Ik heb batterij inderdaad in HEMS. Ik heb het geprobeerd in de TOU-modus maar die werkt niet. Als NOM al niet goed werkt dan zijnTOU en Zenki helemaal lastig. Ik gebruik nu noodgedwongen de “Aangepaste modus” waarbij je op vast tijdblokken laad- en ontlaadsessies kunt plannen. Op een onverklaarbare laad- en ontlaadmoment in de ochtend na werkt dit wel goed,Pakhaas schreef op maandag 6 juli 2026 @ 12:55:
Deze problemen hierboven zijn allemaal met HEMS? Want met HA en Gielz draait het allemaal goed.
We waren vannacht niet thuis, maar bij ons ziet het er zo uit. Volgens mij wel prima. Het betreft een SF800Plus ingesteld op Automodus. Ik heb overigens een vast contract. Er hoeft van mij dan ook niks ‘slims’ gedaan te worden.rabe83 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 12:44:
Hier is het vannacht in de 'eigen verbruiksmodus' weer een eigen leven gaan leiden met laden en ontladen ...
[Afbeelding]
klopt, ben ook bezig om de Zendure op HA te krijgen, maar als je nog niet zo bekend bent met Linux en HA is dat toch even zitten. en meer vallen en weer opstaan.Pakhaas schreef op maandag 6 juli 2026 @ 12:55:
Deze problemen hierboven zijn allemaal met HEMS? Want met HA en Gielz draait het allemaal goed.
de vraag is echter is dit al HEMS 2.0 of toch nog Hems 1.0 ?meesje schreef op maandag 6 juli 2026 @ 13:16:
[...]
We waren vannacht niet thuis, maar bij ons ziet het er zo uit. Volgens mij wel prima. Het betreft een SF800Plus ingesteld op Automodus. Ik heb overigens een vast contract. Er hoeft van mij dan ook niks ‘slims’ gedaan te worden.
[Afbeelding]
Heel herkenbaar. Ik had dat zelf niet zonder de hulp van de mensen hier kunnen doen.
En nu heb ik nog veel meer vragen en ideeën, maar ik probeer me te beheersen. Belangrijkste elementen van alles wat ik qua energiebeheer wil aansturen heb ik nu wel in HA zodat ik alles daar kan regelen, zonder dat ik de afzonderlijke apps hoef te gebruiken.
En nu heb ik nog veel meer vragen en ideeën, maar ik probeer me te beheersen. Belangrijkste elementen van alles wat ik qua energiebeheer wil aansturen heb ik nu wel in HA zodat ik alles daar kan regelen, zonder dat ik de afzonderlijke apps hoef te gebruiken.
HEMS 2.0. Ik heb mijn SF800Plus niet zo lang geleden geupgrade. De huidige firmware geeft aan: V2.0.0Jan-tweak schreef op maandag 6 juli 2026 @ 14:12:
[...]
de vraag is echter is dit al HEMS 2.0 of toch nog Hems 1.0 ?
Ik heb me er ook overheen moeten zetten. Ben ooit wel eens begonnen, maar dat is bij gebrek aan succes (en overmaat van tijdsbesteding) lang blijven liggen. 'Dankzij' HEMS 2.0 icm hele hoge tarieven in de avond kon ik het opeens wel binnen een uurtje voor elkaar krijgen...Jan-tweak schreef op maandag 6 juli 2026 @ 14:10:
[...]
klopt, ben ook bezig om de Zendure op HA te krijgen, maar als je nog niet zo bekend bent met Linux en HA is dat toch even zitten. en meer vallen en weer opstaan.
Als de nood maar hoog genoeg is...
Nu erg blij met Gielz. En vervolgens ook de warmtepomp in HA kunnen krijgen. Ik begin er zowaar lol in te krijgen. Succes!
Warmtepomp zit bij mij niet aangesloten op internet of cloud of wat dan ook. Is eigenlijk ook wel eens een prettig idee 
Maar goed, da's offtopic.
Ik was iets te vroeg denk ik. Nu de temperatuur weer omhoog gaat, zie ik het volgende weer. En het laden gaat nu met max 500 watt. Dus ergens is hier iets aan de hand. Ik weet nog niet zeker of het temperatuur gerelateerd is.Gyrolion schreef op maandag 6 juli 2026 @ 10:52:
[...]
Oei, dan lijk ik toch de enige te zijn met deze problemen. Wel bedankt voor het nog even testen met opladen.
wat is je inverter temperatuur?smeerbartje schreef op maandag 6 juli 2026 @ 14:54:
[...]
Ik was iets te vroeg denk ik. Nu de temperatuur weer omhoog gaat, zie ik het volgende weer. En het laden gaat nu met max 500 watt. Dus ergens is hier iets aan de hand. Ik weet nog niet zeker of het temperatuur gerelateerd is.
[Afbeelding]
Met 46 graden op de eerste batterij weet ik wel zeker dat het temperatuur gerelateerd is. Hoe is je opstelling? Hoeveel ruimte tussen de koelribben en de muur? Mik er eens iets blazende op....smeerbartje schreef op maandag 6 juli 2026 @ 14:54:
[...]
Ik was iets te vroeg denk ik. Nu de temperatuur weer omhoog gaat, zie ik het volgende weer. En het laden gaat nu met max 500 watt. Dus ergens is hier iets aan de hand. Ik weet nog niet zeker of het temperatuur gerelateerd is.
[Afbeelding]
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Bovenste batterij onder omvormer is bij mij warmer als de andere drie. Ik heb een USB pc ventilator erop gelegd die aanspringt via een smart plug via Home Assistant zodra temperatuur van de omvormer boven bepaalde temp gaat. Werkt goed om het te koelen.smeerbartje schreef op maandag 6 juli 2026 @ 14:54:
[...]
[Afbeelding]
Ik heb me laten vertellen door Zendure dat de AB3000 niet compatible is met de 800 plus helaas.....alleen de 2000 versie.Krus schreef op maandag 6 juli 2026 @ 14:52:
Heb deze opstelling hier nog niet voorbij zien komen maar ik heb zojuist mijn AB3000L binnen gekregen en ook aangesloten als uitbreiding voor de Solarflow 800 Plus.
Ik gebruik de Gielz integratie maar die denkt dat de totale capaciteit 2x1.92 kWh is
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als die het wel doet met volle capaciteit dan hoor ik het graag
23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!
Dat is dan licht hoopgevend voor de mensen die HEMS2.0 hebben en gewoon willen NOM-men.meesje schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:21:
[...]
De app geeft softwareversie 6.4.0 aan. In de Appstore staat geen update klaar.
Confirmed
/f/image/po7cBrk1CCT1SKXGK2xKCHOu.png?f=fotoalbum_large)
Hier zie je het heel goed:
[ Voor 21% gewijzigd door smeerbartje op 06-07-2026 15:35 ]
Leuk. Ik vroeg me al af of dit mogelijk was. Prijstechnisch gunstiger dan de AB2000L denk ik. Zou mooi zijn als dit gaat werken. Heb je het ook met HEMS geprobeerd?Krus schreef op maandag 6 juli 2026 @ 14:52:
Heb deze opstelling hier nog niet voorbij zien komen maar ik heb zojuist mijn AB3000L binnen gekregen en ook aangesloten als uitbreiding voor de Solarflow 800 Plus.
@geert1992smeerbartje schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:32:
[...]
Confirmed. Dus 62 graden celcius; dan gaat hij dus over naar max 500 en gaat de temperatuur naar beneden. Was hier niet iemand die en kant-en-klare ventilator verkoopt? Of kan ik beter de Zendure ventilator fixen?
[Afbeelding]Hier zie je het heel goed:
[Afbeelding]
Heee ik heb dit eerder voorbij zien komen in dit forum, en dat het ook zou moeten werken. Op zich, als jouw Zendure app het herkent als een AB3000L en het ook accepteert zou dat toch moeten betekenen dat het werkt! Volgens AI (allemaal eigenlijk) zou het NIET moeten werken.Krus schreef op maandag 6 juli 2026 @ 14:52:
Ik gebruik de Gielz integratie maar die denkt dat de totale capaciteit 2x1.92 kWh is
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik doe het met een AliExpress USB ventilator voor routers. Zijn 2 pc fans van 120 met een 5v usb aansluiting. Lijkt bij mijn hyper 2000 voldoende te koelen.smeerbartje schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:32:
[...]
Confirmed. Dus 62 graden celcius; dan gaat hij dus over naar max 500 en gaat de temperatuur naar beneden. Was hier niet iemand die en kant-en-klare ventilator verkoopt? Of kan ik beter de Zendure ventilator fixen?
[Afbeelding]
Destijds gaf ik in dit topic aan dat ik de batterij op Automodus had ingesteld, voor NoM. Daarop werd gereageerd dat je daar een andere instelling voor moet gebruik. Deze heet volgens mij tegenwoordig Eigenverbruik modus. Wellicht het proberen waard voor anderen om Automodus eens te proberen?Gramser schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:23:
[...]
Dat is dan licht hoopgevend voor de mensen die HEMS2.0 hebben en gewoon willen NOM-men.
Bij Automodus heb ik verder ingesteld op Vaste Prijs. Wellicht maakt dat nog uit.
Ik overweeg een tweede SF800Plus te kopen. Hopelijk blijft dan ook alles stabiel.
[ Voor 7% gewijzigd door meesje op 06-07-2026 15:52 ]
Grappig, ik had ze nog een email gestuurd met die vraag, wel expliciet de AB3000L, en daar werd op geantwoord dat ik ze "confidently" samen kan gebruiken.Gerry1982 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:22:
[...]
Ik heb me laten vertellen door Zendure dat de AB3000 niet compatible is met de 800 plus helaas.....alleen de 2000 versie.
Als die het wel doet met volle capaciteit dan hoor ik het graag
Nee, ik heb HEMS uberhaupt nooit geprobeerd, ik heb geen HomeWizard/Zendure P1 meter maar een eigen gefabriceerde P1.rnrn schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:35:
[...]
Leuk. Ik vroeg me al af of dit mogelijk was. Prijstechnisch gunstiger dan de AB2000L denk ik. Zou mooi zijn als dit gaat werken. Heb je het ook met HEMS geprobeerd?
Zendure via mail zegt dat ook, dus het lijkt mij van wel. Die AB3000L is volgens mij pas uitgekomen na de SF800Plus, dus die compatibiliteit staat helemaal nergens gedocumenteerd en dus weet AI daar niks van.jelleeelco schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:43:
[...]
Heee ik heb dit eerder voorbij zien komen in dit forum, en dat het ook zou moeten werken. Op zich, als jouw Zendure app het herkent als een AB3000L en het ook accepteert zou dat toch moeten betekenen dat het werkt! Volgens AI (allemaal eigenlijk) zou het NIET moeten werken.
Zo doe ik het ook inderdaad.Nee, ik heb HEMS uberhaupt nooit geprobeerd, ik heb geen HomeWizard/Zendure P1 meter maar een eigen gefabriceerde P1.
Ik hoop dat je dit goed werkend gaat krijgen, dan ga ik in de toekomst ook die AB3000 gebruiken.
Ik had vandaag wederom hetzeflde bij 85% ongeveer, en ik had een ventilator op mijn opstelling staan, dus de inverter was maar 30 tot 40 graden.smeerbartje schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:32:
[...]
[Afbeelding]
En alsnog de dip naar max 500watt, wederom weer het voltage van de eerste batterij heel erg hoog en ook 0 watt input.
Dus ik denk niet dat het een temperatuur probleem is, puur toeval dat hij bij jou nu throttled maar als je in de waardes kijkt zie je weer een onbalans in de eerste batterij zitten.
Je ziet in de grafiek ook mooi dat hij bij 60 graden aan het throttlen is, en het vermogen al verlaagd om de temperatuur van de omvormer netjes op de 60 graden (design temperatuur) te houden.
Misschien is het voor de AC2400+ gewoon normaal dat hij bij 85% al zijn vermogen omlaag schroeft om de boel vol te krijgen. Maar dan vind ik dat wel een echt enorme downgrade afkomend van de AC2400 welke dat pas bij een procent of 95 deed, en daarna ook heel snel vol was.
[ Voor 6% gewijzigd door Gyrolion op 06-07-2026 16:28 ]
Ik lees een hoop berichten dat het niet goed gaat met de systemen van velen, maar waarom zet niemand erbij bij zo'n post met klachten welk systeem ze hebben en software gebruiken, want het is totaal niet duidelijk nu....
Nu zal ik een kleine update geven omtrent waar jullie helaas last van hebben, ik heb er totaal GEEN last van...
Heb zelf een Solarflow 2400 AC met 4x AB3000X, draait op Hems 2.0 via hun eigen Zendure P1 meter.
Hier een foto van gisteren.
Nu zal ik een kleine update geven omtrent waar jullie helaas last van hebben, ik heb er totaal GEEN last van...
Heb zelf een Solarflow 2400 AC met 4x AB3000X, draait op Hems 2.0 via hun eigen Zendure P1 meter.
Hier een foto van gisteren.
Is ook lokaal aangestuurd, maar wel met slimmigheid. Daardoor hoef ik de cloud van de fabrikant niet meer te gebruiken en werkt het beter rekening houdend met het huis en de dynamische prijzen. Ook een mooi Tweakers project hier, net als Gielz.Gramser schreef op maandag 6 juli 2026 @ 14:43:
Warmtepomp zit bij mij niet aangesloten op internet of cloud of wat dan ook. Is eigenlijk ook wel eens een prettig idee
N.B. met de firmware 2.0 schroeft de "oude" 2400AC ook het vermogen een klein beetje terug vanaf 80-85%....Gyrolion schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:27:
[...]
Ik had vandaag wederom hetzeflde bij 85% ongeveer, en ik had een ventilator op mijn opstelling staan, dus de inverter was maar 30 tot 40 graden.
En alsnog de dip naar max 500watt, wederom weer het voltage van de eerste batterij heel erg hoog en ook 0 watt input.
Dus ik denk niet dat het een temperatuur probleem is, puur toeval dat hij bij jou nu throttled maar als je in de waardes kijkt zie je weer een onbalans in de eerste batterij zitten.
Je ziet in de grafiek ook mooi dat hij bij 60 graden aan het throttlen is, en het vermogen al verlaagd om de temperatuur van de omvormer netjes op de 60 graden (design temperatuur) te houden.
Misschien is het voor de AC2400+ gewoon normaal dat hij bij 85% al zijn vermogen omlaag schroeft om de boel vol te krijgen. Maar dan vind ik dat wel een echt enorme downgrade afkomend van de AC2400 welke dat pas bij een procent of 95 deed, en daarna ook heel snel vol was.
Terug regelen naar 500W is dan wel weer wat extreem....
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Wordt dit ook officieel door Zendure ondersteund?Krus schreef op maandag 6 juli 2026 @ 14:52:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoe bepaal je of dit goed is? Hier zie je toch ook grilligheid?Catdogsf schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:28:
Ik lees een hoop berichten dat het niet goed gaat met de systemen van velen, maar waarom zet niemand erbij bij zo'n post met klachten welk systeem ze hebben en software gebruiken, want het is totaal niet duidelijk nu....
Hier een foto van gisteren.[Afbeelding]
Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.
Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.
Heb je een 2400? Check dan even Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.
Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.
Heb je een 2400? Check dan even Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren
:strip_exif()/f/image/3OYfI6i83RH58LUbaoeUDIzg.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/KkheE3zUztzm1tKwILUMfnA0.png?f=fotoalbum_large)