Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic

Pagina: 1 ... 11 ... 77 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-07 08:29
Polvo176 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 20:34:
Is ook niet goed voor de RTE, ik zag dat hij erg lang door bleef laden van 99 tot 100%
Als je hem vollaad van de zon maakt die RTE niet uit, maar als je stroom koopt op bepaalde uren dan zal het lang door blijven laden wel de RTE nadelig zijn.
[Afbeelding]

Dat het van 99 tot 100% lang duurt is herkenbaar.

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Ja dat is herkenbaar inderdaad en komt ook door balancereren. Maar als je dit weer hebt met telkens elke dag de batterij op 100% in no time kun je hem ook op 99% uitzetten en dan bypass aanzetten. Hoef je echt niet tot 100% te wachten, als die 1 x per week balanceert is meer dan genoeg voor de batterij.

energienerds.nl, gasloos, 11,5kWp, 14 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
mrme12345 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:05:
[...]

Ja dat is herkenbaar inderdaad en komt ook door balancereren. Maar als je dit weer hebt met telkens elke dag de batterij op 100% in no time kun je hem ook op 99% uitzetten en dan bypass aanzetten. Hoef je echt niet tot 100% te wachten, als die 1 x per week balanceert is meer dan genoeg voor de batterij.
Ik laad via AC overschot dus denk dat bypass niet nodig is. Alleen voor DC laden is dat van toepassing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Peutpeut schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:07:
[...]

Ik laad via AC overschot dus denk dat bypass niet nodig is. Alleen voor DC laden is dat van toepassing?
Klopt, maar dan kun je er voor kiezen om maar 1 x per week tot 100% te laten gaan en de rest van de week tot 99% en dan op standby zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingmar_nl
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-05 12:57
Taro schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 20:53:
[...]

Zonder HA alleen met de Ecotracker P1 maar dat lijkt nog niet perfect te werken. Met HA werkt het al wel.
Ik heb ik het proces van een thuisbatterij aanschaffen. Had de homewizard op het oog, maar de mogelijkheid om de zendure in een onverwarmde schuur te kunnen zetten is heel interessant. Het gedoe (relatief gezien) met de shelly+klemmen houdt me tegen, en ik kom er maar niet achter of mijn slimme meter met de ecotracker IR overweg kan.
Ecotracker P1 zou een uitkomst zijn, maar koop ik die? Niet bij everhome op de site.

(Als reactie op de positieve berichten van Peutpeut)

[ Voor 4% gewijzigd door Ingmar_nl op 08-03-2025 10:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Ingmar_nl schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:15:
[...]

Ik heb ik het proces van een thuisbatterij aanschaffen. Had de homewizard op het oog, maar de mogelijkheid om de zendure in een onverwarmde schuur te kunnen zetten is heel interessant. Het gedoe (relatief gezien) met de shelly+klemmen houdt me tegen, en ik kom er maar niet achter of mijn slimme meter met de ecotracker IR overweg kan.
Ecotracker P1 zou een uitkomst zijn, maar koop ik die? Niet bij everhome op de site.
Zal wel even aan Zendure vragen welke plannen ze hebben rondom P1.

Ik ga overigens komende week naar de Solar Solutions beurs op uitnodiging van Zendure en zal ze daar ook even spreken. Daarnaast ook buurten bij de vele andere merken die daar staan zoals Anker, AlphaESS, Ecoflow, Bluetti, Marstek, MyEnergi (Van o.a. de Zappi laadpaal), Pylontech, Sigenergy, Tuya, VanDerValk Solar en Victron.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:20
De batterij was ergens tussen de 50 en 60% vol toen ik hem kreeg.
Gisteren vol geladen tot 100% en toen de zon onder ging begon hij te ontladen.
Vannacht om half 2 was hij leeg op 5%.
Ik heb er een eastron geijkte kWh meter tussen zitten en die gaf 3,7 kWh aan wat geleverd was.
Dan kom ik op een totaal capaciteit van 3,9 kWh.
De warmte verliezen zijn gering, de beide batterijen bleven rond de 30 graden, de Hyper temperatuur heb ik niet gemeten.
Wel netjes voor een 3,84 kWh batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Peutpeut schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 09:57:
[...]

Momenteel zit ik op 101 Wh, tot 10u vanochtend. :)
Netjes!

Zie hier tussen 0:00 - 7:00 (daarna PV teruglevering) ieder uur: 10 Wh afname en:
  • 1 Wh
  • 2 Wh
  • 5 Wh
  • 5 Wh
  • 1 Wh
  • 2 Wh
Teruglevering icm Shelly Pro 3EM. Als de kids beide achter de PC zitten en de TV aan staat gaat nul op de meter minder netjes, komt vooral door de fluctuaties in stroomafname door bijv. videokaarten, CPU en beeldschermen binnen spellen vermoed ik. Als je alleen sluipverbruik hoeft te compenseren gaat dat natuurlijk strakker dan allemaal apparatuur die alle kanten op springt.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingmar_nl
Peutpeut schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 09:38:
[...]
De EcoTracker P1 werkt perfect, zoals het zou moeten. De Shelly werkt bij mij ook goed, tot het moment dat de 3D printer gaat printen, hieronder tot ongeveer 0900u een verschil van +/- 50 Watt. Bij eenzelfde belasting op die groep of fase is dat verschil er niet.
[Afbeelding]
Hoe kom je aan een EcoTracker P1?
Ik vind bij everhome alleen de EcoTracker IR (dus optisch+magneet, niet een stekkertje in de p1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:09
mrme12345 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 09:58:
[...]

Nou dat is echt een goede NOM dan! Mooi!
Je zou daarbij eigenlijk naar het percentage moeten kijken van batterijverbruik en P1 import om het goed met elkaar te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Taro schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:35:
[...]

Teruglevering icm Shelly Pro 3EM. Als de kids beide achter de PC zitten en de TV aan staat gaat nul op de meter minder netjes, komt vooral door de fluctuaties in stroomafname door bijv. videokaarten, CPU en beeldschermen binnen spellen vermoed ik. Als je alleen sluipverbruik hoeft te compenseren gaat dat natuurlijk strakker dan allemaal apparatuur die alle kanten op springt.
Hier ook een erg pokdalige basis lijn, vergeet ledlampen ook niet, helemaal als er een dimmer tussen zit.
Bij mij schommelt het tussen de nul en 40 watt als de batterij hem op nul probeert te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Mediacj schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:40:
[...]

Je zou daarbij eigenlijk naar het percentage moeten kijken van batterijverbruik en P1 import om het goed met elkaar te vergelijken.
Dat is bij mij, nachtverbruik is heel laag (70w excl koelkast, vriezer, quooker)
verbruik batterij 0,7 kWh
import net: 0,15 kWh
export net: 0,01 kWh

Alles tussen 0:00 en 7:00 uur

Ik heb wel een correctie op Shelly waarde in HA zitten van 15w. Eens even kijken of die wel de goede kant op gaat ;-)

[ Voor 12% gewijzigd door mrme12345 op 08-03-2025 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Ingmar_nl schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:37:
[...]

Hoe kom je aan een EcoTracker P1?
Ik vind bij everhome alleen de EcoTracker IR (dus optisch+magneet, niet een stekkertje in de p1)
Die heb ik verkregen via EverHome als test, release waarschijnlijk volgende maand, zie ook: Peutpeut in "Het Zendure Hyper 2000 + AB2000(S) plug-in thuisaccu topic" en Peutpeut in "Het Zendure Hyper 2000 + AB2000(S) plug-in thuisaccu topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingmar_nl
Ooh okay. Dan wacht ik rustig af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnns85
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Ik wacht ook op de P1 meter, zeker als deze zo goed lijkt te werken. Voor die paar weken/maanden geen zin om een Shelly te installeren. Dan maar even handmatig ontladen of via schema, moet ook lukken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Toch nog een halve kWh verschil om de 3 ab2000s van 11% naar 100% vol te laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rrZVYVTcq32_BWreV7Yueo-dAX0=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/tH1hh71bvHrEG2FaeWUOM4xM.png?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
mrme12345 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:10:
[...]

Klopt, maar dan kun je er voor kiezen om maar 1 x per week tot 100% te laten gaan en de rest van de week tot 99% en dan op standby zetten
De laadtijd van 99 naar 100% was vandaag maar 8 minuten korter, maar duurt best lang, anderhalf uur.
Er gaat in het begin ook nog een behoorlijke stroom in, daalt in eens van 1200 W naar 900 Watt en houd dat nog lang vast voor het langzaam gaat dalen.
Er ging 4,66 kWh in, dus een RTE van nog ruim 80%.
Komende week maar eens kijken hoe het gaat tussen 5% en 99% of 95%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Laatst online: 21:47
Polvo176 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:23:
[...]

De laadtijd van 99 naar 100% was vandaag maar 8 minuten korter, maar duurt best lang, anderhalf uur.
Er gaat in het begin ook nog een behoorlijke stroom in, daalt in eens van 1200 W naar 900 Watt en houd dat nog lang vast voor het langzaam gaat dalen.
Niet lekkere SoC berekening? Bij de HW bat zie ik het ook zakken vanaf een procent of 95 maar wel in vast gestelde stappen. Eerst naar 600, 480, 360, 240, 120 en 60 Watt vervolgens. Heb geen Zendure maar volg het topic wel daar het een interessante batterij is. HW bat is ter lering en vermaak.

Denk in kansen, niet in problemen. 5.4 kWh opslag Homewizard Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV: 77 kWh capaciteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
klump4u schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 14:34:
Toch nog een halve kWh verschil om de 3 ab2000s van 11% naar 100% vol te laden.

[Afbeelding]
Je bedoelt dat je een halve kWh minder nodig hebt om tot 100% te komen? Want dan heeft dat inderdaad met topbalanceren te maken en zat er dus een verschil tussen de cellen. Daarom is 1x per maand tot 100% laden belangrijk, anders gaat dat steeds verder afwijken met capaciteitsvermindering tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Polvo176 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:23:
[...]

Mogelijk is van 99-100% ook een grotere stap dan van bijv. 50-51% omdat je natuurlijk alle energie die je er tussen 99 en 100% in stopt ook weer uit kunt halen, die gaat niet verloren ofzo, dus dat zou niet ten koste van de RTE moeten gaan. Ik vermoed dat 99-100% wordt gebruikt om alle cellen gelijk te trekken en dat het een correctiepunt is waarop je dus meer energie lijkt te verbruiken voor +1% extra, maar je gewoon alle cellen met elkaar in balans brengt en eigenlijk waren alle cellen daarvoor dus eigenlijk nog helemaal niet op 99%, maar betrof dat een schatting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:41
De Shelly geïnstalleerd.
Boven in de kast 3 glaszekeringen voor de 3 fases voor de voeding van de Shelly.
Nu verder prutsen in de app.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1gtsDM75GuK6JZG_RCzrUWdePfU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ua3ct55bRk80q7qPaq54sGwO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Pokdalige gebruikslijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6iMsnU4UNIZcYPJGYI94GtmJFjg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E1BLkSGxcIqyCCSb4WhVTf2x.jpg?f=fotoalbum_large

Ik was ook benieuwd hoe hij met variërende belasting als inductie om ging.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OE_qqDy4CNu8NMJoS8AyIYqiO48=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NOEHA5uNTQBfk1A5tUiSvh92.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07 14:12
@Polvo176 interessant omdat ik benieuwd ben hoe nauwkeurig de Hyper NOM tracht af te handelen. Maar zonder legenda is dit lastig. Kun je die verschaffen?

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23, EV, PV 9,6 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaGoose
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14:48
Voor de mensen die via Mqtt in HA de sensoren uitlezen. Ik kreeg vandaag na een HA update (toeval?) de melding dat de sensoren voor laad en ontlaad tijd niet meer beschikbaar zijn. De rest werkt wel gewoon.
Ik ben er nog niet echt in gedoken verder, maar wel wat vreemd. Ik heb overigens bij de laad tijd nog nooit een reële waarde gezien, staat altijd op 999. Alleen ontladen pakt hij mee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQsvp_nVIKM5Efwby3E8c6nHsBU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dQfPH3b28vymaPhWP48N2nIa.png?f=fotoalbum_large

Update, ik zie nu ineens deze melding voorbij komen in HA. Ik denk dat na de opdate h voor uur niet meer werkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_IYmhe9dJY8aquHo3_oSMvEEKss=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Qm5LZbXLANYU3F1ToegK2wzZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door DaGoose op 08-03-2025 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerryGosie
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:41
peterbier schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 17:10:
De Shelly geïnstalleerd.
Boven in de kast 3 glaszekeringen voor de 3 fases voor de voeding van de Shelly.
Nu verder prutsen in de app.
[Afbeelding]
Ziet er netjes uit. Mag ik vragen waarom je glaszekeringen hebt toegepast? Terwijl de fases (voeding) al achter een B16 automaat zitten.

Ik heb mijn shelly em3 pro achter een B16 automaat zitten (1 fase)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xMmcRNy7UosqFhzoxxfvFodM4hY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dWE978yA4pQZFSWc0QUNzkkw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door BerryGosie op 08-03-2025 18:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
BerryGosie schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 18:25:
[...]

Ziet er netjes uit. Mag ik vragen waarom je glaszekeringen hebt toegepast? Terwijl de fases (voeding) al achter een B16 automaat zitten.

Ik heb mijn shelly em3 pro achter een B16 automaat zitten (1 fase)[Afbeelding]
Ja dat mag u vragen.
De Shelly is een Electronica onderdeel.
Dit ga ik niet met 3x 16 Ampère afzekeren.
Daarom het gebruik van glaszekeringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polvo176
Hieke schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 18:10:
@Polvo176 interessant omdat ik benieuwd ben hoe nauwkeurig de Hyper NOM tracht af te handelen. Maar zonder legenda is dit lastig. Kun je die verschaffen?
Geel, rood en oranje is opbrengst zonnepaneel.
donkerblauwe lijn is het gebruik
Licht blauw is wat er uit het net wordt gehaald of terug geleverd
Donker groen is de bijdrage van de accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
peterbier schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 18:46:
[...]

Ja dat mag u vragen.
De Shelly is een Electronica onderdeel.
Dit ga ik niet met 3x 16 Ampère afzekeren.
Daarom het gebruik van glaszekeringen.
Maar dat zijn de kWh meters toch ook?
Ik had er een 3 fase kapot en uit elkaar gehaald, zit een bak aan elektronica direct op de drie fasen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• peterbier
Polvo176 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 18:58:
[...]

Maar dat zijn de kWh meters toch ook?
Ik had er een 3 fase kapot en uit elkaar gehaald, zit een bak aan elektronica direct op de drie fasen.
Ik vindt het een veiliger idee om die Shelly extra af te zekeren met een lagere waarde.
Ik gebruik dan 1 Ampère voor ieder fase.
Mocht er sluiting zijn in de Shelly dan springt dat natuurlijk eerder als 16 Ampère.
En er komt bij dat ik deze zekering houders voor dinrail zat heb liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polvo176
Temperatuur plaatje van de Zendure.
Tijdens koken is een tijd vol 1200 Watt uit getrokken, nu gemiddeld rond de 400Watt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mnErUH1E2QH8lAaHnoFqic9wb4I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JStbfVl39ucT9mHr5IAYyCJv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
Polvo176 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 18:53:
[...]

Geel, rood en oranje is opbrengst zonnepaneel.
donkerblauwe lijn is het gebruik
Licht blauw is wat er uit het net wordt gehaald of terug geleverd
Donker groen is de bijdrage van de accu
Dat schommelt dus rond de 50 Watt levering/teruglevering in relatie tot het vrij constante en relatief laag verbruik. En ik veronderstel met een Shelly?
Ik had betere prestatie verwacht...

Eigenlijk wel benieuwd hoe resultaten bij Everhome P1 van @Peutpeut zijn.

Dank voor bijdrage en toelichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Hieke schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:28:
[...]

Dat schommelt dus rond de 50 Watt levering/teruglevering in relatie tot het vrij constante en relatief laag verbruik. En ik veronderstel met een Shelly?

Nou dat valt mee, ik heb dat een tijd gevolgd en het schommelt tussen de 0 en 30 Watt.
Maar ik heb ook een erg pokdalige gebruikslijn zoals je hebt kunnen zien.
Dat is nooit helemaal op 0 te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Taro schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:49:
[...]

Je bedoelt dat je een halve kWh minder nodig hebt om tot 100% te komen? Want dan heeft dat inderdaad met topbalanceren te maken en zat er dus een verschil tussen de cellen. Daarom is 1x per maand tot 100% laden belangrijk, anders gaat dat steeds verder afwijken met capaciteitsvermindering tot gevolg.
Nee ieder dag moet hij van 11% naar 100% maar her verbruik is verschillend, dat bedoel ik eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1992
  • Laatst online: 22:21
Polvo176 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:22:
Temperatuur plaatje van de Zendure.
Tijdens koken is een tijd vol 1200 Watt uit getrokken, nu gemiddeld rond de 400Watt.
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q2X7pcL3u9b4zFp1jIVf2K16mI8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sAGQgAmR03IGcXxnp3HBK99F.jpg?f=fotoalbum_large

3 uur lang 1200watt ontladen, om eens te testen. Volgens homey pro was de temperatuur al 60 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Laden of ontladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Laatst online: 22:21
Dit was tijdens ontladen, batterij was 36 graden.
Gezien hij binnen staat op zolder heb ik er al eens overgedacht om een adapter te maken voor een ventilator, die aangaat boven de 50 graden.

Nadeel is dat de koelvinnen horizontaal liggen, verticaal zou beter zijn geweest, een kabel tussen hyper en batterijen zou ook een optie kunnen zijn om de hypers rechtop te kunnen zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
DaGoose schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 18:11:
Voor de mensen die via Mqtt in HA de sensoren uitlezen. Ik kreeg vandaag na een HA update (toeval?) de melding dat de sensoren voor laad en ontlaad tijd niet meer beschikbaar zijn. De rest werkt wel gewoon.
Ik ben er nog niet echt in gedoken verder, maar wel wat vreemd. Ik heb overigens bij de laad tijd nog nooit een reële waarde gezien, staat altijd op 999. Alleen ontladen pakt hij mee.
[Afbeelding]

Update, ik zie nu ineens deze melding voorbij komen in HA. Ik denk dat na de opdate h voor uur niet meer werkt.
[Afbeelding]
Zie: Taro in "Zendure Hyper 2000 in Home Assistant integreren"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
geert1992 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 20:10:
[...]

[Afbeelding]

3 uur lang 1200watt ontladen, om eens te testen. Volgens homey pro was de temperatuur al 60 graden.
Hier vandaag met 1500-1600 Watt laden de 53 graden aangetikt, wel buiten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jCATZJnsQ67SXil0c7hn55bJLLQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PouRTL0nQQ2ENbdGrRFTfkRu.png?f=fotoalbum_large

Hoger dan 58 graden heb ik ze nog niet zien gaan.

Daarnaast valt het op dat de bovenste accu altijd een flink stukje warmer is dan die daaronder. Komt uiteraard door de omvormer die er boven zit, maar misschien toch wel een idee om ze eens per kwartaal ofzo even te rouleren en ze gelijkmatig te "mishandelen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:40

Fioravanti

Fioravantastisch!

Is het met die temperaturen nog handig om er een tegel onder te leggen of zoiets, in plaats van bijv. osb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Weet iemand hoe ik het opladen kan begrenzen.
Van batterij naar huis heb ik op max 400 watt staan.
Maar van huis naar batterij als ik 400 in vul begint hij gelijk te laden.
Dus dit weer op 0 gezet.
Omdat ik maar een batterij module heb wil ik dit begrenzen tot 400 watt hij maximaal mag laden als de zon schijnt.
Ik heb modus aan staan van laden bij overtollige energie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HvXn5TToou-KJPPM6zMcxhf545w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WrgDCxzV509t7aPetmQf5oxS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9lvGGZzxB8-iPxvXkyaR6wdNtmc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0doVHiYact2O9ImdnEIJQYEv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door peterbier op 08-03-2025 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
peterbier schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 21:06:
Weet iemand hoe ik het opladen kan begrenzen.
Van batterij naar huis heb ik op max 400 watt staan.
Maar van huis naar batterij als ik 400 in vul begint hij gelijk te laden.
Dus dit weer op 0 gezet.
Omdat ik maar een batterij module heb wil ik dit begrenzen tot 400 watt hij maximaal mag laden als de zon schijnt.
Ik heb modus aan staan van laden bij overtollige energie.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op die 1e pagina zijn geen instellingen, maar dat is de handmatige output/input, die kan je het beste altijd op 0 houden. Je ziet ook ergens de wet-/regelgevende netinstellingen of zoiets (heb het een paar pagina's geleden ook al aan iemand uitgelegd) en daar kan je de min en max instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Taro schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:17:
[...]

Op die 1e pagina zijn geen instellingen, maar dat is de handmatige output/input, die kan je het beste altijd op 0 houden. Je ziet ook ergens de wet-/regelgevende netinstellingen of zoiets (heb het een paar pagina's geleden ook al aan iemand uitgelegd) en daar kan je de min en max instellen.
Ik kan het echt niet vinden om max laden in te stellen.
In eerste instantie vondt ik het maar naar een paar updates alleen dit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TwTCLgxf4BsY2W4huBIIieOB_Jo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lQe7BsnzyIJcJJMfwf0DOCvN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
peterbier schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:30:
[...]

Ik kan het echt niet vinden om max laden in te stellen.
In eerste instantie vondt ik het maar naar een paar updates alleen dit.
[Afbeelding]
Heb je al een paar pagina's teruggekeken? Ik heb exact hetzelfde 1-2 weken geleden aan iemand anders uitgelegd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@peterbier Ik heb dat andere bericht al gevonden, dat betrof een andere slimme modus dan jij gebruikt dus is niet van toepassing voor jou:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4xIjWZAdi3b8Sm7U-w7UjLCC2Lg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YYOP5b9oXtdwgg5bRq7Algtx.png?f=fotoalbum_large

Maar als je AC aangesloten panelen gebruikt en dan: Volg het overschot aan energie kiest, dan moet ie volgens mij de maximale input respecteren die je bij regelgevende limiet hebt ingesteld. Dat doet die dus niet?

Edit: Ah, wacht, je hebt de uitgangslimiet ingesteld, die klopt, maar de ingangslimiet voor overschot mode wordt door de Hyper zelf bepaald en is afhankelijk van het aantal en de capaciteit van de accu's. Volgens mij kan je dat niet instellen. Daarom ook aan te raden om minimaal 2 accu's te gebruiken zodat het laadvermogen vs capaciteit niet te hoog is.

[ Voor 19% gewijzigd door Taro op 08-03-2025 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Taro schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:31:
[...]

Heb je al een paar pagina's teruggekeken? Ik heb exact hetzelfde 1-2 weken geleden aan iemand anders uitgelegd :)
Kan het zo niet vinden Sorry.
Via Google ook niet.
Je zou zeggen simpel in de app max uitgangsvermogen die staat op 400 watt.
Maar max ingangsvermogen kan ik niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
peterbier schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:40:
[...]

Kan het zo niet vinden Sorry.
Via Google ook niet.
Je zou zeggen simpel in de app max uitgangsvermogen die staat op 400 watt.
Maar max ingangsvermogen kan ik niet vinden.
Had ondertussen mijn vorige bericht al aangepast, zie daarin de "Edit".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
@Taro

Hij stuurt de ingang aan afhankelijk van de aantal batterijen die onder de Hyper zitten.
Ok
Ik had hier liever een max watt aan gekoppeld.
Als ik nu handmatig 1200watt kies gaat hij dat ook doen. (Korte test)
Ik wil natuurlijk niet dat hij 1200 watt gaat laden omdat ik nu nog maar een batterij heb lijkt mij niet goed.

Ik zie het morgen wel als de zon weer kracht heeft.
Dan zal ik hier wel melden hoeveel watt hij maximaal oplaad.

Even voor de duidelijkheid.
Ik heb een Hyper met een batterij gekocht om te kijken wat het is.
Als dit bevalt komen er 3 Hypers met meerdere batterijen.

[ Voor 10% gewijzigd door peterbier op 08-03-2025 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@peterbier Ja, heel benieuwd waar je uiteindelijk voor gaat :) Ik hoorde je over een paardenstal, dan is IP65 met stof- en waterdicht + vorstbeveiliging waarschijnlijk wel handig.

Ik krijg hier komende week hopelijk de 3e Hyper met 3 extra accu's binnen, kan niet wachten... En ook de SolarFlow 800 verwacht ik binnen 1-2 weken te ontvangen.

Wil ook de HW nog wel een keer testen/reviewen, maar die past gewoon niet bij mijn situatie.

Ondertussen mooi NOM aan het draaien, waarbij je ziet dat Hyper 1 is aangesloten op Fase A en fase A & C bewaakt en Hyper 2 fase B:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FagGd34UqXxG8tFSOYOMJzm8Z0U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/p54sRiL8Qmsq2GP9g6TGJ7tU.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerryvh
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 27-06 16:33
Ik lees hier heel weinig over de Zendure Satellite Monitor CT; die ook in de lijst staat van compatibele "meet--toestellen? Iemand daar ervaring mee?

Volgens wat ik kan zien, zou dit voor Monofase de simpelste oplossing zijn, in afwachting van een (nog makkelijkere) P1. Er is namelijk maar 1 klem, en dus voor een leek net wat haalbaarder qua installatie dan een Shelly.

Ik heb er eentje besteld (werkt die niet, dan kan ik hem wel terugsturen). ETA nu maandag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerryvh
Verder heb ik nog een vraagje, in afwachting van de levering van 2de hyper.
Monofase, ik heb overgedimensioneerde zonnepanelen.

Wat zou er gebeuren als:
- 1 hyper staat in Garage
- 2de hyper staat in Tuinhuis. Hier zou ik 3 extra zonnepanelen rechtstreeks op aansluiten.

Idee is om deze in cluster te zetten.

Wat gebeurt er in het geval ik een Shelly of P1 heb, met slim laden/ontladen? Ik verwacht dat "Garage" de overproductie automatisch zal gaan stockeren, en 's nachts zal gaan terugleveren - NOM.

Maar zal die dat ook doen in "Tuinhuis" (want aangesloten via cluster)? Het signaal van Shelly of P1 reikt nooit tot aan mijn tuinhuis, en ik weet dan ook niet of cluster de aansturing van "Tuinhuis" over zal nemen van "Garage"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Hieke schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:28:
[...]

Je bedoelt dat je inzicht wil hebben hoe nul NOM precies is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Jerryvh schreef op zondag 9 maart 2025 @ 05:21:
Verder heb ik nog een vraagje, in afwachting van de levering van 2de hyper.
Monofase, ik heb overgedimensioneerde zonnepanelen.

Wat zou er gebeuren als:
- 1 hyper staat in Garage
- 2de hyper staat in Tuinhuis. Hier zou ik 3 extra zonnepanelen rechtstreeks op aansluiten.

Idee is om deze in cluster te zetten.

Wat gebeurt er in het geval ik een Shelly of P1 heb, met slim laden/ontladen? Ik verwacht dat "Garage" de overproductie automatisch zal gaan stockeren, en 's nachts zal gaan terugleveren - NOM.

Maar zal die dat ook doen in "Tuinhuis" (want aangesloten via cluster)? Het signaal van Shelly of P1 reikt nooit tot aan mijn tuinhuis, en ik weet dan ook niet of cluster de aansturing van "Tuinhuis" over zal nemen van "Garage"?
Als de 2 Hypers op dezelfde fase zitten, kan je ze in clustermode zetten en dan bedien je ze als 1 geheel. Daarmee zet je ze dus ook in dezelfde mode: Slim + CT monitoring. De opbrengst uit de DC zonnepanelen gaat Hyper Tuinhuis in, de opbrengst uit de AC panelen gaat beide Hypers in.

De Hypers communiceren onderling, ik weet alleen even niet via welke standaard en wat daarvan de reikwijdte is. Je zult dus mogelijk je Wifi moeten extenden OF iets doen via een stopcontact ethernet extender en daar lokaal een accesspoint ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
Peutpeut schreef op zondag 9 maart 2025 @ 07:51:
[...]

Je bedoelt dat je inzicht wil hebben hoe nul NOM precies is?
Inderdaad🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Bij mij werkt NOM met de Shelly pro3EM best wel goed, verschil is tussen de 0 en 10Watt.
Heb 3-fase en een hyper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
Dat had ik hier al gepost gedurende de nacht, als je de Quooker buiten beschouwing laat is het keurig NOM.

Vanochtend om 0630u was de batterij leeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIzY73dV2AXRHWihqgNZTG1qumg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tGd5SAlGk7SNnlUjadHbDOzg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Zo ongeveer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/USf19-nft0Jo0bJxZ8mJweAsSS4=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/3A1M1SYE1ElJk1JYdDlTnvMy.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 111% gewijzigd door klump4u op 09-03-2025 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingmar_nl
Ik ga de hyper2000 met 2x ab2000s bestellen. Wat zou jullie advies zijn, rechtstreeks via de nederlandse zendure site? Als alternatief zie ik reichelt in duitsland, maar die verzend via ups/dhl. Doet zendure zelf dat ook? Ik vind het een vervelend idee dat de pakketbezorger met de accus gaat lopen gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Ingmar_nl schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:20:
Ik ga de hyper2000 met 2x ab2000s bestellen. Wat zou jullie advies zijn, rechtstreeks via de nederlandse zendure site? Als alternatief zie ik reichelt in duitsland, maar die verzend via ups/dhl. Doet zendure zelf dat ook? Ik vind het een vervelend idee dat de pakketbezorger met de accus gaat lopen gooien.
Die batterijen zitten perfect beschermd ingepakt hoor. Ik zou me daar niet druk over maken. En ik heb via zendure al een x via DPD en DHL iets ontvangen. Dus maakt ook geen verschil voor wat betreft transport verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
Peutpeut schreef op zondag 9 maart 2025 @ 09:40:
[...]

Dat had ik hier al gepost gedurende de nacht, als je de Quooker buiten beschouwing laat is het keurig NOM.

Vanochtend om 0630u was de batterij leeg.

[Afbeelding]
Stelt me gerust dat er tussen Shelly en P1 meter geen significante verschillen zijn. En dat ook Zendure zaakjes voor elkaar heeft.
Wederom dank beide heren voor info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerryvh
Beetje voorzichtigheid geboden met Reichelt (zie hun alg voorwaarden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Ingmar_nl schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:20:
€1688,- bij Zendure.nl, voor €150,- meer heb je 3 accu's uit Duitsland (Duits Postkantoor ophalen)
Zoals gezegd de accu's zijn dubbel ingepakt en die van mij stonden ook gewoon op de kop bij het postkantoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Waar ik al bang voor was.
Op CT mode en alle fases van de Shelly.
Hij gaat wel op vol laden.
Ik heb er maar een batterij er onder.
Dat lijkt mij niet goed om zoveel te laden.
Ik moet zeggen dat de batterij koud blijft.
Eigenlijk beter om er minimaal een batterij bij te plaatsen.
Jammer dat ik geen opladen limiet in kan stellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ZHtwzQw8Y_3AeyEhvFOe1RS0gY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BbsQN9e6F7M7YTb2fECd3NA0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
peterbier schreef op zondag 9 maart 2025 @ 17:12:
[Afbeelding]
Dat is inderdaad wel veel (lees: teveel) voor 1x 2 kWh accu. Dien vooral even een ticket in (zie de link in de topicwaarschuwing) zodat ze dit instelbaar kunnen maken of verlagen.

Veel mensen willen dit natuurlijk gewoon graag, maar de vraag is of het wenselijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerryGosie
peterbier schreef op zondag 9 maart 2025 @ 17:12:
[Afbeelding]
Dus als je deze instelling wijzigd, dan pakt hij die niet op?
Eerst slimme modus uitzetten en dan deze instelling aanpassen, hierna weer in slimme modus zetten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/koRKJnspyNyoNzSc5pQxDDQy6kM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8bpmvqamcnLkFLDhfW9CQmjl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door BerryGosie op 09-03-2025 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
BerryGosie schreef op zondag 9 maart 2025 @ 18:50:
[...]

Dus als je deze instelling wijzigd, dan pakt hij die niet op?[Afbeelding]
Helaas niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-KTOVYW5lRMA9l16mDbWo1g4tI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Q0ry9DzbIfoCDWz7yW4t722.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerryGosie
Ooh raar... lijkt dan niet helemaal te werken zoals het hoort.
Eerst aanpassen (opslaan), en daarna weer in slimme modus zetten werkt dus niet, neem ik aan?

Kan het nu bij mij niet testen. De zon is onder.

[ Voor 4% gewijzigd door BerryGosie op 09-03-2025 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
BerryGosie schreef op zondag 9 maart 2025 @ 18:55:
[...]

Eerst aanpassen (opslaan), en daarna weer in slimme modus zetten werkt dus niet, neem ik aan?

Ja precies zo gedaan en 500watt.
Wat ik begreep is deze instelling alleen voor handmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
BerryGosie schreef op zondag 9 maart 2025 @ 18:55:
[...]

Jawel, dat werkt wel zoals het hoort. Die AC invoer en uitvoer betreft gewoon de handmatige stand als er geen modus actief is. Ik had dat in het begin ook niet door, maar daarmee kan je zonder een modus aan te hebben gewoon handmatig de accu laden of ontladen, het is geen max of min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
peterbier schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:17:
[...]

Ja precies zo gedaan en 500watt.
Wat ik begreep is deze instelling alleen voor handmatig.
Klopt, dat is handmatige invoer/uitvoer. Die kan je ook het beste altijd weer op 0 zetten om te voorkomen dat als je een slimme modus pauzeert (gisteren nog gedaan ivm PV teruglevering -O- ), de accu ineens onverwachts maximaal gaat terugleveren of laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsh02
  • Laatst online: 20:18
Morgen wordt mijn Hyper 2000 met 3 accu's geleverd. Moet je een Shelly of Ecotracker aansluiten? Ik wil eigenlijk wachten op een P1 meter en het zou helemaal top zijn als ze met HW gaan samenwerken.

Ik ga 3 panelen direct aansluiten, dus als je via de app van Zendure kan instellen dat hij overdag vol laadt en vanaf 20.00uur gaat ontladen vind ik het voorlopig prima.

Weten jullie of je dit kan instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
thijsh02 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 21:19:
Morgen wordt mijn Hyper 2000 met 3 accu's geleverd. Moet je een Shelby of Ecotracker aansluiten? Ik wil eigenlijk wachten op een P1 meter en het zou helemaal top zijn als ze met HW gaan samenwerken.
Nee, moet niet. Je kunt ook gewoon met taken of bijv. dynamische tarieven aan de slag.
Ik ga 3 panelen direct aansluiten, dus als je via de app van Zendure kan instellen dat hij overdag vol laadt en vanaf 20.00uur gaat ontladen vind ik het voorlopig prima.
Ja, gewoon via een ontlaad taakje.
Weten jullie of je dit kan instellen?
d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thijsh02
  • Laatst online: 20:18
Thanks! @Taro
Komende tijd lekker spelen met de Zendure en als ze goedkoper gaan worden (of btw vrij) haal ik er nog 2 sets bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerryvh
Hoewel NOM de heilige graal lijkt te zijn, krijgt de functie als balkonkraftwerk toch wat te weinig aandacht vind ik, en die vraagt geen enkele slimme aansturing. Het is "set and forget". Een paar zonnepanelen (kostprijs EUR 80/stuk) laden overdag, op een efficiente manier en zonder toezicht, de hyper op; en 's nachts laat je die via tijdsschema compenseren voor je sluipverbruik (bvb op 200watt injecteren vanaf 21u).

De uitbreidbaarheid van het systeem motiveert om andere dingen te gaan doen (slimme sturing, dynamische tarieven, etc); maar je moet toch overwegen of de nadelen dan nog wel opwegen tegen de meerkost van een "normale" thuisbatterij.

Ik behoor ook tot de laatste categorie hoor, beetje uit "wraak" om de belastingen en de energiemaatschappijen een hak te zetten. Ook al omdat deze oplossing niet op de radar komt van de energiemaatschappijen (Op termijn verwacht ik dat er wel iémand op de idee komt eigen energieopslag in thuisbatterijen te gaan tariferen.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
mrme12345 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:44:
[...]

Dat is bij mij, nachtverbruik is heel laag (70w excl koelkast, vriezer, quooker)
verbruik batterij 0,7 kWh
import net: 0,15 kWh
export net: 0,01 kWh

Alles tussen 0:00 en 7:00 uur

Ik heb wel een correctie op Shelly waarde in HA zitten van 15w. Eens even kijken of die wel de goede kant op gaat ;-)
Na aanpassen correctie Shelly (die werkte nog niet goed, nu wel correctie met 15w op Shelly uitkomst) is het nachtverbruik gedaald naar 0,07 kWh en export tijdens nacht naar 0,03 kWh. Dus hele nette NOM.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FvV8MEBiVxzEgyE7mESVQOocCMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aNC4MfWuxywxUUKrqx1b45qc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Feedback ontvangen van Zendure mbt P1-meter ondersteuning:
  • Zendure is van plan een eigen P1-meter te lanceren
  • Er zijn gesprekken met Tibber gaande (was enige tijd geleden ook al zo)
  • Ze sluiten verdere samenwerkingen niet uit. Over toekomstige ondersteuning van bijv. de HomeWizard P1-meter kan men nog niets concreets zeggen
Er werd niets specifiek over de Ecotracker benoemd.

Samenvatting: Ja, er komt P1-meter ondersteuning, maar per wanneer zullen we moeten afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Taro schreef op maandag 10 maart 2025 @ 08:19:
Feedback ontvangen van Zendure mbt P1-meter ondersteuning:

Samenvatting: Ja, er komt P1-meter ondersteuning, maar per wanneer zullen we moeten afwachten.
De Shelly werkt goed, maar wijkt bij mij wel +/- 25 watt af.
Ik heb Iungo en de HW dongle op de P1 meter hangen en die geven beide exact het zelfde op het zelfde moment.
Kan ook niet anders, ze meten niet zelf, ze lezen de P1 alleen maar uit.
Een P1 meter is dus wel een stuk nauwkeuriger.
Er zit ook geen vertraging in en ik weet niet of dat wel een voordeel is, de stroom afname springt bij mij behoorlijk op en neer en ik ben bang dat de Zendure daar een beetje tureluurs van gaat worden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polvo176
De afgelopen dagen zat de RTE rond de 80%
Maar er is wel een kanttekening bij, de instelling zat tussen 5% en 100% batterij gebruik.
Met name het laatste stuk tussen 99 en 100% kost veel energie, gisteren 0,25 kW van 95 tot 99 en 0,75 kW van 99 tot 100%.
Totaal dus 1 kW tussen 95 en 100%, maar bij het ontladen zat ik na 0,25 kW al weer op 95%
Lineair is de schaal ook niet, het viel op dat beneden de 15% het dalen van het percentage erg langzaam gaat.

Vandaag ga ik hem laden tot 98% en dan kijken hoe de RTE dan uit pakt.
Met de cijfers van gisteren zou ik zonder het traject 95-100% tot boven de 90% RTE uit gekomen zijn.
Vandaag eerst testen met 98% lading, morgen met 95% lading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Bij zonne stroom is de RTE niet echt belangrijk, ik vind het nog altijd verbazend dat je met 2 AB2000 een capaciteit hebt van 3,68kWh en dat je dat er ook echt uithaalt in het bereik van 5-100%
De warmte verliezen niet eens meegerekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niero1991
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 22:20
Na het aandachtig doorlezen van dit toppic heb ik afgelopen week de keuze voor zendure gemaakt.

Na veel afwegen paste deze heb beste bij mijn eisen in vergelijking met eva power of marstek.
In mijn ogen ten opzichte van de marstek veel meer aandacht voor veiligheid en lagere belasting van de cellen.
daarnaast zie ik hogere rte waarde voorbij komen dan dat de marstek doet wat ook wel te verklaren is door hogere belasting van de cellen en grotere omvormer die op de marstek gebruikt wordt.

Ten opzichte van de eva power heeft deze meer mogelijkheden door grotere accu's en meerdere accu torens in cluster mode.

Daarnaast spreekt met het ontwerp met passieve koeling meer aan.
Ventilatoren hebben vaak last van vroegtijdig falen en zullen in een levensduur van circa 15 jaar wel een keer vervangen moeten worden.
Dan is de vraag of je nog aan een passend exemplaar kan komen.

Na deze toelichting van mijn keuze even de volgende vraag,
nu ik een mooi setje van 3 accu's +1 hyper besteld heb wil ik er graag snel mee aan de slag.
Weten mensen hier wat ongeveer de levertijd is van de nederlandse zendure site uit ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingmar_nl
Hoe zijn de ervaringen met de klantenservice? Ik heb op de duitse fora felezen dat het vaan traag gaat en het lijkt alsof er een chatbot antwoord?
Wat ik hier terugleest zijn de (weinige) ervaringen juist positief.
En eventueel garantiewerk? Terugsturen nasr duitsland denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polvo176
niero1991 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:36:

nu ik een mooi setje van 3 accu's +1 hyper besteld heb wil ik er graag snel mee aan de slag.
Weten mensen hier wat ongeveer de levertijd is van de nederlandse zendure site uit ervaring?
Ik hebt 15-2 bestelt en hem vorige week woensdag gekregen, dus 2 en een halve week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Ingmar_nl schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:41:
Hoe zijn de ervaringen met de klantenservice? Ik heb op de duitse fora felezen dat het vaan traag gaat en het lijkt alsof er een chatbot antwoord?
Gebruik voor support de portal link die je in de topicwaarschuwing ziet staan, daar kan je een ticket aanmaken. Die heb ik daar bewust neergezet omdat je niet voor complexe zaken met de AI moet gaan chatten.
Wat ik hier terugleest zijn de (weinige) ervaringen juist positief.
En eventueel garantiewerk? Terugsturen nasr duitsland denk ik?
Ik heb positieve ervaringen met responsesnelheid en ook mbt vertalingen in bijv. de App. Sommige zaken weer wat mindere ervaringen mee, zoals de dynamische tarieven in de app die nog steeds afwijken, maar als het goed is krijgen we daar binnen 2-3 weken een mooie nieuwe App update voor.

Terugsturen: Dat is afhankelijk van waar je de producten hebt gekocht, maar dat vermoed ik wel idd. @mrme12345 Had jij niet een keer een Hyper teruggestuurd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Taro schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:46:
[...]

Terugsturen: Dat is afhankelijk van waar je de producten hebt gekocht, maar dat vermoed ik wel idd. @mrme12345 Had jij niet een keer een Hyper teruggestuurd?
Ja klopt, en dat ging om een hyper die ik in DLD gekocht had. De nieuwe is netjes naar NLD gestuurd (had gezegd dat ik verhuisd was), werd niet moeilijk over gedaan. Dus daar heel tevreden over. Wat ik wel minder vond en wat ik ook als feedback heb gegeven is dat het hele traject van kapot product melden tot eindelijk de vervanging in huis hebben meer dan een maand heeft geduurd. En dat vond ik wel te lang, dat kan beter als ze echt een A product in de NLDse markt neer willen zetten en willen concurreren met Homewizard. Maar uiteindelijk is dus alles goed gekomen, ook alles gratis verzonden enz. Dus wel nette afhandeling vanuit Zendure (heb niets met winkel hoeven te regelen waar ik de hyper gekocht had)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Taro schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:46:
[...]

Gebruik voor support de portal link die je in de topicwaarschuwing ziet staan, daar kan je een ticket aanmaken. Die heb ik daar bewust neergezet omdat je niet voor complexe zaken met de AI moet gaan chatten.
Ja en dat werkt beste. Je krijgt dan elke dag antwoord van medewerker op je vraag (dus wel elke keer dag wachten) en niet van chatbot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:04
Taro schreef op maandag 10 maart 2025 @ 08:19:
  • Er zijn gesprekken met Tibber gaande (was enige tijd geleden ook al zo)
Enig idee waar je dan aan zou moeten denken? Integratie met Tibber-app? Ook onbalanshandel?

6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• peterbier
Ik heb het setje via de NL Zendure site besteld.
Een email gestuurd omdat het nu 259 euro goedkoper is.
En krijg netjes dit terug.
Ze hebben er een vaste klant bij.
Als aanvulling denk ik eerst aan een Hyper met 3 batterijen.
Dan heb ik 2 hypers op de 2 fasen met ieder 2 batterijen waar ik de zonnepanelen nu op heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sYGU6SSZk5sTsQ0CHrgh9cvyQwM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6rLt2dniqSbXjGrolFFeOdsr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
zeegerd schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:38:
[...]

Enig idee waar je dan aan zou moeten denken? Integratie met Tibber-app? Ook onbalanshandel?
Ja, nee en nee. Je kunt dan de Tibber Pulse P1-meter als P1-meter voor de Zendure App / Hypers gebruiken en hebt dus geen Shelly meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Er is een AC firmware update voor de Hyper 2000: Algemene bugfixes en user experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-07 13:17

sebasel

Het doel : een PORSCHE993turbo

?Ik heb 2 HW battery in preorder staan

nu heb ik dot Topic helemaal doorgenomen ik zie hier meer heil in

wel nog geen paar vragen / adviezen:
om te starten wat is beter 2hypers + 6accus of 3 hypers met 2 accus (dus per fase 1 )
Bedoeling in in de zomermaanden 0 op de meter en eventuele in de winter in de goedkopere uren wat stroom inkopen voor de warmtepomp (11kW) ik heb 11.8kW aan panelen en een 10kW omvormer (komt dus meer als genoeg binnen) (probleem wordt om in de zomer dit op te krijgen )

voordeel van 3hypers mer 2 accu's p/st(later eventueel opschalen) is dat je een groter accu capaciteit hebt om terug te geven ( 3x1000 vs 2x1000) misschien terug verkopen in de avonden

Ik lees ook dat sommige een HW Energiesocket er tussen hebben ? alleen voor inzicht (meten/ laten zien op HW display) of ook om nog te kunnen sturen ?

ik denk zelf aan 3hypers elke op een fase met elk 2 accus (en dan kijken en eventueel accus erbij)

is dat ook makkelijk/goed in te stellen ivm NOM ?

nog 1 vraag is het handig om op de P1meter te wachten of kan je met de Shelly meer / beter ?

www.sebastiaanvanbaarsen.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:59
Misschien een stomme vraag maar kun je een hyper ook zonder stekker aansluiten op eigen groep? Ik woon sinds kort in Frankrijk waar over een paar maanden plug and play (mogelijk) niet meer is toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online

HHF

Ik heb ongeveer dezelfde situatie en ben aan het kijken naar 3x zendure (1 per fase) of de 15 kw omvormer vervangen door een hybride van b.v. Growatt en dan een Growatt batterij aan de omvormer. (of een ander merk) . Ben er nog niet uit wat het beste systeem is. Met hybride omvormer heb je minder componenten, dat spreekt mij wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IBert
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 18-05 13:49
24-2 in de avond besteld, 5-3 in de ochtend afgeleverd. 9 dagen. Heel netjes. Jammer dat ik ze nu niet voor de nieuwe prijs heb :( .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
IBert schreef op maandag 10 maart 2025 @ 17:29:
24-2 in de avond besteld, 5-3 in de ochtend afgeleverd. 9 dagen. Heel netjes. Jammer dat ik ze nu niet voor de nieuwe prijs heb :( .
Gewoon een mailtje sturen, storten ze mogelijk het verschil terug, tenzij je echt een stuk vroeger was dan de nieuwe prijzen en het tijdsverschil te groot was.

[ Voor 9% gewijzigd door Taro op 10-03-2025 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Idefix70 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 17:02:
Misschien een stomme vraag maar kun je een hyper ook zonder stekker aansluiten op eigen groep? Ik woon sinds kort in Frankrijk waar over een paar maanden plug and play (mogelijk) niet meer is toegestaan.
Je kunt vermoedelijk de stekker er af knippen en inderdaad direct op een groep aansluiten. Zou niet weten waarom het niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnns85
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Ik ga de accu binnenkort ook op zolder installeren en deze komt op een eigen groep in de meterkast. Ligt al een ruime loze leiding voor de bekabeling. Was ook van plan deze zonder stekker te laten installeren, rechtstreeks op de groep. Deze afstand is een meter of 10 dus zal wel iets tussen moeten.

Nog tips of advies hoe aan te laten sluiten? Nu kan het nog in één keer goed. Heeft het al zin om voor te bereiden op 3 fasen ookal begin ik met 1 Hyper + 3 x accu? Als het bevalt ga ik wel uitbreiden in de toekomst en dan wellicht beter op elke fase en Hyper zetten ipv alles op één.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
sebasel schreef op maandag 10 maart 2025 @ 14:18:
?Ik heb 2 HW battery in preorder staan

nu heb ik dot Topic helemaal doorgenomen ik zie hier meer heil in

wel nog geen paar vragen / adviezen:
om te starten wat is beter 2hypers + 6accus of 3 hypers met 2 accus (dus per fase 1 )
Bedoeling in in de zomermaanden 0 op de meter en eventuele in de winter in de goedkopere uren wat stroom inkopen voor de warmtepomp (11kW) ik heb 11.8kW aan panelen en een 10kW omvormer (komt dus meer als genoeg binnen) (probleem wordt om in de zomer dit op te krijgen )

voordeel van 3hypers mer 2 accu's p/st(later eventueel opschalen) is dat je een groter accu capaciteit hebt om terug te geven ( 3x1000 vs 2x1000) misschien terug verkopen in de avonden

Ik lees ook dat sommige een HW Energiesocket er tussen hebben ? alleen voor inzicht (meten/ laten zien op HW display) of ook om nog te kunnen sturen ?

ik denk zelf aan 3hypers elke op een fase met elk 2 accus (en dan kijken en eventueel accus erbij)

is dat ook makkelijk/goed in te stellen ivm NOM ?

nog 1 vraag is het handig om op de P1meter te wachten of kan je met de Shelly meer / beter ?
toon volledige bericht
2 of 3 hypers ligt er aan wat je bedoeling is en of je al je verbruik wil compenseren en of je bijvoorbeeld elektrisch kookt enz. Daar zou ik het van af laten hangen. Met 3 hypers met 2 batterijen kun je meer vermogen compenseren. En stroom inkopen voor je warmtepomp gaat met 3 hypers ook beter (3 x 1200w) in de goedkope uren. En als je een ev hebt is veel opslag in zomer ook handig (verschuiven in de tijd)

NOM kun je via de HA oplossing doen of via de zenlink functionaliteit van zendure.

Shelly is handig als je nog een dsmr4 meter hebt met 10sec metingen ipv elke seconde met dsmr5. En als je dsmr5 hebt zou ik op de P1 wachten of de HA oplossing gebruiken waarbij je elke P1 meter kunt gebruiken die je in HA geintegreerd hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinMid
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:09
@mrme12345 In je bovenstaande bericht over NOM:
Via Home assistant, ik heb die pagina gelezen, is best wel knutselen voor mij (home assistant heb ik al). Er is nog geen ‘Click Nieuwe integratie, gegevens invullen en klaar’ toch?

Je geeft ook aan Zenlink. Doel je daar op de combi met Shelly, of the evo die je op de stroommeter prikt?

Ik heb al een Homewizard P1 meter, als ik de evo voor die 2 oogjes prik, werken ze dan tegelijk?

Zou voor een ‘niet programmeur, maar wel verstand van IT’. Oplossing willen gaan

[ Voor 8% gewijzigd door MartinMid op 10-03-2025 19:54 ]

4.440wp op nw 1.000 op Z. Zendure thuis batterij hyper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
MartinMid schreef op maandag 10 maart 2025 @ 19:54:
@mrme12345 In je bovenstaande bericht over NOM:
Via Home assistant, ik heb die pagina gelezen, is best wel knutselen voor mij (home assistant heb ik al). Er is nog geen ‘Click Nieuwe integratie, gegevens invullen en klaar’ toch?

Je geeft ook aan Zenlink. Doel je daar op de combi met Shelly, of the evo die je op de stroommeter prikt?

Ik heb al een Homewizard P1 meter, als ik de evo voor die 2 oogjes prik, werken ze dan tegelijk?
Nee er is nog geen kant en klare integratie, maar daar is wel iemand aan het werken (zie het andere zendure onderwerp gecombineerd met home assistant)

Zenlink kan zowel met shelly als met evotracker.

Ja hoor dat werkt gewoon gelijktijdig. De ecotracker is een IR meter. Of bedoel je de nieuwe P1 meter van ecotracker? Dan zul je een hub moeten gebruiken en dan beide gebruiken. Maar ik zou gewoon HA gebruiken, veel flexibeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingmar_nl
Ik heb de ecotracker IR besteld.
Als de werking hetzelfde is als shelly, is het een mooie tussenoplossing voordat de P1 komt. Zonder dat de hele stoppenkast open hoeft.

Dacht, ik vraag bij liander vast die pin op, waar ze het in de installatievideos over hebben. Maar bij de klantenservice wist men niet welke pin/code ik bedoelde... iemand die ir versie draaiende, heb je inderdaad die pin nodig, of kan je hem zo op je meter plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerryvh
Op een ideale dag (zon van 's ochtends tot 's avonds) ga je misschien een 3x4 opgeladen krijgen met PV-overschot. Daar kan je dan 's avonds je auto 100km extra laten voldruppelen. Of een vaatwas aanzetten.

In elke ander weer-scenario, maakt het weinig uit of je nu de max. power technisch kan aanwenden om te koken, te wassen, warmtepomp, auto te laden,... want of je nu een korte tijd aan 3kW kan spijzen of niet, daarna is de akku leeg, en moet je je nachtelijk sluipverbruik (of je verbruik van een volgende bewolkte dag) toch weer van het net halen - een nuloperatie.

[ Voor 31% gewijzigd door Jerryvh op 10-03-2025 22:15 ]

Pagina: 1 ... 11 ... 77 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Voor de Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren.