Hier ook de 2400AC met 2 batterijen onderweg bestelling 4 April.
Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat met nom in HEMS met de Hypers verdeeld over de fasen.
De 3e Hyper met 2 batterijen nog niks van gehoord.
Elektricien was toevallig in de buurt, 3CT klem omgewisseld, even ontladen en geladen en lijkt nu goed te zijn.

Snel gefixxed door Zendure en hardwarematig dus niets aan de hand d:)b
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SjBIQYVDb56Gew1CMN3n6JCQA08=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mlRpP7krLhtvoEyrKOC1hR7A.png?f=fotoalbum_large

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17:07
Knip, dat mag inderdaad niet. Graag V&A overig of Marktplaats gebruiken.

[ Voor 84% gewijzigd door Taro op 06-06-2025 20:12 ]

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:04
Knip ivm quote

[ Voor 96% gewijzigd door Taro op 06-06-2025 20:12 ]

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

klump4u schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 13:34:
Ik heb een hyper2000 besteld, kan ik 2400Watt verbruiken maximaal, gaat dan 2x een ab2000s onder.
In het najaar nog eens kijken voor 2 x een ab2000s of x versie.
Ben bang dat de hypers uitgefaseerd worden nu.
In ieder geval worden de Hypers netjes opgenomen in HEMS.
Het laden en ontladen met AC is 1200 watt. Wat een voordeel kan zijn dan met 800 watt die de "opvolger" heeft.
Ik denk dat de Hyper wel leverbaar blijft er kunnen ook AB2000X batterijen onder.

• Ehbrands
Knip

• geert1992
Knip

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

peterbier schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 19:53:
[...]

In ieder geval worden de Hypers netjes opgenomen in HEMS.
Het laden en ontladen met AC is 1200 watt. Wat een voordeel kan zijn dan met 800 watt die de "opvolger" heeft.
Ik denk dat de Hyper wel leverbaar blijft er kunnen ook AB2000X batterijen onder.
Ja dat was me duidelijk geworden dat de X versie er ook onder past, was eerst aan het denken om via de Duitse Zendure site 2 maal de hyper2000 te kopen met elk een ab1000s erbij, was een actie nl. maar dan weer een hyper in de verkoop doen. Nu gewoon nog wat ‘testen’ met 2x2 en in het najaar 3x2, meer is ook niet rendabel in mijn geval.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 16:24
Net voor de lol de app er eens opgezet. Ziet er goed uit voor zover je wat kan zien zonder apparatuur. Als ik klik op 'thuis maken' staat België nog op word niet ondersteund....hopelijk komt hier snel verandering in.
klump4u schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 20:22:
[...]

Ja dat was me duidelijk geworden dat de X versie er ook onder past, was eerst aan het denken om via de Duitse Zendure site 2 maal de hyper2000 te kopen met elk een ab1000s erbij, was een actie nl. maar dan weer een hyper in de verkoop doen. Nu gewoon nog wat ‘testen’ met 2x2 en in het najaar 3x2, meer is ook niet rendabel in mijn geval.
Dat is ook zo mooi van het Zendure systeem.
Ik denk niet eens dat ik de 3e Hyper ga gebruiken.
Ik verdeel die 2 batterijen onder de 2 Hypers.
Zo ga ik eerst 2x2400 watt opladen en ontladen op L1 en L2 (waar de zonnepanelen ook op zitten) met 2 hypers en de 2400AC.

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 16:24
De zendure 3ct kan ook bij 1 fase net gebruikt worden? Is er ergens een manual te vinden?

Wat is de reactietijd van deze meter? Zelfde als een P1?

• peterb13
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 03-11 13:01
rabero1985 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:53:
De zendure 3ct kan ook bij 1 fase net gebruikt worden? Is er ergens een manual te vinden?

Wat is de reactietijd van deze meter? Zelfde als een P1?
Hier kun je de manual vinden
https://eu.zendure.com/pages/download-center

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-10 09:51
.

[ Voor 99% gewijzigd door Hieke op 07-06-2025 20:59 ]

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh

• KaEs
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-11 22:15
Graag zou ik weten hoe slim HEMS nou echt is.

Met 45 zonnepanelen, een EV en een dynamisch energiecontract van Tibber (dus grid rewards) is het een hele puzzel om een elk keer een goede laad- en ontlaadstrategie voor de batterij te hebben.

Bijvoorbeeld op een zonnige dag is het goed om tot een uur of 11 niet te laden maar de stroom van de zonnepanelen te verkopen. En bijvoorbeeld ‘s winters levert de overdag zelf opgewekte stroom veel op dus dat moet dan ‘s nachts (meestal lagere tarieven) niet in de accu stromen. Ook is het handig dat de batterij altijd een beetje stroom bewaard voor de vroege ochtend uren omdat de stroom dan ook vaak duur is. Dan heb je het alleen nog maar over de kale tarieven. Als je de belasting en omzetverliezen mee gaat rekenen wordt het nog ingewikkelder.
Zijn er ervaringen dat HEMS slim genoeg is om hier iets in te betekenen?

Ik heb wel even naar Homey of HA gekeken maar dat wordt me te ingewikkeld.
KaEs schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 19:34:
Graag zou ik weten hoe slim HEMS nou echt is.

Met 45 zonnepanelen, een EV en een dynamisch energiecontract van Tibber (dus grid rewards) is het een hele puzzel om een elk keer een goede laad- en ontlaadstrategie voor de batterij te hebben.

Bijvoorbeeld op een zonnige dag is het goed om tot een uur of 11 niet te laden maar de stroom van de zonnepanelen te verkopen. En bijvoorbeeld ‘s winters levert de overdag zelf opgewekte stroom veel op dus dat moet dan ‘s nachts (meestal lagere tarieven) niet in de accu stromen. Ook is het handig dat de batterij altijd een beetje stroom bewaard voor de vroege ochtend uren omdat de stroom dan ook vaak duur is. Dan heb je het alleen nog maar over de kale tarieven. Als je de belasting en omzetverliezen mee gaat rekenen wordt het nog ingewikkelder.
Zijn er ervaringen dat HEMS slim genoeg is om hier iets in te betekenen?

Ik heb wel even naar Homey of HA gekeken maar dat wordt me te ingewikkeld.
HEMS is daar (nog) niet slim genoeg voor. Ze komen een heel eind, maar er zitten nog wat domme dingen in: Als je bijv. een EV gaat laden bij lage tarieven, dan ontladen de accu's. Lever je terug met andere accu's zoals ik hier doe tijdens hoge tarieven, dan gaan de HEMS accu's laden :(

Met Home Assistant icm Zendure lukt dit wel.

Edit, zie bijv. deze automatisering: Taro in "Zendure producten in Home Assistant integreren"

[ Voor 13% gewijzigd door Taro op 07-06-2025 19:57 ]

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

• vermelharosa
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 02-08 01:00
Ik ben sinds 1 week de gelukkige eigenaar van een combinatie van 2x Hyper 2000 en 4x AB2000S batterijen. Ik had ze besteld op 21 maart, dus circa 70 dagen moeten wachten. Eerste indruk positief, bouwkwaliteit en uitvoering erg degelijk en verzorgd. De aansturing (voorlopig nog handmatig, tot de Zendure P1 meter beschikbaar komt) is wat beperkter en ingewikkelder dan gedacht. Via bluetooth kan je eigenlijk alleen de set monitoren, voor schakelen en schema's instellen is echt een verbinding met de lokale WLAN nodig. En als er op een vooraf ingesteld schakelmoment even geen WLAN verbinding is met de Hypers, dan schakelt er niets.

Eén van de zaken waar ik mij over verbaas is het feit dat als ik van de twee Hypers een cluster maak, ik wel met 2x 1200 W = 2400 W kan ontladen (gelijk aan twee ongeclusterde hypers), maar dat het laden via de AC is beperkt tot maximaal 1800 W voor de cluster. Ik begrijp daar de achterliggende logica niet van. Heeft iemand een idee waarom Zendure juist het laden beperkt van een cluster, je zou eerder een beperking op het ontladen naar de AC verwachten.

Ik heb de beide Hypers samen op een eigen, ongebruikte groep zitten (in 1-fase situatie), dus volgens mij zou ik veilig 2400 W moeten kunnen laden en ontladen, volgens mij zelfs tot 3600 W (met iedere Hyper op een eigen stopcontact).

Ik ga de set voornamelijk gebruiken voor het laden op de goedkoopste momenten van mijn dynamisch energiecontract en weer ontladen op de prijspieken. Dus het is wel fijn om ook met 2400 Watt te kunnen laden.

• geert1992
vermelharosa schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 21:22:
Ik ben sinds 1 week de gelukkige eigenaar van een combinatie van 2x Hyper 2000 en 4x AB2000S batterijen. Ik had ze besteld op 21 maart, dus circa 70 dagen moeten wachten. Eerste indruk positief, bouwkwaliteit en uitvoering erg degelijk en verzorgd. De aansturing (voorlopig nog handmatig, tot de Zendure P1 meter beschikbaar komt) is wat beperkter en ingewikkelder dan gedacht. Via bluetooth kan je eigenlijk alleen de set monitoren, voor schakelen en schema's instellen is echt een verbinding met de lokale WLAN nodig. En als er op een vooraf ingesteld schakelmoment even geen WLAN verbinding is met de Hypers, dan schakelt er niets.

Eén van de zaken waar ik mij over verbaas is het feit dat als ik van de twee Hypers een cluster maak, ik wel met 2x 1200 W = 2400 W kan ontladen (gelijk aan twee ongeclusterde hypers), maar dat het laden via de AC is beperkt tot maximaal 1800 W voor de cluster. Ik begrijp daar de achterliggende logica niet van. Heeft iemand een idee waarom Zendure juist het laden beperkt van een cluster, je zou eerder een beperking op het ontladen naar de AC verwachten.

Ik heb de beide Hypers samen op een eigen, ongebruikte groep zitten (in 1-fase situatie), dus volgens mij zou ik veilig 2400 W moeten kunnen laden en ontladen, volgens mij zelfs tot 3600 W (met iedere Hyper op een eigen stopcontact).

Ik ga de set voornamelijk gebruiken voor het laden op de goedkoopste momenten van mijn dynamisch energiecontract en weer ontladen op de prijspieken. Dus het is wel fijn om ook met 2400 Watt te kunnen laden.
Inderdaad, een cluster is niet ideaal, maar het is wel handig dat je twee hypers tegelijk kunt aansturen. Wat wellicht kan helpen, is het gebruik van Home Assistant. Zelf draai ik HA op een Raspberry Pi 4 in combinatie met de Fireson integratie.

Deze heb ik doorgelust naar Homey via de Home Assistant Community integratie. Binnen Homey gebruik ik de Power by the Hour app met de Home Battery Monitoring-functie. Hiermee laad ik automatisch tijdens goedkope uren en ontlaad ik tijdens dure uren.

Je zou ook een automatisering binnen Home Assistant kunnen instellen om ditzelfde te realiseren.

Hier hoef ik inmiddels geen omkijken meer naar te hebben.

Hieronder een voorbeeld, waar groen laden is, en rood ontladen;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sak7szylTJdq11LqDsDWsYhcIJY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qNPYOpuukRMXP6EpQJM1WbOL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door geert1992 op 07-06-2025 21:37 ]

• vermelharosa
Dank, goed om te weten dat dit een goed werkende optie is. Ik denk dat ik nog even wacht tot eind juli tot (hopenlijk) de Zendure P1 meter beschikbaar komt, daarmee is het handelen hopenlijk ook goed te automatiseren (liefst ook onafhankelijk van WLAN, voor mensen die niet de hele dag wifi aan willen hebben staan of soms een haperende wifi hebben).

Lees vanaf hier even door hoe je op 2400watt kunt ontladen.
https://gathering.tweaker...message/82441678#82441678
vermelharosa schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 21:46:
Dank, goed om te weten dat dit een goed werkende optie is. Ik denk dat ik nog even wacht tot eind juli tot (hopenlijk) de Zendure P1 meter beschikbaar komt, daarmee is het handelen hopenlijk ook goed te automatiseren (liefst ook onafhankelijk van WLAN, voor mensen die niet de hele dag wifi aan willen hebben staan of soms een haperende wifi hebben).
Let op met handelen dat je afschrijving en RTE meeneemt in de spread. Anders heeft het nog weinig zin.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• geert1992
Bedoel je dat je wacht op HEMS? Het nadeel daarvan is, voor zover ik weet, dat je nog steeds handmatig de prijzen moet invoeren voor het laden en ontladen, en dat ook nog eens voor de dag zelf, de day ahead is niet beschikbaar.

Voor zover ik weet, is de P1-meter bedoeld voor ‘nul-op-de-meter’ toepassingen.

• geert1992
Devke schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 21:52:
[...]

Let op met handelen dat je afschrijving en RTE meeneemt in de spread. Anders heeft het nog weinig zin.
Dat is juist het fijne aan de PBTH-app binnen Homey: hiermee kun je laad/ontlaad verliezen instellen in combinatie met het minimale prijsverschil, voor een optimale ROI.

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15:02

Raar, ik heb 2 hypers in cluster met elk 1 batterij op 1000 W ontladen gezet en dat doen ze ook.
Samen kom ik dan op 2000 W ontladen.
Opladen wordt beperkt tot 1100 W elk, maar ik denk dat de enkele batterij daar debet aan is.
Polvo176 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 21:56:
[...]

Raar, ik heb 2 hypers in cluster met elk 1 batterij op 1000 W ontladen gezet en dat doen ze ook.
Opladen wordt beperkt tot 1100 W elk, maar ik denk dat de enkele batterij daar debet aan is.
Maar, heb je ze in clustermode staan of niet?

• Polvo176
Ja, bericht aangevuld
De Zendure P1-meter werkt via Wifi & LoRa. Hopelijk ook lokaal - via Zenlink? Kunnen we pas testen als die binnen is.

Als de Hypers hun nieuwe firmware update krijgen, dan kan je ze aan HEMS toevoegen. Daarmee krijgen ze hopelijk ook de optie tot lokale aansturing net als de SF800Pro, 2400AC en SF800 al hebben. Dan kan je zonder internet, maar wel met Wifi, de devices lokaal aansturen.

Overigens heb ik hier 3x Hyper in HA zitten die gezamenlijk met 3600 Watt laden en ontladen. Is relatief simpel voor elkaar te krijgen.

• vermelharosa
Lees vanaf hier even door hoe je op 2400watt kunt ontladen.
https://gathering.tweaker...message/82441678#82441678
Het ontladen van de cluster van twee Hypers gaat zonder beperking met 2400 W. Het is vreemd genoeg juist het laden dat beperkt wordt tot 1800 W per cluster. Terwijl dat in principe ook met 2400 W zou moeten kunnen lijkt mij.
geert1992 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 21:54:
[...]

Dat is juist het fijne aan de PBTH-app binnen Homey: hiermee kun je laad/ontlaad verliezen instellen in combinatie met het minimale prijsverschil, voor een optimale ROI.
Lekker! Vlgs mij moet je zoiets bouwen binnen HA.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

vermelharosa schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 22:01:
[...]

Het ontladen van de cluster van twee Hypers gaat zonder beperking met 2400 W. Het is vreemd genoeg juist het laden dat beperkt wordt tot 1800 W per cluster. Terwijl dat in principe ook met 2400 W zou moeten kunnen lijkt mij.
Klopt, in HEMS hetzelfde issue: 2400 laden en 7200 ontladen kan zonder problemen. Wil je ook 7200 laden, dan moet je elektricien een handtekening zetten. Je zou het eerder andersom verwachten.

Heb dit meermaals bij ze gemeld.

• therobber
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
[...]

Kan je ze eens uit cluster modus halen of je ze handmatig wel op 1200W per stuk krijgt?

Ik heb 2 Hypers met nu 3 accus per hyper en die laden met max 1600W per stuk op.
Die 1600W is de input van de zonnepanelen plus een aanvulling van het net vermits er voldoende overschot is van de panelen die via een solardedge hun stroom terug leveren. Wanneer je alleen via het net zou opladen gaat dat met max 1200W per hyper ook in cluster mode.

[ Voor 6% gewijzigd door therobber op 07-06-2025 22:06 ]

Polvo176 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 21:56:
[...]

Het is niet aan te raden om met een batterij onder de hyper te doen.
Dit had ik ook vanwege levering tekort maar ik zou minimaal 2 batterijen per Hyper aanhouden.
De 2400AC heb ik dan ook gelijk met 2 batterijen besteld.
Met een batterij onder de Hyper gaat er best veel vermogen door.
Bij 2 batterijen zie je netjes 1200 watt.
Met een batterij dempt de Hyper iets.
Dit is wat ik nu heb staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NCYfqrtf1zvvEVPnK0Ycnm-sqCA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/obKAI5SU0oDgJqyPK6QfmZWn.jpg?f=fotoalbum_large

• Polvo176
peterbier schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 22:06:
[...]

Dit had ik ook vanwege levering tekort maar ik zou minimaal 2 batterijen per Hyper aanhouden.
[Afbeelding]
Ik zou graag willen, maar die batterijen heb ik dus nog niet.
Zolang moet het zo maar even.
peterbier schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 22:06:
[...]

[Afbeelding]
Eens, sterker nog, een 2400AC zou ik met 2 accu's eronder ook niet met 2400 laden/ontladen. Ik laad hem hier met 2 accu's eronder met maximaal 6000/5 = 1200 Watt, tenzij de dynamische tarieven heel aantrekkelijk zijn, dan met 1800 Watt.

[...]

Mijn Hypers die in cluster staan laden met 2400 watt gezamenlijk.
Het ontlaad gedrag heb ik beperkt omdat ze nu nog in een wcd (stopcontact) zitten aangesloten. (Zie foto)
Maar dit kan ik ook op 2400 watt zetten als ik dat zou willen.
Polvo176 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 22:09:
[...]

Ik zou graag willen, maar die batterijen heb ik dus nog niet.
Zolang moet het zo maar even.
Je kunt accu's permanent beschadigen door ze met een té hoge C-waarde te laden en ontladen. 1200 Watt uit een 1x 1 kWh of 1x 2 kWh accu trekken moet je niet te vaak/lang doen. Pas met 6 kWh is 1200 Watt een mooie constante waarde (0.2C).

Het is hier ook verleidelijk om 2400 Watt te laden/ontladen met de 2400AC totdat de 4 extra accu's binnen zijn, maar desondanks doe ik dat niet.

• vermelharosa
Ok, ik ga eens proberen of ik door eerst te onclusteren en daarna weer te clusteren het laden van de cluster toch naar de 2400 watt kan krijgen. Het kan dus kennelijk wel, goed om te weten.
Taro schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 22:10:
[...]

Eens, sterker nog, een 2400AC zou ik met 2 accu's eronder ook niet met 2400 laden/ontladen. Ik laad hem hier met 2 accu's eronder met maximaal 6000/5 = 1200 Watt, tenzij de dynamische tarieven heel aantrekkelijk zijn, dan met 1800 Watt.
Dat zou waarschijnlijk maar zelden voorkomen.
Mijn zonnepanelen set is nog te klein en huis verbruik hoog.
Het is dan 2x2400 watt verdeeld over L1 en L2.
Ik doe alleen nom en niet handelen. (Vast contract)
Later weer kijken met aanvullen zonnepanelen en Zendure (s).

• geert1992
Taro schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 22:14:
[...]

Je kunt accu's permanent beschadigen door ze met een té hoge C-waarde te laden en ontladen. 1200 Watt uit een 1x 1 kWh of 1x 2 kWh accu trekken moet je niet te vaak/lang doen. Pas met 6 kWh is 1200 Watt een mooie constante waarde (0.2C).

Het is hier ook verleidelijk om 2400 Watt te laden/ontladen met de 2400AC totdat de 4 extra accu's binnen zijn, maar desondanks doe ik dat niet.
Hoe zit dat binnen HEMS? Kan je daar een maximum opgeven voor laden en ontladen?
Want bij de hypers, kan je alleen een max voor ontladen opgeven.

Zelf hanteer ik 0,25c. Een compromis tussen maximale levensduur en een redelijke tijd om alles vol of leeg te krijgen.

geert1992 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 22:37:
[...]

Hoe zit dat binnen HEMS? Kan je daar een maximum opgeven voor laden en ontladen?
Want bij de hypers, kan je alleen een max voor ontladen opgeven.

Zelf hanteer ik 0,25c. Een compromis tussen maximale levensduur en een redelijke tijd om alles vol of leeg te krijgen.
Je geeft in HEMS een maximaal laad- én ontlaadvermogen op voor heel je huishouden, alle gekoppelde Zendure apparaten dus.

• geert1992
Taro schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 22:39:
[...]

Je geeft in HEMS een maximaal laad- én ontlaadvermogen op voor heel je huishouden, alle gekoppelde Zendure apparaten dus.
Dat is nog eens een snel antwoord, had je die onder een knop staan?

Dat is dus wel aanzienlijk verbeterd, vooral als je NOM gebruikt, zonder het optimaal aantal batterijen.

geert1992 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 22:40:
[...]

Dat is nog eens een snel antwoord, had je die onder een knop staan?
;)
Dat is dus wel aanzienlijk verbeterd, vooral als je NOM gebruikt, zonder het optimaal aantal batterijen.
En dus een risico. In november komt er een HEMS aanpassing uit waarbij per gekoppeld apparaat het laad- en ontlaadvermogen wordt afgestemd op de aangesloten capaciteit.

Als je nu bijv. 2x SF800 zonder accu's aan HEMS toevoegt, met 1x 2400AC en 1x SF800Pro in HEMS, dan wordt het laad- en ontlaadvermogen door 4 gedeeld ipv door 2x.... Dat wordt dus eind dit jaar aangepast en verbeterd.

• Polvo176
Taro schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 22:14:
[...]

Ik weet dat jij daar extra voorzichtig mee bent, maar is dat een aanbeveling van Zendure zelf?
Een 0,5C zou geen probleem voor een LFP batterij moeten zijn.
Als je een AB1000 onder een Hyper zet is volgens de specs de laad capaciteit beperkt tot 960W of te wel 1C
Zou Zendure dat niet meer beperken als de batterijen dan snel stuk zouden gaan?

• geert1992
Taro schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 22:42:
[...]

;)

[...]

En dus een risico. In november komt er een HEMS aanpassing uit waarbij per gekoppeld apparaat het laad- en ontlaadvermogen wordt afgestemd op de aangesloten capaciteit.

Als je nu bijv. 2x SF800 zonder accu's aan HEMS toevoegt, met 1x 2400AC en 1x SF800Pro in HEMS, dan wordt het laad- en ontlaadvermogen door 4 gedeeld ipv door 2x.... Dat wordt dus eind dit jaar aangepast en verbeterd.
Zou dat ook het geval zijn bij gebruik van zonnepanelen? Knijpt hij de panelen dan af?

Taro schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 22:39:
[...]

Mooi en afgewerkt systeem om nom te draaien.
Ik pleur ze in de garage achter een onderverdeling en hoef er niet naar om te kijken.
Af en toe een batterij stapelen.😀
De HomeWizard gaat in ieder geval weg volgende week als mijn 2400AC binnen komt.
Polvo176 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 22:46:
[...]

Ik weet dat jij daar extra voorzichtig mee bent, maar is dat een aanbeveling van Zendure zelf?
Als je een AB1000 onder een Hyper zet is volgens de specs de laad capaciteit beperkt tot 960W of te wel 1C
Het zal wel werken en goed gaan maar de batterij zelf zal aanzienlijk veel warmer worden.
Ik zou het zelf niet willen.

• geert1992
Polvo176 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 22:46:
[...]

Zeker kan je een hogere c waarde aanhouden. Mijn auto kan ook 220 kilometer per uur, maar ik moet dan niet verwachten dat hij even lang meegaat als wanneer ik er 100 à 120 kmph mee rijd.

• Polvo176
peterbier schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 22:51:
[...]

Het zal wel werken en goed gaan maar de batterij zelf zal aanzienlijk veel warmer worden.
Ik zou het zelf niet willen.
De batterijen worden niet zo warm, de hyper zelf wordt veel warmer.
Ik zal morgen bij het opladen de temperatuur van de batterijen nog eens monitoren.

• Polvo176
geert1992 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 22:53:
[...]

Zeker kan je een hogere c waarde aanhouden. Mijn auto kan ook 220 kilometer per uur, maar ik moet dan niet verwachten dat hij even lang meegaat als wanneer ik er 100 à 120 kmph mee rijd.
Het zou de leeftijd op den duur wel wat in kunnen korten, maar het snel laden is maar een paar weken op 15 jaar.
Polvo176 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 22:54:
[...]

Ik zal morgen bij het opladen de temperatuur van de batterijen nog eens monitoren.
Je hebt de ab2000s toch.?
Ik bedoel dan voornamelijk het kleine broertje.
Bij mij na het vol laden is de bovenste ab2000s ongeveer 35 graden.

• geert1992
Polvo176 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 22:54:
[...]

Een bijkomend nadeel is dat de warmte van de hyper wordt overgedragen aan de bovenste, en bij jou enige, batterij. Bij hogere vermogens genereert de batterij bovendien ook extra warmte voor de hyper.

• Polvo176
peterbier schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 22:56:
[...]

Je hebt de ab2000s toch.?
Ik bedoel dan voornamelijk het kleine broertje.
Bij mij na het vol laden is de bovenste ab2000s ongeveer 35 graden.
Ja, ik heb het zelfde als jij, alleen de batterijen nog niet allemaal.
Polvo176 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 22:57:
[...]

Ja, ik heb het zelfde als jij, alleen de batterijen nog niet allemaal.
Eigenlijk niks om je druk over te maken.
Ik heb ook weken met een ab2000s gedaan.
Als je de andere hebt gewoon stapelen.
Uiteraard wel eerst netjes de Hyper uitschakelen (6 seconden knop indrukken) dan stekker er uit en dan bij plaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MT0tlIgKRDAYf17kRQFL9BBSQWA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h5YTb1tvKlveY6P17gYeARGn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door peterbier op 07-06-2025 23:09 ]

• geert1992
Hopelijk komt er nog een SOH voor de zendure apparatuur, dit zou ook inzicht kunnen geven in hoe je het beste met de apparatuur om kan gaan.

• geert1992
peterbier schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 23:03:
[...]

Eigenlijk niks om je druk over te maken.
Ik heb ook weken met een ab2000s gedaan.
Als je de andere hebt gewoon stapelen.
Uiteraard wel eerst netjes de Hyper uitschakelen (6 seconden knop indrukken) dan stekker er uit en dan bij plaatsen.
Ik ben wel benieuwd: als Zendure zelf al de maximale C-rating verlaagt, zou dat voor mij persoonlijk reden zijn om me daar enigszins zorgen over te maken (bij stil te staan).Waarom zouden ze dat anders doen? hoe kijk jij hier dan tegen aan?

Het lijkt mij persoonlijk altijd verstandig dat een fabrikant maatregelen treft om de gebruiker te beschermen tegen handelingen die directe of indirecte schade aan de apparatuur kunnen veroorzaken.

[ Voor 17% gewijzigd door geert1992 op 07-06-2025 23:16 ]

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:08

bert pit

asdasd

vermelharosa schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 22:19:
[...]

Ok, ik ga eens proberen of ik door eerst te onclusteren en daarna weer te clusteren het laden van de cluster toch naar de 2400 watt kan krijgen. Het kan dus kennelijk wel, goed om te weten.
Benieuwd of het gaat lukken. Ik heb exact dezelfde configuratie en zet ze binnenkort ook op een separate groep met het doel om op 2400 W te kunnen ontladen.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

bert pit schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 23:28:
[...]

Benieuwd of het gaat lukken. Ik heb exact dezelfde configuratie en zet ze binnenkort ook op een separate groep met het doel om op 2400 W te kunnen ontladen.
Het laden zal altijd op max moeten staan.
Het ontladen moet je instellen.
Ik heb nu 2400 watt op een wcd in de woonkamer ingesteld. (Zet ik snel weer lager 800w)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L6VFxEw-11SCnjONdwwC6BG-Eu0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bpiegqQrUagRdFBeYsUcGCVZ.jpg?f=fotoalbum_large

• Ehbrands
Ik heb even gezocht maar kon niet meteen een antwoord vinden.
Als de batterijen aan het calibreren zijn of hiermee klaar zijn, wordt dit dan aangegeven in de app ?

• vermelharosa

Getest of het ontclusteren en weer clusteren van de twee Hypers, met daarbij switchen tussen de instelling voor "netgekoppelde standaarden" tussen verschillende landen (voornamelijk Nederland en Duitsland geprobeerd) enige verbetering oplevert voor het maximaal te selecteren AC-oplaadvermogen van de cluster (bij instellen handmatige invoer of een plan voor electriciteitsverbruik). Helaas geen verbetering, het enige wat wijzigt is de "regulerende uitvoerlimiet", die wijzigt van 2400 W naar 1800 W als de cluster de Duitse instellingen heeft (de Nederlandse standaard voor ontladen is dus vrijer dan de Duitse, na het zetten van een handtekening).

Als ik op de informatie op de Europese Zendure website kijk (https://eu.zendure.com/products/hyper-2000), zie ik ook dat er over maximaal 1800 W charging power wordt gesproken bij de Zenlink technologie (wat het clusteren is). En ook op het officiële Zendure forum zie ik veel berichten over maximaal 1800 Watt AC laden voor een cluster. Om de één of andere reden wordt het AC laden bij het gebruik van clusteren dus beperkt door Zendure tot 1800 W per fase.

Hoe peterbier het toch voor elkaar krijgt om zijn twee hypers wél met 2400 W te laden als ze geclusterd zijn, begrijp ik niet.
vermelharosa schreef op zondag 8 juni 2025 @ 12:14:
[...]

Getest of het ontclusteren en weer clusteren van de twee Hypers, met daarbij switchen tussen de instelling voor "netgekoppelde standaarden" tussen verschillende landen (voornamelijk Nederland en Duitsland geprobeerd) enige verbetering oplevert voor het maximaal te selecteren AC-oplaadvermogen van de cluster (bij instellen handmatige invoer of een plan voor electriciteitsverbruik). Helaas geen verbetering, het enige wat wijzigt is de "regulerende uitvoerlimiet", die wijzigt van 2400 W naar 1800 W als de cluster de Duitse instellingen heeft (de Nederlandse standaard voor ontladen is dus vrijer dan de Duitse, na het zetten van een handtekening).

Als ik op de informatie op de Europese Zendure website kijk (https://eu.zendure.com/products/hyper-2000), zie ik ook dat er over maximaal 1800 W charging power wordt gesproken bij de Zenlink technologie (wat het clusteren is). En ook op het officiële Zendure forum zie ik veel berichten over maximaal 1800 Watt AC laden voor een cluster. Om de één of andere reden wordt het AC laden bij het gebruik van clusteren dus beperkt door Zendure tot 1800 W per fase.

Hoe peterbier het toch voor elkaar krijgt om zijn twee hypers wél met 2400 W te laden als ze geclusterd zijn, begrijp ik niet.
Een Hyper 1200watt en de andere ook.
2 Hypers in cluster.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i-JVvyhxqVXe98GwoHjwm8GZ9vg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JI5kY4YfNV2EIMC4JOIoaZfg.jpg?f=fotoalbum_large

• vermelharosa
Tja, bijzonder. Aan de firmware kan het niet liggen denk ik, ik heb de laatste firmware updates toegepast en mijn Zendure app is software versie 5.7.0 (ook de laatste beschikbaar).

Misschien is het de aansturing, die misschien bij jou geautomatiseerd is? Als ik het opladen voor de cluster handmatig start via besturingsmodus > handmatige invoer (of een plan voor electriciteitsverbruik), kan ik de AC-laadstroom op maximaal 1800W zetten.
Ehbrands schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:25:
Ik heb even gezocht maar kon niet meteen een antwoord vinden.
Als de batterijen aan het calibreren zijn of hiermee klaar zijn, wordt dit dan aangegeven in de app ?
Als er geforceerd naar 100% wordt geladen zie je dit in de App. Niet als je gewoon tussendoor naar 100% laadt.

vermelharosa schreef op zondag 8 juni 2025 @ 12:53:
Tja, bijzonder. Aan de firmware kan het niet liggen denk ik, ik heb de laatste firmware updates toegepast en mijn Zendure app is software versie 5.7.0 (ook de laatste beschikbaar).

Misschien is het de aansturing, die misschien bij jou geautomatiseerd is? Als ik het opladen voor de cluster handmatig start via besturingsmodus > handmatige invoer (of een plan voor electriciteitsverbruik), kan ik de AC-laadstroom op maximaal 1800W zetten.
Vreemd inderdaad.
Ik gebruik nom modus met een Shelly.
Zoals je hier ziet is de cluster aan het laden met +/- 2400watt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mhz6abRlDBhQ3b9v-7I5XTaPbdI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gjNPle5nmtxMIvsYpslWzJHJ.jpg?f=fotoalbum_large

• vermelharosa
Ah, dat lijkt mij de verklaring. Kennelijk mag de Shelly de cluster wel aansturen om met het maximale AC-oplaadvermogen te gaan laden (2400 W voor twee hypers, misschien wel meer bij nog meer hypers?). Jammer dat dit bij handmatig ingestelde taken niet mag.

Ik ga mijn twee hypers nu maar even ontclusteren om los van elkaar de komende uren met 2x 1200W te kunnen laden :-)
vermelharosa schreef op zondag 8 juni 2025 @ 13:32:
Ah, dat lijkt mij de verklaring. Kennelijk mag de Shelly de cluster wel aansturen om met het maximale AC-oplaadvermogen te gaan laden (2400 W voor twee hypers, misschien wel meer bij nog meer hypers?). Jammer dat dit bij handmatig ingestelde taken niet mag.

Ik ga mijn twee hypers nu maar even ontclusteren om los van elkaar de komende uren met 2x 1200W te kunnen laden :-)
Wel raar maar tijd gestuurd als handmatig is ook max 1800w.
Via de Shelly 2400w.
Wel een vreemde beperking van Zendure.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XnAzCylmNXkn6ry2rLNUJEvBHSo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PkkzfBOs2BuGN3piFybDKfKC.jpg?f=fotoalbum_large

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 31-10 10:17
Eindelijk maar toch, heb de Hypers/AB2000S'en ontvangen. Ziet er allemaal degelijk uit.

Ben nu een eerste test aan het doen met 1 Hyper+2 accu's, heb 'm staan op handelen op basis van NordPool-prijzen (kale tarieven inderdaad, lijken prima te kloppen).

Instellingen:
- hoge prijs (>0,12 eur/kWh) --> uitgangsvermogen 1000W.
- normale prijs: niet ingesteld/niets doen.
- lage prijs (<-0,03 eur/kWh) --> AC-laadvermogen 1000W.

Momenteel is de prijs -0,05 eur/kWh, ik verwacht dat ie laadt met 1000W, maar de hyper blijft staan op idle. Als ik die normale prijs wel definieer, bijv uitgangsvermogen 40W, dan gaat ie ontladen met 40W. Blijkbaar denkt het systeem dat de normale prijs geldt, maar dat lijkt me toch echt niet het geval. En voor de zekerheid, de accu is nog lang niet vol genoeg, er kan meer bij.

Iemand een idee?

Dadelijk maar eens met Home Assistant bezig.

[ Voor 4% gewijzigd door zeegerd op 08-06-2025 15:07 ]

There's nothing moister than an oyster.

• vermelharosa
Je kan eens proberen of de Hyper wel naar het ingestelde plan (op electriciteitsprijs) met laden wil schakelen door hem eerst even handmatig op ontladen te zetten (via instellingen > instelling voor netaansluiting > netuitvoermodus). Even 5 minuten zo laten ontladen en vervolgens weer via "plan voor electriciteitsverbruik" het plan selecteren gebaseerd op de electriciteitsprijs. Check in de instellingen van het plan even de grafiek van de electriciteitsmarkprijs: het huidige moment moet in het blauwe gedeelte zitten, gedefinieerd als lage prijs. Verder dubbel checken of de actie (laden) bij de lage prijszone goed staat ingesteld (desnoods nogmaals instellen en opslaan, na opslaan moet er een melding "succesvolle operatie" verschijnen). Vervolgens ook op uitvoeren klikken (er verschijnt dan in het hoofdcherm van de hyper een groene balk met de melding "momenteel in marktmodus"). Dan zou hij moeten gaan laden, direct of na enkele minuten.

De hyper moet wel online zijn en verbinding hebben met wifi, maar dat zal wel goed zijn want anders kan je het plan ook niet goed instellen. Naast de naam van de hyper moet een wifi symbool staan, geen bluetooth symbool.

• zeegerd
vermelharosa schreef op zondag 8 juni 2025 @ 15:59:
Je kan eens proberen of de Hyper wel naar het ingestelde plan (op electriciteitsprijs) met laden wil schakelen door hem eerst even handmatig op ontladen te zetten (via instellingen > instelling voor netaansluiting > netuitvoermodus). (etc)
Dank voor de suggesties. Wifi-connectie is uiteraard in orde, klopt.

- Gewisseld van programma 'Elektriciteitsprijs' naar vast ingestelde waarde (Netinvoermodus) waarbij hij inderdaad gaat laden vanaf het net (of zonnepanelen, in elk geval via het stopcontact). Dit een tijdje zo gelaten, zeker 5 min.

- Teruggewisseld naar programma om te laden obv dynamische tarieven: hij blijft uit.

- Instelling daar gewijzig ivm intussen hogere tarief (-3 ct/kWh). Waarde waaronder geladen moet gaan worden is 0 ct/kWh, dus daar wordt aan voldaan. En ik heb de 'melding verzenden' erbij aangezet, zowel bij middentarief als laagtarief. Daarna alles opslaan, inderdaad meerdere keren 'succesvolle operatie', en hij geeft even later op m'n telefoon inderdaad een melding dat de *middentariefperiode* actief is.

En dat klopt dus niet. Zoals je stelt, in het grafiekje is aan de kleur ook te zien dat nu juist sprake is van de laagtariefperiode. In overzichtsscherm klopt het ook wat je zegt, daar staat 'Momenteel in marktmodus'. Raar.

• vermelharosa
Overigens vind ik de prijzen in de Zendure app bij de keuze Nord Pool als bron juist niet goed kloppen. Je kan beter je eigen energieprovider als bron kiezen (klikken op het kleine > symbool achter de bron, onder de grafiek).

Bijvoorbeeld vandaag geeft Nord Pool aan dat vanavond tussen 20:00 en 23:00 de kale electriciteitsmarktprijs constant €0,06 zou zijn. Dat klopt niet, in werkelijkheid is hij €0,08, €0,09 en €0,13 cent exclusief BTW (zie https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/).

Als je een provider zoals Frank Energie of Zonneplan in de app selecteert, kloppen de kale marktprijzen wel (exclusief BTW). Er valt dus wel op te sturen.

• zeegerd
vermelharosa schreef op zondag 8 juni 2025 @ 17:14:
Overigens vind ik de prijzen in de Zendure app bij de keuze Nord Pool als bron juist niet goed kloppen. Je kan beter je eigen energieprovider als bron kiezen (klikken op het kleine > symbool achter de bron, onder de grafiek).
Heb Tibber als provider, maar als ik in de Zendure-app kijk kloppen de tarieven via NordPool allemaal prima. De tarieven die je noemt zie ik in Zendure, in de Tibber-app en in mijn (ook NordPool)tarieven in Home Assistant. Alles gelijk aan elkaar, voor zover te beoordelen natuurlijk ivm iets verschillende decimalen.

• vermelharosa
Op de één of andere manier denkt de app dus dat de middentariefmodus actief is (wat inhoudt: geen actie). Terwijl je in de grafiek kunt zien dat je in de laagtarief zone zit. Dat is apart. Ik zou dan een andere bron selecteren dan Nordpool (zie hierboven) en vervolgens de grensen opnieuw instellen, net zolang tot je wel de melding krijgt dat je in de laagtariefmodus zit. En uiteraard dan ook als actie instellen dat hij moet gaan laden :-). Het moet wel werkend te krijgen zijn. Check ook even of je alle updates van de firmware hebt toegepast (onder instellingen > Firmware update van de hyper mogen geen updates beschikbaar zijn).

• vermelharosa
Heb Tibber als provider, maar als ik in de Zendure-app kijk kloppen de tarieven via NordPool allemaal prima. De tarieven die je noemt zie ik in Zendure, in de Tibber-app en in mijn (ook NordPool)tarieven in Home Assistant. Alles gelijk aan elkaar, voor zover te beoordelen natuurlijk ivm iets verschillende decimalen.
Mmmm, apart, als ik nu Nord Pool selecteer als bron zie ik ook €0,08, €0,09 en €0,13 cent als prijzen tussen 20:00 en 23:00. Een half uur geleden nog niet. Vreemd.
Mijn ervaring met de elektriciteitstariefmode: De grafiek matched niet het daadwerkelijke gedrag en er zitten afrondingen in. Je moet dus helaas iets marge nemen en daarnaast wordt kleiner dan, groter dan gebruikt, je moet dus soms 1 of 2 cent toevoegen of in mindering brengen.

Kies ipv Nord Pool je eigen provider, dan klopt dit in 99% van de gevallen wel.

• Ehbrands
Op 10 maart de speciale kabel om de Hyper als noodstroom te kunnen gebruiken besteld bij akkuman. Leverdatum werd steeds langer. Zelfs tot 31-07. Nu staat de leverdatum op 11 juni. Ook bij marcmax staat de status nu op vooradig.

• zeegerd
vermelharosa schreef op zondag 8 juni 2025 @ 17:29:
Op de één of andere manier denkt de app dus dat de middentariefmodus actief is (wat inhoudt: geen actie). Terwijl je in de grafiek kunt zien dat je in de laagtarief zone zit. Dat is apart.
Klopt inderdaad; zoals @Taro ook al zegt, er lijken verschillen te zijn tussen wat in de interface te zien is en het daarop (hopelijk) gebaseerde gedrag. Heb nu expliciet Tibber als bron toegevoegd, zal z'n gedrag eens bijhouden komende tijd.
Check ook even of je alle updates van de firmware hebt toegepast (onder instellingen > Firmware update van de hyper mogen geen updates beschikbaar zijn).
Daar is geen melding te zien dat er een update is, dus zal wel in orde zijn. :)

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:08

bert pit

asdasd

zeegerd schreef op zondag 8 juni 2025 @ 15:06:
Eindelijk maar toch, heb de Hypers/AB2000S'en ontvangen. Ziet er allemaal degelijk uit.

Ben nu een eerste test aan het doen met 1 Hyper+2 accu's, heb 'm staan op handelen op basis van NordPool-prijzen (kale tarieven inderdaad, lijken prima te kloppen).

Instellingen:
- hoge prijs (>0,12 eur/kWh) --> uitgangsvermogen 1000W.
- normale prijs: niet ingesteld/niets doen.
- lage prijs (<-0,03 eur/kWh) --> AC-laadvermogen 1000W.

Momenteel is de prijs -0,05 eur/kWh, ik verwacht dat ie laadt met 1000W, maar de hyper blijft staan op idle. Als ik die normale prijs wel definieer, bijv uitgangsvermogen 40W, dan gaat ie ontladen met 40W. Blijkbaar denkt het systeem dat de normale prijs geldt, maar dat lijkt me toch echt niet het geval. En voor de zekerheid, de accu is nog lang niet vol genoeg, er kan meer bij.

Iemand een idee?

Dadelijk maar eens met Home Assistant bezig.
Bij mij werkt het goed inmiddels. Wel op basis van de Zonneplan tarieven die Zendure dan afrond op hele eurocenten.
Je kunt in de chart zien wanneer en geladen en ontladen wordt, de kleur verandert daar.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• gielz
  • Laatst online: 16:46
Voor de gene die de 2400AC volledig lokaal willen aansturen heb ik even een post gemaakt. Hierbij zit ook Smart NOM, Smart Discharge, Smart Charge etc;
gielz in "Zendure producten in Home Assistant integreren"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7-cXzJyIYveL1jHFPgq34DIVKec=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2upH2LD6k4ZxWcsvcJGrai6N.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FuPRMnjn7jdf2o0oBYWnjK2dwzo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/B3LwJxMUqlv1zpSSXRsQHgvl.png?f=user_large

[ Voor 53% gewijzigd door gielz op 08-06-2025 21:22 ]

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

• zeegerd
bert pit schreef op zondag 8 juni 2025 @ 20:32:
[...]

Bij mij werkt het goed inmiddels. Wel op basis van de Zonneplan tarieven die Zendure dan afrond op hele eurocenten.
Je kunt in de chart zien wanneer en geladen en ontladen wordt, de kleur verandert daar.
Hier werkt het zeker nog niet. Gisteravond van 22-23u was het door mij hoog ingestelde tarief bereikt zodat ie moest ontladen en een boodschap op te telefoon laten zien. Niets, helaas. Eerder, toen ik alle instellingen nog eens gewijzigd/opnieuw opgeslagen had, gaf ie wel een melding op de telefoon dat we in de gemiddelde urenperiode zaten tot 22u. Dat was correct.

Vanochtend om 820u, wat voor mij in de 'gemiddelde tariefperiode' viel (=geen actie), begon ie opeens te ontladen alsof het een hoge tariefperiode was. Bijzonder, want 820u is geen wisselmoment qua tarief, dat zijn de hele uren. Bovendien was het dus überhaupt geen hoge tariefperiode.

Aparte vind ik dat de interface hiervoor begrijpelijk, eenvoudig, netjes eruitziet en dat het qua logica allerminst rocket science is. Ook ziet de grafiek er qua kleurgebruik (lage, gemiddelde, hoge tarieven) correct uit. Dus ik zou verwachten dat het 'gewoon werkt'.

Zal eens kijken of nog een andere aanbieder dan Tibber of NordPool wel werkt, op zich alles gebaseerd op dezelfde dynamische prijzen, dus dat zou niet echt uit moeten maken. Of anders een ticket insturen aan Zendure.

Ben intussen al verder met HA, ik hoop dat ie daarmee beter aan te sturen is.

@zeegerd Maak er even een issue over aan bij ze en voeg direct even wat bewijs toe van dit gedrag. In HEMS werkt dit bij mij een stuk beter dan direct bij de Hypers, al vertrekken die na de firmware update waarschijnlijk ook naar HEMS.

Ik merk steeds meer bij bijv. mijn laadpaal, accu's, slimme wasmachine, etc. dat ik het liever zelf via Home Assistant aanstuur dan het aan fabrikanten over te laten. Zo stelt mijn wasmachine een optimale starttijd voor, maar beseft dan niet dat ik die dag misschien wel 3 wasjes wil doen. Mijn laadpaal kan de SoC van de EV's niet uitlezen en weet niet welke EV er aan de lader hangt, Home Assistant kan dat wel.

Op dit moment gebruik ik voor de aansturing Nord Pool in Home Assistant icm Cheapest Hours integratie en dat werkt perfect. Niet meer afhankelijk van de software en keuzes van leveranciers. Al moet dat natuurlijk out of the box wel gewoon goed/perfect werken.

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-11 23:53
Hmm, ziet er naar uit dat de batterijen morgen komen, maar de omvormer is nog niet verder dan zending aangemeld na een paar dagen. Rommelig.
CopyCatz schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:13:
Hmm, ziet er naar uit dat de batterijen morgen komen, maar de omvormer is nog niet verder dan zending aangemeld na een paar dagen. Rommelig.
Hier ook.
3 t&t codes van DHL gehad.
Eentje komt morgen.
Die andere 2 nog in afwachting.
Ik denk dat ik morgen de 2400AC krijg en later de batterijen.
Zo ging dat met de Hyper ook maar dan via FedEx bezorgdienst.
CopyCatz schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:13:
Ze worden waarschijnlijk vanuit verschillende locaties door verschillende vervoerders verzonden & bezorgd. De accu's moet je immers op een daarvoor goedgekeurde locatie opslaan en de omvormers niet.

Taro schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:34:
[...]

Ze worden waarschijnlijk vanuit verschillende locaties door verschillende vervoerders verzonden & bezorgd. De accu's moet je immers op een daarvoor goedgekeurde locatie opslaan en de omvormers niet.
Bij mij zijn de 3 t&t codes afkomstig van.
Dix technologie GmbH
Dat is de 2400AC met 2 batterijen.
Gisteren middag nog aan het prutsen geweest met de bedrading en wcd,s. (Moet nog het een en ander gereedmaken)
De Zendure (s) kunnen straks mooi op een eigen groep en verdeeld worden over de fases.
Laat de HEMS update maar komen voor de Hypers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8CQyDZ1doA3AHIHLc170mCTRfgc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ag3tugPdnAQ8kVE9dCy8KInn.jpg?f=fotoalbum_large

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-10 13:38
Ziet er allemaal erg gelikt en netjes uit. Maar wat ik mij dan oprecht gewoon afvraag (en dat is niet om te trollen o.i.d.): wat gaat dat allemaal bij elkaar wel niet kosten? Dit nog even los van het feit dat jij het meeste nog zelf kan uitvoeren en installeren. Want ik lees regelmatig dat sommige tweakers soms toch meerder malen een elektricien (moeten) laten langskomen voor meterkast uitbreidingen, onderverdelingen plaatsen of kwh meters moeten laten bijplaatsen e.d.

En/of dat ze de meter laten vervangen voor een met snellere update frequentie.

Dat er dan ook vaak toch meerdere PIB's en/of accu's nodig zijn, en misschien nog wel meer van dit soort zaken die ik vergeten ben. Dan gaat dat alles toch echt wel wat meer kosten dan een zak pinda's schat ik zo in.

Even los van de geëigende steekwoorden (die ik respecteer) als onafhankelijkheid, milieu, hobby en zelfvoorziening... deze investering verdien je realistisch bekeken ook na 2027 toch never nooit meer terug binnen een afzienbare tijd?

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

• Jerryvh
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 05:48
Op één van de foto's hierboven meen ik een hyper te zien, die via een smart plug in het stopcontact zit.
Ik heb nog enkele Shelly smart plugs (Plus Plug S) en Mystrom-pluggen liggen, die bij mijn weten bi-directioneel kunnen meten, en die ik dan zou kunnen gebruiken om laden/ontladen precieser in kaart te brengen.

Zijn er bepaalde nadelen/gevolgen bij het inpluggen van een hyper via een smart plug, waar ik rekening mee zou moeten houden? Ik denk bvb aan het doorlaten vh signaal van de shelly in de zekeringkast? Andere?

(Via een kleine test heb ik gemerkt dat het clusteren nog werkt.)

[ Voor 6% gewijzigd door Jerryvh op 10-06-2025 07:02 ]

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07:05
peterbier schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 01:25:
Gisteren middag nog aan het prutsen geweest met de bedrading en wcd,s. (Moet nog het een en ander gereedmaken)
De Zendure (s) kunnen straks mooi op een eigen groep en verdeeld worden over de fases.
Laat de HEMS update maar komen voor de Hypers.
[Afbeelding]
Ziet er strak uit! Ik vroeg me af wat deze blauwe units zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kFQzxwK-h9fYSW4rtD2_X2vPzoo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Vj0tyZSdzCncS3apyJ64iP8a.jpg?f=user_large

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 07:33

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Doggieman schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 02:24:
Ziet er allemaal erg gelikt en netjes uit. Maar wat ik mij dan oprecht gewoon afvraag (en dat is niet om te trollen o.i.d.): wat gaat dat allemaal bij elkaar wel niet kosten? Dit nog even los van het feit dat jij het meeste nog zelf kan uitvoeren en installeren. Want ik lees regelmatig dat sommige tweakers soms toch meerder malen een elektricien (moeten) laten langskomen voor meterkast uitbreidingen, onderverdelingen plaatsen of kwh meters moeten laten bijplaatsen e.d.

Dat er dan ook vaak toch meerdere PIB's en/of accu's nodig zijn, en misschien nog wel meer van dit soort zaken die ik vergeten ben. Dan gaat dat alles toch echt wel wat meer kosten dan een zak pinda's schat ik zo in.

Even los van de geëigende steekwoorden (die ik respecteer) als onafhankelijkheid, milieu, hobby en zelfvoorziening... deze investering verdien je realistisch bekeken ook na 2027 toch never nooit meer terug binnen een afzienbare tijd?
Waarom moeten zonnepanelen en (thuis)accu’s altijd persé terugverdiend worden???
Jouw bankstel, je OLED TV, jouw Tesla, je huis, je mobiel, je rosbief op je brood….. etc. etc. …. Moeten de ook “terugverdiend” worden? 8)7 Onzin! Waarom dan wel terugverdienen van zonnepanelen en (thuis)accu’s??? |:( Onzin ook! Als je zo nodig alles wilt terugverdienen dan heb je het slecht want dan kan je nooit wat aanschaffen……

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• iwanovich
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:30
PeepPeepPeep schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:23:
[...]

Waarom moeten zonnepanelen en (thuis)accu’s altijd persé terugverdiend worden???
Jouw bankstel, je OLED TV, jouw Tesla, je huis, je mobiel, je rosbief op je brood….. etc. etc. …. Moeten de ook “terugverdiend” worden? 8)7 Onzin! Waarom dan wel terugverdienen van zonnepanelen en (thuis)accu’s??? |:( Onzin ook! Als je zo nodig alles wilt terugverdienen dan heb je het slecht want dan kan je nooit wat aanschaffen……
Ik vind die focus soms ook frustrerend, vooral bij elektrische auto's. Om daadwerkelijk antwoord te geven op je vraag: ik denk omdat een accu verder niets brengt. Daarmee bedoel ik dat je zonder accu net zo goed stroom uit je stopcontact krijgt. De tweaker die vroeg naar de tvt stelde de vraag buiten de context van onafhankelijkheid e.d. het laatste wat overblijft, en dat is vermoedelijk de waarde waar je op doelt, is die van het hobby-plezier, prutsplezier, leerplezier etc. En net als een TV die informatie/vermaak biedt, een Tesla die mobiliteit geeft, voedingswaarde en eetgenot van de rosbief etc... Als het iemand niet te doen is om bet prutsplezier, blijft volgens mij alleen een mogelijk financieel voordeel over. Ik neem aan dat als men rosbief niet lekker vind én geen voedingswaarde zou hebben, men het ook niet koopt.

Dat prutsplezier is overigens ook waarom ik hier 3 keer per dag het forum check. Superleuk wat mensen hier delen! Mijn handjes tintelen ook boven de "koop nu!" knop ;)

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

[...]

Omdat het anders gewoon geld weggooien is. De rest wat je noemt heb je een bepaalde duur plezier van.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• michielonline
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-11 10:25
Chupachups schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:10:
[...]

Ik vroeg me af wat deze blauwe units zijn:
Lijken op een Tekmar thermostaat en relais.

• DaanTriple7
  • Laatst online: 08:51
michielonline schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:30:
[...]

Lijken op een Tekmar thermostaat en relais.
Opritverwarming

• Chupachups

Er zijn al vele berekeningen langs gekomen. Ik heb ook (dank voor de tip) ChatGPT mijn kwartierdata laten analyseren om een beeld te krijgen van de benodigde capaciteit en businesscase. Maar aan het eind van de dag maakt het mij geen reet uit (excuseer mijn frans) wat het echt financieel kost, ik wil het gewoon omdat ik ervan leer en denk dat het mij gaat helpen bij mijn doel om minder afhankelijk te worden en mijn aandeel duurzaam eigen gebruik te vergroten. Mijn eerste setje zonnepanelen in 2008 (Sharp 170 Wp per stuk met Mastervolt Soladin 600W omvormer ;-) was ook pretty fucking far van rendabel, ondanks de SDE die ik toen kreeg.

• Polvo176
[...]

Als het onzin was dan zou niemand er aan beginnen.
Niemand gaat voor duizenden euro's iets kopen waar hij niks aan heeft.
Ook de dingen die jij noemt heb je iets aan en kun je wat mee.

Je moet het ook niet als terug verdienen zien, maar als kosten besparing.
Als ik niks had gedaan was ik 3000 euro aan energie kosten kwijt geweest per jaar.
De afgelopen jaren zat ik op nul of negatief, met de energie crisis als laagste met -700 euro.
Nu de saldering op zijn einde loopt helpen de batterijen mij om dat laag te houden, al zal het nooit meer nul worden.

• avdwerf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-11 09:08
Bestelling van 9 april vanmorgen mail gehad dat hij onderweg is. AC2400 met 6 accu's, heb maar 1 t&t code ontvangen. Verzender = OTHER dus ben benieuwd wie er langs komt :)

• Chupachups
avdwerf schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:10:
Bestelling van 9 april vanmorgen mail gehad dat hij onderweg is. AC2400 met 6 accu's, heb maar 1 t&t code ontvangen. Verzender = OTHER dus ben benieuwd wie er langs komt :)
het gaat wel kriebelen nu hoor, met de meldingen over ontvangen T&T codes .. ik wacht ongeduldig af ;-)

• Polvo176

Je hebt inderdaad tweakers die er bijna fulltime mee bezig zijn en gewone mensen die alleen een stekker in het stopcontact willen steken en er verder niet naar om willen kijken.
In een gewone huis situatie zonder bijzondere dingen als een EV heb je aan 6 tot 8 kWh batterij genoeg om de zomer zo goed als nul op de meter te draaien.
Een 2400AC met drie batterijen kost ruim drieduizend euro, met twee Hypers met 4 batterijen ben je 1000 euro meer kwijt.
Ik kan er na de saldering 150 euro terug lever kosten en 300 euro energie kosten mee besparen.
Samen 450 euro, reken zelf maar uit wat de terugverdien tijd is.
Nu de saldering er nog is kun je ze inderdaad niet terug verdienen, dus wachten op 1-1-27 kan ook net zo goed.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Polvo176 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:28:
[...]

Je hebt inderdaad tweakers die er bijna fulltime mee bezig zijn en gewone mensen die alleen een stekker in het stopcontact willen steken en er verder niet naar om willen kijken.
In een gewone huis situatie zonder bijzondere dingen als een EV heb je aan 6 tot 8 kWh batterij genoeg om de zomer zo goed als nul op de meter te draaien.
Een 2400AC met drie batterijen kost ruim drieduizend euro, met twee Hypers met 4 batterijen ben je 1000 euro meer kwijt.
Ik kan er na de saldering 150 euro terug lever kosten en 300 euro energie kosten mee besparen.
Samen 450 euro, reken zelf maar uit wat de terugverdien tijd is.
Nu de saldering er nog is kun je ze inderdaad niet terug verdienen, dus wachten op 1-1-27 kan ook net zo goed.
Zelfs met EV kun je met 4 kWh (en ik ga naar 6 voor de winter) prima uit met een normaal huis dat niet gasloos is. De EV laden we vooral op zon en in de toekomst evt op dynamische tarieven in de winter, de woning kan prima uit de voeten met 4 kWh in de zomer (vroeg licht, laat donker) en in de winter verwacht ik met 6 kWh ook aardig uit te komen. Al het meerdere is beter geinvesteerd in betere oost-west spreiding van panelen, die dan weer mooi aan de Hyper gekoppeld kunnen worden om zo de dag vanuit de panelen wat te verlengen.

Maar ook als we gasloos gaan dan zie ik veel mogelijkheden die zonder accu prima kunnen zoals opwaremen boilervat in goedkope uren of stroom van panelen etc. Dan zal het met name het doorlopend verbruik van een warmtepomp zijn waar je je van moet afvragen of je daar een accu op wil dimensioneren.

Andere vraag: Heeft iemand hier goede zigbee plugs die 2-way kunnen meten? Had nog een aantal plugs liggen maar die doen allemaal alleen maar verbruik en geen teruglevering.

[ Voor 4% gewijzigd door Sander op 10-06-2025 10:47 ]

• mmarchan
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 03-11 19:12
Polvo176 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:28:
[...]

goed.
2 Hypers + 4x AB2000S heeft mij €3026 gekost.
Maar als je dit echt wil terugverdienen op een redelijke termijn, begin je er beter niet aan.

• zeegerd
Taro schreef op maandag 9 juni 2025 @ 14:52:
@zeegerd Maak er even een issue over aan bij ze en voeg direct even wat bewijs toe van dit gedrag. In HEMS werkt dit bij mij een stuk beter dan direct bij de Hypers, al vertrekken die na de firmware update waarschijnlijk ook naar HEMS.

Ik merk steeds meer bij bijv. mijn laadpaal, accu's, slimme wasmachine, etc. dat ik het liever zelf via Home Assistant aanstuur dan het aan fabrikanten over te laten. Zo stelt mijn wasmachine een optimale starttijd voor, maar beseft dan niet dat ik die dag misschien wel 3 wasjes wil doen. Mijn laadpaal kan de SoC van de EV's niet uitlezen en weet niet welke EV er aan de lader hangt, Home Assistant kan dat wel.

Op dit moment gebruik ik voor de aansturing Nord Pool in Home Assistant icm Cheapest Hours integratie en dat werkt perfect. Niet meer afhankelijk van de software en keuzes van leveranciers. Al moet dat natuurlijk out of the box wel gewoon goed/perfect werken.
Heb een ticket gemaakt, dus ik zal even geduld moeten hebben. Voor de rest: eens, ik zou ook het liefst vanuit HA besturen en dan ook nog liefst lokaal. Ben de integratie van Fireson aan het proberen, krijg NOM nog niet voor elkaar, zal nog eens kijken. Misschien later REST API.

Andere vraag: stel dat je de off-grid-kabel aan één Hyper verbindt en off-grid laat werken (bijv met zonnepanelen). Stel dat je de reguliere stekkers (AC) van twee andere Hypers steekt in het offgrid-stekkerblok. Ik zou denken dat die andere Hypers een net(spanning) detecteren en zouden kunnen werken. Verdrievoudigen we dan de mogelijke output? Dat klinkt wel handig, maar is het verstandig? ;)

• gielz
  • Laatst online: 16:46
Weet niet of het mogelijk is maar zolang de Hypers geen restapi hebben zou je ook voor een combinatie kunnen gaan. Fireson voor de verbinding en automatiseringen om NOM te draaien.

Is er überhaupt wel responds van iets van wat op een basis restapi lijkt bij de hyper of staat dit volledig uit?
zeegerd schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:02:
[...]

Heb een ticket gemaakt, dus ik zal even geduld moeten hebben. Voor de rest: eens, ik zou ook het liefst vanuit HA besturen en dan ook nog liefst lokaal. Ben de integratie van Fireson aan het proberen, krijg NOM nog niet voor elkaar, zal nog eens kijken. Misschien later REST API.

Andere vraag: stel dat je de off-grid-kabel aan één Hyper verbindt en off-grid laat werken (bijv met zonnepanelen). Stel dat je de reguliere stekkers (AC) van twee andere Hypers steekt in het offgrid-stekkerblok. Ik zou denken dat die andere Hypers een net(spanning) detecteren en zouden kunnen werken. Verdrievoudigen we dan de mogelijke output? Dat klinkt wel handig, maar is het verstandig? ;)

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Pagina: 1 ... 61 ... 139 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.