Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:19
Moet zeggen dat ik de uitvoering van @geert1992 toch stukken fraaier vind.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
dotternetta schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:17:
[...]

Ben benieuwd wanneer de ventilator in de app komt? Jullie hadden nog niets gemeten, toch? Er zal dus een update komen. Ik hoop dat ie toeren variabel wordt, afhankelijk van de temp.
Ik zou eerder zeggen: Of die in de App komt. Stel dat die automatisch gestuurd wordt weet ik niet of je dat verder nog kunt beïnvloeden. We gaan het wel zien.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17:18
Ik ben geen fan van fans.
Maar voor één Hyper heb ik toch een uitzondering gemaakt.
Nadat de beide accu's binnen kwamen heb ik ze verhuist naar de schuur en daar werd het tegen de 40 graden afgelopen dagen.
De Hyper zelf ruim boven de 65 graden
Aangezien Zendure ook in landen verkoopt waar dit dagelijkse kost is moet hij er tegen kunnen.
Eerste vereiste voor mij is niet een lage prijs, maar zo stil mogelijk, dus heb ik super stille gekocht bij Amazon.
Kosten ook maar 7 euro per stuk.
Daarnaast een temperatuur regelprintje voor een paar euro bij ome Ali, die moet nog komen.

Voor de bevestiging heb ik al veel voorbij zien komen, maar heb toch zelf iets bedacht.
Een stukje siliconen slang van 4 mm uitwendig en 2 mm inwendig een M3 schroefje in gedraaid.
De slang zet dus iets uit en komt klemvast te zitten in de koel ribben van de Hyper

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJBigWbh-JvJv3YueZz--f8nJJQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QgKdQ78KnRNATJb5fUu1OWLm.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HpXb_UZqBaCcRV68D3105sJGIlc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KaDRwIDF62f49pgyL5TMbRNK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:26
Ik heb getest om "fanSwitch":1,"fanSpeed":0, aan te passen. Maar helaas kan ik beide niet aanpassen of hij verwacht een waarde die ik niet logisch vind :+
geert1992 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:25:
[...]

Volgens mij had @gielz een commando gevonden om hem aan te sturen via de API. Maar weet dat niet met zekerheid.

6320wp | Zendure 2400 AC (84% RTE) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:44
Ik ben op dit moment nog niet echt serieus wat betreft de aankoop van een thuisbatterij. (ik zit in een situatie dat als ik een accu heb ik ook het aantal zonnepanelen moet uitbreiden om nog steeds ongeveer rond 0 uit te komen met saldering).

Ik vind het echter wel heel interessant om te volgen, en ben al een beetje aan het nadenken hoe ik een en ander tzt vorm kan geven.

Nu zit ik echter niet echt heel dik meer in de groepen, en ook de stoppenkast zit een eind vol.

Wat ik echter nog wel heb is zo'n hele mooie grote rode CEE stekker achterin de garage, achtergebleven van een vroegere bewoner.

Nu kwam ik in aan ander topic het onderstaande 'stoppenkastje' tegen en nu vraag ik me af, wat zou ik wettelijk mogen en veilig kunnen (al dan niet met afgeknipte stekkers) aansluiten op:

https://www.conrad.nl/nl/...escriptionOffCanvasFlyout

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tkZZ0JuUWSeadksN3rv3m45-qI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O95zIZaUbdYCT2sDl9a2mTX4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4m40-WSuf4LE1137Kvh1-Wgr2s4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3xBZ3ZEz7sTKpmA5uJMHNZpN.jpg?f=fotoalbum_large

400 x 32 = 12800 watt.

Zou dit theoretisch betekenen dat ik 4 x 2400 (Zendure) / 2500 (Marstek) op de 4 losse stopcontacten (opnieuw, al dan niet vast bedraad rechtstreeks de kast in) aan kan sluiten? Er staat in de beschrijving dat de stopcontacten op alle 3 de fasen verdeeld zijn.

In de praktijk zal het eerder 1 of 2 batterijen worden + 800 of 1600 watt aan plugin zonnepanelen, maar het is op dit moment vooral theoretisch om te kijken wat de opties tzt zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door onlinaius op 04-07-2025 14:42 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polvo176
De bewuste Hyper met fans zit overigens aangesloten op 4 zonnepanelen van 440Wp.
Als de batterij vol zit is het een gewone omvormer, stuurt 1200 W het net op (werkt nu goed) en de input wordt afgekapt tot 1300 W.
De Hyper zelf neemt dan 100 W, en dat is wel veel voor zo'n kleine omvormer.
De SF800 stuurt bij volle batterij 800 watt het net op en kapt de input van de zonnepanelen af op 845 Watt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:04
onlinaius schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:39:
Ik ben op dit moment nog niet echt serieus wat betreft de aankoop van een thuisbatterij. (ik zit in een situatie dat als ik een accu heb ik ook het aantal zonnepanelen moet uitbreiden om nog steeds ongeveer rond 0 uit te komen met saldering).

Ik vind het echter wel heel interessant om te volgen, en ben al een beetje aan het nadenken hoe ik een en ander tzt vorm kan geven.

Nu zit ik echter niet echt heel dik meer in de groepen, en ook de stoppenkast zit een eind vol.

Wat ik echter nog wel heb is zo'n hele mooie grote rode CEE stekker achterin de garage, achtergebleven van een vroegere bewoner.

Nu kwam ik in aan ander topic het onderstaande 'stoppenkastje' tegen en nu vraag ik me af, wat zou ik wettelijk mogen en veilig kunnen (al dan niet met afgeknipte stekkers) aansluiten op:

https://www.conrad.nl/nl/...escriptionOffCanvasFlyout

[Afbeelding]

[Afbeelding]

400 x 32 = 12800 watt.

Zou dit theoretisch betekenen dat ik 4 x 2400 (Zendure) / 2500 (Marstek) op de 4 losse stopcontacten (opnieuw, al dan niet vast bedraad rechtstreeks de kast in) aan kan sluiten? Er staat in de beschrijving dat de stopcontacten op alle 3 de fasen verdeeld zijn.

In de praktijk zal het eerder 1 of 2 batterijen worden + 800 of 1600 watt aan plugin zonnepanelen, maar het is op dit moment vooral theoretisch om te kijken wat de opties tzt zijn.
Google even naar "wandverdelers", deze met een handvat is niet echt wat je zoekt, verwacht ik. Maar zoiets werkt verder perfect voor accu's ed.

ps: Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:25
JeroenVerweij schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:23:
[...]

Ja, doel is wel een goede vraag ja (y)

Ik wil vooral zo min mogelijk netafname en zo’n hoog mogelijk eigen verbruik van PV-opbrengst. Op goede dagen heb ik 30kWh “over” wat nu terug het net op gaat.

Dus zoiets als:
  • In de zomer de accu’s vullen met zoveel mogelijk PV overschot. Genoeg over houden om de nacht NOM door te komen en het overschot op de duurdere uren terugleveren.
  • In de winter de accu’s vullen met uiteraard zoveel mogelijk PV overschot (indien dan nog aanwezig), aangevuld met de goedkoopste uren. En dan zoveel mogelijk NOM tot de goedkoopste uren de volgende dag
Ik lever in de zomer soms 70kWh het net op, dat is als die dag de jacuzzi niet aan staat, er niet wordt gekookt, de warmtepomp geen SWW water hoeft te verwarmen en de EV niet thuis is (oh ja, gamende puber moet ook weg zijn ;-)
In de winter, tsja dan wekken we op een heel gunstige dag misschien nog 7 kWh op, te weinig om de accu nu (8.8 kWh) volledig te kunnen vullen.
Het zal in de winter meer op de goedkope uren laden worden en de dure uren gebruiken, maar van de zon moet het dan echt niet komen.

Mijn accu hoeft dan echt niet groot te zijn, maar zie nu met 8.8 kWh dat de bodem 's morgens soms in zicht is.
Met het korter worden van de dagen zal dat vaker gebeuren, dus voor ons zal ik er minimaal een AB3000X bij gaan kopen ergens in oktober....oh, f...dan moet ik zeker nu al gaan bestellen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-j1kFTxg8dJAU0EcFTUL6lYbWA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IYcRijXUgCzvDpZtyhzxfBll.jpg?f=fotoalbum_large

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xobdorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:49
dotternetta schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:08:
[...]

/s Heb je geen frequentie geregelde wasmachinemotor met optionele gereduceerde aansluitwaarde instelling (2 verwarmingselementen)? /s
Is dat een Nederlandse zin :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Beide 2400 AC's zijn netjes op 98% gaan omzeilen, dus via de panelen -> SF800 -> 2400 AC off-grid ingang -> Stroomnet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AvA_rmxnNX_KqxonKkRt-1v18Do=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wKJeArhB0TzwXDXRhDPCFO0r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1o-GK0Kk0933xYz-n8vbGzOVi28=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/knpYttBtS8qEwgbFo0iaqIAP.jpg?f=fotoalbum_large

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:46
Polvo176 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:37:
Ik ben geen fan van fans.
Maar voor één Hyper heb ik toch een uitzondering gemaakt.
Nadat de beide accu's binnen kwamen heb ik ze verhuist naar de schuur en daar werd het tegen de 40 graden afgelopen dagen.
De Hyper zelf ruim boven de 65 graden
Aangezien Zendure ook in landen verkoopt waar dit dagelijkse kost is moet hij er tegen kunnen.
Eerste vereiste voor mij is niet een lage prijs, maar zo stil mogelijk, dus heb ik super stille gekocht bij Amazon.
Kosten ook maar 7 euro per stuk.
Daarnaast een temperatuur regelprintje voor een paar euro bij ome Ali, die moet nog komen.

Voor de bevestiging heb ik al veel voorbij zien komen, maar heb toch zelf iets bedacht.
Een stukje siliconen slang van 4 mm uitwendig en 2 mm inwendig een M3 schroefje in gedraaid.
De slang zet dus iets uit en komt klemvast te zitten in de koel ribben van de Hyper

[Afbeelding][Afbeelding]
Vraagje, waar zie je de temp van de hyper? Ik zie in de Zendure app alleen de temp van de batterijen maar niet die van het omvormer deel van de Sf800pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
frankj030 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:52:
[...]

Vraagje, waar zie je de temp van de hyper? Ik zie in de Zendure app alleen de temp van de batterijen maar niet die van het omvormer deel van de Sf800pro.
Kan alleen via Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
frankj030 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:52:
[...]

Of een IR scanner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
gielz schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:38:
Ik heb getest om "fanSwitch":1,"fanSpeed":0, aan te passen. Maar helaas kan ik beide niet aanpassen of hij verwacht een waarde die ik niet logisch vind :+

[...]
De SF800 Pro geeft bij mij nu een DC spanning van 7 V op die connector.
Ik zal dit op gezette tijden nog eens meten, maar het lijkt mij zo op het eerste gezicht al een temperatuur geregelde spanning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
Polvo176 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 16:01:
[...]

De SF800 Pro geeft bij mij nu een DC spanning van 7 V op die connector.
Ik zal dit op gezette tijden nog eens meten, maar het lijkt mij zo op het eerste gezicht al een temperatuur geregelde spanning.
Hee, dat is interessant. Geert en Taro meten/maten? niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supahted
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:58
Ik ben mij aan het orienteren op de SolarFlow 2400 AC. Weet iemand of de Zendure P1 meter samen gaat met de HomeWizard P1 meter (eventueel met de HomeWizard P1 splitter)? De Zendure P1 meter lijkt uit twee onderdelen te bestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 09:07
Supahted schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 16:31:
Ik ben mij aan het orienteren op de SolarFlow 2400 AC. Weet iemand of de Zendure P1 meter samen gaat met de HomeWizard P1 meter (eventueel met de HomeWizard P1 splitter)? De Zendure P1 meter lijkt uit twee onderdelen te bestaan?
Wat bedoel je met “samen gaan”? Als je bedoelt of je zowel de HW meter als de Zendure meter in de P1 kunt dauwen: ja, met de splitter die je al noemt.

Dat tweede onderdeel is een bridge. Zie https://www.zendure.nl/products/slimme-meter-p1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supahted
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:58
JeroenVerweij schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 17:00:
[...]

Wat bedoel je met “samen gaan”? Als je bedoelt of je zowel de HW meter als de Zendure meter in de P1 kunt dauwen: ja, met de splitter die je al noemt.

Dat tweede onderdeel is een bridge. Zie https://www.zendure.nl/products/slimme-meter-p1
Ik bedoel inderdaad zowel de HW als de Zendure meter samen. Dank voor info!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
Supahted schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 17:30:
[...]

Ik bedoel inderdaad zowel de HW als de Zendure meter samen. Dank voor info!
Homewizard verkoopt een active splitter, heb je nog 2 gaatjes over. Aanrader. Hier werkt hij zelfs zonder externe voeding met de Zonneplan p1 meter en de HW p1.

[ Voor 13% gewijzigd door geert1992 op 04-07-2025 17:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:21
dotternetta schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 16:12:
[...]

Hee, dat is interessant. Geert en Taro meten/maten? niks
Hier ook niet misschien bij een bepaalde temperatuur dat er een geregelde spanning uit komt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w37m2Nt9St2P9UX252A6UuHvH0U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3eJbLjGtH0AjCBTZUA9N0DrR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:37

bert pit

asdasd

Mijn Ecotracker P1 lijkt goed te werken. Alleen moet ik nog iets verzinnen op het ontladen van de Hypers als de auto geladen wordt.
De Ecotracker ondersteunt ook het aansturen van Shelly plugs. Ik zou dan in de EverHome app een automatisering kunnen maken die de Hypers uitzet via de Shelly plug.

Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met de Shelly plugs en het uitzetten van de Hyper op die manier.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

bert pit schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 18:00:
Mijn Ecotracker P1 lijkt goed te werken. Alleen moet ik nog iets verzinnen op het ontladen van de Hypers als de auto geladen wordt.
De Ecotracker ondersteunt ook het aansturen van Shelly plugs. Ik zou dan in de EverHome app een automatisering kunnen maken die de Hypers uitzet via de Shelly plug.

Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met de Shelly plugs en het uitzetten van de Hyper op die manier.
Wat doet de hyper als de stroom er weer op gaat? verder gaan waar hij gebleven was of gewoon niet aan?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterb13
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 14:39
klump4u schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 18:15:
[...]

Wat doet de hyper als de stroom er weer op gaat? verder gaan waar hij gebleven was of gewoon niet aan?
En Ik vraag me af of het wel verstandig is om zomaar uit te schakelen. Bij zonnepaneel omvormers wordt dat ook afgeraden. Kan me voorstellen dat je op dat moment even piekstroom/spanning krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
peterbier schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 17:41:
[...]

Hier ook niet misschien bij een bepaalde temperatuur dat er een geregelde spanning uit komt.
[Afbeelding]
Kan ik bevestigen.
Nu er bijna geen zon meer is en de 800Pro niet zoveel te doen heeft en dus koeler, is de spanning afgeschakeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mmarchan
  • Laatst online: 11-07 11:14
Weten we of die ventilatoren de warme lucht afvoeren of wordt de lucht uit de omgeving op de omvormer geblazen?
Gezien de ventilatoren boven de omvormers staan, is het meest logische dat de warme lucht van de omvormers wordt afgevoerd, denk ik. (warme lucht stijgt).

Enkele weken terug was er hier nog een consensus om de omgevingslucht naar de omvormer te blazen, maar heb daar toch mijn twijfel over.

Indien je de ventilatoren niet continu wil laten draaien en je beschikt niet over HA kan onderstaande tool een oplossing zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGjmE5Odpp2wVyY2udZW4pLOgLc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NkxXw2cpn9X5u86HunTaArGf.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
bert pit schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 18:00:

Stuur dan aub via Home Assistant op vermogen ipv AC aan/uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

peterb13 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 18:48:
[...]

En Ik vraag me af of het wel verstandig is om zomaar uit te schakelen. Bij zonnepaneel omvormers wordt dat ook afgeraden. Kan me voorstellen dat je op dat moment even piekstroom/spanning krijgt
Ja precies, vandaar ook de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
mmarchan schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 18:55:
Weten we of die ventilatoren de warme lucht afvoeren of wordt de lucht uit de omgeving op de omvormer geblazen?
Gezien de ventilatoren boven de omvormers staan, is het meest logische dat de warme lucht van de omvormers wordt afgevoerd, denk ik. (warme lucht stijgt).

Enkele weken terug was er hier nog een consensus om de omgevingslucht naar de omvormer te blazen, maar heb daar toch mijn twijfel over.

Indien je de ventilatoren niet continu wil laten draaien en je beschikt niet over HA kan onderstaande tool een oplossing zijn.

[Afbeelding]
Zuigen doet niks, hou je hand naar voor je stofzuiger, op 5 cm afstand voel je niets. Blazen draagt verder en zal over het hele oppervlak gaan. Het zou me verbazen als deze fans zuigen.

Je kunt trouwens aan de vorm van de schoepen zien dat deze naar beneden blaast

[ Voor 5% gewijzigd door dotternetta op 04-07-2025 19:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
dotternetta schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 19:18:
[...]

Zuigen doet niks, hou je hand naar voor je stofzuiger, op 5 cm afstand voel je niets. Blazen draagt verder en zal over het hele oppervlak gaan. Het zou me verbazen als deze fans zuigen.
Geert en ik kunnen bevestigen: Blazen is beter dan zuigen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Taro schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 19:31:
[...]

:X

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Astra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-07 14:50
[...]

Ik hou mij in en zeg helemaal niks :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmarchan
Mja en toch ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ng7tOv2_oCL1IFrX9JaeW7bBdi4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mdyOEEmboUmgXf2fycZv3OnP.png?f=fotoalbum_large

En ook de ventilatoren in mijn Sunny boy zuigen de warme lucht uit de kast.

Die vergelijking met een stofzuiger houdt echt geen steek.

Heb enkele ventilatoren besteld en kom hierop terug na enkele testen ... meten is weten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dotternetta
mmarchan schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 19:42:
Mja en toch ...

[Afbeelding]

Heb enkele ventilatoren besteld en kom hierop terug na enkele testen ... meten is weten!
Doe maar. Je zegt het zelf al: zuigen uit een kast. Zolang je geen kast er omheen bouwt is blazen beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Mja en toch ...

[Afbeelding]

Zoals @dotternetta al aangeeft: In een kast blazen is niet handig, dan is afzuigen inderdaad beter. Maar tegen een koellichaam blazen is beter dan er iets bovenhangen dat afzuigt. Lucht concentreren op/richting een oppervlak is efficiënter dan diffuus lucht aanzuigen en wegblazen.

Kan het hier natuurlijk gaan aantonen door 1x 140mm fan om te draaien, maar geen zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
dotternetta schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 19:44:
[...]

Doe maar. Je zegt het zelf al: zuigen uit een kast. Zolang je geen kast er omheen bouwt is blazen beter.
Nadeel van zuigen in een kast is dat je stof via alle mogelijke kieren kan aantrekken. Qua dat is blazen weer beter, heb je een meer gerichte airflow, ipv door alle mogelijke openingen.

Bij bijvoorbeeld computers zorg ik altijd voor meer ingaande ventilatoren, en minder uitgaande ventilatoren.

[ Voor 13% gewijzigd door geert1992 op 04-07-2025 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Mja en toch ...

[Afbeelding]

Gewoon een kwestie van uittesten: meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
gielz schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:38:

[...]
Toevallig geen logje aan hangen? Kijken of je een andere waarde krijgt wanneer hij warm is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Ah, jah, krijgen we dat weer, daar heb ik dus geen zin in en daarom hield ik ook alles gescheiden.

De 2x SF800 die binnen hangen leveren nog stroom aan de 2x2400 AC's, 1 ervan staat nu 1850 Watt terug te leveren omdat de stroom duur is, de ander staat op 1850 uitvoer ingesteld, maar besluit niets terug te leveren omdat een SF800 niet kan kiezen wat ie wil:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PmNNMA0_ewyKUdpC1wLqmMcIubc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QODjoDGW8WGv7TpXVvOxxsvG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ufabFsVt8BxUvfFZSVYBoEuHGqs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/efIC7b6YlXszLT3vhhMj1nMx.png?f=fotoalbum_large

Dus de 2x SF800's weer mooi in de stopcontacten gedrukt, hebben ze allemaal weer hun eigen functie en het terugleveren door 2400 AC - 1 begint direct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielz
Zodra ik op 2400 ga laden/ontladen zal ik hem even toevoegen aan HA (hopelijk aankomende week). Zit helaas nu op 800 watt, ik word er niet warm van en de batterij al helemaal niet. :+
geert1992 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 20:12:
[...]

Toevallig geen logje aan hangen? Kijken of je een andere waarde krijgt wanneer hij warm is?

6320wp | Zendure 2400 AC (84% RTE) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devke
  • Laatst online: 17:10
[...]

Deze zin staat wel heel raar 😅🤣🤣

Denk in kansen, niet in problemen. 5.4 kWh opslag Homewizard Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV: 77 kWh capaciteit

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
Devke schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 20:39:
[...]

Valt het seksistisch interpreteren van berichten ook onder het "denken in kansen"? :+ _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• man_rot
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:46
Ik volg dit topic al geruime tijd met grote belangstelling. Dank voor alle input, het helpt mij enorm in een keuze maken.
Op dit moment neig ik naar de Solarflow 2400AC.
Maar ik heb een vraag over de gebruikte stopcontacten.

De Zendures kunnen 2400w ontladen / laden.
Vrijwel alle stopcontacten zijn max 16A dit betekent dat ze een piekbelasting van 16A aankunnen. Meestal kan je deze continu met 10A belasten.
INOM (I-Nom) 10
IMAX 16

Ik heb gezocht, maar er zijn maar weinig stopcontacten met schuko aansluiting (de gewone stopcontacten), die continu 16A aankunnen, en als je ze al vind dan zijn ze behoorlijk prijzig.
En 2400 watt continu met 230V = 10,4A, Dan zit je net aan / over de grens.
Welke stopcontacten gebruiken jullie?

En welke automaat zit 'daarvoor' een 16A Aardlek of zelfs 20A?
Ik lees op sommige fora dat bij het laden van een auto met continu 16A ook voor een 20A automaat gekozen wordt.
Mijn hoofdaansluiting is 3x25A.

Voorbeeld aardlekautomaat 1-polig+nul 16A B-kar 30mA
Of 20A B-kar 30mA?

Mbt bekabeling, ik heb 5x 2,5 m2 Over een lengte van 10 meter liggen, die op 3 aparte groepen worden aangesloten. Dat zou volgens mij genoeg moeten zijn voor uiteindelijk 3 x solarflow 2400ac.
En ze worden buiten naast het huis geplaatst onder afdakje.

Grt Manfred

Groetjes Manfred

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Devke schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 20:39:
[...]

Zou maar zo heel bewust kunnen zijn gedaan, je weet het niet he... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
man_rot schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 21:02:
Ik volg dit topic al geruime tijd met grote belangstelling. Dank voor alle input, het helpt mij enorm in een keuze maken.

Vrijwel alle stopcontacten zijn max 16A dit betekent dat ze een piekbelasting van 16A aankunnen. Meestal kan je deze continu met 10A belasten.
INOM (I-Nom) 10
IMAX 16

Ik heb gezocht, maar er zijn maar weinig stopcontacten met schuko aansluiting (de gewone stopcontacten), die continu 16A aankunnen, en als je ze al vind dan zijn ze behoorlijk prijzig.

Ik lees op sommige fora dat bij het laden van een auto met continu 16A ook voor een 20A automaat gekozen wordt.

Of 20A B-kar 30mA?

Mbt bekabeling, ik heb 5x 2,5 m2 Over een lengte van 10 meter liggen, die op 3 aparte groepen worden aangesloten. Dat zou volgens mij genoeg moeten zijn voor uiteindelijk 3 x solarflow 2400ac.

Grt Manfred
3 x CEE stekker en stopcontact gebruiken, vooral buiten veel beter. Worden niet voor niets "camping stekker" genoemd 😄

Je hebt ze ook met een extra Shuko, altijd handig
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4xiUmfvBH0hVWbJpu9SwfVUdEeg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6OOkZLIOg7s1qdB97s6OqsKC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door dotternetta op 04-07-2025 21:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter

INOM (I-Nom) 10
IMAX 16

Of 20A B-kar 30mA?

Grt Manfred
Hier 3x20A in de meterkast, 3xB16 in de onderverdeelkast en 3x ABB 4 WCD op een speciale manier bedraad waardoor die wat meer vermogen dan standaard aan zouden moeten kunnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PxigeFYeCk_tNRluYeP6GfLhC9U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e1Zpe7KeNTcULSmUUaDiSdsM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RPUxjvQu8gNOscz-O1HP2YkFXQE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ONJxrfOi4srYupd7lGZoJddD.jpg?f=fotoalbum_large

De B16's worden heel erg warm (lees: heet, maar dat durf ik in de context van de vorige berichten even niet te zeggen) tussen 3400-3600 Watt, dus ik hou nu als maximum 2800 Watt aan.

Buiten zou ik idd naar CEE gaan, dat is beter dan stopcontacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
dotternetta schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:36:
[...]

12V (PC-)ventilatoren zijn nog veel goedkoper en gangbaarder dan 5V. Maar deze van Zendure zijn IP65, dat is wel interessant. De stekker hadden we al gevonden (even een paar weken terug zoeken)
Gezocht, maar niet gevonden, de voorbeelden die ik vond zijn blijkbaar van een andere maatvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Polvo176 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 21:11:
[...]

Gezocht, maar niet gevonden, de voorbeelden die ik vond zijn blijkbaar van een andere maatvoering.
Deze toch? https://amzn.eu/d/8PkzSUR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
geert1992 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 20:46:
[...]

Valt het seksistisch interpreteren van berichten ook onder het "denken in kansen"? :+ _O-
Uhhh misschien kan ik beter zwijgen nu 🤣

Denk in kansen, niet in problemen. 5.4 kWh opslag Homewizard Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV: 77 kWh capaciteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Die is groter, je moet de kleine hebben en daar staat een rood kruis bij, dus niet compatible

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dotternetta
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_MA77qfZrzhv__Puufnqhi3Nors=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2SDpV7BPadAj9bI8nGmD447m.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• man_rot
Taro schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 21:08:
[...]

Hier 3x20A in de meterkast, 3xB16 in de onderverdeelkast en 3x ABB 4 WCD op een speciale manier bedraad waardoor die wat meer vermogen dan standaard aan zouden moeten kunnen:

De B16's worden heel erg warm (lees: heet, maar dat durf ik in de context van de vorige berichten even niet te zeggen) tussen 3400-3600 Watt, dus ik hou nu als maximum 2800 Watt aan.

Buiten zou ik idd naar CEE gaan, dat is beter dan stopcontacten.
Bij 3x 20A in meterkast, en 1 kabel naar buiten waar 3 (CEE) aansluitingen op komen, wat is dan het voordeel om daar nog een onderverdeeld kast met 3x 16A te plaatsen?

En bij gebruik van CEE buiten, zal ik dus de stekkers er af moeten knippen om CEE stekkers te monteren, kom ik dan niet in de problemen met garantie?

Groetjes Manfred

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
Polvo176 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 21:26:
[...]

Die is groter, je moet de kleine hebben en daar staat een rood kruis bij, dus niet compatible
Hier moet ie bij zitten:

https://www.superlighting...wer-wire-plug-p-6536.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQgpxKn-iHbvmUqjFOnWxfFSlac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DvIoeAWYGG1RouNIlHPkpiqB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 102% gewijzigd door dotternetta op 04-07-2025 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
man_rot schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 22:02:
[...]

Bij 3x 20A in meterkast, en 1 kabel naar buiten waar 3 (CEE) aansluitingen op komen, wat is dan het voordeel om daar nog een onderverdeeld kast met 3x 16A te plaatsen?

En bij gebruik van CEE buiten, zal ik dus de stekkers er af moeten knippen om CEE stekkers te monteren, kom ik dan niet in de problemen met garantie?
Onderverdeeld in 3 x 16A, dus 3 kabels naar buiten. Maar dit kun je beter bespreken in het Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polvo176
Ik heb hem denk ik ook bij Amazon gevonden.
Met een beetje mazzel heb ik hem morgen, als het niet past kan hij weer terug.
Kennelijk heeft nog niemand anders zo'n stekker besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
man_rot schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 22:02:
[...]

Hangt er even vanaf, als de stekkers direct buiten "naast" de meterkast komen, dan niets. Maar komen ze in een andere ruimte dan heb je met selectiviteit en veilig werken te maken. Dan moet je dus in de meterkast 20A gebruiken om in de volgende ruimte 16A te mogen gebruiken, incl. een hoofdschakelaar om daar lokaal veilig te kunnen werken. En als je dan toch bezig bent direct ff een kWh-meter monteren ;)
Het mooie van de Zendure producten is dat de kabels uit 2 delen bestaan: Het deel aan het apparaat en een 2e deel bij de stekker, die je aan elkaar klikt. Het deel bij het apparaat blijft dus altijd als origineel.

In de Zendure handleidingen staat bij enkele producten zelfs het advies om de stekker te verwijderen en te vervangen door een lasdoos, direct aan te sluiten op een groep, etc. Dus des te veiliger, des te beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• man_rot
Taro schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 22:16:
[...]

Hangt er even vanaf, als de stekkers direct buiten "naast" de meterkast komen, dan niets. Maar komen ze in een andere ruimte dan heb je met selectiviteit en veilig werken te maken. Dan moet je dus in de meterkast 20A gebruiken om in de volgende ruimte 16A te mogen gebruiken, incl. een hoofdschakelaar om daar lokaal veilig te kunnen werken. En als je dan toch bezig bent direct ff een kWh-meter monteren ;)
Hmm kabel loopt van meterkast in een mantelbuis door de kruipruimte naar de zijmuur, is dat 'naast' de meterkast of een andere ruimte?? :?

[...]
Het mooie van de Zendure producten is dat de kabels uit 2 delen bestaan: Het deel aan het apparaat en een 2e deel bij de stekker, die je aan elkaar klikt. Het deel bij het apparaat blijft dus altijd als origineel.

In de Zendure handleidingen staat bij enkele producten zelfs het advies om de stekker te verwijderen en te vervangen door een lasdoos, direct aan te sluiten op een groep, etc. Dus des te veiliger, des te beter.
Dit betekent dus dat ik helemaal geen stekkers/stopcontacten nodig zou hebben.
Waterdichte kast waar de 5 aderige kabel in komt en dan de 3 kabels van de 3 Zendures met aderhulsen verbinden

Groetjes Manfred

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
man_rot schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 22:41:
[...]

Hmm kabel loopt van meterkast in een mantelbuis door de kruipruimte naar de zijmuur, is dat 'naast' de meterkast of een andere ruimte?? :?
Waarschijnlijk prima om daar direct CEE stekkers op te hangen. Maar goed, ik ben geen elektricien, heb er geen opleiding voor gehad en ken de NEN1010 niet voldoende. Dus weet niet of je mijn reacties moet volgen.
Dit betekent dus dat ik helemaal geen stekkers/stopcontacten nodig zou hebben.
Waterdichte kast waar de 5 aderige kabel in komt en dan de 3 kabels van de 3 Zendures met aderhulsen verbinden
Lasdoos met hars (gietmof) is dan de beste oplossing, maar wel redelijk permanent. Of zonder hars, wel goed afsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Van een 4p 25 Ampère met 5g4 kabel.
Voorbeeld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AmRDkm5N4wOniuXOxIrOr8cMpvQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ljadprivt06YjtH6Awd52f5y.jpg?f=fotoalbum_large
3x b16 aardlekautomaten voor de Zendure (s).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gimSkvXZ-AzCVz5Su4YzqiirWak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l4XTWIVc2I8DZ3Q165YhMJ4b.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tlgj5zkdLSRimgAdsgf13geeis8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XuZu8tOQGOj1ELctCA8Vclo8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Taro schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:50:
[...]

Ja, via HEMS wordt dit op dit moment evenredig verdeeld over alle aangesloten apparaten. Daarbij wordt nog niet gekeken naar maximaal vermogen van het apparaat of aangesloten/beschikbare capaciteit van het apparaat. Een SF800 Pro zal dan met hetzelfde vermogen laden als een 2400 AC (max laad-/ontlaadvermogen gedeeld door 2 apparaten = vermogen per stuk).
Ik denk dat ik hier ook tegenaan loop, met een SF800 Pro en 2 Hypers en het laad en ontlaad limiet op 3000 W wordt dit netjes verdeeld in 3 x 1000 W.
De SF800 kan niet meer dan 800 leveren en de beide Hypers blijven kennelijk gelimiteerd op 1000 W ipv 1200 W
Totaal kom ik nu niet boven de 2800 W piek vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Polvo176 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 00:16:
[...]

Ik denk dat ik hier ook tegenaan loop, met een SF800 Pro en 2 Hypers en het laad en ontlaad limiet op 3000 W wordt dit netjes verdeeld in 3 x 1000 W.
De SF800 kan niet meer dan 800 leveren en de beide Hypers blijven kennelijk gelimiteerd op 1000 W ipv 1200 W
Totaal kom ik nu niet boven de 2800 W piek vermogen.
Laden kun je op 7200 watt zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:07
[...]

Aber... Das stimmt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
peterbier schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 00:39:
[...]

Laden kun je op 7200 watt zetten.
Heeft voor mij geen praktisch nut.
De SF800Pro en Hypers kunnen dit toch niet verwerken en te grote laadstromen zijn niet goed voor de batterijen.

[ Voor 10% gewijzigd door Polvo176 op 05-07-2025 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Polvo176 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 00:48:
[...]

Heeft voor mij geen praktisch nut.
De SF800Pro en Hypers kunnen dit toch niet verwerken en te grote laadstromen zijn niet goed voor de batterijen.
Oke
Ik kan wel met 2x2400 watt laden maar omdat het huis gebruik rondt de 1000 watt zit en de zonnepanelen set te klein is kom ik nooit aan dat vermogen.
Anders had ik de 2400AC wel met 3 batterijen besteld i.p.v. 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
Kun je de thuisbatterijen probleemloos blijven gebruiken via Home Assistant zodra je ze allemaal hebt toegevoegd aan HEMS?

En kan je ze makkelijk uit HEMS knikkeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
Taro schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:46:
[...]

Eens, met 1 aanvulling: Als je de RTE goed wil berekenen moet je een accu direct na het laden weer ontladen. Laat je daar teveel tijd tussen zitten, dan gaat het eigenverbruik een steeds grotere rol spelen en daalt de RTE. De laad- en ontlaadverliezen blijven hetzelfde, maar door de factor tijd gaat eigenverbruik een groter aandeel van de RTE innemen en dergelijke variabelen wil je uitsluiten.
Ik heb er nog een nachtje over geslapen, en je hebt helemaal gelijk.

Kleine toevoeging; is dat je minimaal 2cycles achtereenvolgend moet doen voor een nauwkeurige meting.

Stel dat als er standby-verbruik uit de accu’s plaatsvindt, de ondergrens langzaam zakt. Even een voorbeeld: ik heb een 10 kWh accu die stopt met ontladen bij 10%, stel dat er dan nog 1 kWh in zit. Daarna heeft het systeem 10 uur stilgestaan en in die tijd 100 watt verbruikt uit de accu. Er blijft dus 0,9 kWh over.

Vanaf dat moment begin ik met testen: opladen naar 100% en dan weer ontladen tot 10% (dus weer tot die 1 kWh over).

Als je dan even zonder verliezen rekent, heb je 9,1 kWh geladen, maar maar 9 kWh ontladen. Wat dus ook een vertroebeld beeld geeft.

Kortom: als je echt nauwkeurig wilt meten, moet je laden, meteen daarna ontladen, en dat direct daarna nog een keer herhalen. Die tweede meting is dan het meest betrouwbaar. Je ondergrens is bij een nauwkeurige meting net zo belangrijk als je bovengrens, en als er geen tijd heeft gezeten tussen het ontladen en opladen, heeft het Standby gebruik geen invloed kunnen hebben op de ondergrens.

Vriendin haar theorie; één meting is geen meting, nog beter is dit 10 keer te doen en daar een gemiddelde van te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
geert1992 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 08:51:
Kun je de thuisbatterijen probleemloos blijven gebruiken via Home Assistant zodra je ze allemaal hebt toegevoegd aan HEMS?

En kan je ze makkelijk uit HEMS knikkeren?
Ze moeten uit HEMS worden gehaald. En dat is een kwestie van het HEMS schuifje uitzetten.

En inderdaad, wil je de RTE goed meten kan je het beste 2 metingen direct na elkaar doen en dan is de 2e waarschijnlijk het meest zuiver.

[ Voor 16% gewijzigd door Taro op 05-07-2025 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-d
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-07 16:09
Ik ben van plan om een bestelling te plaatsen bij Akkuman.de. Wat zijn de ervaringen als het om service gaat? (Wellicht geen ervaringen, omdat alles vlekkeloos gaat? 😁)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-07 22:10
Ik zat vorige week bij een seminar voor installateurs georganiseerd door de lokale elektrotechnische groothandel en een groepenkastenfabrikant die ging over "de meterkast van de toekomst". De spreker schreef al jaren mee aan NEN 1010 en andere certificeringen in de elektrotechniek, hij wist wel waarover hij het had.

Voor tweakers was er weinig nieuws onder de zon (die hebben een groot deel van de reut waar het in de presentatie over ging allemaal al jaren hangen, niet echt "de toekomst"). Maar één ding wist ik niet: thuisaccu's via stopcontact, ook 800W mogen volgens NEN 1010 helemaal niet. Je zou het niet denken, als je alle stekkerbatterij-topics hier op Tweakers een beetje volgt. Ik lees hier bij Zonneplan dat je ze als consument (nog) wel mag inpluggen, maar als installateur niet. Netbeheerders zijn er blijkbaar helemaal niet blij mee, liet de spreker op de seminar weten.

Ik snap goed dat het een zeer onwenselijke situatie is, om allerlei redenen (mooi voorbeeld met frituurpannen in stuk van Zonneplan, precies om die reden heb ik in m'n eigen groepenkasten zgn. "rem-automaten" zitten).

Je ziet in dit topic dat de tweakers met veel thuisaccu's het allemaal netjes doen, met dedicated stopcontacten vlak naast een groepen/verdeelkast. Ook ik ben van plan mijn SF800Pro (zonder stekker) op een eigen automaat te zetten (maar tja, voor 800W is dat ook wel weer een beetje overkill). Maar je moet er toch niet aan denken wat de gemiddelde consument allemaal aan elkaar gaat jengelen met verlengsnoeren enzo?

Ik vrees dat er eerst wat huizen moeten afbranden voordat de wetgever in actie komt...

[ Voor 3% gewijzigd door TCMR op 05-07-2025 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
TCMR schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 10:14:
[...]

Ik zat vorige week bij een seminar voor installateurs georganiseerd door de lokale elektrotechnische groothandel en een groepenkastenfabrikant die ging over "de meterkast van de toekomst". De spreker schreef al jaren mee aan NEN 1010 en andere certificeringen in de elektrotechniek, hij wist wel waarover hij het had.

Voor tweakers was er weinig nieuws onder de zon (die hebben een groot deel van de reut waar het in de presentatie over ging allemaal al jaren hangen, niet echt "de toekomst"). Maar één ding wist ik niet: thuisaccu's via stopcontact, ook 800W mogen volgens NEN 1010 helemaal niet. Je zou het niet denken, als je alle stekkerbatterij-topics hier op Tweakers een beetje volgt. Ik lees hier bij Zonneplan dat je ze als consument (nog) wel mag inpluggen, maar als installateur niet. Netbeheerders zijn er blijkbaar helemaal niet blij mee, liet de spreker op de seminar weten.

Ik snap goed dat het een zeer onwenselijke situatie is, om allerlei redenen (mooi voorbeeld met frituurpannen in stuk van Zonneplan, precies om die reden heb ik in m'n eigen groepenkasten zgn. "rem-automaten" zitten).

Je ziet in dit topic dat de tweakers met veel thuisaccu's het allemaal netjes doen, met dedicated stopcontacten vlak naast een groepen/verdeelkast. Ook ik ben van plan mijn SF800Pro (zonder stekker) op een eigen automaat te zetten (maar tja, voor 800W is dat ook wel weer een beetje overkill). Maar je moet er toch niet aan denken wat de gemiddelde consument allemaal aan elkaar gaat jengelen met verlengsnoeren enzo?

Ik vrees dat er eerst wat huizen moeten afbranden voordat de wetgever in actie komt...
Helemaal het fijne weet ik er ook niet van, maar oorspronkelijk ontstond die discussie bij stekker zonnepanelen.
Die waren in eerste instantie toegestaan tot 600 Watt.
Maar in de rest van Europa was het 800 Watt en is Nederland hierin mee gegaan.
Nen1010 is geen wet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bert Luiten
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
Heb mijn Solarflow 800 pro met extra AB2000X bij Akkuman besteld... probleemloos en correct... begin juni besteld en draait als een zonnetje... eh.. nou ja nu even niet.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KloyenZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:41
jk-d schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 10:04:
Ik ben van plan om een bestelling te plaatsen bij Akkuman.de. Wat zijn de ervaringen als het om service gaat? (Wellicht geen ervaringen, omdat alles vlekkeloos gaat? 😁)
Ik zou vanuit België ook willen bestellen ergens want op de eigen site met de actie van de gratis batterij kan ik niet bestellen.
Tevens staan ze daar op 6 werkdagen levering terwijl ik overal maanden levertijd zie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 01:39
geert1992 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:48:
[...]

Volgens mij alleen interessant om te weten wanneer je bijvoorbeeld de hyper gaat gebruiken als micro omvormer(zonder accu's).
Ah, kan die ook zonder accu?

Zou voor mij een uitstekende tijdelijke situatie zijn hier in B.
Mijn DM wordt pas later in het jaar gezet, wil enkel nog wat extra PV op mijn dak zetten.

Heb Hyper met 2 x 2000S gekocht.
Een deel gisteren geleverd, 1 2000S wordt na-geleverd.

Dan neem ik enkel de Hyper al in dienst, en registreer die hier op Fluvius.
Dan draait mijn teller nog wat meer terug deze zomer.

Na de installatie van de DM zet ik dan de bats eronder.

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant | Marstek 5.12 uitgeleend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Dolf_Tweakers schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:32:
[...]

Ah, kan die ook zonder accu?
Ja, je kunt een Hyper met panelen ook gewoon op het stopcontact aansluiten, zonder accu. Alleen moet je hem dan wel ergens opleggen waar de MC4 kabels/connectoren niet in de weg zitten. Die wijzen naar beneden én je wil voorkomen dat de omvormer in het water ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:23
Zojuist door dhl mijn twee ab3000x geleverd (lees voor deur gegooid, niemand gezien)
Jammer want de 2400ac stond ook op bezorgen bij dhl vandaag. Wel ander tijdstip in de app.
Zou het in twee delen door dhl bezorgd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
wesley2004 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:48:
Zojuist door dhl mijn twee ab3000x geleverd (lees voor deur gegooid, niemand gezien)
Jammer want de 2400ac stond ook op bezorgen bij dhl vandaag. Wel ander tijdstip in de app.
Ja, was hier ook met 2 verschillende DHL busjes

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KloyenZ
Waar besteld en wanneer besteld als ik mag vragen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
TCMR schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 10:14:
[...]

Ik vind het wat trickcy. Als Zonneplan iets schrijft dan heeft het altijd een "wij van wc eend" vinden dat mening....... Natuurlijk ook want ze verkopen liever een (ontransparante) Nexus dan ze een PIB adviseren. Zit niet in hun assortiment.

Daarnaast sprak ik van de week de netbeheerder. Ik vroeg ze of ze wel zaten te wachten op laag laden van thuis batterijen en hoog weer ontladen. Op mijn vraag of ik daar goed aan zou doen kwam direct het antwoord "Mijnheer dachten ze allemaal maar zoals u". Ook hier zie je weer een verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Ja, heb ik hier ook al meerdere keren benoemd. De 2400 AC werd door een white label DHL busje bezorgd dat hier iedere dag langskomt en de accu's door een officiële DHL bus met branding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:23
KloyenZ schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 12:04:
[...]

Waar besteld en wanneer besteld als ik mag vragen ?
27 april bij Zendure zelf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Har.Cor
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-07 07:37
Bert Luiten schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 10:23:
Heb mijn Solarflow 800 pro met extra AB2000X bij Akkuman besteld... probleemloos en correct... begin juni besteld en draait als een zonnetje... eh.. nou ja nu even niet.. :)
Ik heb je een PM gestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dtwDc0rB6JG7rfLHCx-WDl2Xwno=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aV0RJkRcG0uG7VINQzrfZ1zv.png?f=fotoalbum_large

Een Quooker, daar wordt zijn accu niet vrolijk van.
En wat schakelt zo’n ding eigenlijk vaak aan voor een paar seconden.
Nu zijn we niet tevreden over die Quooker, dus misschien gaat ie wel vervangen worden voor een close in boiler die we beter kunnen sturen.
Heb er diverse slimme pluggen tussen gehad om dat ding in de nacht uit te zetten, maar die stroompieken zijn kennelijk zo hoog dat zelf een 3680 watt in storing gaat.
Heb Fibaro (zwave), Shelly (wifi) en Innr (zigbee) pluggen geprobeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tismij
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:57

tismij

???

Tijgerkracht schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 13:08:
[Afbeelding]

Nu zijn we niet tevreden over die Quooker, dus misschien gaat ie wel vervangen worden voor een close in boiler die we beter kunnen sturen.
Heb er diverse slimme pluggen tussen gehad om dat ding in de nacht uit te zetten, maar die stroompieken zijn kennelijk zo hoog dat zelf een 3680 watt in storing gaat.
Heb hier al jaren mijn Quooker in een HW plug zitten om stroomverbruik te meten en nog nooit issues gehad, is inderdaad wel zo dat hij continue 2W-2200W in een interval doet om op temperatuur te houden.
Per jaar gemeten is hij ook niet echt zuinig, echt een ding om voor de luxe te doen (tenzij je echt veel thee drinkt is een waterkoker goedkoper).
Bij mij overigens wel max 2200W, nooit er boven dus ms ander model?

It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Tijgerkracht schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 13:08:
[Afbeelding]

Ik weet niet welke Quooker je hebt, maar ik heb een kleine standaard versie.
Die trek eens in de 24 minuten 1630 watt 10 seconden lang.
'S nachts staat hij met een stopcontact socket uit, is verder geen probleem.
Met de Shelly reageert de batterij niet altijd direct, zodat je pieken krijgt van enkele seconden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z80fyDe8MWTulEY3opOFHN5sYzs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AECsAYdfJ8D1evQMyOlExPix.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KloyenZ
wesley2004 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 12:55:
[...]

27 april bij Zendure zelf!
Dus ook 2 maand wachten :) jammer dat we als Belgen nog niet kunnen bestellen en zeker met die actie nu :(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MaartenXM
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:09
ac2400 en 3 x accu zijn bezorgd, order #nl128* van 16 mei bij de zendure NL webshop.
de ac2400 gisteren en de rest vandaag.

Gelukkig genoeg zonnepanelen dat het initieel opladen tot 100% nog lukt vanuit de zon met deze bewolking.

[ Voor 30% gewijzigd door MaartenXM op 05-07-2025 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-07 14:50
KloyenZ schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 13:30:
[...]

jammer dat we als Belgen nog niet kunnen bestellen en zeker met die actie nu :(
Daar zou ik mij niet al te druk om maken, Zendure heeft aan de lopende band acties. De een iets anders als de volgende, maar vrijwel opvolgend aan elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 15:40
Idd wij als Belg vallen weer uit de boot. Maar dat zijn we al gewoon ondertussen. Of je moet weer de omwegen gaan opzoeken. Jammer maar hopelijk volgend jaar als de P1 is goedgekeurd dat de homologaties ook sneller verlopen en België kan bijbenen en dat er voor ons klein apenlandje ook nog wat leuke acties worden gedaan. Hoop doet leven.🫣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
Taro schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:44:
[...]

Ja, je kunt een Hyper met panelen ook gewoon op het stopcontact aansluiten, zonder accu. Alleen moet je hem dan wel ergens opleggen waar de MC4 kabels/connectoren niet in de weg zitten. Die wijzen naar beneden én je wil voorkomen dat de omvormer in het water ligt.
Hij gaat dan al in de koele kelder opgesteld staan, dicht bij mijn meter en zekeringkast.
Als de DM er dan is, bats eronder, klaar.

Dien ik rekening te houden met het max PV-ingangsvermogen dat anders, lees lager, mag zijn als je geen batterij koppelt?
Vind niet veel info in dat specifieke geval.

[ Voor 3% gewijzigd door Dolf_Tweakers op 05-07-2025 14:19 ]

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant | Marstek 5.12 uitgeleend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Dolf_Tweakers schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 14:16:
[...]

Hij gaat dan al in de koele kelder opgesteld staan, dicht bij mijn meter en zekeringkast.
Als de DM er dan is, bats eronder, klaar.

Dien ik rekening te houden met het max PV-ingangsvermogen dat anders, lees lager, mag zijn als je geen batterij koppelt?
Vind niet veel info in dat specifieke geval.
Nee, hij schaalt het zelf af naar de max netinvoer die je hebt ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:49
jk-d schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 10:04:
Half mei heb ik daar een Solarflow 800 Pro en een AB2000X besteld met een mooie 10 procent korting. Die zijn de afgelopen dagen geleverd door DPD.

Met service geen ervaring, tot nu toe niet nodig gehad.

Goed man!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mmarchan
rabero1985 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 13:59:
Idd wij als Belg vallen weer uit de boot. Maar dat zijn we al gewoon ondertussen. Of je moet weer de omwegen gaan opzoeken. Jammer maar hopelijk volgend jaar als de P1 is goedgekeurd dat de homologaties ook sneller verlopen en België kan bijbenen en dat er voor ons klein apenlandje ook nog wat leuke acties worden gedaan. Hoop doet leven.🫣
De Hyper is ondertussen goedgekeurd en wordt ook aangeboden in België.
De andere Zendure producten volgen ongetwijfeld.
Tenzij je enkel met een P1 wil werken (kun je trouwens ook reeds bestellen), zou ik niet wachten op die goedkeuringen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gielz
Voor wie de ventilator wilt proberen. Kwam toevallig deze link tegen met 50 euro korting;
https://www.zendure.nl/pr...os=2&_sid=0e930fcd9&_ss=r

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polvo176
gielz schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 16:36:
Voor wie de ventilator wilt proberen. Kwam toevallig deze link tegen met 50 euro korting;
https://www.zendure.nl/pr...os=2&_sid=0e930fcd9&_ss=r
Zit vast op een 2400AC zo te zien, dan moeten de twee gaatjes voor de schroeven er ook achterin zitten.
In de SF800 zitten die gaatjes ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13:03
Is het eigenlijk niet een beetje vreemd dat je mogelijk een extra ventilator systeem moet kopen ? Dat wijst toch eigenlijk op een niet optimaal ontworpen systeem. Met andere woorden, als er een goed ontwerp was gemaakt dan zijn ventilatoren overbodig of zijn in de basis verwerkt

[ Voor 5% gewijzigd door Rojado op 05-07-2025 16:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KloyenZ
mmarchan schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 16:26:
[...]

De Hyper is ondertussen goedgekeurd en wordt ook aangeboden in België.
De andere Zendure producten volgen ongetwijfeld.
Tenzij je enkel met een P1 wil werken (kun je trouwens ook reeds bestellen), zou ik niet wachten op die goedkeuringen.
Met plezier maar als ik er adres in België zet dan gaat dat niet met de ac 2400 :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
Taro schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 14:49:
[...]

Nee, hij schaalt het zelf af naar de max netinvoer die je hebt ingesteld.
Terug online en heb in tussentijd even nagedacht.
Zet de batterij(en) er beter wel onder.
Als het dan wisselend bewolkt is, kan hij ondertussen terugleveren naar het net en heeft hij weer plaats om te laden en terug te leveren. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xobdorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:49
Hier vandaag de AC2400 en 2 (van de 3) AB3000X mogen ontvangen. De AC2400 werd los geleverd van de batterijen. De derde batterij loopt een dag achter en staat blijkbaar nog in een export loods in Duitsland. Afijn, kan ik morgen in ieder geval aan de slag met de twee batterijen en knal ik die derde stick zodra ie er is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
Rojado schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 16:52:
Is het eigenlijk niet een beetje vreemd dat je mogelijk een extra ventilator systeem moet kopen ? Dat wijst toch eigenlijk op een niet optimaal ontworpen systeem. Met andere woorden, als er een goed ontwerp was gemaakt dan zijn ventilatoren overbodig of zijn in de basis verwerkt
Dit is voor de mensen die het willen of waar de omstandigheden niet "normaal" zijn, denk aan hoge temperaturen buiten in bijvoorbeeld een Zuid Frankrijk, waar je luchtstroming nodig hebt om te kunnen blijven koelen. De omvormer van mijn 2400 ac wordt bij 1200 watt niet meer dan 34 graden en bij anderen hier op het forum wordt 45 graden bij 2400 watt genoemd. Dit zijn geen schokkende temperaturen wat dat betreft. Dus out of the box is er niks extra nodig en is het ontwerp gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Rojado schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 16:52:
Het moet toch niet? Het kan als je het wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
Taro schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 19:11:
[...]

Het moet toch niet? Het kan als je het wil.
Heeft wel een paar voordelen. Zelfs voor de bovenste batterij(en).
Pagina: 1 ... 76 ... 80 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Voor de Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren.