Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
Maar is die stekker dan wel los te koop als je hem weer in de oude staat wilt? Kan het nergens terug vinden bij Zendure.geert1992 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 13:00:
[...]
Houd er rekening mee dat het langdurig (lees: meerdere uren) gebruiken van 2400 watt via een Schuko stekker zeker een risico kan vormen. In een gemiddeld huishouden is er vrijwel geen enkel apparaat dat continu zo'n hoog vermogen vraagt over langere tijd(lees uren), dag in dag uit.
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Misschien is het mogelijk om de stekker met het snoer via de klantenservice bij te bestellen. Wat ik me daarbij wel afvraag: wat is precies de reden dat je dat zou willen?gielz schreef op zondag 13 juli 2025 @ 13:19:
[...]
Maar is die stekker dan wel los te koop als je hem weer in de oude staat wilt? Kan het nergens terug vinden bij Zendure.
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
Ja, is gestekkerd aan de omvormer en los verkrijgbaargielz schreef op zondag 13 juli 2025 @ 13:19:
[...]
Maar is die stekker dan wel los te koop als je hem weer in de oude staat wilt? Kan het nergens terug vinden bij Zendure.
Zo knullig als je hem ooit op marktplaats zet. "met 2 gratis wago klemmen ;)"geert1992 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 13:22:
[...]
Misschien is het mogelijk om de stekker met het snoer via de klantenservice bij te bestellen. Wat ik me daarbij wel afvraag: wat is precies de reden dat je dat zou willen?
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Als je het goed kunt onderbouwen, lijkt het mij geen probleem, of denk ik te makkelijk?. Het was eigenlijk ideaal geweest als Zendure een losse stekker had meegeleverd die direct op een YMVK-kabel gemonteerd kon worden.gielz schreef op zondag 13 juli 2025 @ 13:25:
[...]
Zo knullig als je hem ooit op marktplaats zet. "met 2 gratis wago klemmen ;)"
Daarbij zijn Nederlanders dol op het woord gratis
[ Voor 6% gewijzigd door geert1992 op 13-07-2025 13:28 ]
Heb je toevallig een linkje?dotternetta schreef op zondag 13 juli 2025 @ 13:22:
[...]
Ja, is gestekkerd aan de omvormer en los verkrijgbaar
Ik zag zojuist je bericht in het HW pib topic(energy plug tussen je pib, voor een reset). Nog een voordeel van een Zendure-batterij: als er gedurende 5 minuten geen communicatie is met Home Assistant, wordt er automatisch een reset uitgevoerd, mits je de FireSon integratie gebruikt. Of kan je dit ook maken via de API icm de 2400AC?gielz schreef op zondag 13 juli 2025 @ 10:25:
[...]
Vergeet de 100% lokale API niet, waar je letterlijk alles zelf mee kan bouwen. Maar vooral naar de concurrentie kijken. Daar kan Zendure weer van leren.
En kan je de API, en de FireSon integratie naast elkaar runnen?
[ Voor 5% gewijzigd door geert1992 op 13-07-2025 13:43 ]
Die wcd,s blijven gewoon koud.
Ook naar een hele dag laden.
Ik zie daarom ook geen enkel probleem om gewoon goede wcd,s toe te passen.
Ik had ook niet anders verwacht deze ABB kosten bijna 30 euro per stuk.
Zwakste schakel lijkt mij eerder de stekker op de Zendure zelf.
:strip_exif()/f/image/ThKgYRENB1AAIieagm7f7IEx.jpg?f=fotoalbum_large)
Een elektrisch vuurtje of een elektrische boiler doet dat toch ook. Ik zie maar weinig verschil met de thuisbatterij. Of waar ben ik mis?geert1992 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 13:00:
[...]
Houd er rekening mee dat het langdurig (lees: meerdere uren) gebruiken van 2400 watt via een Schuko stekker zeker een risico kan vormen. In een gemiddeld huishouden is er vrijwel geen enkel apparaat dat continu zo'n hoog vermogen vraagt over langere tijd(lees uren), dag in dag uit.
@TaroTaro schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 16:52:
[...]
2 redenen:
C-waarde wil je graag rond 0.25 hebben. Met 3 accu’s en 2000 Watt voldoe je daar prima aan.
Ik heb op dezelfde stopcontacten ook nog Hypers zitten die 1200 Watt per stuk kunnen doen. 2000+1200=3.200 en dat is langdurig teveel voor de B16 automaten, die worden dan te heet. Daarom hanteer ik 1850 voor de 2400ac’s en max 1000 Watt voor de Hypers, zodat ze samen op max 2850 Watt per stopcontact komen, wat 80% van de B16 is, een mooie waarde.
Goed om te delen, ik was vanochtend de 25 meter 3x2,5mm2 kabel in de auto aan het leggen die ik altijd onderweg gebruik om semi legaal op stopcontacten te laden. Die gebruik ik nooit maximaal, maar de stekker zag er zo uit:
[Afbeelding]
Neem dit dus allemaal serieus (doe jij al, algemeen bedoeld), want het kan dus echt tot brand leiden, ondanks dat ik nooit meer dan 3000 Watt door stekker en kabel heb gestuurd. Echter wel vele uren achter elkaar….
Mag ik je vragen met welke stroomsterkte je met deze kabel laadt, geladen hebt.
Ik gebruikte zelf een (nieuwe en originele Kia) granny charger, maar altijd op 10A, niet hoger. Ook na dagen laden geen spoor van oververhitting. Ook de WCD open gemaakt, en alles als nieuw.
Maar op 16A, en als de kabel dan zelf niet helemaal in orde is, zoals hier ook genoemd, kan dit optreden.
Desalniettemin zal ik op een enkele WCD/stekker aansluiting niet/nooit met meer dan 10A laden.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Inderdaad ik gebruik de minder zware uitvoering.EreteiP schreef op zondag 13 juli 2025 @ 14:35:
[...]
Een elektrisch vuurtje of een elektrische boiler doet dat toch ook. Ik zie maar weinig verschil met de thuisbatterij. Of waar ben ik mis?
Zie plaatje van een 2500 watt uitvoering.
Zo,n kachel staat ook een hele avond aan bijvoorbeeld.
Mijn inziens zijn er verschillende belangrijke verschillen tussen een thuisbatterij en bijvoorbeeld een elektrische boiler, of elektrische haard:EreteiP schreef op zondag 13 juli 2025 @ 14:35:
[...]
Een elektrisch vuurtje of een elektrische boiler doet dat toch ook. Ik zie maar weinig verschil met de thuisbatterij. Of waar ben ik mis?
Tweerichtingsverkeer: Een thuisbatterij werkt in twee richtingen, opladen en terugleveren aan het netwerk of aan het huishouden. In tegenstelling tot een boiler/elektrische haard die enkel verbruikt, is een thuisbatterij dus actief in zowel opname als afgifte van vermogen.
Geen thermostaat of automatische uitschakeling: Een boiler heeft doorgaans een ingebouwde thermostaat en slaat automatisch af zodra de gewenste temperatuur bereikt is. Een thuisbatterij daarentegen blijft actief zolang er vermogen gevraagd of aangeboden wordt, en of eventueel het maximale bij stroom handelen, er is geen vanzelfsprekende uitschakeling.
Elke dag gebruik: Een thuisbatterij is bedoeld voor dagelijks gebruik, gedurende het hele jaar, en is vaak geïnstalleerd op een plek waar men niet regelmatig komt (zoals een zolder, vliering of garage etc etc). De stekker gaat er eigenlijk nooit meer uit, en een handmatige controle is daardoor minder vanzelfsprekend, of wordt niet uitgevoerd.
En tegenover een heater; een heater zet je aan wanneer je het warm wil hebben, je blijft meestal in de buurt.
Wat ik probeer te zeggen; is niet dat het niet mogelijk is om een plugin-thuisbatterij via een standaard stekker aan te sluiten. Maar bij een installatie die continu hoge vermogens levert of vraagt, is de zwakste schakel vaak de standaard stekkerverbinding.
Daarom adviseer ik om die zwakke schakel, die relatief eenvoudig te elimineren is, zo ook beschreven als optie in de handleiding, ook daadwerkelijk te elimineren. Compleet met eigen groep, en eigen bekabeling.
Daarbij is de kans dat iemand er een apparaat erbij inprikt ook geëlimineerd, dat kan gevaarlijk worden bij teruglevering achter een bijvoorbeeld 16A zekering, wanneer je 2400watt boven op de 3680watt kan gaan gebruiken.
[ Voor 3% gewijzigd door geert1992 op 13-07-2025 15:22 ]
welke ABBs worden er gebruikt?peterbier schreef op zondag 13 juli 2025 @ 14:06:
Ik heb het gewoon zo. (Volgens handleiding)
Die wcd,s blijven gewoon koud.
Ook naar een hele dag laden.
Ik zie daarom ook geen enkel probleem om gewoon goede wcd,s toe te passen.
Ik had ook niet anders verwacht deze ABB kosten bijna 30 euro per stuk.
Zwakste schakel lijkt mij eerder de stekker op de Zendure zelf.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://www.elektramat.nl...aterdicht-20-2-ew-53-503/
Één van de eerste hits op Google.
Zou zelf duidelijk erbij vermelden dat het bedoeld is voor thuis batterijen, en niet de bedoeling is om er iets anders in te prikken, mocht je maar 1 van de 2 wcd gebruiken.
Beter is om net zoveel wcd te monteren, als thuisbatterijen.
[ Voor 27% gewijzigd door geert1992 op 13-07-2025 15:06 ]
In het laatste geval zal vol continue 2400 watt laden en ontladen nauwelijks voorkomen.
Nooit langer dan het huishoudelijk apparaat wat zoveel vermogen vraagt.
Dat is dus nooit vol continue.
Het maakt in zoverre uit dat het 2 keer over hetzelfde stukje net/kabel gaat. Dus langer, wat het risico verhoogt.peterbier schreef op zondag 13 juli 2025 @ 15:13:
Ik ga ook dit nog toepassen.
En uiteraard ook nog met de labeltang labelen.
[Afbeelding]
2400 watt leveren (Onlanden) of 2400 watt opnemen (laden) maakt geen zak uit.
Het is tenslotte hetzelfde vermogen.
De Zendure (s) zitten allemaal op eigen groepen met hun eigen aardlekautomaten.
Inderdaad.Polvo176 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 15:14:
Nu zie ik een hele discussie over 2400 watt laden en ontladen, maar wie gebruikt de accu om dynamisch kilowatts te pompen en wie alleen voor eigen gebruik van zonne stroom?
In het laatste geval zal vol continue 2400 watt laden en ontladen nauwelijks voorkomen.
Ik doe hier alleen nom omdat ik nog 3 jaar vast contract heb.
Ik betaal voor elke kilowatt wat ik terug druk een boete.
2400 watt is voor huis verbruik nooit continu inderdaad.
Met opladen van de Zendure zal wel continu hoog zijn maar dat is alleen op dagen met zon.
Ik gebruik sinds de doos op de stoep staat de Restful API. En hij is sinds die datum (1,5 maand geleden) nog nooit vastgelopen. Het is gewoon super stabiel en reageert direct, wellicht omdat het niet via een cloudserver gaat maar lokaal. Zodra hij een keer vastloopt zal ik eens kijken of ik hem weer up & running krijg zonder fysiek iets te doen.geert1992 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 13:38:
[...]
Ik zag zojuist je bericht in het HW pib topic(energy plug tussen je pib, voor een reset). Nog een voordeel van een Zendure-batterij: als er gedurende 5 minuten geen communicatie is met Home Assistant, wordt er automatisch een reset uitgevoerd, mits je de FireSon integratie gebruikt. Of kan je dit ook maken via de API icm de 2400AC?
En kan je de API, en de FireSon integratie naast elkaar runnen?
Taro draait geloof ik Fireson en de Restful API. Maar dat is denk ik op 2 aparte devices.
Ik draai ook de restful en de fireson, maar inderdaad op verschillende devices.gielz schreef op zondag 13 juli 2025 @ 15:44:
[...]
Ik gebruik sinds de doos op de stoep staat de Restful API. En hij is sinds die datum (1,5 maand geleden) nog nooit vastgelopen. Het is gewoon super stabiel en reageert direct, wellicht omdat het niet via een cloudserver gaat maar lokaal. Zodra hij een keer vastloopt zal ik eens kijken of ik hem weer up & running krijg zonder fysiek iets te doen.
Taro draait geloof ik Fireson en de Restful API. Maar dat is denk ik op 2 aparte devices.
De restful heb ik op een 2400 ac en SF800 pro en de fireson op de hyper. Dit omdat de restful niet op de hyper kan. Maar mijn voorkeur gaat ook uit naar de restful, die is stabieler moet ik zeggen en nu met de fix voor het flash geheugen ook voor lange termijn te gebruiken. Daarentegen zal de fireson steeds verder geoptimaliseerd worden, is nog work in progress, en ook waarschijnlijk uiteindelijk door zendure ondersteund. Ik heb met de fireson nog af en toe dat die wegvalt, ondanks de mqtt reset. Maar geen vastlopers meer, dus dat is positief.
energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|
De conclusie hier is dat de RTE superior is en de aansturing mogelijkheden ook tov andere PiB batterijen.
*2x 89% RTE is onjuist, eerste was de upgrade van Home Assistant Supervisor naar OS. tweede was upgraden van Energysocket naar Shelly PM Mini Gen3. Daarna 2 tal zeer slechte dagen met regen regen regen.
/f/image/n1yX26Av8pwgqqTJefUgczN5.png?f=fotoalbum_large)
Uit verveling maar een handmatige modus voor de Restful API aangemaakt;
Pins 2 and 3 are used for connecting to the off-grid plug, its delivering 5v.istealth schreef op zondag 13 juli 2025 @ 16:07:
Hi all, I hope someone can help me. I recently got Hyper 2000 but without the cable to connect to the power socket (when the panels are connected it works and can be controlled with the app). I cannot find a place to buy the original cable and I search online but cannot find anything about the pinout of that connector (see the photo). Could someone who has this device help with figuring out which of the 5 pins go to L and N on the 230C power connector? Thanks in advance!
[Afbeelding]
Simply measure which pin is the earth(its connected to the casing), once identified, you can determine the L and N connections accordingly.
Edit:
Pin 4 is earth. Soo 1 and 5 are the L and the N.
Verbaast mij ook. Taro heeft die mogelijk voor andere doeleinden dan laden via granny charger gebruikt. Die kan max op 13 A. Afgelopen vrijdagavond nog met 5% lading thuis gearriveerd en de granny van mijn Tesla (75 kWh) heeft dan probleemloos naar 80 % geladen. Doet daar ook 20 uur over op 3 kW. Stekker voelt niet meer dan lauw aan. Zit af fabriek thermische beveiliging op de stekker. Eigen groep. Geen oog minder om dichtgedaan. Ieder maakt zijn eigen keuzes.. Wel kritisch blijvenEVfan schreef op zondag 13 juli 2025 @ 14:46:
[...]
@Taro
Ik gebruikte zelf een (nieuwe en originele Kia) granny charger, maar altijd op 10A, niet hoger. Ook na dagen laden geen spoor van oververhitting. Ook de WCD open gemaakt, en alles als nieuw.
Maar op 16A, en als de kabel dan zelf niet helemaal in orde is, zoals hier ook genoemd, kan dit optreden.
Desalniettemin zal ik op een enkele WCD/stekker aansluiting niet/nooit met meer dan 10A laden.
Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh
Even benieuwd;Hieke schreef op zondag 13 juli 2025 @ 16:20:
[...]
Verbaast mij ook. Taro heeft die mogelijk voor andere doeleinden dan laden via granny charger gebruikt. Die kan max op 13 A. Afgelopen vrijdagavond nog met 5% lading thuis gearriveerd en de granny van mijn Tesla (75 kWh) heeft dan probleemloos naar 80 % geladen. Doet daar ook 20 uur over op 3 kW. Stekker voelt niet meer dan lauw aan. Zit af fabriek thermische beveiliging op de stekker. Eigen groep. Geen oog minder om dichtgedaan. Ieder maakt zijn eigen keuzes.. Wel kritisch blijven
Kun je aan de stekker afzien dat er een thermische beveiliging inzit?
Zou je zoiets niet kunnen bestellen om het in de gaten te kunnen houden met HA?
Want zoiets zou ik ook wel willen hebben, dan zou je het kunnen automatiseren, dat je omvormer uitgaat bij een bepaalde temperatuur.
[ Voor 13% gewijzigd door geert1992 op 13-07-2025 16:51 ]
Is het deze? https://greenakku.de/phot...pplung-und-schuko-stecker
Deze stekker zit er aan: https://aceflex.nl/produk...polig-ip68-netzanschluss/
Is standaard in Duitsland voor balkoninstallaties:
https://www.energie24.sho...er-plant-female-on-schuko
Hij is trouwens niet los verkrijgbaar bij Zendure 🤔
Geachte klant,
Het is begrijpelijk dat je een reservekabel wilt hebben voor je SolarFlow 2400 AC. Helaas is de SolarFlow 2400 AC momenteel niet beschikbaar zonder kabelverbinding, en er wordt standaard een 3-meter stroomkabel meegeleverd met een Type-F Schuko-stekker.
Als je een vervangende kabel nodig hebt, kun je overwegen een vergelijkbare kabel te kopen die compatibel is met een standaard AC-aansluiting en voldoet aan de specificaties van het apparaat. Voor een permanente verbinding met het elektriciteitsnet kan een professionele elektricien een vaste bekabelde verbinding maken via de AC-uitgang van het apparaat, die een 230V input/output ondersteunt.
Mocht u nog vragen hebben of extra hulp nodig hebben, neem dan gerust contact met mij op. Ik ben hier om je te helpen.
Hartelijke groeten
Zendure Ondersteuning
[ Voor 122% gewijzigd door dotternetta op 13-07-2025 21:03 ]
I just made the same measurements and indeed 1 and 5 are L and N, and also 4 (GND) should be connected (so it cannot be ignored because the app will detect it and will not start the bypass mode). Now everything works! Thanks!geert1992 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 16:16:
[...]
Pins 2 and 3 are used for connecting to the off-grid plug, its delivering 5v.
Simply measure which pin is the earth(its connected to the casing), once identified, you can determine the L and N connections accordingly.
Edit:
Pin 4 is earth. Soo 1 and 5 are the L and the N.
Nee, alleen de kabel is dikker dan normaal ivm de extra draad, er staat meestal niks op de stekkergeert1992 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 16:48:
[...]
Even benieuwd;
Want zoiets zou ik ook wel willen hebben, dan zou je het kunnen automatiseren, dat je omvormer uitgaat bij een bepaalde temperatuur.
Mijn doel is NOM en dat heb ik de afgelopen week geprobeerd en het werkt goed met de Everhome Ecotracker P1. Dat gaat dus prima totdat je de auto gaat laden, dan wordt direct de accu geleegd.Polvo176 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 15:14:
Nu zie ik een hele discussie over 2400 watt laden en ontladen, maar wie gebruikt de accu om dynamisch kilowatts te pompen en wie alleen voor eigen gebruik van zonne stroom?
Daarnaast wil ik ook proberen om de HA integratie voor elkaar te krijgen, alleen ben ik nog een HA beginner en is zo'n accu niet een erg goed startproject. Eerst maar eens een lampje aansturen
Dus laad ik nu weer met dynamische prijzen.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Poll:
Zie volgende post
[ Voor 18% gewijzigd door mrme12345 op 13-07-2025 19:00 ]
Hmm ja lijkt mij inderdaad ook niet helemaal fijn. Vraag me af of dit gefixt kan worden. Ga hier namelijk ook mee zitten :’)bert pit schreef op zondag 13 juli 2025 @ 18:26:
[...]
Mijn doel is NOM en dat heb ik de afgelopen week geprobeerd en het werkt goed met de Everhome Ecotracker P1. Dat gaat dus prima totdat je de auto gaat laden, dan wordt direct de accu geleegd.
Daarnaast wil ik ook proberen om de HA integratie voor elkaar te krijgen, alleen ben ik nog een HA beginner en is zo'n accu niet een erg goed startproject. Eerst maar eens een lampje aansturen![]()
Dus laad ik nu weer met dynamische prijzen.
https://strawpoll.com/YVyPv8xo2gN
[ Voor 194% gewijzigd door mrme12345 op 13-07-2025 19:03 ]
Had hem net netjes ingevuld:(
Ja ik had hem aangepast maar daardoor waren resultaten weg en kon je niet opnieuw stemmen (contrile op ip). Dus nu 2e ronde
Ik kon niet 2 keer stemmen, gezien het ip adres.mrme12345 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 19:04:
[...]
Ja ik had hem aangepast maar daardoor waren resultaten weg en kon je niet opnieuw stemmen (contrile op ip). Dus nu 2e ronde
Kan zoiets niet binnen tweakers zelf?
Edit, ik ben nu al dik in de minderheid, @Taro wil je even helpen stemmen?
[ Voor 10% gewijzigd door geert1992 op 13-07-2025 19:19 ]
https://strawpoll.com/2ayLQ5dXen4
:strip_exif()/f/image/ubROMhHSsETNUErKJPpr1lVc.png?f=user_large)
Waar zijn de Homey's!?
Kan ik alsnog stemmen? Dan had je nog 1 gehad.gielz schreef op zondag 13 juli 2025 @ 19:26:
Om een beetje in de "poll" sfeer te blijven. Hierbij de uitkomst van vorige week, aardige mix;
https://strawpoll.com/2ayLQ5dXen4
[Afbeelding]
Waar zijn de Homey's!?
@Aziraphale I need you!
Done! Inmiddels 2 Homey's!geert1992 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 19:33:
[...]
Kan ik alsnog stemmen? Dan had je nog 1 gehad.![]()
@Aziraphale I need you!
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
geert1992 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 16:48:
[...]
Even benieuwd;
:strip_exif()/f/image/vkB2qgSSI8UzWDZXE6mCj3jw.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is connector die granny charger ingaat. 2 extra polen voor temperatuursensor.
Als Zendure wil kan het😟
Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh
Zou ik persoonlijk zelf een mooie toevoeging hebben gevonden op een pib.peterbier schreef op zondag 13 juli 2025 @ 21:14:
Klopt die stekkers zijn er gewoon.
Alleen (nog) niet veel toegepast.
[Afbeelding]
Ja, het werkt goed totdat je een draadbreuk hebt. Een grannycharger op het werk ging op 16A laden omdat de tempsensor in de schuko niet meer werkte. Stekker en stopcontact werden 80 graden. Natuurlijk wordt een accu stekker veel minder vaak bewogen dus het zou een mooie toevoeging zijn om de boel veiliger te maken.geert1992 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 21:17:
[...]
Zou ik persoonlijk zelf een mooie toevoeging hebben gevonden op een pib.
[ Voor 26% gewijzigd door dotternetta op 13-07-2025 21:32 ]
Ja en op een straalkachel als extra beveiliging.geert1992 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 21:17:
[...]
Zou ik persoonlijk zelf een mooie toevoeging hebben gevonden op een pib.
Ik heb zo,n 3kW kachel voor op de bouwplaats zeg maar.
Maar het zijn allemaal meer kosten.
Voor een EV lader vindt ik dat zo,n sensor verplicht moet worden.
Gewoon om de rede dat er al zoveel meldingen zijn dat het wcd weg is gesmolten bij een laadbeurt van de EV.
Voor thuisgebruik met een EV is het altijd beter een vaste laadpaal/wallbox. (Indien mogelijk)
Hoe doe jij de aansturing? En met welke strategie?
[ Voor 5% gewijzigd door geert1992 op 13-07-2025 23:02 ]
Maar om toch wat meer gebruik te maken zit ik aan een 4e accu te denken. heeft iemand al een uitbreiding op zijn accu's gedaan en wat was daar het omslag punt van . maw hoe kun je enigszins simpel bereken of een extra accu uit kan Qua kosten maar ook dat je niet te veel opslag dan hebt die je weer niet benut
Ik ben wel benieuwd waarom je voor een 4e kiest als je op een druildag hem niet vol krijgt? Leeg lukt altijd wel?MNelectric schreef op maandag 14 juli 2025 @ 08:42:
heb momenteel 3 accu's, de afgelopen week met de zonnige dagen prima vol geladen en ontladen tot 10% om het avond en nacht gebruik op te vangen. Gisteren was een druil dag accu's komen dan niet boven de 25%.
Maar om toch wat meer gebruik te maken zit ik aan een 4e accu te denken. heeft iemand al een uitbreiding op zijn accu's gedaan en wat was daar het omslag punt van . maw hoe kun je enigszins simpel bereken of een extra accu uit kan Qua kosten maar ook dat je niet te veel opslag dan hebt die je weer niet benut
Misschien een idee dan om naar dynamisch te gaan?
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Gestemd vanuit het buitenland, werkt primamrme12345 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 21:46:
Tussenstand na kleine 3 uur en 30 stemmen. Nom veruit meeste stemmen met 73%. Je kunt nog steeds stemmen als je dat nog niet gedaan hebt:
[Afbeelding]
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
ChatGPT en HW meetdataMNelectric schreef op maandag 14 juli 2025 @ 08:42:
heb momenteel 3 accu's, de afgelopen week met de zonnige dagen prima vol geladen en ontladen tot 10% om het avond en nacht gebruik op te vangen. Gisteren was een druil dag accu's komen dan niet boven de 25%.
zodat de set niet iedere dag tot net onder de 10% ontlaad en dus wat meer over als reserve over hou. tevens kunnen er ook dan in de avond uren wat extra apparaten draaien.Devke schreef op maandag 14 juli 2025 @ 08:50:
[...]
Ik ben wel benieuwd waarom je voor een 4e kiest als je op een druildag hem niet vol krijgt? Leeg lukt altijd wel?
Misschien een idee dan om naar dynamisch te gaan?
en ook wil ik ontladen op 2400w zetten om de extra stroompieken op te vangen.
Zendure heeft aangegeven dat de overige informatie van de Zendure P1 meter (zoals die ook zichtbaar is in Zendure app) in de Home Assistant api integratie aanwezig zal zijn. En deze zal volgens planning einde van deze maand beschikbaar zijn.mrme12345 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:05:
[...]
Is wel beperkt qua telegram, geen kWh'en, geen voltage, geen meterstanden enz. Dus heb bij Zendure verzoek ingediend om dat alsnog toe te voegen zodat het een volwaardige P1 meter in Home Assistant wordt.
Ik snap dat dit niet op het zendure topic geplaatst wordt, maar kunnen we dit straks ergens anders op tweakers vinden?Taro schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 22:29:
[...]
Neig nu trouwens wel naar het verwijderen van de 3CT. De Shelly is altijd wel handig om te houden omdat die universeel is. Krijg augustus nog een 2+2 kWh thuisaccu van een nieuw te lanceren merk in NL binnen en weet vrijwel zeker dat de Shelly dan weer voordelen biedt.
Goeie vraag, ook een die mij bezig houdt. Een andere vraag is: investeer je in meer accu of in meer PV capaciteit.MNelectric schreef op maandag 14 juli 2025 @ 08:42:
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Ik zou altijd, als je daar voor in de gelegenheid bent, eerst investeren in PV. Zeker als je een plat dak hebt en dat zoveel mogelijk zelf kunt doen. In de winter zal je altijd PV te weinig hebben en PV (zeker als je die zelf kunt leggen) kost nauwelijks iets. Hoe meer PV hoe beter, zeker in combinatie met batterijen.bert pit schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:06:
[...]
Goeie vraag, ook een die mij bezig houdt. Een andere vraag is: investeer je in meer accu of in meer PV capaciteit.
Ik heb dit jaar ook weer 3kWp bijgelegd en dat heeft maar zo'n 500 euro gekost (wel zelf leggen en aansluiten).
En doordat je dit combineert met batterijen is dat een ideale combinatie. Veel opwek in april tot en met oktober, gaat zoveel mogelijk in batterijen dus nauwelijks nog verbruik. En in winter toch nog zoveel mogelijk opwek wat je sowieso goed kunt gebruiken.
Als je tot 10% ontlaad terwijl de batterijen wel vol waren geladen dan kun je er nog wel een batterij er bij hebben.bert pit schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:06:
[...]
Goeie vraag, ook een die mij bezig houdt. Een andere vraag is: investeer je in meer accu of in meer PV capaciteit.
Maar als ze op een bewolkte dag niet vol krijgt dan zijn meer panelen een betere optie, een extra batterij zal dan niet helpen.
In dit geval waarschijnlijk beide.
Maar maak niet de fout om kleine piek momenten ook met een batterij op te willen vullen.
Bij mij resulteerde het in een verlaging van het net gebruik van 0,75 kWh naar 0,5 kWh per dag, echt niet de moeite waard.
Kun je iets meer zeggen over deze fix? Is dit ergens gedocumenteerd? Ik ben van plan om een integratie in loxone te maken en dan is rest het makkelijkst.mrme12345 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 15:49:
[...]
Ik draai ook de restful en de fireson, maar inderdaad op verschillende devices.
De restful heb ik op een 2400 ac en SF800 pro en de fireson op de hyper. Dit omdat de restful niet op de hyper kan. Maar mijn voorkeur gaat ook uit naar de restful, die is stabieler moet ik zeggen en nu met de fix voor het flash geheugen ook voor lange termijn te gebruiken. Daarentegen zal de fireson steeds verder geoptimaliseerd worden, is nog work in progress, en ook waarschijnlijk uiteindelijk door zendure ondersteund. Ik heb met de fireson nog af en toe dat die wegvalt, ondanks de mqtt reset. Maar geen vastlopers meer, dus dat is positief.
Meer iets voor onderwerp HA in combinatie met Zendure:HiBe schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:18:
[...]
Kun je iets meer zeggen over deze fix? Is dit ergens gedocumenteerd? Ik ben van plan om een integratie in loxone te maken en dan is rest het makkelijkst.
https://gathering.tweaker...ter_keywords%5D=smartmode
In de topicstart wordt dit door @gielz ook toegelicht.
FAQ Restful API zenSDK
Werkt deze API via het Flashgeheugen of het RAM geheugen?
Hij kijkt elke 4 seconden of hij niet toevallig naar het Flashgeheugen gaat wegschrijven. Als dit het geval is zet Zendure NOM 1.00 dit goed.
Zendure support:
For the device, each time the output mode is switched, it will be written to the flash. Why is it written? It is designed to ensure that the device can maintain the last state after power failure. For the new 2025 products, you can find a property called smartMode. Once the value is 1, the ac mode setting will no longer be written to the flash, so the flash life will be much longer.
Therefore, for linkage in ct mode, smartmode will be 1, and acmode can be set repeatedly to achieve a balance in overall household energy input and output.
Als het goed is kan degene die de poll gemaakt heeft ook zien waar je dan op vakantie bent
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
De ac2400 staat op stand-by.
Zegt 4% te hebben.
Zonnepanelen leveren genoeg maar er wordt niet geladen.
Op de ac2400 knippert ledje van accu rood.
Lijkt dus niet te laden.
Hoe zou dit kunnen gebeuren?
wesley2004 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:10:
Vandaag vreemd.
De ac2400 staat op stand-by.
Zegt 4% te hebben.
Zonnepanelen leveren genoeg maar er wordt niet geladen.
Op de ac2400 knippert ledje van accu rood.
Lijkt dus niet te laden.
Hoe zou dit kunnen gebeuren?
:strip_exif()/f/image/UhBXNZHKcV4eWZ0QqY1uFr64.png?f=user_large)
Het rood knipperen lijkt te komen omdat de accu onder de 5 procent was.
Even switchen tussen modus?
Het vreemde is dat ik ondergrens van 10 heb aangegeven.geert1992 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:22:
[...]
[Afbeelding]
Het rood knipperen lijkt te komen omdat de accu onder de 5 procent was.
Even switchen tussen modus?
Naar wat voor een modus kan ik dan schakelen?
Ik draai nu expert en dan slimme meter modus.
Ik wil graag zoveel mogelijk nul op meter. Is dit wel juiste modus dan?
Heb je de nieuwste firmware geïnstalleerd? Ze zouden iets hebben aangepast in de firmware om dit op te lossen. Ik neem aan dat het eerder gewerkt heeft? Wat doet hij wanneer je nu tijdelijk een andere modus kiest en terug gaat naar de oorspronkelijke?wesley2004 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:35:
[...]
Het vreemde is dat ik ondergrens van 10 heb aangegeven.
[ Voor 13% gewijzigd door geert1992 op 14-07-2025 12:39 ]
Vrij simpel eigenlijk. Via de Power by the Hour app. Werkt prima voor nu! Voor ontladen de andere kant op en bypass staat aan.geert1992 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 22:55:
[...]
Hoe doe jij de aansturing? En met welke strategie?
Bij mij heb ik de ondergrens naar 15% moeten zetten om 10 over te houden op de 2400AC, lijkt in de software iets fout te zitten.wesley2004 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:35:
[...]
EV6 Plus RWD - MY23 & Renault Megane E-Tech Optimum Charge Evolution - MY 24
Zover ik zag heb ik nieuwste firmware draaien.geert1992 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:38:
[...]
Heb je de nieuwste firmware geïnstalleerd? Ze zouden iets hebben aangepast in de firmware om dit op te lossen. Ik neem aan dat het eerder gewerkt heeft? Wat doet hij wanneer je nu tijdelijk een andere modus kiest en terug gaat naar de oorspronkelijke?
Heb hem nu naar automatisch gezet en gaat wel laden.
Misschien is dit dan toch een betere setting?
Zou voor de grap eens de voltage bij 4% moeten bekijken en bij de 10% in firmware 1.05. Zal mij niet verbazen als dit gewoon een software ding is zoals: IF onder de 10% toon dan 10%
Ik kan je de thuisbatterijmonitor aanraden binnen de PBTH app. Deze regelt het opladen en ontladen volledig automatisch. Houd daarbij automatisch rekening met de opgegeven spread en de verliezen.dnns85 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:15:
[...]
Vrij simpel eigenlijk. Via de Power by the Hour app. Werkt prima voor nu! Voor ontladen de andere kant op en bypass staat aan.
[Afbeelding]
Met een chart erbij;
[ Voor 21% gewijzigd door geert1992 op 14-07-2025 13:53 ]
Nee hier 1.04 versie.gielz schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:48:
Ik zie hem hier ook elke dag naar 4% duiken in de nacht. Als het goed is zou die opgelost zijn in firmware 1.05. Is deze voor iemand al beschikbaar?
Zou voor de grap eens de voltage bij 4% moeten bekijken en bij de 10% in firmware 1.05. Zal mij niet verbazen als dit gewoon een software ding is zoals: IF onder de 10% toon dan 10%
In andere modus gaat hij dus laden.
Wat is nou beste modus als je gewoon 0op teller wil zeg maar?
Wat je nu draait expert + slimme meter modus en dan het ac laden vinkje in die modus aanzetten. Zonder dat vinkje gaat hij geloof ik niet laden.wesley2004 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:56:
[...]
Nee hier 1.04 versie.
In andere modus gaat hij dus laden.
Wat is nou beste modus als je gewoon 0op teller wil zeg maar?
Maar dit is even allemaal uit het hoofd, ik gebruik namelijk zelf de app van Zendure niet.
Klopt hier stond hij eerst op.gielz schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:05:
[...]
Wat je nu draait expert + slimme meter modus en dan het ac laden vinkje in die modus aanzetten. Zonder dat vinkje gaat hij geloof ik niet laden.
Maar dit is even allemaal uit het hoofd, ik gebruik namelijk zelf de app van Zendure niet.
Wat zou echt het verschil zijn tussen dit en de automatische modus dan?
Als je gewoon NOM wilt draaien is die expert modus prima met je eigen zonnestroom. Maar is hij inmiddels aan het laden?wesley2004 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:12:
[...]
Klopt hier stond hij eerst op.
Wat zou echt het verschil zijn tussen dit en de automatische modus dan?
Welk? Is dat voor iphone? Omdat je het over een app hebt en ik hem bij android niet zie.geert1992 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:50:
[...]
Ik kan je de thuisbatterijmonitor aanraden binnen de PBTH app. Deze regelt het opladen en ontladen volledig automatisch. Houd daarbij automatisch rekening met de opgegeven spread en de verliezen.
Met een chart erbij;
[Afbeelding]
Excuses voor de verwarring @Devke .Devke schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:43:
[...]
Welk? Is dat voor iphone? Omdat je het over een app hebt en ik hem bij android niet zie.
Dat is een applicatie om binnen Homey te gebruiken. Voor het aansturen van je thuisaccu.
Ik heb hier wel naar gekeken maar krijg dat niet goed geregeld. Misschien denk ik te moeilijk... Zal er nog es naar kijken, thx.geert1992 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:50:
[...]
Ik kan je de thuisbatterijmonitor aanraden binnen de PBTH app. Deze regelt het opladen en ontladen volledig automatisch. Houd daarbij automatisch rekening met de opgegeven spread en de verliezen.
Wat lukt je niet? Om toe te voegen? Draai je HA ernaast?dnns85 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:41:
[...]
Ik heb hier wel naar gekeken maar krijg dat niet goed geregeld. Misschien denk ik te moeilijk... Zal er nog es naar kijken, thx.
Nee alleen Homey. In PBTH kan ik wel een Thuisbatterij monitor toevoegen, maar daar staat alleen mijn Polestar bij, geen Zendure. Heel veel verder kom ik daar niet.geert1992 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:46:
[...]
Wat lukt je niet? Om toe te voegen? Draai je HA ernaast?
Ik heb het via mqtt werkend gekregen, zal even een workaround zoeken, en wanneer gevonden deze hier delen!dnns85 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 17:13:
[...]
Nee alleen Homey. In PBTH kan ik wel een Thuisbatterij monitor toevoegen, maar daar staat alleen mijn Polestar bij, geen Zendure. Heel veel verder kom ik daar niet.
Klopt hij laad al….had ik al ergens gezet maar geeft niet.gielz schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:19:
[...]
Als je gewoon NOM wilt draaien is die expert modus prima met je eigen zonnestroom. Maar is hij inmiddels aan het laden?
Op dit moment pas op 75% geladen, dus denk dat die niet vol wordt vandaag voor het eerste.
Houdt er wel rekening mee dat als je de eerste keer gaat laden de batterijen eerst naar 100% worden gebracht om te kalibreren.wesley2004 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 18:49:
[...]
Klopt hij laad al….had ik al ergens gezet maar geeft niet.
Op dit moment pas op 75% geladen, dus denk dat die niet vol wordt vandaag voor het eerste.
Heb hem nu een week dus dat heeft hij wel al gedaan!jordyc schreef op maandag 14 juli 2025 @ 18:56:
[...]
Houdt er wel rekening mee dat als je de eerste keer gaat laden de batterijen eerst naar 100% worden gebracht om te kalibreren.
Workaround gevonden!geert1992 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 17:48:
[...]
Ik heb het via mqtt werkend gekregen, zal even een workaround zoeken, en wanneer gevonden deze hier delen!
Als je de app virtuele apparaten download binnen homey, en een virtuele thuisbatterij maakt, kan je binnen een flow de SOC koppelen aan de virtuele thuisbatterij. En die kan je koppelen aan PBTH thuisbatterij monitor.
Mocht het nodig zijn kan ik een stappen plan maken, laat maar weten.
Gekozen voor de Hyper zodat ik er ook rechtstreeks zonnepanelen aan kan koppelen. Die liggen er al boven, nu op een eigen omvormer. Eigenlijk is er niet perse een noodzaak om ze van de eigen omvormer te halen, want dat werkt prima.
Nu wil ik wat extra capaciteit om wat meer zonne energie op te slaan en wat meer output power om de hogere vraag op te vangen.
Nu kan ik er een Hyper naast zetten met 5 batterijen, zodat ik 2 torens van 4 krijg.
Maar nu twijfel ik of ik niet de huidige Hyper toch weer weg moet doen en daarvoor in de plaats de 2400ac moet pakken met de accu actie (5+1). Dan heb ik ook de hogere output, nog wat meer opslag dan de 2 volle Hypers en een offgrid stopcontact voor bijvoorbeeld de vriezer.
Dilemma, dilemma.
Als je op de 2e hyper ook rechtstreeks zonnepanelen aan kunt sluiten zou ik daar voor gaan. Scheelt veel verliezen. Als je op 2e device geen panelen aansluit kun je beste 1 hyper mrt direct pv aangesloten en 1 x 2400ac combineren voor indirect pv overschot laden. Heb ik zelf ook zo (1xhyper, met pv, 1x 2400ac en 1x sf800 pro met pv).DaLass schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:54:
Ik ben nog een beetje in dubio wat ik ga doen: recent een Hyper gekocht met 3 batterijen eronder. Dat werkt leuk.
Gekozen voor de Hyper zodat ik er ook rechtstreeks zonnepanelen aan kan koppelen. Die liggen er al boven, nu op een eigen omvormer. Eigenlijk is er niet perse een noodzaak om ze van de eigen omvormer te halen, want dat werkt prima.
Nu wil ik wat extra capaciteit om wat meer zonne energie op te slaan en wat meer output power om de hogere vraag op te vangen.
Nu kan ik er een Hyper naast zetten met 5 batterijen, zodat ik 2 torens van 4 krijg.
Maar nu twijfel ik of ik niet de huidige Hyper toch weer weg moet doen en daarvoor in de plaats de 2400ac moet pakken met de accu actie (5+1). Dan heb ik ook de hogere output, nog wat meer opslag dan de 2 volle Hypers en een offgrid stopcontact voor bijvoorbeeld de vriezer.
Dilemma, dilemma.
- Taro
- Niet online
De max instelling was 13A, maar heb hem doorgaans op 10A gebruikt. Doe ik al 6 jaar tijdens de zomervakanties. Ik weet ook niet of dat van de laatste camping is, of al eerder is gebeurd. Of een bepaald stopcontact gewoon niet goed was.EVfan schreef op zondag 13 juli 2025 @ 14:46:
[...]
@Taro
Bij de zwarte stekkers van de Zendure apparaten is dit wel lastiger te constateren.
Als ik de 3e 2400AC in gebruik neem en 4 accu's per stuk heb waardoor ik prima constant met 2400 Watt zou kunnen laden en ontladen overweeg ik om de Hypers en SF800's in de huidige stopcontacten te laten en 3 lasdozen te plaatsen die ik toch al heb liggen. Ik wil er geen gedoe mee...
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
- Taro
- Niet online
Ik doe nu voornamelijk het eerste, maar vanaf 1-1-2027 het laatste. De afgelopen periode zijn er hier vele uren achter elkaar waarbij er 5500-8000 Watt tegelijkertijd door de panelen wordt opgewekt, dan zou je dus 3x 2400AC 5-6+ uur lang ieder continue met 2400 Watt belasten.Polvo176 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 15:14:
- Taro
- Niet online
Via HA stuur ik met de Fireson integratie de 3x Hypers lokaal aan en de 4x SF800 en 2-3x 2400AC lokaal via Restful API, gecombineerd in dezelfde HA automatisering op dezelfde HA server.gielz schreef op zondag 13 juli 2025 @ 15:44:
[...]
Ik gebruik sinds de doos op de stoep staat de Restful API. En hij is sinds die datum (1,5 maand geleden) nog nooit vastgelopen. Het is gewoon super stabiel en reageert direct, wellicht omdat het niet via een cloudserver gaat maar lokaal. Zodra hij een keer vastloopt zal ik eens kijken of ik hem weer up & running krijg zonder fysiek iets te doen.
Dit draait nu al 1,5-2 maanden super stabiel. Sterker nog, ik ben zonder "zorgen" op vakantie gegaan, kijk iedere dag ff 2x naar de Zonneplan App en zie dat alles prima automatisch verloopt.
Heb voordat ik vertrok nog veel devices uit het stopcontact gehaald (Google Nest Hub, KPN kastjes, USB-voedingen, etc.) en zie nu zelfs op sommige uren 0 Wh in/uit, tot een max van 3 Wh verbruik per uur, super nette NOM
- Taro
- Niet online
Nee, is altijd alleen voor het laden van de Tesla's op vakantie gebruikt, ligt bewust op zolder verder niets te doen, doe ik al 6 jaar en max op 10A. Is denk ik toch een slecht stopcontact ofzo geweest. Controleer ook altijd met de hand of het niet te heet wordt. Heel apart.Hieke schreef op zondag 13 juli 2025 @ 16:20:
[...]
Verbaast mij ook. Taro heeft die mogelijk voor andere doeleinden dan laden via granny charger gebruikt. Die kan max op 13 A. Afgelopen vrijdagavond nog met 5% lading thuis gearriveerd en de granny van mijn Tesla (75 kWh) heeft dan probleemloos naar 80 % geladen. Doet daar ook 20 uur over op 3 kW. Stekker voelt niet meer dan lauw aan. Zit af fabriek thermische beveiliging op de stekker. Eigen groep. Geen oog minder om dichtgedaan. Ieder maakt zijn eigen keuzes.. Wel kritisch blijven
Maar goed, als ik weer thuis ben zal ik hem openschroeven en de resultaten delen.
Zendure heeft deze bug nav mijn melding nu al opgelost. Er is een nieuwe firmware gereleased 1.0.3 en deze heb ik al getest en issue is verholpen! Dus dat is lekker snel geacteerd van Zendure!mrme12345 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 10:29:
Volgens mij zit er een bug in de P1 van Zendure. Als ik handmatig opladen aanzet (in de app of in ha, maakt niet uit) dan geeft de P1 waarde van Zendure een foutieve waarde aan. De waarde gaat dan ten onrechte naar import (terwijl ik bijvoorbeeld maar 600w laden aanzet en er nog 1200w export is per saldo). En als ik dan opladen weer uitzet krijg ik wel weer juiste waardes uit de Zendure P1 meter, die ook weer aansluit bij de Homewizard P1 waarde.
Ik heb ook al melding bij Zendure gemaakt.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/KgyzeN3YdT4neI4dYZpLcb1p.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb nu een nieuw issue gemeld. Ik zie een verschil in de dag statistiek van import en export. Per saldo sluit deze aan (zie onderstaande screenprints van Homewizard en Zendure), maar er zit verschuiving in aantal kWh import en export. Zendure heeft aangegeven daar nu naar te gaan kijken. Dit beinvloedt niet de werking, maar is wel iets wat goed moet zijn uiteindelijk.
:strip_exif()/f/image/BINjyP802Nyv3kpl8fQqyl1M.jpg?f=fotoalbum_large)
- Taro
- Niet online
Het financiële nut van een extra accu is er alleen als je die zeer regelmatig volledig gebruikt. En dat is dan 250+ dagen per jaar, niet alleen 45 dagen hartje zomer.MNelectric schreef op maandag 14 juli 2025 @ 08:42:
Daarnaast speelt natuurlijk mee of je ook je verbruik kunt verschuiven en dus ipv een extra accu ook grootverbruikers aan kunt zetten, dan heb je hem mogelijk helemaal niet nodig.
Verder speelt er ook nog een andere factor mee: Het zonde vinden om 2+ Wh/dag naar het net terug te zien lekken en als je dan toch al een mooie stapel hebt, tjah, dan moet je direct tot aanschaf van die 4e overgaan zonder dat rationeel te kunnen rechtvaardigen, herken ik helemaal
- Taro
- Niet online
Ja, zal de info van het andere merk ergens op Tweakers delen en dan ook in het algemene Plug & Play stekkeraccu topic melden. Zeg nog niet waar, want dan verklap ik alles alHiBe schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:01:
[...]
Ik snap dat dit niet op het zendure topic geplaatst wordt, maar kunnen we dit straks ergens anders op tweakers vinden?
- Taro
- Niet online
Zoals @mrme12345 ook aangeeft: Altijd meer PV bijleggen als dat kan. Dat is relatief gezien goedkoper dan extra opslag die je met gekochte stroom moet vullen en ook in de winter heb je meer opwek nodig. Pas als je in de winter teveel opwekt zou ik stoppen met bijleggenbert pit schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:06:
[...]
En het overschot laat je dan in de zomer richting bijv. grootverbruikers, of een EV, of uiteindelijk een thuisaccu gaan. Liever in de zomer iets gratis terugleveren, dan in de winter veel relatief dure kWh's inkopen.
5-6 weken geleden 1750 Wp op het garagedak erbij geplaatst, 1850 Wp tijdelijk in de achtertuin staan en nog aan het overwegen om 4-5x 450-500 Wp op een NO schuin huisdak erbij te plaatsen met 2x SF800 extra.
Wel leuk, het Zonneplan stroom jaarverbruik staat nu zonder belasting al in de min, maar met belasting vermoed ik over 3-5 dagen ook. En dan moet ik proberen dat richting 31-12 zo vol te houden
:strip_exif()/f/image/zpmWeZrva9DPjSlkXaNgSLPI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dy1m0pBCggBOMz2HPDufsXYt.jpg?f=fotoalbum_large)
Met de huidige zonnepanelen prijs én als je het zelf makkelijk (en veilig!) kunt leggen, wat met de Zendure sets natuurlijk ook een stuk toegankelijker wordt, gaat wat mij betreft meer PV leggen boven meer opslag aanschaffen. Tenzij je een vast contract met hoge terugleverboete hebt, dan wordt het een ander verhaal.
- Taro
- Niet online
Wordt met firmware 1.0.5 opgelost, heb die hier nu een paar weken draaien, begrijp alleen niet waarom ze die nog niet breder hebben uitgerold, zal ik even navragen.wesley2004 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:35:
[...]
- Taro
- Niet online
2400 AC firmware versie 1.0.5 is nog niet publiek beschikbaar, vandaar.geert1992 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:38:
[...]
Heb je de nieuwste firmware geïnstalleerd? Ze zouden iets hebben aangepast in de firmware om dit op te lossen. Ik neem aan dat het eerder gewerkt heeft? Wat doet hij wanneer je nu tijdelijk een andere modus kiest en terug gaat naar de oorspronkelijke?
- Taro
- Niet online
Dat gevoel had ik ook, zie Taro in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"gielz schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:48:
Ik zie hem hier ook elke dag naar 4% duiken in de nacht. Als het goed is zou die opgelost zijn in firmware 1.05. Is deze voor iemand al beschikbaar?
- Taro
- Niet online
Asked Zendure to offer those cables in their webshop, because an official Zendure cable will often be a lot safer instead of people trying to figure out the pin layout and possibly making a mistake. This becomes even more handy now Zendure advices to remove the Schuko/Euro plug on 2400 AC's to connect them to a panel.istealth schreef op zondag 13 juli 2025 @ 16:07:
Hi all, I hope someone can help me. I recently got Hyper 2000 but without the cable to connect to the power socket (when the panels are connected it works and can be controlled with the app). I cannot find a place to buy the original cable and I search online but cannot find anything about the pinout of that connector (see the photo). Could someone who has this device help with figuring out which of the 5 pins go to L and N on the 230C power connector? Thanks in advance!
[Afbeelding]
It's also holding me back cutting off the cables, if you ever want to sell a device you want to sell it with an original cable. Also better for the insurance I guess.
Happily enough I do have one spare cable from a Hyper 2000 which died during a firmware upgrade, you never know if you'll need it one day.
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.
:strip_exif()/f/image/YofAZBBcPp3WrRXyS0O71I4l.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LkpkPif7feBX6TVBa20zDHpt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2OSfoHOXn75SzeVqIRSJ8E9y.jpg?f=fotoalbum_large)