[F1] Seizoen 2025 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 65 66 Laatste
Acties:
  • 756.210 views

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:36
sjaool schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:20:
[...]

Mijn verwachting is dat GP nergens heen gaat. Misschien minder races op het circuit en dat Simon Rennie de andere races op zich neemt.

Als GP wel vertrekt wordt het sowieso Simon Rennie die deze taak overneemt.
Simon Rennie, zeker full time, lijkt mij ook onwaarschijnlijk. Immers was die ook al lang en breed gestopt (na het vertrek van Ricciardo), en die heeft ook al 10+ jaar dat leven geleid (/geleden).

Zou waarschijnlijk wel een goede keuze zijn, kent Verstappen al van zijn begindagen in het team en heeft natuurlijk ook een enorme berg ervaring (incl coureurs die weten wat ze moeten doen* :+). Maar ik zie het gewoon niet gebeuren dat hij (semi) permanent terug komt. Heeft daarvoor immers eerder ook al de kans gehad. (Bv) eind 2020 toen ze eindelijk die prutser wat hem opvolgde eruit hadden gegooid en Rennie de laatste races weer tijdelijk race engineer, van Albon, was. Best een kans dat het team hem toen al eerder heeft gepolst (/hij hoefde uberhaupt niet weg). Waarna ze voor Perez dan weer voor een nieuwe race engineer zijn gegaan (Hugh Bird, tot toen Verstappens performance engineer), en "nu" met Lawson / Tsunoda dan weer met Richard Wood als race engineer (die weer de performance engineer van Perez was). Voldoende mogelijkheden dus voor hem om terug te komen.

Dan moet die het echt puur doen om potentieel WDC te worden en dus kinda daaruit "voor eigen gewin". Want dat die geen race engineer wilt worden voor rookies lijkt me raar gezien hij AFAIK, nu nog steeds, simulator "race engineer" is en daar dus juist primair met rookies werkt. (Want de vaste coureurs werken volgens mij gewoon met hun vaste race engineer in de simulator).

* IIRC was het Simon Rennie bij Lotus met Raikonnens "Leave me alone, I know what to do".

• RobertMe
Ranking van de (top 10) coureurs door de teambazen:
https://www.formula1.com/...25.30ev5TbzHuK6hnaiv9k7KI

Weinig verrassends wie er bovenaan staat:
Afbeeldingslocatie: https://media.formula1.com/image/upload/c_lfill,w_3392/q_auto/v1740000000/fom-website/2025/Miscellaneous/4x5%20F1%20infographics%20(1).webp

Edit:
Via Reddit, lijstje sinds 2008:
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/1qrbn68ur4ag1.jpeg

Edit2:
Nu ik hem zelf eens goed bekijk...
Verstappen in 2015 meteen 4e. Daarna altijd 2e achter Hamilton, en vervolgens vanaf 2021 eerste. Dat hij zelfs in zijn rookie season in de STR al zo hoog werd "ingeschat" en daarna altijd 2e is uberhaupt al indrukwekkend. Vergelijk dat bv met Hamilton die ook tussen 2009 en 2013 3e, 4e staat en ook na 2021 afzakt (tot nu niet eens meer in de top 10).

[ Voor 40% gewijzigd door RobertMe op 29-12-2025 13:46 ]

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18-01 09:09
Bizar hoe vaak HUL in de lijstjes voorkomt, en pas dit seizoen een podium heeft gehaald

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:01

sjaool

Every life should have 9 cats

Jasphur schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:02:
Bizar hoe vaak HUL in de lijstjes voorkomt, en pas dit seizoen een podium heeft gehaald
Hulkenberg is gewoon een degelijke en betrouwbare factor voor de middenmoter teams.

Opvallend hoe Lewis en Charles zo wegzakken. Lewis komt al helemaal niet meer voor in het lijstje van 2025. Ferrari heeft echt werk te doen voor die jongens.

"When you grow up your heart dies"

• RobertMe
sjaool schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:03:
Opvallend hoe Lewis en Charles zo wegzakken. Lewis komt al helemaal niet meer voor in het lijstje van 2025. Ferrari heeft echt werk te doen voor die jongens.
Ik denk niet dat dat veel met Ferrari te maken heeft. Hamilton is sinds 2022 (/2021 :+) al dalende. En de AM, Williams, ... zijn echt wel slechtere auto's en weten in ieder geval met één coureur boven Hamilton te staan, en sommige zelfs boven Leclerc.
Geeft toch wel aan dat de teambazen die deze scores dus geven niet zo naar de auto kijken.

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Hülkenberg heeft van 2 zaken veel last in dit soort discussies:
- Geen podium tot dit jaar
- Heel veel in het middenveld gereden voor teams die ofwel financieel niets konden (Sauber, Force India, Haas) of niet waar maakten wat ze beloofden (Renault, waar hij als nummer 1 coureur aangetrokken was om Renault naar de top te leiden...)

Uit dit lijstje zijn verder Alonso en Sainz wel interessant. Beide in het begin van het jaar nergens, maar als je dan naar het einde van het jaar kijkt en moet zeggen wie het het beste gedaan heeft zou ik zeker Sainz boven Alonso gezet hebben dit seizoen.

• sjaool

sjaool

RobertMe schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:09:
[...]

Ik denk niet dat dat veel met Ferrari te maken heeft. Hamilton is sinds 2022 (/2021 :+) al dalende. En de AM, Williams, ... zijn echt wel slechtere auto's en weten in ieder geval met één coureur boven Hamilton te staan, en sommige zelfs boven Leclerc.
Geeft toch wel aan dat de teambazen die deze scores dus geven niet zo naar de auto kijken.
Ik wilde Lewis niet helemaal afvallen. Maar het lijkt er inderdaad op dat hij binnen het Ferrariteam de motivatie niet meer kan opbrenen om op topniveau te presteren. Het is net alsof hij in 2021 de genadeklap gehad heeft en daar nooit meer bovenop is gekomen.

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-01 14:32

Tripl3 D

Brother in Arms

Duurt te lang.......

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/du1LApHFdf0lcijeiiddQLXhJcA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4wu4WzFvlEH9oP5VpfH2eQHR.jpg?f=user_large

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
mavamal schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:44:
Uit dit lijstje zijn verder Alonso en Sainz wel interessant. Beide in het begin van het jaar nergens, maar als je dan naar het einde van het jaar kijkt en moet zeggen wie het het beste gedaan heeft zou ik zeker Sainz boven Alonso gezet hebben dit seizoen.
Daaruit blijkt ook wel de recency bias in zo'n lijstje. Albon heeft uiteindelijk 14% meer punten gehaald dan Sainz, maar staat niet eens in de top 10. Verschil is dat Albon dat op het begin van het jaar deed en Sainz op het einde.

Verder ook de car bias bij McLaren die helpt. Russell was dit jaar echt beter dan Norris en Piastri, maar had de auto niet.

• RobertMe
TheBrut3 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:00:
[...]

Daaruit blijkt ook wel de recency bias in zo'n lijstje. Albon heeft uiteindelijk 14% meer punten gehaald dan Sainz, maar staat niet eens in de top 10. Verschil is dat Albon dat op het begin van het jaar deed en Sainz op het einde.
Sainz heeft 1 podium en 1 derde plaats in de sprint, Albon niet. Denk dat dat ook wel mee speelt. En Sainz kwam uiteraard in een nieuw team met een nieuwe auto, Albon hoefde daar niet aan te wennen.

• sjaool

sjaool

TheBrut3 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:00:
[...]

Verder ook de car bias bij McLaren die helpt. Russell was dit jaar echt beter dan Norris en Piastri, maar had de auto niet.
Het is dan ook niet echt een objectief lijstje.

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09:29
RobertMe schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:05:
[...]

Sainz heeft 12 podium en 1 derde plaats in de sprint, Albon niet. Denk dat dat ook wel mee speelt. En Sainz kwam uiteraard in een nieuw team met een nieuwe auto, Albon hoefde daar niet aan te wennen.
Baku en Qatar.

• RobertMe
Ah ja, ik was aan het twijfelen "was het nu 2 plus sprint of 2 incl sprint". Qatar idd ook nog (+ CotA sprint).

• RobertMe
sjaool schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:16:
[...]

Het is dan ook niet echt een objectief lijstje.
Tsja, nu zullen er vast teambazen zijn die hun coureurs op 1 & 2 zetten, maar verder lijkt de uitslag niet perse heel slecht te zijn denk ik.

En de "scorebordjournalistiek" is natuurlijk al een beker voor uitgereikt. En volledig objectief kun je ze ook nog sorteren op basis van "countback". En dan zal Sainz met zijn dubbel podium nog steeds best hoog staan. En Hamilton best laag (het is dat hij nog de sprint win in China heeft...).

• RobertMe
"Blijkbaar" is er ook een top 10 rijders zoals gekozen door..., de rijders: https://www.formula1.com/...ers.0quz9TQPmSNBITUwz64d9

Afbeeldingslocatie: https://media.formula1.com/image/upload/c_lfill,w_3392/q_auto/v1740000000/fom-website/2025/Miscellaneous/4x5%20F1%20infographics%20(2).webp

Maar wie zijn de teambazen en coureurs zelf nu om te zeggen dat Sainz het beter dan Albon heeft gedaan (bv).

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
RobertMe schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:37:
(...)
Maar wie zijn de teambazen en coureurs zelf nu om te zeggen dat Sainz het beter dan Albon heeft gedaan (bv).
Is het zo gek dat de rijders en teambazen iemand die gedurende het seizoen beter is gaan presteren hoger op de lijst zetten dan iemand die gedurende het seizoen slechter is gaan presteren?

Dat is toch ook ongeveer waarom Max hoger staat dan Lando? (Behalve dat Albon niet de schuld aan de auto kan geven, want Sainz reed (als het goed is) in dezelfde auto).

iRacing Profiel

• RobertMe
Wild Chocolate schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:36:
[...]

Is het zo gek dat de rijders en teambazen iemand die gedurende het seizoen beter is gaan presteren hoger op de lijst zetten dan iemand die gedurende het seizoen slechter is gaan presteren?
Als het goed is worden ze over het hele seizoen beoordeeld, zou ik zeggen. Maar een recency bias zal er wel in zitten. (Dat uiteraard iets anders is dan daadwerkelijk kijken naar "is gedurende het seizoen beter geworden en scoort dus beter").
Dat is toch ook ongeveer waarom Max hoger staat dan Lando? (Behalve dat Albon niet de schuld aan de auto kan geven, want Sainz reed (als het goed is) in dezelfde auto).
Ik denk niet dat Verstappen hoger staat doordat de auto op het eind beter werd. Ik denk dat Verstappen hoger staat doordat die het gehele seizoen (minus Barcelona) heeft gemaximaliseerd. Zijn pole en win in Suzuka met dat hok onderstreepte zijn klasse waarschijnlijk meer dan zijn recente wins (Vegas, Qatar, AD, ...).
En uiteraard het feit dat Norris en Piastri regelmatiger piepte en kraakte (hoeveel poles heeft Norris wel niet weggegooid de eerste races? Piastri zijn verschrikkelijke weekend in Baku met 2 crashes en een valse start, ...). Terwijl de enige echte fout van Verstappen niks met rijvaardigheid te maken had (naar met het hoofd niet koel kunnen houden).

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
RobertMe schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:18:
[...]

Als het goed is worden ze over het hele seizoen beoordeeld, zou ik zeggen. Maar een recency bias zal er wel in zitten. (Dat uiteraard iets anders is dan daadwerkelijk kijken naar "is gedurende het seizoen beter geworden en scoort dus beter").
Maar is iemand die een stijgende lijn had in zijn resultaten als beter beoordelen dan recency-bias? Je kijkt naar het hele seizoen, bij de één zat daar een dalende lijn in, bij de ander een stijgende lijn. Dan kies je toch degene die een stijgende lijn had in zijn resultaten?

iRacing Profiel

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Meerdere media melden dat de FIA de prijzen verhoogd heeft voor een protest, recht op herziening (right to review) en de beroepsprocedure (appeal). Onder sectie A van de algemene regelgeving (General Regulatory Provisions) zijn de volgende wijzigingen bevestigd:

Protesten (Artikel A7.6):
- Een borgsom van € 20.000 bij elk protest in plaats van de vorige € 2.000.
- De borgsom kan worden terugbetaald als het protest gegrond wordt verklaard.

Recht op herziening (Artikel A7.7):
- Verzoeken om herziening krijgen ook een borgsom van € 20.000.
- Wordt terugbetaald als het verzoek gegrond wordt verklaard.

Beroepsprocedures (Artikel A7.5.4):
- Verplichte administratiekosten van € 5.000 voor F1-teams, motorfabrikanten of coureurs (€ 1.000 voor andere personen). Deze kosten worden niet terugbetaald.
- Een borgsom van € 20.000 voor teams, fabrikanten of coureurs (€ 6.000 voor andere personen), die afhankelijk van de uitkomst kan worden terugbetaald.

De regels maken ook duidelijk dat niet tegen alle beslissingen in beroep gegaan kan worden m.u.v. procedurele en tussentijdse beslissingen. Sancties waartegen beroep is aangetekend worden over het algemeen opgeschort, tenzij het International Court of Appeal anders beslist.

De kosten voor protesten moeten uit het budgetplafond betaald worden en gelukkig gaan de teams van 135 miljoen dollar (zonder de inflatiecorrectie en toeslagen) naar 215 miljoen dollar volgend jaar. Het doel is dat de teams terughoudender gaan worden met het indien van protesten. Gelukkig hebben de teams en motorfabrikanten volgend seizoen weinig reden te klagen met zoveel regelwijzigingen. :)

• Chocoball
  • Nu online
Uitlegvideo wat de 2026 regels van voor tot achter veranderen aan de aerodynamica en rijeigenschappen. (video bevat 2 spoonsorboodschappen)

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:36
Wild Chocolate schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:21:
[...]

Maar is iemand die een stijgende lijn had in zijn resultaten als beter beoordelen dan recency-bias? Je kijkt naar het hele seizoen, bij de één zat daar een dalende lijn in, bij de ander een stijgende lijn. Dan kies je toch degene die een stijgende lijn had in zijn resultaten?
Bovendien, als de twee gemiddeld gelijk presteren over het jaar gezien dan zou ik Sainz toch echt het voordeel geven want die moest aan een nieuwe auto wennen. Bij Albon ging ik me steeds meer afvragen of er weer hetzelfde met hem gebeurde als toen hij naast Verstappen zat... Zodra er weer iemand anders naast hem rijdt die het beter doet raakt hij vertrouwen kwijt en gaat het helemaal mis.

Gamertag: FinrazielNL

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-01 18:28
Finraziel schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:58:
[...]

Bovendien, als de twee gemiddeld gelijk presteren over het jaar gezien dan zou ik Sainz toch echt het voordeel geven want die moest aan een nieuwe auto wennen. Bij Albon ging ik me steeds meer afvragen of er weer hetzelfde met hem gebeurde als toen hij naast Verstappen zat... Zodra er weer iemand anders naast hem rijdt die het beter doet raakt hij vertrouwen kwijt en gaat het helemaal mis.
Daarbij heb ik sowieso niet het idee dat Albon gedurende het seizoen groeit. Volgens mij is het niet de beste development driver. Snel in het begin van het seizoen maar als iedereen begint te settelen en ontwikkelen raakt hij verder achterop.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:20
Chocoball schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:33:
Uitlegvideo wat de 2026 regels van voor tot achter veranderen aan de aerodynamica en rijeigenschappen.
Scott heeft altijd mooie filmpjes. Heel toegankelijk, hele goede uitleg en geregeld items die wij eigenlijk nooit te zien krijgen. Dank je wel!
(video bevat 2 spoonsorboodschappen)
psst : Enhancer for Youtube plugin en Sponsorblock for Youtube plugin. :)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18-01 09:09
offtopic:
Fijne jaarwisseling, mensen!

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

• RobertMe
Alleen Doohan als "extratje" dit jaar?

Vorig jaar dan nog de vele (3) invalbeurten van Bearman en Lawson die "halverwege" het stoeltje van Ricciardo over nam.

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Bij gebrek aan het 2026 topic: Ferrari Hopium.: :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ucIuoVDSjUzo0RypA8mwZiTOlU4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WIYR2CQBlxmKK9VBUFoNxiQo.png?f=fotoalbum_large

Bron: https://www.formula1.com/...is.6b9aShDveqKmc3taOHvohW

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Chocoball
  • Nu online
Gebrek niet, het staat alleen nog niet online. Geduld :)

• RobertMe
Chocoball schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 00:30:
[...]

Gebrek niet, het staat alleen nog niet online. Geduld :)
Dus staat het topic online, publiekelijk zichtbaar? Nee. Dus is het een gebrek als we het over 2026 willen hebben.
Om.dan nog maar wat relevantie toe te voegen. De beste gevechten in 2025, volgens FOM:

• asing
Hoop is uitgestelde teleurstelling ;) ....

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• asing
RobertMe schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:42:
[...]

Dus staat het topic online, publiekelijk zichtbaar? Nee. Dus is het een gebrek als we het over 2026 willen hebben.
Het in elkaar zetten van een goede TS is veel werk. Zo heeft dit topic 3 auteurs. Je weet dat het komt, geduld :) . Het is geen copy-paste van de vorige. We hebben een 11e team, andere motoren, andere regels etc.

En om het in perspectief te plaatsen, deze opzet is zoveel beter dan die van jaren geleden. Toen hadden we 1 topic en was het een complete slowchat ieder weekend. Niet meer bij te houden en niet te modereren. Toen men vroeg wat er beter kon was ik één van de (of de, daar wil ik af wezen) aangevers van de race topics die voor de race geopend worden en een paar dagen na de race weer worden gesloten.

• RobertMe
asing schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:27:
[...]

Het in elkaar zetten van een goede TS is veel werk. Zo heeft dit topic 3 auteurs. Je weet dat het komt, geduld :) . Het is geen copy-paste van de vorige. We hebben een 11e team, andere motoren, andere regels etc.
Daar zeg ik toch niks van? Maar het afdoen als "geen gebrek want het is er in een kladblok" is gewoon fout. Het topic is er niet en dus is het een gebrek <punt>. Waarom dat topic er niet is en of dat goed is of niet schrijf ik niks van.
En om het in perspectief te plaatsen, deze opzet is zoveel beter dan die van jaren geleden. Toen hadden we 1 topic en was het een complete slowchat ieder weekend. Niet meer bij te houden en niet te modereren. Toen men vroeg wat er beter kon was ik één van de (of de, daar wil ik af wezen) aangevers van de race topics die voor de race geopend worden en een paar dagen na de race weer worden gesloten.
Ik lees hier ook al sinds seizoensstart 2016 mee, dus dat is me bekend ;)
Waarbij er ook jaren waren dat er gewoon een placeholder TS werd aangemaakt. Of dat er überhaupt niemand was die een TS aanmaakte en dat uiteindelijk maar door iemand werd gedaan (die mij toen nog een keer als medeauteur heeft opgegeven). En ook al die keren ging het prima. Je zou dus kunnen stellen dat er ook nu prima een placeholder TS aangemaakt kan worden.
Zelf heb ik in ieder geval nog nooit de TS van eender welk F1 topic gelezen O-)

Uitstellen tot maart als de eerste race in Australië is, dat al geopperd is, is IMO echt veel te laat. Komende weken zijn de livery reveals al en niet veel later de gesloten! test in Barcelona. Waarvan vast hier en daar toch wel weer het een en ander naar buiten zal komen. Om nog maar te zwijgen over de tests in Bahrein die dan blijkbaar in dit topic besproken moeten worden?! (Of een 2026 "race" topic terwijl er nog geen algemeen topic is).

• Chocoball
  • Nu online
asing schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:27:
[...]

Eigenlijk is er maar 1 auteur op dit moment ;)

Toen ik een aantal seizoenen terug als mede-auteur werd gekoppeld zag ik het al aankomen dat er geen echte topicstart zou komen. UBB-code en ik waren al geen dikke vrienden maar ik nam de uitdaging aan en kreeg later gelukkig ook hulp. Met de gekozen opzet en nieuwe code is niet alleen het seizoentopic naar zijn ook de racetopics eenvoudiger te onderhouden of opnieuw te gebruiken. Daarom geven de nieuwe regels of teams gelukkig geen extra kopzorgen maar het moet allemaal wel een plekje krijgen.
RobertMe schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:34:
[...]
Uitstellen tot maart als de eerste race in Australië is, dat al geopperd is, is IMO echt veel te laat. Komende weken zijn de livery reveals al en niet veel later de gesloten! test in Barcelona. Waarvan vast hier en daar toch wel weer het een en ander naar buiten zal komen. Om nog maar te zwijgen over de tests in Bahrein die dan blijkbaar in dit topic besproken moeten worden?! (Of een 2026 "race" topic terwijl er nog geen algemeen topic is).
Eerder heb ik al aangegeven dat het seizoentopic gewoon in januari verschijnt, net als de eerdere edities.

Wat betreft de testdagen, aangezien Barcelona een besloten feestje wordt zal daar geen speciaal topic voor komen maar aan de 2 weken in Bahrein is al gedacht.

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:41

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
RobertMe schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:34:
[...]

Daar zeg ik toch niks van? Maar het afdoen als "geen gebrek want het is er in een kladblok" is gewoon fout. Het topic is er niet en dus is het een gebrek <punt>. Waarom dat topic er niet is en of dat goed is of niet schrijf ik niks van.
Dus je bent eigenlijk gewoon aan het zeuren om het zeuren?
Gewoon lekker geduld hebben en het anders zelf doen.

• Finraziel
toolkist schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:37:
[...]

Dus je bent eigenlijk gewoon aan het zeuren om het zeuren?
Gewoon lekker geduld hebben en het anders zelf doen.
Dus eigenlijk wat jij ook doet nu?

• Chocoball
  • Nu online
Meer Ferrari nieuws in de vertaling en samenvatting.
  • Een Britse journalist beschreef Ferrari dit jaar als "Ferrari is a long history of failure, with a few highlights". Kijkend naar de Formule 1 historie heeft Ferrari in 75 jaar 16 constructeurtitels en 15 rijdertitels behaald. Dominantie periodes waren er tussen 1975 en 1979 (4 constructeurtitels en 3 rijdertitels met meerdere coureurs) en tussen 1999 en 2004 (6 constructeurtitels en 5 rijdertitels met Schumacher). Dit jaar is Ferrari 4e geworden bij de constructeurs terwijl ze vorig jaar nog 2e waren geworden en had het team in de 2e seizoenshelft van 2024 de meeste punten behaald.
  • Aan het begin van dit seizoen kwam het team verrassend met een aanpassing. De voorwielophanging werd gewijzigd van pushrod naar pullrod en vanaf de grand prix in Spa kwam er ook nog een gewijzigde achterwielophanging. Probleem met de SF-25 was dat deze alleen goed functioneerde als deze zeer laag bij de grond zat maar dat ging niet altijd omdat de kans bestond dat de skid blocks en de plank teveel zouden afslijten. Voorbeeld daarvan was de dubbele diskwalificatie in China en sindsdien reed het team met een meer conservatieve afstelling.
  • Bij een crisissituatie in het verleden reageerde Ferrari hectisch door medewerkers te ontslaan. Daarmee lijkt er een sfeer te zijn dat niemand bij Ferrari risico durft te nemen omdat bij een volgende crisis mogelijk hun baan op het spel staat. Vasseur is inmiddels de 6e teambaas sinds het vertrek van Jean Todt in 2007, de rol van technical director is sinds die periode al 7 keer gewisseld. Beslissingen worden bij Ferrari genomen door de voorzitter van Ferrari John Elkann en anders wel door Ferrari CEO Benedetto Vigna. Vasseur leek opvallend weinig steun van deze heren te krijgen maar werd ondanks toch beloont met een contractverlening. Alleen zegt dat weinig want er moeten titels komen.
  • Ferrari is al in april van dit jaar gestopt met de 2025 ontwikkeling om zich op het 2026 seizoen te concentreren. Als we de geruchten mogen geloven heeft Ferrari het bij de motoren over een andere boeg gegooid. Normaal wordt aluminium als materiaal voor een cilinderkop gebuikt omdat het lichter is. Ferrari is schijnbaar na testen tussen aluminium en staallegering voor de staallegering gegaan.
  • In theorie maakt een iets zwaardere staallegering hogere drukken en temperaturen tijdens het ontstekingsproces in de cilinder mogelijk wat weer zorgt voor een efficiëntere verbranding. Bang voor een hoger gewicht hoeft Ferrari niet te zijn want het minimumgewicht van de aandrijfeenheid is in 2026 verhoogd van 120 kg naar 150 kg. Ander voordeel is dat de staallegering langer meegaat dan aluminium en met een maximum aantal van 4 motoren zonder straf in 2026 zou Ferrari de motoren dus langer kunnen gebruiken.
  • Verder zou de 2026 motor ook kleinere radiatoren hebben want weer helpt met een slankere achterkant en daardoor minder luchtweerstand. Verder schijnen ze een meer compacte en lichtere accu gefabriceerd te hebben.
  • Mocht ondanks de geruchten de wagen in 2026 opnieuw achterblijven bij de concurrentie, dan zullen degenen die verantwoordelijk zijn voor het mythische merk weer in een vicieuze cirkel terechtkomen.
https://www.auto-motor-un...lewis-hamilton-scheitern/
https://www.auto-motor-un...tor-f1-2026-zylinderkopf/

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:48
Chocoball schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:40:
  • Een Britse journalist beschreef Ferrari dit jaar als "Ferrari is a long history of failure, with a few highlights". Kijkend naar de Formule 1 historie heeft Ferrari in 75 jaar 16 constructeurtitels en 15 rijdertitels behaald. Dominantie periodes waren er tussen 1975 en 1979 (4 constructeurtitels en 3 rijdertitels met meerdere coureurs) en tussen 1999 en 2004 (6 constructeurtitels en 5 rijdertitels met Schumacher). Dit jaar is Ferrari 4e geworden bij de constructeurs terwijl ze vorig jaar nog 2e waren geworden en had het team in de 2e seizoenshelft van 2024 de meeste punten behaald.
  • [...]
Om de één of andere manier komt "few highlights" mij negatief over. 't Is een poosje geleden dat ik het heb uitgezocht, maar volgens mij is Ferrari (WCC) het overgrote deel van de seizoenen in de top 3 geëindigd en als je de 4e plekken meetelt, hebben ze zeer weinig slechtere seizoenen. Dat lijkt mij niet slecht.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:56
Voor een team dat pretendeerd de beste te zijn is nooit hoger dan derde worden niet echt wat je wilt. Zeker niet als je wordt verslagen door een frisdrankfabrikant

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Chocoball schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:40:
  • Aan het begin van dit seizoen kwam het team verrassend met een aanpassing. De voorwielophanging werd gewijzigd van pushrod naar pullrod en vanaf de grand prix in Spa kwam er ook nog een gewijzigde achterwielophanging. Probleem met de SF-25 was dat deze alleen goed functioneerde als deze zeer laag bij de grond zat maar dat ging niet altijd omdat de kans bestond dat de skid blocks en de plank teveel zouden afslijten. Voorbeeld daarvan was de dubbele diskwalificatie in China en sindsdien reed het team met een meer conservatieve afstelling.
  • Bij een crisissituatie in het verleden reageerde Ferrari hectisch door medewerkers te ontslaan. Daarmee lijkt er een sfeer te zijn dat niemand bij Ferrari risico durft te nemen omdat bij een volgende crisis mogelijk hun baan op het spel staat. Vasseur is inmiddels de 6e teambaas sinds het vertrek van Jean Todt in 2007, de rol van technical director is sinds die periode al 7 keer gewisseld. Beslissingen worden bij Ferrari genomen door de voorzitter van Ferrari John Elkann en anders wel door Ferrari CEO Benedetto Vigna. Vasseur leek opvallend weinig steun van deze heren te krijgen maar werd ondanks toch beloont met een contractverlening. Alleen zegt dat weinig want er moeten titels komen.
  • Ferrari is al in april van dit jaar gestopt met de 2025 ontwikkeling om zich op het 2026 seizoen te concentreren. Als we de geruchten mogen geloven heeft Ferrari het bij de motoren over een andere boeg gegooid. Normaal wordt aluminium als materiaal voor een cilinderkop gebuikt omdat het lichter is. Ferrari is schijnbaar na testen tussen aluminium en staallegering voor de staallegering gegaan.
  • In theorie maakt een iets zwaardere staallegering hogere drukken en temperaturen tijdens het ontstekingsproces in de cilinder mogelijk wat weer zorgt voor een efficiëntere verbranding. Bang voor een hoger gewicht hoeft Ferrari niet te zijn want het minimumgewicht van de aandrijfeenheid is in 2026 verhoogd van 120 kg naar 150 kg. Ander voordeel is dat de staallegering langer meegaat dan aluminium en met een maximum aantal van 4 motoren zonder straf in 2026 zou Ferrari de motoren dus langer kunnen gebruiken.
  • Verder zou de 2026 motor ook kleinere radiatoren hebben want weer helpt met een slankere achterkant en daardoor minder luchtweerstand. Verder schijnen ze een meer compacte en lichtere accu gefabriceerd te hebben.
  • Mocht ondanks de geruchten de wagen in 2026 opnieuw achterblijven bij de concurrentie, dan zullen degenen die verantwoordelijk zijn voor het mythische merk weer in een vicieuze cirkel terechtkomen.
https://www.auto-motor-un...lewis-hamilton-scheitern/
https://www.auto-motor-un...tor-f1-2026-zylinderkopf/
Maar je hebt Elkann toch gehoord? De auto is perfect, maar de coureurs zijn het probleem! :+

• Chocoball
  • Nu online
TheBrut3 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:52:
[...]

Maar je hebt Elkann toch gehoord? De auto is perfect, maar de coureurs zijn het probleem! :+
Ja, die moeten zich meer concentreren op het rijden en minder praten maar daar ligt het probleem niet zozeer.

Elkann denkt wat het Ferrari WEC team kan moet het Ferrari F1 team ook kunnen. Alleen meen ik (sorry, ik volg geen WEC :$ ) dat het Ferrari bij het WEC kampioeneschap vooral profijt had van de BoP (Balance of Power) wat er in de Formule 1 niet is .

Het Ferrari team wordt geleid achter het bureau van Elkann of Vigna. Bij Alpine (Renault) en Aston Martin (Stroll) gebeurt dat ook en die zijn ook geen wereldkampioen :) Als Vasseur in 2026 niet slaagt, zal de naam van Antonello Coletta (teambaas WEC team) door de Italiaaanse pers als opvolger geschreeuwd worden maar met alleen een nieuwe teammanager of nieuwe technisch directeur gaan ze het verschil niet maken.

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

CreativeS

Finraziel schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:50:
Dus eigenlijk wat jij ook doet nu?
Hij reageert toch gewoon? Het is algemeen bekend dat bepaalde types altijd alle slakken willen vinden... om hun zout op te strooien.

"Oh, ik heb iemand betrapt op een foutje en nóg doorgaan, hey hey hey *O* *O* *O* "

Daar gaat niet iedereen even goed op en is in bepaalde topics zelfs storend. Take it as it is... and shut up.

• CreativeS
  • Niet online

CreativeS

Chocoball schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:23:
Elkann denkt wat het Ferrari WEC team kan moet het Ferrari F1 team ook kunnen. Alleen meen ik (sorry, ik volg geen WEC :$ ) dat het Ferrari bij het WEC kampioeneschap vooral profijt had van de BoP (Balance of Power) wat er in de Formule 1 niet is .
En dat bepaalde winsten door een klantenteam zijn behaald en dat datzelfde klantenteam dan ineens wel bij Ferrari hoort :)

• Finraziel
CreativeS schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:23:
[...]

Hij reageert toch gewoon? Het is algemeen bekend dat bepaalde types altijd alle slakken willen vinden... om hun zout op te strooien.

"Oh, ik heb iemand betrapt op een foutje en nóg doorgaan, hey hey hey *O* *O* *O* "

Daar gaat niet iedereen even goed op en is in bepaalde topics zelfs storend. Take it as it is... and shut up.
Ja, daar zou ik het mee eens kunnen zijn, alleen was de reactie van Chocoball ook al onnodig. Hij werd absoluut niet aangevallen maar begon zich te verdedigen en dan door iets te zeggen wat niet klopt. Niemand is hier aan het zeuren dat het nieuwe topic er nog niet is...

• mr thee
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:01
De heren aan de top mogen ook wel weer opzouten, zitten er al veel te lang ;)

Kan men beter een voorbeeld nemen aan Mercedes, daar is het management ook geen ruzie aan het maken met Toto dat het zo slecht gaat. (Helpt wel dat Toto 28.33% van de aandelen bezit, maar toch)

[ Voor 12% gewijzigd door mr thee op 04-01-2026 15:05 ]

• Chocoball
  • Nu online
Finraziel schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:44:
[...]

Ja, daar zou ik het mee eens kunnen zijn, alleen was de reactie van Chocoball ook al onnodig. Hij werd absoluut niet aangevallen maar begon zich te verdedigen en dan door iets te zeggen wat niet klopt. Niemand is hier aan het zeuren dat het nieuwe topic er nog niet is...
offtopic:
Aangevallen? zeker niet en het was ook geen verdediging (let vooral op de emoji achter de reactie. Ik heb al eerder aangegeven dat het topic in januari opengaat maar blijkbaar mag ik niet zo reageren. Sorry @Illegal_Alien

• Finraziel
Chocoball schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:03:
[...]
offtopic:
Aangevallen? zeker niet en het was ook geen verdediging (let vooral op de emoji achter de reactie. Ik heb al eerder aangegeven dat het topic in januari opengaat maar blijkbaar mag ik niet zo reageren. Sorry @Illegal_Alien
Ja sorry, ik zei het inderdaad niet helemaal goed... jij ging er ook niet verder op door of zo, maar wat RobertMe zei was ook niet gek en klopte gewoon. Maar vervolgens moeten sommige mensen daar allemaal subtekst in menen te lezen om er vervolgens zelf over te gaan zeuren... en dan ga ik ook nog meedoen 8)7
Afijn, ik hou mijn mond weer...

• Chocoball
  • Nu online
mr thee schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:01:
De heren aan de top mogen ook wel weer opzouten, zitten er al veel te lang ;)

Kan men beter een voorbeeld nemen aan Mercedes, daar is het management ook geen ruzie aan het maken met Toto dat het zo slecht gaat. (Helpt wel dat Toto 28.33% van de aandelen bezit, maar toch)
Het systeem bij Ferrari en Renault is vaak bekritiseerd en werd er lovend gedaan over Mercedes en Red Bull waar respectievelijk Wolff en Horner (nu Mekies) de CEO zijn van het raceteam. Alleen zie je dat het in het geval van Horner ook de verkeerde kant kan opgaan want die was niet alleen de baas van het raceteam maar ook van het techniekbureau, de motorenfabriek en de marketing. Misschien een geval van teveel bordjes omhoog houden, bepaalde medewerkers opzij zetten en niet binnenboord houden, etc.

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Chocoball schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:03:
[...]
offtopic:
offtopic:
Ik voel me niet aangevallen? :? Zijn andere mensen met kleine teentjes blijkbaar.

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Extigo
  • Laatst online: 18-01 11:19
Zoals verwacht:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/G95DhSPWAAAzEx1?format=jpg&name=4096x4096

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Zal vanwege de Ferrari motor wel een clausule in het contract geweest zijn :P

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Chocoball
  • Nu online
Hij was inderdaad bij Ferrari uitgezwaaid. Blijkbaar komt er dus nog geen 12e F1 team met Chinese ondersteuning.

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Wat? Geen Breaking?

• FastFred
  • Laatst online: 09:05
Ik zag vanochtend weer voorbij komen dat verhaal over de cilinderkoppen van Ferrari, dat die niet meer puur van alu zijn maar dat ze nu deels alu deels staal zijn. De reden voor Ferrari zou zijn vanwege de verhoogde prestaties ofzo die de motor moet leveren.

Maar, de compressie t.o.v. van vorig jaar is juist lager dus die kop heeft minder te lijden, en er komt komend seizoen veel meer vermogen uit de hybride systemen dus ook daar weer heeft die kop minder te lijden want de ICE hoeft veel minder vermogen te leveren?

Snap ik iets niet of is dit weer een compleet onnozele keuze van Ferrari?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

FastFred schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:37:
Ik zag vanochtend weer voorbij komen dat verhaal over de cilinderkoppen van Ferrari, dat die niet meer puur van alu zijn maar dat ze nu deels alu deels staal zijn. De reden voor Ferrari zou zijn vanwege de verhoogde prestaties ofzo die de motor moet leveren.

Maar, de compressie t.o.v. van vorig jaar is juist lager dus die kop heeft minder te lijden, en er komt komend seizoen veel meer vermogen uit de hybride systemen dus ook daar weer heeft die kop minder te lijden want de ICE hoeft veel minder vermogen te leveren?

Snap ik iets niet of is dit weer een compleet onnozele keuze van Ferrari?
Het minimale gewicht van de PU is een stuk hoger komend jaar, en staal ipv alu als cilinder kop is blijkbaar minder slijtage etc met de trade-off dat je PU unit wat zwaarder wordt.
waardoor je dus over de 6 races heen vooral aan het einde van de levensduur/cyclus nog meer pk's uit de unit kan poeren.

(dat was iig de strekking van het verhaal als ik het me goed herinner.
Aangezien onder de streep 100% van de energie initieel door de benzinemotor zal worden gegenereerd, zal dat flink wat kunnen schelen.)

/edit: overigens is dit een idee dat ze in 2018 juist lieten vallen:
The engine will not feature the alloy steel piston that had been proposed at the end of last year under previous engine chief Lorenzo Sassi, but was abandoned in the early summer after it failed to deliver what had been hoped.
https://www.motorsport.co...-concept-1004843/1391546/

[ Voor 25% gewijzigd door YakuzA op 05-01-2026 17:40 ]

PSN

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Gardening leave van Will Courtenay wordt gewaived door Red Bull:
New McLaren sporting director Will Courtenay granted Red Bull F1 exit
Red Bull has approved Courtenay's exit ahead of his move to McLaren

Red Bull had planned for Courtenay to see out the remainder of his contract on gardening leave, which was due to expire in the middle of 2026, but he has now been able to expedite his departure for the new year.
https://www.motorsport.co...ed-bull-f1-exit/10788051/

PSN

• Extigo
  • Laatst online: 18-01 11:19
Livery reveal voor Williams op 3 februari.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/G96ATbDXoAAGD0r?format=jpg&name=large

Volgens mij zijn dit nu de datums die bekend zijn en missen we alleen Mclaren nog
DatumTeam(s)
15-01-2026Red Bull, VCARB
20-01-2026Audi
22-01-2026Mercedes
23-01-2026Ferrari, Alpine, Haas
03-02-2026Williams
08-02-2026Cadillac
09-02-2026Aston Martin

[ Voor 72% gewijzigd door Extigo op 05-01-2026 16:15 ]

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:15
YakuzA schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:05:
Gardening leave van Will Courtenay wordt gewaived door Red Bull:

[...]
https://www.motorsport.co...ed-bull-f1-exit/10788051/
Benieuwd waar dat voor geruild is.

• Chocoball
  • Nu online
BlackMonkey schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:18:
[...]

Benieuwd waar dat voor geruild is.
Voor geheimen onder de remtrommel :)

Kan ook zijn dat er een extra afkoopsom is afgedwongen, scheelt nog een half jaar salaris wat naar anderen kan maar de teams maken daar vaak onderling afspraken over.

• RobertMe
Extigo schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:04:
Livery reveal voor Williams op 3 februari.
[Afbeelding]

Volgens mij zijn dit nu de datums die bekend zijn en missen we alleen Mclaren nog
DatumTeam(s)
15-01-2026Red Bull, VCARB
20-01-2026Audi
22-01-2026Mercedes
23-01-2026Ferrari, Alpine, Haas
03-02-2026Williams
08-02-2026Cadillac
09-02-2026Aston Martin
Haas wilt wat meer aandacht hebben:

"Heading out earlier than expected to avoid the traffic… VF-26 incoming"
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/39ne47ky5qbg1.jpeg

• alexbl69
  • Laatst online: 18-01 04:33

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Chocoball
  • Nu online
Wederom een uitlegvideo over de complete aerodynamica regels voor 2026 maar nu door de ogen een voormalige Mercedes ingenieur. Kan met 1 uur 44 minuten een lange zit zijn.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Morgen potentieel de eerste geheime gelekte foto's:
A first 2026 F1 car is set to hit the track tomorrow
Both Audi drivers will shake their new F1 car down at Barcelona
https://www.motorsport.co...kedown-tomorrow/10788757/

PSN

• RobertMe
Geen sneeuw in Barcelona? Is immers in '20? al voorgekomen dat er met de tests sneeuw lag. Wat dan weer een van de argumenten was om naar Bahrein te gaan. Maar in '22 en nu is er uiteraard wel weer een "pre season shakedown" achter gesloten deuren in Barcelona.

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16-01 11:49
RobertMe schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:53:
[...]

Geen sneeuw in Barcelona? Is immers in '20? al voorgekomen dat er met de tests sneeuw lag. Wat dan weer een van de argumenten was om naar Bahrein te gaan. Maar in '22 en nu is er uiteraard wel weer een "pre season shakedown" achter gesloten deuren in Barcelona.
Dit was dan niet in Barcelona maar wel in de sneeuw:
:9

• mr thee
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:01
Het seizoen met 1 van de meest achterlijke regels, kwalificeren en racen op 1 set banden |:( |:(

• asing
Nice! Voor wie het artikel even niet gelezen heeft, er mag 200km per dag gereden worden in een promotional event. Dat betekent ongeveer 40 rondjes Barcelona.

Even een drone loslaten O-)

• asing
mr thee schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:19:
Het seizoen met 1 van de meest achterlijke regels, kwalificeren en racen op 1 set banden |:( |:(
Die regel was er al eens. De banden die je in Q3 gebruikte waren ook onderdeel van de race sets. Reed je een flat spot, dan mocht je in bepaalde gevallen de band omwisselen voor eenzelfde compound die ongeveer evenveel rondjes had gereden.

• RobertMe
asing schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:26:
[...]

Die regel was er al eens. De banden die je in Q3 gebruikte waren ook onderdeel van de race sets. Reed je een flat spot, dan mocht je in bepaalde gevallen de band omwisselen voor eenzelfde compound die ongeveer evenveel rondjes had gereden.
Volgens mij heb jij het over de regel van 2014 (gok ik) tot 2020 ish? Terwijl @mr thee het volgens mij over 2005 heeft? Dus "dan was een soortgelijke regel er daarna nog een keer".

En 2005 is dan vast ook het jaar zonder bandenwissel pitstops? Alleen tanken en evt de bandenspanning aanpassen. Terwijl dan in 2014-... er wel (verplichte) bandenwissel pitstops waren.

Edit:
En in 2014-... was het niet de banden die in Q3 gebruikt werden, maar de banden waarmee de top 10 in Q2 de snelste tijd zetten. Dus alleen die uit de top 10 startte op gebruikte banden, en dat waren dan de banden van Q2, en niet Q3. Tenzij grid penalties en zo waardoor iemand dus top 10 kwalificeerde maar niet startte, dan startte die verder terug op gebruikte banden.

En vroeger hadden ze ook geen Q3? Dus jouw stuk moet wel recenter dan 2005 zijn :p

[ Voor 24% gewijzigd door RobertMe op 08-01-2026 19:33 ]

• asing
RobertMe schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:30:
[...]

Volgens mij heb jij het over de regel van 2014 (gok ik) tot 2020 ish? Terwijl @mr thee het volgens mij over 2005 heeft? Dus "dan was een soortgelijke regel er daarna nog een keer".

En 2005 is dan vast ook het jaar zonder bandenwissel pitstops? Alleen tanken en evt de bandenspanning aanpassen. Terwijl dan in 2014-... er wel (verplichte) bandenwissel pitstops waren.

Edit:
En in 2014-... was het niet de banden die in Q3 gebruikt werden, maar de banden waarmee de top 10 in Q2 de snelste tijd zetten. Dus alleen die uit de top 10 startte op gebruikte banden, en dat waren dan de banden van Q2, en niet Q3. Tenzij grid penalties en zo waardoor iemand dus top 10 kwalificeerde maar niet startte, dan startte die verder terug op gebruikte banden.

En vroeger hadden ze ook geen Q3? Dus jouw stuk moet wel recenter dan 2005 zijn :p
Ow excuus ;) , hij quote-te niemand dus ik ging er even vanuit dat ze weer iets verzonnen hadden voor 2026 wat ik nog niet wist. Ik ken niet alle regels van alle voorgaande jaren uit mijn hoofd :o

• RobertMe
asing schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:36:
[...]

Ow excuus ;) , hij quote-te niemand dus ik ging er even vanuit dat ze weer iets verzonnen hadden voor 2026 wat ik nog niet wist. Ik ken niet alle regels van alle voorgaande jaren uit mijn hoofd :o
Bij het lezen van de post dacht ik ook "is dat nieuw?" en toen keek ik nog even terug "nee, moet over 2005 gaan" :P

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:42

basvn

Breezand - NHN

https://x.com/i/status/2009602247320305855

krijg de video niet ge-embed. maar Audi op de baan in Barcalona!

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• RobertMe
basvn schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:54:
[X]

https://x.com/i/status/2009602247320305855

krijg de video niet ge-embed. maar Audi op de baan in Barcalona!
Is een mule? Afbeeldingslocatie: https://cdn.xcancel.com/pic/orig/B785CCEB14937/media%2FG-OVq20XAAAuSU_.jpg

Edit:
Als ik wat verder lees is dit een zelfstandig plaatje (geen screenshot) en is dat een fake / AI afbeelding (zie bv ook de circuit layout op de bording).

[ Voor 15% gewijzigd door RobertMe op 09-01-2026 15:18 ]

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:44

AvK

Ready Set Go

RobertMe schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:15:
[...]

Is een mule?

[X]
[Afbeelding]

Edit:
Als ik wat verder lees is dit een zelfstandig plaatje (geen screenshot) en is dat een fake / AI afbeelding (zie bv ook de circuit layout op de bording).
Volgens mij staat daar toch echt Barcelona....... :)

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:30
RobertMe schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:15:
[...]

Is een mule?

[X]
[Afbeelding]

Edit:
Wel een mooie all black livery :+

• RobertMe
AvK schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:43:
[...]

Volgens mij staat daar toch echt Barcelona....... :)
En ernaast staat een tekening van "het circuit", alleen lijkt het heel slecht op het "echte" circuit.

• asing
Voor wat het waard is. Er is in ieder geval IETS te zien van het nieuwe seizoen!

• Chocoball
  • Nu online
Dit zouden echte beelden zijn van Audi in Barcelona.

• CreativeS
  • Niet online

CreativeS

Chocoball schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:55:
Dit zouden echte beelden zijn van Audi in Barcelona.
Fake. Geen sneeuw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WsI0ju99oUvamGX7khp32CCMULk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/yKbrTxMMVIBjg0A8pP9yOnWL.jpg?f=user_large

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Zijn we er al een beetje klaar voor? Hier alle launch datums;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M5tc_w5c-5vY7f2Ohow6XTWOOe4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QNsdnxrm8n05YHCsMJkFRw90.jpg?f=fotoalbum_large

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

En nog wat mensen met analyses en plasjes voor de spy footage :p
https://www.motorsport.co...elona-shakedown/10789060/
Audi ran its 2026 F1 car for the first time at Barcelona on Friday. Here's what we have learned so far
Behind that, the most notable aspect of Audi's new car is in its push-rod front suspension package.

[ Voor 44% gewijzigd door YakuzA op 09-01-2026 20:43 ]

PSN

• Chocoball
  • Nu online
YakuzA schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 20:41:
En nog wat mensen met analyses en plasjes voor de spy footage :p
https://www.motorsport.co...elona-shakedown/10789060/

[...]

[...]
Ik meen ergens te hebben gelezen dat aangezien het aerodynamisch pakket wijzigt push rod de luchtstroom minder zal verstoren dan pull rod. Kan alleen de bron niet meer vinden.
G_Dragon schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 20:40:
Zijn we er al een beetje klaar voor?
Nee ben nog niet klaar :)

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
Iedereen weet dat Audi daar gaat testen en toch komen de persfotografen niet en moeten we het weer doe met pixel beelden gemaakt met een aardappel. Elk jaar hetzelfde

Heerlijk, seizoen 2026 is begonnen :)

• RobertMe
Holk schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 22:44:
Iedereen weet dat Audi daar gaat testen en toch komen de persfotografen niet en moeten we het weer doe met pixel beelden gemaakt met een aardappel. Elk jaar hetzelfde
Ik kan mij zomaar indenken dat je als persfotograaf niet meer welkom bent als je betrapt wordt. En met niet meer welkom zijn bedoel ik dan dat FOM de pas intrekt "en je een andere baan kunt zoeken" (/fotograaf bij iets anders dan F1).
En dat zelfde zal ook wel gelden voor de gewone pers als die iets zouden schrijven over de pre season shakedown achter gesloten deuren. Daarom dat je dan vaak krijgt dat er ineens een artikel zonder bron (/met anonieme bron) verschijnt en daarna meteen alle andere media er ook over schrijven met die ander als bron. In de categorie dat iedereen het weet maar niet mag schrijven door een "NDA". Maar als het dan "per ongeluk" op straat ligt zijn ze er als de kippen bij om zelf ook te publiceren.

• Chocoball
  • Nu online
Iemand heeft van de bewegende pixels van Audi in Barcelona een uitvergroting weten te maken om een beter idee van de R26 te krijgen. (bron: Reddit).

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/first-upscaled-look-at-the-first-2026-f1-car-on-track-v0-0wvxini14hcg1.jpeg?auto=webp&s=ed41495bb5c1803854ac7232dadf01d42dab5574

Zo klinkt de Audi op de baan YouTube: Secret recording of Audi's R26 F1 test, high quality, engine sounds ...

[ Voor 32% gewijzigd door Chocoball op 10-01-2026 09:59 ]

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
R26 als versienaam is wat verwarrend. De 'R' is immersRed Bull's letter.

Suf suf suf

[ Voor 13% gewijzigd door Boeryepes op 10-01-2026 15:53 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• CreativeS
  • Niet online

CreativeS

Boeryepes schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:52:
R26 als versienaam is wat verwarrend. De 'R' is immersRed Bull's letter.
Die gebruiken toch RB**?

[ Voor 5% gewijzigd door CreativeS op 10-01-2026 15:04 ]

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Ahh suf van me 🤯

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
In 2006 had je ook al een R26

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Chocoball schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:54:
Iemand heeft van de bewegende pixels van Audi in Barcelona een uitvergroting weten te maken om een beter idee van de R26 te krijgen. (bron: Reddit).

[Afbeelding]

Zo klinkt de Audi op de baan YouTube: Secret recording of Audi's R26 F1 test, high quality, engine sounds ...
Lijkt me toch wat minder klinken dan de vorige generatie auto's?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Chocoball
  • Nu online
Het nieuwe seizoen is geopend.

[F1] Seizoen 2026

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En dan gaat deze dicht. :)

[ Voor 31% gewijzigd door DaniëlWW2 op 11-01-2026 12:09 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Pagina: 1 ... 65 66 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.

Seizoen 2025 topics: Topicreeks: [F1 2025]
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken