Compleet nieuwe auto's, mag toch hopen dat Red Bull een auto kan neerzetten waar beide coureurs wat mee kunnen.Marc3l schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 18:43:
Ai triest voor Hadjar, gedegradeerd naar Red Bull.
Dan moeten ze Waché wel eruit tiefen, want die heeft het voor elkaar gekregen om een Newey-auto in een 'ground effect era' compleet te verneuken...TheBrut3 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:28:
[...]
Compleet nieuwe auto's, mag toch hopen dat Red Bull een auto kan neerzetten waar beide coureurs wat mee kunnen.
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
Gokje: de autocorrect van de telefoon heeft van Lewis "Leeks" gemaaktShinji schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 19:26:
Wie het ook is van de twee, ik heb die bijnaam echt nog nooit gehoord eerlijk gezegd.
Nou nou nou...Wok schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:52:
[...]
Dan moeten ze Waché wel eruit tiefen, want die heeft het voor elkaar gekregen om een Newey-auto in een 'ground effect era' compleet te verneuken...
Vorig jaar, toen het écht slecht ging, was de RB20 nog steeds sneller dan de RB19 (waarmee ze 22 van de 23 races wonnen). En de RB21 "lijkt" toch echt een stuk beter te zijn dan de RB20. Daarnaast is het zeer waarschijnlijk toch ook wel de tweede auto na McLaren (ze zijn nu al definitief minimaal 3e in het WCC, waarbij die ~33 puntjes van Tsunoda niet eens nodig zullen zijn, en Mercedes staat ook niet zo ver weg). Wat dus veel waarschijnlijker is, maar dat wil je vast niet lezen, is dat Red Bull of tegen een plafond is aangelopen of dat McLaren wat dingen anders / beter doet. Bv de grenzen van wat mag meer opzoeken. O.a. door Rob Marshall, de schijnbare "koning van de flexiwings" die bij RBR aan de ketting was gelegd na de mid-season regelwijziging in 2021, en ergens in 2023? bij McLaren aan de slag is gegaan.
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
De allerlaatste race van het 2025 seizoen met 3 kandidaten voor het wereldkampioenschap Formule 1.
[F1 2025] Race 24 GP van Abu Dhabi
[ Voor 23% gewijzigd door Chocoball op 03-12-2025 08:03 ]
Ik had Leclerc zó graag in een competetieve auto gezien. Maar hij lijkt al jaren tevreden met de abusive relationship om een midfield-at-best car. Leclerc koos er voor zijn Ferrari-gifbeker leeg te drinken, met alle gevolgen van dien.TinusTegengas schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 19:29:
[...]
Volgens mij heeft die het ook niet echt naar zijn zin bij Ferrari.
D3 :: I don't always kill but when I do, it's hyphen nine. :: y u no iddqd? :: Si non confectus, non reficiat.
Wat is dat nu voor onzin. Zit je op hetzelfde niveau als de liefhebber die beweren dat Mekies al die updates geregeld heeft ? Alle teams evolueren, sommigen gaan de verkeerde kant op. De RB is al 1,5 jaar de verkeerde kant op gegaan. Het feit dat er maar 1 rijder mee kan omgaan is een zwakte en die had veel eerder onder Newey ook al, onderkend moeten worden.Wok schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:52:
[...]
Dan moeten ze Waché wel eruit tiefen, want die heeft het voor elkaar gekregen om een Newey-auto in een 'ground effect era' compleet te verneuken...
Namen ze niet ergens halverwege 2023 een verkeerde afslag? Toen was Newey er nog en eind dat seizoen gaf hij al aan dat de auto aan zijn top zat qua doorontwikkeling. Denk niet dat je dat op deze manier aan Waché kunt toeschrijven.Wok schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:52:
[...]
Vanaf Barcelona 2023 kwam de klad er in. Boze tongen beweren dat Newey het niet eens was met bepaalde ontwerpkeuzes die Waché en zijn team voor 2024 hadden gemaakt.Toke_gt schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:37:
[...]
Namen ze niet ergens halverwege 2023 een verkeerde afslag? Toen was Newey er nog en eind dat seizoen gaf hij al aan dat de auto aan zijn top zat qua doorontwikkeling. Denk niet dat je dat op deze manier aan Waché kunt toeschrijven.
Sterker nog: credits voor Waché dat hij en zijn team er mede voor gezorgd hebben dat Max in de laatste race van het seizoen nog kans maakt op de titel. Daar zag het eerder dit jaar niet naar uit.Toke_gt schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:37:
[...]
Namen ze niet ergens halverwege 2023 een verkeerde afslag? Toen was Newey er nog en eind dat seizoen gaf hij al aan dat de auto aan zijn top zat qua doorontwikkeling. Denk niet dat je dat op deze manier aan Waché kunt toeschrijven.
En dat dus met een auto waarvan Newey eerder heeft gezegd dat hij uitontwikkeld was. Wie heeft er dan slecht werk geleverd?
Als het maar niet dezelfde dans als vorig jaar wordt. (Contact tussen Verstappen en Piastri in de eerste bocht).
Dan kan de TV in een keer uit, bij wijze van spreken.
Sowieso zou RB ruim bovenaan staan als McLaren er niet bij zat. En bij McLaren is het ondertussen wel duidelijk dat ze hun grote voorsprong van begin dit jaar met nogal schimmige trucjes hebben gehaald. Intussen heeft de FIA al 2 keer op hun 'sterke' wijze ingegrepen (onder water wat dingen gezged en gedaan) en is McLaren 2 keer teruggevallen naar normale snelheden. En ook al zijn ze nog steeds snel, hadden ze met de huidige auto nooit zoveel punten gehaald.Toke_gt schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:37:
[...]
[removed]
McLaren is ook al eerder gestopt met updates voor de auto, waardoor ze ook relatief gezien achteruit zullen gaan tegenover de teams die nog wel door ontwikkelden voor dit jaar.redwing schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:19:
[...]
Sowieso zou RB ruim bovenaan staan als McLaren er niet bij zat. En bij McLaren is het ondertussen wel duidelijk dat ze hun grote voorsprong van begin dit jaar met nogal schimmige trucjes hebben gehaald. Intussen heeft de FIA al 2 keer op hun 'sterke' wijze ingegrepen (onder water wat dingen gezged en gedaan) en is McLaren 2 keer teruggevallen naar normale snelheden. En ook al zijn ze nog steeds snel, hadden ze met de huidige auto nooit zoveel punten gehaald.
Ferrari was al een stuk eerder ook al gestopt overigens.
[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 03-12-2025 09:52 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Klopt, maar dat doet er niets aan af dat ze duidelijk 2 keer een stap terug hebben gemaakt. En aangezien dat ten opzichte van het hele veld was geloof ik niet dat dat er aan ligt dat het hele veld zulke goede vorderingen heeft gemaakt.YakuzA schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:51:
[...]
McLaren is ook al eerder gestopt met updates voor de auto, waardoor ze ook relatief gezien achteruit zullen gaan tegenover de teams die nog wel door ontwikkelden voor dit jaar.
[removed]
Verklaar dan ook even de snelheid in de 7 ronden 25-32 toen ze hun "foutje" moesten compenseren.redwing schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:19:
[...]
Sowieso zou RB ruim bovenaan staan als McLaren er niet bij zat. En bij McLaren is het ondertussen wel duidelijk dat ze hun grote voorsprong van begin dit jaar met nogal schimmige trucjes hebben gehaald. Intussen heeft de FIA al 2 keer op hun 'sterke' wijze ingegrepen (onder water wat dingen gezged en gedaan) en is McLaren 2 keer teruggevallen naar normale snelheden. En ook al zijn ze nog steeds snel, hadden ze met de huidige auto nooit zoveel punten gehaald.
Tja, aan de andere kant reed Max voor de laatste pitstop van Norris gewoon naar hem toe en kwam zelfs makkelijk binnen DRSMarcel Br schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:00:
[...]
Verklaar dan ook even de snelheid in de 7 ronden 25-32 toen ze hun "foutje" moesten compenseren.
Als ze die snelheid van 25-32 daadwerkelijk vol hadden kunnen houden, hadden ze de hele race zo moeten rijden en dan was Norris minimaal P3 geweest. 25-32 was dan ook puur op nieuwe banden pushen (terwijl alle anderen banden hebben van +/- 20 rondes oud) in de hoop toch nog een plekje te winnen.
[removed]
En in Ronde 10-25 reden ze ook 26 seconden weg van Alonso.Marcel Br schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:00:
[...]
Verklaar dan ook even de snelheid in de 7 ronden 25-32 toen ze hun "foutje" moesten compenseren.
Dus in 15 laps creeerden ze een pitstop gap richting AMR, meer dan 1,5s per ronde sneller, op 10 laps oudere banden.
(daarom zal het komend weekend gewoon Lando worden die het WK pakt, tenzij er weer een McLaren flater of een L1T1 pile-up komt of een Latifi oid. dus ik houd mijn fingers crossed voor zo'n scenario)
[ Voor 20% gewijzigd door YakuzA op 03-12-2025 11:41 ]
PSN
Was Alonso niet de hele race bewust langzaam aan het rijden? Inhalen kon toch niet, en daardoor dat de echt snellere er ook niet voorbij konden (door de DRS train). Dat maakt de vergelijking dan dus nogal scheef / niet representatief.YakuzA schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:39:
[...]
En in Ronde 10-25 reden ze ook 26 seconden weg van Alonso.
Dus in 15 laps creeerden ze een pitstop gap richting AMR, meer dan 1,5s per ronde sneller, op 10 laps oudere banden.
In eerste instantie vroeg ik mij af wat die gigantische schroef op de afbeelsing deed…
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Mclaren is going to get screwed?Jasphur schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:49:
[...]
In eerste instantie vroeg ik mij af wat die gigantische schroef op de afbeelsing deed…
ik blijf erbij; ferrari is een van de meest overrated teamsKlauwhamer schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:24:
[...]
Ik had Leclerc zó graag in een competetieve auto gezien. Maar hij lijkt al jaren tevreden met de abusive relationship om een midfield-at-best car. Leclerc koos er voor zijn Ferrari-gifbeker leeg te drinken, met alle gevolgen van dien.
het is pas valsspelen wanneer je gepakt wordtredwing schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:19:
[...]
Precies, ieder team doet "schimmige" truckjes en de grenzen op zoeken. Juist dat is wat ik zo mooi vindt aan F1. Altijd overal de grens op zoeken, op de baan of met de regels, overal. Het is pas fout of valsspelen als het bestraft wordt of aangepast wordt.himlims_ schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:15:
[...]
het is pas valsspelen wanneer je gepakt wordt
Bedoel je niet Räikkönen?himlims_ schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:14:
[...]
ik blijf erbij; ferrari is een van de meest overrated teamsafgezien van een slippertje met Vettel een seizoen, is het sinds schumi tijd toch 10x niets
Het probleem is dat de FIA zelfs bij echt cheaten niet de ballen heeft om er echt iets mee te doen (b.v. Ferrari zijn fuel-sensor). Iedere keer verbieden ze het door een keer te zeggen dat het echt niet mag (ondanks dat het al niet mocht) terwijl je in sommige gevallen gewoon eens DSQ's uit moet delen.himlims_ schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:15:
[...]
het is pas valsspelen wanneer je gepakt wordt
[removed]
Als ze niet Alonso achter Petrov hadden gegooid met een pitstop, hadden ze misschien 2 slippetjeshimlims_ schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:14:
[...]
ik blijf erbij; ferrari is een van de meest overrated teamsafgezien van een slippertje met Vettel Kimi een seizoen, is het sinds schumi tijd toch 10x niets
PSN
Maar ja, Ferrari is wel Ferrari. Dat is natuurlijk een flauwe dooddoener maar ik begrijp wel dat coureurs en autoliefhebbers bij Ferrari een "gevoel" hebben dat niet bij McLaren of Alpine is.himlims_ schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:14:
[...]
ik blijf erbij; ferrari is een van de meest overrated teamsafgezien van een slippertje met Vettel een seizoen, is het sinds schumi tijd toch 10x niets
D3 :: I don't always kill but when I do, it's hyphen nine. :: y u no iddqd? :: Si non confectus, non reficiat.
Dat Ferrari de foute strategie had is dan weer geen slippertjeYakuzA schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:08:
[...]
Als ze niet Alonso achter Petrov hadden gegooid met een pitstop, hadden ze misschien 2 slippetjes
Ho ho, je gaat nu toch niet McLaren, het team met de langste geschiedenis na Ferrari, in de top 3 met meeste WDCs en WCCs, op één hoop gooien met Alpine dat net 3 jaar bestaat?Klauwhamer schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:15:
[...]
Maar ja, Ferrari is wel Ferrari. Dat is natuurlijk een flauwe dooddoener maar ik begrijp wel dat coureurs en autoliefhebbers bij Ferrari een "gevoel" hebben dat niet bij McLaren of Alpine is.
Ik snap wat je bedoelt, maar McLaren is dan wel absoluut het slechtste voorbeeld wat je kunt noemen. Volgens mij is Haas het jongste team, en anders Astin Martin die het meest recent van eigenaar/identiteit is gewisseld (Sauber gaat ook al heel erg lang mee, en Audi rijdt nog niet rond).
Dat deed ik wel, en ik doe 't zo opnieuw. McLaren is nog steeds geen Ferrari, en als ik Alpine Renault moet noemen is mij dat om het even.Nivado schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:34:
[...]
Ho ho, je gaat nu toch niet McLaren, het team met de langste geschiedenis na Ferrari, in de top 3 met meeste WDCs en WCCs, op één hoop gooien met Alpine dat net 3 jaar bestaat?
Ik snap wat je bedoelt, maar McLaren is dan wel absoluut het slechtste voorbeeld wat je kunt noemen. Volgens mij is Haas het jongste team, en anders Astin Martin die het meest recent van eigenaar/identiteit is gewisseld (Sauber gaat ook al heel erg lang mee, en Audi rijdt nog niet rond).
Euj, Alpine = Renault.Nivado schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:34:
[...]
Ho ho, je gaat nu toch niet McLaren, het team met de langste geschiedenis na Ferrari, in de top 3 met meeste WDCs en WCCs, op één hoop gooien met Alpine dat net 3 jaar bestaat?
een treffende spreuk

Beetje laat, als Cadillac hun livery reveal op 2 augustus gaat doen.
Valt samen met de Super Bowl 2026 vandaar de football. Aston Martin is een dag later.RobertMe schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:28:
[Afbeelding]
Beetje laat, als Cadillac hun livery reveal op 2 augustus gaat doen.spoiler:Of ze moeten nog even oefenen op het in Europa gangbare datum formaat.
Alleen voor Perez toch? Max kon er nog een hele tijd omheen rijden waardoor het hele team op het verkeerde been werd gezet. Die boze tongen waren later, dacht ik?Chocoball schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:50:
[...]
Vanaf Barcelona 2023 kwam de klad er in. Boze tongen beweren dat Newey het niet eens was met bepaalde ontwerpkeuzes die Waché en zijn team voor 2024 hadden gemaakt.
Ik doelde op de zoektocht naar die extra tiende sneller of punt extra downforce. Horner heeft vorig jaar aangegeven dat ze vanaf Barcelona de verkeerde kant zijn gaan ontwikkelen. Perez kon er steeds lastiger mee overweg maar raakte later ook gedemotiveerd. Verstappen kon er omheen rijden tot het punt dat hem dat ook niet meer lukte.Toke_gt schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:43:
[...]
Alleen voor Perez toch? Max kon er nog een hele tijd omheen rijden waardoor het hele team op het verkeerde been werd gezet. Die boze tongen waren later, dacht ik?
Toen het niet lekker liep in 2024 kwamen er verhalen dat Newey het niet eens zou zijn geweest met bepaalde technische keuzes. Na zijn vertrek gaf Newey in een interview aan dat mogelijk niet de slimste koppen bij Red Bull werken.
Nu snap ik waarom die naar AM is gegaan. Daar werken die slim(st)e koppen wel natuurlijk.Chocoball schreef op woensdag 3 december 2025 @ 22:13:
Na zijn vertrek gaf Newey in een interview aan dat mogelijk niet de slimste koppen bij Red Bull werken.
Daarnaast was de man kwaad vertrokken. Niet perse een heel betrouwbare bron dus. Vraag het hem nu nog eens (nu enerzijds Horner ontslagen is en hij anderzijds schijnbaar weer met Horner door een deur kan) en je krijgt misschien een heel ander antwoord.
Dat misschien niet, maar ze hebben wel een baas rondlopen die niet zou misstaan als schurk in een James Bond film.RobertMe schreef op woensdag 3 december 2025 @ 23:06:
[...]
Nu snap ik waarom die naar AM is gegaan. Daar werken die slim(st)e koppen wel natuurlijk.
Daarnaast was de man kwaad vertrokken. Niet perse een heel betrouwbare bron dus. Vraag het hem nu nog eens (nu enerzijds Horner ontslagen is en hij anderzijds schijnbaar weer met Horner door een deur kan) en je krijgt misschien een heel ander antwoord.
Hij maakte die opmerking in zijn interview met AMuS als je op zoek bent naar de bron. Ben het eens dat die opmerking meer uit fustratie was door zijn vertrek bij Red Bull.
Haas gaat meer samenwerken met Toyota.
https://www.haasf1team.co...nership-haas-f1-team-2026
Na zijn vertrek is dat natuurlijk een mooie opmerking om zichzelf indirect als slimste te bestempelenChocoball schreef op woensdag 3 december 2025 @ 22:13:
[...]
Na zijn vertrek gaf Newey in een interview aan dat mogelijk niet de slimste koppen bij Red Bull werken.
PSN
Huub Huub Barbatruc!
En Schumacher had half Benetton meegenomen naar Ferrari, dus was het technisch gezien meer Benetton dan Ferrari. Dus als je dat meetelt, is eigenlijk de laatste titel van Ferrari in 1983.himlims_ schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:14:
[...]
Uiteindelijk draait het om commercie. En in veel gevallen als je om die redenen een DSQ uit zou moeten delen, draai je daarmee ook vaak meteen het wk de nek om en kijkt er de rest van het seizoen niemand meer. Ik ben het met je eens hoor dat in aantal van de genoemde gevallen een DSQ op zijn plek zou zijn geweest, maar om commerciele redenen weet je dat dat niet gaat gebeuren.redwing schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:05:
Het probleem is dat de FIA zelfs bij echt cheaten niet de ballen heeft om er echt iets mee te doen (b.v. Ferrari zijn fuel-sensor). Iedere keer verbieden ze het door een keer te zeggen dat het echt niet mag (ondanks dat het al niet mocht) terwijl je in sommige gevallen gewoon eens DSQ's uit moet delen.
Newey is misschien niet alles, maar zijn staat van dienst spreekt voor zich. Elk team waar hij is gaan werken sinds Williams begin jaren 90 is een winnend team geworden. Dat is toch geen toeval.DNA_Saint schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:39:
Sinds de komst van Laurent Mekies is het wel gaan draaien bij RB. Geen idee of het daarmee te maken heeft. Maar Newey is ook niet alles. Iedereen is vervangbaar, zelfs Hannah
I.p.v. (complete) DSQ moest McLaren:Tomcatter_31 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:28:
Uiteindelijk draait het om commercie. En in veel gevallen als je om die redenen een DSQ uit zou moeten delen, draai je daarmee ook vaak meteen het wk de nek om en kijkt er de rest van het seizoen niemand meer. Ik ben het met je eens hoor dat in aantal van de genoemde gevallen een DSQ op zijn plek zou zijn geweest, maar om commerciele redenen weet je dat dat niet gaat gebeuren.
- Piastri zijn spiegel fout zetten in een Sprint
- verplicht auto te laag zetten
- mochten ze niet naar binnen met een SC
- ???? in AD
/s
Dan nog zou je b.v. een x aantal punten aftrek kunnen geven of minder ontwikkeltijd/gels/windtunneltijd e.d.Tomcatter_31 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:28:
[...]
Uiteindelijk draait het om commercie. En in veel gevallen als je om die redenen een DSQ uit zou moeten delen, draai je daarmee ook vaak meteen het wk de nek om en kijkt er de rest van het seizoen niemand meer. Ik ben het met je eens hoor dat in aantal van de genoemde gevallen een DSQ op zijn plek zou zijn geweest, maar om commerciele redenen weet je dat dat niet gaat gebeuren.
Uiteindelijk is er best iets te vinden waarmee je een goede straf geeft zonder de hele boel de nek om te draaien.
[removed]
Mekies ging juist weg bij RB om naar RBR te gaanDNA_Saint schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:39:
Sinds de komst van Laurent Mekies is het wel gaan draaien bij RB. Geen idee of het daarmee te maken heeft. Maar Newey is ook niet alles. Iedereen is vervangbaar, zelfs Hannah
PSN
:strip_exif()/f/image/GaFvMoYvD5GCEzQQCgSpRh1E.jpg?f=fotoalbum_large)
One big F1 family ❤️
— Formula 1 (@F1) 4 december 2025
The 2025 end of season drivers’ dinner!#F1 #AbuDhabiGP pic.twitter.com/Pmv8CMv1m4
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
En toen kregen ze allemaal voedselvergiftiging omdat er ergens in de keuken iets was mis gegaan...
Waar zijn Stroll en Alonso?
Zero compensation
Eentje vegetarisch :Shinji schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:31:
[...]
En toen kregen ze allemaal voedselvergiftiging omdat er ergens in de keuken iets was mis gegaan...
Geen idee, staat er niet bij. Ik was ze ook al kwijt..
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Toen ik aan het tellen was, en meteen Hulkenberg mistte, leek ik te denken "Aston Martin is er nooit?". Maar weet ik niet 100% zeker, maar denk dat Stroll & Alonso vorig jaar ook "al" ontbraken.
[ Voor 99% gewijzigd door Help!!!! op 04-12-2025 22:22 ]
For Sale: Case Phanteks P600S. Zeer fijne, nette en in goede staat verkerende Case.
Voor de mensen die koppen tellen:
Hulk is er niet
en de heren van AM. (die hebben elk jaar een eigen etentje)
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Where's Alonso?
Dat er gewoon een kist bij moet omdat er geen plek meer is voor een deur.YakuzA schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 17:37:
[...]
Gisteren al op Reddit
https://i.redd.it/0uc30p84xk4g1.png
1. Verstappen - 8
2. Norris - 7
3. Piastri - 6
4. Russell - 2
5. Leclerc - 1
En ik vermoed na morgen ook de meeste wins...TinusXIII schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:48:
Dus ondanks dat de RB21 het grootste gedeelte van het jaar niet lekker ging, eindigt Verstappen als de coureur met de meeste pole positions dit seizoen.
1. Verstappen - 8
2. Norris - 7
3. Piastri - 6
4. Russell - 2
5. Leclerc - 1
Of het genoeg is is wat anders.
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky
Want?Amaze86 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:59:
Toch balen dat Horner niet eerder is vervangen.
Alles went behalve een Twent.
🎯Psst.. Kans maken op 12 maanden Tweakers HERO abonnement?
nggyu nglyd
De auto is bij Mekies net zo slecht?Amaze86 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:59:
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Jij hebt inside info waaruit blijkt dat deze ommekeer er is gekomen door het vertrek van Horner / het aanstellen van Mekies? Ja, dat kan tweeledig zijn. Het personeel kan weer beter gemotiveerd zijn / harder lopen nu Horner weg is (om dezelfde redenen dat dus ook personeel is vertrokken). Maar het kan ook zijn dat Mekies juist met een andere manier van aansturing / ... ervoor heeft gezorgd heeft dat de boel beter draait. En dan heb je nog de optie dat simpelweg beslissingen zijn omgedraaid (Horner die zegt "alle ogen op 2026" en Mekies die zegt "ook 2025") En dan kan het ook nog zo zijn dat ze "gewoon" "iets gevonden hebben" waardoor de auto nu beter is. Gewoon simpelweg een eureka moment dat ze zowel met als zonder Horner gehad zouden hebben. Of dus dat die nieuwe vloer die een paar races na de aanstelling van Mekies is geïntroduceerd een verbetering heeft gebracht, terwijl die al lang onder Horner in ontwikkeling was.Amaze86 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:59:
want?Amaze86 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:59:
Wie goed doet, die goed ontmoet.
:strip_exif()/f/image/ToiZZR5a5if6kOfat85FSKJV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bIV8qbL8yi5G4eiQ3ZgW3l3V.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/p0U2csGh2YZBrs5Qh9k9vjl4.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QvMdNtL4ah8tGVrMuCT8ADKh.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/L8yCBYXM1gp4unxKVOtBMnxi.jpg?f=user_large)
[ Voor 6% gewijzigd door G_Dragon op 07-12-2025 12:41 ]
Bij Alpine staat Paul Aron ook gewoon bij een van de twee auto's. En Mercedes heeft Bottas al het hele jaar volledig uitgemolken aan marketing ("lollige" filmpjes met Bottas als weerman bij regen en zo). Niet heel verrassend dus.RogerSch schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:34:
Wel cool en attent van Mercedes dat ze Bottas prominent op de groepsfoto hebben staan.
Lijkt me stug. Volgend jaar is namelijk de tombola waar je zomaar als winnaar uit kan rollen.AtlAntA schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:09:
Bekruipt me toch het gevoel dat Hamilton na de race van vandaag zijn pensioen ingaat. Volgens mij zit hij er helemaal doorheen. Hij wordt ook helemaal weg gereden door Leclerc en Bearman (in een Haas..)
PSN
Ik post niet zo vaak, maar waardeer iedereen die z'n steentje bijdraagt met topics, info en zo nu en dan een vurig discussie over wie nu de GOAT is.
Wat namen die me zo 123 in het bijzonder te binnen schieten van grote contributors @Chocoball , @G_Dragon , @DaniëlWW2 & many more. Bedankt en tot 't volgende seizoen!
[ Voor 3% gewijzigd door Graft op 07-12-2025 16:01 ]
Mooi gezegd! Sluit ik me helemaal bij aanGraft schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:01:
Nou.. het zit er weer op!
Ik post niet zo vaak, maar waardeer iedereen die z'n steentje bijdraagt met topics, info en zo nu en dan een vurig discussie over wie nu de GOAT is.
Wat namen die me zo 123 in het bijzonder te binnen schieten van grote contributors @Chocoball , @G_Dragon , @DaniëlWW2 & many more. Bedankt en tot 't volgende seizoen!
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Buiten Max nog meer goede coureurs? Zeker! Russell reed ook erg stabiel, meer dan dubbel de punten van Antonelli, en Hadjar heeft een sterk eerste seizoen gehad. Williams wordt netjes best of de rest met een gesplitst seizoen, Albon was goed in de eerste helft en Sainz nam dat stokje over in de tweede helft.
Ben benieuwd wat volgend jaar gaat brengen, dan zullen de gaten vast weer wat groter zijn.
Leclerc heeft af en toe ook hele goede races gereden, zeker gezien de waardeloze FerrariTheBrut3 schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:20:
Het hele veld zat relatief gezien echt dicht bij elkaar dit seizoen. Natuurlijk lag McLaren voor op de rest en had Alpine de boot gemist, maar toch. McLaren terecht beide kampioenschappen gepakt en Max kwam nog dichtbij met zijn shitbox. Beide McLaren coureurs zelf helaas wat kleurloos, zij mogen Zak en co op de blote knieën bedanken voor de wagen.
Buiten Max nog meer goede coureurs? Zeker! Russell reed ook erg stabiel, meer dan dubbel de punten van Antonelli, en Hadjar heeft een sterk eerste seizoen gehad. Williams wordt netjes best of de rest met een gesplitst seizoen, Albon was goed in de eerste helft en Sainz nam dat stokje over in de tweede helft.
Ben benieuwd wat volgend jaar gaat brengen, dan zullen de gaten vast weer wat groter zijn.
Natuurlijk zijn er honorable mentions, waar Leclerc bij hoort. Maar ik wil hem dit seizoen niet vergelijken met Verstappen of Russell. Hadjar benoem ik omdat hij rookie is. In de F2 vond ik hem niet noemenswaardig, maar hij heeft het tegendeel bewezen.Exocet schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:23:
Leclerc heeft af en toe ook hele goede races gereden, zeker gezien de waardeloze Ferrari
En dan is er natuurlijk nog het podium voor Hulkenberg, dat had waarschijnlijk niemand nog verwacht!
Op naar volgend jaar, verwacht veel van Mercedes met hun motor.
It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky
Bedankt voor de waardering! We doen het met veel plezier en liefde voor de communityGraft schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:01:
Nou.. het zit er weer op!
Ik kan mij alleen Miami herinneren eigenlijk
Hebben we niet echt gehad helaas. Jij noemt Miami, ik dacht even kort aan Canada maar meer dan die korte incidenten is er eigenlijk niks noemenswaardig geweest, zeker geen echte strijd 1 of meerdere races lang. Het was een bijzonder seizoen maar niet in het opzicht van zichtbare strijdRobertMe schreef op zondag 7 december 2025 @ 18:05:
Kan iemand mij even herinneren wanneer er dit seizoen daadwerkelijk strijd is geweest tussen deze uiteindelijk 3 titelkandidaten die op een paar punten van elkaar eindigen.
Ik kan mij alleen Miami herinneren eigenlijk(en dan voornamelijk Verstappen en Piastri, bij Norris was er volgens mij een offset waardoor die er makkelijk voorbij ging).
Halverwegen vorige jaar kon ik al niet wachten op komend jaar. De nieuwe regels en veranderingen konden voor mij niet snel genoeg komen.
Ik hoop dat er zo af en toe eens iets stuk gaat waardoor er wat andere teams her en der een podium pakken. Het leukste is als iedereen eens wint.
Maar ... wat een jaar. Ik had me niet kunnen bedenken dat ik zo tevreden zou zijn met Max die niet WK is. Het jaar zelf is gewoon het feestje en niet perse de winnaar.
Hoe dan ook... Lets! Go!. We hoeven maar 3 maanden echt te wachten op de eerste race... dus ik denk dat ik 3 maanden om 19:00 naar bed ga zodat het allemaal wat sneller aanvoelt.
FreeReef.nl
Dat bedoel ik, het was bijzonder... "Saai". 2021 was uiteraard een outlier. Maar 2022 heeft Leclerc bv zich ook flink laten zien (tot aan Spa) met schitterende races / acties (pass and repass zowel in Bahrein en Jeddah meen ik bv). 2023 en 2024 dan pure dominantie en ook beslist met een enorm gat. Maar hier eindigt de top 3 in wat is het, iets van 15 punten? en on-track gewoon niks te zien van geweest.Fryskje schreef op zondag 7 december 2025 @ 18:29:
Het was een bijzonder seizoen maar niet in het opzicht van zichtbare strijd

Ook Marko heeft aangegeven dat hij nog niet weet of hij er volgend jaar bij is. Onder Mateschitz had hij nooit een contract maar momenteel heeft hij nog een contract tot en met 2026.
[ Voor 19% gewijzigd door Chocoball op 07-12-2025 21:21 ]
Hij zou de dubbel rol doen.Barfman schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:31:
Was het niet zo dat hij Head of Racing wordt volgend seizoen
Maar de combinatie met de persoonlijke omstandigheden (Oostenrijk en Belgie was hij al afwezig, na Austin? zat hij meteen op de radio met "ik zie je in Brazilie" want hij ging meteen "naar huis") doet toch vermoeden dat hij mogelijk / waarschijnlijk een stap terug gaat doen. Of in ieder geval mogelijk minder aanwezig bij de races.
Overigens schrijft ook Autosport er over: https://www.autosport.com...mbiases-emotion/10783277/
[ Voor 12% gewijzigd door RobertMe op 07-12-2025 21:34 ]
In de post race persco wordt hem nog gevraagd naar GP. En daar antwoord hij dat GP een goede vriend is, het persoonlijke gebeuren, .... Ik kan mij echt niet indenken dat Verstappen puur op basis van het "vertrek" van GP vervolgens zijn biezen pakt als hij bij Red Bull wel (linksom of rechtsom) met GP kan blijven werken (en het team draait etc etc).Exocet schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:38:
Benieuwd of dit nog invloed heeft op Max, hij heeft meermalen zijn lot gekoppeld aan beiden.
Als in: als GP bij het team blijft en Red Bull volgend jaar goed mee draait (wellicht in het begin minder maar ook weer "op krabbelt" etc) dan lijkt het me sterk dat hij vertrekt. Laat staat dat Verstappen nog voor het seizoen begint vertrekt.
Enige optie is dan mogelijk misschien dat Verstappen helemaal stopt en iets anders gaat doen?
Vond de laatste race dan ook echt een anti-climax, Norris hoefde enkel comfortabel op P3 te eindigen maar Piastri en Verstappen moesten meer doen qua strategie (of meer geluk hebben) terwijl ze die middelen niet hadden.RobertMe schreef op zondag 7 december 2025 @ 18:39:
[...]
Dat bedoel ik, het was bijzonder... "Saai". 2021 was uiteraard een outlier. Maar 2022 heeft Leclerc bv zich ook flink laten zien (tot aan Spa) met schitterende races / acties (pass and repass zowel in Bahrein en Jeddah meen ik bv). 2023 en 2024 dan pure dominantie en ook beslist met een enorm gat. Maar hier eindigt de top 3 in wat is het, iets van 15 punten? en on-track gewoon niks te zien van geweest.
Rosberg 2016... dat was spannend maar hij heeft wel terecht gewonnen, Hamilton's 7 titels? Allemaal terecht. Ik weet echt niet wat ik van deze titel moet vinden, ja Norris heeft op 2 na punten het WDC gewonnen, maar al dat gejank tijdens het seizoen en de preferente status die McLaren hem gaf geeft mij toch wel een vies gevoel. Ik snap dat je als team wilt dat 1 coureur het WDC wint als het gat zo groot is dat de 2e rijder toch niet aan te pas komt, maar dat was tijdens het seizoen helemaal niet te zien (terwijl Piastri de meeste punten had).
Van mij had Piastri of Max het WDC mogen winnen, deze WDC voelt erg leeg helaas.
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
GP zou wel een verlies zijn, ook al zou hij meer naar een management rol gaan. Bijvoorbeeld Wheatley is nooit goed vervangen en zo zijn er nog meer vertrokken rondom de Horner situatie.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
De rol van Wheatley is verdeelt (Steven Knowles als sporting manager; Richard Wolverson, die vandaag op het podium stond, over de operationele kant in de garage, pitstops / pitcrew, ...). Vraag is of je daar ook weer perse 1 persoon voor moet willen hebben?DaniëlWW2 schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:16:
Bijvoorbeeld Wheatley is nooit goed vervangen en zo zijn er nog meer vertrokken rondom de Horner situatie.
Edit:
En waarschijnlijk ook nog wat andere personen trouwens. Volgens mij ging Wheatley zelfs over het reisschema incl. vluchten, hotel boekingen, en dat soort zaken. Dat is dus gewoon een kantoorbaan zeg maar. Moet je daarvoor dus echt weer iemand zoeken die en de kantoorbaan doet, en het reglement van voor tot achter kent, en die weet hoe een garage opereert / hoort te opereren en van daaruit de garage ook weer kan aansutren?
[ Voor 31% gewijzigd door RobertMe op 07-12-2025 22:22 ]
Misschien dat GP daarom na de race zo emotioneel was? Misschien was dit (om wat voor reden dan ook) zijn laatste kans om een WK binnen te halen.Chocoball schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:16:
Voer voor speculatie. Het was al eerder bekend dat Verstappen volgend seizoen 3 engineers en zijin personal trainer ziet vertrekken. Lambiase zou dan nog steeds zijn race engineer blijven maar de emoties aan het einde van de race laten waarschijnlijk een ander verhaal zien dat ook Lambiase zijn rol gaat verlaten.
[Afbeelding]
Ook Marko heeft aangegeven dat hij nog niet weet of hij er volgend jaar bij is. Onder Mateschitz had hij nooit een contract maar momenteel heeft hij nog een contract tot en met 2026.
Het zou wel echt enorm zuur zijn als ie vertrekt. Geen enkele engineer heeft zo'n goede band met z'n coureur volgens mij, en de chemie tussen Max en GP is gewoon puur goud.
Rare 'verspreking' inderdaad. (vanaf 16 seconden)RobertMe schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:15:
Hmm, als ik Verstappens finish nog eens terug luister heb ik ook het idee dat hij aan een zin begint die hij inslikt. "We showed them one final time these past... Uhm, uhm. Congrats guys. <...>". Zou dus zomaar kunnen zijn dat hij GP wilde bedanken voor de afgelopen 10 jaar. Maar dat dus niet kon doen over de radio omdat... er (nog) niks bekend is.
[ Voor 24% gewijzigd door SomerenV op 07-12-2025 22:36 ]
Zegt hij niet ‘… one final time in this class..’ met het oog op de laatste race in dit huidige regelement. Dat is dan niet zozeer een verspreking wat je hoort denk ik.RobertMe schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:15:
Hmm, als ik Verstappens finish nog eens terug luister heb ik ook het idee dat hij aan een zin begint die hij inslikt. "We showed them one final time these past... Uhm, uhm. Congrats guys. <...>". Zou dus zomaar kunnen zijn dat hij GP wilde bedanken voor de afgelopen 10 jaar. Maar dat dus niet kon doen over de radio omdat... er (nog) niks bekend is.
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.
Seizoen 2025 topics: Topicreeks: [F1 2025]
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken
/f/image/hSar9wgbznY7IO8a5JpZlgLE.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/I5t3xAdiXtEVDdBYyYpSv9Th.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Wksfc8ZRrrrebgzrJanS9av2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MP8Jbe6B8RjpIeXzlwhjg1rq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ioA3GXm79hC2QW7djswzEiDg.jpg?f=fotoalbum_large)