Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 08:52
hanev001 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:36:
Je moet dan nog steeds op een apparaat kijken.

Ik heb de app op een oud tablet staan en ik kijk daar alleen op als ik denk dat er iets mis is.

De LEDs zijn juist continu zichtbaar tenzij je de batterij ergens verstopt hebt.
Dit is natuurlijk heel persoonlijk. Mensen met de HW-app op hun smartphone zullen een notificatie eerder zien dan de LED. En er zit ook nog een groot grijs gebied tussen het "verstoppen" van de batterij, en hem op een zodanig prominente plek in huis hebben staan dat je de LED goed 'in de gaten' hebt...

Maar ik vind ook dat een dergelijke error óók oranje LEDs zou moeten geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-09 15:03
a2aan schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:52:
[...]

Dit is natuurlijk heel persoonlijk. Mensen met de HW-app op hun smartphone zullen een notificatie eerder zien dan de LED. En er zit ook nog een groot grijs gebied tussen het "verstoppen" van de batterij, en hem op een zodanig prominente plek in huis hebben staan dat je de LED goed 'in de gaten' hebt...

Maar ik vind ook dat een dergelijke error óók oranje LEDs zou moeten geven.
Ik zie de popup echt als een extra, dus erbij, en niet als vervanging van de oranje Leds

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnatic
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:27

Magnatic

5x A1 Mini, 2x Mini+, X1C, XL

En natuurlijk kort nadat ik hier een bericht plaatste dat ik tevreden was gaat er een PiB offline ;)
Gelukkig goed te detecteren in HA, dus ik maak wel iets dat ik dan meteen een bericht krijg.

Uit de wifi-sterkte metingen kan ik niets opmaken dat er iets aan de hand zou zijn. De P1-meter had voldoende signaal en de PiB tot het moment dat het mis ging ook. Ik heb twee PiB's en lees de P1-meter via HA uit, verder geen connecties. Toch een soort memory-overflow/-leak in de P1-meter? Hoop dat ze dat snel oplossen door de beta-firmware officieel te releasen.

Vervelend is wel dat de P1-meter blijft sturen alsof er twee PiB's online zijn, dus de overgebleven PiB wordt momenteel allesbehalve efficiënt gevuld.

Ook zou je zeggen dat zowel de PiB als de P1-meter kunnen proberen opnieuw te connecten. De andere PiB staat er 40 cm naast en die doet het wel. Met het Wifi-netwerk is echt niets aan de hand. De PiB's en de P1-meter hebben een vast IP-adres en zitten op een dedicated 2.4 GHz Wifi-netwerk voor home automation. Alle overige apparaten op dat netwerk zijn gewoon aangesloten gebleven en hadden geen problemen met de connectie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bixobie schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:43:
[...]

Precies, daarom ook de opnmerking dat als je een hogere RTE wil, je een ander produkt had moet kopen.
Je kunt ook zeggen dat HW een beetje misleidend is met het adverteren dat dit een 2.7kWh batterij is terwijl die in de praktijk maar zo'n 2kWh capaciteit heeft.
92% beschikbaar van de 2.688 kWh. Dus bijna 2.5 kWh effectief beschikbaar.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Magnatic schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:56:
En natuurlijk kort nadat ik hier een bericht plaatste dat ik tevreden was gaat er een PiB offline ;)
Gelukkig goed te detecteren in HA, dus ik maak wel iets dat ik dan meteen een bericht krijg.

Uit de wifi-sterkte metingen kan ik niets opmaken dat er iets aan de hand zou zijn. De P1-meter had voldoende signaal en de PiB tot het moment dat het mis ging ook. Ik heb twee PiB's en lees de P1-meter via HA uit, verder geen connecties. Toch een soort memory-overflow/-leak in de P1-meter? Hoop dat ze dat snel oplossen door de beta-firmware officieel te releasen.

Vervelend is wel dat de P1-meter blijft sturen alsof er twee PiB's online zijn, dus de overgebleven PiB wordt momenteel allesbehalve efficiënt gevuld.

Ook zou je zeggen dat zowel de PiB als de P1-meter kunnen proberen opnieuw te connecten. De andere PiB staat er 40 cm naast en die doet het wel. Met het Wifi-netwerk is echt niets aan de hand. De PiB's en de P1-meter hebben een vast IP-adres en zitten op een dedicated 2.4 GHz Wifi-netwerk voor home automation. Alle overige apparaten op dat netwerk zijn gewoon aangesloten gebleven en hadden geen problemen met de connectie.
Ik lees net dat er nog geen datum geprikt is voor het releasen van de beta versie p1 meter.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
(RSH) schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:48:
RTE is alleen belangrijk als je weinig / te weinig zonnepanelen hebt. Te weinig zonnepanelen is makkelijk en goedkoop op te lossen tegenwoordig.
Ja, ik kan makkelijk en goedkoop een extra zonnepaneel kopen, maar nieuw in de doos doet die niet zoveel. Het vinden van plek om hem op te stellen, trekken van bekabeling, en het aansluiten op de bestaande omvormer en/of meterkast, kunnen allemaal uitdagingen opleveren die duur, of zelfs (praktisch) onuitvoerbaar zijn om op te lossen.

Verder kan je RTE (net als PV en/of thuisbatterijen in het algemeen) vanuit financieel/economisch, én vanuit een duurzaamheids perspectief beschouwen. Het is toch zonde om de opgewekte zonne-energie om te zetten in warmte (met een COP van 1), op een plek/moment waarop dat (meestal) onwenselijk is?

Als het nou héél moeilijk is om de RTE siginificant te verhogen, dan wegen de baten inderdaad niet op tegen de kosten. Maar volgens mij bewijst Zendure dat 85% RTE in de praktijk wél haalbaar is.

Ik kan geen oordeel vormen over de bestendigheid van zowel het business model van Zendure, en ook niet over de (te verwachten) levensduur van hun producten, maar ik hoop wel dat HW met een toekomstige v2 van hun product tegen een aantrekkelijke/acceptabele prijs alsnog óók 85% (of hogere) RTE kan realiseren. Zodat ze hun marketingverwachting ook waar gaan maken, met écht een hogere RTE dan concurrenten met een grotere omvormer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnatic
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:27

Magnatic

5x A1 Mini, 2x Mini+, X1C, XL

Devke schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:07:
[...]

Ik lees net dat er nog geen datum geprikt is voor het releasen van de beta versie p1 meter.
Nee, weet ik. Was ook meer de hoop dat ze het toch snel doen, want ook met minder dan 4 PiB's lijken er problemen te zijn.

Ik ga de interval eens in de gaten houden, in mijn herinnering was de vorige keer dat dit voorkwam 3 weken geleden en dat was ongeveer 3 weken nadat ik de PiB's ontvangen heb. Is iets te toevallig bijna dezelfde tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:57
(RSH) schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:48:
[...]

Je kunt ook zeggen dat .......... een beetje misleidend is met het adverteren dat dit een .....kWh batterij is terwijl die in de praktijk maar zo'n .....kWh capaciteit heeft.

Vul op de puntjes maar het merk en capaciteit in die je wil, dit is bij elke fabrikant zo die met deze cellen werkt.

marstek, zendure, evapower enzo.

RTE is alleen belangrijk als je weinig / te weinig zonnepanelen hebt. Te weinig zonnepanelen is makkelijk en goedkoop op te lossen tegenwoordig.
Voor deze kleine oplossingen waarmee handelen op de dynamische markt niet haalbaar is en je dus puur bezig bent met terugleverkosten voorkomen en zelfverbruik maximaliseren is RTE slechts een hele kleine factor.

Ik ben het wel met @Taro eens dat je met 4 HW accu's echt noemenswaardige verliezen gaat krijgen.
Als je zo veel nodig hebt dan zijn er systemen met een betere RTE, meer functionaliteit en meer kWh per euro.

Aan de andere kant moet je daar dan wel het geld voor hebben liggen en zo gemakkelijk zelf installeren als de HW PiB is het momenteel nog niet bij de meeste merken.

Ik heb zelf zitten kijken naar een hybride omvormer met 48V accu's, maar daar zit ook weer verlies aan omdat die omvormer aan blijft. Dus die optie komt misschien wel een keer in de toekomst zodra thuisaccu's zonder salderen en hopelijk lagere prijzen echt gaan lonen en natuurlijk onder de voorwaarde dat de dynamische prijzen niet extreem afvlakken door de toename van thuis en grid batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21-09 18:51
Magnatic schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:56:
Dat mag misschien het geval zijn voor een minuut of twee. maar lost dat zich niet vanzelf op.

Stel er moet 1000W geladen worden en de sturing is dan 500W per stuk.
Als dan slechts 1 batterij dat ook doet ziet de de P1-meter bij de volgend update dat en nog steeds 500W naar buiten gaat en zal de sturing verder verhogen enz net zolang tot dat de werkende batterij aan het maximum van 800W zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
Magnatic schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:12:
[...]

Nee, weet ik. Was ook meer de hoop dat ze het toch snel doen, want ook met minder dan 4 PiB's lijken er problemen te zijn.

Ik ga de interval eens in de gaten houden, in mijn herinnering was de vorige keer dat dit voorkwam 3 weken geleden en dat was ongeveer 3 weken nadat ik de PiB's ontvangen heb. Is iets te toevallig bijna dezelfde tijd.
Ik heb het tot nu toe 2 keer gehad met een interval van ca 2 weken Lijkt mij een indictaie van een geheugenlek en na de reset is dat geheugen weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 30-06 13:57
Devke schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:02:
[...]
Knap. Hoe krijg je dat voor elkaar dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bixobie schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:21:
[...]

Knap. Hoe krijg je dat voor elkaar dan?
Ahhh komma dingetje. 2688 Wh. Er is 92% beschikbaar. Dus 2473 Wh effectieve opslag. Zie TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
@Devke is het een idee om hier iets over aan de TS toe te voegen? Hoeveel kWh 'krijg' je (onder bepaalde omstandigheden) uit een volle HW-batterij (geleverde energie van 100% naar 0%), en hoeveel kWh kan je er maximaal 'in stoppen' (opgenomen energie van 0% naar 100%)?

Van die 2,688kWh gaan namelijk én een deel van de RTE af, én de veiligheidsmarge die het BMS aanhoudt, dus dan zou het zomaar kunnen dat de hoeveelheid kWh die je uit een volle batterij kan halen dichter bij de 2kWh dan bij de 2,5 ligt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netappie schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:13:
[...]

Voor deze kleine oplossingen waarmee handelen op de dynamische markt niet haalbaar is en je dus puur bezig bent met terugleverkosten voorkomen en zelfverbruik maximaliseren is RTE slechts een hele kleine factor.

Ik ben het wel met @Taro eens dat je met 4 HW accu's echt noemenswaardige verliezen gaat krijgen.
Als je zo veel nodig hebt dan zijn er systemen met een betere RTE, meer functionaliteit en meer kWh per euro.

Aan de andere kant moet je daar dan wel het geld voor hebben liggen en zo gemakkelijk zelf installeren als de HW PiB is het momenteel nog niet bij de meeste merken.

Ik heb zelf zitten kijken naar een hybride omvormer met 48V accu's, maar daar zit ook weer verlies aan omdat die omvormer aan blijft. Dus die optie komt misschien wel een keer in de toekomst zodra thuisaccu's zonder salderen en hopelijk lagere prijzen echt gaan lonen en natuurlijk onder de voorwaarde dat de dynamische prijzen niet extreem afvlakken door de toename van thuis en grid batterijen.
Dynamisch contract kan wel degelijk helpen. Met mijn variabele contract koste de batterij me 6 ct per cyclus. Met dynamisch zit ik nu rond de 2 ct. Dat is inclusief afschrijving van een cyclus. Spelen dus met de tarieven. Ik denk dat het me lukt eronder te komen maar dan zou ik willen spelen met ontlaad en laadvermogens. Daar zit nu net het probleem nog. Laden gaat al op max. Maar max hoeft helemaal niet het efficiënst te zijn. De spread moet wel goed zijn. Een spread van een paar cent heeft niet veel zin. Juist door de afschrijvingskosten en omzettingsverliezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
a2aan schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:26:
[...]

@Devke is het een idee om hier iets over aan de TS toe te voegen? Hoeveel kWh 'krijg' je (onder bepaalde omstandigheden) uit een volle HW-batterij (geleverde energie van 100% naar 0%), en hoeveel kWh kan je er maximaal 'in stoppen' (opgenomen energie van 0% naar 100%)?

Van die 2,688kWh gaan namelijk én een deel van de RTE af, én de veiligheidsmarge die het BMS aanhoudt, dus dan zou het zomaar kunnen dat de hoeveelheid kWh die je uit een volle batterij kan halen dichter bij de 2kWh dan bij de 2,5 ligt...
Ik heb er vlgs mij iets over instaan. Ik zoek het er even bij.

Het laden is me wel duidelijk. Ik laad ivm dynamisch altijd maximaal op. Dus 800 Watt. Dan zijn de verliezen 12%. Die nu al zo vaak gezien daar twijfel ik niet meer aan. Opladen van 0 naar 100% kost 2.8 kWh. Maar wat als ik oplaad op 700 watt? Ik wil met alle plezier een tabel opnemen met geladen en ontladen kWh's bij welk laad- en ontlaadvermogen maar dat is niet te testen. Daarvoor missen write optie in de API. Iedereen draait met andere vermogens. De 1 laad al op als de zon net boven de horizon komt. De ander stelt uit. Idem voor ontladen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
Devke schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:29:
[...]

Dynamisch contract kan wel degelijk helpen. Met mijn variabele contract koste de batterij me 6 ct per cyclus. Met dynamisch zit ik nu rond de 2 ct. Dat is inclusief afschrijving van een cyclus. Spelen dus met de tarieven. Ik denk dat het me lukt eronder te komen maar dan zou ik willen spelen met ontlaad en laadvermogens. Daar zit nu net het probleem nog. Laden gaat al op max. Maar max hoeft helemaal niet het efficiënst te zijn. De spread moet wel goed zijn. Een spread van een paar cent heeft niet veel zin. Juist door de afschrijvingskosten en omzettingsverliezen.
Meer dat je met een beetje dak aan panelen gewoon niks kan met 800W en 2,7 kWh.

Hier lever ik al snel 30 kWh terug per dag en daarvan het meeste op de momenten dat de dynamische prijs 0 of lager is. Daar moet gewoon minstens een 20 kWh systeem tussen komen dat met 5000W kan laden en dan kom je dus bij andere merken uit die jij ook wel kent. Dan is 10% beter opeens toch wel veel.

Maar zoals gezegd ga ik daar niet aan zolang ik de energiebelasting nog kan salderen en ligt mijn focus vooral op zo min mogelijk afnemen van het net. Dat gaat met 1 tot 2 HW accu's prima en het overschot is voor de energieleverancier om iets leuks mee te doen en om de kolencentrales te pesten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:18
Dit zie je inderdaad ook bij Sessy;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7lxRzK2FHdW8KEDYjuNblf-KjYE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qwCjGqdN8aA5ag5vmGmKPdrY.png?f=user_large
Devke schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:34:
[...]

Ik heb er vlgs mij iets over instaan. Ik zoek het er even bij.

Het laden is me wel duidelijk. Ik laad ivm dynamisch altijd maximaal op. Dus 800 Watt. Dan zijn de verliezen 12%. Die nu al zo vaak gezien daar twijfel ik niet meer aan. Opladen van 0 naar 100% kost 2.8 kWh. Maar wat als ik oplaad op 700 watt? Ik wil met alle plezier een tabel opnemen met geladen en ontladen kWh's bij welk laad- en ontlaadvermogen maar dat is niet te testen. Daarvoor missen write optie in de API. Iedereen draait met andere vermogens. De 1 laad al op als de zon net boven de horizon komt. De ander stelt uit. Idem voor ontladen.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netappie schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:38:
[...]

Meer dat je met een beetje dak aan panelen gewoon niks kan met 800W en 2,7 kWh.

Hier lever ik al snel 30 kWh terug per dag en daarvan het meeste op de momenten dat de dynamische prijs 0 of lager is. Daar moet gewoon minstens een 20 kWh systeem tussen komen dat met 5000W kan laden en dan kom je dus bij andere merken uit die jij ook wel kent. Dan is 10% beter opeens toch wel veel.

Maar zoals gezegd ga ik daar niet aan zolang ik de energiebelasting nog kan salderen en ligt mijn focus vooral op zo min mogelijk afnemen van het net. Dat gaat met 1 tot 2 HW accu's prima en het overschot is voor de energieleverancier om iets leuks mee te doen en om de kolencentrales te pesten.
Ah zo. Ja als je 30 kWh moet verstouwen dan zit 2.7 snel vol. Je loopt ook tegen max 10 aan als je meer wilt opslaan in jouw geval. Mooie zomerdag is hier 20 kWh opwek. Gister bijna 11 om een vergelijk te maken. Ook met de PIB zie ik graag een verbetering. Alles wat je niet verliest betekend o.a. ook minder inkoop van kWh's om je gebruikpatroon te handhaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gielz schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:42:
Dit zie je inderdaad ook bij Sessy;

[Afbeelding]

[...]
Deze tabel is me bekend. Ik vind dit een mooi overzicht. Vlgs mij door een tweaker getest en uitgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-09 15:27

headout

Oi oi!

Als het verschil tussen opbrengst uit de panelen en de vraag uit ons huis laag is, hoor je de relais tikken. Niets nieuws onder de zon, behalve dat ik me afvroeg in hoeverre dat dat kwaad kan op de lange termijn. Heeft dit invloed op het slijten van bepaalde onderdelen of de relais zelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
headout schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:07:
Als het verschil tussen opbrengst uit de panelen en de vraag uit ons huis laag is, hoor je de relais tikken. Niets nieuws onder de zon, behalve dat ik me afvroeg in hoeverre dat dat kwaad kan op de lange termijn. Heeft dit invloed op het slijten van bepaalde onderdelen of de relais zelf?
Je wil het aantal keren dat een relais schakelt idealiter zoveel mogelijk beperken, maar het is nou eenmaal wel nodig dat hij af en toe / regelmatig schakelt. Daarom wordt er bijv. ook met een offset gewerkt om te wisselen tussen laden en ontladen, dat wil je niet bij iedere 1-50 Watt doen, dan kan je hem al snel ter reparatie aanbieden. Dus er wordt vanuit de software al rekening mee gehouden. Gewoon accepteren :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-09 08:37
Dit is raar. Het viel me op dat de accu niet laad en alle zonne-energie zo het net op ging.
De accu zegt nu dat 'ie niet de P1 kan bereiken. Zitten allebij op hetzelfde wifi netwerk, prima wifi ontvangst. De p1 is echt online want lever data aan de app.

Maar de batterij kan hem niet zien?
Zowel batterij als P1 opnieuw opgestart. Hebben jullie suggesties wat te doen? (anders dan melding maken bij HW)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQbewzJOnF0sfYJEzEArP1q947k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cH9rveb8beTGzP1xCbYmhAre.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A2LqPeQ1cUQmYqMnqD-k5q08-HM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/m7mXfoLp1TG9lenke83JusN6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeri1
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-09 19:06

joeri1

Cloud Engineer

testmanager schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:17:
Dit is raar. Het viel me op dat de accu niet laad en alle zonne-energie zo het net op ging.
De accu zegt nu dat 'ie niet de P1 kan bereiken. Zitten allebij op hetzelfde wifi netwerk, prima wifi ontvangst. De p1 is echt online want lever data aan de app.

Zowel batterij als P1 opnieuw opgestart. Hebben jullie suggesties wat te doen? (anders dan melding maken bij HW)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je WiFi apparatuur uit-/aanzetten?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• a2aan
Devke schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:34:
Als ik de (wat recentere) berichten hier goed gelezen heb dan zijn er weinig mensen die een RTE van meer dan 75% halen. Dus laten we dat voor het gemak toch als (semi realistische) bovengrens hanteren.

Dan kom ik op de volgende kerngetallen:
  1. Bruto capaciteit accu: 2,7kWh
  2. Bruikbare capaciteit accu: 2,5kWh (92% van 1)
  3. Benodigde energie om 0%-100% te laden: 2,8kWh (112% van 2)
  4. Vrijgekomen energie bij 100%-0% ontladen: 2,1kWh (75% van 3)
Het is een beetje goochelen met woorden, maar het punt was dat HW adverteert met 2,7kWh, terwijl hetgeen je er daadwerkelijk uit kan halen slechts 2,1kWh is. Een potentiële koper die zich afvraagt hoeveel batterijen 'ie nodig heeft om (een groot deel van het jaar) NOM te draaien zal toch echt naar die 2,1 moeten kijken (het maximale ontlaadvermogen van 800W even buiten beschouwing latende).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zet alle ip adressen van HomeWizard vast in de router. Je hebt een dns release gehad.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• testmanager
GL007 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:34:
[...]

Zet alle ip adressen van HomeWizard vast in de router. Je hebt een dns release gehad.
Uhmmmm, op de P1meter had ik dat volgens mij al gedaan.

Maar dat zou niet moeten toch? Veel gebruikers (juist? diegene) die gaan voor een Plug-in battery, weten niet hoe vaste IP adressen toe te wijzen. En na een DNS release moeten ze elkaar binnen een minuutje ofzo toch wel weer gevonden hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
a2aan schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:27:
[...]

Als ik de (wat recentere) berichten hier goed gelezen heb dan zijn er weinig mensen die een RTE van meer dan 75% halen. Dus laten we dat voor het gemak toch als (semi realistische) bovengrens hanteren.

Dan kom ik op de volgende kerngetallen:
  1. Bruto capaciteit accu: 2,7kWh
  2. Bruikbare capaciteit accu: 2,5kWh (92% van 1)
  3. Benodigde energie om 0%-100% te laden: 2,8kWh (112% van 2)
  4. Vrijgekomen energie bij 100%-0% ontladen: 2,1kWh (75% van 3)
Het is een beetje goochelen met woorden, maar het punt was dat HW adverteert met 2,7kWh, terwijl hetgeen je er daadwerkelijk uit kan halen slechts 2,1kWh is. Een potentiële koper die zich afvraagt hoeveel batterijen 'ie nodig heeft om (een groot deel van het jaar) NOM te draaien zal toch echt naar die 2,1 moeten kijken (het maximale ontlaadvermogen van 800W even buiten beschouwing latende).
De batterij kan tot 2,7 kWh opslaan. Bron HW Website. In principe kan dit ook maar wel bruto. Echter ik denk dat dit niet alleen een HW dingetje is. Volgens mij doen andere batterij leveranciers niet anders. Ik dacht dat Zendure ook 10% aanhoudt. Je krijgt een foutmelding in de app heb ik begrepen als je toch naar 0% ontladen wilt, althans een waarschuwing. Maar ik snap je punt wel. Beter was geweest (en dat geldt voor alle leveranciers) dat je de klant verteld wat je netto gebruiken kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
testmanager schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:38:
[...]

Maar dat zou niet moeten toch? Veel gebruikers (juist? diegene) die gaan voor een Plug-in battery, weten niet hoe vaste IP adressen toe te wijzen. En na een DNS release moeten ze elkaar binnen een minuutje ofzo toch wel weer gevonden hebben?
Volgens mij hebben we het hier over dhcp en niet over dns. Normaal is een lease 86400 seconden oftewel 1 dag. Normaal gesproken wordt halverwege die tijd weer om een IP gevraagd en dat zal eigenlijk altijd hetzelfde IP zijn die al gebruikt wordt door het apparaat. Ik heb alles behalve de P1 meter gewoon los staan en zie ze nooit van IP veranderen juist door bovenstaande mechanisme.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• testmanager
joeri1 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:23:
[...]

Je WiFi apparatuur uit-/aanzetten?
Dat hielp ook niet, ik heb maar een call ingeschoten bij HW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Anders moetje alles van Homewizard uitzetten. Ik heb dit ook bij diverse ESP projecten (3 displays en AIRCO)

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:22

aip

Devke schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:40:
[...]

[b].....Beter was geweest (en dat geldt voor alle leveranciers) dat je de klant verteld wat je netto gebruiken kan.
Tsja, maar dat is helaas in de elektronica wereld een bekende. Ik hoef niemand erop te wijzen dat HD's in de jaren 80 van 50MB ook geen 50MB waren. En dat is nu nog altijd zo......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:29

Aardedraadje

Met kabelschoen

testmanager schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:50:
[...]

Dat hielp ook niet, ik heb maar een call ingeschoten bij HW
Batterij al verwijderd uit de app en opnieuw toegevoegd? Wellicht dat dit nog helpt. Dus even de batterij opnieuw koppelen aan de P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
[...]

De batterij kan tot 2,7 kWh opslaan. Bron HW Website. In principe kan dit ook maar wel bruto. Echter ik denk dat dit niet alleen een HW dingetje is. Volgens mij doen andere batterij leveranciers niet anders. Ik dacht dat Zendure ook 10% aanhoudt. Je krijgt een foutmelding in de app heb ik begrepen als je toch naar 0% ontladen wilt, althans een waarschuwing. Maar ik snap je punt wel. Beter was geweest (en dat geldt voor alle leveranciers) dat je de klant verteld wat je netto gebruiken kan.
Ook dan loop je tegen zaken aan. Er bestaat nog zoiets als degradatie. In het eerste jaar kun je zo maar 3-10% bruikbare capaciteit verliezen hierdoor, afhankelijk van de samenstelling en kwaliteit van de cellen. Na dit eerste jaar gaat het gewoonlijk veel minder naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Ja, eens. HW is hier niet uniek in.

Maar misschien is het rijtje dat ik noemde wel een waardevolle toevoeding aan de TS. Vooral die 2,8kWh (die je moet leveren), en die 2,1kWh (die je er in de praktijk maximaal voor terugkrijgt) naast/onder elkaar spreken denk ik meer tot de verbeelding dan '2,7kWh' i.c.m. '92% beschikbare capaciteit' en '75% RTE'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
aip schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:52:
[...]

Tsja, maar dat is helaas in de elektronica wereld een bekende. Ik hoef niemand erop te wijzen dat HD's in de jaren 80 van 50MB ook geen 50MB waren. En dat is nu nog altijd zo......
Dit heeft vooral te maken omdat leverenciers bijvoorbeeld 1 GB zien als 1000 en bijvoorbeeld voor Windows 1 GB 1024 is. Je zult daar dus 0.976 zien bij een 1 GB harddisk

Acties:
  • 0 Henk 'm!
a2aan schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:59:
[...]

Ja, eens. HW is hier niet uniek in.

Maar misschien is het rijtje dat ik noemde wel een waardevolle toevoeding aan de TS. Vooral die 2,8kWh (die je moet leveren), en die 2,1kWh (die je er in de praktijk maximaal voor terugkrijgt) naast/onder elkaar spreken denk ik meer tot de verbeelding dan '2,7kWh' i.c.m. '92% beschikbare capaciteit' en '75% RTE'.
Het is voor nu de 75% RTE. Wat ik al eerder schreef weet ik niet of dat de max is. Daar ik niet kan spelen met vermogens. Ik zal in de TS hier een stukje over opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je zegt batterij op nieuw gestart. Heb je alleen de aan uit kop gebruikt of heb je na het uitzetten ook even de stekker uit de WCD gehaald. Als je dat laatste niet gedaan heb dat dan ook doen.

En dan stekker er weer in, knop op aan, even wachten en dan proberen verbinding te maken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• testmanager
Aardedraadje schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:52:
[...]

Batterij al verwijderd uit de app en opnieuw toegevoegd? Wellicht dat dit nog helpt. Dus even de batterij opnieuw koppelen aan de P1.
Bedankt, dat heeft gewerkt. Gelukkig is de historie nog wel steeds gekoppeld aan deze accu.
Heb HW wel gevraagd toch in de logging uit te zoeken wat nu de oorzaak was. Want zoiets wil je niet hebben als je in de zonnige zomer 3 weken op vakantie bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:22

aip

winwiz schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:00:
[...]

Dit heeft vooral te maken omdat leverenciers bijvoorbeeld 1 GB zien als 1000 en bijvoorbeeld voor Windows 1 GB 1024 is. Je zult daar dus 0.976 zien bij een 1 GB harddisk
Dat weet ik. Wat ik vooral bedoel: in voorlichting en reclame uitingen is men in de sector niet altijd heel duidelijk. Je zag in kleine letters onder een advertentie vaak wel de daadwerkelijke capaciteit genoemd staan namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeri1
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-09 19:06

joeri1

Cloud Engineer

[...]

Het gaat hier over de IP Lease Time denk ik. Het zetten van een vast IP kan helpen, maar in mijn geval heb ik het niet en dat gaat prima. Het is een mogelijke oplossing voor sommige, bij andere kan het juist voor (meer) problemen zorgen. Je kunt het proberen en kijken wat het doet. Als je meerdere APs hebt loont het om ze verder uit elkaar te hangen of de TX power te verlagen. Dat laatste lijkt bij mij te zorgen voor een stabielere verbinding op de 2.4 GHz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
testmanager schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:05:
[...]

Bedankt, dat heeft gewerkt. Gelukkig is de historie nog wel steeds gekoppeld aan deze accu.
Heb HW wel gevraagd toch in de logging uit te zoeken wat nu de oorzaak was. Want zoiets wil je niet hebben als je in de zonnige zomer 3 weken op vakantie bent.
Om die reden heb ik een energy socket tussen de batterij zitten en ik kon op afstand de batterij herstarten.
En dit heeft mij een keer overkomen in de 3 maanden dat ik de batterij hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door GL007 op 02-06-2025 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Devke schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:01:
[...]
Het is voor nu de 75% RTE.
[...]
Oh en ik dus denken dat je een RTE hebt van 92% na deze reactie over mijn opmerking over RTE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bixobie schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:14:
[...]

[...]

Oh en ik dus denken dat je een RTE hebt van 92% na deze reactie over mijn opmerking over RTE.
Was het maar zo'n feest :9

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@a2aan ik heb een stukje mbt de RTE toegvoegd aan de TS. Ik quote:

Inmiddels is er ook meer bekend over de RTE. De Round Trip Efficiency. Deze ligt bij de PIB op een gemiddelde van 75%. Er zijn gebruikers die een iets lagere RTE melden en gebruikers die net iets hoger zitten. Grofweg in de range 73-77%. De RTE meet je door de batterij op te laden van 0% naar 100% en te ontladen van 100% naar 0%. Hoeveel stroom was er nodig om op te kunnen laden en hoeveel stroom is er weer uit de batterij gekomen. Er komen bij opslag van stroom omzettingsverliezen kijken. De stroom wordt namelijk van AC -> DC en weer terug naar AC omgezet. De eerste slag is nodig om de stroom te kunnen opslaan in de batterij en de tweede om het weer beschikbaar te maken vanuit de batterij naar je woning.

Wat betekend dit nu in de praktijk? Zoals eerder aangegeven is er 2,47 kWh netto batterij capaciteit beschikbaar. Uit praktijkcijfers blijkt dat er 2,8 kWh nodig is om deze 2,47 kWh netto opslag gevuld te krijgen. Er wordt dan geladen tegen het maximale vermogen van 800 Watt. Hier zie je dus al een stukje omzettingsverlies ontstaan. Namelijk van AC -> DC. Bij een RTE van 75% haal je dus in principe 0,75*2,8 = 2,1 kWh weer uit de batterij voor gebruik in de woning. Op dit moment is het met de PIB helaas nog niet mogelijk om te kijken of de RTE verbeterd kan worden door met een ander vermogen te laden c.q. te ontladen. Wellicht geeft dat RTE verbeteringen. Als dit wel mogelijk wordt (keuze ligt bij HW) dan nemen we hier een tabel op met testresultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
Devke schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:29:
@a2aan ik heb een stukje mbt de RTE toegvoegd aan de TS. Ik quote:

Inmiddels is er ook meer bekend over de RTE. De Round Trip Efficiency. Deze ligt bij de PIB op een gemiddelde van 75%. Er zijn gebruikers die een iets lagere RTE melden en gebruikers die net iets hoger zitten. Grofweg in de range 73-77%. De RTE meet je door de batterij op te laden van 0% naar 100% en te ontladen van 100% naar 0%. Hoeveel stroom was er nodig om op te kunnen laden en hoeveel stroom is er weer uit de batterij gekomen. Er komen bij opslag van stroom omzettingsverliezen kijken. De stroom wordt namelijk van AC -> DC en weer terug naar AC omgezet. De eerste slag is nodig om de stroom te kunnen opslaan in de batterij en de tweede om het weer beschikbaar te maken vanuit de batterij naar je woning.

Wat betekend dit nu in de praktijk? Zoals eerder aangegeven is er 2,47 kWh netto batterij capaciteit beschikbaar. Uit praktijkcijfers blijkt dat er 2,8 kWh nodig is om deze 2,47 kWh netto opslag gevuld te krijgen. Er wordt dan geladen tegen het maximale vermogen van 800 Watt. Hier zie je dus al een stukje omzettingsverlies ontstaan. Namelijk van AC -> DC. Bij een RTE van 75% haal je dus in principe 0,75*2,8 = 2,1 kWh weer uit de batterij voor gebruik in de woning. Op dit moment is het met de PIB helaas nog niet mogelijk om te kijken of de RTE verbeterd kan worden door met een ander vermogen te laden c.q. te ontladen. Wellicht geeft dat RTE verbeteringen. Als dit wel mogelijk wordt (keuze ligt bij HW) dan nemen we hier een tabel op met testresultaten.
Mooi stukje tekst maar klopt niet als je puur op NOM werkt en niet zo als jij geforceerd met 800W laad.

Op basis van wat ik zie kom je met puur NOM uit op 65% tot 70%. Hierbij moet ik wel aantekenen dat deze tijd van het jaar het slechtste is om dat te bepalen omdat je nauwelijks dag gebruik van de batterij hebt door het vele aantal dag en zonuren en daardoor alleen de minst efficiente nacht uren over blijven. In het voor en najaar zal het resulaat dan waarschijnlijk weer wat beter worden.

Ook het aantal batterijen zal een rol spelen omdat je met een meervoud aan standby verliezen te maken hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
hanev001 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:41:
Mooi stukje tekst maar klopt niet als je puur op NOM werkt en niet zo als jij geforceerd met 800W laad.

Op basis van wat ik zie kom je met puur NOM uit op 65% tot 70%.
Misschien is nu de tijd rijp om een idee dat ik hier eerder al deelde opnieuw onder de aandacht te brengen: op dagen zoals deze, wil je, lijkt mij, opladen met het vermogen dat een zo hoog mogelijke RTE oplevert.

Dus niet al om 7:00 uur beginnen met 100W laden, maar minimaal wachten tot 8:30 zodat er met 400W geladen kan worden (puur als voorbeeld de getallen die ik vanochtend zag). En als laden met 800W minder efficiënt is dan met 600W, op dagen als vandaag lekker op 600W blijven, want er zijn toch wel genoeg zonuren om de batterij(en) helemaal te vullen.

Zelfs als je de technisch maximale RTE van het product niet hoger kan krijgen, zie ik weldegelijk mogelijkheden om er toch dichter bij in de buurt te komen dan 'dom' NOM draaien, terwijl het eindresultaat net zo NOM is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Als HW die nieuwe api vrij geeft dan kun je dat mooi automatiseren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:41:
[...]

Op basis van wat ik zie kom je met puur NOM uit op 65% tot 70%. Hierbij moet ik wel aantekenen dat deze tijd van het jaar het slechtste is om dat te bepalen omdat je nauwelijks dag gebruik van de batterij hebt door het vele aantal dag en zonuren en daardoor alleen de minst efficiente nacht uren over blijven. In het voor en najaar zal het resulaat dan waarschijnlijk weer wat beter worden.

Ook het aantal batterijen zal een rol spelen omdat je met een meervoud aan standby verliezen te maken hebt.
Daarom een range / gemiddelde aangegeven over een langere periode en zoals al een paar x vandaag aangegeven dat het lastig is iets over te zeggen daar iedere situatie NOM anders is maar de PIB ook anders ingezet kan worden (wat je terrecht ook aanstipt). Dit onderstreept dus dat we de grenzen van het systeem rekbaar zijn. Wil je dit goed inzichtelijk brengen dat moet je een soort tabel maken zoals @gielz hem vanmorgen deelde. Dat kun je uiterste redelijk goed benoemen en kun je zien hoe de batterij bij jezelf performt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
a2aan schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:51:
[...]

Misschien is nu de tijd rijp om een idee dat ik hier eerder al deelde opnieuw onder de aandacht te brengen: op dagen zoals deze, wil je, lijkt mij, opladen met het vermogen dat een zo hoog mogelijke RTE oplevert.

Dus niet al om 7:00 uur beginnen met 100W laden, maar minimaal wachten tot 8:30 zodat er met 400W geladen kan worden (puur als voorbeeld de getallen die ik vanochtend zag). En als laden met 800W minder efficiënt is dan met 600W, op dagen als vandaag lekker op 600W blijven, want er zijn toch wel genoeg zonuren om de batterij(en) helemaal te vullen.

Zelfs als je de technisch maximale RTE van het product niet hoger kan krijgen, zie ik weldegelijk mogelijkheden om er toch dichter bij in de buurt te komen dan 'dom' NOM draaien, terwijl het eindresultaat net zo NOM is.
Je bent vrij dat te doen en misschien komen er ook mogelijkheden in de app om daar mee te stoeien maar het is een produkt met een puur NOM doel.

Daarnaast zit je altijd als je daar aan begint met de gok factor. Je moet maar hopen dat de weer en zon voorspelling uitkomt en dat je niet tegen het probleem aanloopt dat je laad vermogen voorbij hebt laten gaan om dan later de pech te hebben dat je de batterij niet vol krijgt omdat het weer onverwacht is omgeslagen en er niet meer voldoende zon is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bixobie schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:57:
Als HW die nieuwe api vrij geeft dan kun je dat mooi automatiseren...
En @a2aan ja deels. Dan nog blijft het de vraag waar ligt het ideale punt en hoe ga je bijvoorbeeld continue laden bij max 600 watt? Dat kan niet doordat de write opties die dat mogelijk maken op read only staan. Ook in de beta versie. Je kunt er wel voor kiezen middels een automatisering dat je wenst te laden vanaf x Watt. Daar houden is niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Lijkt me ook logisch; je zou het laden kunnen enablen zodra je meer dan 800W teruglevert (via een HA script oid). Maar als er dan even een wolkje is zakt dat natuurlijk meteen weer...

Misschien iets doen met die site die zonkracht voorspelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23:26
hanev001 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:36:
[...]
De LEDs zijn juist continu zichtbaar tenzij je de batterij ergens verstopt hebt.
Je moet dan nog steeds op een apparaat kijken. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco2001
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04:18

Remco2001

Ehm, ok...

Wat de RTE betreft, een ervaring van mijn kant:

1 van de batterijen 4 maanden (eind januari tot eind mei) bij m'n ouders gehad, die een vrij hoog standbyverbruik hebben op een dag van ca. 500-800Watt (aquarium/airco/IR-verwarming volière) en deze batterij kwam uit op een RTE van ca. 76%.

Ik had (in die periode) hier thuis 2 batterijen met een standbyverbruik van ca. 150-200W zit op een RTE van rond de 72% voor 2 batterijen.

Sinds begin deze maand heb ik nu (alle) 4 batterijen thuis staan (de 4e batterij eind vorige maand geleverd).

[ Voor 11% gewijzigd door Remco2001 op 02-06-2025 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-09 20:41

scorpionv

This space for rent

[...]

Maar even platgeslagen:

- Een hoge RTE bij NOM is alleen interessant voor mensen die (te) weinig panelen kunnen leggen.
- Uitgesteld laden bij NOM is niet interessant voor mensen die (te) weinig panelen kunnen leggen.

Dus waar is de gebruikersgroep die bij een NOM product uitgesteld wil laden?

Ik snap dat je met (te) veel panelen alsnog een hoge RTE ambieert, alleen heeft dat niets met NOM, maar alles maar met een interessante terugleververgoeding te maken.

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bixobie schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:10:
Lijkt me ook logisch; je zou het laden kunnen enablen zodra je meer dan 800W teruglevert (via een HA script oid). Maar als er dan even een wolkje is zakt dat natuurlijk meteen weer...

Misschien iets doen met die site die zonkracht voorspelt?
Een automatisering maken kan als je pas bij 800 watt opwek wenst te gaan laden. Zakt hij daar onder dan stopt het laadproces. Is niet zo moeilijk te maken. Of het met een dergelijke site kan? Vast. Het is dan wel de vraag hoe nauwkeurig is het en zit je dan wel vol einde dag. Ik kijk er met dynamisch niet naar. Dan maak ik de keuze op basis van tarieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielz
Voor Zendure ben ik bezig met "smart" NOM of hoe je het beestje wilt noemen. Want je wilt niet met 100 watt gaan hamsteren bij de eerste zonnestraal. En ook niet de laatste uren in de avond.

En bij opladen niet exact naar 0 watt toe werken omdat je anders een klok krijgt in plaats van een batterij. (relais schakeling).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/deSukmxBxgtlNA3UFaDmsahraWk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/iK5bekHAQZFuis67gdAfHUAZ.png?f=user_large

Krijg je dit resultaat;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wZdj20nRRBD0zlAQDq2ogefBPZA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SkKTt5lR9SCfWI5v5CgmLGGN.png?f=user_large
[...]

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
scorpionv schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:23:
[...]

Maar even platgeslagen:

- Een hoge RTE bij NOM is alleen interessant voor mensen die (te) weinig panelen kunnen leggen.
- Uitgesteld laden bij NOM is niet interessant voor mensen die (te) weinig panelen kunnen leggen.

Ik snap dat je met (te) veel panelen alsnog een hoge RTE ambieert, alleen heeft dat niets met NOM, maar alles maar met een interessante terugleververgoeding te maken.
Waarom zou een hoge RTE alleen maar interessant zijn voor mensen met (te) weinig panelen? Ook voor mensen met (te) veel panelen. Liever iets meer vergoed krijgen dan weggooien toch? Veel leveranciers geven nog een vergoeding voor teruglevering. Pas op dat we nu niet gaan schuren tegen het onderwerp contracten, terugleververgoedingen etc. Das voor een ander topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-09 20:41

scorpionv

This space for rent

Devke schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:30:
[...]

Waarom zou een hoge RTE alleen maar interessant zijn voor mensen met (te) weinig panelen? Ook voor mensen met (te) veel panelen. Liever iets meer vergoed krijgen dan weggooien toch? Veel leveranciers geven nog een vergoeding voor teruglevering. Pas op dat we nu niet gaan schuren tegen het onderwerp contracten, terugleververgoedingen etc. Das voor een ander topic.
Dat is precies wat ik bedoel te schrijven. Voor een puur NOM product is uitgesteld laden niet nuttig.

Om extra geld te verdienen aan terugleveren kan het wel nuttig zijn, maar een NOM batterij producent zal daar waarschijnlijk niet de ontwikkelprioriteit leggen.

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Was het onderwerp RTE maar offtopic, al maanden worden we hier gebombardeerd met het geneuzel over een paar procentjes RTE meer of minder. Who cares. En iedere nieuwe PiB bezitter overmatig geïnteresseerd in RTE begint de discussie weer opnieuw.

Ik snap dat het ontopic is maar het haalt alle plezier en nut wel uit dit topic (voor mij persoonlijk) :/

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!
scorpionv schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:34:
[...]

Dat is precies wat ik bedoel te schrijven. Voor een puur NOM product is uitgesteld laden niet nuttig.

Om extra geld te verdienen aan terugleveren kan het wel nuttig zijn, maar een NOM batterij producent zal daar waarschijnlijk niet de ontwikkelprioriteit leggen.
Product is in ontwikkeling. Tijdje terug een Feature Request in de topic gehouden. Daarbij zag je laaduistel genoemd worden maar ook een open API. Even los van het NOM regelen, zie je dat er daarnaast ook behoefte is voor meer toepassingen / flexibiliteit. HW heeft in de lopende beta hier dus al wat van meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
Het is ook een plug-n-play batterij meer dan aansluiten en praten over de RTE of Mesh problemen is nu wel het maximale haalbare toch ;)
EvaluationCopy schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:34:
Was het onderwerp RTE maar offtopic, al maanden worden we hier gebombardeerd met het geneuzel over een paar procentjes RTE meer of minder. Who cares. En iedere nieuwe PiB bezitter overmatig geïnteresseerd in RTE begint de discussie weer opnieuw.

Ik snap dat het ontopic is maar het haalt alle plezier en nut wel uit dit topic (voor mij persoonlijk) :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!
EvaluationCopy schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:34:

1 tip. Lees niet alles. Ik heb ook onderwerpen die me niet interesseren binnen het topic maar een ander juist wel. Ik noem de elle lange aansluit parameters in de meterkasten maar. Zolang het icm met de PIB is prima. Omdat ik iets niet leuk vind mag ik het een ander niet ontzeggen 😊. Ik zeg ook niet dat jij dit doet. Skip het dan gewoon.

[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 02-06-2025 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 04:17

fxs81

Julianadorp

[...]

Buiten het feit dat dit wel heel vervelend is komt dit natuurlijk niet door HW, de P1 meter en/of de pib. Dit zit hem in de router/modem. Hier draait de boel trouwens ook gewoon op DHCP, geen vaste ip adressen aangegeven maar bij het heruitdelen van de lease krijgen ze gewoon automatisch steeds hetzelfde ip adres. Ik denk dat dit per merk/model router anders is. Ter info, hier draait alles op een Asus RT-AX86U Pro.

Net nadat ik bovenstaande getikt heb zie ik dat er een nieuwe firmware is voor mijn router (draait op Merlin), ben benieuwd wat er na de update gebeurt 8)7 , fingers crossed....

[ Voor 8% gewijzigd door fxs81 op 02-06-2025 14:51 ]

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jpiek
fxs81 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:48:
[...]
geen vaste ip adressen aangegeven maar bij het heruitdelen van de lease krijgen ze gewoon automatisch steeds hetzelfde ip adres. Ik denk dat dit per merk/model router anders is.
Nee, dat heeft te maken met hoe lang de expire-time van de lease is. Kan zijn dat die per merk/model verschilt, maar is gewoon in te stellen in je router.

Feit blijft dat ie na die tijd (zet maar eens een weekje uit, of vervang je router eens) dat ze zeker wel een ander IP kunnen krijgen.

Niet alle (soorten) systemen kunnen daar heel goed mee omgaan. En sommige ronduit slecht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Jpiek schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:54:
[...]

Nee, dat heeft te maken met hoe lang de expire-time van de lease is. Kan zijn dat die per merk/model verschilt, maar is gewoon in te stellen in je router.

Feit blijft dat ie na die tijd (zet maar eens een weekje uit, of vervang je router eens) dat ze zeker wel een ander IP kunnen krijgen.

Niet alle (soorten) systemen kunnen daar heel goed mee omgaan. En sommige ronduit slecht...
Deze router is net voordat de pib geleverd werd vervangen, de oude Asus had kuren maar inderdaad, dan veranderen de ip adressen wel maargoed, dat heb je ook als je ze vastzet en je een andere router neemt natuurlijk. De leasetijd even opgezocht, die is 86400 seconden. (24 uur).

ps geen problemen na de firmware update.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jpiek
fxs81 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:09:
[...]

dat heb je ook als je ze vastzet en je een andere router neemt natuurlijk. De leasetijd even opgezocht, die is 86400 seconden. (24 uur).

ps geen problemen na de firmware update.
Kwestie van je administratie bijhouden. Ik kan MAC adressen en IP adressen zo (nouja zo...) overzetten op een andere router en dus alle devices met dezelfde IP adressen verder laten werken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Jpiek schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:16:
[...]

Kwestie van je administratie bijhouden. Ik kan MAC adressen en IP adressen zo (nouja zo...) overzetten op een andere router en dus alle devices met dezelfde IP adressen verder laten werken..
Dat is ook een manier, hier ging ik in de nieuwe router van 192.168.1.xxx naar 192.168.50.xxx, had ik wel aan kunnen passen natuurlijk maar alles werd direct gevonden en verbonden en de xxx bleef hetzelfde van alle aangesloten apparatuur. Ik draai ook geen HA of Homey dus voor mij heeft het geen meerwaarde dat iets hetzelfde ip adres houdt (behalve nu natuurlijk met de P1 en de pib) Behalve de Goodwe omvormer trouwens, die was boekkie zoek en moest ik even opnieuw aan de wifi verbinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
hanev001 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:02:
Je bent vrij dat te doen en misschien komen er ook mogelijkheden in de app om daar mee te stoeien maar het is een produkt met een puur NOM doel.

Daarnaast zit je altijd als je daar aan begint met de gok factor. Je moet maar hopen dat de weer en zon voorspelling uitkomt en dat je niet tegen het probleem aanloopt dat je laad vermogen voorbij hebt laten gaan om dan later de pech te hebben dat je de batterij niet vol krijgt omdat het weer onverwacht is omgeslagen en er niet meer voldoende zon is.
Naast "puur NOM" mag ik toch hopen dat "zo min mogelijk energie verspillen" óók een productdoelstelling is?

Als je echt alléén naar NOM kijkt, dan moet je inderdaad de eerste positieve Wattjes in de vroege ochtend in je batterij stoppen, want oh wee, het zouden wel eens de laatste van de dag kunnen zijn! Maar als je batterij nog voor 30% gevuld is, en de weersvoorspelling is gunstig, dan zal de 'gok' van uitgesteld laden 95 van de 100 dagen positief uitpakken. In de zin van: je verspilt minder energie, zonder dat NOM eronder leidt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Remco2001 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:15:
Wat de RTE betreft, een ervaring van mijn kant:

1 van de batterijen 4 maanden (eind januari tot eind mei) bij m'n ouders gehad, die een vrij hoog standbyverbruik hebben op een dag van ca. 500-800Watt (aquarium/airco/IR-verwarming volière) en deze batterij kwam uit op een RTE van ca. 76%.

Ik had (in die periode) hier thuis 2 batterijen met een standbyverbruik van ca. 150-200W zit op een RTE van rond de 72% voor 2 batterijen.

Sinds begin deze maand heb ik nu (alle) 4 batterijen thuis staan (de 4e batterij eind vorige maand geleverd).
Mijn vorige HW accu (ging stuk, E450) zat rond de 75% RTE.

De nieuwe rond de 70%.

Iemand lager? :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UUiLAqTM4zDDEUyL-L0PcCPvlXQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FsVnWkLROAI5SwuqyVKZlWOf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Starck op 02-06-2025 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
fxs81 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:26:
[...]

Dat is ook een manier, hier ging ik in de nieuwe router van 192.168.1.xxx naar 192.168.50.xxx, had ik wel aan kunnen passen natuurlijk maar alles werd direct gevonden en verbonden en de xxx bleef hetzelfde van alle aangesloten apparatuur. Ik draai ook geen HA of Homey dus voor mij heeft het geen meerwaarde dat iets hetzelfde ip adres houdt (behalve nu natuurlijk met de P1 en de pib) Behalve de Goodwe omvormer trouwens, die was boekkie zoek en moest ik even opnieuw aan de wifi verbinden.
Mja, hier is dat anders, wel een Homey, en dus letterlijk gebonden aan IP adressen bij devices...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielz
Maar hij is nu vol denk ik, dus 2% erbij ;)
Starck schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:35:
[...]

De nieuwe rond de 70%.

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starck
  • Niet online
gielz schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:38:
Maar hij is nu vol denk ik, dus 2% erbij ;)

[...]
Hehe, hij is inderdaad vol nu. Mijn nacht verbruik is maar 55 Watt continu, dus ik denk dat daar de inefficientie vooral vandaan komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
a2aan schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:34:
[...]

Naast "puur NOM" mag ik toch hopen dat "zo min mogelijk energie verspillen" óók een productdoelstelling is?

Als je echt alléén naar NOM kijkt, dan moet je inderdaad de eerste positieve Wattjes in de vroege ochtend in je batterij stoppen, want oh wee, het zouden wel eens de laatste van de dag kunnen zijn! Maar als je batterij nog voor 30% gevuld is, en de weersvoorspelling is gunstig, dan zal de 'gok' van uitgesteld laden 95 van de 100 dagen positief uitpakken. In de zin van: je verspilt minder energie, zonder dat NOM eronder leidt.
Uit niets blijkt dat zo min mogelijk verspillen een doelstellling is.
Gelukkig maar aangezien dat een meer persoonlijke benadering is en dat iedereen de vrijheid moet hebben om daar naar eigen inzicht mee om te gaan.

Je hoeft alleen maar wat van de posts hier te lezen om te kunnen vaststellen hoe verschillend daar over gedacht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
scorpionv schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:23:
Maar even platgeslagen:

Als je door uitgesteld te laden een hogere RTE kan halen, dan klopt je tweede bullet niet meer, en heb je antwoord op je vraag.

Overigens weet HW het beste bij welk vermogen hun omvormer het meest efficiënt werkt, en in het kader van "plug 'n Play" hoop ik dat ze functies in de app gaan bouwen die dit ondersteunen, zodat je niet nog een extra EMS nodig hebt (al dan niet m.b.v. HA).

Ik zou simpel beginnen met twee toggles:
  1. Alleen laden tussen xxx en yyy Watt
  2. Alleen ontladen tussen xxx en yyy Watt
Optie 1 kan je als gebruiker zelf aanzetten in de zomer, als het vol (genoeg) krijgen van je batterij bijna nooit een issue is; optie 2 kan je als gebruiker zelf aanzetten in de winter, als het (helemaal) leeg krijgen van je batterij bijna nooit een issue is, en in de tussenseizoenen (of als je hier als gebruiker niet mee bezig wil zijn) zet je beide toggles uit.

Rekening houden met weersvoorspellingen, en verbruikspatronen (lekker los gaan met AI!) is ook een optie, maar ik zou simpel beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Precies dit. Dit is een druk topic, over een onderwerp wat voor velen nieuw is, wat vele facetten heeft, en de kannis van de onderliggende concepten varieert ook flink onder de deelnemers. Ik lees mee, maar ik sla ook veel over.

Dat gezegd hebbende, nadenken over een strategie die nét een paar procent extra RTE uit de HW PiB haalt vind ik zeer goed passen bij Tweakers.net (want tweakers), en daarmee zeker niet offtopic. Maar ik ga op dat vlak weinig doen, ik beschouw het voorlopig als een gegeven :)

Over de batterij zelf heb ik zo weinig te vertellen dat ik überhaupt niet veel meer post :D Hij doet het gewoon, en staat me lekker te maken voor een tweelingbroer.

Maar vooral wacht ik tot de nieuwe FW in productie gaat zodat ik aan de knutsel kan in HA.

[ Voor 17% gewijzigd door JeroenH op 02-06-2025 15:47 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
hanev001 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:43:
Uit niets blijkt dat zo min mogelijk verspillen een doelstellling is.
Ehh, op de HW-website roeptoeteren ze anders wel:
Tot 30% efficiënter
Batterijen hebben vaak één grote omvormer (bijvoorbeeld 2000 watt) terwijl jouw woning 90% van de tijd slechts een fractie daarvan nodig heeft. Omdat omvormers het beste presteren bij het maximale vermogen, gaat er bij deze grote omvormers veel energie verloren. De batterij van HomeWizard heeft een eigen 800 watt micro-omvormer. Dat zorgt voor optimale prestaties bij elk verbruik.
En ik denk dus dat er meer mogelijk is om die laatste zin (nog enigszins) waar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpcatcher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:37
Starck schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:41:
[...]

Hehe, hij is inderdaad vol nu. Mijn nacht verbruik is maar 55 Watt continu, dus ik denk dat daar de inefficientie vooral vandaan komt :)
misschien een beetje offtopic, Via HomeWizard ben ik erachter gekomen dat mijn koelkast (een koel-vriescombinatie van 8 jaar oud) wisselt tussen een verbruik van 70 en 140 watt. (per 15 a 20 min)
Persoonlijk vind ik 70 watt al vrij hoog voor een koelkast, maar eerlijk gezegd weet ik niet goed wat hier als normaal geldt.

Heeft iemand hier ervaring mee of weet wat een typisch verbruik is voor een moderne koel-vriescombi?
Zou het kunnen dat mijn koelkast aan het einde van zijn levensduur komt, of is dit verbruik nog binnen de verwachtingen ? hoelang gaat zoiets mee ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6B2IYRErmzvOnFp3jjHBOYuTb8E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3NhNCxvdHr3mT47SC05LyI22.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• josseg
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21-09 09:46
[...]

De nieuwe rond de 70%.

[Afbeelding]
Yep!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pBH_dyxyk0ndoXqIK8bY4XmvoNU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1oSeJctbaXqITtmrM430Bh9J.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starck
  • Niet online
Heeft er al iemand wat gehoord over de firmware update die het flipperen van het relais stopt?

Deze accu gaat niet oud worden op deze manier. Dit gedrag (relais aan/uit om de seconde) doet hij meerdere keren per dag terwijl er genoeg zonne-productie is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vE1o3EcP3wQOAA6QZyUv8R5sOn0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8dmMm8GLLGKH5nskrdcHn6wr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Starck
  • Niet online
carpcatcher schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:52:
[...]

misschien een beetje offtopic, Via HomeWizard ben ik erachter gekomen dat mijn koelkast (een koel-vriescombinatie van 8 jaar oud) wisselt tussen een verbruik van 70 en 140 watt. (per 15 a 20 min)
Persoonlijk vind ik 70 watt al vrij hoog voor een koelkast, maar eerlijk gezegd weet ik niet goed wat hier als normaal geldt.

Heeft iemand hier ervaring mee of weet wat een typisch verbruik is voor een moderne koel-vriescombi?
Zou het kunnen dat mijn koelkast aan het einde van zijn levensduur komt, of is dit verbruik nog binnen de verwachtingen ? hoelang gaat zoiets mee ?

[Afbeelding]
Meet je de koelkast los, of is deze grafiek jouw totaal (p1) verbruik.
Als mijn koelkast aan gaat, dan zie ik ook wel 70 Watt extra verbruik. Maar het idle verbruik is nihil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Starck
  • Niet online

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-09 19:06
[...]

[Afbeelding]
Ik meet de mijne via een HW plug. Is net een nieuwe Liebherr en die doet idle 1w en dan de pieken zoals bij jou 25 tot 30 watt. Nadat de deur is open geweest ongeveer een max van 200 watt. Die nieuwe koelkast heb je zo terug verdient. ;)

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Starck schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:54:
Heeft er al iemand wat gehoord over de firmware update die het flipperen van het relais stopt?

Deze accu gaat niet oud worden op deze manier. Dit gedrag (relais aan/uit om de seconde) doet hij meerdere keren per dag terwijl er genoeg zonne-productie is.

[Afbeelding]
Als er voldoende opwek is dan snap ik niet dat hij gaat staan schakelen. Is je verbruik bijna net zo hoog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan

Volgens de energielabels van willekeurige koel-vriescombinaties is het jaarverbruik zo'n 150-200kWh. Laten we een zuinige nemen, en uitgaan van 0,48kWh per dag. Dat is dus gemiddeld 20W continu.

Zelf heb ik een losse koelkast en vriezer van zo'n 9 jaar oud, die in totaal groter zijn dan een koel-vriescombinatie, en die gebruiken ieder zo'n 50-60W als ze 'aan' staan, wat ruim minder dan de helft van de tijd is. Daartussendoor is het energieverbruik verwaarloosbaar (zeker geen 70W!). Ik heb ze nooit individueel gemeten, maar baseer me op wat ik (als er geen PV-opwek is) aan schommelingen zie in de live-weergave van de HW-app van het totale verbruik. Dat is minimaal zo'n 80W, met allemaal elektronica die continu aan staat (NAS, router, WiFi-punten), wat buitenverlichting, en allerlei apparatuur die stand-by staat (waar ik de koelkast en vriezer ook maar toe reken).

Bij het optoeren van de compressor zie ik wel een piek van zo'n 300W, maar dat is maar enkele seconden (en maximaal een paar keer per uur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starck
  • Niet online
Devke schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:05:
[...]

Als er voldoende opwek is dan snap ik niet dat hij gaat staan schakelen. Is je verbruik bijna net zo hoog?
Nope, er wordt ruim terug geleverd.

2585 Watt rond 14:40

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLYnhqS3fttn8UIDGSkbLG40OA8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QjKLqMp9B6bMmj8Sd44heMLs.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Starck schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:09:
[...]

Nope, er wordt ruim terug geleverd.

2585 Watt rond 14:40

[Afbeelding]
Wat is het vermogen waarbij de batterij(en) nu staan te laden en wat zegt je p1 meter?

Als p1 2500 teruglevering aangeeft dan is je batterij vol, je hebt meer opwek dan de batterij kan opslaan of er is idd wat aan de hand.

[ Voor 13% gewijzigd door Devke op 02-06-2025 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
Starck schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:54:

[Afbeelding]
Is dit het NU gedrag van de batterij of van de P1-meter?

Mijn indruk is dat dit van de P1-meter of slimme meter komt en dan zie je dus dat de aansturing voor de batterij iets achter loopt op de werkelijke situatie en je dus snel wisselend gedrag kan krijgen met wisselende zon opwekking of het aan hebben staan van een pulserende gebruiker.

Dit hoeft niet noodzakelijk tot schakelen van de relais in de batterij te leiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starck
  • Niet online
Devke schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:10:
[...]

Wat is het vermogen waarbij de batterij(en) nu staan te laden en wat zegt je p1 meter?

Als p1 2500 teruglevering aangeeft dan is je batterij vol, je hebt meer opwek dan de batterij kan opslaan of er is idd wat aan de hand.
Batterij is al een tijdje vol. Dus is inactief.

En P1 is sinds vanochtend 9:00 alleen maar aan het terug leveren (groen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QMrw5yfIvLW-9aDjOMezRGBBpoE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sTCaGvgOl91TGtOeTAPbunWd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cMvBAxmBOG0OgbLdkL0j4doOshE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QMe37OwjKin70tWAOsXYethL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starck
  • Niet online
hanev001 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:13:
[...]

Is dit het NU gedrag van de batterij of van de P1-meter?

Mijn indruk is dat dit van de P1-meter of slimme meter komt en dan zie je dus dat de aansturing voor de batterij iets achter loopt op de werkelijke situatie en je dus snel wisselend gedrag kan krijgen met wisselende zon opwekking of het aan hebben staan van een pulserende gebruiker.

Dit hoeft niet noodzakelijk tot schakelen van de relais in de batterij te leiden
Dit is de batterij, en je hoort het relais om de seconde klikken. Soms zelfs s'nachts als er geen opwek is... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Starck schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:15:
[...]

Batterij is al een tijdje vol. Dus is inactief.

En P1 is sinds vanochtend 9:00 alleen maar aan het terug leveren (groen).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Tis wat lastig te zien. 1440 tot 1510 laat je geklapper zien. De batterij lijkt niks te doen. Nu hij vol is hoor je hem niet hopelijk toch?

Dan schakelt hij in de nacht denk ik naar wel ontladen of in de pauze stand. Maar dan ligt je nachtverbruik wel erg laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starck
  • Niet online
Devke schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:20:
[...]

Tis wat lastig te zien. 1440 tot 1510 laat je geklapper zien. De batterij lijkt niks te doen. Nu hij vol is hoor je hem niet hopelijk toch?

Dan schakelt hij in de nacht denk ik naar wel ontladen of in de pauze stand. Maar dan ligt je nachtverbruik wel erg laag.
Het is inderdaad lastig te zien in de HW app. Daarom draai ik nu ook Home Assistant er bij om dit gedrag te meten. Ik hoor hem op het moment niet, maar het kan zomaar ineens weer starten, ook als hij vol is.

In de nacht standby zou kunnen inderdaad. Maar dan klikt hij maar 1x, niet continu.

Volgens HW is dit een bug, en gaan ze het fixen. Alleen het is al een tijdje stil...
Ondertussen staat mij accu wel soms een uur per dag het relais te klikken, en dit doet hij al sinds ik hem heb (een maand). Mijn vorige had dit probleem niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Starck op 02-06-2025 16:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-09 17:38
[...]misschien een beetje offtopic, Via HomeWizard ben ik erachter gekomen dat mijn koelkast (een koel-vriescombinatie van 8 jaar oud) wisselt tussen een verbruik van 70 en 140 watt. (per 15 a 20 min)
Ontdooien van het vriesvak is wat men soms (jarenlang) vergeet, kan tot 20% meer energie kosten door de ijsvorming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LV1
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 21-09 09:16

LV1

[...]

De nieuwe rond de 70%.

Mijn ervaringen na één maand 3 PiB's te hebben draaien (1 PiB tussentijds vervangen met E447-error):
code:
1
2
3
4
Import  Export   RTE    Cycli
60.514  40.862  67.52%   18
59.269  40.062  67.59%   18
38.911  25.849  66.43%   11

code:
1
2
3
         Net    Terug    Zon    Direct
April  136.717  364.270 564.261 35.443%  zonder batterijen
Mei     18.115  336.004 725.917 53.713%  met batterijen

Voorlopig doel bereikt:
Weinig stroom van het net, direct verbruik verhoogd en uitgesteld gebruik van solar-energie..
3 PiB's in plaats van 1 of 2 vanwege de Watt-peaks van inductie-kookplaat, plint-boiler, vaatwasser, wasmachine en -droger.
Anders moet het net toch vaker bijspringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Starck schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:23:
[...]

Het is inderdaad lastig te zien in de HW app. Daarom draai ik nu ook Home Assistant er bij om dit gedrag te meten.

Volgens HW is dit een bug, en gaan ze het fixen. Alleen het is al een tijdje stil...
Ondertussen staat mij accu wel soms een uur per dag het relais te klikken, en dit doet hij al sinds ik hem heb (een maand). Mijn vorige had dit probleem niet.
In de gaten houden. Als je het geklapper hoort dan in de app of HA ook even kijken of je continue rond de ingestelde limieten van HW schommelt. Ik herken het wel van afgelopen winter als er net niet genoeg opwek is en de wasmachine staat rond te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:29
[...]

[Afbeelding]
Heel toevallig dit weekend, voor en na ontdooien gemeten. Onze combo is ongeveer 13 jaar oud en hetzelfde maar dan tegen de 80 watt. Een losse diepvries idem maar dan 45 watt

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PureCode
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-09 00:09
Ik heb nu al een paar keer meegemaakt dat de app zegt alles is in orde maar de batterij, op het moment dat die of moet laden of moet leveren, op 0 Watt staat. Als ik dan ga kijken zijn alle lampjes uit. Herstarten is de oplossing.
Dir lijkt me toch echt een software bug. En als alle lampjes uit zijn dan moet het toch uit te lezen zijn. Een automatische reboot als dit gedetecteerd wordt zou fijn zijn maar beter natuurlijk oplossen dat het nooit meer gebeurt.

Enig idee of dit al eens gemeld is bij HW en of dit in een toekomstige firmware update wordt opgelost?
Beetje zuur als je op vakantie bent en die batterij 2 weken niets zit te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Devke schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:44:
[...]

Ah zo. Ja als je 30 kWh moet verstouwen dan zit 2.7 snel vol. Je loopt ook tegen max 10 aan als je meer wilt opslaan in jouw geval. Mooie zomerdag is hier 20 kWh opwek. Gister bijna 11 om een vergelijk te maken. Ook met de PIB zie ik graag een verbetering. Alles wat je niet verliest betekend o.a. ook minder inkoop van kWh's om je gebruikpatroon te handhaven.
Ja, ik had het mooi gevonden als dit een veel hogere RTE zou halen, maar met zo weinig cellen kan je ook geen hoog voltage halen en de koeling is intern geregeld, dus die hakt er ook wel in over 24 uur.

Toch is het allemaal niet zo belabberd. Ik zag met andere merken al 60% langs komen met NOM, en dan ben je wel heel veel kwijt.
Uiteindelijk kost dit per batterij iets van 19 kWh in een hele goede maand en ik denk niet dat hier meer dan 9 kWh vanaf kan met een stekkerbatterij. Misschien is het 100 kWh op jaarbasis, dus zo'n 12 euro te salderen energiebelasting, ware het niet dat ik jaarlijks over hou na salderen, dus het misschien om 5 euro terugleververgoeding per HW PiB gaat met mijn huidige energieleverancier zolang dat nog duurt.

Daar kan ik nog geen Shelby met CT klemmen voor laten monteren over de levensduur van het alternatief.
Ik kijk wel aan hoe de markt zich ontwikkelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 16:55

HE1

Een collega van me heeft net één enkele hw batterij en geeft aan dat hij bij installatie de optie had deze te ontgrendelen naar meer vermogen. Maar het was toch zo dat één enkele gewoon hard max. 800w ontlaadt en dat de ontgrendeloptie pas speelt bij meer dan één batterij of is hier iets veranderd?

En waarom krijg je de ontgrendel optie uberhaupt bij één batterij en niet bij installatie van een 2e?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-09 13:53
Hallo allen.
Is er een efficiency grafiek beschikbaar voor de HW batterij?
Ik heb het idee dat bijvoorbeeld de Enphase batterijen een stuk zuiniger zijn in termen van RTE.
Ook ook op lage vermogens! Het selling point van HW!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DG64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 08:19
PureCode schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:27:

....

Enig idee of dit al eens gemeld is bij HW en of dit in een toekomstige firmware update wordt opgelost?
Beetje zuur als je op vakantie bent en die batterij 2 weken niets zit te doen.
Ik heb het wel gemeld, hoewel uit/aan is dan de oplossing.

Als ik jou was, zeker melden bij HW.

Hoe meer meldingen, dan mogelijk een oorzaak te vinden door HW en uiteraard dan ook een oplossing,

Donald
Pagina: 1 ... 122 ... 213 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.