• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07:05
dotternetta schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 12:25:
[...]

Met de HW 15 minuten jaarmetingen kun je chatgpt perfect laten berekenen wat je nodig hebt
Zeker.
En de uitkomst is waarschijnlijk veel lager dan je denkt (Voor NOM of XOM)

• KloyenZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:01
Ik heb interesse in de ac2400 met batterijen maar weet iemand of die al leverbaar is ? En waar ?
En kan die ook met de homewizard p1 of enkel met zijn eigen P1 dongel?

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

bert pit

asdasd

Freezhost schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:57:
Hier (ook) nog steeds twijfel om een systeem aan te schaffen. Weet ook niet precies wat nu slimmer is 3 x een 2400AC met twee accu's of thuis 1 x met 6 accu's... prijzen zijn momenteel best scherp?
Mijn voorkeur zou uitgaan naar redundantie. Heb je over 5 jaar een defect component, dan herstapel je de boel en kun je hoogstens wat minder snel laden en ontladen, maar je behoudt wel je capaciteit en mogelijkheden.
Let er wel op dat je vanaf 3kW aan eisen moet voldoen, tenzij je het via HA koppelt.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• KloyenZ
Wat bedoel je met vanaf 3kw aan eisen voldoen ?

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:24
KloyenZ schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:53:
Wat bedoel je met vanaf 3kw aan eisen voldoen ?
Mocht je HEMS willen gebruiken, moet je kunnen bewijzen dat je systeem aan de eisen voldoet, dmv getekende stukken van je installateur.

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-10 15:51
KloyenZ schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:31:
Ik heb interesse in de ac2400 met batterijen maar weet iemand of die al leverbaar is ? En waar ?
En kan die ook met de homewizard p1 of enkel met zijn eigen P1 dongel?
Het gebruik van de zoekfunctie en het doen van eigen research wordt gestimuleerd ;) Waar te bestellen, levertijden en vragen over aansturing (P1 of anders) komen hier wekelijks voorbij

• geert1992
Goed nieuws voor Homey-gebruikers!
Zendure heeft nu ondersteuning toegevoegd voor de Hyper, waardoor je dit apparaat eenvoudig kunt integreren met je Homey smart home hub.

Hierbij de link;
https://homey.app/nl-nl/app/com.zendure.flow/Zendure/

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

• OscarAarts
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-10 07:29
dotternetta schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 12:25:
[...]

Met de HW 15 minuten jaarmetingen kun je chatgpt perfect laten berekenen wat je nodig hebt
Helaas gaat die vlieger niet helemaall op bij mij. dit ivm dat ik nu de auto gewoon inprik als ik thuis kom en deze nog niet actief laad met zonnestroom.

• geert1992
OscarAarts schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:45:
[...]

Helaas gaat die vlieger niet helemaall op bij mij. dit ivm dat ik nu de auto gewoon inprik als ik thuis kom en deze nog niet actief laad met zonnestroom.
Registreer je de kilowatts die de auto ingaan op een of andere manier?
Want als dat het geval is, zou je kunnen overwegen om chatgpt die gegevens te laten uitsluiten. Het lijkt me de moeite waard om dat te proberen.

• OscarAarts
geert1992 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:48:
[...]

Registreer je de kilowatts die de auto ingaan op een of andere manier?
Want als dat het geval is, zou je kunnen overwegen om chatgpt die gegevens te laten uitsluiten. Het lijkt me de moeite waard om dat te proberen.
Ja die data heb ik ook.
Echter hoe stop ik dat allemaal in chatGPT.
Daar weet ik helaas niets van.
Is er ergens een soort stappenplan om dit te doen, eventueel met de extra data van de auto om die uit te sluiten.

• OscarAarts
Heb zojuist wat geprobeerd, maar van mijn 15 minuten data maakt hij gewoon uur data.
Ook van mijn jaarverbruik maakt hij een rommeltje.

• geert1992
OscarAarts schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:16:
Heb zojuist wat geprobeerd, maar van mijn 15 minuten data maakt hij gewoon uur data.
Ook van mijn jaarverbruik maakt hij een rommeltje.
Misschien even in stapjes doen? Kijken of je eerst je jaar verbruik duidelijk kan krijgen, lukt dat zou de data van de autolader de volgende stap zijn.... Heb je dat allemaal duidelijk, kan je vragen een berekening te doen voor de toekomstige grote van een thuisbatterij.

• KloyenZ
@geert1992 wat bedoel je met HEMS ?
En hoe moet je dat bewijzen ? Want ik zou alles zelf plaatsen ?
Ik
Wil gewoon stroom van PV opslaan en savonds gebruiken meer niet ….

• geert1992
KloyenZ schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:29:
Ik
HEMS (Home Energy Management System) is het nieuwe systeem van Zendure waarmee je eenvoudig verschillende apparaten met elkaar kunt koppelen. Zo kun je deze apparaten aansturen via diverse slimme strategieën, zelfs als ze niet op dezelfde fase zijn aangesloten.

Bij gebruik van HEMS geldt standaard een terugleverlimiet van 3000 watt.
Wil je deze limiet verhogen? Dan moet je aantonen dat jouw installatie geschikt is voor een hogere teruglevering. Dit doe je door:

Duidelijke foto’s van je installatie aan te leveren, samen met een verklaring of document van een erkend installateur, waarin staat dat teruglevering boven 3000 watt op een veilige manier mogelijk is(of iets in die trant).

Na goedkeuring van deze documenten kan de limiet worden opgeheven.

@Taro heeft dit geprobeerd te regelen met Zendure en zijn installateur, maar dit blijkt lastig te zijn.

Gelukkig heb je full-control met HA, en heb je deze restricties niet.

KloyenZ schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:29:
Ik
HEMS is het besturing in de app.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vUCUZqGJ2gKMortn5gEa0bSkha4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zNJGd1jHVmbJhs16tBsaouWx.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is het maximum wat je kan instellen zonder restricties.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qtJwidEAaJy0FlPtuGb7JcF8bcU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wmoAWqcVE6c0175eKc245yT1.jpg?f=fotoalbum_large

• OscarAarts
geert1992 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:18:
[...]

Misschien even in stapjes doen? Kijken of je eerst je jaar verbruik duidelijk kan krijgen, lukt dat zou de data van de autolader de volgende stap zijn.... Heb je dat allemaal duidelijk, kan je vragen een berekening te doen voor de toekomstige grote van een thuisbatterij.
Ik had de data van de auto in eerste instantie nog niet eens meegenomen.
Ik had alleen mijn CSV geimporteerd, maar dat werd al een zooitje.
Hij zag het als uur data, terwijl het 15 minuten data is. Heb de CSV even geopend en idd 15 minuten data.
Ook het jaarverbruik klopte niet, hier zat hij een factor 3 fout.

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
OscarAarts schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:03:
[...]

Ja die data heb ik ook.
Echter hoe stop ik dat allemaal in chatGPT.
Daar weet ik helaas niets van.
Is er ergens een soort stappenplan om dit te doen, eventueel met de extra data van de auto om die uit te sluiten.
Je zegt gewoon tegen chatGPT dat je een auto laadt tussen 15 en 18 uur en dat er ongeveer 10 kWh in gaat, dan wijst het zich verder vanzelf. Gewoon praten tegen chatGPT alsof je tegen een mens praat

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

• dotternetta
  • Nu online
OscarAarts schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:43:
[...]

Ik had de data van de auto in eerste instantie nog niet eens meegenomen.
Ik had alleen mijn CSV geimporteerd, maar dat werd al een zooitje.
Hij zag het als uur data, terwijl het 15 minuten data is. Heb de CSV even geopend en idd 15 minuten data.
Ook het jaarverbruik klopte niet, hier zat hij een factor 3 fout.
Vreemd. Werkte bij mij in het verleden wel, was misschien een andere versie van ChatGPT, ik ga het nogmaals proberen

• OscarAarts
dotternetta schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:44:
[...]

Je zegt gewoon tegen chatGPT dat je een auto laadt tussen 15 en 18 uur en dat er ongeveer 10 kWh in gaat, dan wijst het zich verder vanzelf. Gewoon praten tegen chatGPT alsof je tegen een mens praat
Ik had getypt tegen chat, ik vroeg om een thuis batterij voor nul op de meter + mijn P1 data geupload.
--> uitkomst.
Data geanaliseerd, klopt niets van

• geert1992
OscarAarts schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:46:
[...]

Ik had getypt tegen chat, ik vroeg om een thuis batterij voor nul op de meter + mijn P1 data geupload.
--> uitkomst.
Data geanaliseerd, klopt niets van
Kan je hem/haar/het misschien meer aanknopingspunten geven? Door te vertellen dat het kwartier standen zijn, en welke eenheid gebruikt om word?

• OscarAarts
geert1992 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:47:
[...]

Kan je hem/haar/het misschien meer aanknopingspunten geven? Door te vertellen dat het kwartier standen zijn, en welke eenheid gebruikt om word?
Mss dat het aantal kolommen ook fout gaat, Import T1, Import T2, Export T1 en Export T2

• geert1992
OscarAarts schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:50:
[...]

Mss dat het aantal kolommen ook fout gaat, Import T1, Import T2, Export T1 en Export T2
Dat kun je het beste tegen ChatGPT zeggen, niet tegen mij. :+

Zonder gekheid; zoveel mogelijk input geven, en zeggen als hij/zij dingen fout doet.

Doe ik ook altijd bij mijn vriendin, het rare wel is dat chatgpt wel vriendelijk blijft.

[ Voor 11% gewijzigd door geert1992 op 03-07-2025 15:55 ]

• dotternetta
  • Nu online
Kan ook HW liggen, als ik een jaarexport 15 minuten resolutie vraag, krijg ik een server error.

Edit: inmiddels gelukt. CSV van 2,5 Mb. Kak, data-analyse limiet bereikt bij ChatGPT, probeer het over 24 uur weer.

Bij mij ziet het er zo uit:
Dit is mijn jaarverbruik, kwartiermetingen. Adviseer me over een thuisbatterij met de ideale opslagcapaciteit en ideale vermogen qua omvormer om zoveel mogelijk "nul op de meter" te kunnen draaien

ChatGPT zei:

Je hebt nu kwartiermetingen over het volledige jaar 2024 geüpload. Ik ga het volgende doen:

Energieverbruik en teruglevering per kwartier berekenen.

Simuleren hoe een thuisbatterij het overschot kan opslaan en tekorten kan opvangen.

Bepalen:

Wat de ideale batterijcapaciteit (kWh) is om zelfconsumptie te maximaliseren.

Wat het minimale benodigde laad-/ontlaadvermogen (kW) is van de omvormer.

Ik begin nu met de berekening van nettoverbruik per kwartier en zet dat om in een energiesaldo voor een batterij.
Verder kom ik vandaag niet

[ Voor 103% gewijzigd door dotternetta op 03-07-2025 16:03 ]

• gielz
  • Laatst online: 16:35
Via een inkoper. Wil niet zeggen dat wij hem ooit voor die prijs zien haha. De niet zendure.nl webshops krijgen als de planning klopt volgende week, 1e week aug (incl p1), 1e week september en heel veel in oktober binnen (2400acs).

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

• OscarAarts
geert1992 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:54:
[...]

Zonder gekheid; zoveel mogelijk input geven, en zeggen als hij/zij dingen fout doet.

Doe ik ook altijd bij mijn vriendin, het rare wel is dat chatgpt wel vriendelijk blijft.
Volgens mij heb je gelijk, als ik alle data in welke kolommen staat gaat het veel beter.
Hij geeft nu aan batterij +/- 6kWh

thx

• dotternetta
  • Nu online
OscarAarts schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 16:29:
[...]

Volgens mij heb je gelijk, als ik alle data in welke kolommen staat gaat het veel beter.
Hij geeft nu aan batterij +/- 6kWh

thx
Leuk he! Zoiets kun je nooit zo gemakkelijk zelf berekenen met Excel. Vraag ook even naar het ideale omvormer vermogen

• geert1992
dotternetta schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 16:39:
[...]

Leuk he! Zoiets kun je nooit zo gemakkelijk zelf berekenen met Excel. Vraag ook even naar het ideale omvormer vermogen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FYQf8FqvkEA1JfKOZavskawJO1I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fBPpmrOT0HVTHXCfTnswfedS.png?f=user_large
Vraag hem ook welke thuisbatterij met stekker het beste is^^

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ik ga kijken of ik de 2 hypers en de 4 ab2000s verkocht krijg en dan een 2400AC met 4 x de ab3000x kopen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 03-11 23:07
Kees_frl schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 23:49:
[...]

Goed punt, wat zijn de verwachtingen richting 2027? Meer vraag hogere prijzen of toch daling in prijzen?
De batterij business is een wereldwijde business. Het einde van de salderingsregeling in een mini economie als Nederland kan niet erg veel invloed hebben op de productiekosten van die batterijen.
Wat wel kan is dat het lokale NL management van de batterij firma het einde van de salderingsregeling en een eventuele vraagpiek gebruikt om de prijzen lokaal op te stuwen.
Tja dan kun je altijd nog naar Duitsland uitwijken, VAT, MwST, BTW of niet.
Dus ik verwacht dat de prijzen zullen dalen, de gewone learning/life cycle curve van technologie.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• KloyenZ
Hems heb ik niet nodig, terugleveren met 2400 is voldoende :)

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:10
EVfan schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 17:59:
[...]

De batterij business is een wereldwijde business. Het einde van de salderingsregeling in een mini economie als Nederland kan niet erg veel invloed hebben op de productiekosten van die batterijen.
Wat wel kan is dat het lokale NL management van de batterij firma het einde van de salderingsregeling en een eventuele vraagpiek gebruikt om de prijzen lokaal op te stuwen.
Tja dan kun je altijd nog naar Duitsland uitwijken, VAT, MwST, BTW of niet.
Dus ik verwacht dat de prijzen zullen dalen, de gewone learning/life cycle curve van technologie.
Goed punt, dankjewel.

Mijn ouders wonen gedeeltelijk in Duitsland. Jammer dat de bezorgperiode nogal lang is en niet 100%, misschien later wanneer de levertijden wat korter zijn en er weer een goede aanbieding is dan kan ik het plannen met hun aanwezigheid. :)

Hoewel ik tot 2027 nog kan salderen zonder te betalen voor terugleveren. Maar kriebelt zoals bij zovelen hier :D

[ Voor 8% gewijzigd door Kees_frl op 03-07-2025 18:34 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:38
geert1992 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:54:
[...]

_O- _O-

Mocht ik ooit van mijn vrouw weg gaan dan weet ik het wel *;

• Yvosurf
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 19-10 22:47
Vandaag de everhome p1 ontvangen en geïnstalleerd. Werkt eventjes goed, geconnect met de Zendure app en het werkte! Slechts 30 seconden, want de verbinding met de everhome p1 viel weg.

Opnieuw proberen te instellen in de everhome app, maar loopt steeds vast op het selecteren van de wifi verbinding. Soms vindt ie geen en soms loopt ie vast bij autorisatie.

Na een uur nog 1x gelukt en helaas weer verbinding weg.

Iemand dezelfde ervaringen? Of wellicht een oplossing hiervoor? Lijkt me een issue in de p1 everhome..

Teleurgesteld dat ik niet met de Zenki aarde slag kan nu…

• bert pit
  • Nu online

bert pit

asdasd

@Yvosurf Hier ook de P1 meter ontvangen en geinstalleerd. Mijn Hypers zitten op een WIFI netwerk dat ik niet kon selecteren. Maar goed ik heb het toch aan de praat gekregen op het andere WIFI netwerk.
Via profiel heb ik de meter kunnen koppelen en SEMS in kunnen stellen.

Het staat nu een uur te draaien en natuurlijk heb ik meteen de oven even aangezet. Het lijkt er op dat hij met twee hypers die ik beide heb ingesteld op maximaal terugleveren niet verder komt dan 1200W terugleveren.
De reactiesnelheid is wel prima.

Hij staat op automatische modus, met dynamische tarieven, kan ook nog op Zenki gezet worden.
Morgen eens even goed naar kijken.

[ Voor 6% gewijzigd door bert pit op 03-07-2025 20:25 ]

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• elektriekert
geert1992 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:29:
[...]

Inderdaad, de geldende restricties (binnen HEMS) in de zendure app gelden niet icm de Fireson integratie. Dus als je 2 ac2400's hebt kan je 4800watt ontladen.
Ik heb via de zoekfunctie proberen uit te vinden hoe bruikbaar de Zendure app nog is als je de aansturing via HA doet.
Krijg het niet gevonden met de zoekfunctie, maar mijn aanname is dat ik via de Zendure App nog steeds data inzichtelijk heb omtrent P1 data, laden en ontladen e.d.? (Mits de P1 van Zendure te hebben geïnstalleerd).

Bij voorbaat dank.

• Yvosurf
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 19-10 22:47
bert pit schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 20:07:
@Yvosurf Hier ook de P1 meter ontvangen en geinstalleerd. Mijn Hypers zitten op een WIFI netwerk dat ik niet kon selecteren. Maar goed ik heb het toch aan de praat gekregen op het andere WIFI netwerk.
Via profiel heb ik de meter kunnen koppelen en SEMS in kunnen stellen.

Het staat nu een uur te draaien en natuurlijk heb ik meteen de oven even aangezet. Het lijkt er op dat hij met twee hypers die ik beide heb ingesteld op maximaal terugleveren niet verder komt dan 1200W terugleveren.
De reactiesnelheid is wel prima.

Hij staat op automatische modus, met dynamische tarieven, kan ook nog op Zenki gezet worden.
Morgen eens even goed naar kijken.
Dank voor je update. Nu met de support in de chat van everhome. Kreeg het weer aan de praat voor 30 seconden en stopte weer. Lijkt weer offline te zijn. Wat bedoel je met SEMS?
elektriekert schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 20:18:
[...]

Ik heb via de zoekfunctie proberen uit te vinden hoe bruikbaar de Zendure app nog is als je de aansturing via HA doet.
Krijg het niet gevonden met de zoekfunctie, maar mijn aanname is dat ik via de Zendure App nog steeds data inzichtelijk heb omtrent P1 data, laden en ontladen e.d.? (Mits de P1 van Zendure te hebben geïnstalleerd).

Bij voorbaat dank.
Je hebt 3 opties voor de HA integratie:
A. De fireson integratie (in samenwerking / afstemming met zendure),
B. De rest api integratie (die ook volledig lokaal kan, zonder cloud)
C. De Iobroker / mqtt oplossing (daar is het mee begonnen, maar die wordt niet veel meer gebruikt). De andere opties zijn gebruikersvriendelijker

Bij A is het zo dat je met een zendure account in moet loggen in de zendure HA integratie. Met de hyper is dit geen probleem omdat je daar de hyper met je hoofdaccount kunt delen met andere zendure accounts (die je aan kunt maken). Dit geldt echter niet voor de SF800 Pro en de 2400AC. Daar heb je wel mogelijkheid om te sharen, maar dit is een leesfunctie en geen schrijffunctie. Zendure heeft eerder aangegeven nav onze feedback om dit conform Hyper aan te gaan passen. Maar wanneer dat gaat gebeuren en of dat echt gaat gebeuren is nog niet defintief bekend.

Bij B is. het zo dat je geen inloggegevens nodig hebt en dat je dus je Zendure app kunt blijven gebruiken. Wel is het zo dat de B methode standaard de opdrachten naar flash schrijft en dat schijnt niet zo goed te zijn. Maar dat kun je ook weer ondervangen in node red door dit aan te passen en naar de solid disk te laten schrijven.

Ik heb nu beide draaien. De A variant voor mijn hyper en de B variant voor mijn SF800 Pro en 2400 AC. Ik vind de B variant wel veel stabieler dan de A variant. Bij de fireson integratie heb ik toch af en toe dat apparaat weer wifi verliest en of dat die niet direct schakelt enz. (je hebt wel mqtt reset knop in de integratie, dat is wel fijn).

De SF800 Pro had eerst ook problemen met de fireson integratie (volledige vastloper die alleen door zendure hersteld kon worden). Maar dat is nu verholpen en zou niet meer voor mogen komen.

[ Voor 3% gewijzigd door mrme12345 op 03-07-2025 20:40 ]

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|

• gielz
Ik draai hier sinds 26-05 (toen was de batterij geleverd) via de lokale Restapi in Home Assistant. Je kunt de Zendure app nog in zien maar HEMS niet gebruiken. Maar die heb ik nog nooit gebruikt want je hebt immers Home Assistant waar je alles mooi zelf kunt doen. :P

Er is ook genoeg Home Assistant + Zendure kennis hier om het tot een succes te maken. *O* *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HLq6-O7r4i6PXNP86k7dqvLporA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jnZ7QXUVATp19DHe9KAUasE7.jpg?f=fotoalbum_large
elektriekert schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 20:18:
[...]

Bij voorbaat dank.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

• bert pit
  • Nu online

bert pit

asdasd

Yvosurf schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 20:35:
[...]

Dank voor je update. Nu met de support in de chat van everhome. Kreeg het weer aan de praat voor 30 seconden en stopte weer. Lijkt weer offline te zijn. Wat bedoel je met SEMS?
SEMS is het Smart Energy Management System — een slim ecosysteem dat je toestellen, zonnepanelen, accu’s en energienetwerk met elkaar verbindt via hardware én software. Ik moet er nog even goed in duiken, misschien heet het ook wel HEMS.

Mijn 1200W beperking bleek ik zelf verkeerd te hebben ingesteld, staat nu op 2400W.

Ik heb de P1 meter met een draadje omhoog gehesen om de communicatie te bevorderen. Mijn oude meter had dat ook nodig, weg van de meter.
Hij werkt volgens mij alleen met 2.4 GHz WiFi.
Na 30 seconden er mee ophouden lijkt me een DHCP probleem, maar ik heb er te weinig kijk op om dit te kunnen oplossen.

• elektriekert
mrme12345 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 20:39:
[...]

Je hebt 3 opties voor de HA integratie:
A. De fireson integratie (in samenwerking / afstemming met zendure),
B. De rest api integratie (die ook volledig lokaal kan, zonder cloud)
C. De Iobroker / mqtt oplossing (daar is het mee begonnen, maar die wordt niet veel meer gebruikt). De andere opties zijn gebruikersvriendelijker

Bij A is het zo dat je met een zendure account in moet loggen in de zendure HA integratie. Met de hyper is dit geen probleem omdat je daar de hyper met je hoofdaccount kunt delen met andere zendure accounts (die je aan kunt maken). Dit geldt echter niet voor de SF800 Pro en de 2400AC. Daar heb je wel mogelijkheid om te sharen, maar dit is een leesfunctie en geen schrijffunctie. Zendure heeft eerder aangegeven nav onze feedback om dit conform Hyper aan te gaan passen. Maar wanneer dat gaat gebeuren en of dat echt gaat gebeuren is nog niet defintief bekend.

Bij B is. het zo dat je geen inloggegevens nodig hebt en dat je dus je Zendure app kunt blijven gebruiken. Wel is het zo dat de B methode standaard de opdrachten naar flash schrijft en dat schijnt niet zo goed te zijn. Maar dat kun je ook weer ondervangen in node red door dit aan te passen en naar de solid disk te laten schrijven.

Ik heb nu beide draaien. De A variant voor mijn hyper en de B variant voor mijn SF800 Pro en 2400 AC. Ik vind de B variant wel veel stabieler dan de A variant. Bij de fireson integratie heb ik toch af en toe dat apparaat weer wifi verliest en of dat die niet direct schakelt enz. (je hebt wel mqtt reset knop in de integratie, dat is wel fijn).

De SF800 Pro had eerst ook problemen met de fireson integratie (volledige vastloper die alleen door zendure hersteld kon worden). Maar dat is nu verholpen en zou niet meer voor mogen komen.
Ik had eigenlijk mijn oog laten vallen op de Fireson intergratie maar als ik er met de rest API lokaal bij kan komen klinkt dat wel prettiger.
Hier hangen Daikins die helaas gebruik maken via de cloud functie (2 seconden vertraging op commands en als de cloud eruit ligt moet je met de AB aan de gang) (Overigens wil ik daar in de toekomst de Faikin ESP’s voor gaan gebruiken :+ )

Ik ben nog redelijk nieuw met HA maar het is mij ook gelukt om Python code aan te passen d.m.v. AI dus dat moet wel goedkomen tegen die tijd :Y

Bedankt voor je uitgebreid antwoord _/-\o_

• thijsh02
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22-08 08:05
Bij mij ook al dagen dat de Hyper offline gaat. Ik heb hem gister losgekoppeld van Home Assistant en nu blijft hij wel online.

• JeroenVerweij
JeroenVerweij schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:23:
Ik blijf twijfelen over wat mijn opzet gaat worden voor Zendure en vind het moeilijk om de knoop door te haken. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Uitgangspunten:
  • 3-fase
  • Dynamisch contract
  • EV
  • Hybride warmtepomp (WeHeat Sparrow) vanaf eind augustus
  • Geschat jaarverbruik: 8000 kWh (exclusief de warmtepomp)
  • Geschatte opwek per jaar: 4750 kWh
Zoals te zien, kom ik ruim eigen opwek tekort om mijn jaarverbruik af te dekken (komt vooral door EV met 30k km per jaar thuisladen).

Dan de situatie in de meterkast. Ik geef hieronder aan welke groepen ik in mijn eigen ogen zou kunnen gebruiken voor de batterijen, zowel qua ruimte op de groepen als qua locatie voor de batterijen.
Meterkast:
  • Groep 1 voor de WCD in de kelder. Hier zit momenten alleen de HomeWizard watermeter ingeprikt, een klein ventilatortje voor de trek en de vloerverwarmingspomp
  • Groep 2 naar o.a. de WCD in een schuurtje. Echter, diverse gebruikers (zowel binnen als buiten). zitten er ook op
  • Groep 3 naar een tuinhuisje waar alleen 2 buitenlampen op zitten
  • Groep 4 naar datzelfde tuinhuisje waar alleen de WCD in het tuinhuisje op zitten. Die WCD worden niet gebruikt (tuinhuisje wordt gebruik voor opslag van spullen)
Hopelijk helder zo hoe het er hier uitziet.
Dan mijn ideale opzet naar mijn idee, waar ik in stappen naar toe ga werken.
Mijn plan:
  • Op groep 2 een SF800 Pro met 2-3 eigen panelen die maximaal op het schuurtje bijgelegd kunnen worden. Dit met 1x AB200x voor een goede C-waarde en ontladen op 800W (ivm gedeelde groep)
  • De huidige gebruikers (lampen + WCD) op groep 3&4 samenvoegen. Dan is 1 van de groepen volledig vrij. Daar zet ik dan een AC2400 met 4x AB300x voor ontladen met 2400W met een goede C-waarde
Als ik bovenstaande doorvoer, heb ik 15,36 kWh opslag en kan ik met 3200 watt opladen. En daarnaast heb ik dan 3 paneeltjes erbij waardoor ik ook weer wat meer eigen opwek heb :)

Ik twijfel nog om iets op groep 1 te plaatsen. Is een mooie plek om ook iets te plaatsen maar is feitelijk wel een gedeelde groep dus max ontladen mag dan eigenlijk niet. Idealiter doe ik nog zo'n zelfde setup als op groep 3/4 waardoor ik dan richting 27 kWh ga aan opslag.

Wat denken jullie van het geheel? En in welke volgorde zouden jullie dit gaan opzetten?

Alvast bedankt voor jullie input! Ik lees het topic nog steeds iedere dag met veel interesse en wil graag zelf ook beginnen :)
Zijn er nog Tweakers in dit mooie, actieve topic die hier feedback op willen geven? :*)

• dotternetta
  • Nu online
JeroenVerweij schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 07:13:
[...]

Zijn er nog Tweakers in dit mooie, actieve topic die hier feedback op willen geven? :*)
Ik zou de vragen over huisinstallatie in het andere topic vragen. Zie de TS.

De ideale capaciteit en vermogen kun je Chatgpt vragen, helemaal als je HW meetgegevens hebt van een jaar

[ Voor 15% gewijzigd door dotternetta op 04-07-2025 07:26 ]

• JeroenVerweij
dotternetta schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 07:24:
[...]

Ik zou de vragen over huisinstallatie in het andere topic vragen. Zie de TS.

De ideale capaciteit en vermogen kun je Chatgpt vragen, helemaal als je HW meetgegevens hebt van een jaar
Dank. Van de meetgegevens heb ik slechts een paar maanden, gezien een verhuizing eerder dit jaar.

• gielz
Als het verbruik onduidelijk is zou ik gewoon langzaam opschalen. Dat is nou juist het mooie aan Zendure; Batterij bestellen (nu nog heel lang wachten), erbij prikken en klaar.

Aangezien de RTE van de 2400ac extreem goed is kun je ook eerst alleen naar dit product kijken. Eventueel daarna combineren met een 800 (of ander merk micro omvormer) of 800pro.

Hier zou ik de 800pro + 2400ac gaan gebruiken. Uiteindelijk bij de 2400ac blijven steken
JeroenVerweij schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 07:28:
[...]

Dank. Van de meetgegevens heb ik slechts een paar maanden, gezien een verhuizing eerder dit jaar.

[ Voor 8% gewijzigd door gielz op 04-07-2025 08:06 ]

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:08
[...]

Wat is je doel?
Ik verbruik 6500 uit het net en wek 9000 op, ben begonnen met 2400AC en 3x 3kWh.
Zie nu al, hartje zomer dat we soms 's nachts de accu al onder de 10% krijgen.
Wil niet meer dan NOM draaien en zoveel mogelijk stroom achter de meter houden.
Hier komt er 1 of 2x 3kWh bij.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
markduffy schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:15:
[...]

Zoals ik er tegenaan kijk, en heb zelf voor de 2x gekozen.

1x 6 accu's betekend langere tijd voor het opladen omdat je max 2400 kan laden/ontladen
2x met 3 accu's betekend laden/ontladen tot 3000, In kortere tijd dus en iets meer hogere afnames of laadmomenten van PV kan opvangen. Zou tot 4800 kunnen laden/ontladen als je electricien wat op papier zet over je installatie dat het veilig is (lees terug in dit topic)

3x met 2 accu's zou m.i. geen verstandige keuze zijn, de C waarde voor de accu's wordt dan te hoog.
Bij laden/ontladen van 3000 Watt met 2x2400AC, is dan de maximale laad/ontlaad dan 1500 Watt per 2400AC?

Mijn Enphase systeem heeft namelijk een 3-fase 16A uitvoering, iedere fase maximaal 1500 Watt. Mijn gedachte gaat uit naar het aansluiten van iedere 2400AC op één van deze Enphase 16A aansluiting. Ik neem aan dat dit mag?

• JeroenVerweij
Tijgerkracht schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 08:06:
[...]

Wat is je doel?
Ik verbruik 6500 uit het net en wek 9000 op, ben begonnen met 2400AC en 3x 3kWh.
Zie nu al, hartje zomer dat we soms 's nachts de accu al onder de 10% krijgen.
Wil niet meer dan NOM draaien en zoveel mogelijk stroom achter de meter houden.
Hier komt er 1 of 2x 3kWh bij.
Ja, doel is wel een goede vraag ja (y)

Ik wil vooral zo min mogelijk netafname en zo’n hoog mogelijk eigen verbruik van PV-opbrengst. Op goede dagen heb ik 30kWh “over” wat nu terug het net op gaat.

Dus zoiets als:
  • In de zomer de accu’s vullen met zoveel mogelijk PV overschot. Genoeg over houden om de nacht NOM door te komen en het overschot op de duurdere uren terugleveren.
  • In de winter de accu’s vullen met uiteraard zoveel mogelijk PV overschot (indien dan nog aanwezig), aangevuld met de goedkoopste uren. En dan zoveel mogelijk NOM tot de goedkoopste uren de volgende dag

• dotternetta
  • Nu online
JeroenVerweij schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:23:
[...]

Ja, doel is wel een goede vraag ja (y)

Ik wil vooral zo min mogelijk netafname en zo’n hoog mogelijk eigen verbruik van PV-opbrengst. Op goede dagen heb ik 30kWh “over” wat nu terug het net op gaat.

Dus zoiets als:
  • In de zomer de accu’s vullen met zoveel mogelijk PV overschot. Genoeg over houden om de nacht NOM door te komen en het overschot op de duurdere uren terugleveren.
  • In de winter de accu’s vullen met uiteraard zoveel mogelijk PV overschot (indien dan nog aanwezig), aangevuld met de goedkoopste uren. En dan zoveel mogelijk NOM tot de goedkoopste uren de volgende dag
Mijn (HW 15 minuten interval jaargegevens) ChatGPT berekening geeft ongeveer aan dat mijn sluipverbruik (kijk naar je gemiddelde nachtverbruik/uur x 24) mijn optimale accu-capaciteit is (in mijn geval 9 kWh) en adviseert een 3 kW omvormer. Misschien is het sluipverbruik een goede indicatie voor de benodigde capaciteit, ben benieuwd of dit bij anderen ook zo uit komt ongeveer.

(ik heb dagen met 50 kWh overschot, all-electric huis, 8 MW opwek, 9 MW verbruik)

[ Voor 3% gewijzigd door dotternetta op 04-07-2025 09:46 ]

• JeroenVerweij
dotternetta schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:44:
[...]

Mijn (HW 15 minuten interval jaargegevens) ChatGPT berekening geeft ongeveer aan dat mijn sluipverbruik (kijk naar je gemiddelde nachtverbruik/uur x 24) mijn optimale accu-capaciteit is (in mijn geval 9 kWh) en adviseert een 3 kW omvormer. Misschien is het sluipverbruik een goede indicatie voor de benodigde capaciteit, ben benieuwd of dit bij anderen ook zo uit komt ongeveer.

(ik heb dagen met 50 kWh overschot, all-electric huis, 8 MW opwek, 9 MW verbruik)
Wel interessant hoe hij met 9kWh sluipverbruik een 3KW omvormer adviseert. Puur voor ontladen zou dat een stuk kleiner vermogen kunnen zijn (je sluipverbruik is niet maar 3 uurtjes per nacht).

Dat advies voor een 3KW omvormer is vast geadviseerd om zo optimaal (goedkoop) mogelijk te kunnen laden dan neem ik aan?

• markduffy
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-11 12:41
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:14:
[...]

Bij laden/ontladen van 3000 Watt met 2x2400AC, is dan de maximale laad/ontlaad dan 1500 Watt per 2400AC?

Mijn Enphase systeem heeft namelijk een 3-fase 16A uitvoering, iedere fase maximaal 1500 Watt. Mijn gedachte gaat uit naar het aansluiten van iedere 2400AC op één van deze Enphase 16A aansluiting. Ik neem aan dat dit mag?
Ik heb die van mij nog niet ontvangen, dus kan het je niet met 100% zekerheid zeggen.
1500 per 2400AC zou m.i. het meest logische zijn om te doen om de belasting zo verdeeld mogelijk te hebben.
Echter kan ik me voorstellen dat in sommige gevallen je misschien voor een andere verhouding zou willen.
Maar nogmaals ik weet niet zeker of je die vrijheid krijgt, dat kan misschien 1 van de heren vertellen die 'm wel hebben draaien.

+/- 6kW zonnepanelen, 1x Hybrid 10kw Auto, Shelly Pro 3EM, 2x Zendure SolarFlow 2400AC met ieder 3x AB3000X (17,3kWh)

• dotternetta
  • Nu online
JeroenVerweij schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:59:
[...]

Wel interessant hoe hij met 9kWh sluipverbruik een 3KW omvormer adviseert. Puur voor ontladen zou dat een stuk kleiner vermogen kunnen zijn (je sluipverbruik is niet maar 3 uurtjes per nacht).

Dat advies voor een 3KW omvormer is vast geadviseerd om zo optimaal (goedkoop) mogelijk te kunnen laden dan neem ik aan?
Nee, de 3 kW is voor de pieken (bakhobby van vrouw, auto laden (heel soms))

• bert pit
  • Nu online

bert pit

asdasd

[...]

De setup zoals je die voor ogen hebt geeft mijns inziens een prima uitgangspunt. De Zendure geeft voldoende mogelijkheden om aan te vullen, verplaatsen et cetera. Wel zal de vraag zijn of je je EV ook wil meenemen in je setup. Zo niet, hoe zorg je er dan voor dat je batterij niet wordt leeggetrokken door de EV.

Ik zit naar verhouding ongeveer in dezelfde situatie en laat mij EV er buiten. Mijn overweging is dat ik het met de panelen nu niet haal, op dit moment is terugleveren op een dynamisch contract het aantrekkelijkst en dan op de goedkope momenten de EV laden.

Momenteel ben ik wel aan het kijken hoe dat in 2027 moet, want dan wil je al het overschot zoveel mogelijk zelf opsouperen.

Ook een belangrijke vraag die ik in een ander topic al heb gesteld is hoe de slimme meter omgaat met salderen over de 3 fasen heen. Er wordt gezegd dat dit interne salderen gewoon zo blijft. Maar ik hoor ook andere geluiden.

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:10
bert pit schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:00:
[...]

De setup zoals je die voor ogen hebt geeft mijns inziens een prima uitgangspunt. De Zendure geeft voldoende mogelijkheden om aan te vullen, verplaatsen et cetera. Wel zal de vraag zijn of je je EV ook wil meenemen in je setup. Zo niet, hoe zorg je er dan voor dat je batterij niet wordt leeggetrokken door de EV.

Ik zit naar verhouding ongeveer in dezelfde situatie en laat mij EV er buiten. Mijn overweging is dat ik het met de panelen nu niet haal, op dit moment is terugleveren op een dynamisch contract het aantrekkelijkst en dan op de goedkope momenten de EV laden.

Momenteel ben ik wel aan het kijken hoe dat in 2027 moet, want dan wil je al het overschot zoveel mogelijk zelf opsouperen.

Ook een belangrijke vraag die ik in een ander topic al heb gesteld is hoe de slimme meter omgaat met salderen over de 3 fasen heen. Er wordt gezegd dat dit interne salderen gewoon zo blijft. Maar ik hoor ook andere geluiden.
De huidige meters hebben geen tellers per fase en de nieuwe generatie (iedere meter moet in de toekomst vervangen worden door uitzetten 2g) zit het ook niet op wanneer je de technische docs leest dus dat zal de eerste 10 jaar niet zijn denk ik.

Op werk dus even geen tijd die stukken en andere posts hier op tweakers te zoeken. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

• Har.Cor
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:32
Zijn er praktijkcijfers binnen dit forum beschikbaar wat het eigen verbruik van de Zendure omvormers is?

Ik ben m.n. geïnteresseerd in cijfers van de 2400AC en Hyper2000.

• dotternetta
  • Nu online
Har.Cor schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:18:
Zijn er praktijkcijfers binnen dit forum beschikbaar wat het eigen verbruik van de Zendure omvormers is?

Ik ben m.n. geïnteresseerd in cijfers van de 2400AC en Hyper2000.
Hyper wel, 2400 nog niet.

• Har.Cor
En kun je die van de Hyper doorgeven of een linkje posten waar ze staan?

• Bert Luiten
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 03-11 17:35
gisteren ook Ecotracker P1 ontvangen, gekoppeld met een Solarflow 800 pro (twee accu's).. werkt als een zonnetje... :)

• dotternetta
  • Nu online
Har.Cor schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:27:
[...]

Is eergister nog besproken: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82823162

[...]
De andere geluiden die je hoort hebben nooit een goede bron en betreffen pure speculatie of zelfs een vorm van onrust creëren. Intern salderen in de meter blijft (natuurlijk nooit voor de eeuwigheid), wel uiteraard het beste om altijd de 3-fases netjes te verdelen zoals het hoort, ook richting de toekomst.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Har.Cor schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:27:
[...]

Let wel op dat we eigenverbruik en verlies tijdens RTE niet als hetzelfde moeten zien.

Als je 100 Wh vanuit stopcontact naar de omvormer stuurt en uiteindelijk komt er 85 Wh terug in het stopcontact, dan heb je 85% RTE, dus 15% verlies. Een deel daarvan komt door eigenverbruik, bijv. 5 Wh, maar nooit 15 Wh.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

• geert1992
Taro schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:44:
[...]

Let wel op dat we eigenverbruik en verlies tijdens RTE niet als hetzelfde moeten zien.

Als je 100 Wh vanuit stopcontact naar de omvormer stuurt en uiteindelijk komt er 85 Wh terug in het stopcontact, dan heb je 85% RTE, dus 15% verlies. Een deel daarvan komt door eigenverbruik, bijv. 5 Wh, maar nooit 15 Wh.
Volgens mij alleen interessant om te weten wanneer je bijvoorbeeld de hyper gaat gebruiken als micro omvormer(zonder accu's).

ZuinigeRijder schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:14:
[...]

Ja, via HEMS wordt dit op dit moment evenredig verdeeld over alle aangesloten apparaten. Daarbij wordt nog niet gekeken naar maximaal vermogen van het apparaat of aangesloten/beschikbare capaciteit van het apparaat. Een SF800 Pro zal dan met hetzelfde vermogen laden als een 2400 AC (max laad-/ontlaadvermogen gedeeld door 2 apparaten = vermogen per stuk).

Rond november volgt er een Zendure App update waarbij deze factoren ook worden meegenomen, net als de FireSon Home Assistant integratie op dit moment gelukkig al doet. Dat zal betekenen dat bijv. een 2400 AC met meer vermogen zal laden en ontladen dan een SF 800 Pro als ze beide bijv. 4 kWh aan accu's hebben. Als bijv. de SF800Pro 6 accu's heeft en de 2400 AC maar 1, want dan zal bijv. de SF 800 Pro met 1000 gaan laden en de 2400 AC maar met 900. Zo zorg je ervoor dat alle accu's altijd dezelfde SoC hebben en alle devices een beter aandeel in het geheel hebben. Dan zou dus in theorie die 1500/1500 -> 1400/1600 kunnen worden, of 2400/0 als 1 van beide helemaal vol is. Iets om rekening mee te houden...

geert1992 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:48:
[...]

Volgens mij alleen interessant om te weten wanneer je bijvoorbeeld de hyper gaat gebruiken als micro omvormer(zonder accu's).
Stel 2 cases:
  1. Stop 10 kWh in de accu's, trek de stekker eruit en doe helemaal niets, ga na 24 h alles ontladen -> Hier speelt eigenverbruik een enorm grote rol. Stel dat het eigenverbruik 150 Watt is, dan moet je dus 150 x 24, laten we zeggen 3 kWh, van de capaciteit afhalen en zit er nog maar 7 kWh in de accu.
  2. Stop 10 kWh in de accu's, ontlaad ze direct helemaal. -> Hier speelt eigenverbruik een kleine rol, er komt meer dan 9 kWh uit de accu's.
RTE treedt alleen op over laad- en ontlaadvermogen, tijd heeft hier geen effect op. Op eigenverbruik heeft tijd wel effect.

• Har.Cor
Taro schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:44:
[...]

Precies en daarom vroeg ik ook specifiek naar het eigen verbruik! Lijkt mij relevante informatie voor opvangen van minimaal sluipverbruik 's nachts en inzet van de hyper als omvormer van zonnepanelen. Een eerder antwoord van 30 of 50 W is een beetje grove inschatting, dus ik hoopte dat tweaker bezitters van deze apparaten daar meer detailinformatie over hebben. Over de RTE is intussen voldoende duidelijkheid en terug te vinden.

• geert1992
Taro schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:53:
[...]

Stel 2 cases:
  1. Stop 10 kWh in de accu's, trek de stekker eruit en doe helemaal niets, ga na 24 h alles ontladen -> Hier speelt eigenverbruik een enorm grote rol. Stel dat het eigenverbruik 150 Watt is, dan moet je dus 150 x 24, laten we zeggen 3 kWh, van de capaciteit afhalen en zit er nog maar 7 kWh in de accu.
  2. Stop 10 kWh in de accu's, ontlaad ze direct helemaal. -> Hier speelt eigenverbruik een kleine rol, er komt meer dan 9 kWh uit de accu's.
RTE treedt alleen op over laad- en ontlaadvermogen, tijd heeft hier geen effect op. Op eigenverbruik heeft tijd wel effect.
Begrijpelijk, maar volgens mij is er altijd sprake van eigenverbruik. Of maak ik nu een denkfout? De omvormer is immers continu aangesloten op de accu’s en ac. Het eigenverbruik valt alleen pas op wanneer er niet geladen of ontladen wordt.

Accu's lopen na verloop van tijd vanzelf leeg, maar dat zegt op zich nog niets over het gebruik van de omvormer. Daarom heb je een RTE, wat volgens mij een veel completer beeld geeft.

[ Voor 8% gewijzigd door geert1992 op 04-07-2025 12:07 ]

Ik heb een losse 2400 AC even met een slimme stekker opgemeten, na het opstarten zakt die terug naar 8,3-8,4 Watt stand-by verbruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZlVBISGdMVAc5m456IcTjFktpus=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9vaizHIndSaF9YPfEABfi5v3.png?f=user_large

• geert1992
Taro schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:09:
Ik heb een losse 2400 AC even met een slimme stekker opgemeten, na het opstarten zakt die terug naar 8,3-8,4 Watt stand-by verbruik:
[Afbeelding]
Volgens mij als ik mij goed herinner was dat 5,9watt voor een hyper.

[ Voor 9% gewijzigd door geert1992 op 04-07-2025 12:11 ]

Heb dus sinds kort 2x SF800 binnen hangen en nu op de 2x 2400 AC's aangesloten dmv de off-grid aansluiting. Voorheen werd dit gezien als standaard netinvoer, maar nu zie je netjes via een eigen grafiek dat het binnenkomt via de off-grid aansluiting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kX-N_4qR9GuiEeIKDSIxlvdlbKI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R1s98hlOGYAdoumcg61rgHFa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kTocZePJoiLwMtqHbYZY6vHCHXE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5HwrYf4CoZ15bPeJEdPr62V6.jpg?f=fotoalbum_large

Even kijken wat er gebeurt als de accu's 100% zijn...

geert1992 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:10:
[...]

Volgens mij als ik mij goed herinner was dat 5,9watt voor een hyper.
Zou kunnen inderdaad.

Maar het is dus eigenlijk niet te meten hoeveel een 2400 AC, SF 800 Pro of Hyper 2000 onder load verbruikt, want je weet immers niet of de bijv. 839 Watt die wordt weergegeven om 800 Watt in het stopcontact te krijgen 39 Watt eigenverbruik en 0% ontlaadverliezen (acht ik onmogelijk) zijn, of 25 Watt eigenverbruik en 14 Watt ontlaadverliezen of 15 Watt eigenverbruik en 24 Watt ontlaadverliezen.

Ik verwacht dat een dergelijke omvormer onder load echt geen 150 Watt verbruikt zoals hier eerder werd benoemd. Zal eerder in de range 15-25 Watt zitten, want anders kan je immers nooit op een RTE van 81-85.5% uitkomen....

• geert1992
Taro schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:12:
Heb dus sinds kort 2x SF800 binnen hangen en nu op de 2x 2400 AC's aangesloten dmv de off-grid aansluiting. Voorheen werd dit gezien als standaard netinvoer, maar nu zie je netjes via een eigen grafiek dat het binnenkomt via de off-grid aansluiting:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik ben ook erg benieuwd wanneer een lager ingestelde maximale SoC bereikt wordt, aangezien dat eerder een probleem was bij een Hyper. Of deed de Hyper dat bij elke ingestelde waarde?

geert1992 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:20:
[...]

Ik ben ook erg benieuwd wanneer een lager ingestelde maximale SoC bereikt wordt, aangezien dat eerder een probleem was bij een Hyper. Of deed de Hyper dat bij elke ingestelde waarde?
Bij 98% zag ik dat probleem vaker dan bij 100%. Weet niet hoe dat inmiddels met de nieuwste firmware gaat. Trouwens gisteren ook de 2e en 3e Hyper van de firmware updates voorzien, allebei gelukt.

Overigens ook goed om te weten: Waar bij een Hyper 2000 en SF 800 Pro het DC vermogen bovenop het ingestelde AC-laadvermogen komt, haalt de 2400 AC het vermogen van de off-grid uitgang van het ingestelde AC-laadvermogen af. Is ook logisch, gezien het AC betreft, maar hierdoor borg je dus ook dat de C-waarde richting de accu's netjes blijft.

Als je bijv. 1 Hyper met 2x2 kWh hebt en instelt op 800 Watt laden én je hebt er meerdere panelen op aangesloten, dan kan er maar zo 1600 Watt richting de accu's gaan. 1600 Watt op 4000 Wh is voor de lange termijn niet fijn.

• geert1992
Taro schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:19:
[...]

Zou kunnen inderdaad.

Maar het is dus eigenlijk niet te meten hoeveel een 2400 AC, SF 800 Pro of Hyper 2000 onder load verbruikt, want je weet immers niet of de bijv. 839 Watt die wordt weergegeven om 800 Watt in het stopcontact te krijgen 39 Watt eigenverbruik en 0% ontlaadverliezen (acht ik onmogelijk) zijn, of 25 Watt eigenverbruik en 14 Watt ontlaadverliezen of 15 Watt eigenverbruik en 24 Watt ontlaadverliezen.

Ik verwacht dat een dergelijke omvormer onder load echt geen 150 Watt verbruikt zoals hier eerder werd benoemd. Zal eerder in de range 15-25 Watt zitten, want anders kan je immers nooit op een RTE van 81-85.5% uitkomen....
Volgens mij hebben we het hier over vier verschillende aspecten:

RTE: Je stopt 1 kWh in het systeem en kijkt hoeveel daarvan er daadwerkelijk weer uitkomt. Dat percentage is de RTE.

Standby-verbruik: Dit is het verbruik van de omvormer wanneer deze niet actief energie verwerkt, bijvoorbeeld voor communicatie met de accu’s, wifi, bluetooth, LED indicator etc etc...

Verliezen van de omvormer tijdens gebruik: Dit valt technisch gezien ook onder ‘eigen verbruik’, maar treedt alleen op wanneer de omvormer daadwerkelijk actief is (laden of ontladen).

En daarbij, hoewel LFP-accu’s bekend staan om hun hoge energiedichtheid en lage zelfontlading, verliezen ook zij over tijd wat energie, wat je als verlies kunt beschouwen, maar niet als verlies van de omvormer.

Daarnaast is het belangrijk om te benoemen dat een losse omvormer geen communicatie heeft met de batterij. Ik weet niet precies hoe de BMS gevoed wordt, maar als dit via de omvormer gebeurt, kan dit het eigen verbruik van de omvormer verder verhogen, en dit verbruik zal toenemen naarmate er meer batterijen aangesloten zijn.

Eigen conclusie: Het is niet eenvoudig om al deze factoren afzonderlijk te meten of te isoleren. Juist daarom is het meten van de RTE een praktische en zinvolle manier om het totale rendement in kaart te brengen.
En een betrouwbare meting is over tijd, de accu's zullen niet elke dag hetzelfde behandeld worden, bij zowel NOM als handelen. En daarom denk ik dat het eigen verbruik er niet toe doet, anders wanneer je hem standalone gebruikt.

[ Voor 3% gewijzigd door geert1992 op 04-07-2025 12:54 ]

• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:19
Bert Luiten schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:35:
gisteren ook Ecotracker P1 ontvangen, gekoppeld met een Solarflow 800 pro (twee accu's).. werkt als een zonnetje... :)
Mooi! Welke firmware zit er nu op als je hem gewoon via de webshop besteld? Bij de presale versie zit er nu 0.4.10 op.

• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:19
Yvosurf schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 20:35:
[...]

Heb m zelf nu 2 maanden in de Zendure app mee draaien, waarvan 1,5week met de SF800pro. Ik herken deze problemen niet, maar begrijp je ook niet helemaal: is hij na 30 seconden offline in de everhome app of in de Zendure app? Want ik herken wel dat hij in de Zendure app een paar keer offline is geweest bij mij, na een firmware update. Dan helpt het om de ecotracker even uit de Zendure app te gooien en hem weer toe te voegen.
Als het in de everhome app is, dan heb ik helaas geen tips voor je. Wat ik me wel herinner; bij het installeren van de ecotracker zag ik mijn wifi netwerk 4x, want hij zag mijn 4 deco mesh units als 4x een los netwerk met dezelfde naam. Ik heb er twee verschillende moeten proberen om goed verbinding te hebben.

• peterb13
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 03-11 13:01
Keek net op de site van Zendure en ze hebben nu ook een slimme koelventilator?!

https://www.zendure.nl/pr...ac?variant=46717095903487

• geert1992
peterb13 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:48:

Schappelijke prijs! Maar 139 euro, hoeveel ventilator kan jij daarvan kopen @Taro? :+

• JeroenVerweij
[...]

Dank voor je reactie, ook inzake de EV! Ik ga hem idd ook buiten beschouwing laten. Anders moet ik net als Taro en hele wijkcentrale aan Zendures halen :P

• peterb13
  • Laatst online: 03-11 13:01

139 euro wel vrij duur vind ik. Denk beter zelf een ventilator aanschaffen, moet dan alleen de juiste stekker zien te vinden

• geert1992
peterb13 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:51:
[...]

139 euro wel vrij duur vind ik. Denk beter zelf een ventilator aanschaffen, moet dan alleen de juiste stekker zien te vinden
En een nominaal verbruik van 4,8watt. Wat best wel hoog is.

geert1992 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:50:
[...]

Schappelijke prijs! Maar 139 euro, hoeveel ventilator kan jij daarvan kopen @Taro? :+
Ik heb deze 3 x gekocht en werkt perfect en iets goedkoper ;-) en gewoon met usb aan te sluiten. En qua systematiek identiek (kleine pootjes die je op de passieve koeling zet).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FjJYOQOct86XjmMdopw_JanGmC8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t2WtjA4IQKKZ3Mn4NYUxzhY2.jpg?f=fotoalbum_large

https://nl.aliexpress.com...jAjh&gatewayAdapt=glo2nld

En als bundeldeal kost die nog maar 7 euro per stuk (per 2 ventilatorens)

[ Voor 12% gewijzigd door mrme12345 op 04-07-2025 13:08 ]

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:01

HHF

Weten we ook gelijk hoeveel volt de ventilatoruitgang van de 2400 AC heeft, 12 v . Als je twee van de Aliexpress in serie zet zou je dat erop kunnen zetten. (ik denk dat ze ook wel op 6 volt werken ipv 5 volt)

[ Voor 15% gewijzigd door HHF op 04-07-2025 13:09 ]

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

• MNelectric
  • Laatst online: 08:14
mrme12345 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:07:
[...]

Ik heb deze 3 x gekocht en werkt perfect en iets goedkoper ;-) en gewoon met usb aan te sluiten. En qua systematiek identiek (kleine pootjes die je op de passieve koeling zet).

[Afbeelding]

https://nl.aliexpress.com...jAjh&gatewayAdapt=glo2nld

En als bundeldeal kost die nog maar 7 euro per stuk (per 2 ventilatorens)
continue draaien of stuur je hem aan?
MNelectric schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:34:
[...]

continue draaien of stuur je hem aan?
Het verbruik is dermate laag (paar watt) dat ik ze voorlopig in deze warme maanden continu laat draaien. Wellicht in wintermaanden met slimme stekker.

• dotternetta
  • Nu online
HHF schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:07:
[...]

Weten we ook gelijk hoeveel volt de ventilatoruitgang van de 2400 AC heeft, 12 v . Als je twee van de Aliexpress in serie zet zou je dat erop kunnen zetten. (ik denk dat ze ook wel op 6 volt werken ipv 5 volt)
12V (PC-)ventilatoren zijn nog veel goedkoper en gangbaarder dan 5V. Maar deze van Zendure zijn IP65, dat is wel interessant. De stekker hadden we al gevonden (even een paar weken terug zoeken)

[ Voor 13% gewijzigd door dotternetta op 04-07-2025 13:38 ]

• xobdorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 03-11 20:40
Taro schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:12:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als ik zo naar de eerste schermprint kijk, lijkt het toch alsof een wasmachine op de offgrid-stopcontact aansluiten wordt gezien als OK? Hoe zit dat dan met de aanloopstroom?

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 16:24
Vervelend, alles wat ik op NL site wil bekijken krijg je een 404 pagina.

Ah, https://www.zendure.nl/products/slimme-koelventilator-1 dus. Wel benieuwd hoe goed die koelt...

• MNelectric
  • Laatst online: 08:14
mrme12345 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:35:
[...]

Het verbruik is dermate laag (paar watt) dat ik ze voorlopig in deze warme maanden continu laat draaien. Wellicht in wintermaanden met slimme stekker.
okay , goede tip. ga er ook 1 bestellen
geert1992 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:36:
[...]

Volgens mij hebben we het hier over vier verschillende aspecten:

RTE: Je stopt 1 kWh in het systeem en kijkt hoeveel daarvan er daadwerkelijk weer uitkomt. Dat percentage is de RTE.

Standby-verbruik: Dit is het verbruik van de omvormer wanneer deze niet actief energie verwerkt, bijvoorbeeld voor communicatie met de accu’s, wifi, bluetooth, LED indicator etc etc...

Verliezen van de omvormer tijdens gebruik: Dit valt technisch gezien ook onder ‘eigen verbruik’, maar treedt alleen op wanneer de omvormer daadwerkelijk actief is (laden of ontladen).

En daarbij, hoewel LFP-accu’s bekend staan om hun hoge energiedichtheid en lage zelfontlading, verliezen ook zij over tijd wat energie, wat je als verlies kunt beschouwen, maar niet als verlies van de omvormer.

Daarnaast is het belangrijk om te benoemen dat een losse omvormer geen communicatie heeft met de batterij. Ik weet niet precies hoe de BMS gevoed wordt, maar als dit via de omvormer gebeurt, kan dit het eigen verbruik van de omvormer verder verhogen, en dit verbruik zal toenemen naarmate er meer batterijen aangesloten zijn.

Eigen conclusie: Het is niet eenvoudig om al deze factoren afzonderlijk te meten of te isoleren. Juist daarom is het meten van de RTE een praktische en zinvolle manier om het totale rendement in kaart te brengen.
En een betrouwbare meting is over tijd, de accu's zullen niet elke dag hetzelfde behandeld worden, bij zowel NOM als handelen. En daarom denk ik dat het eigen verbruik er niet toe doet, anders wanneer je hem standalone gebruikt.
Eens, met 1 aanvulling: Als je de RTE goed wil berekenen moet je een accu direct na het laden weer ontladen. Laat je daar teveel tijd tussen zitten, dan gaat het eigenverbruik een steeds grotere rol spelen en daalt de RTE. De laad- en ontlaadverliezen blijven hetzelfde, maar door de factor tijd gaat eigenverbruik een groter aandeel van de RTE innemen en dergelijke variabelen wil je uitsluiten.

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:01

HHF

dotternetta schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:36:
[...]

12V (PC-)ventilatoren zijn nog veel goedkoper en gangbaarder dan 5V. Maar deze van Zendure zijn IP65, dat is wel interessant. De stekker hadden we al gevonden (even een paar weken terug zoeken)
https://nl.rs-online.com/...4OpIUS0p2KzJTe8qhQ15ZqY2c

Deze is 12 v en IP65. trekt 1.5w. Op de chinese webshops zullen er nog wel goedkopere te vinden zijn

[ Voor 6% gewijzigd door HHF op 04-07-2025 13:49 ]

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

• geert1992
Taro schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:46:
[...]

Eens, met 1 aanvulling: Als je de RTE goed wil berekenen moet je een accu direct na het laden weer ontladen. Laat je daar teveel tijd tussen zitten, dan gaat het eigenverbruik een steeds grotere rol spelen en daalt de RTE. De laad- en ontlaadverliezen blijven hetzelfde, maar door de factor tijd gaat eigenverbruik een groter aandeel van de RTE innemen en dergelijke variabelen wil je uitsluiten.
Zoals ik het nu lees, zeg je min of meer dat bij een volle accu er meer standby verbruik is. Of begrijp ik je verkeerd?

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15:02
rabero1985 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:39:
Vervelend, alles wat ik op NL site wil bekijken krijg je een 404 pagina.
Heb je VPN met nl ip adres geprobeerd?
geert1992 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:50:
[...]

Het is wel flink aan de prijs inderdaad, weet ik nu ook waar die 2 schroefgaten aan de achterkant voor zijn...

Begrijp dat hij iets te snel online is gezet, hij is nog niet direct beschikbaar.

geert1992 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:54:
[...]

Zoals ik het nu lees, zeg je min of meer dat bij een volle accu er meer standby verbruik is. Of begrijp ik je verkeerd?
Begrijp je verkeerd.

• dotternetta
  • Nu online
xobdorp schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:39:
[...]

Als ik zo naar de eerste schermprint kijk, lijkt het toch alsof een wasmachine op de offgrid-stopcontact aansluiten wordt gezien als OK? Hoe zit dat dan met de aanloopstroom?
/s Heb je geen frequentie geregelde wasmachinemotor met optionele gereduceerde aansluitwaarde instelling (2 verwarmingselementen)? /s

• dotternetta
  • Nu online
HHF schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:47:
[...]

https://nl.rs-online.com/...4OpIUS0p2KzJTe8qhQ15ZqY2c

Deze is 12 v en IP65. trekt 1.5w. Op de chinese webshops zullen er nog wel goedkopere te vinden zijn
Voor een ieder die wat wil prutsen met ventilatoren op de omvormers: let er op dat je een ventilator koopt met 1500 toeren of minder ivm geluidsproductie (PC case fans zijn vaak 1500 rpm of lager)

[ Voor 15% gewijzigd door dotternetta op 04-07-2025 14:14 ]

• dotternetta
  • Nu online
Taro schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:07:
[...]

Het is wel flink aan de prijs inderdaad, weet ik nu ook waar die 2 schroefgaten aan de achterkant voor zijn...

Begrijp dat hij iets te snel online is gezet, hij is nog niet direct beschikbaar.
Ben benieuwd wanneer de ventilator in de app komt? Jullie hadden nog niets gemeten, toch? Er zal dus een update komen. Ik hoop dat ie toeren variabel wordt, afhankelijk van de temp.

• markduffy
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-11 12:41
Ok, dus nu achter de connector aan gaan, dan kunnen we ze zelf (goedkoper) maken en fijn laten aansturen op het moment dat het nodig is.
(Dus eenvoudiger voor de niet HA gebruikers ;) )

+/- 6kW zonnepanelen, 1x Hybrid 10kw Auto, Shelly Pro 3EM, 2x Zendure SolarFlow 2400AC met ieder 3x AB3000X (17,3kWh)

• geert1992
dotternetta schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:17:
[...]

Ben benieuwd wanneer de ventilator in de app komt? Jullie hadden nog niets gemeten, toch? Er zal dus een update komen. Ik hoop dat ie toeren variabel wordt, afhankelijk van de temp.
Volgens mij had @gielz een commando gevonden om hem aan te sturen via de API. Maar weet dat niet met zekerheid.

Pagina: 1 ... 75 ... 139 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.