• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:23

Eboman

Ondertitel

Idr548 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:08:
Wanneer mijn batterij geladen is en ik de auto ga opladen.
Dan wil persoonlijk dat de batterij niet de ganse tijd gaat bijspringen als er even een wolkje voorbij komt.

Wat is de beste manier om dat te doen?
Momenteel zet ik HEMZ manueel uit als ik de auto ga laden.
Maar dat is dan weer niet zo prettig.

De enige manier om dat een beetje handig te maken is om aan te sturen via HA zeker?
Of hoe pakken jullie dit aan?
geen idee wat je allemaal in HA hebt zitten, maar je kan natuurlijk de gielz automation op standby zetten als HA kan zien dat je auto gaat laden of bv als je vraag van je woning bv 3000W gaat doen alles standby zetten voor 30 minuten via een helper. Ik vermoed niet dat hier een standaard oplossing voor is tenzij Gielz meerdere sensoren gaat toevoegen die bv ontladen kunnen voorkomen. Misschien wel een leuke feature request ?

Signature

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:18

m-vw

Dus?

Dan wil persoonlijk dat de batterij niet de ganse tijd gaat bijspringen als er even een wolkje voorbij komt.

De enige manier om dat een beetje handig te maken is om aan te sturen via HA zeker?
Zoals @Eboman schrijft kan je dit waarschijnlijk wel in HA regelen, maar ik zelf zet het toegestane vermogen gewoon wat lager in de app van de laadpaal. Dan gaat er dus nog wel stroom naar het net, maar de batterij springt niet bij totdat de zon echt van de panelen gaat. Dan gaat de batterij bijleveren tot het gevraagd vermogen.

Heb nu al een paar keer de batterij bij laten springen tot 95% (vd batterij) om dan het laden echt te stoppen. Er is dan nog voldoende zon om de batterij weer terug op 100% te krijgen.

• KaEs
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:44
casper4253 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:05:
[...]

Ik ben al 2 dagen aan het klooien, maar krijg het niet meer werkend. TOA wil niet laden of ontladen op de instellingen die ik opgeef. Ben nu maar aan het laden en ontladen met tijds sloten. Maar ga het maar snel aan HA koppelen. Want wil nietmeer afhanjkelijk zijn van Zendure updates die niet goed werken.
De batterij is bij mij vandaag, met de instelling TOU, wel gaan laden op een logisch tijdstip. Ben benieuwd of de ontlading op op het juiste moment gaat plaatsvinden. Bij HEMS 1.0 was het vrij rechtlijnig; laden bij < x ct/kWh en ontladen bij > y ct/kWh. Nadeel was wel dat je x en y elke dag weer moest instellen.

Kijkend naar de uitleg bij TOU is het nu allemaal wel minder rechtlijnig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LFJTq9pYLeiWHnvGPTR4heuswhU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Q9ycZbZmVuHG77XZDpSfbZSj.png?f=fotoalbum_large

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:09
bilgy_no1 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:40:

• Controle over (ont)laadvermogen is weg.
Bedoel je dat je nu zonder factuur of documentatie het vermogen boven de 3000W kunt instellen?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 22:03
Hmmmmm, blijkbaar worden de apps op mijn telefoon (Android) toch automatisch geüpdatet, dus nu wordt ik ook gedwongen om de firmware van mijn 2400AC/3000X te updaten. Of nou ja, het systeem werkt nog steeds in "Self-Consumption Mode" (voorheen "Smart Meter Mode"), maar dat kan ik niet meer wijzigen.

• m-vw

m-vw

Dus?

a2aan schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 15:27:
Hmmmmm, blijkbaar worden de apps op mijn telefoon (Android) toch automatisch geüpdatet, dus nu wordt ik ook gedwongen om de firmware van mijn 2400AC/3000X te updaten. Of nou ja, het systeem werkt nog steeds in "Self-Consumption Mode" (voorheen "Smart Meter Mode"), maar dat kan ik niet meer wijzigen.
Er zijn oude versies te vinden op bijv Apkpure.

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:14
Mistraller schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 15:14:
[...]

Bedoel je dat je nu zonder factuur of documentatie het vermogen boven de 3000W kunt instellen?
Nee, ik doelde specifiek op de mogelijkheid om in de Elektriciteitsprijsmodus een vermogen in te stellen (tot het maximale systeemvermogen) wat de omvormer moet laden of ontladen bij hoge/lage/normale prijzen.

Dat staat dus los van het instellen van het systeemvermogen waarvoor je boven 2400W een verklaring van een elektricien nodig hebt.

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:16
bilgy_no1 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 15:55:
[...]

Nee, ik doelde specifiek op de mogelijkheid om in de Elektriciteitsprijsmodus een vermogen in te stellen (tot het maximale systeemvermogen) wat de omvormer moet laden of ontladen bij hoge/lage/normale prijzen.

Dat staat dus los van het instellen van het systeemvermogen waarvoor je boven 2400W een verklaring van een elektricien nodig hebt.
Ben daar wel verrast over, want met 2x een 2400AC kun je op 3200 watt zetten zonder elektricien verklaring... maar kennlijke met een 2400AC(+) en een SolarFlow is 2400watt de limiet?

• bilgy_no1
markduffy schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 12:43:
[...]

+1

en nu gaat ie in de nacht mijn auto opladen uit de accus wat ik juist niet wil
Dan moet je je auto niet inpluggen 's nachts 😉

Maar serieus, die lijkt me ook moeilijk te managen voor de Zendure app. Die kan alleen het totale verbruik op de meter zien, dus als je auto stroom vraagt gaat ie mee in de poging om NOM te draaien.

Na einde salderen is dit overigens wel wat je wilt: zoveel mogelijk de PV teruglevering opvangen en dat dan zelf gebruiken op de andere uren. Of dat nou naar de auto gaat of je vaatwasser en boiler. Behalve als er hoge pieken zijn, want dan wil je volop terugleveren om overschot maximaal te laten renderen. Sowieso moet je batterij de volgende dag weer leeg zijn als de zon volop schijnt.

Wellicht kun je het oplossen door de grens van hoge prijzen naar beneden te zetten. Dan gaat de batterij langer op vol vermogen terugleveren en is dan leeg tijdens de nacht.

• bilgy_no1
jelleeelco schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 15:58:
[...]

Ben daar wel verrast over, want met 2x een 2400AC kun je op 3200 watt zetten zonder elektricien verklaring... maar kennlijke met een 2400AC(+) en een SolarFlow is 2400watt de limiet?
Geen idee. Ik heb de originele 2400AC en mijn opmerking ging alleen over de nieuwe ToU modus en wat je daarbinnen niet meer kunt instellen.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:12
KaEs schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 15:14:
[...]

De batterij is bij mij vandaag, met de instelling TOU, wel gaan laden op een logisch tijdstip. Ben benieuwd of de ontlading op op het juiste moment gaat plaatsvinden. Bij HEMS 1.0 was het vrij rechtlijnig; laden bij < x ct/kWh en ontladen bij > y ct/kWh. Nadeel was wel dat je x en y elke dag weer moest instellen.

Kijkend naar de uitleg bij TOU is het nu allemaal wel minder rechtlijnig.

[Afbeelding]
Gaat men hierbij uit van de zonne-energie die opgewekt wordt via de zonnepanelen direct aangesloten op de omvormer? Of gaat men er ook uit van overschot dat gemeten wordt via de (Zendure) P1 meter?

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:42
Sinds de update van gisteren laat de Gielz integratie hier een verkeerde discharge zien. Mijn 2400+ is begrensd op 800w, maar nu laat hij totale verbruikt aantal watt zien . Ik ben mijn auto aan het laden en zie dan dit. De remaining charge time klopt wel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L8RvoZvq2XjZrpnHtOE97EPdu-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OcCoswpCn8mw4hd35kTsyeZN.jpg?f=fotoalbum_large

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:33

Toevallig gisteren hier support een bericht over gestuurd. Ik heb mijn Tesla gekoppeld in de app, maar dat lijkt eigenlijk geen verschil te maken.
Heb gevraagd of het mogelijk is een koppeling met de API van Wallbox te maken, dat de batterij niet gaat ontladen op het moment dat de Wallbox levert.

• Tom35
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15:20
Ik ben van Belgie dus geen salderen meer. Bij het laden vd auto laat ik doelbewust de batterij mee inspringen. Ik heb met de zps onvoldoende vermogen (min is 6kw) en de batterij vangt dat dan op zodat ik 0 uit het net haal. Ik start dat dan smorgens rond 0930 wanneer de batterijen vol zijn, ga dan door tot een 1330 en daarna is het terug aan de batterij om terug op te laden wat ze ontladen hebben id auto...Zo maximaliseer ik mijn eigen verbruik natuurlijk.

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:33
bilgy_no1 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 16:04:
[...]

Dan moet je je auto niet inpluggen 's nachts 😉

Maar serieus, die lijkt me ook moeilijk te managen voor de Zendure app. Die kan alleen het totale verbruik op de meter zien, dus als je auto stroom vraagt gaat ie mee in de poging om NOM te draaien.

Na einde salderen is dit overigens wel wat je wilt: zoveel mogelijk de PV teruglevering opvangen en dat dan zelf gebruiken op de andere uren. Of dat nou naar de auto gaat of je vaatwasser en boiler. Behalve als er hoge pieken zijn, want dan wil je volop terugleveren om overschot maximaal te laten renderen. Sowieso moet je batterij de volgende dag weer leeg zijn als de zon volop schijnt.

Wellicht kun je het oplossen door de grens van hoge prijzen naar beneden te zetten. Dan gaat de batterij langer op vol vermogen terugleveren en is dan leeg tijdens de nacht.
Niet helemaal wat ik wil. Als ik 's nachts de auto aan het laden ben met goedkope tarieven, wil ik wel dat de batterij vol blijft. Het is zonde als de batterij leeg is, wanneer de tarieven hoog zijn.

• schnumi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

schnumi

Discothéque! Boom cha!

photovoltaic schreef op maandag 15 juni 2026 @ 09:43:
Ook vanochtend geupdate naar 2.0. Geen issues tijdens update, ging ook wel vlot. Ik heb alleen sinds de update dat het wifi icoontje (IoT) blijft knipperen op de display. Verder geen verbindingsproblemen en zichtbaar in de app (werkt normaal in self-consumption mode).
Hier hetzelfde hij werkt inderdaad wel gewoon normaal, is hier al een oplossing voor?

Edit sorry zie al even volledig aan en uit doen straks maar even proberen.

[ Voor 7% gewijzigd door schnumi op 16-06-2026 17:33 ]

"The more you take the less you feel, The less you know the more you believe, The more you have the more it takes today"

• MNelectric
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 18:28
Om te voorkomen van reacties " blader maar tig pagina's terug" alvast mijn nederige excuses _/-\o_

Maar zou iemand mij de voor en tegen' tov nieuwe 2400+ vs oude 2400 kunnen benoemen, ( gebruikers ervaring)

Heb omruil aangeboden gekregen van mijn 2400 voor de 2400+

Track en trace zojuist in de mail ontvangen.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:01
Nou, de plus smelt nog niet.

Voor de rest toch maar even terugbladeren. Aan jou of je voor- of nadelen ziet.

• bilgy_no1
MNelectric schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 18:26:
Om te voorkomen van reacties " blader maar tig pagina's terug" alvast mijn nederige excuses _/-\o_

Maar zou iemand mij de voor en tegen' tov nieuwe 2400+ vs oude 2400 kunnen benoemen, ( gebruikers ervaring)

Heb omruil aangeboden gekregen van mijn 2400 voor de 2400+

Track en trace zojuist in de mail ontvangen.
Er is ook een zoekfunctie in de rode balk bovenin. Dan hoef je niet eindeloos terug te bladeren :X

Wel een beetje "zoekmachine 1.0" stijl, maar het helpt om eerst even dat te proberen. Verder is er de topic start (eerste bericht in dit topic) waar een hoop informatie al in staat en je de verschillen ongetwijfeld kunt vinden.

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-06 22:09
Gyrolion schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 12:17:
[...]

Dan zou ik voor optie 2 gaan als ik jou was.

Mijn SF 2400 AC is ook moeilijk aan het doen de laatste tijd, soms laad hij wel en soms niet, en de min connector ziet er ook wat zwarter uit dan in het begin, dus ik ben ook met support aan het stoeien, ondertussen op mail 4 na een week.

Wat ik wel bijzonder vind ik dat ze dus bij sommige mensen een upgrade geven naar het nieuwere model en bij andere dan weer niet.. is dit toch een soort influencer bias van Zendure?

Maar mijn vertrouwen op het Solarflow 2400AC model is er ook een beetje af, vind het toch wel spannend om dit in mijn garage te hebben staan. En ik heb vanaf dag 1 gewoon netjes de brackets er op gehad, zelfs een ventilator om de boel te koelen.
Het wordt ook optie 2. Het verbaast me alleen dat ze geen + model voorstellen. Ik overdrijf ook niet als ik zeg dat ik het product niet meer vertrouw. Ik heb geen behoefte om wakker te liggen omwille van een batterij die potentieel mijn kot laat afbranden..

• metalmarco
  • Laatst online: 23-06 15:50
Rubberen schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 18:55:
[...]

Het wordt ook optie 2. Het verbaast me alleen dat ze geen + model voorstellen. Ik overdrijf ook niet als ik zeg dat ik het product niet meer vertrouw. Ik heb geen behoefte om wakker te liggen omwille van een batterij die potentieel mijn kot laat afbranden..
Snap dat het je verbaast dat ze geen omruiling naar een + aanbieden. Maar anderzijds is het misschien ook wel wat logisch. Er werden veel omruil verzoeken gedaan (mijn nieuwe sets 2400+ gisteren ontvangen omdat ik ook geen vertrouwen meer had), maar de oude 2400 moeten ook allemaal weer retour. En ik denk dat daar het probleem nu even in zit. Want Zendure wil deze via postnl terug hebben. Maar omdat het pakketten zijn die zwaarder zijn dan 20kg en tevens ADR goederen zijn, kan en mag je ze niet bij een postnl punt inleveren. En daar zitten ze nu momenteel mee. Want er zijn aardig wat gebruikers hier op Tweakers die de 2400 nog hebben staan, maar niet kunnen opsturen naar Zendure zonder een goede oplossing. Het is een aanname, maar ik denk dat dit 1 van de redenen is van Zendure dat ze jou geen omruiling naar een 2400+ meer aanbieden.

11,6 kWp zonnepanelen (Oost/West/Zuid). 3x Zendure 2400AC (25.92kWh). Enyaq 60 kWh. Alfen Single S Laadpaal. Atlantic Explore V4 WP-Boiler. Home Assistant. Creality K1 Max

• bilgy_no1
Mausssie schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:30:
[...]

Niet helemaal wat ik wil. Als ik 's nachts de auto aan het laden ben met goedkope tarieven, wil ik wel dat de batterij vol blijft. Het is zonde als de batterij leeg is, wanneer de tarieven hoog zijn.
Ja ik snap het.

Ik zit nu ook met verbazing naar die ToU modus te kijken. Volgens de instellingen zitten we in het bereik met 'hoge tarieven', maar hij doet helemaal niets. Misschien omdat m'n panelen op West nu nog lekker opwekken, maar ik wil volop terugleveren vanaf nu... Met de oude modus was dat makkelijk in te stellen, behalve dat je dan iedere dag de tarieven moest checken en handmatig aanpassen.

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 00:16
Rubberen schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 18:55:
[...]

Elke batterij in je kot heeft toch het potentieel om je kot te laten afbranden? Ook die van bijv je mobiel...

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• meesje
Weet iemand waarom mijn batterij op stand-by blijft staan? Nu wordt er van het net afgenomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yt82EvS-zPkYptH_IMsSoHM3OOQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1DsBVHkplYgX7Y5cs2wmWag2.jpg?f=fotoalbum_large

• wallieweb
  • Registratie: December 2012
Het ontladen van de batterij bij 100% terwijl er nog teruglevering via de panelen is lijkt bij voor de tweede dag op rij voorbij. (AC2400)

Probleem lijkt dus opgelost met de nieuwe update. TOPPIE

• TBird484
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-06 14:16
metalmarco schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 19:07:
[...]

Snap dat het je verbaast dat ze geen omruiling naar een + aanbieden. Maar anderzijds is het misschien ook wel wat logisch. Er werden veel omruil verzoeken gedaan (mijn nieuwe sets 2400+ gisteren ontvangen omdat ik ook geen vertrouwen meer had), maar de oude 2400 moeten ook allemaal weer retour. En ik denk dat daar het probleem nu even in zit. Want Zendure wil deze via postnl terug hebben. Maar omdat het pakketten zijn die zwaarder zijn dan 20kg en tevens ADR goederen zijn, kan en mag je ze niet bij een postnl punt inleveren. En daar zitten ze nu momenteel mee. Want er zijn aardig wat gebruikers hier op Tweakers die de 2400 nog hebben staan, maar niet kunnen opsturen naar Zendure zonder een goede oplossing. Het is een aanname, maar ik denk dat dit 1 van de redenen is van Zendure dat ze jou geen omruiling naar een 2400+ meer aanbieden.
Dat maakt toch geen enkel verschil. Bij zowel optie 1 als 2 moet de 2400AC retour.

• MNelectric
bilgy_no1 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 18:44:
[...]

Er is ook een zoekfunctie in de rode balk bovenin. Dan hoef je niet eindeloos terug te bladeren :X

Wel een beetje "zoekmachine 1.0" stijl, maar het helpt om eerst even dat te proberen. Verder is er de topic start (eerste bericht in dit topic) waar een hoop informatie al in staat en je de verschillen ongetwijfeld kunt vinden.
Niks bijzonders te vinden , alleen dat er een melding gemaakt wordt dat vermogen wat afneemt indien de temp toeneemt

Moest me de blaren scrollen

• MNelectric
bilgy_no1 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 18:44:
[...]

Niks bijzonders te vinden , alleen dat er een melding gemaakt wordt dat vermogen wat afneemt indien de temp toeneemt

Moest me de blaren scrollen

• metalmarco
  • Laatst online: 23-06 15:50
TBird484 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 20:20:
[...]

Dat maakt toch geen enkel verschil. Bij zowel optie 1 als 2 moet de 2400AC retour.
JA wel, want alleen de 2400AC is geen ADR transport. Wil je een omruiling naar een 2400AC+, dan moeten je accu's ook omgeruild worden. En dat is wel weer ADR transport. Aangezien onder de 2400Ac de X-serie accu's zitten en niet de L-serie zoals onder de 2400AC+

[ Voor 11% gewijzigd door metalmarco op 16-06-2026 20:52 ]

11,6 kWp zonnepanelen (Oost/West/Zuid). 3x Zendure 2400AC (25.92kWh). Enyaq 60 kWh. Alfen Single S Laadpaal. Atlantic Explore V4 WP-Boiler. Home Assistant. Creality K1 Max

• markduffy
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-06 14:08
TOU staat ingesteld op 32ct hoog en 24ct laag. en minimale soc staat op 13%

Helaas ontlaad ie niet nu de prijs hoog is. en blijft ie nom draaien terwijl die volgens de tekst nu zou moeten ontladen in de hoge prijszone tot deze onder de zone komt of soc <13%

al diverse malenvan modus gewijzigd.

app geforceerd gesloten en opnieuw gestart. accus uit en in hems gezet.

hij blijft nommen terwijl ie in de hoge zone zit.l

nu even met aangepaste modus op ontladen gezet. Iemand oplossing of die tegen hetzelfde aanloopt?

vond t al klote dat ik die tussenzone nu noet zelf met lage ontlading kan instellen.. maar werkt nu helemaal voor geen meter

+/- 6kW zonnepanelen, 1x Hybrid 10kw Auto, Shelly Pro 3EM, 2x Zendure SolarFlow 2400AC met ieder 3x AB3000X (17,3kWh)

• meesje
meesje schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 19:10:
Weet iemand waarom mijn batterij op stand-by blijft staan? Nu wordt er van het net afgenomen.

[Afbeelding]
Gelukkig doet de batterij het. Nu zijn zowel de vaatwasser als wasmachine aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ekFD23FLfL_mM-eUPLulSStLtU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g5JoQm80Ye7FC0Nskw6yK16j.jpg?f=fotoalbum_large

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:27
metalmarco schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 19:07:
[...]

Ik heb ook de vraag gesteld over retourneren via PostNL en mij is gemaild dat ik per omgaande labels voor DPD ga krijgen omdat die wel de juiste papieren zouden hebben. De mail was vorige week donderdag, maar ik heb nog geen labels en dus nu twee torentjes staan omdat de vervanging al wel met DHL geleverd was.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• martijn_van_eck
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 02:28
markduffy schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 21:02:
TOU staat ingesteld op 32ct hoog en 24ct laag. en minimale soc staat op 13%

Helaas ontlaad ie niet nu de prijs hoog is. en blijft ie nom draaien terwijl die volgens de tekst nu zou moeten ontladen in de hoge prijszone tot deze onder de zone komt of soc <13%

al diverse malenvan modus gewijzigd.

app geforceerd gesloten en opnieuw gestart. accus uit en in hems gezet.

hij blijft nommen terwijl ie in de hoge zone zit.l

nu even met aangepaste modus op ontladen gezet. Iemand oplossing of die tegen hetzelfde aanloopt?

vond t al klote dat ik die tussenzone nu noet zelf met lage ontlading kan instellen.. maar werkt nu helemaal voor geen meter
Hier hetzelfde probleem met de TOU-modus. Alleen laden en NOM. Ontladen naar het NET heb ik nog niet voorbij zien komen

• jelleeelco
Aziraphale schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 21:21:
[...]

Ik heb ook de vraag gesteld over retourneren via PostNL en mij is gemaild dat ik per omgaande labels voor DPD ga krijgen omdat die wel de juiste papieren zouden hebben. De mail was vorige week donderdag, maar ik heb nog geen labels en dus nu twee torentjes staan omdat de vervanging al wel met DHL geleverd was.
Humor. Ik heb destijds dezelfde reactie gehad. Na ontvangst van de DPD labels contact opgenomen met DPD en die vertelden mij dat a. Meer dan 20KG niet mag worden ingeleverd bij een pakket punt en b. Zulke grote lithium batterijen enkel en alleen via Collect mogen verlopen.

Met andere woorden, ja ze hebben ADR en bieden ook vervoer aan, maar het moet thuis worden opgehaald. Iets dat Zendure niet wilde, want €210,-
jelleeelco schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 21:50:
[...]

Humor. Ik heb destijds dezelfde reactie gehad. Na ontvangst van de DPD labels contact opgenomen met DPD en die vertelden mij dat a. Meer dan 20KG niet mag worden ingeleverd bij een pakket punt en b. Zulke grote lithium batterijen enkel en alleen via Collect mogen verlopen.

Met andere woorden, ja ze hebben ADR en bieden ook vervoer aan, maar het moet thuis worden opgehaald. Iets dat Zendure niet wilde, want €210,-
Goede reden om te zorgen dat de accu's niet leeglopen door stilstand;). Hier draait alles geduldig samen tot de 2400ac op een gepaste manier terug mag.

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• Tierd
  • Registratie: November 2016
Ik heb sinds afgelopen zaterdag een 2400ac+ met een extra ab3000l, met stekker. P1 van zendure op een actieve p1 splitter. Ik heb een variabel energiecontract.

Mijn stroomverbruik ‘s avonds is tamelijk steady, geen quooker, vaatwasser, oid. Verbruik schommelt rond de 300 Watt.

Je zou een mooie tamelijk egale nom verwachten. Omdat de afname niet veel varieert had ik dat zelfs met mijn dsrm 4.2 meter verwacht

Echter de accu reageert ontzettend nerveus, schakelt voortdurend tussen max opladen en ontladen en loopt rauwelijks leeg. Via mijn hw p1 zie dat er behoorlijk stroom van net gehaald wordt, nog meer dan zonder accu zo nu en dan.

In het plaatje laadt de accu maximaal, levert ondertussen terug aan het net, terwijl de zonnepanelen geen stroom meer leveren. En het verbruik staat op nul!

Eigen verbruik of auto modus maakt geen verschil.

Wie weet raad?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0pnL6FS6EVSIfA8eRbFuvdEWDAg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4AmLeJ5P9NPUikGlysUtDfOE.jpg?f=fotoalbum_large

14x390=5460 Wp z/zo 45° Twente

• jelleeelco
geert1992 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:05:
[...]

Goede reden om te zorgen dat de accu's niet leeglopen door stilstand;). Hier draait alles geduldig samen tot de 2400ac op een gepaste manier terug mag.
Ik klaag niet... heerlijk om te testen met twee sets, flow van @gast777 aanpassen met Claude (waanzinnig...zou dit zelf niet kunnen) en zo te leren.

• RemmyB83
Tierd schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:10:
Ik heb sinds afgelopen zaterdag een 2400ac+ met een extra ab3000l, met stekker. P1 van zendure op een actieve p1 splitter. Ik heb een variabel energiecontract.

Mijn stroomverbruik ‘s avonds is tamelijk steady, geen quooker, vaatwasser, oid. Verbruik schommelt rond de 300 Watt.

Je zou een mooie tamelijk egale nom verwachten. Omdat de afname niet veel varieert had ik dat zelfs met mijn dsrm 4.2 meter verwacht

Echter de accu reageert ontzettend nerveus, schakelt voortdurend tussen max opladen en ontladen en loopt rauwelijks leeg. Via mijn hw p1 zie dat er behoorlijk stroom van net gehaald wordt, nog meer dan zonder accu zo nu en dan.

In het plaatje laadt de accu maximaal, levert ondertussen terug aan het net, terwijl de zonnepanelen geen stroom meer leveren. En het verbruik staat op nul!

Eigen verbruik of auto modus maakt geen verschil.

Wie weet raad?

[Afbeelding]
Oplossing 1.
Extra ct-meter installeren die per seconde meet.
Oplossing 2.
Aansturing via HA met Gielz zodat je het interval zelf kunt instellen.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

Oeps. Mijn eigen scriptje voor SoC bescherming greep in. FW 1.0.3 (2400+).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c8obKIZ2P9M96tpHUIS-16WCmTg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c6IZry41YChM6WBEsrM3cvle.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: Zendure neemt het over
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mo-6sf59tTsL4JpwYAnEBPq1WBY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HaRCuTyRqiH6NMRlxbMr4Wm5.jpg?f=fotoalbum_large

Edit 2: Even teruggekeken in HA. Dropt van 11% naar 4%. Goed om te zien dat het mechanisme werkt, alleen graag niet tot 0 >:)

[ Voor 39% gewijzigd door Devke op 16-06-2026 22:49 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• bilgy_no1
@markduffy @martijn_van_eck

Ik heb dit ook gemerkt en heb nu eindelijk de stap genomen om het via Home Assistant aan te gaan sturen. Was redelijk snel gepiept (mits je al iets hebt draaien uiteraard...) en dan is het beter in te stellen met de profielen die er al in zitten.

Ik zat er al een tijd tegenaan te hikken en had eigenlijk de hoop dat deze update de aansturing via de Zendure app zou vergemakkelijken. Maar dit gaf met net het laatste zetje dat ik nodig had.

• Aziraphale
jelleeelco schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 21:50:
[...]

Dat is dan de volgende stap, want thuis ophalen scheelt een hoop sjouwen. :Y

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• jelleeelco
Aziraphale schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:35:
[...]

Dat is dan de volgende stap, want thuis ophalen scheelt een hoop sjouwen. :Y Ben jij ze inmiddels wel kwijt?
Welnee. Wacht sinds woensdag vorige week op een oplossing van hun kant sinds ik ze gezegd heb dat halen de enige oplossing is. Zou 2 werkdagen duren....

• Aziraphale
jelleeelco schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:36:
[...]

Welnee. Wacht sinds woensdag vorige week op een oplossing van hun kant sinds ik ze gezegd heb dat halen de enige oplossing is. Zou 2 werkdagen duren....
Kan best zijn dat het daarom zo lang duurt voordat ze mij labels sturen. Stress in China...

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:10
jelleeelco schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:36:
[...]

Ik heb vorige week ook de discussie gevoerd over postNL..ik ga daar geen 6 accu's en 2 omvormers brengen. Dat accepteren ze niet en ik wil het risico ook niet dragen. Nu moet ik het begin juli (ben ik weer thuis) klaarzetten op een pallet en doorgegeven welke dagen ik thuis ben. Gaan ze het ophalen. Ben benieuwd

• Tierd
  • Registratie: November 2016
RemmyB83 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:22:
[...]

Oplossing 1.
Extra ct-meter installeren die per seconde meet.
Oplossing 2.
Aansturing via HA met Gielz zodat je het interval zelf kunt instellen.
Shelly wel overwogen, maar weer een extra investering. Wachten is op een nieuwe meter.

Enig idee hoe Gielz dat beter doet, die werkt toch met dezelfde p1 data uiteindelijk?

Mijn doel is nom, ik dacht zelf aan Fireson. Maar Gielz is in mijn geval beter?

14x390=5460 Wp z/zo 45° Twente

• KaEs
martijn_van_eck schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 21:41:
[...]

Hier hetzelfde probleem met de TOU-modus. Alleen laden en NOM. Ontladen naar het NET heb ik nog niet voorbij zien komen
Kak, hier hetzelfde. TOU gedraagt zich als NOM. Ik wil graag volle bak laden in de goedkope uren en vollen bak ontladen in de dure uren.

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:48
Tierd schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:47:
[...]

Shelly wel overwogen, maar weer een extra investering. Wachten is op een nieuwe meter.

Enig idee hoe Gielz dat beter doet, die werkt toch met dezelfde p1 data uiteindelijk?

Met de integratie van Gielz kan je zelf instellen wat het interval is wanneer gekeken wordt naar de P1 meter. Standaard staat dat op 5 seconden maar je kunt dit dus zelf verhogen om een iets rustiger beeld te krijgen. Dat is wat ik momenteel ook gedaan heb.

• jelleeelco
Pakhaas schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:46:
[...]

Ik heb vorige week ook de discussie gevoerd over postNL..ik ga daar geen 6 accu's en 2 omvormers brengen. Dat accepteren ze niet en ik wil het risico ook niet dragen. Nu moet ik het begin juli (ben ik weer thuis) klaarzetten op een pallet en doorgegeven welke dagen ik thuis ben. Gaan ze het ophalen. Ben benieuwd
Oh echt? Zijn ze bij jouw met een pallet als oplossing gekomen?

En waar haal je een pallet vandaan dan? En in welke dozen, nu ik gehoord heb dat de oude batterijen niet in de dozen van de nieuwe past zie ik daar nogwel een uitdaging.

• RemmyB83
Tierd schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:47:
[...]

Probleem is dat de zendure nu ongeveer 2 metingen doet, terwijl je p1 maar 1x update.

Een shelly is idd ook weer een extra uitgave waar je niet op zit te wachten, en is ook niet echt nodig als je iets meer marge accepteerd bij NOM.

Met de Gielz kun je het interval zelf instellen, en werkt daar door beter dan via HEMS. Maar door dat de metingen grote intervallen heeft, is het minder strak.

Edit
Bij Fireson kun je het interval niet instellen, en dat is dus een probleem.
Misschien kun je controleren bij je netwerkbeheerder, wanneer de meter wordt vervangen ivm gprs.

[ Voor 10% gewijzigd door RemmyB83 op 16-06-2026 23:00 ]

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• Pakhaas
jelleeelco schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:55:
[...]

Oh echt? Zijn ze bij jouw met een pallet als oplossing gekomen?

En waar haal je een pallet vandaan dan? En in welke dozen, nu ik gehoord heb dat de oude batterijen niet in de dozen van de nieuwe past zie ik daar nogwel een uitdaging.
Ik heb hier toevallig nog 2 pallets liggen anders staan ze wel op markplaats. Hier liggen alle dozen (opgevouwen) op zolder. Gelukkig bewaard.

• Aziraphale
Pakhaas schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 23:01:
[...]

Ik heb hier toevallig nog 2 pallets liggen anders staan ze wel op markplaats. Hier liggen alle dozen (opgevouwen) op zolder. Gelukkig bewaard.
Pallet zou ik nog wel aan kunnen komen, maar het spul moet in de dozen van de nieuwe set. Nu houdt mijn verantwoordelijkheid ergens wel op, eerlijk gezegd. En weet je al wie het komt halen?

• Pakhaas
Aziraphale schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 23:06:
[...]

Pallet zou ik nog wel aan kunnen komen, maar het spul moet in de dozen van de nieuwe set. Nu houdt mijn verantwoordelijkheid ergens wel op, eerlijk gezegd. En weet je al wie het komt halen?
Nee, dat weet ik nog niet. Heb hier de dozen nog om deze reden bezwaard. Heb de ruimte thuis en komt nu goed uit.
Dat mensen blindelings de 2400AC gaan omruilen voor de plus versie.
En dan verwachten dat het dan veilig zal zijn.
Mijn mening ik begrijp dit niet.
De connector van de plus tussen de batterij onder de 2400AC plus wordt nog +/- met 40 Ampère belast. (Bij vol vermogen)
Die connectoren werden ook al gebruik voor de Hyper en de AB2000s/x. waarbij het vermogen velen lager zijn.

Wat ik mij dan afvraag hoe lang zal het goed gaan bij de connector van de 2400AC plus en de batterij daaronder.

Ik zelf gebruik de 2400AC op max 2000 watt en heb ook geen zin in een omruiling naar een ander model waarvan ik ook niet weet of deze 100% goed werkt i.v.m. verbrande connectors.

• Mistraller
Devke schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:23:
Oeps. Mijn eigen scriptje voor SoC bescherming greep in. FW 1.0.3 (2400+).

[Afbeelding]

Edit: Zendure neemt het over
[Afbeelding]

Edit 2: Even teruggekeken in HA. Dropt van 11% naar 4%. Goed om te zien dat het mechanisme werkt, alleen graag niet tot 0 >:)
Ik had laatst een keer ontladen tot 6% of zo, en toen had ik even afgestapeld om de onderste accu te bekijken en nadat ik alles weer aan had staan was de onderste accu ineens 0%...

---------------

peterbier schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 23:47:
De connector van de plus tussen de batterij onder de 2400AC plus wordt nog +/- met 40 Ampère belast. (Bij vol vermogen)
Die connectoren werden ook al gebruik voor de Hyper en de AB2000s/x. waarbij het vermogen velen lager zijn.

Wat ik mij dan afvraag hoe lang zal het goed gaan bij de connector van de 2400AC plus en de batterij daaronder.

Ik zelf gebruik de 2400AC op max 2000 watt en heb ook geen zin in een omruiling naar een ander model waarvan ik ook niet weet of deze 100% goed werkt i.v.m. verbrande connectors.
De Plus-versie doet in principe exact hetzelfde als wat jij nu met 2000 W doet. Het verschil is dat er continu een lagere stroom door de eerste connector loopt, omdat de bovenste accu niet meer via een connector is doorgelust, maar rechtstreeks op de omvormer is aangesloten.

Heeft die 2000w van jou dan wel zin?

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• jelleeelco
peterbier schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 23:47:

Blindelings? Het is gewoon kansberekening. Zeker niet blindelings. De kans dat mijn 2400AC problemen krijgt is groter dan dat de 2400AC+ dat doet, gezien de hoeveelheid gevallen van de 2400AC en de nul gevallen van de 2400AC+ (ok korter op de markt).

En die 2000 watt heeft geen enkele zin want er zijn genoeg gevallen van mensen die met lagere vermogens ook een doorgebrande connector hadden.

• KaEs
KaEs schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:49:
[...]

Kak, hier hetzelfde. TOU gedraagt zich als NOM. Ik wil graag volle bak laden in de goedkope uren en vollen bak ontladen in de dure uren.
Het NOM-gedrag is compleet. Ik zie namelijk nu, terwijl de prijzen hoog zijn, het overschot van de zonnepanelen de batterij in gaan. Jammer dit zeg. Heb nu noodgedwongen maar een tijdschema ingesteld (ontladen 20:00-23:30 en 6:00-8:00 uur, laden 11:00-16:00 uur). Dit is wel een erg primitieve regeling.
jelleeelco schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 07:25:
[...]

Blindelings? Het is gewoon kansberekening. Zeker niet blindelings. De kans dat mijn 2400AC problemen krijgt is groter dan dat de 2400AC+ dat doet, gezien de hoeveelheid gevallen van de 2400AC en de nul gevallen van de 2400AC+ (ok korter op de markt).

En die 2000 watt heeft geen enkele zin want er zijn genoeg gevallen van mensen die met lagere vermogens ook een doorgebrande connector hadden.
Ik heb laatst, toen ik de stapel moest verplaatsen, gekeken met de flir, en de connector is koeler dan die van mijn 2400ac.

Dus inderdaad, het is geen kans berekening.

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:18
Iedereen met een Quooker zal herkennen dat de batterij te traag reageert om de pieken in stroomverbruik op te vangen.

Nu vroeg ik mij af of het zou helpen om er een zendure smartplug tussen te hangen. Zou het systeem dan sneller reageren? Betekent denk ik wel dat je dan hems moet gebruiken. Ik heb nu aansturing via gielz

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-06 22:42
raven22 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 08:08:
Iedereen met een Quooker zal herkennen dat de batterij te traag reageert om de pieken in stroomverbruik op te vangen.

Nu vroeg ik mij af of het zou helpen om er een zendure smartplug tussen te hangen. Zou het systeem dan sneller reageren? Betekent denk ik wel dat je dan hems moet gebruiken. Ik heb nu aansturing via gielz
Die pieken oppakken moet je niet willen. De accu is sowieso te traag en in plaats van het te compenseren ga je terug leveren.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• m-vw

m-vw

Dus?

Ik herken dit dus niet. Als ik naar de grafieken van HW of die van Zendure zelf kijk zie ik geen overdreven import pieken bij het opwarmen van de Quooker.

Natuurlijk is er een actie/reactie vertraging, maar die lijkt minimaal.

• a2aan
winwiz schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 08:18:
Die pieken oppakken moet je niet willen. De accu is sowieso te traag en in plaats van het te compenseren ga je terug leveren.
Die pieken die zijn er (ieder kwartier), en vervolgens moet Zendure daar 'iets' mee doen, want "negeren" (wat misschien het beste zou zijn) is niet iets dat Zendure standaard doet...

Wat er nu gebeurt is vrijwel exact contra-productief: de Quooker haalt 5sec 2000W uit het net, en vlak daarna gaat Zendure 5sec 2000W aan het net terugleveren. En met een beetje pech krijg je er nog een jojo achteraan, waarbij Zendure gaat overcompenseren, en zelf nog even lekker laden vanuit het net.

Dus ik snap de behoefte om dit te 'verbeteren', alleen denk ik niet dat dat met een smart plug gaat lukken. Het zou overigens kunnen dat HEMS 2.0 hier al iets in heeft verbeterd, maar om dat te zien moet ik er eerst nog wat langer mee draaien.

• a2aan
m-vw schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 08:24:
Ik herken dit dus niet. Als ik naar de grafieken van HW of die van Zendure zelf kijk zie ik geen overdreven import pieken bij het opwarmen van de Quooker.

Natuurlijk is er een actie/reactie vertraging, maar die lijkt minimaal.
Heb je al eens in de "Now" weergave van HW gekeken wat er ieder kwartier gebeurt als de Quooker 5sec aan gaat om het water op temperatuur te houden?

Als je een pot thee hebt getapt, dan vangt Zendure dat voor het grootste deel netjes op. Maar de 10W 'stand-by' verbruik, is in werkelijkheid ieder kwartier 2000W gedurende 5sec. En mijn Zendure zit daar dus iedere keer volledig naast. Dat is op jaarbasis meer dan 80kWh, wat zo'n 10% is van wat de Zendure bij mij in totaal 'verwerkt'.

• winwiz
Ik weet niet of een Quooker zelf iets laat zien wat het energie gebruik meet, maar anders zou die waarde af moeten trekken van de P1 meter. Eventueel via een smartplug. Dus op het moment dat je Quooker 2000 Watt gaat gebruiken en de P1 dus ook met die 2000 Watt omhoog gaat en je dit er aftrekt zal de piek genegeerd worden. Je krijgt dan een alternatieve P1 meter die je verder in je automatiseringen gebruikt

[ Voor 11% gewijzigd door winwiz op 17-06-2026 08:39 ]

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:18
a2aan schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 08:35:
[...]

Heb je al eens in de "Now" weergave van HW gekeken wat er ieder kwartier gebeurt als de Quooker 5sec aan gaat om het water op temperatuur te houden?

Als je een pot thee hebt getapt, dan vangt Zendure dat voor het grootste deel netjes op. Maar de 10W 'stand-by' verbruik, is in werkelijkheid ieder kwartier 2000W gedurende 5sec. En mijn Zendure zit daar dus iedere keer volledig naast. Dat is op jaarbasis meer dan 80kWh, wat zo'n 10% is van wat de Zendure bij mij in totaal 'verwerkt'.
Zo ziet het er uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-MtZLCi9BmjsfhRf53qX5vC8DL4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5ap1tuqAoR6hW8PYozSKNFY5.png?f=fotoalbum_large

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

• a2aan
Als je het middelt over 5min (?) dan lijkt het mee te vallen. Dit is wat er 'werkelijk' gebeurt (zojuist kwam 'ie toevallig weer langs).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yFs7nIpmlwzunNEmmBHegV-THPo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GMg2vDtlbrm9OxF60gC6uedd.png?f=user_large

De totale tijdas beslaat ongeveer een minuut, en het update-interval is iedere seconde. Op het moment van meten is er zo'n 100W PV-overschot (bewolkt), en Zendure houdt de boel netjes op 50W export (zucht). Vervolgens pakt de Quooker 5sec 2000W uit het net, en de reactie van Zendure komt volledig daarna. En vervolgens is het 'middel' nog een tandje erger dan de 'kwaal': hij levert langer dan 5sec die 2000W, schakelt vervolgens 'langzaam' af, schiet daarin nog een stuk door (opladen uit het net terwijl er PV-overschot is), en een minuut nadat de Quooker startte is 'ie nog steeds niet terug bij de 50W terugleveren waar 'ie naartoe probeert te sturen.

En dit dus 24x7x365.

• bilgy_no1
Is er niet iets te doen aan het gedrag van de Quooker? Dat die een iets grotere drop in temperatuur accepteert, zodat hij steeds wat langer moet draaien.

• Pakhaas
bilgy_no1 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 08:56:
[...]

Is er niet iets te doen aan het gedrag van de Quooker? Dat die een iets grotere drop in temperatuur accepteert, zodat hij steeds wat langer moet draaien.
Nee dat kan niet.

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:28
Om hier nog even op terug te komen ik heb inmiddels de connectoren besteld en binnen.

Met de volgende specs, nu kan ik mooi de standaard kabel vervangen voor een dikkere kabel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ETKtMNIGneTWlpV_4xOWDJFpeIE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Pe9UcFKQFQBQlgeVi7RZ1sHy.png?f=user_large

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

• a2aan
[...]

Ja, de Quooker kán in een soort 'slaapstand' gebracht worden, maar voor zover ik weet is dat alleen mogelijk met de eigen Energieverdeler van Quooker, waarmee je je Quooker en een vaatwasser op dezelfde groep kan zetten. Wat ik niet weet is of het nog steeds goed gaat als je dat enkele uren zou toepassen, in plaats van enkele tientallen minuten (wat er i.c.m. een vaatwasser gebeurt).

Ik heb zowel Quooker als HomeWizard (beide Nederlandse merken) verzocht om met elkaar samen te werken aan een oplossing om een Quooker i.c.m. PV en thuisbatterij te optimaliseren, maar beide gaven ze niet thuis.

• markduffy
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-06 14:08
KaEs schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 07:31:
[...]

Het NOM-gedrag is compleet. Ik zie namelijk nu, terwijl de prijzen hoog zijn, het overschot van de zonnepanelen de batterij in gaan. Jammer dit zeg. Heb nu noodgedwongen maar een tijdschema ingesteld (ontladen 20:00-23:30 en 6:00-8:00 uur, laden 11:00-16:00 uur). Dit is wel een erg primitieve regeling.
ik heb wel feedback gegeven via de app dat TOU niet doet wat een bepaalde groep mensen verwacht. hoop dat dat er meer doen op de hoop dat ze een aanpassing doen

ik regel nu inderdaad hetzelfde als jij nu beschrijft :(

+/- 6kW zonnepanelen, 1x Hybrid 10kw Auto, Shelly Pro 3EM, 2x Zendure SolarFlow 2400AC met ieder 3x AB3000X (17,3kWh)

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-06 08:24

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Ik heb een officieel antwoord over mijn solarflow 800 + solarflow 2400 Pro in HEMS issue:

Lijkt dus niet handig te zijn om enkel een micro inverter te hebben. Je zult dus zoals ik het begrijp 2 apparaten met accu moeten hebben zodat ze apart eigen vermogen kunnen leveren.

Dan toch maar Home automation, of een kabel trekken naar de off-grid poort, of misschien die cheape 800 Plus. We gaan het zien.
Zodra de SolarFlow 800 in het HEMS-systeem is geïntegreerd, werkt deze volgens de HEMS-configuratie. Dit betekent dat als het vermogen in het HEMS is ingesteld op 260 W, de SolarFlow 800 en de SF 2400 Pro elk 130 W verwerken, waardoor het ontlaadvermogen van de SF 800 wordt beperkt tot 130 W. Wanneer de SF 800 niet in het HEMS-systeem is geïntegreerd, wordt het uitgangsvermogen alleen beperkt door het ingestelde netgekoppelde uitgangsvermogen.

Het probleem dat de overtollige energie van de SF 800 niet kan worden gebruikt om de SF 2400 Pro in het HEMS-systeem op te laden, komt ook doordat alle apparaten in het HEMS-systeem in dezelfde modus werken. Wanneer het HEMS-systeem is ingesteld op ontladen, werken zowel de SF 800 als de SF 2400 Pro in de uitgangsmodus.

Het probleem dat er af en toe stroom van het net moet worden afgenomen, houdt ook verband met de stroomverdeling binnen het HEMS (Home Energy Management System). De twee apparaten in het HEMS verdelen de stroom gelijkmatig. Omdat de SF 800 niet op een batterij is aangesloten, is het uitgangsvermogen afhankelijk van het vermogen van de aangesloten zonnepanelen. Met andere woorden, als de stroomopwekking van het zonnepanelensysteem van de SF 800 onvoldoende is om aan de stroomvraag te voldoen, ontstaat er een stroomtekort, waardoor extra stroom van het net nodig is.

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:57

Valt wel mee, mijn Quooker neemt over de hele dag 0,3 kWh, 's nachts staat hij uit.
Als de piek minder is dan de zon opbrengst reageren de batterijen natuurlijk helemaal niet.
Blijft nog een 100Wh per dag over, niet de moeite waard om je druk over te maken.
Even een voorbeeld van een Quooker piek, 10 seconden 1650 watt.
Oranje is zon opbrengst
Groen zijn de batterijen
Lichtblauw de Net in of uitvoer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kkk6a8wbFXFm7z4MLyIUCSZ2Wcw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BFEmUQYfD4HmUfJsco0iNGXd.jpg?f=fotoalbum_large

• PindaRots
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15:34
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/rFZCq1LS/Screenshot-20260617-094830-2.jpg

Er staat nu 'eigen verbruiksmodus', daar stond eerst slimme meter modus. Maar als ik dit wil aanpassen om de settings in te duiken moet ik plicht HEMS 2.0 installeren. Daar heb ik gezien de berichten hier nog geen zin in.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/7ZVCxD7k/Screenshot-20260617-095455-2.jpg

Is iemand gelukt om het te omzeilen?
Ik wil een kennis van me even helpen met het doorlopen van de instellingen omdat zijn 2400AC+ in standby blijft staan.
Of heeft iemand ervaring met het beheer van je apparaat delen met iemand anders?

[ Voor 19% gewijzigd door PindaRots op 17-06-2026 09:57 ]

• jelleeelco
a2aan schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 08:55:
[...]

Als je het middelt over 5min (?) dan lijkt het mee te vallen. Dit is wat er 'werkelijk' gebeurt (zojuist kwam 'ie toevallig weer langs).

[Afbeelding]

De totale tijdas beslaat ongeveer een minuut, en het update-interval is iedere seconde. Op het moment van meten is er zo'n 100W PV-overschot (bewolkt), en Zendure houdt de boel netjes op 50W export (zucht). Vervolgens pakt de Quooker 5sec 2000W uit het net, en de reactie van Zendure komt volledig daarna. En vervolgens is het 'middel' nog een tandje erger dan de 'kwaal': hij levert langer dan 5sec die 2000W, schakelt vervolgens 'langzaam' af, schiet daarin nog een stuk door (opladen uit het net terwijl er PV-overschot is), en een minuut nadat de Quooker startte is 'ie nog steeds niet terug bij de 50W terugleveren waar 'ie naartoe probeert te sturen.

En dit dus 24x7x365.
Ik heb zelf geen quooker, maar kan je daar geen slimme stekker tussen zetten zodat je zelf controleert hoe lang hij aan is? Of werkt dat truukje alleen met 'domme' boilers en is Quooker een 'slimme' boiler?

• Polvo176
jelleeelco schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:56:
[...]

Ik heb zelf geen quooker, maar kan je daar geen slimme stekker tussen zetten zodat je zelf controleert hoe lang hij aan is? Of werkt dat truukje alleen met 'domme' boilers en is Quooker een 'slimme' boiler?
Ik zet hem 's nachts uit met zo'n slimme stekker.

• a2aan
[...]

Wat @Polvo176 doet is een optie, dat scheelt al 1/3 (Quooker uit tussen 23:00 en 7:00). Maar als de Quooker geen stroom heeft, kan je er ook geen kokend water uit halen. Dus wat je eigenlijk zou willen, namelijk langere perioden aan/uit, vooral opwarmen tijdens PV-overschot, maar wel te allen tijde kokend water kunnen tappen, kan nu niet. Wat mij betreft echt een gemiste kans.

• jelleeelco
a2aan schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:10:
[...]

Wat @Polvo176 doet is een optie, dat scheelt al 1/3 (Quooker uit tussen 23:00 en 7:00). Maar als de Quooker geen stroom heeft, kan je er ook geen kokend water uit halen. Dus wat je eigenlijk zou willen, namelijk langere perioden aan/uit, vooral opwarmen tijdens PV-overschot, maar wel te allen tijde kokend water kunnen tappen, kan nu niet. Wat mij betreft echt een gemiste kans.
mee eens. Maar hier loop je denk ik tegen de begrenzingen aan van wat een thuisbatterij kan doen. Een P1 meter meet ook 1x per seconde. Als een Quooker voor 5 seconden aangaat, mis je dus al minimaal 1 seconde daarvan (mocht een batterij DIRECT reageren).

Mss als je het script van Gielz op 6 seconden zet, reageert de thuisbatterij gewoon niet? of werkt het niet zo.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:04

koboy

Heb een idee voor een icon

[...]

Quookers zijn qua stroomverbruik gewoonweg evil apparaten. Ze zijn ontworpen voor maximaal gebruiksgemak ten koste van energie efficiëntie.
Het is gewoon een direct op het tappunt aangesloten doorstroom boiler met een heel klein voorraad vat zodat er altijd direct heet water beschikbaar is. Juist in dat hele kleine voorraadvat zit het probleem: niet genoeg thermische massa zodat enerzijds er vaak wat warmte toegevoegd moet worden, maar ook de hoeveelheid warmte die toegevoegd moet worden extreem klein is. Hierdoor krijg je elk kwartier een puls van 5 seconden aan energieverbruik.

Die puls van 5 seconden is te kort om voor welk accu systeem dan ook op te vangen. Zowiezo het je te maken met de meetvertraging van de energiemeter, maar ook met een uitgestelde reactie vanuit het EMS om een oscillerend systeem te voorkomen. Daarna moet de accu nog reageren....

Vergelijk het maar met naast een Bugatti Chiron rijden op de snelweg met 100km/u. Als de Bugatti even gas geeft en even later weer afremt naar de 100km/u is het gewoonweg onmogelijk om daar netjes naast te blijven rijden. Met een Dacia Spring (homewizard accu) lukt dat totaal niet, een Kia EV6 of VW id7 (Zendure 2400) al wat beter en met een Tesla model 3 performance in ludicrous stand (15kW SigEnergy) nog wat beter. Maar helemaal netjes er naast blijven lukt gewoonweg niet.
Zo zit het ook met een accu, die loopt gewoonweg altijd achter de feiten aan. Een hoog vermogen systeem zal waarschijnlijk wat beter kunnen volgen, maar daar krijg je dan weer een belabberde efficiëntie bij lage belasting voor terug.

Toevoeging: enige wat je kunt doen is de Quooker in de nacht uitzetten, en eventueel wat inregelen om hem uit te hebben als er niemand thuis is.

[ Voor 3% gewijzigd door koboy op 17-06-2026 10:21 ]

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• jelleeelco
koboy schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:19:
[...]

Quookers zijn qua stroomverbruik gewoonweg evil apparaten. Ze zijn ontworpen voor maximaal gebruiksgemak ten koste van energie efficiëntie.
Het is gewoon een direct op het tappunt aangesloten doorstroom boiler met een heel klein voorraad vat zodat er altijd direct heet water beschikbaar is. Juist in dat hele kleine voorraadvat zit het probleem: niet genoeg thermische massa zodat enerzijds er vaak wat warmte toegevoegd moet worden, maar ook de hoeveelheid warmte die toegevoegd moet worden extreem klein is. Hierdoor krijg je elk kwartier een puls van 5 seconden aan energieverbruik.

Die puls van 5 seconden is te kort om voor welk accu systeem dan ook op te vangen. Zowiezo het je te maken met de meetvertraging van de energiemeter, maar ook met een uitgestelde reactie vanuit het EMS om een oscillerend systeem te voorkomen. Daarna moet de accu nog reageren....

Vergelijk het maar met naast een Bugatti Chiron rijden op de snelweg met 100km/u. Als de Bugatti even gas geeft en even later weer afremt naar de 100km/u is het gewoonweg onmogelijk om daar netjes naast te blijven rijden. Met een Dacia Spring (homewizard accu) lukt dat totaal niet, een Kia EV6 of VW id7 (Zendure 2400) al wat beter en met een Tesla model 3 performance in ludicrous stand (15kW SigEnergy) nog wat beter. Maar helemaal netjes er naast blijven lukt gewoonweg niet.
Zo zit het ook met een accu, die loopt gewoonweg altijd achter de feiten aan. Een hoog vermogen systeem zal waarschijnlijk wat beter kunnen volgen, maar daar krijg je dan weer een belabberde efficiëntie bij lage belasting voor terug.

Toevoeging: enige wat je kunt doen is de Quooker in de nacht uitzetten, en eventueel wat inregelen om hem uit te hebben als er niemand thuis is.
Dit mag wel gepinned worden!

• a2aan
Polvo176 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:56:
Valt wel mee, mijn Quooker neemt over de hele dag 0,3 kWh, 's nachts staat hij uit.
Dan gebruik jij maar weinig kokend water? Stand-by-verbruik alleen al is 0,24kWh per dag. Misschien wat wat minder als je Quooker 's nachts uit staat, en het verlies wat afneemt.
Als de piek minder is dan de zon opbrengst reageren de batterijen natuurlijk helemaal niet.
Dat is alleen zo als je accu's vol zitten. Als de piek hoger is dan de (momentane) netto-export, gaan je batterijen alsnog reageren. Dus als je NOM draait (zoals in jouw voorbeeld), zullen je accu's alsnog reageren.
Blijft nog een 100Wh per dag over, niet de moeite waard om je druk over te maken.
Hmm, misschien heb je wel gelijk, en valt het werkelijke verlies op jaarbasis wel mee, zeker als je de Quooker 's nachts uit te zet. Een groot deel van het jaar zijn de accu's leeg (dan reageren ze helemaal niet), een behoorlijk deel van het jaar zijn ze vol (en is de amplitude van de vertraagde reactie lager, afhankelijk van hoeveel zon er schijnt), en dan kan je tijdens alle NOM-nachten het ding nog uit zetten met een slimme stekker.

• a2aan
koboy schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:19:
Maar het frustrerende, vind ik, is dat Quooker de technologie al in zich heeft om dat kort pulseren te voorkomen, via een speciale "stand-by modus", waarbij het "Quooker-systeem nog steeds in staat is het bestaande kokende water af te tappen, maar geen nieuw water meer verwarmt". Alleen lijkt het alsof die stand-by modus alleen door hun eigen Energieverdeler ingeschakeld kan worden.

Hoe gaaf zou het zijn als je dit via HomeWizard en/of HA zou kunnen sturen? Van ieder kwartier 5sec naar iedere twee uur 40sec zou al een wereld van verschil maken, qua opvangen door een thuisaccu.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:04

koboy

Heb een idee voor een icon

a2aan schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:10:
[...]

Het voorraadvat van een Quooker is zo klein dat het geen zin heeft op te warmen met PV overschot. Het zit er alleen voor comfort: direct warm water ipv dat het uit een close-in boiler met 50cm leiding of iets anders nog verder weg moet komen. Het voorraadvat heeft een dusdanig kleine inhoud en thermische massa dat het eigenlijk geen zinnige hoeveelheid warmte kan opslaan.

Zet er maar eens een smartplug tussen, en kijk hoeveel/weinig stroom er gebruikt wordt om van helemaal koud naar bedrijfstemperatuur te komen, en vergelijk dit met hoeveel stroom nodig is om hem op temperatuur te houden. Je zult zien dat het al heel snel nuttig is om de Quooker uit te schakelen (met een smartplug ofzo) in de nacht of overdag als er niemand thuis is.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• bilgy_no1
a2aan schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:09:
[...]

Ja, de Quooker kán in een soort 'slaapstand' gebracht worden, maar voor zover ik weet is dat alleen mogelijk met de eigen Energieverdeler van Quooker, waarmee je je Quooker en een vaatwasser op dezelfde groep kan zetten. Wat ik niet weet is of het nog steeds goed gaat als je dat enkele uren zou toepassen, in plaats van enkele tientallen minuten (wat er i.c.m. een vaatwasser gebeurt).

Ik heb zowel Quooker als HomeWizard (beide Nederlandse merken) verzocht om met elkaar samen te werken aan een oplossing om een Quooker i.c.m. PV en thuisbatterij te optimaliseren, maar beide gaven ze niet thuis.
Ik bedoel meer dat de temperatuur een trigger geeft wanneer het water is afgekoeld tot bijvoorbeeld 90*C ipv 95*C. Dan moet de verwarming wat langer draaien dan die paar seconden en dan is het makkelijker te volgen met NOM. Of over een langere periode met een lager vermogen bijverwarmen, bijv. 35 seconden met 400W ipv 5 seconden met 2000W.

Dan heb je dus wel dat het water op bepaalde momenten net iets kouder kan zijn dan je zou willen. Maar ieder ieder kwartier die 5 seconden verwarmen is overall misschien efficiënter, alleen lastig op te reageren voor een batterij.

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22:08
jelleeelco schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 07:25:
[...]

Dit is fijn om te weten! Dus de AC+ minder vatbaar.

• Mistraller
[...]

Ja! Ik kwam onlangs een briljante oplossing tegen, mits je home assistant gebruikt.

Je installeert een smart plug tussen je quooker en stopcontact zodat je het vermogen van de quooker in HA hebt.
Je maakt daarna een helper waar je je P1 data bewerkt: je trekt dus het vermogen van de quooker (data van die ene smartplug) af van je P1 data.

Vervolgens laat je Gielz of andere HA sturing kijken naar de helper, en zo "ziet" de accu dus geen quooker verbruik meer.

Je kunt je helper nog complexer maken, en als het quooker vermogen voor meer dan 10 seconden hoog blijft, alsnog meenemen, maar hoe complexer hoe meer side-effects uiteraard.

Dit kan voor allerlei heel korte piekverbruikers toegepast worden, maar het is wel verbruik dat voortaan niet meer door de accu wordt afgedekt.

---------------

• wallieweb
  • Registratie: December 2012
De discussie ivm Quooker, dit zelfde heb je met een strijkijzer, ik stoor me helemaal niet aan het feit dat de batterij enkele seconden achter loopt, ik vind het logisch. De vergelijking hierboven met de Bugatti op de snelweg is een leuke en kadert het 'probleem'.

Ik heb het al eerder geschreven, een strijkijzer warmt 2 minuten op aan 2000 watt, dit pakt de batterij tamelijk goed op. Na X seconden haalt hij zijn maximale 2200 watt uit de batterij.
Als je aan het strijken bent, dan is het strijkijzer warm, maar na X- tijd koelt dit af en warmt het vervolgens weer 15-30 seconden op tegen 2200 watt. De eerste seconden loopt de batterij achter, is de energievraag gedaan, dan loopt de batterij enkele seconden achter en lever je even terug.
Ik vind dit normaal gedrag, schakelen binnen de seconden naar een hoog vermogen, daar is een thuisbatterijtje niet voor ontworpen. Het zal altijd door alle metingen en schakelingen even achter lopen.

Leer er mee leven. Wil je een instant schakeling, dan zal je zoals eerder geschreven een ander type thuisbatterij met veel groter vermogen nodig hebben.

• Polvo176
jelleeelco schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:16:
[...]

mee eens. Maar hier loop je denk ik tegen de begrenzingen aan van wat een thuisbatterij kan doen. Een P1 meter meet ook 1x per seconde. Als een Quooker voor 5 seconden aangaat, mis je dus al minimaal 1 seconde daarvan (mocht een batterij DIRECT reageren).

Mss als je het script van Gielz op 6 seconden zet, reageert de thuisbatterij gewoon niet? of werkt het niet zo.
Als je meerdere batterijen hebt lijken ze met de nieuwe software sneller en beter te reageren dan voorheen.
Oud:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aER5tqb6AtRnKzuTss9hUOOe8L8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lXOEBA9JsH0HmCuAbYrN04ni.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8dZPk7QLHOkkXUqLoFczF6AKuuY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8EHPDGZqLsjplbhZHS3G9LyS.jpg?f=user_large

• m-vw

m-vw

Dus?

PindaRots schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:56:
[Afbeelding]

Er staat nu 'eigen verbruiksmodus', daar stond eerst slimme meter modus. Maar als ik dit wil aanpassen om de settings in te duiken moet ik plicht HEMS 2.0 installeren. Daar heb ik gezien de berichten hier nog geen zin in.

[Afbeelding]

Ik wil een kennis van me even helpen met het doorlopen van de instellingen omdat zijn 2400AC+ in standby blijft staan.
Of heeft iemand ervaring met het beheer van je apparaat delen met iemand anders?
In de Playstore automatische updates uitzetten.
App verwijderen en mbv apkpure de oude versie 6.2.1 installeren.

• jelleeelco
Polvo176 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:05:
[...]

Als je meerdere batterijen hebt lijken ze met de nieuwe software sneller en beter te reageren dan voorheen.
Oud:
[Afbeelding]

Nieuw:
[Afbeelding]
Is dit los van de aansturing? Ik bedoel, reageert het ook sneller als je met HA aanstuurt?

• Polvo176
jelleeelco schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:08:
[...]

Is dit los van de aansturing? Ik bedoel, reageert het ook sneller als je met HA aanstuurt?
Dit is gewoon Hems, die upgrade staat los van HA

• jelleeelco
Polvo176 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:09:
[...]

Dit is gewoon Hems, die upgrade staat los van HA
Vraagje, bedoel je meerdere batterijen of meerdere omvormers? En indien dat laatste, welke heb je?

Ik twijfel of ik niet als nog voor 316e een SolarFlow 800 plus erbij moet nemen...zodat die 800watt extra piekvermogen kan leveren en net dat beetje extra terugleveren kan beperken (al blijkt uit berekening dat extra besparing minimaal is en terugverdientijd van die 316e bijna 12 jaar is :) )

• Polvo176
jelleeelco schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:11:
[...]

Vraagje, bedoel je meerdere batterijen of meerdere omvormers? En indien dat laatste, welke heb je?
Goede vraag, In de oude situatie 2 Hypers en een SF800Pro, in de nieuwe situatie 2 Hypers, SF800Pro en een 1600AC+.

• a2aan
wallieweb schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:05:
De discussie ivm Quooker, dit zelfde heb je met een strijkijzer, ik stoor me helemaal niet aan het feit dat de batterij enkele seconden achter loopt, ik vind het logisch.
Logisch? Ja. Maar zeker ook wel onwenselijk. Een Quooker doet dit 24x7; een strijkijzer niet (ik wens het in ieder geval niemand toe!). Een wasmachine zit er nog wat tussenin (gebruiken wij vaker dan het strijkijzer), al schakelt die maar met een paar honderd W, maar daarbij gaat de thuisbatterij dan precies in tegenfase werken bij het 5sec draaien, 2sec stilstaan...

Voor die wasmachine zou je dezelfde HA-logica kunnen gebruiken waar @Mistraller naar verwees, met een filter die <500W 'verbergt' voor de P1-data, maar >500W wel doorgeeft (zodat je de hele verwarmingsfase wel gewoon meepakt vanuit de accu).

• winwiz
Mistraller schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:57:
[...]

Ja! Ik kwam onlangs een briljante oplossing tegen, mits je home assistant gebruikt.

Je installeert een smart plug tussen je quooker en stopcontact zodat je het vermogen van de quooker in HA hebt.
Je maakt daarna een helper waar je je P1 data bewerkt: je trekt dus het vermogen van de quooker (data van die ene smartplug) af van je P1 data.

Vervolgens laat je Gielz of andere HA sturing kijken naar de helper, en zo "ziet" de accu dus geen quooker verbruik meer.

Je kunt je helper nog complexer maken, en als het quooker vermogen voor meer dan 10 seconden hoog blijft, alsnog meenemen, maar hoe complexer hoe meer side-effects uiteraard.

Dit kan voor allerlei heel korte piekverbruikers toegepast worden, maar het is wel verbruik dat voortaan niet meer door de accu wordt afgedekt.
Goh...... winwiz in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"

• jelleeelco
Polvo176 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:17:
[...]

Goede vraag, In de oude situatie 2 Hypers en een SF800Pro, in de nieuwe situatie 2 Hypers, SF800Pro en een 1600AC+.
en hoe gedragen de vermogens zich? Bij hoge vraag, levert de SF800PRo 800 watt en de 1600AC+ 1600watt?

• Gramser
Ik denk ook wel: hoe meer je automatiseert, hoe meer SPOFs je introduceert. Ik snap het wel, want je wil optimaliseren - maar vooral in je hoofd denk ik, je portemonnee gaat er anders over denken als je voor elk apparaat een slimme stekker moet gaan aanschaffen.

Die Quooker zou ik ook niet leuk vinden, die gaat altijd maar door. Slimme stekker erachter en 's nachts uitschakelen is al gauw een no-brainer.

Ik heb dat om die reden anders aangepakt: ik heb geen Quooker :+

[ Voor 7% gewijzigd door Gramser op 17-06-2026 11:52 ]

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:53
PindaRots schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:56:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Misschien niet perse een antwoord op je vraag.

Maar hier werkt de eigen verbruiksmodus goed.
Voor mijn gevoel zelfs iets "strakker" afgeregeld dan de slimme meter modus, maar dat zal de komende dagen wel uitwijzen of dat ook echt zo is.

Al blijft het een gemiste kans dat er geen complete combi gemaakt is tussen NOM en dynamische contracten, Zowel TOU als Zenki voldoen hier niet in....

• Polvo176
jelleeelco schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:23:
[...]

en hoe gedragen de vermogens zich? Bij hoge vraag, levert de SF800PRo 800 watt en de 1600AC+ 1600watt?
Dat is een complex verhaal, de eerste drie hebben direct aangesloten zonnepanelen, de 1600AC+ uiteraard niet, die heeft geen trackers.
Ik heb laden en ontladen beide op het maximale van 3000W gezet in de app.
Laden en ontladen wordt dan in 4 gedeeld, elk doet dan 750W
Laden van zonoverschot van een SMA omvormer en ontladen bij grote vraag of bewust terug leveren 's avonds.
De energie van zonnepanelen die op de Hypers en SF800Pro aangesloten zitten komen daar nog boven op.
Vergis je niet, dat is veel.
De Hyper laad met max 1600W en de SF800Pro met 2000W max.
Als b.v. de Hyper 1000W van de zonnepanelen krijgt, zal de 750 watt uit het net terug geregeld worden naar 600 watt, om niet boven die 1600W uit te komen.
De SF800 Pro doet het zelfde, maar dan 2000W als grens.
Als de batterijen van een Hyper vol zijn wordt de 3000 W verdeeld in 3 x 1000W.
Ontladen komt nooit boven de 3000W, wordt dus ook in 4 x 750 W verdeeld.
Is een batterij leeg dan wordt het 3 x 1000, maar omdat de SF800Pro maar 800W kan leveren wordt het 2 x 1000 + 800.
De AC1600 is altijd als laatste vol en gaat, als er nog voldoende zonne energie is, vol laden met 1600 W
En het werkt allemaal vlekkeloos samen.
Er komt nogal wat software bij kijken om dit allemaal in goed banen te leiden.

[ Voor 3% gewijzigd door Polvo176 op 17-06-2026 12:01 ]

• Mistraller
wallieweb schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:05:
De discussie ivm Quooker, dit zelfde heb je met een strijkijzer, ik stoor me helemaal niet aan het feit dat de batterij enkele seconden achter loopt, ik vind het logisch. De vergelijking hierboven met de Bugatti op de snelweg is een leuke en kadert het 'probleem'.

Ik heb het al eerder geschreven, een strijkijzer warmt 2 minuten op aan 2000 watt, dit pakt de batterij tamelijk goed op. Na X seconden haalt hij zijn maximale 2200 watt uit de batterij.
Als je aan het strijken bent, dan is het strijkijzer warm, maar na X- tijd koelt dit af en warmt het vervolgens weer 15-30 seconden op tegen 2200 watt. De eerste seconden loopt de batterij achter, is de energievraag gedaan, dan loopt de batterij enkele seconden achter en lever je even terug.
Ik vind dit normaal gedrag, schakelen binnen de seconden naar een hoog vermogen, daar is een thuisbatterijtje niet voor ontworpen. Het zal altijd door alle metingen en schakelingen even achter lopen.

Leer er mee leven. Wil je een instant schakeling, dan zal je zoals eerder geschreven een ander type thuisbatterij met veel groter vermogen nodig hebben.
Een verbruik van 2 minuten is geen probleem, dat houdt de accu wel bij. Quooker spikes van 2500W zijn echt maar 10 seconden of korter. En dat dus, zoals gezegd, 24/7 dus de hele dag door spikes waar de accu op schakelt (vaak dus zelfs van laden naar ontladen) en dat ontladen gaat dan ook nog eens helemaal het net op.

---------------

Pagina: 1 ... 269 ... 273 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.

Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.

Heb je een 2400? Check dan even Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren