh en het verlies van 1 HW accu was 19 kWh.

[ Voor 3% gewijzigd door netappie op 01-06-2025 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-LbAFoI0h5rM9iZmRGYqrcuBU5A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tPz7jkahx6MG9GwVPqES3d0n.jpg?f=fotoalbum_large

Cijfertjes van de maand mei nu ook compleet.

PiB is geïnstalleerd op 18 februari. Dat is goed te zien in de Direct Verbruik (van opwek zonnepanelen) data.

Mooi ook om te zien dat dit jaar ondanks circa 250 kWh hogere opwek t.o.v. 2023 er minder is teruggeleverd en dus ook flink hoger (289 kWh) direct verbruik is geweest.

Grappig dat 1 zo'n relatief kleine pib, toch aardig de geadverteerde impact haalt.

Netafname mei 2023: 122 kWh
Netafname mei 2024: 140 kWh
Netafname mei 2025: 45 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
Proefje is voor mij geslaagd, 23:00 tot 7:00, 01:00 onder de wol. Om 7:00 was de koek op, ,hij was leeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
Knurt schreef op zondag 1 juni 2025 @ 10:17:
[Afbeelding]

Cijfertjes van de maand mei nu ook compleet.

PiB is geïnstalleerd op 18 februari. Dat is goed te zien in de Direct Verbruik (van opwek zonnepanelen) data.

Mooi ook om te zien dat dit jaar ondanks circa 250 kWh hogere opwek t.o.v. 2023 er minder is teruggeleverd en dus ook flink hoger (289 kWh) direct verbruik is geweest.

Grappig dat 1 zo'n relatief kleine pib, toch aardig de geadverteerde impact haalt.

Netafname mei 2023: 122 kWh
Netafname mei 2024: 140 kWh
Netafname mei 2025: 45 kWh
Bij mij redelijk vergelijkbaar. Ik heb een history van bijna 6 jaar via Domiticz op een Raspberry Pi met een USB dongle (blijft aangesloten via splitter). In december 2023 panelen gekregen, dan zie je in de meer zonnige maanden al een flinke afbouw in de inkoop van elektra (blauwe staaf) Dit jaar in februari mijn eerste PiB en de inkoop keldert ook weer flink. (oranje) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UPE0NVsY3FuP4XzAgBy5cBxJDMg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9Tqs4sbKab2CPDCbdEjZqY6v.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Watisergaande schreef op zondag 1 juni 2025 @ 08:16:

wat we hier eigenlijk zien dat je waarde van RTE van rond de 75% gewoon de standaard is, sorry 85-90% zul je vreesik met dit soort PIB niet gaan halen.
Zeker als je slechts 120-150 W sluipverbruik in de nacht gaat halen, dat is slechts 20% van de maximale capaciteit van de omvormer, en bij dergelijk lage belastingen zijn helaas de verliezen een heel stuk hoger.
Dus al met al prima resultaat.

De vraag is zul je die 2de 2 kWh in de avond en nacht ook wel gebruiken, want die moeten wel verbruikt worden wil je de volgende dag deze weer kunnen vullen.
Als je antwoord daarop ja is, de is het denk helemaal niet zo'n verkeerd idee, echter als je nu al nagenoeg je avond/nacht verbruik met één PIB kunt afdekken zal een tweede daar geen grote meerwaarde aan toevoegen.
kijk eens naar je dagelijkse verbruik van maart t/m mei, mei was al een uitzondelijk goede maand qua zonnepanelen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Watisergaande
MacD007 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 10:34:
[...]
wat we hier eigenlijk zien dat je waarde van RTE van rond de 75% gewoon de standaard is, sorry 85-90% zul je vreesik met dit soort PIB niet gaan halen.
Zeker als je slechts 120-150 W sluipverbruik in de nacht gaat halen, dat is slechts 20% van de maximale capaciteit van de omvormer, en bij dergelijk lage belastingen zijn helaas de verliezen een heel stuk hoger.
Dus al met al prima resultaat.

[...]

De vraag is zul je die 2de 2 kWh in de avond en nacht ook wel gebruiken, want die moeten wel verbruikt worden wil je de volgende dag deze weer kunnen vullen.
Als je antwoord daarop ja is, de is het denk helemaal niet zo'n verkeerd idee, echter als je nu al nagenoeg je avond/nacht verbruik met één PIB kunt afdekken zal een tweede daar geen grote meerwaarde aan toevoegen.
kijk eens naar je dagelijkse verbruik van maart t/m mei, mei was al een uitzondelijk goede maand qua zonnepanelen.
Bedankt voor de feedback. 75% is dus gewoon prima. Was iets te enthousiast denk ik.

Als de zon tot 9 uur schijnt en ik geen “verbruikers” aanzet, zoals airco/vaatwasser dan red ik het met 1 accu makkelijk tot 8 uur, dan laad hij alweer bij
Als ik airco gebruik in de nacht (tuin/slaapkamer op t zuiden) dan is het rond 3-4 uur echt wel over.

We gaan dus gewoon voor een 2e accu.

Heb op een goede zonnige dag 28kwh oplevering met zonnepanelen. Gebruik rond de 10kwh direct nu en max 2kwh inkoop. De rest gaat terug. Dus accu vult prima.

Vriendinlief kijkt netjes op de HW display. Als die groen is gaat de wasmachine/droger aan. Vaatwasser vaak na het eten, soms plukt die dan nog wat van de accu mee als de zon tegenvalt.

Dan is een 2e accu dus wel lekker.

Bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door Watisergaande op 01-06-2025 10:44 . Reden: Aanvullig ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
Ik haalde in mei 72%. Ik had 339 kWh van het net nodig, waar 336 kWh de Tesla in ging. Met andere woorden, voor mezelf had ik deze maand 3 kWh nodig. Er ging alsnog 220 kWh het net op, dus wie weet medio 2027 een grote accu zodat ik mijn overtollige stroom daarin kan opslaan en in de nacht in de Tesla kan pompen. Dat zijn toch 100 gratis kilometers per nacht.

* asing krijgt een vergoeding voor het laden van de Tesla ;)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Afgelopen jaar van het gas af gegaan.
Ons verbruik in Mei is van 230 naar 380 kWh gegaan.
Onze import is mede door de batterij (81 kWh) van 88 naar 25 kWh gegaan. Met een tweede batterij was daar nog ongeveer 2,5 kWh van overgebleven. (Mei is doorgaans de maand met de minste nachtstroom hier.)

De voornaamste reden voor de komende tweede batterij is verhoging comfort. Gewoon wat meer doen wanneer het uitkomt in plaats van alles proberen zo goed mogelijk af te stellen.

/edit opwek vorig jaar 712, nu 760. Export van 571 naar 402. Verlies rendement batterij 29 kWh.

[ Voor 9% gewijzigd door ArthurMorgan op 01-06-2025 11:21 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

ArthurMorgan schreef op zondag 1 juni 2025 @ 11:14:
Afgelopen jaar van het gas af gegaan.
Ons verbruik in Mei is van 230 naar 380 kWh gegaan.
Onze import is mede door de batterij (81 kWh) van 88 naar 25 kWh gegaan. Met een tweede batterij was daar nog ongeveer 2,5 kWh van overgebleven. (Mei is doorgaans de maand met de minste nachtstroom hier.)

De voornaamste reden voor de komende tweede batterij is verhoging comfort. Gewoon wat meer doen wanneer het uitkomt in plaats van alles proberen zo goed mogelijk af te stellen.

/edit opwek vorig jaar 712, nu 760. Export van 571 naar 402. Verlies rendement batterij 29 kWh.
En wat is de RTE (export batterij/import batterij)? Ik kom voor mei op 72,2%. Hoop eigenlijk nog wel wat meer richting de 75% te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
aip schreef op zondag 1 juni 2025 @ 11:27:
[...]

En wat is de RTE (export batterij/import batterij)? Ik kom voor mei op 72,2%. Hoop eigenlijk nog wel wat meer richting de 75% te komen.
Ik had op 1 mei 0:00 nog een lading van 46%, vannacht om 0:00 een lading van 29%
Als ik dat buiten beschouwing laat kom ik op 109.960 opladen en exact 81 kWh verbruik, dus een RTE van 73.6

(Maar als ik 75% had gehad dan had me dat maar 1,5 kWh extra opgeleverd de afgelopen maand.)

[ Voor 9% gewijzigd door ArthurMorgan op 01-06-2025 11:35 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Als een hoge RTE zo belangrijk voor je is, heb je het verkeerde produkt gekocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aip

aip

bixobie schreef op zondag 1 juni 2025 @ 11:33:
Als een hoge RTE zo belangrijk voor je is, heb je het verkeerde produkt gekocht.
Ach nee, zo belangrijk is het niet, dat heb ik in dit topic al meermaals toegelicht. Maar obv de 70-85%, had ik wel iets meer rond de 75% verwacht, dat is alles.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Magnatic
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:27

Magnatic

5x A1 Mini, 2x Mini+, X1C, XL

Na de eerste hele maand met de 2 PiB's ook maar eens gekeken naar het effect op het eigen verbruik. Met behulp van Domoticz maar eens alle cijfertjes bij elkaar gezet in een spreadsheet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6pbL47kgwmiPeNbRi9Tgwub6SOY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tCfnJpIyLACHbh8WYS6RrSr1.png?f=fotoalbum_large
Het eigen vebruik blijkt fors gestegen van zo'n 32% naar 59%
De RTE van de PiB's is 76%

De meeste dagen draai ik nul (<1 kWh afname) op de meter. Alleen als de auto geladen wordt, of als andere grote verbruikers aan de gang zijn, neem ik af van het net.

's Ochtends zijn de PiB's ergens tussen de 20% en 50% nog vol. Alleen na dagen met weinig zon zijn ze leeg. En daar hadden we er de laatste tijd niet veel van. In de laatste maand maar 6.

Kortom: Ik ben tevreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bixobie
Heb even in HA een sensor in elkaar geflanst (nou ja met chatgpt hulp, dat gaat sneller) die, als de batterij levert (dus ontlaad) de resterende TIJD teruggeeft in hh:mm, gebaseerd op het percentage en de capaciteit vd batterij. Die ik even hard op 2.5kWh heb gezet.

Moet hem nog wel ff testen, de batterij is nu aan het opladen...
Als het werkt is dat wel een grappige gadget.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
- sensor:
    - name: "Resterende batterijduur"
      state: >
        {% set soc = states('sensor.plug_in_battery_1_state_of_charge') | float(0) %}
        {% set capacity_wh = 2500 %}  {# 2.5 kWh = 2500 Wh #}
        {% set battery_power = states('sensor.plug_in_battery_1_power') | float(1) %}

{# Alleen resterende tijd berekenen als de batterij teruglevert (dus negatief is)#}
        {% if battery_power < 0 %}     
          {% set energy_left_wh = capacity_wh * soc / 100 %}       
          {% set total_minutes = (energy_left_wh / (battery_power | abs)) * 60 %}
          {% set total_minutes = total_minutes | int %}
          {% set hours = total_minutes // 60 %}
          {% set minutes = total_minutes % 60 %}
          {{ "{:02d}:{:02d}".format(hours, minutes) }}
        {% else %}
          --:--
        {% endif %}
      icon: mdi:battery-clock

[ Voor 6% gewijzigd door bixobie op 01-06-2025 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Watisergaande schreef op zondag 1 juni 2025 @ 10:41:
[...]

Bedankt voor de feedback. 75% is dus gewoon prima. Was iets te enthousiast denk ik.

Als de zon tot 9 uur schijnt en ik geen “verbruikers” aanzet, zoals airco/vaatwasser dan red ik het met 1 accu makkelijk tot 8 uur, dan laad hij alweer bij
Als ik airco gebruik in de nacht (tuin/slaapkamer op t zuiden) dan is het rond 3-4 uur echt wel over.

We gaan dus gewoon voor een 2e accu.

Heb op een goede zonnige dag 28kwh oplevering met zonnepanelen. Gebruik rond de 10kwh direct nu en max 2kwh inkoop. De rest gaat terug. Dus accu vult prima.

Vriendinlief kijkt netjes op de HW display. Als die groen is gaat de wasmachine/droger aan. Vaatwasser vaak na het eten, soms plukt die dan nog wat van de accu mee als de zon tegenvalt.

Dan is een 2e accu dus wel lekker.

Bedankt!
De eerste winst haal je natuurlijk om dingen zoals de vaatwasser aan te zetten als de productie van de PV het hoogst is. Smijt dat ding na het eten vol en kijk wanneer morgen de stroom het goedkoopste is / de verwachte productie het hoogst is. Dus als je gisteren om 19:00 de zooi er in gedaan hebt 19 uur uitstel, dan heb je vanavond gewoon weer Schoone bordjes. Zo heb ik gisteren de was al in de machine gedaan. 10 uur startuitstel, staat nu te draaien. De handdoeken gaan zo in de droger. De vaatwasser zet ik dan weer aan op de startuitstel die de droger nodig heeft. En ik ga het bos in. Als ik thuis kom heb ik een handdoek voor na de douche, en schoon bordje voor mijn prakkie. :P

En als je PV genoeg opwekt kan je natuurlijk de airconditioning al aan zetten als de zon schijnt. De ruimte is dan al koel, en dus hoeft de batterij minder te leveren. Als je de ruimte eerst warm laat worden heb je veel meer energie nodig om het er weer uit te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
Kunt ook deze gebruiken die heeft wat meer opties en gebruik ik hier al sinds januari;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
{% set configuratie = {
"laadpercentage_sensor": "sensor.zendure_2400_ac_laadpercentage",
"vermogen_sensor": "sensor.zendure_2400_ac_vermogen",
"Laden_uitgebreide_weergave": True,
"Debug_tonen": False,
"totale_capaciteit_kwh_laden": 3.300,
"totale_capaciteit_kwh_ontladen": 2.590,  
"vertraging_zonsopkomst_in_minuten": 60,
"teksten": {
  "opwek_tekst": "Opwek vanaf",
  "laadduur_tekst": "Laden",
  "inactief_tekst": "Inactief",
  "laden_tekst": "Laden",
  "debug_tekst": "DEBUG:"
    }
} %}

{# Variabelen initiëren #}
{% set laadpercentage = states(configuratie['laadpercentage_sensor']) | float %}
{% set totale_capaciteit_kwh_laden = configuratie['totale_capaciteit_kwh_laden'] %}
{% set totale_capaciteit_kwh_ontladen = configuratie['totale_capaciteit_kwh_ontladen'] %}
{% set ontlaadvermogen_kw = states(configuratie['vermogen_sensor']) | float / 1000 %}

{# Tijden omzetten naar minuten sinds middernacht #}
{% set nu = now().hour * 60 + now().minute %}
{% set zon_op = (state_attr('sun.sun', 'next_rising') | as_datetime | as_local + timedelta(minutes=configuratie['vertraging_zonsopkomst_in_minuten'])).hour * 60 + (state_attr('sun.sun', 'next_rising') | as_datetime | as_local + timedelta(minutes=configuratie['vertraging_zonsopkomst_in_minuten'])).minute %}
{% set zon_onder = (state_attr('sun.sun', 'next_setting') | as_datetime | as_local).hour * 60 + (state_attr('sun.sun', 'next_setting') | as_datetime | as_local).minute %}

{# Debug output tonen als geactiveerd #}
{% if configuratie['Debug_tonen'] %}
    {{ configuratie['teksten']['debug_tekst'] }}
    Opwek: {{ configuratie['teksten']['opwek_tekst'] }} {{ (state_attr('sun.sun', 'next_rising') | as_datetime | as_local + timedelta(minutes=configuratie['vertraging_zonsopkomst_in_minuten'])).strftime('%H:%M') }}
    Inactief: {{ configuratie['teksten']['inactief_tekst'] }}
    Laden: 
    {% if ontlaadvermogen_kw > 0 %}
        {% set resterende_energie_kwh = ((100 - laadpercentage) / 100) * totale_capaciteit_kwh_laden %}
        {% set tijd_uren = resterende_energie_kwh / ontlaadvermogen_kw %}
        {% set totale_minuten = tijd_uren * 60 %}
        {% set uren = (totale_minuten // 60) | round %}
        {% set minuten = (totale_minuten % 60) | round %}
        {{ configuratie['teksten']['laadduur_tekst'] }} {{ uren }}u {{ minuten }}m
    {% else %}
        {{ configuratie['teksten']['laden_tekst'] }}
    {% endif %}
    Ontladen eindtijd: 
    {% if ontlaadvermogen_kw < 0 %}
        {% set resterende_energie_kwh = (laadpercentage / 100) * totale_capaciteit_kwh_ontladen %}
        {% set tijd_uren = resterende_energie_kwh / (-1 * ontlaadvermogen_kw) %}
        {% set eindtijd = now() + timedelta(minutes=totale_minuten | round) %}
        {{ eindtijd.strftime('%d-%m %H:%M') }}
    {% else %}
        Geen ontladen actief.
    {% endif %}
{% else %}
    {# Condities implementeren #}
    {% if laadpercentage == 0 and ontlaadvermogen_kw == 0 and (nu > zon_onder or nu < zon_op) %}
        {{ configuratie['teksten']['opwek_tekst'] }} {{ (state_attr('sun.sun', 'next_rising') | as_datetime | as_local + timedelta(minutes=configuratie['vertraging_zonsopkomst_in_minuten'])).strftime('%H:%M') }}
    {% elif ontlaadvermogen_kw < 0 %}
        {% set resterende_energie_kwh = (laadpercentage / 100) * totale_capaciteit_kwh_ontladen %}
        {% set tijd_uren = resterende_energie_kwh / (-1 * ontlaadvermogen_kw) %}
        {% set eindtijd = now() + timedelta(minutes=totale_minuten | round) %}
        {{ eindtijd.strftime('%d-%m %H:%M') }}
    {% elif ontlaadvermogen_kw > 0 %}
        {% if configuratie['Laden_uitgebreide_weergave'] %}
            {% set resterende_energie_kwh = ((100 - laadpercentage) / 100) * totale_capaciteit_kwh_laden %}
            {% set tijd_uren = resterende_energie_kwh / ontlaadvermogen_kw %}
            {% set uren = (totale_minuten // 60) | round %}
            {% set minuten = (totale_minuten % 60) | round %}
            {{ configuratie['teksten']['laadduur_tekst'] }} {{ uren }}u {{ minuten }}m
        {% else %}
            {{ configuratie['teksten']['laden_tekst'] }}
        {% endif %}
    {% else %}
        {{ configuratie['teksten']['inactief_tekst'] }}
    {% endif %}
{% endif %}
bixobie schreef op zondag 1 juni 2025 @ 11:49:
Heb even in HA een sensor in elkaar geflanst (nou ja met chatgpt hulp, dat gaat sneller) die, als de batterij levert (dus ontlaad) de resterende TIJD teruggeeft in hh:mm, gebaseerd op het percentage en de capaciteit vd batterij. Die ik even hard op 2.5kWh heb gezet.

Moet hem nog wel ff testen, de batterij is nu aan het opladen...
Als het werkt is dat wel een grappige gadget.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
- sensor:
      - name: "Resterende batterijduur"
        state: >
          {% set soc = states('sensor.plug_in_battery_1_state_of_charge') | float(0) %}
          {% set capacity_kwh = 2500 %}          
          {% set battery_power = states('sensor.plug_in_battery_1_power') | float(1) %}
          {# Alleen resterende tijd berekenen als de batterij teruglevert (dus negatief is)#}
          {% if battery_power < 0 %}            
            {% set energy_left_kwh = capacity_kwh * soc / 100 %}
            {% set total_minutes = (energy_left_kwh * 60 * 1000 / battery_power | abs) | int %}
            {% set hours = (total_minutes // 60) %}
            {% set minutes = (total_minutes % 60) %}
            {{ '%02d:%02d' % (hours, minutes) }}
          {% else %}
            --:--
          {% endif %}
        icon: mdi:battery-clock

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gielz
Ik heb hier in de HW firmware beta uitvoerig getest of het opladen met uitgesteld laden een verbetering zou geven. Hierbij kwam ik niet hoger dan 75%. De range die ik hier heb gezien is 72-77% waarbij die 77% de tijd was dat de verwarming aan stond dat zou dus maar ongeveer 2 maanden per jaar zijn dat je een volle batterij hebt en de verwarming aan hebt. Het zal eerder 72-75% zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2uZGfQ0In6KbRmCA_NZI8TwZhUE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EFL2BAxcLl2XA8FUpFWZzrC4.jpg?f=user_large

Op dit moment ben ik een andere batterij aan het testen en hier is nu al duidelijk dat een kleine omvormer waar een heel marketing verhaal achter zit dus niet efficiënter is. Ook ben ik bang dat dit niet oplosbaar is in de software. Hier draai ik nu met een 2400 watt omvormer die ik op max 1200 zet met een veel hogere RTE en ook gewoon NOM. Zijn dit dan procentjes hier en daar? Nee zeker niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6uBYY50SL5Ffl0WZ9Da86UJ-f10=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pZE6qRGFsmigMNcvzwY0fkVE.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fj34S5eS-8RHxcZ4q-_g1jYlZ2o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/koS1KgvF27wz63LyBhvLloCB.png?f=user_large

Nu zal er vast iemand reageren "ach je gooit het straks toch weg in 2027". Dan gooi ik het liever in een andere apparaat zoals een droger, EV, warmtepomp boiler.
aip schreef op zondag 1 juni 2025 @ 11:40:
[...]

Ach nee, zo belangrijk is het niet, dat heb ik in dit topic al meermaals toegelicht. Maar obv de 70-85%, had ik wel iets meer rond de 75% verwacht, dat is alles.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 04:17

fxs81

Julianadorp

Even een overzichtje van de mei maand hier met de pib. RTE 74% maar belangrijker, eigen verbuik veel hoger, minder teruggeleverd dan vorig jaar mei en minder afgenomen van het net. Heel blij met de accu, Vattenfall wil de maandtermijn weer verder naar beneden hebben, heerlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hqKwzxl8crYU_xt5bOJ9G10Yteg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9L0u8FeDFWHmTIww1xeh2yee.png?f=fotoalbum_large

Even voor het vergelijk de grafiek genomen van Vattenfall aangezien ik de P1 pas heb sinds afgelopen november.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KSE-Xq3K29jU9swMzhLYGrmbVSI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3ArjcXGCTbRFSJ1ngNGgb1K8.png?f=user_large

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
gielz schreef op zondag 1 juni 2025 @ 11:51:
Kunt ook deze gebruiken die heeft wat meer opties en gebruik ik hier al sinds januari;
Nee, die doet echt iets anders.

Ik wil de resterende tijd zien die de batterij nog heeft om de boel draaiende te houden, dus dynamisch. Dus als het huis 800W vraagt en de batterij vol zit zal hij iets van 03:00 aangeven, maar als het huis 400W vraagt zal hij ca. 06:00 aangeven etc. dus als de koelkast aanslaat zul je direct de resterende tijd zien verminderen, of als je gaat slapen en je zet je energieslurpende plasma tv uit dan gaat de resterende tijd weer met een uur omhoog ofzo... Tenminste, dat is de bedoeling :)

[ Voor 9% gewijzigd door bixobie op 01-06-2025 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
Dat doet die template van mij + meer functies. Klopt eigenlijk tot nu toe altijd. Ook wat ik zie bij de restapi van zendure zelf die een soort fancy berekening maakt in de api.
bixobie schreef op zondag 1 juni 2025 @ 13:49:
[...]

Nee, die doet echt iets anders.

Ik wil de resterende tijd zien die de batterij nog heeft om de boel draaiende te houden, dus dynamisch. Dus als het huis 800W vraagt en de batterij vol zit zal hij iets van 03:00 aangeven, maar als het huis 400W vraagt zal hij ca. 06:00 aangeven etc. dus als de koelkast aanslaat zul je direct de resterende tijd zien verminderen, of als je gaat slapen en je zet je energieslurpende plasma tv uit dan gaat de resterende tijd weer met een uur omhoog ofzo... Tenminste, dat is de bedoeling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arcticbreeze
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:33
Vraagje, kan het ook kwaad om een extra overspanning- en bliksembeveiliging te plaatsen. Dit om aangesloten batterij beter te beschermen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricdijk
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-09 17:14
gielz schreef op zondag 1 juni 2025 @ 12:17:
Ik heb hier in de HW firmware beta uitvoerig getest of het opladen met uitgesteld laden een verbetering zou geven. Hierbij kwam ik niet hoger dan 75%. De range die ik hier heb gezien is 72-77% waarbij die 77% de tijd was dat de verwarming aan stond dat zou dus maar ongeveer 2 maanden per jaar zijn dat je een volle batterij hebt en de verwarming aan hebt. Het zal eerder 72-75% zijn.
….

Op dit moment ben ik een andere batterij aan het testen en hier is nu al duidelijk dat een kleine omvormer waar een heel marketing verhaal achter zit dus niet efficiënter is. Ook ben ik bang dat dit niet oplosbaar is in de software. Hier draai ik nu met een 2400 watt omvormer die ik op max 1200 zet met een veel hogere RTE en ook gewoon NOM. Zijn dit dan procentjes hier en daar? Nee zeker niet.
….

[...]
Goed om te zien dat je hiermee betere Rte haalt. Heb je deze gemeten met een externe verbruik meter?

Live PV Data

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielz
Ja zeker, het verbruik in de apps geloof ik eigenlijk nooit. Mijn Daikin heeft bijvoorbeeld een afwijking van 20% haha.
ricdijk schreef op zondag 1 juni 2025 @ 14:37:
[...]

Goed om te zien dat je hiermee betere Rte haalt. Heb je deze gemeten met een externe verbruik meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Oh ja nu zie ik het, op regel 45 en verder bepaal je de eindtijd als ie ontlaadt. Bijna hetzelfde :) is ook een aardige optie ipv de resterende tijd ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnhemmers
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 12:07
Magnatic schreef op zondag 1 juni 2025 @ 11:44:
Na de eerste hele maand met de 2 PiB's ook maar eens gekeken naar het effect op het eigen verbruik. Met behulp van Domoticz maar eens alle cijfertjes bij elkaar gezet in een spreadsheet.
[Afbeelding]
Het eigen vebruik blijkt fors gestegen van zo'n 32% naar 59%
De RTE van de PiB's is 76%

De meeste dagen draai ik nul (<1 kWh afname) op de meter. Alleen als de auto geladen wordt, of als andere grote verbruikers aan de gang zijn, neem ik af van het net.

's Ochtends zijn de PiB's ergens tussen de 20% en 50% nog vol. Alleen na dagen met weinig zon zijn ze leeg. En daar hadden we er de laatste tijd niet veel van. In de laatste maand maar 6.

Kortom: Ik ben tevreden.
Spectaculair resultaat! Ik moet nog wachten tot juli, doet pijn bijna.

[ Voor 9% gewijzigd door johnhemmers op 01-06-2025 18:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De berekening die jullie hebben heb ik nu ook voor homey. Tijdmeting voor teruglevering en NOM tijd meting. Ook worden de dag lengte percentages uitgerekend Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kojAEACI7iIEzXvfcWhl3Fn5WCM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5kNgQ6eHf9K1Eb1pGH0Vf8Um.png?f=fotoalbum_large

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 10:05
gielz schreef op zondag 1 juni 2025 @ 12:17:
Jammer dat HW (mijn) verwachtingen niet waarmaakt. Voor mij was het de reden om mijn pre-order te annuleren.

Maar goed om te horen dat een hogere RTE technisch, en in de praktijk, wel realiseerbaar is. Ervan uitgaande dat een kleinere omvormer in theorie wel echt efficiënter kan zijn bij het draaien van NOM (met ~100W), zou een RTE van richting de 90% in beeld moeten komen, zou je denken.

Misschien toch zoals Enphase, met meerdere micro-omvormers, zodat je zowel bij kleine als grote vermogens een hoge efficiëntie kan halen?

Wie weet komt HW met een v2, die wél >85% RTE haalt, want dan sta ik weer vooraan in de rij om hem te bestellen! Voor mij is het plug-in aspect wel een must, eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
a2aan schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:52:
[...]

Jammer dat HW (mijn) verwachtingen niet waarmaakt. Voor mij was het de reden om mijn pre-order te annuleren.

Maar goed om te horen dat een hogere RTE technisch, en in de praktijk, wel realiseerbaar is. Ervan uitgaande dat een kleinere omvormer in theorie wel echt efficiënter kan zijn bij het draaien van NOM (met ~100W), zou een RTE van richting de 90% in beeld moeten komen, zou je denken.

Misschien toch zoals Enphase, met meerdere micro-omvormers, zodat je zowel bij kleine als grote vermogens een hoge efficiëntie kan halen?

Wie weet komt HW met een v2, die wél >85% RTE haalt, want dan sta ik weer vooraan in de rij om hem te bestellen! Voor mij is het plug-in aspect wel een must, eigenlijk.
Je moet wel begrijpen dat de grootste verliezen in de batterij zit. 15% De omvormer cq lader verliezen ieder ca 5% dus samen is het verlies 25%. Bij kleine ontladingen zijn de batterij verliezen hoger.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
Verwijderd schreef op zondag 1 juni 2025 @ 11:50:
En als je PV genoeg opwekt kan je natuurlijk de airconditioning al aan zetten als de zon schijnt. De ruimte is dan al koel, en dus hoeft de batterij minder te leveren. Als je de ruimte eerst warm laat worden heb je veel meer energie nodig om het er weer uit te krijgen.
Volgens mij kan je toch beter 's nachts je HW-batterij gebruiken.

Mijn ervaring is dat de airco 's avonds binnen enkele tientallen minuten een aangenaam klimaat in de slaapkamer creëert, en dat 'ie maar een paar honderd Watt nodig heeft om dat 's nachts te handhaven. Dat doet 'ie door de lucht te koelen, en niet door de warmte uit de muren te halen (die blijft er grotendeels gewoon in zitten).

Als je overdag met de airco de warmte uit de muren wil halen, dan heb je volgens mij véél meer energie nodig. Wellicht dat dit (economisch) interessant wordt als de salderingsregeling wordt afgeschaft, maar energetisch lijkt me dit niet handig. Tenzij je je hele huis met airco's kan en wil koelen, dan is het misschien ook wel een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met een 24V architectuur zoals bij de HW is dit het maximaal haalbare. Zendure haalt bijv. 82% met een Hyper 2000 en 84-86% met een 2400AC of SF800Pro.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
GL007 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:57:
[...]

Je moet wel begrijpen dat de grootste verliezen in de batterij zit. 15% De omvormer cq lader verliezen ieder ca 5% dus samen is het verlies 25%.
Volgens mij meet @gielz met Zendure een RTE van >84%, met 1200W laden, en NOM ontladen, met een 2400W omvormer. Dan zouden én de batterijen, én de omvormer al nagenoeg perfect moeten zijn?!

Ik hoopte eigenlijk dat HW het met een v2 nóg beter kan doen, door de voordelen van een (of meer) kleine omvormers ook daadwerkelijk waar te maken.
Bij kleine ontladingen zijn de batterij verliezen hoger.
Ik had het idee dat batterijen uit (veel) kleinere cellen bestonden, waardoor je die, in verhouding, makkelijker kan optimaliseren voor kleinere vermogens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Taro schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:13:
Met een 24V architectuur zoals bij de HW is dit het maximaal haalbare. Zendure haalt bijv. 82% met een Hyper 2000 en 84-86% met een 2400AC of SF800Pro.
Het is ongetwijfeld al ergens opgeschreven, maar heb je een link naar uitleg over de verschillen qua architectuur, en de bijbehorende (maximale) RTE's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
a2aan schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:16:
[...]

Volgens mij meet @gielz met Zendure een RTE van >84%, met 1200W laden, en NOM ontladen, met een 2400W omvormer. Dan zouden én de batterijen, én de omvormer al nagenoeg perfect moeten zijn?!

Ik hoopte eigenlijk dat HW het met een v2 nóg beter kan doen, door de voordelen van een (of meer) kleine omvormers ook daadwerkelijk waar te maken.

[...]

Ik had het idee dat batterijen uit (veel) kleinere cellen bestonden, waardoor je die, in verhouding, makkelijker kan optimaliseren voor kleinere vermogens?
Kijk even op internet wat het rendement is van een accu bij verschillend vermogen afname. Er zijn diverse onderzoek resultaten beschikbaar met grafieken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
a2aan schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:19:
[...]

Het is ongetwijfeld al ergens opgeschreven, maar heb je een link naar uitleg over de verschillen qua architectuur, en de bijbehorende (maximale) RTE's?
De samenvatting is: Met een hoger voltage (48V vs 24V) gaan er minder ampères lopen, kan je dunnere kabels gebruiken en heb je minder verliezen. Daarnaast gebruikt Zendure o.a. Galliumnitride (GaN): efficiëntere elektronica met lagere omzetverliezen. En je kunt er natuurlijk voor kiezen om passieve koeling ipv actieve koeling toe te passen, minder LED's te gebruiken, ander type sensoren, etc. Ieder bewegend of lichtgevend component draagt bij aan een lagere RTE.

En veel mensen zeggen: De zonnestroom is toch gratis -> 10% lagere RTE zorgt voor +10% extra inkopen van het net, dag in, dag uit, jarenlang. Dat is niet gratis. Een hoge/goede RTE is gewoon heel erg belangrijk, je kunt 10% extra van je eigen opgewekte zonnestroom verbruiken en iedere dag 10% minder van het net inkopen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:13:
[...]

Ik denk dat er wel wat meer uit te halen is. De ideale situaties liggen niet op max laden of ontladen. Ik denk even aan een Sessy als voorbeeld. Andere batterij maar even het idee dat het ideale vermogen op x % ligt van de omvormer capaciteit. Max laden hier al vaak gedaan. De efficiëncy 1 kant op is dan 88%. Dat is dus niet de totale RTE. Alles wat daarna aan de ontlaadkant zit is een ? Wat nu als ik kan laden op 700 Watt. Verbeterd het dan? Er zal ongetwijfeld verschillen zijn tussen verschillende plug-ins. Op basis van RTE kun je iets roepen als je ze allebei op dezelfde manier belast. X% van...

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Taro schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:28:
[...]

De samenvatting is: Met een hoger voltage (48V vs 24V) gaan er minder ampères lopen, kan je dunnere kabels gebruiken en heb je minder verliezen. Daarnaast gebruikt Zendure o.a. Galliumnitride (GaN): efficiëntere elektronica met lagere omzetverliezen. En je kunt er natuurlijk voor kiezen om passieve koeling ipv actieve koeling toe te passen, minder LED's te gebruiken, ander type sensoren, etc. Ieder bewegend of lichtgevend component draagt bij aan een lagere RTE.

En veel mensen zeggen: De zonnestroom is toch gratis -> 10% lagere RTE zorgt voor +10% extra inkopen van het net, dag in, dag uit, jarenlang. Dat is niet gratis. Een hoge/goede RTE is gewoon heel erg belangrijk, je kunt 10% extra van je eigen opgewerkte zonnestroom verbruiken en iedere dag 10% minder van het net inkopen.
Eens. Echter dan wel mee nemen in de berekening dat de aanschaf van diezelfde panelen om netafname te voorkomen ook geld kosten / gekost hebben. Dus het is of netafname betalen of kosten maken voor panelen om dit te voorkomen imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:08
a2aan schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:52:
[...]

Gezien mijn eigen ervaringen met zowel HW als Enphase kan ik zeggen dat HW juist niet functioneert als Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:33:
[...]

Ik denk dat er wel wat meer uit te halen is. De ideale situaties liggen niet op max laden of ontladen. Ik denk even aan een Sessy als voorbeeld. Andere batterij maar even het idee dat het ideale vermogen op x % ligt van de omvormer capaciteit. Max laden hier al vaak gedaan. De efficiëncy 1 kant op is dan 88%. Dat is dus niet de totale RTE. Alles wat daarna aan de ontlaadkant zit is een ? Wat nu als ik kan laden op 700 Watt. Verbeterd het dan? Er zal ongetwijfeld verschillen zijn tussen verschillende plug-ins. Op basis van RTE kun je iets roepen als je ze allebei op dezelfde manier belast. X% van...
Eens als de percentages erg afwijken aan een punt van de curve, maar ik draai hier nu een tijdje met meerdere Hyper 2000's, 2400AC's en een SF800Pro en die laten allemaal structureel 82+% zien over de hele curve, zowel met volledig NOM als laag (ont)laden, gemiddeld (ont)laden als max (ont)laden.

Als HW nu bijv. 78-82% liet zien was het een ander verhaal, maar het is structureel 3-10% lager, ondanks het gebruikte vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Devke schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:37:
[...]

Eens. Echter dan wel mee nemen in de berekening dat de aanschaf van diezelfde panelen om netafname te voorkomen ook geld kosten / gekost hebben. Dus het is of netafname betalen of kosten maken voor panelen om dit te voorkomen imo.
Eens, maar dat staat los van de RTE. Als je het puur over RTE hebt maakt het niet uit of een kWh vanaf het net of vanaf een zonnepaneel komt. Ze vertegenwoordigen een waarde, want als je die kWh weggooit moet je een extra kWh afnemen die je altijd geld kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Taro schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:42:
[...]

Eens als de percentages erg afwijken aan een punt van de curve, maar ik draai hier nu een tijdje met meerdere Hyper 2000's, 2400AC's en een SF800Pro en die laten allemaal structureel 82+% zien over de hele curve, zowel met volledig NOM als laag (ont)laden, gemiddeld (ont)laden als max (ont)laden.

Als HW nu bijv. 78-82% liet zien was het een ander verhaal, maar het is structureel 3-10% lager, ondanks het gebruikte vermogen.
Ik zou het graag eens testen op de PIB. Die 800 watt laden max die is overduidelijk steeds hetzelfde. Mijn NOM verbruik in de avond en nacht is misschien wel de onderkant van deze curve? Geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Taro schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:28:
En veel mensen zeggen: De zonnestroom is toch gratis -> 10% lagere RTE zorgt voor +10% extra inkopen van het net, dag in, dag uit, jarenlang. Dat is niet gratis. Een hoge/goede RTE is gewoon heel erg belangrijk, je kunt 10% extra van je eigen opgewekte zonnestroom verbruiken en iedere dag 10% minder van het net inkopen.
Eens. En als de batrerij, zoals bij mij, op een plek staat waar ik, tijdens het thuiswerken, de airco aan heb staan, dan is het dubbel verlies (of 1,2x verlies, als de airco een COP van 5 haalt).

Aan de andere kant, 10% van 800kWh per jaar is 'maar' 80kWh. En dat ik eigenlijk ook maar gewoon 'wisselgeld', in het totale plaatje.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gielz
Bekijk ook even deze test van een 2400 watt omvormer en een 1200 watt omvormer. Test die ik heb gedaan en pvunde; https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82531110

150w ontladen zou funest moeten zijn voor een 2400 watt omvormer. Het marketing verhaal van Homewizard met de 800 watt omvormer klopt gewoon niet en zouden ze eigenlijk op de website moeten aanpassen. En dat is wel jammer want het is een mooi product en plug-n-play.

Hier zou dat minstens 100kwh per jaar zijn daar draai ik 25 dagen lang mijn verwarming voor.

Homewizard
Tot 30% efficiënter
Batterijen hebben vaak één grote omvormer (bijvoorbeeld 2000 watt) terwijl jouw woning 90% van de tijd slechts een fractie daarvan nodig heeft. Omdat omvormers het beste presteren bij het maximale vermogen, gaat er bij deze grote omvormers veel energie verloren. De batterij van HomeWizard heeft een eigen 800 watt micro-omvormer. Dat zorgt voor optimale prestaties bij elk verbruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Taro schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:45:
[...]

Eens, maar dat staat los van de RTE. Als je het puur over RTE hebt maakt het niet uit of een kWh vanaf het net of vanaf een zonnepaneel komt. Ze vertegenwoordigen een waarde, want als je die kWh weggooit moet je een extra kWh afnemen die je altijd geld kost.
Dan snappen we elkaar. Het gaat mij erom dat ik ook vaak hoor dat zonnestroom "gratis" is. Dat is niet zo. Als je een paneel koopt kost het geld. Dus of net of paneel. Je moet een keuze maken en beide kosten geld. Die discussie al een paar x gezien. Argument.... wil je RTE verlies compenseren dan koop je toch een paneel bij. Imo heel simpel. Verlies is iets dat je kwijt raakt en streep je niet "gratis" weg. 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!
a2aan schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:53:
[...]

Eens. En als de batrerij, zoals bij mij, op een plek staat waar ik, tijdens het thuiswerken, de airco aan heb staan, dan is het dubbel verlies (of 1,2x verlies, als de airco een COP van 5 haalt).

Aan de andere kant, 10% van 800kWh per jaar is 'maar' 80kWh. En dat ik eigenlijk ook maar gewoon 'wisselgeld', in het totale plaatje.
Hier staan ze in de ruimte waar wij het meeste zijn dus in het voorjaar en najaar levert de warmte een rendement verhoging op. In de winter alleen bij zon rijke dagen.
Metingen en de opgeslagen gegevens worden later gebruikt om het exacte resultaat te berekenen.
Tot dus ver ben ik zeer te vreden over de batterij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
a2aan schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:53:
[...]
Als je naar een individu kijkt is dat inderdaad te overzien. Maar heb je het over bijv. iemand met 4x HW PiB, dan wordt het al 320 kWh per jaar. Ik weet niet hoeveel accu's HW in totaal heeft verkocht, maar laten we dat bijv. op 10.000 stuks stellen dan hebben we het over 800.000 kWh per jaar. Dat is veel. En dan heb je nog heel veel andere leveranciers met veel grotere aantallen accu's.

De wet van de grote getallen speelt hier echt wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:57:
[...]

Dan snappen we elkaar. Het gaat mij erom dat ik ook vaak hoor dat zonnestroom "gratis" is. Dat is niet zo. Als je een paneel koopt kost het geld. Dus of net of paneel. Je moet een keuze maken en beide kosten geld. Die discussie al een paar x gezien. Argument.... wil je RTE verlies compenseren dan koop je toch een paneel bij. Imo heel simpel. Verlies is iets dat je kwijt raakt en streep je niet "gratis" weg. 😊
Het mooie is dat zo'n extra paneel uit een ander potje komt, eenmaal betaald is dat bedrag weg, afgeschreven en uit het zicht. Maar in de winter wekt dat paneel alsnog niets op en neem je dus 10% extra vanaf het net af.

Voelt net als je huis niet extra isoleren, maar gewoon wat extra stoken om dat te compenseren.

Afijn, hoef het jou niet te vertellen, maar ik zie mensen moeilijk doen over terugleverboetes om daarna een lagere RTE te bagatelliseren :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
Taro schreef op zondag 1 juni 2025 @ 22:05:
Voelt net als je huis niet extra isoleren, maar gewoon wat extra stoken om dat te compenseren.
Ook dit ligt iets genuanceerder: in combinatie met een warmtepomp kán het (meer) lonen om grotere radiatoren te nemen, dan om beter te isoleren. De winst die je kan halen door de efficiëntie van je warmtepomp te verhogen kan groter zijn dan het warmteverlies dat je kan reduceren met isolatie.

En weer on-topic: niet iedereen heeft plek om extra zonnepanelen te plaatsen, dus doe mij alsjeblieft een PiB met een zo hoog mogelijke RTE, zonder dat de groepenkast open hoeft! Ik hoop op een HW v2!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fikkie123
  • Laatst online: 15-09 11:26
Mei, haast NOM dankzij de HW PiB's

Zonnepanelen opbrengst volgens SolarEdge app: 918 kWh
Volgens HW energiemeter in meterkast op de groep zonnepanelen teruggeleverd geleverd: 886 kWh
Teruggestort op het net: 660 kWh
Zelf gebruik (PiB + zonnestroom): 221 kWh
Uit het net gehaald: 5,1 kWh
PIB's: 104 kWh in, 73,5 kWh uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hogere RTE? MOSFET tuning dan maar?

YouTube: Cheapest Inverter + Premium Parts = Surprising Results!

Behalve als Homewizard er al Silicon Carbide MOSFETs ingeprikt heeft. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 2 juni 2025 @ 04:27:

Daar komt nog wel iets meer bij kijken. De aansturing van deze VMOS Fets is ook erg belangrijk. Het totaal concept moet erg goed zijn opgezet.
Ik zie dat silicon carbite kan hogere temperaturen aan.

[ Voor 5% gewijzigd door GL007 op 02-06-2025 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Verwijderd schreef op maandag 2 juni 2025 @ 04:27:

2 - 3 % hogere efficiency? Echte prijzen zijn nog niet echt te vinden zo snel. Is dat het waard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

winwiz schreef op maandag 2 juni 2025 @ 07:14:
[...]

2 - 3 % hogere efficiency? Echte prijzen zijn nog niet echt te vinden zo snel. Is dat het waard?
Nah, als je niet zoals Scott weet waar je mee bezig bent zou ik er lekker vanaf blijven. Daarnaast zoals @GL007 en Scott in zijn clipje al aangeven moet de driver eigenlijk ook aangepast worden. Dus als die dingen al niet toegepast zijn (Er is een rede dat Homewizard iets meer kost dan Generiek Chinees spul) beter wachten op MKII. :)

Voor de procenten jagers heb ik nog wel ander stof tot nadenken. YouTube: Solar Array Oversizing - All the Benefits and Considerations

Maar maakt het allemaal uit? Als de marktprijs negatief is sta ik de PV omvormer te knijpen tot eigen gebruik. Daar zit je dan met je mooie efficiency cijfers….

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
Sinds afgelopen week 4 accu's waar dit er voorheen 2 waren. (toen werkte het vlekkeloos) Sinds er 4 zijn is het een grote ellende met de P1 meter. Elke dag moet er wel 5x een accu opnieuw koppelen.

Vervolgens is de veiligheids-restrictie er weer op etc. Ook heb ik lokale API uitgezet, had geen effect.

Nu er 1 uit gezet om te kijken of het met 3 batterijen ook zo is. (het is btw steeds een random accu die zich los koppelt niet constant dezelfde)

Ook wifi problemen uitgesloten door het volledige mesh netwerk uit te kleden zodat er maar 1 accesspoint is om zo te zorgen dat ik zeker weet dat het niet komt door het verspringen van de apparaten op een ander accesspoint, helaas bleven de problemen.

Hebben meer mensen met 4 accu's hier zulke ervaringen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

crryp schreef op maandag 2 juni 2025 @ 07:44:
Sinds afgelopen week 4 accu's waar dit er voorheen 2 waren. (toen werkte het vlekkeloos) Sinds er 4 zijn is het een grote ellende met de P1 meter. Elke dag moet er wel 5x een accu opnieuw koppelen.

Vervolgens is de veiligheids-restrictie er weer op etc. Ook heb ik lokale API uitgezet, had geen effect.

Nu er 1 uit gezet om te kijken of het met 3 batterijen ook zo is. (het is btw steeds een random accu die zich los koppelt niet constant dezelfde)

Ook wifi problemen uitgesloten door het volledige mesh netwerk uit te kleden zodat er maar 1 accesspoint is om zo te zorgen dat ik zeker weet dat het niet komt door het verspringen van de apparaten op een ander accesspoint, helaas bleven de problemen.

Hebben meer mensen met 4 accu's hier zulke ervaringen?
Ik zou zeggen: lees het topic maar eens terug (ja, het zijn heel veel pagina's). Ja, meerdere mensen hebben er last van. Dit wordt geadresseerd in de beta firmware die beta testers nu hebben las ik (ben er zelf geen, dus weet het niet). Lees ook de Topic Start (TS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
aip schreef op maandag 2 juni 2025 @ 07:58:
[...]

Ik zou zeggen: lees het topic maar eens terug (ja, het zijn heel veel pagina's). Ja, meerdere mensen hebben er last van. Dit wordt geadresseerd in de beta firmware die beta testers nu hebben las ik (ben er zelf geen, dus weet het niet). Lees ook de Topic Start (TS).
Thanks, ik was heel actief met het volgen maar laatste tijd erg druk dus dan zal ik eens bijlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:12
EvaluationCopy schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 14:46:
[...]

Ik heb een beetje een lastige slimme meter denk ik. Aansluiting zit helemaal in een gleuf weggewerkt waar je niet eens met twee vingers in kan om de stekker er in te steken (van onderen, wat een kutontwerp). Ik boog de mijne dus nog 90 graden verder omhoog, daarna alleen nog rood… hopen maar dat ik de poort op de slimme meter niet gesloopt hebt, maar dat lijkt me sterk, zo lomp ging het ook weer niet. Vandaar het door mij bestelde verlengkabeltje, die paar centimeter van de P1 meter is eigenlijk net te weinig voor mijn slimme meter
Enfin, het lag dus niet aan de HW P1 meter. De nieuwe doet het ook niet. Mijn slimme meter is gestopt met data doorgeven via de poort, vrees ik. Maar even contact opnemen met Stedin. Ik weet dat het (financiëel) niets uitmaakt dat mijn PiB niets staat te doen (ivm saldering) maar het irriteert me toch. :/

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Taro schreef op zondag 1 juni 2025 @ 22:05:
[...]
ik zie mensen moeilijk doen over terugleverboetes om daarna een lagere RTE te bagatelliseren :D
De RTE is niet contractueel of via wetgeving vastgelegd maar een fysieke eigenschap vh ontwerp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-09 20:41

scorpionv

This space for rent

aip schreef op maandag 2 juni 2025 @ 07:58:
[...]

Zou wel sjiek zijn dat de HomeWizard Energy app waarschuwde bij het koppelen van >2 of >3 batterijen.
Nu loopt iedere niet beta tester te tobben, met klachten en imagoschade als gevolg.

Of snel de beta firmware releasen, desnoods alleen naar gebruikers met >2 of >3 batterijen.
Maar ik snap ook wel weer dat je een dergelijke major update goed wilt aftesten voordat je deze breder uitrolt.

Niet kiezen is ook een keuze @HomeWizard_NL

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crryp
scorpionv schreef op maandag 2 juni 2025 @ 08:27:
[...]

Zou wel sjiek zijn dat de HomeWizard Energy app waarschuwde bij het koppelen van >2 of >3 batterijen.
Nu loopt iedere niet beta tester te tobben, met klachten en imagoschade als gevolg.

Of snel de beta firmware releasen, desnoods alleen naar gebruikers met >2 of >3 batterijen.
Maar ik snap ook wel weer dat je een dergelijke major update goed wilt aftesten voordat je deze breder uitrolt.

Niet kiezen is ook een keuze @HomeWizard_NL
Tot nu toe gaat het met 3 prima (geen externe connecties worden er gebruikt in de setup) dus kritieke punt lijkt toch echt die 4e HW accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

crryp schreef op maandag 2 juni 2025 @ 08:34:
[...]

Tot nu toe gaat het met 3 prima (geen externe connecties worden er gebruikt in de setup) dus kritieke punt lijkt toch echt die 4e HW accu.
Drie gaat hier ook goed, het lijkt echt de 4e te zijn die zorgt voor een overload in de P1 meter. Ik heb even teruggekeken, de beta firmware lijkt vooral het geheugengebruik/management te adresseren als ik het goed lees, en dat lijkt te helpen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• winwiz
Het meest vervelende aan alles is dat je geen popup melding in de app krijgt als een van de batterijen in een foutmode staat. Je ziet het toevallig dat je vreemd gedrag ziet bijvoorbeeld: dat bij een opwek van 2 kW van de panelen je met 2 batterijen 700 watt aan het terugleveren bent in de ochtend als ze onmogelijk al vol kunnen zijn. Dat is dus een teken dat een van de batterijen niet mee doet. Nu heb ik toevallig een display en kijk regelmatig in HA dus het valt snel genoeg op, maar een popup zou niet misstaan. @HomeWizard_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!
winwiz schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:51:
Het meest vervelende aan alles is dat je geen popup melding in de app krijgt als een van de batterijen in een foutmode staat. Je ziet het toevallig dat je vreemd gedrag ziet bijvoorbeeld: dat bij een opwek van 2 kW van de panelen je met 2 batterijen 700 watt aan het terugleveren bent in de ochtend als ze onmogelijk al vol kunnen zijn. Dat is dus een teken dat een van de batterijen niet mee doet. Nu heb ik toevallig een display en kijk regelmatig in HA dus het valt snel genoeg op, maar een popup zou niet misstaan. @HomeWizard_NL
Zelfs een pop-up is naar mijn mening niet voldoende want daarvoor moet je nog steeds in de app kijken.

De LEDS zitten niet voor niets op de batterij. Aangezien het een Error status is zouden deze dus eigenlijk Oranje moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bixobie schreef op maandag 2 juni 2025 @ 08:24:
[...]

De RTE is niet contractueel of via wetgeving vastgelegd maar een fysieke eigenschap vh ontwerp.
Van het ontwerp dat je kiest door voor de HW PiB te gaan ja. Het is een keuze, geen gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
hanev001 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:02:
[...]

Zelfs een pop-up is naar mijn mening niet voldoende want daarvoor moet je nog steeds in de app kijken.

De LEDS zitten niet voor niets op de batterij. Aangezien het een Error status is zouden deze dus eigenlijk Oranje moeten worden.
Een pop zie je ook als je niet in de app zelf kijkt. Zelfde als je bijvoorbeeld een nieuw mailtje ofzo krijgt. Je weet dan in ieder geval dat er iets niet klopt en kan verder kijken.

[ Voor 7% gewijzigd door winwiz op 02-06-2025 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
winwiz schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:15:
[...]

Een pop zie je ook als je niet in de app zelf kijkt. Zelfde als je bijvoorbeeld een nieuw mailtje ofzo krijgt. Je weet dan in ieder geval dat er iets niet klopt en kan verder kijken.
Mail of popup is een prima idd imo. In HA nu wel te bouwen maar niet iedereen heeft die behoefte. De watermeter valt hier soms weg. Ik krijg er dan netjes een mail van. Al mag die wel sneller komen. Het is pas na 3 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
winwiz schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:15:
[...]

Je moet dan nog steeds op een apparaat kijken.

Ik heb de app op een oud tablet staan en ik kijk daar alleen op als ik denk dat er iets mis is.

De LEDs zijn juist continu zichtbaar tenzij je de batterij ergens verstopt hebt.

Daarnaast saat in de handleiding het volgende:

"Error (Oranje aan, ga naar de app voor informatie)" dus het is een bug als dat niet gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Taro schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:14:
[...]

Van het ontwerp dat je kiest door voor de HW PiB te gaan ja. Het is een keuze, geen gegeven.
Precies, daarom ook de opnmerking dat als je een hogere RTE wil, je een ander produkt had moet kopen.
Je kunt ook zeggen dat HW een beetje misleidend is met het adverteren dat dit een 2.7kWh batterij is terwijl die in de praktijk maar zo'n 2kWh capaciteit heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
bixobie schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:43:
[...]

Precies, daarom ook de opnmerking dat als je een hogere RTE wil, je een ander produkt had moet kopen.
Je kunt ook zeggen dat HW een beetje misleidend is met het adverteren dat dit een 2.7kWh batterij is terwijl die in de praktijk maar zo'n 2kWh capaciteit heeft.
Je kunt ook zeggen dat .......... een beetje misleidend is met het adverteren dat dit een .....kWh batterij is terwijl die in de praktijk maar zo'n .....kWh capaciteit heeft.

Vul op de puntjes maar het merk en capaciteit in die je wil, dit is bij elke fabrikant zo die met deze cellen werkt.

marstek, zendure, evapower enzo.

RTE is alleen belangrijk als je weinig / te weinig zonnepanelen hebt. Te weinig zonnepanelen is makkelijk en goedkoop op te lossen tegenwoordig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• winwiz
hanev001 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:36:
[...]

Je moet dan nog steeds op een apparaat kijken.

Ik heb de app op een oud tablet staan en ik kijk daar alleen op als ik denk dat er iets mis is.

De LEDs zijn juist continu zichtbaar tenzij je de batterij ergens verstopt hebt.

Daarnaast saat in de handleiding het volgende:

"Error (Oranje aan, ga naar de app voor informatie)" dus het is een bug als dat niet gebeurd.
Ja heel leuk, maar hoeveel mensen hebben de batterijen echt in het zicht staan? Meestal ergens op zolder of in een schuur of andersoortige kast. Een smartphone heb je meestal wel ergens dicht in de buurt of in je zak.

Pagina: 1 ... 121 ... 213 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.