Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
/u/12037/crop5db5cb2525d0a_cropped.png?f=community)
Ik ben benieuwd wat je precies wil gaan meten in je onderverdeler, aangezien daar al een meter van HomeWizard in zit. Kan je hem dan niet beter naast de Shelly zetten? In je hoofd kast?Taro schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:04:
[...]
Nog niet eens over na kunnen denken
Reden om het niet te doen zou zijn dat de Shelly breder wordt ondersteund en ook voor andere merken bruikbaar is. Stel dat ik een keer een Marstek ter review krijg (met de importeur in gesprek), dan is een Shelly wel handig. En toch ruimte zat.
[ Voor 5% gewijzigd door geert1992 op 15-04-2025 22:08 ]
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
- Taro
- Niet online
Die inderdaad. Toch ff snel een foto gemaakt:peterbier schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 21:59:
Ook al een tijd zichtbaar op de Zendure site.
[Afbeelding]
Maar nog niet te bestellen.
:strip_exif()/f/image/XboDfxUzL91viaaCZiLaXbsB.jpg?f=fotoalbum_large)
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
Zit er ook nog een ethernet aansluiting op?Taro schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:08:
[...]
Die inderdaad. Toch ff snel een foto gemaakt:
[Afbeelding]
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
- Taro
- Niet online
Klopt, hij komt ook niet in de onderverdeler maar op de hoofdaansluiting. Vermoed dat er 100% lokale communicatie icm ZenLink mogelijk is, dus zou dan mijn primaire meter worden.geert1992 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:07:
[...]
Ik ben benieuwd wat je precies wil gaan meten in je onderverdeler, aangezien daar al een meter van HomeWizard in zit. Kan je hem dan niet beter naast de Shelly zetten? In je hoofd kast?
Zo te zien niet.geert1992 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:09:
[...]
Zit er ook nog een ethernet aansluiting op?
Dat heeft de Shelly beter voor elkaar.
Maar goed de Shelly werkt hier perfect via wifi in een stalen kast met deur.
:strip_exif()/f/image/ua3ct55bRk80q7qPaq54sGwO.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik was ervan uitgegaan dat je met het aparte Hager-kastje de onderverdeler bedoelde.Taro schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:09:
[...]
Klopt, hij komt ook niet in de onderverdeler maar op de hoofdaansluiting. Vermoed dat er 100% lokale communicatie icm ZenLink mogelijk is, dus zou dan mijn primaire meter worden.
Verkeerde aanname vanuit mijn kant.
- Taro
- Niet online
Nee:geert1992 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:09:
[...]
Zit er ook nog een ethernet aansluiting op?
- Bovenop: L1, L2, L3 + N
- Onderop CT: L1 50A, L2 50A, L3 50A
- Nog verder onderop CT: IN 120A, L1 120A, L2 120A, L3 120A
- Taro
- Niet online
Nee, deze, boven de "Shelby"geert1992 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:13:
[...]
Ik was ervan uitgegaan dat je met het aparte Hager-kastje de onderverdeler bedoelde.
Verkeerde aanname vanuit mijn kant.
/f/image/AV1r3yfBlBpThhHtE9Tcsj3a.png?f=fotoalbum_large)
Staat op het doosje;) 0-120aTaro schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:14:
[...]
Nee:Volgens mij dus geschikt voor kleinere 50A en grotere 120A klemmen, zou dat kunnen?
Ja dat is mogelijk met de juiste parameters.Taro schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:14:
[...]
Nee:Volgens mij dus geschikt voor kleinere 50A en grotere 120A klemmen, zou dat kunnen?
- Taro
- Niet online
Jawel maar ik bedoel: Zijn 50A de kleinere klemmen? Want dan heb je dus 1 uitvoering, met andere klemmen ipv bij de Shelly waarbij die met kleinere klemmen ook een ander type Shelly is.
Staat er toevallig geen type aanduiding op de klemmen zelf?Taro schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:18:
[...]
Jawel maar ik bedoel: Zijn 50A de kleinere klemmen? Want dan heb je dus 1 uitvoering, met andere klemmen ipv bij de Shelly waarbij die met kleinere klemmen ook een ander type Shelly is.
Zou je kunnen testen door een draad meerdere keren door de ct-klem te halen, kijken of je boven de 50A kan komen(met deze klemmen).
Misschien wil de installateur dat wel even doen voor je;). Leuk voor in je review
[ Voor 25% gewijzigd door geert1992 op 15-04-2025 22:23 ]
Kabel en buis (flex) zonder trekontlasting.?
Dat lijkt mij niet de bedoeling.
@Taro heb je ook een foto van de binnenkant van de kast van de Shelly.?
En de functie hiervan, of is dit gewoon een fancy kWh meter met wat specifieke toeters en bellen voor de zendure?peterbier schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 21:59:
Ook al een tijd zichtbaar op de Zendure site.
[Afbeelding]
Maar nog niet te bestellen.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Yes, ipv de shelly. Voor lokale communicatie.MacD007 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:23:
[...]
En de functie hiervan, of is dit gewoon een fancy kWh meter met wat specifieke toeters en bellen voor de zendure?
Ik heb gewoon de Shelly en dat werkt prima.MacD007 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:23:
[...]
En de functie hiervan, of is dit gewoon een fancy kWh meter met wat specifieke toeters en bellen voor de zendure?
- Taro
- Niet online
Bedankt voor je goedbedoelde adviezen, maar ik red mij wel.peterbier schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:22:
[...]
Kabel en buis (flex) zonder trekontlasting.?
Dat lijkt mij niet de bedoeling.
Ik laat het hier even bij vanavond, even wat voor mijzelf doen.@Taro heb je ook een foto van de binnenkant van de kast van de Shelly.?
Heel veel succes met de mail en geef daarbij aan dat het echt van de zotte is een Duitse richtlijn, het is niet eens een norm, zo klakkeloos over te nemen zonder ook maar stil te staan of in België de situatie toch niet anders is, bv wel de beschikking heeft van een P1 aansluiting.The_Belgian_GST schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 17:09:
[...]
Toch echt van de zotte dit? Plug en play toelaten, maar het dan zo opzetten dat het niet meer plug en play word.... Geen probleem voor mij, ik heb de nodige kennis om een Shelly te installeren, echter de 4 kennissen die ook interesse hadden in een echte plug.en play oplossing gaan het idee voor zover ik nu verneem gewoon opbergen....
Hopelijk komt Zendure snel met het verlossende bericht dat zendure.be actief staat en we aan de slag kunnen.
@Taro is er al nieuws van uw contact? ( Begin nu echt op het puntje van mijn stoel te zitten..... ;-) )
Edit: Ik kruip terug in mijn toetsenbord en ga onze minister van energie nog eens een mail sturen. Indien ik antwoord heb vermeld ik het hier even. Want deze BELG heeft het stilaan gehad....

- Taro
- Niet online
Helaas nog geen reactie ivm Belgische markt ontvangen.The_Belgian_GST schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 17:09:
[...]
Toch echt van de zotte dit? Plug en play toelaten, maar het dan zo opzetten dat het niet meer plug en play word.... Geen probleem voor mij, ik heb de nodige kennis om een Shelly te installeren, echter de 4 kennissen die ook interesse hadden in een echte plug.en play oplossing gaan het idee voor zover ik nu verneem gewoon opbergen....
Hopelijk komt Zendure snel met het verlossende bericht dat zendure.be actief staat en we aan de slag kunnen.
@Taro is er al nieuws van uw contact? ( Begin nu echt op het puntje van mijn stoel te zitten..... ;-) )
Edit: Ik kruip terug in mijn toetsenbord en ga onze minister van energie nog eens een mail sturen. Indien ik antwoord heb vermeld ik het hier even. Want deze BELG heeft het stilaan gehad....
Prima, dat past goed bij mijn verbruik, Ben heel benieuwd!Taro schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 21:48:
[...]
De 2400 AC is nog 33% vol, morgenochtend is ie leeg en kan ik er iets over zeggen, maar, wel een combinatie geweest van vaak 750 en kort 200 Watt, dus niet constant 800 Watt.
Dat zal wel maar de aardlekschakelaars van de groepen moet je ook gaan vervangen van 40 Ampère naar 63 Ampère.Taro schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:25:
[...]
Bedankt voor je goedbedoelde adviezen, maar ik red mij wel.
[...]
Ik laat het hier even bij vanavond, even wat voor mijzelf doen.
Jij hebt een 3x 25 Ampère aansluiting van de netbeheerder. ?
Je gaat invoeden via de zonnepanelen.
En die set die je in de garage hebt kun je invoeden via de b20 automaat.
Ja kan dan over de toegestane 40 Ampère van de aardlekschakelaars gaan.
Een dingetje.
:strip_exif()/f/image/IPv4kfl3lKDc3mD82mOtkuZY.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door peterbier op 15-04-2025 23:03 ]
- Taro
- Niet online
Sorry, maar je valt in herhaling. Ik ben in gesprek met mijn elektricien. Zullen we weer naar de Zendure producten gaan?peterbier schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:58:
[...]
Dat zal wel maar de aardlekschakelaars van de groepen moet je ook gaan vervangen van 40 Ampère naar 63 Ampère.
Jij hebt een 3x 25 Ampère aansluiting van de netbeheerder. ?
Je gaat invoeden via de zonnepanelen.
En die set die je in de garage hebt kun je invoeden via de b20 automaat.
Ja kan dan over de toegestane 40 Ampère van de aardlekschakelaars gaan.
Een dingetje.
Ik probeer ook alleen maar te helpen en dat het bij mensen niet fout gaat.Taro schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 23:00:
[...]
Sorry, maar je valt in herhaling. Ik ben in gesprek met mijn elektricien. Zullen we weer naar de Zendure producten gaan?
Ik heb het idee dat het maar weg gerimpeld wordt.
Hoezo herhaling ja veiligheid is belangrijk toch.
- Taro
- Niet online
Dat weet ik en wordt gewaardeerd, maar ik heb je adviezen gelezen en ben al in gesprek. Ik maak tegenwoordig al foto's van de zijkant van de accu's om geen opmerkingen over andere producten meer te krijgen. Het mag wel iets minder wat mij betreft.peterbier schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 23:07:
[...]
Ik probeer ook alleen maar te helpen en dat het bij mensen niet fout gaat.
Denk dat je knowledge heel goed te pas kan komen in dit topic!peterbier schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 23:07:
[...]
Ik probeer ook alleen maar te helpen en dat het bij mensen niet fout gaat.
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Vroeg ik mij ook al af! Of dat je de 3 fases apart kan uitlezen, zodat je er eventueel 2 groepen/apparaten los van de hoofdaansluiting kan meten als bonus.rabero1985 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 23:13:
Komt zendure ook met een 1 fase kWh meter op de markt?
[ Voor 6% gewijzigd door geert1992 op 15-04-2025 23:16 ]
Vraag €20 per adviesgesprek.Taro schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:01:
[...]
Ik word een beetje overvraagd op het moment. Krijg ook via DM complete thuissituaties opgestuurd en of ik mee wil denken, dus ff de rem erop. Het komt als het komt....
Sorry maar het is toch goed dat je het kunt verbeteren.Taro schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 23:09:
[...]
Dat weet ik en wordt gewaardeerd, maar ik heb je adviezen gelezen en ben al in gesprek. Ik maak tegenwoordig al foto's van de zijkant van de accu's om geen opmerkingen over andere producten meer te krijgen. Het mag wel iets minder wat mij betreft.
Ook ik maak fouten en wordt hier graag van op de hoogte gebracht.
En dat kan mooi via een forum doormiddel van foto,s.
Ik ga mijn Zendure opstelling in de garage zetten en maak er foto,s van als iemand fouten ziet hoor ik het graag en pas ik het aan.
Helaas moet ik nog wachten op mijn Hypers en AC2400.
Foto,s komen nog 😅
- Taro
- Niet online
Ik weet inmiddels hoe deze markt werkt: Je kunt voor een huishouden 500+ Euro/jaar besparen, maar men vertikt het om 5 Euro voor advies te betalen. Pas je het aan naar: de kosten bedragen 25% van je besparing van het eerste jaar, dan nog vindt men het teveel geld. Men betaalt immers ook liever teveel voor een vast contract met de zekerheid dat je teveel betaalt dan te besparen dmv bijv. een dynamisch contract, terwijl het doel is zo goedkoop mogelijk uit te zijn.
Het type persoon dat om advies vraagt wil dat graag gratis en beseft niet dat het opdoen van kennis veel tijd kost en men heeft vaak zelf wel "betere dingen te doen".
Heb er weleens over nagedacht om er mijn werk van te maken, maar ik vermoed dat ik na 2 maanden failliet zou zijn. Met een enkele crypto trade verdien ik die 20 Euro in een paar seconden, dat is een betere besteding van mijn kostbare tijd
Toch niet iets voor je zelf doen.Taro schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:25:
[...]
Bedankt voor je goedbedoelde adviezen, maar ik red mij wel.
[...]
Ik laat het hier even bij vanavond, even wat voor mijzelf doen.
Het topic is verslavend net als de Zendure.😜
- Taro
- Niet online
Jawel, maar ik ben iemand die iets na 1x wel weet en veiligheid serieus neemt. Je hebt dit in het HW topic al vaker gemeld, hier ook, dus ik ben er mee bezig want het was zeker een goed advies. Mijn brein is complex (HSP HSS, HB, etc.) dus ik heb aan een half woord voldoende, pak dingen snel op en irriteer mij snel aan bepaalde zaken. Kan er gelukkig steeds beter mee omgaan, maar heb ook geleerd mijn grenzen aan te geven, hierbij.peterbier schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 23:17:
[...]
Sorry maar het is toch goed dat je het kunt verbeteren.
Ook ik maak fouten en wordt hier graag van op de hoogte gebracht.
En dat kan mooi via een forum doormiddel van foto,s.
Ik ga mijn Zendure opstelling in de garage zetten en maak er foto,s van als iemand fouten ziet hoor ik het graag en pas ik het aan.
Helaas moet ik nog wachten op mijn Hypers en AC2400.
Foto,s komen nog 😅
- Taro
- Niet online
Wilde eerst even de HA integratie van .28 naar .34 upgraden incl. alle automatiseringen, dat is inmiddels gelukt. En ja, dit is verslavend. maar soms voelen alle vragen ook als een to-do list en die wordt alsmaar groter, dus soms ff de rem erop want ik merk dat het de laatste weken ook wel ten koste gaat van bepaalde andere zaken en dat is niet goed. Morgen een dagje vrij en ik heb nog 4-5 producten te reviewenpeterbier schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 23:26:
[...]
Toch niet iets voor je zelf doen.
Het topic is verslavend net als de Zendure.😜
Sommige dingen kun je beter herhalen in een topic.
Er zijn meer mensen die meelezen.
Maar die 40 Ampère naar 63 Ampère vervangen is nog geen 5 minuten werk.
Met de opkomst van de thuisbatterij gaat er nog een grotere stroom lopen door een verdeelkast.
Daarom hamer ik hierop.
Nu weer on topic wat mij betreft.
Volgens mij was het al duidelijk, kunnen we stoppen met het herhalen?peterbier schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 23:32:
@Taro
Sommige dingen kun je beter herhalen in een topic.
Er zijn meer mensen die meelezen.
Maar die 40 Ampère naar 63 Ampère vervangen is nog geen 5 minuten werk.
Met de opkomst van de thuisbatterij gaat er nog een grotere stroom lopen door een verdeelkast.
Daarom hamer ik hierop.
Nu weer on topic wat mij betreft.
- Taro
- Niet online
Ik vermoed dat de Zendure 3-fase meter ook als lokale communicatiehub kan dienen omdat ze idd ZenLink ondersteunen. Ik weet niet hoe de Hypers onderling communiceren, via de Cloud? Bluetooth? Wi-Fi? LoRa?rabero1985 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 23:32:
Ja het forum werkt verslavend. En het roept ook steeds nieuwe vragen op. Zoals die locale zenlink communicatie, dat is weer wat anders dan die LoRa vermoed ik. Maar betekent dit dan dat er geen wifi aansluiting moet zijn waar je de ac2400 neerzet? Hoever reikt die locale communicatie?
HomeWizard zet hun P1-meter in voor de aansturing van 1-4 HW accu's, dat, OF 1 van de producten de master maken (wat Zendure al doet met een Master firmware) is de enige manier om lokale aansturing mogelijk te maken, want dat kan de app op je telefoon uiteraard niet als functie vervullen.
Ik heb dus goede hoop dat de Zendure meters (1-fase, 3-fase & P1) de rol van ZenLink manager in gaan nemen, de cloud verbinding overbodig maken en de verschillende apparaten gaan aansturen. Dat zou de load op de Zendure servers verlagen, voor veel mensen de wens om onafhankelijk van de cloud te zijn/worden vervullen, dus ook sales- en marketingtechnisch slim zijn.
Ik heb toegang gekregen tot media bestanden, morgen vrij, dan kijk ik even of ik erin kan duiken.
Neegeert1992 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 23:36:
[...]
Volgens mij was het al duidelijk, kunnen we stoppen met het herhalen?
Als iemand hier een vraag stelt over de meterkast zal ik hierop netjes antwoorden.
Volgens mij was er geen vraag over een meterkast in het bericht wat je citeerde, maar goed. Ontopic.peterbier schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 23:46:
[...]
Nee
Als iemand hier een vraag stelt over de meterkast zal ik hierop netjes antwoorden.
Ik kan de huidige versie op weinig fouten betrappen. Maar deze fouten staan de werking van NOM niet in de weg - dit draait gewoon zoals het hoort.
Vanuit het principe "if it ain't broke, don't try to fix it" weet ik niet of ik gebaat ben met de update, ook al omdat ik vrees dat er bvb nieuwe beperkingen zouden kunnen insluipen (ik denk, ter illustratie, aan het beperken van de uitgang-limiet op basis van de lokatie van het IP-adres).
Wil iemand zijn ervaring delen qua stabiliteit, interface, en mogelijkheden?
- Taro
- Niet online
De huidige versie werkt hier op alle fronten prima en beter dan de vorige versie. Dus zou gewoon upgraden.Jerryvh schreef op woensdag 16 april 2025 @ 05:39:
Wil iemand zijn ervaring delen qua stabiliteit, interface, en mogelijkheden?
Apprecieer de hulp/antwoorden enorm en leer bij.
Volg dit met enorm veel interesse, alsook het HW topic nog steeds, omdat ik ook alle producten van hun al heb. Al was het maar vanaf het kan in België om deze ook te testen, te ervaren en desnoods daarna terug te verkopen. Of als het bevalt en samenwerkt toch te houden.Het is een nieuwe microbe die me toch wel te pakken heeft 🙂.
Zoals eerder gezegd, zou graag de ac2400 setup in het tuinhuis installeren, want die komt er sowieso met 3 of 4 ab3000x, enkel is daar geen internet voorziening. Om dit daar fatsoenlijk bedraad te krijgen zou ik men halve tuin en oprit moeten opbreken en stel ik het liefst uit totdat er echt geen andere mogelijkheid is. Ik weet je hebt powerlines maar ben ik ook geen voorstander van, in het verleden al wat mee getest maar was ook niet echt stabiel te noemen.
Als ik eraan begin wil ik het goed doen.
Daarom zou het echt de max zijn als er idd iets op de markt komt, dat je ofwel in je meterkast of de P1 plugt, dit voor de wifi verbinding zorgt met de app/cloud , maar de aansturing via een ander protocol verzorgt naar de ac2400. Zou me een hoop kosten maar vooral breekwerk en tijd besparen 😁.
Waarom niet zo'n outdoor wifi straalsetje. Gebruiken we hier op de zaak ook, van Tp-link, werkt prima voor ons ERP systeem en DECT, moet zeker goed genoeg zijn voor de accu aansturingrabero1985 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 08:17:
Bedankt @Taro , word enorm gewaardeerd. Geld trouwens voor iedereen hier.
Volg dit met enorm veel interesse, alsook het HW topic nog steeds, omdat ik ook alle producten van hun al heb. Al was het maar vanaf het kan in België om deze ook te testen, te ervaren en desnoods daarna terug te verkopen. Of als het bevalt en samenwerkt toch te houden.Het is een nieuwe microbe die me toch wel te pakken heeft 🙂.
Zoals eerder gezegd, zou graag de ac2400 setup in het tuinhuis installeren, want die komt er sowieso met 3 of 4 ab3000x, enkel is daar geen internet voorziening. Om dit daar fatsoenlijk bedraad te krijgen zou ik men halve tuin en oprit moeten opbreken en stel ik het liefst uit totdat er echt geen andere mogelijkheid is. Ik weet je hebt powerlines maar ben ik ook geen voorstander van, in het verleden al wat mee getest maar was ook niet echt stabiel te noemen.
Daarom zou het echt de max zijn als er idd iets op de markt komt, dat je ofwel in je meterkast of de P1 plugt, dit voor de wifi verbinding zorgt met de app/cloud , maar de aansturing via een ander protocol verzorgt naar de ac2400. Zou me een hoop kosten maar vooral breekwerk en tijd besparen 😁.
Ik DM je wel even, dit is offtopicrabero1985 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 08:37:
Inderdaad, vergeten te zeggen. Die tp link was ook al op men radar gekomen, zoals de outdoor x50. Maar werkt dit dan als bv de p1 of kWh meter op men provider (Telenet)zit met wifi en de ac2400 op de tp link? Of moeten ze beide op hetzelfde zitten want dan zou ik binnen ook een tp link moeten opzetten.

Ik denk dat zolang ze in hetzelfde subnet zitten het niet uit zou moeten maken, als ze elkaar maar kunnen zien. Heb iets soortgelijks maar dan met zo'n TP link powerline adapter, werkt prima!rabero1985 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 08:37:
Inderdaad, vergeten te zeggen. Die tp link was ook al op men radar gekomen, zoals de outdoor x50. Maar werkt dit dan als bv de p1 of kWh meter op men provider (Telenet)zit met wifi en de ac2400 op de tp link? Of moeten ze beide op hetzelfde zitten want dan zou ik binnen ook een tp link moeten opzetten.
Dat lijkt mij ook, maar wilde weten of Zendure daar moeilijk over gaat doen, voordat ik tot aanschaf overgapeterbier schreef op maandag 14 april 2025 @ 23:17:
Via een Schuko stekker is 2400 watt geen enkel probleem.
Dat van stekker afknippen lijkt mij zinloos.
Hoeft denk ik niet beslist een aardlekautomaat te zijn, mag ook een gewone automaat zijn, mits volgens NEN1010 achter een aardlekschakelaar.Wat is nou 2400 watt op een stekker die 16 Ampère geschikt is.
Let hierbij wel op dat je een eigen aardlekautomaat nodig hebt.
En daar hoop ik dat het voor iedereen goed gaat die in de app toestemming vraagt en krijgt. Invoeden op 2400 watt op dezelfde groep als die waar de föhn op zit waarmee je op dat moment je haar doet kan hele spannende dingen opleveren.Het is namelijk niet toegestaan om meer dan 800 watt in te voeden op een bestaande groep.
Gewoon via powerline gaan werken, de meeste powerline adapters hebben ook veelal wifi aan boord, maak in je meterkast een extra WCD op de lijn (groep) naar je tuinhuis en een aparte WCD voor de powerline adapter voor de wifi verbiding voor je thuis-batterij, de snelheid die je hiervoor nodig hebt zal ruim voldoende moeten zijn.rabero1985 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 08:17:
Bedankt @Taro , word enorm gewaardeerd. Geld trouwens voor iedereen hier.
:no_upscale():strip_exif()/f/image/vD32bmnV8SAyYdkCky7rbXBJ.webp?f=user_large)
Synergrid, de spreekbuis van de Belgische elektriciteits- en gasnetbeheerders, verbiedt het gebruik van die P1-poort. “De digitale meter is eigendom van de distributienetbeheerder”, argumenteert Synergrid op zijn website. De P1-poort is volgens de organisatie niet geschikt met het oog op de “beveiliging”.
In Nederland mogen de P1-poorten, die ook worden ingezet om bijvoorbeeld gegevens over verbruik en productie van zonne-energie uit te lezen, wel worden gebruikt. In België moet toch een extra stuk in de elektriciteitskast worden geplaatst, waarvoor een elektricien nodig is. De plug-and-play-batterij wordt op die manier een stuk minder plug-and-play in België /Vlaanderen
Stuk uit (betaal sloop het muurtje)
https://www.standaard.be/...pig-vereist/57711675.html
Plug & Play wetgeving Belgie - Van het kastje naar de muur
- Taro
- Niet online
Dit werkt, de laptop laadt op, de SF800 levert terug vanuit de zonnepanelen. De 2400 AC geeft aan geladen te worden vanuit het elektriciteitsnet/zonnesysteem op het dak en visualiseert het als zijnde inkomende stroom vanuit de normale 230V stekker en stopcontact. Ze zijn zich dus niet bewust van elkaar, de Apparaten optie gebruikt en niet HEMS, maar dat lijkt mij verder prima.
Daarnaast zag ik dat er 6-8 Watt stand-by verbruik extra was door het activeren van het off-grid stopcontact, dat heeft natuurlijk te maken met de omvormer die daarvoor actief gemaakt wordt.
Conclusie: Je kunt met een stekkerblok de off-grid uitgang tegelijktijdig gebruiken voor invoer via een micro-omvormer én om verbruikers aan te sluiten. Let op: Dat betekent niet dat ik zeg dat het slim is om te doen, maar het werkt wel.
Naast dat ik thuis ook overweeg om een set AC2400 neer te zetten.
Op het tuinhuisje is genoeg plek voor 6 panelen oostwest van 450wp.
Deze zou ik dan op de SolarFlow aan kunnen sluiten met een batterij eronder.
In eerste instantie (tijdens het klussen) kan ik dan gewoon de Off Grid uitgang gebruiken om gereedschap op aan te sluiten/boormachineaccu's te laden.
Maar als we er dan willen verblijven, moeten we natuurlijk gewoon stroom uit de stroompunten kunnen halen voor van alles en nog wat.
Ik zie het dan voor me: ---> Zonnepanelen -> solar flow - AC uitgang (dus niet off grid) in stopcontact -> groepenkastje -> en daar dan groepen voor verlichting/wdc's. We hoeven er geen EV op te laden natuurlijk.
Maar dan heb je nog iets nodig om een Sinus te maken als ik het goed begrijp. Dit kan de SF niet? Of kan hij dat wel, voor het off grid doet hij dat ten slotte ook.
Misschien zijn er simpelere oplossingen dan dit hoor. Maar ik speel mede met de gedachte om de Batterij van het tuinhuisje 's winters af te koppelen (je mag er dan toch niet verblijven) en dan op de stapel thuis erbij te plakken. Daarom dacht in aan Zendure.
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
Ik ben benieuwd of het voltage gedurende de test constant is gebleven. Heb je dat toevallig gemonitord?Taro schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:35:
Zojuist even getest: SolarFlow 800 aangesloten op een stekkerblok, met daarop een laptop en dit geheel op de off-grid uitgang van de SolarFlow 2400 AC aangesloten.
Dit werkt, de laptop laadt op, de SF800 levert terug vanuit de zonnepanelen. De 2400 AC geeft aan geladen te worden vanuit het elektriciteitsnet/zonnesysteem op het dak en visualiseert het als zijnde inkomende stroom vanuit de normale 230V stekker en stopcontact. Ze zijn zich dus niet bewust van elkaar, de Apparaten optie gebruikt en niet HEMS, maar dat lijkt mij verder prima.
Daarnaast zag ik dat er 6-8 Watt stand-by verbruik extra was door het activeren van het off-grid stopcontact, dat heeft natuurlijk te maken met de omvormer die daarvoor actief gemaakt wordt.
Conclusie: Je kunt met een stekkerblok de off-grid uitgang tegelijktijdig gebruiken voor invoer via een micro-omvormer én om verbruikers aan te sluiten. Let op: Dat betekent niet dat ik zeg dat het slim is om te doen, maar het werkt wel.
Daaraan kan je afleiden of hij alles goed reguleert.
- Taro
- Niet online
Ze gaven aan rond de 28e te versturen, maar de 2400 AC kwam ook veel eerder binnen. Nadeel is dat ik nooit Track & Trace codes ontvang, dus ze staan gewoon ineens op de stoep.Chupachups schreef op woensdag 16 april 2025 @ 17:04:
@Taro de SF800 pro komt een dezer dagen ook binnen om te testen/reviewen dacht ik? Ich bin gespannt 😁
Hopelijk gaan we volgende week niet alsnog een weekje weg in de vakantie...
- Taro
- Niet online
Nee, genoeg andere dingen te doengeert1992 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:45:
[...]
Ik ben benieuwd of het voltage gedurende de test constant is gebleven. Heb je dat toevallig gemonitord?
Daaraan kan je afleiden of hij alles goed reguleert.
Wordt nu met FedEx geleverd.
Anders dan de 1e bestelling met Gls.
Bestelling gedaan via de NL Zendure site.
- Taro
- Niet online
De 2400 AC heeft nog vrij weinig kWh's verstookt, heb hem zonder HomeWizard Energy Socket aangesloten en 1e keer geleegd, daarna pas de HW Energy Socket aangesloten. Ik kan niet garanderen dat alles 100% correct is en klopt, heb afwisselend 750, 600 en 200 Watt door elkaar heen gebruikt, dus niet bijv. constant 800 Watt en dan komt volgens dit plaatje de RTE op 84,5% uit. Nogmaals, naar mijn idee té weinig kWh's verstookt en meer tijd nodig om dit echt goed te kunnen bepalen, maar wel een nette RTE voor zo'n laag vermogen vs het maximale vermogen:
:strip_exif()/f/image/i2qnhaBIeaKTzb6bUPwKMvMi.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan wel interessant om te zien wat bijv. de HUB2000 met 2x 420 WP paneeltjes deze maand tot nu toe heeft gedaan:
:strip_exif()/f/image/0UWzCinyHF1SJFmw0IDybdru.jpg?f=fotoalbum_large)
En 4x Hyper met in totaal 12x AB2000S incl. de bovenstaande waardes van de 2400 AC, aangezien die op dezelfde HomeWizard 3-fase kWh meter zit, maar dan met aanvullend nog een eigen HW Energy Socket. Dit betreft een gemiddelde RTE van 82.2%, minus de hogere 2400 AC RTE laten we er dan 82.1% RTE van maken voor de Hyper 2000. Laden: 1200, ontladen: 750, een nette score en zou mogelijk nog hoger kunnen zijn met 1200/1200 ipv 1200/750. Daarnaast staan de Hypers allemaal nog op +25% SOC, dus mogelijk zit er nog iets meer RTE in het vat, maar ik weet natuurlijk niet precies hoeveel dat op 1-4-2025 om 00:01 was, dus laten we dat tegen elkaar wegstrepen:
:strip_exif()/f/image/EhyRGjzWIDtuOa8NyiNllIUJ.jpg?f=fotoalbum_large)
In totaal met deze 2 delen zo'n 43 Euro "verdiend" in 16 dagen, de AIO2400 doet hetzelfde als de HUB2000, dus ook +12,50 Euro en de SolarFlow 800 doet het qua efficiency beter dan de AIO en HUB, die zal minimaal hetzelfde doen, dus laten we zeggen +13 Euro. Daarmee komt het totaal van de Zendure producten uit op: +68,50 Euro in iets meer dan 2 weken tijd. Voor het gemak even maal 2 = 137 Euro per maand opbrengsten = 1644 Euro per jaar als de zon iedere maand zo zou schijnen. Maar goed, laat het 1000+ zijn, toch leuk
[ Voor 7% gewijzigd door Taro op 16-04-2025 23:11 ]
Kijk! Dat lijkt er op! Bedankt voor de update! Hier was ik heel benieuwd naar en dit neemt veel twijfels weg. Nu is alleen nog wachten op de P1-meter en dan bestellen! 😀Taro schreef op woensdag 16 april 2025 @ 22:44:
Update ivm RTE en opbrengsten op basis van dynamische tarieven:
De 2400 AC heeft nog vrij weinig kWh's verstookt, heb hem zonder HomeWizard Energy Socket aangesloten en 1e keer geleegd, daarna pas de HW Energy Socket aangesloten. Ik kan niet garanderen dat alles 100% correct is en klopt, heb afwisselend 750, 600 en 200 Watt door elkaar heen gebruikt, dus niet bijv. constant 800 Watt en dan komt volgens dit plaatje de RTE op 84,5% uit. Nogmaals, naar mijn idee té weinig kWh's verstookt en meer tijd nodig om dit echt goed te kunnen bepalen, maar wel een nette RTE voor zo'n laag vermogen vs het maximale vermogen:
[Afbeelding]
Dan wel interessant om te zien wat bijv. de HUB2000 met 2x 420 WP paneeltjes deze maand tot nu toe heeft gedaan:
[Afbeelding]
En 4x Hyper met in totaal 12x AB2000S incl. de bovenstaande waardes van de 2400 AC, aangezien die op dezelfde HomeWizard 3-fase kWh meter zit, maar dan met aanvullend nog een eigen HW Energy Socket. Dit betreft een gemiddelde RTE van 82.2%, minus de hogere 2400 AC RTE laten we er dan 82.1% RTE van maken voor de Hyper 2000. Laden: 1200, ontladen: 750, een nette score en zou mogelijk nog hoger kunnen zijn met 1200/1200 ipv 1200/750. Daarnaast staan de Hypers allemaal nog op +25% SOC, dus mogelijk zit er nog iets meer RTE in het vat, maar ik weet natuurlijk niet precies hoeveel dat op 1-4-2025 om 00:01 was, dus laten we dat tegen elkaar wegstrepen:
[Afbeelding]
In totaal met deze 2 delen zo'n 43 Euro "verdiend" in 16 dagen, de AIO2400 doet hetzelfde als de HUB2000, dus ook +12,50 Euro en de SolarFlow 800 doet het qua efficiency beter dan de AIO en HUB, die zal minimaal hetzelfde doen, dus laten we zeggen +13 Euro. Daarmee komt het totaal van de Zendure producten uit op: +68,50 Euro in iets meer dan 2 weken tijd. Voor het gemak even maal 2 = 137 Euro per maand opbrengsten = 1644 Euro per jaar als de zon iedere maand zo zou schijnen. Maar goed, laat het 1000+ zijn, toch leuk
- Taro
- Niet online
Ik zal de komende weken wel regelmatig even een update geven, want uiteindelijk zijn dit niet zoveel kWh's geweest. Wil hem ook snel op 2400 Watt testen, maar dan met minimaal 5x2400->12 kWh ipv 3kWh om de accu te beschermen. Twijfel wat te doen, bijv. bestaande producten verkopen en omwisselen voor 3 extra AB3000X, of gewoon laten zoals het is.dotternetta schreef op woensdag 16 april 2025 @ 23:15:
[...]
Kijk! Dat lijkt er op! Bedankt voor de update! Hier was ik heel benieuwd naar en dit neemt veel twijfels weg. Nu is alleen nog wachten op de P1-meter en dan bestellen! 😀
Overweeg om van AIO2400+HUB2000+ACE1500+Off-grid powerstrip+1xHyper+3xAB2000S extra AB3000X'en te halen aangezien de fases nu ook ongelijk belast zijn: 750 Watt (1x 2400 AC) vs 2400 Watt (2x Hyper) vs 2400 Watt (2x Hyper). Afijn, even laten bezinken wat handig is.
Komt door de spanning van de batterij.rabero1985 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 23:38:
Mooie cijfers. Vind het wel apart tov HW omdat zij claimen met een 'lichtere' omvormer een hoger rendement te halen maar dit valt toch een beetje tegen. Cijfers zijn idd nog zeer vers maar toch. Komt mss door de actieve koeling en de hoop sensoren. Zendure staat natuurlijk verder in dit gebied en de HW pib 2.0 als die er komt is mss dan ook weeral helemaal anders. Tot hiertoe scoort de ac2400 goede punten voor mij persoonlijk.
Bij Zendure is dit 48 volt.
Omzetten van 230 volt naar 48v en omgekeerd of bijvoorbeeld lager voltage van een ander systeem.
De verliezen zijn dan groter.
[ Voor 8% gewijzigd door peterbier op 16-04-2025 23:49 ]
Dat belooft veel goeds, benieuwd naar de waardes met meerdere batterijen eronder, zodat je de 2400watt kan gaan gebruiken. Wat geeft de Zendure app aan; als aantal kilowatt geladen en ontladen van de ac2400?Taro schreef op woensdag 16 april 2025 @ 22:44:
Update ivm RTE en opbrengsten op basis van dynamische tarieven:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kun je de AB2000 accu's aansluiten op de AC2400 dan? Met een kabel? Die passen toch niet op elkaar?Taro schreef op woensdag 16 april 2025 @ 23:24:
[...]
Ik zal de komende weken wel regelmatig even een update geven, want uiteindelijk zijn dit niet zoveel kWh's geweest. Wil hem ook snel op 2400 Watt testen, maar dan met minimaal 5x2400->12 kWh ipv 3kWh om de accu te beschermen. Twijfel wat te doen, bijv. bestaande producten verkopen en omwisselen voor 3 extra AB3000X, of gewoon laten zoals het is.
Overweeg om van AIO2400+HUB2000+ACE1500+Off-grid powerstrip+1xHyper+3xAB2000S extra AB3000X'en te halen aangezien de fases nu ook ongelijk belast zijn: 750 Watt (1x 2400 AC) vs 2400 Watt (2x Hyper) vs 2400 Watt (2x Hyper). Afijn, even laten bezinken wat handig is.
- Taro
- Niet online
Nee, past niet, maar zeg ik volgens mij ook niet?dotternetta schreef op donderdag 17 april 2025 @ 06:35:
[...]
Kun je de AB2000 accu's aansluiten op de AC2400 dan? Met een kabel? Die passen toch niet op elkaar?
Verblijven - in een tuinhuisje? Owkay :-)timpel_800 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:45:
Wij hebben een tuinhuisje zonder stroomaansluiting. We hebben dit net gekocht en het moet eerst opgeknapt worden, maar ik zit al na te denken over op welke manier ik er stroom zou kunnen krijgen.
Naast dat ik thuis ook overweeg om een set AC2400 neer te zetten.
Op het tuinhuisje is genoeg plek voor 6 panelen oostwest van 450wp.
Deze zou ik dan op de SolarFlow aan kunnen sluiten met een batterij eronder.
In eerste instantie (tijdens het klussen) kan ik dan gewoon de Off Grid uitgang gebruiken om gereedschap op aan te sluiten/boormachineaccu's te laden.
Maar als we er dan willen verblijven, moeten we natuurlijk gewoon stroom uit de stroompunten kunnen halen voor van alles en nog wat.
Koop gewoon een 4kW power station. Opladen via panelen, en geen gedoe met een externe stekker van Zendure. Je hebt dan minstens 3 stopcontacten ter beschikking, die in totaal 4kW aankunnen. Je gebruikt toch niets van de "slimme" functies van een Plug in batterij.
Het was nog vroeg toen ik dit las: "Wil hem ook snel op 2400 Watt testen, maar dan met minimaal 5x2400->12 kWh ipv 3kWh om de accu te beschermen"Taro schreef op donderdag 17 april 2025 @ 07:33:
[...]
Nee, past niet, maar zeg ik volgens mij ook niet?
Ben benieuwd wat de RTE rond 2400 Watt wordt! Ik verwacht wat lager, gezien de omvormerefficientiegrafieken die ik online zie.
[ Voor 8% gewijzigd door dotternetta op 17-04-2025 09:10 ]
Waar zijn deze grafieken te vinden. Ik heb net een snelle google search gedaan op zowel omvormer als inverter efficiency, maar ik kan zo snel niks vinden. Ben best wel geintresseerd wat ik straks aan RTE kan verwachten.dotternetta schreef op donderdag 17 april 2025 @ 08:24:
[...]
Ben benieuwd wat de RTE rond 2400 Watt wordt! Ik verwacht wat lager, gezien de omvormerefficientiegrafieken die ik online zie.
Bovenin-> "zoek in forum"jordyc schreef op donderdag 17 april 2025 @ 08:31:
[...]
Waar zijn deze grafieken te vinden. Ik heb net een snelle google search gedaan op zowel omvormer als inverter efficiency, maar ik kan zo snel niks vinden. Ben best wel geintresseerd wat ik straks aan RTE kan verwachten.

Dat is wel interesant, dus in het geval van Off-grid heb je 1 off-grid poort van een ac2400 nodig voor de sinus en de rest kun je gewoon instekkerren.Taro schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:35:
Zojuist even getest: SolarFlow 800 aangesloten op een stekkerblok, met daarop een laptop en dit geheel op de off-grid uitgang van de SolarFlow 2400 AC aangesloten.
Dus voor off-grid. 1 ac2400 via de off-grid poort op de onderkant van een hoofdschakelaar (in de meterkast in je schuurtje bijv.) en vanuit die meterkast leg je gewoon netjes via groepen je stroom aan en de rest van de ac2400 of hyper of 800(pro) kun je gewoon in stekkeren, die zien de sinus van de off-grid poort van de ac2400 en gaan gewoon hun werk doen.
Laden van die eerste ac-2400 wordt dan als terugleveren gezien zou je ct-klemmen op de hoofdschakelaar zetten.
Dat is wel nice, dat geeft mooie mogelijkheden.
Met off-grid bedoel ik echt off-grid! Dit moet je niet doen bij evt stroomuitval want dan heb je vuurwerk als de stroom weer terug komt, daar moet dan echt een fysieke switch tussen, dus of de off-grid poort op de hoofdschakelaar of het net op de hoofdschakelaar. Maar dat is niet off-grid!rabero1985 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:21:
Ja maar is dit dan synchroon met het net als hier terug stroom van komt na een onderbreking. Anders ga je manueel of via relais alles moeten omschakelen. Vraag me dan ook af of je offgrid dan ook je zonnepanelen kan laten verder werken. Want die omvormer werkt ook enkel maar net gekoppeld.
Vervang tuinhuis/schuurtje voor camper/caravan/boot. Dat is off-grid.
Ohhh je bedoelde die je eerder al had gepost. Ik dacht dat je al grafieken had gevonden van specifiek de nieuwe Zendure producten.
In dat geval zullen we nog even moeten wachten op de echte cijfers.
5000kWh overschot?klump4u schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 18:37:
[...]
Ja alleen via AC, heb 5000 kWh overschot dus kan wat kwijt raken.
BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1
Lees mijn onderschriftThe_Belgian_GST schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:32:
[...]
5000kWh overschot?tijd voor een thuisbatterij zou ik zeggen
![]()
![]()
![]()
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Dat is dan wel gaar gebouwd.Acidrain schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:27:
[...]
Met off-grid bedoel ik echt off-grid! Dit moet je niet doen bij evt stroomuitval want dan heb je vuurwerk als de stroom weer terug komt,
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Je zegt toch dat de apparaten die op je off-site uitgang staan aangesloten opblazen op het moment dat je ervan gebruik maakt en de netspanning weer terugkomt?
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Ja, als jij hem zelf wazig aansluit en je hele groepenkast van stroom gaat voorzien met de noodstroom aansluiting, dan is het BIEM wanneer de spanning weer op het net komt en je hebt de hoofdschakelaar nog aan staan. Dit vanwege de faseverschuiving die in de tussentijd heeft plaatsgevonden.Sebazzz schreef op donderdag 17 april 2025 @ 17:33:
[...]
Je zegt toch dat de apparaten die op je off-site uitgang staan aangesloten opblazen op het moment dat je ervan gebruik maakt en de netspanning weer terugkomt?
Als je de hele groepenkast van stroom gaat voorzien via het Off-grid stekkerblok, zonder de hoofdschakelaar om te zetten, dan ben je de hele wijk van stroom aan het voorzien. Niet handig voor de monteur, niet conform de netcode en waarschijnlijk ook niet goed voor je Zendure omvormer. Omdat hij het waarschijnlijk niet trekt om je hele lokale grid te gaan ondersteunenDaanTriple7 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 18:00:
[...]
Ja, als jij hem zelf wazig aansluit en je hele groepenkast van stroom gaat voorzien met de noodstroom aansluiting, dan is het BIEM wanneer de spanning weer op het net komt en je hebt de hoofdschakelaar nog aan staan. Dit vanwege de faseverschuiving die in de tussentijd heeft plaatsgevonden.

Ik verwacht dat de poef met magische rook al gebeurt als de omvormer inschakelt, niet als het grid terug komt
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Maar prutsen aan de installatie zou ik afraden en door een erkend installateur laten doen.
:strip_exif()/f/image/8BABtT8E9nAZEPvbUhT4H6cJ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 54% gewijzigd door peterbier op 17-04-2025 18:15 ]
Ik zag dat Enphase nu met een kast kwam om dit te bewerkstelligen. Interessant.
Een nadeel van de Zendure rechtstreeks voeden op de noodstrrom voorziening aansluiting vanuit zonnepanelen en tegelijkertijd een deel van dat vermogen verbruiken, is dat dit risico’s met zich meebrengt als het niet goed wordt afgezekerd.
[ Voor 40% gewijzigd door geert1992 op 17-04-2025 18:29 ]
De term Off-grid wordt tegenwoordig misbruikt voor stroomvoorziening tijdens stroomuitval.. Dat is geen off-grid.. off-grid zegt het al, niet gekoppeld aan het net, dus helemaal geen connectie, nooit..
Elke noodstroomvoorziening (welke dan ook) moet met een schakelaar worden aangezet als het net wegvalt. En die zelfde schakelaar moet het net afschakelen op het zelfde moment.
Als het net dan weer terug komt moet die schakelaar (of relay) weer om waardoor de noodvoorziening wordt afgekoppeld en het net er weer op.
Zo werkt dat nou eenmaal met wisselspanning...
Die kast gebruiken ze in de US al een tijdje maar was hier niet toegestaan.geert1992 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 18:26:
Als je eilandmodus had gewild, had je misschien beter voor een ander systeem dan Zendure kunnen kiezen.
Een nadeel van de Zendure rechtstreeks voeden op de offgrid aansluiting vanuit zonnepanelen en tegelijkertijd een deel van dat vermogen verbruiken, is dat dit risico’s met zich meebrengt als het niet goed wordt afgezekerd.
Ecoflow (wat ik nu heb) heeft ook zo'n kast maar daarvan is onduidelijk of die mag hier in NL
Interessant inderdaad, maar ongelooflijk duur vergeleken met Zenduregeert1992 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 18:26:
Als je eilandmodus had gewild, had je misschien beter voor een ander systeem dan Zendure kunnen kiezen.
Een nadeel van de Zendure rechtstreeks voeden op de noodstrrom voorziening aansluiting vanuit zonnepanelen en tegelijkertijd een deel van dat vermogen verbruiken, is dat dit risico’s met zich meebrengt als het niet goed wordt afgezekerd.
En hoe vaak heb je het nu echt nodig? Hier ligt de netspanning meestal tussen de 235 en 240 volt. Ik maak me daar eerlijk gezegd niet zo druk om. Ik kan me eigenlijk maar één moment herinneren waarop de stroom er uit lag voor iets langer dan een uur.DaanTriple7 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 18:32:
[...]
Interessant inderdaad, maar ongelooflijk duur vergeleken met Zendure
Daarom heb ik gekozen voor Zendure: de installatiekosten zijn relatief laag, het systeem is eenvoudig mee te verhuizen en gezien de stabiliteit van het stroomnet mis ik de eilandmodus niet.
[ Voor 17% gewijzigd door geert1992 op 17-04-2025 18:41 ]
haier smart cubeDaanTriple7 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 18:32:
[...]
Interessant inderdaad, maar ongelooflijk duur vergeleken met Zendure
Ook een mooie. Ook prijzig.
Wèl mooie oplossing als eiland heel belangrijk is voor jouw situatie. Als de hel losbreekt, en dat is waarschijnlijker dan voorheen, ben je er denk ik heel blij mee.
Maar ik prik m'n koelkast en vriezer in de zendure en doe de rest wel met kaarsen en gasbranders.
- Taro
- Niet online
- Taro
- Niet online
Een paar pagina's terug heb ik de hoogte van de omvormer en accu bevestigd, kwestie van even optellenwesley2004 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:40:
Wat is de totale hoogte van een ac2400 met twee accu’s eronder?
En bij 2 accu's kun je er nog een paar cm van af trekken (opgave Taro + 1 extra accu) omdat de batterijen in elkaar vallen. Is bij hyper ook. Ik schat een cm of 2 a 3 scheelt in de hoogte.Taro schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:46:
[...]
Een paar pagina's terug heb ik de hoogte van de omvormer en accu bevestigd, kwestie van even optellen
energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV |
Zie onderaan deze pagina.wesley2004 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:40:
Wat is de totale hoogte van een ac2400 met twee accu’s eronder?
https://www.zendure.nl/products/zendure-solarflow-2400-ac
:strip_exif()/f/image/2sJ01ecOsoEcLQ6iORatfiUo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mEdR6N0MSmlHehQhFlWQYDSI.jpg?f=fotoalbum_large)
Uitgangspunten
- dynamisch contract
- volledig opladen op de goedkoopste uren, volledig ontladen in de dure uren
- verlies van 20% vanwege laden en ontladen (misschien is dit lager?)
- geen rekening gehouden met saldering, uitgegaan van zowel laden als ontladen de prijs incl belastingen etc.
Mooi overzicht!jk-d schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:37:
Vraagje: ik probeer toch een soort van business case te maken. Ik heb de volgende excel voor mezelf opgezet om te kijken of de investering van de Zendure er binnen z’n theoretische levensduur uit komt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
UitgangspuntenZie ik iets over het hoofd of is dit een redelijke verwachting?
- dynamisch contract
- geen rekening gehouden met saldering, uitgegaan van zowel laden als ontladen de prijs incl belastingen etc.
Rekening houdend met de, nog niet in verwerkte verliezen, lijkt dit geen geweldige business case.
Ik vermoed dat het er beter uitziet als het een businesscase wordt waarbij zonnepanelen invoeding betrokken wordt. Dan moet je die natuurlijk wel hebben of ‘gaan hebben’.
In ieder geval maakt het voor mij duidelijk dat de BC zoals die nu is weergegeven een krappe is waarbij onderweg niets mag misgaan.
Het lijkt zo weinig in de specs.peterbier schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:57:
[...]
Zie onderaan deze pagina.
https://www.zendure.nl/products/zendure-solarflow-2400-ac
Dus 10cm voor omvormer en 20 per accu?
Ik dacht een hoge stapel maar valt enorm mee dus
Die 15 cent uren zijn beperkt per jaar. Kijk even op Jeroen.nl, zijn Sessys hebben een terugverdientijd van ongeveer 64 jaar. Met Zendure is het een ander verhaal maar NOM draaien lijkt me veel efficiënter. Ik kom op 5 jaar terugverdientijd ongeveer met de huidige prijzen volgens ChatGPT die gekeken heeft naar een heel 2024 met 15 minuten metingen van HWjk-d schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:37:
Vraagje: ik probeer toch een soort van business case te maken. Ik heb de volgende excel voor mezelf opgezet om te kijken of de investering van de Zendure er binnen z’n theoretische levensduur uit komt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
UitgangspuntenZie ik iets over het hoofd of is dit een redelijke verwachting?
- dynamisch contract
[ Voor 10% gewijzigd door dotternetta op 18-04-2025 14:52 ]
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.