• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:09
Het was ook al eerder gepost in dit (of een ander zendure) topic met een filmpje over de zendure aansturing, daar legde iemand het uit. Dus het is ook niet mijn eigen verzinsel hoor.
Ik heb zelf geen quooker, maar die komt er wel.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.


  • PindaRots
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15:34
m-vw schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:07:
[...]


In de Playstore automatische updates uitzetten.
App verwijderen en mbv apkpure de oude versie 6.2.1 installeren.
Super dankjewel. Dat was de oplossing! Zo kan ik er weer iemand verder mee helpen.

  • koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

koboy

Heb een idee voor een icon

a2aan schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:33:
[...]

Maar het frustrerende, vind ik, is dat Quooker de technologie al in zich heeft om dat kort pulseren te voorkomen, via een speciale "stand-by modus", waarbij het "Quooker-systeem nog steeds in staat is het bestaande kokende water af te tappen, maar geen nieuw water meer verwarmt". Alleen lijkt het alsof die stand-by modus alleen door hun eigen Energieverdeler ingeschakeld kan worden.

Hoe gaaf zou het zijn als je dit via HomeWizard en/of HA zou kunnen sturen? Van ieder kwartier 5sec naar iedere twee uur 40sec zou al een wereld van verschil maken, qua opvangen door een thuisaccu.
Als die standby tijd vergelijkbaar is met de eco-stand op een combiketel (die vaak een klein vaatje warm water op temperatuur houd) dan zou het zin hebben. Maar het gaat natuurlijk wel voorbij aan het idee van een Quooker: direct warm/kokend water beschikbaar.

Ikzelf heb geen Quooker, en hoe meer ik er over lees/hoor hoe meer ik zo'n ding buiten de deur wil houden. Combiketel staat hier ook in de eco-stand, dat vaatje warm water is niet nodig en kost alleen maar energie.
Mocht ik om wat voor reden toch aan de Quooker "moeten", dan gaat er direct een smartplug tussen, en gaat hij uit als we niet thuis zijn (telefoons laten inchecken op HA) en tussen 23 en 7 uur.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!


  • RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:07
Ik heb een soortgelijk 'probleem' met mijn espresso apparaat. Als die éénmaal warm is spring hij elke 4 minuten ongeveer 10 seconden aan om warm te houden, verbruik 1200watt. Het apparaat staat soms best lang aan, meestal vergeten uit te zetten, maar toch.

Ik heb een energy socket op het espresso apparaat. Ik stuur de Zendure aan met Home Assistant + Gielz. Ik wil gaan kijken of ik iets slims kan maken met een custom sensor waar ik het verbruik van het espresso apparaat aftrek van datgene wat de P1 meter meet.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, Skoda Elroq


  • RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:16
Mijn ervaring met een inductiekookplaat, die continue even een piekje vermogen trekt, en de PiB die dat niet netjes kan volgen is nu ook niet even positief.
Maar dit hoor nu eenmaal bij de verwachting van een PiB. Hopelijk zullen in de toekomst apparaten als qookers en inductiekookplaten, hun verbruikspatroon aanpassen.

🇳🇱Pijnacker Oost/West


  • jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:16
RemmyB83 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:51:
Mijn ervaring met een inductiekookplaat, die continue even een piekje vermogen trekt, en de PiB die dat niet netjes kan volgen is nu ook niet even positief.
Maar dit hoor nu eenmaal bij de verwachting van een PiB. Hopelijk zullen in de toekomst apparaten als qookers en inductiekookplaten, hun verbruikspatroon aanpassen.
Maar alsnog - met 'slechts' 2400 watt aan vermogen dat ik uit de batterij kan halen, trek ik max 1-1.5kWh uit het net op een dag. Dan heb je het op jaarbasis (uitgaande van de dagen met zon) over mss 100-200kWh. Dat is qua kosten verwaarloosbaar (26-52 euro).

  • koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

koboy

Heb een idee voor een icon

jelleeelco schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:54:
[...]

Maar alsnog - met 'slechts' 2400 watt aan vermogen dat ik uit de batterij kan halen, trek ik max 1-1.5kWh uit het net op een dag. Dan heb je het op jaarbasis (uitgaande van de dagen met zon) over mss 100-200kWh. Dat is qua kosten verwaarloosbaar (26-52 euro).
Probleem zit er eerder in dat je door de pulsen het verbruik uit het net trekt, en dat een paar tellen later teruglevert tegen een veel lager tarief vanaf volgend jaar.

Er bestaan echter wel degelijk vermogen modulerende kookplaten (ipv PWM), maar die zijn wat duurder. Als we de keuken gaan aanpakken komt er dus een "accu bestendige" vermogen modulerende kookplaat.
Quooker probeer ik buiten de deur te houden, strijken doen we nauwelijks, en de wasmachine valt onder het potje "jammer".

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!


  • bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:01
bilgy_no1 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:40:
Heb nu HEMS 2.0 draaien. Ik draaide altijd Elektriciteitsprijs modus en nu ToU-modus. Opvallende verschillen:
  • Prijzen worden automatisch voorgesteld lijkt
  • Prijzen instellen is enorm veel simpeler
  • Nog steeds geen uurtarieven (Zonneplan), maar heb die niet opnieuw ingesteld dus niet gekeken of er nu iets voor is bedacht.
  • Tussen hoge en lage tarieven in gaat ie laden op NOM.
  • Controle over (ont)laadvermogen is weg.
Vandaag werkt dat wel fijn: geen extreem lage prijzen en niet lang genoeg op het laagste niveau om de hele batterij te vullen. Maar op deze manier mis je op andere dagen mogelijk rendement doordat de batterij bijvoorbeeld tussen 7-10 uur al de PV opvangt die je voor €0,23 kunt terugleveren, terwijl de prijzen vanaf 10 uur in de min duiken of op €0,00 spot zitten.
Ik heb expres nog even niet geupdate, maar ben benieuwd of je het (na de update) ook nog handmatig in kunt stellen bijvoorbeeld om morgen de hoogste en laagste prijzen te pakken.

Als ik het zo lees lijkt het erop dat het voor de settings van 2027 wel goed is.

[ Voor 3% gewijzigd door bert pit op 17-06-2026 13:16 ]

Aiaiai... zeker met AI gedaan


  • Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:01
RemmyB83 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:51:
Mijn ervaring met een inductiekookplaat, die continue even een piekje vermogen trekt, en de PiB die dat niet netjes kan volgen is nu ook niet even positief.
Maar dit hoor nu eenmaal bij de verwachting van een PiB. Hopelijk zullen in de toekomst apparaten als qookers en inductiekookplaten, hun verbruikspatroon aanpassen.
Ik vind eigenlijk dat zowel de pieken van de kookplaat als die van de nespressomachine best goed worden bijgehouden door de Zendures. Ik zie ze er goed op reageren, snel opschakelen en ook snel weer afschakelen. Enkele seconden vertraging, maar die pieken zijn langer dan enkele seconden.

  • bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:14
bert pit schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:15:
[...]

Ik heb expres nog even niet geupdate, maar ben benieuwd of je het (na de update) ook nog handmatig in kunt stellen bijvoorbeeld om morgen de hoogste en laagste prijzen te pakken.

Als ik het zo lees lijkt het erop dat het voor de settings van 2027 wel goed is.
Je kunt in de app vrij gemakkelijk de prijzen aanpassen nu. Er staat een grafiek met de horizontale lijntjes voor hoge en lage prijzen. Die lijntjes kun je direct daar omhoog/omlaag trekken. Dat werkt wel prima.

Zelf heb ik gisteravond met spoed de aansturing naar HA gegooid, want hij ging niet ontladen om te profiteren van de hoge tarieven. Of voor volgend jaar de setting van ToU modus goed is weet ik zo net nog niet. Dat hangt ook af van wat hij gaat doen met een eventueel overschot op een dag.

  • jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:16
koboy schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:05:
[...]

Probleem zit er eerder in dat je door de pulsen het verbruik uit het net trekt, en dat een paar tellen later teruglevert tegen een veel lager tarief vanaf volgend jaar.

Er bestaan echter wel degelijk vermogen modulerende kookplaten (ipv PWM), maar die zijn wat duurder. Als we de keuken gaan aanpakken komt er dus een "accu bestendige" vermogen modulerende kookplaat.
Quooker probeer ik buiten de deur te houden, strijken doen we nauwelijks, en de wasmachine valt onder het potje "jammer".
Volgens mij hebben wij zo'n modulerende kookplaat... Siemens Q700 serie oid, van 2024.

Maar goed punt mbt leveren / terugleveren. Al denk ik dat op jaarbasis het nog steeds peanuts is.

  • winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-06 22:42
Ik denk dat leveren/terugleveren ook niet het grootste probleem is, maar als zo'n apparaat elk half uur even pulsed dan zijn dat minimaal 48 potentiële relais schakelingen

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD


  • RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:16
jelleeelco schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:54:
[...]

Maar alsnog - met 'slechts' 2400 watt aan vermogen dat ik uit de batterij kan halen, trek ik max 1-1.5kWh uit het net op een dag. Dan heb je het op jaarbasis (uitgaande van de dagen met zon) over mss 100-200kWh. Dat is qua kosten verwaarloosbaar (26-52 euro).
Het gaat niet echt om het extra verbruik en de extra kosten, maar zoals @koboy aangeeft meer om het mismatchen van leveren en terugleveren. Op dat soort momenten doet je accu precies het tegenovergestelde van wat je zou willen.
Soort mostard na de maaltijd. Zonde om je accu leeg te trekken voor ongewenste teruglevering.

Al hoop ik binnenkort mijn PV verder uit te breiden. Dan zal het vermogen dat gevraagd wordt vanuit de accu tijdens het koken ook afnemen...

🇳🇱Pijnacker Oost/West


  • RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:16
Gramser schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:27:
[...]

Ik vind eigenlijk dat zowel de pieken van de kookplaat als die van de nespressomachine best goed worden bijgehouden door de Zendures. Ik zie ze er goed op reageren, snel opschakelen en ook snel weer afschakelen. Enkele seconden vertraging, maar die pieken zijn langer dan enkele seconden.
Mijn inductiekookplaat is ook al weer zo'n 15 jaar oud. En ik geloof ook wel dat er verschil zit tussen de kookplaten, en ook hoe men kookt. Alleen als ik kijk in HA valt het mijn op dat het tijdens het koken, altijd onrustig is qua netafname.

🇳🇱Pijnacker Oost/West


  • a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 22:03
jelleeelco schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:32:
Maar goed punt mbt leveren / terugleveren. Al denk ik dat op jaarbasis het nog steeds peanuts is.
Het hangt ervan af wat je 'peanuts' vindt. Je rekende zelf met €26-€52 per jaar, en nee, daar lig ik ook echt niet wakker van. Maar het zijn toch wel 1-2 slimme stekker per jaar (dan heb je over 10 jaar toch je hele huishouden eraan hangen), en het neemt ook echt wel een flinke hap uit de business case van je thuisaccu.

Met NOM ga ik uit van 1000kWh input, en 800kWh output, op jaarbasis. Die 800kWh die ik minder van het net hoe af te nemen levert me maximaal zo'n €200 besparing op, maar eigenlijk denk ik dat de terugleververgoeding geen 0 zal zijn (voor de 1000kWh die ik anders extra had teruggeleverd), dus daar gaat nog wat vanaf.

Als je een apparaat hebt waar je minder dan €200 per jaar mee bespaart, dan vind ik €26-€52 reductie toch ineens geen peanuts meer.

  • jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:16
a2aan schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:26:
[...]

Het hangt ervan af wat je 'peanuts' vindt. Je rekende zelf met €26-€52 per jaar, en nee, daar lig ik ook echt niet wakker van. Maar het zijn toch wel 1-2 slimme stekker per jaar (dan heb je over 10 jaar toch je hele huishouden eraan hangen), en het neemt ook echt wel een flinke hap uit de business case van je thuisaccu.

Met NOM ga ik uit van 1000kWh input, en 800kWh output, op jaarbasis. Die 800kWh die ik minder van het net hoe af te nemen levert me maximaal zo'n €200 besparing op, maar eigenlijk denk ik dat de terugleververgoeding geen 0 zal zijn (voor de 1000kWh die ik anders extra had teruggeleverd), dus daar gaat nog wat vanaf.

Als je een apparaat hebt waar je minder dan €200 per jaar mee bespaart, dan vind ik €26-€52 reductie toch ineens geen peanuts meer.
OK maar in mijn geval is het niet echt relevant. Mijn accu is toch iedere ochtend leeg. Dus ik bespaar al het maximale dat ik kan besparen.

(en op het moment dat ik dat ding gekocht heb, heb ik niet meer nagedacht over terugverdientijd...)

  • RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:16
jelleeelco schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:28:
[...]

OK maar in mijn geval is het niet echt relevant. Mijn accu is toch iedere ochtend leeg. Dus ik bespaar al het maximale dat ik kan besparen.

(en op het moment dat ik dat ding gekocht heb, heb ik niet meer nagedacht over terugverdientijd...)
Tenzij je door een betere matching van afname en teruglevering, juist efficenter met je accu omgaat en het wel tot de volgende ochtend haalt... dan bespaar je extra.

Nu kan ik nog na het koken vaak de accu bijladen, en redt ik het tot de volgende ochtend. Maar starks in de winter met een dynamisch contract waarbij je de piek wilt afvangen rond 17uur is het niet gewenst om je accu onnodig te ontladen, om vervolgens later met een lege accu te zitten.

🇳🇱Pijnacker Oost/West


  • Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:27
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtvUmwB7RPeLSL8UXdfHTadNYhQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/u6Hst8q8slKMXVNZJ5pUokq8.png?f=fotoalbum_large Vandaag in de mail. Ze willen dus alles op gaan halen in NL.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC


  • jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:16
Aziraphale schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:46:
[Afbeelding] Vandaag in de mail. Ze willen dus alles op gaan halen in NL.
Yep, meerderen hebben exact dezelfde mail gehad (ik ook). Mooie actie van Zendure.

  • KaEs
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:44
bilgy_no1 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:32:
[...]

Je kunt in de app vrij gemakkelijk de prijzen aanpassen nu. Er staat een grafiek met de horizontale lijntjes voor hoge en lage prijzen. Die lijntjes kun je direct daar omhoog/omlaag trekken. Dat werkt wel prima.

Zelf heb ik gisteravond met spoed de aansturing naar HA gegooid, want hij ging niet ontladen om te profiteren van de hoge tarieven. Of voor volgend jaar de setting van ToU modus goed is weet ik zo net nog niet. Dat hangt ook af van wat hij gaat doen met een eventueel overschot op een dag.
In potentie zie ik best wel wat mooie dingen in de TOU-modus. Bijvoorbeeld het werken met percentages in combinatie met automatisch ingeladen dynamische tarieven. Probleem met de huidige TOU-modus is dat het functioneert als NOM. Daar is iets misgegaan bij het programmeren van deze functie.

  • Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:10
Aziraphale schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:46:
[Afbeelding] Vandaag in de mail. Ze willen dus alles op gaan halen in NL.
Zouden ze dat in een week kunnen regelen?

  • bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:14
KaEs schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:57:
[...]

In potentie zie ik best wel wat mooie dingen in de TOU-modus. Bijvoorbeeld het werken met percentages in combinatie met automatisch ingeladen dynamische tarieven. Probleem met de huidige TOU-modus is dat het functioneert als NOM. Daar is iets misgegaan bij het programmeren van deze functie.
Eens. Ik was gistermiddag best blij. Ook met het vol vermogen laden bij lage prijs en NOM-laden bij gemiddelde prijs. Maar toen zag ik dat ie 's avonds bij €0,36 per kWh niet terug ging leveren en heb ik als de donder de boel overgezet naar Home Assistant...

Dat zou me morgen een euro of 5 aan inkomsten hebben gekost met die mooie teruglevertarieven...

[ Voor 6% gewijzigd door bilgy_no1 op 17-06-2026 15:21 ]


  • Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:27
Pakhaas schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:06:
[...]

Zouden ze dat in een week kunnen regelen?
Geen idee. Heb aangegeven datze dinsdag of donderdag welkom zijn.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC


  • metalmarco
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23-06 15:50
Aziraphale schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:38:
[...]

Geen idee. Heb aangegeven datze dinsdag of donderdag welkom zijn.
Hier vanmorgen ook de mail gekregen van Zendure, dat ik aan wil geven welke dagen en welke tijdsblokken het mij uitkomt. Zodat ze het kunnen ophalen aan de deur. Scheelt me een boel gesleep met die 12 pakketten van me.

Weer een goede service van Zendure :)

11,6 kWp zonnepanelen (Oost/West/Zuid). 3x Zendure 2400AC (25.92kWh). Enyaq 60 kWh. Alfen Single S Laadpaal. Atlantic Explore V4 WP-Boiler. Home Assistant. Creality K1 Max


  • Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:01
Klinkt echt als goede service - nu eens kijken of ze dit waar kunnen maken, denk ik dan als wantrouwende Hollander 😆. Zo ja, helemaal top!

  • Mvdm
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 24-06 12:56
Ondertussen uodate naar HEMS 2.0 gedaan. (Solarflow 2400 Pro met één extra batterijmodule, Homewizard P1 meter).

Wat voorheen redelijk goed werkte (op details na, zie mijn eerder posts) leverde nu plots meerdere haperingen op:

- Eerst kreeg Homewizard P1 meter geen verbinding meer met het Zendure systeem. Hoewel hij zonder problemen correcte data aan de Homewizard app bleef leveren, dus hij bleef wel met het netwerk verbonden.

- P1 meter uit Zendure app verwijderd en weer toegevoegd. De Zendure app feliciteert mij dat de toevoeging gelukt is, maar vertelt er wel niet bij dat je daarna nog even terug naar apparaatbeheer moet gaan om de toevoeging te bevestigen. P1 meter geeft in de Zendure app nu een constante waarde aan (-836 W), die uiteraard niet overeenstemt met wat er werkelijk gebeurt. In de HW app blijft alles correct werken. Gevolg was ook dat er plots stroom uit het net gehaald werd om de batterij verder te laden, wat nooit de bedoeling was en voor de update ook nooit gebeurde.

- Ook de Solarflow 2400 Pro even verwijderd en weer toegevoegd.

- Nu lijkt het laden en ontladen van de batterij weer goed te gaan, ondanks dat de P1 meter in de Zendure app hardnekkig - 836W blijft aangeven (maar wel correct is in de HW app). Ook de weergave van het laad- en ontlaadvermogen (in de gegevens van de Solarflow) blijven constante waarden aangeven, waar je vroeger het grafiekje zag wijzigen naargelang er meer of minder zon was etc... Als je het venster even sluit en weer opent, krijg je wel een nieuwe waarde, die dan weer blijft hangen zolang je het venster open houdt. Ondertussen zie je in de HW app wel degelijk de nodige wijzigingen gebeuren, het ligt echt bij Zendure.

Het lijkt dus dat de Zendure app verkeerde waarden toont, maar op de achtergrond wel met correcte waarden werkt om te laden en ontladen. Begrijpe wie begrijpen kan.

Ik hou het de volgende dagen verder in het oog.

  • Yuggo
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23-06 18:51
Rubberen schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:03:
Had het hier gepost. Eerste 2 weken werkte mijn solarflow 2400AC perfect. Dan plots wil hij absoluut niet meer ontladen, uren mee bezig geweest om het te fixen. Ook door wat op te zoeken het connector probleem opgemerkt waardoor het vertrouwen in het product eigenlijk volledig weg is.. ik stelde zelf de vraag voor de omruiling naar een + model, maar dit krijg ik niet bekomen? Ik heb hier wel vaak gelezen dat ze precies wel vrij bereid zijn om een 2400ac naar een + te wisselen?
Ik heb gister een mail naar gestuurd naar hun support, en krijg vrijwel gelijk aangeboden om mijn set om te wisselen naar de + variant.

Ik heb hierbij wel mijn serieuze zorgen geuit over de betrouwbaarheid van de gesmolten connectoren en het brandgevaar die hierbij kan ontstaan. Ik heb gevraagd of mijn set veilig is en hun brandgevaar kunnen uitsluiten.

Wetende dat zij dit niet kunnen en ik vermoed dar ze safe willen spelen en mij de optie aanbieden om de set om te switchen. Misschien heb je hier wat meer aan. Succes!

  • Bart-sss
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-06 22:17
Mijn in maart aangeschafte sf2400ac ga ik echt nog niet aangeven om te terug te sturen.

Ik ben er uiterst tevreden over en wil hem eigenlijk gewoon houden ervanuit gaande dat hij het goed blijft doen.

Wel netjes van Zendure dat ze de aangegeven pakketten op komen halen, dit geeft wel heel veel vertouwen in het merk Zendure.

  • a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 22:03
Bart-sss schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 16:55:
Mijn in maart aangeschafte sf2400ac ga ik echt nog niet aangeven om te terug te sturen.

Ik ben er uiterst tevreden over en wil hem eigenlijk gewoon houden ervanuit gaande dat hij het goed blijft doen.
Zo zit ik er (voorlopig) ook in. Al heb ik mijn systeem al sinds eind vorig jaar.
Wel netjes van Zendure dat ze de aangegeven pakketten op komen halen, dit geeft wel heel veel vertouwen in het merk Zendure.
Nou vind ik dat je de lat wel erg laagt legt. Eerst verkopen ze spullen die bij bosjes kapot gaan, met (publiek) slechts impliciete erkenning dat er iets aan de hand is (tot twee keer toe een pop-up in de app om de uitlijning te controleren, terwijl intussen echt wel vaststaat dat het daar niet aan ligt), waarbij ze na maanden (eerste melding was in maart) nog steeds niet vertellen hoe groot het probleem is (misschien omdat ze het zelf niet weten, misschien omdat ze het niet willen vertellen, either way geeft het weinig vertrouwen), en voor het retourproces proberen ze het eerst via PostNL (echt megafout, als je het mij vraagt), en duurt het daarna weken voordat ze iets fatsoenlijks optuigen.

Ze blijven ook apparaten verkopen waarvan ze niet durven beloven dat de connectoren niet gaan smelten, wat toch ook wel een beetje twijfelachtig is.

Enige waar ze 'above en beyond' gaan, is in het omruilen van niet-defecte 2400AC's naar 2400AC+'en, maar ook dat kan je negatief uitleggen, als je zou aannemen dat de meeste toch wel een keer aan de beurt komen, dus dat het Zendure ze liever heel terugneemt dan defect (makkelijker refurbishen).

Nou kan het nog steeds dat Zendure het, overall, beter doet dan de concurrentie, maar voor mij komt het over op eenoog, die koning is in het land der blinden. Al is dat wellicht onvermijdelijk, bij producten die nog echt in de kinderschoenen staan.

  • Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:38

Mimiix

Professioneel Prutser

Magnetronkip schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:01:
[...]

Om hier nog even op terug te komen ik heb inmiddels de connectoren besteld en binnen.

Met de volgende specs, nu kan ik mooi de standaard kabel vervangen voor een dikkere kabel.

[Afbeelding]
Dat was die voor de sf2400pro toch?

Heb je wat fotos?

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB


  • a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 22:03
Mimiix schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 17:23:
[...]

Dat was die voor de sf2400pro toch?

Heb je wat fotos?
Ik dacht de AC-connector die voor alle AC-modellen hetzelfde is?!

  • TechPunt.nl
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23-06 09:34

TechPunt.nl

Bedrijfsaccount XiaomiProducts
Wij krijgen net het goede nieuws door van Zendure dat de 2400AC+ nu eindelijk is goedgekeurd door Synergrid! Te zien in de volgende lijst onder de volgende vermelding GLV300-06-0001 en GLV300-06-0002: https://www.synergrid.be/images/downloads/c10_26_list_of_pgu_compliant_with_c10_11_ed2_1_12_2019.xlsx?1760452883141

[ Voor 60% gewijzigd door TechPunt.nl op 17-06-2026 17:40 ]


  • Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:01
a2aan schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 17:15:
[...]

Zo zit ik er (voorlopig) ook in. Al heb ik mijn systeem al sinds eind vorig jaar.

[...]

Nou vind ik dat je de lat wel erg laagt legt. Eerst verkopen ze spullen die bij bosjes kapot gaan, met (publiek) slechts impliciete erkenning dat er iets aan de hand is (tot twee keer toe een pop-up in de app om de uitlijning te controleren, terwijl intussen echt wel vaststaat dat het daar niet aan ligt), waarbij ze na maanden (eerste melding was in maart) nog steeds niet vertellen hoe groot het probleem is (misschien omdat ze het zelf niet weten, misschien omdat ze het niet willen vertellen, either way geeft het weinig vertrouwen), en voor het retourproces proberen ze het eerst via PostNL (echt megafout, als je het mij vraagt), en duurt het daarna weken voordat ze iets fatsoenlijks optuigen.

Ze blijven ook apparaten verkopen waarvan ze niet durven beloven dat de connectoren niet gaan smelten, wat toch ook wel een beetje twijfelachtig is.

Enige waar ze 'above en beyond' gaan, is in het omruilen van niet-defecte 2400AC's naar 2400AC+'en, maar ook dat kan je negatief uitleggen, als je zou aannemen dat de meeste toch wel een keer aan de beurt komen, dus dat het Zendure ze liever heel terugneemt dan defect (makkelijker refurbishen).

Nou kan het nog steeds dat Zendure het, overall, beter doet dan de concurrentie, maar voor mij komt het over op eenoog, die koning is in het land der blinden. Al is dat wellicht onvermijdelijk, bij producten die nog echt in de kinderschoenen staan.
En jij slaat wel weer een beetje door naar de andere kant, vind je niet ;)?

  • jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:16
Nou vind ik dat je de lat wel erg laagt legt. Eerst verkopen ze spullen die bij bosjes kapot gaan, met (publiek) slechts impliciete erkenning dat er iets aan de hand is (tot twee keer toe een pop-up in de app om de uitlijning te controleren, terwijl intussen echt wel vaststaat dat het daar niet aan ligt), waarbij ze na maanden (eerste melding was in maart) nog steeds niet vertellen hoe groot het probleem is (misschien omdat ze het zelf niet weten, misschien omdat ze het niet willen vertellen, either way geeft het weinig vertrouwen), en voor het retourproces proberen ze het eerst via PostNL (echt megafout, als je het mij vraagt), en duurt het daarna weken voordat ze iets fatsoenlijks optuigen.

Ze blijven ook apparaten verkopen waarvan ze niet durven beloven dat de connectoren niet gaan smelten, wat toch ook wel een beetje twijfelachtig is.

Enige waar ze 'above en beyond' gaan, is in het omruilen van niet-defecte 2400AC's naar 2400AC+'en, maar ook dat kan je negatief uitleggen, als je zou aannemen dat de meeste toch wel een keer aan de beurt komen, dus dat het Zendure ze liever heel terugneemt dan defect (makkelijker refurbishen).

Nou kan het nog steeds dat Zendure het, overall, beter doet dan de concurrentie, maar voor mij komt het over op eenoog, die koning is in het land der blinden. Al is dat wellicht onvermijdelijk, bij producten die nog echt in de kinderschoenen staan.
Bij bosjes kapot gaan? Ik zal niet ontkennen dat het opmerkelijk is wat er gebeurt, maar zonder de feitelijke percentages te weten kunnen we dat toch niet stellen.

En reken maar dat dit ze serieus geld kost. Ze gaan echt niet op voorhand omwisselen (sommigen wel 3 volledige sets) omdat een (eventuele) kapotte omvormer en 1 kapotte batterij lastiger te refurbishen is.

Daarnaast kun je idd alles negatief uitleggen - ik leg dingen liever positief uit. Ik zie dat ze bereidwillig zijn, ze gaan vol voor veiligheid en hun garantie. En ja, het kost even moeite met het terugsturen, maar dat zijn gewoon opstartproblemen.

Ik kan iig kennissen etc met echt alle vertrouwen Zendure aanraden.

  • Yuggo
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23-06 18:51
a2aan schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 17:15:
[...]

Zo zit ik er (voorlopig) ook in. Al heb ik mijn systeem al sinds eind vorig jaar.
Vroeg of laat ben je aan de beurt, ik ben het liever voor door ze om te wisselen. Zo ver ik dit topic heb gevolgd, kan ik concluderen dat het nog geen enkele keer is voorgekomen dat de connectoren zijn gesmolten bij de + variant.

Ieder voor zich natuurlijk, maar ik zit liever niet een aantal weken zonder.

  • a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 22:03
jelleeelco schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 18:40:
[...]


[...]

Bij bosjes kapot gaan? Ik zal niet ontkennen dat het opmerkelijk is wat er gebeurt, maar zonder de feitelijke percentages te weten kunnen we dat toch niet stellen.
Een hele tijd geleden had Zendure het (volgens mij tegen een van de mensen die naar China zijn geweest) over 'single digit percentage'. Dat is alweer een tijdje geleden, mijn 'gevoel' zegt dat het probleem sinds dien groter is geworden. Hier op Tweakers zijn we nu ruim boven de 20 meldingen, maar war zou het totale aantal zijn? Vast meer dan 50, waarschijnlijk meer dan 100, maar 200 zou ik al best veel vinden.
En reken maar dat dit ze serieus geld kost. Ze gaan echt niet op voorhand omwisselen (sommigen wel 3 volledige sets) omdat een (eventuele) kapotte omvormer en 1 kapotte batterij lastiger te refurbishen is.
Dat is net zo goed een aanname. Misschien heb je gelijk.
Daarnaast kun je idd alles negatief uitleggen - ik leg dingen liever positief uit. Ik zie dat ze bereidwillig zijn, ze gaan vol voor veiligheid en hun garantie.
Vol voor veiligheid gaan is niet een piepsysteem, maar een volledige terugroepactie.

Kapotte accu's met PostNL meegeven is ook niet echt veilig, of wel dan?
En ja, het kost even moeite met het terugsturen, maar dat zijn gewoon opstartproblemen.
Eventuele opstartproblemen moeten nog beginnen. Tot nu toe zijn ze gewoon begonnen met wat aanklooien, in maart, en gaan ze nu pas serieus beginnen.

  • bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:14
Yuggo schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 18:46:
[...]

Vroeg of laat ben je aan de beurt, ik ben het liever voor door ze om te wisselen. Zo ver ik dit topic heb gevolgd, kan ik concluderen dat het nog geen enkele keer is voorgekomen dat de connectoren zijn gesmolten bij de + variant.

Ieder voor zich natuurlijk, maar ik zit liever niet een aantal weken zonder.
Vroeg of laat ben je aan de beurt? Dat suggereert dat ze allemaal foutief zijn, terwijl nog niet eens bekend is wat precies de oorzaak is. Misschien is het een fout in een van de productielijnen geweest waardoor er een wat losser contact is. Of een batch slechte connectoren. Dit hoeft echt niet te betekenen dat alle units slecht zijn.

  • Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:08
De restwaarde van de 2400ac is nu ook €0,-. Omwisselen zolang het kan is mijn advies.

  • AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 15:44
Stijnd schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 20:44:
De restwaarde van de 2400ac is nu ook €0,-. Omwisselen zolang het kan is mijn advies.
Zullen we het even op de feiten houden. Er blijft altijd een restwaarde maar de unit is minder gewild.

Er zijn zat units zonder problemen. Ook als je de standaard 800 watt laat of er maar 1 batterij onder hebt, dan is er een kleine kans op de problemen die de gesmolten connectoren geven.

Ik begrijp dat je mag verwachten dat een unit het maximale waar hij voor gemaakt is kan handelen, maar er zijn dus zat mensen die nooit problemen krijgen.

  • Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:31
Stijnd schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 20:44:
De restwaarde van de 2400ac is nu ook €0,-. Omwisselen zolang het kan is mijn advies.
Als je er een hebt wil ik hem wel van je overnemen voor €10,-, maak jij heel veel winst en ik voel me een filantroop. O-)

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.


  • Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:08
Ik bedoel het niet zo letterlijk. Stel dat je die unit over 2 jaar gaat verkopen dan is het aannemelijk dat deze units minder gaan opbrengen dan units zonder een dergelijke constructiefout. Je koopt een dergelijk systeem niet voor een ander, maar je weet nooit hoe het loopt. Als je het product nu kosteloos kunt omwisselen voor een verbeterde versie dan zou ik daar gelijk gebruik van maken.
Stijnd schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:10:
Ik bedoel het niet zo letterlijk. Stel dat je die unit over 2 jaar gaat verkopen dan is het aannemelijk dat deze units minder gaan opbrengen dan units zonder een dergelijke constructiefout. Je koopt een dergelijk systeem niet voor een ander, maar je weet nooit hoe het loopt. Als je het product nu kosteloos kunt omwisselen voor een verbeterde versie dan zou ik daar gelijk gebruik van maken.
Als je een nieuwe auto koopt en over 2 jaar verkoopt. Restwaarde...............
De 2400AC is gewoon een correct goed apparaat.
Ja er zitten rotte appels tussen.
Maar ik verwacht van de zoveel units die verkocht zijn maar weinig % zijn die het defect tonen.
Ik heb mijn 2400AC op max 2000 watt staan.
En dat is meer bijgeloof van mij en ik voel me daarmee zekerder.
In mijn ogen is de 2400AC een perfect apparaat.
Meting na anderhalf uur op 2000 watt laden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CZ8ofwrxLsQWF1Oq9T_A0Q_GrXA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s7voaG3koamqonuusC9kX8yS.jpg?f=fotoalbum_large

  • koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

koboy

Heb een idee voor een icon

peterbier schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:26:
[...]

Als je een nieuwe auto koopt en over 2 jaar verkoopt. Restwaarde...............
De 2400AC is gewoon een correct goed apparaat.
Ja er zitten rotte appels tussen.
Maar ik verwacht van de zoveel units die verkocht zijn maar weinig % zijn die het defect tonen.
Ik heb mijn 2400AC op max 2000 watt staan.
En dat is meer bijgeloof van mij en ik voel me daarmee zekerder.
In mijn ogen is de 2400AC een perfect apparaat.
Meting na anderhalf uur op 2000 watt laden.
[Afbeelding]
Psies! En als je dan alle issues leest over 2400AC+/pro exemplaren die vastlopen en bijna met geen mogelijkheid meer in beweging zijn te krijgen..... Laat hier maar lekker de OG 2400AC draaien, perfect apparaat!

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

peterbier schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:26:
[...]

Als je een nieuwe auto koopt en over 2 jaar verkoopt. Restwaarde...............
De 2400AC is gewoon een correct goed apparaat.
Ja er zitten rotte appels tussen.
Maar ik verwacht van de zoveel units die verkocht zijn maar weinig % zijn die het defect tonen.
Ik heb mijn 2400AC op max 2000 watt staan.
En dat is meer bijgeloof van mij en ik voel me daarmee zekerder.
In mijn ogen is de 2400AC een perfect apparaat.
Meting na anderhalf uur op 2000 watt laden.
[Afbeelding]
Als ik de eerder gedeelde heatloss-sensor in Home Assistant mag geloven, treden er tijdens het ontladen meer verliezen op dan tijdens het laden. De hoge pieken zijn tijdens het ontladen, en de lage pieken tijdens het laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fisAwnzFuTw7kJrj6lmCTAllcGk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RWOKCnWB2Nsku0EVKfJtqYpY.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cy_GrlH6S0qXn45-hFarPGAAIxE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bHYPx7YSmesXw53T0Jl050eg.jpg?f=fotoalbum_large


De meting hierboven is daarom ook tijdens het ontladen gemaakt, op 2400w.

Hier draait alles sinds september continu op 2400 W, zelfs nu ik op vakantie ben. Wel koel ik de connector, waardoor de bovenste connector een aanzienlijk grotere veiligheidsmarge heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SnJFVmp1KY2aG8U14nvOp3xhTDI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zo9QqeXGqnRsj46FNJGW8P9W.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door geert1992 op 18-06-2026 06:37 ]

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless


  • jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:16
ijhas schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:52:
Voor de liefhebbers. De Solarflow 800 Plus is nu via Aliexpress te koop voor 316,- euro. Hij staat er nu vor 391,- maar met kortingscode TPNL45 gaat er nog 45 euro af. Navigeer je via Cashback XL dan krijg je nog 30 euro cashback.

Een van mijn Solarflows heb ik eerder ook via Ali besteld. Kwam gewoon vanuit Zendure Duitsland.
Heb dit toch maar gekocht. Gaat me niet om terug te verdienen, maar vind het leuk om met Claude en HA te spelen en te optimaliseren. Zo ga ik instellen dat hij eerst de 800plus moet aanspreken bij vermogens <800 watt en pas daarna de 2400ac+. Kom toch regelmatig enkele kW-uurtjes te kort qua capaciteit, en dan is dit wel een leuke prijs!

  • Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:01
Ik ben, als je daar een keer aan toekomt, toch wel geïnteresseerd in hoe je die code hebt gemaakt en geïmplementeerd. Maar geen haast, is niet dat ik er direct wat mee wil gaan doen (ik heb alleen maar 2 2400AC+).

  • jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:16
Gramser schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:33:
Ik ben, als je daar een keer aan toekomt, toch wel geïnteresseerd in hoe je die code hebt gemaakt en geïmplementeerd. Maar geen haast, is niet dat ik er direct wat mee wil gaan doen (ik heb alleen maar 2 2400AC+).
Claude Code :)

Schaamteloos de flow van @gast777 geimporteerd in Claude en volledig laten analyseren. Vervolgens prompts gegeven in hoe ik het wil aanpassen.

Eerste versie was al gelijk goed (hij levert dan een complete JSON aan, die ik dan importeer in HA), maar had een klein 'side-effect' nameljk dat hij 50/50 ging ontladen zodra hij een max had bereikt en een tweede inverter ingeschakeld werd (hij ging niet meer terug naar 1 inverter zodra het vermogen weer lager werd). letterlijk dat ingetikt in Claude, die analyseert dan de code en ziet de fout. Tevens daarin een verandering gemaakt dat ik wil dat bij lagere vermogens de inverters elkaar afwisselen, met een verschil in SoC van 5% (dus inverter 1 gaat terugleveren totdat het verschil met SoC van inverter 2 meer is dan 5%, dan neembt inverter 2 het over, etc etc). Draai nu die versie en die is top.

Zodra de 800+ er is ga ik de code optimaliseren voor dat. Wil dat de 800+ vooral in de nacht de lagere vermogens oppikt (zeg vanaf 21:00 - 07:00 alles beneden de 800watt de 800+, bij meer de AC+ inschakelen, en bij +/- 1500watt alleen de AC+. Dit om de efficientie te verhogen (het gaat om peanuts, dat weet ik, maar het is gewoon leuk).

Volgende stap wordt dan om de prijzen van de volgende dag in te laden, en een laad- ontlaadplan te maken. Dit moet dan eerst gemaild worden, en plan moet bevestigd worden in HA. Pas dan gaat dat plan de volgende dag lopen, anders draait hij NOM. Zodra ik een aantal weken een plan zie dat ik echt vertrouw en iedere keer kan accepteren, kan ik de verplichte acceptatie eruit halen en kan het autonoom lopen.

[ Voor 78% gewijzigd door jelleeelco op 18-06-2026 10:00 ]


  • rabe83
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:31
Ik heb 2 ongelijke torens van Solarflow 2400 AC+ en nu viel me op in HEMS 2.0 dat bij lagere vermogens de last niet meer verdeeld wordt over de 2 torens maar dat de laagste SoC toren in stand-by gaat. Is dit een optimalisatie in 2.0 of heb ik het gewoon nog niet eerder gezien?

  • Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:01
Ik neem aan dat Claude jou toch wel heeft laten zien wat-ie voor je heeft gemaakt :+

Ah ik zie nu je beschrijving - mooi spul, dat Claude Code. Nooit geprobeerd, is zeker betaald :). Maar kan dat, in de gast777 proxy, verschillende modellen? Ik dacht dat de modellen hetzelfde moesten zijn?

[ Voor 59% gewijzigd door Gramser op 18-06-2026 10:10 ]


  • jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:16
Gramser schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:01:
Ik neem aan dat Claude jou toch wel heeft laten zien wat-ie voor je heeft gemaakt :+

Ah ik zie nu je beschrijving - mooi spul, dat Claude Code. Nooit geprobeerd, is zeker betaald :). Maar kan dat, in de gast777 proxy, verschillende modellen? Ik dacht dat de modellen hetzelfde moesten zijn?
Ja ik kan uiteraard de code lezen maar word daar niet heel veel wijzer van... ruim 2000 lines of code. En ja ik heb de betaalde versie en die is belachelijk goed: je wordt alleen begrensd door je eigen fantasie...je kunt er echt alle mee bouwen. Heb ook CoPilot geprobeerd (betaalde versie vanuit het werk) maar dat was niks.

En het klopt wat je zegt, de Gast777 proxy werkt alleen met dezelfde 'modellen' (dat wil zeggen hetzelfde vermogen en capaciteit). Daarom heb ik het aan laten passen, en nu kun je in de sectie waar je je IP adres opgeeft per inverter (max 3 voor nu) instellen wat het maximale laad- en ontlaad vermogen is, en wat de capaciteit is (dan kan hij op basis van de SoC daar rekening mee houden). In screenshot ben ik aan het testen gegaan. Laden van de 2400AC gebeurt met 800watt, ontladen met 2400watt. Eerst was dit ook 800, maar nu aan het kijken of dat beetje extra vermogen veel scheelt in dagelijks netto import (spoiler alert - nauwelijks...3200watt in totaal is wel zo'n beetje de sweet spot).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aHKTZmkhtD_MxLbqoabfWeNW3JA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YcQAKwyYXtnSy4jLXqyDje3a.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door jelleeelco op 18-06-2026 11:00 ]


  • m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:18

m-vw

Dus?

jelleeelco schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:56:
[...]

Ja ik kan uiteraard de code lezen maar word daar niet heel veel wijzer van... ruim 2000 lines of code. En ja ik heb de betaalde versie en die is belachelijk goed: je wordt alleen begrensd door je eigen fantasie...je kunt er echt alle mee bouwen. Heb ook CoPilot geprobeerd (betaalde versie vanuit het werk) maar dat was niks.

En het klopt wat je zegt, de Gast777 proxy werkt alleen met dezelfde 'modellen' (dat wil zeggen hetzelfde vermogen en capaciteit). Daarom heb ik het aan laten passen, en nu kun je in de sectie waar je je IP adres opgeeft per inverter (max 3 voor nu) instellen wat het maximale laad- en ontlaad vermogen is, en wat de capaciteit is (dan kan hij op basis van de SoC daar rekening mee houden). In screenshot ben ik aan het testen gegaan. Laden van de 2400AC gebeurt met 800watt, ontladen met 2400watt. Eerst was dit ook 800, maar nu aan het kijken of dat beetje extra vermogen veel scheelt in dagelijks netto import (spoiler alert - nauwelijks...3200watt in totaal is wel zo'n beetje de sweet spot).

[Afbeelding]
Kan je dit niet op github zetten?

  • jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:16
m-vw schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:08:
[...]


Kan je dit niet op github zetten?
Nou, ik heb de code van @gast777 gebruikt dus dat vind ik niet zo netjes. Ik heb wel in het HA forum aangegeven dat ik het heb gemaakt en dat een ieder die het wil testen kan krijgen, maar daar geen reacties op gehad.

  • ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:46
jelleeelco schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:09:
[...]

Nou, ik heb de code van @gast777 gebruikt dus dat vind ik niet zo netjes. Ik heb wel in het HA forum aangegeven dat ik het heb gemaakt en dat een ieder die het wil testen kan krijgen, maar daar geen reacties op gehad.
het is open source met een reden.

forken en delen ;)

evt een pr maken naar gast777 als er generieke zaken zijn die herbruikbaar zinnig zijn voor het projct

[ Voor 11% gewijzigd door ctrl-tab op 18-06-2026 11:11 ]

WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW


  • jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:16
ctrl-tab schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:10:
[...]

het is open source met een reden.

forken en delen ;)

evt een pr maken naar gast777 als er generieke zaken zijn die herbruikbaar zinnig zijn voor het projct
Moet ik eerst gaan onderzoeken hoe dat werkt :) veel van Github afgehaald maar nog nooit een project erop gezet of files geupload.

  • Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:01
Nou ik vind het creatief, @jelleeelco ! Leuk bedacht!

  • ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:46
jelleeelco schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:13:
[...]

Moet ik eerst gaan onderzoeken hoe dat werkt :) veel van Github afgehaald maar nog nooit een project erop gezet of files geupload.
ook dat weet claude ;)

WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW


  • jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:16
hahaha ik zat er op te wachten :)

  • Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:01
Dit had natuurlijk eigenlijk allemaal in het Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2 gemoeten...

[ Voor 4% gewijzigd door Gramser op 18-06-2026 11:28 ]


  • jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:16
Ja weet ik, daar staat het ook... :)

  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:48
Yuggo schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 16:54:
[...]

Ik heb gister een mail naar gestuurd naar hun support, en krijg vrijwel gelijk aangeboden om mijn set om te wisselen naar de + variant.

Ik heb hierbij wel mijn serieuze zorgen geuit over de betrouwbaarheid van de gesmolten connectoren en het brandgevaar die hierbij kan ontstaan. Ik heb gevraagd of mijn set veilig is en hun brandgevaar kunnen uitsluiten.

Wetende dat zij dit niet kunnen en ik vermoed dar ze safe willen spelen en mij de optie aanbieden om de set om te switchen. Misschien heb je hier wat meer aan. Succes!
Hun brandgevaar kunnen ze zelf mitigeren. Jouw brandgevaar niet.

Dus je bedoelt waarschijnlijk: "Ik heb gevraagd of mijn set veilig is en zij [Zendure] brandgevaar kunnen uitsluiten [bij mij thuis]."

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

Gisteren even een 2400 AC op firmware 2.0 gezet om te kijken of het trage schakelen bij het opladen opgelost is wat ontstaan was bij firmware 1.0.19. Helaas is dit niet het geval. Bij elke wolk duurt het een flinke tijd;

https://github.com/Gielz1986/Zendure-HA-zenSDK/issues/46

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9LGL_xtFGlr6uzbqZQ98mRN2lGM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aMR4UThDONsaf1qxE1VhjkgV.jpg?f=fotoalbum_large

Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant


  • Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:10
gielz schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:44:
Gisteren even een 2400 AC op firmware 2.0 gezet om te kijken of het trage schakelen bij het opladen opgelost is wat ontstaan was bij firmware 1.0.19. Helaas is dit niet het geval. Bij elke wolk duurt het een flinke tijd;

https://github.com/Gielz1986/Zendure-HA-zenSDK/issues/46

[Afbeelding]
Hoe werkt firmware 2.0 voor 2400AC+?

  • Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:36
Pakhaas schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:56:
[...]

Hoe werkt firmware 2.0 voor 2400AC+?
Goed en zelfs werkbaar zonder internet

  • Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:10
Theetjuh schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 16:05:
[...]

Goed en zelfs werkbaar zonder internet
Ik bedoelde niet HEMS2.0

  • Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:01
Dat haal ik ook steeds door elkaar. Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat er voor 2400AC+ geen firmware-update was? Of komt die pas tevoorschijn NA de app updaten naar HEMS2.0?

  • Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:36
Ik ook niet, nog nooit gebruikt zelfs, maar 2.0 heeft geen internet meer nodig, wat 1.0.3 nog wel nodig had anders reboot hij steeds en dus unavailable in HA.

  • Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:10
Gramser schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 16:08:
Dat haal ik ook steeds door elkaar. Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat er voor 2400AC+ geen firmware-update was? Of komt die pas tevoorschijn NA de app updaten naar HEMS2.0?
Nee ik heb de 2400AC+ beide op 2.0

  • deamz0r
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:47
Henkoes schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 09:47:
[...]


Mijn zendure stopte gisteren er mee met error code DSP-communicatiestoornis foutcode 6. Kon hier niks over vinden.

Na een reboot deed hij het weer, is dit vergelijkbaar incident en loop ik nu gevaar??
Wordt nu wel bang.
Heb je deze melding nog een keer gehad? Ik ben zelf nu op vakantie en zag dat de Solarflow 2400 AC+ in storing stond met deze code.

Er stond een firmware upgrade klaar naar 2.0.0 dus die heb ik uitgevoerd. De melding is nu weg, voor alle zekerheid heb ik de batterij in stand by gezet.

  • Tom35
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15:20
Ik ben sinds een dag of 3 met mijn 2 setjes ac2400+ omgeschakeld naar hems2. De weken daarvoor had ik ha fireson geinstalleerd om data uit te lezen maar sturen nog altijd via hems. Als ik de eerste avond na omschakelen naar hems2 de home assistant app had geopend om wat verlichting aan te doen zijn daarna de zendure allebei tegen 1200w op het net gaan steken tot ze leeg waren, smorgens wilden ze niet beginnen laden. Ik had wel de link nog niet gelegd maar gisteren avond open ik die ha app nog is en dan begonnen beide batterijen volle gas gaan op te laden van het net terwijl ze op 87% staan en ik op nom draai..

Ik heb beide batterijen uit hems gehaald, daarna de zendure uit ha gehaald en daarna terug hems ingeschakeld en dan werkte het opnieuw zoals voorzien

Nog iemand dergelijk vreemde fenomenen..

  • Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:01
Help me even. Ik lees over HEMS2.0 en firmware 2.0.0 op 2400AC+… Kun je die firmware ook “krijgen” zonder over te schakelen naar HEMS2.0?

Ik zit namelijk op 1.0.3, op HEMS1.0.

Voorlopig niet van plan ook maar iets aan te raken, maar ben vooral nieuwsgierig.
Gramser schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 18:20:
Help me even. Ik lees over HEMS2.0 en firmware 2.0.0 op 2400AC+… Kun je die firmware ook “krijgen” zonder over te schakelen naar HEMS2.0?

Ik zit namelijk op 1.0.3, op HEMS1.0.

Voorlopig niet van plan ook maar iets aan te raken, maar ben vooral nieuwsgierig.
Staat gewoon los van elkaar firmware 2.0 en HEMS 2.0. Alleen om HEMS 2.0 te gebruiken heb je wel de firmware nodig.

Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant


  • Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:01
Dan is de firmware bij mij gewoon nog niet beschikbaar gekomen ✅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y8YJe1mFCqzjdKbGUslyGzHqN3E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MgRNCxhFSi5BjJ0dpKqPEjfz.jpg?f=fotoalbum_large

  • Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:57
Gramser schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 18:37:
Dan is de firmware bij mij gewoon nog niet beschikbaar gekomen ✅

[Afbeelding]
Is pas beschikbaar als je eerst de app update.

  • Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:01
Ah toch wel. Dat bedoelde ik dus, maar ik zal het verkeerd verwoorden. Met HEMS2.0 bedoelde ik de app… maar dat is een “functie” bínnen de app.

Misschien toch maar eens updaten.

  • Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:10
Gramser schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 20:12:
Ah toch wel. Dat bedoelde ik dus, maar ik zal het verkeerd verwoorden. Met HEMS2.0 bedoelde ik de app… maar dat is een “functie” bínnen de app.

Misschien toch maar eens updaten.
Ik ben hier bljjkbaar ook al op hems 2.0 omdat ik automatisch updaten aan heb staan. De 2400+ staan ook al op v2.0

  • roawser
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/kG9bRfvW/q.png

Ik zag die quooker discussie van eerder en dacht: goed idee, 's nachts uitschakelen. Maar veel winst lijkt dat niet op te leveren, op een nacht in februari springt-ie maar 2 of 3 keer aan.

  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

roawser schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 20:22:
[Afbeelding]

Ik zag die quooker discussie van eerder en dacht: goed idee, 's nachts uitschakelen. Maar veel winst lijkt dat niet op te leveren, op een nacht in februari springt-ie maar 2 of 3 keer aan.
Nee, energiewinst zal je dat niet echt opleveren. Wat er wel anders kan zijn is de rust in je batterij als je NOM draait. Op de piek van een paar seconden Q verwarmen in de nacht kan je batterij heftig reageren en daar is niet iedereen van gecharmeerd.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • Mscroos
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:19
Hippe Lip schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 20:55:
[...]

Nee, energiewinst zal je dat niet echt opleveren. Wat er wel anders kan zijn is de rust in je batterij als je NOM draait. Op de piek van een paar seconden Q verwarmen in de nacht kan je batterij heftig reageren en daar is niet iedereen van gecharmeerd.
De schakeling van de quoteer valt wel mee en is te kort. Ik zie mn zendure daar niet echt op reageren. Dat is anders met mn koffie apparaat die elke X seconden even een stroom puls voor opwarmen geeft. Die geeft vooral problemen in de ochtend en avond als ik weinig opwek heb met de panelen. Daar heb ik nu een helper voor gemaakt die hem eruit haalt. werkt wel mooi moet ik zeggen. Links van d lijn is zonder helper, rechts met.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SxC6CFK4NXnN6f68L9U6QGAG-Po=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uU1f68OVRHtIQ4j10ZAEOhfM.jpg?f=fotoalbum_large

  • Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:09
Blijft toch apart hoe Zendure de acculading checkt. Hij was bij de 78% vandaag al behoorlijk aan het inkakken, maar toch nog onder de 40 graden. 200W 50W.... en ineens: 100% vol!

Na een kleine 3 weken zonder kalibratie is er dus kennelijk al dik 20% afwijking. Als de lading dus altijd ondergewaardeerd is, (ik zag dit gedrag al eens eerder) dan zou je zeggen dat een SoC van 5% instellen echt geen kwaad kan, in werkelijkheid had er nog ca 25% acculading ingezeten...

Maar betekent dus ook dat je tussen de kalibraties geregeld een stukje accu kwijtraakt.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.


  • bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:14
Mistraller schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:54:
Blijft toch apart hoe Zendure de acculading checkt. Hij was bij de 78% vandaag al behoorlijk aan het inkakken, maar toch nog onder de 40 graden. 200W 50W.... en ineens: 100% vol!

Na een kleine 3 weken zonder kalibratie is er dus kennelijk al dik 20% afwijking. Als de lading dus altijd ondergewaardeerd is, (ik zag dit gedrag al eens eerder) dan zou je zeggen dat een SoC van 5% instellen echt geen kwaad kan, in werkelijkheid had er nog ca 25% acculading ingezeten...

Maar betekent dus ook dat je tussen de kalibraties geregeld een stukje accu kwijtraakt.
Heb je een lagere limiet ingesteld dan 100%? Met LFP kun je hem prima dagelijks tot 100% laden, zeker als na een paar uurtjes de batterij weer begint te ontladen. Limiet gewoon lekker op 100% houden.

  • Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:09
bilgy_no1 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:04:
[...]

Heb je een lagere limiet ingesteld dan 100%? Met LFP kun je hem prima dagelijks tot 100% laden, zeker als na een paar uurtjes de batterij weer begint te ontladen. Limiet gewoon lekker op 100% houden.
No sun no glory.

Ik heb hem op 10~100 staan. Maar ik draai NOM want vast contract voorlopig. En met die slappe hap van afgelopen dagen raken ze niet vol. Met een zonnig dagje door de week rond 14~15u vol. (Dus ik vond het al lang duren vandaag :) )

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.


  • doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:34
Heeft hier iemand ervaring met het buiten staan van een Zendure (in mijn geval 800 plus)? Ik wil 1 torentje in de hoek van m’n tuin zetten. Dat zal niet altijd direct in de zon staan maar sommige delen van de dag wellicht even. Ik zag een video dat iemand hem midden in de tuin had met weer en wind en dat ging prima. Maar weet niet zo goed wat daarin verstandig is.. ja een afdakje, maar is dat echt nodig?

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V148) - 4,7 kWp panelen


  • knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:45
Een familielid heeft mijn uitgenodigd om zijn apparaat met mij te delen via de Zendure app.
Ik zie daar niet op te wachten en heb het verzoek dan ook geweigerd, maar hoe kan ik deze melding nu wissen want hij blijft bij systeemmeldingen staan en ik zie geen optie om de melding te verwijderen.

Kan dit wel of gaat dit na een tijd automatisch weg?

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl


  • Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22:08
De TOU mode is helemaal niet nieuw toch? Waarom doet Zendure alsof dat nieuw is?

of werken ze nu met % ipv vaste tarieven?

  • Martijn-V4
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:28
Ik heb vanmorgen mijn 2400AC+ setup voorzien van de firmware upgrade naar versie 2.0, ging allemaal prima maar nu zit ik naar standaard 50w teruglevering te kijken als ik in "Self Consumption" mode sta, dat is nu weer jammer aangezien ik sinds april gemiddeld knap rond de nul zat.

Iemand een idee waar dit aan ligt of is dit een "feature" van HEMS 2.0?

  • Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:10
Martijn-V4 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:02:
Ik heb vanmorgen mijn 2400AC+ setup voorzien van de firmware upgrade naar versie 2.0, ging allemaal prima maar nu zit ik naar standaard 50w teruglevering te kijken als ik in "Self Consumption" mode sta, dat is nu weer jammer aangezien ik sinds april gemiddeld knap rond de nul zat.

Iemand een idee waar dit aan ligt of is dit een "feature" van HEMS 2.0?
HEMS 2.0 en Firmware 2.0 zijn volgens mij 2 totaal verschillende dingen.

  • bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:14
doobieters schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 23:05:
Heeft hier iemand ervaring met het buiten staan van een Zendure (in mijn geval 800 plus)? Ik wil 1 torentje in de hoek van m’n tuin zetten. Dat zal niet altijd direct in de zon staan maar sommige delen van de dag wellicht even. Ik zag een video dat iemand hem midden in de tuin had met weer en wind en dat ging prima. Maar weet niet zo goed wat daarin verstandig is.. ja een afdakje, maar is dat echt nodig?
Wat zegt de handleiding? Niet in de volle zon in ieder geval en ik geloof onder een afdakje toch?

Alternatief bijv zo'n hoge tuinkast van minimaal 0,8m diep x 1,2m breed x 1,80m hoog. Zorg voor voldoende ventilatiemogelijkheid en ruimte om de batterij heen. Dan heb je nog een paar planken voor tuingereedschap etc.

  • KaEs
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:44
Henkoes schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 08:49:
De TOU mode is helemaal niet nieuw toch? Waarom doet Zendure alsof dat nieuw is?

of werken ze nu met % ipv vaste tarieven?
Het zou een iets aangepaste versie van de “elektriciteitsprijsmodus” in de vorige versie van HEMS zijn. Helaas werkt deze nieuwe modus (nog) niet goed. Het lijkt nu vooral te functioneren als een NOM-modus en dat kan niet de bedoeling zijn.

Voor het geval het in de toekomst wel gaat functioneren dan roepen de instellingsmogelijkheden nog wel wat vragen op. Je kunt met een schuifje de hoge en lage zones selecteren binnen het dynamische tarief van die dag. Tegelijk suggereert het plaatje op diezelfde pagina weer dat op basis van die instelling er ook nog weer met percentages wordt gewerkt.

Ook de onderstaande instelling roept vragen op

Wat hiermee wordt bedoeld is niet duidelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/84RL8st4oDZyZHaz5OUYrSLONEU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JV4IFRuXkZfzb60c6KxK7ZXu.jpg?f=fotoalbum_large

Kortom de TOU-modus functioneert blijkbaar (nog) niet en als het gaat functioneren roepen de instellingsmogelijkheden ook nog wel vragen op.

  • ZeGeDotNet
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:14
Martijn-V4 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:02:
Ik heb vanmorgen mijn 2400AC+ setup voorzien van de firmware upgrade naar versie 2.0, ging allemaal prima maar nu zit ik naar standaard 50w teruglevering te kijken als ik in "Self Consumption" mode sta, dat is nu weer jammer aangezien ik sinds april gemiddeld knap rond de nul zat.

Iemand een idee waar dit aan ligt of is dit een "feature" van HEMS 2.0?
Ik zie net hetzelfde na mijn update naar HEMS 2.0. NOM lukt niet meer, vanaf dat de batterij gaat laden in de ochtend met zonne energie gaat er 50w tot 100w van het net, de ganse dag tot de batterij op 100% zit. Met HEMS 1.0 was dit niet.

Via de support kreeg ik volgend antwoord:

The key differences between HEMS 2.0 and HEMS 1.0 causing the behavior you're observing are based on its energy balancing logic.
  1. Grid Dependence: In HEMS 2.0, the energy balancing is optimized for total three-phase power rather than strictly focusing on achieving zero-grid dependency for each device. This results in small amounts of power (50W–100W) being drawn from the grid even when solar production is sufficient, which is intentional under the updated logic.
  2. Shared Charging and Discharging: When multiple devices (such as SF2400AC with other Zendure components) operate under HEMS 2.0, charging, and discharging are unified. This means devices cannot independently charge or discharge, limiting the ability to isolate 100% self-consumption behaviors on specific devices.
  3. Surplus Energy Management: The new system prioritizes total household energy efficiency over strict zero-meter consumption for self-consumption modes. Its logic now restricts device-specific behavior and favors overall household consumption balance.

  • Martijn-V4
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:28
ZeGeDotNet schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:34:
[...]

Ik zie net hetzelfde na mijn update naar HEMS 2.0. NOM lukt niet meer, vanaf dat de batterij gaat laden in de ochtend met zonne energie gaat er 50w tot 100w van het net, de ganse dag tot de batterij op 100% zit. Met HEMS 1.0 was dit niet.

Via de support kreeg ik volgend antwoord:

The key differences between HEMS 2.0 and HEMS 1.0 causing the behavior you're observing are based on its energy balancing logic.
  1. Grid Dependence: In HEMS 2.0, the energy balancing is optimized for total three-phase power rather than strictly focusing on achieving zero-grid dependency for each device. This results in small amounts of power (50W–100W) being drawn from the grid even when solar production is sufficient, which is intentional under the updated logic.
  2. Shared Charging and Discharging: When multiple devices (such as SF2400AC with other Zendure components) operate under HEMS 2.0, charging, and discharging are unified. This means devices cannot independently charge or discharge, limiting the ability to isolate 100% self-consumption behaviors on specific devices.
  3. Surplus Energy Management: The new system prioritizes total household energy efficiency over strict zero-meter consumption for self-consumption modes. Its logic now restricts device-specific behavior and favors overall household consumption balance.
Dat is dan ook precies de reden dat mijn installatie niet meer in HEMS staat, mijn prio is NOM. Nu ik de fireson NOM implementatie in mijn eigen applicatie heb gemeubeld zit ik weer strak rond de 0.

  • doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:34
En wat is dan eigenlijk het voordeel voor ons als gebruiker? Of alleen voordelig voor Zendure?

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V148) - 4,7 kWp panelen


  • Martijn-V4
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:28
doobieters schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:47:
En wat is dan eigenlijk het voordeel voor ons als gebruiker? Of alleen voordelig voor Zendure?
In mijn beleving niet voor mij, ik snap dan ook niet waarom ze hier voor gekozen hebben. De "Smart meter" mode had een optie moeten blijven.

  • doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:34
Martijn-V4 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:57:
[...]

In mijn beleving niet voor mij, ik snap dan ook niet waarom ze hier voor gekozen hebben. De "Smart meter" mode had een optie moeten blijven.
Welke integratie gebruik jij? Ik begin pas net met Zendure.. ik kom van Marstek vandaan, maar die hadden wel strak 0 op de meter 😅😂

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V148) - 4,7 kWp panelen


  • Martijn-V4
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:28
doobieters schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:01:
[...]

Welke integratie gebruik jij? Ik begin pas net met Zendure.. ik kom van Marstek vandaan, maar die hadden wel strak 0 op de meter 😅😂
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rRyeZ3DWgumzysDPanq8JvyE2y0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A6TRbkAyEsCYNq2KEtjt4Gwu.png?f=fotoalbum_large

Ik heb dit de afgelopen maanden in elkaar gedraaid en heb uiteindelijk voor het sturen van de batterij regeling gebruik gemaakt van de fireson ha integratie. Ik heb eerst zelf getracht de batterij te regelen maar dat was kolder, een regeling op een regeling. Ik maak geen gebruik van HA, niet mijn ding.

  • knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:45
Martijn-V4 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:02:
Ik heb vanmorgen mijn 2400AC+ setup voorzien van de firmware upgrade naar versie 2.0, ging allemaal prima maar nu zit ik naar standaard 50w teruglevering te kijken als ik in "Self Consumption" mode sta, dat is nu weer jammer aangezien ik sinds april gemiddeld knap rond de nul zat.

Iemand een idee waar dit aan ligt of is dit een "feature" van HEMS 2.0?
Dit was in de oude versie ook al zo, niet nieuw dus. Heeft te maken met dat je anders teveel schakelingen krijgt op je batterij zo heb ik mij laten vertellen.

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl


  • Martijn-V4
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:28
knorde schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:14:
[...]

Dit was in de oude versie ook al zo, niet nieuw dus. Heeft te maken met dat je anders teveel schakelingen krijgt op je batterij zo heb ik mij laten vertellen.
I beg to differ, tot de firmware update van de batterij setup en de app update zat ik op of rond de nul en zag ook netjes een lijn die rustig rond de 0 watt danste, na de update gewoon strak op 50 watt teruglevering, constant, zonder uitzondering.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yffmTxGYpT72-KNwdtRPFcqY2u0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CPIZwRlZQBX8TzKtyrhjzBzA.png?f=fotoalbum_large

Geel is voor de update en rood na de update, de schaal van de grafiek maakt het wellicht wat moeilijk om te zien maar in mijn live grafiek vanmorgen was het een verschil van dag en nacht. De rode lijn is teruglevering. Ik heb zelfs nog even de batterij herstart maar de standaard teruglevering van +/-50 watt, soms uitschieters naar 100 watt, bleef aanwezig. Is ook in lijn met hetgeen de helpdesk antwoorde als reactie op de vraag van ZeGeDotNet . Nadat ik de set uit HEMS had gehaald was het probleem weg en blijft met de fireson implementatie in mijn app de teruglevering mooi c.f. NOM.

[ Voor 47% gewijzigd door Martijn-V4 op 19-06-2026 13:23 ]


  • REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-06 08:24

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Ik denk dat Zendure het waarschijnlijk nooit goed kan doen in hun eigen app. Iedereen wil lichtelijk iets anders. Ik ben het niet eens met die load verdeling als je meerdere apparaten in HEMS zet. Ondanks NoM modus, ging ik ineens van gemiddeld 200-300Wh eigen verbruik van de grid naar 1-2kWh per dag.

Ik vraag me af in hoeverre Zendure ook rekening houdt met levensduur van de accu. Misschien kiezen ze voor gedrag dat op korte termijn onlogisch lijkt maar lange termijn beter is? Bijv voorkomen dat er op lage vermogens telkens aan/uit geswitched wordt met loads.

Auto modus doet soms ook rare dingen, ondanks correcte instellingen in de app, en het is allemaal niet zo doorzichtig helaas.

Ik vind het ook irritant dat de accu pas in bypass gaat als die helemaal vol is. Dus stel je hebt 2000W op je zonnepanelen maar je accu hangt op 95% dan moet je eerst wachten tot je accu vol is. Duurt niet heel lang, maar gaat met slakkengangetje omdat het vermogen teruggeregeld wordt. Dus liever dat hij het huis gewoon in bypass knalt tot smiddags ofzo.

Mensen die meer willen moeten het zelf maar doen met HA.

[ Voor 13% gewijzigd door REDFISH op 19-06-2026 13:44 ]


  • nmolenbeek
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-06 15:46
Ik zag na de update wegens de reboot een groot verschil in het percentage van de accu's. om die reden toch nieuwsgierig geworden en net het systeem even netjes uit HEMS gezet. even paar minuten gewacht en weer aangezet.

En het verschil is nogal groot in mijn ogen. De 2400AC+ 85% Batterij 2 op 75% Batterij 3 op 82% en 4 op 90% dus op twee accu's een verschil van 20%!

iemand een verklaring voor bovenstaande of moet ik dit aan zendure melden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3679EMUxYN5XfMCkUlhI3af4ozQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GGoxvGC18GKz3DtyzzQHoOVh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q2isWzExgGkaaiNOeB3NWc3w9_4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7u8yooPQVoyezcwalpOrVNVc.png?f=fotoalbum_large

  • Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:28
Mimiix schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 17:23:
[...]

Dat was die voor de sf2400pro toch?

Heb je wat fotos?
deze past ook op de 2400 ac+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9v6utzM6WHQF2zaFwrg8WTxp4bQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wUY14O87G7dWmX66Knsrw1OA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SA1DO5lc__yY5eTJjSVIbGVsbSM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vjN3hzJ2vBzdpMrcpMLZeb5q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zhLO4K5XWcWLVhMDZ70Muhx9J2s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wtnX5HpRc4AvK7Zc25d5lgMM.jpg?f=fotoalbum_large

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.


  • bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:14
doobieters schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:01:
[...]

Welke integratie gebruik jij? Ik begin pas net met Zendure.. ik kom van Marstek vandaan, maar die hadden wel strak 0 op de meter 😅😂
Er is een speciaal topic voor het integreren van Zendures in Home Assistant. De link staat in de topic waarschuwing.

Ik ben sinds deze week gebruiker van de Gielz integratie. Werkt mooi en heeft verschillende standen voor wat je precies wilt bereiken.
Pagina: 1 ... 270 ... 273 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.

Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.

Heb je een 2400? Check dan even Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren