• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:40
bilgy_no1 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:10:
[...]

Er is een speciaal topic voor het integreren van Zendures in Home Assistant. De link staat in de topic waarschuwing.

Ik ben sinds deze week gebruiker van de Gielz integratie. Werkt mooi en heeft verschillende standen voor wat je precies wilt bereiken.
Top, ik ga daar eens kijken. Dankjewel! Eerst nog ritueel afscheid nemen van mijn twee Marstek Venus E v3's..


Nog wel een korte vraag over die Gielz integratie: zit daar ook iets in dat rekening houdt met een EV? Ik ga ook zelf even speuren in dat topic.

[ Voor 14% gewijzigd door doobieters op 19-06-2026 14:16 ]

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V148) - 4,7 kWp panelen


  • MacFan
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-06 17:55
nmolenbeek schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:57:
Ik zag na de update wegens de reboot een groot verschil in het percentage van de accu's. om die reden toch nieuwsgierig geworden en net het systeem even netjes uit HEMS gezet. even paar minuten gewacht en weer aangezet.

En het verschil is nogal groot in mijn ogen. De 2400AC+ 85% Batterij 2 op 75% Batterij 3 op 82% en 4 op 90% dus op twee accu's een verschil van 20%!

iemand een verklaring voor bovenstaande of moet ik dit aan zendure melden?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb op zowel de 2400 pro als de 2400 ac nooit een groter verschil dan 3%, dit is wel heel vreemd en het melden waard denk ik.

Zendure 2400 AC 17,28 kWh | Zendure 2400 PRO 16,8 kWh | Solar 6.800wp | KIA EV6 Plus 77.4 RWD | Renault Megane E-Tech 60 kWh | Fiat 500e 42 kWh


  • bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:53
doobieters schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:15:
[...]

Top, ik ga daar eens kijken. Dankjewel! Eerst nog ritueel afscheid nemen van mijn twee Marstek Venus E v3's..


Nog wel een korte vraag over die Gielz integratie: zit daar ook iets in dat rekening houdt met een EV? Ik ga ook zelf even speuren in dat topic.
Nee, voor zover ik weet niet. Het kijkt naar je totale verbruik en dan afhankelijk van je gewenste profiel wordt er geladen/ontladen. Ik heb hem nu zelf op handelen staan en dat is vrij basic: laden op goedkoopste uren, ontladen op duurste uren. Voor NOM zijn er diverse varianten.

Maar een EV zul je denk ik apart moeten regelen of daarvoor een aparte automation maken/aanpassen.

  • doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:40
Moet je eigenlijk nog ergens registreren oid voor de 10 jaar garantie? Bij Marstek moest je je factuur uploaden..

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V148) - 4,7 kWp panelen


  • roawser
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
doobieters schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:15:
[...]die Gielz integratie: zit daar ook iets in dat rekening houdt met een EV?
Ik gebruik Gielz naar volle tevredenheid, maar ben aan het kijken naar EVCC. Dat is speciaal gemaakt voor het balanceerspel tussen panelen, EV en thuisverbruik/teruglevering en kennelijk later nog batterijen en warmtepomp. Nu moet ik zeggen dat ik met een paar kliks per dag dit jaar op zo'n 60% eigen verbruik zit, het dubbele van wat je altijd als gemiddelde in de media hoort. Ik ben dus nog aan het dubben of ik liever die paar handelingen, of een extra laag softwarecomplexiteit toevoeg aan mijn huis-aansturing.

  • Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:40

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik heb nu een 2400AC+ toegevoegd. Alleen gaan de 2400AC en 2400AC+ nu beiden op 1250W ontladen ongeacht het verbruik van mijn huis. Ik heb de P1 meter opnieuw toegevoegd maar dat heeft niks geholpen. Iemand ideeën?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Mh2_vwn1oz9FowZKXQWdvrqW2s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nde6aBcXR0OVMUQbhADYzKH7.jpg?f=fotoalbum_large

Hij denkt dat de P1 meter 10A verbruik aangeeft op fase 1 maar dat is helemaal niet zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N42kmcyc3j6ylZjn5ShpzgGc9Pk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/F21zOkd4N6wyJydk014J7v64.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Kuusj op 19-06-2026 21:58 ]

9800X3D - RX 9700XT - 96GB DDR5 :+


  • Tom35
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19:40
Gebruik je ook home assistant om data op te volgen? Hier hebben de batterijen sinds de update naar hems 2 een paar keer vreemde dingen gedaan, een keer sterk ontladen tot alles leeg was en dan in standbij blijven..Een keer tegen max instelling gaan opladen terwijl er geen zonnestroom was..Ik heb dit gelinkt aan home assistant, het was telkens nadat ik de app op mijn gsm had open gedaan..


Tom

  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:12

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Kuusj schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:57:
Ik heb nu een 2400AC+ toegevoegd. Alleen gaan de 2400AC en 2400AC+ nu beiden op 1250W ontladen ongeacht het verbruik van mijn huis. Ik heb de P1 meter opnieuw toegevoegd maar dat heeft niks geholpen. Iemand ideeën?
Kan het zijn dat-ie eerst een keer helemaal wil laden en ontladen (of andersom) voor de calibratie van de nieuwe situatie?
Hij denkt dat de P1 meter 10A verbruik aangeeft op fase 1 maar dat is helemaal niet zo:
Waarom denk je dat dit niet zo is?
Want ik neem aan dat die P1-meter wel aan de P1-poort van je slimme meter zit? Lijkt me dat er dan toch weinig mis kan gaan, want het is dan alleen het uitlezen van het telegram.

Of is het geen P1-meter maar een meter met meetklemmen? Dan is er iets verkeerd aangesloten.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:40

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Tom35 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 22:17:
Gebruik je ook home assistant om data op te volgen? Hier hebben de batterijen sinds de update naar hems 2 een paar keer vreemde dingen gedaan, een keer sterk ontladen tot alles leeg was en dan in standbij blijven..Een keer tegen max instelling gaan opladen terwijl er geen zonnestroom was..Ik heb dit gelinkt aan home assistant, het was telkens nadat ik de app op mijn gsm had open gedaan..


Tom
Ja heb ik. Ik heb dat nu eens uitgezet.
Hippe Lip schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 22:18:
[...]


Kan het zijn dat-ie eerst een keer helemaal wil laden en ontladen (of andersom) voor de calibratie van de nieuwe situatie?


[...]

Waarom denk je dat dit niet zo is?
Want ik neem aan dat die P1-meter wel aan de P1-poort van je slimme meter zit? Lijkt me dat er dan toch weinig mis kan gaan, want het is dan alleen het uitlezen van het telegram.

Of is het geen P1-meter maar een meter met meetklemmen? Dan is er iets verkeerd aangesloten.
Kalibratie kan. Ik ga ze eens zsm leeg laten lopen.
Stroomverbruik staat overal juist, zelfs in de app zelf. Alleen die ene per fase zegt 10A. Er is echt geen 10A verbruik.

——————
Ik ben wat snel door het setup proces gegaan, ik kan me een scherm herinneren waar ik een horizontale slider had die heel langzaam ging. Misschien dat ik op de een of andere manier een baseload heb gezet? Ik kan er echter helemaal niks van terugzien..

9800X3D - RX 9700XT - 96GB DDR5 :+

Kuusj schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 22:31:
[...]

Ik ben wat snel door het setup proces gegaan, ik kan me een scherm herinneren waar ik een horizontale slider had die heel langzaam ging. Misschien dat ik op de een of andere manier een baseload heb gezet? Ik kan er echter helemaal niks van terugzien..
Bij stap 3 tijdens het toevoegen van de batterij krijg je een soort "tijdelijke" baseload vraag. Hier vul ik standaard altijd 0 watt in tijdens het toevoegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/om7NHctGgTXRQlrKh4qZorJRi9g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ctQul28XgxlluGQAmBgNS3nD.jpg?f=fotoalbum_large

Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant


  • Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:38
Iemand een idee hoe ik mijn P1 meter verbonden krijg? De accu (2400AC+) in de app toevoegen ging prima, maar de P1 meter doet moeilijk.

De meter zelf dmv P1 splitter van HW ingeplugd en die knippert rustig groen (1x per 3 seconden ofzo) maar de bridge krijg ik niet gekoppeld in de app. Bij inpluggen in stopcontact gaat even kort (paar tellen) groen lampje branden, maar daarna zie ik alleen maar een vaag rood lichtje langzaam knipperen..?

De app vind hem niet als ik probeer te koppelen. Ook niet na herhaaldelijk uit/inpluggen en resetten (?) door de knop 3 seconden* en/of 10 seconden ingedrukt te houden.. Iemand een idee?

* Bij knop paar tellen indrukken en loslaten gaat opnieuw het groene lampje kort branden, maar na twee tellen gaat het weer over in rood geknipper..


Laat maar.. Het lijkt nu toch gelukt te zijn. Geen idee waarom, maar het draait.

Kan het grote uitproberen beginnen..

[ Voor 18% gewijzigd door Merijn. op 19-06-2026 23:46 ]


  • Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:40

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

gielz schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 23:15:
[...]


Bij stap 3 tijdens het toevoegen van de batterij krijg je een soort "tijdelijke" baseload vraag. Hier vul ik standaard altijd 0 watt in tijdens het toevoegen.

[Afbeelding]
Precies, die ja! Ik kreeg hem net per toeval opnieuw voor mijn oude accu en naar 0W gezet maar ik vraag me af hoe je dat menu opnieuw krijgt. Waarschijnlijk een factory reset?

9800X3D - RX 9700XT - 96GB DDR5 :+


  • Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:55

Mimiix

Professioneel Prutser

bilgy_no1 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:04:
[...]

Heb je een lagere limiet ingesteld dan 100%? Met LFP kun je hem prima dagelijks tot 100% laden, zeker als na een paar uurtjes de batterij weer begint te ontladen. Limiet gewoon lekker op 100% houden.
Ik laad hem bewust niet tot 100% omdat hij dan de PV in de 2400pro ook gaat limiteren. Gevolg is dus dat ie in het midden van de dag van 1200w naar 200w gaat. Dan mis je dus een kwh.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Mimiix schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 08:14:
[...]


Ik laad hem bewust niet tot 100% omdat hij dan de PV in de 2400pro ook gaat limiteren. Gevolg is dus dat ie in het midden van de dag van 1200w naar 200w gaat. Dan mis je dus een kwh.
Bij dit model ging hij toch netjes de PV maar deels doorlaten als hij bijna op 100% is? Heb ik hier uitvoerig getest paar maanden geleden;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bmM8Qf5abZ4Zpox6ad_oG5m2T-s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WGVN8hq01srJH4UafsLZOrj4.png?f=user_large

Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant


  • Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:55

Mimiix

Professioneel Prutser

gielz schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 08:42:
[...]


Bij dit model ging hij toch netjes de PV maar deels doorlaten als hij bijna op 100% is? Heb ik hier uitvoerig getest paar maanden geleden;

[Afbeelding]
Dat deed ie gister niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ulPusor3e6k2vL0pyc3SAJjub-c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3DeocsoT5vC11bKlS5C9TNtD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQYAxp-7IsSZBpdM8jyh1yWG0gk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m5MDrjEpqAJ6W5KamjTLzqsn.jpg?f=fotoalbum_large

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB


  • raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:09
Zodra de batterij echt op 100% staat, blijft de ouput van de PV dan ook nog lager?
Mijn 800 plus limiteert de pv inderdaad ook zodra de soc iets van 99% nadert. Maar zodra hij echt vol is levert de PV weer de volledige obrengst.
Ik mis dan hooguit een kwartiertje wat opbrengst.
Ik zal eens kijken wat er gebeurd als ik de soc limiet op 97 zet.

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200


  • Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:55

Mimiix

Professioneel Prutser

raven22 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 08:56:
[...]

Zodra de batterij echt op 100% staat, blijft de ouput van de PV dan ook nog lager?
Mijn 800 plus limiteert de pv inderdaad ook zodra de soc iets van 99% nadert. Maar zodra hij echt vol is levert de PV weer de volledige obrengst.
Ik mis dan hooguit een kwartiertje wat opbrengst.
Ik zal eens kijken wat er gebeurd als ik de soc limiet op 97 zet.
Nee, zodra de batterij op de ingestelde % komt gaat ie weer vol omhoog.

Dat was gister ook goed te zien:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFwa_RdsoZMCOhFd2Z6zjQ5wj9w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dhWOn0uAElYhTyAgdd5Q4VWJ.jpg?f=fotoalbum_large

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB


  • Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:55

Mimiix

Professioneel Prutser

@gielz ik heb de soc bescherming uitgeschakeld ook uitstaan. Geen idee of dat wat uitmaakt?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XY8nuJC4WDuaTD0CW2Oj0VmLC1k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SwfjTVc5upBjrziRdzkFcLga.jpg?f=fotoalbum_large

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB


  • Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03:54
Hier een kleine update vanuit mij van het gebruik van de 2400 AC met 4 batterijen, gekocht in september 2025... (zonder HA)

Zag vandaag toen ik de app opende dat ik helemaal niets meer kon instellen, was eigenlijk een soort van verplicht om te updaten naar versie 2.0, dit ook gedaan, update ging vlekkeloos, na 3 minuten was de update geïnstalleerd en ging hij weer op zijn oude voet verder...

Dus niks geen problemen zoals sommige hier zeggen omtrent blinkende wifi of andere isseus, heb tot op heden sinds de aankoop ook nul problemen ervaren en ben dan ook niet zo huiverig over de 2400 AC, zoals sommige hier wel hebben en meteen een omruiling wilde naar de + versie en hebben gekregen, draait hier allemaal als een zonnetje en hopelijk blijft dat uiteraard ook zo gaan. (ga dus ook geen omruiling aanvragen, misschien dat ik in de goede batch van vorig jaar zit?!?)

  • raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:09
Mimiix schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:09:
[...]

Nee, zodra de batterij op de ingestelde % komt gaat ie weer vol omhoog.

Dat was gister ook goed te zien:[Afbeelding]
dan verlies je toch niet een heel kwh? bij mij (met de 800) is het ongeer 0,1kwh

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200


  • knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:14
Martijn-V4 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:16:
[...]

I beg to differ, tot de firmware update van de batterij setup en de app update zat ik op of rond de nul en zag ook netjes een lijn die rustig rond de 0 watt danste, na de update gewoon strak op 50 watt teruglevering, constant, zonder uitzondering.[Afbeelding]

Geel is voor de update en rood na de update, de schaal van de grafiek maakt het wellicht wat moeilijk om te zien maar in mijn live grafiek vanmorgen was het een verschil van dag en nacht. De rode lijn is teruglevering. Ik heb zelfs nog even de batterij herstart maar de standaard teruglevering van +/-50 watt, soms uitschieters naar 100 watt, bleef aanwezig. Is ook in lijn met hetgeen de helpdesk antwoorde als reactie op de vraag van ZeGeDotNet . Nadat ik de set uit HEMS had gehaald was het probleem weg en blijft met de fireson implementatie in mijn app de teruglevering mooi c.f. NOM.
Misschien praten wij langs elkaar heen maar zelfs in de app wordt aangegeven dat er altijd 50 watt terug levering is om teveel schakelingen te voorkomen.

Wij praten hier toch over de batterij laden?

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl


  • m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

m-vw

Dus?

Wat @knorde schrijft klopt.
Dit is mijn batterij gisteren. Oude app, oude firmware.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQMdStoQFrS54pi9e8q1zeL8shQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TyZVrP3bPEHzov3PRwYfn4d9.jpg?f=fotoalbum_large

Vanaf het moment dat de batterij gaat laden wordt de lijn groen.

Volgens mij zijn er HA implementaties die strakker sturen, maar HEMS 1.0 deed dit al en doet het nog.

  • AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 19:27
Kuusj schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 23:20:
[...]

Precies, die ja! Ik kreeg hem net per toeval opnieuw voor mijn oude accu en naar 0W gezet maar ik vraag me af hoe je dat menu opnieuw krijgt. Waarschijnlijk een factory reset?
De vraag is ook of hij die HW plug nog wel juist leest. Ben bang dat HW met Zendure nooit vloeiend gaat werken binnen hun eigen ecosysteem

  • deamz0r
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:56
deamz0r schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 17:04:
[...]

Heb je deze melding nog een keer gehad? Ik ben zelf nu op vakantie en zag dat de Solarflow 2400 AC+ in storing stond met deze code.

Er stond een firmware upgrade klaar naar 2.0.0 dus die heb ik uitgevoerd. De melding is nu weg, voor alle zekerheid heb ik de batterij in stand by gezet.
Vrij algemene reactie ontvangen van Zendure support. Dat valt dan toch tegen. Ik had wat meer duiding verwacht. Thuis maar eens goed nakijken maar mijn config is weinig spannend. Twee extra batterijen en verder niks.

Open the Zendure App and check the specific error message on the device in order to identify the detailed meaning of the fault code.
Follow the troubleshooting instructions shown in the App related to the error.

Restart the device:
Press and hold the power button for 6 seconds until the indicator light turns off to shut down the device.
Wait at least 30 minutes, then restart the device.

Check device connections:
Ensure there are no loose connections or corrosion between the device and the battery.
If multiple batteries are used, test each battery one by one to determine whether a single battery is causing the issue.

Remove all peripheral connections (such as solar panels) and connect only the power adapter to the device to check whether the same fault code still appears.

Ensure the firmware is up to date. For updates, please always update the APP first before updating other firmware.

Carefully check the connections of the battery, solar panels, and grid to ensure there are no short circuits, over-voltage, or over-current issues.

If the issue is not resolved, please record the error logs in the Zendure App and submit the relevant information for further analysis. If the problem persists, feel free to contact us again.

  • Martijn-V4
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:13
knorde schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 10:29:
[...]

Misschien praten wij langs elkaar heen maar zelfs in de app wordt aangegeven dat er altijd 50 watt terug levering is om teveel schakelingen te voorkomen.

Wij praten hier toch over de batterij laden?
Langs elkaar heen praten? Ik heb het hier over laden en ontladen, ik zie gewoon 50 watt verschil in het terugleveren tussen beide firmware/app versie in het nadeel van de 2.0 versie.

  • Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:40

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

AquilaXL schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:00:
[...]

De vraag is ook of hij die HW plug nog wel juist leest. Ben bang dat HW met Zendure nooit vloeiend gaat werken binnen hun eigen ecosysteem
Denk dat ik er helaas achter ben ja. Sinds die HEMS 2.0 update doet mijn HW P1 meter het dus niet meer fatsoenlijk in de app. Hem hem er helemaal uitgehaald met verwijderen gebruiksgegevens en al, kan hem wel toevoegen maar geeft 0W.

Godsamme. Ik ben er wel een beetje klaar mee eerlijk gezegd, eerst dat gezeur met de AC2400 en nu dit.

Ik ben ook echt niet van plan nog veel geld uit te gaan geven aan een P1 meter plus splitter. Kijken hoe de Gielz integratie gaat werken. Ik had die tot nu toe alleen voor de monitoring.

Het vreemde is, ondanks dat hij 0W laat zien laden de accu’s wel gewoon op.

[ Voor 4% gewijzigd door Kuusj op 20-06-2026 13:07 ]

9800X3D - RX 9700XT - 96GB DDR5 :+


  • Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:55

Mimiix

Professioneel Prutser

raven22 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:43:
[...]

dan verlies je toch niet een heel kwh? bij mij (met de 800) is het ongeer 0,1kwh
Nee niet helemaal, maar wel dat de aircos op dat moment van het net gaan trekken(later op de dag, andere panelen leveren minder).

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB


  • morm
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:02
Kuusj schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:05:
[...]

Denk dat ik er helaas achter ben ja. Sinds die HEMS 2.0 update doet mijn HW P1 meter het dus niet meer fatsoenlijk in de app. Hem hem er helemaal uitgehaald met verwijderen gebruiksgegevens en al, kan hem wel toevoegen maar geeft 0W.

Godsamme. Ik ben er wel een beetje klaar mee eerlijk gezegd, eerst dat gezeur met de AC2400 en nu dit.

Ik ben ook echt niet van plan nog veel geld uit te gaan geven aan een P1 meter plus splitter. Kijken hoe de Gielz integratie gaat werken. Ik had die tot nu toe alleen voor de monitoring.

Het vreemde is, ondanks dat hij 0W laat zien laden de accu’s wel gewoon op.
Bij mij lijkt die 0W in de app "cosmetisch" te zijn.
HEMS 2.0 schakelt hier wel netjes de batterij tussen opladen en ontladen op basis van de informatie van de HomeWizard P1 meter. Bij teruglevering gaat ie netjes opladen en bij afname van het net gaat ie ontladen om te ondersteunen en zo dicht mogelijk bij "0 op de meter" te blijven.

  • Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:40

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

morm schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:10:
[...]

Bij mij lijkt die 0W in de app "cosmetisch" te zijn.
HEMS 2.0 schakelt hier wel netjes de batterij tussen opladen en ontladen op basis van de informatie van de HomeWizard P1 meter. Bij teruglevering gaat ie netjes opladen en bij afname van het net gaat ie ontladen om te ondersteunen en zo dicht mogelijk bij "0 op de meter" te blijven.
Bij mij is het erg vreemd gedrag. Had ik gisteravond al (toen ook hier gepost). Nu ook, wordt in totaal maar met 1200-1800W (wisselt ook de hele tijd) geladen terwijl ik netto nog steeds ruim 2kW exporteer naar het net. 1 stapel zit pas 60% vol dus dat is het ook niet.

Vannacht was het gedrag vrij constant 350W te veel terugleveren.

9800X3D - RX 9700XT - 96GB DDR5 :+


  • doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:40
Ik ben nu bezig om de p1 te koppelen, maar de bridge wordt niet herkend. Zodra die in stopcontact gaat dan begint hij langzaam te knipperen. Er staat dat je 3 sec de knop ingedrukt moet houden en dat de led snel moet gaan knipperen.. maar geen reactie. Iemand enig idee?

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V148) - 4,7 kWp panelen


  • Mvdm
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 24-06 12:56
Kuusj schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:05:
[...]

Denk dat ik er helaas achter ben ja. Sinds die HEMS 2.0 update doet mijn HW P1 meter het dus niet meer fatsoenlijk in de app. Hem hem er helemaal uitgehaald met verwijderen gebruiksgegevens en al, kan hem wel toevoegen maar geeft 0W.

Godsamme. Ik ben er wel een beetje klaar mee eerlijk gezegd, eerst dat gezeur met de AC2400 en nu dit.

Ik ben ook echt niet van plan nog veel geld uit te gaan geven aan een P1 meter plus splitter. Kijken hoe de Gielz integratie gaat werken. Ik had die tot nu toe alleen voor de monitoring.

Het vreemde is, ondanks dat hij 0W laat zien laden de accu’s wel gewoon op.
Na 3 maanden vrij goed werken ook hier grote problemen na update naar HEMS 2.0. begin deze week.

(Solarflow 2400 Pro, Homewizard P1 meter, 1 extra batterijmodule, geen Home Assistant)

HW P1 meter toont permanent 0W, hoewel diezelfde meter in de HW app wel correcte en realistische data toont.

De Zendure lijkt die 0W soms wel en soms niet voor waar aan te nemen. Soms lijkt de nul op de meter gevolgd te worden, maar dan laadt hij ineens de batterij vanuit het net op (meerdere keren midden in de nacht, terwijl de batterij nog meer dan 60% heeft, en er uiteraard geen zon is). Op andere momenten gebruikt hij geen batterijvermogen als dat wel beschikbaar is. Nochtans Modus eigen verbruik, maar andere modi doen het ook niet goed.

Momenteel zorgt de batterij voor extra energiekosten in plaats van te besparen. Al van alles gechecked qua recentste firm- en softwares, zowel Solarflow als P1 meter verwijderd en weer toegevoegd, herstart, limieten gewijzigd enz...

Voorlopig enkel AI antwoorden van Zendure Support (na 10 seconden al antwoord met allerlei suggesties die ik al lang geprobeerd had ...)

  • Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:40

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Mvdm schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:25:
[...]

Na 3 maanden vrij goed werken ook hier grote problemen na update naar HEMS 2.0. begin deze week.

(Solarflow 2400 Pro, Homewizard P1 meter, 1 extra batterijmodule, geen Home Assistant)

HW P1 meter toont permanent 0W, hoewel diezelfde meter in de HW app wel correcte en realistische data toont.

De Zendure lijkt die 0W soms wel en soms niet voor waar aan te nemen. Soms lijkt de nul op de meter gevolgd te worden, maar dan laadt hij ineens de batterij vanuit het net op (meerdere keren midden in de nacht, terwijl de batterij nog meer dan 60% heeft, en er uiteraard geen zon is). Op andere momenten gebruikt hij geen batterijvermogen als dat wel beschikbaar is. Nochtans Modus eigen verbruik, maar andere modi doen het ook niet goed.

Momenteel zorgt de batterij voor extra energiekosten in plaats van te besparen. Al van alles gechecked qua recentste firm- en softwares, zowel Solarflow als P1 meter verwijderd en weer toegevoegd, herstart, limieten gewijzigd enz...

Voorlopig enkel AI antwoorden van Zendure Support (na 10 seconden al antwoord met allerlei suggesties die ik al lang geprobeerd had ...)
Dit is ook mijn ervaring ja. Denk dat we pech hebben. Ik zit nog in de procedure van wisselen van 2400AC naar 2400AC+ dus heb dit bugreportje maar even meegestuurd.

9800X3D - RX 9700XT - 96GB DDR5 :+


  • Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:55

Mimiix

Professioneel Prutser

gielz schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 08:42:
[...]


Bij dit model ging hij toch netjes de PV maar deels doorlaten als hij bijna op 100% is? Heb ik hier uitvoerig getest paar maanden geleden;

[Afbeelding]
As we speak gebeurd het weer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4XDd3_nBNmXZ4MLQCQSjdPplUFg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dPdJa0hjF8MobQ3jxKyUuznV.jpg?f=fotoalbum_large

Er is wel onbalans in de batterijen.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB


  • AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 19:27
Mvdm schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:25:
[...]

Na 3 maanden vrij goed werken ook hier grote problemen na update naar HEMS 2.0. begin deze week.

(Solarflow 2400 Pro, Homewizard P1 meter, 1 extra batterijmodule, geen Home Assistant)

HW P1 meter toont permanent 0W, hoewel diezelfde meter in de HW app wel correcte en realistische data toont.

De Zendure lijkt die 0W soms wel en soms niet voor waar aan te nemen. Soms lijkt de nul op de meter gevolgd te worden, maar dan laadt hij ineens de batterij vanuit het net op (meerdere keren midden in de nacht, terwijl de batterij nog meer dan 60% heeft, en er uiteraard geen zon is). Op andere momenten gebruikt hij geen batterijvermogen als dat wel beschikbaar is. Nochtans Modus eigen verbruik, maar andere modi doen het ook niet goed.

Momenteel zorgt de batterij voor extra energiekosten in plaats van te besparen. Al van alles gechecked qua recentste firm- en softwares, zowel Solarflow als P1 meter verwijderd en weer toegevoegd, herstart, limieten gewijzigd enz...

Voorlopig enkel AI antwoorden van Zendure Support (na 10 seconden al antwoord met allerlei suggesties die ik al lang geprobeerd had ...)
Zendure support zal je hooguit een wissel naar hun P1 meter aanbieden. Het is ook niet dat die P1 meter van HW defect is, hij wordt simpelweg niet meer ondersteund door Zendure. Ik kan me zo voorstellen dat de met het verbouwen van de app naar de 2.0 versie, helemaal geen rekening hebben gehouden met het gedrag van de HW P1

  • AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 19:27
Kuusj schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:05:
[...]

Denk dat ik er helaas achter ben ja. Sinds die HEMS 2.0 update doet mijn HW P1 meter het dus niet meer fatsoenlijk in de app. Hem hem er helemaal uitgehaald met verwijderen gebruiksgegevens en al, kan hem wel toevoegen maar geeft 0W.

Godsamme. Ik ben er wel een beetje klaar mee eerlijk gezegd, eerst dat gezeur met de AC2400 en nu dit.

Ik ben ook echt niet van plan nog veel geld uit te gaan geven aan een P1 meter plus splitter. Kijken hoe de Gielz integratie gaat werken. Ik had die tot nu toe alleen voor de monitoring.

Het vreemde is, ondanks dat hij 0W laat zien laden de accu’s wel gewoon op.
Er was al een hele tijd geen ondersteuning meer vanuit Zendure voor de HW P1 dus dat hij zolang gewerkt heeft voor jouw was geluk hebben.

  • Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:55

Mimiix

Professioneel Prutser

Mimiix schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:32:
[...]


As we speak gebeurd het weer:
[Afbeelding]

Er is wel onbalans in de batterijen.
Inmiddels nog maar 70w
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VIRM3kA9LS8tllTHXL9jJZmzxmo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EvAcXklAo5d6PPocKLmslaBW.jpg?f=fotoalbum_large
Edit'
En ineens vol:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rd1fLv7xaS4U85N4fjBDGuo6RVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VILcTkvGVGjH8Ix6gdf43Qwl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Mimiix op 20-06-2026 14:10 ]

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB


  • Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:40

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

AquilaXL schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:44:
[...]

Er was al een hele tijd geen ondersteuning meer vanuit Zendure voor de HW P1 dus dat hij zolang gewerkt heeft voor jouw was geluk hebben.
Als je als normale consument niet op de hoogte was van dit topic is dat een vreemd argument, Zendure heeft namelijk nog aardig lang beweerd dat dit wel gewoon kon via productpagina's etc. Dat is hetzelfde met de connector-issues van de 2400AC. Als je dit topic niet kent is het vreemd om achteraf te zeggen 'ja maar ze hadden al langer problemen'. Het feit dat ik nu voor niks een 2400AC+ heb gekregen om te ruilen wil niet zeggen dat ik blij ben met het feit dat ze de 2400AC nog steeds overal verkopen alsof er niks aan de hand is.

Ik heb immers een product gekocht die expliciet wel met de HW P1 meter zou moeten werken :) Het is gewoon klunzig en slordig van Zendure. Ik geloof ook lastig dat die HW P1 meter niet werkend te krijgen is, het is gewoon een kwestie van een API uitlezen.

Maakt verder ook niet uit, als Gielz het prima doet dan ben ik ook geholpen. Die automatisering loopt inmiddels.

9800X3D - RX 9700XT - 96GB DDR5 :+


  • MP3-Junky
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik heb net mijn tweede 800 plus ontvangen,maar ik krijg hem niet verbonden. De app vind hem niet.

Een paar seconden de knop indrukken zorgt dat het wifi icoontje kort snel gaat knipperen, maar daarna weer langzaam knippert.

iemand een idee? of is hij DOA?

  • Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10:03
MP3-Junky schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:58:
Ik heb net mijn tweede 800 plus ontvangen,maar ik krijg hem niet verbonden. De app vind hem niet.

Een paar seconden de knop indrukken zorgt dat het wifi icoontje kort snel gaat knipperen, maar daarna weer langzaam knippert.

iemand een idee? of is hij DOA?
Heb je de app al geudated naar 6.3 ?

  • MP3-Junky
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Polvo176 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:15:
[...]

Heb je de app al geudated naar 6.3 ?
Ik heb de laatste app versie (ios 6.3.0)

V2.0 gaat over de firmware toch? Zover kom ik niet eens wat hij kan de batterij niet vinden.

Misschien zit daar wel een bug in, de vorige heb ik met een ouder versie gepaired...

[ Voor 22% gewijzigd door MP3-Junky op 20-06-2026 14:23 ]


  • smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-06 21:22
Hey stomme vraag, als ik de Zendure 2400 pro op een eigen groep aansluit, kan ik dan de normale stekker eraan laten zitten of moet er een andere stekker aan worden gemonteerd? (Powercon-stekker of Schuko)

  • doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:40
MP3-Junky schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:21:
[...]

Ik heb de laatste app versie (ios 6.3.0)

V2.0 gaat over de firmware toch? Zover kom ik niet eens wat hij kan de batterij niet vinden.

Misschien zit daar wel een bug in, de vorige heb ik met een ouder versie gepaired...
Hier hetzelfde. Toen ik m’n telefoon opnieuw opstartte, toen werkte het wel

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V148) - 4,7 kWp panelen


  • Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10:03
MP3-Junky schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:21:
[...]

Ik heb de laatste app versie (ios 6.3.0)

V2.0 gaat over de firmware toch? Zover kom ik niet eens wat hij kan de batterij niet vinden.

Misschien zit daar wel een bug in, de vorige heb ik met een ouder versie gepaired...
Ik heb het inderdaad gecorrigeerd, zat even met Zenki 2.0 in mijn hoofd.
Hoe voeg je hem toe?
Via home-instellingen -apparaatbeheer-toevoegen
Of apparatuur + automatisch zoeken?
Of apparatuur + handmatig toevoegen?

  • m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

m-vw

Dus?

smeerbartje schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:30:
Hey stomme vraag, als ik de Zendure 2400 pro op een eigen groep aansluit, kan ik dan de normale stekker eraan laten zitten of moet er een andere stekker aan worden gemonteerd? (Powercon-stekker of Schuko)
Je kan vanalles doen, maar je kan ook gewoon de stekker laten zitten. Heb ik ook gedaan, geen enkel probleem sindsdien.

  • Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:38
doobieters schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:20:
Ik ben nu bezig om de p1 te koppelen, maar de bridge wordt niet herkend. Zodra die in stopcontact gaat dan begint hij langzaam te knipperen. Er staat dat je 3 sec de knop ingedrukt moet houden en dat de led snel moet gaan knipperen.. maar geen reactie. Iemand enig idee?
Kort groen lampje en daarna zwak rood knipperend?

Dat had ik gisteravond, maar na veel proberen: eruit halen, wachten en weer inpluggen, ander wcd, knopje ingedrukt houden (lang en kort) deed hij het na veel pogingen ineens wel.

Dat was nadat ik de knop op de bridge al een paar keer wat langer ingedrukt had gehouden en daarna toch nog eens die pak m beet 3 seconden. Ik weet niet of die 3 seconden dus gewoon heel precies komt of dat het pure mazzel is geweest. Hoe dan ook: blijven proberen was hier de oplossing...

  • smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-06 21:22
m-vw schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:37:
[...]


Je kan vanalles doen, maar je kan ook gewoon de stekker laten zitten. Heb ik ook gedaan, geen enkel probleem sindsdien.
Van alles is mogelijk; snap ik :) . Maar wat zijn de officiele regels? Wie kent ze? Mocht er iets gebeuren, dan wil ik later geen gezeik dat ik de verkeerde stekker had, vandaar.

  • bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:53
smeerbartje schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 16:11:
[...]

Van alles is mogelijk; snap ik :) . Maar wat zijn de officiele regels? Wie kent ze? Mocht er iets gebeuren, dan wil ik later geen gezeik dat ik de verkeerde stekker had, vandaar.
Sst... Don't wake the beast... Als je zoekt op Schuko of CEE kun je 345 pagina's discussies lezen over wat wel of niet het beste is...

Zolang de wcd en bedrading maar deugdelijk zijn zit je goed met Schuko erop laten. CEE kan ook.

Hier probleemloos met de standaard stekker.

  • Tunnelplan
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:14

Tunnelplan

Gas- en olieloos tunnelplan.nl

Ik heb 2 stuks SolarFlow 2400AC. Hoe kan ik de een op Zenki stand en de andere op nul op de meter zetten?

  • AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 19:27
Kuusj schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:54:
[...]

Als je als normale consument niet op de hoogte was van dit topic is dat een vreemd argument, Zendure heeft namelijk nog aardig lang beweerd dat dit wel gewoon kon via productpagina's etc. Dat is hetzelfde met de connector-issues van de 2400AC. Als je dit topic niet kent is het vreemd om achteraf te zeggen 'ja maar ze hadden al langer problemen'. Het feit dat ik nu voor niks een 2400AC+ heb gekregen om te ruilen wil niet zeggen dat ik blij ben met het feit dat ze de 2400AC nog steeds overal verkopen alsof er niks aan de hand is.

Ik heb immers een product gekocht die expliciet wel met de HW P1 meter zou moeten werken :) Het is gewoon klunzig en slordig van Zendure. Ik geloof ook lastig dat die HW P1 meter niet werkend te krijgen is, het is gewoon een kwestie van een API uitlezen.

Maakt verder ook niet uit, als Gielz het prima doet dan ben ik ook geholpen. Die automatisering loopt inmiddels.
Er zijn meerdere voorbeelden van het gratis verkrijgen van een Zendure P1 met dit argument en ik snap hem ook. Maar met de HA intergratie ga je sowieso blij zijn

  • m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

m-vw

Dus?

smeerbartje schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 16:11:
[...]

Van alles is mogelijk; snap ik :) . Maar wat zijn de officiele regels? Wie kent ze? Mocht er iets gebeuren, dan wil ik later geen gezeik dat ik de verkeerde stekker had, vandaar.
Installatie is goed zoals geleverd. Wat @bilgy_no1 schrijft zijn er al zeer veel post geweest over het hoe en waarom mensen iets anders doen (CCE of zelfs vastbedraad), maar je hoeft niets.

  • koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:49

koboy

Heb een idee voor een icon

Tunnelplan schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 16:38:
Ik heb 2 stuks SolarFlow 2400AC. Hoe kan ik de een op Zenki stand en de andere op nul op de meter zetten?
Op eenvoudige wijze? Niet.

Wel kun je 1 via HEMS in de Zenki stand laten lopen, en de andere NOM via Home Assistant ofzo laten lopen. Let er dan wel op dat je een eigen meter definieert die corrigeert voor het verbruik/levering van de Zenki stapel.

Het nut van een dergelijke constructie ontgaat me, maar als je echt wilt kan het.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!


  • MP3-Junky
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Polvo176 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:35:
[...]

Ik heb het inderdaad gecorrigeerd, zat even met Zenki 2.0 in mijn hoofd.
Hoe voeg je hem toe?
Via home-instellingen -apparaatbeheer-toevoegen
Of apparatuur + automatisch zoeken?
Of apparatuur + handmatig toevoegen?
Allemaal geprobeerd. Ook telefoon opnieuw opstarten. Ga zo eens met een oude Android telefoon proberen.

  • a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 21:18
Tunnelplan schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 16:38:
Ik heb 2 stuks SolarFlow 2400AC. Hoe kan ik de een op Zenki stand en de andere op nul op de meter zetten?
Wat wil je hiermee bereiken? NOM is NOM, dat combineert per definitie niet met welke andere strategie dan ook. Want de NOM-accu zal dan het gedrag van de andere gaan 'compenseren'.

Tenzij je twee meters hebt, en dan is het een kwestie van twee 'huishoudens' aanmaken in de app, denk ik.

  • MP3-Junky
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
MP3-Junky schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 17:57:
[...]

Allemaal geprobeerd. Ook telefoon opnieuw opstarten. Ga zo eens met een oude Android telefoon proberen.
Gelukt met Android telefoon om te pairen. 1 uur gewerkt en nu plots de verbinding verloren met de wifi. Iot lampje brand wel continue. Maar ik mis een goede manier om het apparaat te hard-resetten. Stekker eruit helpt uiteraard niet.

Mijn eerste 800 plus werkt probleemloos

  • The_oil_Guy
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 24-06 06:41
Ik heb inmiddels de nieuwe AC2400+ ook binnen en ik wil de oude AC2400 ook blijven gebruiken tot ze deze ophalen.


Maar ik kom er even niet aan uit hoe ik het nu moet instellen? als ik 1600W ontladen kies en ik zet 1 pack uit dan gaat deze 1600W ontladen (ik wil elk max 800W) dus als er 1 uit gaat ook max 800W en niet 1600W

  • Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10:03
MP3-Junky schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 17:57:
[...]

Allemaal geprobeerd. Ook telefoon opnieuw opstarten. Ga zo eens met een oude Android telefoon proberen.
Wat vervelend, ik had geen Plus, maar nog een SF800 er bij gekocht, er lagen nog een paar zonnepanelen werkeloos.
Automatisch zoeken wou bij mij ook niet, maar handmatig wel.
Ik gebruik wel een Android telefoon.

  • MP3-Junky
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
iot (wifi) symbool knippert nu weer. Maar pairen lukt niet. Ook niet met android device.

Ik denk dat hij defect is....We gaan ervaren hoe de service van Zendure is...

  • Gerry1982
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19:04
MP3-Junky schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 21:49:
iot (wifi) symbool knippert nu weer. Maar pairen lukt niet. Ook niet met android device.

Ik denk dat hij defect is....We gaan ervaren hoe de service van Zendure is...
Ik heb gisteren toevallig ook mijn 2e 800 plus geïnstalleerd en was binnen 10 minuten inclusief firmware update klaar.

Kreeg wel ergens de melding dat Bluetooth uit moest staan? Wellicht zit het hem daar ergens in? Even testen aan of uit?

Draait overigens prima en nu alweer aan het twijfelen over een 3e 🫣

23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!


  • MP3-Junky
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Geprobeerd, werkt ook niet. Lijkt mij dat hij juist bluetooth nodig heeft voor de initiele verbinding.

  • m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

m-vw

Dus?

The_oil_Guy schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 21:21:
Ik heb inmiddels de nieuwe AC2400+ ook binnen en ik wil de oude AC2400 ook blijven gebruiken tot ze deze ophalen.


Maar ik kom er even niet aan uit hoe ik het nu moet instellen? als ik 1600W ontladen kies en ik zet 1 pack uit dan gaat deze 1600W ontladen (ik wil elk max 800W) dus als er 1 uit gaat ook max 800W en niet 1600W
Dat is de Zendure logica volgens mij. Wat jij wilt moet je via HA regelen.

  • The_oil_Guy
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 24-06 06:41
m-vw schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 22:09:
[...]


Dat is de Zendure logica volgens mij. Wat jij wilt moet je via HA regelen.
Had al zo'n flauw vermoeden dan gaan we HA maar weer eens aanslingeren! thnx iig

  • Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:59
MP3-Junky schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 20:40:
[...]

Gelukt met Android telefoon om te pairen. 1 uur gewerkt en nu plots de verbinding verloren met de wifi. Iot lampje brand wel continue. Maar ik mis een goede manier om het apparaat te hard-resetten. Stekker eruit helpt uiteraard niet.

Mijn eerste 800 plus werkt probleemloos
Ik heb recent ook een tweede 800 plus ingebruik genomen en dat ging ook bij mij niet zo soepel als de 1e keer. Ik dacht dat er mogelijk wat mis was met het apparaat, maar na een keer uitzetten (stekker eruit en dan de knop 6+ (?) seconden in drukken) en geduld hebben, ook met de firmware update, was het toch geslaagd en doet hij goed zijn werk.

  • jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:01
The_oil_Guy schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 21:21:
Ik heb inmiddels de nieuwe AC2400+ ook binnen en ik wil de oude AC2400 ook blijven gebruiken tot ze deze ophalen.


Maar ik kom er even niet aan uit hoe ik het nu moet instellen? als ik 1600W ontladen kies en ik zet 1 pack uit dan gaat deze 1600W ontladen (ik wil elk max 800W) dus als er 1 uit gaat ook max 800W en niet 1600W
Dit moet je in HA doen. De Gielz integratie icm de flow van Gast777.

Ik heb die flow aangepast zodat ik de AC+ op 2400 kan laten draaien en de AC op 800.

  • Mvdm
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 24-06 12:56
AquilaXL schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:42:
[...]

Zendure support zal je hooguit een wissel naar hun P1 meter aanbieden. Het is ook niet dat die P1 meter van HW defect is, hij wordt simpelweg niet meer ondersteund door Zendure. Ik kan me zo voorstellen dat de met het verbouwen van de app naar de 2.0 versie, helemaal geen rekening hebben gehouden met het gedrag van de HW P1
Wel heel vervelend, zelfs al zou ik een Zendure P1 meter aangeboden krijgen: ik heb geen stopcontact bij de meter (de zekeringkast staat een heel eind van de meter verwijderd). HW meter werd gevoed vanuit de P1 poort. Die mogelijkheid heeft de Zendure P1 niet, of vergis ik me? Dan mag ik eerst een extra kring installeren voor ik verder kan. Ik neem aan ik in afwachting daarvan niet terug naar HEMS 1.0 kan?

[ Voor 4% gewijzigd door Mvdm op 21-06-2026 09:35 ]


  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:12

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Mvdm schreef op zondag 21 juni 2026 @ 09:23:
[...]

Wel heel vervelend, zelfs al zou ik een Zendure P1 meter aangeboden krijgen: ik heb geen stopcontact bij de meter (de zekeringkast staat een heel eind van de meter verwijderd). HW meter werd gevoed vanuit de P1 poort. Die mogelijkheid heeft de Zendure P1 niet, of vergis ik me? Dan mag ik eerst een extra kring installeren voor ik verder kan. Ik neem aan ik in afwachting daarvan niet terug naar HEMS 1.0 kan?
Alternatief is het gebruik van de Shelly Pro 3EM meter?
Die kun je eenvoudig ?laten) monteren aan de inkomende kant van je groepen/zekeringkast.

[ Voor 7% gewijzigd door Hippe Lip op 21-06-2026 09:59 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20:58
The_oil_Guy schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 21:21:
Ik heb inmiddels de nieuwe AC2400+ ook binnen en ik wil de oude AC2400 ook blijven gebruiken tot ze deze ophalen.


Maar ik kom er even niet aan uit hoe ik het nu moet instellen? als ik 1600W ontladen kies en ik zet 1 pack uit dan gaat deze 1600W ontladen (ik wil elk max 800W) dus als er 1 uit gaat ook max 800W en niet 1600W
Ik heb momenteel naast de 2x AC+ ook nog een stapel met AC en 5 batterijen draaien via de proxy. Als jij in Gielz bijvoorbeeld 1600w invult dan gaat er naar beide torens 800w. Als dan 1 van de 2 torens vol is zal die ander nog steeds max 800w gaan doen en niet opeens 1600w.

  • Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:53
Mvdm schreef op zondag 21 juni 2026 @ 09:23:
[...]

Wel heel vervelend, zelfs al zou ik een Zendure P1 meter aangeboden krijgen: ik heb geen stopcontact bij de meter (de zekeringkast staat een heel eind van de meter verwijderd). HW meter werd gevoed vanuit de P1 poort. Die mogelijkheid heeft de Zendure P1 niet, of vergis ik me? Dan mag ik eerst een extra kring installeren voor ik verder kan. Ik neem aan ik in afwachting daarvan niet terug naar HEMS 1.0 kan?
Je vergist je.
Als je een DSMR 5 meter hebt kun je volstaan met de P1 uitgang en heb je geen extra power nodig.

@Mvdm

De Zendure P1 meter bestaat uit twee delen een deel met de P1 aansluiting plus een Bridge.
Die twee communiceren met elkaar via LoRa en de Bridge zet dat LoRa signaal dan weer om naar wifi.
De bridge heeft wel een wcd nodig maar hoeft niet bij de meter in de buurt te zitten, maar wel wifi bereik hebben.

Zie:

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0722/0956/3903/files/NL_Smart_Meter_Reader_P1_User_Manuel_EN_NL_V1.0_20250516_compressed.pdf?v=1751608708

[ Voor 13% gewijzigd door Ben(V) op 21-06-2026 10:57 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.


  • Mvdm
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 24-06 12:56
Ben(V) schreef op zondag 21 juni 2026 @ 10:55:
[...]

Je vergist je.
Als je een DSMR 5 meter hebt kun je volstaan met de P1 uitgang en heb je geen extra power nodig.

@Mvdm

De Zendure P1 meter bestaat uit twee delen een deel met de P1 aansluiting plus een Bridge.
Die twee communiceren met elkaar via LoRa en de Bridge zet dat LoRa signaal dan weer om naar wifi.
De bridge heeft wel een wcd nodig maar hoeft niet bij de meter in de buurt te zitten, maar wel wifi bereik hebben.

Zie:

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0722/0956/3903/files/NL_Smart_Meter_Reader_P1_User_Manuel_EN_NL_V1.0_20250516_compressed.pdf?v=1751608708
Ok, bedank allen voor jullie antwoorden.

En sinds een uur of zo is er ook eens goed nieuws: voor het eerst sinds de update van ongeveer een week geleden zie ik plots dezelfde waarden van de P1 meter zowel in Zendure app als in de HomeWizard app. Niet gerelateerd aan iets dat ik zou gewijzigd hebben. Dus ik vermoed dat er achter de schermen gewerkt wordt, en dat men de HomeWizard P1 toch niet helemaal opgeeft.

Hebben anderen dit ook vastgesteld?

  • BorisBoef
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-06 11:23
MP3-Junky schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 21:58:
Geprobeerd, werkt ook niet. Lijkt mij dat hij juist bluetooth nodig heeft voor de initiele verbinding.
Bij mij ook van alles geprobeerd, maar initiele setup niet aan de gang gekregen op andriod. Een iPhone moeten lenen en die had binnen 1 seconde connectie, setup afgemaakt en zodra de wifi werkt kon ik wel op andriod verder.

  • MP3-Junky
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
BorisBoef schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:23:
[...]

Bij mij ook van alles geprobeerd, maar initiele setup niet aan de gang gekregen op andriod. Een iPhone moeten lenen en die had binnen 1 seconde connectie, setup afgemaakt en zodra de wifi werkt kon ik wel op andriod verder.
Dan lijkt het op een software bug in de batterij . Geen hardware defect.

Bij mij lukte het niet op de iPhone. Toen wel met een Android. Alles geïnstalleerd en een uurtje goed gedraaid. Toen was de verbinding met de 2e 800 plus weg. Sindsdien krijg ik het met zowel Android als iPhone niet meer aan de praat. Ook een oud iPad geprobeerd en werkte ook niet. Ook een oudere versie van de zendure app geprobeerd op de Android. Werkt ook niet.

Ik vind het dom dat er geen knop op de accu zit om hem volledig te resetten.

  • Tunnelplan
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:14

Tunnelplan

Gas- en olieloos tunnelplan.nl

Mobile batterij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x-RKcVMZveIKbVRHaKMwL26vHGc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TZUnisLeh3DPJWNCSEZ2VxhR.jpg?f=fotoalbum_large

  • jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:01
Pakhaas schreef op zondag 21 juni 2026 @ 10:20:
[...]

Ik heb momenteel naast de 2x AC+ ook nog een stapel met AC en 5 batterijen draaien via de proxy. Als jij in Gielz bijvoorbeeld 1600w invult dan gaat er naar beide torens 800w. Als dan 1 van de 2 torens vol is zal die ander nog steeds max 800w gaan doen en niet opeens 1600w.
Wel met mijn aangepaste flow... als iemand interesse daarin heeft hoor ik het wel!

  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:12

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Met één batterij eronder gaat dit prima. Als er een hogere stapel is, dan is dit hondje te smal. Als de wielen naar binnen gedraaid staan dan ligt het steunpunt (contactpunt) op de grond verder naar binnen dan de rand van de apparatuur, waardoor die makkelijker omvalt dan zonder hondje.
Ik heb zelf hondjes gemaakt en daar rekening mee gehouden. Het contactpunt met de vloer ligt altijd minimaal 2,5 cm meer naar buiten dan de randen van wat erop staat.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

knipknip, geen slowchat, hou het ontopic.

[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 22-06-2026 08:04 ]


  • Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-06 22:09
Ben(V) schreef op zondag 21 juni 2026 @ 10:55:
[...]

Je vergist je.
Als je een DSMR 5 meter hebt kun je volstaan met de P1 uitgang en heb je geen extra power nodig.

@Mvdm

De Zendure P1 meter bestaat uit twee delen een deel met de P1 aansluiting plus een Bridge.
Die twee communiceren met elkaar via LoRa en de Bridge zet dat LoRa signaal dan weer om naar wifi.
De bridge heeft wel een wcd nodig maar hoeft niet bij de meter in de buurt te zitten, maar wel wifi bereik hebben.

Zie:

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0722/0956/3903/files/NL_Smart_Meter_Reader_P1_User_Manuel_EN_NL_V1.0_20250516_compressed.pdf?v=1751608708
Op een DSMR4 werkt het ook zonder extra power. (Bij mij wel althans.)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.


  • Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:53
Mistraller schreef op maandag 22 juni 2026 @ 00:23:
[...]

Op een DSMR4 werkt het ook zonder extra power. (Bij mij wel althans.)
Dat is model afhankelijk.
Bij een DSR 5 is het vastgelegd.

Plus dat een DSMR 4 maar een keer per 10 seconden data geeft en dat werkt echt veel slechter.

[ Voor 16% gewijzigd door Ben(V) op 22-06-2026 08:50 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.


  • doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:40
KaEs schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:06:
[...]

Het zou een iets aangepaste versie van de “elektriciteitsprijsmodus” in de vorige versie van HEMS zijn. Helaas werkt deze nieuwe modus (nog) niet goed. Het lijkt nu vooral te functioneren als een NOM-modus en dat kan niet de bedoeling zijn.

Voor het geval het in de toekomst wel gaat functioneren dan roepen de instellingsmogelijkheden nog wel wat vragen op. Je kunt met een schuifje de hoge en lage zones selecteren binnen het dynamische tarief van die dag. Tegelijk suggereert het plaatje op diezelfde pagina weer dat op basis van die instelling er ook nog weer met percentages wordt gewerkt.

Ook de onderstaande instelling roept vragen op

Wat hiermee wordt bedoeld is niet duidelijk.

[Afbeelding]

Kortom de TOU-modus functioneert blijkbaar (nog) niet en als het gaat functioneren roepen de instellingsmogelijkheden ook nog wel vragen op.
Kunnen we concluderen dat de TOU modus nog helemaal niet werkt en dat de verwachting is dat ze dit nog gaan fixen? Of werkt het nog niet helemaal zoals we zouden willen?

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V148) - 4,7 kWp panelen


  • Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-06 22:09
Ben(V) schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:49:
[...]

Dat is model afhankelijk.
Bij een DSR 5 is het vastgelegd.

Plus dat een DSMR 4 maar een keer per 10 seconden data geeft en dat werkt echt veel slechter.
Ja daarom zei ik, bij mij wel (Kaifa MA304). Het is wat minder snel, maar ik ben meer dan tevreden. Ik draai alleen wel Gielz en die is een stuk strakker dan Zendure native.
En tuurlijk, zonder salderen wil je natuurlijk zo snel mogelijk response van je accu, maar in de meeste gevallen zal het niet lonen om nu op eigen kosten al een v5 te laten aanrukken ben ik bang.

Met een v4 is bij de meeste meters het resultaat al niet onaardig. En ja; tweakers-disclaimer: Het hangt van je specifieke meter af.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.


  • Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:53
Helemaal mee eens.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.


  • bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:53
doobieters schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:20:
[...]

Kunnen we concluderen dat de TOU modus nog helemaal niet werkt en dat de verwachting is dat ze dit nog gaan fixen? Of werkt het nog niet helemaal zoals we zouden willen?
Zou kunnen dat ze het nog fixen. Maar hoe lang gaat dat duren? De situatie in Nederland met afschaffen salderen is natuurlijk redelijk uniek. Dan zouden ze het nu een half jaar moeten veranderen naar een nadruk op terugleveren op de piek en dan in december weer omzetten naar nadruk op NOM.

Ondertussen laat je nu wel rendement liggen door deze ToU functie die je gewoon minder grip geeft op hoe de batterij werkt. Gelukkig werkt het wel met HA integratie als je die mogelijkheid hebt.

  • ah-klapkrat
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20:56
Sinds 2 weken heb ik de SolarFlow 800 (die kleine met die wandbeugel). 2 panelen van 500 WP van Zendure (merk Ronma solar) geleverd in dezelfde set aangesloten op een overkapping vol op zuid zonder schaduw. Sinds enkele dagen viel mij op dat de PV1 en PV2 inputs de hele dag door een powerdrop geven na 20 min. Ook te zien in de AC output middels een homewizard plug. Iedere keer na exact 20 minuten. De drops tussen de PV inputs zijn vlak na elkaar. De spanning van de panelen valt binnen de range van de omvormer van de panelen. Het lijkt niet te maken te hebben met de temperatuur van de omvormer, want die is stabiel op 45 graden met een extra fan.

Firmware omvormer v2.0.0 (maar ook gezien met oude firmware)
Geen batterij aangesloten
Geen HEMS geactiveerd
Geen andere beperkingen via Home Assistant. Ook getest met de HA integratie uitgeschakeld.

Is er iemand die dit ook heeft meegemaakt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y5ynzxwxZmsyVHbjLX_5YoJMIRM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5Bzb1o3WhEPMzGpWFvoJA0Sb.png?f=fotoalbum_large
Benieuwd naar jullie ervaringen.

  • Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10:03
ah-klapkrat schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:28:
Sinds 2 weken heb ik de SolarFlow 800 (die kleine met die wandbeugel). 2 panelen van 500 WP van Zendure (merk Ronma solar) geleverd in dezelfde set aangesloten op een overkapping vol op zuid zonder schaduw. Sinds enkele dagen viel mij op dat de PV1 en PV2 inputs de hele dag door een powerdrop geven na 20 min. Ook te zien in de AC output middels een homewizard plug. Iedere keer na exact 20 minuten. De drops tussen de PV inputs zijn vlak na elkaar. De spanning van de panelen valt binnen de range van de omvormer van de panelen. Het lijkt niet te maken te hebben met de temperatuur van de omvormer, want die is stabiel op 45 graden met een extra fan.

Firmware omvormer v2.0.0 (maar ook gezien met oude firmware)
Geen batterij aangesloten
Geen HEMS geactiveerd
Geen andere beperkingen via Home Assistant. Ook getest met de HA integratie uitgeschakeld.

Is er iemand die dit ook heeft meegemaakt?
[Afbeelding]
Benieuwd naar jullie ervaringen.
Ja, komt bij mij ook voor, een herstart van de tracker schijn normaal te zijn en komt ook voor bij de Hypers, SF800Pro2 die ik heb.
Op al deze zitten zonnepanelen aangesloten.

  • doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:40
Morgen een keynote van de CEO van Zendure: Het Plug-in HEMS opnieuw gedefinieerd & inzichten in onze software-iteratie:

"Morgen onthullen we een compleet nieuwe visie op Plug-in HEMS!🚀

Met de recente introductie van onze HEMS 2.0-update hebben we een belangrijke nieuwe stap gezet in energiemanagement. We volgen de gesprekken in onze Nederlandse community op de voet en zien dat deze grote software-iteratie veel nieuwe ideeën, vragen en boeiende inzichten bij jullie oproept. 💬

We weten dat een nieuwe interface even wennen kan zijn en we geloven sterk dat elke software-iteratie pas écht waardevol wordt door de actieve deelname van onze gebruikers."

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V148) - 4,7 kWp panelen


  • lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:37
Hoe is het bij jullie AC2400+ in deze warme dagen met de temperatuur van de omvormer? Ik zie dat bij vol laden/ontladen deze oploopt tot maximaal 61 graden en daar ook nooit boven komt. Hij zal iets throttlen maar dat is nauwelijks te zien in het laden en ontladen.

  • Mscroos
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 25-06 23:19
lexuzu schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:35:
Hoe is het bij jullie AC2400+ in deze warme dagen met de temperatuur van de omvormer? Ik zie dat bij vol laden/ontladen deze oploopt tot maximaal 61 graden en daar ook nooit boven komt. Hij zal iets throttlen maar dat is nauwelijks te zien in het laden en ontladen.
Geen last van heel hoge temperaturen inderdaad, schommelt nu een beetje om de 30 graden heen. Nu heb ik wel een beetje overcapaciteit met 3 setjes, dus tenzij ik even van de stroom af moet ontlaad ik zelden met 7200 W. Ook opladen is bij mij op de piek iets boven de 5000 watt dus dan werken ze ook niet op to snelheid. Volgens mij krijgen ze door de node red afwisseling ook regelmatig rust..

  • Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:25
lexuzu schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:35:
Hoe is het bij jullie AC2400+ in deze warme dagen met de temperatuur van de omvormer? Ik zie dat bij vol laden/ontladen deze oploopt tot maximaal 61 graden en daar ook nooit boven komt. Hij zal iets throttlen maar dat is nauwelijks te zien in het laden en ontladen.
Mijn inverter geeft 52 graden bij 2200w ontladen. Batterij staat in de schuur waar het op dat moment 28 graden was.

Bij laden op 2000w werd hij 49 graden

  • Happy Man 2013
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:26
Kuusj schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:16:
[...]

Bij mij is het erg vreemd gedrag. Had ik gisteravond al (toen ook hier gepost). Nu ook, wordt in totaal maar met 1200-1800W (wisselt ook de hele tijd) geladen terwijl ik netto nog steeds ruim 2kW exporteer naar het net. 1 stapel zit pas 60% vol dus dat is het ook niet.

Vannacht was het gedrag vrij constant 350W te veel terugleveren.
Bij mij doet ie sinds de update ook vreemde dingen. Gisteren begon hij om 0:00 maximaal te ontladen (accu ca 67% vol), terwijl hij afgelopen nacht om 0:00 maximaal begon te laden (accu ca 56% vol). Nooit issues gehad, zijn er nog meer die issues hebben die 0:00 starten?

  • Mvdm
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 24-06 12:56
Mvdm schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:05:
[...]

Ok, bedank allen voor jullie antwoorden.

En sinds een uur of zo is er ook eens goed nieuws: voor het eerst sinds de update van ongeveer een week geleden zie ik plots dezelfde waarden van de P1 meter zowel in Zendure app als in de HomeWizard app. Niet gerelateerd aan iets dat ik zou gewijzigd hebben. Dus ik vermoed dat er achter de schermen gewerkt wordt, en dat men de HomeWizard P1 toch niet helemaal opgeeft.

Hebben anderen dit ook vastgesteld?
Ondertussen weer verdere evolutie: al twee dagen wel correct laden en ontladen, maar weergave van de P1 meter blijft wel 0w. Hij toont dus permanent 0w, maar lijkt tegelijk wel correcte waarden te gebruiken …

  • KaEs
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10:22
bilgy_no1 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:06:
[...]

Zou kunnen dat ze het nog fixen. Maar hoe lang gaat dat duren? De situatie in Nederland met afschaffen salderen is natuurlijk redelijk uniek. Dan zouden ze het nu een half jaar moeten veranderen naar een nadruk op terugleveren op de piek en dan in december weer omzetten naar nadruk op NOM.

Ondertussen laat je nu wel rendement liggen door deze ToU functie die je gewoon minder grip geeft op hoe de batterij werkt. Gelukkig werkt het wel met HA integratie als je die mogelijkheid hebt.
Voor zover ik kan zien werkt die TOU-modus helemaal niet. Hij werkt gek genoeg, bij mij althans, als NOM. Die TOU-modus lijkt me ook niet gekoppeld aan een specifiek Nederlandse situatie. Je kunt zelf de verschillende tarief-zones instellen dus daarmee min of meer je eigen strategie bepalen.

Zenki zou wel rekening moeten houden met de specieke Nederlandse situatie. In tegenstelling tot de TOU-modus bepaal je bij Zenki niet zelf de strategie maar doet Zenki dit.

Zijn er al mensen die Zenki onder HEMS 2.0 hebben draaien? Wat zijn de ervaringen? Zenki schijnt toch wel een weekje nodig te hebben om “te wennen”. Inmiddels zijn we met HEMS dat weekje onderweg.

  • bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:53
KaEs schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:33:
[...]

Voor zover ik kan zien werkt die TOU-modus helemaal niet. Hij werkt gek genoeg, bij mij althans, als NOM. Die TOU-modus lijkt me ook niet gekoppeld aan een specifiek Nederlandse situatie. Je kunt zelf de verschillende tarief-zones instellen dus daarmee min of meer je eigen strategie bepalen.

Zenki zou wel rekening moeten houden met de specieke Nederlandse situatie. In tegenstelling tot de TOU-modus bepaal je bij Zenki niet zelf de strategie maar doet Zenki dit.

Zijn er al mensen die Zenki onder HEMS 2.0 hebben draaien? Wat zijn de ervaringen? Zenki schijnt toch wel een weekje nodig te hebben om “te wennen”. Inmiddels zijn we met HEMS dat weekje onderweg.
Inderdaad, dat is het probleem. ipv handelen en dus volop terugleveren op de hoogste prijs gaat ie NOM draaien. Ik geloof dus niet dat het snel wordt opgelost binnen HEMS. Zenki is mij teveel een black box voor iets wat met een paar simpele regels kan worden gedaan. Zie de oplossing van gielz in Home Assistant. Dat draait hier nu al een week probleemloos... Erg blij mee gezien de prijzen van vanavond...

  • Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10:03
KaEs schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:33:
[...]

Voor zover ik kan zien werkt die TOU-modus helemaal niet. Hij werkt gek genoeg, bij mij althans, als NOM. Die TOU-modus lijkt me ook niet gekoppeld aan een specifiek Nederlandse situatie. Je kunt zelf de verschillende tarief-zones instellen dus daarmee min of meer je eigen strategie bepalen.

Zenki zou wel rekening moeten houden met de specieke Nederlandse situatie. In tegenstelling tot de TOU-modus bepaal je bij Zenki niet zelf de strategie maar doet Zenki dit.

Zijn er al mensen die Zenki onder HEMS 2.0 hebben draaien? Wat zijn de ervaringen? Zenki schijnt toch wel een weekje nodig te hebben om “te wennen”. Inmiddels zijn we met HEMS dat weekje onderweg.
De eerste Zenki versie bakte er niks van en versie 2 zou 8% beter zijn, maar 8% van niks is nog steeds niks en blijft dus gekke dingen doen.
Opladen doe ik met de eigen verbruiks modus uitsluitend van de zonnepanelen en om 19.00 of 20.00 uur stap ik over op aangepaste modus waarbij in de duurste uren vol ontlaad met 3 of 4 kW en de rest van de nacht op 500 W, gewoon vast ingesteld.
Omdat het huisverbruik dan niet boven de 250 W komt lever ik de hele nacht door het verschil terug.
Eigenlijk ben ik 24 uur per dag aan het terug leveren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7hrYpfkiT1nPi0or59TODyYzBE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ltZGdOtTCGDWazNyNNI2Z6gR.jpg?f=fotoalbum_large

  • bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:53
Polvo176 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:09:
[...]

De eerste Zenki versie bakte er niks van en versie 2 zou 8% beter zijn, maar 8% van niks is nog steeds niks en blijft dus gekke dingen doen.
Opladen doe ik met de eigen verbruiks modus uitsluitend van de zonnepanelen en om 19.00 of 20.00 uur stap ik over op aangepaste modus waarbij in de duurste uren vol ontlaad met 3 of 4 kW en de rest van de nacht op 500 W, gewoon vast ingesteld.
Omdat het huisverbruik dan niet boven de 250 W komt lever ik de hele nacht door het verschil terug.
Eigenlijk ben ik 24 uur per dag aan het terug leveren.
[Afbeelding]
Waar stuur je dit aan en is dit volledig geautomatiseerd?

Ik zou voor volgend jaar inderdaad zoiets willen:
  • Goedkoopste 6-7 uren: opladen met 2400W (meestal zal dit obv PV zijn)
  • Duurste 4 uren: terugleveren met 2400W (meestal avondpiek)
  • Overige uren: terugleveren met 400W (zal de nacht en ochtend grotendeels afdekken)
  • Batterij moet dan rond 9 uur weer leeg zijn voor de volgende cyclus...
Hoe dat dan in de winter moet lopen is waarschijnlijk meer op NOM gericht en met meer aandacht voor de spread die minimaal de laadverliezen moet goedmaken.

Ik draai nu Gielz op Handelen. Prima voor nu...

  • Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10:03
bilgy_no1 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:16:
[...]

Waar stuur je dit aan en is dit volledig geautomatiseerd?

Ik zou voor volgend jaar inderdaad zoiets willen:
  • Goedkoopste 6-7 uren: opladen met 2400W (meestal zal dit obv PV zijn)
  • Duurste 4 uren: terugleveren met 2400W (meestal avondpiek)
  • Overige uren: terugleveren met 400W (zal de nacht en ochtend grotendeels afdekken)
  • Batterij moet dan rond 9 uur weer leeg zijn voor de volgende cyclus...
Hoe dat dan in de winter moet lopen is waarschijnlijk meer op NOM gericht en met meer aandacht voor de spread die minimaal de laadverliezen moet goedmaken.

Ik draai nu Gielz op Handelen. Prima voor nu...
Ik schakel nu nog 2 keer per dag om tussen Eigenverbruik modus en Aangepaste modus, maar dat moet binnen kort automatisch met HA (fireson) gebeuren.
Handelen (opladen van het net) is vrijwel altijd minder lucratief dan eigen zonne energie gebruiken en volgend jaar helemaal niet meer interessant.
Ik doe het nu nog met de hand om uit te testen waar voor mij de optimale in te stellen waarden en tijden liggen.
De winter wordt inderdaad een ander verhaal, omdat ik een warmtepomp heb blijft er vrijwel niks over voor de batterijen, vorige winter heb ik een aantal uit gezet, dat doe ik komende winter waarschijnlijk ook weer.
Na 06.00 uur staat de aangepaste mode weer op vol ontladen en zijn de batterijen ergens tussen 07.00 en 08.00 uur allemaal leeg.
De zon levert dan al lang weer genoeg voor eigen gebruik en levert dan ook al weer terug.
Dat is ook wel in de grafiek terug te zien.

  • bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:53
Polvo176 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:27:
[...]

Ik schakel nu nog 2 keer per dag om tussen Eigenverbruik modus en Aangepaste modus, maar dat moet binnen kort automatisch met HA (fireson) gebeuren.
Handelen (opladen van het net) is vrijwel altijd minder lucratief dan eigen zonne energie gebruiken en volgend jaar helemaal niet meer interessant.
Ik doe het nu nog met de hand om uit te testen waar voor mij de optimale in te stellen waarden en tijden liggen.
De winter wordt inderdaad een ander verhaal, omdat ik een warmtepomp heb blijft er vrijwel niks over voor de batterijen, vorige winter heb ik een aantal uit gezet, dat doe ik komende winter waarschijnlijk ook weer.
Na 06.00 uur staat de aangepaste mode weer op vol ontladen en zijn de batterijen ergens tussen 07.00 en 08.00 uur allemaal leeg.
De zon levert dan al lang weer genoeg voor eigen gebruik en levert dan ook al weer terug.
Dat is ook wel in de grafiek terug te zien.
Aha. Dus in de app handmatig omzetten.

Handelen is de modus die ik nu gebruik, maar in feite is het eigenlijk 'Uitgestelde teruglevering'. Dat kan ook vanaf volgend jaar denk ik nog wel goed uitpakken. Omdat het 'overtollige' PV-productie is maken de omzettingsverliezen niet zoveel uit. En als je dan €0,10 kaal krijgt (nog conservatief t.o.v. dit jaar) ipv ongeveer €0,00 (meestal zo op de zonnige dagen) is dat toch meegenomen. En al helemaal als je in de piek nog hoger uitkomt.

Vandaar dat ik 400-500W zou reserveren voor de nacht (23:00-0:700 uur = 3,2-4,0 kWh) wat het eigen verbruik dan wel dekt. Vervolgens heb ik dan nog zo'n 10 kWh over om in de duurste 4 uur terug te leveren om de PV-productie zo duur mogelijk terug te leveren.

  • Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10:03
bilgy_no1 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:56:
[...]

Aha. Dus in de app handmatig omzetten.

Handelen is de modus die ik nu gebruik, maar in feite is het eigenlijk 'Uitgestelde teruglevering'. Dat kan ook vanaf volgend jaar denk ik nog wel goed uitpakken. Omdat het 'overtollige' PV-productie is maken de omzettingsverliezen niet zoveel uit. En als je dan €0,10 kaal krijgt (nog conservatief t.o.v. dit jaar) ipv ongeveer €0,00 (meestal zo op de zonnige dagen) is dat toch meegenomen. En al helemaal als je in de piek nog hoger uitkomt.

Vandaar dat ik 400-500W zou reserveren voor de nacht (23:00-0:700 uur = 3,2-4,0 kWh) wat het eigen verbruik dan wel dekt. Vervolgens heb ik dan nog zo'n 10 kWh over om in de duurste 4 uur terug te leveren om de PV-productie zo duur mogelijk terug te leveren.
Helaas kan ik in de app niet automatisch op bepaalde tijden tussen modi schakelen, dan zou je HA ook niet meer nodig hebben.
Onder handel versta ik zowel in als verkoop, alleen zonne energie verkopen is net even anders.
De 1e levert volgend jaar niks meer op.
Ik heb 17 kWh netto, (10 stuks AB2000 x en s batterijen) en verdeel het dus op die manier.
3 tot 4 kWh voor de nacht, 12 kWh voor de avond en de rest in de ochtend na 06.00 uur tot ze leeg zijn.
Vanavond gaan die 12 kWh weer een leuk bedragje opleveren met prijzen boven de 80 cent per kWh.

  • Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:54
Polvo176 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:27:
[...]


De winter wordt inderdaad een ander verhaal, omdat ik een warmtepomp heb blijft er vrijwel niks over voor de batterijen, vorige winter heb ik een aantal uit gezet, dat doe ik komende winter waarschijnlijk ook weer.
Tot eind dit jaar heb ik een contract met vaste tarieven. Benieuwd wat die voor volgend jaar zullen zijn, maar ik vermoed dat een dynamisch contract dan een stuk aantrekkelijker zal zijn.

Met een warmtepomp kan het dan juist interessant zijn om alsnog veel capaciteit te hebben, om ‘s nachts de batterij te laden en heel de dag de warmtepomp op die stroom te kunnen laten draaien.

  • Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10:03
Mausssie schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:27:
[...]

Tot eind dit jaar heb ik een contract met vaste tarieven. Benieuwd wat die voor volgend jaar zullen zijn, maar ik vermoed dat een dynamisch contract dan een stuk aantrekkelijker zal zijn.

Met een warmtepomp kan het dan juist interessant zijn om alsnog veel capaciteit te hebben, om ‘s nachts de batterij te laden en heel de dag de warmtepomp op die stroom te kunnen laten draaien.
Ja, dat is het mooie theoretische verhaal, maar afgelopen winter heb ik geconstateerd dat de prijzen op een uitzondering na vrij vlak zijn tussen 25 en 31 cent per kWh, daar valt geen droogbrood mee te verdienen.
Als je voor 25 cent laad met 20% laadverliezen kost een kWh je zelfs meer dan 31 cent

  • ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:15
Polvo176 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:35:
[...]

Ja, dat is het mooie theoretische verhaal, maar afgelopen winter heb ik geconstateerd dat de prijzen op een uitzondering na vrij vlak zijn tussen 25 en 31 cent per kWh, daar valt geen droogbrood mee te verdienen.
Als je voor 25 cent laad met 20% laadverliezen kost een kWh je zelfs meer dan 31 cent
December-januari waren een drama inderdaad.
Zeer weinig fluctiatie , en een warmtepomp die vol aan de bak moest.

Er was dan ook weinig zon.
Die prachtige strakblauwe hemel en krakende vorst heb ik al heeeeel lang niet gezien in Nederland. Dat zullen wel de kaskrakers zijn! ;)

Het grote voordeel met de warmtepomp zit denk ik in de overgangsperiodes. Het vroege voorjaar en en najaar. Overdags redelijk wat zon en net niet koud genoeg voor de warmtepomp.
Snachts net wat te koud , bijverwarmen op de pomp.

WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW


  • Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:02
Plus, je moet écht wel flinke capaciteit hebben om er een dag lang je WP op te laten draaien. Een koude mistige dag trekt je PIB-tje zo leeg hoor.

  • koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:49

koboy

Heb een idee voor een icon

Polvo176 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:35:
[...]

Ja, dat is het mooie theoretische verhaal, maar afgelopen winter heb ik geconstateerd dat de prijzen op een uitzondering na vrij vlak zijn tussen 25 en 31 cent per kWh, daar valt geen droogbrood mee te verdienen.
Als je voor 25 cent laad met 20% laadverliezen kost een kWh je zelfs meer dan 31 cent
En het jaar daarvoor was de spread groter en had het wel zin.....

Punt blijft gewoon dat nu met salderen stroom op een bepaald moment een bepaalde waarde vertegenwoordigt. Dus tijdens zo laag mogelijk tarief de accu vullen en tijdens zo hoog mogelijk tarief de accu legen is financieel het meest voordelig (Handel dus!)

Voor volgend jaar zal NOM met uitgestelde teruglevering van overschot meestal het voordeligste zijn, hoewel er ook dagen tussen kunnen zitten (kijk maar naar o.a. vandaag) dat pure handel met meest zal opleveren.

T.o.v. de eerste helft van vorig jaar is mijn energierekening 100 euro lager, terwijl de auto nu thuis wordt opgeladen. Alles met dank aan een 2400AC met 4 accu modules die vol op de handel staat (deed de eerste 1 a 2 maanden weinig).

Toevoeging: de uitgestelde teruglevering levert natuurlijk 11 cent/kWh minder op, dus is t.o.v. de NOM een stuk minder lucratief.

[ Voor 5% gewijzigd door koboy op 23-06-2026 12:46 ]

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Pagina: 1 ... 271 ... 273 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.

Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.

Heb je een 2400? Check dan even Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren