Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic

Pagina: 1 ... 10 ... 68 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19-06 00:21
Zou je jouw berekening, aannames en aanschafprijs kunnen delen?

Ik maak denk ergens een denkfout in mijn berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Henkoes schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:17:
[...]

Zou je jouw berekening, aannames en aanschafprijs kunnen delen?

Ik maak denk ergens een denkfout in mijn berekening.
Ja, de berekening is heel simpel: Ik heb een deel gesponsord gekregen :Y _O-

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
Taro schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:18:
[...]

Ja, de berekening is heel simpel: Ik heb een deel gesponsord gekregen :Y _O-
Ah vandaar. Ik kom steeds uit op een te hoge tvt.
Denk dat ik spijt heb van mijn HW batterij aankoop 😅. Zendure lijkt voordeliger maar is ook vrij duur in TVT.

[ Voor 18% gewijzigd door Henkoes op 05-03-2025 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Henkoes schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:19:
[...]

Ah vandaar. Ik kom steeds uit op een te hoge tvt.
Ja, terugverdienen is echt een ding. Maar ondanks dat ik weet dat ik het waarschijnlijk toch niet terug ga verdienen heb ik vorige week wel 3 accu's en een omvormer erbij besteld. Veel mensen doen het niet per se voor het terugverdienen, het is gewoon erg leuk om mee bezig te zijn.

Was vandaag vrij en zeer regelmatig even naar de state of charge van de accu's gekeken, wat de zonnepanelen erin knalden, terugleveren toen ze 100% vol waren, daarna even 2 dure uurtjes teruggeleverd, vanaf 20:00 nul op de meter draaien, etc. Gewoon leuk dat het kan. Zo ziet hier het plaatje van vandaag eruit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-eIDHFAUqh9N_byYFF5nwKYYzY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rrSmr6adn1vqQ0pOO0cOownU.png?f=fotoalbum_large

In de dip van 10:00-12:00 waren we even weg, anders had die er anders uitgezien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ElvgnZG3ItDCdZW9wBUhrSnCxcI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Hn5mMuJXokkUoKdn00KA82Ju.png?f=user_large

En morgen weer profiteren van de lage tarieven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tWucS9Z5KphQZBHmkXwXG0wSse0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cvwudyUKlfWLqYCPyG8f0KuO.png?f=user_large

Wil proberen dit jaar gemiddeld onder de 20 cent/kWh incl. belasting etc. uit te komen, kijken of dat gaat lukken met hulp van de accu's en een 2e EV :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
Taro schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:28:
[...]

Ja, terugverdienen is echt een ding. Maar ondanks dat ik weet dat ik het waarschijnlijk toch niet terug ga verdienen heb ik vorige week wel 3 accu's en een omvormer erbij besteld. Veel mensen doen het niet per se voor het terugverdienen, het is gewoon erg leuk om mee bezig te zijn.

Was vandaag vrij en zeer regelmatig even naar de state of charge van de accu's gekeken, wat de zonnepanelen erin knalden, terugleveren toen ze 100% vol waren, daarna even 2 dure uurtjes teruggeleverd, vanaf 20:00 nul op de meter draaien, etc. Gewoon leuk dat het kan. Zo ziet hier het plaatje van vandaag eruit:
[Afbeelding]

In de dip van 10:00-12:00 waren we even weg, anders had die er anders uitgezien:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wil proberen dit jaar gemiddeld onder de 20 cent/kWh incl. belasting etc. uit te komen, kijken of dat gaat lukken met hulp van de accu's en een 2e EV :)
Ik wil dus ook een dynamisch contract nemen. Nu heb je dan eigenlijk wel echt een batterij nodig ivm lage of negatiever zomerdag tarieven. En 1 batterij is dan eigenlijk niet voldoende. Je gooit veel weg voor niks of negatieve tarieven.

Heb je ook sponsorgeld gehad bij de nieuwe batterijen? Kan ik ook in aanmerking komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
Taro schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:28:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ziet er gaaf uit!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Henkoes schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:19:
[...]
Denk dat ik spijt heb van mijn HW batterij aankoop 😅. Zendure lijkt voordeliger maar is ook vrij duur in TVT.
Ik zag vandaag ook iemand in het HW topic een dynamische tariefchart tonen met daarbij de opmerking dat hij graag die dure ochtendstroom niet in de accu had opgeslagen maar had willen terugleveren. Er zitten relatief veel mensen in dat topic zo diep in dat ecosysteem dat ze niet verder kijken naar mogelijk betere alternatieven die beter bij ze passen. Ik denk dat als Zendure officieel een goed verkrijgbare P1-meter gaat ondersteunen en wat verbeteringen in de app/aansturing doorvoert dat ze echt een winner hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
Taro schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:34:
[...]

Ik zag vandaag ook iemand in het HW topic een dynamische tariefchart tonen met daarbij de opmerking dat hij graag die dure ochtendstroom niet in de accu had opgeslagen maar had willen terugleveren. Er zitten relatief veel mensen in dat topic zo diep in dat ecosysteem dat ze niet verder kijken naar mogelijk betere alternatieven die beter bij ze passen. Ik denk dat als Zendure officieel een goed verkrijgbare P1-meter gaat ondersteunen en wat verbeteringen in de app/aansturing doorvoert dat ze echt een winner hebben.
Naja veel mensen hebben vorig jaar de HW batterij besteld, toen er nog amper keuze in leveranciers was.
Nu is dat anders en worden ze gegijzeld door de aanbetaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Henkoes schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:31:
[...]

Ik wil dus ook een dynamisch contract nemen. Nu heb je dan eigenlijk wel echt een batterij nodig ivm lage of negatiever zomerdag tarieven. En 1 batterij is dan eigenlijk niet voldoende. Je gooit veel weg voor niks of negatieve tarieven.
Of een EV die regelmatig thuis is, of een accu inderdaad. Maar de tijden komen er ook weer aan dat iedere zondagmiddag je 3-5 wasjes nagenoeg gratis kunt doen. Je bent dan niet afhankelijk van een EV of accu.
Heb je ook sponsorgeld gehad bij de nieuwe batterijen? Kan ik ook in aanmerking komen?
Was het maar zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Henkoes schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:37:
[...]

Naja veel mensen hebben vorig jaar de HW batterij besteld, toen er nog amper keuze in leveranciers was.
Nu is dat anders en worden ze gegijzeld door de aanbetaling.
Je kunt het product retour sturen, of met HW in contact treden, dan doen ze volgens mij niet moeilijk over de aanbetaling. Ik heb zelf ook regelmatig en goed contact met HW, ze doen het allemaal netjes, daar kunnen veel bedrijven een voorbeeld aan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerryGosie
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:13
Taro schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:12:
[...]

Ja, ze delen de load, beide kanten op.
Top bedankt voor je antwoord. Ik ga dan denk ik nog een set bestellen (1x hyper + 2x 2 kwh) naast mijn bestaande set. Dan kan ik max 2400w laden en ontladen in theorie. En dus gebalanceerde het overschot/verbruik verdelen.

Uiteraard ga ik de 2 sets op een aparte groep plaatsen.
Inderdaad het is besmettelijk :)

[ Voor 13% gewijzigd door BerryGosie op 05-03-2025 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@BerryGosie Bedoel je 2 kWh of 2x een AB2000S van 2 kWh, dus 4 kWh? Met 2 kWh zou ik niet 1200 Watt laden en ontladen, met 4 kWh kan je op zich goed met 1200 laden/ontladen (0.33C) en 6 kWh is dan de sweet spot (0.2C).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerryGosie
Taro schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:56:
@BerryGosie Bedoel je 2 kWh of 2x een AB2000S van 2 kWh, dus 4 kWh? Met 2 kWh zou ik niet 1200 Watt laden en ontladen, met 4 kWh kan je op zich goed met 1200 laden/ontladen (0.33C) en 6 kWh is dan de sweet spot (0.2C).
Ik bedoel een extra hyper met 2x 2kWh (4kWh) naast mijn bestaande hyper met 2x 2kWh (4kWh).
Was idd een typo.

De bestaande hyper laad nu met 1200w en ontlaad met 800w (nog geen eigen groep)
Heb opgemerkt dat icm met aangesloten zonnepanelen hij soms oplaad (aan de dc zijde) met 1500w. Niet echt te limiteren blijkbaar.
Als ik de 2e set aanschaf, dan zal ik hyperset 1 en 2 op één aparte groep zetten, met laden/ontladen ac 2400w. (Dat moet kunnen)

[ Voor 10% gewijzigd door BerryGosie op 05-03-2025 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Henkoes schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:04:
Heeft iemand hier een situatie waarin de batterij binnen 10jaar is terug verdiend?
Vraag dat nog eens over 9,5 jaar. Of aan iemand die in de afgelopen paar jaar zonnepanelen genomen heeft! Of loop anders eens bij iemand met een glazen bol naar binnen…

De grootse variabele is niet de accu maar je energiekosten (aansluiting + verbruik) en daar is verre van duidelijk wat er gaat gebeuren de komende jaren. En als dat wel duidelijk is dan kan het alsnog zomaar veranderen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
BerryGosie schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:59:
[...]

Ik bedoel een extra hyper met 2x 2kWh (4kWh) naast mijn bestaande hyper met 2x 2kWh (4kWh).
Was idd een typo.

De bestaande hyper laad nu met 1200w en ontlaad met 800w (nog geen eigen groep)
Heb opgemerkt dat icm met aangesloten zonnepanelen hij soms oplaad (aan de dc zijde) met 1500w. Niet echt te limiteren blijkbaar.
Klopt, dan moet je de inkomende AC laadstroom beperken, je kunt er geen max op zetten incl. panelen.
Als ik de 2e set aanschaf, dan zal ik hyperset 1 en 2 op één aparte groep zetten, met laden/ontladen ac 2400w. (Dat moet kunnen)
Ja, op een eigen groep wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BerryGosie
Taro schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 22:06:
[...]

Klopt, dan moet je de inkomende AC laadstroom beperken, je kunt er geen max op zetten incl. panelen.

[...]

Ja, op een eigen groep wel.
Bedankt! Inderdaad leuk om met dit product bezig te zijn ;)

Bestelling is gedaan. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQ2D203VTIcz8ACypofRRKELDL8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TIbMqZmqfOvqjA60RFkCwoYo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door BerryGosie op 05-03-2025 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
Wat is de efficiëntie curve van zendure? Is er een RTE inschatting bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Henkoes schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 23:09:
Wat is de efficiëntie curve van zendure? Is er een RTE inschatting bekend?
Ik haalde hier 80-81% (buiten geplaatst), maar heb er nu panelen opzitten, dus vertroebelt. Volgende week vrijdag gaan ze alle 3 achter een HomeWizard 3-fase kWh meter zonder panelen, dan kan ik het als het goed is perfect bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-06 21:59
peterbier schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:11:
Zendure vandaag binnen.
Volgende week maar eens testen of het samen kan met een andere thuisbatterij (HomeWizard)
Shelly eerst nog plaatsen.
[Afbeelding]
Zeer benieuwd naar je vergelijkende resultaten !
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-06 22:01
Peutpeut schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:44:
[...]

Helaas kan ik daar vrij weinig over zeggen. Onze meter wordt ook niet ondersteund, maar werkt wel. Dit heb ik doorgegeven aan Everhome. Simpel gezegd is het protocol in iedere meter hetzelfde - zou moeten zijn - want er is een Europese standaard afgesproken.

Verder heb ik aan Everhome gevraagd wanneer de EcoTracker P1 beschikbaar komt, hierop werd geantwoord dat dit mogelijk volgende maand zou zijn. Het is nog niet bekend tegen welke prijs.

Nog een foto van het device in vergelijking met de HomeWizard P1 meter:
[Afbeelding]

De meegeleverde USB-C lader zit nu in de HomeWizard splitter want die begon tegen te sputteren met twee devices erin.
Dank voor reactie. Inderdaad zouden telegrammen gestandariseerd moeten zijn. Maar ik lees op andere fora zoals Marstek issues met uitlezen. Ik ben dus wat aarzelend.

En lees ik dat Zendure ook moeite heeft met sturen op NOM bij meerdere hypers aangesloten op verschillende fases?

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23, EV, PV 9,6 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17:02
Ik heb de handleiding even doorgelezen en kwam daar een paar rare dingen tegen.
Ten eerst als je de batterij lang wilt opslag dan staat er dat je hem eerst moet ontladen tot 30% en daarna opladen tot 60%
Een stukje verderop staat 20% en 80%?

Nog vreemder vond ik dat bij het eerste gebruik de limieten moet verwijderen en hem een keer moet ontladen tot 0% en opladen tot 100%.
Nog afgezien dat nergens staat hoe je dat doet, is het toch ook niet goed de batterij helemaal tot 0 te ontladen toch?
Hoe hebben jullie dit gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:35
Polvo176 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:34:
Ik heb de handleiding even doorgelezen en kwam daar een paar rare dingen tegen.
Ten eerst als je de batterij lang wilt opslag dan staat er dat je hem eerst moet ontladen tot 30% en daarna opladen tot 60%
Een stukje verderop staat 20% en 80%?

Nog vreemder vond ik dat bij het eerste gebruik de limieten moet verwijderen en hem een keer moet ontladen tot 0% en opladen tot 100%.
Nog afgezien dat nergens staat hoe je dat doet, is het toch ook niet goed de batterij helemaal tot 0 te ontladen toch?
Hoe hebben jullie dit gedaan?
Van 0 naar 100 is voor kalibratie vermoed ik?
Verder over de zin en onzin van 20-80 wil ik verwijzen naar een video van Will:
https://youtu.be/1G8WxY_jcUM?si=mv5cKsa0ssv7zAzc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
BerryGosie schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 22:07:
[...]

Bedankt! Inderdaad leuk om met dit product bezig te zijn ;)

Bestelling is gedaan. [Afbeelding]
Het is nu in de aanbieding en kost incl kortingscode die jij ook gebruikt hebt nu 1640 euro. Maar als je contact opneemt met ze corrigeren ze jouw prijs wel. Hebben ze eerder ook al gedaan.

Maar alles is goedkoper geworden op de zendure site :-) 1 x hyper met 1 x ab2000s kost nu incl kortingscode 930 euro.

energienerds, gasloos, 11,5kWp, 14 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acidrain
mrme12345 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:59:
[...]

Het is nu in de aanbieding en kost incl kortingscode die jij ook gebruikt hebt nu 1640 euro. Maar als je contact opneemt met ze corrigeren ze jouw prijs wel. Hebben ze eerder ook al gedaan.

Maar alles is goedkoper geworden op de zendure site :-) 1 x hyper met 1 x ab2000s kost nu incl kortingscode 930 euro.
911,05 met ZendureWelcome- :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Acidrain schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:57:
[...]

Van 0 naar 100 is voor kalibratie vermoed ik?
Verder over de zin en onzin van 20-80 wil ik verwijzen naar een video van Will:
https://youtu.be/1G8WxY_jcUM?si=mv5cKsa0ssv7zAzc
Dat filmpje ken ik, maar dat geeft geen antwoord op mijn vraag hoe ik dat met de Zendure volgens hun handleiding moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
Polvo176 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:35:
[...]

Dat filmpje ken ik, maar dat geeft geen antwoord op mijn vraag hoe ik dat met de Zendure volgens hun handleiding moet doen.
De 1 is voor langdurig opbergen 30-60 dan stekker er uit en de ander 80-20 is advies tijdens dagelijks gebruik behalve de eerste keer ivm kalibratie. Zo lees ik het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Acidrain schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:38:
[...]

De 1 is voor langdurig opbergen 30-60 dan stekker er uit en de ander 80-20 is advies tijdens dagelijks gebruik behalve de eerste keer ivm kalibratie. Zo lees ik het.
Klopt, doorgaans zet je accu's met ongeveer 50% weg voor langere tijd. En voor dagelijks laden is 20-80% een mooie range voor optimale levensduur en aantal cycles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Taro schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:43:
[...]

Klopt, doorgaans zet je accu's met ongeveer 50% weg voor langere tijd. En voor dagelijks laden is 20-80% een mooie range voor optimale levensduur en aantal cycles.
Daar denkt Will Prowse heel anders over, zie filmpje. Ik volg zijn advies en ontlaad tot 5% en laad tot 100%. LFP batterijen kunnen daar heel goed tegen en anders gebruik je maar 60% van de capaciteit ipv 95%. En deze batterijen gaan toch wel langer dan 10 jaar mee. NMC kun je beter wel tussen die 20% en 80% blijven, met af en toe tot 100% laden. Standaard staat de zendure tot max 10% ontladen.

[ Voor 3% gewijzigd door mrme12345 op 06-03-2025 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
@Taro @mrme12345
Maar hoe zit dat dan met die 1e keer, jullie hebben ze al langer, hoe hebben jullie het gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Polvo176 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:47:
@Taro @mrme12345
Maar hoe zit dat dan met die 1e keer, jullie hebben ze al langer, hoe hebben jullie het gedaan?
Ik heb ze 1e keer tot 100% opgeladen en daarna gewoon gaan gebruiken. Ik heb niets met 1% gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
mrme12345 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:46:
[...]

Daar denkt Will Prowse heel anders over, zie filmpje. Ik volg zijn advies en ontlaad tot 5% en laad tot 100%. LFP batterijen kunnen daar heel goed tegen en anders gebruik je maar 60% van de capaciteit ipv 95%. En deze batterijen gaan toch wel langer dan 10 jaar mee. NMC kun je beter wel tussen die 20% en 80% blijven, met af en toe tot 100% laden.
Jawel, ik doe hier hetzelfde als jij, maar 20-80% is voor een breder publiek geschikt en geldt als goede algemene richtlijn voor mensen die niet op de hoogte zijn van de gebruikte celchemie. En als je weet wat je doet en waarom je dat doet, kan je daar van afwijken en is dat in veel gevallen ook beter.

Zo gaat er inmiddels een hardnekkig gerucht dat je LFP accu's altijd prima tot 100% kunt laden en daar voor langere tijd zonder problemen op kunt laten staan. Dat is het gevolg geweest van mensen die iets lezen in een Tesla handleiding en dat op een bepaalde manier interpreteren.

Het nadeel van 5-100% is dat accu's wat uitzetten bij laden en krimpen bij ontladen, als die range veel groter is heb je in theorie meer kans op schade aan de accu. Daarnaast ontstaat tussen 80-100% meer zuurstof en is er meer kans op dendriet. Tot 5% ontladen is ook weer prima, maar niet dagen op 5% laten staan. Dus voor een algemene richtlijn die onafhankelijk is van de celchemie vind ik 20-80% altijd een veilige range. Voor optimale balans tussen capaciteit en levensduur 14-90% en als je weet en beseft dat lang op 5% en lang op 100% niet goed zijn, dan 5-100% hanteren want 3000+ cycles zijn voor mij meer dan voldoende :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Taro schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:53:
[...]

Het nadeel van 5-100% is dat accu's wat uitzetten bij laden en krimpen bij ontladen, als die range veel groter is heb je in theorie meer kans op schade aan de accu. Daarnaast ontstaat tussen 80-100% meer zuurstof en is er meer kans op dendriet. Tot 5% ontladen is ook weer prima, maar niet dagen op 5% laten staan. Dus voor een algemene richtlijn die onafhankelijk is van de celchemie vind ik 20-80% altijd een veilige range. Voor optimale balans tussen capaciteit en levensduur 14-90% en als je weet en beseft dat lang op 5% en lang op 100% niet goed zijn, dan 5-100% hanteren want 3000+ cycles zijn voor mij meer dan voldoende :)
Ben het met je eens en doordat er pv panelen aan mijn hypers hangen blijven ze nooit lang op 5% (anders had ik ze op de standaardwaarde van max tot 10% ontladen laten staan) en omdat ze elke dag gebruikt worden voor NOM ook nooit lang op 100%. En zo benut je optimaal de capaciteit van de batterijen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Polvo176 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:47:
@Taro @mrme12345
1 setje ging automatisch naar 100%, de ander heb ik handmatig de eerste keer naar 100% geladen. Toen ik een keer een extra accu toevoegde werd de hele set automatisch gekalibreerd naar 100%. Aangezien ik ze 2-4x per week tot 100% laad is er verder nooit meer automatisch gekalibreerd.

Verder heb ik de accu's nog nooit werkloos weggezet, maar als ik dat zou doen zou ik ze naar 50% opladen/ontladen en dan wegzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-06 19:22
[...]

ik denk zeker dat Zendure een winner heeft als ze de software goed op orde krijgen en houden. Een goede lokale API, eenvoudige kant en klare laad strategieën (NOM, laagste prijs, hoogste RTE,etc. Sessy is hier al best ver mee, zie: https://www.sessy.nl/hoe-...mijn-sessy-thuisbatterij/), en eenvoudige P1 integratie gaan dan wel belangrijk zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door HiBe op 06-03-2025 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Taro schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:59:
[...]

1 setje ging automatisch naar 100%, de ander heb ik handmatig de eerste keer naar 100% geladen. Toen ik een keer een extra accu toevoegde werd de hele set automatisch gekalibreerd naar 100%. Aangezien ik ze 2-4x per week tot 100% laad is er verder nooit meer automatisch gekalibreerd.

Verder heb ik de accu's nog nooit werkloos weggezet, maar als ik dat zou doen zou ik ze naar 50% opladen/ontladen en dan wegzetten.
Maar dat naar 0 % dus niet.
En 5% is de laagste ingestelde limiet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
Polvo176 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:46:
[...]

Maar dat naar 0 % dus niet.
En 5% is de laagste ingestelde limiet?
Dat is dus afhankelijk van je gebruik. 20-80 is meest veilige marge dus dat geeft de fabrikant aan.
Als jij niet te lang 100% draait en niet te lang op 5% blijft hangen is 5-100 ook een prima schema, anders misschien 10-90 aanhouden.

Die 0% hoeft volgens mij niet percee, die 100% is al zn eikpunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-06 11:42

Eboman

Ondertitel

nvm, was blijkbaar al gezien

[ Voor 104% gewijzigd door Eboman op 06-03-2025 13:09 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-06 19:22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-06 19:20
Weet iemand of de Shelly Pro 3EM-3CT63 al wordt ondersteund. Icm de zendure
Vergelijkbaar met de pro versie. Maar dan voor 63 amp en met kleinere spoelen, vooral dat laatste is interessant voor mij.

https://www.amazon.nl/She...versterkers/dp/B0DJF6VQHK

Ik zie een bericht van vorige maand, dat het nog niet ondersteund wordt. Echter er staat mij iets bij dat dat veranderd zou zijn.

Edit: andere gedachte gang. Kun je andere ct spoelen aansluiten op de shelly pro 3 em 120A??

[ Voor 9% gewijzigd door internet4me op 06-03-2025 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
internet4me schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:24:
Weet iemand of de Shelly Pro 3EM-3CT63 al wordt ondersteund. Icm de zendure
Vergelijkbaar met de pro versie. Maar dan voor 63 amp en met kleinere spoelen, vooral dat laatste is interessant voor mij.

https://www.amazon.nl/She...versterkers/dp/B0DJF6VQHK

Ik zie een bericht van vorige maand, dat het nog niet ondersteund wordt. Echter er staat mij iets bij dat dat veranderd zou zijn.

Edit: andere gedachte gang. Kun je andere ct spoelen aansluiten op de shelly pro 3 em 120A??
Nee wordt nog niet ondersteund door Zendure. Zijn ze wel mee bezig. Maar wanneer precies dat in place zal zijn weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaGoose
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19:51
Wat mij opvalt met de zendure en shelly met de 'NOM stand' (uiteraard overschot zonnepanelen erin) is dat dat niet helemaal goed gaat in bepaalde situaties.
Mijn espressomachine heeft een PID controller wat betekent dat hij min of meer constant aan/uit schakelt om de temperatuur helemaal constant te houden. Dat betekent dat hij dus eigenlijk schakelt tussen 1200 watt en iets van 100 watt met tussenpozes van pak hem beet 10 seconde. Maar de zendure/shelly combinatie neigt dan heel snel naar, je verbruikt constant 1200watt met als gevolg niet NOM maar een accu die terug gaat leveren en je dus op laten we zeggen, -800 watt uitkomt ipv 0.

Nu snap ik dat hij moet switchen wat niet gewenst is ivm slijtage van de relays, maar hij neigt wel meer naar, 'dan maar terug het net op duwen'.
Er zou eigenlijk een extra optie moeten zijn waar je zelf kunt kiezen wat voor gedrag je wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acidrain
Wel bijzonder deze nieuwe prijzen. De Solarflow 800 is nu duurder dan de Hyper :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
DaGoose schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:59:
Wat mij opvalt met de zendure en shelly met de 'NOM stand' (uiteraard overschot zonnepanelen erin) is dat dat niet helemaal goed gaat in bepaalde situaties.
Mijn espressomachine heeft een PID controller wat betekent dat hij min of meer constant aan/uit schakelt om de temperatuur helemaal constant te houden. Dat betekent dat hij dus eigenlijk schakelt tussen 1200 watt en iets van 100 watt met tussenpozes van pak hem beet 10 seconde. Maar de zendure/shelly combinatie neigt dan heel snel naar, je verbruikt constant 1200watt met als gevolg niet NOM maar een accu die terug gaat leveren en je dus op laten we zeggen, -800 watt uitkomt ipv 0.

Nu snap ik dat hij moet switchen wat niet gewenst is ivm slijtage van de relays, maar hij neigt wel meer naar, 'dan maar terug het net op duwen'.
Er zou eigenlijk een extra optie moeten zijn waar je zelf kunt kiezen wat voor gedrag je wilt.
Hmmz das een goeie, ik heb een kachel met PID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
DaGoose schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:59:

Dat wordt ook wel heel lastig, zeker als dat maar 10sec is. Wij hebben een quooker en daar zie je hetzelfde en hebben nu in het script ondervangen dat die niets doet met het verbruik van de quooker. Alleen is dat elke 10min of zo een piek van 10sec met 2000w. Want daar op reageren haalt toch niets uit. Loop je steeds achter de feiten aan en per saldo levert het niets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
mrme12345 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:05:
[...]

Dat wordt ook wel heel lastig, zeker als dat maar 10sec is. Wij hebben een quooker en daar zie je hetzelfde en hebben nu in het script ondervangen dat die niets doet met het verbruik van de quooker. Alleen is dat elke 10min of zo een piek van 10sec met 2000w. Want daar op reageren haalt toch niets uit. Loop je steeds achter de feiten aan en per saldo levert het niets op.
Hoe heb je dat specifiek gedaan? gewoon die device negeren in een (versimpeld) if statement van: If quooker > 0 then huisverbruik - quooker doorgeven aan zendure als verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
Sander schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:08:
[...]

Hoe heb je dat specifiek gedaan? gewoon die device negeren in een (versimpeld) if statement van: If quooker > 0 then huisverbruik - quooker doorgeven aan zendure als verbruik?
If statement zou niet eens hoeven, 20 - 0 blijft 20 bijv. Maar ben inderdaad ook wel benieuwd hoe @mrme12345 dit geregeld heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Acidrain schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:15:
[...]

If statement zou niet eens hoeven, 20 - 0 blijft 20 bijv. Maar ben inderdaad ook wel benieuwd hoe @mrme12345 dit geregeld heeft.
Het script kijkt of de quooker actief is en als dat het geval is dan stuurt die geen nieuwe waarde naar de hypers. Dus hij negeert de 10sec dat de quooker opeens veel vermogen vraagt. En dat wordt gecheckt via de switch die aan de quooker zit. Overigens niet zelf verzonnen, maar mijn broer en werkt prima zo. Voorkomt ongewenste swings, mn snachts. Je zou het nog verder kunnen verfijnen door er aan toe te voegen dat wanneer de quooker langer dan 10sec vermogen vraagt de P1 waarde voor de hypers toch bijgewerkt moet worden incl het vermogen van de quooker. Op die manier dek je wel hoger verbruik af als de quooker net gebruikt is en langer meer vermogen vraagt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtQo9eSKSnNsImeQSVaAinKSXPs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J1oQ48Kn4gaAvcEoKy6akkq9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dnns85
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:10
Net mail gehad van de Duitse webwinkel (MarcMax-Media ) dat de prijzen daar ook verlaagd zijn door de actie en ze de prijs voor lopende bestellingen ook gaan aanpassen. Wel netjes.

Ook melden ze dat er een nieuwe batch onderweg is met 500 accu's die 20 maart binnen komen en waarvan de helft verkocht is. Voor wil nog wil (bij)kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
dnns85 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:47:
Net mail gehad van de Duitse webwinkel (MarcMax-Media ) dat de prijzen daar ook verlaagd zijn door de actie en ze de prijs voor lopende bestellingen ook gaan aanpassen. Wel netjes.

Ook melden ze dat er een nieuwe batch onderweg is met 500 accu's die 20 maart binnen komen en waarvan de helft verkocht is. Voor wil nog wil (bij)kopen ;)
Wat hebben ze in prijs verlaagd? Of iets van een kortingscode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

dnns85 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:47:

Prijs voor de ab2000s is nog steeds hoger dan 3 weken geleden.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
klump4u schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:51:
[...]

Prijs voor de ab2000s is nog steeds hoger dan 3 weken geleden.
Hoe hoog/laag was die op dat moment dan, wat ik wel ziet, is dat ze de prijzen verlaagd hebben als je hyper2000 met ab2000S combineert...

Als voorbeeld hyper2000 + 3x ab2000S is met €36 verlaagd, van €1925 naar €1889.

https://marcmax-media.de/...0s?variant=53830829965580

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BerryGosie
mrme12345 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:59:
[...]

Heel erg bedankt voor de heads-up.
Ik heb inmiddels een mail gestuurd naar support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Moeten twee hypers die samen een cluster vormen ook op de zelfde manier geladen worden?
Als ik een 2e koop wil ik die direct op een paar zonnepanelen aansluiten om op te laden, de andere moet opladen van het net als er overproductie van zonne stroom is, dus wat van een zonnepaneel omvormer op het net wordt gezet.
Beetje cryptisch, maar ik hoop dat de bedoeling duidelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnns85
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:10
geert1992 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:51:
[...]

Wat hebben ze in prijs verlaagd? Of iets van een kortingscode?
Ze gaven aan dat de Hyper 2000 + AB2000S nu samen €799 kosten. Komt redelijk overeen met de Nederlandse aanbieding van €959 als je de BTW eruit haalt. Waren daar samen €890 toen ik ze bestelde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Polvo176 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:27:
Moeten twee hypers die samen een cluster vormen ook op de zelfde manier geladen worden?
Als ik een 2e koop wil ik die direct op een paar zonnepanelen aansluiten om op te laden, de andere moet opladen van het net als er overproductie van zonne stroom is, dus wat van een zonnepaneel omvormer op het net wordt gezet.
Beetje cryptisch, maar ik hoop dat de bedoeling duidelijk is.
2 Hypers in cluster moeten op dezelfde fase zitten en dezelfde mode gebruiken, je stuurt ze namelijk vanaf dat moment als 1 geheel aan. Wat je kunt doen: Ze als cluster de fase met opwek/totaal laten monitoren en op Slim -> Overschot zetten. Dan laden ze allebei op met overtollige zonnestroom vanaf de AC panelen, waarbij de ene dan ook nog wordt geladen vanuit de DC panelen. Je koppelt ze als cluster aan 1 of meerdere Shelly fases, dus 1 vanuit DC laden en de ander vanuit AC lukt niet, dat zal beide AC + 1 DC worden.

[ Voor 14% gewijzigd door Taro op 06-03-2025 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Taro schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:05:
[...]

2 Hypers in cluster moeten op dezelfde fase zitten en dezelfde mode gebruiken, je stuurt ze namelijk vanaf dat moment als 1 geheel aan. Wat je kunt doen: Ze als cluster de fase met opwek/totaal laten monitoren en op Slim -> Overschot zetten. Dan laden ze allebei op met overtollige zonnestroom vanaf de AC panelen, waarbij de ene dan ook nog wordt geladen vanuit de DC panelen. Je koppelt ze als cluster aan 1 of meerdere Shelly fases, dus 1 vanuit DC laden en de ander vanuit AC lukt niet, dat zal beide AC + 1 DC worden.
Dan zou de dc wat direct van zonnepanelen komt dus voorrang op het net moeten krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Catdogsf schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:47:
[...]

Hoe hoog/laag was die op dat moment dan, wat ik wel ziet, is dat ze de prijzen verlaagd hebben als je hyper2000 met ab2000S combineert...

Als voorbeeld hyper2000 + 3x ab2000S is met €36 verlaagd, van €1925 naar €1889.

https://marcmax-media.de/...0s?variant=53830829965580
€1839,- zelfs, ik heb €1950,- betaald. Maar sparen voor de volgende set.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
@alhambraam schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:03:
Ik hen twee systemen op twee verschillende fasen. Nu merk ik dat e.a. niet lekker laadt. Systeem 1 zit op dezelfde fase als de omvormer en laadt mooi de overtollige stroom van de panelen in de batterij. Systeem twee zit op een andere fase en zodra systeem 1 vol is zou ik verwachten dat de overtollige stroom systeem 2 gaat laden. Dar gebeurt echter niet.
@Taro Hoe heb je dit ingericht, monitoren ze met een Shelly beide hun eigen fase? Want dan klopt dit gedrag.
Ik heb nog geen oplossing voor dit euvel in het forum kunnen lezen. Dit weerhoudt mij ervan om (meerdere) Zendure Hypers aan te schaffen. Terwijl het begint te kriebelen met dit mooie weer en prijsverlaging.

Hier ook een 3-fase inrichting met 3 enkel-fase omvormers die in de loop van de dag verschillend produceren door hun opstelling (zuid, oost-west). Wat kan ik dan aan gedrag van de Hypers verwachten als er op een fase veel of juist weinig opbrengst is?
Ik zou verwachten dat er bij de Hypers waar NOM is ingesteld ze daarnaar laden of ontladen. Maar kennelijk is dat niet zo? Of is dat inherent aan de Shelly en treedt dit gedrag niet op bij de Everhome?

Met belangstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Hieke schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:02:
[...]

[...]

Ik heb nog geen oplossing voor dit euvel in het forum kunnen lezen. Dit weerhoudt mij ervan om (meerdere) Zendure Hypers aan te schaffen. Terwijl het begint te kriebelen met dit mooie weer en prijsverlaging.

Hier ook een 3-fase inrichting met 3 enkel-fase omvormers die in de loop van de dag verschillend produceren door hun opstelling (zuid, oost-west). Wat kan ik dan aan gedrag van de Hypers verwachten als er op een fase veel of juist weinig opbrengst is?
Ik zou verwachten dat er bij de Hypers waar NOM is ingesteld ze daarnaar laden of ontladen. Maar kennelijk is dat niet zo? Of is dat inherent aan de Shelly en treedt dit gedrag niet op bij de Everhome?

Met belangstelling.
Je hebt een paar opties:
  • Meerdere Hypers op dezelfde fase, bijv. in Cluster, maar hoeft niet
  • 1 of meerdere Hypers op verschillende fases en meer dan 1 per fase
Je kunt bijv. 1 Hyper 1-2-3 fases laten monitoren en compenseren met NOM of panelen.

Dus als je 3 Hypers hebt en 3-fases waarop je zonnepanelen omvormers hebt, dan kan je ze ieder met NOM de eigen fase laten monitoren om te laden en ontladen. Of je koppelt 3 Hypers in clustermode op 1-fase, waarbij je de 3 fases aanwijst voor de Shelly en dan laden en ontladen ze gezamenlijk op basis van het totaal tot een maximum van 3600 Watt per fase.

Clustermode is het makkelijkst, dan bedien je ze als 1 geheel. Maar belast je de fases wel scheef, niet altijd wenselijk.

Weet niet of dit je vraag beantwoordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Polvo176 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:12:
[...]

Dan zou de dc wat direct van zonnepanelen komt dus voorrang op het net moeten krijgen.
Klopt, als je bijv. instelt: 1200 AC laden en de DC panelen leveren 800, dan zal die 1200 terugschalen zodat het geheel de max van de input is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Taro schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:23:
[...]

Clustermode is het makkelijkst, dan bedien je ze als 1 geheel. Maar belast je de fases wel scheef, niet altijd wenselijk.
Wat is scheef belasten, jij zit in een bijzondere situatie, maar 2 Hypers samen kunnen maximaal 2400 W vragen of leveren.
Als ik de (inbouw)oven aanzet om wat lekkers te bakken trekt die alleen al 3kW, ook op 1 fase.
Uitzonderlijk veel is 2400 W niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Polvo176 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:44:
[...]

Wat is scheef belasten, jij zit in een bijzondere situatie, maar 2 Hypers samen kunnen maximaal 2400 W vragen of leveren.
Als ik de (inbouw)oven aanzet om wat lekkers te bakken trekt die alleen al 3kW, ook op 1 fase.
Dat verschilt inderdaad per huishouden en situatie, in de basis zou iedereen na moeten streven alle fases gelijk te belasten. Maar als iemand bijv. Fase A: -2400, Fase B: +200 en Fase C: +3000 als resultaat heeft en daar vrede mee heeft, dan is dat volgens mij prima :)

In mijn geval heb ik er ook daadwerkelijk last van door de loadbalancer in de laadpaal, anders zou ik misschien ook wel clustermode gaan gebruiken en ze alle 3 op dezelfde fase zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:16
Polvo176 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:44:
[...]

Scheef trekken van fases.
Voorbeeld
Op L1 heb je de zonnepanelen omvormer die nu 3600 watt levert.
Op L2 heb je de thuisbatterij die is aan het laden met 3600 watt.
Op L3 is het dit moment 0 watt.
Als je nu bijvoorbeeld een groot verbruiker aan zet op L2 dan heb je kans dat de zekering (C25 meestal) van je netbeheerder eruit klapt.
Daarom is het verstandig om het te verdelen.

Ik zou om deze rede altijd aanraden bij een 3 fase installatie met een een fase zonnepanelen omvormer de thuisbatterij ook op die zelfde fase te installeren.
Wel natuurlijk allebij achter een eigen aardlekautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
Taro schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:23:
[...]

Je hebt een paar opties:
  • Meerdere Hypers op dezelfde fase, bijv. in Cluster, maar hoeft niet
  • 1 of meerdere Hypers op verschillende fases en meer dan 1 per fase
Je kunt bijv. 1 Hyper 1-2-3 fases laten monitoren en compenseren met NOM of panelen.

Dus als je 3 Hypers hebt en 3-fases waarop je zonnepanelen omvormers hebt, dan kan je ze ieder met NOM de eigen fase laten monitoren om te laden en ontladen. Of je koppelt 3 Hypers in clustermode op 1-fase, waarbij je de 3 fases aanwijst voor de Shelly en dan laden en ontladen ze gezamenlijk op basis van het totaal tot een maximum van 3600 Watt per fase.

Weet niet of dit je vraag beantwoordt?
@Taro : Je schrijft: Je kunt bijv. 1 Hyper 1-2-3 fases laten monitoren en compenseren met NOM of panelen.Is dat een simpele instelling in de app? Zonder dat er een extra applicatie met scripting zoals HA nodig is? En als kers op de taart kan dat ook nog met hulp van PV om zo de accu's eventueel bij te laden?
Dat is mijn vertrekpunt. Gewoon NOM en op een zonnige dag de accu's vullen voor de avond/nacht.

Op later moment zal er nog wel een tweede Hyper met 4 accu's bij komen. Met name om peakshaving te doen op een andere fase. Met gasloos huis en 1-fase 9 kW WP en EV is het soms toch wat opletten met inschakelen grootverbruikers..Maar daar zal het dan wel bij blijven. Want 15 kWh opslag is wel ff genoeg 8)

Mijn voorkeur gaat echt uit naar Everhome P1-meter, Begreep van @Peutpeut dat NOM bij hem goed werkt.
Geen ruimte meer in de groepenkast voor Shelly met de CT-klemmen. De zekeringen voor de thuisaccu's komen dan in de groepenverdeler in garage.

Heel benieuwd hoe meerdere Hypers zich dan gedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-06 21:59
dnns85 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:34:
[...]

Ze gaven aan dat de Hyper 2000 + AB2000S nu samen €799 kosten. Komt redelijk overeen met de Nederlandse aanbieding van €959 als je de BTW eruit haalt. Waren daar samen €890 toen ik ze bestelde.
Als ik me niet vergis is de prijs van €799 op de Duitse website incl.BTW en leveringskosten .

Zo zag ik het toch als ik het even in het aankoopmandje plaatste vanmiddag.

Of ik keek over iets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
peterbier schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 21:26:
[...]

Scheef trekken van fases.
Voorbeeld
Op L1 heb je de zonnepanelen omvormer die nu 3600 watt levert.
Op L2 heb je de thuisbatterij die is aan het laden met 3600 watt.
Op L3 is het dit moment 0 watt.
Als je nu bijvoorbeeld een groot verbruiker aan zet op L2 dan heb je kans dat de zekering (C25 meestal) van je netbeheerder eruit klapt.
Daarom is het verstandig om het te verdelen.

Ik zou om deze rede altijd aanraden bij een 3 fase installatie met een een fase zonnepanelen omvormer de thuisbatterij ook op die zelfde fase te installeren.
Wel natuurlijk allebij achter een eigen aardlekautomaat.
"Wat is scheefbelasten" was een retorische vraag, ik weet wat het inhoud.
De situatie bij mij is dat ik op 5 plekken zonnepanelen heb, 18 grote op het dak met een 3 fase omvormer en de resterende 4 plekken op diverse kleine omvormers op een en de zelfde fase.
De oudsten zijn al 20 jaar oud en onlangs heeft een omvormer de brui er aan gegeven.
Die zonnepanelen wil ik vervangen en er een hyper direct aan vast knopen.
Op piek momenten leveren ze nu 7 kW, met een paar Hypers die daar 2400 W van af trekken is eigenlijk maar een klein deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Hieke schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 21:41:
[...]

@Taro : Je schrijft: Je kunt bijv. 1 Hyper 1-2-3 fases laten monitoren en compenseren met NOM of panelen.Is dat een simpele instelling in de app? Zonder dat er een extra applicatie met scripting zoals HA nodig is? En als kers op de taart kan dat ook nog met hulp van PV om zo de accu's eventueel bij te laden?
Dat is mijn vertrekpunt. Gewoon NOM en op een zonnige dag de accu's vullen voor de avond/nacht.
Je kunt in de Zendure App per Hyper OF per cluster aangeven welke Shelly fases die aan gekoppeld is. Je kunt daarin kiezen voor:
  • 1 fase
  • 2 fases
  • 3 fases
Maar uiteraard kan je iedere fase maar 1x koppelen. Ik heb dit bijv. nu nog even zo werkend in afwachting van de 3e Hyper:

1x Hyper met 4x accu + 2 DC aangesloten panelen -> Op Fase A, maar gekoppeld aan Fase A en C. Deze kan dus NIET automatisch laden bij overschot op Fase B.
1x Hyper met 3x accu -> Fase B, waarop ook de AC PV set zit, gekoppeld aan Fase B. Deze kan dus niet automatisch laden bij overschot op Fase A en C

Een P1-meter maakt het al lastiger, gezien die vaak de totale waarde doorgeeft ipv de waarde per fase. Daarom is een Shelly echt aan te raden voor de complexere situaties.

[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 06-03-2025 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSon
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:13
Taro schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:16:
[...]
Een P1-meter maakt het al lastiger, gezien die vaak de totale waarde doorgeeft ipv de waarde per fase. Daarom is een Shelly echt aan te raden voor de complexere situaties.
Mijn P1 meter geeft ook per fase het verbruik en het Voltage. Maar goed dat is ook 1 die geintegreerd is in Home Assistant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
[...]

Alle waarden zijn beschikbaar op de P1 meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gem5SHhiqKfZlmOcc92N_26Bs2I=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9WJ6dGJhHWwbZj8vKjz4Qidp.jpg?f=user_large

Voor de duidelijkheid dit staat los van mijn energie maatschappij PowerPeers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
FireSon schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:18:
[...]

Mijn P1 meter geeft ook per fase het verbruik en het Voltage. Maar goed dat is ook 1 die geintegreerd is in Home Assistant...
Same here, ik heb een Esp32Home P1-meter die ze ook afzonderlijk weergeeft en een HomeWizard P1-meter, naast de Zonneplan P1-meter, mooi feestje zo :)

Maar bedoelde meer dat veel devices zoals bijv. een HomeWizard Battery alleen naar de totaalwaarde/optelsom kijken, niet naar de individuele fases. De Ecotracker zal ze ook wel alle 3 doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
[...]

Je kunt in de Zendure App per Hyper OF per cluster aangeven welke Shelly fases die aan gekoppeld is. Je kunt daarin kiezen voor:
  • 1 fase
  • 2 fases
  • 3 fases
Maar uiteraard kan je iedere fase maar 1x koppelen. Ik heb dit bijv. nu nog even zo werkend in afwachting van de 3e Hyper:

1x Hyper met 4x accu + 2 DC aangesloten panelen -> Op Fase A, maar gekoppeld aan Fase A en C. Deze kan dus NIET automatisch laden bij overschot op Fase B.
1x Hyper met 3x accu -> Fase B, waarop ook de AC PV set zit, gekoppeld aan Fase B. Deze kan dus niet automatisch laden bij overschot op Fase A en C

Waarom de hypers niet op alle 3 de fases.? (Shelly instelling)
Je zou dan misschien een paar 100 watt terug drukken op het net.
Maar dat maakt niks uit omdat je slimme meter een som meter is.
Als je NOM doet en een batterij is leeg werkt NOM niet.
Als je deze op een fase instelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
peterbier schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:41:
[...]

Waarom de hypers niet op alle 3 de fases.? (Shelly instelling)
Je zou dan misschien een paar 100 watt terug drukken op het net.
Maar dat maakt niks uit omdat je slimme meter een som meter is.
Als je NOM doet en een batterij is leeg werkt NOM niet.
Als je deze op een fase instelt.
Je bedoelt: Alle 3 op dezelfde fase plaatsen en alle 3 de fases laten compenseren? Dat heeft hier dus een negatief effect ivm laadpaal.

Daarom plaats ik als de 3e Hyper hopelijk volgende week binnenkomt iedere Hyper op een eigen fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@peterbier Kijk je ook in het Hyper 2000 icm Home Assistant topic? Zie bijv. Taro in "Zendure Hyper 2000 in Home Assistant integreren"

Daarmee wordt de load over alle Hypers verdeeld en daarbij wordt ook meegenomen hoeveel accu's ze per stuk gebruiken. Je kunt dus nu ook een P1-meter icm Home Assistant gebruiken ipv Shelly, zonder uitgebreid met MQTT aan de slag te gaan.

Ik kan dan dus een Hyper per fase plaatsen, maar gezamenlijk houden ze het totaal op 0, laden ze met PV en dat zonder ze op dezelfde fase te plaatsen.

[ Voor 12% gewijzigd door Taro op 06-03-2025 23:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper-NL
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20-05 22:26
[...]

Mee eens. Ik ben in afwachting van 2x HW, maar ben steeds meer geinteresseerd in de Zendure en zou ze nu het liefst combineren. HW voor de basis en Z voor de rest en flexibiliteit Heb veel opwek en veel verbruik. Ben ook benieuwd naar Peterbier zijn efvaringen die ze hu allebei heeft.
Wat ik nog mis aan Z is de eenvoud die HW heeft (goede P1, app en klaar). Als dat reeds zo was, had ik Z besteld voor in de garage of pomphuis zwembad. Ben helaas geen HA-er noch techneut, een echte reguliere consumentgebruiker dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Taro schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 23:18:
[...]

Je bedoelt: Alle 3 op dezelfde fase plaatsen en alle 3 de fases laten compenseren? Dat heeft hier dus een negatief effect ivm laadpaal.

Daarom plaats ik als de 3e Hyper hopelijk volgende week binnenkomt iedere Hyper op een eigen fase.
Nee ik bedoel een Hyper per fase.
Zodat het netjes verdeeld is.
Maar de software instelling doel ik op.
Bijvoorbeeld bij NOM Hyper op L1 is leeg dat de Hypers op L2 en 3 het over nemen.
Dan zal je op deze 2 fases iets het net op drukken. (Om L1 te compenseren)
Eigenlijk de vraag ieder Hyper naar Shelly alle fases aan vinken.

Over HomeAssistant
Ik wil het systeem zonder dat draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
peterbier schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 23:37:
[...]
Eigenlijk de vraag ieder Hyper naar Shelly alle fases aan vinken.
Precies, je wil eigenlijk een Hyper per fase kunnen plaatsen, waarbij ze ieder het geheel qua import en export verdelen en dus gezamenlijk afhandelen.

Dat is volgens mij wat de HA integratie van @FireSon doet, maar als je geen HA wil gebruiken dan zou ik vooral een feature request indienen om een groep van Hypers verdeeld over verschillende fases te kunnen koppelen en centraal aansturen, net als een cluster.

Toevallig heb ik dat request een paar maanden geleden al ingediend, dus hopelijk kijken ze ook naar het aantal verzoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Taro schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 23:40:
[...]

Precies, je wil eigenlijk een Hyper per fase kunnen plaatsen, waarbij ze ieder het geheel qua import en export verdelen en dus gezamenlijk afhandelen.

Dat is volgens mij wat de HA integratie van @FireSon doet, maar als je geen HA wil gebruiken dan zou ik vooral een feature request indienen om een groep van Hypers verdeeld over verschillende fases te kunnen koppelen en centraal aansturen, net als een cluster.

Toevallig heb ik dat request een paar maanden geleden al ingediend, dus hopelijk kijken ze ook naar het aantal verzoeken :)
Ik snap het denk ik niet helemaal.
Stel ik gebruik een Hyper moet deze de andere fases op nul (-verbruik) houden toch als ik nom gebruik.
Hetzelfde als ik 2 Hypers zal gebruiken.
Die Shelly (die ik al heb) moet toch meten en de Zendure nom doen.

Of gaan de Zendure elkaar tegen werken als ik voor 2 of meer Hypers alle fases aan vink.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Viper-NL schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 23:26:
[...]

Mee eens. Ik ben in afwachting van 2x HW, maar ben steeds meer geinteresseerd in de Zendure en zou ze nu het liefst combineren. HW voor de basis en Z voor de rest en flexibiliteit Heb veel opwek en veel verbruik. Ben ook benieuwd naar Peterbier zijn efvaringen die ze hu allebei heeft.
Wat ik nog mis aan Z is de eenvoud die HW heeft (goede P1, app en klaar). Als dat reeds zo was, had ik Z besteld voor in de garage of pomphuis zwembad. Ben helaas geen HA-er noch techneut, een echte reguliere consumentgebruiker dus.
Ben het met je eens, ben ook geen HA en/of techneut, dus ik hoop echt dat Zendure een beetje opschiet met hun P1, (of dat je de P1 kan gebruiken van HW) kan ik een mooi ritje gaan maken naar Duitsland om 1 hyper en 3 ab2000S te gaan ophalen, ondertussen alles rond betreffende DHL, 1 voordeel is wel als het nog even duurt dat het steeds goedkoper (op dit moment €319 per kWh) wordt in aanschaf. :*)

Ps. Heeft iemand een idee waar ik dat makkelijk in de gaten kan houden dat het er zeg maar is qua P1?

[ Voor 5% gewijzigd door Catdogsf op 07-03-2025 03:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12:37
Catdogsf schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 03:12:
[...]

Ps. Heeft iemand een idee waar ik dat makkelijk in de gaten kan houden dat het er zeg maar is qua P1?
Hier bij Tweakers :*)

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
peterbier schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 23:56:
[...]

Ik snap het denk ik niet helemaal.
Stel ik gebruik een Hyper moet deze de andere fases op nul (-verbruik) houden toch als ik nom gebruik.
Hetzelfde als ik 2 Hypers zal gebruiken.
Die Shelly (die ik al heb) moet toch meten en de Zendure nom doen.

Of gaan de Zendure elkaar tegen werken als ik voor 2 of meer Hypers alle fases aan vink.
Je kunt iedere Shelly fase maar 1x aanvinken, dus je kunt bijv. 2 Hypers niet allebei Fase A laten meten/compenseren, tenzij je ze samen op dezelfde fase én in clustermode zet, want dan bedien je ze als setje en dan kunnen ze dat wel.

Je kunt met 1 Hyper 1 of meerdere fases compenseren, maar meerdere Hypers kunnen niet afzonderlijke dezelfde fase compenseren, tenzij je ze in clustermode op 1 gezamenlijke fase zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Hierbij een afbeelding uit de App, waarbij je ziet dat je met Hyper 2 maar 1 vinkje kunt zetten, omdat de 2 andere fases al aan Hyper 1 zijn gekoppeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ygzh1cPi7SmnsiK6y3A8f9koQlM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J79Uz6ntZVNgo06cNxT7fICT.png?f=fotoalbum_large

Hopelijk maakt dit het duidelijker?

Zou ik die 2 Hypers samenvoegen tot een cluster en samen op Fase A zetten, dan kunnen ze gezamenlijk wel fase A, B én C op NOM houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
[...]

• 1 fase
  • 2 fases
  • 3 fases

Ik maak er uit op dat NOM i.c.m. AC panelen op meerdere fases bij één set nog een simpel te configureren verhaal is.
Het aankoppelen van eigen PV-panelen op de Hyper (DC-invoeding) maakt goede werking onzeker omdat de software van Zendure nog niet geheel is uitontwikkeld. Maar misschien ben ik abuis?
Met name als er geen HA in het spel betrokken wordt.

Jouw situatie is anders dan bij de start van mij want ik begin met één Hyper.
Jouw advies is de Zendure in elk geval aan te sluiten op fase met grootste overschot en in app te koppelen op alle 3 de fases. _/-\o_
Bij NOM wordt het laadvermogen van de Hyper dan gestuurd door overschot op alle fases?

Pas op een later moment moet ik na ontvangst van een 2e Hyper één fase bij de eerste Hyper ontkoppelen en daar mijn tweede Hyper op aansluiten.

Ga het allemaal ontdekken. Blijf nog meelezen. Dank voor je info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Hieke schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:48:
[...]

Ik maak er uit op dat NOM i.c.m. AC panelen op meerdere fases bij één set nog een simpel te configureren verhaal is.
Het aankoppelen van eigen PV-panelen op de Hyper (DC-invoeding) maakt goede werking onzeker omdat de software van Zendure nog niet geheel is uitontwikkeld. Maar misschien ben ik abuis?
Dat werkt prima, totdat de accu vol is, dan schakelt de app nog niet altijd goed over naar bypass mode.
Met name als er geen HA in het spel betrokken wordt.
Volgens mij is HA voor jouw wensen niet nodig?
Jouw situatie is anders dan bij de start van mij want ik begin met één Hyper.
Jouw advies is de Zendure in elk geval aan te sluiten op fase met grootste overschot en in app te koppelen op alle 3 de fases. _/-\o_
Bij NOM wordt het laadvermogen van de Hyper dan gestuurd door overschot op alle fases?
Ja, correct.
Pas op een later moment moet ik na ontvangst van een 2e Hyper één fase bij de eerste Hyper ontkoppelen en daar mijn tweede Hyper op aansluiten.
Correct. Of je zet de 2e Hyper op dezelfde fase als de eerste en zet ze dan in Cluster Mode, dan kunnen ze samen met 2400 Watt alle drie de fases op NOM laten draaien én hoef je iedere keer maar 1x de setting aan te passen.
Ga het allemaal ontdekken. Blijf nog meelezen. Dank voor je info.
d:)b

[ Voor 7% gewijzigd door Taro op 07-03-2025 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Taro schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:29:
[...]

Je kunt iedere Shelly fase maar 1x aanvinken, dus je kunt bijv. 2 Hypers niet allebei Fase A laten meten/compenseren, tenzij je ze samen op dezelfde fase én in clustermode zet, want dan bedien je ze als setje en dan kunnen ze dat wel.

Je kunt met 1 Hyper 1 of meerdere fases compenseren, maar meerdere Hypers kunnen niet afzonderlijke dezelfde fase compenseren, tenzij je ze in clustermode op 1 gezamenlijke fase zet.
Dat is wel wazig vindt ik.
Omdat we in NL een som slimme meter hebben.
Wel mooi spul gebruik nu even timer schema.
De Shelly moet nog.
Netjes op nom nu i.c.m. HomeWizard batterij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fv--YBYELPMngoWXG-H9TtRAfhM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hezcrk6jpw6Kil7E6t12LJpV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
peterbier schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 20:09:
[...]

Dat is wel wazig vindt ik.
Omdat we in NL een som slimme meter hebben.
Wel mooi spul gebruik nu even timer schema.
De Shelly moet nog.
Netjes op nom nu i.c.m. HomeWizard batterij.
[Afbeelding]
Volgens mij zitten wij hiermee even op een andere golflengte. Als je met 1 Hyper of meerdere Hypers in clustermode werkt kan je voor die betreffende Hyper(s) alle 3 de fases aanvinken en heb je je hele huishouden op NOM. Gebruik je 2 Hypers op een andere fase en niet in clustermode, dan kan je voor 1 Hyper 1 fase aanvinken en voor de andere Hyper 2 fases, ook dan is je hele huishouden NOM.

Gebruik je 3 Hypers, dan laat je ze ieder hun eigen fase compenseren en draait ook je hele huishouden op NOM.

Je kunt dus minimaal hetzelfde als de HW Battery, alleen nog meer, namelijk: Keuzes maken over welke Hyper welke fase(s) op nul houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
Is de zendure nu bruikbaar met p1?
Ik zie soms een verhaal over klemmen en soms een route via HA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polvo176
Ik heb hem draaien, was wel even puzzelen in de app, maar hij is vanmiddag vol geladen tot 100% op de zon.
Is nu aan het ontladen.
Opvallend is wel de snelle reactie na een wijziging in de stroom vraag.

In de app zag ik dat hij wekelijks of maandelijks (weer lekker onduidelijk) automatisch kalibreert.
Dus je hoeft om die reden hem niet steeds tot 100% op te laden.
Is ook niet goed voor de RTE, ik zag dat hij erg lang door bleef laden van 99 tot 100%
Als je hem vollaad van de zon maakt die RTE niet uit, maar als je stroom koopt op bepaalde uren dan zal het lang door blijven laden wel de RTE nadelig zijn.

Voor het dagelijkse gebruik kan het dus wel wat lager, boven de 90% zag ik de laadstroom afnemen.
Standaard staat hij minimaal op 5% en maximaal op 100%
Hij is nu al weer gezakt tot 57%, dus er zullen wel wat accu's bij moeten komen om de nacht over te komen.

Bij het eten koken kon hij het natuurlijk niet redden met 1200 watt, maar die gingen wel netjes van het gebruik af.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oA4DGa4aVqABD2n5UWVE6GiNLXI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z7hzpCQLTaQs8Sj52yzUQXIO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Polvo176 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 20:34:
Is ook niet goed voor de RTE, ik zag dat hij erg lang door bleef laden van 99 tot 100%
Ik laad hier dagelijks tot 100% en dan duurt het niet zo lang meer als de 1e keer. Als je dat minder vaak doet zal hij de cellen langer moeten topbalanceren (vermoed ik) en dan dat duurt langer. Probeer dat morgen nog eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Henkoes schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 20:28:
Is de zendure nu bruikbaar met p1?
Ik zie soms een verhaal over klemmen en soms een route via HA?
Zonder HA alleen met de Ecotracker P1 maar dat lijkt nog niet perfect te werken. Met HA werkt het al wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Taro schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 20:52:
[...]

Ik laad hier dagelijks tot 100% en dan duurt het niet zo lang meer als de 1e keer. Als je dat minder vaak doet zal hij de cellen langer moeten topbalanceren (vermoed ik) en dan dat duurt langer. Probeer dat morgen nog eens?
Ik laat hem nog even op 100% staan en hou het in de gaten.
Jij gebruikt ze volledig van 5 tot 100%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Polvo176 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 20:55:
[...]

Ik laat hem nog even op 100% staan en hou het in de gaten.
Jij gebruikt ze volledig van 5 tot 100%?
10-100% op het moment, maar ze staan dan max 2-3 uurtjes op 100%, daarna ontladen ze weer. Als de prijzen weer wat minder laag worden laad ik ook minder uren en schroef ik die 100% terug naar 90%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
100% is niet goed voor lfp cellen.
Ik heb het op 95% staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQ5q0s1Yufjqircxj68bW2jR8go=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5BDt4lOhXC2J8seCMmPeGXOr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 75% gewijzigd door peterbier op 07-03-2025 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
peterbier schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 21:02:
100% is niet goed voor lfp cellen.
Ik heb het op 95% staan.
Ze moeten toch regelmatig op 100% worden gekalibreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Ik zal dan deze doen hoef je niet per fase te doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LM_WvAX65j7Bo0Ils3hkVfEiUeU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GKXIXuvweCJfLb5gAFCIzd05.jpg?f=fotoalbum_large
Ik ga er volgende week mee bezig als ik de Shelly geïnstalleerd heb.
Helaas heb ik wel een probleem dat ik de zonnepanelen op de grond heb staan en niet op het dak.😜🍺

[ Voor 9% gewijzigd door peterbier op 07-03-2025 22:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
peterbier schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:43:
Ik zal dan deze doen hoef je niet per fase te doen.
Je kunt ook gewoon alle fases in de Shelly aanvinken he, dan werkt dat net als bijv. een HomeWizard Battery die alleen kijkt naar totaalvermogen. Vermoed dat als je de Shelly hebt geïnstalleerd dat de werking ineens veel simpeler blijkt te zijn dan je nu blijkbaar denkt :)
[Afbeelding]
Ik ga er volgende week mee bezig als ik de Shelly geïnstalleerd heb.
Helaas heb ik wel een probleem dat ik de zonnepanelen op de grond heb staan en niet op het dak.😜🍺
Hehe, kan bevestigen dat dat prima werkt ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Nu online
Hieke schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:22:
[...]

Dank voor reactie. Inderdaad zouden telegrammen gestandariseerd moeten zijn. Maar ik lees op andere fora zoals Marstek issues met uitlezen. Ik ben dus wat aarzelend.

En lees ik dat Zendure ook moeite heeft met sturen op NOM bij meerdere hypers aangesloten op verschillende fases?
De EcoTracker P1 werkt perfect, zoals het zou moeten. De Shelly werkt bij mij ook goed, tot het moment dat de 3D printer gaat printen, hieronder tot ongeveer 0900u een verschil van +/- 50 Watt. Bij eenzelfde belasting op die groep of fase is dat verschil er niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RrXiiH-vXbnknqRMdl6U-4rvi_o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DPmzZaQyCx7CRrToElaryWrT.png?f=fotoalbum_large

Hieronder een screenshot waarbij er prima NOM gedraaid wordt met de EcoTracker P1, in die nacht geen 3D print gedraaid en daardoor ook geen verschil. De pieken worden veroorzaakt door de Quooker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gQuaHBJCYRPtQce-Cb3ftMb3tjU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yFLA5Oko2wVxakACvJkrGNdb.png?f=fotoalbum_large

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Peutpeut schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 09:38:
[...]

De EcoTracker P1 werkt perfect, zoals het zou moeten. De Shelly werkt bij mij ook goed, tot het moment dat de 3D printer gaat printen, hieronder tot ongeveer 0900u een verschil van +/- 50 Watt. Bij eenzelfde belasting op die groep of fase is dat verschil er niet.

[Afbeelding]

Hieronder een screenshot waarbij er prima NOM gedraaid wordt met de EcoTracker P1, in die nacht geen 3D print gedraaid en daardoor ook geen verschil. De pieken worden veroorzaakt door de Quooker.

[Afbeelding]
Goed om te zien! Wat hou jij over aan netvebruik voor de nacht, zeg over de tijd 00:00 tot 07:00. Ik kom met de shelly en NOM en een quooker op 0,15kWh. Kijken of dat een beetje in lijn ligt met elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Nu online
mrme12345 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 09:49:
[...]

Goed om te zien! Wat hou jij over aan netvebruik voor de nacht, zeg over de tijd 00:00 tot 07:00. Ik kom met de shelly en NOM en een quooker op 0,15kWh. Kijken of dat een beetje in lijn ligt met elkaar.
Momenteel zit ik op 101 Wh, tot 10u vanochtend. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Peutpeut schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 09:57:
[...]

Momenteel zit ik op 101 Wh, tot 10u vanochtend. :)
Nou dat is echt een goede NOM dan! Mooi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Nu online
Taro schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 20:53:
[...]

Zonder HA alleen met de Ecotracker P1 maar dat lijkt nog niet perfect te werken. Met HA werkt het al wel.
Zie hier boven, prima NOM met EcoTracker P1. :)

Pagina: 1 ... 10 ... 68 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Voor de Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren.