• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:29

StarWing

Huh ?!?

Sinds de update van HEMS en de bijhorende firmware gaat er toch eea mis bij mij.

Afgelopen weekend stopte de AC2400 ineens met laden overdag, terwijl de SoC rond de 80% was. Deze ochtend was de batterij volledig leeg, maar vertikte hij het om te beginnen laden. Op dat moment kan ik de batterij nog gewoon benaderen via de app of via Gielz, maar zowel de batterij laten laden via Gielz of de app werkt niet. Enkel na een complete herstart van de batterij schiet deze terug in gang en start het laden.

Nog iemand met dit probleem?

Page intentionally left blank.


  • ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Gramser schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:39:
Plus, je moet écht wel flinke capaciteit hebben om er een dag lang je WP op te laten draaien. Een koude mistige dag trekt je PIB-tje zo leeg hoor.
Yep. Eerste week van dit jaar zat mijn pomp (r290) zo tussen de 1000 en 1500 watt continu. Snachts natuurlijk wat hoger.
Met 1500 watt en evt nog een DHW run tussendoor (met vervolgens weer bijbenen op de verwarming) ga je toch wel richting de 20kW capacteit.
Ik heb 1x 20+kW zonne opbrengst gezien in de periode december-januari (6kW solar)

En in tegenstelling tot de zomer , liggen de prijzen vaak 'snachts het laagst, en moet je het dus van inkoop hebben. Dat is sowieso minder rendabel na einde salderen, en met de zeer beperkte fluctuatie die ik zit is dat letterlijk geld weg gooien als je snachts je batterij vol zou gooien bovenop het gebruik van je warmtepomp gedurende de nacht.

WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW


  • Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:14
@StarWing Doet denken aan de issues die @Devke en ik hebben ervaren, met het bevriezen van de batterij. Gebruikje toevallig ook de @gast777 -proxy? Of werk je alleen met Gielz? Hoe heb je je wifi aangesloten?

  • Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:14
ctrl-tab schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:51:
[...]

Yep. Eerste week van dit jaar zat mijn pomp (r290) zo tussen de 1000 en 1500 watt continu. Snachts natuurlijk wat hoger.
Met 1500 watt en evt nog een DHW run tussendoor (met vervolgens weer bijbenen op de verwarming) ga je toch wel richting de 20kW capacteit.
Ik heb 1x 20+kW zonne opbrengst gezien in de periode december-januari (6kW solar)

En in tegenstelling tot de zomer , liggen de prijzen vaak 'snachts het laagst, en moet je het dus van inkoop hebben. Dat is sowieso minder rendabel na einde salderen, en met de zeer beperkte fluctuatie die ik zit is dat letterlijk geld weg gooien als je snachts je batterij vol zou gooien bovenop het gebruik van je warmtepomp gedurende de nacht.
Je bedoelt qua opbrengst natuurlijk kWh - maar ik snap je. De winter is gewoon compleet omgekeerd. Overcapaciteit qua solar heb je dan nagenoeg niet. Waarmee je batterijen niet gauw gunstig worden gevuld...

  • bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:51
Morgen historisch hoge prijzen op de day ahead markt. Ik durf nog niet de automatische modus via HEMS 2.0 aan te zetten. Maar: blij met m'n batterij.

[ Voor 47% gewijzigd door bert pit op 23-06-2026 13:06 ]

Aiaiai... zeker met AI gedaan


  • Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:15
Polvo176 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:35:
[...]

Ja, dat is het mooie theoretische verhaal, maar afgelopen winter heb ik geconstateerd dat de prijzen op een uitzondering na vrij vlak zijn tussen 25 en 31 cent per kWh, daar valt geen droogbrood mee te verdienen.
Als je voor 25 cent laad met 20% laadverliezen kost een kWh je zelfs meer dan 31 cent
Daar heb je weer een heel goed punt.

Dan zorgt bij mij voor veel twijfel tussen de SF 3000 Mix AC+ of SF 2000 AC+ met 2,88 uitbreiding (8kWh vs 5,28kWh). In de zomer krijg ik de 8kWh wel vol met 10 zonnepanelen, maar in de winter doet de extra capaciteit weinig.

  • ferno
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:45

ferno

**********

Hi,

Even een vraag (eigenlijk twee).

Ik heb sinds een paar maanden een Zendure SolarFlow 2400 AC Plus met twee AB3000L-units.
Ik maak gebruik van een Zendure P1-meter en heb een HEMS-energiesysteem ingesteld.

Nu wil ik graag mijn oude Growatt-omvormer (ja, die heeft wifi etc., maar is al 15 jaar oud) en de 19 zonnepanelen die op het dak liggen ook in mijn HEMS kunnen zien. Dit omdat ik graag wil dat Zenki of de Expert-modus rekening houdt met de teruglevering van zonne-energie in relatie tot de energieprijs.

Hoe zou ik mijn Growatt (uit mijn hoofd een Growatt MTL3600) kunnen integreren in de Zendure HEMS? Ik heb nu een (helaas slecht werkende) Growatt-integratie in Home Assistant en op de groep waar de zonnepanelen op zitten een kWh-meter met een S0-poort; deze lees ik uit met een Youless. Ik weet niet of daar eventueel een workaround voor bestaat?

Mijn tweede vraag is als volgt:

Ik heb nu tijdelijk de SolarFlow in de huiskamer op een bestaande, licht belaste groep aangesloten en deze gelimiteerd op 800 W. Maar zodra ik mijn schuur heb opgeruimd, verhuist de SolarFlow naar de schuur. Daar heb ik tijdens mijn verbouwing en de aansluiting van mijn EASEE-laadpaal een 3-fasegroep voor de laadpaal en een extra dedicated groep voor de schuur laten aanleggen. Op die groep van de schuur zit nu dus alleen een stopcontact en een lamp.

Daar wil ik de SolarFlow dan op gaan aansluiten. Kan ik dan, ondanks dat er een lamp op zit die af en toe aan gaat, de capaciteit van de SolarFlow verhogen (ik wil naar zo’n 1880 W)? Of is het zo strikt dat er echt niets anders op die groep mag zitten dan de SolarFlow?

640K Should be enough for everyone! ;) Bill Gates


  • jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:47
ferno schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:36:
Hi,

Even een vraag (eigenlijk twee).

Ik heb sinds een paar maanden een Zendure SolarFlow 2400 AC Plus met twee AB3000L-units.
Ik maak gebruik van een Zendure P1-meter en heb een HEMS-energiesysteem ingesteld.

Nu wil ik graag mijn oude Growatt-omvormer (ja, die heeft wifi etc., maar is al 15 jaar oud) en de 19 zonnepanelen die op het dak liggen ook in mijn HEMS kunnen zien. Dit omdat ik graag wil dat Zenki of de Expert-modus rekening houdt met de teruglevering van zonne-energie in relatie tot de energieprijs.

Hoe zou ik mijn Growatt (uit mijn hoofd een Growatt MTL3600) kunnen integreren in de Zendure HEMS? Ik heb nu een (helaas slecht werkende) Growatt-integratie in Home Assistant en op de groep waar de zonnepanelen op zitten een kWh-meter met een S0-poort; deze lees ik uit met een Youless. Ik weet niet of daar eventueel een workaround voor bestaat?

Mijn tweede vraag is als volgt:

Ik heb nu tijdelijk de SolarFlow in de huiskamer op een bestaande, licht belaste groep aangesloten en deze gelimiteerd op 800 W. Maar zodra ik mijn schuur heb opgeruimd, verhuist de SolarFlow naar de schuur. Daar heb ik tijdens mijn verbouwing en de aansluiting van mijn EASEE-laadpaal een 3-fasegroep voor de laadpaal en een extra dedicated groep voor de schuur laten aanleggen. Op die groep van de schuur zit nu dus alleen een stopcontact en een lamp.

Daar wil ik de SolarFlow dan op gaan aansluiten. Kan ik dan, ondanks dat er een lamp op zit die af en toe aan gaat, de capaciteit van de SolarFlow verhogen (ik wil naar zo’n 1880 W)? Of is het zo strikt dat er echt niets anders op die groep mag zitten dan de SolarFlow?
Die Growatt inverter kun je alleen zien in je Zendure app als je hem gaat meten met een Zendure CT meter. Dus installatie in meterkast.

Wat die solarflow betreft - dat is een beetje een eigen afweging. Persoonlijk zou ik er geen enkele moeite mee hebben om zoiets te zetten op een groep waar nog een lampje oid brandt, maar officieel wordt het niet geadviseerd. Als je er zeker van bent dat jij de enige bent die daar over gaat, waarom niet?

  • StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:29

StarWing

Huh ?!?

@Gramser , ik gebruik de officiele app van Zendure voor de aansturing, Gielz gebruik ik als monitoring (en als test om te forceren met HEMS uit). De Proxy gebruik ik niet aangezien ik maar 1 set batterijen heb.

Aan de wifi is de laatste maanden niets veranderd in huis, het probleem is al dan niet toevallig begonnen na de HEMS/firmware update van afgelopen week. Daarvoor werkte het eigenlijk perfect.

De bridge, batterij, en P1 meter staan op 1m van elkaar, er zijn 2 Unifi access points op 3 a 4m afstand. Er is geen wijziging gedaan aan de wifi setup, noch mijn netwerk. De P1 blijft gewoon goed functioneren op dat moment, alsook is de batterij gewoon benaderbaar via de app of REST.

Page intentionally left blank.


  • Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13:06
koboy schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:44:
[...]

En het jaar daarvoor was de spread groter en had het wel zin.....
Ja maar die spread zal steeds meer afvlakken niet alleen omdat wij als particulieren massaal batterijen kopen maar vooral omdat er grote commerciële batterij parken worden gebouwd.
Het vlakke tarief van afgelopen winter was daar al een voorbode van en zal binnen afzienbare tijd ook in de zomer merkbaar zijn.

  • casper4253
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:05
StarWing schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:48:
Sinds de update van HEMS en de bijhorende firmware gaat er toch eea mis bij mij.

Afgelopen weekend stopte de AC2400 ineens met laden overdag, terwijl de SoC rond de 80% was. Deze ochtend was de batterij volledig leeg, maar vertikte hij het om te beginnen laden. Op dat moment kan ik de batterij nog gewoon benaderen via de app of via Gielz, maar zowel de batterij laten laden via Gielz of de app werkt niet. Enkel na een complete herstart van de batterij schiet deze terug in gang en start het laden.

Nog iemand met dit probleem?
Hier soort gelijk issue,

Ik gebruik aangepaste modus omdat TOU niet werkt, Maar merk regelmatig dat hij niet gaat laden terwijl alles goed is in gesteld. Herstarten van de unit is het enigste dat werkt. Voor Hems 2.0 had ik dit issue niet.
StarWing schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:48:
Sinds de update van HEMS en de bijhorende firmware gaat er toch eea mis bij mij.

Afgelopen weekend stopte de AC2400 ineens met laden overdag, terwijl de SoC rond de 80% was. Deze ochtend was de batterij volledig leeg, maar vertikte hij het om te beginnen laden. Op dat moment kan ik de batterij nog gewoon benaderen via de app of via Gielz, maar zowel de batterij laten laden via Gielz of de app werkt niet. Enkel na een complete herstart van de batterij schiet deze terug in gang en start het laden.

Nog iemand met dit probleem?
1 van de batterijen vanmorgen hier had ook een zetje nodig. Starte niet met laden. Ik zag geen issues in gielz of de proxy. Ik heb de omvorner ff een keer van de stapel gehaald. Je weet maar nooit 🙈. Nog geen actie. Goedkoopste uren in gielz nog een x geactiveerd en daar ging hij heen. Ik had daarvoor wel een soort van SoC correctie gehad leek op de kWh meter. Kan ook kloppen want die was 6%.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.


  • koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:35

koboy

Heb een idee voor een icon

Polvo176 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:07:
[...]

Ja maar die spread zal steeds meer afvlakken niet alleen omdat wij als particulieren massaal batterijen kopen maar vooral omdat er grote commerciële batterij parken worden gebouwd.
Het vlakke tarief van afgelopen winter was daar al een voorbode van en zal binnen afzienbare tijd ook in de zomer merkbaar zijn.
Het financiële model achter de accu farms is identiek aan dat van de thuisaccu. Ook zij hebben simpelweg te maken met een RTE van 80-85%.

Afgelopen winter was de prijs relatief vlak doordat we een zachte prut winter hebben gehad, met voldoende continuïteit in wind en relatief goedkoop gas.
De accu farms zullen voor een deel de gasturbines uit de markt drukken, maar de prijs zal niet veel lager worden. Alleen wanneer de gasturbines ook moeten bijspringen zal de prijs nog hoger worden omdat de vaste- en opstartkosten omgeslagen moeten worden over minder draaiuren.

Als die accu farms echt invloed hadden, hadden we niet de afgelopen dagen van die extreme prijs pieken gehad. Zeker omdat er recent weer een aantal opgeleverd zijn.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!


  • casper4253
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:05
Devke schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:55:
[...]

1 van de batterijen vanmorgen hier had ook een zetje nodig. Starte niet met laden. Ik zag geen issues in gielz of de proxy. Ik heb de omvorner ff een keer van de stapel gehaald. Je weet maar nooit 🙈. Nog geen actie. Goedkoopste uren in gielz nog een x geactiveerd en daar ging hij heen. Ik had daarvoor wel een soort van SoC correctie gehad leek op de kWh meter. Kan ook kloppen want die was 6%.
weet iemand of het ook mogelijk is om hem op afstand te herstarten? Want was er gelukkig iemand thuis om het even te herstarten.

  • Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:14
Ik heb daar nog geen methode van gezien die altijd werkt, ben ik bang...

  • Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:06

Mimiix

Professioneel Prutser

@gielz @raven22 Om terug te komen op de PV die wegvalt als hij bijna vol is: Ik denk dat dit een bug is in de BMS. Zodra ik namelijk het vermogen op -1000 zet, gaat hij 1000w terugleveren aan het huis en laad ie vervolgens de batterij op met de "rest":

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dVP2yPIzsYPRE-EoeiXjDOSpSlw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/evLrtHsPb2mTpJKSn6aInovo.png?f=fotoalbum_large

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB


  • a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Nu online
koboy schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:01:
Het financiële model achter de accu farms is identiek aan dat van de thuisaccu. Ook zij hebben simpelweg te maken met een RTE van 80-85%.
Ja, maar omdat accufarms (hoop ik) een hogere RTE en/of een lagere afschrijving per kWh hebben, zullen zij met kleinere spreads rendabel zijn dan thuisaccu's, en daardoor de spreads nóg kleiner maken. Met je thuisaccu mag je de kruimels opruimen, wat er dus structureel steeds minder zullen worden. En af en toe (met bijzondere weersomstandigheden) zal er een grote brok blijven liggen voor je thuisaccu, maar ook die zullen steeds (meer) door de accufarms worden opgegeten.

Ik denk dat je thuisaccu vooral nuttig is om je eigenverbruik te verhogen, omdat je voor alles wat je achter de meter kan houden geen marge (voor de energieboer) en belasting hoeft in te leveren. Ik heb bewust een vrij bescheiden installatie aangeschaft, zou het mooi vinden als ik daarvan de komende jaren enkele tientallen procenten 'terugverdien', en voor de rest is het een vrij duur noodstroomapparaat, en toch ook wel een beetje een hobby.

  • Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:02
lexuzu schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:35:
Hoe is het bij jullie AC2400+ in deze warme dagen met de temperatuur van de omvormer? Ik zie dat bij vol laden/ontladen deze oploopt tot maximaal 61 graden en daar ook nooit boven komt. Hij zal iets throttlen maar dat is nauwelijks te zien in het laden en ontladen.
Mijn log laat ook ~60 max zien. Ik kom er alleen niet achter of hij vandaag is gaan throttlen of niet, maar het is geen gekke temperatuur met dit weer.

Ben benieuwd naar komende dagen met de accu in een hete schuur.

  • bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:20
Gramser schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:39:
Plus, je moet écht wel flinke capaciteit hebben om er een dag lang je WP op te laten draaien. Een koude mistige dag trekt je PIB-tje zo leeg hoor.
Dat hoeft niet de hele dag te trekken. Alleen de duurste uren inkoop vermijden helpt je om het gemiddelde tarief te drukken. Moet het tarief wel voldoende spreiding hebben over een etmaal. Maar met een beetje wind gaat dat vlot.

Afgelopen winter viel het verschil vaak wat laag uit, ongeveer €0,08 tussen hoog en laag. Maar komende winter kan weer heel anders uitpakken. Zeker als er nog problemen zijn met de toelevering van LNG. Maar qua weer kan het er ook weer heel anders uitzien, zoals meer wind.

  • Bert2501
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:08
casper4253 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:15:
[...]

Hier soort gelijk issue,

Ik gebruik aangepaste modus omdat TOU niet werkt, Maar merk regelmatig dat hij niet gaat laden terwijl alles goed is in gesteld. Herstarten van de unit is het enigste dat werkt. Voor Hems 2.0 had ik dit issue niet.
Ik had ook problemen, in mijn geval met pv laden in eigen verbruiksmodus. Dit na installatie hems 2.0. Met ontladen werd wel het huisverbruik gevolgd, maar zodra er voldoende pv overschot was, werd er niet geladen. Op ha gezet, en werkte prima. Dag later hetzelfde. Vervolgens via ha ontladen tot ondergrens, bij mij 10%. Bovengrens was met ha al aangetikt. Toen functioneerde alles weet prima. Mogelijk was het onderste referentiepunt zoek.

  • Tom35
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 14:27
StarWing schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:48:
Sinds de update van HEMS en de bijhorende firmware gaat er toch eea mis bij mij.

Afgelopen weekend stopte de AC2400 ineens met laden overdag, terwijl de SoC rond de 80% was. Deze ochtend was de batterij volledig leeg, maar vertikte hij het om te beginnen laden. Op dat moment kan ik de batterij nog gewoon benaderen via de app of via Gielz, maar zowel de batterij laten laden via Gielz of de app werkt niet. Enkel na een complete herstart van de batterij schiet deze terug in gang en start het laden.

Nog iemand met dit probleem?
Heb hetzelfde voor gehad....1 keer dat die savonds is beginnen ontladen tegen 1200W zodat die smorgens volledig leeg was en was niet door verbruik maar effectief terug geleverd aan het net en 1 keer dat hij aan 1500w begon te laden. Ik heb dat gelinkt aan het open doen van de app van home assistant op mijn gsm. Ik heb de tweede keer die verknoping er uit gegooid en sindsdien geen problemen meer gehad. In draai hier op nom... en in home assistant had in zendure sdk gewoon om data op te volgen. Sindsdien de home assistant niet meer terug gekoppeld aan de batterijen, ik ga wachten tot het wat minder warm wordt of zelfs deze winter.

  • MalleEppie71
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05:05
Een losse AB3000X via Marcmax.de nu voor 553 incl BTW en verzending. Dat scheelt wel fors met de Nederlandse leveranciers.

Ik lees wel dat DHL soms moeilijk doet en je ‘m dan mag ophalen in Zaltbommel. Iemand een recente ervaring met het bestellen van een batterij uit het buitenland?

  • koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:35

koboy

Heb een idee voor een icon

a2aan schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:57:
[...]

Ja, maar omdat accufarms (hoop ik) een hogere RTE en/of een lagere afschrijving per kWh hebben, zullen zij met kleinere spreads rendabel zijn dan thuisaccu's, en daardoor de spreads nóg kleiner maken. Met je thuisaccu mag je de kruimels opruimen, wat er dus structureel steeds minder zullen worden. En af en toe (met bijzondere weersomstandigheden) zal er een grote brok blijven liggen voor je thuisaccu, maar ook die zullen steeds (meer) door de accufarms worden opgegeten.

Ik denk dat je thuisaccu vooral nuttig is om je eigenverbruik te verhogen, omdat je voor alles wat je achter de meter kan houden geen marge (voor de energieboer) en belasting hoeft in te leveren. Ik heb bewust een vrij bescheiden installatie aangeschaft, zou het mooi vinden als ik daarvan de komende jaren enkele tientallen procenten 'terugverdien', en voor de rest is het een vrij duur noodstroomapparaat, en toch ook wel een beetje een hobby.
De aankoopprijs van de accu is geen input voor de prijsstelling. Het bepaalt alleen wanneer het break-even punt bereikt wordt, en wanneer de aandeelhouders (en dus bij een thuisaccu ook jij!) winst gaan maken over hun investering. Als particulier/hobbyist is een termijn van een jaar of 7 te overzien, aandeelhouders eisen eerder 3 jaar en dus hogere winsten per kWh.
Vergeet ook niet dat jij het gebouw al hebt staan, en dat een accu-farm die moet bouwen en dat een 10kV aansluiting ook niet gratis is....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!


  • Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:56

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik krijg nu een update voor mijn 2400AC+ van versie 2.0.0 naar 2.0.0… Gaan we maar even niet doen met de problemen van de afgelopen tijd haha.

9800X3D - RX 9700XT - 96GB DDR5 :+


  • raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:23
Misschien beetje off-topic
Ik heb nog een jaar een vast contract. Is er ergens een tool (mag in ha) die mij elke maand laat zien wat ik kwijt geweest zou zijn indien in een dynamisch contract had?

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200


  • Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
raven22 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 19:46:
Misschien beetje off-topic
Ik heb nog een jaar een vast contract. Is er ergens een tool (mag in ha) die mij elke maand laat zien wat ik kwijt geweest zou zijn indien in een dynamisch contract had?
Op jeroen.nl kan je dat met de export van je P1 meter. Maar bedenk wel, resultaten uit het verleden...
Zoals vandaag en morgen met gigantische tarieven in de avond. Dat kan je nooit uit gegevens uit het verleden halen.

  • MrSweety66
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:43
Hee, ik krijg zojuist een foutcode:6 dsp communicatiestoornis. Neem contact op met klantenservice.

Iemand enig idee?

(Nu maar uitzoeken hoe ik de klantenservice kan vinden)

  • jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:47
MrSweety66 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:00:
Hee, ik krijg zojuist een foutcode:6 dsp communicatiestoornis. Neem contact op met klantenservice.

Iemand enig idee?

(Nu maar uitzoeken hoe ik de klantenservice kan vinden)
Wat voor apparaat?

  • Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
MrSweety66 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:00:
Hee, ik krijg zojuist een foutcode:6 dsp communicatiestoornis. Neem contact op met klantenservice.

Iemand enig idee?

(Nu maar uitzoeken hoe ik de klantenservice kan vinden)
Heb ik laatst ook gehad. Ze waren er mee bezig en zou binnen 3 dagen iets horen. Dat is nu 7 dagen geleden.

Heb de boel uitgezet en de volgende dag weer opnieuw opgestart. Alles deed het weer goed en is niet terug gekomen. Heb de minimum soc nu wel op 10% gezet. Hij viel hier ruim onder 5% en de volgende dag ging hij weer opladen tot 7% en daarna was het weer goed.

  • MrSweety66
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:43
Sorry, SF2400 Pro met 3x AB3000L. Staat op eigen groep en ont/laad op 2400W.

P1 is van Zendure.

Staat in storing vanaf 12:15u en laad nu constant met 1031W…

[ Voor 3% gewijzigd door MrSweety66 op 23-06-2026 20:39 ]


  • Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Iemand al iets gehoord van het transportbedrijf dat de 2400ACs op zou komen halen? Ik had vandaag en donderdag aangegeven als opties, maar nog niets gehoord. Niet dat ik het erg vind, met 1,10€ morgenavond....

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC


  • Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
MrSweety66 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:38:
[...]

Sorry, SF2400 Pro met 3x AB3000L. Staat op eigen groep en ont/laad op 2400W.

P1 is van Zendure.

Staat in storing vanaf 12:15u en laad nu constant met 1031W…
Ik zou de boel uitzetten door knop ingedrukt houden en dan de stekker eruit.

[ Voor 12% gewijzigd door Pakhaas op 23-06-2026 20:45 ]


  • MrSweety66
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:43
Pakhaas schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:18:
[...]

Heb ik laatst ook gehad. Ze waren er mee bezig en zou binnen 3 dagen iets horen. Dat is nu 7 dagen geleden.

Heb de boel uitgezet en de volgende dag weer opnieuw opgestart. Alles deed het weer goed en is niet terug gekomen. Heb de minimum soc nu wel op 10% gezet. Hij viel hier ruim onder 5% en de volgende dag ging hij weer opladen tot 7% en daarna was het weer goed.
Dank voor tip. Min SoC staat bij mij op 10% (conform advies handleiding).

  • MrSweety66
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:43
Pakhaas schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:44:
[...]

Ik zou de boel uitzetten door knop ingedrukt houden en dan de stekker eruit.
Ok, knop 6sec ingedrukt, daarna werkschakelaar uit en plug uit SF2400Pro.

Display blijft aan met rood knipperend Powersymbool, oplaadstatus batterij en wifi- symbool. Nu 5min later blijft dit nog steeds aan. Ik laat het maar even een uurtje af wat zo staan. :?

Edit: trouwens, de accu staat buiten in een tuinhuis. Koelvinnen achterzijde voelen lauw aan, niet over/verhit of zo. P1 van Zendure werkt goed, wifi is stabiel…..

[ Voor 15% gewijzigd door MrSweety66 op 23-06-2026 21:03 ]


  • Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
MrSweety66 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:54:
[...]

Ok, knop 6sec ingedrukt, daarna werkschakelaar uit en plug uit SF2400Pro.

Display blijft aan met rood knipperend Powersymbool, oplaadstatus batterij en wifi- symbool. Nu 5min later blijft dit nog steeds aan. Ik laat het maar even een uurtje af wat zo staan. :?
Had precies hetzelfde. Volgende dag na opstarten was het weer goed. Wel een klote moment met die hoge tarieven.

[ Voor 4% gewijzigd door Pakhaas op 23-06-2026 21:02 ]


  • MrSweety66
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:43
Pakhaas schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 21:02:
[...]

Had precies hetzelfde. Volgende dag na opstarten was het weer goed. Wel een klote moment met die hoge tarieven.
:'( :'(

  • Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
MrSweety66 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:54:
[...]

Ok, knop 6sec ingedrukt, daarna werkschakelaar uit en plug uit SF2400Pro.

Display blijft aan met rood knipperend Powersymbool, oplaadstatus batterij en wifi- symbool. Nu 5min later blijft dit nog steeds aan. Ik laat het maar even een uurtje af wat zo staan. :?

Edit: trouwens, de accu staat buiten in een tuinhuis. Koelvinnen achterzijde voelen lauw aan, niet over/verhit of zo. P1 van Zendure werkt goed, wifi is stabiel…..
Mailen naar support@zendure.com

  • MrSweety66
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:43
Pakhaas schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 21:14:
[...]

Mailen naar support@zendure.com
Ik stuur ondertussen een mailtje.

Maakt iemand hier gebruik van de Zendure-app/profiel-opties?

Bijv. Wat is het geautomatiseerd onderhoud (en wat vul je bij de Zenpro-account in)?

  • LTas
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 07:07
MrSweety66 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:54:
[...]

Ok, knop 6sec ingedrukt, daarna werkschakelaar uit en plug uit SF2400Pro.

Display blijft aan met rood knipperend Powersymbool, oplaadstatus batterij en wifi- symbool. Nu 5min later blijft dit nog steeds aan. Ik laat het maar even een uurtje af wat zo staan. :?

Edit: trouwens, de accu staat buiten in een tuinhuis. Koelvinnen achterzijde voelen lauw aan, niet over/verhit of zo. P1 van Zendure werkt goed, wifi is stabiel…..
Ik zag vanavond iets voor 21:00 ook de melding: DSP communicatiestoornis (Foutcode: 6) op mijn AC2400+. De accu was volledig geladen en ontlaadde niet.

Ik heb eerst de stekker er uit gehaald, daarna de knop 6 seconden ingedrukt, een half uur gewacht en daarna de stekker er weer in en de knop 2 seconden ingedrukt. Daarna ging de accu weer normaal ontladen (NOM).

Ik heb nog firmware versie V1.0.2

  • Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
LTas schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:27:
[...]

Ik zag vanavond iets voor 21:00 ook de melding: DSP communicatiestoornis (Foutcode: 6) op mijn AC2400+. De accu was volledig geladen en ontlaadde niet.

Ik heb eerst de stekker er uit gehaald, daarna de knop 6 seconden ingedrukt, een half uur gewacht en daarna de stekker er weer in en de knop 2 seconden ingedrukt. Daarna ging de accu weer normaal ontladen (NOM).

Ik heb nog firmware versie V1.0.2
Eigenlijk moet dat andersom. Eerst 6sec de knop indrukken en dan pas stekker eruit.

  • jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:47
Pakhaas schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:33:
[...]

Eigenlijk moet dat andersom. Eerst 6sec de knop indrukken en dan pas stekker eruit.
Niet volgens de instructies van Zendure dacht ik...

  • jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:47
Aziraphale schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:43:
Iemand al iets gehoord van het transportbedrijf dat de 2400ACs op zou komen halen? Ik had vandaag en donderdag aangegeven als opties, maar nog niets gehoord. Niet dat ik het erg vind, met 1,10€ morgenavond....
Sinds laatste email van donderdagochtend 04:00 niets meer vernomen... begint hier (voor anderen in huis, mij maakt het niet uit) redelijk in de weg te staan

  • Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Staat mij ook niet in de weg. Momenteel 14.4kwh extra capaciteit :P

  • LTas
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 07:07
Mausssie schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:29:
[...]

Daar heb je weer een heel goed punt.

Dan zorgt bij mij voor veel twijfel tussen de SF 3000 Mix AC+ of SF 2000 AC+ met 2,88 uitbreiding (8kWh vs 5,28kWh). In de zomer krijg ik de 8kWh wel vol met 10 zonnepanelen, maar in de winter doet de extra capaciteit weinig.
Ik heb een Solarflow 2400AC+ met twee extra accu's (8,16 kWh, effectief 7,3 kWh omdat ik een minimum van 10% heb ingesteld). Ik gebruik deze alleen voor nul op de meter/zelfverbruik, met een vast contract. Ik streef er naar om zoveel mogelijk eigen opgewekte kWh zelf te gebruiken en zo min mogelijk terug te leveren of van het net te gebruiken in de "zonnige" maanden.

Om de gewenste opslagcapaciteit te bepalen heb ik gekeken naar mijn gemiddelde avond en nachtverbruik van april tm september, ik kwam uit op ongeveer 6 kWh, daar heb ik 25% bij opgeteld en naar boven afgerond (vanwege ontladen tot 10% en omzettingsverliezen 15%). Ook heb ik gekeken naar mijn zonnepanelen productie op een gemiddeld zonnige dag, hoeveel kWh ik dan terugleverde, om te bepalen of ik de accu gemiddeld genomen vol zou kunnen krijgen op de dag, om in de avond en nacht de accu weet helemaal leeg te kunnen trekken.

Inmiddels heeft Jeroen.nl hiervoor een heel mooie tool gemaakt om eenvoudig je accu grootte te kunnen bepalen voor zelfverbruik, zie https://jeroen.nl/blog/thuisbatterij-terugverdienen-voor-een-selecte-groep-mogelijk

Ik blijf op een vast contract, nu net weer via een inkoop actie van Vereniging Eigen Huis voor drie jaar vastgelegd voor normaal/dal gemiddeld iets boven de 23 cent per kWh, met bijna niets aan opbrengst voor de teruglevering. Reden is dat ons energieverbruik vanwege de warmtepomp in de maanden oktober tm maart hoog is, dat ik daarmee niet kan sturen en ik toch niet genoeg eigen zonne energie heb. Omdat ik veel kWh in deze maanden nodig heb, kies ik voor vast, niet voor dynamisch.

  • Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:57
Pakhaas schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:33:
[...]

Eigenlijk moet dat andersom. Eerst 6sec de knop indrukken en dan pas stekker eruit.
Nee dat resulteert in een error en wordt sterk afgeraden door Zendure (heb er ooit een ticket voor ingeschoten en de uitkomst hier gedeeld).

Eerst stekker er uit dan 6 seconden knop induwen.

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | 450x Nera | Home Assistant


  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:08

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Acidrain schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 00:48:
[...]

Nee dat resulteert in een error en wordt sterk afgeraden door Zendure (heb er ooit een ticket voor ingeschoten en de uitkomst hier gedeeld).

Eerst stekker er uit dan 6 seconden knop induwen.
Dat betekent dat je dan mogelijk de stekker trekt onder full load. Daar is een stekker niet voor gemaakt.

Vandaar dat het me ook beter lijkt eerst ruim 6s op die knop te drukken, dan te wachten tot het display uit gaat en dán de stekker te trekken.

Wat kan er mis gaan bij uitzetten met de stekker erin?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:47
Hippe Lip schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 01:44:
[...]

Dat betekent dat je dan mogelijk de stekker trekt onder full load. Daar is een stekker niet voor gemaakt.

Vandaar dat het me ook beter lijkt eerst ruim 6s op die knop te drukken, dan te wachten tot het display uit gaat en dán de stekker te trekken.

Wat kan er mis gaan bij uitzetten met de stekker erin?
Hoezo is een stekker daar niet voor gemaakt? Je onderbreekt gewoon de stroomkring. We hebben het hier niet over krachtstroom of zo. Als je de stofzuiger aan hebt en je trekt de stekker eruit gebeurt er toch ook niets?

En mocht je het nou echt niet OK vinden, dan zet hem toch eerst in standby zodat hij niet laadt of ontlaadt?

Als de fabrikant zelf aangeeft om eerst het apparaat te ontkoppelen van het net en dan pas uit te zetten, waarom zou je daaraan twijfelen?

  • roawser
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
MalleEppie71 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:14:
Iemand een recente ervaring met het bestellen van een batterij uit het buitenland?
Ja.

  • Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:57
Hippe Lip schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 01:44:
[...]

Dat betekent dat je dan mogelijk de stekker trekt onder full load. Daar is een stekker niet voor gemaakt.

Vandaar dat het me ook beter lijkt eerst ruim 6s op die knop te drukken, dan te wachten tot het display uit gaat en dán de stekker te trekken.

Wat kan er mis gaan bij uitzetten met de stekker erin?
Acidrain in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | 450x Nera | Home Assistant


  • frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:01
Hippe Lip schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 01:44:
[...]

Dat betekent dat je dan mogelijk de stekker trekt onder full load. Daar is een stekker niet voor gemaakt.

Vandaar dat het me ook beter lijkt eerst ruim 6s op die knop te drukken, dan te wachten tot het display uit gaat en dán de stekker te trekken.

Wat kan er mis gaan bij uitzetten met de stekker erin?
En toch staat het in de handleiding precies andersom; eerst de stekker eruit, dan 6 seconden apparaat uit zetten. Zodra je de stekker er weer in steekt, gaat het apparaat aan. Zo werkt het iig op mijn SF800pro.
frankj030 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 07:26:
[...]

En toch staat het in de handleiding precies andersom; eerst de stekker eruit, dan 6 seconden apparaat uit zetten. Zodra je de stekker er weer in steekt, gaat het apparaat aan. Zo werkt het iig op mijn SF800pro.
Deze discussie is eerder gevoerd. Het is natuurlijk mooi dat de fabrikant een bepaalde procedure voorschrijft, maar wanneer je de aan/uitknop ingedrukt houdt tot de lange pieptoon klinkt, stopt de omvormer eerst netjes met waar hij mee bezig is en schakelt hij over naar stand-by. Naar mijn mening is dat juist de meest nette manier om hem uit te schakelen.

Omvormers houden er over het algemeen niet van om abrupt spanningsloos gemaakt te worden. Door de knop eerst ongeveer zes seconden ingedrukt te houden, weet je zeker dat de omvormer volledig naar stand-by is gegaan voordat je de stekker eruit trekt.

Tijdens dit proces verschijnt er wel een foutmelding, maar die verdwijnt weer zodra de stekker daadwerkelijk wordt losgekoppeld.

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless


  • Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:49
Als je de omvormer eerst uitzet en dan de stekker eruit haalt kan het voorkomen dat de batterijen set alweer aanstaat doordat deze spanning vanuit het net ziet.

Dus als je dan de batterij van de omvormer af haalt kan daar spanning op staan, daarom heeft zendure deze volgorde gekozen.

  • a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Nu online
Kortom, een van de meest basale scenario's, namelijk het apparaat uitschakelen, is niet 'foolproof' ontworpen, al mag je aannemen dat ontkoppelen onder load wel gewoon 'af en toe moet kunnen'.

En het is natuurlijk heel gek dat het gebruiken van de resetknop een vage foutmelding geeft.
Gyrolion schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 07:44:
Als je de omvormer eerst uitzet en dan de stekker eruit haalt kan het voorkomen dat de batterijen set alweer aanstaat doordat deze spanning vanuit het net ziet.

Dus als je dan de batterij van de omvormer af haalt kan daar spanning op staan, daarom heeft zendure deze volgorde gekozen.
Maar als je eerst de stekker eruit trekt en daarna de batterij uitschakelt, staat de omvormer op dat moment toch ook nog gewoon aan wanneer je de stekker losneemt? Dat is juist het punt dat ik probeer te maken. In beide scenario's is de omvormer actief voordat de netspanning wordt verwijderd. Het verschil is dat ik hem eerst bewust naar stand-by stuur, zodat hij gecontroleerd stopt voordat ik iets loskoppel.

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless


  • meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:52
Allemaal leuk en aardig de discussie over hoe uit te zetten, maar vergeet niet dat we niet allemaal hetzelfde Zendure product hebben. Zo krijg je de SolarFlow 800 Plus gewoon niet uit als de stekker nog in het stopcontact zit. Destijds getwijfeld over hoe de batterij uit te zetten, maar het staat dus ook de in de handleiding.

Net de post gelezen van @Acidrain. Kennelijk moet deze procedure ook voor (enkele) andere produkten van Zendure gevolgd worden. Ik ben in ieder geval blij met deze bevestiging. Je denkt vrij snel aan een product dat niet goed functioneert.

  • Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:49
geert1992 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 07:59:
[...]


Maar als je eerst de stekker eruit trekt en daarna de batterij uitschakelt, staat de omvormer op dat moment toch ook nog gewoon aan wanneer je de stekker losneemt? Dat is juist het punt dat ik probeer te maken. In beide scenario's is de omvormer actief voordat de netspanning wordt verwijderd. Het verschil is dat ik hem eerst bewust naar stand-by stuur, zodat hij gecontroleerd stopt voordat ik iets loskoppel.
Ik denk dat een AC zijde onder spanning verwijderen minder schokkend is kwa vlambogen dan een DC zijde.

Ik heb hier zat apparatuur liggen zonder schakelaar (bouwlampen, grillplaat etc) die uit het stopcontact moet halen terwijl daar ook spanning doorheen gaat.

De zendure regelt het intern gewoon netjes, gaat het stopcontact eruit, valt net spanning weg, relais schakelt als normaal en stopt het ontladen. Precies zoals het normaal ook zou gebeuren als je een 0 signaal geeft.

[ Voor 12% gewijzigd door Gyrolion op 24-06-2026 08:07 ]

Gyrolion schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:05:
[...]

Ik denk dat een AC zijde onder spanning verwijderen minder schokkend is kwa vlambogen dan een DC zijde.

Ik heb hier zat apparatuur liggen zonder schakelaar (bouwlampen etc) die uit het stopcontact moet halen terwijl daar ook spanning doorheen gaat.
Daar ben ik het mee eens. Alleen hebben we het hier over de vraag of je de omvormer eerst uitschakelt voordat je de stekker uit het stopcontact haalt.

Zodra de AC-aansluiting is losgekoppeld, lopen er geen hoge stromen meer via de connector onder de omvormer. Daarom zie ik niet direct waarom het eerst gecontroleerd naar stand-by brengen van de omvormer een probleem zou zijn. Juist dan weet je zeker dat hij gestopt is met converteren voordat je de netspanning verwijdert.

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless


  • Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:49
geert1992 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:08:
[...]

Daar ben ik het mee eens. Alleen hebben we het hier over de vraag of je de omvormer eerst uitschakelt voordat je de stekker uit het stopcontact haalt.

Zodra de AC-aansluiting is losgekoppeld, lopen er geen hoge stromen meer via de connector onder de omvormer. Daarom zie ik niet direct waarom het eerst gecontroleerd naar stand-by brengen van de omvormer een probleem zou zijn. Juist dan weet je zeker dat hij gestopt is met converteren voordat je de netspanning verwijdert.
In principe maakt het niet uit, daar komt het op neer ;)

Maar denk dat het allerbelangrijkste is dat je eerst de omvormer uitzet voordat je de batterij eraf haalt. En de rest is nice to have.
Gyrolion schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:13:
[...]

In principe maakt het niet uit, daar komt het op neer ;)

Maar denk dat het allerbelangrijkste is dat je eerst de omvormer uitzet voordat je de batterij eraf haalt. En de rest is nice to have.
En dat weet je dus zeker wanneer je de knop ingedrukt houdt, tot de lange piep, want dan stopt hij alle activiteiten, en luistert hij niet naar nieuwe opdrachten.

[ Voor 5% gewijzigd door geert1992 op 24-06-2026 08:18 ]

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless


  • REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:24

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Voor mensen die problemen hebben met het uitzetten van de Solarflow. Alles moet eraf zijn. Zowel het net als de zonnepanelen voordat de procedure werkt.

Ik had hetzelfde toen ik de accu wilde verplaatsen. Solar zat er nog aan en ding ging niet uit.

  • meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:52
Gyrolion schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:13:
[...]

In principe maakt het niet uit, daar komt het op neer ;)

Maar denk dat het allerbelangrijkste is dat je eerst de omvormer uitzet voordat je de batterij eraf haalt. En de rest is nice to have.
Het allerbelangrijkste is dat je sommige Zendure batterijen gewoon niet uit krijgt als de stekker er in zit. Sommigen noemen een piep bij het uitzetten. Ook dat is niet bij alle modellen het geval.

  • Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:49
geert1992 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:17:
[...]

En dat weet je dus zeker wanneer je de knop ingedrukt houdt, tot de lange piep, want dan stopt hij alle activiteiten, en luistert hij niet naar nieuwe opdrachten.
Ik dacht ik probeer het even, maar ik krijg de sf2400ac niet uit met de knop. Display blijft branden en gaat pas uit als de stekker eruit gaat.

Dus er is iets veranderd in de software.
meesje schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:24:
[...]

Het allerbelangrijkste is dat je sommige Zendure batterijen gewoon niet uit krijgt als de stekker er in zit. Sommigen noemen een piep bij het uitzetten. Ook dat is niet bij alle modellen het geval.
Ik heb inmiddels drie verschillende modellen gehad: de Hyper, de 2400 AC en de 2400 AC+.

Bij alle drie werkt het hetzelfde: wanneer je de aan/uitknop enkele seconden ingedrukt houdt, tot de lange piep, schakelt de omvormer gecontroleerd over naar stand-by.

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless


  • Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:57
Gaan de mensen die hier mede tweakers tegen de procedure van de fabrikant in verkeerd advies geven ook het apparaat vervangen voor die mede tweaker als het stuk gaat? Nee... De fabrikant doet dat wel, is inmiddels ruim bewezen.

Dus mijn advies, volg gewoon lekker de handleiding ipv een mede tweaker want gaat het dan stuk heb je tenminste nog garantie...

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | 450x Nera | Home Assistant

Acidrain schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:28:
Gaan de mensen die hier mede tweakers tegen de procedure van de fabrikant in verkeerd advies geven ook het apparaat vervangen voor die mede tweaker als het stuk gaat? Nee... De fabrikant doet dat wel, is inmiddels ruim bewezen.

Dus mijn advies, volg gewoon lekker de handleiding ipv een mede tweaker want gaat het dan stuk heb je tenminste nog garantie...
Ah, daarom vervangt Zendure bij mij dus de volledige set. Omdat ik de omvormer eerst naar stand-by heb geschakeld voordat ik de stekker eruit trok?

Volgens mij haal je twee discussies door elkaar. Niemand zegt hier dat je de handleiding niet moet volgen voor garantie. De discussie gaat over wat technisch gezien de meest nette uitschakelprocedure is voor de omvormer.

Dat Zendure mijn complete stapel vervangt, heeft weinig te maken met hoe ik hem uitschakel en alles met het feit dat bij een aantal devices de connectoren smelten bij normaal gebruik.

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless


  • Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:57
geert1992 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:34:
[...]

Ah, daarom vervangt Zendure bij mij dus de volledige set. Omdat ik de omvormer eerst naar stand-by heb geschakeld voordat ik de stekker eruit trok?

Volgens mij haal je twee discussies door elkaar. Niemand zegt hier dat je de handleiding niet moet volgen voor garantie. De discussie gaat over wat technisch gezien de meest nette uitschakelprocedure is voor de omvormer.

Dat Zendure mijn complete stapel vervangt, heeft weinig te maken met hoe ik hem uitschakel en alles met het feit dat bij een aantal devices de connectoren smelten bij normaal gebruik.
Als je het niet eens bent met de procedure die Zendure in zijn handleiding heeft gezet moet je dat met Zendure opnemen, dan kunnen die uitleg geven waarom ze het zo hebben beschreven of de handleiding aanpassen als blijkt dat jij gelijk hebt. Daar tegen in gaan zonder exact te weten wat er op de achtergrond gebeurd is eigen risico. Mede tweakers het advies geven dat zelfde te doen omdat jij vind dat Zendure verkeerd zit is gewoon nooit goed.

Het omruil proces wat nu gaande is haalde ik aan als bewijs dat Zendure een goede garantie bied. Niet om 2 discussies door elkaar te voeren..

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | 450x Nera | Home Assistant

Acidrain schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:42:
[...]

Als je het niet eens bent met de procedure die Zendure in zijn handleiding heeft gezet moet je dat met Zendure opnemen, dan kunnen die uitleg geven waarom ze het zo hebben beschreven of de handleiding aanpassen als blijkt dat jij gelijk hebt. Daar tegen in gaan zonder exact te weten wat er op de achtergrond gebeurd is eigen risico. Mede tweakers het advies geven dat zelfde te doen omdat jij vind dat Zendure verkeerd zit is gewoon nooit goed.

Het omruil proces wat nu gaande is haalde ik aan als bewijs dat Zendure een goede garantie bied. Niet om 2 discussies door elkaar te voeren..
Mag ik dan een vraag stellen? Denk je dat het toeval is dat een lange druk op de knop bij de Hyper, 2400 AC en 2400 AC+ consequent resulteert in een gecontroleerde stand-by modus, of zou dat bewust door Zendure ontworpen kunnen zijn?

En als het gebruik van die functie daadwerkelijk schadelijk zou kunnen zijn voor de omvormer, zou het dan logisch zijn dat die functie achter de enige fysieke knop op het apparaat zit en zo eenvoudig te activeren is?

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless


  • Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:57
geert1992 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:49:
[...]


Mag ik dan een vraag stellen? Denk je dat het toeval is dat een lange druk op de knop bij de Hyper, 2400 AC en 2400 AC+ consequent resulteert in een gecontroleerde stand-by modus, of zou dat bewust door Zendure ontworpen kunnen zijn?

En als het gebruik van die functie daadwerkelijk schadelijk zou kunnen zijn voor de omvormer, zou het dan logisch zijn dat die functie achter de enige fysieke knop op het apparaat zit en zo eenvoudig te activeren is?
Die discussie hebben wij reeds gevoerd en uiteindelijk ben ik de enige geweest die het bij Zendure heeft aangekaart.

Daarnaast jij zegt gecontroleerde standby maar dat is niet waar hij knalt gewoon keihard in een error waardoor inderdaad het resultaat is dat de omvormer stopt maar het blijft een error.

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | 450x Nera | Home Assistant

Acidrain schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:59:
[...]

Die discussie hebben wij reeds gevoerd en uiteindelijk ben ik de enige geweest die het bij Zendure heeft aangekaart.

Daarnaast jij zegt gecontroleerde standby maar dat is niet waar hij knalt gewoon keihard in een error waardoor inderdaad het resultaat is dat de omvormer stopt maar het blijft een error.
Wat gebeurt er met de error zodra de stekker eruit is? Precies die verdwijnt. Lijkt mij erg stug dat zendure iets maakt, achter de enige knop, wat hem kan molesteren.

Maar ik hou erover op.

[ Voor 12% gewijzigd door geert1992 op 24-06-2026 09:04 ]

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless


  • Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:57
geert1992 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:03:
[...]

Wat gebeurt er met de error zodra de stekker eruit is?
Gaan we die discussie echt opnieuw voeren?
edit:
Ik hou er ook over op

[ Voor 8% gewijzigd door Acidrain op 24-06-2026 09:06 ]

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | 450x Nera | Home Assistant


  • Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Acidrain schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 00:48:
[...]

Nee dat resulteert in een error en wordt sterk afgeraden door Zendure (heb er ooit een ticket voor ingeschoten en de uitkomst hier gedeeld).

Eerst stekker er uit dan 6 seconden knop induwen.
Onzin. Ik heb hem al een aantal keer zo uitgezet en nooit een error gehad. Dit is ook hoe het volgens de handleiding moet. Gewoon de stekker er uit trekken lijkt me eerder kans op schade te geven.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC


  • Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0fAhO5OeTjplyTEifUJKBSl7Cic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9UAtDMQuDJTqmPOhHyGQUGE6.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil verder niks zeggen hoor, maar zo staat het in mijn handleiding.

  • Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Gramser schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:22:
[Afbeelding]

Ik wil verder niks zeggen hoor, maar zo staat het in mijn handleiding.
Precies zoals ik dus zei, voordat de hele discussie los ging.

@Acidrain wil je hier geen foutieve instructies geven, kunnen anderen problemen door krijgen. Dank

[ Voor 14% gewijzigd door Pakhaas op 24-06-2026 09:24 ]


  • Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:57
Pakhaas schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:23:
[...]

Precies zoals ik dus zei, voordat de hele discussie los ging.

@Acidrain wil je hier geen foutieve instructies geven, kunnen anderen problemen door krijgen. Dank
Leuke sneer... Beetje jammer...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89OQoCo_E744mfVJ5Jqvf8nxlfQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LynYxwlPpiNlNDwpK9IqDEgq.png?f=fotoalbum_large

Wel echt het laatste wat ik er over zeg hier...

[ Voor 3% gewijzigd door Acidrain op 24-06-2026 09:43 ]

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | 450x Nera | Home Assistant


  • Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:14
Nou ja, da's maf...

  • jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:47
met andere woorden - het interesseert Zendure kennelijk ook niet hoe je het doet :)

  • meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:52
geert1992 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:27:
[...]

Ik heb inmiddels drie verschillende modellen gehad: de Hyper, de 2400 AC en de 2400 AC+.

Bij alle drie werkt het hetzelfde: wanneer je de aan/uitknop enkele seconden ingedrukt houdt, tot de lange piep, schakelt de omvormer gecontroleerd over naar stand-by.
Prima. Maar deze procedure geldt dus niet voor alle producten.

  • Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:14
Ik heb eigenlijk het idee dat punt 1 en 2 in de screenshot van @Acidrain zijn omgekeerd. Punt 1 lijkt erop te wijzen dat je bij het loskoppelen van de AC-kabel eerst de WCD-kant moet loshalen, dan pas de accukant. Maar ik VERMOED dat ze bedoelen dat je dat moet doen als je de accu al volgens punt 2 hebt uitgezet.

Enfin. Die manier hou ik maar aan.

  • Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Acidrain schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:41:
[...]

Leuke sneer... Beetje jammer...[Afbeelding]

Wel echt het laatste wat ik er over zeg hier...
Dat is de 240AC+. De 2400AC heeft wat Pakhaas (en Geert, en ik) noemt in de handleiding staan.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC


  • meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:52
Gramser schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:56:
Ik heb eigenlijk het idee dat punt 1 en 2 in de screenshot van @Acidrain zijn omgekeerd. Punt 1 lijkt erop te wijzen dat je bij het loskoppelen van de AC-kabel eerst de WCD-kant moet loshalen, dan pas de accukant. Maar ik VERMOED dat ze bedoelen dat je dat moet doen als je de accu al volgens punt 2 hebt uitgezet.

Enfin. Die manier hou ik maar aan.
De eerste afbeelding is een uitleg van de verschillende knoppen. De laatste afbeelding is de te volgen procedure. Zo staat het ook in mijn SF800Plus manual. Ik vond dit ook verwarrend. Destijds ook alleen gekeken naar wat er beschreven stond bij de eerste afbeelding.

  • bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:20
Uitschakelen ≠ loskoppelen

Is het enige wat ik kan bedenken...

  • Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:12

Aardedraadje

Met kabelschoen

Houd gewoon de volgorde aan die in de handleiding staat van het apparaat dat je hebt.

Zendure zal er wel over nagedacht hebben en zoniet, en héb je dan eventueel gevolgschade, heb je een stok om mee te slaan richting Zendure.

Maar dat alles lijkt me vergezocht, het zal beide methodes wel goedgaan...

  • Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:57
Aziraphale schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:56:
[...]

Dat is de 240AC+. De 2400AC heeft wat Pakhaas (en Geert, en ik) noemt in de handleiding staan.
Nee, check de handleiding maar

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | 450x Nera | Home Assistant


  • Ingmar_nl
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:38
Wellicht weet een van jullie dit. Ik heb nu een hyper2000 met AB2000S batterij. Was al langer van plan de stapel uit te breiden, en daar was de opvolger van de AB2000S voor, de AB2000X. Die was behalve het uiterlijk identiek zei zendure.

Nu is ook de AB2000X niet meer beschikbaar, en lijkt er weer ene opvolger: AB2000L.Ik kan alleen nergens terugvinden dat dit ook daad werkelijk de opvolger is én of je deze net als de AB2000X mag combineren met de AB2000S in een stapel.

Lang verhaal kort: Kan ik mijn Hyper2000+AB2000S combo aanvullen met een extra AB2000L ?

  • rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:10
Wel lekker dat m’n airco in de slaapkamer ‘s nachts gewoon draait op de accu van de Zendure (2x AB3000x), dus gratis verkoeling. HEMS regelt dit.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.


  • Tosti Ham-Kaas245
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:41
Aardedraadje schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:13:
Houd gewoon de volgorde aan die in de handleiding staat van het apparaat dat je hebt.

Zendure zal er wel over nagedacht hebben en zoniet, en héb je dan eventueel gevolgschade, heb je een stok om mee te slaan richting Zendure.

Maar dat alles lijkt me vergezocht, het zal beide methodes wel goedgaan...
Da's dus het probleem: beide staan in de handleiding van de AC2400+...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2PT6xyEMUSCYwzJPtailWGWzdU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kaekuk3zSB5NurYAg4LS5DNh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1On_EQQwhXcKDKXn7wjGqvGG7Gw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PrcTGCLmyCZzp8YRQnJS8F6x.png?f=fotoalbum_large

  • luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:22
helaas is mijn solarflow 800 pro sinds van de week in BMS beveiliging geschoten (1 knipperent balkje bij de accu in het geel ipv groen) Dit terwijl de accu bijna vol is.

Daarbij hoor ik het relay meerdere keren overgaan maar laden, ontladen of offgrid stopcontact actief stellen ho maar.

hebben mensen ervaring met de garantie bij zendure? ik heb hem via zendure.nl gekocht en een ticket aangemaakt bij https://support.zendure.com/portal/nl/

alleen daar lijkt niet op gereageerd te worden?

  • meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:52
Tosti Ham-Kaas245 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:30:
[...]

Da's dus het probleem: beide staan in de handleiding van de AC2400+...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het eerste is aan korte uitleg van de knoppen. Het tweede beschrijft de procedure.

  • a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Nu online
meesje schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:49:
[...]

Het eerste is aan korte uitleg van de knoppen. Het tweede beschrijft de procedure.
Ja? Bij de eerste staat "Uitschakelprocedure: voordat [...] houd de knop 6 seconden [...] koppel daarna alle voedingskabels los". Dit is geen uitleg van de knop, maar beschrijving van een procedure.

En elders in de handleiding staat een stappenplan waarbij stap 1 en 2 omgekeerd zijn. Ik herhaal mezelf maar weer:
a2aan schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 07:56:
Kortom, een van de meest basale scenario's, namelijk het apparaat uitschakelen, is niet 'foolproof' ontworpen, al mag je aannemen dat ontkoppelen onder load wel gewoon 'af en toe moet kunnen'.

En het is natuurlijk heel gek dat het gebruiken van de resetknop een vage foutmelding geeft.

  • Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:14
Als dat zo bedoeld is…

- voelt dat heel tegennatuurlijk
- en zet ik ‘m toch echt eerst uit met de knop

En doorrr…!

  • Tosti Ham-Kaas245
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:41
meesje schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:49:
[...]

Het eerste is aan korte uitleg van de knoppen. Het tweede beschrijft de procedure.
Nee hoor: de eerste procedure staat onder hoofdstuk 4: Belangrijke tips.

  • doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:45

Zendure presenteert intelligent energieplatform ZEN+ HOME

Zendure heeft op de vakbeurs Intersolar Europe ZEN+ HOME onthuld: een intelligent energieplatform dat via kunstmatige intelligentie zonnestroomopwekking, batterijopslag en verbruik voor huishoudens coördineert.
Het hart van ZEN+ HOME is ZENKI, de energieagent op basis van kunstmatige intelligentie (AI), aangedreven door het eigen ZenPulse-tijdreeksmodel van Zendure. Door continu de opwekking van zonne-energie, het energieverbruik en de dynamische elektriciteitsprijzen te analyseren, voorspelt ZENKI de energiebehoefte voor de komende 24 uur en creëert automatisch de optimale energiestrategie.

SolarFlow Mix en PowerHub
Van slim laden en batterijplanning tot noodstroombeveiliging: het systeem optimaliseert de energiestromen in realtime, zonder dat gebruikers continu zelf hoeven in te grijpen. ‘Energiebeheer moet intelligent, transparant en moeiteloos zijn’, aldus Bryan Liu, chief executive officer en oprichter van Zendure. ‘Met ZEN+ HOME maken we AI-aangedreven energiebeheer voor thuis toegankelijk voor elk huishouden.’

ZEN+ HOME bundelt hardware en software in één ecosysteem. Centraal staat de Zendure PowerHub, het plug-in-energiemanagementsysteem dat zonne-energie, batterijopslag, netstroom, laadpalen voor elektrische voertuigen, warmtepompen en slimme apparaten met elkaar verbindt. In combinatie met de SolarFlow Mix-serie maakt de PowerHub intelligent energiebeheer voor het hele huis mogelijk.

Open en betrouwbaar
ZEN+ HOME is gebouwd op het home energy management system (hems) 2.0-architectuur, die cloudintelligentie combineert met lokale controle. Essentiële functies blijven daardoor ook bij een internetstoring operationeel. De Zendure PowerHub biedt noodstroomback-up met een overschakeltijd van 10 milliseconden (ms) en Black Start-functionaliteit, waarmee het systeem ook na een volledige stroomuitval zelfstandig kan opstarten.

Warmtepompen en elektrische auto’s
Het ecosysteem ondersteunt industriestandaarden zoals het EEBus-communicatieprotocol en het open charge point protocol (ocpp) voor laadpalen, en werkt samen met domoticaplatforms als Home Assistant, ioBroker en Homey. In combinatie met Shelly-sensoren en -controllers zijn geavanceerde toepassingen mogelijk, waaronder de slimme aansturing van warmtepompen via de Smart Grid Ready-standaard, een interface die warmtepompen automatisch laat reageren op beschikbare zonne-energie en stroomprijzen. ZEN+ HOME ondersteunt meer dan 5.000 warmtepompmodellen van fabrikanten als Bosch, Viessmann, Vaillant en Stiebel Eltron. Voor huishoudens met zowel een warmtepomp als een elektrische auto optimaliseert ZEN+ HOME automatisch wanneer energie wordt opgeslagen, gebruikt of geladen.

Zendure breidt het ZEN+-ecosysteem ook uit naar duurzame mobiliteit via Zendure Cargo, zijn oplossing voor elektrisch vrachtvervoer, en oplaadproducten voor elektrische voertuigen die zijn geïntegreerd met hems 2.0.


--

Begrijp ik nou goed dat je met een Solarflow product hier naar kunt fluiten?

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V148) - 4,7 kWp panelen


  • Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:14
Dat zat er eigenlijk ook dik in. Vermoedelijk vinden ze hun PIB-reeks hiervoor “te licht” en gaan ze uit van de zwaardere mogelijkheden van de Mix-serie samen met die powerhub.

Ze doen maar - ik zie dat alles aan alles wordt gekoppeld en dat is niet vaak heel succesvol.

  • doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:45
Gramser schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:11:
Dat zat er eigenlijk ook dik in. Vermoedelijk vinden ze hun PIB-reeks hiervoor “te licht” en gaan ze uit van de zwaardere mogelijkheden van de Mix-serie samen met die powerhub.

Ze doen maar - ik zie dat alles aan alles wordt gekoppeld en dat is niet vaak heel succesvol.
Ja eens hoor. Enige jammer is dat ze daar volle bak op gaan zitten met het ontwikkeln van software. Dat zijn resources die dus niet meer of in mindere mate in het solarflow ecosysteem gestoken kan worden.. Ik ben ook wel huiverig dat wij een soort barebones Zenki 2.0 krijgen, die niet lekker is geoptimaliseerd omdat het eigenlijk rondom het Zen+ home ecosysteem is gebouwd..

Maar misschien ben ik te pessimistisch geworden ;)

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V148) - 4,7 kWp panelen

Voordat ik de stekker eruit haal zet ik mijn Zendure eerst op standby via de Zendure app of HA.
En als de omvormer niet meer actief is haal ik dan de stekker eruit.
Dat kun je het uitschakelen proces doen met de knop.
Het is niet verstandig om een omvormer die actief is af te schakelen. (stekker eruit trekken)

[ Voor 3% gewijzigd door peterbier op 24-06-2026 12:36 ]


  • StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:29

StarWing

Huh ?!?

Gadver.. Terug hetzelfde dan gisteren. Rond 80% SoC stopt het laden.

Ik hem 'm herstart en nu laten aansturen via Gielz. Eens kijken of dit beterschap geeft.

Page intentionally left blank.


  • Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:57
peterbier schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:23:
Voordat ik de stekker eruit haal zet ik mijn Zendure eerst op standby via de Zendure app of HA.
En als de omvormer niet meer actief is haal ik dan de stekker eruit.
Dat kun je het uitschakelen proces doen met de knop.
Het is niet verstandig om een omvormer die actief is af te schakelen. (stekker eruit trekken)
Zo doe ik het ook.

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | 450x Nera | Home Assistant


  • meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:52
a2aan schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:00:
[...]

Ja? Bij de eerste staat "Uitschakelprocedure: voordat [...] houd de knop 6 seconden [...] koppel daarna alle voedingskabels los". Dit is geen uitleg van de knop, maar beschrijving van een procedure.

En elders in de handleiding staat een stappenplan waarbij stap 1 en 2 omgekeerd zijn. Ik herhaal mezelf maar weer:

[...]
Schiet mij maar lek. In de handleiding van de SF800Plus staat onder paragraaf 6.3 even de kort de button controls uitlegelegd. En onder 8.1 staat dat je stekker er eerst moet uithalen en dan pas uitzetten. Zie onderstaande screenshots. Wat zie ik niet juist? Wat is er omgewisseld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/08p0Hnx51RpVdW4y-Yr70hMIjuE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aG6qUCFk0hZXJMU5SdjO4IOb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/picRrjTJ4fChQL9m7wzOlm8oODw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/74UtFeFaUagZXCjUW2I1MXn5.png?f=fotoalbum_large

  • a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Nu online
meesje schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:17:
[...]

Schiet mij maar lek. In de handleiding van de SF800Plus staat onder paragraaf 6.3 even de kort de button controls uitlegelegd. En onder 8.1 staat dat je stekker er eerst moet uithalen en dan pas uitzetten. Zie onderstaande screenshots. Wat zie ik niet juist? Wat is er omgewisseld?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Jij kijkt (nu) naar de handleiding van je eigen 800+, maar je reageerde op een post met twee screenshots uit de handleiding van de 2400AC+. In de post waar je op reageerde stond twee keer een procedure beschreven, met omgekeerde volgorde van handelingen.

  • MrSweety66
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:43
Yes, de storing is verholpen.

Gisteren had ik foutcode 6, DSP Communicatiestoornis. Neem contact op met de klantenservice.

reactie Zendure: Geachte klant,
  1. Controleer de batterijen op correcte installatie en zorg ervoor dat er geen vreemde voorwerpen de verbinding blokkeren. Haal het apparaat van de batterij en plaats het opnieuw.
  2. Controleer of de PV-kabels goed zijn aangesloten. Ontkoppel de batterij, sluit de PV-kabels opnieuw aan en kijk of ze op zonne-energie kunnen werken.
  3. Zorg ervoor dat de AC-kabel goed is geïnstalleerd. Koppel de batterij los, sluit de AC-kabel opnieuw aan en controleer of het apparaat normaal inschakelt.
Als het probleem blijft bestaan, kan het een hardwareprobleem zijn zoals een storing in de temperatuursensormodule. Noteer dit en neem verdere stappen om het intern op te lossen.

Hartelijke groeten
Zendure Klantenservice


Eindresultaat na alles loshalen en opnieuw opstapelen, het werkt weer. Probleem voor nu opgelost. Nu weer lekker alle overtollige energie opsparen voor de avond en nacht!
Pagina: 1 ... 272 273 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.

Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.

Heb je een 2400? Check dan even Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren