Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arend20
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 02-06 18:25
Hallo Tweakers, Is er al iemand die heeft geprobeerd de batterij te modificeren? Denk erover grotere cellen te plaatsen, BMS kan hetzelfde blijven. Prijs van losse cellen gaat nog steeds naar beneden.
Groet,
Arend

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:39
arend20 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 18:25:
Hallo Tweakers, Is er al iemand die heeft geprobeerd de batterij te modificeren? Denk erover grotere cellen te plaatsen, BMS kan hetzelfde blijven. Prijs van losse cellen gaat nog steeds naar beneden.
Groet,
Arend
Maak er maar een mooi artikel over hoe je het gedaan hebt en hoe het bevalt ;)

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HE1 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 17:52:
Een collega van me heeft net één enkele hw batterij en geeft aan dat hij bij installatie de optie had deze te ontgrendelen naar meer vermogen. Maar het was toch zo dat één enkele gewoon hard max. 800w ontlaadt en dat de ontgrendeloptie pas speelt bij meer dan één batterij of is hier iets veranderd?

En waarom krijg je de ontgrendel optie uberhaupt bij één batterij en niet bij installatie van een 2e?
Je kunt met 1 batterij maximaal 800 Watt laden en ontladen. Pas bij een 2e kun je samen 1600 Watt laden en na ontgrendeling 1600 Watt ontladen. Ontgrendel je niet dat blijft het 800 Watt per batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Henkoes schreef op maandag 2 juni 2025 @ 18:02:
Hallo allen.
Is er een efficiency grafiek beschikbaar voor de HW batterij?
Ik heb het idee dat bijvoorbeeld de Enphase batterijen een stuk zuiniger zijn in termen van RTE.
Ook ook op lage vermogens! Het selling point van HW!
Niet beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Groet,
Arend
Ik gok dat alle / veel tweakers het fijn vinden de garantie op de batterij te behouden :) Als je met die gedachte speelt is dit topic wellicht iets voor je
Eenvoudig een thuisaccu samenstellen

[ Voor 17% gewijzigd door Devke op 02-06-2025 18:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:35
Groet,
Arend
Dan kan je beter iets zelf bouwen met een battery box, BMS en een externe omvormer.

Dit kanaal is geweldig om daar over te leren:
https://www.youtube.com/@OffGridGarageAustralia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05:00
Hallo allen.
Ik heb het idee dat bijvoorbeeld de Enphase batterijen een stuk zuiniger zijn in termen van RTE.
Spreek je uit ervaring met Enphase batterijen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:31

aip

Hallo allen.
Heb je alleen al de posts van vandaag gelezen? Dan had je het antwoord al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaVenXeoN
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 04-06 15:31
carpcatcher schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:52:
[...]

misschien een beetje offtopic, Via HomeWizard ben ik erachter gekomen dat mijn koelkast (een koel-vriescombinatie van 8 jaar oud) wisselt tussen een verbruik van 70 en 140 watt. (per 15 a 20 min)
Persoonlijk vind ik 70 watt al vrij hoog voor een koelkast, maar eerlijk gezegd weet ik niet goed wat hier als normaal geldt.

Heeft iemand hier ervaring mee of weet wat een typisch verbruik is voor een moderne koel-vriescombi?
Zou het kunnen dat mijn koelkast aan het einde van zijn levensduur komt, of is dit verbruik nog binnen de verwachtingen ? hoelang gaat zoiets mee ?

[Afbeelding]
Mijn ijskast neemt tussen de 0 en 70w af, in pieken de hele dag door, en dit voor een 0.4kWh per dag
De aparte diepvries tussn de 0 en de 34w met af en toe een hogere piek, en die komt ook uit op een 0.4kWh per dag.

Weet niet of dit helpt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilmaas
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:50

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

PureCode schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:27:
Ik heb nu al een paar keer meegemaakt dat de app zegt alles is in orde maar de batterij, op het moment dat die of moet laden of moet leveren, op 0 Watt staat. Als ik dan ga kijken zijn alle lampjes uit. Herstarten is de oplossing.
Dir lijkt me toch echt een software bug. En als alle lampjes uit zijn dan moet het toch uit te lezen zijn. Een automatische reboot als dit gedetecteerd wordt zou fijn zijn maar beter natuurlijk oplossen dat het nooit meer gebeurt.

Enig idee of dit al eens gemeld is bij HW en of dit in een toekomstige firmware update wordt opgelost?
Beetje zuur als je op vakantie bent en die batterij 2 weken niets zit te doen.
Zelfde hier, nog niet gemeld.

Wacht nog op (inhoudelijke) reactie aangaande er uitspringen van een aardlekschakelaar na installatie accu tijdens ontladen in de nacht.

Had vanmorgen ook een home plug die niet meer reageerde, te gelijk met de accu. Beide opnieuw. starten was de oplossing

Vandaag al het homewizard spul een eigen vast ip adress gegeven in de router, wacht dit even een paar dagen af, of ga eerder melden als het weer fout gaat.

panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:58

HE1

Devke schreef op maandag 2 juni 2025 @ 18:34:
[...]

Je kunt met 1 batterij maximaal 800 Watt laden en ontladen. Pas bij een 2e kun je samen 1600 Watt laden en na ontgrendeling 1600 Watt ontladen. Ontgrendel je niet dat blijft het 800 Watt per batterij.
ik snap je uitleg niet , je geeft aan bij een 2e na ontgrendeling kan je 1600w ontladen, en bij niet ontladen 800w per batterij...maar dat is x2 batterijen dus ook 1600w.

en waarom krijg je bij installatie van één batterij uberhaupt de vraag om te ontgrendelen?

[ Voor 9% gewijzigd door HE1 op 02-06-2025 20:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
HE1 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:19:
[...]

ik snap je uitleg niet , je geeft aan bij een 2e na ontgrendeling kan je 1600w ontladen, en bij niet ontladen 800w per batterij...maar dat is x2 batterijen dus ook 1600w.

en waarom krijg je bij installatie van één batterij uberhaupt de vraag om te ontgrendelen?
simpel. Als je ontgrendeld kan je uit beide batterijen 800 watt tegelijkertijd halen. Als je niet ontgrendeld 800 watt uit 1 batterij. Ze ontladen om en om Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QnOShHNfzK6ExLZNK6lF6eLsV3M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8hFALDptKvkCilMO9YCwjyLI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door winwiz op 02-06-2025 20:24 ]

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:36

Tebbie

Homey Developer Homewizard app

[...]

Klopt, mits je de vergrendeling eraf haalt. Zonder enige aanpassing zal je niet meer dan 800watt ontladen.
Als de eerste accu leeg is zal daarna de ander ontladen. Je kan in de Homewizard Energy app de beperking weghalen waardoor je 2x800watt ontlaadt. Dus dan zal ieder accu zijn 800watt leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:55
Starck schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:35:
[...]

Mijn vorige HW accu (ging stuk, E450) zat rond de 75% RTE.

De nieuwe rond de 70%.

Iemand lager? :+

[Afbeelding]
70,2 % over de maand mei, de eerste maand bij ons. Daarvoor een 50 cycli bij de eerste eigenaar met een hoger standby verbruik en over de hele gebruiksduur tot nu toe 74,5% rte.
RTE meten per cyclus van 100 naar 0 en weer terug lijkt me erg lastig zonder verdere automatisering. En zolang je de per definitie onnauwkeurige SOC niet simpel in kwartier waarden kunt exporteren met de HW app eigenlijk niet fijn te doen.
Mer dit weer sowieso elke dag ramvol en met de korte avond en nacht amper halfleeg. Dus vermijd rte stress. Pak dagwaarden/meterstanden van de accu op een vast tijdstip over een langere periode van minstens een week voor betrouwbare waarden.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:46

fxs81

Julianadorp

carpcatcher schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:52:
[...]

misschien een beetje offtopic, Via HomeWizard ben ik erachter gekomen dat mijn koelkast (een koel-vriescombinatie van 8 jaar oud) wisselt tussen een verbruik van 70 en 140 watt. (per 15 a 20 min)
Persoonlijk vind ik 70 watt al vrij hoog voor een koelkast, maar eerlijk gezegd weet ik niet goed wat hier als normaal geldt.

Heeft iemand hier ervaring mee of weet wat een typisch verbruik is voor een moderne koel-vriescombi?
Zou het kunnen dat mijn koelkast aan het einde van zijn levensduur komt, of is dit verbruik nog binnen de verwachtingen ? hoelang gaat zoiets mee ?

[Afbeelding]
Hoe vaak de compressor aan en uitgaat ligt ook aan hoeveel er in de koelkast staat. Ik heb ergens begin vorig jaar gebeld met de serviceafdeling voor mijn koelvriescombo omdat ik vond dat hij veel te vaak aansloeg. 1 van de eerste vragen was hoe vol hij stond en er zat toen niet veel in. Daags na het boodschappen doen met een 3/4 gevulde koelkast sloeg hij ook veel minder aan. Hoe meer er in staat wat al koel is hoe stabieler de temperatuur blijft.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Krijg je die vraag tijdens het installatie process? Want dat zou dan nieuw zijn.

Ik heb bij elke installatie zelf op de ontgrendel optie moeten klikken voordat de vraag komt en die optie kwam bij de eerste installatie pas beschikbaar nadat de installatie was afgesloten en je in de details van de batterij bij de groepsinstelling kon komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 04-06 18:00

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

@carpcatcher
Ik heb vorig jaar mijn inbouw koelkast vervangen (de koelkast hield de ingestelde temperatuur niet aan).
Vorige week heb ik mijn vrieskast vervangen. De vrieskast heb ik vervangen, omdat deze een hoog inschakel vermogen had. Elke keer als de vrieskast aan ging, reageerde de HW batterij (PiB) daarop door te ontladen en weer te laden. De inschakelvermogens lagen boven de 250W tot soms zelfs boven de 1000W.

De nieuwe koelkast en vrieskast werken ongeveer gelijk. Ze gaan ongeveer elke 20 minuten aan en uit (dus 20 min aan en 20 min uit enz.). Daarbij is het inschakelvermogen maar ongeveer 70W. Na het inschakelen moduleert de compressor snel terug naar 11W bij de koelkast en 25W bij de vrieskast.
Een keer per dag gaat de vrieskast even naar 155W voor extra koeling, edit: voor no-frost.

Beide kasten zijn ongeveer 160 Liter en hieronder staan de grafieken en het verbruik per dag.
Het verbruik in vergelijk met de oude kasten (van ongeveer 15 jaar oud) is gehalveerd.
Het nacht verbruik is nu zo laag dat de PiB 's morgens vaak nog 40% geladen is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NhQLTX9D7PQMQ3FIcEBAgFE4uVU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kGZZNKwS9Mm2irEPVsrp7Pld.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-HXH7wXwmvA_7Pwnl1z7bJTHMjA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5y6rwMpMK0q7GIznOdTeE1gb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jkUDtkpTLEdD56op9vk4qatqnDk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lf5V8Jw68ZAbTy129tjId5Pz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door PeteSplit op 02-06-2025 21:09 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip

aip

PeteSplit schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:46:
@carpcatcher

Een keer per dag gaat de vrieskast even naar 155W voor extra koeling ?
Is dat niet de ontdooi functie om aanvriezen te voorkomen? Ik herken dat wel bij een koelkast die wij in ons vakantiehuisje hebben, die trekt ook 1x per dag een stuk meer, voor een 5-10 minuten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpcatcher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:35
PeteSplit schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:46:
@carpcatcher
Ik heb vorig jaar mijn inbouw koelkast vervangen (de koelkast hield de ingestelde temperatuur niet aan).
Vorige week heb ik mijn vrieskast vervangen. De vrieskast heb ik vervangen, omdat deze een hoog inschakel vermogen had. Elke keer als de vrieskast aan ging, reageerde de HW batterij (PiB) daarop door te ontladen en weer te laden. De inschakelvermogens lagen boven de 250W tot soms zelfs boven de 1000W.
thanks voor alle info en screenshots.
ik ga nog eens "HW Energy Socket" bestellen en zien wat me waardes nu zijn. grote kans ook dat het een andere ijskast gaat worden. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Ik heb het pas één of twee keer eerder gezien in de drie weken dat ik de PiB heb, maar vandaag zag ik dit twee keer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7CMoGOi4qxXQBJ4OxUpzsQYAh38=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/ZGIcTeRsUz05dyczCZCkJoUP.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7BwDtygP6Nv6zs-1oN3bPLCgduk=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/8GHwlnMfgh1GRfTZdaKCmp9m.png?f=fotoalbum_medium

In de situaties zoals te zien in de grafieken is de PiB aan het ontladen, stopt daar plotseling mee zonder dat daar aanleiding voor is, wacht 1½ minuut, en gaat dat héél voorzichtig ontladen met een langzaam oplopend vermogen. In het bovenstde screenshot duurde het bijna tien minuten om weer met 800w te gaan ontladen.

Heeft iemand dit ook wel eens gezien? Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzapieter
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:10
carpcatcher schreef op maandag 2 juni 2025 @ 22:02:
[...]

thanks voor alle info en screenshots.
ik ga nog eens "HW Energy Socket" bestellen en zien wat me waardes nu zijn. grote kans ook dat het een andere ijskast gaat worden. :D
Ben wel benieuwd. Onze 18 jaar oude koelkast en vriezer tonen beiden hetzelfde beeld als hieronder en gebruiken per stuk ca 0.4kWh per dag.

Krijg een nieuwe nog niet rondgerekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FcNRjEotlCxkgAvJmx5h2kC7sCs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cWdU1J5kyLMzSFZq1NHa3cCo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonny99
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:57
Zo maar een vraag, de zomervakantie zit eraan te komen, wij gaan drie weken naar Italie en ik denk erover om de pib die tijd uit te zetten, wat denken jullie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Tonny99 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 23:23:
Zo maar een vraag, de zomervakantie zit eraan te komen, wij gaan drie weken naar Italie en ik denk erover om de pib die tijd uit te zetten, wat denken jullie?
Waarom zou je dat doen? Er is vast wel wat restverbruik om af te dekken?

Ik was vorige week vier dagen weg, kort genoeg om de koelkast en vriezer ingeschakeld te laten, en de PiB heeft in die paar dagen nog wel wat kWhtjes geNOMd hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:41
Als het je gemoedsrust geeft waarom niet? Ga hier de PIB ook uitschakelen als ik op reis ga.
Weer een ding minder om je zorgen over te maken zodat je ontspannen van je vakantie kan genieten 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 06:50:
[...]

Als het je gemoedsrust geeft waarom niet? Ga hier de PIB ook uitschakelen als ik op reis ga.
Weer een ding minder om je zorgen over te maken zodat je ontspannen van je vakantie kan genieten 8)
Waar ben je bang voor dat er zou kunnen gebeuren dan?
Haal je ook al je andere apparaten uit het stopcontact?

Ben serieus benieuwd.

Persoonlijk zou ik het zonde vinden. Ook op vakantie zijn er genoeg apparaten die stroom blijven gebruiken. Daar heb ik die batterij voor.
Bij mij gaat hij alleen uit in december en januari omdat ik dan geen overschot heb vanwege all electric en een plat dak. (Zonnepanelen op een plat dak renderen in de winter minder vanwege de laaghangende zon de hele dag.)

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:41
ArthurMorgan schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 07:00:
[...]
Waar ben je bang voor dat er zou kunnen gebeuren dan?
Haal je ook al je andere apparaten uit het stopcontact?

Ben serieus benieuwd.
Alles wat een batterij laadt toch :+ Weet wel dat LiFePO4 vele malen veiliger is, maar moet er gewoon nog aan wennen. Dus voor mijn gemoedsrust is het dat waard. Als je daar geen problemen mee hebt, zoveel te beter natuurlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Het punt is dat elk apparaat dat niet volledig uit gaat een risico heeft. TV's in standby en laders die niet uit het stopcontact gehaald worden en zo heel veel andere dingen zijn een risico. Ik ben benieuwd of je focus dan puur op de batterijen ligt of dat je je hele huis zoveel mogelijk stroomloos maakt.

Ook komt de vraag op of het risico bij (zeg) 8 uur van huis zijn kleiner is dan een aantal weken. Als er iets fout gaat ben je er in beide gevallen niet en de brandweer zal er ongeveer even snel zijn.

Ook, heb je liever dat de boel fout gaat als je slaapt en in huis bent, of als je veilig ergens anders bent?

Het is altijd goed om je van risico's bewust te zijn, en die zoveel mogelijk te voorkomen. Maar ik zou wel proberen er zo realistisch mogelijk naar te kijken. Als jij die batterijen uit wil zetten be my guest. Jouw huis jouw batterijen. Maar denk er eens over zou ik zeggen ;)
Er wordt in de media ons veel angst aangepraat die niet altijd even realistisch is.

[ Voor 4% gewijzigd door ArthurMorgan op 03-06-2025 07:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GL007
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 21:17
Gewoon aanlaten en een energy socket voor de batterij plaatsen zodat je hem op afstand kunt uit en inschakelen. Dit werk perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenH schreef op maandag 2 juni 2025 @ 22:21:
Ik heb het pas één of twee keer eerder gezien in de drie weken dat ik de PiB heb, maar vandaag zag ik dit twee keer:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

In de situaties zoals te zien in de grafieken is de PiB aan het ontladen, stopt daar plotseling mee zonder dat daar aanleiding voor is, wacht 1½ minuut, en gaat dat héél voorzichtig ontladen met een langzaam oplopend vermogen. In het bovenstde screenshot duurde het bijna tien minuten om weer met 800w te gaan ontladen.

Heeft iemand dit ook wel eens gezien? Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?
Ja wel eens gezien. Kijk eens in de app of je dan een melding hebt. Ik zag het icm met de batterij op wifi terugzetten en dan vlak daarna veel vermogen afnemen (koken). Lijkt of hij dan moet stabiliseren weer aan het stroomnet? Draait nog steeds als een zonnetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-06 07:19

elsinga

=8-)

winwiz schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:51:
Het meest vervelende aan alles is dat je geen popup melding in de app krijgt als een van de batterijen in een foutmode staat. Je ziet het toevallig dat je vreemd gedrag ziet ... @HomeWizard_NL
Klopt, zo stond mijn PiB gisteravond in alles goed in de app, maar waren de LEDs uit. Leverde ook niet terug (bij 61% lading). Du netjes uitgeschakeld en weer ingeschakeld, daarna deed 'ie het weer als vanouds. Kennelijk een hang-up, maar deze zou door HW prima te detecteren zijn: wel lading, import van stroomnet en niet leveren door de PiB. Of als de PiB dit zelf detecteert kan er ook dan al standaard een herstart gedaan worden.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
GL007 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 07:46:
[...]

Gewoon aanlaten en een energy socket voor de batterij plaatsen zodat je hem op afstand kunt uit en inschakelen. Dit werk perfect.
Uit de startpost
Kan ik met een Energy Socket de batterij aan en uitschakelen?

Dit is in principe mogelijk maar wordt afgeraden door Homewizard! De batterij heeft een BMS (Battery Management System). Dit systeem zorgt o.a. voor de bewaking van cellen en verschillende sensoren die in de batterij zitten ter beveiliging van de batterij. Je hebt een veel grotere kans om de batterij te beschadigen en een onveilige situatie te creëren. Niet doen dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
Leuk verhaal maar als jij op de camping zit en de batterij valt uit dan wil ik kunnen uitschakelen en weer in schakelen. Verder bij een actieve brandmelding in de ruimte waar de batterij staat dan gaat hij bij mij uit.
Veiligheid eerst en dan de rest..
Verder heb ik in homey de controle over de ip verbinding er in zitten. Dus als de verbinding uitvalt dan reset ik op afstand de batterij.
Het wegvallen van de verbinding is mij een keer overkomen

[ Voor 26% gewijzigd door GL007 op 03-06-2025 08:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:12

scorpionv

This space for rent

Als je dat uitschakelen via Energy Socket alleen gebruikt wanneer je wegens storing fysiek de hoofdschakelaar van de batterij zou moeten uitschakelen, dan zie ik geen probleem.

Veelvuldig schakelen via Energy Socket is uiteraard niet de bedoeling!

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Devke schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 07:55:
Ja wel eens gezien. Kijk eens in de app of je dan een melding hebt.
Dat kan ik dus niet (eenvoudig) omdat de batterij afgekoppeld is van internet. Als het vaker zou gaan gebeuren ga ik wel verder op onderzoek uit. Nu ik hoor dat het anderen het ook wel eens hebben maak ik me niet zo'n zorgen, het zal wel een "voorzichtigheidsdingetje" zijn.
Ik zag het icm met de batterij op wifi terugzetten en dan vlak daarna veel vermogen afnemen (koken). Lijkt of hij dan moet stabiliseren weer aan het stroomnet? Draait nog steeds als een zonnetje.
Zolang het niet te vaak gebeurt laat ik het gaan. In de situatie dat de volle 800 watt nodig is kost zo'n geintje nog geen 70 Wh, daar kan ik mee leven, en in situaties met minder vermogensvraag dus nog minder dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
[quote]GL007 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 07:46:
[...]

[/quot

Leuke methode, spreekt mij ook wel aan. Alleen werd dit door Homewizard hier in het forum toch afgeraden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:13
Door de PiB hebben wij bij onze vorige vakantie in 5 weken tijd nog niet eens 1kWh van het net genomen, juist erg leuk om te zien hoe het geheel NOM draait. Ik maakte me er juist nul zorgen over!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tonny99
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:57
HikariMisako schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:48:
[...]

Door de PiB hebben wij bij onze vorige vakantie in 5 weken tijd nog niet eens 1kWh van het net genomen, juist erg leuk om te zien hoe het geheel NOM draait. Ik maakte me er juist nul zorgen over!
Dank voor jullie inzichten, hij blijft gewoon aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnatic
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-06 15:15

Magnatic

5x A1 Mini, 2x Mini+, X1C, XL

ManS-H schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:44:
[...]

[/quot

Leuke methode, spreekt mij ook wel aan. Alleen werd dit door Homewizard hier in het forum toch afgeraden.
Als de PiB in storing staat, dan is deze geheel niet actief. Het schakelen terwijl de PiB aan het laden of ontladen is, dat lijkt mij schadelijk. Maar het schakelen terwijl deze niet laadt of ontlaadt zou in ieder geval voor de omvormer geen kwaad mogen kunnen, want die doet dan niets.

Mijn webshop voor 3D-geprinte objecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Hier vannacht ook ineens een inactieve batterij.

Volgens Omada is hij niet van de wifi af geweest, en verder ook geen stroomuitval. Helaas kan je in de app niet de batterij status historie zien in de tijdlijn sectie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bsy6-UUiKVZ34h-D6bT4S5cmrtM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/h1PEcWvPQDL82nrDOJuNLwqy.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpcatcher
Starck schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:03:
Hier vannacht ook ineens een inactieve batterij.
gistermiddag hier ook, en vast ip maakte dus geen verschil.
(vermoede ik al met een dhcp leasetime van 365 dagen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starck
  • Niet online
carpcatcher schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:24:
[...]

gistermiddag hier ook, en vast ip maakte dus geen verschil.
(vermoede ik al met een dhcp leasetime van 365 dagen)
Hier ook vast ip en gepinned aan het accesspoint. Wifi lijkt mij niet het probleem idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb mijn batterij nu 1,5 week en hoewel mijn batterij op zich prima werkt, heb ik nu al 2x gezien dat hij 'snachts direct na het leegraken meteen 0,25kwh met 800 watt uit het net begint te trekken.

Ik snap dat hij af en toe moet bijladen op het moment dat hij een langere tijd geen lading heeft ontvangen, maar direct na het "leegraken" vind ik wel bijzonder. Is dit normaal gedrag?

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Starck
  • Niet online
Magic schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:41:
Ik heb mijn batterij nu 1,5 week en hoewel mijn batterij op zich prima werkt, heb ik nu al 2x gezien dat hij 'snachts direct na het leegraken meteen 0,25kwh met 800 watt uit het net begint te trekken.

Ik snap dat hij af en toe moet bijladen op het moment dat hij een langere tijd geen lading heeft ontvangen, maar direct na het "leegraken" vind ik wel bijzonder. Is dit normaal gedrag?
Ja dit is wel vrij normaal, waarschijnlijk is dit gedrag weg na een paar keer volledig laden en ontladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpcatcher
Magic schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:41: ik nu al 2x gezien dat hij 'snachts direct na het leegraken meteen 0,25kwh met 800 watt uit het net begint te trekken.
ik heb dit ook al meerdere keren gezien. niet leuk voor de stats, maar misschien nodig voor de accu ? blijft vreemd gedrag naar mijn idee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zl6wjT5QChlhkQsfbMvLEQ0l6vg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GO8I7p9mJyohaK5dwQVqyRyP.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vahalis
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21:47
carpcatcher schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:45:
[...]

ik heb dit ook al meerdere keren gezien. niet leuk voor de stats, maar misschien nodig voor de accu ? blijft vreemd gedrag naar mijn idee.

[Afbeelding]
Even de TS lezen en/of zoeken op SOC drift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

Standbyverbruik accu's. De afgelopen dagen is dynamisch vrij goedkoop (wat piekjes daargelaten) en staan de batterijen veel in Standby. Nu valt me wat op.

Zie hier de gecombineerde SoC van mijn 4 batterijen afgelopen 24 uur. Elk dipje is 0,25%, ofwel een batterij die 1% zakt in de SoC.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DXmL-8LWnuD4iLSialrAqOITD5Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pQFFGwBPAV0IEUtJeU35uxSO.png?f=user_large

Als we een bruikbare capaciteit van 2,484 kWh aanhouden voor de PiB dan betekent 1% verlies over 4 batterijen per 24u een verbruik van 99,36 Wh.

Het opgegeven standbyverbruik door HW is 1W per batterij ofwel 96 Wh voor 4 batterijen over 24 uur.

Dat lijkt dus aardig te kloppen en de SoC weerspiegelt dit standbyverbruik netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aardedraadje schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:47:
Standbyverbruik accu's. De afgelopen dagen is dynamisch vrij goedkoop (wat piekjes daargelaten) en staan de batterijen veel in Standby. Nu valt me wat op.

Zie hier de gecombineerde SoC van mijn 4 batterijen afgelopen 24 uur. Elk dipje is 0,25%, ofwel een batterij die 1% zakt in de SoC.

[Afbeelding]

Als we een bruikbare capaciteit van 2,484 kWh aanhouden voor de PiB dan betekent 1% verlies over 4 batterijen per 24u een verbruik van 99,36 Wh.

Het opgegeven standbyverbruik door HW is 1W per batterij ofwel 96 Wh voor 4 batterijen over 24 uur.

Dat lijkt dus aardig te kloppen en de SoC weerspiegelt dit standbyverbruik netjes.
Ik denk dat dit niet zo gesteld kan worden. Het standby gebruik per batterij is anders. Als een batterij op standby gaat blijft het hoofdrelais nog ca 30 minuten actief en ook de ventilaroren blijven dan draaien en samen is dat gebruik ca 7W. Pas na die 30 minuten ga het gebruik naar 1 watt. Die 30 minuten periode hebben ze later ingevoerd in een mislukte poging om het wilde schakelgedrag bij snel wisselende vermogens vraag te verhelpen.

Het is dus afhankelijk van hoeveel batterijen er in een periode actief zijn geweest en dus die standby periode hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

hanev001 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:10:
[...]

Ik denk dat dit niet zo gesteld kan worden. Het standby gebruik per batterij is anders. Als een batterij op standby gaat blijft het hoofdrelais nog ca 30 minuten actief en ook de ventilaroren blijven dan draaien en samen is dat gebruik ca 7W. Pas na die 30 minuten ga het gebruik naar 1 watt. Die 30 minuten periode hebben ze later ingevoerd in een mislukte poging om het wilde schakelgedrag bij snel wisselende vermogens vraag te verhelpen.

Het is dus afhankelijk van hoeveel batterijen er in een periode actief zijn geweest en dus die standby periode hebben gehad.
Dat is niet echt standby van de batterij in zijn geheel. De omvormer is dan nog even standby (inderdaad om de reden die je beschrijft) en de energie voor de ventilatoren en omvormer haalt hij dan van het net. Daarom registreert hij import op dat moment. Als de batterij in zijn geheel standby is, staat de omvormer uit.

Deze 1W, dus daadwerkelijk de hele batterij standby en alleen nog Wi-Fi actief, komt direct uit de batterijen. Waarbij de SoC dus netjes meedaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel28
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 20:56
PureCode schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:27:
Ik heb nu al een paar keer meegemaakt dat de app zegt alles is in orde maar de batterij, op het moment dat die of moet laden of moet leveren, op 0 Watt staat. Als ik dan ga kijken zijn alle lampjes uit. Herstarten is de oplossing.
Dir lijkt me toch echt een software bug. En als alle lampjes uit zijn dan moet het toch uit te lezen zijn. Een automatische reboot als dit gedetecteerd wordt zou fijn zijn maar beter natuurlijk oplossen dat het nooit meer gebeurt.

Enig idee of dit al eens gemeld is bij HW en of dit in een toekomstige firmware update wordt opgelost?
Beetje zuur als je op vakantie bent en die batterij 2 weken niets zit te doen.
Dit fenomeen heb ik ook meerdere keren mogen meemaken. En elke keer een herstart gegeven.
Tot ik gister niet thuis was en mijn partner mij in de avond attendeerde dat de lampjes allemaal uit waren gegaan net voor ze weg moest. En er niet op heeft geacteerd. Ben gaan kijken in de app, en kon aan de hand van de app vertellen hoe laat ze weg ging. De batterij is na een bepaalde tijdsspanne vanzelf weer teruggekomen.
Wat ik wel gemerkt heb dat dit vaker is gebeurd op het moment dat de batterij hoog vermogen geeft voor een bepaalde periode. Misschien dat de batterij te warm word?! Of dat de cellen misschien te warm worden? En dan uitschakelt als beveiliging en om te koelen.
Zie plaatjes hieronder, en hoop dat het een te zien in. Zie ook flatline accu terwijl er productie is, en batterij niet laadt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EIymvdGe68elm15lghJWJd0t7Ns=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S7z30X2FgyShLYRLfFomqqPc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-pbJVTcNOmts3MYEY72QijmFeWk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pi8lcq96HNOHolwYspOGETiP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8c2fHFKj08NAzb5BdzjnXIBn5c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wXXvMwLM7OX4GNHhzZLclZ8Z.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ye_r2vtA4qD4BtKVen-z9zI3rHE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hI3H5OdaF1NybxEoHeMG8jbX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Aardedraadje schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:20:
[...]

Dat is niet echt standby van de batterij in zijn geheel. De omvormer is dan nog even standby (inderdaad om de reden die je beschrijft) en de energie voor de ventilatoren en omvormer haalt hij dan van het net. Daarom registreert hij import op dat moment. Als de batterij in zijn geheel standby is, staat de omvormer uit.

Deze 1W, dus daadwerkelijk de hele batterij standby en alleen nog Wi-Fi actief, komt direct uit de batterijen. Waarbij de SoC dus netjes meedaalt.
Het punt is dat je niet met 1 watt standby gebruik per uur kan rekenen omdat afhankelijk van de activiteit de batterij elke keer in die 30 minuten periode gaat.

Voorbeeld:
Nadat een batterij actief is geweest start die 30 minuten periode en gaat daarna in de echte standby.
Op minuut 31 wordt de batterij voor heel kort actief en dan start er weer een 30 minuten periode.
Dan heb je in een uur tijd slecht enkele minuten dat je daad werkelijk op 1 watt zit en de rest van het uur op 7 watt gebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-06 16:57
ManS-H schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:44:
[...]

[/quot

Wellicht als je het als systeem gaat gebruiken om de accu aan te sturen, incidenteel mag toch geen probleem zijn ? Bij een stroomuitval gebeurt namelijk exact hetzelfde...

Om op afstand de accu eens uit storing te krijgen zou ik niet zo zwaar aan tillen. En als je hem dagelijks stroomloos moet maken om hem uit storing te krijgen is er sowieso iets niet goed met het ding lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apenkooi
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:23
Jpiek schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:48:
[...]

Wellicht als je het als systeem gaat gebruiken om de accu aan te sturen, incidenteel mag toch geen probleem zijn ? Bij een stroomuitval gebeurt namelijk exact hetzelfde...
Nope, in één keer de aansluiting onderbreken is wat anders dan wegvloeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Apenkooi schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:24:
[...]

Nope, in één keer de aansluiting onderbreken is wat anders dan wegvloeien.
Zit wat in, hangt er dus ook vanaf hoe zo'n tussenstekker de boel uitzet. Zou die én fase én nul onderbreken ? Daar geloof ik niet zo in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
Jpiek schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:26:
[...]

Zit wat in, hangt er dus ook vanaf hoe zo'n tussenstekker de boel uitzet. Zou die én fase én nul onderbreken ? Daar geloof ik niet zo in...
Wat de tussenstukken uitschakelde is afhankelijk hoe om je deze in het wcd stop.
De tussen steker is een enkelpolige schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apenkooi
Jpiek schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:26:
[...]

Als de stroom uitvalt omdat bijvoorbeeld een één of andere pipo met z’n graafmachine een kabel kapottrekt gaat alle energie van batterijen/zonnepanelen/windturbines de verbruikers achter de breuk in tot het domweg te kort is. (Duurt niet heel lang) Als je een batterij die staat te leven opeens gaat onderbreken kan die energie nergens heen. Vind de omvormer niet heel fijn. Vergelijk het met rennen door de gang, en ik smijt opeens een deur voor je dicht. Gaat zeer doen, of niet dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jpiek
Maar we hadden het hier toch over een batterij 'die niets meer doet' ?
Jpiek schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:48:
[...]
Om op afstand de accu eens uit storing te krijgen zou ik niet zo zwaar aan tillen. En als je hem dagelijks stroomloos moet maken om hem uit storing te krijgen is er sowieso iets niet goed met het ding lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilmaas
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:50

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Daniel28 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:28:
[...]

Dit fenomeen heb ik ook meerdere keren mogen meemaken. En elke keer een herstart gegeven.
Tot ik gister niet thuis was en mijn partner mij in de avond attendeerde dat de lampjes allemaal uit waren gegaan net voor ze weg moest. En er niet op heeft geacteerd. Ben gaan kijken in de app, en kon aan de hand van de app vertellen hoe laat ze weg ging. De batterij is na een bepaalde tijdsspanne vanzelf weer teruggekomen.
Wat ik wel gemerkt heb dat dit vaker is gebeurd op het moment dat de batterij hoog vermogen geeft voor een bepaalde periode. Misschien dat de batterij te warm word?! Of dat de cellen misschien te warm worden? En dan uitschakelt als beveiliging en om te koelen.
Zie plaatjes hieronder, en hoop dat het een te zien in. Zie ook flatline accu terwijl er productie is, en batterij niet laadt.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zojuist bovenstaande ook gemeld aan home wizard, liep ook nog een aanvraag over het uitschakelen van de aardlek.
Dringend verzoek gedaan te swappen, daar ook de eerste update al mislukt was, dit is op afstand wel opgelost, 1 bitje was omgevallen.
Er is geen touw aan vast te knopen wanneer de accu "dood" valt, lijkt meestal bij het laden met pv stroom. hoeft niet met vol vermogen, kan continue zijn, maar is vaker met wisselende bewolking.

Zojuit iets anders geprobeerd, de router opnieuw opgestart, kan toeval zijn maar de accu ging weer gewoon werken.
Ik werk sinds gisteren met vaste ip adressen om die twijfels weg te halen. helaas is dit het ook niet.

Heeft een van jullie ook al eens de router opnieuw opgestart, dan zou het een wifi/software ding zijn.

panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:15
Bij mij "crashte" de batterij elke keer bij langere momenten van 800w terugleveren. Na een uur niks te doen ging de batterij ineens weer werken (tenzij er dan nog steeds 800w vraag was). Maar inmiddels vandaag de nieuwe ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 04-06 09:13
Apenkooi schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:35:
Als de stroom uitvalt omdat bijvoorbeeld een één of andere pipo met z’n graafmachine een kabel kapottrekt gaat alle energie van batterijen/zonnepanelen/windturbines de verbruikers achter de breuk in tot het domweg te kort is.
Ehh, wat bedoel je daarmee? Wat ik altijd begrepen heb is dat installaties die energie leveren (zoals PV en/of batterij) 'meteen', fysiek (met een relais), moeten uitschakelen als er 'iets' is met de spanning (wegvallen, of frequentie buiten specs). Dus als die kabel kapotgetrokken wordt, is het effect op je omvormer (van PV en/of batterij) toch vrijwel hetzelfde als wanneer je de stekker eruit trekt, of met een smart socket afschakelt?

In principe zouden alle apparaten hier 'gewoon' tegen moeten kunnen, al zijn ze niet ontworpen om dit dagelijks (meerdere malen) te kunnen doorstaan.

Ik meen dat Enphase Gateways van een bepaalde serie gevoelig waren voor defect raken na een/enkele stroomonderbrekingen. Hopelijk overleeft een HW-batterij gewoon een handjevol stroomonderbrekingen, óók als dat tijdens vol laden of ontladen gebeurt.

De stekker eruit trekken (of je smart socket afschakelen) als de batterij door een storing inactief is zou sowieso geen kwaad moeten kunnen, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
a2aan schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:50:
[...]
De stekker eruit trekken (of je smart socket afschakelen) als de batterij door een storing inactief is zou sowieso geen kwaad moeten kunnen, lijkt me.
Mee ens, de plug-in batetrij moet idiotproof zijn...Wordt immers verkocht als 'door een leek aan te sluiten dmv een stekker', dan moet je er ook rekening mee houden dat die/een 'idiot' die stekker er gewoon uittrekt, het is immers 'maar een stekker'...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Beta Versie 1.0108 uitgebracht voor PIB

Er is een nieuwe Beta versie uitgebracht voor de PIB. Zie hieronder de notes hierbij horende. Versie 1.0107 is niet uitgebracht. Opgenomen in TS.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2JE-J_zHcE75W7tIIw-M2QihkO8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QQLeBmE7ecZYI5SKucMrCS1e.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 03-06-2025 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simonmdejong
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-06 13:29

simonmdejong

Blaat

bij mij staat de nieuwe beta al op 1 van de 2 batterijen, de 2e, die nu 2 weken mee draait heb ik al aangemeld voor beta updates maar tot op heden nog geen update ontvangen. Werkt verder wel prima samen hoor ondanks de verschullende firmware versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
Devke schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:03:

Beta Versie 1.0108 uitgebracht voor PIB

Er is een nieuwe Beta versie uitgebracht voor de PIB. Zie hieronder de notes hierbij horende. Versie 1.0107 is niet uitgebracht. Opgenomen in TS.

[Afbeelding]
De batterij was automatisch naar deze versie geüpdatet. P1 is hetzelfde gebleven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:06
GL007 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:45:
[...]

De batterij was automatisch naar deze versie geüpdatet. P1 is hetzelfde gebleven
Hier ook inderdaad, ik heb mijn tweede batterij nu ook aangemeld voor de bèta.
Ik twijfel echter of ik mijn P1 al heb aangemeld, wat is de nieuwste bèta voor de P1?

BMW 330D + Nissan Leaf. Woning uit 1900, nul-op-de-meter/gasloos dmv 57 zonnepanelen en een 11kW Hitachi WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blankie2404
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 03-06 13:52
Even een hele domme vraag, ik wil de RTE berekening gebruiken van gielz, echter zie ik niet waar ik de code voor de RTE templates moet plaatsen :-) Kan iemand deze N00b in de juiste richting wijzen?
Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
blackmore87 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:48:
[...]

Hier ook inderdaad, ik heb mijn tweede batterij nu ook aangemeld voor de bèta.
Ik twijfel echter of ik mijn P1 al heb aangemeld, wat is de nieuwste bèta voor de P1?
6.0201 voor de P1 meter. In de TS wordt bijgehouden welke versies de revue al gepasseerd zijn, welke nooit gereleased zijn en welke wel de eindstreep hebben gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:45:
[...]

Worden automatisch gepushed. Behalve als HW het expliciet aangeeft. De P1 beta moest je zelf installeren. Doen ze denk ik als de impact wat groter is zodat je zelf nog de keus hebt (aanname van mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:06
Devke schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:00:
[...]

6.0201 voor de P1 meter. In de TS wordt bijgehouden welke versies de revue al gepasseerd zijn, welke nooit gereleased zijn en welke wel de eindstreep hebben gehaald.
Dankjewel! Dan zit mijn P1 meter ook in het bèta programma :)

BMW 330D + Nissan Leaf. Woning uit 1900, nul-op-de-meter/gasloos dmv 57 zonnepanelen en een 11kW Hitachi WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
blankie2404 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:52:
Even een hele domme vraag, ik wil de RTE berekening gebruiken van gielz, echter zie ik niet waar ik de code voor de RTE templates moet plaatsen :-) Kan iemand deze N00b in de juiste richting wijzen?
Alvast bedankt.
Volg je zijn post in de TS? Ik denk dat je ze moet plaatsen in een helper even uit mijn kop. Instellingen -> Apparaten en Diensten -> Helpers -> Helper aanmaken (onder in scherm) -> Template -> Template een Sensor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
blackmore87 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:02:
[...]

Dankjewel! Dan zit mijn P1 meter ook in het bèta programma :)
Graag gedaan. Als je de batterij kunt sturen (in HA of Homey) was dat ook een check geweest. Dat kan nog niet in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpcatcher
Vahalis schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:52:
[...]

Even de TS lezen en/of zoeken op SOC drift.
thanks.
toch heb ik geen melding gehad / gezien. (het is ook wel eens overdag gebeurd dat ik wel in de app keek)
misschien tip voor aanvulling in de tijdlijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9gDDmcIIbW6ITF_Wheeu4bfpAb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EeqBJdftF0c6coP8oHPPJeiB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
carpcatcher schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:10:
[...]

thanks.
toch heb ik geen melding gehad / gezien. (het is ook wel eens overdag gebeurd dat ik wel in de app keek)
misschien tip voor aanvulling in de tijdlijn.

[Afbeelding]
Stond al in de TS 😊. Of bedoel je iets anders?

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 03-06-2025 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Ik denk dat ik wellicht een plek heb voor de accu's :

In een te brede radiatorombouw in de logeerkamer.
ik zal hem wat dieper moeten maken: is nu 20 cm + 10 afstand van de muur, dus moet dan minimaal 30 cm worden.

Ruimte is zo'n 80cm breed dus dan hou ik aan beide zijden 20 cm ruimte over. Ombouw is 65 cm hoog, dat zou passen maar dan hou ik geen ruimte meer boven de accu's. Zou dat echt een issue zijn als de warmte wel goed weg kan ?

Uiteraard maak ik een scheiding tussen het deel waar de radiator zit en waar de accu's dan komen...

Of toch maar iets anders verzinnen ? In mijn PC-kamer/kantoortje van 2,5 * 2,5 zit ik er ook niet echt op te wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 04-06 14:41
Jpiek schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:37:
Ik denk dat ik wellicht een plek heb voor de accu's :

In een te brede radiatorombouw in de logeerkamer.
ik zal hem wat dieper moeten maken: is nu 20 cm + 10 afstand van de muur, dus moet dan minimaal 30 cm worden.

Ruimte is zo'n 80cm breed dus dan hou ik aan beide zijden 20 cm ruimte over. Ombouw is 65 cm hoog, dat zou passen maar dan hou ik geen ruimte meer boven de accu's. Zou dat echt een issue zijn als de warmte wel goed weg kan ?

Uiteraard maak ik een scheiding tussen het deel waar de radiator zit en waar de accu's dan komen...

Of toch maar iets anders verzinnen ? In mijn PC-kamer/kantoortje van 2,5 * 2,5 zit ik er ook niet echt op te wachten...
Onder je bureau? Ik zou denk ik hem niet naast een radiator willen hebben hangen. Ee LT convector zou ik wel aandurven als je de aanvoer tempreatuur wat omlaag brengt van de aanvoer temperatuur. Gok dat anders de accu het al snel wat arm krijgt in de winter als die stroom moet leveren voor je warmtepomp en die op zijn beurt het de accu nog warmer laat worden naast een radiator... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Ik kan in de ombouw een afscheiding maken en desnoods isoleren, van het deel waar de radiator zit. Er zit nl een flinke loze ruimte in die ombouw.

En twee van die joekels wil ik ook niet onder mijn bureau hebben. daar staat overigens al een NAS en een UPS...

Ik zou ze nog in de kruipruimte kunnen zetten (krukdroog!)... Alleen kan ik er dan echt niet goed bij als dat nodig is. Extra groep naar de meterkast wordt dan wel heel erg makkelijk, dat dan weer wel !

Zou ik voor een Evapower kiezen zou het wel kunnen : Evapower onderin de meterkast, Eva Mates in de kruipruimte... Ben alleen niet meer heel erg gecharmeerd van de Evapower...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:28

Winkiller

De Mopperpot

Ik ben niet zo nieuwsgierig naar de plek van plaatsing van een PiB hoor >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Je moet hem wel ergens kwijt kunnen anders is het vrij zinloos om überhaubt te denken aan de aanschaf, toch ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:28

Winkiller

De Mopperpot

Jpiek schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:22:
Je moet hem wel ergens kwijt kunnen anders is het vrij zinloos om überhaubt te denken aan de aanschaf, toch ?
Ach ieder huis heeft wel een plekje en waar jij hem neerzet is niet belangrijk voor lezers zoals ik.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jpiek
Winkiller schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:25:
[...]

Ach ieder huis heeft wel een plekje en waar jij hem neerzet is niet belangrijk voor lezers zoals ik.
het staat je geheel vrij om deze berichten over te slaan terwijl ik advies vraag over het ergens veilig kunnen plaatsen van de accu's.... _/-\o_ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

Winkiller schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:25:
[...]

Dat ben ik wel met je eens hoor, maar de vraag begon met een ' kan ie in de ombouw van de radiator of niet' en of dat dan niet te warm wordt. Dus er zat wel een beetje een reden achter.

Maar goed: meten is weten. Je komt er vanzelf achter. Ik heb hem ook iets moeten verplaatsen omdat de nis naast de piano net te warm was. Soit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apenkooi
a2aan schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:50:
[...]

Ehh, wat bedoel je daarmee? Wat ik altijd begrepen heb is dat installaties die energie leveren (zoals PV en/of batterij) 'meteen', fysiek (met een relais), moeten uitschakelen als er 'iets' is met de spanning (wegvallen, of frequentie buiten specs). Dus als die kabel kapotgetrokken wordt, is het effect op je omvormer (van PV en/of batterij) toch vrijwel hetzelfde als wanneer je de stekker eruit trekt, of met een smart socket afschakelt?

In principe zouden alle apparaten hier 'gewoon' tegen moeten kunnen, al zijn ze niet ontworpen om dit dagelijks (meerdere malen) te kunnen doorstaan.

Ik meen dat Enphase Gateways van een bepaalde serie gevoelig waren voor defect raken na een/enkele stroomonderbrekingen. Hopelijk overleeft een HW-batterij gewoon een handjevol stroomonderbrekingen, óók als dat tijdens vol laden of ontladen gebeurt.

Ten eerste grijpt de veiligheid uiteraard in. De spanning is er af voor jij aan de stekker kan likken of er echt geen prik meer op staat.

Maar wat ik bedoel te zeggen is dat als buiten je huis de spanning weg valt je gebruikers in huis de energie absorberen die de batterij levert. Zeg een blusweerstand. Als je de stekker er vol vermogen uittrekt kan die energie nergens heen. En dat vind je omvormer minder fijn. Het werkt wel, maar wees niet verbaast dat er na een paar keer magische rook uit komt.

Uitschakelen bij een storing? Een Belgische reset kan werken als al het andere niet werkt. Maar afsluiten zoals bedacht door de fabrikant is altijd beter. Sowieso op afstand weet je niet wat aan de hand is. Misschien laat de firewall van de camping de data niet door. Het is in dit topic al een paar keer voorbij gekomen dat de app iets wel of niet laat zien terwijl de batterij gewoon z’n kunstje doet. Eerst zelf even kijken bij het apparaat heeft altijd de voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 04-06 09:13
Apenkooi schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:58:
Maar wat ik bedoel te zeggen is dat als buiten je huis de spanning weg valt je gebruikers in huis de energie absorberen die de batterij levert. Zeg een blusweerstand. Als je de stekker er vol vermogen uittrekt kan die energie nergens heen. En dat vind je omvormer minder fijn. Het werkt wel, maar wees niet verbaast dat er na een paar keer magische rook uit komt.
Misschien zie ik iets over het hoofd, maar als in de straat de spanning eraf gaat, dan zorgt het relais ervoor dat de omvormer van het net wordt losgekoppeld. Dat is, geredeneerd vanuit de omvormer, toch precies hetzelfde? Die was op vol vermogen aan het leveren, en kan zijn energie nergens meer kwijt. Of maken die paar milliseconden tussen het wegvallen van de spanning in de straat en het omschakelen van het relais een heel groot verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Offtopic: Is er iemand die een PIB heeft of meerdere en werkt met een laadpaal van Peblar? Deze laadpaal werkt voor loadbalancing namelijk met de P1 meter van HW. Ik wil even weten hoe goed dit werkt gezien de p1 issues die er soms zijn. Mag via een DM

[ Voor 17% gewijzigd door Devke op 03-06-2025 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:42
Devke schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 16:44:
Offtopic: Is er iemand die een PIB heeft of meerdere en werkt met een laadpaal van Peblar? Deze laadpaal werkt voor loadbalancing namelijk met de P1 meter van HW. Ik wil even weten hoe goed dit werkt gezien de p1 issues die er soms zijn. Mag via een DM
Geen Peblar, maar volgende week wel een V2C Trydan gekoppeld aan de HW P1 meter. Ik heb alvast een 2e P1 meter draaien (2e huis aangemaakt in de app) waar de laadpaal aan komt zodat de 1e P1 meter alleen de PIB’s en de rest van het HW spul heeft en Homey…

Acties:
  • 0 Henk 'm!
easywoods schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 16:55:
[...]

Geen Peblar, maar volgende week wel een V2C Trydan gekoppeld aan de HW P1 meter. Ik heb alvast een 2e P1 meter draaien (2e huis aangemaakt in de app) waar de laadpaal aan komt zodat de 1e P1 meter alleen de PIB’s en de rest van het HW spul heeft en Homey…
Oke is een oplossing. Deze zal dus wel moeten kijken naar de 1e p1 meter voor load balancing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easywoods
Devke schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 16:58:
[...]

Oke is een oplossing. Deze zal dus wel moeten kijken naar de 1e p1 meter voor load balancing.
Hoezo dat? Beide p1 meters genereren dezelfde data….

Acties:
  • 0 Henk 'm!
easywoods schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:00:
[...]

Hoezo dat? Beide p1 meters genereren dezelfde data….
Ah dan begreep ik hem even verkeerd. Je hebt ze op een splitter zitten neem ik aan. Dan zou het in de app ook niet tot verkeerde data mogen lijden. Ben benieuwd naar de werking. Ik heb nog wel ruimte maar voor het geval dat, dan is er een oplossing. Thnx.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• easywoods
Devke schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:04:
[...]

Ah dan begreep ik hem even verkeerd. Je hebt ze op een splitter zitten neem ik aan. Dan zou het in de app ook niet tot verkeerde data mogen lijden. Ben benieuwd naar de werking. Ik heb nog wel ruimte maar voor het geval dat, dan is er een oplossing. Thnx.
Ah, ja… fictief 2e huis beter gezegd… beide P1 meters hangen naast elkaar in dezelfde splitter inderdaad 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-06 07:19

elsinga

=8-)

elsinga schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 09:03:
Toch maar even hier posten...

Na ontvangst van mijn PiB ging de backlight van mijn HW display kapot. Netjes van HW een code gekregen om gratis een nieuwe te bestellen in hun shop. Toen E447 en gisteren de batterij omgeruild, prima geregeld. Maar nu weer mijn (nieuwe) display een kapot backlight. Nou kan 2x display kapot paar uur na installatie van een PiB nog toeval zijn, maar toch... Technisch kan ik me hier niets bij voorstellen trouwens.

Wie heeft dit ook meegemaakt?
Inmiddels heeft HW me (alweer) een code voor een vervangend display gemaild. Aangezien ik nu al een PiB heb draaien zou die het na installeren moeten blijven doen. En zo niet, dan kan het niet anders dan een software bug zijn, die iets doet met de aansturing van het backlight... Gezien de korte magic smoke geur die ik wel rook zou dat ook een overspanning richting backlight of zo kunnen zijn. Ik ga de helderheid op de nieuwe in elk geval op laag zetten.

Aangezien een reset niet helpt ben ik wel benieuwd of een firmware update dat wel zou doen. Ik bewaar de defecte dus om dat in de toekomst te kunnen testen. De eerste defecte ligt uit elkaar, daar kon ik intern zo niets aan herkennen waardoor het fout was gegaan.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:46

fxs81

Julianadorp

elsinga schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:17:
[...]

Inmiddels heeft HW me (alweer) een code voor een vervangend display gemaild. Aangezien ik nu al een PiB heb draaien zou die het na installeren moeten blijven doen. En zo niet, dan kan het niet anders dan een software bug zijn, die iets doet met de aansturing van het backlight... Gezien de korte magic smoke geur die ik wel rook zou dat ook een overspanning richting backlight of zo kunnen zijn. Ik ga de helderheid op de nieuwe in elk geval op laag zetten.

Aangezien een reset niet helpt ben ik wel benieuwd of een firmware update dat wel zou doen. Ik bewaar de defecte dus om dat in de toekomst te kunnen testen. De eerste defecte ligt uit elkaar, daar kon ik intern zo niets aan herkennen waardoor het fout was gegaan.
Mijn 1e display kwam binnen met een verkeerd gelijmde glasplaat (lijm was aan de achterkant doorgelopen leek het wel) en gaf een rasterbeeld, de nieuwe doet het wel goed. Ik denk niet dat de pib er iets mee te maken heeft aangezien het display alleen maar data weergeeft die het van HW krijgt en geen directe koppeling heeft met de apparatuur. Nadeel was dat ik hem via Vattenfall met punten had gekocht en het omruilen bij Vattenfall dus bijna 2 weken duurde. De nieuwe draait hier trouwens alweer een halfjaar vlekkeloos op gemiddelde helderheid.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
[...]

De voeding van de display is in orde.?? En is deze voeding door HW geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:15
[...]

Ik heb inmiddels de vervangende display ontvangen en geïnstalleerd. De defecte had dezelfde soort helderheid problemen als jij. Geen problemen alles werkt naar behoren.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:35
Hier helaas wat slecht nieuws. De vervangende PB is vorige week binnen gekomen, maar was meteen defect met E4xx codes.
Daarnaast een grote kras op de behuizing en een melding voor updaten die vervolgens niet uit te voeren was.
Ik heb iemands retourtje met nog de hardnekkige identiteit "meterkast - weg"

Natuurlijk heb ik meteen via de app gereageerd met codes en foto's, maar helaas vandaag nog geen enkele reactie gezien.

Inmiddels nogmaals ingeschoten via de app, maar de verwachting is dat ik binnen 2 dagen een reactie krijg.

@HomeWizard_NL gaat het wel goed daar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpcatcher
Devke schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:22:
[...]

Stond al in de TS 😊. Of bedoel je iets anders?
Ik bedoel de "Tijdlijn" functie in het menu in de Homewizard app. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip

aip

netappie schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 18:23:

Ik heb iemands retourtje met nog de hardnekkige identiteit "meterkast - weg"
@netappie Op de doos? Of was dat de naam van de PiB op het netwerk?

[ Voor 29% gewijzigd door aip op 03-06-2025 20:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harri
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:10
aip schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:26:
[...]

Op de doos?

Ik heb er ook zoiets opgeschreven bij de bij mij omgeruilde..... (ik geloof retour, maar dat weet ik niet meer). Wel slecht dat ze kennelijk de dozen ook recyclen met dat soort opschriften.
Laten we eerst even de reactie van @netappie afwachten voordat we conclusies gaan trekken dat ze kennelijk de dozen ook recyclen (wat mij persoonlijk niet zou boeien, als hij maar fatsoenlijk verpakt is). Het leek mij dat de PIB de identiteit “meterkast-weg” heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door Harri op 03-06-2025 19:44 ]

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip

aip

Harri schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:35:
[...]

Laten we eerst even de reactie van @netappie afwachten voordat we conclusies gaan trekken dat ze kennelijk de dozen ook recyclen (wat mij persoonlijk niet zou boeien, als hij maar fatsoenlijk verpakt is). Het leek mij dat de PIB de identiteit “meterkast-weg” heeft.
Zou inderdaad kunnen, dan heb ik het verkeerd begrepen. Even wachten. Ik zal mijn post editen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Hmmmm vier keer vandaag dit effect:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4BOMlLA5tfv9e5CR0H5nanBxWSI=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/q6NibeMfKVDc4Iily9Kvoh18.png?f=fotoalbum_medium

Ik moet het toch eens gaan onderzoeken denk ik.

Zijn er meer mensen die dit vaker per dag zien?

Pagina: 1 ... 123 124 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.