stel in je woning heb (krijg) je een accusysteem met een vaste opstelling, bv sigenergy oid. kun je dan de zendure daar op laten mee draaien, is immers plug&play apparaat(dus mee verhuizen kun je eenvoudig doen). of zal vanwege de benodigde slime meters zoals shelly er een conflict ontstaan.
Sommigen krijgen het voor elkaar om met 0% BTW naar NL te laten versturen, maar het kan ook anders: Akkuman wilde pas versturen als ik alsnog 21% BTW had overgemaakt. Versturen was naar Nederland, nadat geweigerd was om naar een postkantoor/postkluis (DHL) te versturen net over de grens ivm 'gevaarlijke goederen'. Proberen kan altijd maar zoals de afkorting luidt: YMMV.elektriekert schreef op maandag 7 juli 2025 @ 23:25:
[...]
Ziet eruit als scherpe prijzen, maarja 0% btw
There's nothing moister than an oyster.
De test exemplaren van de P1 meter van Zendure zijn onderweg. Komt waarschijnlijk vandaag of morgen binnen. Dus binnenkort kunnen we uit gaan proberen hoe goed die het doet :-)
energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|
Ben heeeel benieuwd! Ook naar hoe hij aangesloten wordt, dat is me nog niet helemaal duidelijk. Moet die bridge aan je router?mrme12345 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:41:
De test exemplaren van de P1 meter van Zendure zijn onderweg. Komt waarschijnlijk vandaag of morgen binnen. Dus binnenkort kunnen we uit gaan proberen hoe goed die het doet :-)
Heb me er nog niet in verdiept, maar lijkt me niet. Volgens mij werkt het via wifi (ook voor communicatie naar lora gedeelte). Maar we gaan het zien.dotternetta schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:45:
[...]
Ben heeeel benieuwd! Ook naar hoe hij aangesloten wordt, dat is me nog niet helemaal duidelijk. Moet die bridge aan je router?
Setup draait met de ac2400.
Wat me nu opvalt is dat hij aan het laden is omdat er opgewekt wordt met de zonnepanelen.
Maar hij laadt en toch gaat er ook terug naar het net. Dat zou toch niet moeten dan als de accu niet vol is?
Wat me nu opvalt is dat hij aan het laden is omdat er opgewekt wordt met de zonnepanelen.
Maar hij laadt en toch gaat er ook terug naar het net. Dat zou toch niet moeten dan als de accu niet vol is?
Dat ligt eraan. Als je meer opwekt dan het vermogen van de omvormer (laden nu) is dan gaat resterende deel het net op.wesley2004 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:59:
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Snap ik. Maar op dit moment gaat er iets van 600w in en 60w naar net.Devke schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:05:
[...]
Dat ligt eraan. Als je meer opwekt dan het vermogen van de omvormer (laden nu) is dan gaat resterende deel het net op.
In en uitvoer heb ik op 2000w gezet
Hoeveel accu's heb je eronder?wesley2004 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:59:
Hmm..dat is dus niet de beperkende factor. Deze vraag laat ik aan de experts over
hier het zelfde, er blijft altijd wat terug gevoed worden naar het Net, slechts een klein beetje aan vermogen. Staat bij mij ook op 2000w met 3 accu's.wesley2004 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:10:
[...]
Snap ik. Maar op dit moment gaat er iets van 600w in en 60w naar net.
In en uitvoer heb ik op 2000w gezet
het zal met het verreken (snelheid)denk te maken .
Dat denk ik ook, als je een P1 meter hebt zie je het vermogen continu positief of negatief rond de 0 schommelen. Zolang de batterij niet tussen de energie meter van de netbeheerder en de buitenwereld zit zal je accu altijd (een beetje) achter de feiten aanlopen. Immers moet ie reageren op de waarde van de meting.MNelectric schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:05:
[...]
hier het zelfde, er blijft altijd wat terug gevoed worden naar het Net, slechts een klein beetje aan vermogen. Staat bij mij ook op 2000w met 3 accu's.
het zal met het verreken (snelheid)denk te maken .
Bij het opladen via HEMS word er een marge aangehouden. Dit zal dus nooit 0 zijn.
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Dat is wel erg interessant! Ik zit midden in het voorbereiden 😅
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
De P1-meter klik je in de slimme meter, de bridge in het stopcontact en de bridge koppelt met Wifi en de P1-meter.dotternetta schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:45:
[...]
Ben heeeel benieuwd! Ook naar hoe hij aangesloten wordt, dat is me nog niet helemaal duidelijk. Moet die bridge aan je router?
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
Duidelijk, dank.Taro schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:28:
[...]
De P1-meter klik je in de slimme meter, de bridge in het stopcontact en de bridge koppelt met Wifi en de P1-meter.
Heb je je ook aangemeld om een AC2400 te testen?
Waar in de App kun je de temperatuur van de omvormer AC2400 zelf vinden, heb wel de 3 accu's in beeldTaro schreef op zondag 22 juni 2025 @ 11:58:
[...]
Heb de 2400AC's nu op (2880*3)/4=2160 Watt draaien. Hierbij een overzicht van alle Zendure devices en hun temperatuur. Op de SF800's zit geen koeler, de anderen allemaal wel:
[Afbeelding]
- Taro
- Niet online
Dat kan niet via de App, wel kan je die via Home Assistant of deze URL in je browser opvragen als je het IP-adres uit de app invoert: http://192.168.X.X/properties/reportMNelectric schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:10:
[...]
Waar in de App kun je de temperatuur van de omvormer AC2400 zelf vinden, heb wel de 3 accu's in beeld
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
Zendure P1 meter .. aansluiting op slimme meter middels P1.. data wordt verstuurd via LORA naar adapter.. adapter verstuurd die info via wifi naar je router.. dat is het volgens mij..
- Taro
- Niet online
Dat dacht ik dus ook, maar in de specs zie ik wel Bluetooth terug, nog geen LoRa, al had ik dat wel begrepen.Bert Luiten schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:24:
Zendure P1 meter .. aansluiting op slimme meter middels P1.. data wordt verstuurd via LORA naar adapter.. adapter verstuurd die info via wifi naar je router.. dat is het volgens mij..
DHL kan hem hier vandaag nog bezorgen, anders verwacht hem hem morgen rond 14:00. Morgen gelukkig ook vrij, dus dan direct aan de slag
mooi, ben heel nieuwsgierig naar de werking, heb er natuurlijk ook eentje in bestelling staan....
- Taro
- Niet online
dotternetta schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:04:
[...]
Heb je je ook aangemeld om een AC2400 te testen?![]()
Hoewel de ac2400 een aantrekkelijke set is biedt het niet de mogelijkheid om rechtstreeks zonnepanelen op aan te sluiten en hiermee de batterij zowel via ac als dc te voeden. Volgens mij kan de hyper en de 800pro dit wel. Als ik mogelijk later toch op de berging dit wil doen, immers rechtstreeks voeden is efficiënt en scheelt een omvormer, toch beter kiezen voor hyper of 800pro? Andere redenen die ik mis om juist wel die keuze te maken? Wel eeen kleinere batterij zag ik.
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext
Klopt helemaal en zijn alle 3 schaalbaar, dus kleine batterij is niet zo relevant. Hyper kan tot 7,7 kWh (4 batterijen), AC 2400 tot 17,4 kWh (6 batterijen) en SF Pro 800 tot 11,5 kWh (6 batterijen). En als je er zonnepanelen direct op aan wil sluiten zou ik inderdaad een hyper of 800 pro nemen. Scheelt veel omzettingsverliezen.martinvdm schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 18:47:
Hoewel de ac2400 een aantrekkelijke set is biedt het niet de mogelijkheid om rechtstreeks zonnepanelen op aan te sluiten en hiermee de batterij zowel via ac als dc te voeden. Volgens mij kan de hyper en de 800pro dit wel. Als ik mogelijk later toch op de berging dit wil doen, immers rechtstreeks voeden is efficiënt en scheelt een omvormer, toch beter kiezen voor hyper of 800pro? Andere redenen die ik mis om juist wel die keuze te maken? Wel eeen kleinere batterij zag ik.
Bij mij komt die ook morgen :-) ben benieuwd. Eindelijk met HEMS aan de slag (ik had eerder wel de Shelly 3CT63 de kleine versie, maar die wordt (nog) niet ondersteund door Zendure). Dus die verwijderd en nu wachten op de P1 meter. En daarnaast natuurlijk via HA aansturen enz..Taro schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:25:
[...]
Dat dacht ik dus ook, maar in de specs zie ik wel Bluetooth terug, nog geen LoRa, al had ik dat wel begrepen.
DHL kan hem hier vandaag nog bezorgen, anders verwacht hem hem morgen rond 14:00. Morgen gelukkig ook vrij, dus dan direct aan de slag
Ik weet dat dit heel verschillend is, maar ervaren mensen de 800w ontladen snel als een vervelende limiet? En alsnog een aparte groep aanleggen/aansluiten?
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext
Met een warmtepomp en vaatwasser die ‘s nachts kunnen draaien welmartinvdm schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:51:
Ik weet dat dit heel verschillend is, maar ervaren mensen de 800w ontladen snel als een vervelende limiet? En alsnog een aparte groep aanleggen/aansluiten?
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Ergens ook een prima uitdaging hoor. Ik vond het mooi om te zien dat mijn vrouw op inductie aan het koken was met 2kW uit de zonnepanelen en nog 800W uit de batterij. Van de rest van het gezin geen applaus mogen ontvangen.martinvdm schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:51:
Maar ik snap wat je bedoelt.
Het is bij mij nog wel wat aan de lage kant. Ik zie in Home Assistant soms nog wel wat uitschieters die met iets meer vermogen opgevangen hadden kunnen worden.martinvdm schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:51:
De kabel voor een eigen groep ligt er al en moet alleen nog even afgemonteerd worden aan beide kanten, zodat de hyper naar de 1200 kan.
Overigens heb ik daar op sommige momenten ook niet genoeg aan, dus ik kijk al naar uitbreiding.
[ Voor 8% gewijzigd door DaLass op 08-07-2025 22:33 ]
moeilijk te zeggen , iedere situatie is anders.martinvdm schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:51:
Ik ben al een aantal maanden een batterij aan het simuleren. en in mijn geval is 1,6 (2x800w , het zijn nog steeds 2 HW's ) maar toch lijkt het niet voldoende om met weinig moeite, het piek verbruik aan banden te leggen of te opteren voor een dynamish contract.
Waarom ?
- Belg => capaciteits tarief => proberen we toch enigzins te beperken. voorals nog lijkt het ietwat te lukken maar blijft een voordurend aandachtspunt. onder 4K is oprecht onmogelijk en nu is het zelfs nog zomer.
- EV met laadpaal (die niet met de digitale meter kan communiceren en 3F => dus 4Kw minimaal) We proberen op zonnestroom te laden. => begrijp me niet verkeerd, ik wil niet echt niet perse laden vanuit de batterijen. maar met de huidige setup is laden aan 4KW zonder slimme paal is toch ambetant, het zou handig zijn om hier en daar een wolkje op te vangen. Of nog een extra SF800 PRO of 2 extra te hebben met elk 2 of 3 paneeltjes om net die 4KW + base load te halen.
- 3,6 kw panelen ZO gericht ( dus veel zon smorgens maar tegen 3 uur smiddags zogoed als gedaan )
- telewerk met 2 personen en tiener in huis
- koken elektrisch + (stoom) oven / friet ketel . Dus koken blijft een uitdaging om het te beperken.
- Als we dan nog de vaatwas, wasmachine , droog kast bij rekenen is het echt puzzelen.
dus 1.6 lijkt zelfs nog te weinig in ons geval.
Ik heb twee hypers en had nog een loze groep. dus daar heb ik de hypers op aangesloten om daarna met 2 X 1200 W te kunnen ontladen. Was natuurlijk wat werk, maar ik vind het belangrijk om volgens de voorschriften te werken, die zijn er niet voor niets.martinvdm schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:51:
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
@Taro, bestaat er ook een login mogelijkheid via URL voor een 'report' voor de Hyper?Taro schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:22:
[...]
Dat kan niet via de App, wel kan je die via Home Assistant of deze URL in je browser opvragen als je het IP-adres uit de app invoert: http://192.168.X.X/properties/report
http://192.168.X.X/properties/report lukt niet voor de Hyper. Bedankt alvast!
- Taro
- Niet online
Bij de specs van de P1-meter staat: Frequentie: 803MHz~930MHz, dat komt volgens mij overeen met LoRa. Dan zou alleen de Bridge eerst via Bluetooth met je App verbinden en daarna via Wifi koppelen. Bij de Bridge zie ik echter geen 803MHz~930MHz genoemd worden, dat zou wel moeten om het signaal van de P1-meter te ontvangen, tenzij het ontvangen niet wordt genoemd, maar alleen het zenden.
Blijf het interessant vinden...
- Taro
- Niet online
Nee, ik had goede hoop dat die met de nieuwste firmware incl. HEMS ondersteuning zou worden toegevoegd, maar helaas. Laatst postte iemand ook een berichtje met de reden dat de Hyper hier qua hardwarespecs niet geschikt voor is. Het is dus alleen voor de nieuwe generatie: SF800, SF800Pro en 2400 AC.mmarchan schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 23:28:
[...]
@Taro, bestaat er ook een login mogelijkheid via URL voor een 'report' voor de Hyper?
http://192.168.X.X/properties/report lukt niet voor de Hyper. Bedankt alvast!
Vandaar ook de reden dat ik upgrade naar de nieuwe generatie.
Er zijn veel verschillende situaties.martinvdm schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:51:
Zo is mijn verbruik boven die 800 watt.
Lang leven de 2400AC.
Dat vindt ik nog de beste omvormer (alleen AC)
Ik voel de pijnxobdorp schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:03:
[...]
Van de rest van het gezin geen applaus mogen ontvangen.
[...]
Wat is je doel met de batterij? Wil je je eigen verbruik inclusief pieken vanuit de batterij kunnen doen of juist je basislast vanuit een batterij kunnen doen?martinvdm schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:51:
Heb je daarnaast ook airco of een warmtepomp die je wilt dekken met je batterijen. Als ik naar mezelf kijk zit ik nu nog in de testfase en ben ik aan het uitzoeken wat mijn eisen precies zijn. Ik heb 6kWh onder een 2400 ac zitten om bekend te worden met alle mogelijkheden en zoals ik het nu voor me zie ga ik naar de 12kWh. Hiermee denk ik de balans te hebben tussen een groot gedeelte van het voor en najaar de warmtepomp vanuit de batterijen voeden zonder dat er in de zomer enkele batterijen niks staan te doen. Maar daarvoor heb ik dus wel 2400 watt aan vermogen nodig.
idd beetje vaag. Maargoed, idee is dus de P1 meter aan de Slimmemeter en de plug nabij je Zendure?Taro schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 23:30:
Bij de specs van de P1-meter staat: Frequentie: 803MHz~930MHz, dat komt volgens mij overeen met LoRa. Dan zou alleen de Bridge eerst via Bluetooth met je App verbinden en daarna via Wifi koppelen. Bij de Bridge zie ik echter geen 803MHz~930MHz genoemd worden, dat zou wel moeten om het signaal van de P1-meter te ontvangen, tenzij het ontvangen niet wordt genoemd, maar alleen het zenden.
Thanks, ik heb nog geen warmtepomp, maar die gaat er dit jaar komen. Ik wek slechts 3kw op (max) en wil met name standby verbuik en lage verbruikers compenseren, piek hou ik altijd wel, zoals een oven oid.jordyc schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:23:
[...]
Wat is je doel met de batterij? Wil je je eigen verbruik inclusief pieken vanuit de batterij kunnen doen of juist je basislast vanuit een batterij kunnen doen?
Heb je daarnaast ook airco of een warmtepomp die je wilt dekken met je batterijen. Als ik naar mezelf kijk zit ik nu nog in de testfase en ben ik aan het uitzoeken wat mijn eisen precies zijn. Ik heb 6kWh onder een 2400 ac zitten om bekend te worden met alle mogelijkheden en zoals ik het nu voor me zie ga ik naar de 12kWh. Hiermee denk ik de balans te hebben tussen een groot gedeelte van het voor en najaar de warmtepomp vanuit de batterijen voeden zonder dat er in de zomer enkele batterijen niks staan te doen. Maar daarvoor heb ik dus wel 2400 watt aan vermogen nodig.
Ik wil in de toekomst naar meer zonnepanelen. Heb voorlopig de Zendure 2400 besteld met 2,88Kwh. Kan ik later altijd nog een setje 800 Pro bij doen.
- Taro
- Niet online
De plug hoeft niet naast de Zendure's aangezien die gewoon via Wifi communiceren. Dus de Zendure's moeten gewoon goed Wifi bereik hebben. Maar ergens verwacht ik ook nog wel LoRa communicatie, direct vanaf P1-meter naar de nieuwe serie devices, omdat die in de JSON Properties verwijzingen naar LoRa en 5G hebben.martinvdm schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:18:
[...]
idd beetje vaag. Maargoed, idee is dus de P1 meter aan de Slimmemeter en de plug nabij je Zendure?
Maar in het plaatje zie je wel een losse P1 meter en een losse plug. Waarom zou men dat doen? Om van de p1 meter met LoRa naar de plug te sturen en hier het Wifi gedeelte in om te zetten?Taro schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:28:
[...]
De plug hoeft niet naast de Zendure's aangezien die gewoon via Wifi communiceren. Dus de Zendure's moeten gewoon goed Wifi bereik hebben. Maar ergens verwacht ik ook nog wel LoRa communicatie, direct vanaf P1-meter naar de nieuwe serie devices, omdat die in de JSON Properties verwijzingen naar LoRa en 5G hebben.
Zal wel vanwege het wifi stroomverbruik zijn.Maar in het plaatje zie je wel een losse P1 meter en een losse plug. Waarom zou men dat doen? Om van de p1 meter met LoRa naar de plug te sturen en hier het Wifi gedeelte in om te zetten?
Ben ik juist dat Zendure nog werk mag maken (zijn ze daar al mee bezig ??)van een type AC 2400 die wel zonnepanelen kan aansluiten om net de omzettingsverliezen te vermijden.mrme12345 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 19:54:
[...]
Klopt helemaal en zijn alle 3 schaalbaar, dus kleine batterij is niet zo relevant. Hyper kan tot 7,7 kWh (4 batterijen), AC 2400 tot 17,4 kWh (6 batterijen) en SF Pro 800 tot 11,5 kWh (6 batterijen). En als je er zonnepanelen direct op aan wil sluiten zou ik inderdaad een hyper of 800 pro nemen. Scheelt veel omzettingsverliezen.
En gewoon omdat AC2400 al ideaal lijkt maar toch dat nadeeltje heeft...
Ik zal enkel de 3 kWh batterijen kopen.
Uw lijstje heb ik letterlijk overgenomen in notitieboekje want superhandig waarvoor dank.
Ik denk zelf dat ze wel een keer de AB2000x zullen vervangen door de 3000XPiddybull schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:47:
[...]
Ben ik juist dat Zendure nog werk mag maken (zijn ze daar al mee bezig ??)van een type AC 2400 die wel zonnepanelen kan aansluiten om net de omzettingsverliezen te vermijden.
Uw lijstje heb ik letterlijk overgenomen in notitieboekje want superhandig waarvoor dank.
Graag gedaan! Wie weet zijn ze daar wel mee bezig, want de productontwikkeling gaat erg hard bij Zendure.Piddybull schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:47:
[...]
Ben ik juist dat Zendure nog werk mag maken (zijn ze daar al mee bezig ??)van een type AC 2400 die wel zonnepanelen kan aansluiten om net de omzettingsverliezen te vermijden.
Beste Zendure specialisten,
Ik lees nu al een paar weekjes mee met dit forum en wordt steeds enthousiaster over de Zendure 2400 AC + 3x batterij. Wij zijn inmiddels gasloos, hebben een EV, zonnepanelen (max. 3,5 kW), airco's en een elektr. boiler en hebben een dynamisch contract. De Zendure wil ik gebruiken om het verbruik op de dure momenten te minimaliseren, m.n. straks in de winter. NOM is dus het nastreven, maar een kleine restrekening is ook geen probleem.
De boiler en EV gebruiken we al zoveel mogelijk op de uren met de laagste tarieven, dus wil ik eigenlijk voorkomen, dat de Zendure dan gaat ontladen. Van wat ik uit het forum heb begrepen, is dat het HEMS van Zendure hier (nog) niet echt geschikt voor is, maar dat Home Assistant the way to go is. Bijkomend voordeel is meer controle op de thuisaccu.
Nu ben ik redelijk technisch onderlegd, dus daar ga ik waarschijnlijk/hopelijk wel uitkomen, gewoon stap-voor-stap beginnen
.
Ik heb inmiddels al drie P1 meters, die van HomeWizard, een van Tibber en een van de laadpaal, dus vraag ik mij af of P1 meter van Zendure zelf nog toegevoegde waarde heeft. Mijn HW splitter zit nu namelijk vol
.
De HA omgeving zou immers voldoende kunnen hebben aan de gegevens van de P1 van HomeWizard en daarop sturen? Of zie ik dan iets over het hoofd?
Alvast bedankt voor jullie reactie!
Ik lees nu al een paar weekjes mee met dit forum en wordt steeds enthousiaster over de Zendure 2400 AC + 3x batterij. Wij zijn inmiddels gasloos, hebben een EV, zonnepanelen (max. 3,5 kW), airco's en een elektr. boiler en hebben een dynamisch contract. De Zendure wil ik gebruiken om het verbruik op de dure momenten te minimaliseren, m.n. straks in de winter. NOM is dus het nastreven, maar een kleine restrekening is ook geen probleem.
De boiler en EV gebruiken we al zoveel mogelijk op de uren met de laagste tarieven, dus wil ik eigenlijk voorkomen, dat de Zendure dan gaat ontladen. Van wat ik uit het forum heb begrepen, is dat het HEMS van Zendure hier (nog) niet echt geschikt voor is, maar dat Home Assistant the way to go is. Bijkomend voordeel is meer controle op de thuisaccu.
Nu ben ik redelijk technisch onderlegd, dus daar ga ik waarschijnlijk/hopelijk wel uitkomen, gewoon stap-voor-stap beginnen
Ik heb inmiddels al drie P1 meters, die van HomeWizard, een van Tibber en een van de laadpaal, dus vraag ik mij af of P1 meter van Zendure zelf nog toegevoegde waarde heeft. Mijn HW splitter zit nu namelijk vol
De HA omgeving zou immers voldoende kunnen hebben aan de gegevens van de P1 van HomeWizard en daarop sturen? Of zie ik dan iets over het hoofd?
Als je de batterij via HA aan gaat sturen (fireson of rest api methode) heb je voldoende aan de HW p1 meter. Dan heeft de Zendure P1 geen enkele toegevoegde waarde. Elke P1 meter die je in HA hebt kun je voor de rest api en fireson integratie gebruiken.Jacqui schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:36:
Nu ben ik redelijk technisch onderlegd, dus daar ga ik waarschijnlijk/hopelijk wel uitkomen, gewoon stap-voor-stap beginnen.
Ik heb inmiddels al drie P1 meters, die van HomeWizard, een van Tibber en een van de laadpaal, dus vraag ik mij af of P1 meter van Zendure zelf nog toegevoegde waarde heeft. Mijn HW splitter zit nu namelijk vol.
@Jacqui Voor de volledigheid, zie Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2
Nomen nescio
@Taro Ik heb via jouw tip en IP een report gekregen, wat bestaat uit een reeks informatie op een verder lege pagina. Nu zie ik daar mijn twee batterijen (Serial Numbers weggehaald) en valt me op dat ik voor de AB2000X twee keer ik een max waarde zie van 5000. Zie jij dat ook voor AB2000x en/of AB3000x? In de regel heatstate zie ik ook BatVolt 5023.Taro schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 23:32:
[...]
Nee, ik had goede hoop dat die met de nieuwste firmware incl. HEMS ondersteuning zou worden toegevoegd, maar helaas. Laatst postte iemand ook een berichtje met de reden dat de Hyper hier qua hardwarespecs niet geschikt voor is. Het is dus alleen voor de nieuwe generatie: SF800, SF800Pro en 2400 AC.
Vandaar ook de reden dat ik upgrade naar de nieuwe generatie.
Ik was namelijk benieuwd hoeveel er nou werkelijk aan kWh opslag zit in de batterijen, en of ik dat ergens kan uitlezen (niet in de Zendure app...). Waarom? omdat me opvalt dat ik regelmatig 4,5 a 4,6 kWh op een dag aan het laden ben van 10% naar 100% (o.b.v. de getallen die in de Zendure app staan bij statistieken van de batterij). Ik zou met de ingebouwde AB2000x + extra AB2000x een veel lager getal verwachten. Ik ben bekend met laadverliezen e.d., maar 4,5 a 4,6kWh van 10% naar 100% op een dag lijkt bijna te suggereren dat ik meer inhoud heb? (mijn RTE zit nu op ca 81,4% ~ 43,4kWh in, 35,34kWh uit sinds ik ze heb, dus dat suggereert wel een relatief normale in en uitstroom).
{"heatState" -> "BatVolt":5023,
[{"sn":"leeggehaald","packType":300,"socLevel":34,"state":1,"power":265,"maxTemp":2981,"totalVol":5000,"batcur":53,"maxVol":334,"minVol":333,"softVersion":4117},{"sn":"leeggehaald","packType":300,"socLevel":36,"state":1,"power":270,"maxTemp":2951,"totalVol":5000,"batcur":54,"maxVol":334,"minVol":333,"softVersion":4117}]}
En wat betekenen de max temp waardes 2981 en 2951?
Bedankt! Het is inderdaad de bedoeling deze via de REST API methode aan te sturen, dus mooi om te horen, dat ik daarvoor de bestaande P1 meters kan gebruiken.mrme12345 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:41:
[...]
Als je de batterij via HA aan gaat sturen (fireson of rest api methode) heb je voldoende aan de HW p1 meter. Dan heeft de Zendure P1 geen enkele toegevoegde waarde. Elke P1 meter die je in HA hebt kun je voor de rest api en fireson integratie gebruiken.
Aanvullend vraagje... Welke methode heeft, volgens jou, de meeste voorkeur? Ik zit zelf te denken aan de REST API, omdat deze wat stabieler zou zijn volgens andere forum posts. Heeft deze methode ook nadelen?
Klopt.martinvdm schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:37:
[...]
Maar in het plaatje zie je wel een losse P1 meter en een losse plug. Waarom zou men dat doen? Om van de p1 meter met LoRa naar de plug te sturen en hier het Wifi gedeelte in om te zetten?
[Afbeelding]
LoRa heeft een bereik van kilometers.
Wifi heeft een bereik van meters.
De plug plaatsen waar het wifi signaal het beste is.
Bedankt! Die verwijzing was ik al ergens tegengekomen. Nog niet doorgeplozen, maar ga ik zeker doen.Bra-Jo schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:42:
@Jacqui Voor de volledigheid, zie Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2
Ja voor de 2400 AC op dit moment de rest api. Die is heel stabiel. Wel moet je dan zorgen (via node red bijvoorbeeld) dat die het flashgeheugen niet gebruikt (maar de smartmode). Anders loop je risico dat flashgeheugen vol loopt en systeem vast loopt. Maar dat kun je eenvoudig regelen.Jacqui schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:58:
[...]
Bedankt! Het is inderdaad de bedoeling deze via de REST API methode aan te sturen, dus mooi om te horen, dat ik daarvoor de bestaande P1 meters kan gebruiken.
Aanvullend vraagje... Welke methode heeft, volgens jou, de meeste voorkeur? Ik zit zelf te denken aan de REST API, omdat deze wat stabieler zou zijn volgens andere forum posts. Heeft deze methode ook nadelen?
Voordeel van de fireson methode is wel, op termijn, dat die samenwerkt met zendure en de officiele integratie wordt. Maar ik heb best veel offline situaties bij mijn hyper met fireson. Maar dat zal over tijd ook wel beter en stabieler worden.
- Taro
- Niet online
Omdat ze ook een P0-meter hebben vermoed ik, door de meter van de rest van de functionaliteit te scheiden hoeven alleen de P0 en P1 meter van elkaar af te wijken en kunnen ze de bridge gelijk houden.martinvdm schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:37:
[...]
Maar in het plaatje zie je wel een losse P1 meter en een losse plug. Waarom zou men dat doen? Om van de p1 meter met LoRa naar de plug te sturen en hier het Wifi gedeelte in om te zetten?
[Afbeelding]
Ik kom zelf uit de productontwikkeling (software, elektronica, mechanica) en kijk dus ook vaak met die bril naar dergelijke producten, kostprijs en schaalbaarheid. Dus dat is mijn vermoeden.
[ Voor 11% gewijzigd door Taro op 09-07-2025 12:32 ]
- Taro
- Niet online
Dubbele batvolt: Ik zie er per accu maar 1, dat klopt dan toch?frankj030 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:45:
[...]
@Taro Ik heb via jouw tip en IP een report gekregen, wat bestaat uit een reeks informatie op een verder lege pagina. Nu zie ik daar mijn twee batterijen (Serial Numbers weggehaald) en valt me op dat ik voor de AB2000X twee keer ik een max waarde zie van 5000. Zie jij dat ook voor AB2000x en/of AB3000x? In de regel heatstate zie ik ook BatVolt 5023.
Ik was namelijk benieuwd hoeveel er nou werkelijk aan kWh opslag zit in de batterijen, en of ik dat ergens kan uitlezen (niet in de Zendure app...). Waarom? omdat me opvalt dat ik regelmatig 4,5 a 4,6 kWh op een dag aan het laden ben van 10% naar 100% (o.b.v. de getallen die in de Zendure app staan bij statistieken van de batterij). Ik zou met de ingebouwde AB2000x + extra AB2000x een veel lager getal verwachten. Ik ben bekend met laadverliezen e.d., maar 4,5 a 4,6kWh van 10% naar 100% op een dag lijkt bijna te suggereren dat ik meer inhoud heb? (mijn RTE zit nu op ca 81,4% ~ 43,4kWh in, 35,34kWh uit sinds ik ze heb, dus dat suggereert wel een relatief normale in en uitstroom).
{"heatState" -> "BatVolt":5023,
[{"sn":"leeggehaald","packType":300,"socLevel":34,"state":1,"power":265,"maxTemp":2981,"totalVol":5000,"batcur":53,"maxVol":334,"minVol":333,"softVersion":4117},{"sn":"leeggehaald","packType":300,"socLevel":36,"state":1,"power":270,"maxTemp":2951,"totalVol":5000,"batcur":54,"maxVol":334,"minVol":333,"softVersion":4117}]}
En wat betekenen de max temp waardes 2981 en 2951?
Maxtemp: Minus 2731 doen en daarna delen / 10.0, iets met Fahrenheit vermoed ik
Je kunt niet meten hoeveel Ah er in een accu zit, je kunt het voltage wel meten, maar bij LFP is dat erg lastig door de vlakke curve. Daarom is 100% de enige zekerheid die je hebt, alles daaronder is en blijft een schatting/indicatie. Als je de capaciteit van je accu wil meten zal je deze tot 100% moeten laden, volledig ontladen en weer volledig opladen en dat delen door 2.
Met 3 accu's ga je het niet redden. heb er zelf ook 3. zit al aan een 4e te denken.Jacqui schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:36:
Nu ben ik redelijk technisch onderlegd, dus daar ga ik waarschijnlijk/hopelijk wel uitkomen, gewoon stap-voor-stap beginnen.
Ik heb inmiddels al drie P1 meters, die van HomeWizard, een van Tibber en een van de laadpaal, dus vraag ik mij af of P1 meter van Zendure zelf nog toegevoegde waarde heeft. Mijn HW splitter zit nu namelijk vol.
- Taro
- Niet online
We missen alleen nog de ASMR video van het unboxen:+Taro schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:38:
Daar is ie dan eindelijk, na maanden wachten, de Zendure P1-meter!![]()
![]()
Zal kijken of ik er vanmiddag/vanavond al een review uit kan persen
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
- Taro
- Niet online
- Taro
- Niet online
Ik heb beide transparante velletjes al in alle stilte eraf gehaald zonder dat te filmen, was echt genietenelektriekert schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:40:
[...]
We missen alleen nog de ASMR video van het unboxen:+
Dubbelpost
[ Voor 97% gewijzigd door mpsh op 09-07-2025 14:14 ]
nice. haha 13:38 "ik zal kijken" 13:57: "het werkt"Taro schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:57:
En hij werkt, ook altijd fijnMonitort dus ook de 3 verschillende fases:
[Afbeelding]
Gaaf! Benieuwd naar je bevindingen!Taro schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:38:
![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Intussen ook alweer ingepakt zie ik? Of zegt de volgorde van de foto's niets over het proces?
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
Ik ben ook benieuwd hoe hij om gaat met oudere slimme meters die maar eens in de 10 seconden een update geven. En als je dan Zendure zelfstandig NOM laat doen (dus even de integraties in HA uitschakelen), of hij dan niet gaat ping-pongen met laden/ontladen/teveel/teweinig enzovoort.Taro schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:38:
![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Goed man!
- Taro
- Niet online
Goed om te weten, de P1-meter is ook via lokale REST te bereiken:
{"timestamp":1752063327,"messageId":1,"deviceId":"KNIP","a_aprt_power":-286,"b_aprt_power":1293,"c_aprt_power":1486,"total_power":2494,"meterType":3,"protocolType":51}
{"timestamp":1752063327,"messageId":1,"deviceId":"KNIP","a_aprt_power":-286,"b_aprt_power":1293,"c_aprt_power":1486,"total_power":2494,"meterType":3,"protocolType":51}
Hier nu ook :-) dus lekker spelen nu ;-)Taro schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:38:
![]()
:strip_exif()/f/image/Z6QgBjpYODt0QPSnA90hjejH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Hh9ICBhRACBR9q8BvTgLPzZo.jpg?f=fotoalbum_large)
- Taro
- Niet online
Zo, eerste bevindingen staan online. Wil later vandaag nog wel een testje doen met 2x 2400 AC icm P1-meter in HEMS als de zon onder is. Zou de Hypers ook toe kunnen voegen, maar die draaien nu al weken stabiel met local MQTT en daar blijf ik maar even vanaf
[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 09-07-2025 15:24 ]
Mijn P1 Zendure doet het ook prima (als ik hem direct zonder splitter aansluit of op de master ingang van de splitter), maar heb wel probleem met mijn splitter. Deze wil niet samenwerken met HW en zendure (is een iungo actieve splitter). Dus eerst maar een nieuwe splitter aanschaffen. Kan nu niet gelijktijdig de HW en de Zendure gebruiken en al mijn codes zijn gebaseerd op de HW p1 op dit moment. Dus eerst dit maar fixen.
- Taro
- Niet online
Balen, ook niet als je hem nog apart via USB-C voedt?mrme12345 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:25:
Mijn P1 Zendure doet het ook prima (als ik hem direct zonder splitter aansluit of op de master ingang van de splitter), maar heb wel probleem met mijn splitter. Deze wil niet samenwerken met HW en zendure (is een iungo actieve splitter). Dus eerst maar een nieuwe splitter aanschaffen. Kan nu niet gelijktijdig de HW en de Zendure gebruiken en al mijn codes zijn gebaseerd op de HW p1 op dit moment. Dus eerst dit maar fixen.
Gelukkig heb ik meerdere verschillende splitters, al heb ik dus inmiddels al wel een 3e splitter nodig, maar hier werkt ie zowel op de Zonneplan splitter als de HomeWizard Actieve Splliter, ook icm een HW P1-meter:
:strip_exif()/f/image/txHo6aAspbQZHpR7U4UAWJNS.jpg?f=fotoalbum_large)
Aaargh! Dat is niet wat je wil, als je net nieuw speelgoed binnen hebt! Grrrmrme12345 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:25:
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
Ja heb al allerlei varianten geprobeerd, met en zonder voeding. Maar blijkbaar heeft mijn splitter problemen met combinatie HW en andere P1 meter . Is blijkbaar bekend issue bij iungo. Heb dat ding ook al lang. Dus maar eens op zoek naar een nieuwe.Taro schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:31:
[...]
Balen, ook niet als je hem nog apart via USB-C voedt?
Gelukkig heb ik meerdere verschillende splitters, al heb ik dus inmiddels al wel een 3e splitter nodig, maar hier werkt ie zowel op de Zonneplan splitter als de HomeWizard Actieve Splliter, ook icm een HW P1-meter:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
- Taro
- Niet online
Kan die van HW wel aanraden, werkt prima.mrme12345 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:33:
[...]
Ja heb al allerlei varianten geprobeerd, met en zonder voeding. Maar blijkbaar heeft mijn splitter problemen met combinatie HW en andere P1 meter . Is blijkbaar bekend issue bij iungo. Heb dat ding ook al lang. Dus maar eens op zoek naar een nieuwe.
Eerste review van de P1 meter Zendure (door Taro):
https://iotdomotica.nl/du...dure-thuisaccu-ecosysteem
Ook opgenomen in topicstart!
https://iotdomotica.nl/du...dure-thuisaccu-ecosysteem
Ook opgenomen in topicstart!
Hoi allemaal, wat een fijn en informatief forum is dit. Zelf al een tijdje een hyper2000 draaien met 3 accu’s. De 4e is onderweg J. Nu ook een aantal dagen de everhome p1 meter aangesloten en Zenki is aan het inleren.
Nu valt het me op dat de dynamisch tarieven van Zonneplan niet geupdate worden in de app. Als ik stroomkosten instel, dan laat de app de kostengrafiek zien van de vorige keer dat ik deze heb ingesteld.
Ik vraag me af of Zenki wel de actuele tarieven hanteert, of dat je iedere dag deze handmatig moet vernieuwen! De app geef geen duidelijkheid met het tonen van oude informatie namelijk..
Vast bedankt!
Nu valt het me op dat de dynamisch tarieven van Zonneplan niet geupdate worden in de app. Als ik stroomkosten instel, dan laat de app de kostengrafiek zien van de vorige keer dat ik deze heb ingesteld.
Ik vraag me af of Zenki wel de actuele tarieven hanteert, of dat je iedere dag deze handmatig moet vernieuwen! De app geef geen duidelijkheid met het tonen van oude informatie namelijk..
Vast bedankt!
Thanx voor je suggestie. Mijn verbruik is zo'n 4-10 kWh per dag, de dagen onder 0 niet meegerekend. En met een NO-ZW ligging van de panelen, kan ik daarvan de meeste dagen minimaal de helft opvangen. Ik verwacht dus in eerste instantie voldoende te hebben aan 3 accu'sMNelectric schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:33:
[...]
Met 3 accu's ga je het niet redden. heb er zelf ook 3. zit al aan een 4e te denken.
Mocht dat niet het geval zijn, dan is idd eentje bijplaatsen een optie. Zolang ik de dure 5-6 uren per dag er maar mee kan overbruggen.
Haha zie ik nou dat je een splitter in de HW splitter hebt om het signaal van de HW splitter weer verder te splitten?Taro schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:31:
[...]
Balen, ook niet als je hem nog apart via USB-C voedt?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Lees je dit niet van onder naar boven?geert1992 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:12:
[...]
Gaaf! Benieuwd naar je bevindingen!
Intussen ook alweer ingepakt zie ik? Of zegt de volgorde van de foto's niets over het proces?
- Taro
- Niet online
Jafrankj030 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:17:
[...]
Haha zie ik nou dat je een splitter in de HW splitter hebt om het signaal van de HW splitter weer verder te splitten?
Ik heb 5 P1-meters:
- HomeWizard
- Zonneplan
- Ecotracker
- Esp32Home
- Zendure
Mijn leven is echt niet makkelijk hoor…
Het klinkt inderdaad als afzien...Taro schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:28:
[...]
Ja![]()
Ik heb 5 P1-meters:En nadeel is dat iedere splitter natuurlijk ook weer een poort nodig heeft. Dus de Esp32Home ligt nu even niets te doen, een 3e splitter vraagt ook weer extra USB. Denk dat ik de Zonneplan splitter vervang door een 2e 3x HW splitter, dan kan die van Zonneplan weg, geen extra USB voeding nodig en hou ik max 2 splitters.
- HomeWizard
- Zonneplan
- Ecotracker
- Esp32Home
- Zendure
Mijn leven is echt niet makkelijk hoor…
Fijne review gemaakt trouwens; heb hem laatst ook besteld met de kortingscode die langs kwam in het topic en denk o.b.v. je review dat het een wat verfijnder product is dan de ecotracker.
Same here. Heb er ook een Tibber P1-meter aan hangen (naast de HW P1-meter). Nog geen issues en ook nog geen externe voeding nodig. Dat heeft natuurlijk met name te maken met je meter zelf en niet met de splitter, maargoed.
Al met al nog geen nieuws over de unit zelf. 5 mei besteld. Ik ga maar eens mailen. We zijn nu globaal 60 dagen verder en dat is geen "40-50 dagen" meer.
UNOX: The worst operating system
in de manual van de Zendure P1 meter staat bij specs LORA.... dus toch.. ?
ENProduct Signal Meaning
P1 Reader
Fast blinking 1. During startup process and ready to pair with Bridge
2. No signal received from the Linky meter or incorrect signal received.
Slow blinking Correct signal received
Light off Hardware malfunction or no power
Bridge
Green fast blinking 1. During startup process
2. During network pairing process
Green steady light Network pairing successful, device working normally
Red fast blinking Device malfunction, such as connection interruption with router/connection interruption with P1
Reader/operational failure
Light off Hardware malfunctions or there is no power.
2.3 LED Display
2. Secure the Reader
(1) Peel off the 3M adhesive backing on the P1 Reader.
(2) Firmly attach the Reader to the side or top of the meter using the adhesive.
3. Power On the Bridge
(1) Plug the Bridge into a power socket.
(2) The LED indicator will flash rapidly, confirming it’s in pairing mode.
Note: For optimal performance, place the Bridge between the P1 Reader and your wireless router to ensure strong signal reception and reliable
data forwarding.
1. Connect the RJ12 cable to the P1 port of your smart meter.
Note:
(1) If the P1 port supplies sufficient power, the P1 Reader will turn on, and its indicator light will blink rapidly.
(2) For older smart meters (DSMR 4.0 or earlier) in the Netherlands: The P1 port does not provide enough power. In this case, connect the P1
Reader to a USB-C power source ( cable and adapter not included).
3. Installation
1. To download the Zendure app, scan the QR code or search “Zendure” in the Apple App Store®
or Google Play Store.
2. Open the Zendure app. Log In or sign up.
3. Follow the in-app instructions to add your device.
4. Please update the firmware to the latest version in the settings before using.
Paremeter Smart Meter P1
Device Name P1 Reader Bridge
Input Voltage Input Voltage(P1 Port/USB-C): 5V DC AC 100~240V, 50/60Hz
Rated power 1W Max 3W Max
Lora Frequency: 803MHz~930MHz /
Maximum Transmit Power: 20.0 dBm
P1 Reader
Fast blinking 1. During startup process and ready to pair with Bridge
2. No signal received from the Linky meter or incorrect signal received.
Slow blinking Correct signal received
Light off Hardware malfunction or no power
Bridge
Green fast blinking 1. During startup process
2. During network pairing process
Green steady light Network pairing successful, device working normally
Red fast blinking Device malfunction, such as connection interruption with router/connection interruption with P1
Reader/operational failure
Light off Hardware malfunctions or there is no power.
2.3 LED Display
2. Secure the Reader
(1) Peel off the 3M adhesive backing on the P1 Reader.
(2) Firmly attach the Reader to the side or top of the meter using the adhesive.
3. Power On the Bridge
(1) Plug the Bridge into a power socket.
(2) The LED indicator will flash rapidly, confirming it’s in pairing mode.
Note: For optimal performance, place the Bridge between the P1 Reader and your wireless router to ensure strong signal reception and reliable
data forwarding.
1. Connect the RJ12 cable to the P1 port of your smart meter.
Note:
(1) If the P1 port supplies sufficient power, the P1 Reader will turn on, and its indicator light will blink rapidly.
(2) For older smart meters (DSMR 4.0 or earlier) in the Netherlands: The P1 port does not provide enough power. In this case, connect the P1
Reader to a USB-C power source ( cable and adapter not included).
3. Installation
1. To download the Zendure app, scan the QR code or search “Zendure” in the Apple App Store®
or Google Play Store.
2. Open the Zendure app. Log In or sign up.
3. Follow the in-app instructions to add your device.
4. Please update the firmware to the latest version in the settings before using.
Paremeter Smart Meter P1
Device Name P1 Reader Bridge
Input Voltage Input Voltage(P1 Port/USB-C): 5V DC AC 100~240V, 50/60Hz
Rated power 1W Max 3W Max
Lora Frequency: 803MHz~930MHz /
Maximum Transmit Power: 20.0 dBm
- Taro
- Niet online
Inderdaad, vermoeden was er al, zal het ook in de review verwerken.Bert Luiten schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:48:
in de manual van de Zendure P1 meter staat bij specs LORA.... dus toch.. ?
Idem!Bert Luiten schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:51:
ben benieuwd of de P1 meter van Zendure scherper op de NOM zit dan de Ecotracker..
Ik heb dezelfde meter en het was me nog niet opgevallen. Zonder Zenki worden de prijzen wel geupdate. Ook zie ik dat je de richtprijzen moet instellen. Dan zit je weer elke dag de klungelen, dat is dus gewoon niet handig. Beter zou zijn dat Zenki de voordeligste en duurste tarieven herkent.Yvosurf schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:04:
Hoi allemaal, wat een fijn en informatief forum is dit. Zelf al een tijdje een hyper2000 draaien met 3 accu’s. De 4e is onderweg J. Nu ook een aantal dagen de everhome p1 meter aangesloten en Zenki is aan het inleren.
Vast bedankt!
Inmiddels heb ik een HA kastje besteld en hoop dat ik dat een beetje aan de praat krijg.
[ Voor 4% gewijzigd door bert pit op 09-07-2025 17:13 ]
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
De Ecotracker draait wel goed NOM en reageert supersnel. Bovendien kun je er nog een aantal andere apparaten aan koppelen bijvoorbeeld Shelly, je zonnepanelen, etc.Bert Luiten schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:51:
ben benieuwd of de P1 meter van Zendure scherper op de NOM zit dan de Ecotracker..
Alleen het laden van de EV trekt de batterij direct leeg, maar dat zit meer in de Zendure omgeving.
- Taro
- Niet online
3,5x zo snel afgespeeld om binnen de 15 seconden limiet van een export naar GIF te blijven, maar hierbij de Ecotracker P1 vs Zendure P1, beide via een 1 seconde scan_interval in de YAML config van Home Assistant:
:gifsicle():strip_exif()/f/image/XS44isUrfKg0iUpQEsAZpzQl.gif?f=user_large)
De Ecotracker lijkt vooralsnog sneller te reageren, maar verbind er nog geen conclusies aan.
Hierbij overigens de YAML code voor de P1 meter om er Home Assistant sensoren van te maken:
:gifsicle():strip_exif()/f/image/XS44isUrfKg0iUpQEsAZpzQl.gif?f=user_large)
De Ecotracker lijkt vooralsnog sneller te reageren, maar verbind er nog geen conclusies aan.
Hierbij overigens de YAML code voor de P1 meter om er Home Assistant sensoren van te maken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| - resource: http://192.168.1.X/properties/report # Zendure P1 scan_interval: 1 sensor: - name: "Zendure P1 Vermogen Fase A" value_template: "{{ value_json['a_aprt_power'] }}" unique_id: Zendure_P1_Vermogen_Fase_A unit_of_measurement: "W" state_class: measurement device_class: power - name: "Zendure P1 Vermogen Fase B" value_template: "{{ value_json['b_aprt_power'] }}" unique_id: Zendure_P1_Vermogen_Fase_B unit_of_measurement: "W" state_class: measurement device_class: power - name: "Zendure P1 Vermogen Fase C" value_template: "{{ value_json['c_aprt_power'] }}" unique_id: Zendure_P1_Vermogen_Fase_C unit_of_measurement: "W" state_class: measurement device_class: power - name: "Zendure P1 Vermogen Totaal" value_template: "{{ value_json['total_power'] }}" unique_id: Zendure_P1_Vermogen_Totaal unit_of_measurement: "W" state_class: measurement device_class: power |
- Taro
- Niet online
Gewoon even navraag over doen. Het zou niet zo mogen zijn, maar volgens mij bespoedigt het de bezorging wel - ten nadele van anderen....Korvaag schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:34:
[...]
Al met al nog geen nieuws over de unit zelf. 5 mei besteld. Ik ga maar eens mailen. We zijn nu globaal 60 dagen verder en dat is geen "40-50 dagen" meer.
- Taro
- Niet online
Benieuwd waarom je de Hyper, 2400 AC en SF800 Pro nu bewust mixxed, ga je de extra panelen direct op de SF800Pro aansluiten? Want dan begrijp ik het uiteraard.peterbier schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 17:32:
Ik hoop ook snel op de Zendure P1 meter.
De 800 pro met een AB2000S is onderweg.
Zie 1 bericht voor jouw bericht: Dat kan nu inderdaad al via een omweg. Wel benieuwd of ze met een officiële HA integratie komen. Afijn, heb zowel de 3CT als P1 al lokaal in HA draaien, werkt prima.Wat ik er van begrijp kan de P1 in HomeAssistant werken.
[Afbeelding]
Voor de sf800pro gekozen omdat het leverprobleem van de Hyper en kon zo sneller de set krijgen.Taro schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 17:40:
[...]
Benieuwd waarom je de Hyper, 2400 AC en SF800 Pro nu bewust mixxed, ga je de extra panelen direct op de SF800Pro aansluiten? Want dan begrijp ik het uiteraard.
[...]
Zie 1 bericht voor jouw bericht: Dat kan nu inderdaad al via een omweg. Wel benieuwd of ze met een officiële HA integratie komen. Afijn, heb zowel de 3CT als P1 al lokaal in HA draaien, werkt prima.
En omdat de sf800pro ook een nieuwer model is.
Die bestelling stond al vanaf Maart.
Mijn doel is uiteindelijk 2400AC 3x.
Voor de Hypers en sf800pro zie ik wel of in de stal met panelen erop of voor de wederverkoop.
Ik doelde precies op de "officiële" HomeAssistant oplossing.
- Taro
- Niet online
NOM via HA, de bovenste meter is geprogrammeerd om bewust 1 af te wijken, maar met 34 panelen (Huidige opwek: 3176,1 Watt), 2xPC, 1xLaptop en oven aan, toch een nette score 
:strip_exif()/f/image/oZqRqj0OAZOQZAVzhR2jBHNr.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/oZqRqj0OAZOQZAVzhR2jBHNr.png?f=user_large)
Daar was ik al vanuit gegaan. Heb ze dus net gemaild en ik verwacht dat ik vooraan de queue wordt gezet en iemand anders pech heeft.Taro schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 17:35:
[...]
Gewoon even navraag over doen. Het zou niet zo mogen zijn, maar volgens mij bespoedigt het de bezorging wel - ten nadele van anderen....
UNOX: The worst operating system
Dus als ik rekening houd met de 3,5x afspeelsnelheid is dan de conclusie dat de Zendure P1 elke 3sec-5sec ververst en de ecotracker elke seconde?Taro schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 17:31:
3,5x zo snel afgespeeld om binnen de 15 seconden limiet van een export naar GIF te blijven, maar hierbij de Ecotracker P1 vs Zendure P1, beide via een 1 seconde scan_interval in de YAML config van Home Assistant:
[Afbeelding]
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 - resource: http://192.168.1.X/properties/report # Zendure P1 scan_interval: 1 sensor: - name: "Zendure P1 Vermogen Fase A" value_template: "{{ value_json['a_aprt_power'] }}" unique_id: Zendure_P1_Vermogen_Fase_A unit_of_measurement: "W" state_class: measurement device_class: power - name: "Zendure P1 Vermogen Fase B" value_template: "{{ value_json['b_aprt_power'] }}" unique_id: Zendure_P1_Vermogen_Fase_B unit_of_measurement: "W" state_class: measurement device_class: power - name: "Zendure P1 Vermogen Fase C" value_template: "{{ value_json['c_aprt_power'] }}" unique_id: Zendure_P1_Vermogen_Fase_C unit_of_measurement: "W" state_class: measurement device_class: power - name: "Zendure P1 Vermogen Totaal" value_template: "{{ value_json['total_power'] }}" unique_id: Zendure_P1_Vermogen_Totaal unit_of_measurement: "W" state_class: measurement device_class: power
- Taro
- Niet online
Visueel in Home Assistant wel ja, maar waarom ik zeg dat het onder voorbehoud is: Mogelijk wordt de JSON minder vaak geüpdatet dan de waarde in de App. Ik zie namelijk in de Zendure App vaker een nieuwe waarde dan in Home Assistant. En je weet natuurlijk niet wanneer de waarde hetzelfde is gebleven en er wél een update plaatsvindt die je dus daardoor niet ziet.frankj030 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:23:
[...]
Dus als ik rekening houd met de 3,5x afspeelsnelheid is dan de conclusie dat de Zendure P1 elke 3sec-5sec ververst en de ecotracker elke seconde?
Lastige is ook dat je met bijv. 300 Watt sluipverbruik 's nachts - zoals hier het geval - veel strakker NOM krijgt dan nu met 3 apparaten met beeldschermen aan, 34 zonnepanelen die ieder net ff een Wattje meer of minder leveren, een oven die aan-/uitschakelt, etc.
Ik heb de Zendure P1-meter al even getest in HEMS met 2x 2400AC, terwijl de 3 Hypers en 4x SF800 hun ding deden en dat zag er netjes uit. Maar het kan vanavond zonder PV opbrengst nog veel nettter.
Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.
:strip_exif()/f/image/2iGkdUmKI6u8e5AkB1VECo3N.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VTNNnmPyRqaNSnQwEGEB1ztY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dzvt9oFVQtIVv238ppNWiiaX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0KoI9CgCzCbfnI96P12rTpoh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3ARCb2Q9CrzwJJtmNn8Fy5Ez.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wOmjuDaBWqWptSmeUlXWHLe9.jpg?f=fotoalbum_large)