Hallo Tweakers, Is er al iemand die heeft geprobeerd de batterij te modificeren? Denk erover grotere cellen te plaatsen, BMS kan hetzelfde blijven. Prijs van losse cellen gaat nog steeds naar beneden.
Groet,
Arend
Groet,
Arend
Maak er maar een mooi artikel over hoe je het gedaan hebt en hoe het bevaltarend20 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 18:25:
Hallo Tweakers, Is er al iemand die heeft geprobeerd de batterij te modificeren? Denk erover grotere cellen te plaatsen, BMS kan hetzelfde blijven. Prijs van losse cellen gaat nog steeds naar beneden.
Groet,
Arend
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Je kunt met 1 batterij maximaal 800 Watt laden en ontladen. Pas bij een 2e kun je samen 1600 Watt laden en na ontgrendeling 1600 Watt ontladen. Ontgrendel je niet dat blijft het 800 Watt per batterij.HE1 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 17:52:
Een collega van me heeft net één enkele hw batterij en geeft aan dat hij bij installatie de optie had deze te ontgrendelen naar meer vermogen. Maar het was toch zo dat één enkele gewoon hard max. 800w ontlaadt en dat de ontgrendeloptie pas speelt bij meer dan één batterij of is hier iets veranderd?
En waarom krijg je de ontgrendel optie uberhaupt bij één batterij en niet bij installatie van een 2e?
Niet beschikbaar.Henkoes schreef op maandag 2 juni 2025 @ 18:02:
Hallo allen.
Is er een efficiency grafiek beschikbaar voor de HW batterij?
Ik heb het idee dat bijvoorbeeld de Enphase batterijen een stuk zuiniger zijn in termen van RTE.
Ook ook op lage vermogens! Het selling point van HW!
Ik gok dat alle / veel tweakers het fijn vinden de garantie op de batterij te behoudenarend20 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 18:25:
Groet,
Arend
[ Voor 17% gewijzigd door Devke op 02-06-2025 18:50 ]
Dan kan je beter iets zelf bouwen met een battery box, BMS en een externe omvormer.arend20 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 18:25:
Groet,
Arend
[ Voor 96% gewijzigd door Devke op 02-06-2025 18:49 ]
Spreek je uit ervaring met Enphase batterijen?Henkoes schreef op maandag 2 juni 2025 @ 18:02:
Hallo allen.
Ik heb het idee dat bijvoorbeeld de Enphase batterijen een stuk zuiniger zijn in termen van RTE.
Heb je alleen al de posts van vandaag gelezen? Dan had je het antwoord al.Henkoes schreef op maandag 2 juni 2025 @ 18:02:
Hallo allen.
Mijn ijskast neemt tussen de 0 en 70w af, in pieken de hele dag door, en dit voor een 0.4kWh per dagcarpcatcher schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:52:
[...]
misschien een beetje offtopic, Via HomeWizard ben ik erachter gekomen dat mijn koelkast (een koel-vriescombinatie van 8 jaar oud) wisselt tussen een verbruik van 70 en 140 watt. (per 15 a 20 min)
Persoonlijk vind ik 70 watt al vrij hoog voor een koelkast, maar eerlijk gezegd weet ik niet goed wat hier als normaal geldt.
Heeft iemand hier ervaring mee of weet wat een typisch verbruik is voor een moderne koel-vriescombi?
Zou het kunnen dat mijn koelkast aan het einde van zijn levensduur komt, of is dit verbruik nog binnen de verwachtingen ? hoelang gaat zoiets mee ?
[Afbeelding]
Zelfde hier, nog niet gemeld.PureCode schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:27:
Ik heb nu al een paar keer meegemaakt dat de app zegt alles is in orde maar de batterij, op het moment dat die of moet laden of moet leveren, op 0 Watt staat. Als ik dan ga kijken zijn alle lampjes uit. Herstarten is de oplossing.
Dir lijkt me toch echt een software bug. En als alle lampjes uit zijn dan moet het toch uit te lezen zijn. Een automatische reboot als dit gedetecteerd wordt zou fijn zijn maar beter natuurlijk oplossen dat het nooit meer gebeurt.
Enig idee of dit al eens gemeld is bij HW en of dit in een toekomstige firmware update wordt opgelost?
Beetje zuur als je op vakantie bent en die batterij 2 weken niets zit te doen.
panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV
ik snap je uitleg niet , je geeft aan bij een 2e na ontgrendeling kan je 1600w ontladen, en bij niet ontladen 800w per batterij...maar dat is x2 batterijen dus ook 1600w.Devke schreef op maandag 2 juni 2025 @ 18:34:
[...]
Je kunt met 1 batterij maximaal 800 Watt laden en ontladen. Pas bij een 2e kun je samen 1600 Watt laden en na ontgrendeling 1600 Watt ontladen. Ontgrendel je niet dat blijft het 800 Watt per batterij.
[ Voor 9% gewijzigd door HE1 op 02-06-2025 20:20 ]
simpel. Als je ontgrendeld kan je uit beide batterijen 800 watt tegelijkertijd halen. Als je niet ontgrendeld 800 watt uit 1 batterij. Ze ontladen om en omHE1 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:19:
[...]
ik snap je uitleg niet , je geeft aan bij een 2e na ontgrendeling kan je 1600w ontladen, en bij niet ontladen 800w per batterij...maar dat is x2 batterijen dus ook 1600w.
en waarom krijg je bij installatie van één batterij uberhaupt de vraag om te ontgrendelen?
[ Voor 24% gewijzigd door winwiz op 02-06-2025 20:24 ]
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Klopt, mits je de vergrendeling eraf haalt. Zonder enige aanpassing zal je niet meer dan 800watt ontladen.HE1 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:19:
[...]
ik snap je uitleg niet , je geeft aan bij een 2e na ontgrendeling kan je 1600w ontladen, en bij niet ontladen 800w per batterij...maar dat is x2 batterijen dus ook 1600w.
en waarom krijg je bij installatie van één batterij uberhaupt de vraag om te ontgrendelen?
70,2 % over de maand mei, de eerste maand bij ons. Daarvoor een 50 cycli bij de eerste eigenaar met een hoger standby verbruik en over de hele gebruiksduur tot nu toe 74,5% rte.Starck schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:35:
[...]
Mijn vorige HW accu (ging stuk, E450) zat rond de 75% RTE.
De nieuwe rond de 70%.
Iemand lager?
[Afbeelding]
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Hoe vaak de compressor aan en uitgaat ligt ook aan hoeveel er in de koelkast staat. Ik heb ergens begin vorig jaar gebeld met de serviceafdeling voor mijn koelvriescombo omdat ik vond dat hij veel te vaak aansloeg. 1 van de eerste vragen was hoe vol hij stond en er zat toen niet veel in. Daags na het boodschappen doen met een 3/4 gevulde koelkast sloeg hij ook veel minder aan. Hoe meer er in staat wat al koel is hoe stabieler de temperatuur blijft.carpcatcher schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:52:
[...]
misschien een beetje offtopic, Via HomeWizard ben ik erachter gekomen dat mijn koelkast (een koel-vriescombinatie van 8 jaar oud) wisselt tussen een verbruik van 70 en 140 watt. (per 15 a 20 min)
Persoonlijk vind ik 70 watt al vrij hoog voor een koelkast, maar eerlijk gezegd weet ik niet goed wat hier als normaal geldt.
Heeft iemand hier ervaring mee of weet wat een typisch verbruik is voor een moderne koel-vriescombi?
Zou het kunnen dat mijn koelkast aan het einde van zijn levensduur komt, of is dit verbruik nog binnen de verwachtingen ? hoelang gaat zoiets mee ?
[Afbeelding]
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB
Krijg je die vraag tijdens het installatie process? Want dat zou dan nieuw zijn.HE1 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:19:
[...]
[ Voor 10% gewijzigd door PeteSplit op 02-06-2025 21:09 ]
LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant
Is dat niet de ontdooi functie om aanvriezen te voorkomen? Ik herken dat wel bij een koelkast die wij in ons vakantiehuisje hebben, die trekt ook 1x per dag een stuk meer, voor een 5-10 minuten.PeteSplit schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:46:
@carpcatcher
Een keer per dag gaat de vrieskast even naar 155W voor extra koeling ?
thanks voor alle info en screenshots.PeteSplit schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:46:
@carpcatcher
Ik heb vorig jaar mijn inbouw koelkast vervangen (de koelkast hield de ingestelde temperatuur niet aan).
Vorige week heb ik mijn vrieskast vervangen. De vrieskast heb ik vervangen, omdat deze een hoog inschakel vermogen had. Elke keer als de vrieskast aan ging, reageerde de HW batterij (PiB) daarop door te ontladen en weer te laden. De inschakelvermogens lagen boven de 250W tot soms zelfs boven de 1000W.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet
Ben wel benieuwd. Onze 18 jaar oude koelkast en vriezer tonen beiden hetzelfde beeld als hieronder en gebruiken per stuk ca 0.4kWh per dag.carpcatcher schreef op maandag 2 juni 2025 @ 22:02:
[...]
thanks voor alle info en screenshots.
ik ga nog eens "HW Energy Socket" bestellen en zien wat me waardes nu zijn. grote kans ook dat het een andere ijskast gaat worden.
Waarom zou je dat doen? Er is vast wel wat restverbruik om af te dekken?Tonny99 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 23:23:
Zo maar een vraag, de zomervakantie zit eraan te komen, wij gaan drie weken naar Italie en ik denk erover om de pib die tijd uit te zetten, wat denken jullie?
Als het je gemoedsrust geeft waarom niet? Ga hier de PIB ook uitschakelen als ik op reis ga.Tonny99 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 23:23:
Zo maar een vraag, de zomervakantie zit eraan te komen, wij gaan drie weken naar Italie en ik denk erover om de pib die tijd uit te zetten, wat denken jullie?
Waar ben je bang voor dat er zou kunnen gebeuren dan?Avenger 2.0 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 06:50:
[...]
Als het je gemoedsrust geeft waarom niet? Ga hier de PIB ook uitschakelen als ik op reis ga.
Weer een ding minder om je zorgen over te maken zodat je ontspannen van je vakantie kan genieten
And that’s the bottom line cause Stone Cold said so
Alles wat een batterij laadt tochArthurMorgan schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 07:00:
[...]
Waar ben je bang voor dat er zou kunnen gebeuren dan?
Haal je ook al je andere apparaten uit het stopcontact?
Ben serieus benieuwd.
[ Voor 4% gewijzigd door ArthurMorgan op 03-06-2025 07:38 ]
Gewoon aanlaten en een energy socket voor de batterij plaatsen zodat je hem op afstand kunt uit en inschakelen. Dit werk perfect.Tonny99 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 23:23:
Ja wel eens gezien. Kijk eens in de app of je dan een melding hebt. Ik zag het icm met de batterij op wifi terugzetten en dan vlak daarna veel vermogen afnemen (koken). Lijkt of hij dan moet stabiliseren weer aan het stroomnet? Draait nog steeds als een zonnetje.JeroenH schreef op maandag 2 juni 2025 @ 22:21:
Ik heb het pas één of twee keer eerder gezien in de drie weken dat ik de PiB heb, maar vandaag zag ik dit twee keer:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
In de situaties zoals te zien in de grafieken is de PiB aan het ontladen, stopt daar plotseling mee zonder dat daar aanleiding voor is, wacht 1½ minuut, en gaat dat héél voorzichtig ontladen met een langzaam oplopend vermogen. In het bovenstde screenshot duurde het bijna tien minuten om weer met 800w te gaan ontladen.
Heeft iemand dit ook wel eens gezien? Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?
Klopt, zo stond mijn PiB gisteravond in alles goed in de app, maar waren de LEDs uit. Leverde ook niet terug (bij 61% lading). Du netjes uitgeschakeld en weer ingeschakeld, daarna deed 'ie het weer als vanouds. Kennelijk een hang-up, maar deze zou door HW prima te detecteren zijn: wel lading, import van stroomnet en niet leveren door de PiB. Of als de PiB dit zelf detecteert kan er ook dan al standaard een herstart gedaan worden.winwiz schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:51:
Het meest vervelende aan alles is dat je geen popup melding in de app krijgt als een van de batterijen in een foutmode staat. Je ziet het toevallig dat je vreemd gedrag ziet ... @HomeWizard_NL
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Uit de startpostGL007 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 07:46:
[...]
Gewoon aanlaten en een energy socket voor de batterij plaatsen zodat je hem op afstand kunt uit en inschakelen. Dit werk perfect.
Kan ik met een Energy Socket de batterij aan en uitschakelen?
Dit is in principe mogelijk maar wordt afgeraden door Homewizard! De batterij heeft een BMS (Battery Management System). Dit systeem zorgt o.a. voor de bewaking van cellen en verschillende sensoren die in de batterij zitten ter beveiliging van de batterij. Je hebt een veel grotere kans om de batterij te beschadigen en een onveilige situatie te creëren. Niet doen dus!
Leuk verhaal maar als jij op de camping zit en de batterij valt uit dan wil ik kunnen uitschakelen en weer in schakelen. Verder bij een actieve brandmelding in de ruimte waar de batterij staat dan gaat hij bij mij uit.
[ Voor 26% gewijzigd door GL007 op 03-06-2025 08:29 ]
Als je dat uitschakelen via Energy Socket alleen gebruikt wanneer je wegens storing fysiek de hoofdschakelaar van de batterij zou moeten uitschakelen, dan zie ik geen probleem.
Fun while it lasted: World Community Grid!
Dat kan ik dus niet (eenvoudig) omdat de batterij afgekoppeld is van internet. Als het vaker zou gaan gebeuren ga ik wel verder op onderzoek uit. Nu ik hoor dat het anderen het ook wel eens hebben maak ik me niet zo'n zorgen, het zal wel een "voorzichtigheidsdingetje" zijn.Devke schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 07:55:
Ja wel eens gezien. Kijk eens in de app of je dan een melding hebt.
Zolang het niet te vaak gebeurt laat ik het gaan. In de situatie dat de volle 800 watt nodig is kost zo'n geintje nog geen 70 Wh, daar kan ik mee leven, en in situaties met minder vermogensvraag dus nog minder dan dat.Ik zag het icm met de batterij op wifi terugzetten en dan vlak daarna veel vermogen afnemen (koken). Lijkt of hij dan moet stabiliseren weer aan het stroomnet? Draait nog steeds als een zonnetje.
Door de PiB hebben wij bij onze vorige vakantie in 5 weken tijd nog niet eens 1kWh van het net genomen, juist erg leuk om te zien hoe het geheel NOM draait. Ik maakte me er juist nul zorgen over!Tonny99 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 23:23:
Dank voor jullie inzichten, hij blijft gewoon aan.HikariMisako schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:48:
[...]
Door de PiB hebben wij bij onze vorige vakantie in 5 weken tijd nog niet eens 1kWh van het net genomen, juist erg leuk om te zien hoe het geheel NOM draait. Ik maakte me er juist nul zorgen over!
Als de PiB in storing staat, dan is deze geheel niet actief. Het schakelen terwijl de PiB aan het laden of ontladen is, dat lijkt mij schadelijk. Maar het schakelen terwijl deze niet laadt of ontlaadt zou in ieder geval voor de omvormer geen kwaad mogen kunnen, want die doet dan niets.ManS-H schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:44:
[quote]GL007 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 07:46:
[...]
Gewoon aanlaten en een energy socket voor de batterij plaatsen zodat je hem op afstand kunt uit en inschakelen. Dit werk perfect.
[/quot
Leuke methode, spreekt mij ook wel aan. Alleen werd dit door Homewizard hier in het forum toch afgeraden.
gistermiddag hier ook, en vast ip maakte dus geen verschil.Starck schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:03:
Hier vannacht ook ineens een inactieve batterij.
Hier ook vast ip en gepinned aan het accesspoint. Wifi lijkt mij niet het probleem idd.carpcatcher schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:24:
[...]
gistermiddag hier ook, en vast ip maakte dus geen verschil.
(vermoede ik al met een dhcp leasetime van 365 dagen)
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Ja dit is wel vrij normaal, waarschijnlijk is dit gedrag weg na een paar keer volledig laden en ontladen.Magic schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:41:
Ik heb mijn batterij nu 1,5 week en hoewel mijn batterij op zich prima werkt, heb ik nu al 2x gezien dat hij 'snachts direct na het leegraken meteen 0,25kwh met 800 watt uit het net begint te trekken.
Ik snap dat hij af en toe moet bijladen op het moment dat hij een langere tijd geen lading heeft ontvangen, maar direct na het "leegraken" vind ik wel bijzonder. Is dit normaal gedrag?
ik heb dit ook al meerdere keren gezien. niet leuk voor de stats, maar misschien nodig voor de accu ? blijft vreemd gedrag naar mijn idee.Magic schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:41: ik nu al 2x gezien dat hij 'snachts direct na het leegraken meteen 0,25kwh met 800 watt uit het net begint te trekken.
Even de TS lezen en/of zoeken op SOC drift.carpcatcher schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:45:
[...]
ik heb dit ook al meerdere keren gezien. niet leuk voor de stats, maar misschien nodig voor de accu ? blijft vreemd gedrag naar mijn idee.
[Afbeelding]
Ik denk dat dit niet zo gesteld kan worden. Het standby gebruik per batterij is anders. Als een batterij op standby gaat blijft het hoofdrelais nog ca 30 minuten actief en ook de ventilaroren blijven dan draaien en samen is dat gebruik ca 7W. Pas na die 30 minuten ga het gebruik naar 1 watt. Die 30 minuten periode hebben ze later ingevoerd in een mislukte poging om het wilde schakelgedrag bij snel wisselende vermogens vraag te verhelpen.Aardedraadje schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:47:
Standbyverbruik accu's. De afgelopen dagen is dynamisch vrij goedkoop (wat piekjes daargelaten) en staan de batterijen veel in Standby. Nu valt me wat op.
Zie hier de gecombineerde SoC van mijn 4 batterijen afgelopen 24 uur. Elk dipje is 0,25%, ofwel een batterij die 1% zakt in de SoC.
[Afbeelding]
Als we een bruikbare capaciteit van 2,484 kWh aanhouden voor de PiB dan betekent 1% verlies over 4 batterijen per 24u een verbruik van 99,36 Wh.
Het opgegeven standbyverbruik door HW is 1W per batterij ofwel 96 Wh voor 4 batterijen over 24 uur.
Dat lijkt dus aardig te kloppen en de SoC weerspiegelt dit standbyverbruik netjes.
Dat is niet echt standby van de batterij in zijn geheel. De omvormer is dan nog even standby (inderdaad om de reden die je beschrijft) en de energie voor de ventilatoren en omvormer haalt hij dan van het net. Daarom registreert hij import op dat moment. Als de batterij in zijn geheel standby is, staat de omvormer uit.hanev001 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:10:
[...]
Ik denk dat dit niet zo gesteld kan worden. Het standby gebruik per batterij is anders. Als een batterij op standby gaat blijft het hoofdrelais nog ca 30 minuten actief en ook de ventilaroren blijven dan draaien en samen is dat gebruik ca 7W. Pas na die 30 minuten ga het gebruik naar 1 watt. Die 30 minuten periode hebben ze later ingevoerd in een mislukte poging om het wilde schakelgedrag bij snel wisselende vermogens vraag te verhelpen.
Het is dus afhankelijk van hoeveel batterijen er in een periode actief zijn geweest en dus die standby periode hebben gehad.
Dit fenomeen heb ik ook meerdere keren mogen meemaken. En elke keer een herstart gegeven.PureCode schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:27:
Ik heb nu al een paar keer meegemaakt dat de app zegt alles is in orde maar de batterij, op het moment dat die of moet laden of moet leveren, op 0 Watt staat. Als ik dan ga kijken zijn alle lampjes uit. Herstarten is de oplossing.
Dir lijkt me toch echt een software bug. En als alle lampjes uit zijn dan moet het toch uit te lezen zijn. Een automatische reboot als dit gedetecteerd wordt zou fijn zijn maar beter natuurlijk oplossen dat het nooit meer gebeurt.
Enig idee of dit al eens gemeld is bij HW en of dit in een toekomstige firmware update wordt opgelost?
Beetje zuur als je op vakantie bent en die batterij 2 weken niets zit te doen.
Het punt is dat je niet met 1 watt standby gebruik per uur kan rekenen omdat afhankelijk van de activiteit de batterij elke keer in die 30 minuten periode gaat.Aardedraadje schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:20:
[...]
Dat is niet echt standby van de batterij in zijn geheel. De omvormer is dan nog even standby (inderdaad om de reden die je beschrijft) en de energie voor de ventilatoren en omvormer haalt hij dan van het net. Daarom registreert hij import op dat moment. Als de batterij in zijn geheel standby is, staat de omvormer uit.
Deze 1W, dus daadwerkelijk de hele batterij standby en alleen nog Wi-Fi actief, komt direct uit de batterijen. Waarbij de SoC dus netjes meedaalt.
Wellicht als je het als systeem gaat gebruiken om de accu aan te sturen, incidenteel mag toch geen probleem zijn ? Bij een stroomuitval gebeurt namelijk exact hetzelfde...ManS-H schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:44:
[quote]GL007 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 07:46:
[...]
[/quot
Leuke methode, spreekt mij ook wel aan. Alleen werd dit door Homewizard hier in het forum toch afgeraden.
Nope, in één keer de aansluiting onderbreken is wat anders dan wegvloeien.Jpiek schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:48:
[...]
Wellicht als je het als systeem gaat gebruiken om de accu aan te sturen, incidenteel mag toch geen probleem zijn ? Bij een stroomuitval gebeurt namelijk exact hetzelfde...
Zit wat in, hangt er dus ook vanaf hoe zo'n tussenstekker de boel uitzet. Zou die én fase én nul onderbreken ? Daar geloof ik niet zo in...Apenkooi schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:24:
[...]
Nope, in één keer de aansluiting onderbreken is wat anders dan wegvloeien.
Wat de tussenstukken uitschakelde is afhankelijk hoe om je deze in het wcd stop.Jpiek schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:26:
[...]
Zit wat in, hangt er dus ook vanaf hoe zo'n tussenstekker de boel uitzet. Zou die én fase én nul onderbreken ? Daar geloof ik niet zo in...
Als de stroom uitvalt omdat bijvoorbeeld een één of andere pipo met z’n graafmachine een kabel kapottrekt gaat alle energie van batterijen/zonnepanelen/windturbines de verbruikers achter de breuk in tot het domweg te kort is. (Duurt niet heel lang) Als je een batterij die staat te leven opeens gaat onderbreken kan die energie nergens heen. Vind de omvormer niet heel fijn. Vergelijk het met rennen door de gang, en ik smijt opeens een deur voor je dicht. Gaat zeer doen, of niet dan?Jpiek schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:26:
[...]
Zit wat in, hangt er dus ook vanaf hoe zo'n tussenstekker de boel uitzet. Zou die én fase én nul onderbreken ? Daar geloof ik niet zo in...
Jpiek schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:48:
[...]
Om op afstand de accu eens uit storing te krijgen zou ik niet zo zwaar aan tillen. En als je hem dagelijks stroomloos moet maken om hem uit storing te krijgen is er sowieso iets niet goed met het ding lijkt me...
Zojuist bovenstaande ook gemeld aan home wizard, liep ook nog een aanvraag over het uitschakelen van de aardlek.Daniel28 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:28:
[...]
Dit fenomeen heb ik ook meerdere keren mogen meemaken. En elke keer een herstart gegeven.
Tot ik gister niet thuis was en mijn partner mij in de avond attendeerde dat de lampjes allemaal uit waren gegaan net voor ze weg moest. En er niet op heeft geacteerd. Ben gaan kijken in de app, en kon aan de hand van de app vertellen hoe laat ze weg ging. De batterij is na een bepaalde tijdsspanne vanzelf weer teruggekomen.
Wat ik wel gemerkt heb dat dit vaker is gebeurd op het moment dat de batterij hoog vermogen geeft voor een bepaalde periode. Misschien dat de batterij te warm word?! Of dat de cellen misschien te warm worden? En dan uitschakelt als beveiliging en om te koelen.
Zie plaatjes hieronder, en hoop dat het een te zien in. Zie ook flatline accu terwijl er productie is, en batterij niet laadt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV
Ehh, wat bedoel je daarmee? Wat ik altijd begrepen heb is dat installaties die energie leveren (zoals PV en/of batterij) 'meteen', fysiek (met een relais), moeten uitschakelen als er 'iets' is met de spanning (wegvallen, of frequentie buiten specs). Dus als die kabel kapotgetrokken wordt, is het effect op je omvormer (van PV en/of batterij) toch vrijwel hetzelfde als wanneer je de stekker eruit trekt, of met een smart socket afschakelt?Apenkooi schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:35:
Als de stroom uitvalt omdat bijvoorbeeld een één of andere pipo met z’n graafmachine een kabel kapottrekt gaat alle energie van batterijen/zonnepanelen/windturbines de verbruikers achter de breuk in tot het domweg te kort is.
Mee ens, de plug-in batetrij moet idiotproof zijn...Wordt immers verkocht als 'door een leek aan te sluiten dmv een stekker', dan moet je er ook rekening mee houden dat die/een 'idiot' die stekker er gewoon uittrekt, het is immers 'maar een stekker'...a2aan schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:50:
[...]
De stekker eruit trekken (of je smart socket afschakelen) als de batterij door een storing inactief is zou sowieso geen kwaad moeten kunnen, lijkt me.
[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 03-06-2025 13:08 ]
De batterij was automatisch naar deze versie geüpdatet. P1 is hetzelfde geblevenDevke schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:03:Beta Versie 1.0108 uitgebracht voor PIB
Er is een nieuwe Beta versie uitgebracht voor de PIB. Zie hieronder de notes hierbij horende. Versie 1.0107 is niet uitgebracht. Opgenomen in TS.
[Afbeelding]
Hier ook inderdaad, ik heb mijn tweede batterij nu ook aangemeld voor de bèta.GL007 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:45:
[...]
De batterij was automatisch naar deze versie geüpdatet. P1 is hetzelfde gebleven
BMW 330D + Nissan Leaf. Woning uit 1900, nul-op-de-meter/gasloos dmv 57 zonnepanelen en een 11kW Hitachi WP.
6.0201 voor de P1 meter. In de TS wordt bijgehouden welke versies de revue al gepasseerd zijn, welke nooit gereleased zijn en welke wel de eindstreep hebben gehaald.blackmore87 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:48:
[...]
Hier ook inderdaad, ik heb mijn tweede batterij nu ook aangemeld voor de bèta.
Ik twijfel echter of ik mijn P1 al heb aangemeld, wat is de nieuwste bèta voor de P1?
Worden automatisch gepushed. Behalve als HW het expliciet aangeeft. De P1 beta moest je zelf installeren. Doen ze denk ik als de impact wat groter is zodat je zelf nog de keus hebt (aanname van mij).GL007 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:45:
[...]
De batterij was automatisch naar deze versie geüpdatet. P1 is hetzelfde gebleven
Dankjewel! Dan zit mijn P1 meter ook in het bèta programmaDevke schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:00:
[...]
6.0201 voor de P1 meter. In de TS wordt bijgehouden welke versies de revue al gepasseerd zijn, welke nooit gereleased zijn en welke wel de eindstreep hebben gehaald.
BMW 330D + Nissan Leaf. Woning uit 1900, nul-op-de-meter/gasloos dmv 57 zonnepanelen en een 11kW Hitachi WP.
Volg je zijn post in de TS? Ik denk dat je ze moet plaatsen in een helper even uit mijn kop. Instellingen -> Apparaten en Diensten -> Helpers -> Helper aanmaken (onder in scherm) -> Template -> Template een Sensor.blankie2404 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:52:
Even een hele domme vraag, ik wil de RTE berekening gebruiken van gielz, echter zie ik niet waar ik de code voor de RTE templates moet plaatsen :-) Kan iemand deze N00b in de juiste richting wijzen?
Alvast bedankt.
Graag gedaan. Als je de batterij kunt sturen (in HA of Homey) was dat ook een check geweest. Dat kan nog niet in de app.blackmore87 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:02:
[...]
Dankjewel! Dan zit mijn P1 meter ook in het bèta programma
thanks.
Stond al in de TS 😊. Of bedoel je iets anders?carpcatcher schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:10:
[...]
thanks.
toch heb ik geen melding gehad / gezien. (het is ook wel eens overdag gebeurd dat ik wel in de app keek)
misschien tip voor aanvulling in de tijdlijn.
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 03-06-2025 14:24 ]
[ Voor 98% gewijzigd door Devke op 03-06-2025 14:23 ]
Onder je bureau? Ik zou denk ik hem niet naast een radiator willen hebben hangen. Ee LT convector zou ik wel aandurven als je de aanvoer tempreatuur wat omlaag brengt van de aanvoer temperatuur. Gok dat anders de accu het al snel wat arm krijgt in de winter als die stroom moet leveren voor je warmtepomp en die op zijn beurt het de accu nog warmer laat worden naast een radiator...Jpiek schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:37:
Ik denk dat ik wellicht een plek heb voor de accu's :
In een te brede radiatorombouw in de logeerkamer.
ik zal hem wat dieper moeten maken: is nu 20 cm + 10 afstand van de muur, dus moet dan minimaal 30 cm worden.
Ruimte is zo'n 80cm breed dus dan hou ik aan beide zijden 20 cm ruimte over. Ombouw is 65 cm hoog, dat zou passen maar dan hou ik geen ruimte meer boven de accu's. Zou dat echt een issue zijn als de warmte wel goed weg kan ?
Uiteraard maak ik een scheiding tussen het deel waar de radiator zit en waar de accu's dan komen...
Of toch maar iets anders verzinnen ? In mijn PC-kamer/kantoortje van 2,5 * 2,5 zit ik er ook niet echt op te wachten...
Ach ieder huis heeft wel een plekje en waar jij hem neerzet is niet belangrijk voor lezers zoals ik.Jpiek schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:22:
Je moet hem wel ergens kwijt kunnen anders is het vrij zinloos om überhaubt te denken aan de aanschaf, toch ?
het staat je geheel vrij om deze berichten over te slaan terwijl ik advies vraag over het ergens veilig kunnen plaatsen van de accu's....Winkiller schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:25:
[...]
Ach ieder huis heeft wel een plekje en waar jij hem neerzet is niet belangrijk voor lezers zoals ik.
Dat ben ik wel met je eens hoor, maar de vraag begon met een ' kan ie in de ombouw van de radiator of niet' en of dat dan niet te warm wordt. Dus er zat wel een beetje een reden achter.Winkiller schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:25:
[...]
Ach ieder huis heeft wel een plekje en waar jij hem neerzet is niet belangrijk voor lezers zoals ik.
Ten eerste grijpt de veiligheid uiteraard in. De spanning is er af voor jij aan de stekker kan likken of er echt geen prik meer op staat.a2aan schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:50:
[...]
Ehh, wat bedoel je daarmee? Wat ik altijd begrepen heb is dat installaties die energie leveren (zoals PV en/of batterij) 'meteen', fysiek (met een relais), moeten uitschakelen als er 'iets' is met de spanning (wegvallen, of frequentie buiten specs). Dus als die kabel kapotgetrokken wordt, is het effect op je omvormer (van PV en/of batterij) toch vrijwel hetzelfde als wanneer je de stekker eruit trekt, of met een smart socket afschakelt?
In principe zouden alle apparaten hier 'gewoon' tegen moeten kunnen, al zijn ze niet ontworpen om dit dagelijks (meerdere malen) te kunnen doorstaan.
Ik meen dat Enphase Gateways van een bepaalde serie gevoelig waren voor defect raken na een/enkele stroomonderbrekingen. Hopelijk overleeft een HW-batterij gewoon een handjevol stroomonderbrekingen, óók als dat tijdens vol laden of ontladen gebeurt.
De stekker eruit trekken (of je smart socket afschakelen) als de batterij door een storing inactief is zou sowieso geen kwaad moeten kunnen, lijkt me.
Misschien zie ik iets over het hoofd, maar als in de straat de spanning eraf gaat, dan zorgt het relais ervoor dat de omvormer van het net wordt losgekoppeld. Dat is, geredeneerd vanuit de omvormer, toch precies hetzelfde? Die was op vol vermogen aan het leveren, en kan zijn energie nergens meer kwijt. Of maken die paar milliseconden tussen het wegvallen van de spanning in de straat en het omschakelen van het relais een heel groot verschil?Apenkooi schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:58:
Maar wat ik bedoel te zeggen is dat als buiten je huis de spanning weg valt je gebruikers in huis de energie absorberen die de batterij levert. Zeg een blusweerstand. Als je de stekker er vol vermogen uittrekt kan die energie nergens heen. En dat vind je omvormer minder fijn. Het werkt wel, maar wees niet verbaast dat er na een paar keer magische rook uit komt.
[ Voor 17% gewijzigd door Devke op 03-06-2025 16:45 ]
Geen Peblar, maar volgende week wel een V2C Trydan gekoppeld aan de HW P1 meter. Ik heb alvast een 2e P1 meter draaien (2e huis aangemaakt in de app) waar de laadpaal aan komt zodat de 1e P1 meter alleen de PIB’s en de rest van het HW spul heeft en Homey…Devke schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 16:44:
Offtopic: Is er iemand die een PIB heeft of meerdere en werkt met een laadpaal van Peblar? Deze laadpaal werkt voor loadbalancing namelijk met de P1 meter van HW. Ik wil even weten hoe goed dit werkt gezien de p1 issues die er soms zijn. Mag via een DM
Oke is een oplossing. Deze zal dus wel moeten kijken naar de 1e p1 meter voor load balancing.easywoods schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 16:55:
[...]
Geen Peblar, maar volgende week wel een V2C Trydan gekoppeld aan de HW P1 meter. Ik heb alvast een 2e P1 meter draaien (2e huis aangemaakt in de app) waar de laadpaal aan komt zodat de 1e P1 meter alleen de PIB’s en de rest van het HW spul heeft en Homey…
Hoezo dat? Beide p1 meters genereren dezelfde data….Devke schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 16:58:
[...]
Oke is een oplossing. Deze zal dus wel moeten kijken naar de 1e p1 meter voor load balancing.
Ah dan begreep ik hem even verkeerd. Je hebt ze op een splitter zitten neem ik aan. Dan zou het in de app ook niet tot verkeerde data mogen lijden. Ben benieuwd naar de werking. Ik heb nog wel ruimte maar voor het geval dat, dan is er een oplossing. Thnx.easywoods schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:00:
[...]
Hoezo dat? Beide p1 meters genereren dezelfde data….
Ah, ja… fictief 2e huis beter gezegd… beide P1 meters hangen naast elkaar in dezelfde splitter inderdaad 😉Devke schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:04:
[...]
Ah dan begreep ik hem even verkeerd. Je hebt ze op een splitter zitten neem ik aan. Dan zou het in de app ook niet tot verkeerde data mogen lijden. Ben benieuwd naar de werking. Ik heb nog wel ruimte maar voor het geval dat, dan is er een oplossing. Thnx.
Inmiddels heeft HW me (alweer) een code voor een vervangend display gemaild. Aangezien ik nu al een PiB heb draaien zou die het na installeren moeten blijven doen. En zo niet, dan kan het niet anders dan een software bug zijn, die iets doet met de aansturing van het backlight... Gezien de korte magic smoke geur die ik wel rook zou dat ook een overspanning richting backlight of zo kunnen zijn. Ik ga de helderheid op de nieuwe in elk geval op laag zetten.elsinga schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 09:03:
Toch maar even hier posten...
Na ontvangst van mijn PiB ging de backlight van mijn HW display kapot. Netjes van HW een code gekregen om gratis een nieuwe te bestellen in hun shop. Toen E447 en gisteren de batterij omgeruild, prima geregeld. Maar nu weer mijn (nieuwe) display een kapot backlight. Nou kan 2x display kapot paar uur na installatie van een PiB nog toeval zijn, maar toch... Technisch kan ik me hier niets bij voorstellen trouwens.
Wie heeft dit ook meegemaakt?
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Mijn 1e display kwam binnen met een verkeerd gelijmde glasplaat (lijm was aan de achterkant doorgelopen leek het wel) en gaf een rasterbeeld, de nieuwe doet het wel goed. Ik denk niet dat de pib er iets mee te maken heeft aangezien het display alleen maar data weergeeft die het van HW krijgt en geen directe koppeling heeft met de apparatuur. Nadeel was dat ik hem via Vattenfall met punten had gekocht en het omruilen bij Vattenfall dus bijna 2 weken duurde. De nieuwe draait hier trouwens alweer een halfjaar vlekkeloos op gemiddelde helderheid.elsinga schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:17:
[...]
Inmiddels heeft HW me (alweer) een code voor een vervangend display gemaild. Aangezien ik nu al een PiB heb draaien zou die het na installeren moeten blijven doen. En zo niet, dan kan het niet anders dan een software bug zijn, die iets doet met de aansturing van het backlight... Gezien de korte magic smoke geur die ik wel rook zou dat ook een overspanning richting backlight of zo kunnen zijn. Ik ga de helderheid op de nieuwe in elk geval op laag zetten.
Aangezien een reset niet helpt ben ik wel benieuwd of een firmware update dat wel zou doen. Ik bewaar de defecte dus om dat in de toekomst te kunnen testen. De eerste defecte ligt uit elkaar, daar kon ik intern zo niets aan herkennen waardoor het fout was gegaan.
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB
De voeding van de display is in orde.?? En is deze voeding door HW geleverd.elsinga schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:17:
[...]
Inmiddels heeft HW me (alweer) een code voor een vervangend display gemaild. Aangezien ik nu al een PiB heb draaien zou die het na installeren moeten blijven doen. En zo niet, dan kan het niet anders dan een software bug zijn, die iets doet met de aansturing van het backlight... Gezien de korte magic smoke geur die ik wel rook zou dat ook een overspanning richting backlight of zo kunnen zijn. Ik ga de helderheid op de nieuwe in elk geval op laag zetten.
Aangezien een reset niet helpt ben ik wel benieuwd of een firmware update dat wel zou doen. Ik bewaar de defecte dus om dat in de toekomst te kunnen testen. De eerste defecte ligt uit elkaar, daar kon ik intern zo niets aan herkennen waardoor het fout was gegaan.
Ik heb inmiddels de vervangende display ontvangen en geïnstalleerd. De defecte had dezelfde soort helderheid problemen als jij. Geen problemen alles werkt naar behoren.elsinga schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:17:
[...]
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Ik bedoel de "Tijdlijn" functie in het menu in de Homewizard app.
@netappie Op de doos? Of was dat de naam van de PiB op het netwerk?netappie schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 18:23:
Ik heb iemands retourtje met nog de hardnekkige identiteit "meterkast - weg"
[ Voor 29% gewijzigd door aip op 03-06-2025 20:53 ]
Laten we eerst even de reactie van @netappie afwachten voordat we conclusies gaan trekken dat ze kennelijk de dozen ook recyclen (wat mij persoonlijk niet zou boeien, als hij maar fatsoenlijk verpakt is). Het leek mij dat de PIB de identiteit “meterkast-weg” heeft.aip schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:26:
[...]
Op de doos?
Ik heb er ook zoiets opgeschreven bij de bij mij omgeruilde..... (ik geloof retour, maar dat weet ik niet meer). Wel slecht dat ze kennelijk de dozen ook recyclen met dat soort opschriften.
[ Voor 7% gewijzigd door Harri op 03-06-2025 19:44 ]
7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos
Zou inderdaad kunnen, dan heb ik het verkeerd begrepen. Even wachten. Ik zal mijn post editen.Harri schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:35:
[...]
Laten we eerst even de reactie van @netappie afwachten voordat we conclusies gaan trekken dat ze kennelijk de dozen ook recyclen (wat mij persoonlijk niet zou boeien, als hij maar fatsoenlijk verpakt is). Het leek mij dat de PIB de identiteit “meterkast-weg” heeft.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq