• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07:05
geert1992 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 23:04:
[...]

Er zijn in het verleden problemen geweest met vastlopende omvormer, en dan moet hij los van de accu.

Dat lukt niet met de sf800pro, die is vast gekoppeld aan de accu.
Geen hard reset mogelijk.
Duidelijk. Als ik AI vraag hoe het zit met harde reset, krijg ik de boodschap dat dit mogelijk is door de iot knop 6 seconden in te drukken. Ik kan me zo voorstellen dat dit inderdaad niet werkt bij een freeze. Dat risico ga ik niet nemen. dank voor van de tip.
Chupachups schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 07:58:
[...]

Duidelijk. Als ik AI vraag hoe het zit met harde reset, krijg ik de boodschap dat dit mogelijk is door de iot knop 6 seconden in te drukken. Ik kan me zo voorstellen dat dit inderdaad niet werkt bij een freeze. Dat risico ga ik niet nemen. dank voor van de tip.
De oorzaak van die freeze bij de SF800 Pro is door @FireSon al opgelost overigens in latere releases. Hierdoor zou dit niet meer kunnen gebeuren.

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|

modelstudent schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 07:44:
Ik had oorspronkelijk mijn oog op de 2400ac, maar ben de laatste tijd vooral de mastek batterijen aan het volgen. De Venus E (5kw) haal je voor nog geen 1400 in huis, wat 2800€ betekent voor 10kw. Als ik bij zendure zelfs bij huidige kortingen kijken kom ik dan op 4000€ voor 10kw, wat toch wel bijna 50% duurder is. Wat motiveert de zendure kopers om toch voor zendure te kiezen ipv marstek?
Je bedoelt 10 kWh ipv 10 kW.

Op basis van het gedoe in het verleden - ik heb het Marstek topic een tijd gevolgd - ben ik er door kwaliteits- en softwareissues afgehaakt. Daarnaast heb ik ze laatst op een beurs gesproken, mooie toezeggingen, niets van waargemaakt. Het zijn cowboys en dozenschuivers, zo voelt het aan alle kanten. En niet modulair natuurlijk. Je moet iedere keer weer een hele unit kopen. Zendure breid je gewoon uit.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:25
frankj030 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:55:
[...]

Benieuwd naar je ervaringen! Hoe ga je hem aansturen? (P1, HA, Shelly?)
Ik heb al HA dus die gaat het sowieso worden, en dan met de NOM 1.0 van een medetweaker. De Homewizard stekker is al besteld, de P1 van HW had ik al.

Niet de fireson integratie vanwege het risico op vastlopen van de sf800pro.

Hopelijk is het dit weekend droog, dan kan ik het dak op om bekabeling aan te passen en sluit ik er ook wat zonnepanelen op aan die nu op omvormers van 15 jaar oud zitten met lawaaierige ventilators.

Goed man!

Begrijp dat de eerste (kleine) lading P1-meters deze week in het magazijn in Duitsland worden verwacht. Volgende week is de laatste week voor mijn vakantie, hopelijk komt ie hier nog net op tijd binnen om er een review over te schrijven...

Mijn pa heeft 2x AB2000S en 1x ACE1500, gebruikt de off-grid functie. Maar wil vanaf 1-1-2027 ook zonnestroom opslaan en nul op de meter proberen te realiseren. Hebben besloten de ACE1500 door de SF800Pro + P1-meter te vervangen, bestelling wordt geplaatst. Vermoed een enorme run op die dingen :)

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:40
Ik had oorspronkelijk mijn oog op de 2400ac, maar ben de laatste tijd vooral de mastek batterijen aan het volgen. De Venus E (5kw) haal je voor nog geen 1400 in huis, wat 2800€ betekent voor 10kw. Als ik bij zendure zelfs bij huidige kortingen kijken kom ik dan op 4000€ voor 10kw, wat toch wel bijna 50% duurder is. Wat motiveert de zendure kopers om toch voor zendure te kiezen ipv marstek?
De hoge RTE over de hele powerband

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

• modelstudent
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-10 08:40
Taro schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:02:
[...]

Op basis van het gedoe in het verleden - ik heb het Marstek topic een tijd gevolgd - ben ik er door kwaliteits- en softwareissues afgehaakt. Daarnaast heb ik ze laatst op een beurs gesproken, mooie toezeggingen, niets van waargemaakt. Het zijn cowboys en dozenschuivers, zo voelt het aan alle kanten. En niet modulair natuurlijk. Je moet iedere keer weer een hele unit kopen. Zendure breid je gewoon uit.
10kwh inderdaad. Ik heb wel het gevoel dat de issues bij marstek wat weg zijn, maar begrijp volledig wat je zegt met dozenschuivers. Het is daardoor dat ik terug naar zendure kijk, maar ik precies nog een duwtje nodig heb om de duurdere keuze te maken. Gezien 10kwh hier het doel is zal het net geen 50% duurder zijn, maar is een mogelijke verdere uitbreiding wel relatief gelijklopend (maar waarschijnlijk ook niet echt zinvol meer). Als ik de 2500ac later zou gebruiken met 4x ab3000x kan ik aan 4800w laden en ontladen; kan dit dan nog steeds op 1 groep? Gewoon zwaardere zekering?
modelstudent schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:32:
[...]

10kwh inderdaad. Ik heb wel het gevoel dat de issues bij marstek wat weg zijn, maar begrijp volledig wat je zegt met dozenschuivers. Het is daardoor dat ik terug naar zendure kijk, maar ik precies nog een duwtje nodig heb om de duurdere keuze te maken. Gezien 10kwh hier het doel is zal het net geen 50% duurder zijn, maar is een mogelijke verdere uitbreiding wel relatief gelijklopend (maar waarschijnlijk ook niet echt zinvol meer). Als ik de 2500ac later zou gebruiken met 4x ab3000x kan ik aan 4800w laden en ontladen; kan dit dan nog steeds op 1 groep? Gewoon zwaardere zekering?
Nee, niet "gewoon zwaardere zekering", dat is echt heel gevaarlijk. Ik zie/zag in het Marstek topic wel meer gevaarlijke situaties langskomen, zat mijn nagels erbij op te vreten hoe makkelijk men daar met bepaalde zaken omging.

1x 2400AC kan met max 2400/2400 laden en ontladen. Wil je 4800 Watt, dan heb je 2x 2400AC nodig, verspreid over 2 verschillende groepen, niet gedeeld, maar dedicated hiervoor als je het veilig wil doen. En dan zou ik altijd minimaal 3 accu's per 2400AC aanhouden om de C-waarde niet te hoog te laten oplopen en daardoor de accu's te beschadigen. Dat is dus ook wat er bij Marstek mis gaat. Een 2.5 kWh accu moet je niet constant met 2.5 kW laden en ontladen en een 5 kWh accu eigenlijk ook niet.

En inderdaad de RTE van de 2400AC is veel beter dan de Marsteks.

[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 02-07-2025 08:44 ]

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07:05
Taro schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:22:
Begrijp dat de eerste (kleine) lading P1-meters deze week in het magazijn in Duitsland worden verwacht. Volgende week is de laatste week voor mijn vakantie, hopelijk komt ie hier nog net op tijd binnen om er een review over te schrijven...
Zou mooi zijn @Taro Ik ben benieuwd naar de review.
Qua logistiek lijkt Zendure nu vol op stoom te zijn, kennelijk is het voor de P1 dus ook al ingeregeld als de eerste kleine batch al wordt verwacht. Die zal waarschijnlijk vooral voor review doeleinden zijn, 't geeft wel aan dat Zendure het proces in de hand heeft.

• Ultimate-Dennus
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16:10
Taro schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:02:
[...]

Hier sluit ik mij helemaal bij aan. Ik heb zelf actief meegewerkt in het topic van de Marstek. Heel veel feedback ingediend en bijna dagelijks met Marstek support gesproken.
We hadden er 1 gekocht om te testen, op de beurs in nederland aangegeven wat de mankementen van het apparaat zijn en wat echt beter moest. Allemaal belofte's gedaan en uiteindelijk door een paar mensen met grote ogen aangekeken ja het komt allemaal goed. Technical man was aanwezig maar na een kort gesprek had ik al door dit wordt helemaal niks. Laat staan die problemen met die P1 meter en de matige software van Marstek. En dan heb ik het nog niet eens over de RTE waarde's. Zoveel verliezen...

Moet vooral ook altijd lachen om de vele positieve video's over dit product. Het is gewoon puur winst maken met goedkope verkoop. Het product zelf vind ik inhoudelijk niet zo spectaculair.

Om nog maar niet te beginnen over de smart backup box die er al een tijd had moeten zijn. Op de beurs verteld nee waarschijnlijk met 1 of 2 maanden. Voor mensen met een eigen aansturing zal het prima zijn. En moet zeggen met een Everhome Ecotracker of met een Shelly Pro 3EM werkte het best redelijk. Maar dus niet out of the box met de bijgeleverde CT meter of de P1 meter. Alleen als je kijkt naar uitbreiding, app etc. voor ons was het een no-go. Ook als ik lees hoe het is met de vele WiFi problemen. Het werkt gewoon niet goed out of the box.

Begrijp gewoonweg niet waarom zoveel bedrijven dit product in het assortiment nemen. 8)7

• dotternetta
Heeft de AC2400 een interne 6 mA DC-bewaking? Maw is een type B aardlekautomaat noodzakelijk?

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:18
Als ik daar nog wat aan mag toevoegen (ik volg beide, en zie in beide wel voordelen). Bij de Zendure zie ik vooral als grote voordelen ten opzichte van de Marstek dat de RTE hoger is, en dat je bij sommige modellen rechtstreeks zonnepanelen kunt koppelen, wat je noodstroomvoorziening een stuk robuuster maakt, en ook nog eens zorgt voor slechts 1x omzetverlies, en dus een nog hogere RTE.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• avdwerf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-11 09:08
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdMar2T7W-UNlU9avt2X3WSECIo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YfmxtIcViobE6duxRLlHQGog.png?f=user_large

Wilde hem net gaan bestellen :-(
Iemand anders nog kortingscodes van meer dan 5%? Anders wacht ik weer even tot er iets voorbij komt (voorlopig werkt het toch met de 3CT)

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15:02
onlinaius schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:15:
[...]

Als ik daar nog wat aan mag toevoegen (ik volg beide, en zie in beide wel voordelen). Bij de Zendure zie ik vooral als grote voordelen ten opzichte van de Marstek dat de RTE hoger is, en dat je bij sommige modellen rechtstreeks zonnepanelen kunt koppelen, wat je noodstroomvoorziening een stuk robuuster maakt, en ook nog eens zorgt voor slechts 1x omzetverlies, en dus een nog hogere RTE.
Dat laatste klopt niet, het verlies door een externe omvormer heeft niks met de RTE van de batterij te maken.
RTE is hoeveel stop je in de accu en hoeveel haal je er uit, ongeacht de bron.
Als je met mooie vaste waardes laad en ontlaad zul je misschien mooie RTE waardes kunnen halen, maar met met het grillig gebruik van energie in huis en net zo grillig opladen kom ik echt niet op 80%
Gemiddeld kom ik op 75%, berekend met de waardes zoals ze in de Zendure app staan.
Ultimate-Dennus schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:20:
[...]

Begrijp gewoonweg niet waarom zoveel bedrijven dit product in het assortiment nemen. 8)7
Wederverkopers die containers vol opkopen om ze daarna met veel marketing snel in de markt te zetten. Zelfs SolarBouwmarkt heeft een container vol ingekocht. Inhoudelijk weten ze weinig van de producten en software, beetje korting erop en dozen schuiven. Geen lange termijn commitment.

Zendure gaat daar heel anders mee om.

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Nu online

• rabero1985
  • Nu online
Het gaat echt hard blijkbaar op de NL site
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2_KXsPB2Vf3yv_h-GDyxad7USs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vtwlGEFMGUWAJeCs8KzSGX7j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IWN-hw7sBB68Wzh3chbqxyBlhJ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jWyZ0XkQujmBqkXJPfevmX7M.jpg?f=fotoalbum_large

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:47
Taro schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:24:
[...]

Wederverkopers die containers vol opkopen om ze daarna met veel marketing snel in de markt te zetten. Zelfs SolarBouwmarkt heeft een container vol ingekocht. Inhoudelijk weten ze weinig van de producten en software, beetje korting erop en dozen schuiven. Geen lange termijn commitment.

Zendure gaat daar heel anders mee om.
Hun reactie op de kwaliteit was iets in de trant van; we hebben weinig mensen in de mailbox gehad na de levering ervan, dus het zal wel goed zijn.

Zelf ben ik zeer content met de kwaliteit van de zendure producten.
Goede rte, flexibiliteit, applicatie die eenvoudig en overzichtelijk is.

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

• Polvo176
Ik kan hier alles gewoon zien, niks uitverkocht.
Heeft het misschien te maken dat je vanuit een Belgisch Ip adres kijkt?

• rabero1985
  • Nu online
Zou kunnen, krijg ook de 404 error als ik naar de ac2400 pagina wil .....we worden buiten gesloten 🫣

[ Voor 17% gewijzigd door rabero1985 op 02-07-2025 11:41 ]

• mmarchan
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 03-11 19:12
Polvo176 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:59:
[...]

Als je met mooie vaste waardes laad en ontlaad zul je misschien mooie RTE waardes kunnen halen, maar met met het grillig gebruik van energie in huis en net zo grillig opladen kom ik echt niet op 80%
Gemiddeld kom ik op 75%, berekend met de waardes zoals ze in de Zendure app staan.
Je hebt 100% gelijk, momenteel kom ik zelfs niet aan 75%.
Mijn sluipverbruik is zeer laag (+/- 45W) en dit compenseren met een omvormer van 1200W kost heel wat energie.
Voor de rest wel tevreden van de Hyper, mijn maandverbruik vanaf het net beperkt zicht tot 12kWh (afrekening
juni net geen €5).

• mmarchan
Met momenteel enkel een aanbod van de Hyper 2000.
Lijkt mij logisch gezien enkel deze reeds is goedgekeurd door Synergrid?
Ze spelen het correct bij Zendure.

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:58
modelstudent schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:32:
[...]

Marstek weegt veel zwaarder dan een Zendure 2400 AC, sterkte met tillen als je voor Marstek gaat.

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:54
Catdogsf schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:52:
[...]

Marstek weegt veel zwaarder dan een Zendure 2400 AC, sterkte met tillen als je voor Marstek gaat.
Is zwaarder of weegt meer, niet weegt zwaarder 8)

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

• mmarchan
mmarchan schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:51:
[...]

Met momenteel enkel een aanbod van de Hyper 2000.
Lijkt mij logisch gezien enkel deze reeds is goedgekeurd door Synergrid?
Ze spelen het correct bij Zendure.
En dus ook geen P1 meter beschikbaar maar wel met een gratis smart meter 3CT.

• Polvo176
mmarchan schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:47:
[...]

Mijn sluipverbruik is zeer laag (+/- 45W) en dit compenseren met een omvormer van 1200W kost heel wat energie.
Voor de rest wel tevreden van de Hyper, mijn maandverbruik vanaf het net beperkt zicht tot 12kWh (afrekening
juni net geen €5).
Dat sluipverbruik is ook een van de oorzaken, bij mij is dat 100 tot 150 watt in de nacht, maar met 2 hypers en een sf800p die elk 30 tot 50 watt zelf nodig hebben kom je amper op 50% voor die uren.

• dotternetta
mmarchan schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:47:
[...]

juni net geen €5).
De AC2400 heeft de efficiëntere GaN aan boord. Laten we wel onderscheid maken tussen de verschillende types.

• Polvo176
dotternetta schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:14:
[...]

Hyper? De AC2400 heeft de efficiëntere GaN aan boord. Laten we wel onderscheid maken tussen de verschillende types.
Je gaat voorbij aan de oorzaak, een laag nacht verbruik, dat neem je niet weg met een 2400AC.

• dotternetta
Polvo176 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:19:
[...]

Je gaat voorbij aan de oorzaak, een laag nacht verbruik, dat neem je niet weg met een 2400AC.
Ik begrijp je niet helemaal. De AC2400 heeft ook bij laag verbruik een veel hogere RTE dan de Hyper.
Correctie: de AC2400 gebruikt SiC en de Hyper GaN, nu snap ik er niks meer van, ik dacht dat GaN efficiënter was

[ Voor 15% gewijzigd door dotternetta op 02-07-2025 12:37 ]

• Polvo176
dotternetta schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:33:
[...]

Ik begrijp je niet helemaal. De AC2400 heeft ook bij laag verbruik een veel hogere RTE dan de Hyper
Ik weet niet wat een 2400AC zelf nodig heeft om te functioneren, maar stel dat dit 30W is (ik denk meer) en je hebt 45W nachtverbruik zoals @mmarchan dan loopt ook bij een 2400AC het rendement snel terug.
Als je de RTE van verschillende omvormers en merken wilt vergelijken moet je altijd de zelfde laad en ontlaad waarde nemen.
De praktijk ziet er wat anders uit.

[ Voor 15% gewijzigd door Polvo176 op 02-07-2025 12:40 ]

• dotternetta
Polvo176 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:38:
[...]

Ik weet niet wat een 2400AC zelf nodig heeft om te functioneren, maar stel dat dit 30W is (ik denk meer) en je hebt 45W nachtverbruik zoals @mmarchan dan loopt ook bij een 2400AC het rendement snel terug.
Als je de RTE van verschillende omvormers en merken wilt vergelijken moet je altijd de zelfde laad en ontlaad waarde nemen.
De praktijk ziet er wat anders uit.
Ik snap nu wat je bedoelt. Er zal vast iemand hier zijn die iets kan zeggen over het eigenverbruik van de AC2400.

[ Voor 7% gewijzigd door dotternetta op 02-07-2025 12:51 ]

• mmarchan
Een grafiek met de verliezen met oplopende belasting en dit per type omvormer moet toch wel gekend zijn door Zendure.

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-10 09:51
geert1992 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:36:
[...]

Hun reactie op de kwaliteit was iets in de trant van; we hebben weinig mensen in de mailbox gehad na de levering ervan, dus het zal wel goed zijn.

Zelf ben ik zeer content met de kwaliteit van de zendure producten.
Goede rte, flexibiliteit, applicatie die eenvoudig en overzichtelijk is.
Waarop baseer je de informatie in je eerste alinea?
Vind het wat tendentieus..

Heb zelf overigens ook een bestelling voor Zendure lopen.

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh

• geert1992
mmarchan schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:51:
Een grafiek met de verliezen met oplopende belasting en dit per type omvormer moet toch wel gekend zijn door Zendure.
Met de FireSon integratie kun je volgens mij eenvoudig een tabel opstellen met de spanning (volt) en stroom (ampère) die de accu in- en uitgaan. Laat het systeem vervolgens over het volledige vermogensbereik lopen, noteer daarbij de waarden, en geef deze aan ChatGPT. Daarmee kun je een mooie curve laten genereren die inzicht geeft in het rendement bij verschillende vermogens. Zo krijg je een beeld van de efficiëntie over het hele bereik.

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

• Polvo176
geert1992 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:57:
[...]

Met de FireSon integratie kun je volgens mij eenvoudig een tabel opstellen met de spanning (volt) en stroom (ampère) die de accu in- en uitgaan. Laat het systeem vervolgens over het volledige vermogensbereik lopen, noteer daarbij de waarden, en geef deze aan ChatGPT. Daarmee kun je een mooie curve laten genereren die inzicht geeft in het rendement bij verschillende vermogens. Zo krijg je een beeld van de efficiëntie over het hele bereik.
Excel maakt ook curves van ingevoerde waarden.
Voor verbetering van de efficiëntie ga ik een Hyper uitzetten.
5 van de 7 dagen in de week heb ik aan 2 AB2000 batterijen genoeg, de andere 2 dagen nog een derde batterij.
Dus ik kan wel met wat minder toe,
Als de nachten langer worden zal er nog wel een batterij bij moeten, dan zit ik op 4, maar van de zes die ik nu heb kunnen wel weer 2 weg.
Ik ging eerst vooral uit om zo goed mogelijk NOM draaien, maar dat blijkt toch niet zo kosten efficiënt te zijn.
Je kunt daarvoor beter zo nu en dan wat energie uit het net halen als de batterij leeg is dan er een extra batterij bij te zetten.
Voortschrijdend inzicht zullen we maar zeggen.

• mmarchan
Polvo176 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:58:
[...]

Dat sluipverbruik is ook een van de oorzaken, bij mij is dat 100 tot 150 watt in de nacht, maar met 2 hypers en een sf800p die elk 30 tot 50 watt zelf nodig hebben kom je amper op 50% voor die uren.
Het zou voor u ongetwijfeld beter zijn om slechts vanaf één omvormer, de sf800p te ontladen 's nachts, (eventueel via een continue ontlading) en de 2 Hypers in stand-by te laten. Dergelijke flexibiliteit mis ik wel in de app.
De HA adepten zullen hier ontgetwijfeld aan toegevoegen dat dit wel kan via HA.

Voor aankoop van de batterijen had ik reeds een vrij goed zicht op ons verbruik en waren reeds heel wat maatregelen getroffen om zoveel als mogelijk te verbruiken tijdens de zonuren. Dat maakt dat de batterijen momenteel enkel het avond- en nachtverbruik compenseren en een klein beetje aan peakshaving doen.
Ook daarom dat de RTE een pak minder is dan bij installaties die via continu laden en ontladen met vaste vermogens de onbalansmarkt bespelen.

• geert1992
Polvo176 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:09:
[...]

5 van de 7 dagen in de week heb ik aan 2 AB2000 batterijen genoeg, de andere 2 dagen nog een derde batterij.
Als de nachten langer worden zal er nog wel een batterij bij moeten, dan zit ik op 4, maar van de zes die ik nu heb kunnen wel weer 2 weg.
Ik ging eerst vooral uit om zo goed mogelijk NOM draaien, maar dat blijkt toch niet zo kosten efficiënt te zijn.
Je kunt daarvoor beter zo nu en dan wat energie uit het net halen als de batterij leeg is dan er een extra batterij bij te zetten.
@FireSon zou je het zo te maken zijn dat de omvormers op en afschalen; dat wanneer je onder de 1200watt een enkele hyper ontlaadt, en bij een wattage boven de 1200 de 2e hyper bij springt? En weer standby gaat wanneer het vermogen weer daalt? En hij aan de hand van soc bepaald welke hyper de basis is(bij vermogens onder de 1200watt)?

Catdogsf schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:52:
[...]

Ik had een Zendure AIO2400, qua formaat vergelijkbaar met een Marstek, erg onhandig. Blij dat ik die heb verkocht en daarvoor in de plaats met losse omvormers en accu's aan de slag ben gegaan.

mmarchan schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:14:
[...]
Ook daarom dat de RTE een pak minder is dan bij installaties die via continu laden en ontladen met vaste vermogens de onbalansmarkt bespelen.
Voor de volledigheid: Niet de onbalansmarkt, dat is iets anders. Wel de EPEX Day Ahead markt met dynamische tarieven.

• mmarchan
Is volgens mij maar een kleine aanpassing voor nodig in de app.
Zorg dat er een mogelijkheid is om in de slimme meter modus, met behulp van in te stellen tijdsblokken te laden of te ontladen met een in te stellen vermogen.

• mmarchan
Taro schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:20:
[...]

Voor de volledigheid: Niet de onbalansmarkt, dat is iets anders. Wel de EPEX Day Ahead markt met dynamische tarieven.
Correct d:)b
mmarchan schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:21:
Is volgens mij maar een kleine aanpassing voor nodig in de app.
Zorg dat er een mogelijkheid is om in de slimme meter modus, met behulp van in te stellen tijdsblokken te laden of te ontladen met een in te stellen vermogen.
Waar reageer je op? Want via de Zendure App kan je al native handelen op de Day Ahead EPEX dynamische tarieven markt. De onbalansmarkt is echt iets heel anders, daarbij krijg je een signaal vanuit TenneT en dien je direct vermogen af te nemen of te leveren en dat verloopt doorgaans alleen centraal via grote partijen zoals Zonneplan doet met hun Nexus, of Victron met een aanvullend kastje. Als consument met je eigen accu heb je niets te zoeken op de onbalansmarkt.

• FireSon
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-10 18:20
geert1992 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:15:
[...]
@FireSon zou je het zo te maken zijn dat de omvormers op en afschalen; dat wanneer je onder de 1200watt een enkele hyper ontlaadt, en bij een wattage boven de 1200 de 2e hyper bij springt? En weer standby gaat wanneer het vermogen weer daalt? En hij aan de hand van soc bepaald welke hyper de basis is(bij vermogens onder de 1200watt)?
Dat gebeurt nu eigenlijk al, degene met de grootste capaciteit wordt altijd als eerste gebruikt. Het op- en afschakelen is er op dit moment op gericht zo lang mogelijk de maximale capaciteit beschikbaar te houden. Zodat de pieken zo lang mogelijk opgevangen kunnen worden.
Dat is vrij simpel aan te passen, misschien het beste om dan verschillende scenario's te ondersteunen zodat iedereen zelf het ideale scenario kan kiezen.

• mmarchan
Ik mis wat flexibiliteit in de app voor gebruikers die vooral interesse hebben in NOM.
Een combinatie van slimme meter modus met de mogelijkheid om tijdens, in te stellen periodes, te laden of te ontladen, met een in te stellen vermogen.

• mmarchan
Wat is de onbalansmarkt?
De onbalansmarkt is een markt waarop de vraag en het aanbod van elektriciteit op het elektriciteitsnet worden afgestemd, vooral op de korte termijn. Dit gebeurt wanneer de werkelijke vraag of het werkelijke aanbod afwijkt van wat vooraf was gepland. Deze afwijking kan ontstaan door onvoorziene gebeurtenissen, zoals weersveranderingen of storingen.
Hoe werkt het voor particulieren?
Als particulier kun je niet direct handelen op de onbalansmarkt. Echter, met behulp van een slimme thuisbatterij kun je wel indirect deelnemen. Een thuisbatterij kan energie opslaan wanneer de prijzen laag zijn (bijvoorbeeld wanneer er veel zon is) en deze energie weer afgeven wanneer de prijzen hoog zijn (bijvoorbeeld wanneer er een tekort is). Op deze manier kun je profiteren van de prijsschommelingen en je energiekosten verlagen of zelfs inkomsten genereren.

• geert1992
FireSon schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:28:
[...]

Dat gebeurt nu eigenlijk al, degene met de grootste capaciteit wordt altijd als eerste gebruikt. Het op- en afschakelen is er op dit moment op gericht zo lang mogelijk de maximale capaciteit beschikbaar te houden. Zodat de pieken zo lang mogelijk opgevangen kunnen worden.
Dat is vrij simpel aan te passen, misschien het beste om dan verschillende scenario's te ondersteunen zodat iedereen zelf het ideale scenario kan kiezen.
Dat zou mooi zijn! Dat doet hij nu alleen wanneer je een cluster maakt in de integratie?

• MNelectric
  • Laatst online: 08:14
Track &trace ontvangen,
kom maar door met dat spul

• geert1992
Hieke schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:53:
[...]

Waarop baseer je de informatie in je eerste alinea?
Vind het wat tendentieus..

Heb zelf overigens ook een bestelling voor Zendure lopen.
YouTube: In zes weken tijd bijna 500 Marstek batterijen verkocht – dit zijn d...
Het gaat om de eerste 1 minuut en 10 seconden. Vond het een opmerkelijke opmerking.

• FireSon
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-10 18:20
geert1992 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:54:
[...]
Dat zou mooi zijn! Dat doet hij nu alleen wanneer je een cluster maakt in de integratie?
Eigenlijk altijd wanneer je meer dan 1 device hebt.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:45

bert pit

asdasd

Polvo176 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:09:
[...]

Heb je dynamische energie tarieven?

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• geert1992
FireSon schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:10:
[...]

Eigenlijk altijd wanneer je meer dan 1 device hebt.
Gisteren heb ik de smart ontladen gedraaid, waarbij een belasting van 500 watt werd gecompenseerd door drie Hypers. Ik had juist verwacht dat dit door slechts één Hyper zou worden opgevangen. Deze hadden alle 3 een soc van ongeveer 15 procent.

Vandaag heb ik ook de clustermodes getest, waarbij de middelste Hyper een cluster vormt van 3600 watt, en de andere twee Hypers onderdeel zijn van deze middelste Hyper. Toch blijkt dat alleen de middelste Hyper wordt opgeladen wanneer ik de optie 'slim opladen' selecteer.

• Polvo176
bert pit schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:14:
[...]

Heb je dynamische energie tarieven?
Kort antwoord: Nee
mmarchan schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:47:
Wat is de onbalansmarkt?
De onbalansmarkt is een markt waarop de vraag en het aanbod van elektriciteit op het elektriciteitsnet worden afgestemd, vooral op de korte termijn. Dit gebeurt wanneer de werkelijke vraag of het werkelijke aanbod afwijkt van wat vooraf was gepland. Deze afwijking kan ontstaan door onvoorziene gebeurtenissen, zoals weersveranderingen of storingen.
Hoe werkt het voor particulieren?
Als particulier kun je niet direct handelen op de onbalansmarkt. Echter, met behulp van een slimme thuisbatterij kun je wel indirect deelnemen. Een thuisbatterij kan energie opslaan wanneer de prijzen laag zijn (bijvoorbeeld wanneer er veel zon is) en deze energie weer afgeven wanneer de prijzen hoog zijn (bijvoorbeeld wanneer er een tekort is). Op deze manier kun je profiteren van de prijsschommelingen en je energiekosten verlagen of zelfs inkomsten genereren.
Dat laatste is niet handelen op de onbalansmarkt, maar handelen op de EPEX Day Ahead dynamische tarieven markt. Die uitleg is dus niet passend bij het kopje en misleidend.

mmarchan schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:33:
[...]

Ik mis wat flexibiliteit in de app voor gebruikers die vooral interesse hebben in NOM.
Een combinatie van slimme meter modus met de mogelijkheid om tijdens, in te stellen periodes, te laden of te ontladen, met een in te stellen vermogen.
Daarvoor is HEMS. Je kunt daar hoge en lage tarieven instellen, met ZENKI AI en dan verder volgens mij NOM draaien.

Maar dit alles is dus heel erg snel en simpel via Home Assistant volledig naar wens in te richten.

• mmarchan
Taro schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:34:
[...]

Dat laatste is niet handelen op de onbalansmarkt, maar handelen op de EPEX Day Ahead dynamische tarieven markt. Die uitleg is dus niet passend bij het kopje en misleidend.
Nog eentje om het af te leren :) tenzij er een verschil is in het begrip onbalansmarkt in Nederland en België :)

https://energiewest.be/onbalansmarkt/

Ik onthou dat wij als particulier niet rechtstreeks kunnen handelen op de onbalansmarkt maar wel indirect kunnen deelnemen door het gebruik van een thuisbatterij en een dynamisch tariefplan.
mmarchan schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:55:
[...]

Nog eentje om het af te leren :) tenzij er een verschil is in het begrip onbalansmarkt in Nederland en België :)

Ik onthou dat wij als particulier niet rechtstreeks kunnen handelen op de onbalansmarkt maar wel indirect kunnen deelnemen door het gebruik van een thuisbatterij en een dynamisch tariefplan.
Wat @Taro al aangeeft. Het concept van de Nexus van Zonneplan. Kun je zelf niks aan regelen. Je laat de energie leverancier jouw batterij besturen en krijgt (een deel van) de vergoeding. Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen. Iets met transparantie.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• geert1992
Devke schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:00:
[...]

Wat @Taro al aangeeft. Het concept van de Nexus van Zonneplan. Kun je zelf niks aan regelen. Je laat de energie leverancier jouw batterij besturen en krijgt (een deel van) de vergoeding. Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen. Iets met transparantie.
En verplicht stroom af te nemen bij zonneplan, ik zou absoluut zelf willen bepalen waar ik mijn stroom koop.

geert1992 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:04:
[...]

En verplicht stroom af te nemen bij zonneplan, ik zou absoluut zelf willen bepalen waar ik mijn stroom koop.
Exact.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• mmarchan
Devke schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:00:
[...]

Zeker niets voor mij! Heb er al een probleem mee (voorlopig toch nog :) ) om de aansturing over te laten aan HA, laat staan dat ik mijn stroomleverancier de controle zal geven over de batterij.
mmarchan schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:55:
[...]

Waar je mis gaat is het woordje "indirect". Door te handelen met dynamische tarieven verbeter je de stabiliteit van het net, daardoor voorkom je een deel onbalans. Maar de onbalansmarkt is echt iets heel anders en dat geldt voor zowel NL als BE. Op de onbalansmarkt kan je bijv. om 16:13 ineens een spoedsignaal krijgen: Lever nu direct een enorme hoeveelheid kW tegen 4 Euro per kWh! En dan dien je direct je accu te legen. Dit kan alleen in een pool met vele anderen.

Dus nee: Handelen op de onbalansmarkt is echt iets anders. je moet daarvoor op afstand aanstuurbare accu's in een grote pool hebben zitten die centraal aangestuurd en geactiveerd worden.

• mmarchan
Taro schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:59:
[...]

Waar je mis gaat is het woordje "indirect". Door te handelen met dynamische tarieven verbeter je de stabiliteit van het net, daardoor voorkom je een deel onbalans. Maar de onbalansmarkt is echt iets heel anders en dat geldt voor zowel NL als BE. Op de onbalansmarkt kan je bijv. om 16:13 ineens een spoedsignaal krijgen: Lever nu direct een enorme hoeveelheid kW tegen 4 Euro per kWh! En dan dien je direct je accu te legen. Dit kan alleen in een pool met vele anderen.

Dus nee: Handelen op de onbalansmarkt is echt iets anders. je moet daarvoor op afstand aanstuurbare accu's in een grote pool hebben zitten die centraal aangestuurd en geactiveerd worden.
Duidelijk Taro, met onze plugin batterijen kunnen wij via dynamisch tarieven via de day-aheadprijzen handelen.
Eigenaars van een vaste batterijen (veelal 10 tot 20kWh), kunnen, indien ze dit willen via bvb hun batterijleverancier handelen op de onbalansmarkt.

In de tweakers via onderstaande link een uitgebreid maar duidelijk artikel hierover.

https://tweakers.net/revi...%20een%20ander%20bedrijf.

Nooit te oud om bij te leren.

• onlinaius
[...]

Dat laatste klopt niet, het verlies door een externe omvormer heeft niks met de RTE van de batterij te maken.
Dan heb ik het misschien verkeerd begrepen, want ik heb begrepen dat als je de zonnepanelen direct aansluit je de stap van AC naar DC overslaat, en daarmee ongeveer de helft van het verlies bespaart.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• Polvo176
onlinaius schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 18:05:
[...]

Dan heb ik het misschien verkeerd begrepen, want ik heb begrepen dat als je de zonnepanelen direct aansluit je de stap van AC naar DC overslaat, en daarmee ongeveer de helft van het verlies bespaart.
Ja, je hebt minder omzet verliezen, maar dat staat los van de RTE van de batterij.

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-10 09:51
geert1992 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:01:
[...]

YouTube: In zes weken tijd bijna 500 Marstek batterijen verkocht – dit zijn d...
Het gaat om de eerste 1 minuut en 10 seconden. Vond het een opmerkelijke opmerking.
Met Hun reactie doel jij kennelijk op Solarbouwmarkt. En Taro doelt op alle wederverkopers. Refereren aan één marketeer is kennelijk al zaligmakend.
Probleem van influencers en social media wordt steeds duidelijker. Eigen conclusies worden geponeerd als waarheid. En gaan vervolgens rond... :+
Maar dooor.. /on topic

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh

• onlinaius
Polvo176 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 18:44:
[...]

Ja, je hebt minder omzet verliezen, maar dat staat los van de RTE van de batterij.
Maar dat zijn dan toch die omzetverliezen die de RTE bepalen?

Om een rekenvoorbeeldje te geven met enigszins willekeurige cijfers:

Accu laad op vanuit (AC) netstroom en zet dit om naar DC: 10% omzetverlies. Accu ontlaad de DC lading en zet deze om naar AC netstroom: nogmaals 10% omzetverlies.
RTE: 80%

Accu laad op vanuit DC zonnepanelen naar DC accu: 3% verlies. Accu ontlaad de DC lading en zet deze om naar AC netstroom: nogmaals 10% omzetverlies.
RTE: 87%

Of heb ik nu helemaal het verkeerde idee van de RTE voor me?

Edit: ik besef me dat er uiteraard ook nog verliezen in de zonnepaneelomvormer zitten. Als die ook 10% bedragen is de feitelijke efficientie van paneel naar accu naar net 70% in het bovenste voorbeeld en win je dus nog meer, maar uiteraard is dit niet de RTE van de batterij zelf.

[ Voor 13% gewijzigd door onlinaius op 02-07-2025 19:55 ]

• geert1992
Hieke schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 19:34:
[...]

Met Hun reactie doel jij kennelijk op Solarbouwmarkt. En Taro doelt op alle wederverkopers. Refereren aan één marketeer is kennelijk al zaligmakend.
Probleem van influencers en social media wordt steeds duidelijker. Eigen conclusies worden geponeerd als waarheid. En gaan vervolgens rond... :+
Maar dooor.. /on topic
Die in het bericht waar ik op antwoorde werd aangehaald, als voorbeeld.

• Dolf_Tweakers
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20-09 09:03
Taro schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 20:43:
[...]

Ik doe niet mee aan een open huizen route, maar in goed overleg is er veel mogelijk :)

Tip: Ik hou van lekkere biertjes O-)
En zijn donkere, Belgische biertjes dan ook welkom?
Of liever blondjes?

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant | Marstek 5.12 uitgeleend | Zendure Hyper + 2 AB2000S

Dolf_Tweakers schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:21:
[...]

En zijn donkere, Belgische biertjes dan ook welkom?
Of liever blondjes?
Beide zijn prima :)

Inmiddels is de rondleiding wel iets korter. De AB2000 en AB2000S die onder de SF800Pro zaten zijn verkocht. Nu de SF800Pro zelf nog.

Zat alleen wel te denken: Heb nu de 2x SF800 die binnen hangen op dezelfde groepen als de accu's aangesloten, dus daarmee kan ik de RTE niet meer goed berekenen :X Alleen 2400AC-1 zit nog op een aparte HW Energy Socket, maar eigenlijk wil ik die er tussenuit gaan halen aangezien die erg warm wordt.

• dotternetta
Taro schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:49:
[...]

Inmiddels is de rondleiding wel iets korter. De AB2000 en AB2000S die onder de SF800Pro zaten zijn verkocht. Nu de SF800Pro zelf nog.

Zat alleen wel te denken: Heb nu de 2x SF800 die binnen hangen op dezelfde groepen als de accu's aangesloten, dus daarmee kan ik de RTE niet meer goed berekenen :X Alleen 2400AC-1 zit nog op een aparte HW Energy Socket, maar eigenlijk wil ik die er tussenuit gaan halen aangezien die erg warm wordt.
Laat hem nog even zitten voor een eigen verbruik meting 🫣

• gielz
  • Laatst online: 16:46
Ik zat zelf te denken om in plaats van de energy socket deze te plaatsen; https://kb.shelly.cloud/knowledge-base/shelly-pm-mini-gen3

Past direct mooi in een ABB WCD.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TIs3EI20uia-SxModtOO71nzvFY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GzbtxjnOjfxSHQr5CQSaw11f.jpg?f=fotoalbum_large
Taro schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:49:
[...]

[ Voor 25% gewijzigd door gielz op 02-07-2025 21:09 ]

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

gielz schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:06:
Ik zat zelf te denken om in plaats van de energy socket deze te plaatsen; https://kb.shelly.cloud/knowledge-base/shelly-pm-mini-gen3

[Afbeelding]

[...]
Die heb ik ook vanaf het begin erin zitten, werkt prima en meet beide richtingen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

gielz schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:06:

[Afbeelding]

[...]
Wel met flexibele draad aansluiten met adereindhulzen en wago's. (Van hard naar flexibele draad)
De pcb verbinding met de schroef connector kan slecht tegen onder spanning staan van de Shelly.
Zie ook het Shelly topic.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:38
Dit gaat niet goed hier hoor jongens, ben nog steeds aan het overwegen voor een 2400AC.
Het idee was dan 4 accu’s zodat ik vrijwel maximaal kan ontladen, maarja de 5+1 deal is wel interessant.

Vervolgens geeft iemand aan: Waarom geen 2 2400AC’s? Dan kan je elk met 1600 ontladen (0,2C)

Nu staan er 2* 2400AC’s in met 6* AB3000X en 2* AB3000X en een P1 meter voor 7200€ in het winkelmandje :henk

Uhhhh, tsja wat nu hè :9
elektriekert schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 23:08:
Dit gaat niet goed hier hoor jongens, ben nog steeds aan het overwegen voor een 2400AC.
Het idee was dan 4 accu’s zodat ik vrijwel maximaal kan ontladen, maarja de 5+1 deal is wel interessant.

Vervolgens geeft iemand aan: Waarom geen 2 2400AC’s? Dan kan je elk met 1600 ontladen (0,2C)

Nu staan er 2* 2400AC’s in met 6* AB3000X en 2* AB3000X en een P1 meter voor 7200€ in het winkelmandje :henk

Wat gaat er precies niet goed?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d0K9wv9YHD04rvnkICjsr8QiP6I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/6f27nuGd2pGeEy5bAPw0UiRb.gif?f=user_large

Maar goed om te horen dat je het virus ook te pakken hebt :) En inderdaad, die 2 extra accu's koop je anders over 3 weken alsnog. Iedereen begrijpt hoe dit werkt, behalve mijn vrouw....

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:10
elektriekert schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 23:08:

en heb je het nodig? eentje kan op aparte groep ook 2400 doen toch? :)

Begrijp het heel goed hoor, echter probeer voor mezelf ook zo scherp mogelijk te kijken.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

• elektriekert
Taro schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 23:11:
[...]

Wat gaat er precies niet goed?
[Afbeelding]

Maar goed om te horen dat je het virus ook te pakken hebt :) En inderdaad, die 2 extra accu's koop je anders over 3 weken alsnog. Iedereen begrijpt hoe dit werkt, behalve mijn vrouw....
Haha, mijn vrouw vroeg of het nu al zou opleveren...
Mwah, die teller begint pas echt te lopen als je de EB niet meer kan salderen vanaf 2027.
En waar ze zouden komen te staan (garage dus geen in de weg probleem voor haar).
Ze zei: In 2027 zullen ze vast duurder worden door de gekte dus dan kan je ze beter nu kopen :9

• elektriekert
Kees_frl schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 23:23:
[...]

en heb je het nodig? eentje kan op aparte groep ook 2400 doen toch? :)

Begrijp het heel goed hoor, echter probeer voor mezelf ook zo scherp mogelijk te kijken.
Ja ja, nodig...
Mijn hoofd zegt nee, mijn speelgoedbrein zegt ja :D

Ik heb ook een EV, die ik dan eventueel s'nachts nog voor een kleine 25% kan bijtanken, niet teveel zodat de airco ook nog kan verwarmen natuurlijk, en het andere sluipverbruik

• bert pit

bert pit

asdasd

elektriekert schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 23:37:
[...]

Mwah, die teller begint pas echt te lopen als je de EB niet meer kan salderen vanaf 2027.
En waar ze zouden komen te staan (garage dus geen in de weg probleem voor haar).
Ze zei: In 2027 zullen ze vast duurder worden door de gekte dus dan kan je ze beter nu kopen :9
Verstandige vrouw. Met dynamische handel gaat het overigens uitstekend de afgelopen dagen. De Euro's klotsen tegen de plinten. ;)

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• geert1992
bert pit schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 23:43:
[...]

Verstandige vrouw. Met dynamische handel gaat het overigens uitstekend de afgelopen dagen. De Euro's klotsen tegen de plinten. ;)
Zoals eerder benoemd; de praatgroep voor de vrouw is ook nog steeds een optie.

Die hoge dynamische prijzen hoor je mij niet over klagen, integendeel...
Enige waar je mij dan over hoort klagen is over de dure apparaten die om ongunstige tijden worden aangezet..... Gelukkig zit er nog altijd een uitknop op.

Oplossing is intussen ook al bedacht; slimme stekkers ertussen, en deze tijdens dure uren blokkeren/uitschakelen.

[ Voor 9% gewijzigd door geert1992 op 02-07-2025 23:49 ]

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:10
elektriekert schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 23:37:
[...]

Goed punt, wat zijn de verwachtingen richting 2027? Meer vraag hogere prijzen of toch daling in prijzen?

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

• dotternetta
Kees_frl schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 23:49:
[...]

Goed punt, wat zijn de verwachtingen richting 2027? Meer vraag hogere prijzen of toch daling in prijzen?
Prijzen gaan dalen: https://www.spider-way.co...urrent%20$150%20per%20kWh.

• bert pit

bert pit

asdasd

[...]

Mijn glazen bol zegt dat de prijs omlaag zal gaan, doordat steeds meer partijen zich op die markt storten. Waar ze nu nog een redelijke marge kunnen maken zal bij toenemende concurrentie een deel van die marge ingeleverd worden. Bovendien zit er nog steeds een dalende trend in de prijzen van accu’s.

• gielz
  • Laatst online: 16:46
Ze maken nu wel flink wat winst. Die 2400ac met 1 batterij is rond de 960 euro inkoop (ex btw).

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

• elektriekert
gielz schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 08:59:
Ze maken nu wel flink wat winst. Die 2400ac met 1 batterij is rond de 960 euro inkoop (ex btw).
Waar heb je deze info van? :p

• elektriekert
[...]

Ik verwacht ook wel dat de prijzen nog gaan dalen.
De vraag is: Hoe snel en hoeveel?

En zal er voor 2027 nog een efficiënter systeem komen dan de 2400AC?
En wat zal daar de prijs dan weer van zijn.
Eigenlijk zijn het een hoop wat als vragen.

Als ik die historische data zie van de ANWB 2024 vs. 2025 dan lijkt de trend van extreme dynamische prijzen af te nemen (alhoewel vertekent beeld want we zitten pas op de helft).

Dus wie heeft er een glazen bol?

• axensir
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:29
Ik hoop vooral dat er binnenkort een systeem komt met grotere accupakketten, of dat de prijs van de AC2400 flink daalt. Op dit moment gebruik ik een Marstek Venus E, maar zodra Zendure met een systeem komt dat iets meer vermogen biedt én de grotere accupakketten ondersteunt, stap ik daar op over.

Marstek heeft inmiddels al zulke systemen aangekondigd, met MPPT. Hopelijk volgt Zendure ook voor 2027 met iets vergelijkbaars, want hun producten ogen toch net wat kwalitatiever.

Ik ben zelf op zoek naar een 30 tot 50 kwh systeem. Maar om hier nu 15k voor neer te leggen in de huidige vorm van zendure dat gaat mij net een stap te ver.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v114 | Victron 8kw batterij | 4400Wp zuidoost | 1240Wp noordwesten

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-10 15:51
axensir schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:41:
Ik hoop vooral dat er binnenkort een systeem komt met grotere accupakketten, of dat de prijs van de AC2400 flink daalt. Op dit moment gebruik ik een Marstek Venus E, maar zodra Zendure met een systeem komt dat iets meer vermogen biedt én de grotere accupakketten ondersteunt, stap ik daar op over.

Marstek heeft inmiddels al zulke systemen aangekondigd, met MPPT. Hopelijk volgt Zendure ook voor 2027 met iets vergelijkbaars, want hun producten ogen toch net wat kwalitatiever.

Ik ben zelf op zoek naar een 30 tot 50 kwh systeem. Maar om hier nu 15k voor neer te leggen in de huidige vorm van zendure dat gaat mij net een stap te ver.
Sigenergy al bekeken? Dat heeft grotere vermogens en ook grotere accupakketten. Klinkt als iets wat bij jouw wensen aansluit.

Weliswaar wel vrij duur

[ Voor 7% gewijzigd door JeroenVerweij op 03-07-2025 09:51 ]

• markduffy
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-11 12:41
Eens, maar of de consument ook de daling gaat merken, betwijfel ik ergens.
Kijk even naar de zonnepaneelrun, denk dat het met de accu's redelijk gelijk zou kunnen gaan.

Mijn persoonlijke verwachting is dat we zometeen een run gaan krijgen, vervolgens veel te hoge prijzen voor accu's rond 2027. en daarna zou de daling wel weer ingezet kunnen worden.

Ditmaal de keuze gemaakt om eerder in te stappen en niet af te wachten.
Maargoed we gaan het zien :)

+/- 6kW zonnepanelen, 1x Hybrid 10kw Auto, Shelly Pro 3EM, 2x Zendure SolarFlow 2400AC met ieder 3x AB3000X (17,3kWh)

• axensir
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:29
JeroenVerweij schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:50:
[...]

Sigenergy al bekeken? Dat heeft grotere vermogens en ook grotere accupakketten. Klinkt als iets wat bij jouw wensen aansluit.

Weliswaar wel vrij duur
Zeker, alleen is dit inderdaad vrij duur in de gewenste situatie. En het komt op mij over dat dit vooral gericht is op professionele installateurs. Ik doe het liefst alles in eigen beheer. (met eventueel minimale hulp van elektricien)

Ook is er nog wat minder ervaring over te vinden op bijvoorbeeld Tweakers. Als je kijkt naar deze thread en de Marstek en HW thread dan zit er voor mijn gevoel veel meer ervaring in. Wat voor mij ook een pluspunt is.

Vandaar dat mijn voorkeur toch uitgaat naar een zendure systeem of eventueel een marstek systeem.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v114 | Victron 8kw batterij | 4400Wp zuidoost | 1240Wp noordwesten

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-10 15:51
Ik blijf twijfelen over wat mijn opzet gaat worden voor Zendure en vind het moeilijk om de knoop door te haken. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Uitgangspunten:
  • 3-fase
  • Dynamisch contract
  • EV
  • Hybride warmtepomp (WeHeat Sparrow) vanaf eind augustus
  • Geschat jaarverbruik: 8000 kWh (exclusief de warmtepomp)
  • Geschatte opwek per jaar: 4750 kWh
Zoals te zien, kom ik ruim eigen opwek tekort om mijn jaarverbruik af te dekken (komt vooral door EV met 30k km per jaar thuisladen).

Dan de situatie in de meterkast. Ik geef hieronder aan welke groepen ik in mijn eigen ogen zou kunnen gebruiken voor de batterijen, zowel qua ruimte op de groepen als qua locatie voor de batterijen.
Meterkast:
  • Groep 1 voor de WCD in de kelder. Hier zit momenten alleen de HomeWizard watermeter ingeprikt, een klein ventilatortje voor de trek en de vloerverwarmingspomp
  • Groep 2 naar o.a. de WCD in een schuurtje. Echter, diverse gebruikers (zowel binnen als buiten). zitten er ook op
  • Groep 3 naar een tuinhuisje waar alleen 2 buitenlampen op zitten
  • Groep 4 naar datzelfde tuinhuisje waar alleen de WCD in het tuinhuisje op zitten. Die WCD worden niet gebruikt (tuinhuisje wordt gebruik voor opslag van spullen)
Hopelijk helder zo hoe het er hier uitziet.
Dan mijn ideale opzet naar mijn idee, waar ik in stappen naar toe ga werken.
Mijn plan:
  • Op groep 2 een SF800 Pro met 2-3 eigen panelen die maximaal op het schuurtje bijgelegd kunnen worden. Dit met 1x AB200x voor een goede C-waarde en ontladen op 800W (ivm gedeelde groep)
  • De huidige gebruikers (lampen + WCD) op groep 3&4 samenvoegen. Dan is 1 van de groepen volledig vrij. Daar zet ik dan een AC2400 met 4x AB300x voor ontladen met 2400W met een goede C-waarde
Als ik bovenstaande doorvoer, heb ik 15,36 kWh opslag en kan ik met 3200 watt opladen. En daarnaast heb ik dan 3 paneeltjes erbij waardoor ik ook weer wat meer eigen opwek heb :)

Ik twijfel nog om iets op groep 1 te plaatsen. Is een mooie plek om ook iets te plaatsen maar is feitelijk wel een gedeelde groep dus max ontladen mag dan eigenlijk niet. Idealiter doe ik nog zo'n zelfde setup als op groep 3/4 waardoor ik dan richting 27 kWh ga aan opslag.

Wat denken jullie van het geheel? En in welke volgorde zouden jullie dit gaan opzetten?

Alvast bedankt voor jullie input! Ik lees het topic nog steeds iedere dag met veel interesse en wil graag zelf ook beginnen :)

• bert pit

bert pit

asdasd

@JeroenVerweij Ik ga even uit van 2027 en NOM. Bij dynamisch laden is het belangrijk om in korte tijd zoveel mogelijk te kunnen laden. Dit om van de voordeligste uren te profiteren.

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:39
Hier (ook) nog steeds twijfel om een systeem aan te schaffen. Weet ook niet precies wat nu slimmer is 3 x een 2400AC met twee accu's of thuis 1 x met 6 accu's... prijzen zijn momenteel best scherp?

• markduffy
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-11 12:41
Freezhost schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:57:
Hier (ook) nog steeds twijfel om een systeem aan te schaffen. Weet ook niet precies wat nu slimmer is 3 x een 2400AC met twee accu's of thuis 1 x met 6 accu's... prijzen zijn momenteel best scherp?
Zoals ik er tegenaan kijk, en heb zelf voor de 2x gekozen.

1x 6 accu's betekend langere tijd voor het opladen omdat je max 2400 kan laden/ontladen
2x met 3 accu's betekend laden/ontladen tot 3000, In kortere tijd dus en iets meer hogere afnames of laadmomenten van PV kan opvangen. Zou tot 4800 kunnen laden/ontladen als je electricien wat op papier zet over je installatie dat het veilig is (lees terug in dit topic)

3x met 2 accu's zou m.i. geen verstandige keuze zijn, de C waarde voor de accu's wordt dan te hoog.

+/- 6kW zonnepanelen, 1x Hybrid 10kw Auto, Shelly Pro 3EM, 2x Zendure SolarFlow 2400AC met ieder 3x AB3000X (17,3kWh)

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:52
Freezhost schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:57:
Hoe vaak ga je meer dan 2400 watt nodig hebben en vindt je het de investering waard om daarvoor 1 of 2 extra omvormers te kopen? En natuurlijk ook belangrijk, heb je dan 3 aparte groepen beschikbaar om ook gebruik te maken van die 2400 watt.

• elektriekert
markduffy schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:59:
[...]

Eens, maar of de consument ook de daling gaat merken, betwijfel ik ergens.
Kijk even naar de zonnepaneelrun, denk dat het met de accu's redelijk gelijk zou kunnen gaan.

Mijn persoonlijke verwachting is dat we zometeen een run gaan krijgen, vervolgens veel te hoge prijzen voor accu's rond 2027. en daarna zou de daling wel weer ingezet kunnen worden.

Ditmaal de keuze gemaakt om eerder in te stappen en niet af te wachten.
Maargoed we gaan het zien :)
Dit past helemaal in mijn straatje om ze al aan te schaffen :7

• elektriekert
markduffy schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:15:
[...]

Zoals ik er tegenaan kijk, en heb zelf voor de 2x gekozen.

1x 6 accu's betekend langere tijd voor het opladen omdat je max 2400 kan laden/ontladen
2x met 3 accu's betekend laden/ontladen tot 3000, In kortere tijd dus en iets meer hogere afnames of laadmomenten van PV kan opvangen. Zou tot 4800 kunnen laden/ontladen als je electricien wat op papier zet over je installatie dat het veilig is (lees terug in dit topic)

3x met 2 accu's zou m.i. geen verstandige keuze zijn, de C waarde voor de accu's wordt dan te hoog.
Via de Fireson HA integratie kan je toch wel hoger gaan dan de gespecificeerde 2400W?

• geert1992
elektriekert schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:24:
[...]

Via de Fireson HA integratie kan je toch wel hoger gaan dan de gespecificeerde 2400W?
Inderdaad, de geldende restricties (binnen HEMS) in de zendure app gelden niet icm de Fireson integratie. Dus als je 2 ac2400's hebt kan je 4800watt ontladen.

[ Voor 7% gewijzigd door geert1992 op 03-07-2025 11:31 ]

• OscarAarts
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-10 07:29
Heb even een vraagje aan de experts hier:
Ik heb ook al even zitten kijken naar de zendure thuis batterijen, lijken mij hele mooie optie om dichter bij NOM te komen.
Echter zie ik even door de bomen het bos niet meer zo goed.
Mijn Situatie
3 fase
Nacht verbruik van tussen de 350 en de 500Wh wat ongeveer neer komt op een totaal avond en nacht gebruik van ong 10 kWh
Heb zonnepanelen (anders hoef je de thuis batterij niet te doen) deze wekken maximaal 10Kw piek op.
De panelen zitten allemaal al op hun omvormer, dus ik hoef deze niet op de zendure aan te sluiten.
Ik zit een beetje met de laad/ontlaad verliezen:
Met een omvormer die max 800Wh kan leveren heb ik in 95% van de tijd voldoende voor mijn nacht verbruik, echter kan deze dan ook maar met 800 laden via AC? Dan duurt het laden van 10 of 12 kWh wel lang.
Wat is dus een betere set voor mijn situatie
- Solar 2400AC
- Solar 800
- Solar 800Pro
- Hyper

Het voordeel (volgens mij) van de 2400AC is dat daar de grotere batterijen op kunnen, dus kan ik evt met 1 2400AC uit de voeten.
Is er ergens een overzicht met wat deze omvormers kunnen?

Hoeveel kan je AC laden, hoeveel kunnen ze AC ontladen, hoeveel batterijen kunnen er op etc?

• dotternetta
OscarAarts schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 12:14:
Heb even een vraagje aan de experts hier:
Ik heb ook al even zitten kijken naar de zendure thuis batterijen, lijken mij hele mooie optie om dichter bij NOM te komen.
Echter zie ik even door de bomen het bos niet meer zo goed.
Mijn Situatie
3 fase
Nacht verbruik van tussen de 350 en de 500Wh wat ongeveer neer komt op een totaal avond en nacht gebruik van ong 10 kWh
Heb zonnepanelen (anders hoef je de thuis batterij niet te doen) deze wekken maximaal 10Kw piek op.
De panelen zitten allemaal al op hun omvormer, dus ik hoef deze niet op de zendure aan te sluiten.
Ik zit een beetje met de laad/ontlaad verliezen:
Met een omvormer die max 800Wh kan leveren heb ik in 95% van de tijd voldoende voor mijn nacht verbruik, echter kan deze dan ook maar met 800 laden via AC? Dan duurt het laden van 10 of 12 kWh wel lang.
Wat is dus een betere set voor mijn situatie
- Solar 2400AC
- Solar 800
- Solar 800Pro
- Hyper

Het voordeel (volgens mij) van de 2400AC is dat daar de grotere batterijen op kunnen, dus kan ik evt met 1 2400AC uit de voeten.
Is er ergens een overzicht met wat deze omvormers kunnen?

Hoeveel kan je AC laden, hoeveel kunnen ze AC ontladen, hoeveel batterijen kunnen er op etc?
Met de HW 15 minuten jaarmetingen kun je chatgpt perfect laten berekenen wat je nodig hebt

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:39
jordyc schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:21:
[...]

Hoe vaak ga je meer dan 2400 watt nodig hebben en vindt je het de investering waard om daarvoor 1 of 2 extra omvormers te kopen? En natuurlijk ook belangrijk, heb je dan 3 aparte groepen beschikbaar om ook gebruik te maken van die 2400 watt.
Niet vaak in principe, hooguit tijdens de dure momenten zoals afgelopen dagen... koken, airfryer, airco etc.
Die drie groepen moet geen probleem zijn, in onze nieuwe schuur komt een verdeelkast met drie fases dus ik zou daar op elke fase een groep kunnen reserveren.

Het is inderdaad wel flink duurder vanwege de extra omvormers, maar als de zonnepanelen volle bak gaan dan lever ik meer terug dan 2400 watt waardoor er dus nog steeds stroom het net op gaat.

Is natuurlijk alleen vervelend bij negatieve prijzen en dat komt ook niet zo heel vaak voor.

[ Voor 5% gewijzigd door Freezhost op 03-07-2025 12:32 ]

Pagina: 1 ... 74 ... 139 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.