[F1] Seizoen 2025 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 33 34 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
BasvanS schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 16:45:
Was de GP van Portugal dacht ik?

Autódromo Internacional do Algarve, dat vond ik een mooi circuit. Als je echt Italie bedoeld is het idd wss Mugello!
Hij schrijft volgens mij letterlijk Italië :)
De Toscaanse GP op Mugello was dat, samen met (GP van Italië) Monza en (GP van Emilia Romagna) Imola was Italië drie maal gastheer.

De GP van Portugal was op Autódromo Internacional do Algarve te Portimão.

[ Voor 10% gewijzigd door CreativeS op 19-06-2025 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:26
CreativeS schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 17:25:
[...]

De Toscaanse GP op Mugello was dat, samen met (GP van Italië) Monza en (GP van Emilia Romagna) Imola was Italië drie maal gastheer.

Noem 'ik geloof italië' maar letterlijk ;) Maar idd, die is ook mooi glooiend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
BasvanS schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 18:08:
Noem 'ik geloof italië' maar letterlijk ;) Maar idd, die is ook mooi glooiend.
Mugello is behoorlijk glooiend ja… reed Russell daar niet op het rechte stuk tegen iemand aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h7nS572AbE5arh7UMuW5rQyJWuU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4zzd6nakkqfI7Or8OZPgZxMV.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:05

AvK

Ready Set Go

CreativeS schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 17:25:
[...]

Klopt en als ik me goed herinner was het ook een Moto GP baan. Helpt dat? ;)

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:37
CreativeS schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 18:43:
[...]

Mugello is behoorlijk glooiend ja… reed Russell daar niet op het rechte stuk tegen iemand aan?

[Afbeelding]
Is daar sowieso niet die SC restart pileup geweest? Of was dat Portimao?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

AvK schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 19:22:
[...]

Klopt en als ik me goed herinner was het ook een Moto GP baan. Helpt dat? ;)
Niet mijn gewoonte om mezelf te quoten.

Maar het was inderdaad Mugello. :)

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
JEightyFive schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:45:
Las Vegas, Bangkok, Madrid, steeds meer stratencircuits ten koste van de klassieke circuits.
Ik zal wel oud worden maar ik vind die ontwikkelingen helemaal niks. Ik snap dat het entertainment is en het draait om de centen maar net als met voetbal begint de charme er (voor mij) steeds meer vanaf te gaan. De Champions League kijk ik eigenlijk al niet meer om die reden.
Doe mij maar circuits als Zandvoort, Imola en Hockenheim, om er een paar te noemen.
Nog even en ze rijden alleen nog maar rondjes in de zandbak of op stratencircuits. Bah.
I feel you. Ik gok dat het met ouder worden te maken heeft... onze ouders zullen vast dezelfde ervaring hebben gehad met datgene wat wij wel 'gaaf' vonden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

JEightyFive schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:45:
Las Vegas, Bangkok, Madrid, steeds meer stratencircuits ten koste van de klassieke circuits.
Ik zal wel oud worden maar ik vind die ontwikkelingen helemaal niks. Ik snap dat het entertainment is en het draait om de centen maar net als met voetbal begint de charme er (voor mij) steeds meer vanaf te gaan. De Champions League kijk ik eigenlijk al niet meer om die reden.
Doe mij maar circuits als Zandvoort, Imola en Hockenheim, om er een paar te noemen.
Nog even en ze rijden alleen nog maar rondjes in de zandbak of op stratencircuits. Bah.
Heel herkenbaar. Over de top commercie maakt het stuk. Pro tip: kijk Formule 2 en/of 3.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thinlanet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-06 21:59
RobertMe schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 19:52:
[...]

Is daar sowieso niet die SC restart pileup geweest? Of was dat Portimao?
Klopt dat was Mugello

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pendaco
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:05

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

Iemand al gezegd dat het Mugello was en het halve veld op elkaar klapte na die safety car restart? :+

FOM linkje: https://www.youtube.com/watch?v=u900k-obTRs

Maar wel een tof (klein) baantje. Misschien als Zandvoort van de kalender is deze daarvoor terug in de plaats?

[ Voor 7% gewijzigd door Pendaco op 20-06-2025 11:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:08
Pendaco schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:42:
Iemand al gezegd dat het Mugello was en het halve veld op elkaar klapte na die safety car restart? :+

[YouTube: Uncensored Team Radio of Giovinazzi at the Restart Crash in Mugello!]

FOM linkje: https://www.youtube.com/watch?v=u900k-obTRs

Maar wel een tof (klein) baantje. Misschien als Zandvoort van de kalender is deze daarvoor terug in de plaats?
offtopic:
Ik was die afzakkende mondkapjes alweer helemaal vergeten

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:59
Schrok me rot, iemand bij motorsport.con is nog niet wakker : https://nl.motorsport.com...k-red-bull-ring/10734587/

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:54
Ze zouden Monaco eens moeten verplaatsen naar een maand waarin traditioneel veel meer regen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-06 13:58
autje schreef op zondag 22 juni 2025 @ 08:46:
Ze zouden Monaco eens moeten verplaatsen naar een maand waarin traditioneel veel meer regen valt.
zou leuker zijn of een water installatie neerzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

CreativeS schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 18:43:
[...]

[Afbeelding]
Ja, bij en SC restart rem/gas harmonica scenario :p

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Is je straf voor het bezoeken van de NL versie van de site :+

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:47

DDX

Gelukkig had archive.is hem al geopend :
https://archive.is/KIF52

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:48
autje schreef op zondag 22 juni 2025 @ 08:46:
F1 wagens in de garage laten staan en F1 F2 en F3 samen laten racen in superkarts >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:02
Samoht93 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 09:35:
[...]

F1 wagens in de garage laten staan en F1 F2 en F3 samen laten racen in superkarts >:)
Met promotie / demotie opties tussen de klassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:57
Dan was je afgelopen woensdag al gewezen op het 2025 racetopic voor Oostenrijk :)

Wat F1 nieuws betreft is het momenteel komkommertijd. Benieuwd of de periodes na Silverstone (3 weken) en Hongarije (4 weken) net zo rustig zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Chocoball schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:38:
[...]

Dan was je afgelopen woensdag al gewezen op het 2025 racetopic voor Oostenrijk :)

Wat F1 nieuws betreft is het momenteel komkommertijd. Benieuwd of de periodes na Silverstone (3 weken) en Hongarije (4 weken) net zo rustig zullen zijn.
Het is sowieso veel rustiger. Ook op dit forum. De belangstelling ebt weg. Jammer maar zo gaan die dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-06 17:00
AvK schreef op zondag 22 juni 2025 @ 11:53:
[...]

Het is sowieso veel rustiger. Ook op dit forum. De belangstelling ebt weg. Jammer maar zo gaan die dingen.
Tsja, gezien de ontwikkelingen met de FIA ook niet gek IMO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:44
ArjenIsM3 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 11:55:
[...]

Tsja, gezien de ontwikkelingen met de FIA ook niet gek IMO.
Ik denk dat de prestaties van Red Bull Racing ook onderdeel uitmaken van de mindere interesse. Er zijn uiteraard succes-supporters die het leuk vinden om Max te zien winnen maar die iets anders gaan doen als het steeds een McLaren is.

Aan de andere kant denk ik dat de Britse F1 fans wel wat meer van zich laten horen op hun fora.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
[...]

In dit topic gemiddeld 10.000 views minder per maand dan vorig seizoen.
asing schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:30:
[...]
Aan de andere kant denk ik dat de Britse F1 fans wel wat meer van zich laten horen op hun fora.
Er gebeurt de laatste weken ook vrij weinig op Reddit Formula 1 waar fans van Britse coureurs zich bijna dagelijks melden. Momenteel wordt het F1 nieuws vooral gedomineerd doorr meningen van personen die in F1 relevant willen blijven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Alle Formule Max kijkers haken af. Maar merk zelf ook wel dat het me al een paar seizoenen minder boeit. Blijf er in ieder geval niet meer voor thuis en de race topics blader ik zo nu en dan eens vluchtig door. Dingen zoals rondetijden etc die daar constant gepost worden zullen me jeuken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr thee
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 00:28
Dat was wel fijn aan 2021 elke race was om te snijden, gaat dit wel goed hoe zit dat. Is in de jaren er na niet zo spannend meer geweest. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
[...]

De paywall wordt steeds hoger. De economie is niet echt booming, dus keuzes maken. Dan zal het aantal kijkers lager worden. Daarnaast: DTS is minder hip en nieuw en dus minder interessant, dus ook daar minder aanzuigend effect. En voor specifiek NL: lastiger jaar voor Max heeft misschien ook wat effect. Al verwacht ik dat dat effect maar minimaal is tov de andere redenen.

Voor mij is het vooral de eerste reden, in ieder geval. En gek genoeg: omdat er zo veel races zijn, boeit een individuele race me minder. Waar ik voorheen nog wel eens bij vrienden in Belgie langsging (F1 op open net), vind ik dat nu sneller te veel tijd kosten op een zondag. En ook het meest recente DTS seizoen heb ik nieteens afgekeken (want te veel fake drama).

Misschien dat het met het nieuwe reglement en met meer gesettelde (ex-)rookies weer voldoende 'vers' is om mijn interesse aan te wakkeren, maar tot zover vind ik dat ik weinig mis in dit seizoen.

[ Voor 42% gewijzigd door Bundin op 22-06-2025 19:21 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:16
Deze situatie heeft de FIA en FOM zelf gecreëerd. Het paniekvoetbal om de races spannender te maken leiden er toe dat de FIA een lachertje is geworden, Britse bias zelfs voor Britse journalisten overduidelijk, stewards corrupt zijn en teams kunstmatig naar voren geduwd worden en dan dat alles op show-straten circuits i.p.v. echte race banen.

Schoenmaker blijf bij je leest zou je zeggen…maar helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
Lynx schreef op zondag 22 juni 2025 @ 19:06:
Deze situatie heeft de FIA en FOM zelf gecreëerd. Het paniekvoetbal om de races spannender te maken leiden er toe dat de FIA een lachertje is geworden, Britse bias zelfs voor Britse journalisten overduidelijk, stewards corrupt zijn en teams kunstmatig naar voren geduwd worden en dan dat alles op show-straten circuits i.p.v. echte race banen.

Schoenmaker blijf bij je leest zou je zeggen…maar helaas.
Organisatoren die zich bij de FOM melden dromen van volle hotels, drukke restaurants en veel belastinginkomsten. Met een circuit in de stad zitten toeschouwers dicht bij de actie en hoeven niet buiten de stad voor de race. Scheelt ook een circuit bouwen en te onderhouden waar mogelijk maar 1 race per jaar op plaatsvindt.

Als je kijkt naar belangstellenden waarvan bekend is dat ze met een stratencircuit willen komen zijn:
Bangkok (Thailand), Osaka (Japan), Incheon (Zuid-Korea), Kaapstad (Zuid-Afrika) en is Chicago (VS) nog een ding? Wel apart want op Thailand na en Chicago niet meegerekend hebben de overigen 1 of meerdere racecircuits geschikt voor Formule 1.

Belangstellenden die zich met een racecircuit gemeld hebben:
Istanboel (Turkije), Kyalami (Zuid-Afrika), Kigali (Rwanda), Tanger (Marokko) en Buenos Aires (Argentinië). Istanboel probeert om vanaf 2027 of 2028 op de kalender te komen en als Madrid niet op tijd klaar is al in 2026. Kyalami schijnt vooral een geldkwestie te zijn. De beoogde circuits in Marokko en Rwanda moeten nog gebouwd worden en speelde het conflict tussen Rwanda en Congo nog een rol. Als Colapinto na Oostenrijk niet meer voor Alpine rijdt is het nog maar de vraag of de Argentijnse belangstelling aanblijft want het volgende struikelblok is het circuit nabij Buenos Aires wat totaal niet gereed is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:05

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

De paywall die Viaplay heet zal ook niet helpen, lang niet iedereen wil die 100 euro per jaar neerleggen. Degenen die in dit topic zitten, of in de reeks, hebben ook niet allemaal een abonnement, of niet meer. Na zoveel jaar Viaplay-treurnis (kom op, GP radio via VPN??!) en de nieuwe prijzen bij f1tv vermoed ik dat het aantal (legale) kijkers dramatisch is afgenomen en dat zie je dus hier ook. Tnet is maar een kleine subset van NL, maar de afname is hier ook significant..

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Mijn mening…
Voor mijn gevoel worden elke discussies uitgevochten met meningen ipv feiten. Vooral als het over Max, McLaren, Engelse rijders, FOM, etc, etc gaat.
Zodat regelmatig het topic op slot gaat. Ik vind zulke discussies vermoeiend en mijn tijd niet waard. Dan post ik liever veel minder en lees zo nu en dan mee. Ik lees echt niet meer alles “braaf” mee ;)

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:27
streamnl schreef op maandag 23 juni 2025 @ 06:30:
[...]

Mijn mening…
Voor mijn gevoel worden elke discussies uitgevochten met meningen ipv feiten. Vooral als het over Max, McLaren, Engelse rijders, FOM, etc, etc gaat.
Zodat regelmatig het topic op slot gaat. Ik vind zulke discussies vermoeiend en mijn tijd niet waard. Dan post ik liever veel minder en lees zo nu en dan mee. Ik lees echt niet meer alles “braaf” mee ;)
Eens, dit is het probleem. Ik hoop dat er snel nog veel meer 'voetbalsupporters', zoals ik ze noem, afvallen zodat het gesprek in het topic normaal gaat. Voordat Verstappen bij Red Bull kwam rijden was het altijd heel gemoedelijk en dat is ook hoe het er op de circuits aan toe gaat, iedereen zit door elkaar en het is leuk als je favoriet wint, maar mocht iemand anders winnen dan is dat niet het einde van de wereld.

Maar sinds Verstappen mee doet om de prijzen zijn er mensen bij gekomen die doen alsof het om leven en dood gaat, zoals het soms bij voetbalwedstrijden ook aan toe gaat. Het F1 race topic is vele malen feller en gekleurder dan het voetbal topic nu. Ik kijk er naar uit dat deze mensen stoppen met kijken en het weer gemoedelijk wordt.

Ik zeg dus niet dat het aan Verstappen ligt, maar aan de mensen die zijn komen kijken door zijn successen.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• MeShell
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-06 09:21
Voor mij persoonlijk is het een fijne ontwikkeling als we weer terug bewegen naar 'het oude normaal'.

Vanaf begin jaren 90 heb ik elke race live gekeken, wekkers gezet en thuis gebleven, en geniet van al het moois dat de F1 te bedien heeft. Maar de laatste jaren erger ik me enorm aan de gelegenheid-fans. Oranje tribunes vol die van links naar rechts gaan. Een race op Zandvoort is helemaal geweldig, maar naast bier drinken en k*t roepen is de race voor 90% vooral een bijzaak die de kermis pret niet mag drukken.

Ik heb het gevoel dat de fans van het eerste uur hun sport weer terug gaan krijgen. Natuurlijk heeft het voor de sport ook veel moois gebracht allemaal ook. Maar het blijft vaak erg oppervlakkig allemaal...

Kan ik weer genieten van de sport, maakt mij het uit waar Max eindigt. Ik wil graag een mooie race zien waar spanning in zit. Waar underdogs boven komen drijven, helden heldendaden verrichten. Maar goed, zolang Max nog rijdt in de F1, zullen we nog moeten doen met de gekleurde meningen van het RaceCafe en 'F1 aan tafel' ben ik bang. Kan hij niks aan doen, dat is nou eenmaal de commercie.

Misschien een beetje azijn-mening deze ochtend, maar ik ben niet zo rouwig om het feit dat het hier wat rustiger wordt. Als we hier daardoor kwaliteit over kwantiteit bewerkstelligen weet ik niet of we slechter af zijn...

www.MEPS-Sim.com - SimRacing immersion made easy!

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Reacties zoals hierboven en de termen voetbalsupporters zijn juist de reden dat ik niet zo vaak er meer ben. Beetje van ik ben de echte liefhebber en de rest zijn hooligans. (De text komt in iedergeval arrogant over.) Nee iedereen is een liefhebber, de een wat meer gepasioneerd dan de ander.

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-06 11:35
Gepassioneerd zijn is prima, maar er zijn sinds Verstappen succesvol is in de F1 nogal wat schreeuwerige typjes bij gekomen die je waterig staan aan te kijken als je simpele regels in de F1 moet uitleggen.

"Oh, werd er vroeger getankt"
"Waarom zwaaien ze met die gele vlaggen, ze kunnen er toch gewoon langs"
"Waarom nemen ze geen F1 auto als safety car"
"Senna ??, wie is dat ??"

En zo kan ik nog wel even doorgaan over opmerkingen die ik in de loop der tijd te horen heb gekregen.
Allemaal mensen die zich zijn gaan interesseren voor de F1 toen Verstappen erin kwam, blind zijn voor alles wat er nog meer speelt, alle andere coureurs zijn sukkels, Max is de beste en als hij niet wint zijn ze chagrijnig.
En ook in het geheel niet bezig met de historie van de F1, de opzet van een GP Weekend of wie nu bij welk team rijdt en hoe ze daar gekomen zijn.....

Ze komen met stellingen en meningen waaruit blijkt dat de oogkleppen net iets te strak zitten.
Nee, ik kijk voortaan ook echt wel uit met wie ik over de F1 praat.

Fijn al de F! je interesse heeft gewekt doordat Max succesvol is, maar verdiep je er dan ook een beetje in zeg.
Ik vergelijk het ook een beetje met de hordes "dart-fans" die opeens opkwamen toen Van Barneveld een grote prijs won. Beetje hetzelfde volk......

En eerlijk, er zijn ook zat F1 "deskundigen" die net zo hard mee doen aan de Verstappen verheerlijking.
Neem de broertjes Coronel, Olav Mol, Frans Verschuur, Ronald Molendijk, etc.

Eric, Signing off !!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
streamnl schreef op maandag 23 juni 2025 @ 06:30:
Maar... zo wordt het toch ook allemaal voorgeschoteld in de media? Er waren altijd al verpiswedstrijden, maar die zijn extreem geworden sinds alles zo in de media uitgevochten wordt. Nee, ik ben niet zo sneu door de complete media de schuld te geven, maar tijden veranderen. Alles voor de clicks. Alles voor inkomsten. Zelfs het F1-account (op diverse platforms) zelf schuwt een beetje 'wedstijd' tussen coureurs niet.

Altijd maar weer refereren aan 'bepaalde momenten' en dat soort geneuzel. Dat wil men niet steeds lezen en de discussie daarover? Pffffffff. Hup, topic maar weer verwijderen uit de 'bookmarks'.

VER (als in Red Bull) was korter dominant dan Mercedes. SCH was nog dominanter, alleen had je minder races. Maar toch klaagt men nu veel meer over Red Bull dan over andere teams. BOT zat vaker vooraan dan (op PER na) elke tweede coureur naast VER. Tot BOT vastzat in verkeer, dan kon hij geen deuk in een pakje boter slaan.

Ik persoonlijk was helemaal gek van F1. Ik keek elke VT, volgde alles, maar tegenwoordig veel minder. Ik begin het langzaam te vergelijken met de DTM.

Daarnaast (en ik weiger negatief te worden) en het is enkel mijn mening, als ik zie dat een topicreport hier nu al sinds vorige week woensdag op rood staat, denk ik ook dat moderatie ook niet altijd zijn doel bereikt. Men is niet altijd even snel, om het maar even diplomatiek te benoemen. "Meld zoveel mogelijk ipv ergens op reageren wat de sfeer bederft". Bepaald taalgebruik voegt ook niets toe aan de sfeer. Zeker niet op een site waarbij men de 'verharding' wil tegengaan.
Eric H schreef op maandag 23 juni 2025 @ 08:34:
Gepassioneerd zijn is prima, maar er zijn sinds Verstappen succesvol is in de F1 nogal wat schreeuwerige typjes bij gekomen die je waterig staan aan te kijken als je simpele regels in de F1 moet uitleggen.

En zo kan ik nog wel even doorgaan over opmerkingen die ik in de loop der tijd te horen heb gekregen.
Allemaal mensen die zich zijn gaan interesseren voor de F1 toen Verstappen erin kwam, blind zijn voor alles wat er nog meer speelt, alle andere coureurs zijn sukkels, Max is de beste en als hij niet wint zijn ze chagrijnig.
En ook in het geheel niet bezig met de historie van de F1, de opzet van een GP Weekend of wie nu bij welk team rijdt en hoe ze daar gekomen zijn.....

Ze komen met stellingen en meningen waaruit blijkt dat de oogkleppen net iets te strak zitten.

Fijn als de F1 je interesse heeft gewekt doordat Max succesvol is, maar verdiep je er dan ook een beetje in zeg.
Ik vergelijk het ook een beetje met de hordes "dart-fans" die opeens opkwamen toen Van Barneveld een grote prijs won. Beetje hetzelfde volk......

En eerlijk, er zijn ook zat F1 "deskundigen" die net zo hard mee doen aan de Verstappen verheerlijking.
Eensch!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

enkele jaren geleden stonden we op SPA, mooie zonnige en gezellige dag. Echter waren er een aantal van exact dit type bezoekers, en die kwamen op het briljante idee om de 'booth' waar mercedes mercendise verkocht werd in de fik te steken, waar notabene de medewerker nog in stond.

(overigens is het geen mercedes hokje, maar is commercie van circuit)

Nu ben ik neit op mijn mondje gevallen, en mijn maat is een beer van vent. We zijn 'verhaal gaan halen'. Long story short; hokje is niet afgefikt, dame was super dankbaar, dat voetbal tuig is van circuit verwijderd. Ik en mijn maatje werden er initeel ook vanaf geknikkerd, maar de dame van de shirtjes legde de security uit wat er echt speelde.

blijf lekker bij je voetbal aub! met je eenzijdige blik en iq van goudvis. Juist de samenhorigheid en 'lekker van de race genieten' met andere f1 fans is toch geweldig. Zo hebben we in hongarije de grootste lol gehad met clubje raikonen fans, mee wezen bbq'en en borrelen. We kende niemand daar :) de meeste F1-fans zijn gewoon race-fans.

[ Voor 9% gewijzigd door himlims_ op 23-06-2025 08:56 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri.
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
MeShell schreef op maandag 23 juni 2025 @ 07:51:
Voor mij persoonlijk is het een fijne ontwikkeling als we weer terug bewegen naar 'het oude normaal'.

Vanaf begin jaren 90 heb ik elke race live gekeken, wekkers gezet en thuis gebleven, en geniet van al het moois dat de F1 te bedien heeft. Maar de laatste jaren erger ik me enorm aan de gelegenheid-fans. Oranje tribunes vol die van links naar rechts gaan. Een race op Zandvoort is helemaal geweldig, maar naast bier drinken en k*t roepen is de race voor 90% vooral een bijzaak die de kermis pret niet mag drukken.

Ik heb het gevoel dat de fans van het eerste uur hun sport weer terug gaan krijgen. Natuurlijk heeft het voor de sport ook veel moois gebracht allemaal ook. Maar het blijft vaak erg oppervlakkig allemaal...

Kan ik weer genieten van de sport, maakt mij het uit waar Max eindigt. Ik wil graag een mooie race zien waar spanning in zit. Waar underdogs boven komen drijven, helden heldendaden verrichten. Maar goed, zolang Max nog rijdt in de F1, zullen we nog moeten doen met de gekleurde meningen van het RaceCafe en 'F1 aan tafel' ben ik bang. Kan hij niks aan doen, dat is nou eenmaal de commercie.

Misschien een beetje azijn-mening deze ochtend, maar ik ben niet zo rouwig om het feit dat het hier wat rustiger wordt. Als we hier daardoor kwaliteit over kwantiteit bewerkstelligen weet ik niet of we slechter af zijn...
Mee eens, met als aanvulling voor mij, de F1 is voor mij weer normaal, als die oranje carnaval in Oostenrijk verleden tijd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-06 17:47

Fijn al de F! je interesse heeft gewekt doordat Max succesvol is, maar verdiep je er dan ook een beetje in zeg.

Bij elke sport heb je hooligans, bij Formule 1 jammergenoeg dus ook -O-

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005

-tom-562

Oliesjeik

F1 hooligans en F1 gatekeepers zijn alle twee net zo erg. Einde discussie :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
-tom-562 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:45:
F1 hooligans en F1 gatekeepers zijn alle twee net zo erg. Einde discussie :P
Je zou ook kunnen stellen dat gatekeepers niet nodig zouden zijn als er geen hooligans waren terwijl het omgekeerde niet zo is.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Finraziel
  • Laatst online: 27-06 17:58

Allemaal leuk en aardig, maar zie je dat soort domme reacties dan ook veel hier? Dat valt volgens mij toch wel mee? En ondertussen is er wel vaak erg denigrerend gedaan als je niet al religieus de F1 volgde voordat Max er in kwam...

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Finraziel schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:04:
[...]

Allemaal leuk en aardig, maar zie je dat soort domme reacties dan ook veel hier? Dat valt volgens mij toch wel mee? En ondertussen is er wel vaak erg denigrerend gedaan als je niet al religieus de F1 volgde voordat Max er in kwam...
Precies, alsof je geen echte fan bent als je bent gaan kijken vanwege Max.
Ik kijk al van voor Jos in de F1 zat, maar waarom zou iemand anders die veel later de sport heeft ontdekt minder fan zijn.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• MrSparkels
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-06 08:46
Beste mede (race) Tweakers,
Ook ik ben iemand die sinds eind jaren 70 als klein manneke de formule 1 is gaan volgen. Dit ging altijd met ups en downs door de jaren heen.
Wat ik wel merk (ook hier in het forum) is dat randzaken de overhand krijgen.
Het wordt allemaal commerciëler en dat komt de sport niet ten goede. Krijg regelmatig het idee dat men dingen bewust proberen te sturen om ze meer exposure te krijgen en dat gaat ten koste van het sport-element.

Het is jammer dat mensen spreken over voetbalsupporters terwijl ik liever de term hooligans voor dat tuig wil gebruikten. Deze personen zie ik liever bij geen enkele sport.
Een beetje 'gezonde' rivaliteit is wel lekker in een sport, maar ik maak me toch zorgen om het denkvermogen van sommige mensen....
Moeten we terug naar 'vroeger' ... Uhh nee, maar het zou fijn zijn als mensen soms meer met hun hoofd dan met hun hart reageerde.

Ik weet dit stukje compleet offtopic is, moest toch ff mijn gedachten hier posten.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:45
Henri. schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:21:
[...]

Mee eens, met als aanvulling voor mij, de F1 is voor mij weer normaal, als die oranje carnaval in Oostenrijk verleden tijd is
Ik heb niets met carnaval, maar ik vind het wel prachtig om te zien dat op sommige circuits er een oranje zee is ontstaan.
Jij duidelijk niet. Ik vraag me dan af: denk je hetzelfde over Ferrari fans ? Die zijn hetzelfde maar dan rood.... moet álles langs circuits zo neutraal mogelijk zijn dan ? Dan houd je geen toeschouwers meer over.

Deze hele "discussie" komt hier regelmatig terug en is eigenlijk meer voor het randzaken topic.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Eric H
Exocet schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:07:
[...]

Precies, alsof je geen echte fan bent als je bent gaan kijken vanwege Max.
Ik kijk al van voor Jos in de F1 zat, maar waarom zou iemand anders die veel later de sport heeft ontdekt minder fan zijn.
Geen enkel probleem als je je pas voor F1 bent gaan interesseren sinds Max Verstappen, maar als ik dan in gezelschap iemand opeens hoor zeggen:

"Wat weet die pa van Max nou van Formule 1 joh, laat die lekker bij rally rijden blijven en pas mee komen praten als'ie net zoveel succes daarin heeft als de vader van Sainz"

Ongelogen......

Van dat niveau zakt mijn broek wel een beetje af.
Net als bijvoorbeeld de generalisering dat Jos Verstappen alleen maar de grindbak wist te vinden....

Nogmaals, geen probleem als je de F1 pas volgt sinds Max, maar wat meer "listen and learn" zou geen kwaad kunnen.

Eric, Signing off !!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiaX
  • Niet online
Eric H schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:28:
[...]

Geen enkel probleem als je je pas voor F1 bent gaan interesseren sinds Max Verstappen, maar als ik dan in gezelschap iemand opeens hoor zeggen:

"Wat weet die pa van Max nou van Formule 1 joh, laat die lekker bij rally rijden blijven en pas mee komen praten als'ie net zoveel succes daarin heeft als de vader van Sainz"

Ongelogen......

Net als bijvoorbeeld de generalisering dat Jos Verstappen alleen maar de grindbak wist te vinden....

Nogmaals, geen probleem als je de F1 pas volgt sinds Max, maar wat meer "listen and learn" zou geen kwaad kunnen.
Maar quotes van dat niveau zul je in de topics hier niet vinden, ook niet bij de nieuwere fans, dus het voegt niet zo veel toe ze hier te delen.

[ Voor 4% gewijzigd door NiaX op 23-06-2025 10:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-06 11:22

sjaool

Every life should have 9 cats

[...]

Ongelogen......

Jos had de "pech" om naast Michael te rijden net zoals veel andere coureur nu de "pech" hebben om naast Max te rijden.

Jos heeft in zijn F1 jaren mooie dingen laten zien. Zelfs in mindere wagens.

[ Voor 5% gewijzigd door sjaool op 23-06-2025 11:10 ]

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:38
Het hele hij en zij tegen over elkaar is denk ik niet iets voor alleen F1 supporters en de radicalisering daarin ook niet.

Blijkbaar is gewoon samen lol hebben en naar een mooie wedstrijd kijken, naast elkaar niet voldoende, maar moet het altijd een soort vijandige strijd zijn, hunnie tegen ons. Of dat nu oude en of nieuwe f1 supporters zijn, voetbal supporters, of in de politiek.

Op een of andere manier vind iedereen zichzelf (en zijn vrienden) de beste supporters en de anderen zijn stom.

Dat dit enorm wordt aangewakkerd door de (commerciële) media / social's is allemaal voor de klik en het geld, want het levert meer interactie op en in mijn ogen zeker niet beter interactie.

Volgens mij zouden we er goed aan doen ons wat minder te laten ophitsen en tegenover elkaar te gaan staan, of dat nu is in de F1, voetbal, je buren, verkeer of de politiek. Maar ja, dat is anno nu een zwakke mening en genuanceerd, dus niet spectaculair en zal geen kliks of likes geven. Het zou wel een veel prettigere samenleving geven, op een forum of in het dagelijkse leven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:44
sjaool schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:08:
[...]

Jos had de "pech" om naast Michael te rijden net zoals veel andere coureur nu de "pech" hebben om naast Max te rijden.

Jos heeft in zijn F1 jaren mooie dingen laten zien. Zelfs in mindere wagens.

[YouTube: Jos Verstappen in the F1 GP of Canada in 2000]
Ik vind het nog steeds eeuwig zonde dat het Honda project werd afgeblazen door het overlijden van Harvey Postlethwaite. Was de laatste kans om het volle potentieel van Verstappen Sr. te zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:45
Giem schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:15:
Blijkbaar is gewoon samen lol hebben en naar een mooie wedstrijd kijken, naast elkaar niet voldoende, maar moet het altijd een soort vijandige strijd zijn, hunnie tegen ons. Of dat nu oude en of nieuwe f1 supporters zijn, voetbal supporters, of in de politiek.
Gelukkig valt dat in de praktijk reuze mee, maar zoals je al zegt daar hoor je niet veel van want dat levert niks op.
Ik ben 3 keer een heel weekend op Spa geweest bij camping groen. Daar staat alles door elkaar en is het gewoon feest. Allerlei nationaliteiten en supporters van verschillende teams/courerus, gaat gewoon goed. Ik heb daar nooit iets vreemds gezien in die jaren. Genoeg mensen die elkaar opzoeken om er samen een gezellige avond/nacht van te maken. En degene die dat niet willen: ook prima.

[ Voor 7% gewijzigd door Plenkske op 23-06-2025 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
NiaX schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:52:
[...]

Maar quotes van dat niveau zul je in de topics hier niet vinden, ook niet bij de nieuwere fans, dus het voegt niet zo veel toe ze hier te delen.
Eens, maar waar lees je dat ik dat beweer of insinueer?

Het gaat om een beschrijving van een deel van het publiek die zich pas met F1 is gaan bemoeien op het moment dat Max succesvol werd. Hier werd een verwijzing naar gemaakt als reden dat het hier wat rustiger was/werd.

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 27-06 17:36
pjottum schreef op zondag 22 juni 2025 @ 22:45:
De paywall die Viaplay heet zal ook niet helpen, lang niet iedereen wil die 100 euro per jaar neerleggen. Degenen die in dit topic zitten, of in de reeks, hebben ook niet allemaal een abonnement, of niet meer. Na zoveel jaar Viaplay-treurnis (kom op, GP radio via VPN??!) en de nieuwe prijzen bij f1tv vermoed ik dat het aantal (legale) kijkers dramatisch is afgenomen en dat zie je dus hier ook. Tnet is maar een kleine subset van NL, maar de afname is hier ook significant..
Eens. Het is meer en meer een sport voor de "elite" aan het worden. En wat niet helpt is dat het "racen" echt tegenvalt, met amper overtakes dit jaar. Kwalificatie en strategie zijn wel spannend en eveneens belangrijk, maar het echte racen valt dit jaar vies tegen. Ik merk ook dat er onder de meer hardcore volgers daardoor minder belangstelling voor is, en er niet thuisgebleven wordt......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-06 10:19
[...]

Maar dit toont toch juist aan dat dit soort opmerkingen van alle tijden is. Vroeger hoorde je ook een hoop mensen "Jos Verstappen" en "grindbak" in 1 zin roepen. Iedereen die daadwerkelijk de F1 keek, wist wel beter, maar dat soort "feitjes" gaan nou eenmaal een eigen leven leiden.

Ik weet nog dat mijn moeder dit soort dingen riep omdat ze toevallig net altijd langsliep op het moment dat hij in de grindbak belandde. Ik kan je melden dat mijn moeder geen hol van de F1 wist of begreep.

[ Voor 49% gewijzigd door Sluuz op 23-06-2025 13:00 ]

PSN: Sluuz

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Heeft iedereen zijn plasje weer gedaan?

Iemand nog echt nieuws?

[ Voor 3% gewijzigd door hjs op 23-06-2025 13:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

hjs schreef op maandag 23 juni 2025 @ 13:01:
Heeft iedereen zijn plasje weer gedaan?

Iemand nog echt nieuws?
Behalve dat Pirelli geloof houd in de C6 band, valt er niet zo veel te melden :)
Why Pirelli is keeping faith with 'difficult' C6 F1 tyre – but admits key area to improve
F1’s tyre supplier says it understands why some teams struggle with the new soft tyre and could change its plan for when to use the C6 this year
https://www.motorsport.co...ds-to-be-faster/10735146/

PSN

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:37
RACEWEEK!!!1!1!!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iUVYUVPZLgC9srqNHlJ9GE_EbIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xn6L5tWGu5smsDk9itd9E9Kh.jpg?f=fotoalbum_large

Bij Passau haalden we deze jongen in, nu hebben we samen even pauze in Oostenrijk.

Daarnet heeft de chauffeur ook even wat andere racefans door de zijdeur naarbinnen laten gluren 🤩
Let ook op de linker vrachtwagen die is verder helemaal wit...

Helaas zijn wij slechts op doorreis en laten we Spielberg rechts liggen...

[ Voor 5% gewijzigd door Wild Chocolate op 23-06-2025 13:18 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 22:45
Henri. schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:21:
[...]

Hoezo? Ben er vorig jaar geweest en het was gewoon erg gezellig. Geen gezeik of gedoe gezien, ondanks de uitslag en hoe alles daar afliep.

één arrestatie gezien van iemand die blijkbaar had geprobeerd wat merch te jatten. :+

Nee die oranje-fans zijn een groot probleem :+ maar de italianen op Monza natuurlijk niet. En de britten op Silverstone is altijd probleemloos en gedragen zich helemaal niet raar :+

Maar F1 is een elitesport, dus de fans gaan zich ook elitair gedragen blijkbaar. :+ je mag alleen fan zijn als je de historie t/m Senna kent. 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Waah op 23-06-2025 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

1e F1 test voor Lindblad, wie van de 2 zit het meeste op het schopstoeltje voor volgend jaar en gaat nu hard zweten?
Red Bull protege Arvid Lindblad laps Imola in first official F1 test
Racing Bulls broke out the camouflage livery for Arvid Lindblad to test its 2023 F1 car just two weeks after the FIA approved his bid for a superlicence
https://www.motorsport.co...ola-in-training/10735479/

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 23-06-2025 14:44 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

YakuzA schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:43:
1e F1 test voor Lindblad, wie van de 2 zit het meeste op het schopstoeltje voor volgend jaar en gaat nu hard zweten?

[...]
Je wordt eerst in de RBR gegooid vanuit de RB en dan is het doei :+.

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
YakuzA schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:43:

[...]
Tsunoda lijkt mij de grootste kanshebber. Breekt geen potten en Honda is weg. Hadjar is wellicht de beste rookie (rekening houdende met het materiaal, Antonelli staat natuurlijk hoger). Lawson breekt echter ook nog geen potten. Had een goede start als invaller maar nu bij RB lukt het hem ook niet en is Hadjar veel beter.

En als Tsunoda vertrekt is het ook maar de vraag of een van de 2, 3 andere coureurs in het RBR zitje komt.

Edit:
En volgend jaar dan wel andere auto's die waardoor de RBR wellicht weer "bestuurbaarder" is. Maar dat issue was er in '19/'20 ook niet perse en we hebben gezien hoe het Gasly & Albon is vergaan. Zelfs als die auto wel bestuurbaar zou zijn denk ik dat Tsunoda & Hadjar gewoon zo ver achter Verstappen zullen liggen dat ze nog steeds worden afgebrand of zichzelf afbranden.

[ Voor 19% gewijzigd door RobertMe op 23-06-2025 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Laatst online: 20:17

Wok

Dakloos...

@RobertMe Ik denk juist dat Lawson heel hard moet vrezen voor zijn zitje. Hadjar rijdt hem vooralsnog helemaal aan snot.

Tsunoda is inmiddels een 'free agent' en dus niet meer gebonden aan Honda en kan na dit jaar dus ook zelf besluiten een deurtje verder te gaan kijken (misschien is-ie al wel in gesprek met Cadillac?). Dat zou voor Lawson dan nog wel weer gunstig kunnen zijn, omdat er na Lindblad volgens mij nog geen nieuwe aanwas is in de talent pool van Red Bull...

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:50

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Misschien moet RB maar Russel een contract geven. Die is bij MErc toch nog niet onder contract. Lijkt me wel cool, RUS en VER als team mates :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

zal wel aan mij liggen, persoonlijk vind ik dat een driver een minimaal aantal races zou moeten rijden, voordat die eruit gekieperd wordt. wat redbull aan het doen is, is voor niemand goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
himlims_ schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:11:
zal wel aan mij liggen, persoonlijk vind ik dat een driver een minimaal aantal races zou moeten rijden, voordat die eruit gekieperd wordt. wat redbull aan het doen is, is voor niemand goed.
Dat doen ze al bij Alpine, daar krijg je 5 races ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Tsunoda is al aan zijn 5e seizoen bezig he. Heeft volgens mij net zijn 100e race er op zitten binnen de Red Bull familie. En het was niet voor niks dat hij niet gepromoveerd werd. En dat Red Bull het nu wel gedaan heeft is waarschijnlijk meer om Lawson te "beschermen" (en een zak geld van Honda te ontvangen?) dan omdat ze denken/dachten dat Tsunoda echter beter zou presteren.

En dat is ook de reden waarom ik denk dat Tsunoda er eerder uit gaat dan Lawson. Tsunoda heeft voldoende "kansen" gehad om het te laten zien. Lijkt verder een prima midfielder te zijn, maar steeg er, ook in de STR / AT / VCARB / RB nooit echt bovenuit. En nu in de RBR zakt die helemaal door de mand. Lawson daarentegen is nog steeds een semi rookie en daarom prima dat ze hem snel terug hebben gezet naar RB waar de druk er af is. Maar ook daar presteert die niet echt en is Hadjar veel sneller ondanks dat Hadjar dus minder ervaring heeft. Maar in zoverre "prima" om Lawson nog een kans te geven. Alleen is er dan dus geen plek voor Lindblad. Want Hadjar aan het eind van het seizoen naar RBR zou ik ook niet doen. Tenzij Verstappen die race ban krijgt, Hadjar die race in de RBR rijdt en "het laat zien" (als in: Q3 haalt, sneller dan Tsunoda is, ....

Overigens ook met de kanttekening dat in ieder geval Tsunoda nu ook extreem dramatisch "over komt" omdat het veld extreem dicht op elkaar zit. In Q1 is het gat tussen P1 en P20 vaak minder dan 1 sec. Waarbij Tsunoda al vaker is afgevallen omdat die 7, 8 tienden van de P1 tijd zat. Dat is niet perse goed, maar een paar jaar geleden zou je met 7, 8 tiende nog steeds makkelijk door zijn naar Q2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Tja, wat moet Red Bull dan? Het blijkt dat het erg moeilijk is om een coureur te vinden die met die wilde stier om kan gaan. Je moet dus van het kaliber Verstappen zijn om dat te kunnen. Het ligt dus vooral aan Pierre Waché en zijn team. De wagen moet én snel, én gemakkelijk te besturen zijn. Wie weet lukt het ze volgend jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-06 17:49
Plenkske schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:18:
[...]

Ik heb niets met carnaval, maar ik vind het wel prachtig om te zien dat op sommige circuits er een oranje zee is ontstaan.
Jij duidelijk niet. Ik vraag me dan af: denk je hetzelfde over Ferrari fans ? Die zijn hetzelfde maar dan rood.... moet álles langs circuits zo neutraal mogelijk zijn dan ? Dan houd je geen toeschouwers meer over.

Deze hele "discussie" komt hier regelmatig terug en is eigenlijk meer voor het randzaken topic.
Niets tegen de oranje zee maar wel tegen de oranje rookbommen, het laveloos handtastelijk worden, vrouwonvriendelijke uitspraken en daden en in het algemeen misdragen. dat is geen carnaval maar gewoon platvloers slecht gedrag. Dan heb ik nog niet over het onsportieve gedrag. 20 jaar geleden zat je op een auto of motorsport tribune te klappen en juichen voor de helden die een mooie actie uitvoerden, als was het dan niet 'jouw' favoriet. tegenwoordig is de sfeer, ook daar, zo gepolariseerd dat het wij tegen zij moet worden, waarom dan toch ?

[ Voor 16% gewijzigd door Bvanham op 23-06-2025 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RB houd ze tenminste nog op een stoeltje in de F1.
Alpine kiepert ze meteen overboord. Zo'n jongen als Doohan zal waarschijnlijk geen race meer in de F1 rijden voor de rest van zijn carriere.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

YakuzA schreef op maandag 23 juni 2025 @ 18:07:
[...]

RB houd ze tenminste nog op een stoeltje in de F1.
Alpine kiepert ze meteen overboord. Zo'n jongen als Doohan zal waarschijnlijk geen race meer in de F1 rijden voor de rest van zijn carriere.
zijn wel meer voorbeelden,
hoe het allemaal gelopen is met stoffel van doorne, daar zit/zat echt zeker wel potentie en kwaliteit in.
andere kant zie een kevin magnussen ... die glipt er steeds tussendoor :+ (vind zijn rijstijl wel gaaf)

maar precies dat; Doohan, prima driver en zeker mooie dingen van gezien in de lagere klasse. wat dat betreft is de f1 soms (te?) hard. Had die jongen even wat meer de tijd gegund (overigens was zijn opmerking "dat ging in de sim wel goed" dubieus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
himlims_ schreef op maandag 23 juni 2025 @ 22:34:
[...]

zijn wel meer voorbeelden,
hoe het allemaal gelopen is met stoffel van doorne, daar zit/zat echt zeker wel potentie en kwaliteit in.
andere kant zie een kevin magnussen ... die glipt er steeds tussendoor :+ (vind zijn rijstijl wel gaaf)
Magnussen was toch niet perse een slechte coureur? Carrière duurde wellicht wat lang / "hield vers bloed tegen". Maar dat verse bloed dat hij de laatste keer verving was ook echt slecht. Liever Magnussen dus dan Mazepin, en eigenlijk ook wel liever dan Schumacher (Mick dan :+). Nu wordt dan weer geschreven dat Schumacher nog een kans verdiend en zo. Maar hij heeft twee jaar de kans gehad..., en die Haas was wel brak, maar hij crashte ook gewoon vaak. En IIRC was die ook veel trager dan Magnussen.

En coureurs als Sargeant & Latifi gingen het ook nooit worden en hebben nog steeds resp 1,5 en 2 jaar de kans gehad.

En de enige snelle exit, buiten Doohan nu ("maar nog reserve en na evaluatie zou die nog terug kunnen komen als Colapinto..."), die ik mij kan herinneren is De Vries. Maar die was al oud, was nooit interesse voor geweest, had veel geluk met zijn invalbeurt (makkelijk circuit en dan ook nog punten scoren), en speelde uiteindelijk ook andere zaken (Marko wilde De Vries, Horner wilde Ricciardo. De Vries presteerde niet dus meteen "Hallo Ricciardo")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Laatst online: 27-06 15:05

Damian

Insane Obtrusion

Gaan er al geruchten dan dat Tsunoda het bokje is dan?

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:35

JB

Cédric roelt!

Wild Chocolate schreef op maandag 23 juni 2025 @ 13:16:
RACEWEEK!!!1!1!!!

[Afbeelding]

Bij Passau haalden we deze jongen in, nu hebben we samen even pauze in Oostenrijk.

Daarnet heeft de chauffeur ook even wat andere racefans door de zijdeur naarbinnen laten gluren 🤩

Moest wel lachen dat ze bij RBR de Renault logo's eraf hadden gesloopt :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zEi3ccdlz_g5f7aUZKGR-PlZ-z4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g0HXnTF7vK9PX1Ho0JRiNwzt.jpg?f=fotoalbum_large

(2021 Spielberg :))

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Damian schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 08:29:
Gaan er al geruchten dan dat Tsunoda het bokje is dan?
Niet perse. Maar het is nu ook niet alsof zijn prestaties goed zijn. Het is meer dat RBR heeft aangegeven dat hij het seizoen af maakt ("no matter what"). Lawson is gefaald en hebben ze meteen in bescherming genomen door hem terug in de RB te plaatsen. En Hadjar is een rookie die ze, schijnbaar, dit keer eens niet meteen gaan promoveren (zoals wel bij Albon na een half jaar gebeurde).

+ vanuit de media lijkt de druk dit keer ook een stuk minder te zijn. Gasly & Albon stond meteen druk vanuit de media op dat ze niet goed waren etc etc. Perez werd ook steeds slechter en kwam steeds verder onder vergrootglas te liggen. Bij Tsunoda valt dat nu nog mee en gaat het meer over "de auto waar alleen Verstappen in kan rijden" en minder over "Tsunoda presteert wel heel slecht".

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:14

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Wild Chocolate schreef op maandag 23 juni 2025 @ 13:16:
RACEWEEK!!!1!1!!!

[Afbeelding]

Uhm, ik wil niet die persoon zijn die andere corrigeren, maar het is RAWE CEEK!

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
Red Bull moet gewoon eens gaan erkennen dat ze een klote wagen hebben gemaakt die hooguit in het middenveld mee kan doen en dat fixen. Of ze moeten iemand vinden met hetzelfde talent als Max en die om de problemen heen kan sturen. Zo'n coureur is er echter niet in de F1 of de feeder series.
Tsunoda is echt geen slechte coureur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004

Mad-Matt

TheDoctor#2181

TheBrut3 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:25:
Red Bull moet gewoon eens gaan erkennen dat ze een klote wagen hebben gemaakt die hooguit in het middenveld mee kan doen en dat fixen. Of ze moeten iemand vinden met hetzelfde talent als Max en die om de problemen heen kan sturen. Zo'n coureur is er echter niet in de F1 of de feeder series.
Tsunoda is echt geen slechte coureur.
Volledig mee eens, die auto heeft meer carrières gekost dan de schandalen hebben gedaan

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Mad-Matt schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:34:
[...]

Volledig mee eens, die auto heeft meer carrières gekost dan de schandalen hebben gedaan
Hoogstens 2? Perez en Tsunoda (en misschien Lawson).

De auto van Gasly & Albon was namelijk nog een compleet andere auto die mogelijk wel eigenschappen had waar die coureurs minder goed mee overweg konden maar het was geen slechte auto. Terwijl ook Verstappen nu voldoende klaagt over dat de auto slecht is (als in: onbalans / ene keer onderstuur en andere keer overstuur).

En Gasly & Albon hebben nu nog steeds een prima carriere, Perez was sowieso einde verhaal na 2020 en maakt volgens de geruchten nog steeds kans op een Cadillac zitje, en Tsunoda doet ook alweer 5 jaar mee en leek sowieso een beetje einde verhaal te zijn doordat die niet heel goed is (prima midfielder, maar daar zijn er meer van), hij altijd aan Honda gelinkt is geweest (na dit jaar volgens zeggen niet meer) en hij nogal een kort lontje had.

Ik denk dat dat carriere beëindigen van Red Bull dus echt wel mee valt. Ook als je nu naar alle coureurs kijkt. 7? van de 20 komen uit de Red Bull stal. Naast de 4 obvious coureurs ook Sainz, Albon en Gasly. En die alle 3 zijn ook nog eens teamgenoot van Verstappen geweest (en om de oren gereden door Verstappen).

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 26-06 16:26
Chocoball schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:32:
[...]

Dat doen ze al bij Alpine, daar krijg je 5 races ;)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgflip.com/9yc984.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
RobertMe schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:01:
[...]

Hoogstens 2? Perez en Tsunoda (en misschien Lawson).

De auto van Gasly & Albon was namelijk nog een compleet andere auto die mogelijk wel eigenschappen had waar die coureurs minder goed mee overweg konden maar het was geen slechte auto. Terwijl ook Verstappen nu voldoende klaagt over dat de auto slecht is (als in: onbalans / ene keer onderstuur en andere keer overstuur).

En Gasly & Albon hebben nu nog steeds een prima carriere, Perez was sowieso einde verhaal na 2020 en maakt volgens de geruchten nog steeds kans op een Cadillac zitje, en Tsunoda doet ook alweer 5 jaar mee en leek sowieso een beetje einde verhaal te zijn doordat die niet heel goed is (prima midfielder, maar daar zijn er meer van), hij altijd aan Honda gelinkt is geweest (na dit jaar volgens zeggen niet meer) en hij nogal een kort lontje had.

Ik denk dat dat carriere beëindigen van Red Bull dus echt wel mee valt. Ook als je nu naar alle coureurs kijkt. 7? van de 20 komen uit de Red Bull stal. Naast de 4 obvious coureurs ook Sainz, Albon en Gasly. En die alle 3 zijn ook nog eens teamgenoot van Verstappen geweest (en om de oren gereden door Verstappen).
Albon is in mijn ogen nog de minst slechte teamgenoot van Verstappen geweest. Reed in principe altijd binnen de top 10 en ook vaak top 5, daarna werd het er niet beter op (met andere teamgenoten). Perez kon de mentale druk niet aan, maar nam wel een zak geld mee.

Meeste coureurs willen een stabiele auto die leunt naar onderstuur (overstuur bij rwd auto's voelt als instabiel), de RB van dit en vorig jaar stuurt meestal over maar niet altijd en daar zit het probleem. Als de auto soms X gedrag toont en soms gedrag Y dan worden de meeste daar erg zenuwachtig van. Verstappen heeft liever een auto die naar overstuur neigt maar dan het liefst wel betrouwbaar (de verwachting voor de bocht blijft overstuur), maar als de auto beide karakteristieken vertoont is dat ronduit vervelend.

ik heb het liefst geen onderstuur bij m'n fwd auto, vind dat echt doodeng op de Nordschleife

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Van mij mag er ook een max op zitten. Op een bepaalde manier hou ik van Alonso maar kom op zeg, 24 jaar (met een pauze her en der) is lang. Heel lang. Maar goed, ander gesprek en wellicht iets voor de randzaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Jasphur schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 20:52:
[...]

Van mij mag er ook een max op zitten. Op een bepaalde manier hou ik van Alonso maar kom op zeg, 24 jaar (met een pauze her en der) is lang. Heel lang. Maar goed, ander gesprek en wellicht iets voor de randzaken
De laatste races doet het best goed toch?
Zijn een boel die het niet presteren op de grid.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Chocoball
Het waren 2 rustige weken maar deze week zijn we weer terug op Europese bodem en starten we gelijk met een double header, te beginnen in Oostenrijk.

[F1 2025] Race 11 GP van Oostenrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:16
Heb nog geen artikel in naar te linken naar zag een YouTube update van gpfans dat ene scarborough de foto’s van de voorwiel ophanging van MCL, die in Canada gemaakt zijn, analyseert en aangeeft dat er een mogelijk DAS variant wordt gebruikt.

Volgende “grijze” gebied dat door MCL is gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
AvK schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:01:
[...]

De laatste races doet het best goed toch?
Zijn een boel die het niet presteren op de grid.
Gaat mij niet om de kwaliteiten. Die zijn bij ALO inderdaad nog meer dan prima en volgens mij is hij ook goed om te hebben in de garage als het gaat om feedback over de wagen. Waar het mij om gaat is dat een dergelijk senior als ALO een plekje voor een rooky bezet houdt. Je speelt op safe als team zijnde om een dergelijk persoon aan te nemen. Ik vind daar wat van :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Artikeltje in de Telegraaf: Perez zegt dat RBR spijt heeft van zijn vertrek

https://www.telegraaf.nl/...ijn-vertrek/73658676.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

AvK schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:48:
Artikeltje in de Telegraaf: Perez zegt dat RBR spijt heeft van zijn vertrek

https://www.telegraaf.nl/...ijn-vertrek/73658676.html
Dat zal nog wel meevallen. We weten eigenlijk allemaal wel dat Yuki dit jaar mag rijden als cadeau naar hem en Honda. Volgend jaar rijdt Hadjar in de tweede Red Bull en is het exit Yuki.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-06 14:16
Lynx schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:10:
Heb nog geen artikel in naar te linken naar zag een YouTube update van gpfans dat ene scarborough de foto’s van de voorwiel ophanging van MCL, die in Canada gemaakt zijn, analyseert en aangeeft dat er een mogelijk DAS variant wordt gebruikt.

Volgende “grijze” gebied dat door MCL is gebruikt?
Zijn er nu echt nog mensen die GPFans als bron gebruiken ?

Die foto's van Canada zijn hier ook al voorbij gekomen. Daar is niets speciaals op te zien.

Het enigste dat "ene scarborough" (craig scarborough FYI) gezegd heeft, is dat het bevestigd wat ie al opmerkte tijdens het voorstellen van de auto en tijdens de pre-season testing.

Er kan misschien al verder nieuws zijn maar als er iets enkel van gpfans komt, dan lach ik het gewoon weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Laatst online: 27-06 13:40
Correct me if i'm wrong, alleen het beweegbare stuur (in uit trekken) is verboden als het om het DAS systeem gaat.

Er zijn nu diverse sites en youtubers die met de theorie aan de wandel gaan en hun illusie ervan delen. Niet verkeerd en zeker interessant maar elk verhaal wordt nu gebracht als DE truuk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

DoeEensGek schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:11:
Correct me if i'm wrong, alleen het beweegbare stuur (in uit trekken) is verboden als het om het DAS systeem gaat.

[YouTube: McLaren's Genius Secret ‘DAS’ Like Suspension Trick Explained]
Er zijn nu diverse sites en youtubers die met de theorie aan de wandel gaan en hun illusie ervan delen. Niet verkeerd en zeker interessant maar elk verhaal wordt nu gebracht als DE truuk...
IMHO nog steeds belachelijk dat FIA dit besloten heeft
1. Innovatief, en goedgekeurd
2. Gedoogd en tijdelijk mogen rijden
3. Keutel intrekken

Juist dit soort zaken zijn (in mijn optiek) de essentie en basis wat F1 de koning van racerij maakt. Of zie ik dat nu verkeerd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chocoball
Carlos Sainz Sr. haakt af als kandidaat voor het FIA presidentschap.

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/carlos-sainz-sr-announces-he-is-not-running-for-fia-v0-6fjlguy3739f1.jpg?width=640&crop=smart&auto=webp&s=58ff8f13295552a46fbbd527f5df156601caec38

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Extigo
  • Laatst online: 27-06 17:16
Chocoball schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 17:12:
Carlos Sainz Sr. haakt af als kandidaat voor het FIA presidentschap.

[Afbeelding]
Zo jammer dit. Helaas zal de FIA het voorlopig nog met machtsgeile Mo Ben moeten doen.

Steam

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

1 na laatste upgrade ronde van het jaar:
Helmut Marko says Red Bull will introduce its latest raft of upgrades over the Austria and Silverstone grand prix weekends as it nears the end of its 2025 F1 development.

Red Bull gradually introduced revisions to the floor, sidepods and front wing across the Miami, Imola and Barcelona weekends, and its latest refinements to the 2025 car are set to arrive this weekend at its home race in Austria, Red Bull advisor Marko revealed.
https://www.motorsport.co...26-shift-nears-/10735991/

Maakt ook zichtbaar dat in de achtergrond eigenlijk alles al is omgezet naar de 2026 ontwikkeling.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr thee
Niet zo gek, zie het dit jaar toch niet goed komen voor rbr :X

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Chocoball
De FIA wil meer transparantie geven door de publicatie van richtlijnen voor de stewards over rijstandaarden en straffen hierop.

De berichtgeving:
https://www.fia.com/news/...ship-publication-stewards

De rijstandaarden:
https://www.fia.com/sites...rsion_4.1_feb_20_2025.pdf

De straffen:
https://www.fia.com/sites...view_-_14_may_clean_0.pdf

[ Voor 7% gewijzigd door Chocoball op 26-06-2025 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

mr thee schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 09:57:
Niet zo gek, zie het dit jaar toch niet goed komen voor rbr :X
Tsja, 1 coinflip en het is weer gekeerd natuurlijk, als VER buiten was gebleven in Spanje en een gratis laatste wissel had onder de SC, had ie George niet hoeven aanrijden, zat ie op verse soft voor de McL en zag de wereld er heel anders uit :+

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 26-06-2025 10:41 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jasphur
Chocoball schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:15:
De FIA wil meer transparantie geven door de publicatie van richtlijnen voor de stewards over rijstandaarden en straffen hierop.

De berichtgeving:
https://www.fia.com/news/...ship-publication-stewards

De rijstandaarden:

De straffen:
Je hebt twee keer hetzelfde linkje geplaatst :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chocoball
Jasphur schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:51:
[...]

Je hebt twee keer hetzelfde linkje geplaatst :)
Ik geef gewoon de FIA de schuld ;)

is nu aangepast, dank :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Chocoball
In 2026 komt Cadillac Formula 1 team als 11e team op de grid, hoe verloopt de voorbereiding op dit moment in de vertaling en samenvatting.
  • Het team krijgt steeds 1 vraag waarom zo vroeg? Waarom al in 2026 op de grid en waarom komt General Motors in 2028 met een eigen motor terwijl in 2031 de regels mogelijk om een minder complexe aandrijving vragen. De reden is de Formule 1 het wou volgens het motto: als jullie dan zo graag erbij willen dan maar gelijk bij de eerstvolgende Concorde Agreement. (red. Cadillac komt voort uit het Andretti team en Michael Andretti wou ook in 2026 op de grid staan maar dit wordt niet aangehaald?).
  • Tijdsdruk is nu het grootste probleem voor het team. De FIA gaf op 7 maart van dit jaar haar definitieve goedkeuring en heeft het team nog 12 maanden om aan het team, de infrastructuur en de processen te werken. Ook moet het nog een wagen ontwikkelen en produceren. Dat is extreem krap.
  • Afgelopen mei had de vestiging in Silvestone 300 medewerkers op de loonlijst staan en aan het einde van het jaar moeten dat er 500 tot 600 zijn. Wat niet helpt is dat Audi met een vestiging in Bicester in dezelfde poule van specialisten zoekt. Nieuw personeel geworven bij bestaande teams komen niet voor de herfst over vanwege gardening leave.
  • In de General Motors motorenfabriek in Charlotte (VS) zijn momenteel rond de 100 medewerkers. Daar moet ook snel uitgebreid worden want 3 jaar ontwikkeltijd voor de complexe aandrijving zijn zo voorbij. Dat de ingenieurs van Cadillac al gas geven bleek na de grand prix van Saoedi-Arabië toen hun eerste V6 prototype op de testbank stond.
  • Het nieuwe Cadillac F1 hoofdkantoor zal in Fishers (VS) nabij Indianapolis komen en moet in het 2e kwartaal van 2026 operationeel zijn. Door het krappe tijdsschema is het volgende masterplan bedacht. De 2026 wagen wordt compleet in het VK gebouwd. De 2027 wagen voor 50% in het VK en voor 50% in de VS. Vanaf 2028 wordt de wagen compleet in Fischers gefabriceerd.
  • Voor Cadillac is het 2026 seizoen al begonnen met diverse belastingtests en crashtests met een test monocoque. De bevindingen daaruit moeten de basis vormen voor de 2026 wagen. Adviseur Pat Symond verklapt dat alle onderdelen 2 maanden eerder klaar moeten zijn dan normaal om zo geen risico te lopen. De eerste testdagen volgend jaar januari zijn een verplicht nummer en iedere kilometer ervaring telt mee.
  • De makkelijkste manier om winst te boeken tegenover de gevestigde orde is gewicht. De verlaging van het minimumgewicht naar 770 kg vormt naast motorprestatie en aerodynamica een 3e factor van belang om zich zo van de concurrentie te kunnen onderscheiden. Hoewel elke kilo minder van invloed is op de rondetijd zal in het eerste jaar nauwelijks iemand in de buurt van het gewichtsminimum komen. De prestaties van de Ferrari motor zijn een vaste factor maar gewicht is in vergelijking tot aerodynamica makkelijker als factor. Hoewel Pat Symonds waarschuwt dat het team als nieuwkomer bij het gewicht geen enkele referentie heeft waar de bestaande teams bij elk component weten tot hoe ver ze kunnen gaan omdat het al 100 keer eerder gedaan hebben.
  • De aerodynamische ontwikkeling zal net als bij de overige teams op het laatste moment zijn. Men wacht met het klaar hebben van de onderdelen tot vlak voor de eerste testdag of bij de start van het seizoen op 8 maart volgend jaar.
  • Regelaanpassingen op het laatste moment raken de nieuwkomers harder dan de ingewerkte bestaande teams met meer personeel en betere infrastructuur. Zo werd afgelopen voorjaar de afmeting aangepast van een vin die zich aan de onderkant bij de achterste remluchtinlaat bevindt. Deze vin hielp bij het afdichten van de vloer tussen het achterwiel en de bodemplaat. Een kleine aanpassing met een grote gevolgen want om dit weer in balans te krijgen moest de rijhoogte naar beneden en niet alleen dat maar moesten er ook nieuwe windtunneltests en nieuwe rekenmodellen voor CFD simulaties komen. Ook op andere fronten is er ervaringsachterstand zoals bij aeroelasticity (flex-wings) en koeling van de remmen wat de bandentemperatuur regelt.
  • Cadillac werkt inmiddels ook aan haar processen. Sinds de grand prix van Spanje zit er Silverstone een strategieteam die elke race zo virtueel meespeelt alsof het team daadwerkelijk bij de race aanwezig is. Dit moet ervoor zorgen dat de strategieprogramma's verfijnd worden en dat de medewerkers aan de pitmuur op hun taak zijn voorbereid. In de herfst wil Cadillac tijdens een TPC test met een 2023 Ferrari een race simuleren zodat het raceteam hun toekomstige taken kunnen oefenen en de monteurs hun live pit stops.
  • Op de vraag wie de coureurs gaan worden zal in de zomer beantwoord worden. De wens is 2 ervaren coureurs waarbij nationaliteit voorlopig geen rol speelt dus een Amerikaanse coureur is geen verplichting meer. General Motors stelt dat prestatie de hoogste prioriteit heeft voordat het een All American Team moet worden.
https://www.auto-motor-un...n-fuer-formel-1-einstieg/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr thee
Hopen dat dat goed komt en dat ze niet kansloos ala Minardi achteraan rijden, Ook wel gedurfd om uiteindelijk alles in de VS te doen, vliegkosten zullen dan wel lekker hoog liggen :X
Pagina: 1 ... 33 34 Laatste

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.

Seizoen 2025 topics: Topicreeks: [F1 2025]
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken