• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:50
FastFred schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:00:
Blij dat Portimao terug is, dat was een leuke baan om te zien tijdens covid!

Ben vorige week begonnen met het terug kijken van het 2010 en 2011 seizoen. Heb de eerste 2 races van 2010 nu gekeken en valt meteen op hoeveel moeilijker de auto's te besturen zijn, geregeld glij partijen gezien of uitbreken bij het uitkomen van bochten door smallere banden, smallere vleugels etc.

Maar wat ook op valt is hoeveel sneller de auto's lijken te gaan, dat valt me echt enorm tegen van huidige F1 met al die hightech hoog-fps camera's. Het lijkt alsof ze 130km/h op de cruise rijden. En dat had je toen dus helemaal niet. Ik vind het eigenlijk leuker om naar te kijken dan nu :D :/
Ik denk dat het formaat en gewicht daar een grote rol in spelen? Doordat ze zo groot zijn lijkt het minder snel. En doordat ze zo groot zijn zijn ze ook stabieler, en dat ze een paar honderd kilo zwaarder zijn zorgt er natuurlijk ook voor dat ze steviger op het asfalt liggen.

• FastFred
  • Nu online
Deze auto was niet lomp zwaar en groot en toch met moderne camera's ziet het er langzaam uit, terwijl je dat aan het geluid niet echt hoort.

• becopol
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 10:00
FastFred schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:24:
Deze auto was niet lomp zwaar en groot en toch met moderne camera's ziet het er langzaam uit, terwijl je dat aan het geluid niet echt hoort.

[YouTube: The Best Sounding F1 Engine: Ferrari 3.0L V12 - 1995 Ferrari 412 T2 Sound]
Het is net alsof die achter de safety car rijdt.

• RoelandD
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:24

[YouTube: The Best Sounding F1 Engine: Ferrari 3.0L V12 - 1995 Ferrari 412 T2 Sound]
Ik heb niet recent naar die 2010 / 2011 opnames gekeken.. Was de sluitertijd / framerate in die oudere video's langer, zodat je meer bewegings-onscherpte krijgt bij camera-pan's ?

Of werd er toen zo-ie-zo minder met de auto mee ge-panned? Als je camera-angle fixed is lijkt hetgeen voorbij komt ook sneller te gaan.

• FastFred
  • Nu online
RoelandD schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:32:
[...]

Ik heb niet recent naar die 2010 / 2011 opnames gekeken.. Was de sluitertijd in die oudere video's langer, zodat je meer bewegings-onscherpte krijgt bij camera-pan's ?
Geen idee, vraag jij het de FOM cameraman ff in die in Australia en Qatar in 2010 langs de baan stond? Of als je z'n nummer hebt dan kan ik het wel vragen

[ Voor 6% gewijzigd door FastFred op 16-12-2025 11:35 ]

• RoelandD
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:24
FastFred schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:34:
[...]

Geen idee, vraag jij het de FOM cameraman ff in die in Australia en Qatar in 2010 langs de baan stond? Of als je z'n nummer hebt dan kan ik het wel vragen
Dat hoef je niet te vragen.. dat kun je aan de video zien.. wellicht is dat beroeps-deformatie :D .. ik kan het zien.. maar jij ook wel denk ik: was er in die oudere video's meer "smear" / bewegings-onscherpte in de achtergrond achter de auto's? Dat laat het geheel sneller lijken

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:54
FastFred schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:34:
Qatar in 2010 langs de baan stond?
Bahrein. In Qatar wass niet veel te zien dat weekend.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Dat geluid niet sneller maakt zie je dagelijks op de weg met alle Golf'jes toch ook al :P

Herrie != Snelheid

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-12 19:49

Vuvuzela

My spire is forming

RoelandD schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:32:
[...]
Of werd er toen zo-ie-zo minder met de auto mee ge-panned? Als je camera-angle fixed is lijkt hetgeen voorbij komt ook sneller te gaan.
Vooral dit wordt veel te veel gedaan. Leuk zo'n draaiende auto met wat asfalt eromheen, maar het zegt zo weinig.

I served in a company of heroes.

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Naast de car (livery) reveals heeft motorfabrikant Honda op 20 januari 2026 met een eigen live event in Tokio waar ze hun motor zullen presenteren, hun ambities uitspreken en de nieuwe regels zullen uitleggen.

Het evenement is live te volgen via YouTube. Honda president en CEO Toshihiro Mibe, Aston Martin F1 team chairman Lawrence Stroll, en F1 president en CEO Stefano Domenicali zullen de aanwezigen toespreken.

https://www.the-race.com/...da-2026-f1-engine-launch/

• Chocoball
  • Nu online
Aangezien ik het bericht niet in het Nederlands kan vinden dan maar zo.

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/erik-van-haren-christian-horner-reportedly-in-talks-with-v0-9yzxdme7wl7g1.png?width=640&crop=smart&auto=webp&s=6e9e77b7712bc7a5323adac3c54b1ac91d9810b5

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Chocoball schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:07:
Naast de car (livery) reveals heeft motorfabrikant Honda op 20 januari 2026 met een eigen live event in Tokio waar ze hun motor zullen presenteren, hun ambities uitspreken en de nieuwe regels zullen uitleggen.

Het evenement is live te volgen via YouTube. Honda president en CEO Toshihiro Mibe, Aston Martin F1 team chairman Lawrence Stroll, en F1 president en CEO Stefano Domenicali zullen de aanwezigen toespreken.

[YouTube: 2026 Honda×Aston Martin Aramco F1™ Team New Partnership Launch Announcement]

https://www.the-race.com/...da-2026-f1-engine-launch/
Toch jammer dat Honda met RBR gestopt is. Ben benieuwd wat die Ford motor gaat doen. Lijkt me toch een enorm risico maar misschien worden we positief verrast.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-12 22:04
evilution schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 19:38:
[...]

Toch jammer dat Honda met RBR gestopt is. Ben benieuwd wat die Ford motor gaat doen. Lijkt me toch een enorm risico maar misschien worden we positief verrast.
Feitelijk geen Ford motor/ICE. Red Bull Powertrains.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• RobertMe
"Intussen" mogelijk potahto potayto? Ford is erbij gehaald voor ondersteuning (/ontwikkeling?) van het hybride deel. Maar intussen zou Ford al veel meer doen en ook meehelpen aan de ICE. Dus nouja, de badge is van RBPT. Maar in alle onderdelen zit "kennis" van Ford.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
RobertMe schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 20:03:
[...]

"Intussen" mogelijk potahto potayto? Ford is erbij gehaald voor ondersteuning (/ontwikkeling?) van het hybride deel. Maar intussen zou Ford al veel meer doen en ook meehelpen aan de ICE. Dus nouja, de badge is van RBPT. Maar in alle onderdelen zit "kennis" van Ford.
De vraag is hoeveel kennis Ford kan toevoegen aan wat RBPT al had, maar ze zijn zeker niet onbekend met het ontwikkelen van spicy motoren :9 :9~
Denk dat de grootste onbekende het hybride gedeelte is, Ford heeft natuurlijk wel een EV reeks en er wel enige ervaring mee, maar heel goed loopt dat programma nou ook weer niet. Honda en Mercedes hebben daar toch net wel iets meer ervaring mee. Maar wie weet.. ik laat me verrassen.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• Chocoball
  • Nu online
ArcticWolf schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 21:52:
[...]

De vraag is hoeveel kennis Ford kan toevoegen aan wat RBPT al had, maar ze zijn zeker niet onbekend met het ontwikkelen van spicy motoren :9 :9~
[YouTube: The Aston Martin Vulcan - Does it live up to the name? | Chris Harris Drives | Top Gear]

Denk dat de grootste onbekende het hybride gedeelte is, Ford heeft natuurlijk wel een EV reeks en er wel enige ervaring mee, maar heel goed loopt dat programma nou ook weer niet. Honda en Mercedes hebben daar toch net wel iets meer ervaring mee. Maar wie weet.. ik laat me verrassen.
In aanvulling op wat @RobertMe al zei.en wat ik al eerder in het jaar schreef over het interview met Mark Rushbrook, de baas van Ford Performance.

Ford zou oorspronkelijk zich alleen bezighouden met de elektrificatie maar doet inmiddels veel meer. Vanuit hun geadvanceerde faciliteit in Dearborn (VS) worden dagelijks onderdelen gefabriceerd of geprint en naar RBPT opgestuurd in Milton Keynes. Alles wordt vanaf nul gefabriceerd door medewerkers met Formule 1 kennis maar ook door medewerkers met minder F1 ervaring. RBPT is een nieuwkomer en Ford heeft geen kennis van F1 hybride technologie, dus bepaalde know-how hebben ze bij partners moeten inkopen.

• RobertMe
Denk dat de grootste onbekende het hybride gedeelte is, Ford heeft natuurlijk wel een EV reeks en er wel enige ervaring mee
Jup, wel iets ja :+
offtopic:
Ik wist niet dat Top Gear nog zo actief was op YT incl "Stig" (maar uiteraard niet Ben Collins zou ik zeggen)
Maar Ford heeft vandaag ook weer aangekondigd te stoppen met de elektrische F150?

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:46

sjaool

Every life should have 9 cats

Chocoball schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 19:26:
Aangezien ik het bericht niet in het Nederlands kan vinden dan maar zo.

[Afbeelding]
Het bericht wat je post is al vertaald uit het Nederlands. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9D6NAEPn1MTaQvOMd6fxkjbYr6Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pirouuKIqsZDDg8h7Sq70oE6.png?f=user_large

"When you grow up your heart dies"

• sjaool

sjaool

evilution schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 19:38:
[...]

Ford is natuurlijk niet geheel onbekend met de Formule 1. Ik verwacht nog wel het een en ander van ze.

• RobertMe
sjaool schreef op woensdag 17 december 2025 @ 08:59:
[...]

Het bericht wat je post is al vertaald uit het Nederlands. ;)

[Afbeelding]
In De Limburger staat vandaag het Telegraaf artikel :+.

Die Amerikaanse investeerders met die huidige 24% zijn dus "die bekende", met o.a. Ryan Reynolds. En nog wat acteurs en andere bekenden.

• RobertMe
sjaool schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:00:
[...]

Ford is natuurlijk niet geheel onbekend met de Formule 1. Ik verwacht nog wel het een en ander van ze.
Nah. Jaguar was nu niet echt een succes verhaal. Hebben maar een aantal seizoenen mee gedaan en waren met 1 uitschieter wat beter maar de rest midfield at best? Waarbij ze ook nog eens vrijwel elk jaar nieuwe leiding hadden?
Waarna ze de boel maar aan Red Bull verkocht hebben.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

RobertMe schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 20:03:
[...]

Het is niet echt een traditionele 'badge' als er 100'en mensen bij RBPT aan die motor worken?
In het verleden hadden ze nog wel een horloge fabrikant er die even een 'Tag Heuer' of nissan die 'Infinity' wil marketen een badge koopt om erop te plakken.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• RobertMe
YakuzA schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:18:
[...]

Het is niet echt een traditionele 'badge' als er 100'en mensen bij RBPT aan die motor worken?
In het verleden hadden ze nog wel een horloge fabrikant er die even een 'Tag Heuer' of nissan die 'Infinity' wil marketen een badge koopt om erop te plakken.
Ik zeg toch ook niet dat het alleen een RBPT badge is ;) Alleen dat een RBPT badge niet het volledige verhaal is. Maar gebruiken ze soms niet ook een RBPT Ford logo? Mogelijk dat dat dan ook op de badge staat. Dat zou een veel logischere badge zijn als Ford zich inderdaad bezig houd met de hele motor en niet alleen met het hybride deel.

En Infinity was indertijd natuurlijk onderdeel van de Renault group. Dus ja, de badge zei Infinity maar effectief nog steeds "Renault". (En heeft Alfa Romeo "nu" bij Sauber niet ook een Alfa badge op de Ferrari geplakt? Wat uiteindelijk beide onder Stellantis viel).

• sjaool

sjaool

RobertMe schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:09:
[...]

Nah. Jaguar was nu niet echt een succes verhaal. Hebben maar een aantal seizoenen mee gedaan en waren met 1 uitschieter wat beter maar de rest midfield at best? Waarbij ze ook nog eens vrijwel elk jaar nieuwe leiding hadden?
Waarna ze de boel maar aan Red Bull verkocht hebben.
Ik heb het over de Ford Cosworth DFV periode.

176 races gewonnen
10 constructeurskampioenschappen
3 coureurskampioenschappen

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
[...]

[YouTube: The Aston Martin Vulcan - Does it live up to the name? | Chris Harris Drives | Top Gear]

Kan verkeerd zijn maar dacht dat de motor van Cosworth kwam

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 212 en 215

Pagina: 1 ... 63 64 Laatste

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.

Seizoen 2025 topics: Topicreeks: [F1 2025]
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken