Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:35
BasvanS schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:55:
[...]

Denk je serieus, dat RBR nee zegt tegen iets dat mag binnen de regels, dat ze een soort van moreel bezwaar zouden hebben tegen iets waarmee ze tienen winst per ronde kunnen pakken?
Wat ze deden was verboden geworden. Ja, dan kun je telkens opnieuw de grens van de regels opzoeken, of je gewoon er aan houden.

Ferrari heeft "de dikke kabel" (langs de fuel flow sensor) toch ook niet steeds de kabel een centimetertje verlegd omdat de FIA eiste dat die er zeker 5cm vanaf moest liggen, om hem dan op 5,1cm te leggen. Waarna de FIA 6cm eist en ze hem op 6,1cm leggen.

En voor een team is zo'n kat & muis spel natuurlijk ook duur. Elke keer weer ontwerpen/berekenen wat binnen de regels valt en maximaal flext buiten de regels, produceren, testen, .... En als je denkt dat het voordeel (te) klein is / je het niet nodig hebt zul je dan ook gewoon binnen de regels werken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:26
De FIA heeft zondagavond na de race in Miami bij McLaren een diepgaande inspectie van het remsysteem, luchtinlaten en trommel bij de achterremmen uitgevoerd na vragen van de concurrentie. Het resultaat is alles conform de regels is en daarmee legaal.

https://www.the-race.com/...estigation-fia-all-clear/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:40
Chocoball schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 17:26:
De FIA heeft zondagavond na de race in Miami bij McLaren een diepgaande inspectie van het remsysteem, luchtinlaten en trommel bij de achterremmen uitgevoerd na vragen van de concurrentie. Het resultaat is alles conform de regels is en daarmee legaal.

Ik vraag me overigens wel af of de FIA technisch vergevorderd is om zoiets te kunnen onderzoeken? Of ze vinden het natuurlijk prima als even de RBR niet alles wint ;-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14-10 12:27
Treveo schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 17:30:
[...]

Ik vraag me overigens wel af of de FIA technisch vergevorderd is om zoiets te kunnen onderzoeken? Of ze vinden het natuurlijk prima als even de RBR niet alles wint ;-)
Als je niet in staat bent je eigen reglement te controleren dan kun je denk ik beter ophouden als FIA zijnde :P
Dat is toch wel het minste dat je mag verwachten van zo'n club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 10:46
BasvanS schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:55:
[...]
Denk je serieus, dat RBR nee zegt tegen iets dat mag binnen de regels, dat ze een soort van moreel bezwaar zouden hebben tegen iets waarmee ze tienen winst per ronde kunnen pakken?
Volgens mij heeft Max in april aangegeven dat MCL de regels blijkbaar anders interpreteert, al ging het daarbij om de achervleugel.
Een van de citaten daarover:
"Iedereen probeert de grenzen van deze reglementen te vinden. Het is aan de FIA om te controleren of iedereen zich aan de regels houdt. Ik ben niet teleurgesteld dat we niet zo'n vleugel hebben. Het zou goed kunnen dat sommige teams de regels anders interpreteren, maar daar kan ik niets over zeggen."

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:21
RBR: wij verdenken MCL van een illegale oplossing bij de voorste remmen.

FIA: we zullen de achterste remmen zeer goed onderzoeken!

👀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Chocoball schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 17:26:

De titel suggereert (zoals vaak in de F1 journalistiek) meer dan het artikel beweert:
Sources have suggested that after McLaren secured a 1-2 in the Miami GP, a more thorough inspection of the braking system, ducts and drums was conducted by FIA personnel on Sunday night in a bid to finally put the matter to bed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynx
TD incoming 😏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeromaNoiS
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-10 22:23
Waar maak je dat uit op? Ik lees juist dat alles OK lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-10 20:35
ZeromaNoiS schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 20:01:
[...]

Waar maak je dat uit op? Ik lees juist dat alles OK lijkt.
“Alles was oké bij het testen maar we vinden dat alle teams vanaf nu of vanaf race X de remvoering … vul hier wat in”.

Ik denk dat Lynx nog weleens gelijk kan gaan hebben. Dat doen ze wel vaker als er iets niet helemaal in de haak is maar waar nog geen regel voor bestaat of waar een andere interpretatie van een regel wordt toegepast.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:29

Wie maakt er een mooie poster van voor de collectie breaking

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IaI6MVHz9zTe5jA1UVLcFG-K3LE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gzvugLe3UoQIHgsOAxG8J5hI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door d-vine op 06-05-2025 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

d-vine schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 21:06:
[Twitter]

[Afbeelding]
Klinkt als: over en paar uur colapinto confirmed voor en race stoeltje?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Damian
  • Laatst online: 07:25

Damian

Insane Obtrusion

[Twitter]

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GqSe6ikXkAAskc8?format=jpg&name=4096x4096

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Laatst online: 14-10 19:52
Als ik de berichtgeving zo wat lees dan klinkt dit allemaal niet zo vrijwillig. En dan straks briatore weer op de pitmuur? Zijn levenslange verbod had wmb nooit ingetrokken moeten worden.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing-Paradise
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
YakuzA schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 21:24:
[...]

Klinkt als: over en paar uur colapinto confirmed voor en race stoeltje?
Dat hing hiervoor ook al wel in de lucht.

https://nl.motorsport.com...apinto-gp-imola/10720211/

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RobertMe
[Twitter]

[Afbeelding]
In die video van FOM waarin de TPs zich voorstelde zei hij nog grappend te hopen Spa te halen (waar de vorige TPs ontslagen of vertrokken zijn (Bruno Famin en jaar ervoor Szafnauer))

Edit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a7YpnMVoDk25inIht5Rwt0614L0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/myzc5VHCGiZ8zoStPesg3gaz.png?f=fotoalbum_large
:+

[ Voor 20% gewijzigd door RobertMe op 07-05-2025 11:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:29

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het Briatore effect maakt nog een slachtoffer. Alpine was echt dom om die slang in huis te halen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chocoball
Ik heb Flavio als tijdelijke teambaas opgenomen in de TS. Hier nog een overzicht (Reddit) van alle Alpine teambazen sinds 2021 en hoeveel dagen ze in dienst waren.

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/keh6v7b0m9ze1.jpeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
Chocoball schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 07:36:
Ik heb Flavio als tijdelijke teambaas opgenomen in de TS. Hier nog een overzicht (Reddit) van alle Alpine teambazen sinds 2021 en hoeveel dagen ze in dienst waren.

[Afbeelding]
Trekken we de lijn door, dan houdt hij het maar 240 dagen vol als teambaas. Famin hield het 160 dagen korter vol dan Szafnauer, Oakes nog eens 80 dagen korter, dus dan zou Briatore nog eens 40 dagen korter moeten blijven.

Maar goed, zoveel geluk zullen we wel niet hebben, iemand als Briatore had werkelijk nooit terug mogen komen in de F1 wereld.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Chocoball schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:56:
[...]

Dat klopt dat je binnenin geen koelelementen mag hebben maar wel vrij bent in de materiaalkeuze.

Het stukj over de bimetalen en faseovergangmaterialen komt uit een YouTube video van iemand die bij McLaren Applied een afstudeeropdracht had over faseovergangmaterialen.
Dat is een interessante video en gezien de achtergrond van de maker bij McLaren een van de meer aannemelijke hypotheses. Zo te zien is de video zelf hier nog niet gepost:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:11
Lynx schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 18:52:
RBR: wij verdenken MCL van een illegale oplossing bij de voorste remmen.

FIA: we zullen de achterste remmen zeer goed onderzoeken!

👀
Vraag me af of je het eigenlijk gelezen hebt. Waarschijnlijk niet want dan zou je dit gelezen hebben:
It is understood that thermal images Red Bull had obtained from an outside party, which revealed some intriguing cold spots on the McLaren rear brake drums
Als Red Bull vermoedt dat er gesjoemeld wordt met de remmen vooraan, waarom komen ze dan met thermische foto's van de achterremmen ?
a more thorough inspection of the braking system, ducts and drums was conducted by FIA personnel
Nergens wordt gezegd dat enkel de achterremmen bekeken zijn
While Red Bull has paid close attention to what McLaren is doing, team principal Christian Horner didn't feel there was anything illegal on McLaren's car.
But team boss Toto Wolff was emphatic on Sunday night that McLaren's advantage was down to it simply doing a better job than anybody else - rather than operating outside of the regulations
Misschien moet iedereen deze proberen te onthouden

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 212 en 215

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:43

basvn

Breezand - NHN

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GqVAMzbW8AAxkTe?format=jpg&name=900x900

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
"At least the next five".

Zou Alpine gaan testen of ze dispensatie kunnen krijgen op de "maximaal 4 coureurs in één seizoen" regel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Zat ik aardig dichtbij met mijn 'paar uur' inschatting van gisteravond :P

PSN

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Chocoball
RobertMe schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:09:
[...]

"At least the next five".

Zou Alpine gaan testen of ze dispensatie kunnen krijgen op de "maximaal 4 coureurs in één seizoen" regel?
Het is niet te hopen anders blijf ik de TS maar aanpassen door de grillen van Flavio :N :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Lamith
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 14-10 12:24
Hoe je van levenslange verbanning weer terug komt en ook nog teambaas kunt worden. Onbegrijpelijk.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:48
Kenhas schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 08:57:
[...]

[...]

Misschien moet iedereen deze proberen te onthouden
Helemaal mee eens. Als Redbull in 2022 een hele goede vloer heeft ontwikkeld is iedereen blij en knap van Redbull en hebben ze hun werk goed gedaan.
Als McLaren goede rem en wiel/band koeling ontwikkeld wordt er gelijk "vals gespeeld", het een foefje noemen doet wat mij betreft tekort.
McLaren heeft iets goeds/slims gevonden, en de rest kan er maar beter snel achter komen wat het is om enigszins bij te blijven. Dat is wat F1 is, een ontwikkelsport, slimme dingen vinden binnen de regels van de sport.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:02

sjaool

Every life should have 9 cats

Lamith schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:38:
Hoe je van levenslange verbanning weer terug komt en ook nog teambaas kunt worden. Onbegrijpelijk.
Hoezo? De verbanning is opgeheven en hij kan weer gewoon functioneren in de F1. Als Alpine in hem degene ziet die het team er weer bovenop kan helpen is dat prima toch? Weer eentje van de oude garde, keihard als het erom gaat en altijd de randjes opzoeken en een keer er flink overheen gegaan. Het hoort wel een beetje bij de F1. :)

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Nivado schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:45:
[...]

Helemaal mee eens. Als Redbull in 2022 een hele goede vloer heeft ontwikkeld is iedereen blij en knap van Redbull en hebben ze hun werk goed gedaan.
Als McLaren goede rem en wiel/band koeling ontwikkeld wordt er gelijk "vals gespeeld", het een foefje noemen doet wat mij betreft tekort.
McLaren heeft iets goeds/slims gevonden, en de rest kan er maar beter snel achter komen wat het is om enigszins bij te blijven. Dat is wat F1 is, een ontwikkelsport, slimme dingen vinden binnen de regels van de sport.
Hoe vaak is Red Bull wel niet van valsspelen beticht. Elk team komt wel eens aan de beurt. Red Bull wordt trouwens nog steeds door heel veel "fans" aangemerkt als valsspelers. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Het snelste team wordt toch altijd van 'vals' spelen beticht. Dit omdat ze iets gevonden hebben wat ze sneller maakt dan de rest. Mercedes heeft het ook gehad met DAS, juist omdat ze iets innovatiefs hadden gevonden binnen de regels. Dit is al jaren zo en dat maakt de sport juist zo leuk.

Budgetplafond is echter helaas een beperkende factor geworden om te blijven investeren in onderzoek naar innovatieve oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:26

Martinspire

Awesomeness

Ze lijken met 5 races ook niet echt veel vertrouwen te hebben in Colapinto. Ik snap verder niet waarom Doohan er nu al uit moet. Ja hij had nog geen punten behaald, maar het is niet alsof ie dermate slecht reed, dat ie er echt uit moet. Ik verwacht niet dat Colapinto het zoveel beter gaat doen, daar is de auto gewoon niet goed genoeg voor.

Ook dat Oakes plaats moet maken, geeft aan dat het nog steeds niet botert in het team, vooral met de relatie tot het merk zelf en de mensen van Renault. Ik hoop dat ze de boel maar snel verkopen en dat er een capabele organisatie wordt neergezet. Want dat team verdient gewoon beter.

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:16
Tsja .. maar we weten nu wel iig waar Alpine voor staat:

A.L.P.I.N.E. = Always Losing People Is Not Effective

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-10 22:06
duvekot schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:08:

Net als Redbull.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:30

JB

Cédric roelt!

Woudloper schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:00:
Het snelste team wordt toch altijd van 'vals' spelen beticht. Dit omdat ze iets gevonden hebben wat ze sneller maakt dan de rest. Mercedes heeft het ook gehad met DAS, juist omdat ze iets innovatiefs hadden gevonden binnen de regels. Dit is al jaren zo en dat maakt de sport juist zo leuk.
Ja en nee. Nu is het zo dat het nog steeds een soort mysterie is, wat MCL doet/kan. Daarna komt er of een TD of niet. Prima, maar waar ik een beetje moe van wordt is de ingang van wel/niet toestaan.

DAS werd pas na een jaar verboden (toch?), waarom? Andere TDs wel meteen of vrij snel. Flexiwing is nu pas in Barcelona, waarom? Enz.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
  • Laatst online: 10:58
Lamith schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:38:
Schijnbaar door een rechter ongedaan gemaakt...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chocoball
duvekot schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:08:

Ik dacht voor EL PLAN zonder i (met hun 100 races plan) :+
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/w0uzj5bt0p3d1.jpeg

[ Voor 3% gewijzigd door Chocoball op 07-05-2025 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Dirickteur schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:14:
[...]

Schijnbaar door een rechter ongedaan gemaakt...
Blijkbaar omdat er met de verbanning geen juist proces is gevolgd door de FIA(?). Dan is de beslissing van de rechter logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamith
Tk55 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:17:
[...]

Blijkbaar omdat er met de verbanning geen juist proces is gevolgd door de FIA(?). Dan is de beslissing van de rechter logisch.
Ja, dat is wat ik dus niet begrijp haha. Hij zal wel de juiste personen kennen om het ongedaan te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex_79
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 12:30
Martinspire schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:04:
Ze lijken met 5 races ook niet echt veel vertrouwen te hebben in Colapinto. Ik snap verder niet waarom Doohan er nu al uit moet. Ja hij had nog geen punten behaald, maar het is niet alsof ie dermate slecht reed, dat ie er echt uit moet. Ik verwacht niet dat Colapinto het zoveel beter gaat doen, daar is de auto gewoon niet goed genoeg voor.

Ook dat Oakes plaats moet maken, geeft aan dat het nog steeds niet botert in het team, vooral met de relatie tot het merk zelf en de mensen van Renault. Ik hoop dat ze de boel maar snel verkopen en dat er een capabele organisatie wordt neergezet. Want dat team verdient gewoon beter.
Ik denk gewoon dat het een geld kwestie is. Flavio wil de centen van de Argentijnse sponsoren van Franco, maar zat al aan Doohan vast. Dus even Jack wegpesten en het komt goed. Risico is dat Franco een kloon van Andrea de Cesaris is, hij heeft geld en kan racen maar hij crasht ook veel. Daarom waarschijnlijk de vijf races. Als Doohan nu gewoon gefinisht was iedere race was er denk ik minder reden zo te handelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Lamith schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:19:
[...]

Ja, dat is wat ik dus niet begrijp haha. Hij zal wel de juiste personen kennen om het ongedaan te krijgen.
Als het correcte juridische proces niet gevolgd is bij de totstandkoming van zo'n 'levenslange ban' hoef je niet eens 'de juiste personen' te kennen. Dan stap je simpelweg naar de rechter, zoals Briatore heeft gedaan.

Als als je dan een van de overwegingen ziet van die rechtbank (even geleend van Wikipedia), tja, dan snap ik wel waarom de FIA nat ging....
The tribunal declared in particular that "the decision of the World Council was presided over by the FIA president, who was well known to be in conflict with Briatore, with Mr Mosley having played a leading role in launching the inquiry and its investigation in violation of the principle of separation of the power of the bodies".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Alex_79 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:23:
[...]

Ik denk gewoon dat het een geld kwestie is. Flavio wil de centen van de Argentijnse sponsoren van Franco, maar zat al aan Doohan vast. Dus even Jack wegpesten en het komt goed. Risico is dat Franco een kloon van Andrea de Cesaris is, hij heeft geld en kan racen maar hij crasht ook veel. Daarom waarschijnlijk de vijf races. Als Doohan nu gewoon gefinisht was iedere race was er denk ik minder reden zo te handelen
IMHO belachelijk; teams verwachten heden dag de nieuwe max of kimi binnen te halen; lukt dat een rookie niet binnen aanzienlijke tijd is het alweer doei naar de volgende.

onrealistisch en misschien zelfs amateuristisch; als iemand niet de tijd en ruimte krijgt om te groeien [..] wordt het nooit iets.

en alphine .. ergens enorm verbaast met Flavio - andere kant sta nergens van te kijken bij dat poppenkast team. wanneer gaat dat team in de etalage?

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamith
Dennism schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:25:
[...]

Als het correcte juridische proces niet gevolgd is bij de totstandkoming van zo'n 'levenslange ban' hoef je niet eens 'de juiste personen' te kennen. Dan stap je simpelweg naar de rechter, zoals Briatore heeft gedaan.

Als als je dan een van de overwegingen ziet van die rechtbank (even geleend van Wikipedia), tja, dan snap ik wel waarom de FIA nat ging....

[...]
Oh ja, dat betwist ik niet. Waarom er geen vervolg is gekomen, is discutabel lijkt me. Of is matchfixing geen gegronde reden om iemand uit een sport te verbannen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
Lamith schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:30:
[...]

Oh ja, dat betwist ik niet. Waarom er geen vervolg is gekomen, is discutabel lijkt me. Of is matchfixing geen gegronde reden om iemand uit een sport te verbannen?
De vraag is natuurlijk wat daar de juridische mogelijkheden nog waren. de FIA kon vast in hoger beroep tegen het vonnis dat de ban ongedaan maakte, maar het is natuurlijk twijfelachtig of ze dat kunnen winnen gezien o.a. bovenstaande observatie van de Franse rechtbank, in hoger beroep zullen ze immers bekijken of die lagere rechter het werk goed gedaan heeft.

Een andere route is mogelijk de ban opnieuw instellen, maar dan via correcte procedures. Wat ook geen inkoppertje zal zijn gezien het gezichtsverlies dat de FIA dan al geleden heeft in deze zaak door de mislukte eerst ban. De zaak relatief gezien laten rusten en afdoen met een schikking is misschien in dit geval, ondanks natuurlijk crashgate, mogelijk wel verstandig geweest van de FIA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Doohan, twee races er in de eerste rond uitliggen door een crash en dan ook een grote mond op de boardradio naar het team lijkt mij hint genoeg. Flavio Briatore pikt dat natuurlijk niet, "I control you every millimeter".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
himlims_ schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:26:
[...]

IMHO belachelijk; teams verwachten heden dag de nieuwe max of kimi binnen te halen; lukt dat een rookie niet binnen aanzienlijke tijd is het alweer doei naar de volgende.

onrealistisch en misschien zelfs amateuristisch; als iemand niet de tijd en ruimte krijgt om te groeien [..] wordt het nooit iets.

en alphine .. ergens enorm verbaast met Flavio - andere kant sta nergens van te kijken bij dat poppenkast team. wanneer gaat dat team in de etalage?
Van wat ik uit eerdere berichten begrepen heb is de stap van F2 naar F1 te groot en de 2 vrije traiiningssessies in een seizoen onvoldoende qua voorbereiding voor het grote werk. Het aantal verplichte trainingssessies is dit seizoen opgehoogd zodat vaste coureurs nu 2x keer per jaar een vrije traiining moeten overslaan voor een junior maar is vrij mager. TPC (Test Previous Car) sessies stelt junioren ook in staat om meer kilometers te maken maar dat is een dure aangelegenheid steeds.

Daarnaast moet de toekomstige coureur wel enige mate van aanpassend vermogen hebben want F1 wagens zijn niet alleen erg zwaar, ook door het grondeffect vraagt dit aanpassing van hun rijstijl en niet iedere coureur (ook F1 coureurs) kan daar evengoed mee overweg.

Dus teams moeten in hun ogen veel geld investeren in een junior en verwachten daar wel wat voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Chocoball schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:52:
[...]

Van wat ik uit eerdere berichten begrepen heb is de stap van F2 naar F1 te groot en de 2 vrije traiiningssessies in een seizoen onvoldoende qua voorbereiding voor het grote werkt, Het aantal verplichte trainingssessies is dit seizoen opgehoogd zodat vaste coureurs nu 2x keer per jaar een vrije traiining moeten overslaan voor een junior. TPC (Test Previous Car) sessies stelt junioren ook in staat om meer kilometers te maken maar dat is een dure aangelegenheid steeds.

Daarnaast moet de toekomstige coureur wel enige mate van aanpassend vermogen hebben want F1 wagens zijn niet alleen erg zwaar, ook door het grondeffect vraagt dit aanpassing van hun rijstijl en niet iedere coureur (ook F1 coureurs) kan daar evengoed mee overweg.

Dus teams moeten in hun ogen veel geld investeren in een junior en verwachten daar wel wat voor terug.
En de F2 zelf aanpassen zodat die wagens al dichterbij komen en daarmee de stap ook minder groot is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alex_79
Millie-ano schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:55:
[...]

En de F2 zelf aanpassen zodat die wagens al dichterbij komen en daarmee de stap ook minder groot is?
De F2 is nu al veel te duur, als ze die wagen nog meer op de F1 laten lijken dan kan Niemand het nog betalen. Er is ooit een tender uitgeschreven om een goedkope promotor te vinden om de GP2 uit te schakelen, maar die werd niet gevonden en GP2 promotor Bruno Michel nam de zaak gewoon over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Chocoball schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:52:

tuurlijk, quid pro quo, maar je ziet het laatste paar seizoen steeds vaker; na 3x slecht resultaat of paar ongelukkige crashes is het doei - op naar de volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:59

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

sjaool schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:49:
[...]

Doohan, twee races er in de eerste rond uitliggen door een crash en dan ook een grote mond op de boardradio naar het team lijkt mij hint genoeg. Flavio Briatore pikt dat natuurlijk niet, "I control you every millimeter".
Hij had volkomen gelijk.

Dat gezegd hebbende, denk ik eerder dat ie de bui al voelde hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex_79
Die houding is ook wat de opstapklassen kapot maakt. Op dit moment is de situatie daar het zelfde als in de GP2 en GP3 een tijdje terug:
- een handje vol talent dat door F1 teams is binnen geparachuteerd
- een stel rijke klunzen die door sponsoren naar voren zijn geschoven
- een of twee onverwachte talenten die in konijnenhok-teams belanden en af en toe een verrassing produceren, soms ook icm punt 2 (zie o.a. Drugovich en Durksen)
- plus nog enkele kanslozen op de F1 die wel goed genoeg zijn om op ervaring vooraan mee te doen (vroeger Palou en Ghiotto, nu helaas ook Verschoor)

En om een goed stoeltje te krijgen in een klasse zonder prijzengeld moet je inmiddels voor een achterhoede team als Trident meer dan een miljoen beschikbaar hebben, om over de top teams maar helemaal te zwijgen. Als de prestaties dan tegenvallen of er is niet betaald, dan gaat de caroussel weer draaien.

[ Voor 5% gewijzigd door Alex_79 op 07-05-2025 11:16 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Kwam deze foto tegen. Als dit inderdaad de verhoudingen zijn dan is F1 nu wel echt huge geworden!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wu9JG9dHlaXd_u4DW7wX73Ufi0w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pTyaWpg4eB1e9S0lxjG4SCz3.png?f=fotoalbum_large

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Net als elk team. Hoeveel zijn er na ~'21 wel niet bij Mercedes vertrokken? James Vowles (Williams), Andy Cowel (Aston Martin), Stephen Knowles (Red Bull), de nr 1 mechanic van Hamilton (/de man van Buscombe, naar Ferrari meen ik). Velen van Mercedes High Performance Powertrains die naar Red Bull Powertrains zijn gegaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Help!!!! schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:26:
Kwam deze foto tegen. Als dit inderdaad de verhoudingen zijn dan is F1 nu wel echt huge geworden!

[Twitter]

[Afbeelding]
yup; te groot en te zwaar geworden om 'normaal' te kunnen inhalen. dat maakt voor mij de F2/F3 klasse steeds leuker om te kijken dan de F1 (en klink ook beter :X)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex_79
Qua geluid was de oudere World Series by Renault/ Nissan nog iets beter. Die was zogenaamd een Mechachrome/Renault, maar eigenlijk was het een Zytek V8. Heerlijk geluid kwam eruit, al had je goede oordoppen of een bouwvakkers koptelefoon nodig bij de start :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Wat ik gisteravond op Reddit een beetje tegen kwam was dat Oakes gewoon wilde vasthouden aan Doohan. En nu vervolgens zelf vertrokken is, waarschijnlijk dus omdat die van hogerhand overruled is / een trekpop van Flavio was.
En De Meo (Renault Groep) wilde schijnbaar ook al altijd Colapinto hebben. Goed voor de afzetmarkt en Latijns Amerika etc. Prestaties deden er v.w.b. hem dan ogenschijnlijk sowieso al niet toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:24

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

[Twitter]

[Afbeelding]
Hybrid rommel eraf, V8 er in en met bio brandstof gaan rijden. Dan kunnen we weer terug naar de kleine auto's. Ground-effect vind ik eigenlijk ook niks, dus dat mag van mij ook verdwijnen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

MikeyMan schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:15:
[...]

Hij had volkomen gelijk.

Dat gezegd hebbende, denk ik eerder dat ie de bui al voelde hangen.
Hij had dan wel gelijk maar dan als rookie zo tekeer gaan tegen je team is niet handig. Hij is geen Max Verstappen die dat soort dingen wel kan lijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14-10 20:47
RobertMe schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:27:
[...]

Net als elk team. Hoeveel zijn er na ~'21 wel niet bij Mercedes vertrokken? James Vowles (Williams), Andy Cowel (Aston Martin), Stephen Knowles (Red Bull), de nr 1 mechanic van Hamilton (/de man van Buscombe, naar Ferrari meen ik). Velen van Mercedes High Performance Powertrains die naar Red Bull Powertrains zijn gegaan.
Volgens zijn Instagram account was hij gestopt na zijn Mercedes tijdperk en werkt hij nu bij Cadillac F1 Team als Chief Mechanic. Cadillac heeft natuurlijk een UK base, naast die in Amerika.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
himlims_ schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:11:
[...]

tuurlijk, quid pro quo, maar je ziet het laatste paar seizoen steeds vaker; na 3x slecht resultaat of paar ongelukkige crashes is het doei - op naar de volgende
Doohan stond voor het begin van het seizoen al onder enorme druk met een reserve in zijn schaduw. Blijkbaar was het management (Briatore?) ontevreden over zijn 1e race in Abu Dhabi 2024. Na 6 races in 2025 heeft Doohan nul punten, al voor meer dan 1,5 miljoen dollar schade gereden en 4 strafpunten opgelopen mogelijk dat dat ook een rol heeft gespeeld?

De vraag die bij Colapinto gesteld wordt is of hij het beter zal doen dan Doohan omdat hij bij WIlliams ook wat flinke schades op zijn naam heeft staan. Als Colaprinto ook na 5 races vervangen wordt gaat Jack dan weer als reserve terug in de wagen of komt de volgende (Aron)?

Over het vervangen van F1 coureurs heeft de Herr Doktor Marko ooit gezegd dat hij ze daarna nooit een slechte boterham heeft zien verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
Heb nu die video van B Sport gezien, zeer interessant! Maar het kan toch niet zijn dat RBR niet van het bestaan van dit materiaal afweet? Dat lijkt mij onmogelijk.

Oh, en dit betekent dus ook dat de andere teams het relatief makkelijk kunnen overkopieren? Het gaat alleen om het materiaal gebruik, niet compleet nieuw design ofzo.

[ Voor 34% gewijzigd door Treveo op 07-05-2025 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Het zal vast niet zo simpel zijn als een paar sheets van dit kopen en aan de binnenkant vd trommel plakken.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Laatst online: 12:26

Martinspire

Awesomeness

sjaool schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:42:
[...]

Hij had dan wel gelijk maar dan als rookie zo tekeer gaan tegen je team is niet handig. Hij is geen Max Verstappen die dat soort dingen wel kan lijden.
Als dat de enige fout was die ze gemaakt hadden, sure. Maar ze hebben aardig wat sabotage gedaan met slechte strategie, slechte calls in quali en overall slechte communicatie met de rijders.
Bovendien is het in de heat-of-the-moment, dus ik denk dat ze die boze taal niet al te serieus zullen nemen zoals sommigen hier.
Alex_79 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:15:
Die houding is ook wat de opstapklassen kapot maakt. Op dit moment is de situatie daar het zelfde als in de GP2 en GP3 een tijdje terug:
- een handje vol talent dat door F1 teams is binnen geparachuteerd
- een stel rijke klunzen die door sponsoren naar voren zijn geschoven
- een of twee onverwachte talenten die in konijnenhok-teams belanden en af en toe een verrassing produceren, soms ook icm punt 2 (zie o.a. Drugovich en Durksen)
- plus nog enkele kanslozen op de F1 die wel goed genoeg zijn om op ervaring vooraan mee te doen (vroeger Palou en Ghiotto, nu helaas ook Verschoor)

En om een goed stoeltje te krijgen in een klasse zonder prijzengeld moet je inmiddels voor een achterhoede team als Trident meer dan een miljoen beschikbaar hebben, om over de top teams maar helemaal te zwijgen. Als de prestaties dan tegenvallen of er is niet betaald, dan gaat de caroussel weer draaien.
Mja en vergeet ook niet dat je als prospect nog zo goed kunt zijn, als er op dat moment geen plek is, dan ga je ook niet doorstromen. Kijk maar naar Indycar waar er toch wat heen zijn gestroomd die best in de F1 hadden kunnen rijden, maar op dat moment geen stoeltje voor was of waar zo'n belachelijke situatie was, dat je niet kunt zeggen dat ze een serieuze poging hebben gekregen om F1 te rijden. Zie een Vandoorne of De Vries die afgefakkeld werden, terwijl het duidelijk ook in de auto zat.

Men was nu gewoon op zoek naar een volgend slachtoffer om weg te pesten, ongeacht of dat verdient is. Eigenlijk sinds het gedoe met Latifi is het niet meer realistisch hoe men afvalt op de rijders die achterin rijden. Het is niet alsof ze dat daar expres doen en alles vlekkeloos gaat waardoor de schuld volledig bij hen komt te liggen.

Als je een rijder als Doohan al boven het hoofd hangt dat ie maar 5 races heeft om zich te bewijzen, dan gaat het inderdaad fouten opleveren. Idem wat er bij Lawson aan de hand is. Die hebben ze onder gigantische druk gezet waar ie eigenlijk nooit goed mee kon presteren en dan verbaasd reageren dat zijn performance niet goed genoeg was. Je ziet het nu ook met Tsunoda dat het gewoon niet makkelijk is en omdat Lawson nu zo'n ervaring heeft gehad, verwacht ik niet dat ie Hadjar voor de zomerstop nog gaat verslaan.

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
zonoskar schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:41:
[...]

Hybrid rommel eraf, V8 er in en met bio brandstof gaan rijden. Dan kunnen we weer terug naar de kleine auto's. Ground-effect vind ik eigenlijk ook niks, dus dat mag van mij ook verdwijnen.
Dan verdwijnen de motorfabrikanten ook, kunnen we lekker naar een lege baan kijken. Daarnaast is hybrid het issue niet, de 2014 wagen (eerste versie KERS) was niet enorm veel groter dan daarvoor. De 2017 regulations hebben meer impact gehad: om de veiligheid te vergroten, werd de auto langer. De safety capsule moest tussen de assen vallen om de rijder te beschermen. En groter = meer ruimte voor aero dus meer snelheid in bochten, dat is reden 2.

Ook met de kleinere wagens hebben we seizoenen gezien waar inhalen op de baan zeldzaam was en pit strategie de uitslag grotendeels bepaalde. Zeker toen er nog getankt mocht worden was de overcut het wapen voor track position.

Ik ben blij met de aanpassingen voor 2026 want de slagschepen van nu passen amper op de baan, maar elk nadeel heb z'n voordeel enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
Help!!!! schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:28:
Het zal vast niet zo simpel zijn als een paar sheets van dit kopen en aan de binnenkant vd trommel plakken.
Nee, dat begrijp ik, maar dit kan je denk ik wel goed zelf testen in de fabriek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-10 22:42
RobertMe schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:27:
de nr 1 mechanic van Hamilton (/de man van Buscombe, naar Ferrari meen ik).
offtopic:
Man? Of ex man? })

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Nivado schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:45:
[...]

Op zich eens. Credits als de credits verdiend zijn en ik zie graag een nieuwe briljante technische toepassing waar de rest ook mee aan de slag moet. Maar ik zou wel enorm teleurgesteld zijn als blijkt dat toch een of ander foefje is geweest wat in niet de geest van de regels is en via een TD wordt uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamith
TheBrut3 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:49:
[...]

offtopic:
Man? Of ex man? })
Dat zou dan een kort huwelijk zijn xD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
JB schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:12:
[...]

Ja en nee. Nu is het zo dat het nog steeds een soort mysterie is, wat MCL doet/kan. Daarna komt er of een TD of niet. Prima, maar waar ik een beetje moe van wordt is de ingang van wel/niet toestaan.

DAS werd pas na een jaar verboden (toch?), waarom? Andere TDs wel meteen of vrij snel. Flexiwing is nu pas in Barcelona, waarom? Enz.
DAS is pas na een jaar verboden omdat het langs de FIA was gegaan en was goedgekeurd. Of beter gezegd, Mercedes heeft iets voorgelegd bij de FIA, dat is afgekeurd, en de FIA heeft toen gezegd "maar als je het op deze en deze manier voor elkaar krijgt mag het wel", en dat is wat Mercedes gedaan heeft. Het was dus een loophole in de regels. Flexiwings bv zijn geen loophole, dat is een "verschil" tussen de regel van de wet ("mag niet bewegen" / "moet regide zijn") en de daadwerkelijke test op het naleven. De regel is dus niet veranderd, alleen de test.

En v.w.b. DAS kwam het er volgens mij enigszins op neer dat Mercedes gevraagd had of ze met een knop op het stuur de toe mochten aanpassen (dus zeg maar "met een motortje", aangestuurd door een knop op het stuur). Dat mocht niet, waarop de FIA heeft gezegd van "maar als je het voor elkaar krijgt om het 'met de hand' te doen via het stuur / stuurpen / ... dan mag het". En dat is wat Mercedes vervolgens heeft gedaan. En in de regels staat dat de stand van de wielen aangepast mag worden middels het stuur / stuurpen / .... Dus DAS voldeed aan de regels. Maar voor het jaar er na zijn de regels wel aangepast, dat de wielen alleen naar links en rechts mogen draaien naar ik aanneem (en dus niet de toe, camber en andere zaken). En daarvoor was dus wel daadwerkelijk een aanpassing in de regels nodig.

En hetzelfde bv in 2009 dus met de double diffuser. Ook die is toen volgens mij vrij snel (aan het begin van het seizoen) verboden, maar wel pas met ingang van het jaar erna.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[Twitter]

[Afbeelding]
Dat soort vergelijkingen komen inderdaad al jaren langs in dit topic ;)
https://www.facebook.com/...-than-a/5616805188412559/

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
NeverSettle schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:48:
[...]

Volgens zijn Instagram account was hij gestopt na zijn Mercedes tijdperk en werkt hij nu bij Cadillac F1 Team als Chief Mechanic. Cadillac heeft natuurlijk een UK base, naast die in Amerika.
Ik neem aan dat je Nathan Divey bedoeld? :p (maar even opgezocht wie de man van Ruth Buscombe is, of sinds halverwege vorig jaar bij F1TV erg nadrukkelijk "Ruth Buscombe Divey". Blijkbaar zijn die anderen niet getrouwd en naam van partner er bij geplakt /rant). Maar als ik die even Google DuckDuckGo gaan de resultaten voornamelijk over "Hamilton geeft zijn Nr 1 mechanic die naar Ferrari gaat een cadeautje". Dus als die nu alweer Cadillac vermeld is die niet heel lang bij Ferrari geweest (/helemaal niet).

Verklaard dan ook weer waarom die nog niet in beeld was geweest. En met Ruth waarvan werd aangegeven dat die gardening leave had verwachtte ik die dit jaar ook al niet meer op F1TV en een mogelijke overstap naar haar oude baas (Vettels eerste overwinning bij Ferrari, Maleisië 2014, was de eerste race dat Ruth hoofd strategie was, bij Ferrari, nadat de vorige (per direct?) vertrokken/ontslagen was. Met uiteraard een hele strategy briefing, alle scenario's besproken, waarna op het eind iemand vraagt "maar wat als er een SC aan het begin van de race is?" => "ach, dat gebeurt nooit". Totdat, de race daadwerkelijk gereden werd :+ Vroege SC, Ruth drukt aarzelend op de comms knop en zegt onverstaanbaar iets. Waarna ze nog eens op de knop duwt "STAY OUT", met wellicht iets teveel vertrouwen in de stem. Mercedes en vele anderen pitten, Vettel niet. En Vettel wint ineens de race).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

:P
zou het dan toch kunnen?
Exclusive: Carlos Sainz Sr considering run for FIA president
Motorsport.com understands that the former World Rally champion has been approached by key figures within motorsport, asking him to challenge Mohammed Ben Sulayem
https://www.motorsport.co...r-fia-president/10720708/

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extigo
  • Nu online
Op zich geen verkeerde, maar hoe gaat dat dan met eventuele belangenverstrengeling? Dat lijkt me wel iets om in het achterhoofd te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lamith
Extigo schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:08:
[...]

Op zich geen verkeerde, maar hoe gaat dat dan met eventuele belangenverstrengeling? Dat lijkt me wel iets om in het achterhoofd te houden.
Als de vrouw van een teambaas een hoge functie kan bekleden binnen de FIA, dan kan een vader van een coureur het vast ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Als ex-teambazen het ook kunnen, lijkt me een zoon die in een F1 team rijd niet echt een belangenverstrengeling :P

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

[...]

Ach, als we naar Balestre vs Senna kijken dan moet belangenverstrengeling niet het grootste probleem zijn. Het lijkt mij ook heel lastig om je zoon voor te trekken als president van de FIA zonder dat het op gaat vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
sjaool schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:54:
[...]

Ach, als we naar Balestre vs Senna kijken dan moet belangenverstrengeling niet het grootste probleem zijn. Het lijkt mij ook heel lastig om je zoon voor te trekken als president van de FIA zonder dat het op gaat vallen.
offtopic:
Trump disagrees

per aspera ad astra

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Als het goed is bemoeit de president van de fia zich niet zo met de F1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alex_79
MikeyMan schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:57:
Als het goed is bemoeit de president van de fia zich niet zo met de F1.
Het beste bewijs dat Ome Ben niet goed bezig is dus :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Lamith schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:32:
[...]

Als de vrouw van een teambaas een hoge functie kan bekleden binnen de FIA, dan kan een vader van een coureur het vast ook wel.
Welke vrouw van een teambaas werkt bij de FIA?

Ben je niet in de war met de vrouw die de baas van F1 Academy is en (dus) voor FOM werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Tuurlijk kan hij zich kandidaat stellen. Maar hoeveel steekpenningen kan hij geven aan al die landelijke "clubjes" in de zandbak? Want elke stem telt gelijk, en waar de landen "hier" 1 bond hebben zijn er in de zandbak en dergelijke landen met 2 bonden en dus 2 stemmen tegen 1 stem van een land "hier". Wordt daarmee dus lastig om meer dan 50% van de stemmen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamith
RobertMe schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 15:13:
[...]

Welke vrouw van een teambaas werkt bij de FIA?

Ben je niet in de war met de vrouw die de baas van F1 Academy is en (dus) voor FOM werkt?
Sorry, je hebt helemaal gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Het AD duikt er ook weer lekker met superlatieven bovenop.
Jos Verstappen omringd door vlammen en opzettelijke crash: Alpine-teambaas Flavio Briatore heeft al veel op zijn kerfstok

De Formule 1 staat bekend als een groot wespennest, en de wesp met de grootste angel is weer terug op zijn plek bij Alpine. Flavio Briatore (75) is niet vies van opzettelijke crashes, gevaarlijke keuzes en andere controverses. In 2025 slaat de Italiaanse zakenman, die eerder een permanente verbanning kreeg, opnieuw toe door Jack Doohan na zes races te slachtofferen.
Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
[...]
Ach, op de hele corruptieindex van de FIA scoort dit laag. Zeker als je die ‘score’ vergelijkt met die van de huidige vz/andere kandidaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynx
Alle roddelsites hebben het gerucht blindelings overgenomen lol. Lees de ene schreeuwende titel na de ander: Horner vervangen! Horner zal ontslag krijgen! Einde teambaas Horner! … om vervolgens een artikel te lezen met nul inhoud.

Weet niet zo goed wat ik er van moet vinden als het waar zou zijn. Hij heeft het team ook gebracht waar het nu is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Chocoball
Lynx schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 18:03:
Alle roddelsites hebben het gerucht blindelings overgenomen lol. Lees de ene schreeuwende titel na de ander: Horner vervangen! Horner zal ontslag krijgen! Einde teambaas Horner! … om vervolgens een artikel te lezen met nul inhoud.

Weet niet zo goed wat ik er van moet vinden als het waar zou zijn. Hij heeft het team ook gebracht waar het nu is.
Vrij simpel, niet op sensatietitels klikken. Toch gedaan? lees niet en klik weg :)

Gewoon lekker negeren en als Imola inderdaad niks wordt dat de Thaise en Oostenrijkse aandeelhouders genoeg van het gehannes van Horner hebben zodat hij na 21 jaar per direct door Oliver Oakes vervangen gaat worden zullen we dan wel zien.

[ Voor 3% gewijzigd door Chocoball op 07-05-2025 18:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Alex_79
tot mijn spijt heb ik sinds enkele jaren de stelregel dat alsNederlandse F1 sites sappige geruchten brengen die vrijwel zeker niet waar zijn. ik laat me dan vervolgens prettig verrassen als het een keertje wél klopt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Lynx schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 18:03:
In de context lees ik "8 WDCs en 6 WCCs". Maar..., volgens velen hier is het ook dat die "het team heeft gebracht waar het nu is". Newey weg, Wheatley weg, ..., allemaal de schuld van Horner.

Zou wel ook echt raar zijn als eerst Wheatley vertrekt omdat die geen TP kan worden maar wel bij Sauber / Audi en ze vervolgens de bijna compleet onervaren Oakes aantrekken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:30

JB

Cédric roelt!

Alex_79 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 18:33:
tot mijn spijt heb ik sinds enkele jaren de stelregel dat alsNederlandse F1 sites sappige geruchten brengen die vrijwel zeker niet waar zijn. ik laat me dan vervolgens prettig verrassen als het een keertje wél klopt ;)
Van Haren (en dus de Telegraaf) heeft het (RBR nieuws) meestal wel goed hoor :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:29
JB schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 08:14:
[...]

Van Haren (en dus de Telegraaf) heeft het (RBR nieuws) meestal wel goed hoor :)
Maar is dat dan een ‘F1 site’ of een krant met een sportsectie?

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Chocoball
Hoewel de personele wijzigingen bij Alpine het nieuws domineerde had Audi afgelopen maandag ook wat reorganisatiemeldingen in de vertaling en samenvatting.
  • Audi kwam maandag met de mededeling dat de bedrijfsleider van Audi Formula Racing GmbH is vertrokken. Adam Baker een F1-veteraan bij Cosworth en BMW eerder was verantwoordelijk voor de motorontwikkeling bij Audi.
  • De complete verantwoordelijkheid van het project komt daarmee bij de vroegere Ferrari teambaas Mattia Binotto te liggen. Mattia was tot nu toe in de rol van coördinator in Hinwil werkzaam. Straks geeft hij de leiding aan de standplaatsen Hinwil (Zwitserland), Neuburg (Duitsland) en Bicester (VK).
  • Volgens Audi is deze beslissing een strategische stap wat betreft efficiëntie en centralisering wat eigenlijk betekent dat Audi af wil van beslislagen en nauwere samenwerking tussen de chassis- en motorafdeling.
  • Audi heeft met Christian Foyer vanaf 1 mei ook een nieuwe Chief Operating Officer aangetrokken. Foyer is afkomstig van het ingenieursadviesbureau RiverRouge en heeft eerder in de motorenkeuken van Mercedes, Ferrari en Honda kunnen meekijken. In 2015 werkte Foyer bij Ferrari waar Binotto destijds de verantwoordelijkheid had over de motorenafdeling. Foyer werkte sinds augustus 2024 bij Audi als inhuur maar is dus nu vast in dienst gekomen. Audi wil duidelijk van de kennis van Foyer profiteren aangezien hij bij andere motorfabrikanten heeft meegekeken.
  • Stefan Dreyer blijft in de rol van Chief Technical Officer en zoals eerder bekend is Jonathan Wheatley sinds 1 april de teambaas bij Sauber en straks Audi geworden.
  • Met het vertrek van Baker is er niemand meer van de oorspronkelijke bezetting uit 2022 toen Audi officieel bekend maakte dat ze in de Formule 1 stapten. Audi CEO Markus Duesmann en Audi-bestuurslid/ hoofdvertegenwoordiger Oliver Hoffmann moesten eerder vertrekken. Hoffman werd in 2024 nog door Andreas Seidl vervangen die inmiddels ook vertrokken is.
https://www.auto-motor-un...ng-motoren-einstieg-2026/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Lees enkel F1 nieuws hier en op Reddit. Verder zal het allemaal wel.

Laat sowieso veel nieuws langs me heen gaan. Lees/kijk dus bewust ook weinig tot geen (lokaal) nieuws. Geeft heel veel rust.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Het is toch gelukkig serieus.

Goed dat er iig een mogelijke tegenkandidaat voor MBS is :)
Carlos Sainz Sr has said “now is the right time” to consider running for FIA president, as he dismissed any suggestion of a conflict of interest.

Speaking exclusively to Motorsport.com, the two-time World Rally champion said he was “currently in the process of figuring out how much support I will get from the community of motorsport”.
https://www.motorsport.co...r-fia-president/10720797/

een tegenkandidaat is altijd beter dan geen tegenkandidaat, aangezien hij Dave Richards met de leeftijdregel in de garage heeft geparkeerd.

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 08-05-2025 08:52 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:44

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

YakuzA schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 08:49:
[...]

Het is toch gelukkig serieus.

Goed dat er iig een mogelijke tegenkandidaat voor MBS is :)

[...]
https://www.motorsport.co...r-fia-president/10720797/

een tegenkandidaat is altijd beter dan geen tegenkandidaat, aangezien hij Dave Richards met de leeftijdregel in de garage heeft geparkeerd.
Het feit dat de fans - vermoedelijk wereldwiijd - enthousiast reageren op Sainz Sr. ("Heeft die ook wat leuks te doen") zou MBS een idee kunnen geven, ik vermoed echter dat ie daar blind voor is want plebs.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
Ben Sulayem heeft schijnbaar een ander hoofpijndossier namelijk het budgetplafond en denkt er mogelijk over na om het te schrappen.
However, AP has reported that during the Miami GP weekend, Mohammed Ben Sulayem wondered whether the cap - currently set at about $140 million - should be scrapped as it is causing too many "headaches." "I'm looking at the cost cap and it's just giving the FIA a headache," he is quoted as saying by the AP.

[ Voor 55% gewijzigd door Chocoball op 08-05-2025 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Chocoball schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:31:
Ben Sulayem heeft schijnbaar een ander hoofpijndossier namelijk het budgetplafond en denkt er mogelijk over na om het te schrappen.

[...]
Tsjah, het werkt, dus waarom zou je het niet afschaffen.

Lijkt Faber wel met d'r spreidingswet... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex_79
Het werkt te goed blijkbaar, dus wordt er bij Ome Ben gelobbied het weer af te schaffen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chocoball
Ja en nee. Het helpt de kleinere teams omdat de grote teams niet meer 500 miljoen dollar in operatie en ontwikkeling kunnen stoppen om zo een kampioenschap naar zich toe te trekken. Echter hebben kleinere teams niet de moderne infrastructuur als sommige grote teams, denk daarbij aan windtunnel, simulator en voldoende knappe koppen. Investeren in infrastructuur is lastig want de CapEx is ook gelimiteerd.

Voor de FIA is het eerder een last omdat ze een speciale auditafdeling hebben moeten inrichten die elk jaar met een externe accountant de boeken van de teams moet controleren en daar zijn een hoop grijze gebieden zoals de befaamde cateringkosten. Controle zonder afspraak is de wens maar ook nog niet altijd mogelijk en daarmee lijkt het systeem niet waterdicht.

[ Voor 4% gewijzigd door Chocoball op 08-05-2025 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Deo
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Piastri en Norris zijn vandaag in Zandvoort aan het testen: https://www.nu.nl/formule...op-circuit-zandvoort.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:44

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Wie rijdt er even heen om met zijn telelens de brakedrums te checken die op de vooras zitten?! :o :o

ping 127.212.23.124

Pagina: 1 ... 26 ... 53 Laatste

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.

Seizoen 2025 topics: Topicreeks: [F1 2025]
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken