Lezen al die verschillende P1-meters (en dan vooral de nieuwe Zendure) ook de gasmeter uit?
Dan kan ik er ook 2 gaan opruimen namelijk.
Ecotracker en Zendure P1-meter doen dat niet. De Esp32Home en HomeWizard naar mijn weten wel. Zonneplan uiteraard ook, maar dat is een andere categorie.TWKterry schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 22:16:
Lezen al die verschillende P1-meters (en dan vooral de nieuwe Zendure) ook de gasmeter uit?
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
Als je dat zou willen, kun je altijd een supportverzoek indienen, aangezien de data wel toegankelijk is via de P1 poort. Ik ben benieuwd wat Zendure daarvan vindt, gezien het niets met thuisbatterijen te maken heeft.TWKterry schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 22:16:
[ Voor 6% gewijzigd door geert1992 op 09-07-2025 22:22 ]
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
[ Voor 16% gewijzigd door geert1992 op 09-07-2025 22:26 ]
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
KanTaro schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 22:19:
[...]
Ecotracker en Zendure P1-meter doen dat niet. De Esp32Home en HomeWizard naar mijn weten wel. Zonneplan uiteraard ook, maar dat is een andere categorie.
Antwoord over welke p1 allemaal werken laat ik aan anderen over, iig de Shelly 3EM en de p1 van zendure zelf. Qua splitter zou ik de Homewizard active nemen, zie paar posts hierboven.pheijms schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 07:12:
[...]
Kan
Zendura alleen werken met de meegeleverde P1 meter van Zendure? Of werkt deze ook met andere P1 meters?
Welke P1 splitter raden jullie aan? Voorkeur voor 3 of 4 poorten?
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext
Werkt ook met de Ecotracker P1. En kan de HW actieve splitter aanraden.pheijms schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 07:12:
[...]
Kan
Zendura alleen werken met de meegeleverde P1 meter van Zendure? Of werkt deze ook met andere P1 meters?
Welke P1 splitter raden jullie aan? Voorkeur voor 3 of 4 poorten?
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
martinvdm schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 07:19:
[...]
Antwoord over welke p1 allemaal werken laat ik aan anderen over, iig de Shelly 3EM en de p1 van zendure zelf. Qua splitter zou ik de Homewizard active nemen, zie paar posts hierboven.
Dank beide! Zojuist de HW actieve splitter besteld.Taro schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 07:26:
[...]
Werkt ook met de Ecotracker P1. En kan de HW actieve splitter aanraden.
Is wel beperkt qua telegram, geen kWh'en, geen voltage, geen meterstanden enz. Dus heb bij Zendure verzoek ingediend om dat alsnog toe te voegen zodat het een volwaardige P1 meter in Home Assistant wordt.Taro schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:16:
Goed om te weten, de P1-meter is ook via lokale REST te bereiken:
{"timestamp":1752063327,"messageId":1,"deviceId":"KNIP","a_aprt_power":-286,"b_aprt_power":1293,"c_aprt_power":1486,"total_power":2494,"meterType":3,"protocolType":51}
energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|
Ik heb nog niets aangeboden gekregen. Ik zag vanochtend dat ik al 71 dagen wacht op mijn SF800Pro, da's best lang (bij een al lange levertijd van tussen de 40 en 50 dagen). Dus ik heb nu even aan de bel getrokken.geert1992 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 22:24:
Zijn er inmiddels al mensen die een P1 meter als compensatie aangeboden hebben gekregen?
[ Voor 8% gewijzigd door TCMR op 10-07-2025 10:58 ]
Als ze de telegram aanpassen en daarin ook alle andere P1 informatie in verwerken kun je hem perfect in HA gebruiken. Op dit moment is dat nog niet het geval, maar lijkt me niet ingewikkeld om toe te voegen voor Zendure. En als die eenmaal in HA zit (met rest api werkt dat perfect) kun je hem overal in HA voor gebruiken natuurlijk. Shelly Pro 3EM is wel geknutsel in je meterkast.TCMR schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:57:
[...]
Ik heb nog niets aangeboden gekregen. Ik zag vanochtend dat ik al 71 dagen wacht op mijn SF800Pro, da's best lang (bij een al lange levertijd van tussen de 40 en 50 dagen). Dus ik heb nu even aan de bel getrokken.
Ik had er een Shelly Pro 3EM bij besteld, ik betwijfel of ik deze nieuwe P1 meter zou willen hebben. Voor monitoring/aansturing via HA heb ik toch graag iets dat minder Zendure-centrisch is. Zie ik dat verkeerd?
[ Voor 4% gewijzigd door mrme12345 op 10-07-2025 11:14 ]
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Ja, als, maar dat is nog even de vraag. Heb ook al een HW P1 meter hangen. Nooit geweten eigenlijk dat die ook gewoon "local API"-functie heeft. Als ik de zaak toch in HA ga integreren, dan lijkt me zowel de Shelly Pro 3EM als de nieuwe Zendure P1 meter niet nodig, realiseer me me nu.mrme12345 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 11:02:
[...]
Als ze de telegram aanpassen en daarin ook alle andere P1 informatie in verwerken kun je hem perfect in HA gebruiken.
Ja, dit is een Iskra AM550, ESMR5. Volgens mij zit dat wel goed.Moet je wel een DSMR 5 meter hebben anders is Shelly sowieso handiger (elke seconde info).
Vorige week maandag had ik ook een mailtje gestuurd of ze al wisten wanneer mijn bestelling (2x2400AC + 4x3000x) geleverd ging worden (halverwege april besteld). Woensdag mailtje gekregen dat ze met prioriteit zouden behandelen. Woensdag middag t&t gekregen. Vrijdag 2x 2400AC geleverd, zaterdag 2x AB3000 en maandag de resterende 2x3000x. Had eerder moeten mailen ;-{TCMR schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:57:
[...]
Ik heb nog niets aangeboden gekregen. Ik zag vanochtend dat ik al 71 dagen wacht op mijn SF800Pro, da's best lang (bij een al lange levertijd van tussen de 40 en 50 dagen). Dus ik heb nu even aan de bel getrokken.
Ik had er een Shelly Pro 3EM bij besteld, ik betwijfel of ik deze nieuwe P1 meter zou willen hebben. Voor monitoring/aansturing via HA heb ik toch graag iets dat minder Zendure-centrisch is. Zie ik dat verkeerd?
Dat is ook zo, dat weten we pas zeker als het inderdaad aangepast is. En als je HA gebruikt zou ik gewoon de Homewizard gebruiken, zeker in combinatie met ESMR 5 meter.TCMR schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 11:46:
[...]
Ja, als, maar dat is nog even de vraag. Heb ook al een HW P1 meter hangen. Nooit geweten eigenlijk dat die ook gewoon "local API"-functie heeft. Als ik de zaak toch in HA ga integreren, dan lijkt me zowel de Shelly Pro 3EM als de nieuwe Zendure P1 meter niet nodig, realiseer me me nu.
[ Voor 49% gewijzigd door mrme12345 op 10-07-2025 16:43 ]
Je kun zelf ingeven met hoeveel kW je wil laden en ontladen. Dus je kunt het voor ontladen op 3kW zetten, laden mag geloof ik wel op een hoger niveau.Chupachups schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 09:44:
Ik ben benieuwd naar jullie mening. Ik heb nu een SF800 pro met additionele AB2000x.
Qua opstelhoogte van deze twee zit ik redelijk aan de max, de units staan in een hiervoor gemaakt rek aan de bakstenen wand in de schuur. Op de grond in de schuur lukt helaas niet met een tiener invasie aan fietsen.
Ik heb bewust voor de SF800pro gekozen vanwege de mogelijkheid om PV aan te sluiten, dat benut ik nu ook met een aantal panelen op het schuurdak.
Ik zie dat ik nu de 4 kWh capaciteit goed kan benutten, mag wat meer worden. Ook schiet de 800 W invoeding tekort als ik echt NOM wil gaan draaien met de (bestelde) Zendure P1. Ik denk er nu over om een extra 800pro ernaast neer te zetten, of een AC2400 met 3 kWh batterij. Bij de laatste optie ga ik echter over de 3 kW grens heen, waarbij de verklaring van een installateur nodig is. Of kan ik de invoeding softwarematig beperken in HEMS tot deze 3 kW zodat deze verklaring niet nodig is?
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Had je de stekker al binnen gekregen? Ben heel benieuwd of je een passende stekker gevonden hebt. Ga ik em ook bestellen ;->Polvo176 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 22:10:
[...]
Ik heb hem denk ik ook bij Amazon gevonden.
Met een beetje mazzel heb ik hem morgen, als het niet past kan hij weer terug.
Kennelijk heeft nog niemand anders zo'n stekker besteld.
Nee, passen allemaal net niet.peterb13 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:48:
[...]
Had je de stekker al binnen gekregen? Ben heel benieuwd of je een passende stekker gevonden hebt. Ga ik em ook bestellen ;->
peterb13 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:10:
[...]
Vorige week maandag had ik ook een mailtje gestuurd of ze al wisten wanneer mijn bestelling (2x2400AC + 4x3000x) geleverd ging worden (halverwege april besteld). Woensdag mailtje gekregen dat ze met prioriteit zouden behandelen. Woensdag middag t&t gekregen. Vrijdag 2x 2400AC geleverd, zaterdag 2x AB3000 en maandag de resterende 2x3000x. Had eerder moeten mailen ;-{
Wat is de reden dat je 2x 2400AC hebt gekozen? En niet 1x met 4x batterij?peterb13 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:10:
[...]
Vorige week maandag had ik ook een mailtje gestuurd of ze al wisten wanneer mijn bestelling (2x2400AC + 4x3000x) geleverd ging worden (halverwege april besteld). Woensdag mailtje gekregen dat ze met prioriteit zouden behandelen. Woensdag middag t&t gekregen. Vrijdag 2x 2400AC geleverd, zaterdag 2x AB3000 en maandag de resterende 2x3000x. Had eerder moeten mailen ;-{
Yep!geert1992 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 22:24:
Zijn er inmiddels al mensen die een P1 meter als compensatie aangeboden hebben gekregen? Zendure biedt toch meestal een compensatie aan bij annulering van een bestelling, of bij langere levertijden?
Ik wil de batterijen/last over 2 fasen verdelen, is voor mijn gevoel beter. Wil als het goed werkt nog 2 extra batterijen bestellen en weet nog niet zeker of ik er dan ook nog een 2400 bij neem en die op de 3e fase zet. Heb de verdeelkast al wel helemaal aangesloten met 3 fasen inclusief aardlek-automaten etc. Hoef er alleen nog maar de drie draadjes van de extra 2400 op aan te sluiten ;->pheijms schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 14:50:
[...]
Wat is de reden dat je 2x 2400AC hebt gekozen? En niet 1x met 4x batterij?
![]() | ![]() | ![]() |
Mij boden ze €20 compensatie aan voor nog te laat leveren van de AC2400 en 1 AB3000X, besteld op 19-4. Opvallend is dat ik 1 AB3000X, besteld op 11-5, afgelopen zaterdag al wel heb ontvangen. En dat ik hier toch lees dat er mei orders van de AC2400 uitgeleverd zijn. Ben ik nu op een lagere prio gezet omdat ik die €20 had geaccepteerd? Toch maar weer gemaild, vreemde gang van zaken.
PV 3825wp Enphase iq8hc - tussenwoning ZH010 1993, 110m2, glas hr+++ en hr++, Tado v3, wp Quatt Hybride nov’24, Zendure SF2400AC 3x AB3000X 8.6kWh XOM
Dat beeld herken ik ook bij de HW P1, ik heb wel 3 fases. En daarvoor had ik een Shelly Pro 3EM en die was inderdaad stabieler. Maar ik neem aan dat beeld van de HW klopt, want die krijgt zijn info van de slimme meter zelf.Arwbo schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 18:35:
[...]
Mij boden ze €20 compensatie aan voor nog te laat leveren van de AC2400 en 1 AB3000X, besteld op 19-4. Opvallend is dat ik 1 AB3000X, besteld op 11-5, afgelopen zaterdag al wel heb ontvangen. En dat ik hier toch lees dat er mei orders van de AC2400 uitgeleverd zijn. Ben ik nu op een lagere prio gezet omdat ik die €20 had geaccepteerd? Toch maar weer gemaild, vreemde gang van zaken.
Btw de 3CT draait lekker bij 1 fase en geeft een wat rustiger beeld dan mijn HW p1 meter. Waardes zijn nagenoeg gelijk maar HW pingelt binnen 1-2 seconden wel heel veel op en neer. Ben benieuwd wat dat onrustige beeld met een batterij zou doen.
Ik begrijp niets van je grafieken, maar dat zal wel aan mij liggen.mrme12345 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 17:20:
Hierbij een overzicht van het verschil tussen geen batterij of wel een batterij om zoveel mogelijk van je eigen opwek te gebruiken. Ik heb sinds begin januari Zendure batterijen en daarvoor tijdje Powerqueen batterijen gehad.
Mijn eigen verbruik van mijn pv opwek zal naar verwachting rond de 57% - 60% op jaarbasis worden dit jaar en was het jaar daarvoor rond de 38%. Dus eigen verbruik is met ca. 20% gestegen. Op basis van mijn huidige batterijen verwacht ik uiteindelijk richting de 65% te gaan. Wat je ook goed kunt zien in de grafiek is dat ik vanaf medio maart nog nauwelijks stroom van het net heb verbruikt. Ik verwacht uiteindelijk dat ik ca. 8 maanden per jaar volledig obv eigen opwek kan verbruiken (met 5 a 10 kWh pe rmaand van het net) en dan 4 wintermaanden vooral van het net.
Situatie: 14 kWh batterijen, 3 Zendure devices, EV met 51 kWh, 11kWp zonnepanelen, full electric. Jaarverbruik rond de 6.500 - 7.000 kWh en opwek rond de 8.500 - 9.000 kWh.
Dit geeft een impressie van het potentieel van thuisbatterijen, natuurlijk ook afhankelijk van hoeveel zonnepanelen je hebt, of je een ev hebt, of je met elektriciteit verwarmt enz.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Je kunt ook een vraag stellen ipv zo'n opmerking..... De kwh'en moet je door 1000 delen (wordt geregisteerd in wh). Dus verbruik van net loopt tot 4.700 kWh (4.700.000) in 2021 en zit nu nog rond de 2.700 kWh (2.700.000). Niet heel ingewikkeld lijkt me ;-)dotternetta schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 19:52:
[...]
Ik begrijp niets van je grafieken, maar dat zal wel aan mij liggen.
Zou het niet duidelijker zijn de dagverbruiken/teruglevering ed in een "gewone" grafiek te zetten. YTD moest ik googlen en, imo, is lastig leesbaar. Maw we zijn hier allemaal gewend aan HW en SE grafieken. En wat is "solarvb"? Ik snap dat je er tijd in hebt gestoken en er helemaal in zit, maar voor een ander lijkt het me niet echt duidelijk. Excuus voor mijn botheid, niet mijn sterkste puntmrme12345 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 19:56:
[...]
Je kunt ook een vraag stellen ipv zo'n opmerking..... De kwh'en moet je door 1000 delen (wordt geregisteerd in wh). Dus verbruik van net loopt tot 4.700 kWh (4.700.000) in 2021 en zit nu nog rond de 2.700 kWh (2.700.000). Niet heel ingewikkeld lijkt me ;-)
[ Voor 17% gewijzigd door dotternetta op 11-07-2025 06:31 ]
@mrme12345 voor mij heel duidelijk hoor!dotternetta schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 20:13:
[...]
Zou het niet duidelijker zijn de dagverbruiken/teruglevering ed in een "gewone" grafiek te zetten. YTD moest ik googlen en, imo, is lastig leesbaar. Maw we zijn hier allemaal gewend aan HW en SW grafieken. En wat is "solarvb"? Ik snap dat je er tijd in hebt gestoken en er helemaal in zit, maar voor een ander lijkt het me niet echt duidelijk. Excuus voor mijn botheid, niet mijn sterkste punt
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Ik kan het ook niet helemaal volgen, maar dat is ook niet echt belangrijk, lijkt me. Wat duidelijk getoond wordt is toename eigenverbruik/afname invoeding net. Ik vind het mooi, en tegelijkertijd denk ik: "57/60% is nog steeds niet echt veel". Maar dat is onnozel van mezelf, want hangt, zoals @mrme12345 zegt natuurlijk helemaal van je situatie af.dotternetta schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 19:52:
[...]
Ik begrijp niets van je grafieken, maar dat zal wel aan mij liggen.
Precies wat je zegt, ik verwarm ook met lucht/lucht warmtepompen. Dus grootste gedeelte verbruik zit in wintermaanden. En daarnaast EV. En dan is percentage van 65% (uiteindelijk) voor mij helemaal ok en hoogst haalbare verwacht ik. In de andere maanden (maart tm.oktober) zal het verbruik van het net minimaal zijn.TCMR schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 20:41:
[...]
Ik kan het ook niet helemaal volgen, maar dat is ook niet echt belangrijk, lijkt me. Wat duidelijk getoond wordt is toename eigenverbruik/afname invoeding net. Ik vind het mooi, en tegelijkertijd denk ik: "57/60% is nog steeds niet echt veel". Maar dat is onnozel van mezelf, want hangt, zoals @mrme12345 zegt natuurlijk helemaal van je situatie af.
In een advertorial van Eneco die iemand mij deze week doorstuurde staat een verhaal van een Eneco-medewerker die in het stuk beweert dat hij met z'n thuisbatterijen en slim sturen van z'n witgoed op 78% eigenverbruik zegt te zitten. Maar heeft bijv. geen EV. En tja, als je weinig stroom verbruikt, dan lukt het veel makkelijker om hoog in je eigenverbruik te komen...
Dan maar in de dure uren terug leverenTaro schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 20:55:
Met een serieuze PV-installatie is 100% eigenverbruik nauwelijks mogelijk omdat je altijd wat aan het net zult moeten terugleveren met meerdere zonnige dagen achter elkaar. Dus geen afname lukt wel, maar niets terugleveren niet en daardoor is 100% lastig.
Op sommige momenten wordt hier 8000 Watt teruggeleverd door de zonnepanelen, dat kan prima opgevangen worden met de accu's en EV's, totdat ze vol zitten omdat het bijv. weekend is, dan zal er alsnog moeten worden teruggeleverd.
Dus niets van het net afnemen lukt prima, niets aan het net terugleveren is lastiger en daarom is 100% vaak niet haalbaar.
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext
Exactelektriekert schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 21:11:
[...]
Dan maar in de dure uren terug leveren
Handelen op de onbalansmarkt kan op dit moment met Zendure niet.martinvdm schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 21:27:
Weet iemand of de Zendure ook gebruikt kan worden met bijv Frank Energie en handelen op de onbalansmarkt?
En als je de zonnepanelen direct op de Hyper of SF800Pro aan sluit en overtollige energie export uit zet, dan lever je niks terug dan gebruik je toch 100 % van de zonne-energie?Taro schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 20:55:
Met een serieuze PV-installatie is 100% eigenverbruik nauwelijks mogelijk omdat je altijd wat aan het net zult moeten terugleveren met meerdere zonnige dagen achter elkaar. Dus geen afname lukt wel, maar niets terugleveren niet en daardoor is 100% lastig.
Klopt, dan wel, maar dat is zonde van het geldPolvo176 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 21:45:
[...]
En als je de zonnepanelen direct op de Hyper of SF800Pro aan sluit en overtollige energie export uit zet, dan lever je niks terug dan gebruik je toch 100 % van de zonne-energie?
Nee, klopt.Afnemen van het net zit ik nu op 0,5 kWh per dag, helemaal nul zal het niet worden, er zullen altijd piek momenten zijn die de batterij niet kan leveren plus de piekjes dat hij te laat reageert.
Of zit ik nu op een andere golflengte?
[ Voor 8% gewijzigd door Taro op 10-07-2025 23:13 ]
En wat nou als je een deel via een passieve splitter doet?Taro schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 22:34:
Goed om te weten: Vandaag de 2e HW Actieve P1-splitter binnengekregen en waar ik niet over had nagedacht is dat P1-meters iedere 1 seconde data pullen ipv gepushed krijgen, er zit dus extra vertraging na iedere splitter. Het is weliswaar een seconde per stap, met 1 splitter en daarna een P1-meter is je vertraging tov direct aansluiten 1 seconde extra. Maar met een 2e splitter gaat de daarop aangesloten P1-meter dus al naar +2 seconden vertraging tov direct op de slimme meter aansluiten.
Daarom slim bijv. de P1-meter van je energieprovider als laatste in de keten te plaatsen en die van je NOM accu zo vroeg mogelijk in de keten. 2+ seconden vertraging is niet fijn voor een nette nul op de meter.
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Je zou idd als 1e een passieve kunnen gebruiken en bij de 2e een actieve. Maar ik heb 5x P1-meters en passieve zijn vaak maar met 2 poorten en daar treedt verlies op. Dan zou ik er daar 1 op kunnen aansluiten, en dan heb ik dus nog een extra splitter nodig, 3 in totaal. Dus: Passief (1 P1-meter + 1 doorlussen), actief (2 P1-meters + 1 doorlussen), actief (2 P1-meters).gielz schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 22:43:
[...]
En wat nou als je een deel via een passieve splitter doet?
Waarom zou er vertraging in de P1 splitter zitten.?Taro schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 22:34:
Goed om te weten: Vandaag de 2e HW Actieve P1-splitter binnengekregen en waar ik niet over had nagedacht is dat P1-meters iedere 1 seconde data pullen ipv gepushed krijgen, er zit dus extra vertraging na iedere splitter. Het is weliswaar een seconde per stap, met 1 splitter en daarna een P1-meter is je vertraging tov direct aansluiten 1 seconde extra. Maar met een 2e splitter gaat de daarop aangesloten P1-meter dus al naar +2 seconden vertraging tov direct op de slimme meter aansluiten.
Daarom slim bijv. de P1-meter van je energieprovider als laatste in de keten te plaatsen en die van je NOM accu zo vroeg mogelijk in de keten. 2+ seconden vertraging is niet fijn voor een nette nul op de meter.
Voed zowel de 2 actieve splitters als de Ecotracker.peterbier schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 22:58:
[...]
Waarom zou er vertraging in de P1 splitter zitten.?
Volgens mij werkt zo,n ding met optocouplers.
Hier zou geen vertragingen in mogen zitten.
Heb je al eens geprobeerd ze allebij te voeden.
[ Voor 25% gewijzigd door Taro op 10-07-2025 23:07 ]
Ik denk dat het sterk afhangt van hoeveel zon je hebt, maart was dit jaar uitzonderlijk goed, atypisch zou ik zeggen. En daarnaast zijn de vier maanden nov, dec, jan, feb, de maanden dat de zon niet niet vaak schijnt en je hoogstens met een bijzonder zonnige dag of goede dynamische nachttarieven iets kunt doen. Maar in die maanden haal je de 30% met moeite, en de overige maanden haal je wellicht 80%, dat maakt een gemiddlede van circa 60 to 65%.TCMR schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 20:41:
[...]
Ik kan het ook niet helemaal volgen, maar dat is ook niet echt belangrijk, lijkt me. Wat duidelijk getoond wordt is toename eigenverbruik/afname invoeding net. Ik vind het mooi, en tegelijkertijd denk ik: "57/60% is nog steeds niet echt veel". Maar dat is onnozel van mezelf, want hangt, zoals @mrme12345 zegt natuurlijk helemaal van je situatie af.
In een advertorial van Eneco die iemand mij deze week doorstuurde staat een verhaal van een Eneco-medewerker die in het stuk beweert dat hij met z'n thuisbatterijen en slim sturen van z'n witgoed op 78% eigenverbruik zegt te zitten. Maar heeft bijv. geen EV. En tja, als je weinig stroom verbruikt, dan lukt het veel makkelijker om hoog in je eigenverbruik te komen...
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Fijn! Even een checkvraag aan oa @mrme12345 dan, ik lees: “De P1 dongle van Zendure werkt met het LoRa protocol. Deze verzorgt de communicatie tussen de dongle en de devices en heeft een aantal grote voordelen ten opzichte van WiFi”. Ik dacht eerder in dit topic gelezen te hebben dat de dongle via LoRa met de P1 meter communiceerde, begrijp ik nou dat de dongle ook via LoRa met de SF800pro / 2400ac communiceert?Taro schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 20:32:
De review van @mrme12345 & @Mediacj is ook aan de topicstart toegevoegd en te vinden op: https://energienerds.nl/i...ergiebeheer-zonder-gedoe/.
[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 10-07-2025 23:22 ]
Ik heb dat uit de handleiding gehaald van de Zendure P1 meter, zie onderstaande screenprint daarvan. Hier staan de LoRa specificaties specifiek bij de dongle vermeldt:frankj030 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 23:14:
[...]
Fijn! Even een checkvraag aan oa @mrme12345 dan, ik lees: “De P1 dongle van Zendure werkt met het LoRa protocol. Deze verzorgt de communicatie tussen de dongle en de devices en heeft een aantal grote voordelen ten opzichte van WiFi”. Ik dacht eerder in dit topic gelezen te hebben dat de dongle via LoRa met de P1 meter communiceerde, begrijp ik nou dat de dongle ook via LoRa met de SF800pro / 2400ac communiceert?
Er kan niks gevraagd worden aan de slimme meter.Taro schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 23:05:
[...]
Voed zowel de 2 actieve splitters als de Ecotracker.
Heb in het HW topic al gevraagd of iemand met 2 HW P1-meters en 2 actieve splitters wil testen of er inderdaad +1 seconde vertraging in zit.
Je ziet de lampjes branden bij opvragen, heb het idee dat die waarde stap voor stap de keten doorgaat ipv ze allemaal de slimme meter uitlezen. Als ik reactie heb laat ik het weten.
Bij een passieve splitter is dat sowieso niet het geval. Bij een actieve ben ik benieuwd of de P1-meter de slimme meter bevraagt, of de splitter. Hopelijk het 1e.
Niets terugleveren is ook niet mijn doel, doel is om zoveel mogelijk van mijn verbruik af te dekken met eigen opwek. Dat is groen en goedkoop. Daarom heb ik ook meer opwek dan verbruik en toch nog in wintermaanden een tekort aan opwek.. En als ik dan per saldo nog teruglever is dat geen punt. Daarnaast kun je dan zeker in wintermaanden zoveel mogelijk in je batterijen opslaan.Taro schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 20:55:
Op sommige momenten wordt hier 8000 Watt teruggeleverd door de zonnepanelen, dat kan prima opgevangen worden met de accu's en EV's, totdat ze vol zitten omdat het bijv. weekend is, dan zal er alsnog moeten worden teruggeleverd.
Dus niets van het net afnemen lukt prima, niets aan het net terugleveren is lastiger en daarom is 100% vaak niet haalbaar.
peterbier schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 23:22:
[...]
Er kan niks gevraagd worden aan de slimme meter.
Zoals ik al zij werkt het met optocouplers.
Het is gescheiden van elkaar.
Naar mijn idee moet de data van de slimme meter direct naar de aangesloten apparaten op de p1 splitter gestuurd worden.
Een optocoupler is een led met een ldr wat ingebakken zit in een behuizing. (Meestal ic)
Dat wordt toegepast als het een gescheiden systeem is of moet zijn.
Vaak toegepast bij electronische relais.
Maar dat wordt ook bij P1 splitters gebruikt om zo gescheiden te blijven van de slimme meter en van de aangesloten P1 uitlezers.
:strip_exif()/f/image/9JH8jejyKtyN9Tgi1cYw9h9w.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door geert1992 op 10-07-2025 23:37 ]
Zo op de foto ook niet te zien nee.geert1992 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 23:32:
[...]
[Afbeelding]
Ik zie ze niet zitten. Je ziet de lampjes erop ook niet tegelijkertijd oplichten. Volgens mij zit er zoals @Taro stelt vertraging tussen.
Maar goed, meten is weten. Eens een nachtje erover nadenken hoe dat bewerkstelligd kan worden.
Andere kant is verder leeg, zitten alleen de poorten.peterbier schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 23:43:
[...]
Zo op de foto ook niet te zien nee.
Andere kant van het pcb dan.?
Geen optocouplers dat verklaart dan de vertragingen.
Dat zou de Shelly of Zendure ct een betere keuze zijn als je meer p1 meters gebruikt.
Als ik de Zendure p1 meter binnen heb ga ik dit ook even testen.
Ik heb dezelfde HomeWizard splitter oud model met micro usb.
[ Voor 21% gewijzigd door geert1992 op 10-07-2025 23:52 ]
bert pit schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 23:41:
Mooi forum met enkele nachbrakers. Er wordt nog heel wat energie gebruikt zo tegen het einde van de dag/nacht.
/f/image/5AtkqjgAXyG6boGbdP1LKAct.png?f=fotoalbum_large)
Dit kan er een zijn maar dan wordt kennelijk maar een keer van het totale gescheiden.geert1992 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 23:45:
[...]
Andere kant is verder leeg, zitten alleen de poorten.
Wat betreft CT-klemmen loop je min of meer ook achter de feiten aan: idealiter wil je één keer meetgegevens vastleggen, en bij voorkeur met dezelfde meter als degene die ook de maandelijkse rekeningen stuurt^^.
Toch maar eens kijken naar een scope; want meten is weten.
:strip_exif()/f/image/G6ziqmAxbO6Q3IkFXV4qUHzC.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door peterbier op 10-07-2025 23:59 ]
:strip_exif()/f/image/qzyzJ47AmvuJ2vpt18bgc4bV.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door mrme12345 op 11-07-2025 00:05 ]
Hier nog nietgeert1992 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 23:56:
[...]
[Afbeelding]
Je hebt gelijk! Het is weer op voor vandaag! Welterusten!
Dat zou kunnen, maar idealiter zou je meerdere verwachten.peterbier schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 23:57:
[...]
Dit kan er een zijn maar dan wordt kennelijk maar een keer van het totale gescheiden.
Dat verklaart waarschijnlijk de vertragingen.
[Afbeelding]
Maar nu weer naar het Zendure onderwerp.
De Sf800pro komt morgen met DHL als ik het zo bekijk.
Hier nog iets over.
[Afbeelding]
De data wordt niet gepulled op de P1 poort van de meter. De P1 poort spuugt simpelweg periodiek een telegram uit met de meterinformatie. De actieve P1 splitter zal dat telegram ontvangen en daarna meteen op alle poorten weer uitsturen. Ik zie geen reden waarom die een hele seconde zou gaan wachten alvorens het telegram door te sturen op zijn afgaande poorten. Misschien een tiende van een seconde oid kan ik me voorstellen om het bericht te ontvangen, processen en weer doorsturen, meer niet.Taro schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 22:34:
Goed om te weten: Vandaag de 2e HW Actieve P1-splitter binnengekregen en waar ik niet over had nagedacht is dat P1-meters iedere 1 seconde data pullen ipv gepushed krijgen, er zit dus mogelijk extra vertraging na iedere splitter. Het is weliswaar een seconde per stap, met 1 splitter en daarna een P1-meter is je vertraging tov direct aansluiten 1 seconde extra. Maar met een 2e splitter gaat de daarop aangesloten P1-meter dus al naar +2 seconden vertraging tov direct op de slimme meter aansluiten.
Heb voor de zekerheid in het HW topic gevraagd of iemand met 2 identieke HW P1-meters én 2 actieve splitters dit kan testen.
6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh
Bijkeukengeert1992 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 00:09:
[...]
Poah! Weet niet of @bert pit dat trekt. Je kan nog een goede nacht doorhalen.
Waar staat de BK voor? Bij de hyper?
[ Voor 8% gewijzigd door mrme12345 op 11-07-2025 00:20 ]
UNOX: The worst operating system
Idem hier. Blijkbaar kan er wel geschoven worden. Ik zou er niet per definitie van uitgaan dat de persoon "die nu langer moet wachten" eerder dan jij besteld heeft. Het kan ook gewoon rommelige logistiek zijn.Korvaag schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 07:47:
Zoals verwacht. Eergisteren gemaild waar m'n bestelling blijft zo na 60 dagen wachten. Vandaag reactie dat ie is verzonden en wacht op DHL-pickup.
Sorry voor de persoon die nu langer moet wachten
[ Voor 31% gewijzigd door TCMR op 11-07-2025 09:07 ]
Ja dat is ook wonderbaarlijk ;-) maar ik heb op verzoek van Zendure alle Engelste teksten vertaald van hun app en website naar juiste Nederlandse teksten/begrippen en ze gaan daar in augustus mee aan de slag om dat door te zetten. Dus dat zou over anderhalve maand beter moeten zijn.TCMR schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 08:50:
[...]
Ik blijft die vertalingen uit jullie screenshots wonderbaarlijk vinden. Je hebt dus "raster" en "grid", maar mogelijk ook "rooster"? En je hebt dus "huis", "thuis" en "thuisbasis"? En er is zoiets als "Omgekeerde actieve energie". Een Wondere Wereld...
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Ik heb vannacht de auto mode in HEMS gebruikt voor mijn hyper en had vannacht een verbruik van 0,14 kWh tot 7 uur. Normaal met mijn eigen node red NOM ligt dat op 0,06 kWh. Dus wel wat slechter. Vannacht ga ik het met de smart mode doen en dan met de 2400 AC, die lijkt beter en sneller te reageren. Kijken wat er dan uit komt. Maar eigen NOM obv node red is in ieder geval nog beter. Maar qua verbruik gaat het nergens om natuurlijk, het is beiden nauwelijks iets.gielz schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:42:
Ik zie dat er nu een aantal P1s in omloop zijn van Zendure (reviewmodellen) en van Stekker-Batterij (retailmodellen). Hoe bevalt de sturing via de P1 en werkt deze ook door als je even het internet uit zet? Zelf draai ik NOM via de Restful API maar wellicht valt er wat te jatten aan de manier van sturing als dit nog beter is.
Ben nu voornamelijk bezig om te analyseren of de NOM Duur nog verbeterd kan worden. Maar loop nu voornamelijk tegen de 800 watt laden en ontladen aan. En in huis roepen dat wij even niet mogen koken en wassen viel niet in de smaak.Hopelijk volgende week 2400 watt laden en ontladen
![]()
[Afbeelding]
[ Voor 12% gewijzigd door mrme12345 op 11-07-2025 09:47 ]
Gaat inderdaad nergens over, maar je wilt toch het maximale halen uit een uit de hand gelopen hobby.mrme12345 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:44:
[...]
Ik heb vannacht de auto mode in HEMS gebruikt voor mijn hyper en had vannacht een verbruik van 0,14 kWh tot 7 uur. Normaal met mijn eigen node red NOM ligt dat op 0,06 kWh. Dus wel wat slechter. Vannacht ga ik het met de smart mode doen en dan met de 2400 AC, die lijkt beter en sneller te reageren. Kijken wat er dan uit komt. Maar eigen NOM obv node red is in ieder geval nog beter. Maar qua verbruik gaat het nergens om natuurlijk, het is beiden nauwelijks iets.
Zal vandaag eens kijken, wanneer het handig moment is om wifi uit te schakelen ;-)gielz schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:52:
[...]
Gaat inderdaad nergens over, maar je wilt toch het maximale halen uit een uit de hand gelopen hobby.![]()
Hier zit ik nu op vergelijkbaar getal via de eigen aansturing. Helaas een groot aantal verbruikers die constant 0-1 watt wisselen wat dan toch in een golfje van 20 watt tot uiting komt. Dit los ik op met een correctie op ontladen.
Zou je eens kunnen kijken als je het internet er uit trekt of het dan door blijft werken via het lokale WIFI.
[ Voor 21% gewijzigd door mrme12345 op 11-07-2025 10:07 ]
Mooie test, maar als de P1 (zoals in mijn geval) in de meterkast zit, en de SF800pro in de schuur in de tuin (ca 15-20m afstand), dan gaat verbinden met BT niet lukken lijkt me?mrme12345 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:53:
[...]
Zal vandaag eens kijken, wanneer het handig moment is om wifi uit te schakelen ;-)
Heb net even getest. En wat je ziet is dat alle devices via bleutooth verbinden en dat geldt ook voor de P1 van Zendure en deze blijft gewoon zijn data binnenkrijgen. En met die data kun je natuurlijk nom blijven draaien en ook de devices aan blijven sturen. Als je dan device aanzet zie je dat direct terug in de P1 waardes. Dus dat werkt allemaal zonder wifi.
Wat ik tot op heden doe is de statistics van de batterij(en) bekijken, op 'lifetime' zetten, en die getallen pakken. Geeft in mijn geval: 52,4 in, 43,97 uit, met een RTE van 83,9%. Neem aan dat de waardes die de batterij zelf doorgeeft kloppen, en dan vind ik dat een hele mooie waarde.MNelectric schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:43:
Hij zal vast al eens een keer eerder gesteld zijn door anderen ,maar op welke manier van uit de zendure app kun je de rte berekenen of is dat alleen zuiver met bv een smart stekker.
heb bv gisteren 8,74 kwh laden en 6,25kwh ontladen met vanochtend nog 14% in de accu
Nee alle devices, incl de P1, stonden op bluetooth. Alle devices staan bij mij in huis. Maar zou best kunnen dat wanneer bereik bluetooth wegvalt hij overschakelt op LoRa. Maar dat kan ik helaas niet makkelijk testen.frankj030 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:53:
[...]
Mooie test, maar als de P1 (zoals in mijn geval) in de meterkast zit, en de SF800pro in de schuur in de tuin (ca 15-20m afstand), dan gaat verbinden met BT niet lukken lijkt me?
Of is er toch een verbinding met de LoRa communicatie die je in de specs zag?
okay dit is tot nu toe na een paar dagen in gebruik.frankj030 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:55:
[...]
Wat ik tot op heden doe is de statistics van de batterij(en) bekijken, op 'lifetime' zetten, en die getallen pakken. Geeft in mijn geval: 52,4 in, 43,97 uit, met een RTE van 83,9%. Neem aan dat de waardes die de batterij zelf doorgeeft kloppen, en dan vind ik dat een hele mooie waarde.
Ja waarbij dit wel de data uit HEMS is; ik heb een paar keer een nieuwe HEMS aangemaakt, dus de waardes bij mij zijn in HEMS niet volledig. Daarom klik ik op de batterijen zelf op de overzichtpagina en dan de statistieken, die zijn voor gehele periode.MNelectric schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:19:
[...]
okay dit is tot nu toe na een paar dagen in gebruik.
30,12kwh ontladen& 34,71kwh laden zou dan op 86,7% zijn?
[Afbeelding]
Daarom staat bij mij alles wat met apps en ICT te maken heeft op Engels. Met de Nederlandse vertalingen valt niet te werken.TCMR schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 08:50:
[...]
Idem hier. Blijkbaar kan er wel geschoven worden. Ik zou er niet per definitie van uitgaan dat de persoon "die nu langer moet wachten" eerder dan jij besteld heeft. Het kan ook gewoon rommelige logistiek zijn.
Edit:
Ik blijft die vertalingen uit jullie screenshots wonderbaarlijk vinden. Je hebt dus "raster" en "grid", maar mogelijk ook "rooster"? En je hebt dus "huis", "thuis" en "thuisbasis"? En er is zoiets als "Omgekeerde actieve energie". Een Wondere Wereld...![]()
[Afbeelding]
UNOX: The worst operating system
:strip_exif()/f/image/Lczo1HdFsx7L0QZ4UnVlYFHS.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 42% gewijzigd door gielz op 11-07-2025 16:38 ]
Misschien details/close up van de connector zodat we zelf een koeling kunnen knutselengielz schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 16:35:
T&T ontvangen voor de 2400AC/800Pro ventilator van Zendure zelf. Moet ik iets bekijken voor iemand zodra hij binnen is?
[Afbeelding]
Ja, graag kijken welke van deze het is:gielz schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 16:35:
T&T ontvangen voor de 2400AC/800Pro ventilator van Zendure zelf. Moet ik iets bekijken voor iemand zodra hij binnen is?
[Afbeelding]
Geen van dezendotternetta schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 17:43:
[...]
Ja, graag kijken welke van deze het is:
[Afbeelding]
Heb hier vandaag getest met 2x 2400AC via HEMS, dus met max 3000 laden als HEMS limiet. De zonnepanelen deden meer, dus NOM was niet mogelijk. Toen dat wel mogelijk was werd er constant tussen de 20-60 Watt teruggeleverd. Via HA behaal ik op dit moment een betere NOM dan via de P1-meter.gielz schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:42:
Ik zie dat er nu een aantal P1s in omloop zijn van Zendure (reviewmodellen) en van Stekker-Batterij (retailmodellen). Hoe bevalt de sturing via de P1 en werkt deze ook door als je even het internet uit zet? Zelf draai ik NOM via de Restful API maar wellicht valt er wat te jatten aan de manier van sturing als dit nog beter is.
Ben nu voornamelijk bezig om te analyseren of de NOM Duur nog verbeterd kan worden. Maar loop nu voornamelijk tegen de 800 watt laden en ontladen aan. En in huis roepen dat wij even niet mogen koken en wassen viel niet in de smaak.Hopelijk volgende week 2400 watt laden en ontladen
![]()
[Afbeelding]
Hoezo max 3000 laden als HEMS limiet.Taro schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 20:43:
[...]
Heb hier vandaag getest met 2x 2400AC via HEMS, dus met max 3000 laden als HEMS limiet. De zonnepanelen deden meer, dus NOM was niet mogelijk. Toen dat wel mogelijk was werd er constant tussen de 20-60 Watt teruggeleverd. Via HA behaal ik op dit moment een betere NOM dan via de P1-meter.
Straks nog even met ontladen testen, maar de zon doet het nog steeds prima
Maar je kan ook een lager limiet instellen;).peterbier schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 21:09:
[...]
Hoezo max 3000 laden als HEMS limiet.
Dat is gewoon op 7200 watt te zetten.
[Afbeelding]
3000 watt laden is geen max HEMS limiet.geert1992 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 21:10:
[...]
Maar je kan ook een lager limiet instellen;).
Wel als je hem zo instelt;). Je limiteert het vermogen wat er getrokken mag worden.peterbier schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 21:12:
[...]
3000 watt laden is geen max HEMS limiet.
Zo simpel is het.
[ Voor 28% gewijzigd door geert1992 op 11-07-2025 21:19 ]
Klopt, die ene kant wel. Heb bij ieder 3 accu's eronder zitten, dus ik wil niet met meer dan 1850-1950/stuk (ont)laden. Als 1 van de 2 vol is gaat de ander nu al met max 2400 laden, dus is voldoende. Daarnaast zit er ook op beide stopcontacten nog een Hyper die 1200 Watt kan doen, ik wil de grens niet opzoeken door ze bijv. allebei met 2400 te gaan (ont)laden.peterbier schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 21:09:
[...]
Hoezo max 3000 laden als HEMS limiet.
Dat is gewoon op 7200 watt te zetten.
[Afbeelding]
Ik doelde op de instelling in HEMS voor laden dat niet de max 3000 watt is.Taro schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 21:29:
[...]
Klopt, die ene kant wel. Heb bij ieder 3 accu's eronder zitten, dus ik wil niet met meer dan 1850-1950/stuk (ont)laden. Als 1 van de 2 vol is gaat de ander nu al met max 2400 laden, dus is voldoende. Daarnaast zit er ook op beide stopcontacten nog een Hyper die 1200 Watt kan doen, ik wil de grens niet opzoeken door ze bijv. allebei met 2400 te gaan (ont)laden.
2400 Watt constant wil ik pas vanaf 4 accu's activeren.
Yes, begrijp je. Maar naar mijn weten is 3000 laden de max en 7200 ontladen de max (standaard). Omdat ik het altijd juist andersom zou verwachten, of is dat dus inmiddels omgewisseld? Heb dat destijds wel bij ze gemeld. Kan nu ff niet kijken omdat ik ze weer uit HEMS heb gehaaldpeterbier schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 21:36:
[...]
Ik doelde op de instelling in HEMS voor laden dat niet de max 3000 watt is.
Maar op 7200 watt in te stellen is voor laden.
Die 7200 watt is de max in HEMS tot nu toe.
Deze waarde is lager in te stellen.
Maar ik viel een beetje over max 3000.
Ik hoop dat je mij begrijpt van de verwarring.
Dat 20-60 watt terugleveren bij laden dat zit standaard er in bij Zendure (staat geloof ik ook in de app). Ik hanteer dat zelf ook om te voorkomen dat ik toch niet opeens ga importeren als iemand een PC aanzet overdag.Taro schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 20:43:
[...]
Heb hier vandaag getest met 2x 2400AC via HEMS, dus met max 3000 laden als HEMS limiet. De zonnepanelen deden meer, dus NOM was niet mogelijk. Toen dat wel mogelijk was werd er constant tussen de 20-60 Watt teruggeleverd. Via HA behaal ik op dit moment een betere NOM dan via de P1-meter.
Straks nog even met ontladen testen, maar de zon doet het nog steeds prima
Ik ken geen andere instelling in HEMS als deze.Taro schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 21:40:
[...]
Yes, begrijp je. Maar naar mijn weten is 3000 laden de max en 7200 ontladen de max (standaard). Omdat ik het altijd juist andersom zou verwachten, of is dat dus inmiddels omgewisseld? Heb dat destijds wel bij ze gemeld. Kan nu ff niet kijken omdat ik ze weer uit HEMS heb gehaald
:strip_exif()/f/image/zFWNyBdGXrYgeyb0sME2dbWO.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door peterbier op 11-07-2025 21:59 ]
EV6 Plus RWD - MY23 & Renault Megane E-Tech Optimum Charge Evolution - MY 24
Ik gebruik geen cluster meer toen de Hypers is HEMS opgenomen kon worden.gielz schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 21:59:
@peterbier Die 3000 watt limiet voor het hele cluster. Stel je stuurt via CMD een API command dat hij max 2400 watt moet gaan naar de 2400 AC overrule je dan die "handtekening" of zet HEMS dit dan weer goed? Of gaan de hypers dan op 2x 300 watt lopen niksen?
Bericht van @mrme12345 hierover gelezen gisteren? Die had volgens mij hetzelfde. Hier werken beide P1-meters overigens prima samen.MacFan schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 21:58:
Gisteravond heb ik de 2400ac in werking gezet met de Zendure P1 meter. Na een half uur is de 2400ac in standby gegaan en was niet eer in werking te krijgen. Vanavond alle p1 lezers verwijderd en 2400ac kwam weer tot leven. Vervolgens één voor één alle P1 apparaten weer toegevoegd. Dat ging goed tot ik de Homewizard p1 meter toevoegde. 2400 ac ging weer naar standby en HW meter werd rood. Haal de HW er weer uit en voila, 2400ac komt weer tot leven. Lijkt dus een conflict te zitten tussen HW P1 en Zendure P1.
Wellicht handig voor anderen met een soortgelijk probleem.
[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 11-07-2025 22:15 ]
Ik heb ook 2 actieve HW splitters, beide op stroom.Taro schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 22:14:
[...]
Bericht van @mrme12345 hierover gelezen gisteren? Die had volgens mij hetzelfde. Hier werken beide P1-meters overigens prima samen.
Wat voor splitter gebruik je? Daar zit waarschijnlijk de oorzaak, hier 2x HW Actieve splitter.
EV6 Plus RWD - MY23 & Renault Megane E-Tech Optimum Charge Evolution - MY 24
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq