• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:03

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

jelleeelco schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 06:17:
[...]
Hoezo is een stekker daar niet voor gemaakt?
Dat leer je bij een elektrotechnische opleiding: een stekker is voor spanningsscheiding, een schakelaar is voor stroomonderbreking. Dat is waar die dingen ontwerptechnisch voor gemaakt zijn. Dat is waarom de meeste apparaten met een A/U-schakelaar zijn uitgerust. apparaten met laag vermogen kunnen daarvan worden uitgezonderd.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 22:03
Hippe Lip schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:49:
[...]

Dat leer je bij een elektrotechnische opleiding: een stekker is voor spanningsscheiding, een schakelaar is voor stroomonderbreking. Dat is waar die dingen ontwerptechnisch voor gemaakt zijn. Dat is waarom de meeste apparaten met een A/U-schakelaar zijn uitgerust. apparaten met laag vermogen kunnen daarvan worden uitgezonderd.
Om toch weer enigszins on-topic te komen: is het dan niet gek dat een apparaat als een 2400AC (incl. + en Pro) dan geen A/U-schakelaar heeft, en zelfs niet een eenduidige instructie van dat/hoe je de stroom moet beëindigen alvorens je de stekker eruit trekt?

  • meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:12
a2aan schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:39:
[...]

Jij kijkt (nu) naar de handleiding van je eigen 800+, maar je reageerde op een post met twee screenshots uit de handleiding van de 2400AC+. In de post waar je op reageerde stond twee keer een procedure beschreven, met omgekeerde volgorde van handelingen.
Ah helder. Volgens mij kun je dus wel concluderen dat de uitzet procedures per batterij/omvormer kunnen verschillen.

  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:03

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

a2aan schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:58:
[...]

Om toch weer enigszins on-topic te komen: is het dan niet gek dat een apparaat als een 2400AC (incl. + en Pro) dan geen A/U-schakelaar heeft, en zelfs niet een eenduidige instructie van dat/hoe je de stroom moet beëindigen alvorens je de stekker eruit trekt?
JA

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • casper4253
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-06 12:05
casper4253 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:15:
[...]

Hier soort gelijk issue,

Ik gebruik aangepaste modus omdat TOU niet werkt, Maar merk regelmatig dat hij niet gaat laden terwijl alles goed is in gesteld. Herstarten van de unit is het enigste dat werkt. Voor Hems 2.0 had ik dit issue niet.
Ondertussen moet ik bijna dagelijks herstarten :(

Heb nu maar een ticket aangemaakt dit kan niet de bedoeling zijn,

  • Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:10
MrSweety66 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:40:
Yes, de storing is verholpen.

Gisteren had ik foutcode 6, DSP Communicatiestoornis. Neem contact op met de klantenservice.

reactie Zendure: Geachte klant,
  1. Controleer de batterijen op correcte installatie en zorg ervoor dat er geen vreemde voorwerpen de verbinding blokkeren. Haal het apparaat van de batterij en plaats het opnieuw.
  2. Controleer of de PV-kabels goed zijn aangesloten. Ontkoppel de batterij, sluit de PV-kabels opnieuw aan en kijk of ze op zonne-energie kunnen werken.
  3. Zorg ervoor dat de AC-kabel goed is geïnstalleerd. Koppel de batterij los, sluit de AC-kabel opnieuw aan en controleer of het apparaat normaal inschakelt.
Als het probleem blijft bestaa
[...]
n, kan het een hardwareprobleem zijn zoals een storing in de temperatuursensormodule. Noteer dit en neem verdere stappen om het intern op te lossen.

Hartelijke groeten
Zendure Klantenservice


Eindresultaat na alles loshalen en opnieuw opstapelen, het werkt weer. Probleem voor nu opgelost. Nu weer lekker alle overtollige energie opsparen voor de avond en nacht!
Ik had gisteren gevraagd of het team dat deze storing onderzoekt al meer weet. Ik kreeg dit als reactie:
Dear Customer,

We sincerely apologize for the delayed response and thank you for your patience.

Regarding the “DSP communication code 6” error reported on your AC2400+ device, our technical team has provided an initial explanation:

This error code is related to a DSP communication anomaly. Such messages may occasionally occur during device operation and are typically associated with temporary communication irregularities within the system. In most cases, the issue can be resolved by restarting the device.

If the device returns to normal after a restart, you may continue to use it as usual and monitor its performance.

However, if the error persists or occurs repeatedly, please contact us again so that we can further investigate and provide additional technical support.

Thank you for your understanding and cooperation. We will continue to monitor this issue and assist you in resolving it.

[ Voor 27% gewijzigd door Pakhaas op 24-06-2026 15:01 ]

peterbier schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:23:
Voordat ik de stekker eruit haal zet ik mijn Zendure eerst op standby via de Zendure app of HA.
En als de omvormer niet meer actief is haal ik dan de stekker eruit.
Dat kun je het uitschakelen proces doen met de knop.
Het is niet verstandig om een omvormer die actief is af te schakelen. (stekker eruit trekken)
En dat bereik je precies door de knop ingedrukt te houden tot de lange piep! En dan kan home assistant of hems de omvormer niet meer overnemen, en kan de omvormer pas weer gaan werken zodra de stekker uit het stopcontact is geweest.

Nog een bijkomstig voordeel is dat je geen telefoon nodig hebt, om te checken of hij wel echt op standby staat.

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

geert1992 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 17:18:
[...]

En dat bereik je precies door de knop ingedrukt te houden tot de lange piep! En dan kan home assistant of hems de omvormer niet meer overnemen, en kan de omvormer pas weer gaan werken zodra de stekker uit het stopcontact is geweest.

Nog een bijkomstig voordeel is dat je geen telefoon nodig hebt, om te checken of hij wel echt op standby staat.
Ik doe dat liever op mijn manier.
Dan kan ik ook met zekerheid zien of de Zendure echt op standby staat.
Maar ieder zijn/haar keuze hoe.

  • Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:49

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

geert1992 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 17:18:
[...]

En dat bereik je precies door de knop ingedrukt te houden tot de lange piep! En dan kan home assistant of hems de omvormer niet meer overnemen, en kan de omvormer pas weer gaan werken zodra de stekker uit het stopcontact is geweest.

Nog een bijkomstig voordeel is dat je geen telefoon nodig hebt, om te checken of hij wel echt op standby staat.
Wat jij zegt lijkt me ook het meest logische. Snap de hele discussie niet zo :)

---------------------
Ondertussen krijg ik denk ik een gratis P1 meter van Zendure omdat die HW P1 meter niet meer werkt. Niet dat ik die ga gebruiken aangezien ik Gielzz gebruik in HA maar nooit verkeerd om te hebben liggen, of verkopen natuurlijk.

9800X3D - RX 9700XT - 96GB DDR5 :+

Kuusj schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 17:24:
[...]

Wat jij zegt lijkt me ook het meest logische. Snap de hele discussie niet zo :)

---------------------
Ondertussen krijg ik denk ik een gratis P1 meter van Zendure omdat die HW P1 meter niet meer werkt. Niet dat ik die ga gebruiken aangezien ik Gielzz gebruik in HA maar nooit verkeerd om te hebben liggen, of verkopen natuurlijk.
Het is een beetje als je computer uit zetten, die zet ik ook uit wanneer de stekker eruit gaat. Andersom heeft ook weinig zin.

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

geert1992 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 17:30:
[...]

Het is een beetje als je computer uit zetten, die zet ik ook uit wanneer de stekker eruit gaat. Andersom heeft ook weinig zin.
Precies met de muis naar afsluiten i.p.v. knop indrukken. (In Windows software in mijn geval)
Zo doe ik dat met de Zendure ook via de software.
Maar een pc kun je ook afsluiten met een knop.
peterbier schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 17:36:
[...]

Precies met de muis naar afsluiten i.p.v. knop indrukken. (In Windows software in mijn geval)
Zo doe ik dat met de Zendure ook via de software.
Maar een pc kun je ook afsluiten met een knop.
Precies, mijn muisklik is de knop op de omvormer;). Enige interface knop op de omvormer;).


Heb zelf al een keer gehad, dat ik dacht dat hij standby stond, maar vervolgens vrolijk verder ging. Dat is iets wat je wil voorkomen.

[ Voor 14% gewijzigd door geert1992 op 24-06-2026 17:45 ]

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless


  • Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:01
Ik kwam het volgende tegen in het Zendure forum. Ze weten blijkbaar van de issues met HEMS2.0. Maar om zo’n waslijst in te vullen als supportticket… geeft je wel het gevoel gebruikt te worden als betatester.

Feedbackkanaal voor problemen met de App V6.3.0
Beste Zendure-gebruikers,


We weten dat de App V6.3.0-update en de juni-firmware bij sommige gebruikers tot problemen hebben geleid. Onze oprechte excuses voor het ongemak.


Om uw problemen sneller en gerichter op te lossen, hebben we deze thread geopend als exclusief verzamelkanaal voor HEMS 2.0-storingen.


Als u tijdens het gebruik van HEMS 2.0 ongebruikelijke verschijnselen ervaart (zoals apparaten die in stand-bymodus blijven, vermogensafwijkingen, mislukte updates, weergavefouten in de app, enz.) en de richtlijnen in onze FAQ-aankondiging uw probleem niet hebben opgelost, verzoeken wij u vriendelijk uw informatie via de onderstaande indeling in te dienen. We zullen de via dit kanaal verzamelde feedback met voorrang behandelen en ervoor zorgen dat een technicus van de klantenservice persoonlijk (één-op-één) contact met u opneemt om dit verder op te volgen.


---

Indieningsmethoden (Kies er één, Methode 1 aanbevolen)

Methode 1: Korte beschrijving in de reacties onder deze thread (geen privégegevens)

Als het voor u niet handig is om een e-mail te sturen, kunt u hieronder een reactie achterlaten met een korte beschrijving van de situatie, volgens dit format:

■ Apparaatmodel en aantal:

■ Korte beschrijving van het probleem:

■ Reeds geprobeerde stappen:

■ Tijdstip van het probleem:


Methode 2: Stuur een e-mail naar de officiële support

Ontvanger: support@zendure.com

Formaat van de onderwerpregel (verplicht): [HEMS2.0] + Korte beschrijving van uw probleem

Juist voorbeeld: [HEMS2.0] SF2400Pro blijft in stand-by – SN:EE1LHMXXXX

Feedbackformaat (Kopieer dit en vul het in uw e-mail in):

① Apparaatmodel en aantal: Voorbeeld: 1x SF2400Pro, 1x Hyper 2000, 1x AB3000X satellietbatterij

② Serienummer (SN): Geef het SN van het hoofdapparaat en alle gerelateerde apparaten op (te vinden in de App onder "Apparaatinstellingen → Over het apparaat").

③ Zendure App gebruikersnaam / Geregistreerd e-mailadres:

④ Huidig gebruikte modus: Geef aan welke modus u gebruikte toen het probleem optrad (bijv. TOU-modus / Zelfconsumptiemodus / Aangepaste modus / ZENKI AI / Tijdens firmware-update / Anders: _____).

⑤ Gebruikt u een Smart CT? Zo ja, geef het model op: Voorbeeld: 3CT-S / 1CT-S / Geen

⑥ Exact tijdstip van de storing: ⚠️ Geef de daadwerkelijke tijd op waarop het probleem zich voordeed, niet de tijd waarop u de feedback indient. Voorbeeld: 18-06-2026 16:16 (Vermeld a.u.b. de tijdzone, bijv. UTC+2).

⑦ Gedetailleerde beschrijving van het probleem: Beschrijf uw situatie zo gedetailleerd mogelijk (bijv. Welke status toont het apparaat? Welke foutmelding toont de App? Welke actie voerde u uit toen het probleem werd getriggerd?).

⑧ Reeds geprobeerde stappen: Som de acties op die u al heeft geprobeerd (bijv. apparaat opnieuw opstarten, netwerk opnieuw instellen, kabels loskoppelen en aansluiten, modus wijzigen, fabrieksinstellingen herstellen, enz.) en de bijbehorende resultaten.

⑨ Bijlagen (Screenshots/Video's): Upload relevante App-screenshots, foto's van het apparaat of een video van de storing (indien aanwezig). Dit helpt ons enorm om het probleem snel te lokaliseren.
Acidrain schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 00:48:
[...]

Nee dat resulteert in een error en wordt sterk afgeraden door Zendure (heb er ooit een ticket voor ingeschoten en de uitkomst hier gedeeld).

Eerst stekker er uit dan 6 seconden knop induwen.
Nou zit de API vast en de batterij is aan het laden maar geen sturing mogelijk. Dan vind ik gevoelsmatig de stekker eruit trekken niet oke aanvoelen bij dat vermogen.

Edit. Nodige al over geschreven.

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 25-06-2026 07:11 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.


  • Astra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-06 12:40
Lang geleden dat ik hier iets heb gemeld, maar bij deze:

Zoals hier gemeld had ik ook het probleem met de gesmolten connector bij de 2400AC. Paar keer heen en weer gemaild met Zendure en resultaat was dat ik een 2400AC+ als vervanging kreeg. Waarbij ze eerst ook de nieuwe apparatuur zouden sturen voor ik de oude set retour hoefde te sturen.

Dan kon ik namelijk gebruik blijven maken van de accu. :D. Dat werd wat lastig, maar goed, ik had daardoor wel goede dozen om de oude set retour te sturen.

1,5 week later had ik nieuwe spullen in huis en heb ik ze geïnstalleerd en in gebruik genomen. Vanaf eerste moment viel mij op dat de temperatuur zowel tijdens opladen (2400 watt) als ontladen (2000watt) hoog is; 63 graden volgens de interne sensor en mijn FLIR vertelde 52 graden op het koellichaam. Waardes die ik aan de (erg) hoge kant vind.

Dit voorgelegd aan Zendure en na wat heen en weer gemaild te hebben was hun conclusie, als je het niet vertrouwd. dan mag je het terugsturen en krijg je je geld terug. Kan wel 2 tot 3 maanden (!) duren, want de afdeling die daar over gaat is erg druk. Ik weet niet of dat goed of slecht nieuws is... Uiteindelijk maar aangegeven dat ik daar gebruik van wil maken, dus nu afwachten.

Vanmorgen werd ik daarbij ook nog 'verrast' met deze melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JxFEHv0MO7Kfx0AAsukFabao3Sw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ts5iyrrmgGbFeUl1T1gzPNdQ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dus wel een goede beslissing gemaakt te hebben om het terug te sturen. Vraag is alleen, wat komt er voor in de plaats...

  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:03

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Astra schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:51:
[…]
Vanaf eerste moment viel mij op dat de temperatuur zowel tijdens opladen (2400 watt) als ontladen (2000watt) hoog is; 63 graden volgens de interne sensor en mijn FLIR vertelde 52 graden op het koellichaam. Waardes die ik aan de (erg) hoge kant vind.
Nou @Astra, ik kan je geruststellen: ik heb dezelfde waardes hier gemeten. Daarna heb ik aan elke 2400AC+ een 20 cm grote ventilator gehangen, waardoor de max temperatuur nu een stuk lager uitvalt.
En ik zie nu geen throttling meer door de temperatuur, dus alles lijkt prima onder controle.
Ik denk dus wel een goede beslissing gemaakt te hebben om het terug te sturen. Vraag is alleen, wat komt er voor in de plaats...
Mijn advies is om je fraaie spullenboel gewoon te houden en blijven gebruiken, want hier is weinig mis mee. Ik snap dat je sceptisch bent na je smelt-ervaringen, maar met die AC+ is nog nooit een connector gesmolten, voor zover ik weet.
Welk ander merk je ook gaat kiezen, er zal altijd wel iets op aan te merken zijn. Wees gewoon blij met de prima service van Zendure dat je zomaar een hardware-upgrade hebt gekregen!

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • GeertV78
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 25-06 10:00
Aangezien ik niet direct het antwoord vond: is het moegelijk om op de 2400AC zowel de P1 meter als CT aan te sluiten ?
Momenteel draait alles netjes en wordt P1 gebruikt om de batterij aan te sturen. Ik zou de CT willen gebruiken om de externe zonnepaneelomvormer meet te kunnen monitoren in dezelfde app...
Of kan dit met Shelly ?

  • Djavi88
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 17:46
Hippe Lip schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:16:
[...]

Nou @Astra, ik kan je geruststellen: ik heb dezelfde waardes hier gemeten. Daarna heb ik aan elke 2400AC+ een 20 cm grote ventilator gehangen, waardoor de max temperatuur nu een stuk lager uitvalt.
En ik zie nu geen throttling meer door de temperatuur, dus alles lijkt prima onder controle.

[...]

Mijn advies is om je fraaie spullenboel gewoon te houden en blijven gebruiken, want hier is weinig mis mee. Ik snap dat je sceptisch bent na je smelt-ervaringen, maar met die AC+ is nog nooit een connector gesmolten, voor zover ik weet.
Welk ander merk je ook gaat kiezen, er zal altijd wel iets op aan te merken zijn. Wees gewoon blij met de prima service van Zendure dat je zomaar een hardware-upgrade hebt gekregen!
@Hippe Lip Welke ventilator gebruik je als ik je vragen mag.

  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:03

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

GeertV78 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:25:
Aangezien ik niet direct het antwoord vond: is het moegelijk om op de 2400AC zowel de P1 meter als CT aan te sluiten ?
Momenteel draait alles netjes en wordt P1 gebruikt om de batterij aan te sturen. Ik zou de CT willen gebruiken om de externe zonnepaneelomvormer meet te kunnen monitoren in dezelfde app...
Of kan dit met Shelly ?
Ik betwijfel het, want welke gegevens zijn dan leidend: P1 of CT?

Wat is er mis om dan alles op CT te laten draaien?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:03

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Djavi88 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:33:
[...]

@Hippe Lip Welke ventilator gebruik je als ik je vragen mag.
@Djavi88 Zie hier.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:57
Astra schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:51:


Ik denk dus wel een goede beslissing gemaakt te hebben om het terug te sturen. Vraag is alleen, wat komt er voor in de plaats...
Als je bij Zendure wilt blijven, een 1600AC+ misschien?
Ik heb er nu een 2 maand draaien, geen enkel software issue en heeft ook geen last van overbelaste connectoren.
Is met een RTE van 85% ook erg efficiënt.
Maximaal 1600 W laden en ontladen.
Een punt, je hebt batterijen nodig uit de 2000 serie, als je nog 3000 type batterijen hebt kun je er daar niks mee.
Iedere thuisbatterij die je aanschaft heeft wel iets van koeling nodig. Dan heb ik zelf liever een koeler die los aangesloten is en makkelijk te vervangen/schoon te blazen is.

Zelf gebruik ik die van @geert1992 en daarbij zie ik deze temperaturen. (op zolder is het overdag 28-34 graden);

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9cCCNoj-aTUtcxBtZtsVeY-3tzs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eNrhoZk59V5CFic8Sdjvmir0.png?f=fotoalbum_large

Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant


  • a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 22:03
gielz schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:48:
Iedere thuisbatterij die je aanschaft heeft wel iets van koeling nodig. Dan heb ik zelf liever een koeler die los aangesloten is en makkelijk te vervangen/schoon te blazen is.
Prima afweging, maar ik heb liever een product dat als geheel functioneert binnen de opgegeven specificaties.

Mijn 2400AC lijkt het tot nu toe prima te doen bij mij, zonder ventilator, al gebruik ik hem voor NOM, waardoor ik niet/nauwelijks de grenzen van de specs opzoek.

Nou is het wel zo dat de airco nu dubbel helpt: hij koelt de ruimte waar de 2400AC staat, en hij zorgt voor direct verbruik waardoor de accu (nog) niet/nauwelijks laadt...

  • GeertV78
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 25-06 10:00
Hippe Lip schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:34:
[...]

Ik betwijfel het, want welke gegevens zijn dan leidend: P1 of CT?

Wat is er mis om dan alles op CT te laten draaien?
Dat zou dan natuurlijk in te stellen moeten zijn in de software... Anders snap ik de redenering.
Op de CT zou dan zowel het net kunnen als de omvormer ?
a2aan schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:56:
[...]

Prima afweging, maar ik heb liever een product dat als geheel functioneert binnen de opgegeven specificaties.

Mijn 2400AC lijkt het tot nu toe prima te doen bij mij, zonder ventilator, al gebruik ik hem voor NOM, waardoor ik niet/nauwelijks de grenzen van de specs opzoek.

Nou is het wel zo dat de airco nu dubbel helpt: hij koelt de ruimte waar de 2400AC staat, en hij zorgt voor direct verbruik waardoor de accu (nog) niet/nauwelijks laadt...
Met NOM zal je er inderdaad weinig last van hebben. Ik draai hier ook de laatste 14 maanden NOM maar toch gebruik ik iets van koeling met de gedachte "waarom ook niet".

Neem bijvoorbeeld een Homewizard PIB die werkt ook zoals een Zendure binnen de specs maar word het een beetje warm dan gaat deze ook throttlen. De specs bij iedere fabrikant neem ik daarom altijd met een korreltje zout.

Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant


  • Tosti Ham-Kaas245
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:09
Om de discussie te sluiten en de verwarring weg te nemen heb ik de vraag m.b.t. de procedure voor het uitzetten van de omvormer voorgelegd aan Zendure. Zie hieronder het antwoord:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ahyYpOP0F-vBHEKMQkhfT1F8unA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bjddBsM4IV3YRzMPdcUzYCSQ.jpg?f=fotoalbum_large

  • jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:16
Astra schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:51:
Lang geleden dat ik hier iets heb gemeld, maar bij deze:

Zoals hier gemeld had ik ook het probleem met de gesmolten connector bij de 2400AC. Paar keer heen en weer gemaild met Zendure en resultaat was dat ik een 2400AC+ als vervanging kreeg. Waarbij ze eerst ook de nieuwe apparatuur zouden sturen voor ik de oude set retour hoefde te sturen.

Dan kon ik namelijk gebruik blijven maken van de accu. :D. Dat werd wat lastig, maar goed, ik had daardoor wel goede dozen om de oude set retour te sturen.

1,5 week later had ik nieuwe spullen in huis en heb ik ze geïnstalleerd en in gebruik genomen. Vanaf eerste moment viel mij op dat de temperatuur zowel tijdens opladen (2400 watt) als ontladen (2000watt) hoog is; 63 graden volgens de interne sensor en mijn FLIR vertelde 52 graden op het koellichaam. Waardes die ik aan de (erg) hoge kant vind.

Dit voorgelegd aan Zendure en na wat heen en weer gemaild te hebben was hun conclusie, als je het niet vertrouwd. dan mag je het terugsturen en krijg je je geld terug. Kan wel 2 tot 3 maanden (!) duren, want de afdeling die daar over gaat is erg druk. Ik weet niet of dat goed of slecht nieuws is... Uiteindelijk maar aangegeven dat ik daar gebruik van wil maken, dus nu afwachten.

Vanmorgen werd ik daarbij ook nog 'verrast' met deze melding:
[Afbeelding]

Ik denk dus wel een goede beslissing gemaakt te hebben om het terug te sturen. Vraag is alleen, wat komt er voor in de plaats...
Kijk maar eens op de fora van andere merken: die worden ook erg warm.

Zoals @Hippe Lip al zegt, ventilatortje erop en het 'probleem is zo goed als weg. Mijn torentje staat in een snikhete schuur (35 graden) en de temps worden met vol laden of ontladen niet hoger dan 45 graden, mss wat uitschieters naar krap 50.

  • Astra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-06 12:40
jelleeelco schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:33:
[...]

Kijk maar eens op de fora van andere merken: die worden ook erg warm.

Zoals @Hippe Lip al zegt, ventilatortje erop en het 'probleem is zo goed als weg. Mijn torentje staat in een snikhete schuur (35 graden) en de temps worden met vol laden of ontladen niet hoger dan 45 graden, mss wat uitschieters naar krap 50.
Dat het warm wordt snap ik, maar ik vind het verschil nogal fors tussen de 2400AC en de 2400AC+. die heb ik destijds ook gemeten en werd met dezelfde belasting nooit warmer dan rond de 42 graden aan de buitenkant, interne sensor gaf ook aan niet veel warmer dan 45 graden te worden. Goed, die is natuurlijk gesmolten dus in hoeverre die waarde klopte weet ik ook niet. Deze AC+ wordt in elk geval aanzienlijk warmer aan de buitenkant.

Eerlijk gezegd, het vertrouwen is een beetje weg. Ik weet ook nog niet zeker of ik dan (weer) voor een plugin systeem ga kiezen. Misschien spaar ik door voor een 'echte'...

  • Astra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-06 12:40
Hippe Lip schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:16:
Welk ander merk je ook gaat kiezen, er zal altijd wel iets op aan te merken zijn. Wees gewoon blij met de prima service van Zendure dat je zomaar een hardware-upgrade hebt gekregen!
De service is inderdaad erg goed, je krijgt keurig en vaak binnen een dag antwoord. en dat er op elk ander merk ook wel wat aan te merken is, dat geloof ik gelijk. Vandaar ook mijn opmerking dat ik nog twijfel over een vervolg. ;)

  • jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:16
Astra schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:57:
[...]


Dat het warm wordt snap ik, maar ik vind het verschil nogal fors tussen de 2400AC en de 2400AC+. die heb ik destijds ook gemeten en werd met dezelfde belasting nooit warmer dan rond de 42 graden aan de buitenkant, interne sensor gaf ook aan niet veel warmer dan 45 graden te worden. Goed, die is natuurlijk gesmolten dus in hoeverre die waarde klopte weet ik ook niet. Deze AC+ wordt in elk geval aanzienlijk warmer aan de buitenkant.

Eerlijk gezegd, het vertrouwen is een beetje weg. Ik weet ook nog niet zeker of ik dan (weer) voor een plugin systeem ga kiezen. Misschien spaar ik door voor een 'echte'...
'Echte' worden ook warm en hebben daarom vaak ingebouwde ventilatoren. En...die verdien je never nooit terug.

  • Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:47
Tosti Ham-Kaas245 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:15:
Om de discussie te sluiten en de verwarring weg te nemen heb ik de vraag m.b.t. de procedure voor het uitzetten van de omvormer voorgelegd aan Zendure. Zie hieronder het antwoord:

[Afbeelding]
Ik gebruikte tot nu toe deze procedure maar het viel me steeds op de mijn 2400+ niet echt uit ging met het drukken op de knop voor 6 seconden maar hiermee ging rebooten. Ik trok dus tijdens de reboot de stekker er maar uit.

Tot ik idd in de handleiding las dat de volgorde niet goed was, eerst de stekker trekken en dan de knop indrukken, en dat werkt wel goed. Ik vraag me dus af of deze procedure van de helpdesk wel klopt...

  • Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:01
Gek hoor. Ik druk die knop in tot na de lange piep, en wacht dan tot het display een rood knipperend bliksempje heeft. Je hoort dan ook een relaisschakeling. Ik trek dan de stekker eruit. Ik heb ook de stekker er wel eens in laten zitten maar volgend mij ging hij dan niet zomaar weer opstarten (tenzij ik weer kort op de knop drukte).

Raar.

  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:03

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Astra schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:57:
[...]
Dat het warm wordt snap ik, maar ik vind het verschil nogal fors tussen de 2400AC en de 2400AC+. die heb ik destijds ook gemeten en werd met dezelfde belasting nooit warmer dan rond de 42 graden aan de buitenkant, interne sensor gaf ook aan niet veel warmer dan 45 graden te worden. Goed, die is natuurlijk gesmolten dus in hoeverre die waarde klopte weet ik ook niet. Deze AC+ wordt in elk geval aanzienlijk warmer aan de buitenkant.
Tja, nieuwere generatie, andere bouw, andere temperaturen, andere marges. Maar als alles goed functioneert en er (eventueel met extra ventilator) geen throttling optreedt, dan is er toch nix mis?
Eerlijk gezegd, het vertrouwen is een beetje weg. Ik weet ook nog niet zeker of ik dan (weer) voor een plugin systeem ga kiezen. Misschien spaar ik door voor een 'echte'...
Dat je vertrouwen geschonden is, dat snap ik goed, maar je moet nu wel weer iets opbouwen. Zoals na een auto-ongeluk snel weer achter het stuur gaan zitten.
En als je de stekker afknipt van je Zendure en die vast aansluit (volgens de handleiding van Zendure), dan is het ook een professionele, vaste batterij geworden :+

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:04

koboy

Heb een idee voor een icon

Geert Murphy heeft hier toegeslagen. Ergens in de vroege ochtend gisteren is mijn HA server vastgelopen, ongeveer een week voor thuiskomst op 1 van de meest rendabele dagen van het jaar.

Even in HEMS een tijdplan instellen lukte niet zonder upgrade die ik eigenlijk wilde uitstellen gezien alle gemopper er over. Dus toch maar de upgrade gedaan....
In elk geval draait de handel weer voor de komende dagen met handmatig instellen.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!


  • Astra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-06 12:40
Hippe Lip schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:46:
[...]

Tja, nieuwere generatie, andere bouw, andere temperaturen, andere marges. Maar als alles goed functioneert en er (eventueel met extra ventilator) geen throttling optreedt, dan is er toch nix mis?

[...]

Dat je vertrouwen geschonden is, dat snap ik goed, maar je moet nu wel weer iets opbouwen. Zoals na een auto-ongeluk snel weer achter het stuur gaan zitten.
oh zeker! en ik was ook nog aan het twijfelen over wel terugsturen of niet, maar toen ik vanmorgen de app opende en weer een foutmelding (een andere) zag (zie screenshot in mijn andere post) was ik er wel een beetje klaar mee.
En als je de stekker afknipt van je Zendure en die vast aansluit (volgens de handleiding van Zendure), dan is het ook een professionele, vaste batterij geworden :+
Die opstelling had ik al met de 2400AC ;)

  • Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:52
Tosti Ham-Kaas245 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:15:
Om de discussie te sluiten en de verwarring weg te nemen heb ik de vraag m.b.t. de procedure voor het uitzetten van de omvormer voorgelegd aan Zendure. Zie hieronder het antwoord:

[Afbeelding]
Welke vraag heb je ze gestuurd? Ai praat je namelijk naar de mond en is een echte ja knikker.

Half jaar geleden toen de zelfde discussie speelde (toen met de gewone ac) was het antwoord precies andersom.

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | 450x Nera | Home Assistant


  • Tosti Ham-Kaas245
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:09
Acidrain schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:40:
[...]

Welke vraag heb je ze gestuurd? Ai praat je namelijk naar de mond en is een echte ja knikker.

Half jaar geleden toen de zelfde discussie speelde (toen met de gewone ac) was het antwoord precies andersom.
Ik heb ze gewezen op de inconsistentie op de procedure m.b.t. het uitschakelen van de omvormer in de gebruiksaanwijzing en daarbij verwezen naar de hoofdstukken 4 en 11.1. Daarop is dit antwoord gekomen.


EDIT: voor mij is het belangrijk over de juiste werkwijze te beschikken. Omdat ik op dit moment vaak de avond en nacht niet overbrug met een 2400AC+ en AB3000L heb ik een extra AB3000L aangeschaft voor een prijs die ik niet kon laten passeren (409 euro). Wil de uitbreiding uiteraard veilig uitvoeren...

[ Voor 22% gewijzigd door Tosti Ham-Kaas245 op 25-06-2026 12:55 ]


  • Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:47
Tosti Ham-Kaas245 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:47:
[...]

Ik heb ze gewezen op de inconsistentie op de procedure m.b.t. het uitschakelen van de omvormer in de gebruiksaanwijzing en daarbij verwezen naar de hoofdstukken 4 en 11.1. Daarop is dit antwoord gekomen.


EDIT: voor mij is het belangrijk over de juiste werkwijze te beschikken. Omdat ik op dit moment vaak de avond en nacht niet overbrug met een 2400AC+ en AB3000L heb ik een extra AB3000L aangeschaft voor een prijs die ik niet kon laten passeren (409 euro). Wil de uitbreiding uiteraard veilig uitvoeren...
Dit kun je toch heel snel zelf testen? Ik krijg de unit niet uitgezet met alleen de knop 6 sec indrukken, hij start dan vanzelf weer op. (tenzij er sinds de laatste update iets is veranderd, dat heb ik nog niet geprobeerd).

  • Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:52
Tosti Ham-Kaas245 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:47:
[...]

Ik heb ze gewezen op de inconsistentie op de procedure m.b.t. het uitschakelen van de omvormer in de gebruiksaanwijzing en daarbij verwezen naar de hoofdstukken 4 en 11.1. Daarop is dit antwoord gekomen.


EDIT: voor mij is het belangrijk over de juiste werkwijze te beschikken. Omdat ik op dit moment vaak de avond en nacht niet overbrug met een 2400AC+ en AB3000L heb ik een extra AB3000L aangeschaft voor een prijs die ik niet kon laten passeren (409 euro). Wil de uitbreiding uiteraard veilig uitvoeren...
Dit was het antwoord toen.

Toen de 2400ac maar zelfde inconsistentie in de handleiding als bij de plus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qplbPoEfsb1oZ_BcHy6j6WmfGwQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ynXlM5LuKotR0atx162730md.png?f=fotoalbum_large

Persoonlijk denk ik nu dat het geen bal uitmaakt en dat Zendure het zelf ook niet meer weet. Belangrijk is denk ik dat je zeker moet weten dat hij echt uit staat voordat je de accu los trekt en ik zou geen stekker trekken under load

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | 450x Nera | Home Assistant


  • Tosti Ham-Kaas245
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:09
Jef61 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:03:
[...]

Dit kun je toch heel snel zelf testen? Ik krijg de unit niet uitgezet met alleen de knop 6 sec indrukken, hij start dan vanzelf weer op. (tenzij er sinds de laatste update iets is veranderd, dat heb ik nog niet geprobeerd).
Ja, testen kan, maar daar gaat het mij niet om. Beide procedures zullen werken. Ik wil niet testen met het risico de verkeerde werkwijze te hanteren met eventuele gevolgen van dien...

  • Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:47
Tosti Ham-Kaas245 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:11:
[...]

Ja, testen kan, maar daar gaat het mij niet om. Beide procedures zullen werken. Ik wil niet testen met het risico de verkeerde werkwijze te hanteren met eventuele gevolgen van dien...
Het voelde voor mij niet goed dat ik tijdens de reboot de stekker eruit moest trekken, daarom ben ik de handleiding (goed) gaan lezen en ben die methode gaan gebruiken. Wat mij betreft zou de handleiding de juiste moeten zijn, wat betreft garantie ed hou ik die liever aan.

  • RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:07
Ik heb een Zendure 800 plus. Maximale SoC op 90% ingesteld. Maar ik heb nu al een paar dagen achter elkaar dat ik hem toch op 100% SoC zie staan. Vandaag was er een sprong van 85% naar 100% in één keer. Iemand enig idee? (ik hebruik HA/Gielz)

[ Voor 4% gewijzigd door RaymondD op 25-06-2026 14:10 ]

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, Skoda Elroq

Acidrain schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:03:
[...]

Dit was het antwoord toen.

Toen de 2400ac maar zelfde inconsistentie in de handleiding als bij de plus.

[Afbeelding]

Persoonlijk denk ik nu dat het geen bal uitmaakt en dat Zendure het zelf ook niet meer weet. Belangrijk is denk ik dat je zeker moet weten dat hij echt uit staat voordat je de accu los trekt en ik zou geen stekker trekken under load
Ik dacht dat je er inmiddels klaar mee was. 🙂

Grappig dat ze aangeven dat de foutmelding automatisch verdwijnt. Zelf lees ik het meer als een status waarin het apparaat terechtkomt, en ook vanzelf weer uitkomt.

Tegelijkertijd spreken ze zichzelf ook tegen. Het apparaat schakelt daadwerkelijk uit: het display gaat uit en in de app verschijnt het apparaat als offline. Dat wijst er niet bepaald op dat er alleen sprake is van een tijdelijke foutmelding. Bovendien zeggen ze dat het apparaat niet uit kan terwijl er een AC-aansluiting aanwezig is, waarom zie ik dan na een tijdje offline in de app verschijnen, nadat ik de knop 6 seconden heb ingedrukt?

Zoals je zelf ook aangeeft, is het belangrijkste dat de accu in standby staat. Het lastige is alleen dat dit moeilijk te controleren is. De app loopt altijd iets achter en veel mensen gebruiken een eigen aansturing, waardoor er een automatisering door kan lopen.

Daarom ben ik er juist voorstander van om eerst het apparaat via de knop uit te schakelen en pas daarna de AC-stekker te verwijderen. Dat is bovendien een methode die gewoon in de handleiding staat beschreven. Dat jij er de voorkeur aan geeft om eerst de AC-aansluiting los te nemen, is natuurlijk jouw keuze.

Volgens mij zijn we als Tweakers juist het type mensen dat graag uitzoekt wat de technisch meest correcte en veiligste werkwijze is, in plaats van alleen te doen wat meestal goed lijkt te gaan.

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

Jef61 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:18:
[...]

Het voelde voor mij niet goed dat ik tijdens de reboot de stekker eruit moest trekken, daarom ben ik de handleiding (goed) gaan lezen en ben die methode gaan gebruiken. Wat mij betreft zou de handleiding de juiste moeten zijn, wat betreft garantie ed hou ik die liever aan.
Beide methoden staan in de handleiding.

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

RaymondD schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:07:
Ik heb een Zendure 800 plus. Maximale SoC op 90% ingesteld. Maar ik heb nu al een paar dagen achter elkaar dat ik hem toch op 100% SoC zie staan. Vandaag was er een sprong van 85% naar 100% in één keer. Iemand enig idee? (ik hebruik HA/Gielz)
Waarom zou je überhaupt de maximale SoC op 90% zetten? Bij 100% gaat hij de batterij kalibreren wat je nu dus nooit doet waardoor de SoC onbetrouwbaar word.

Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant

gielz schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:19:
[...]


Waarom zou je überhaupt de maximale SoC op 90% zetten? Bij 100% gaat hij de batterij kalibreren wat je nu dus nooit doet waardoor de SoC onbetrouwbaar word.
Beste is wel de batterij niet te lang op 100 procent te houden, vinden de cellen niet zo prettig. Zelf hanteer ik max anderhalf uur.

En tijdens kalibratie kan hij ineens van 85->100 springen.

Alles onder de 100 procent is een aanname, heeft te maken met onbalans in de cellen. Genoeg over te vinden in dit topic.

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless


  • a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 22:03
Jef61 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:03:
[...]

Dit kun je toch heel snel zelf testen? Ik krijg de unit niet uitgezet met alleen de knop 6 sec indrukken, hij start dan vanzelf weer op. (tenzij er sinds de laatste update iets is veranderd, dat heb ik nog niet geprobeerd).
Zou het van model en/of firmwareversie af kunnen hangen of 6sec de knop indrukken leidt tot 'standby' (observatie van @geert1992) of 'reboot' (jouw observatie), waardoor jullie allebei gelijk hebben?

Iemand anders schreef hier ook al eens dat de oudere niet-AC-modellen anders reageren op de knop.
a2aan schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:26:
[...]

Zou het van model en/of firmwareversie af kunnen hangen of 6sec de knop indrukken leidt tot 'standby' (observatie van @geert1992) of 'reboot' (jouw observatie), waardoor jullie allebei gelijk hebben?

Iemand anders schreef hier ook al eens dat de oudere niet-AC-modellen anders reageren op de knop.
Zelf ook een hyper gehad, werkte het ook gewoon bij;).

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless


  • Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:47
a2aan schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:26:
[...]

Zou het van model en/of firmwareversie af kunnen hangen of 6sec de knop indrukken leidt tot 'standby' (observatie van @geert1992) of 'reboot' (jouw observatie), waardoor jullie allebei gelijk hebben?

Iemand anders schreef hier ook al eens dat de oudere niet-AC-modellen anders reageren op de knop.
Dat zou kunnen, geen idee. Hier een 2400+. Zojuist nog eens getest, knop 6 sec ingedrukt tot lange piep. Linkse lampje gaat rood knipperen en wifi lampje blijft aan, na een minuutje ofzo weer volledig up en running. Dat ziet er voor mij uit als een reboot, geen shutdown. Maar goed ieder zijn manier van uitzetten dan ;)

  • Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:52
Jef61 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:38:
[...]

Dat zou kunnen, geen idee. Hier een 2400+. Zojuist nog eens getest, knop 6 dec ingedrukt tot lange piep. Linkse lampje gaat rood knipperen en wifi lampje blijft aan, na een minuutje ofzo weer volledig up en running. Dat ziet er voor mij uit als een reboot, geen shutdown. Maar goed ieder zijn manier van uitzetten dan ;)
Je hebt helemaal gelijk, zojuist getest met de gewone ac en de plus. 6 seconden indrukken en verder alleen wachten geen kabel aangeraakt. Beide schieten in error te zien in de Zendure app, beide gaan geen moment offline beide starten op een gegeven moment opnieuw op en beide staan daarna weer vrolijk op te laden.

Het apparaat kan niet uitgezet worden zonder dat je stekker er uit trekt (in welke volgorde dan ook).
edit:
Tijdens het tonen van de error zegt hij ook dat hij standby staat.

[ Voor 4% gewijzigd door Acidrain op 25-06-2026 14:51 ]

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | 450x Nera | Home Assistant

Acidrain schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:48:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, zojuist getest met de gewone ac en de plus. 6 seconden indrukken en verder alleen wachten geen kabel aangeraakt. Beide schieten in error te zien in de Zendure app, beide gaan geen moment offline beide starten op een gegeven moment opnieuw op en beide staan daarna weer vrolijk op te laden.

Het apparaat kan niet uitgezet worden zonder dat je stekker er uit trekt (in welke volgorde dan ook).
edit:
Tijdens het tonen van de error zegt hij ook dat hij standby staat.
Welke firmware draai jij? Zal het bij thuiskomst van de vakantie nogmaals testen, maar met .19 zag ik het display uitgaan, en het apparaat offline gaan, en ook daadwerkelijk uit blijven.

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless


  • Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:52
geert1992 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:04:
[...]

Welke firmware draai jij? Zal het bij thuiskomst van de vakantie nogmaals testen, maar met .19 zag ik het display uitgaan, en het apparaat offline gaan, en ook daadwerkelijk uit blijven.
V2.0.0 op beide momenteel. Toen wij eerder deze discussie hadden ergens in maart had ik de laatste firmware die toen beschikbaar was met het zelfde resultaat.

Wat ik vooral vervelend vind aan deze discussie is dat iedereen (okee niet iedereen maar wel velen) maar wat roept en mij voornamelijk voor gek verklaart of te kakken zet terwijl ik alleen maar zeg wat Zendure daadwerkelijk in zn handleiding heeft staan (tenminste de variant die ik gevonden had) |:( of wat ik daadwerkelijk zelf constateert door terplekke te testen.

Laten we het gewoon gezellig houden en niet op de man spelen.
Dit laatste is overigens in het algemeen en niet persoonlijk naar jou @geert1992

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | 450x Nera | Home Assistant


  • ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:20
Zonder de handleiding te lezen (uiteraard) heb ik m'n sf2400ac in het verleden 2x helemaal uit gezet.
De tweede keer netjes de knop 6 sec ingedrukt, display ging uit, stekker eruit en ie was dood.
Maar de eerste keer was het inderdaad een reboot. Na 6 sec ging ie even uit maar ook meteen weer aan.
Pas toen ik eerst de stekker eruit trok en weer de knop 6 sec indrukte, ging ie echt uit.
Magisch spul hoor ...

One cookie a day keeps the doctor away !

Acidrain schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:19:
[...]

V2.0.0 op beide momenteel. Toen wij eerder deze discussie hadden ergens in maart had ik de laatste firmware die toen beschikbaar was met het zelfde resultaat.

Wat ik vooral vervelend vind aan deze discussie is dat iedereen (okee niet iedereen maar wel velen) maar wat roept en mij voornamelijk voor gek verklaart of te kakken zet terwijl ik alleen maar zeg wat Zendure daadwerkelijk in zn handleiding heeft staan (tenminste de variant die ik gevonden had) |:( of wat ik daadwerkelijk zelf constateert door terplekke te testen.

Laten we het gewoon gezellig houden en niet op de man spelen.
Dit laatste is overigens in het algemeen en niet persoonlijk naar jou @geert1992
Als je het gevoel had dat ik het persoonlijk maakte, dan wil ik me daarvoor excuseren. Dat was niet mijn intentie. Voor mijn gevoel bleef ik juist redelijk en legde ik vooral uit waarom ik de volgorde van de procedure omdraai.

Volgens mij zijn beide handelingen terug te vinden in de handleiding en is voor beide iets te zeggen.

Wat ik wél met zekerheid kan zeggen, omdat ik het zelf getest heb (en daar zelfs een filmpje van heb), is dat de 2400 AC(op 1.19) met mijn methode daadwerkelijk eerst standby gaat en vervolgens offline gaat. Dat is voor mij de reden geweest om die volgorde logisch te vinden, en waarom ik mijn punt probeer te maken.

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless


  • Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:01
Acidrain schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:19:
[...]

V2.0.0 op beide momenteel. Toen wij eerder deze discussie hadden ergens in maart had ik de laatste firmware die toen beschikbaar was met het zelfde resultaat.

Wat ik vooral vervelend vind aan deze discussie is dat iedereen (okee niet iedereen maar wel velen) maar wat roept en mij voornamelijk voor gek verklaart of te kakken zet terwijl ik alleen maar zeg wat Zendure daadwerkelijk in zn handleiding heeft staan (tenminste de variant die ik gevonden had) |:( of wat ik daadwerkelijk zelf constateert door terplekke te testen.

Laten we het gewoon gezellig houden en niet op de man spelen.
Dit laatste is overigens in het algemeen en niet persoonlijk naar jou @geert1992
Als ik die indruk heb gewekt: ook niet mijn intentie en alleen maar goed dat we hier onze verschillende ervaringen delen. Het is op zijn zachtst gezegd bijzonder dat -en we zijn niet helemaal onbelezen hier- de methode vragen oproept, multi-interpretabel is én bij verschillende gebruikers verschillende ervaringen geeft.

  • Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:30
Acidrain schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:48:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, zojuist getest met de gewone ac en de plus. 6 seconden indrukken en verder alleen wachten geen kabel aangeraakt. Beide schieten in error te zien in de Zendure app, beide gaan geen moment offline beide starten op een gegeven moment opnieuw op en beide staan daarna weer vrolijk op te laden.

Het apparaat kan niet uitgezet worden zonder dat je stekker er uit trekt (in welke volgorde dan ook).
edit:
Tijdens het tonen van de error zegt hij ook dat hij standby staat.
Dit is ook mijn ervaring welke ik een paar dagen geleden al melde op het forum.

Zoals zendure nu ook in de mail zegt, eerst stekker eruit dan de solarflow daadwerkelijk uitzetten, je kan hem niet uitzetten zonder de stekker er uit te halen.

  • meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:12
Gyrolion schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:30:
[...]

Dit is ook mijn ervaring welke ik een paar dagen geleden al melde op het forum.

Zoals zendure nu ook in de mail zegt, eerst stekker eruit dan de solarflow daadwerkelijk uitzetten, je kan hem niet uitzetten zonder de stekker er uit te halen.
Met mijn Sf800plus heb ik dezelfde ervaring, maar hoe kan het dan toch dat ik in dit topic andere procedures voorbij zie komen? Ik verbaas me er echt over. Zijn er van hetzelfde product verschillende revisies op de markt? Maakt men gebruik van oudere firmware? Etc.

  • Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:52
meesje schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:09:
[...]

Met mijn Sf800plus heb ik dezelfde ervaring, maar hoe kan het dan toch dat ik in dit topic andere procedures voorbij zie komen? Ik verbaas me er echt over. Zijn er van hetzelfde product verschillende revisies op de markt? Maakt men gebruik van oudere firmware? Etc.
In het kort: Zendure heeft in 1 en de zelfde handleiding 2 tegenstrijdige manieren staan en ook de helpdesk van Zendure geeft tegenstrijdige adviezen.

Conclusies die ik er ondertussen uit getrokken heb:
De instructie geldt voor alle Hypers/Solarflows (aanname van mijn kant, pin me er niet op vast).
Dat je een combinatie moet doen van de 6 seconden en stekker trekken in welke volgorde dan ook.
Je niet onder zware belasting de stekker er uit moet trekken.
Je zeker moet weten dan de unit uit staat voor je hem los trekt van de bovenste accu.

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | 450x Nera | Home Assistant


  • Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:47
Acidrain schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:20:
[...]

In het kort: Zendure heeft in 1 en de zelfde handleiding 2 tegenstrijdige manieren staan en ook de helpdesk van Zendure geeft tegenstrijdige adviezen.

Conclusies die ik er ondertussen uit getrokken heb:
De instructie geldt voor alle Hypers/Solarflows (aanname van mijn kant, pin me er niet op vast).
Dat je een combinatie moet doen van de 6 seconden en stekker trekken in welke volgorde dan ook.
Je niet onder zware belasting de stekker er uit moet trekken.
Je zeker moet weten dan de unit uit staat voor je hem los trekt van de bovenste accu.
Nou ja, één van de twee klopt gewoon niet want hij gaat niet uit (bij mij) bij deze methode:
Shutdown Procedure: Before removing the SolarFlow 2400 AC+, press and hold the button for 6 seconds to turn off the device, and disconnect all power cables for safety.

Maar ik begrijp dat hierover al veel discussie geweest is, dat heb ik even gemist :)

  • Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:52
Jef61 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:34:
[...]

Nou ja, één van de twee klopt gewoon niet want hij gaat niet uit (bij mij) bij deze methode:
Shutdown Procedure: Before removing the SolarFlow 2400 AC+, press and hold the button for 6 seconds to turn off the device, and disconnect all power cables for safety.

Maar ik begrijp dat hierover al veel discussie geweest is, dat heb ik even gemist :)
Beide manieren werken als je ze goed uitvoert. Zojuist de @geert1992 manier bij de plus getest en hij gaat wel uit als je 6 seconden drukt en dan de stekker trekt. Hier moet niet te lang tussen zitten want als hij eenmaal opnieuw is gestart en je trekt dan de stekker blijft hij aan totdat je opnieuw die 6seconden drukt.
Als je alleen 6 seconden drukt herstart hij uiteindelijk en blijft hij aan.
Als je alleen stekker trekt blijft hij ook aan.

Als je eerst de stekker trekt en daarna 6 seconden drukt gaat hij ook uit. Hierbij maakt het niet uit hoeveel tijd er tussen zit. Echter moet je geen stekker trekken als de omvormer volle bak draait. Je zal hem dan eerst op een andere manier in standby moeten krijgen.

Welke manier men wil gebruiken is net waar je je prettig bij voelt.

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | 450x Nera | Home Assistant


  • doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:34
Vraagje: ik heb 3 bestaande torentjes van 800 plus en ieder een uitbreidingsbatterij (ab2000x). Deze staan ieder op een bestaande groep. Nu wil ik er nog een 800 plus bij zetten op een andere bestaande groep, zonder uitbreidingsbatterij. Nu zie ik dat het vermogen zich gelijkmatig verdeeld over de omvormers en werken ze synchroon. Hoe gedraagt het zich qua ontladen voor die ene unit ? Het doel is om pieken met laden en ontladen op te vangen, maar ik vraag me dan af of die eerder leeg is ( in de tijd) of dat hij dat ontlaadvermogen dan in naar verhouding regelt?

Ik hoop dat het te volgen is wat ik bedoel

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V148) - 4,7 kWp panelen


  • Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:52
doobieters schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 20:53:
Vraagje: ik heb 3 bestaande torentjes van 800 plus en ieder een uitbreidingsbatterij (ab2000x). Deze staan ieder op een bestaande groep. Nu wil ik er nog een 800 plus bij zetten op een andere bestaande groep, zonder uitbreidingsbatterij. Nu zie ik dat het vermogen zich gelijkmatig verdeeld over de omvormers en werken ze synchroon. Hoe gedraagt het zich qua ontladen voor die ene unit ? Het doel is om pieken met laden en ontladen op te vangen, maar ik vraag me dan af of die eerder leeg is ( in de tijd) of dat hij dat ontlaadvermogen dan in naar verhouding regelt?

Ik hoop dat het te volgen is wat ik bedoel
Zelf geen ervaring mee maar meende hier gelezen te hebben dat HEMS het evenredig over 4 verdeeld totdat die kleinere leeg is dan wordt het evenredig over 3 verdeeld. Geen idee of dat met de laatste versie van HEMS nog zo is.

Wil je het slimmer sturen moet je al naar HA. Zie voor info andere topic daarvoor.

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | 450x Nera | Home Assistant

Pagina: 1 ... 272 273 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.

Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.

Heb je een 2400? Check dan even Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren