• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:18

m-vw

Dus?

MacFan schreef op maandag 15 juni 2026 @ 12:19:
[...]

Dat is, de ideale situatie, die ik al grotendeels hanteer.
Als ik thuis ben laad ik eerst de batterijen vol en dan laad ik mijn auto op. Vaak wel met maar 1,4 tot 2kW.

• MacFan
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17:55
m-vw schreef op maandag 15 juni 2026 @ 12:47:
[...]

Als ik thuis ben laad ik eerst de batterijen vol en dan laad ik mijn auto op. Vaak wel met maar 1,4 tot 2kW.
Ik laad nu op 60% (5kw) batterij die overdag is gevuld ontlaad ik nu met 4kw en zodra de 2400ac is vervangen weer met 4.8kw.

Zendure 2400 AC 17,28 kWh | Zendure 2400 PRO 16,8 kWh | Solar 6.800wp | KIA EV6 Plus 77.4 RWD | Renault Megane E-Tech 60 kWh | Fiat 500e 42 kWh

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Gramser schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:36:
HEMS 2.0 wordt toch stapsgewijs uitgerold…? Misschien komt het nog @jelleeelco
Misschien, maar in de iOS-app staat wel dat het beschikbaar is.

En het forum wordt in de oude versie van de app ook niet meer weergegeven. Dat tabblad is nu leeg, geen posts te zien daar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RqspYV1j1kBWHDBhPVs9sUXGOXA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9yWJBSzb7bgnfauuhrcjUU8e.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Hippe Lip op 15-06-2026 13:09 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

En dit krijg ik te zien na de upgrade van de app:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c4Iq-DHqlWwS8hIoWwwt5e8z7T0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QUqC2xzIKjVxLzORkrv2VbX3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QtYXtSCL6FT-7NSCsu9_1IPPjYo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ldCCzqKeg2cncFZvkGb4Y426.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ihz0xpT_EHeQDpwBQaLbyPigRfQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uWzWMjJJ6W4KrhaKqUDacK3p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Tfs0MO95dKBKaxb_co-YWm7TCc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XUpKu91aAIxSwC71z9ycZaiH.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: plus nabrander met link naar Update Details

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4RNHD6iAvVkN2e598Vfg7cNB1HM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i8hB6mdoX1VofYuJowO9KZO4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Hippe Lip op 15-06-2026 13:23 ]

<John O`Mill>

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

In die Update Details staat een uitleg van de nieuwe info!

[ Voor 7% gewijzigd door Hippe Lip op 15-06-2026 13:25 ]

<John O`Mill>

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:01
Er staan in elk geval veel uitroeptekens in, dan moet het wel goed zijn!

:+

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:57
jelleeelco schreef op maandag 15 juni 2026 @ 07:34:
[...]

iOS? Hier nog niets op android
Jawel, in playstore opzoeken en dan upgraden

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:34
HEMS 2.0 is niet op 800 plus toch?

nog iets anders: ik dacht ergens gelezen te hebben dat de maximale laadsnelheid via een update hoger was geworden bij de 800 plus.. klopt dat of heb ik me vergist met een ander model?

[ Voor 73% gewijzigd door doobieters op 15-06-2026 14:34 ]

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V148) - 4,7 kWp panelen

• Tosti Ham-Kaas245
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:09
Hé… ligt het aan mij, of vergis ik me: maar je mag nu met een eigen handtekening de energie-instellingen aanpassen naar 2400W laden en ontladen 😳 Dat lijkt mij een gevaarlijke wijziging.

• wallieweb
  • Registratie: December 2012
Tosti Ham-Kaas245 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:57:
Hé… ligt het aan mij, of vergis ik me: maar je mag nu met een eigen handtekening de energie-instellingen aanpassen naar 2400W laden en ontladen 😳 Dat lijkt mij een gevaarlijke wijziging.
Dat is al lang zo.

Tot 3000 watt kan zonder doorsturen van extra documentatie

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:18
doobieters schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:33:

nog iets anders: ik dacht ergens gelezen te hebben dat de maximale laadsnelheid via een update hoger was geworden bij de 800 plus.. klopt dat of heb ik me vergist met een ander model?
Jawel hoor, mijne is geupdate

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

• Tosti Ham-Kaas245
wallieweb schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:00:
[...]

Dat is al lang zo.

Ah, dan ben ik volledig abuis. Dacht dat je hiervoor de papieren nodig had van een elektricien met een verklaring.

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

[...]

Dat is al lang zo.

Alleen ontladen kan je met eigen handtekening, voor laden (of anderstom?) heb je een factuur van installateur nodig, toch?
Daarop ben ik al twee keer afgewezen en heb het daarna laten liggen omdat ik er met de Gielz toch weinig last van heb met mijn 2 stapels.

<John O`Mill>

• Mscroos
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:19
Hippe Lip schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:09:
[...]

Alleen ontladen kan je met eigen handtekening, voor laden (of anderstom?) heb je een factuur van installateur nodig, toch?
Daarop ben ik al twee keer afgewezen en heb het daarna laten liggen omdat ik er met de Gielz toch weinig last van heb met mijn 2 stapels.
Met Gielz heb ik beide (laden en ontladen) op 7200 kunnen zetten zonder speciale procedure. Ik heb drie aparte groepen voor mn ac2400's.

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Mscroos schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:16:
[...]

Met Gielz heb ik beide (laden en ontladen) op 7200 kunnen zetten zonder speciale procedure. Ik heb drie aparte groepen voor mn ac2400's.
Dat is omdat je de Zendure(s) handmatig aanstuurt.

Die handtekening is vereist als je HEMS van Zendure gaat gebruiken. De instellingen voor max laden en ontladen kun je dan in de app aanpassen en boven een bepaald niveau heb je dan een rekening van een installateur nodig.

<John O`Mill>

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:36
doobieters schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:33:

Zojuist de update geïnstalleerd. Vorig week nog geüpdatet naar v1.0.4. En zojuist dus naar v2.0.0. Nu nog de vraag wat ik er mee ga doen. Eerst me er maar in verdiepen.

• 4Reload
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:33
wallieweb schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:54:
[...]

Update zonet gedaan en hier blijft wifi branden, knippert dus niet.
Bij mij bleef hij ook knipperen. Heb hem uitgezet, P1 bridge en P1 dongle los gekoppeld en alles vervolgens weer aan gezet. Nu blijft hij al een tijdje netjes branden.

• Tosti Ham-Kaas245
Nog even iets anders, ik loop me de pleuris te zoeken, maar waar is de slimme meter modus gebleven? Is dat de Eigen verbruikmodus geworden? Ik vind de omschrijving daarvan erg vaag namelijk…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nte8FcMgypA5uHeJpTCrXU1VWgM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i6HI9HY0Bwe9KxOihFPP2gxS.jpg?f=fotoalbum_large

• Gramser
Wat is de beschrijving dan?

• Tosti Ham-Kaas245
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6BJGKVjcCf6SOuzASuAkJzibE1U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3Tm5JkZokpHScekfWVi4W6EV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9o8fHoty3ot5HP1bhV4qZLNq85I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AspI9pUDsky9HXF7XHDYqbwL.png?f=fotoalbum_large

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:53
Tosti Ham-Kaas245 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:03:
Nog even iets anders, ik loop me de pleuris te zoeken, maar waar is de slimme meter modus gebleven? Is dat de Eigen verbruikmodus geworden? Ik vind de omschrijving daarvan erg vaag namelijk…

[Afbeelding]
Volgens mij is dat idd de eigen verbuik modus

• Gramser
Dat is 'm dan, ja. Ze vergeten alleen te vermelden (of ik lees verkeerd) dat bij een volledig opgeladen batterij én zonneoverschot na verbruik door je huis, er nog steeds wordt teruggeleverd aan het net.

Krijg je wel weer die opties van "AC-laden toestaan" enzo?

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:53
Nee, of ik vind hem niet.
Dit lijkt hij nu automatisch te doen zodra er teruglevering is op de P1

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:07
Zojuist is mijn 800 plus bezorgd, vanavond even instellen. Ik wil Gielz integratie gebruiken. Is het verstandig om gelijk te updaten naar 2.0? Werkt dat allemaal? of beter even wachten.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, Skoda Elroq

• Tosti Ham-Kaas245
Gramser schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:13:
Dat is 'm dan, ja. Ze vergeten alleen te vermelden (of ik lees verkeerd) dat bij een volledig opgeladen batterij én zonneoverschot na verbruik door je huis, er nog steeds wordt teruggeleverd aan het net.

Krijg je wel weer die opties van "AC-laden toestaan" enzo?
Nee, helemaal niets van dat. Het verbruik lijkt ook niet te kloppen. De zonnepanelen leveren op dit moment ongeveer 2000W, thuis draait op dit moment alleen een vaatwasser en toch is de accu aan het leveren en wordt er nog van het net gevraagd...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-laciuAFkm2pqXTJAXSIWenhy-Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lLAOjI3OsgMoLRlbmIV5Azpk.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Tosti Ham-Kaas245 op 15-06-2026 16:19 ]

• Gramser
Raar. De optie “volg zonneoverschot” zou toch ergens beschikbaar moeten zijn anders komen er een hoop klachten denk ik.

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 15:44
Gramser schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:29:
Raar. De optie “volg zonneoverschot” zou toch ergens beschikbaar moeten zijn anders komen er een hoop klachten denk ik.
Nee die optie is weg in de modus. Het staat zelfs uitgelegd zodra je hem de eerste keer selecteert

• Polvo176
Zijn de dynamische tarieven nog ergens met de hand in te stellen?

• Tosti Ham-Kaas245
Hij doet echt vreemde dingen op dit moment. Zie hier: 2000W laden en tegelijk 1935 W van het net halen (en dat terwijl de zonnepanelen nu 2000W leveren). Zeg het maar…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jEp906nayCX5tVMefHMpzu-mxkM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fWDc9oetmPONyB7RtRVgYvSw.png?f=fotoalbum_large

• Gramser
AquilaXL schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:34:
[...]

Nee die optie is weg in de modus. Het staat zelfs uitgelegd zodra je hem de eerste keer selecteert
Hmmm ik gebruik HEMS nu niet (want HA) maar ik stel de overstap naar 2.0 nu zeker even uit.

• Polvo176
Tosti Ham-Kaas245 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:35:
Hij doet echt vreemde dingen op dit moment. Zie hier: 2000W laden en tegelijk 1935 W van het net halen (en dat terwijl de zonnepanelen nu 2000W leveren). Zeg het maar…

[Afbeelding]
Dat deed hij bij mij ook in auto mode.
In eigen verbruiks mode niet meer.
Maar ik zou graag in auto mode zelf de tarief grenzen willen bepalen, kennelijk kan dat niet meer

• Tosti Ham-Kaas245
Polvo176 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:37:
[...]

Dat deed hij bij mij ook in auto mode.
In eigen verbruiks mode niet meer.
Maar ik zou graag in auto mode zelf de tarief grenzen willen bepalen, kennelijk kan dat niet meer
Hij staat in Eigen verbruiksmodus...

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:34
[...]

Dat is al lang zo.

Geld dit ook voor de mix serie? Dus dat je vermogen altijd kan aanpassen Zolang je lokaal aanstuurt? Zeker bij de 3000 AC zou dat een hoop schelen met handtekeningen/facturen.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• jaychunlai
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23-06 18:22
Heeft iemand hier met de nieuwe firmware en app update, het probleem dat de SOC niveau niet opgeslagen wordt? Ik kwam er net achter dat die op 70% staat als maximaal, zodra je op 100% zet, springt die uitzichzelf weer terug naar 70

• R.K
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 13:24

R.K

jaychunlai schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:53:
Heeft iemand hier met de nieuwe firmware en app update, het probleem dat de SOC niveau niet opgeslagen wordt? Ik kwam er net achter dat die op 70% staat als maximaal, zodra je op 100% zet, springt die uitzichzelf weer terug naar 70
Vanmiddag ook de update gedaan, hier geen last van. Je hebt niet toevallig in HA die instelling gedaan?

• wallieweb
  • Registratie: December 2012
Hier is de update sinds de voormiddag live, ik merk geen verschillen ten opzichte van de vorige versies (gebruik eigen verbruiksmodus zoals voorheen).

Momenteel nog geen batterij-ontlading vastgesteld bij een volle batterij (standby), de laatste updates was die 'bug' er ingeslopen... dus nog even wachten als het goed blijft gaan deze avond...

• jaychunlai
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23-06 18:22
R.K schreef op maandag 15 juni 2026 @ 17:02:
[...]

Vanmiddag ook de update gedaan, hier geen last van. Je hebt niet toevallig in HA die instelling gedaan?
Heb maar een rollback van HA gedaan, denk dat het daarmee opgelost is. Thanks!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:22
Ik heb een newbie vraag denk ik :) . Ik heb zojuist m'n Solarflow 2400 pro aangesloten. In de zendure app zie ik hem, inclusief de aanvullende batterijen. Echter nu wil ik hem op de juiste manier toegoeven aan home assistant. Ik ben van plan de normale HACS integratie te gebruiken; het token is al ingevoerd en ik zie alle devices in home assistant.

Alleen wat nu? :D

Ik zou graag zien dat de Zendure app de status van de P1 poort-info uit home assistant haalt. Moet ik dan "toevoegen aan HEMS" aan laten staan?

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:31
Dat kan niet.
HA kan wel allerlei p1 bronnen gebruiken maar Zendure is beperkt tot wat zij ondersteunen wat neerkomt op een Zendure p1 meter of een shelly.

Je wilt dat trouwens ook helemaal niet, als je HA gebruikt, dan wil je de boel vanuit HA sturen en zet je Hems uit, twee kapiteins op een schip gaat niet werken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:22
Ben(V) schreef op maandag 15 juni 2026 @ 17:57:
Dat kan niet.
HA kan wel allerlei p1 bronnen gebruiken maar Zendure is beperkt tot wat zij ondersteunen wat neerkomt op een Zendure p1 meter of een shelly.

Je wilt dat trouwens ook helemaal niet, als je HA gebruikt, dan wil je de boel vanuit HA sturen en zet je Hems uit, twee kapiteins op een schip gaat niet werken.
Ah, duidelijk. Dat betekent dus dat ik alleen deze HACS integratie nodig heb? En dus niet de officiele Zendure HACS integratie?

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 15:44
smeerbartje schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:14:
[...]

Ah, duidelijk. Dat betekent dus dat ik alleen deze HACS integratie nodig heb? En dus niet de officiele Zendure HACS integratie?
Hier is een speciaal topic voor als ik het goed heb. Daar hebben ze vele integraties die beter werken dan de standaard van Zendure. Het doel is om de app van Zendure dus ook HEMS helemaal niet meer te gebruiken

• m-vw

m-vw

Dus?

Heb eigenlijk geen reden om te updaten, dus ik blijf lekker bij de oude versie (6.2.1).

Volgende maand zit ik bij Zonneplan, misschien dat het dan interessant wordt om eventueel bij lage tarieven te laden, maar dat lijkt mij pas echt in oktober een ding te worden. Tot die tijd zou het, uitzonderingen daar gelaten, met de PV moeten kunnen.

• R.K
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 13:24

R.K

smeerbartje schreef op maandag 15 juni 2026 @ 17:42:
Ik heb een newbie vraag denk ik :) . Ik heb zojuist m'n Solarflow 2400 pro aangesloten. In de zendure app zie ik hem, inclusief de aanvullende batterijen. Echter nu wil ik hem op de juiste manier toegoeven aan home assistant. Ik ben van plan de normale HACS integratie te gebruiken; het token is al ingevoerd en ik zie alle devices in home assistant.

Alleen wat nu? :D

Ik zou graag zien dat de Zendure app de status van de P1 poort-info uit home assistant haalt. Moet ik dan "toevoegen aan HEMS" aan laten staan?
Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2

Hier staat alles wat je wilt weten over Zendure in HA integreren, met heel heldere en begrijpelijke uitleg.

• Polvo176
Voor degene die naast batterijen uit de Solar Flow serie ook nog Hypers hebben, die staan niet in de update lijst en moeten ieder afzonderlijk worden geüpdatet, 2 stuks per Hyper.

• Bart-sss
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-06 22:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a5sORg8cta0QFmbEyuZSamXahQA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/y5wlz5hDp6NDcpbWIzppuuJy.png?f=fotoalbum_large Hier na de update 24 watt teruglevering bij overschot van zon.

Iets waar ik voor de Update nooit geen last van hem gehad met de sf 2400ac.

Verstandig om hiervan ook een melding te maken bij zendure?

• meesje
Bart-sss schreef op maandag 15 juni 2026 @ 19:07:
[Afbeelding] Hier na de update 24 watt teruglevering bij overschot van zon.

Iets waar ik voor de Update nooit geen last van hem gehad met de sf 2400ac.

Verstandig om hiervan ook een melding te maken bij zendure?
Hoe krijg jij ‘slimme meter modus’? Deze krijg ik niet (meer) zichtbaar.

• MacFan
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17:55
photovoltaic schreef op maandag 15 juni 2026 @ 09:43:
Ook vanochtend geupdate naar 2.0. Geen issues tijdens update, ging ook wel vlot. Ik heb alleen sinds de update dat het wifi icoontje (IoT) blijft knipperen op de display. Verder geen verbindingsproblemen en zichtbaar in de app (werkt normaal in self-consumption mode).
Wifi lampjes knipperen bij mij niet. Bij deze de uitleg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D3E5KftPcHbmnZIeyLXn5WNIuog=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PzkL5tNvu19k0Rvt9g7Rg8wE.png?f=fotoalbum_large

Zendure 2400 AC 17,28 kWh | Zendure 2400 PRO 16,8 kWh | Solar 6.800wp | KIA EV6 Plus 77.4 RWD | Renault Megane E-Tech 60 kWh | Fiat 500e 42 kWh

• meesje
Klopt het dat ZENKI geen rekening houdt met wat je zonnepanelen opwekken? Ik zie bij de instellingen alleen de prijs en de geografische ligging vermeldt. Wordt deze laatste gebruikt voor het bepalen van de te verwachten opbrengst van de zonnepanelen? Wordt er ook gekeken naar historische opbrengsten? Is dat openbare info? Bij HW weet men wat mijn zonnepanelen doen/gedaan hebben omdat ik de SolarEdge omvormer heb gekoppeld.

Ik vind de uitleggen van de verschillende modussen persoonlijk niet echt duidelijk. Opeens staat er nog een alinea volledig in het Chinees.

[ Voor 14% gewijzigd door meesje op 15-06-2026 19:37 ]

• casper4253
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:05
Iemand anders ook het probleem dat TOA modus niet meer werkt na de update? (Hems 2.0) Ik heb alles goed ingesteld maar de accu wilt niet ontladen. Als ik hem op aangepaste modus zet met een tijdslot onlaad hj wel. Dus ontladen en laden werkt wel., maar niet in TOA modus.

Iemand tips? of ook het zelfde probleem?

• m-vw

m-vw

Dus?

meesje schreef op maandag 15 juni 2026 @ 19:35:
Klopt het dat ZENKI geen rekening houdt met wat je zonnepanelen opwekken? Ik zie bij de instellingen alleen de prijs en de geografische ligging vermeldt. Wordt deze laatste gebruikt voor het bepalen van de te verwachten opbrengst van de zonnepanelen? Wordt er ook gekeken naar historische opbrengsten? Is dat openbare info? Bij HW weet men wat mijn zonnepanelen doen/gedaan hebben omdat ik de SolarEdge omvormer heb gekoppeld.

Ik vind de uitleggen van de verschillende modussen persoonlijk niet echt duidelijk. Opeens staat er nog een alinea volledig in het Chinees.
Klopt. Zendure heeft geen informatie van je pv. Hoogstens het overschot.

• DaGoose
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 10:31
Vanmiddag 2 hypers geüpdate naar laatste fw versie. Spijt dat ik dat heb gedaan. Verliezen beide om de 10/15 minuten wifi connectie. Wat een chaos. Niet blij mee.. 😞

• meesje
m-vw schreef op maandag 15 juni 2026 @ 19:57:
[...]

Klopt. Zendure heeft geen informatie van je pv. Hoogstens het overschot.
Is dat niet handig voor het algoritme (AI)? Of maak ik me nu druk om niks bijzonders? Op de site van HW wordt onder de noemer ‘slimme voorspellingen’ o.a. de opwek van de zonnepanelen genoemd.

Ik heb nu eenmaal een batterij van Zendure, maar ik vind de wijze waarop men bij HW e.e.a. uitlegt veel fijner dan de teksten van Zendure. En bij Zendure vind ik de zonnepanelen verwarrend. In de help worden de zonnepanelen genoemd (fotovoltaïsche input), maar ik vermoed dat men hiermee de direct om de Zendure aangesloten zonnepanelen bedoelt en niet zoals bij HW het geval is. Ongetwijfeld mijn gebrek aan kennis. :)

• ikkeok
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 15-06 21:45
Hier ook de update gedaan (2400ac+) en ik merk vooral dat de 0 op de meter functie (wat nu eigen verbruiksmodus heet) veel strakker naar 0 wordt afgeregeld. Top.

• Bart-sss
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-06 22:17
meesje schreef op maandag 15 juni 2026 @ 19:29:
[...]

Hoe krijg jij ‘slimme meter modus’? Deze krijg ik niet (meer) zichtbaar.
Staat er gewoon tussen. Daarin is niks veranderd na de update bij mij.

• Ben(V)
smeerbartje schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:14:
[...]

Er zijn twee HA integraties voor Zendure.
Een van Firesone(https://github.com/Zendure/Zendure-HA) en van Gielz(https://github.com/Gielz1986/Zendure-HA-zenSDK).
Die van Firesone wordt door Zendure geholpen.

Mijn advies zou zijn:
Als je alleen NOM wilt draaien neem dan Firesone, wil je graag met een dynamisch energie contract werken dan is Gielz de betere oplossing.
Maar dat is mijn persoonlijke inschatting.

[ Voor 13% gewijzigd door Ben(V) op 15-06-2026 21:21 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:16
Ben(V) schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:19:

Mijn advies zou zijn:
Als je alleen NOM wilt draaien neem dan Firesone, wil je graag met een dynamisch energie contract werken dan is Gielz de betere oplossing.
Maar dat is mijn persoonlijke inschatting.
Mijn ervaring is dat Gielz NOM strakker op nul regelt, dan de NOM van Fireson.
Daarbij kun je bij Gielz nog wat extra kleine dingen instellen, bij het laden en ontladen.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• Gramser
Plus de support van @gielz en @gast777 is onbetaalbaar! Hoewel, ze gebben een buy me a coffee-link 😉

• Tom35
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15:20
Bart-sss schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:14:
[...]

Neen hoor, dat is gewijzigd en noemen ze nu eigen verbruik modus.

Ik heb en de app geupdate en moest dan de batterijen nog updaten.

Na de totale ontmading deze nacht dus waar de batterijen 10kw in het net gepompt hebben tegen 1,2kwh en alle andere kuren dan maar de app laten updaten in de voormiddag..Dan kreeg ik de melding dat de batterijen ook een update diende te krijgen. Dat heb ik deze avond als ik terug thuis was van het werk dan maar gedaan... Dan kreeg ik dingen zoals opladen vanuit het net aan 1kw terwijl hij op nom staat....

Alles geresset en opnieuw opgestart, en nu lijkt me alles ok...de 0 wordt ook beter gehouden..

Zien wat het morgen vroeg brengt.

Tom

• Ben(V)
Gramser schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:29:
Plus de support van @gielz en @gast777 is onbetaalbaar! Hoewel, ze gebben een buy me a coffee-link 😉
Tja en mijn ervaring is dat Firesone probleemloos werkt en ik hier veel problemen met Gielz lees.
Maar dat zijn ervaringen van anderen en niet van mij want is draai alleen Firesone.

Ik zie alleen dat Gielz meer mogelijkheden heeft bij een dynamisch contract, maar dat is functionaliteit en uit de specs te halen.

• Gramser
Laat ik het zo stellen: ik heb de officiele Zendure fireson nooit overwogen. Ik ben complete beginneling in HA en juist de support hier trok me over de streep. En met alleen Gielz was ik er niet met twee torentjes, dus had ik de gast777-proxy ook nodig.

• meesje
Bart-sss schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:14:
[...]

Onder energieplan kan ik kiezen tussen: Automodus, ZENKI-modus, Eigen verbruiksmodus, TOU-modus en Aangepaste modus.

• Tom35
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15:20
meesje schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:40:
[...]

Onder energieplan kan ik kiezen tussen: Automodus, ZENKI-modus, Eigen verbruiksmodus, TOU-modus en Aangepaste modus.
Eigen verbruik is blijkbaar nieuwe benaming voor slimme meter van voordien..

• DaGoose
Voor de mensen met een hyper (s), ik zou nog even geen FW update doen! Vanmiddag op mijn beide hypers de update gedraaid die in de nieuwe HEMS2.0 app staat. Sindsdien valt meerdere keren per uur de wifi connectie weg, Hij komt meestal wel weer online (niet altijd), maar het is echt 'niet goed'..
Ik heb een ping draaien in HA en je ziet hier het resultaat. In de app gaat hij dan trouwens ook offline, beide hypers. En ja, accespoint is al gereboot, met de hand de hypers toegevoegd, van alles. Dit bljft het resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c2KOjg2t8aL7APTYRP49_C4YdqI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zafHcLN4a9EV5f284T2EckaU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door DaGoose op 15-06-2026 22:09 ]

• JoostMasterNL
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16:04
Hier ook een 2400 AC+ en de nul op de meter is nu veel strakker. Zeker doen dus als je een 2400 AC+ hebt.
Ben(V) schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:34:
[...]

Tja en mijn ervaring is dat Firesone probleemloos werkt en ik hier veel problemen met Gielz lees.
Maar dat zijn ervaringen van anderen en niet van mij want is draai alleen Firesone.

Ik zie alleen dat Gielz meer mogelijkheden heeft bij een dynamisch contract, maar dat is functionaliteit en uit de specs te halen.
Ik denk dat het iets genuanceerder ligt. "Veel problemen"?

Wat ik vaak lees hier:
  • Gebruiker kiest 2 verschillende talen m.b.t. code / dashboard;
  • Automatisering staat niet aan;
  • IP adres niet ingevuld of niet goed;
  • Wifi problemen (geen AP, niet bedraad etc);
  • Etc.
Dat zijn echt gebruikersfoutjes. Geen ramp, daarvoor zitten we op tweakers. Daarnaast bieden beiden mannen snelle support op hun werk.

Ik heb/had wel problemen rondom de proxy mogelijkheid. Draai nu even zonder om te zorgen dat ik zeker weet dat mijn omgeving stabiel genoeg is om verder te zoeken binnen de proxy. Wellicht is het al wel opgelost met de nieuwe versie.

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 15-06-2026 22:22 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Polvo176
DaGoose schreef op maandag 15 juni 2026 @ 22:07:
Voor de mensen met een hyper (s), ik zou nog even geen FW update doen! Vanmiddag op mijn beide hypers de update gedraaid die in de nieuwe HEMS2.0 app staat. Sindsdien valt meerdere keren per uur de wifi connectie weg, Hij komt meestal wel weer online (niet altijd), maar het is echt 'niet goed'..
Ik heb een ping draaien in HA en je ziet hier het resultaat. In de app gaat hij dan trouwens ook offline, beide hypers. En ja, accespoint is al gereboot, met de hand de hypers toegevoegd, van alles. Dit bljft het resultaat.

[Afbeelding]
Ik heb er met mijn Hypers geen last van.
Wel iets anders opgemerkt, met 4 apparaten op ontladen zetten doet elk 750 W van het maximale 3000W
Is er een leeg dan ging dat automatisch over op 3 x 1000 voor de andere drie.
Nu blijft hij staan op 3 x 750W

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:43
Is er met ZENDURE SolarFlow 800 Plus ook een zero export functie?

Ik zit er over te denken om deze met 2 zonnepanelen op de schuur te plaatsen om zo de avond door te komen maar wil overdag als de accu vol zit niks terugleveren aan het net.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

• RemmyB83
audiojunk schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:21:
Is er met ZENDURE SolarFlow 800 Plus ook een zero export functie?

Ik zit er over te denken om deze met 2 zonnepanelen op de schuur te plaatsen om zo de avond door te komen maar wil overdag als de accu vol zit niks terugleveren aan het net.
Ja, de zero export functie zit er in.
Heb zelf ook de 800plus met 2 panelen, en gebruik zelf Gielz voor de aansturing.
De export functie staat hier ook op verboden ivm terugleverboete, en werkt goed. Mooie is als de batterij vol is hij eerst de panelen laat opwekken, voordat hij de batterij zelf bij springt.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• RemmyB83
.

[ Voor 99% gewijzigd door RemmyB83 op 15-06-2026 23:49 ]

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:16
Devke schreef op maandag 15 juni 2026 @ 22:21:
[...]

Ik denk dat het iets genuanceerder ligt. "Veel problemen"?

Wat ik vaak lees hier:
  • Gebruiker kiest 2 verschillende talen m.b.t. code / dashboard;
  • Automatisering staat niet aan;
  • IP adres niet ingevuld of niet goed;
  • Wifi problemen (geen AP, niet bedraad etc);
  • Etc.
Dat zijn echt gebruikersfoutjes. Geen ramp, daarvoor zitten we op tweakers. Daarnaast bieden beiden mannen snelle support op hun werk.

Ik heb/had wel problemen rondom de proxy mogelijkheid. Draai nu even zonder om te zorgen dat ik zeker weet dat mijn omgeving stabiel genoeg is om verder te zoeken binnen de proxy. Wellicht is het al wel opgelost met de nieuwe versie.
Mee eens, @gielz @gast777 opzetten was onwijs makkelijk en helder uitgelegd. Enige dat ik miste was de mogelijkheid om twee torens met verschillende vermogens aan te sturen (en verschillende capaciteit), momenteel gaat het ervan uit dat er 2 of 3 gelijke torens zijn.

Dit heb ik voor mezelf nu aangepast en werkt erg goed tot nu toe.

• markduffy
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-06 14:08
Hier ook net de nieuwe update doorgevoerd en weet nog niet of ik er blij mee ben..

Ik werkte altijd met electriciteitsmodus. gewoon maximaal laden en ontladen in goedkope en dure uren. In de tussenrange had ik licht terugleveren (ongv 250w) om sluipverbruik op te vangen en mijn auto niet de accus leeg trekt. als die een paar uurtjes laad op t goedkoopste moment.

Maargoed nu met de update kan ik niet zelf bepalen. Nu is het TOU en gaat ie zelf dingen zitten regelen en ben ik minder in controle.

Overzie ik een functie?

+/- 6kW zonnepanelen, 1x Hybrid 10kw Auto, Shelly Pro 3EM, 2x Zendure SolarFlow 2400AC met ieder 3x AB3000X (17,3kWh)

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-06 08:24

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Net de update gedaan op de SF800 en SF2400 Pro. SF800 bleef hangen op failed, maar na app restart wel melding dat alles gelukt was.

Nu krijg ik telkens meldingen dat er firmware mismatch is, maar als ik in de app kijk staan ze beiden op 2.0.

Devices overzicht is wel handiger, daar staat nu meer info op.
Eigen verbruik modus op zich prima, er wordt wat meer uitgelegd hoe het werkt. Volgens mij is functionaliteit hetzelfde, en grid export is nu gewoon een toggle ipv een pull down (gepriegel).

De MIX apparaten staan ook al in de app (bij supported devices).

Nog even terugkomend op mijn issues met HEMS en beide apparaten: Advies was om discharge op 3200W te zetten, maar dat gaat dus niet, want dan loop ik tegen de electricien installatie proof aan.

Even afwachten wat HEMS 2.0 brengt en nog altijd geen reactie van support (soms snel, dan weer traag).

Bij mij zijn de gekleurde 'pijltjes' in het overzicht ook al een tijdje weg (Android). Geen idee of dat komt omdat ik nu meer apparaten heb, of dat het een bug is in de app. Dat was toch wel handig want dan kon ik zien welke richting de grid ging zonder op de P1 meter te hoeven tikken.

[ Voor 14% gewijzigd door REDFISH op 16-06-2026 07:50 ]

• jelleeelco
REDFISH schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 07:46:
Net de update gedaan op de SF800 en SF2400 Pro. SF800 bleef hangen op failed, maar na app restart wel melding dat alles gelukt was.

Nu krijg ik telkens meldingen dat er firmware mismatch is, maar als ik in de app kijk staan ze beiden op 2.0.

Devices overzicht is wel handiger, daar staat nu meer info op.
Eigen verbruik modus op zich prima, er wordt wat meer uitgelegd hoe het werkt. Volgens mij is functionaliteit hetzelfde, en grid export is nu gewoon een toggle ipv een pull down (gepriegel).

De MIX apparaten staan ook al in de app (bij supported devices).

Nog even terugkomend op mijn issues met HEMS en beide apparaten: Advies was om discharge op 3200W te zetten, maar dat gaat dus niet, want dan loop ik tegen de electricien installatie proof aan.

Even afwachten wat HEMS 2.0 brengt en nog altijd geen reactie van support (soms snel, dan weer traag).

Bij mij zijn de gekleurde 'pijltjes' in het overzicht ook al een tijdje weg (Android). Geen idee of dat komt omdat ik nu meer apparaten heb, of dat het een bug is in de app. Dat was toch wel handig want dan kon ik zien welke richting de grid ging zonder op de P1 meter te hoeven tikken.
Ik kan je de Chielz/Gast777 integratie aanraden... Ik zat met hetzelfde (een 2400AC+ op 2400watt en een 2400AC die ik vanwege de bekende problemen niet hoger dan 800 wil zetten). Ik heb de flow van Gast777 aangepast en nu werkt dat vlekkeloos. Ik kan per inverter aangeven hoeveel die mag laden/ontladen, en wat de capaciteit is (in kWh). Vervolgens zorgt de flow van Gast777 dat er keurig gelijke SoC wordt gehouden, lage vermogens door 1 omvormer worden afgehandeld (efficienter), etc.

Heb je ook niets te maken met goedkeuring van Zendure.

[ Voor 7% gewijzigd door jelleeelco op 16-06-2026 08:01 ]

• Gramser
Had je die al gedeeld met @gast777 ? Misschien is het iets dat hij kan integreren in zijn oplossing? Of heb je zelf ergens beschreven hoe je dit hebt gebouwd? Ik ben niet zo handig nog met HA dus heb nog wat aanwijzingen nodig als ik aanpassingen zou willen doen…

• jelleeelco
Gramser schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:05:
Had je die al gedeeld met @gast777 ? Misschien is het iets dat hij kan integreren in zijn oplossing? Of heb je zelf ergens beschreven hoe je dit hebt gebouwd? Ik ben niet zo handig nog met HA dus heb nog wat aanwijzingen nodig als ik aanpassingen zou willen doen…
Nee nog niet, ik heb het gisteren pas gemaakt / laten maken. Ben zelf ook niet handig in coden, maar heb abbo op Claude en dat werkt echt heel goed. Ik heb letterlijk zijn flow als JSON in Claude geladen, laten analyseren hoe het werkt, en toen instructies gegeven hoe ik het aangepast wilde hebben. De eerste versie werkte al, maar als een inverter actief was, schakelde de andere pas bij als 2400 watt bereikt was. Dat werkt goed als de inverter die 2400 watt aankan actief is, maar als die van 800watt actief is... weet ik niet of dat goed ging. Ik heb Claude gevraagd dat aan te passen en nu is dat iig opgelost.

Hij houdt de meter echt heel mooi op nul, maar ik denk dat de laatste aanpassen toch wat onwenseljks heeft gebracht: gedurende de nacht worden beide omvormers toch bijna 50/50 aangesproken (lijkt het). Af en toe gaat inverter 1 (800watt max) even solo. De SoCs blijven wel heel dicht bij elkaar (of gelijk, of max 1% verschil). De originele flow van Gast777 deed dat iets netter door af te wisselen. Dus dat moet ik nog even rechtzetten (bijv door bij lage vermogens te wisselen tussen de verschillende omvormers... eerst inverter 1, als die 5% verschilt in SoC met inverter 2, dan inverter 1 uit en overnemen door inverter 2, totdat die 5% verschilt, etc.

[ Voor 26% gewijzigd door jelleeelco op 16-06-2026 08:23 ]

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-06 22:09
Had het hier gepost. Eerste 2 weken werkte mijn solarflow 2400AC perfect. Dan plots wil hij absoluut niet meer ontladen, uren mee bezig geweest om het te fixen. Ook door wat op te zoeken het connector probleem opgemerkt waardoor het vertrouwen in het product eigenlijk volledig weg is.. ik stelde zelf de vraag voor de omruiling naar een + model, maar dit krijg ik niet bekomen? Ik heb hier wel vaak gelezen dat ze precies wel vrij bereid zijn om een 2400ac naar een + te wisselen?

Geachte klant,

Bedankt voor uw bericht.

Het spijt ons u te moeten meedelen dat wij momenteel geen vervanging van een defecte SolarFlow 2400 AC naar een SolarFlow 2400 AC+ kunnen aanbieden.

Voor uw situatie kunnen wij u de volgende twee opties aanbieden:

Optie 1:
Wij vervangen uw defecte SolarFlow 2400 AC door hetzelfde model. Om de impact op uw gebruik te beperken, kunnen wij eerst het vervangende apparaat naar u verzenden en pas daarna de retourzending van het defecte apparaat regelen. Daarnaast bieden wij u een compensatie van €60 aan.

Optie 2:
Wij kunnen een retourprocedure voor u regelen en na ontvangst van het geretourneerde apparaat een volledige terugbetaling verwerken.

Laat ons weten voor welke optie u kiest, zodat wij de verdere afhandeling zo snel mogelijk kunnen regelen.

Bedankt voor uw begrip en steun.

• FlysWithGoats
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:40
Rubberen schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:03:
Had het hier gepost. Eerste 2 weken werkte mijn solarflow 2400AC perfect. Dan plots wil hij absoluut niet meer ontladen, uren mee bezig geweest om het te fixen. Ook door wat op te zoeken het connector probleem opgemerkt waardoor het vertrouwen in het product eigenlijk volledig weg is.. ik stelde zelf de vraag voor de omruiling naar een + model, maar dit krijg ik niet bekomen? Ik heb hier wel vaak gelezen dat ze precies wel vrij bereid zijn om een 2400ac naar een + te wisselen?

Geachte klant,

Bedankt voor uw bericht.

Het spijt ons u te moeten meedelen dat wij momenteel geen vervanging van een defecte SolarFlow 2400 AC naar een SolarFlow 2400 AC+ kunnen aanbieden.

Optie 1:
Wij vervangen uw defecte SolarFlow 2400 AC door hetzelfde model. Om de impact op uw gebruik te beperken, kunnen wij eerst het vervangende apparaat naar u verzenden en pas daarna de retourzending van het defecte apparaat regelen. Daarnaast bieden wij u een compensatie van €60 aan.

Optie 2:
Wij kunnen een retourprocedure voor u regelen en na ontvangst van het geretourneerde apparaat een volledige terugbetaling verwerken.

Laat ons weten voor welke optie u kiest, zodat wij de verdere afhandeling zo snel mogelijk kunnen regelen.

Wat is je vraag exact ? Er worden volgens mij twee goede opties gegeven, of je krijgt een vervanging of je geld terug.

Aangezien je zelf aangeeft geen vertrouwen meer te hebben, zou ik optie 2 nemen en zelf een nieuw type of ander merk kopen.

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:14
Ik krijg in de app aan alle kanten prompts om te updaten naar HEMS 2.0. Prima, wil ik doen, maar de batterijen staan op ong 5% en dat moet voor het updateproces minimaal 10% zijn. Nu: waar ik ook klik om de modus aan te passen zodat ie eventjes wat gast bijladen, krijg ik weer de prompt om te updaten... |:(

Op hoop van zegen dan maar denk ik. Maar nee: "voldoet niet aan de upgradevoorwaarden, controleer dit".

8)7

OK. Opgelost door: HEMS uitzetten. Dan de DOD limiet boven 10% zetten. Nu begint ie te laden.

[ Voor 25% gewijzigd door bilgy_no1 op 16-06-2026 09:27 ]

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 22:03
@Rubberen je aankoopbedrag terugkrijgen lijkt me het meest 'zuivere', en misschien is er nu wel ergens een goede aanbieding van de 2400AC+ waardoor je er op vooruit gaat. Voor mij zou dat gelden, maar ik heb mijn systeem rondom Black Friday gekocht, wat toen een goede deal was, maar intussen liggen de prijzen toch een stuk lager.

En dan hopen dat de (retour)zending 'soepel' verloopt.

• photovoltaic
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-06 13:20
MacFan schreef op maandag 15 juni 2026 @ 19:33:
[...]

Wifi lampjes knipperen bij mij niet. Bij deze de uitleg.

[Afbeelding]
Had wel gewoon verbinding met de unit en de app, maar voor de zekerheid maar volledig uit en aan gezet en toen bleef deze wel gewoon constant branden. Was waarschijnlijk even een glitch na de update.

Zendure 11 kWh | HW 2,7 kWh | EV 79 kWh | PV 6535 Wp

• Krus
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:51
jelleeelco schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 03:56:
[...]

Mee eens, @gielz @gast777 opzetten was onwijs makkelijk en helder uitgelegd. Enige dat ik miste was de mogelijkheid om twee torens met verschillende vermogens aan te sturen (en verschillende capaciteit), momenteel gaat het ervan uit dat er 2 of 3 gelijke torens zijn.

Dit heb ik voor mezelf nu aangepast en werkt erg goed tot nu toe.
De uitleg op GitHub zou wel iets duidelijker kunnen. De "entities" bijv. Zendure_gielz1986_global.yaml en "automation" bijv. Automation_global.yaml zijn noodzakelijk om het geheel werkend te krijgen.

Bij "Configuration and Restart" had ik verwacht dat dat het enige is wat je moest toevoegen aan HA. Door de dikke streep, screenshot van het dashboard en daarna een rits aan configuratie items dacht ik dat ik al aan het einde van de configuratie instructies was.

• jelleeelco
Krus schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:45:
[...]

De uitleg op GitHub zou wel iets duidelijker kunnen. De "entities" bijv. Zendure_gielz1986_global.yaml en "automation" bijv. Automation_global.yaml zijn noodzakelijk om het geheel werkend te krijgen.

Bij "Configuration and Restart" had ik verwacht dat dat het enige is wat je moest toevoegen aan HA. Door de dikke streep, screenshot van het dashboard en daarna een rits aan configuratie items dacht ik dat ik al aan het einde van de configuratie instructies was.
Het was even zoeken, maar er was een instructie (ik weet niet meer waar, ik dacht ergens in de Gielz wiki) hoe je Node-Red etc moet toevoegen met Gast777 flow. Ik vond het echt heel makkelijk en had het binnen 15min draaien (nadat ik mijn fout had gevonden, namelijk de verkeerde taal gepakt voor de automatisering).

• jelleeelco

Geachte klant,

Bedankt voor uw bericht.

Optie 1:

Optie 2:

Ik neem aan dat dit ook bij Zendure zelf is gekocht (gezien het feit dat ze terugbetaling aanbieden)?

En opzich apart, zo'n beetje iedereen die maar een huiliehuilie mail stuurt over ikbenbang (mezelf incluis!) krijgt de aanbieding om naar ander model te switchten (mss hier omdat jouw probleem niets met een gesmolten connector te maken heeft?)

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:10
Krus schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:45:
[...]

Bedenk wel dat @gielz en @gast777 dit volledig kosteloos aanbieden en er veel vrijetijd insteken. Ook zijn ze erg actief bij het helpen als je tegen problemen aanloopt. Misschien kan je zelf een soort handleiding schrijven voor github. Daar help je de community ook mee. En natuurlijk een buy-me-a-coffee voor de mannen!

https://buymeacoffee.com/gielz
https://buymeacoffee.com/gast777

[ Voor 5% gewijzigd door Pakhaas op 16-06-2026 10:25 ]

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:34
Weet iemand het stand-by verbruik van de Solarflow 800 plus? Ik lees iets over 20watt per stuk. Lijkt me nogal hoog?

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V148) - 4,7 kWp panelen

• DaGoose
DaGoose schreef op maandag 15 juni 2026 @ 22:07:

[Afbeelding]
Kleine nuancering. De verbinding valt wel heel vaak even weg, maar komt daarna (tot nu toe dan) wel elke keer binnen een minuut weer terug.
Misschien is dit de zendure manier om een soort van reset te geven om het bekende hangen te voorkomen?
Ben wel benieuwd.. heb er nog geen gerust gevoel op in ieder geval, maar ze hebben wel de hele nacht doorgedraaid.

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:07
doobieters schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:19:
Weet iemand het stand-by verbruik van de Solarflow 800 plus? Ik lees iets over 20watt per stuk. Lijkt me nogal hoog?
In standby modus zeker niet meer dan een paar watt. Ik stuur hem via Gielz integratie (home assistant) aan. Als hij 5 minuten niks te doen heeft omdat hij vol of leeg is dan zet de Gielz integratie hem in standby mode. En kost het dus zo goed als niks. Ik schat in dat bij aansturing op een andere manier dit ook zo is.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, Skoda Elroq

• ijhas
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:02
Voor de liefhebbers. De Solarflow 800 Plus is nu via Aliexpress te koop voor 316,- euro. Hij staat er nu vor 391,- maar met kortingscode TPNL45 gaat er nog 45 euro af. Navigeer je via Cashback XL dan krijg je nog 30 euro cashback.

Een van mijn Solarflows heb ik eerder ook via Ali besteld. Kwam gewoon vanuit Zendure Duitsland.

Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers

• jelleeelco
ijhas schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:52:
Voor de liefhebbers. De Solarflow 800 Plus is nu via Aliexpress te koop voor 316,- euro. Hij staat er nu vor 391,- maar met kortingscode TPNL45 gaat er nog 45 euro af. Navigeer je via Cashback XL dan krijg je nog 30 euro cashback.

Een van mijn Solarflows heb ik eerder ook via Ali besteld. Kwam gewoon vanuit Zendure Duitsland.
Deze prijzen komen toch regelmatig voorbij? Of zie ik dat verkeerd? Is namelijk wel heel aantrekkelijk om wat extra vermogen en paar kWh er bij te prikken...

[ Voor 8% gewijzigd door jelleeelco op 16-06-2026 11:15 ]

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:14
Heb nu HEMS 2.0 draaien. Ik draaide altijd Elektriciteitsprijs modus en nu ToU-modus. Opvallende verschillen:
  • Prijzen worden automatisch voorgesteld lijkt
  • Prijzen instellen is enorm veel simpeler
  • Nog steeds geen uurtarieven (Zonneplan), maar heb die niet opnieuw ingesteld dus niet gekeken of er nu iets voor is bedacht.
  • Tussen hoge en lage tarieven in gaat ie laden op NOM.
  • Controle over (ont)laadvermogen is weg.
Vandaag werkt dat wel fijn: geen extreem lage prijzen en niet lang genoeg op het laagste niveau om de hele batterij te vullen. Maar op deze manier mis je op andere dagen mogelijk rendement doordat de batterij bijvoorbeeld tussen 7-10 uur al de PV opvangt die je voor €0,23 kunt terugleveren, terwijl de prijzen vanaf 10 uur in de min duiken of op €0,00 spot zitten.

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 22:03
RaymondD schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:51:
In standby modus zeker niet meer dan een paar watt. Ik stuur hem via Gielz integratie (home assistant) aan. Als hij 5 minuten niks te doen heeft omdat hij vol of leeg is dan zet de Gielz integratie hem in standby mode. En kost het dus zo goed als niks. Ik schat in dat bij aansturing op een andere manier dit ook zo is.
Voor zover ik weet heeft nog niemand "bewezen" dat de omvormer in stand-by niet stiekem energie uit de accu's haalt, wat je dus niet 'ziet' (behalve aan de overall RTE).

Mijn 2400AC (ander product), i.c.m. HEMS (andere aansturing) gaat netjes naar 0-1W op de netaansluiting als de accu vol (of leeg) is, volgens mij staat de smartMode dan ook 'goed', maar alsnog blijven de koelribben op de omvormer (na uren) voelbaar warmer dan de omgeving. Of het echt 20W is weet ik niet, maar het is, in mijn ogen, zeker meer dan "zo goed als niks".

Als je omvormer veel in stand-by staat, heeft dit behoorlijke impact op je RTE.

• Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:30

Geachte klant,

Bedankt voor uw bericht.

Optie 1:

Optie 2:

Dan zou ik voor optie 2 gaan als ik jou was.

Mijn SF 2400 AC is ook moeilijk aan het doen de laatste tijd, soms laad hij wel en soms niet, en de min connector ziet er ook wat zwarter uit dan in het begin, dus ik ben ook met support aan het stoeien, ondertussen op mail 4 na een week.

Wat ik wel bijzonder vind ik dat ze dus bij sommige mensen een upgrade geven naar het nieuwere model en bij andere dan weer niet.. is dit toch een soort influencer bias van Zendure?

Maar mijn vertrouwen op het Solarflow 2400AC model is er ook een beetje af, vind het toch wel spannend om dit in mijn garage te hebben staan. En ik heb vanaf dag 1 gewoon netjes de brackets er op gehad, zelfs een ventilator om de boel te koelen.

• markduffy
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-06 14:08
bilgy_no1 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:40:
Heb nu HEMS 2.0 draaien. Ik draaide altijd Elektriciteitsprijs modus en nu ToU-modus. Opvallende verschillen:
  • Prijzen worden automatisch voorgesteld lijkt
  • Prijzen instellen is enorm veel simpeler
  • Nog steeds geen uurtarieven (Zonneplan), maar heb die niet opnieuw ingesteld dus niet gekeken of er nu iets voor is bedacht.
  • Tussen hoge en lage tarieven in gaat ie laden op NOM.
  • Controle over (ont)laadvermogen is weg.
Vandaag werkt dat wel fijn: geen extreem lage prijzen en niet lang genoeg op het laagste niveau om de hele batterij te vullen. Maar op deze manier mis je op andere dagen mogelijk rendement doordat de batterij bijvoorbeeld tussen 7-10 uur al de PV opvangt die je voor €0,23 kunt terugleveren, terwijl de prijzen vanaf 10 uur in de min duiken of op €0,00 spot zitten.
+1

en nu gaat ie in de nacht mijn auto opladen uit de accus wat ik juist niet wil

+/- 6kW zonnepanelen, 1x Hybrid 10kw Auto, Shelly Pro 3EM, 2x Zendure SolarFlow 2400AC met ieder 3x AB3000X (17,3kWh)

• KaEs
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:44
Ik gebruikte i.v.m. dynamische contract altijd de elektriciteitsprijs modus. Vandaag kon ik daar niet meer bij en werd gedwongen om HEMS 2.0 te installeren. Dus nu verplicht aan TOU. Ik zie daar de volgende schuifbalk die ik niet begrijp. Het zal iets te maken hebben met een slechte vertaling maar heeft iemand al ontdekt wat dit is?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M6jDXkJlFh94GswLG7a1WJk6r9g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QzZs0VD7oG48ib7TVD7dDHid.jpg?f=fotoalbum_large

• jelleeelco
Gyrolion schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 12:17:
[...]

Dan zou ik voor optie 2 gaan als ik jou was.

Mijn SF 2400 AC is ook moeilijk aan het doen de laatste tijd, soms laad hij wel en soms niet, en de min connector ziet er ook wat zwarter uit dan in het begin, dus ik ben ook met support aan het stoeien, ondertussen op mail 4 na een week.

Wat ik wel bijzonder vind ik dat ze dus bij sommige mensen een upgrade geven naar het nieuwere model en bij andere dan weer niet.. is dit toch een soort influencer bias van Zendure?

Maar mijn vertrouwen op het Solarflow 2400AC model is er ook een beetje af, vind het toch wel spannend om dit in mijn garage te hebben staan. En ik heb vanaf dag 1 gewoon netjes de brackets er op gehad, zelfs een ventilator om de boel te koelen.
Heel vreemd inderdaad dat ze bij de ene direct omruil aanbieden en nu opeens bij een aantal moeilijk doen. Wat dat met 'influencer bias' te maken heeft, die snap ik even niet?

• Polvo176
Bij mij stonden alle Solarflow apparaten op Duitsland, behalve de Hypers, die bleven op Nederland staan.
Met de hand allemaal weer op Nederland gezet.
De 1600AC wil niet meer laden dan 1000W als ik die op 1600 W zet gaat hij vanzelf weer terug naar 1000 W.
Bij de prijs instelling kun je een bedrag voorbelastingen en kosten toevoegen maar geen grenzen meer instellen.
De extra kosten stonden er alleen voor de huidige dag er bij, maar niet meer voor de dag er na.
Dit zijn wat issues die ik tegenkwam.

• casper4253
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:05
KaEs schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 12:57:
Ik gebruikte i.v.m. dynamische contract altijd de elektriciteitsprijs modus. Vandaag kon ik daar niet meer bij en werd gedwongen om HEMS 2.0 te installeren. Dus nu verplicht aan TOU. Ik zie daar de volgende schuifbalk die ik niet begrijp. Het zal iets te maken hebben met een slechte vertaling maar heeft iemand al ontdekt wat dit is?[Afbeelding]
Ik ben al 2 dagen aan het klooien, maar krijg het niet meer werkend. TOA wil niet laden of ontladen op de instellingen die ik opgeef. Ben nu maar aan het laden en ontladen met tijds sloten. Maar ga het maar snel aan HA koppelen. Want wil nietmeer afhanjkelijk zijn van Zendure updates die niet goed werken.

• Idr548
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 13:10
Wanneer mijn batterij geladen is en ik de auto ga opladen.
Dan wil persoonlijk dat de batterij niet de ganse tijd gaat bijspringen als er even een wolkje voorbij komt.

Wat is de beste manier om dat te doen?
Momenteel zet ik HEMZ manueel uit als ik de auto ga laden.
Maar dat is dan weer niet zo prettig.

De enige manier om dat een beetje handig te maken is om aan te sturen via HA zeker?
Of hoe pakken jullie dit aan?

• Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:30
jelleeelco schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:03:
[...]

Heel vreemd inderdaad dat ze bij de ene direct omruil aanbieden en nu opeens bij een aantal moeilijk doen. Wat dat met 'influencer bias' te maken heeft, die snap ik even niet?
Verkeerd inzicht van mij, ik had een paar posts van reviewers gezien die wat closer zijn met Zendure die dus die “upgrade” hadden gekregen, maar ben nu ook achter gekomen dat er een heel topic loopt over de kortsluiting gevallen, waar een aantal ook de upgrade kregen.

• jelleeelco
Gyrolion schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:11:
[...]

Verkeerd inzicht van mij, ik had een paar posts van reviewers gezien die wat closer zijn met Zendure die dus die “upgrade” hadden gekregen, maar ben nu ook achter gekomen dat er een heel topic loopt over de kortsluiting gevallen, waar een aantal ook de upgrade kregen.
ja idd. Ik heb slechts 1 mail hoeven sturen met de vraag of ze konden bevestigen dat mijn serienummers 'veilig' waren, en dag daarna een aanbieding voor een volledige set van 2400AC+.
Pagina: 1 ... 268 ... 273 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.

Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.

Heb je een 2400? Check dan even Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren