energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|
Zou best kunnen, want de Zendure stekker die ik ook aan dat AP had hangen om de fans aan te sturen was ook op de hobbel. Zal er nog eens een andere repeater naast hangen en kijken of dat helpt. En alles er uit gooien is ook nog een optie.peterbier schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 18:08:
[...]
Bij apparatuur uit hems halen en dan proberen te laden.
Ik denk eerder aan een communicatie probleem tussen Fritz en de Hyper.
Daarom mijn voorstel een andere wifi router proberen of ap.
Ik moet zeggen op afstand moeilijk te beoordelen.
Ik had er ook wat problemen mee na die Update.
Maar draait inmiddels prima.
2 Hypers met 1 2400AC in HEMS.
Misschien alles uit de Zendure app gooien en helemaal opnieuw opbouwen.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Je gebruikt Fritz apparaten.Aziraphale schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 18:54:
[...]
Zou best kunnen, want de Zendure stekker die ik ook aan dat AP had hangen om de fans aan te sturen was ook op de hobbel. Zal er nog eens een andere repeater naast hangen en kijken of dat helpt. En alles er uit gooien is ook nog een optie.
Prima spul maar zorg wel ervoor dat alle repeater (s) met een utp kabel zijn verbonden aan de Fritzbox of een switch die dan weer achter de Fritzbox zit.
In beide heb ik het Zenlink-cluster geactiveerd. Dan zou het opzetten van het cluster toch automatisch uitgevoerd moeten worden?
intentionally left blank
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Klopt, je zou even beide stekkers eruit kunnen halen, daarna gaat ie detecteren.pjeterinfo schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 19:04:
Zie ik iets over het hoofd, ik heb een 2e Hyper2000 binnen gekregen. Deze staat op dezelfde fase als Hyper1, en ingesteld in de app.
In beide heb ik het Zenlink-cluster geactiveerd. Dan zou het opzetten van het cluster toch automatisch uitgevoerd moeten worden?
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
- Taro
- Niet online
Heb je ook op het linkje eronder geklikt? Naar mijn weten moet je ook een beta versie van de App hebben om die lokale communicatie daadwerkelijk te kunnen gebruiken.DaGoose schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:45:
Voor de mensen met hangende hypers na de FW updates. Ik heb mijn hypers in HEMS draaien en deze lab feature optie aangezet en tot nu toe draait dat stabiel. Als ik het moet geloven draait het dan lokaal, iets wat naar mijn idee al zo was, maar schijnbaar is dit nog lokaler.Fingers crossed... maar uiteraard zou een update vanuit Zendure wel de echte oplossing moeten zijn.
[Afbeelding]
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
Een Fritz 4060 router met een mesh bestaande uit een 4040, 2400 en 1200AX. Voor de Hyper heb ik dan een aparte SSID op een 1200AX die met een kabel via een switch aan de 4060 hangt. Mijn mesh draait verder prima, alleen die Hyper is al vanaf het begin gedoe met het verliezen van verbinding. Tot nu toe kon ik hem altijd zo weer aansluiten, maar dat is nu dus niet meer zo. Zou zo fijn zijn wanneer er gewoon een utp-kabel in kon of ik de Shelly als AP zou kunnen gebruiken en dan de hele boel lokaal kon laten draaien.peterbier schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 19:04:
[...]
Je gebruikt Fritz apparaten.
Prima spul maar zorg wel ervoor dat alle repeater (s) met een utp kabel zijn verbonden aan de Fritzbox of een switch die dan weer achter de Fritzbox zit.
Morgen maar weer verder en dan inderdaad alles maar uit de app gooien en opnieuw beginnen en kijken of onze vriendin Alice nog met wat leuks op de proppen komt.
[ Voor 9% gewijzigd door Aziraphale op 24-06-2025 19:34 ]
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Ik kan hem gewoon aanzetten en het werkt 😎frankj030 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:21:
[...]
Moest je hier niet speciale lab firmware voor aanvragen bij Zendure helpdesk?
Ik heb voor zover in weet alleen het vinkje aangezet en klaar. Maar misschien dat ze de FW die is stopgezet (die draai ik dus) als een soort van bèta hebben aangemerkt?Taro schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 19:26:
[...]
Heb je ook op het linkje eronder geklikt? Naar mijn weten moet je ook een beta versie van de App hebben om die lokale communicatie daadwerkelijk te kunnen gebruiken.
- Taro
- Niet online
Maar dus niet op het linkje geklikt?DaGoose schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 20:39:
[...]
Ik heb voor zover in weet alleen het vinkje aangezet en klaar. Maar misschien dat ze de FW die is stopgezet (die draai ik dus) als een soort van bèta hebben aangemerkt?
- Taro
- Niet online
Die heb ik er speciaal voor jou in laten zitten, vind hem wel mooi eigenlijk.TCMR schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:03:
[Afbeelding]
@Taro geef je dit soort vertalingsmissers ook door? Ik krijg hier kromme tenen van
Omdat het een hybride betreft, hoeft het zelfs niet de Shelly Pro 3 EM te zijn.Sander schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:18:
[...]
Zou wel mooi zijn als je daar even een linkje bij zet zodat iedereen dat ook zelf kan checken?
Neem aan dat je deze lijst bedoelt: https://www.synergrid.be/...2_2019.xlsx?1750681152332
Daar ook bij dat het icm de Shelly Pro 3 EM is.
Een EnFluRi is zelfs niet verplicht bij een hybride.
Zendure heeft hem wel aangeboden aan Synergrid, samen met de Shelly.
B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant | Marstek 5.12 uitgeleend | Zendure Hyper + 2 AB2000S
En dat het naar een paar uur al onder de ingestelde waarde zakt.
[ Voor 7% gewijzigd door peterbier op 24-06-2025 22:40 ]
- Taro
- Niet online
Ik zie het hier bij beide 2400AC's ook, die heb ik dus nu ook op 15% als min SoC ingesteld staan, op zondag na, dan mogen ze mooi naar 3-5%.peterbier schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 22:38:
Wel wazig als ik 10 tot 100% heb ingesteld.
En dat het naar een paar uur al onder de ingestelde waarde zakt.
[Afbeelding]
Ik vindt dit wazig als ik parameters in ga stellen hoort dit gewoon te werken.Taro schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 22:48:
[...]
Ik zie het hier bij beide 2400AC's ook, die heb ik dus nu ook op 15% als min SoC ingesteld staan, op zondag na, dan mogen ze mooi naar 3-5%.
Voor mij zijn opslag systemen voor thuisgebruik nieuw.
Maar naar mijn weten hoort dit niet.
Zendure stelt met een waarschuwing in de app aan niet lager te gaan als 10%.
Ik snap niet waarom U lager gaat.?
Met de Hypers merk ik ook dat naar een tijd de soc daalt.
Het blijkt dat de omvormer nog stroom verbruikt in standby denk ik.
Voor nu genoeg zon (in mijn geval alleen nom) om ze op te laden niet een probleem maar voor winteropslag wel een ding.
- Taro
- Niet online
Eens, vermoed ergens dat het met de karakteristieken van LFP te maken heeft. Voltage dropt onder een bepaald niveau, stopt met ontladen want 10%, zakt nog iets verder door BMS, communicatie, etc. en krijgt nog een voltagedrop om de oren met bijbehorende een SoC daling.peterbier schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 23:07:
[...]
Ik vindt dit wazig als ik parameters in ga stellen hoort dit gewoon te werken.
Voor mij zijn opslag systemen voor thuisgebruik nieuw.
Maar naar mijn weten hoort dit niet.
Zendure stelt met een waarschuwing in de app aan niet lager te gaan als 10%.
Ik snap niet waarom U lager gaat.?
Met de Hypers merk ik ook dat naar een tijd de soc daalt.
Het blijkt dat de omvormer nog stroom verbruikt in standby denk ik.
Voor nu genoeg zon (in mijn geval alleen nom) om ze op te laden niet een probleem maar voor winteropslag wel een ding.
Maar goed, zal er een mailtje aan wagen.
Edit: Inmiddels is firmware 1.0.5 uitgekomen die dit op zou moeten lossen.
[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 25-06-2025 09:20 ]
:strip_exif()/f/image/kMCl710lzADhX5GaMX2jbJbR.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij HomeWizard kunnen gewoon 4 x800watt batterijen op een eigen groep. (3200 watt op een eigen groep)
Waarom Zendure dit doet.?
3x een 2400AC is mijn doel maar wordt je gedwongen op een installatie contract (geen idee wat dat inhoudt)
Na de slechte levertijd en je hebt een product kun je het niet gebruiken zoals je het wilt.
Ik vindt dit bijzonder slecht.
Zoals de handleiding beweert moet er gewoon 3x2400 watt kunnen geleverd worden.
(Wat is dit voor onzin)
[ Voor 3% gewijzigd door peterbier op 25-06-2025 02:18 ]
Jij hebt alles ook zelf gedaan toch? Hier ligt ter voorbereiding al 5x6 naar de schuur met een 2e meterkast (onderverdeler). Is ook allemaal zelf gedaan. Moet nog even 2 stopcontacten maken waar de accus moeten komen. Maar verder is alles klaar.peterbier schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 02:01:
Waarom deze onzin.?
[Afbeelding]
Bij HomeWizard kunnen gewoon 4 x800watt batterijen op een eigen groep. (3200 watt op een eigen groep)
Waarom Zendure dit doet.?
3x een 2400AC is mijn doel maar wordt je gedwongen op een installatie contract (geen idee wat dat inhoudt)
Na de slechte levertijd en je hebt een product kun je het niet gebruiken zoals je het wilt.
Ik vindt dit bijzonder slecht.
Zoals de handleiding beweert moet er gewoon 3x2400 watt kunnen geleverd worden.
(Wat is dit voor onzin)
[Afbeelding]
Ben benieuwd hoe jij dit gaat oplossen, want ik ga geen "contract" of "akkoord" van een elektricien fixen. Het zit gewoon zoals het moet. Ik wil zelf wel een briefje schrijven met hoe keurig het is met een paar fotos. En daaronder een handtekening
Laat even weten hoe dat gaatg00gle schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 07:55:
[...]
Jij hebt alles ook zelf gedaan toch? Hier ligt ter voorbereiding al 5x6 naar de schuur met een 2e meterkast (onderverdeler). Is ook allemaal zelf gedaan. Moet nog even 2 stopcontacten maken waar de accus moeten komen. Maar verder is alles klaar.
Ben benieuwd hoe jij dit gaat oplossen, want ik ga geen "contract" of "akkoord" van een elektricien fixen. Het zit gewoon zoals het moet. Ik wil zelf wel een briefje schrijfje met hoe keurig het is met een paar fotos. En daaronder een handtekening
Hier idem, en zo zullen er nog wel een aantal zijn
+/- 6kW zonnepanelen, 1x Hybrid 10kw Auto, Shelly Pro 3EM, 2x Zendure SolarFlow 2400AC met ieder 3x AB3000X (17,3kWh)
Hier wel laten doen, maar al geprobeerd idd met een eigen gemaakt iets maar die is door Zendure afgekeurd. Heb ze gemaild met de vraag wat voor 'contract' ze precies verwachten hier.markduffy schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 07:59:
[...]
Laat even weten hoe dat gaat
Hier idem, en zo zullen er nog wel een aantal zijn
- Taro
- Niet online
Kijk maar in de Marstek en HW topics, er zijn gewoon mensen die het verschil tussen fases en groepen niet weten, 2500 Watt accu's op een oud stopcontact in de meterkast tegen de gasleiding aanzetten en lekker met 1C gaan laden en ontladen. Of vergeten dat voorganger Y dat ene extra stopcontact ook op wasmachinegroep X heeft aangesloten waar nu de mobiele airco op zit.
Wat mij betreft kunnen ze met een goede waarschuwing volstaan, ik zal ook aan Zendure doorgeven dat dit een enorme drempel is voor mensen die het zelf gewoon goed aan kunnen leggen en of ze mogelijk een andere route kunnen volgen. Mijn elektricien wil vast wel meewerken, ga dat ook regelen voor als ik toch ooit HEMS wil gebruiken, maar met Home Assistant fiets je hier gewoon simpel langs en heb je dit allemaal in eigen hand. Nee, zou niet nodig moeten zijn, weet ik, maar ik ben er inmiddels wel achter dat ik graag de hardware door iemand anders laat ontwikkelen en de aansturing het liefst volledig zelf doe. Een ontwikkelaar aan de andere kant van de wereld kent en begrijpt mijn situatie niet, dus hoe kan hij nou software maken die geschikt is voor mijn huishouden?
- Taro
- Niet online
[ Voor 8% gewijzigd door Taro op 25-06-2025 09:12 ]
Maar dan, stel dat er een keer écht wat aan de hand is, de netspanning er meer dan een dag uit ligt, zonder concreet uitzicht op verbetering. Zou de volgende noodknutseloplossing dan kunnen werken? Uitgaande van een 1-fase aansluiting:
- Meterkast openschroeven, twee aders naar de hoofdschakelaar loshalen, en er een snoer met stekker aan maken.
- Stekker vanuit de meterkast in de off-grid aansluiting van de Zendure.
- PV-vermogen beperken tot maximaal 2000W (in mijn geval kan dat met Enphase softwarematig).
- Goed opletten dat je het verbruik binnenshuis beperkt houdt tot maximaal 2400W.
- Taro
- Niet online
@a2aan Even los van het veiligheidsaspect dat je zelf ook benoemt, zou dit technisch gezien kunnen werken. De 2400AC en SF800Pro genereren een 50Hz sinus op de off-grid uitgang, waardoor bijv. een micro-omvormer die je er op aansluit ook kan gaan terugleveren en denkt dat er een normaal werkend stroomnet is.a2aan schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:12:
Die SolarFlow 2400 AC ziet er uit als een perfect 'plug-en-play' apparaat, zeker i.c.m. de P1-meter hoeft je meterkast er niet voor open om onder normale omstandigheden NOM te draaien. Als er een keer een stroomstoring is kan je met de off-grid aansluiting je belangrijkste apparaten even van stroom voorzien (een paar uur, tot maximaal een dag, mede afhankelijk van de initiële SoC van de accu); ook nog steeds plug-en-play (met wat verlengsnoeren door het huis heen naar de CV-ketel en de koelkast).
Maar dan, stel dat er een keer écht wat aan de hand is, de netspanning er meer dan een dag uit ligt, zonder concreet uitzicht op verbetering. Zou de volgende noodknutseloplossing dan kunnen werken? Uitgaande van een 1-fase aansluiting:Natuurlijk is dit niet zo netjes en bovendien onveilig, maar als gedachte-experiment vroeg ik me af of ik met een SolarFlow 2400 AC in principe alles in huis zou hebben om, in een uitzonderlijk noodgeval, toch met mijn hele huis off-grid te gaan. Of zie ik nog iets over het hoofd, waardoor dit toch niet zo gaat werken?
- Meterkast openschroeven, twee aders naar de hoofdschakelaar loshalen, en er een snoer met stekker aan maken.
- Stekker vanuit de meterkast in de off-grid aansluiting van de Zendure.
- PV-vermogen beperken tot maximaal 2000W (in mijn geval kan dat met Enphase softwarematig).
- Goed opletten dat je het verbruik binnenshuis beperkt houdt tot maximaal 2400W.
Wat je ook kunt doen is een kabel maken met aan beide kanten een Schuko stekker, 1 stekker in het stopcontact, 1 stekker in de off-grid uitgang en uiteraard de hoofdschakelaar omzetten om te voorkomen dat evt. monteurs aan het energienet een optater krijgen of zelfs overlijden omdat een Tweaker zo nodig weer off-grid moest gaan met een Hobby Bob oplossing. Maar volgens mij is dat ook een manier om met alleen kleine verbruikers toch je huis off-grid te krijgen. Het beste is dat natuurlijk bij de hoofdaansluiting te doen, zodat je niet via de invoedende groep iets overbelast.
Maar goed, laten we het bij de theorie houden, want deze apparaten zijn daar natuurlijk niet voor bedoeld, maar in het geval van bijv. stroomuitval tijdens een oorlog kan je het proberen.
Ha, ja, dat is natuurlijk een nog veel simpelere/nettere oplossing, zonder dat de meterkast ervoor open hoeft! Omzetten van de hoofdschakelaar (en/of eventueel de automaat van de hoofdaansluiting), is natuurlijk wel essentieel, als iemand ooit dit plan in de praktijk zou gaan uitvoeren (ik heb liever dat het niet nodig is).Taro schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:16:
Wat je ook kunt doen is een kabel maken met aan beide kanten een Schuko stekker, 1 stekker in het stopcontact, 1 stekker in de off-grid uitgang en uiteraard de hoofdschakelaar omzetten
Specifiek i.c.m. Enphase kan het wel nog een klein voordeel hebben om de hoofdaansluiting op de Zendure in te prikken, omdat Enphase een 'maximaal 2000W export' beleid kan voeren, zodat je bij meer dan 2000W pv-opwek nog steeds de Zendure met 2000W kan opladen, bovenop het voeden van de afnemers in huis (mijn Enphase Gateway heeft een CT-klem voor de hoofdaansluiting).
En om deze theoretische (!) exercitie nog ietsje verder te trekken: is bekend wat er gebeurt als je de Zendure toch per ongeluk overbelast via de off-grid aansluiting? Consumptie zal hopelijk een non-desctructieve beveiliging opzitten, als je de 2400-3600W (10sec) grens overschrijdt, maar zou hetzelfde gelden voor de 2000W invoedingslimiet?
- Taro
- Niet online
"We totally understand the confusion and frustration regarding the HEMS installer agreement. This requirement is actually based on mandatory regulations concerning grid safety within the EU and individual countries. A signed agreement is required to allow grid feed-in above 2400W. We must comply with these legal requirements to ensure the safety and stability of the grid. Thank you for your understanding."
Gaan bijv. Marstek en andere partijen hier dus té makkelijk mee om, of Zendure té moeilijk mee om? Als 2400 echt een specifiek bepaalde waarde is, dan begrijp ik wel dat HomeWizard er niet te moeilijk over doet gezien je pas met 3 of meer accu's op dit vermogen komt. Ik weet niet welke regels er aan leveranciers worden opgelegd, dus durf daar zelf niets over te zeggen.
Ik kan alles volgens de regels aansluiten en ga geen dure elektricien inhuren voor een klusje met handtekening wat ik zelf kan doen.
En ik zal heus niet de enige zijn die de kennis heeft om het zelf te kunnen doen.
Maar wordt die vraag altijd gesteld of alleen als je een mode kiest die ook meer dan 2400 watt terug levert op het net en niet als je alleen met de slimme mode gebruikt voor nul op de meter?
Bedoelen ze met "grid" je huis, of het publieke net? In dat laatste geval voldoet HomeWizard toch per definitie, omdat die alleen NOM doen, en (in principe) niks het net op exporteren?Taro schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:52:
Als 2400 echt een specifiek bepaalde waarde is, dan begrijp ik wel dat HomeWizard er niet te moeilijk over doet gezien je pas met 3 of meer accu's op dit vermogen komt.
Voor mij inderdaad hetzelfde. Er moet toch een mogelijkheid zijn om dit op een nette (lees eerlijke) manier voor elkaar te krijgen. Of moeten we valsheid in geschriften gaan doen om dit er doorheen te drukken.Polvo176 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:04:
Ik heb gewoon een elektricien opleiding gehad en het diploma, dat ik nu gepensioneerd ben wil niet zeggen dat ik alles vergeten ben.
Ik kan alles volgens de regels aansluiten en ga geen dure elektricien inhuren voor een klusje met handtekening wat ik zelf kan doen.
En ik zal heus niet de enige zijn die de kennis heeft om het zelf te kunnen doen.
Maar wordt die vraag altijd gesteld of alleen als je een mode kiest die ook meer dan 2400 watt terug levert op het net en niet als je alleen met de slimme mode gebruikt voor nul op de meter?
Het lijkt me een slechte manier van werken vanuit Zendure. Ik wil ze best detail foto's aanleveren waarop een technisch persoon van Zendure kan beoordelen of het volgens de regels is gebeurd. Maar om nou een elektricien in te gaan huren voor een klus die ik prima zelf kan, gaat mij een beetje te ver eerlijk gezegd. Sterker nog in mijn geval is het gross van de werkzaamheden al gedaan.. Wat moeten we hier nu toch weer mee..
- Taro
- Niet online
En mocht dat niet het geval zijn, vermoed ik ook wel dat het voldoet als je gewoon een aantal goede foto's van je set-up opstuurt.
Ja, de drempel blijft aanwezig, begrijp dat dat kl*te is. Ga overigens zelf even de proef op de som nemen en de factuur en een paar foto's opsturen. Kijken of dat lukt.
- Taro
- Niet online
In principe is dat hetzelfde, als je thuisaccu bijv. 800 Watt aan je huis levert, de vraag valt ineens volledig weg, dan zal je 800 Watt aan het grid leveren. Dus kan mij voorstellen dat ze daar geen onderscheid in maken.a2aan schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:10:
[...]
Bedoelen ze met "grid" je huis, of het publieke net? In dat laatste geval voldoet HomeWizard toch per definitie, omdat die alleen NOM doen, en (in principe) niks het net op exporteren?
Lijkt mij toch een wezenlijk verschil in zitten, als een hele meute tegelijk gaat laden of ontladen op prijs heeft dat een zware inpakt op het net, weten we inmiddels.Taro schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:02:
[...]
In principe is dat hetzelfde, als je thuisaccu bijv. 800 Watt aan je huis levert, de vraag valt ineens volledig weg, dan zal je 800 Watt aan het grid leveren. Dus kan mij voorstellen dat ze daar geen onderscheid in maken.
Maar vraag in huis is nooit massaal tegelijk en als je NOM draait zal het net helemaal geen verschil merken of jij koffie aan het zetten bent of niet.
- Taro
- Niet online
Jawel, maar ga dat verschil maar eens aan de gemiddelde consument uitleggen én met kaders in wet- en regelgeving verwerken.Polvo176 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:09:
[...]
Lijkt mij toch een wezenlijk verschil in zitten, als een hele meute tegelijk gaat laden of ontladen op prijs heeft dat een zware inpakt op het net, weten we inmiddels.
Maar vraag in huis is nooit massaal tegelijk en als je NOM draait zal het net helemaal geen verschil merken of jij koffie aan het zetten bent of niet.
Daarom hebben ze waarschijnlijk ook 2400+ Watt aangehouden, omdat je vanaf dat punt niet meer van een "simpel NOM-accuutje" kunt spreken.
Dat is in eerste instantie voor mij nog niet van toepassing, ik begin met 1x 2400AC en dan is dat vrij simpel te ontgrenzen geloof ik he?
- Taro
- Niet online
Tot 2400/2400 is standaard akkoord. Wil je tussen de 2401-7200 (7200=max) instellen, dan moet je bewijs aanleveren dat het goed is aangelegd.g00gle schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:22:
Maar voor de duidelijkheid, hebben we het hier dus over 2x 2400AC in cluster modes die draaien via HEMS?
Dat is in eerste instantie voor mij nog niet van toepassing, ik begin met 1x 2400AC en dan is dat vrij simpel te ontgrenzen geloof ik he?
Ik bedoel dat je van 3000 naar 4000W veranderd, of zelfs andersom, van 4000 naar 3000W.
In beide gevallen verander je iets boven de 2400W.
Moet je dan elke keer weer een handtekening van een elektricien zetten?
In Duitsland hebben ze het naar 3000w gezet. Volgens mij Frankrijk ook, maar dat weet ik niet zeker. Hopelijk volgt Nederland ook. 3000 is voldoende voor mij.Taro schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:28:
[...]
Tot 2400/2400 is standaard akkoord. Wil je tussen de 2401-7200 (7200=max) instellen, dan moet je bewijs aanleveren dat het goed is aangelegd.
[ Voor 7% gewijzigd door geert1992 op 25-06-2025 11:48 ]
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
- Taro
- Niet online
:strip_exif()/f/image/mNIbeW5HR8cJH5QD0FpnSXBY.jpg?f=fotoalbum_large)
als dat van jou er niet eens doorheen komt gebeurt het hier al helemaal niet. Installateur is al mega druk en gaat echt niet meer dit allemaal opstellen.Taro schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:55:
Ok, een factuur zonder handtekening opsturen met 2 installatiefoto's lukt dus niet. Moet ik nou echt mijn elektricien vragen om de factuur van +-maart ofzo af te drukken, handtekening te zetten + toelichting, scannen en naar mij mailen? Heb dit ook even aan ze doorgegeven dat dit echt too much is.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Precies dit,Kees_frl schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:58:
[...]
als dat van jou er niet eens doorheen komt gebeurt het hier al helemaal niet. Installateur is al mega druk en gaat echt niet meer dit allemaal opstellen.
Hier zitten die mensen helemaal niet op te wachten.
Je kan een factuur krijgen met krabbel
Zijn natuurlijk genoeg mensen die alles zelf leggen en alleen het laatste stuk laten aansluiten.
Of van die redelijk luie bedrijven hebt.
Dan krijg je in beide gevallen een heel bekrompen factuurtje wat eigenlijk niets zegt.
Maar als ze iets standaard verwachten, misschien moeten ze dan een standaard formuliertje oprichten, waar bepaalde dingen op doorgehaald kunnen worden wat niet van toepassing is welke dan vervolgens ondertekend moet worden.
En die dan laten tekenen door een elektricien... Ahoewel ik mij dan afvraag hoe ze die check dan weer doen dat die elektricien ook weer eht een elektricien is... gaan ze dan richting KVK checken of gaan ze een belletje doen?
+/- 6kW zonnepanelen, 1x Hybrid 10kw Auto, Shelly Pro 3EM, 2x Zendure SolarFlow 2400AC met ieder 3x AB3000X (17,3kWh)
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Ja dat is inderdaad erover. Volgens mij moet je er ook een verklaring van jezelf bij doen dat je aansprakelijk bent. Want ik denk dat de elektricien niet snel zo iets zal opstellen en tekenen dat hij aansprakelijk is...Taro schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:55:
Ok, een factuur zonder handtekening opsturen met 2 installatiefoto's lukt dus niet. Moet ik nou echt mijn elektricien vragen om de factuur van +-maart ofzo af te drukken, handtekening te zetten + toelichting, scannen en naar mij mailen? Heb dit ook even aan ze doorgegeven dat dit echt too much is.
Ik koop een thuisbatterij die mijn verbruik op moet vangen.
Daarvoor een nette onderverdeling geplaatst die achter een 4p b25 automaat zit. (5g4 kabel)
Daarin netjes 3x b16 aardlekautomaten met wcd,s voor de batterijen. (Precies volgens handleiding 2400AC)
Alles in die kast is volgens nen1010 aangesloten en aangedraaid volgens specificaties. (Hager) Nm met bijhorende moment schroevendraaier aangehaald.
Het doel is dan 3 x 2400 watt maar dat zou ook 3 x 3600 watt kunnen zijn op deze onderverdeling.
HomeWizard kan op een eigen groep b16 met 4 batterijen 3200 watt laden of ontladen.
Uiteraard met een goede waarschuwing in de app.
En dat is meer dan prima.
Als iemand weet hoe ik dit bij Zendure kan ontgrendelen naar 7200 watt hoor ik dat graag.
3x geprobeerd met afwijzing.
Misschien de installatie die in huis zit wat in 2004 met de bouw door het installatie bedrijf is gemaakt indienen.
Je kunt het dus zonder die vrijwaring doen tot 3000 W.Taro schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:55:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb nu 2 Hypers gelimiteerd op 2000W samen en kom daar voor NOM zelden boven.
Tot nu ongeveer 0,5 kWh per dag.
3000 W zou voor mij meer dan voldoende zijn.
Ze zullen vooral zich willen vrijwaren van claims of boetes mocht er wat gebeuren.
- Taro
- Niet online
Wat daarnaast natuurlijk ook kan gebeuren is dat ze imagoschade oplopen als het mis gaat. Zie ook het verhaal met de in brand gevlogen AIO2400 een tijdje geleden, die foto's en verhalen worden direct door iedereen gedeeld en de fabrikant wordt er al snel bij genoemd. Dus vanuit dat oogpunt begrijp ik het wel.Polvo176 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:38:
[...]
Ze zullen vooral zich willen vrijwaren van claims of boetes mocht er wat gebeuren.
Heb dus nog even doorgegeven dat ik het té strikt vind, begrepen dat men dit niet voor niets zo doet - en daar heb ik eigenlijk wel begrip voor - en dus mijn elektricien maar gevraagd een toelichting + handtekening op de factuur te zetten. Kijken of het dan wel lukt, zonder verdere verklaring erbij.
Hier helaas nog niet beschikbaar.Taro schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:01:
Firmware 1.0.5 voor de 2400AC is zojuist beschikbaar gekomen en lost als het goed is het probleem met de lage SOC op begrijp ik van mijn contactpersoon. Ik kan alleen nog niet updaten, want de SOC is nu 4% en die moet minimaal 10% zijn, snel ff opladen dus
Hopelijk lost dit het probleem op.
- Taro
- Niet online
Ok, ik had mijn serienummers doorgegeven, misschien nog niet breder beschikbaar. Kan einde avond / morgenochtend pas laten weten of het is opgelost. Firmware inmiddels erop staan, maar nu natuurlijk aan het laden ipv ontladenpeterbier schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:47:
[...]
Hier helaas nog niet beschikbaar.
Hopelijk lost dit het probleem op.
[Afbeelding]
Zendure is er zelf kennelijk ook niet uit. Verstrekt hiermee geen heldere informatie en wil elke verantwoordelijkheid voorkomen.Avenger 2.0 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:25:
[...]
Ja dat is inderdaad erover. Volgens mij moet je er ook een verklaring van jezelf bij doen dat je aansprakelijk bent. Want ik denk dat de elektricien niet snel zo iets zal opstellen en tekenen dat hij aansprakelijk is...
Ik wacht al 2 maanden op mijn 2400 AC met 12 kWh aan opslag en men ontwijkt concrete toezegging over levermoment. Ik overweeg nu sterk dan toch maar te annuleren. Er zelf een groep bijzetten op een kamrail is geen rocketscience..
En bij mijn 3 enkelfase PV-omvormers van 3 kW worden dergelijke verklaringen ook niet verwacht door leverancier of fabrikant.
Wanneer verschijnt eigenlijk die wizard?
Als je wil laden of ontladen met een vermogen hoger dan 2400 Watt?
En is dat per apparaat per fase?
Of alleen als je meerdere apparaten op verschillende fases zet?
Of als je ze in cluster zet waarbij je de limiet van 2400 Watt overschrijdt?
In de handleiding is men bij artikel 5.2.4 lid 3 ook erg arbitrair door te stellen:
Vraag een elektricien om uw huis te bezoeken OF volg de installatiehandleiding om elke omvormer rechtstreeks aan de stroomonderbreker aan te sluiten.
Ik heb genoeg aan ontladen tot 2400 Watt. Meer vermogen per fase afnemen in huis is gewoon goed plannen!
Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh
Dat dit in andere landen anders is kan zijn, maar voer deze maatregel dan per land in indien relevant voor lokale wet en regelgeving.
Aansprakelijkheid is volgens mij heel simpel:
- Vliegt de accu in de fik -> verantwoordelijkheid Zendure
- Vliegt de bekabeling/meterkast in de fik -> verantwoordelijkheid huiseigenaar
- Taro
- Niet online
Ok. Dat stelt me (voorlopig) gerust. Maar kan wel drempel zijn voor aanschaf van een tweede of derde 2400 AC om vermogen wat te spreiden over fases in mijn gasloze woning met EV.Taro schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:54:
@Hieke Deze optie verschijnt als je in HEMS (Home Energy Management System geloof ik) het totale laad-/ontlaadvermogen voor je huishouden - dus niet per apparaat, maar alles opgesteld - wil instellen boven de 2400/2400. Dus niet per fase, groep of apparaat, maar voor alle apparaten die je samen in HEMS hebt staan. Evt. apparaten buiten HEMS kunnen dan volgens mij alsnog aanvullend ook vermogen gebruiken vermoed ik.
Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh
Het kan eind deze maand maar dan de 800 met een AB2000S.
Ik had aangegeven of dit niet 2x AB3000X kunnen worden met bijbetaling.
Maar dat kan niet.
Omdat ik al 2 Hypers heb staan wil ik er niet een ander model bij hebben die maar 800 watt kan invoeden.
Dan maar wachten op Juli.
Als de restitutie wat soepeler wordt dan pas een 2400AC bij bestellen en misschien met een Zendure p1 erbij.
Zolang ik het vermogen voor invoeden niet meer kan in stellen voor de hele set meer dan 2400 watt heeft het niet zoveel zin om uit te breiden.
- Taro
- Niet online
Dat heeft geen zin, HEMS bepaalt het laad- en ontlaadvermogen van de aangesloten apparaten, een Shelly of andere meter speelt hierin geen rol omdat er niet naar netimport/export wordt gekeken.michielonline schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:05:
Je zou het kunnen omzeilen door drie van die accu's aan te sluiten op een eigen fase en 3 losse shelly modules te koppelen met elk maar 1 CT aangesloten (alsof je 3x 1 fase systemen aansluit zonder onderlinge communicatie) en dan NOM toepassen per fase. Moet je uiteraard wel voldoende ruimte hebben in de meterkast om drie van die shelly's aan te sluiten. Is uiteraard veel minder efficient, want je verliest hiermee het voordeel van salderen binnen de meter en maakt mogelijk geen gebruik van opgeslagen energie op de verkeerde fase.
Zonder HEMS uiteraard, dus als drie standalone batterijen met elke hun eigen fase koppeling en doormeting vanuit een eigen CT klem/shelly.Taro schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:13:
[...]
Dat heeft geen zin, HEMS bepaalt het laad- en ontlaadvermogen van de aangesloten apparaten, een Shelly of andere meter speelt hierin geen rol omdat er niet naar netimport/export wordt gekeken.
Zoals gezegd gooi je dan een hoop efficientie weg, maar je omzeilt wel die idiote requirement van Zendure.
- Taro
- Niet online
Dat gaat wel met Hypers, niet met 2400AC's, omdat je die buiten HEMS niet op een slimme mode kunt zetten. Dan is alleen handmatig laden en ontladen beschikbaar.michielonline schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:22:
[...]
Zonder HEMS uiteraard, dus als drie standalone batterijen met elke hun eigen fase koppeling en doormeting vanuit een eigen CT klem/shelly.
Zoals gezegd gooi je dan een hoop efficientie weg, maar je omzeilt wel die idiote requirement van Zendure.
Aah fijn, enig idee wat het was? Nu kan het dank gebed beginnen?Aziraphale schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:50:
Nou, de Shelly en de Hyper uit de app gehaald en opnieuw begonnen en we zijn weer in business!![]()
![]()
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
Geen idee, maar ik heb mijn kokosmatje en Mariabeeldje al weer tevoorschijn gehaald.geert1992 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:52:
[...]
Aah fijn, enig idee wat het was? Nu kan het dank gebed beginnen?
Maar nog twee andere vragen: Is de lokale communicatie tussen de Shelly en de Hyper ook mogelijk wanneer de apparaten aan HEMS gekoppeld zijn? En is er al iemand die de effecten van Zenki merkt?
- Taro
- Niet online
Volgens mij wel, maar zet voor de zekerheid even die LABS functie aan (kan alleen bij 2 of meer apparaten in HEMS).Aziraphale schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:04:
[...]
Maar nog twee andere vragen: Is de lokale communicatie tussen de Shelly en de Hyper ook mogelijk wanneer de apparaten aan HEMS gekoppeld zijn?
Ik heb het idee dat mijn Home Assistant Automatisering next level Zenki AI is en veel betere resultaten behaalt. Ook in combinatie met EV, terugleveren tijdens dure uren, laden in goedkope uren. Uiteindelijk is het heel simpel: Zenki ontlaadt als je met lage stroomtarieven je auto gaat laden, terwijl je juist zou verwachten dat Zenki dan ook blijft laden ipv gaat ontladen. Op zich zijn de voorspellingen en combinaties goed, maar zijn de regels té simpel voor complexe situaties. Zonder EV werkt het voor zover ik kan overzien prima, helemaal voor bijv. NOM, etc.En is er al iemand die de effecten van Zenki merkt?
En ik heb er nu 1 Hyper en 1 Shelly aan hangen, valt dat onder twee apparaten? Ik zie die LABS functie namelijk nergens in de app.
Maar we kunnen ze natuurlijk wel wijzer maken over hoe het in NL werkt.
Nu heb ik zelf wel papiertjes op NEN gebied, en anders zijn er nog andere manieren, dus het zou in mijn geval wel goed komen. Maar ik snap de frustratie best. ICM de levertijd doet het mij ook wel twijfelen.
vervolgens kom ik op de shelly inlog pagina om te autoriseren
echter als ik dan mijn email bij shelly account en mijn ww in vul
krijg ik onjuist account of wachtwoord
waar zit ik mis met het Koppelen van shelly aan de zendure App
Gefixed, geen idee waarom iedere keer de melding onjuist account
[ Voor 9% gewijzigd door MNelectric op 25-06-2025 17:37 ]
Bij mij is er sinds gisterochtend 11u geen voortgang in de tracking, volgens dhl nog niet in bezit/afgehaald bij Zendure. Ongeduld neemt toe…Polvo176 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:20:
[...]
Volgens de dhl tracking is hij onderweg naar Nederland.
[ Voor 3% gewijzigd door frankj030 op 25-06-2025 17:48 ]
Het is 7200 watt en 2400 watt.Har.Cor schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:29:
Toch nog even voor de zekerheid: geldt die 2400 W grens ook voor laden? Mijn laatste plan was om 2 Hypers aan de schaffen en daar 6 zonnepanelen op aan te sluiten; de laadstroom per Hyper gaat dan makkelijk boven de 1200 W.
De 7200 watt kan ook zelfs een beperking zijn in sommige situaties.
Achter een 4p b16 automaat kan 11000 watt.
wanneer had je besteld? als het uit het buitenland komt gaan er zo maar 3werkdagen overheen.frankj030 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 17:48:
[...]
Bij mij is er sinds gisterochtend 11u geen voortgang in de tracking, volgens dhl nog niet in bezit/afgehaald bij Zendure. Ongeduld neemt toe…
1 april, twee berichten gehad over vertraging en maandag eindelijk 3 track and trace nummers. Maar ik kan zien dat de zendingen zijn aangemaakt maar nog niet in bezit dhl.MNelectric schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 17:59:
[...]
wanneer had je besteld? als het uit het buitenland komt gaan er zo maar 3werkdagen overheen.
Same here. Ik heb wel de ervaring dat dit bij verzending uit het buitenland een dag of wat kan duren.frankj030 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 17:48:
[...]
Bij mij is er sinds gisterochtend 11u geen voortgang in de tracking, volgens dhl nog niet in bezit/afgehaald bij Zendure. Ongeduld neemt toe…
Dan gaan we dus beiden kijken hoe gras groeit om de tijd te doden. Wel bijzonder dat het gewoon met dhl komt, terwijl in het HW topic bij hoog en laag wordt volgehouden dat eea met specifieke vervoerders moet worden verstuurd (transmission).Chupachups schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 18:12:
[...]
Same here. Ik heb wel de ervaring dat dit bij verzending uit het buitenland een dag of wat kan duren.
Ik hoop wel dat dhl deze zending netter verstuurd dan de meeste pakketten die hier voor de deur worden gesmeten.
- Taro
- Niet online
DC laden staat volledig los van AC laden, aangezien de stopcontacten etc. er dan niet toe doen. Dus nee. Echter moet je bij 6 panelen wel voldoende accu's gebruiken om niet een té hoge C-waarde te krijgen.Har.Cor schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:29:
Toch nog even voor de zekerheid: geldt die 2400 W grens ook voor laden? Mijn laatste plan was om 2 Hypers aan de schaffen en daar 6 zonnepanelen op aan te sluiten; de laadstroom per Hyper gaat dan makkelijk boven de 1200 W.
- Taro
- Niet online
Je hebt minimaal 2 door HEMS-ondersteunde opslagapparaten nodig. Voor het leren is volgens mij minimaal 5 dagen nodig én zicht op teruglevering via bijv. een Shelly.Aziraphale schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:36:
@Taro Bij gebrek aan EV zal Zenki het bij mijn systeem dan wel goed doen, al valt het me wel op dat hij er lang over doet om wat te leren. Komt misschien ook wel doordat ik er geen PV direct aan heb hangen?
En ik heb er nu 1 Hyper en 1 Shelly aan hangen, valt dat onder twee apparaten? Ik zie die LABS functie namelijk nergens in de app.
- Taro
- Niet online
Dat was al maanden zo en is hier eerder gemeld. De condities zijn helemaal niet gewijzigd.Erik_Groen schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 16:26:
Ik volg dit forum al een lange tijd met veel interesse en jullie hadden me zo enthousiast gemaakt dat ik 2 x 2400 AC bij Zendure.nl had besteld. Dat de levertijd niet wordt gehaald zonder dat Zendure mij hierover informeert, vind ik zeer vervelend. Dat tijdens het proces ook de condities gewijzigd worden dat ik nu een verklaring van een installateur moet bijvoegen
Maar waar wilde je de 2x 2400AC dan op aansluiten? Een discutabel stopcontact of een nette installatie? Begrijp niet waarom mensen dan ineens terugkrabbelen, als je een nette installatie hebt kan je er toch foto's van opsturen? Is een kleine moeite voor een verder mooi systeem....Welk alternatief kies je anders voor?Ik heb niet zo'n verklaring. Dus ik heb vandaag mijn 2 2400 AC's geannuleerd. Mijn solarflow 800 pro heb ik later (eind april) besteld, maar ook nog niets van zendure gehoord qua levertijd. Deze order (nog) niet geannuleerd. Ik hoop op een positievere reactie van Zendure.
Vorige week vrijdag is het aangemeld bij DHL, zaterdag de mail van Zendure met de tracking codes, daarna t/m 24-6 een paar updates gehad.frankj030 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 18:12:
[...]
1 april, twee berichten gehad over vertraging en maandag eindelijk 3 track and trace nummers. Maar ik kan zien dat de zendingen zijn aangemaakt maar nog niet in bezit dhl.
Een van de twee tracking codes is in Nederland, de andere (is de 800) nog niet.
Er zit overigens verschil tussen dhl landen.
https://www.dhl.com/nl-nl/home/traceren.html zie ik meer dan https://www.dhlecommerce.nl/nl/consument/track-en-trace
Ah, dat wordt dus nog even afwachten tot ik een tweede ga (mag) bestellen. Zicht op teruglevering is er wel via de Shelly, want hij geeft gewoon aan hoeveel stroom er naar het net gaat.Taro schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 18:34:
[...]
Je hebt minimaal 2 door HEMS-ondersteunde opslagapparaten nodig. Voor het leren is volgens mij minimaal 5 dagen nodig én zicht op teruglevering via bijv. een Shelly.
- Taro
- Niet online
De Lithium Ion logo's worden "netjes" afgeplakt waardoor het via DHL verloopt, niet via de standaard white label DHL bus bezorger, maar via DHL Connect geloof ik. Is volgens mij een gescheiden systeem, de standaard DHL bezorger levert hier nooit accu's af, alleen een écht DHL busje.frankj030 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 18:15:
[...]
Dan gaan we dus beiden kijken hoe gras groeit om de tijd te doden. Wel bijzonder dat het gewoon met dhl komt, terwijl in het HW topic bij hoog en laag wordt volgehouden dat eea met specifieke vervoerders moet worden verstuurd (transmission).
Ik hoop wel dat dhl deze zending netter verstuurd dan de meeste pakketten die hier voor de deur worden gesmeten.
Heb overigens al een paar keer gehad dat ik denk: Oh, wordt pas volgende week en dan staan ze woensdag/donderdag alsnog op de stoep.
Foto,s van de installatie worden niet goed gekeurd.Taro schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 18:36:
[...]
Dat was al maanden zo en is hier eerder gemeld. De condities zijn helemaal niet gewijzigd.
[...]
Maar waar wilde je de 2x 2400AC dan op aansluiten? Een discutabel stopcontact of een nette installatie? Begrijp niet waarom mensen dan ineens terugkrabbelen, als je een nette installatie hebt kan je er toch foto's van opsturen? Is een kleine moeite voor een verder mooi systeem....Welk alternatief kies je anders voor?
Volgens mij moet het een papier met handtekening zijn.
Ik vindt dit allemaal wel overdreven.
De waarschuwing vindt ik terecht.
En een extra waarschuwing ook terecht.
Maar een 3e partij inschakelen vindt ik raar.
Dat is bij HomeWizard ook niet zo met 4x800 watt.
- Taro
- Niet online
4x800 kan in theorie en soms in de praktijk nog prima op 1 groep. 7200 Watt zeker niet, dus zit er verschil in de afhandeling tussen de 2 verschillende situaties.peterbier schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 18:48:
[...]
Dat is bij HomeWizard ook niet zo met 4x800 watt.
Met de 800 pro prima toch.Taro schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 18:51:
[...]
4x800 kan in theorie en soms in de praktijk nog prima op 1 groep. 7200 Watt zeker niet, dus zit er verschil in de afhandeling tussen de 2 verschillende situaties.
- Taro
- Niet online
Ja, 3x SF800Pro ja, niet 1x SF800Pro én 2-3x 2400AC
Inderdaad daarom heb ik een onderverdeling met 3 x b16 speciaal voor de 2400AC aangelegd.Taro schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 18:58:
[...]
Ja, 3x SF800Pro ja, niet 1x SF800Pro én 2-3x 2400AC
En dat ook verdeeld over de 3 fases.
Deze kast voor de toekomt geschikt 11Kw in en uitvoer.
Zoals bij U bekend is.
peterbier schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 19:03:
[...]
Inderdaad daarom heb ik een onderverdeling met 3 x b16 speciaal voor de 2400AC aangelegd.
En dat ook verdeeld over de 3 fases.
Deze kast voor de toekomt geschikt 11Kw in en uitvoer.
Zoals bij U bekend is.
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Dat klopt dat kan ook nog.gielz schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 19:06:
Je kunt er ook voor kiezen om de aansturing via HA te doen. Dan ben je gewoon baas over je eigen batterij.
[...]
Maar als ik iets koop hoort dat gewoon te werken.
- Taro
- Niet online
Precies, ik bepaal zelf wel hoeveel vermogen er straks tegen 38.5 en 44.2 ct/kWh het net op vloeit, niet HEMS of Zendure.gielz schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 19:06:
Je kunt er ook voor kiezen om de aansturing via HA te doen. Dan ben je gewoon baas over je eigen batterij.
[...]
:strip_exif()/f/image/YnI21bWuipN8DnTr7n5Rv0KF.png?f=user_large)
Alles is er klaar voor, 98% SOC resterend, let's go
Lijkt mij niet dat ze van uit China bij je langs komen op de koffie (biertje
peterbier schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 19:08:
[...]
Dat klopt dat kan ook nog.
[Afbeelding]
Ja ga nog wel het een en ander proberen.gielz schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 19:12:
Ik heb je installatie een keer voorbij zien komen en ik denk dat er installateurs zijn die het minder goed opleveren. Kun je niet gewoon zelf een formulier printen en klaar is kees?
Lijkt mij niet dat ze van uit China bij je langs komen op de koffie.
[...]
Omdat ik alleen nom doe en HEMS echt vlot reageert wil ik dat zo houden.
En als de communicatie dan echt lokaal is hoeft HomeAssistant niet voor de thuisbatterij.
HomeAssistant is een super mooi systeem en gebruik het voor mijn domotica waaronder KNX.
Misschien dat ik het helemaal verkeerd zie, maar dat doet het toch ook? Als je aansluit volgens de handleiding met 1 x 2400W per groep dan is er niets loos, maar als je van de standaard af wil wijken met bijv. 7200W willen ze een vrijwaring zien. Dus het werkt, tot je iets wilt wat de fabrikant niet standaard wil. Of begrijp ik het nu niet goed?peterbier schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 19:08:
[...]
Dat klopt dat kan ook nog.
[Afbeelding]
Goed om te weten, maar de track and trace laat dan niet zien dat ze al veel verder in het verzend proces zijn? Want ik reken nu idd ook niet op deze werkweek.Taro schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 18:41:
[...]
De Lithium Ion logo's worden "netjes" afgeplakt waardoor het via DHL verloopt, niet via de standaard white label DHL bus bezorger, maar via DHL Connect geloof ik. Is volgens mij een gescheiden systeem, de standaard DHL bezorger levert hier nooit accu's af, alleen een écht DHL busje.
Heb overigens al een paar keer gehad dat ik denk: Oh, wordt pas volgende week en dan staan ze woensdag/donderdag alsnog op de stoep.
Als ik een laadpaal voor mijn EV (heb ik niet) koop.Aziraphale schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 19:20:
[...]
Misschien dat ik het helemaal verkeerd zie, maar dat doet het toch ook? Als je aansluit volgens de handleiding met 1 x 2400W per groep dan is er niets loos, maar als je van de standaard af wil wijken met bijv. 7200W willen ze een vrijwaring zien. Dus het werkt, tot je iets wilt wat de fabrikant niet standaard wil. Of begrijp ik het nu niet goed?
Deze sluit ik aan op een 4p b16 aardlekautomaat wil ik kunnen laden met 11Kw.
Dan zit ik niet te wachten op een briefje wat ik moet indienen.
Misschien verkeerd voorbeeld.
Andere voorbeeld met mijn Apsystems omvormers.
Ik heb per 2 panelen een omvormer en gebruik meerdere omvormers nu verdeeld over L1 en L2.
Ik hoef echt niet iets in te dienen bij Apsystems.
Laadpaal is afnemen
Zonnepanelen is invoeden
Je hebt ook al laadpalen die 2 kanten op kunnen als de auto ook geschikt is.
- Taro
- Niet online
Er zat bij de laatste bezorging een blinde vlek tussen het moment van "Digitaal aangekondigd dat ze verstuurd zouden worden" vs "Ze worden morgen bezorgd".frankj030 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 19:26:
[...]
Goed om te weten, maar de track and trace laat dan niet zien dat ze al veel verder in het verzend proces zijn? Want ik reken nu idd ook niet op deze werkweek.
- Taro
- Niet online
Henk bestelt echter wel 3x 2400AC om ze allemaal op max via hetzelfde stopcontact terug te kunnen laten leveren omdat ie op het RTL Nieuws weerbericht heeft gezien dat de stroom tussen 18:00 en 19:00 duur is en hij op een verjaardag heeft gehoord dat handelen geld oplevert.
Tuurlijk ga ik hier kort door de bocht, maar dat is echt een andere wereld. Iets zelf zonder verder enige kennis van zaken op een stopcontact kunnen aansluiten vs in de meterkast aan de gang gaan met onbekende materie.
Voor jou is het vergelijkbaar, voor Henk & Ingrid is het compleet anders.
Lees mijn bericht nog eens.Taro schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 19:38:
@peterbier Een laadpaal neemt stroom af, dat is anders dan terugleveren. Een laadpaal installeert Henk of Ingrid doorgaans niet zelf, dat laten ze door een professional doen.
Henk bestelt echter wel 3x 2400AC om ze allemaal op max via hetzelfde stopcontact terug te kunnen laten leveren omdat ie op het RTL Nieuws weerbericht heeft gezien dat de stroom tussen 18:00 en 19:00 duur is en hij op een verjaardag heeft gehoord dat handelen geld oplevert.
Tuurlijk ga ik hier kort door de bocht, maar dat is echt een andere wereld. Iets zelf zonder verder enige kennis van zaken op een stopcontact kunnen aansluiten vs in de meterkast aan de gang gaan met onbekende materie.
Voor jou is het vergelijkbaar, voor Henk & Ingrid is het compleet anders.
Niet het goede voorbeeld daarna noem ik Aps.
De wettelijke toegestande wattage invoeden op een bestaande groep is 800 watt. (Henk & Ingrid)
Wat ik dan afvraag waar komt dan de 2400 watt vandaan.
Als we het hier over regeltjes hebben.
Duidelijk waarschuwingen in de app en meermaals prima.
En dat is ook nodig.
Maar iets indienen van een installatie wat al goed is.
En zoals eerder genoemd van wat.
Enige is wel dat we in Nederland alles zelf mogen doen na de hoofdschakelaar, maar dat is natuurlijk in heel veel landen niet het geval.
En bij de 2400 staat toch in de handleiding al dat hij op een aparte groep moet?
[ Voor 7% gewijzigd door Aziraphale op 25-06-2025 19:53 ]
Klopt ik ben me meer gefocust op alles zelf doen.Aziraphale schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 19:52:
@peterbier Precies wat @Taro zegt dacht ik ook. Als puntje bij paaltje komt is dit een systeem wat iedere onnadenkende consument aan mag/kan sluiten en dan snap ik wel dat de fabrikant voorzichtig is. Als ik een SolarEdge accu van 10kWh aan wil sluiten dan haal ik er een installateur bij omdat ik de kennis niet heb, maar Zendure stop ik zo in een wcd.
Enige is wel dat we in Nederland alles zelf mogen doen na de hoofdschakelaar, maar dat is natuurlijk in heel veel landen niet het geval.
En bij de 2400 staat toch in de handleiding al dat hij op een aparte groep moet?
Uiteraard strikt volgens nen norm.
Laatst is hier de slimme meter vervangen en een moment schroevendraaier was daar niet bij.
Misschien ben ik daar wel te precies mee.
RTFM😜
https://stekkerbatterij-t...mQS7o1wIGjp6dxGDJlbJUhUrd
[ Voor 8% gewijzigd door peterbier op 25-06-2025 20:06 ]
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.
/f/image/9Mqfj7HaKJozcPiaRgPXOZPt.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/nKZlr8ZJ3J04WZTUjoQSu6zZ.png?f=fotoalbum_large)