Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic

Pagina: 1 ... 9 ... 68 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-06 18:11
FF vraagje ivm per fase verbruik meten.

Uiteraard kun je zien wat je op een moment per fase gebruikt.
Maar er zit toch geen telwerk per fase in een slimme meter.
Tenminste ik heb nooit verbruik per uur per fase gezien.

Als iemand verbruik per fase per uur/dag kan laten zien.
Uit rekenen zou natuurlijk kunnen maar dat is een schatting. en daar trap ik niet in.

Wie heeft er een slimme meter met telwerk per fase??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:08
Shelly geeft alle waarden, maar is door de ct niet super nauwkeurig.
Je kunt er ook een Eastron 3 fase meter tussen zetten, die zijn geijkt en wel nauwkeurig.
Daar zijn wifi en modbus versies van, Home wizerd gebruikt vergelijkbare meters met wifi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Peterhardenberg schreef op zondag 2 maart 2025 @ 19:51:
FF vraagje ivm per fase verbruik meten.

Uiteraard kun je zien wat je op een moment per fase gebruikt.
Maar er zit toch geen telwerk per fase in een slimme meter.
Tenminste ik heb nooit verbruik per uur per fase gezien.

Als iemand verbruik per fase per uur/dag kan laten zien.
Uit rekenen zou natuurlijk kunnen maar dat is een schatting. en daar trap ik niet in.

Wie heeft er een slimme meter met telwerk per fase??
Die zijn er niet, is ook (nog) niet nodig omdat alleen totaal van belang is.

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 7,6šŸ”‹

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsh02
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 05-06 15:20
@Peterhardenberg je kan in homewizard een export maken (csv) van je hoofdaansluiting en dan zie je per fase de import en export. Je kan de meterstand per 15 minuten zien. Bedoel je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-06 18:11
thijsh02 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:49:
@Peterhardenberg je kan in homewizard een export maken (csv) van je hoofdaansluiting en dan zie je per fase de import en export. Je kan de meterstand per 15 minuten zien. Bedoel je dat?
Ik bedoel dat het niet kan. want er is geen meterstand per fase,

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Peterhardenberg schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:55:
[...]

Ik bedoel dat het niet kan. want er is geen meterstand per fase,
Nee het is ook een storm in een glas water die hier wordt gestart. Heel simpel gezegd moeten "wij" als consument een manier hebben om te controleren waarvoor we betalen. Zolang onze meters dus niet per fase een stand laten zien kunnen wij niet controleren waarvoor we zouden betalen per fase, dus dat gaat hem niet worden.

Het zelf uitlezen van de data via de P1 (of P4) poort kan vast, maar dat zijn momentopnames en is geen doorlopende meetwaarde waarop je kunt factureren. Als jouw homeassistant, home wizzard of wat dan ook 10 u down is, zul je de meters van totale piek, dal afname + teruglevering kunnen corrigeren vanaf je meter data, maar er is geen meterstand per fase afleesbaar (danwel digitaal of vanaf eht scherm).

Dus misschien een goed moment om weer verder te gaan over de Zendure's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerryGosie
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03:11
Echt jammer dat accu nu niet naar bypass stand gaat als accu vol is terwijl de zon schijnt. De 4 zonnepanelen zijn namelijk aangesloten op de accu. Daarnaast heb ik 11 andere zonnepanelen die via het net zijn aangesloten.
Meer mensen problemen mee?
In 'boekingsmodus' gaat de accu wel in bypass stand.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I8n9L9K5Hg2L2ahnKDENBgDhb2I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/taGxJCOKj6FqDrtMqQVfsgnq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door BerryGosie op 03-03-2025 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debruina16
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10:17
BerryGosie schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:42:
Echt jammer dat accu nu niet naar bypass stand gaat als accu vol is terwijl de zon schijnt. De 4 zonnepanelen zijn namelijk aangesloten op de accu. Daarnaast heb ik 11 andere zonnepanelen die via het net zijn aangesloten.
Meer mensen problemen mee?
In 'boekingsmodus' gaat de accu wel in bypass stand.[Afbeelding]
En als je de optie: "Exess Energy Export" nog een keer op "Allow" zet, ookal staat hier al op? Bij mij gaat ie dan meestal terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
In de FAQ staat dat de beste is om het Hyper 2000 systeem vorstvrij binnenshuis te plaatsen.
Om daarna in een adem balkon, terras, zolder, bijkeuken, kelder, garage als ideale plaats aan te merken.
Maar balkon, terras en garage lijken mij niet binnen en/of vorstvrij.
Bovendien staan ze in de filmpjes vrijwel overal buiten.
Dus raar antwoord, wat is nu juist?

[ Voor 13% gewijzigd door Polvo176 op 04-03-2025 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:29
Polvo176 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 00:23:
In de FAQ staat dat de beste is om het Hyper 2000 systeem vorstvrij binnenshuis te plaatsen.
Om daarna in een adem balkon, terras, zolder, bijkeuken, kelder, garage als ideale plaats aan te merken.
Komt een beetje raar over inderdaad. Ik ga er vanuit dat binnenshuis (vorstvrij, geen weersinvloeden) ideaal is. Maar dat Zendure ook adverteert met plaatsing buitenhuis omdat dat een mogelijkheid is gezien de IP-rating en temperatuur range, en voor mensen die hem dus op een dergelijke plaats zullen zetten de Zendure een betere keuze zou kunnen zijn dan een andere thuisaccu met mindere/geen IP rating en een beperktere temperatuur range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-06 21:59
Inderdaad.
Het commercieel voordeel zetten ze in de verf door de plaatsing buiten te situeren op foto's.
Als ik ze zag dacht ik ook aan diefstal preventie die niet zo aanwezig is buiten een tuinpoortje.
Werking van batterij is natuurlijk direct optimaler bij 20 °C
Ook beter dan dat de verwarming geactiveerd zou moeten worden bij deze actuele nachten...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-06 20:51
Via @mrme12345 een EcoTracker P1 meter besteld bij Everhome, hij had zich aangemeld als tester maar had hem zelf niet (meer) nodig. Zodoende kunnen bestellen. Afgelopen zondag opgehaald.

Het is duidelijk nog in een testfase want het kwam in een doos zonder opdruk en zonder handleiding (er zat een kaartje bij van de EcoTracker IR). Verder heeft het dezelfde form factor.

Wat mij betreft een prima product wat bruikbaar is. Het komt met USB-C lader (mag ook wel voor dat bedrag) en een losse P1 kabel die in het device geklikt moet worden. Voor velen zal dit het missende stukje zijn om laagdrempelig aan te schaffen.

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Polvo176 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 00:23:
Ik heb ze nog buiten onder de overkapping staan, kan prima, de verwarming heeft al een paar keer zijn werk gedaan. Beter is uiteraard ze gewoon binnen te plaatsen, volgende week is dat hier eindelijk zo ver :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Taro schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:32:
[...]

Ik heb ze nog buiten onder de overkapping staan, kan prima, de verwarming heeft al een paar keer zijn werk gedaan. Beter is uiteraard ze gewoon binnen te plaatsen, volgende week is dat hier eindelijk zo ver :)
De eerste hyper met 2 x een AB2000 komt ook binnen te staan, maar ik heb nog wel het idee om een 2e set aan te schaffen.
Die zou in de schuur moeten komen, maar dat is een houten schuur en die is niet vorstvrij.
Aan de andere kant kan ik die in de winter ook binnen opslaan.
In november en januari heb ik maar 30 kWh terug geleverd, in december 7, vorig jaar slechts 3 kWh.
De rest wordt opgesnoept door de warmtepomp.
In die periode zou ik aan een enkele AB2000 nog te veel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Polvo176 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:22:
[...]

De eerste hyper met 2 x een AB2000 komt ook binnen te staan, maar ik heb nog wel het idee om een 2e set aan te schaffen.
Die zou in de schuur moeten komen, maar dat is een houten schuur en die is niet vorstvrij.
Aan de andere kant kan ik die in de winter ook binnen opslaan.
In november en januari heb ik maar 30 kWh terug geleverd, in december 7, vorig jaar slechts 3 kWh.
De rest wordt opgesnoept door de warmtepomp.
In die periode zou ik aan een enkele AB2000 nog te veel hebben.
Met dynamische tarieven zou je graag meer accu's hebben, morgen wordt de 4e dag op rij met zeer goedkope uren :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_0W9lZ76dMFbl5kKqVR9npMHgcA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cR44RHmC2CCqn2ITxzb9JJwI.png?f=user_large

Vandaag ook wel redelijk, helaas beide EV's niet voor de deur om te laden :(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CB1WVYB71Z-NBTVP211WotPzLd0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wLEhouKWebs2id9ur4oVj5pU.png?f=fotoalbum_large

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-06 22:01
Peutpeut schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:27:
Via @mrme12345 een EcoTracker P1 meter besteld bij Everhome, hij had zich aangemeld als tester maar had hem zelf niet (meer) nodig. Zodoende kunnen bestellen. Afgelopen zondag opgehaald.

Het is duidelijk nog in een testfase want het kwam in een doos zonder opdruk en zonder handleiding (er zat een kaartje bij van de EcoTracker IR). Verder heeft het dezelfde form factor.

Wat mij betreft een prima product wat bruikbaar is. Het komt met USB-C lader (mag ook wel voor dat bedrag) en een losse P1 kabel die in het device geklikt moet worden. Voor velen zal dit het missende stukje zijn om laagdrempelig aan te schaffen.
Benieuwd naar de randvoorwaarden waaronder dit apparaat werkt... Zoals welke hoofdmeter je gebruikt cq wordt ondersteund. Gezocht op op de site naar het merk ZIV bijvoorbeeld. Maar ik vind dit merk niet terug in de supported devices.
Kun jij daar iets over zeggen?

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23, EV, PV 9,6 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
Lekker bezig @Taro

Mijn score vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_i6nLsb3vGHpMwK3-j_if9mVk0s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/T6aNzO6YaAy6UQx5a4oZNSGR.png?f=user_large

Dit weekend mijn 3 zonnepanelen van 325wp vervangen voor 440wp, en de drie 325wp(westen) naar het oosten verhuisd. Vandaag 15kw gemaakt.

Dit ooit door een bedrijf laten aanleggen, was blij verrast dat ik 2 MC4 stekkers onder de pannen tegen kwam waarop ik de 3 panelen van achter kon aansluiten, bleek dat ze de polariteit verkeerd om hadden gedaan van de stekkers..... Laatste keer dat ik een bedrijf langs laat komen voor zoiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Jij ook :)
Mijn score vandaag.
Hier nog 54% van 8 kWh, 15% van 6 kWh en 34% van 2.4 kWh paraat staan om morgenochtend automagisch om 7:00 en 8:00 eruit te knallen, ben nu weer de marktmodus aan het gebruiken ipv NOM.

Zie wel dat de gemiddelde afnameprijs direct een stuk hoger komt te liggen, minder mooi voor de bühne, maar wel beter voor de portemonnee als de terugleverprijs aanzienlijk hoger ligt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Taro schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:40:
[...]

Hier nog 54% van 8 kWh, 15% van 6 kWh en 34% van 2.4 kWh paraat staan om morgenochtend automagisch om 7:00 en 8:00 eruit te knallen, ben nu weer de marktmodus aan het gebruiken ipv NOM.
Hier ook de batterijen helemaal vol vandaag, 11,5 kWh en ook de EV verder geladen. Komende dagen wordt het wel lastig om nog veel te laden, Nog een kWh of 20 in de EV, maar productie is nu al meer dan 30 kWh per dag met dit weer. Heb per dag een kWh of 5 a 6 nodig uit de batterijen om NOM te realiseren. Goede nieuws is wel dat ik nu tot sept/okt NOM kan draaien en dan de afname van het net steeds verder terugdringen tot 1 tot max 2 kWh per dag. Heb nu nog niets aan dynamische tarieven, maar tegen 2027 aan wil ik nog wel 2 batterijen er bij zodat ik 15 kWh heb staan. En het is een mooie nieuwe hobby :-) energie optimaliseren

energienerds, gasloos, 11,5kWp, 14 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
Taro schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:40:
[...]

Jij ook :)

[...]

Zie wel dat de gemiddelde afnameprijs direct een stuk hoger komt te liggen, minder mooi voor de bühne, maar wel beter voor de portemonnee als de terugleverprijs aanzienlijk hoger ligt :)
Had vannacht ook liever 1 uur geladen, en om 7 uur ontladen, maar blijkbaar vond de "power by the hour" app het nodig om 2 uur te laden, en ook 2 uur te ontladen, terwijl hij eerst aangaf 1 uur te laden en te ontladen.

Heb inmiddels al 2 keer de vraag gesteld op het homey forum waarom hij de chart van het virtuele device niet volgt. Deze chart zou inzichtelijk moeten maken welke uren hij laad en ontlaad, maar soms doet hij maar waar hij zelf zin in heeft. Helaas heeft de ontwikkelaar geen antwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dnns85
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21-06 22:12
Dank voor al jullie info hier, erg fijn om al zoveel informatie en ervaringen te lezen. Hierdoor ook besloten een Hyper 2000 en 3 x AB2000S te bestellen.

Over een aantal weken gaan er 29 (440 Wp) panelen op het dak (nu nog leeg) en daarvan gaan er 3 direct op de Hyper 2000. Bewust maar 3, om zo aan het net terug te kunnen leveren als de accu's vol zitten.

Ik heb gezocht wat voor een aansluiting de Hyper heeft voor zonnepanelen, is dit een normale MC4 connector? Zo te zien wel. Verder nog ergens rekening mee houden qua aansluitingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Ik zorg ervoor dat de accu's morgen weer helemaal leeg zijn voor als het 12 ct/kWh wordt. Morgen zijn we allebei vrij, zouden beide EV's mooi kunnen bijvullen, maar 1 van de 2 auto's moet ff voor onderhoud weg en de ander moet daarom ook die kant op, dus beide auto's zijn niet thuis tijdens de goedkope tarieven, balen :(

Marktmode is het beste voor de portemonnee, maar NOM levert de laagste gemiddelde prijs op, maar wel een hoger verbruik ivm laad-/ontlaadverliezen. Toch neig ik naar NOM, gek he :D Zo verslavend dit. Ondertussen vandaag met crypto en aandelen een flink bedrag armer ter waarde van meer dan de jaarlijkse energierekening, maar hey, dat negeren we voor het gemak maar even, focus op het positieve....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
dnns85 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:54:
Dank voor al jullie info hier, erg fijn om al zoveel informatie en ervaringen te lezen. Hierdoor ook besloten een Hyper 2000 en 3 x AB2000S te bestellen.

Over een aantal weken gaan er 29 (440 Wp) panelen op het dak (nu nog leeg) en daarvan gaan er 3 direct op de Hyper 2000. Bewust maar 3, om zo aan het net terug te kunnen leveren als de accu's vol zitten.

Ik heb gezocht wat voor een aansluiting de Hyper heeft voor zonnepanelen, is dit een normale MC4 connector? Zo te zien wel. Verder nog ergens rekening mee houden qua aansluitingen?
Ja hoor zijn standaard mc4 aansluitingen. Op de specs letten qua amperage (max 10 amp per mppt en max 55v).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter

Gefeliciteerd d:)b
Zijn inderdaad normale MC4. Verder rekening houden met max W, V en A waardes per MPPT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Taro schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:54:
Ik zorg ervoor dat de accu's morgen weer helemaal leeg zijn voor als het 12 ct/kWh wordt. Morgen zijn we allebei vrij, zouden beide EV's mooi kunnen bijvullen, maar 1 van de 2 auto's moet ff voor onderhoud weg en de ander moet daarom ook die kant op, dus beide auto's zijn niet thuis tijdens de goedkope tarieven, balen :(

Marktmode is het beste voor de portemonnee, maar NOM levert de laagste gemiddelde prijs op, maar wel een hoger verbruik ivm laad-/ontlaadverliezen. Toch neig ik naar NOM, gek he :D Zo verslavend dit. Ondertussen vandaag met crypto en aandelen een flink bedrag armer ter waarde van meer dan de jaarlijkse energierekening, maar hey, dat negeren we voor het gemak maar even, focus op het positieve....
NOM geeft inderdaad een goed gevoel, dat je zoveel mogelijk van je eigen productie zelf verbruikt. Los van de euro's. Is gewoon mooie uitdaging, maar je kunt er wel druk mee zijn heel de dag ;-) zonder dat het bij mij 1 euro oplevert (vast contract zonder terugleverkosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online

Waar heb je ze besteld?

Over het direct aansluiten van zonnepanelen: daar heb ik ook over nagedacht, maar een nadeel daarvan vind ik dat het plug & play-idee dan een beetje wegvalt. Ga je verhuizen, dan liggen er drie panelen op je dak niets te doen. Ik ga ook geen optimizers binnen ophangen voor de nieuwe bewoners.

Dan maar meer verliezen haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
geert1992 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:00:
[...]

Waar heb je ze besteld?

Over het direct aansluiten van zonnepanelen: daar heb ik ook over nagedacht, maar een nadeel daarvan vind ik dat het plug & play-idee dan een beetje wegvalt. Ga je verhuizen, dan liggen er drie panelen op je dak niets te doen. Ik ga ook geen optimizers binnen ophangen voor de nieuwe bewoners.
Grote voordeel is wel dat je veel minder RTE verliezen hebt. En daarnaast zijn zonnepanelen zo goedkoop tegenwoordig dat je het ook zo terug verdiend hebt. En het is mooi om te zien dat je batterijen elke dag direct gevuld worden :-) en dat vind ik ook het voordeel van de hypers dat je 2 mppt's per hyper hebt (ik heb er 3) en ik heb best last van schaduw dus daarmee kan ik het mooi optimaliseren.

[ Voor 10% gewijzigd door mrme12345 op 04-03-2025 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
mrme12345 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:57:
[...]

NOM geeft inderdaad ook een goed gevoel, dat je zoveel mogelijk van je eigen productie zelf verbruikt. Los van de euro's. Is gewoon mooie uitdaging, maar je kunt er wel druk mee zijn heel de dag ;-) zonder dat het bij mij 1 euro oplevert (vast contract zonder terugleverkosten).
Het mooiste zou ik vinden:
  • Lage tarieven, bijv. 6 goedkoopste uren per dag: Max laden
  • Gemiddelde tarieven: NOM + laden met PV overschot
  • Hoge tarieven, bijv 4 duurste uren per dag, mits de spread hoog genoeg is: Max terugleveren, anders NOM
Waarbij iedere Hyper met NOM de eigen fase compenseert en ze gezamenlijk het PV overschot van het huis via AC verdelen om te laden.

Dan zou ik in de app niets meer aan hoeven te passen... Is vermoedelijk via Node-Red & HA wel te realiseren, maar gaat net mijn skills even te boven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
mrme12345 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:01:
[...]

Grote voordeel is wel dat je veel minder RTE verliezen hebt. En daarnaast zijn zonnepanelen zo goedkoop tegenwoordig dat je het ook zo terug verdiend hebt. En het is mooi om te zien dat je batterijen elke dag direct gevuld worden :-)
Scheelt dat ik de 3 panelen cadeau heb gekregen+ het materiaal! Dus alle extra KW's zijn pure WINST!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Ag0E0MgOQX7Xt9MmvIAD0sfE7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d3oRR6FrXRN0rfPcQZJk7MP9.jpg?f=fotoalbum_large

Even vergeleken met een mooie dag in maart vorig jaar, maakt wel een verschil 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Taro schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:02:
[...]

Het mooiste zou ik vinden:
  • Lage tarieven, bijv. 6 goedkoopste uren per dag: Max laden
  • Gemiddelde tarieven: NOM + laden met PV overschot
  • Hoge tarieven, bijv 4 duurste uren per dag, mits de spread hoog genoeg is: Max terugleveren, anders NOM
Waarbij iedere Hyper met NOM de eigen fase compenseert en ze gezamenlijk het PV overschot van het huis via AC verdelen om te laden.

Dan zou ik in de app niets meer aan hoeven te passen... Is vermoedelijk via Node-Red & HA wel te realiseren, maar gaat net mijn skills even te boven.
Ja klinkt als een mooie automatisering. Gaat mijn skills ook te boven ;-). Max terugleveren wordt na 2027 natuurlijk wel uitdaging zonder saldering. Maar tot die tijd mooi. Mijn contract eindigt aug 2026, dus dan kan ik nog paar maanden spelen met dynamische tarieven incl saldering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
[...]

Grote voordeel is wel dat je veel minder RTE verliezen hebt. En daarnaast zijn zonnepanelen zo goedkoop tegenwoordig dat je het ook zo terug verdiend hebt. En het is mooi om te zien dat je batterijen elke dag direct gevuld worden :-) en dat vind ik ook het voordeel van de hypers dat je 2 mppt's per hyper hebt (ik heb er 3) en ik heb best last van schaduw dus daarmee kan ik het mooi optimaliseren.
Met dit soort bedragen gaat het terugverdienen wel vlot, waarbij "Deze maand" dus pas 4 dagen is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E7MV5eTQ2y02vOfXtitfdPdt8Gw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uEZaKiGbTmSHvUIfeIdxpVex.png?f=user_large

En uiteindelijk is de meeste van die opbrengst maal Zonneplan tarief berekend tijdens de 13-18 ct/kWh uren en verbruik/verkoop ik dus op/boven de 30 ct/kWh, waardoor je bovenstaande bedragen misschien wel kunt verdubbelen.

Zonnepanelen verdienen zichzelf nog steeds prima terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
En ook best wel apart dat het zo verslavend is om jezelf mee bezig te houden. Inclusief zoveel mogelijk batterijen willen hebben en max vermogen voor ontladen en laden. Op de een of andere manier wordt het echt een sport om zo veel mogelijk te optimaliseren. Nou ben ik altijd wel met energie bezig geweest (ook lang bij energiebedrijf gewerkt), maar dit is echt wel mooie toevoeging zo met die batterijen. Gelukkig gaat de salderingregeling eindelijk weg ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polvo176
[...]

Waar heb je ze besteld?

Ja verhuizen is een dingetje, gemiddeld verhuizen Nederlanders eens in de 7 jaar.
Toen ik mijn eerste panelen in 2012 kreeg was ik ook niet van plan om te verhuizen, maar deed dat in 2019 toch.
Met een terug verdien tijd van 9 jaar destijds schoot ik er bij in.
Met de onzekerheid van 1-1-27 zou ik ook niet op top niveau willen investeren in panelen en accu's.
Ik krijg ze niet gratis zoals @Taro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Taro schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:08:
[...]

Met dit soort bedragen gaat het terugverdienen wel vlot, waarbij "Deze maand" dus pas 4 dagen is:
[Afbeelding]

En uiteindelijk is de meeste van die opbrengst maal Zonneplan tarief berekend tijdens de 13-18 ct/kWh uren en verbruik/verkoop ik dus op/boven de 30 ct/kWh, waardoor je bovenstaande bedragen misschien wel kunt verdubbelen.

Zonnepanelen verdienen zichzelf nog steeds prima terug.
Ja ik kan niet wachten om met dynamische tarieven aan de gang te gaan. Maar contract is nog te gunstig nu (9 cent voor terugleveren en geen boetes). En met die 9 cent betaal ik tot aug 2026 met gemak de kosten voor de extra panelen. En die extra panelen kunnen mooi vooral in de herfst winterperiode extra opbrengsten genereren .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Polvo176 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:11:
[...]

Ja verhuizen is een dingetje, gemiddeld verhuizen Nederlanders eens in de 7 jaar.
Toen ik mijn eerste panelen in 2012 kreeg was ik ook niet van plan om te verhuizen, maar deed dat in 2019 toch.
Met de onzekerheid van 1-1-27 zou ik ook niet op top niveau willen investeren in panelen en accu's.
Je hebt ze misschien niet direct terugverdiend, maar je huis was wel meer waard bij verkoop als het goed is. Dat scheelt echt behoorlijk (laag energielabel / zonnepanelen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
[...]
Voor de volledigheid: Als de andere accu's binnenkomen (hopelijk volgende week, maar betwijfel ik), heb ik 7x AB2000S en 1x Hyper2000 zelf gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
mrme12345 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:10:
En ook best wel apart dat het zo verslavend is om jezelf mee bezig te houden. Inclusief zoveel mogelijk batterijen willen hebben en max vermogen voor ontladen en laden. Op de een of andere manier wordt het echt een sport om zo veel mogelijk te optimaliseren. Nou ben ik altijd wel met energie bezig geweest (ook lang bij energiebedrijf gewerkt), maar dit is echt wel mooie toevoeging zo met die batterijen. Gelukkig gaat de salderingregeling eindelijk weg ;-)
Herkenbaar! Leuke hobby!

Toen C- uitbrak en iedereen begon te klagen over de energie prijzen, kon ik niet anders dan genieten, dat jaar 400 euro verdiend door de aansluiting op het net. Hopelijk nu met dynamisch contract en thuis batterijen terug naar een negatieve jaar afkering.

Had voordat ik naar dynamisch ging een vast contract die nog midden in de looptijd zat, maar hoefde 0 boete te betalen, zullen wel te weinig aan mij verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
mrme12345 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:13:
[...]

Je hebt ze misschien niet direct terugverdiend, maar je huis was wel meer waard bij verkoop als het goed is. Dat scheelt echt behoorlijk (laag energielabel / zonnepanelen)
Toen ik ze kreeg was ik de 2e in het dorp van +/- 4000 inwoners, toen ik verhuisde waren er misschien nog twee die ze niet hadden.
In prijs maakte het niet meer uit.
Overigens zijn de oudste panelen op onze huidige woning al van 2005.
Je weet wel, van die mooi blauw gevlamde.

Ik heb ook nog een vast contract tot juni zonder terug lever kosten, maar een dynamisch contract vind ik wel een gok op dit moment.
De prijsverschillen moeten ook nog al fors zijn om boven de afschrijving per kWh uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Ben er mee aan het prutsen geweest om de Shelly te testen.
(Spoel ff verkeerd om)
Maar klopt het dat de data eens per 10 seconden binnen komt.
I.v.m. dat ik nom wil gaan doen.
De Zendure moet ik nog binnen krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SATMUCAJIdUZe0pVlb1OylFEpdE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8o6fjbN7QwBAGVPQMJy97vcF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
peterbier schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:26:
(Spoel ff verkeerd om)
[Afbeelding]
plaats je toevallig ook energie meters voor bijvoorbeeld Enexis?^^ Kan je die van mij even opnieuw aansluiten? 8)7

Vond ik zelf ook niet zo duidelijk aangegeven. Nu vanwege intergratie mogelijkheden het eruit gegooid en verkocht.

een tip: de L moet naar de LOAD staan.

[ Voor 10% gewijzigd door geert1992 op 04-03-2025 22:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polvo176
(Spoel ff verkeerd om)
[Afbeelding]
Varieert tussen 5 en 15 seconden, maar is inderdaad niet snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
  • Nu online
geert1992 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:29:
[...]

plaats je toevallig ook energie meters voor bijvoorbeeld Enexis?^^ Kan je die van mij even opnieuw aansluiten? 8)7

Vond ik zelf ook niet zo duidelijk aangegeven. Nu vanwege intergratie mogelijkheden het eruit gegooid en verkocht.

een tip: de L moet naar de LOAD staan.
Ik weet echter wel hoe dit werkt.
Nee gewoon even onder spanning die clamp er tussen gedrukt en ff kijken wat ik met de Shelly pro3EM kan.
Deels al in deze kast geplaatst maar kon echt het huis niet van de spanning halen vandaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1gyedYkl4k9kEEGeEuN45E8S-y0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qoYGv1jfnEKXKN5iQr4h45Cv.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hKk-g31e9FyEBDXYsmrhy3wp9yo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cqYio92CAXjcZFyXDNb8MH5g.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
(Spoel ff verkeerd om)
[Afbeelding]
In Home Assistant zie ik de waarde ongeveer iedere +-2 seconden verspringen, vermoed dat de Zendure App niet vaker dan +-10 seconden update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Taro schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:14:
[...]

Voor de volledigheid: Als de andere accu's binnenkomen (hopelijk volgende week, maar betwijfel ik), heb ik 7x AB2000S en 1x Hyper2000 zelf gekocht.
Je hebt er binnen kort 12 toch?
Ik heb geen EV dus ook niet zoveel nodig.
Als ik in de geschiedenis kijk dan trek in de zomer gemiddeld 5 Ć  6 kWh per dag uit het net met een enkele uitschieter naar 10 kWh.
Dat moet met 4 x AB2000 voor 80% op te vangen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Nu online
Taro schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:41:
[...]

In Home Assistant zie ik de waarde ongeveer iedere +-2 seconden verspringen, vermoed dat de Zendure App niet vaker dan +-10 seconden update.
Zal mij benieuwen hoe het straks gaat met HomeWizard en Zendure setje.
Ik heb een batterij besteld die kan op max 600 watt laden en ontladen gezet worden.?
I.v.m. belasting op de accu cellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Taro schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:41:
[...]

Volgens mij muteert die bij een wijziging en in node red kun je scriptje schrijven waarmee je zelf kunt bepalen hoe vaak die de waardes ophaalt, heb die nu op elke seconde staan. Maar dat is inderdaad wat anders dan de shelly app zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Zendure app of Shelly app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Polvo176 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:43:
[...]

Je hebt er binnen kort 12 toch?
Ik heb geen EV dus ook niet zoveel nodig.
Als ik in de geschiedenis kijk dan trek in de zomer gemiddeld 5 Ć  6 kWh per dag uit het net met een enkele uitschieter naar 10 kWh.
Dat moet met 4 x AB voor 80% op te vangen zijn.
Nee, nog geen 12, maar is vast een kwestie van tijd ;) Heb straks:
  • 3x Hyper 2000
  • 1x Ace1500
  • 9x AB2000S
  • 1x AB2000
  • 1x AIO2400 + Hoymiles micro-omvorer
  • 1x HUB2000 + AP Systems micro-omvormer
  • 1x SolarFlow 800
Dus in totaal 10x 2 kWh + 2.4 kWh = 22.4 kWh opslag. En dat wil ik als volgt inrichten:
  • 3x 1xHyper 2000 + 3xAB2000S ieder op eigen groep/fase in de garage
  • AIO2400 met 2 panelen op buitenstopcontact
  • SolarFlow 800 met AB2000 en 2 panelen op buitenstopcontact of wasmachine of droger groep in de bijkeuken (Zitten de 2x Hyper nu ook op)
En dan heb ik de Hub2000 + AP Systems micro-omvormer over, de SolarFlow 800 is volgens mij een simpelere en compactere all-in-one oplossing die met 2 panelen hetzelfde kan bereiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
peterbier schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:45:
[...]

Zal mij benieuwen hoe het straks gaat met HomeWizard en Zendure setje.
Ik heb een batterij besteld die kan op max 600 watt laden en ontladen gezet worden.?
I.v.m. belasting op de accu cellen.
Ja, je kunt AC-input en output instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
  • Nu online
Taro schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:52:
[...]

Ja, je kunt AC-input en output instellen.
A top dan kan ik kijken of dit systeem voor mij aanspreekt.
Aangezien HomeWizard batterij altijd per seconde reageert zal de Zendure op de 2e plek komen met laden of ontladen. (Hoop ik)
Testen ga ik dit zeker doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
peterbier schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:56:
[...]

A top dan kan ik kijken of dit systeem voor mij aanspreekt.
Aangezien HomeWizard batterij altijd per seconde reageert zal de Zendure op de 2e plek komen met laden of ontladen. (Hoop ik)
Testen ga ik dit zeker doen.
Heel benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Hoe koppel je Zendure met Shelly?
Ik heb de batterij nog niet en hier ook nog niet naar gekeken.
Bij Zendure kan ik wel aangeven Shelly te koppelen, maar dat wordt geweigerd.
Of heb je eerst een batterij nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
  • Nu online
Polvo176 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 23:17:
Genoeg info op internet te vinden.
Je moet ff jou Shelly account in de Zendure app koppelen en dan de Kwh meter selecteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZIb8xNK6EnzBtVRJUMuBLapZO4g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/chwwKAqKPaosyf5GYzHK8OZp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door peterbier op 04-03-2025 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Ja dat snap ik, maar inlognaam en password worden geweigerd.
Dus denk ik dat ik iets over het hoofd zie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Polvo176 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 23:17:
Op dit moment werkt alleen de Shelly pro 3em versie met de grote klemmen en de standaard Shelly 3EM. De versie met de kleine compacte klemmen in 1 klem (de CT63 versie) wordt nog niet ondersteund door Zendure. Je kunt in de Shelly app wel de zendure hypers toevoegen en de mutaties zien realtime (maar geen historie), maar in de zendure app kun je ze nog niet toevoegen. Als je de standaard Pro 3EM hebt kun je ze gewoon toevoegen via smart plan (nadat je ze in de shelly app gekoppeld hebt).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66qIX5WRLGp4vbWJ9l-ByBpCe6k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zyO1eOALu0ADiHoD4jC6tK85.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnns85
mrme12345 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:55:
[...]

Ja hoor zijn standaard mc4 aansluitingen. Op de specs letten qua amperage (max 10 amp per mppt en max 55v).
Thx! Heb ik op gelet. Alhoewel het eigenlijk maar 2 mppt's zijn, toch? Hopelijk niet al teveel nadeel in geval van schaduw op ƩƩn van de twee panelen die op dezelfde mppt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
mrme12345 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 23:26:
[...]

Op dit moment werkt alleen de Shelly pro 3em versie met de grote klemmen en de standaard Shelly 3EM. De versie met de kleine compacte klemmen in 1 klem (de CT63 versie) wordt nog niet ondersteund door Zendure. Je kunt in de Shelly app wel de zendure hypers toevoegen en de mutaties zien realtime (maar geen historie), maar in de zendure app kun je ze nog niet toevoegen. Als je de standaard Pro 3EM hebt kun je ze gewoon toevoegen via smart plan (nadat je ze in de shelly app gekoppeld hebt).

[Afbeelding]
Is gelukt, auto invul gaf een extra spatie op het eind en dat pikte hij niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnns85
[...]

Waar heb je ze besteld?

Bij de vaker genoemde Duitse webshop, met afleveradres in Duitsland. Zit relatief dichtbij de grens.

Ik laat ze batterij wel met een vaste aansluiting installeren op een eigen groep, zodat ook de 800w limiet eraf kan. En aangezien het nogal verslavend kan zijn dan kan ik er alsnog wat bijprikken in de toekomst. Ruimte zat op zolder, precies onder de panelen.

Woon hier net een jaar dus heb nog 6 jaar te gaan ;) en dan is er vast wel weer meer up-to-date nieuw speelgoed voor in een nieuwe woning, mezelf kennende O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnns85
[...]

Ze waren idd vrij goedkoop, dus die paar extra panelen zijn prima en meer bonus. En met 2 EV's straks toch zo veel mogelijk proberen direct te gebruiken, er is er meestal wel eentje thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnns85
[...]

In mijn vorige woning ook niet echt terugverdiend omdat ze er nog niet zo lang op lagen. Maar kopers zagen het wel als plus, dus het heeft zich zo terugverdiend. Wellicht met deze hardware ook mocht ik toch eerder gaan verhuizen. En ze gaan, naar allemaal andere maatregelen, helpen om energielabel van D naar A(+?) te krijgen dus aan die kant wordt er ook wat terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Stel nou dat ik niets via HA wil scripten, maar ik het als volgt inricht:

Fase A: Hyper + 3x AB2000S -> Goedkoop dynamisch inkopen + NOM
Fase B: Hyper + 3x AB2000S op fase zonnepanelen -> NOM overschot, laden via AC huis PV
Fase C: Hyper + 3x AB2000S -> Goedkoop dynamisch inkopen + NOM

Fase A aanvullend: AIO 2400 + 2 DC aangesloten panelen, terugleveren in dure uren
Fase C aanvullend: AB2000 + Solarflow 800 + 2 DC aangesloten panelen, terugleveren in dure uren

Nadeel van Fase B op overschot PV: Als ik op dat moment de 3-fase EV lader gebruik maakt die de accu's leeg, dus ook daar zou dezelfde strategie als A en C misschien wel het beste werken. Vanaf 2027 is dan NOM met laden door PV overschot de beste optie, nu ook gewoon zo goedkoop mogelijk inkopen.

Mochten de kWh's niet op zijn voor de volgende dag, dan exporteer ik die kWh's wel handmatig als er sprake is van dure dynamische uren.

Dan kom ik in principe al een heel eind, aangezien de dynamische prijzen vaak het goedkoopste zijn als er het meeste zonoverschot is. Indirect laad ik dan maximaal eigen zonnestroom op via 3 fases terwijl ik maar 1 fase PV heb Ʃn gaan de Hypers elkaar niet in de weg zitten over de fases heen.

Alternatief is 3x Hyper in cluster op dezelfde groep/fase, maar dan ga ik scheef belasten, de loadbalancer van de laadpaal gaat dan ook snel ingrijpen en dan laden de EV's veel trager.

Hoe klinkt dit, suggesties?

[ Voor 18% gewijzigd door Taro op 05-03-2025 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
@Taro Je kunt de Hypers kennelijk niet clusteren op verschillende fasen, dat je met alles op een fase scheef belast is slecht voor je gevoel, maar over 3 fasen verdelen levert behalve een goed gevoel geen cent op.
Met een EV zit ik niet mee, dat kan voor jou wel een item zijn om het anders te doen.
Dankzij de Home Wizard P1 meter weet ik dat de laagste spanning bijna altijd op fase 1 zit hier, dus heb ik alles voorbereid op die fase.
De automaten en kWh meters in de meterkast en de overige bedrading ligt er al, zelfs al voor een 2e Hyper.

Is voor mij ook hobby.😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Nu online
Polvo176 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 00:42:
@Taro Je kunt de Hypers kennelijk niet clusteren op verschillende fasen, dat je met alles op een fase scheef belast is slecht voor je gevoel, maar over 3 fasen verdelen levert behalve een goed gevoel geen cent op.
Met een EV zit ik niet mee, dat kan voor jou wel een item zijn om het anders te doen.
Dankzij de Home Wizard P1 meter weet ik dat de laagste spanning bijna altijd op fase 1 zit hier, dus heb ik alles voorbereid op die fase.
De automaten en kWh meters in de meterkast en de overige bedrading ligt er al, zelfs al voor een 2e Hyper.

Is voor mij ook hobby.😊
Foto,s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Waarom eigenlijk panelen aansluiten op de hyper2000, bij weinig opwek krijg je de accu's toch niet vol dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Polvo176 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 00:42:
Klopt, je kunt niet clusteren over de fases heen, heb wel een feature request ingediend om een groep te kunnen combineren zodat je ze net als een cluster op 1 plek aanstuurt, maar dan over verschillende fases.

Daarnaast wil je niet op bijv. Fase A 3600 Watt terugleveren en op Fase B en C 3600 Watt afnemen, dan belast je de nul scheef, dat kan ook gevolgen hebben.

En zoals gezegd: De EV lader heeft er last van als ik bijv. 3.6 kW op alleen Fase A, B of C laad, de loadbalancer zal dan in vermogen terugschalen, gelijk over alles fases heen (Ff in kW ipv A: 17.250 kW - 3x3.6 kW=6.4 kW), waardoor de EV niet met 11 kW gaat laden, maar met 6 kW. Dus het gaat niet om het goede gevoel, ik heb er daadwerkelijk last van.

Daarnaast zie ik nog een ander voordeel van verdelen: Stel ik sla vandaag 5 uur x 1,2 kW vermogen x 3 stuks = 18 kWh in de accu's op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_0W9lZ76dMFbl5kKqVR9npMHgcA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cR44RHmC2CCqn2ITxzb9JJwI.png?f=user_large

En om laten we zeggen 21:00 hang ik de auto aan de lader om 15 kWh aan te vullen, maar dan is het tarief 28 cent. Als ik dan het vermogen terugschroef naar 3x6A (minimale laadstand EV), dan laad ik met 3x1400 Watt, waarvan 3x1200 Watt uit de accu's komt en 3x200 Watt uit het net. Mijn vrouws EV verbruikt vermoedelijk zo'n 9 kWh/dag, dus daarmee kunnen we iedere dag de auto aftoppen met goedkope stroom als we overdag niet thuis zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 05-03-2025 08:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
klump4u schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 07:52:
Waarom eigenlijk panelen aansluiten op de hyper2000, bij weinig opwek krijg je de accu's toch niet vol dan?
Je hebt minder laadverliezen, hoeft niet via AC te laden, maar kunt direct via DC laden. En het werkt ook off-grid of als de andere panelen uitvallen door hoge spanning. Daarnaast bespaar je een extra omvormer voor de panelen, een meterkast aanpassen, etc.

En het is een extraatje he, je kunt de accu's gewoon tegelijkertijd uit het net en de DC panelen laden. Hier gisteren met de AIO2400 2.85 kWh opgewekt icm 2x 420 Wp panelen en met de Hyper icm 2x 435 Wp panelen: 2.7 kWh. Toch samen 5.5 kWh's die ik anders niet had gehad aangezien ik op de huidige plaats in de tuin nooit permanent panelen zou neerleggen Ʃn ik anders een omvormer door een bedrijf zou moeten laten plaatsen. Het is dus ook een stukje gemak en mobiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Taro schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 23:59:
Stel nou dat ik niets via HA wil scripten, maar ik het als volgt inricht:

Fase A: Hyper + 3x AB2000S -> Goedkoop dynamisch inkopen + NOM
Fase B: Hyper + 3x AB2000S op fase zonnepanelen -> NOM overschot, laden via AC huis PV
Fase C: Hyper + 3x AB2000S -> Goedkoop dynamisch inkopen + NOM

Fase A aanvullend: AIO 2400 + 2 DC aangesloten panelen, terugleveren in dure uren
Fase C aanvullend: AB2000 + Solarflow 800 + 2 DC aangesloten panelen, terugleveren in dure uren

Hoe klinkt dit, suggesties?
Klinkt toch als suboptimaal maar misschien wel best haalbare zonder script. Als prijzen goed zijn wil je eigenlijk zoveel mogelijk laden in alle batterijen en tot aan 2027 zoveel mogelijk terugleveren als prijzen hoog zijn en NOM met 3 losstaande hypers wordt ook probleem zonder script en continu veel handelingen bij bijvoorbeeld koken enz.

Je zult op deze manier toch nog steeds vaak zaken aan en uit moeten zetten elke dag. Misschien een cursus node red via YT en dan toch aan het scripten ;-), mooie uitdaging. Ik heb ook 3 hypers en wil ze ook als 1 geheel laten opereren, dus daar moet uiteindelijk ook 1 script in node red voor komen met allemaal sub scriptjes (NOM, PV overschot, bypass enz) zoals ik die nu per hyper heb. Gelukkig heb ik iemand dichtbij die dat goed kan. Ik heb er zelf ook niet het geduld en vooral de kennis niet voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
dnns85 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 23:28:
[...]

Thx! Heb ik op gelet. Alhoewel het eigenlijk maar 2 mppt's zijn, toch? Hopelijk niet al teveel nadeel in geval van schaduw op ƩƩn van de twee panelen die op dezelfde mppt zitten.
Doordat je 2 mppt's hebt met mogelijkheid om 2 panelen per mppt aan te sluiten zijn het bijna micro omvormers. Je kunt dan in ieder geval de impact van schaduw beperken. De 2 panelen op 1 mppt hebben natuurlijk wel last van schaduw als die op 1 paneel valt. Maar daar kun je dan zoveel mogelijk rekening mee houden via de 2 strings.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
klump4u schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 07:52:
Ik heb de laatste plekken op mijn (platte) dak gebruikt om 2 panelen per hyper aan te sluiten. De panelen kosten nauwelijks meer iets en zeker in de winter wil je gewoon zoveel mogelijk opwek. En op deze manier lopen je panelen 'gratis' vol en met veel minder laadverliezen. 4 extra panelen hebben me maar 350 euro gekost (incl onderstel, kabels enz). Dat heb ik zo terugverdiend en hierdoor heb ik ook extra veel overschot wat ook handig is als je de batterijen ook veel met AC gaat laden en de daarbij horende laadverliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
mrme12345 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:25:
[...]

Klinkt toch als suboptimaal maar misschien wel best haalbare zonder script. Als prijzen goed zijn wil je eigenlijk zoveel mogelijk laden in alle batterijen en tot aan 2027 zoveel mogelijk terugleveren als prijzen hoog zijn en NOM met 3 losstaande hypers wordt ook probleem zonder script en continu veel handelingen bij bijvoorbeeld koken enz.
Klopt, suboptimaal, maar volgens mij zonder uitgebreid scripten wel de best haalbare oplossing. Koken doen we hier nog op gas en bijv. oven en afzuigkap zitten netjes op verschillende fases, net als wasmachine, droger en vaatwasser.
Je zult op deze manier toch nog steeds vaak zaken aan en uit moeten zetten elke dag. Misschien een cursus node red via YT en dan toch aan het scripten ;-), mooie uitdaging. Ik heb ook 3 hypers en wil ze ook als 1 geheel laten opereren, dus daar moet uiteindelijk ook 1 script in node red voor komen met allemaal sub scriptjes (NOM, PV overschot, bypass enz) zoals ik die nu per hyper heb. Gelukkig heb ik iemand dichtbij die dat goed kan. Ik heb er zelf ook niet het geduld en vooral de kennis niet voor.
Klopt, wat ik ook zou kunnen doen via Home Assistant Cheapest Hours integratie:
  • X goedkoopste uren per dag of uren ver onder het gemiddelde tarief -> Laden
  • Y duurste uren per dag of uren ver boven het gemiddelde tarief -> Ontladen
  • Niet in X of Y -> NOM. En om dat op te vangen altijd 1-2 uurtjes meer laden dan ontladen.
En dan voor alle drie hetzelfde hanteren. Dat is tot 2027 het beste voor de portemonnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Taro schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:31:
[...]
Klopt, wat ik ook zou kunnen doen via Home Assistant Cheapest Hours integratie:
  • X goedkoopste uren per dag of uren ver onder het gemiddelde tarief -> Laden
  • Y duurste uren per dag of uren ver boven het gemiddelde tarief -> Ontladen
  • Niet in X of Y -> NOM. En om dat op te vangen altijd 1-2 uurtjes meer laden dan ontladen.
En dan voor alle drie hetzelfde hanteren. Dat is tot 2027 het beste voor de portemonnee.
Ja klinkt ook als mooie oplossing. Die integratie werkt sowieso goed. En dan heb je alles zo veel mogelijk geautomatiseerd. En dan kun je bij extremen altijd nog andere (handmatige) keuzes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmc
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-06 07:21

wmc

Dan zul je ook nog wel een minimum verschil tussen X en Y moeten instellen. Op sommige winterdagen is het verschil maar een paar cent, dan is het niet de moeite om te laden/ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmc
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-06 07:21

wmc

dnns85 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 23:34:
[...]

Bij de vaker genoemde Duitse webshop, met afleveradres in Duitsland. Zit relatief dichtbij de grens.
Zijn er eigenlijk ook fysieke winkels in Duitsland waar ze de Hyper2000 hebben, of is dit de beste optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
wmc schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:34:
Dan zul je ook nog wel een minimum verschil tussen X en Y moeten instellen. Op sommige winterdagen is het verschil maar een paar cent, dan is het niet de moeite om te laden/ontladen.
Klopt, dit gaat mij voornamelijk om de periode t/m +- september. Daarna wordt het waarschijnlijk weer aansturen op lage tarieven 's nachts, NOM draaien of inderdaad idlen bij weinig spread.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
wmc schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:35:
[...]

Zijn er eigenlijk ook fysieke winkels in Duitsland waar ze de Hyper2000 hebben, of is dit de beste optie?
Vast wel, maar die zijn minder scherp geprijsd Ʃn je moet een stukje verder reizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Taro schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:37:
[...]

Vast wel, maar die zijn minder scherp geprijsd Ʃn je moet een stukje verder reizen.
En heel goed Duits kunnen praten om argwaan te voorkomen met de btw ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Gisteren 6,552kWh de accu in en daarna 5,379kWh eruit, is 82,1%
3:30u was de accu leeg.
Idd verslavend, ben al aan het denken om nog een AB2000S erbij te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polvo176

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Ik heb dus geen plekje meer over.
Linker kast zat er oorspronkelijk, er was van alles verkeerd aangesloten zoals 6 groepen op ƩƩn aardlek schakelaar en de zonnepanelen van het huis (3 fase) waren ongezekerd op de schuur aangesloten.
Als er kortsluiting was gemaakt in de schuur hadden we brand in de meterkast gehad.
Ik heb alles opnieuw bekabeld en aangesloten.
De 2e kast heb ik er zelf bij geplaatst, was wel nodig toen we van het gas af gingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-06 21:59
In Belgiƫ nu ook vandaag voor het eerst artikel in De Tijd over betalen bij injectie op dagen dat er overproductie is.
Zendure is wellicht mijn toekomstige keuze en dat wordt snel definitiever met dit soort artikels.
Duitsland bezoeken en Duits al maar wat gaan oefenen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Polvo176 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:19:
Ik heb dus geen plekje meer over.
Linker kast zat er oorspronkelijk, er was van alles verkeerd aangesloten zoals 6 groepen op ƩƩn aardlek schakelaar en de zonnepanelen van het huis (3 fase) waren ongezekerd op de schuur aangesloten.
Als er kortsluiting was gemaakt in de schuur hadden we brand in de meterkast gehad.
Ik heb alles opnieuw bekabeld en aangesloten.
De 2e kast heb ik er zelf bij geplaatst, was wel nodig toen we van het gas af gingen.
Die 3 aardlekschakelaars links vervangen door aardlekschakelaars die 2 modulen breed zijn, dan heb je alweer 6 plekken plaats. En onder de rechterkast passen ook nog wel wat modules in een los kastje.
Maar ik zit ook alweer vol echter kastje linksonder is bijeen geraapt voorde Zendure daar zou ik ook nog eventueel 4 aardlekschakelaars van 1 module breed in kunnen doen, maar dan geen Emat's ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fpvs8DCdQZqdUlqtwiIlALJa6Qo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JBqG6cq6fttdYmTRoGe8cYfs.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
klump4u schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:50:
[...]

Die 3 aardlekschakelaars links vervangen door aardlekschakelaars die 2 modulen breed zijn, dan heb je alweer 6 plekken plaats. En onder de rechterkast passen ook nog wel wat modules in een los kastje.
Maar ik zit ook alweer vol echter kastje linksonder is bijeen geraapt voorde Zendure daar zou ik ook nog eventueel 4 aardlekschakelaars van 1 module breed in kunnen doen, maar dan geen Emat's ;)

[Afbeelding]
Klopt, ik zou zelfs 12 plekken vrij kunnen maken door alle automaten te vervangen door aardlek automaten.
Maar dat wordt een kostbare operatie, de 3 fase aardlekschakelaars mogen nu ook niet meer, maar als ze er in zitten mogen ze wel blijven zitten.
Als ik nog ruimte nodig heb dan zijn er dus nog wel mogelijkheden.
Ik denk niet dat er een 3e hyper komt, maar mocht dat wel zo zijn dan zou ik die op 800 W op een gewoon stopcontact laten ipv de meterkast weer te gaan verbouwen.
Bij mij zit rechts onder ook al een extra kastje, daar zitten de meters voor de warmtepomp in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Je hebt er kennelijk ook een raspberry pi zitten, draait daar HA op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Polvo176 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:05:
Je hebt er kennelijk ook een raspberry pi zitten, draait daar HA op?
Nee op deze niet, hier zitten 4Kwh meters (S0) op enkele ds18b20 en een DHT22 op die alles doorsturen naar een andere Pi waar Domoticz op draait, Home assistant heb ik nu eens op een Pi geinstalleerd om te verkennen maar ik wordt er nog niet enthousiast van. Tegenwoordig is HA de norm zoals Domoticz dat jaren geleden was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Piddybull schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:30:
In Belgiƫ nu ook vandaag voor het eerst artikel in De Tijd over betalen bij injectie op dagen dat er overproductie is.
Zendure is wellicht mijn toekomstige keuze en dat wordt snel definitiever met dit soort artikels.
Duitsland bezoeken en Duits al maar wat gaan oefenen ;-)
Hier wordt de schuld aan de saldering gegeven, maar het is nu al duidelijk dat die kosten na 1-1-27 hier ook niet gaan verdwijnen.
Dan wordt de vraag naar thuis accu's snel groter, mogelijk kan dat tot hogere prijzen voor thuis batterijen leiden.
Mijn eerste Hyper komt vandaag als het goed is, nu nog niet rendabel, ik bespaar er hooguit 150 euro aan terug lever kosten mee maar na 1-1-27 zal het veel lucratiever worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
  • Nu online
Polvo176 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:02:
[...]

Klopt, ik zou zelfs 12 plekken vrij kunnen maken door alle automaten te vervangen door aardlek automaten.
Maar dat wordt een kostbare operatie, de 3 fase aardlekschakelaars mogen nu ook niet meer, maar als ze er in zitten mogen ze wel blijven zitten.
Als ik nog ruimte nodig heb dan zijn er dus nog wel mogelijkheden.
Ik denk niet dat er een 3e hyper komt, maar mocht dat wel zo zijn dan zou ik die op 800 W op een gewoon stopcontact laten ipv de meterkast weer te gaan verbouwen.
Bij mij zit rechts onder ook al een extra kastje, daar zitten de meters voor de warmtepomp in.
3 Fase aardlekschakelaar op max 4 automaten mag weer is in 2017 weer teruggedraaid in nen1010.
Maar is niet wenselijk.
Beetje offtopic maar wou het even melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
@peterbier Dank je, zo leer ik ook weer wat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• peterbier
  • Nu online
Zendure vandaag binnen.
Volgende week maar eens testen of het samen kan met een andere thuisbatterij (HomeWizard)
Shelly eerst nog plaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s7xWVVFK1Pm4UgeFdqhqVWlcyrU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FXk9VGvzzGf2aiCNoYcwgbtI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alhambraam
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-05 09:09
Ik hen twee systemen op twee verschillende fasen. Nu merk ik dat e.a. niet lekker laadt. Systeem 1 zit op dezelfde fase als de omvormer en laadt mooi de overtollige stroom van de panelen in de batterij. Systeem twee zit op een andere fase en zodra systeem 1 vol is zou ik verwachten dat de overtollige stroom systeem 2 gaat laden. Dar gebeurt echter niet.

Beide systemen hebben ook zonnepanelen direct op de hyper en ook daarvan zou ik verwachten dat als de hyper vol is de overtollige stroom van de panelen die direct op de hyper zitten naar het netwerk gaat. Dit gebeurt ook niet.

Doe ik iets fout.
Overigens kan je ook nog overschakelen naar enkelvoudige energie monitoring bij circuit bewaken, maakt dat nog uit .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerryGosie
alhambraam schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:03:
Ik hen twee systemen op twee verschillende fasen. Nu merk ik dat e.a. niet lekker laadt. Systeem 1 zit op dezelfde fase als de omvormer en laadt mooi de overtollige stroom van de panelen in de batterij. Systeem twee zit op een andere fase en zodra systeem 1 vol is zou ik verwachten dat de overtollige stroom systeem 2 gaat laden. Dar gebeurt echter niet.

Beide systemen hebben ook zonnepanelen direct op de hyper en ook daarvan zou ik verwachten dat als de hyper vol is de overtollige stroom van de panelen die direct op de hyper zitten naar het netwerk gaat. Dit gebeurt ook niet.

Doe ik iets fout.
Overigens kan je ook nog overschakelen naar enkelvoudige energie monitoring bij circuit bewaken, maakt dat nog uit .
Hier ook hetzelfde, als accu vol is dan worden zonnepanelen die aangesloten zijn op de zendure niet gebruikt om via de accu naar het net terug te leveren. Zeer spijtig.

Vergeet niet om onderstaande instelling op 'toestaan' te zetten. (Ook al lijkt het bij mij niet te werken)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l9DlBMeBhflQPHDzBfwj3dihSrg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/apsygHtY8CORFznoMz9gqg8V.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door BerryGosie op 05-03-2025 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
BerryGosie schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:18:
[...]

Hier ook hetzelfde, als accu vol is dan worden zonnepanelen die aangesloten zijn op de zendure niet gebruikt om via de accu naar het net terug te leveren. Zeer spijtig.
Ja de zendure is nogal wispelturig hiermee. De ene keer start het wel en dan weer niet. Wij hebben dit nu met een node red automatisering in HA opgelost, waarmee ik de bypass zelf aan kan zetten op moment dat batterij vol is. En dan nog verder uitbreiden dat de HA automatisering dat automatisch doet. Die node red oplossing werkt in ieder geval erg goed gelukkig. Hier vanaf 12 uur batterijen vol en daarna ca 500w per hyper net op gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
alhambraam schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:03:
Hoe heb je dit ingericht, monitoren ze met een Shelly beide hun eigen fase? Want dan klopt dit gedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polvo176
peterbier schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:11:
Zendure vandaag binnen.
Volgende week maar eens testen of het samen kan met een andere thuisbatterij (HomeWizard)
Shelly eerst nog plaatsen.
[Afbeelding]
Ik ook, maar het voorbereidende werk in de meterkast is gedaan.
Morgen een ander klusje, vrijdag maar eens in elkaar zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alhambraam
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-05 09:09
Klopt, is met een shelly pro, dus klem op elke fase. Ha monitoring is dus op dit moment de enige oplossing.
Of handmatig in bypass zetten ? Kan dat en hoe ?

Maakt het trouwens nog uit hoe ik de monitoring zet, en doet de optie schakel over naar eenvoudige monitoring nog wat ?

[ Voor 46% gewijzigd door alhambraam op 05-03-2025 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
alhambraam schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:02:
Klopt, is met een shelly pro, dus klem op elke fase. Ha monitoring is dus op dit moment de enige oplossing.
Of handmatig in bypass zetten ? Kan dat en hoe ?
Ze laden alleen met overtollige stroom van de fase die ze monitoren OF dmv direct aangesloten DC panelen op de betreffende omvormer. Ze gaan niet laden als er op een andere fase wordt teruggeleverd dan ze monitoren.

Beschrijf de situatie eens even wat beter? Want nu voelt het als gokken hoe je het hebt ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BerryGosie
Stel... :p
Je hebt 2x een zendure hyper met ieder 2x2kwh accu's op 1 fase. En je zet deze in zogenoemde cluster mode.
Gaan ze dan simultaan laden bij slimme modus? (Met ieder de helft laden van het overschot)
En hoe zit dat met ontladen?
Of wordt eerst zendure hyper 1 opgeladen, en daarna pas hyper 2, en andersom.
Ik ben benieuwd hoe dat werkt.

[ Voor 8% gewijzigd door BerryGosie op 05-03-2025 20:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Laatst online: 21-06 20:51
Hieke schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:36:
[...]

Benieuwd naar de randvoorwaarden waaronder dit apparaat werkt... Zoals welke hoofdmeter je gebruikt cq wordt ondersteund. Gezocht op op de site naar het merk ZIV bijvoorbeeld. Maar ik vind dit merk niet terug in de supported devices.
Kun jij daar iets over zeggen?
Helaas kan ik daar vrij weinig over zeggen. Onze meter wordt ook niet ondersteund, maar werkt wel. Dit heb ik doorgegeven aan Everhome. Simpel gezegd is het protocol in iedere meter hetzelfde - zou moeten zijn - want er is een Europese standaard afgesproken.

Verder heb ik aan Everhome gevraagd wanneer de EcoTracker P1 beschikbaar komt, hierop werd geantwoord dat dit mogelijk volgende maand zou zijn. Het is nog niet bekend tegen welke prijs.

Nog een foto van het device in vergelijking met de HomeWizard P1 meter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YOb6qo7lHPzGdpI3DpeTJ-fXJWk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oi05B5MBL2ysWBeL39skS1Lq.jpg?f=fotoalbum_large

De meegeleverde USB-C lader zit nu in de HomeWizard splitter want die begon tegen te sputteren met twee devices erin.

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19-06 00:21
Heeft iemand hier een situatie waarin de batterij binnen 10jaar is terug verdiend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
BerryGosie schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:17:
Stel... :p
Je hebt 2x een zendure hyper met ieder 2x2kwh accu's op 1 fase. En je zet deze in zogenoemde cluster mode.
Gaan ze dan simultaan laden bij slimme modus? (Met ieder de helft laden van het overschot)
En hoe zit dat met ontladen?
Of wordt eerst zendure hyper 1 opgeladen, en daarna pas hyper 2, en andersom.
Ik ben benieuwd hoe dat werkt.
Ja, ze delen de load, beide kanten op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Henkoes schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:04:
Heeft iemand hier een situatie waarin de batterij binnen 10jaar is terug verdiend?
:w

Pagina: 1 ... 9 ... 68 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder Ʃn meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Voor de Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren.