Taro schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 21:23:
[...]
Als je een verbruiker op het 3e stopcontact aansluit bedoel je? Dat zou mogelijk wel kunnen werken, maar benieuwd wat er gebeurt als je per Hyper bijv. 1200 Watt teruglevert zonder voldoende afname

Ja, bijv een waterkoker die 2200W trekt. Maar hier lopen lieden rond met heel wat meer elektro-kennis dan ik, dus mogelijk kan iemand het beredeneren. Voor zover ik begrijp zouden fase/frequentie precies gelijk moeten zijn, maar mag je de bronvermogens dan optellen? Klinkt als parallel, voltages gelijk (1 master + 2 slaves eigenlijk?).
Wat er gebeurt (als ik je vraag goed begrijp) als je bijv via harde instelling allemaal 1200W laat ontladen via het stekkerblok: wellicht niets, er zijn geen gebruikers om een gesloten kring te vormen? Maar ik weet het niet, misschien reageren ze toch op elkaar.
Even terugkomende op het werken in de modus obv dynamische tarieven, zoals ingesteld in de app: ik heb dit nu (voor ontladen) aan de praat. Blijkbaar moet de 'Instelling voor netaansluiting' ingesteld zijn op Netuitvoermodus mét een positieve waarde (ik had 'm eerst op nul staan).
Ik dacht dat de Netuitvoermodus (en Netinvoermodus) losstaat van de modus obv dynamische tarieven, juist omdat deze twee opties uitgegrijsd worden zodra je (bijv) in de modus obv dynamische tarieven werkt (die staat op hardlopen, yes

). En bovendien omdat de max output expliciet elders ingesteld staat (bijv 800W of 1200W, die bedoel ik).
Ik meende dat dit (Netuitvoermodus of Netinvoermodus) een harde instelling was die 'gewoon dom' laadt of ontlaadt wat je hier instelt. Het verwart me dat je óf uitvoer óf invoer moet kiezen, terwijl de modus obv dynamische tarieven natuurlijk zowel kan laden als ontladen.
Dus op dit moment heb ik de periode als 'hoog tarief' ingesteld, zodat ie netjes aan het ontladen is. Maar dit werkt blijkbaar alleen icm de setting Netuitvoermodus.
Morgenmiddag: zon schijnt, lage tarieven, dus dan zal de modus obv dynamische prijzen willen laden. Mijn vraag kun je al voorspellen: werkt dit wel als ie nog steeds staat op Netuitvoermodus?
Misschien dat dit eerder ter sprake is gekomen hier, heb het dan even niet gezien; maar goed, ik zou graag wel een handleiding voor de app zien want dit komt niet erg intuïtief over, of mijn intuïtie moet nog wat gekalibreerd worden.
Nog mooier zou zijn: een detailhandleiding voor Firesons integratie, incl een mapping van instellingen/entiteiten in relatie tot Zendures app (velden/instellingen). In elk geval heb ik de 'smart matching'-instelling in de integratie nog nooit iets zien wijzigen in het gedrag vd Hyper, laat staan NOM (enkele andere instellingen werken wel, connectie is er).
There's nothing moister than an oyster.