It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.
:strip_exif()/f/image/2NjlrSpHXRPVLnTOXNxVw8lZ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door mrme12345 op 14-04-2025 16:17 ]
energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV |
Had ze gebeld op 10 April en ze zeiden toen 14 april levering.
Vandaag niks gehad aan emails dus weer gebeld. Nu zeggen ze 21 april.
Vind het raar dat ze zelf geen mail sturen als ze hun levertijd overschrijden.
Ze zullen het ongetwijfeld druk hebben, enerzijds door de toenemende vraag naar thuisbatterijen, en anderzijds door de introductie van hun nieuwe producten. Dat neemt echter niet weg dat een nettere afhandeling van hun kant wel op z'n plaats was geweest.damitch300 schreef op maandag 14 april 2025 @ 16:27:
Hmm zendure heeft overduidelijk de 3-5 werkdagen niet gehaald vanaf 1 April
Had ze gebeld op 10 April en ze zeiden toen 14 april levering.
Vandaag niks gehad aan emails dus weer gebeld. Nu zeggen ze 21 april.
Vind het raar dat ze zelf geen mail sturen als ze hun levertijd overschrijden.
Een tijdje geleden heb ik twee batterijen besteld via een Duitse webshop. Ze hielden me netjes op de hoogte, ook toen er vertraging optrad. Uiteindelijk moet het natuurlijk allemaal uit China komen.
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
wat ook interessant is om te weten hoe de solarflow om gaat als die vol is en er nog steeds een micro gekoppeld zit aan de ac ofgritt.Mediacj schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:05:
[...]
Klopt helemaal – ik ga het uiteindelijk ook nog doen, maar dan geef ik het op als één systeem. Als je een vermogen van bijvoorbeeld 0,8 kW opgeeft, wordt dat niet geaccepteerd. Het moet echt meer zijn dan 0,8 kW, dus daarom maak ik er nu gewoon één geheel van met alle batterijen samen.
Vandaag heb ik de SolarFlow-zijde van de 2400 AC getest. Ik heb een bestaande micro-omvormer met zonnepanelen aangesloten op de off-grid-uitgang van de 2400 AC. Werkt allemaal prima! De batterij wordt keurig opgeladen – zowel zonder netaansluiting als met. Je kunt dus volledig off-grid laden én ontladen, en dat is mooi!
Wat me wél opviel: de flow-weergave van de 2400 AC klopt niet helemaal. In de app staat dat hij aan het ontladen is (discharging), terwijl je de SOC ziet oplopen. De stroomrichting in de flow geeft aan dat de batterij naar de off-grid outlet stroomt, maar in werkelijkheid is hij juist aan het laden. Verwarrend dus!
zou je dit kunnen testen? gaat hij dan bij voorbeeld het voltage laten stijgen om de mico uit te schakelen of gaat de solarflow gewoon uit.
daarnaast is het interessant om te weten wat hij doet als er te veel vermogen terug geleverd wordt(meer productie dan laadvermogen van de solarfow) maar dit is wel lastig te testen vermoed ik.
Dat was hier: frankj030 in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"Peutpeut schreef op zondag 13 april 2025 @ 22:34:
[...]
Vrijdagavond heb ik dit gezien, zaterdagochtend was ik niet thuis dus heb er niet op gelet. Rond welke tijd was het? Dan kan ik even terugkijken.
Zaterdag ca 8:35, maar zeer kortstondig dus uiteindelijk niet problematisch. Website toen ook offline.
Ik heb uiteindelijk ook reactie gekregen op mijn twee vragen: 1) waarom mist 2.8.2 in de logboeken en wordt het nergens weergegeven en 2) of het inderdaad klopt dat de meter niets meer registreert en bevriest als de cloud offline is.Peutpeut schreef op zondag 13 april 2025 @ 22:34:
[...]
Ik heb niet om de specifieke uitleg gevraagd, kan ik eventueel nog wel doen. Zal morgen eens testen wat er gebeurd zodra ik de stekker van de modem er even uithaal en of dit dan hetzelfde gedrag oplevert.
Kreeg een nette reactie terug. Ze bevestigen dat er vrijdagavond inderdaad een grote storing was. Daarbij is gebleken dat – onbedoeld – ook de lokale interface uitviel toen de server offline ging. Dat zou natuurlijk niet mogen gebeuren, en ze zijn nu bezig om de oorzaak te onderzoeken (had het inderdaad over nieuwe firmware).
Daarnaast geven ze aan dat ze ook naar het ontbreken van 2.8.2 (teruglevering hoogtarief) gaan kijken.
Ik ben iig erg tevreden over de snelle respons en zeker gezien het feit dat ik het product pre-launch heb gekocht accepteer ik dit soort kinderziektes uiteraard.
[ Voor 40% gewijzigd door frankj030 op 14-04-2025 18:44 ]
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
/u/12037/crop5db5cb2525d0a_cropped.png?f=community)
De HW Energy Socket meet inderdaad 2 kanten op, zowel import als export. Let wel op: In sommige gevallen "saldeert" HomeWizard het financiële totaal in het jaaroverzichtrabero1985 schreef op maandag 14 april 2025 @ 18:38:
Als je een HW stekker plug zou gebruiken meet deze dan ook de teruglevering ?

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
Ik heb even gekeken net, meter geeft SMR Versie 5.0 aan dus denk dat ik daar goed mee zit. Heb ook een 3-fase aansluiting.mrme12345 schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:34:
[...]
Ligt ook beetje aan je meter en je doel met de batterij natuurlijk. Voor NOM is een DSMR5 meter het beste (die uiteindelijk iedereen krijgt en elke sec waarde geeft voor elektriciteit), DSMR4 doet dat om de 10 secondes (maar iedereen gaat binnen jaar of 4 naar DSMR). Met Shelly heb je ook sowieso snellere waardes (of seconde, of bij wijziging). En ik vind de everhome P1 wel belachelijk duur met 100 euro (in vergelijking met homewizard 25 euro) en de prijs van de P1 van Zendure is ook nog niet bekend (maar zou me niet verbazen als die ook ongeveer zo duur wordt). Alternatief is natuurlijk via de HA oplossing, dan kun je elke P1 meter gebruiken die je wil. Maar als ik DSMR5 meter zou hebben zou ik zelf voor P1 oplossing gaan (1 op 1 gelijk met je meter en geen gedoe in je meterkast). Ik heb nu een Shelly (en gebruik ook P1 van HW) en zie daar toch kleine afwijking tov slimme meter, maar heb nog DSMR4.
Ik ga alles wel in HA zetten maar het is niet mijn intentie dat dat de primaire aansturing gaat worden. Ik heb mijn raspberri nu al gekoppeld aan de P1 poort dus krijg alles op HA al live binnen.
Voor de zendure straks is het dus het snelst/nauwkeurigste de shelly erbij te laten zetten?
Met HA en een andere p1 oplossing heb je geen shelly pro 3em nodig.avdwerf schreef op maandag 14 april 2025 @ 18:52:
[...]
Ik heb even gekeken net, meter geeft SMR Versie 5.0 aan dus denk dat ik daar goed mee zit. Heb ook een 3-fase aansluiting.
Ik ga alles wel in HA zetten maar het is niet mijn intentie dat dat de primaire aansturing gaat worden. Ik heb mijn raspberri nu al gekoppeld aan de P1 poort dus krijg alles op HA al live binnen.
Voor de zendure straks is het dus het snelst/nauwkeurigste de shelly erbij te laten zetten?
Gebruik zelf de HW p1 meter, draait inmiddels weer super!
Wil je niet afhankelijk zijn van HA is nu de 3em een goede oplossing, die meet los van de slimme meter, en zou daardoor andere waarden kunnen geven.
Maar nog even en ze hebben een zendure p1 meter.
[ Voor 14% gewijzigd door geert1992 op 14-04-2025 18:56 ]
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
Ja oke, maar dan laat je dus HA je zendure volledig aansturen? Weet nog niet of ik dat wil eigenlijk. Is allemaal nieuw voor mij dus ben dan bang dat ik dat niet goed instel en daardoor een hoop mis. Heb dan iets meer vertrouwen in de zendure app zelf om te starten.geert1992 schreef op maandag 14 april 2025 @ 18:53:
[...]
Met HA en een andere p1 oplossing heb je geen shelly pro 3em nodig.
Gebruik zelf de HW p1 meter, draait inmiddels weer super!
De instellingen via HA lopen over de server van Zendure, dus als je aanpassingen maakt in de Zendure app veranderen deze ook in de HA integratie. En ook andersom.avdwerf schreef op maandag 14 april 2025 @ 18:56:
[...]
Ja oke, maar dan laat je dus HA je zendure volledig aansturen? Weet nog niet of ik dat wil eigenlijk. Is allemaal nieuw voor mij dus ben dan bang dat ik dat niet goed instel en daardoor een hoop mis. Heb dan iets meer vertrouwen in de zendure app zelf om te starten.
Alleen NOM moet dan via de integratie, bij de zendure manager zet je hem dan op slimme matching
[ Voor 9% gewijzigd door geert1992 op 14-04-2025 18:59 ]
Ik heb dit nog niet kunnen testen, maar het zal hetzelfde zijn als bij de Hyper je kunt ook bij de 2400 AC aangeven wat er met overtollige productie moet worden gedaan in het geval dat de batt vol is. Naar het net of op 0 zetten.niero1991 schreef op maandag 14 april 2025 @ 16:51:
[...]
wat ook interessant is om te weten hoe de solarflow om gaat als die vol is en er nog steeds een micro gekoppeld zit aan de ac ofgritt.
zou je dit kunnen testen? gaat hij dan bij voorbeeld het voltage laten stijgen om de mico uit te schakelen of gaat de solarflow gewoon uit.
daarnaast is het interessant om te weten wat hij doet als er te veel vermogen terug geleverd wordt(meer productie dan laadvermogen van de solarfow) maar dit is wel lastig te testen vermoed ik.
Ik bedoelde eigenlijk in off gritt modus. Dus zonder aansluiting op het net.Mediacj schreef op maandag 14 april 2025 @ 19:02:
[...]
Ik heb dit nog niet kunnen testen, maar het zal hetzelfde zijn als bij de Hyper je kunt ook bij de 2400 AC aangeven wat er met overtollige productie moet worden gedaan in het geval dat de batt vol is. Naar het net of op 0 zetten.
dan kan je de situatie krijgen dat de mico terug levert maar de accu vol is.
De reactie van de zendure hierop is wat mij betreft erg intresant voor het geval je langdurig de zendure solarflow 2400 als noodbedrijf wil toepasen mocht er stroomstoring zijn.
Aah oke, dat eerste is goed om te weten! Vwb de NOM denk ik dat ik dan toch even op de zendure P1 wacht nog. Die zal hopelijk beschikbaar zijn op het moment dat de 2400AC geleverd gaat worden. Thanks in ieder geval voor het meedenken.geert1992 schreef op maandag 14 april 2025 @ 18:58:
[...]
De instellingen via HA lopen over de server van Zendure, dus als je aanpassingen maakt in de Zendure app veranderen deze ook in de HA integratie. En ook andersom.
Alleen NOM moet dan via de integratie, bij de zendure manager zet je hem dan op slimme matching
Als de batt in off-grid mode is en volgeladen door de aangesloten omvormer, dan zal de BMS de externe productie/laadstroom afschakelen.niero1991 schreef op maandag 14 april 2025 @ 19:40:
[...]
Ik bedoelde eigenlijk in off gritt modus. Dus zonder aansluiting op het net.
De reactie van de zendure hierop is wat mij betreft erg intresant voor het geval je langdurig de zendure solarflow 2400 als noodbedrijf wil toepasen mocht er stroomstoring zijn.
Dat vroeg ik me ook al af. Hoe kan de SF2400-AC de omvormer laten stoppen. Dat zou op twee manieren kunnen: door het voltage te verhogen naar 253 Volt of meer OF door de frequentie te verhogen boven de 50 Hz.niero1991 schreef op maandag 14 april 2025 @ 19:40:
[...]
Ik zag vandaag dit interessante gedeelte van een filmpje waar het gedemonstreerd wordt met een Victron in eilandbedrijf (off-grid dus): YouTube: Trafo huisje vervangen en noodstroom (vanaf 9:05).
6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh
- Taro
- Niet online
Of gewoon door het off-grid stopcontact uit te schakelen. Een micro-omvormer mag niets doen als deze geen 50 Hz meet.gast777 schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:52:
[...]
Dat vroeg ik me ook al af. Hoe kan de SF2400-AC de omvormer laten stoppen. Dat zou op twee manieren kunnen: door het voltage te verhogen naar 253 Volt of meer OF door de frequentie te verhogen boven de 50 Hz.
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
Dat kan, maar dan werkt het off-grid stopcontact dus niet meer. Tenmiste ik neem aan/hoop dat je via een verdeelblok er behalve de micro-omvormer tegelijk ook nog een verbruiker op kan aansluiten.Taro schreef op maandag 14 april 2025 @ 22:26:
[...]
Of gewoon door het off-grid stopcontact uit te schakelen. Een micro-omvormer mag niets doen als deze geen 50 Hz meet.
Maar dat weet ik ook niet. @Taro misschien kun je dat een keer uitproberen.
6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh
- Taro
- Niet online
Vermoed dat dat gewoon werkt, uiteindelijk doet die micro-omvormer niets anders dan bijv. 232+ Volt het stekkerblok indrukken en dan stroomt dat daarna en/of naar het andere aangesloten apparaat, of de omvormer -> accu in, of beide, afhankelijk van waar het voltage het laagste is.gast777 schreef op maandag 14 april 2025 @ 22:39:
[...]
Dat kan, maar dan werkt het off-grid stopcontact dus niet meer. Tenmiste ik neem aan/hoop dat je via een verdeelblok er behalve de micro-omvormer tegelijk ook nog een verbruiker op kan aansluiten.
Maar dat weet ik ook niet. @Taro misschien kun je dat een keer uitproberen.
Wat ik daaruit opmaak, is dat het niet noodzakelijk is de stekker af te knippen. Waarschijnlijk wordt via die overeenkomst in de App alle verantwoordelijkheid naar de gebruiker verschoven. Voor mij geen probleem, maar of dat in alle gevallen goed gaat?1.Kan de 2400AC zelfstandig in een stopcontact op deze aparte groep of moet de stekker eruit en dan de 2400AC permanent aangesloten worden?
- Dit is mogelijk.
De SolarFlow 2400 AC moet in een apart stopcontact met bedrading en stroomonderbreker worden geïnstalleerd, gewoon aansluiten op de bestaande bedradingsspecificaties van het huis, en plug and play via de AC stekker in het stopcontact.
Deel de SolarFlow 2400 AC niet met andere elektrische apparaten op hetzelfde circuit.
2.Welk bewijs is er nodig om de laad-/ontlaadcapaciteit te verhogen? De groep is er al, dus daar komt geen elektricien meer aan te pas.
- Als u een vermogen van 800W - 2400W wilt instellen, moet u de overeenkomst in de APP invullen en ervoor zorgen dat de installatie wordt gecontroleerd door een professionele elektricien.
Het is voldoende om te controleren of de installatie voldoet aan de veiligheidsvoorschriften voor de bedrading en de plaatselijke voorschriften.
Dat van stekker afknippen lijkt mij zinloos.
Wat is nou 2400 watt op een stekker die 16 Ampère geschikt is.
Let hierbij wel op dat je een eigen aardlekautomaat nodig hebt.
Het is namelijk niet toegestaan om meer dan 800 watt in te voeden op een bestaande groep.
[ Voor 16% gewijzigd door peterbier op 14-04-2025 23:19 ]
- Taro
- Niet online
:strip_exif()/f/image/ogydJshDh5acmTrzjtmrpIGR.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat een unit vergeleken met een Shelly, benieuwd hoe groot de klemmen zijn. Ze timmeren behoorlijk aan de weg met hun eigen producten.Taro schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 07:07:
Zendure komt met een eigen 3-fase kWh meter met CT-klemmen. Ik moet er nog verder in duiken, maar er wordt ZenLink ondersteund, dus mogelijk ook lokale aansturing? Heb de elektricien gisteren gevraagd wanneer hij tijd heeftVanavond als ik thuis ben duik ik er verder in.
[Afbeelding]
- Taro
- Niet online
Wat betreft de grootte van de unit valt dat wel mee, heeft wel de look and feel van de nieuwe P1-meter.geert1992 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 07:27:
[...]
Wat een unit vergeleken met een Shelly, benieuwd hoe groot de klemmen zijn. Ze timmeren behoorlijk aan de weg met hun eigen producten.
Maar wel twee modules breed of niet?Taro schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 07:42:
[...]
Wat betreft de grootte van de unit valt dat wel mee, heeft wel de look and feel van de nieuwe P1-meter.
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Maar als ik de prijzen zie van flexibele klemmen vrees ik er een beetje voor ( waarom ze zo duur zijn, geen idee!)
wel alweer een mooie ontwikkeling van ZENDURE!
BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
Kan via de HA integratie, zit je niet vast aan Zendure P1 enz.timpel_800 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:51:
Ja ik heb ook al 9 van die grote klemmen in mijn kast zitten voor mijn zappi . Zou fijn zijn als die data gebruikt kon worden voor de zendure.
We are sorry to say that our Hyper2000 is currently unable to realize automatic switching to AC output mode and cutting into bypass when the battery is fully charged, and we can only manually device AC output within the APP at this time.
Zendure will pay high attention to this topic in the future, and will evaluate the feature requirements based on various factors, thank you again for your suggestion.
[ Voor 10% gewijzigd door thijsh02 op 15-04-2025 09:31 ]
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
3 klemmen om je hoofdfasen en 3 x spanning van die fasen (via 3 x 0,1A glaszekering). Het zal vast in de handleiding staan. PS: dat komt niet echt over als iemand die weet wat ie doetAziraphale schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:36:
Mijn installateur komt binnenkort langs om een wandverdeler en de Shelly te plaatsten, maar hij vroeg me hoe die laatste geplaatst moet worden en of er ook iets moet gebeuren met de faseklemmen die er bij zitten? Het idee is om de wandverdeler in de kelder te koppelen aan een 3-fasen groep die ik nog vrij heb in de meterkast.
[ Voor 8% gewijzigd door dotternetta op 15-04-2025 09:41 ]
En een andere installateur zoeken ;-)dotternetta schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:39:
[...]
3 klemmen om je hoofdfasen en 3 x spanning van die fasen (via een 0,1A glaszekering)
Dat zeker niet, het is iemand die absoluut weet wat hij doet. Maar het ging er vooral om of hij voor of achter de groep geplaatst moet worden of gewoon ergens in de kast. En de vraag over de klemmen kwam van mezezelf. Ik heb namelijk ook twee HW kWh meters en die zitten niet met faseklemmen aangesloten. Mijn Nibe, daarentegen, heeft ze dan weer wel.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Die klemmen moeten voor of achter je hoofdschakelaar, je wil immers weten/meten wat er je huis in of uit gaat.Aziraphale schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:43:
[...]
Dat zeker niet, het is iemand die absoluut weet wat hij doet. Maar het ging er vooral om of hij voor of achter de groep geplaatst moet worden of gewoon ergens in de kast. En de vraag over de klemmen kwam van mezezelf. Ik heb namelijk ook twee HW kWh meters en die zitten niet met faseklemmen aangesloten. Mijn Nibe, daarentegen, heeft ze dan weer wel.
Aaah, dan snap ik hem en dan snap ik nu ook waarom iedereen zo enthousiast wordt van die P1 meter die er aan zit te komen.Acidrain schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:45:
[...]
Die klemmen moeten voor of achter je hoofdschakelaar, je wil immers weten/meten wat er je huis in of uit gaat.

Wel teleurstellend moet ik zeggen. Zou juist standaard functionaliteit moeten zijn, en zo wordt het ook aangegeven. En klinkt nu toch beetje alsof ze het op lange baan schuiven. Gelukkig is er ook nog de HA route, maar dat moet je wel liggen natuurlijk en zin in hebben. Maar dan heb je alle flexibiliteit die je maar kunt wensen.thijsh02 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:27:
Vandaag een reactie gehad op het probleem met de standy en bypass bij Slimme CT modus. Heb ook nog even de vraag gesteld of dit ook het geval is bij de Solarflow 800, dus kom daar nog even op terug.
We are sorry to say that our Hyper2000 is currently unable to realize automatic switching to AC output mode and cutting into bypass when the battery is fully charged, and we can only manually device AC output within the APP at this time.
Zendure will pay high attention to this topic in the future, and will evaluate the feature requirements based on various factors, thank you again for your suggestion.
Ik vermoed dat Nederland met de (nu nog) gunstige TLV een van de weinige landen is waar dit speelt.thijsh02 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:27:
Vandaag een reactie gehad op het probleem met de standy en bypass bij Slimme CT modus. Heb ook nog even de vraag gesteld of dit ook het geval is bij de Solarflow 800, dus kom daar nog even op terug.
[ Voor 6% gewijzigd door bert pit op 15-04-2025 10:28 ]
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Heb nu 2 opties:
1. De 3 panelen los koppelen van de hyper en weer toevoegen aan de string op het dak. De hyper dan maar weer gewoon via AC laden. Heb dan wel wat laadverlies en geen backup en als de stroom voor langere tijd uitvalt koppel ik de panelen weer aan de hyper.
2. De shelly pro uit mijn meterkast halen en een goede setup via HA aanmaken. Heb een P1 meter van HW. Heb alleen weinig kennis van HA, dus moet mij er eens goed in gaan verdiepen.
@BerryGosie Jij inmiddels al verder met een oplossing?
[ Voor 4% gewijzigd door thijsh02 op 15-04-2025 10:33 ]
Waarom zou je de shelly pro uit je meterkast halen? Die kun je ook gewoon gebruiken in de HA optie als meter input. En Ha kun je echt goed inzetten als HEM en dan zo tweaken dat het precies bij jouw situatie past, zijn heel veel integraties voor.thijsh02 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:32:
@mrme12345 yep, zeer teleurstellend. Had gehoopt dat het een kleine bug is, maar dit is het blijkbaar niet.
Heb nu 2 opties:
1. De 3 panelen los koppelen van de hyper en weer toevoegen aan de string op het dak. De hyper dan maar weer gewoon via AC laden. Heb dan wel wat laadverlies en geen backup en als de stroom voor langere tijd uitvalt koppel ik de panelen weer aan de hyper.
2. De shelly pro uit mijn meterkast halen en een goede setup via HA aanmaken. Heb een P1 meter van HW. Heb alleen weinig kennis van HA, dus moet mij er eens goed in gaan verdiepen.
Ik heb een P1 meter van HW en die is toch ook geschikt? Heb de nieuwste meter van Enexis en diverse kwh meters van HWmrme12345 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:34:
[...]
Waarom zou je de shelly pro uit je meterkast halen? Die kun je ook gewoon gebruiken in de HA optie als meter input. En Ha kun je echt goed inzetten als HEM en dan zo tweaken dat het precies bij jouw situatie past, zijn heel veel integraties voor.
Het weghalen van de Shelly scheelt weer ruimte 😀
Oh ok, inderdaad bij DSMR5 kun je net zo goed de HW P1 gebruiken en de Shelly op marktplaats zetten!thijsh02 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:36:
[...]
Ik heb een P1 meter van HW en die is toch ook geschikt? Heb de nieuwste meter van Enexis en diverse kwh meters van HW
Het weghalen van de Shelly scheelt weer ruimte 😀
Zal de komende tijd toch maar eens wat tijd gaan stoppen in HA. Tips zijn altijd welkom 😉mrme12345 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:37:
[...]
Oh ok, inderdaad bij DSMR5 kun je net zo goed de HW P1 gebruiken en de Shelly op marktplaats zetten!
Als alles werkt, dan zet ik de Shelly op marktplaats. Vorige maand gekocht 🙈
Wellicht een leuke tip. Er is een heel topic over HA met vragen, oplossingen etc. Bij deze Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5thijsh02 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:39:
[...]
Zal de komende tijd toch maar eens wat tijd gaan stoppen in HA. Tips zijn altijd welkom 😉
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Taro, als je nog bang was voor de slang van de ruitenwasser moet je deze video even bekijken
YouTube: Zendure SolarFlow TORTURE TEST!!!
15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA
Jammer dat we de interne blussing niet in actie zienHHF schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:07:
@Taro
Taro, als je nog bang was voor de slang van de ruitenwasser moet je deze video even bekijken
YouTube: Zendure SolarFlow TORTURE TEST!!!
Ook @peterbiermrme12345 schreef op maandag 14 april 2025 @ 16:16:
Ik denk dat het een fout is want in hun tarieven overzicht staat nog steeds 206 euro. Of ze hebben het net aangepast, maar dan is het gek dat tarieven overzicht niet actueel is. Maar ik wacht reactie Enexis wel af ;-)
Het lijkt gewoon 206 euro te zijn:
https://www.enexis.nl/met...er/aanvragen/productkeuze
Gratis lijkt het alleen te zijn als je je nog niet had aangemeld bij energieleveren.nl en dan blijkt dat je nog geen moderne meter had. Een upgrade zou echter ook mogelijk zijn? Heb m'n meternummer nu niet bij de hand, anders zou ik de details even checken.
There's nothing moister than an oyster.
Ja dezelfde site gaf gisteren gratis aan bij zowel vervanging, als nieuwere versie. Dus zal wel fout geweest zijn. Wacht reactie Enexis wel af.zeegerd schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:28:
[...]
Ook @peterbier
Het lijkt gewoon 206 euro te zijn:
https://www.enexis.nl/met...er/aanvragen/productkeuze
Gratis lijkt het alleen te zijn als je je nog niet had aangemeld bij energieleveren.nl en dan blijkt dat je nog geen moderne meter had. Een upgrade zou echter ook mogelijk zijn? Heb m'n meternummer nu niet bij de hand, anders zou ik de details even checken.
Misschien waren er mensen met mazzel die precies toen gratis vervanging hebben aangevraagd. Ik helaas niet.mrme12345 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:32:
[...]
Ja dezelfde site gaf gisteren gratis aan bij zowel vervanging, als nieuwere versie. Dus zal wel fout geweest zijn. Wacht reactie Enexis wel af.
Heb als leveradres een DHL Paketshop ingevuld (met mijn naam erbij natuurlijk).
Gevraagd bij Akkuman of dit zo goed komt, of dat ik misschien mijn Postnummer moet opgeven.
Antwoord: er kan niet verzonden worden naar een Paketshop omdat het gevaarlijke goederen zijn.
Er wordt geen alternatief gegeven dus ik vraag: als dat niet kan, wat is het alternatief? En waar zou ik het leveradres moeten wijzigen? Misschien kan een Packstation wel?
Antwoord: een Paketshop kan niet, eventueel een privépersoon.
Wederom niet bepaald een hulpvaardig antwoord helaas. Want ik ben een privépersoon die iets bij zo'n kantoor wil laten bezorgen. Plus, hij geeft niet aan wat er gebeurt als ik het leveradres niet wijzig, of waar ik dit kan wijzigen.
Voordat ik (nogmaals/vervolg)vragen stel bij hun helpdesk, zegt iemand dit iets die ook via Akkuman en/of naar DHL heeft laten bezorgen?
We weten nog steeds niet welk systeem zij daarin verwerkt hebben, ik verwacht eigenlijk een aerosol blussysteem ala firepro of iets in dien aard.dotternetta schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:18:
[...]
Jammer dat we de interne blussing niet in actie zien
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Dat staat gewoon op hun site:MacD007 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:58:
[...]
We weten nog steeds niet welk systeem zij daarin verwerkt hebben, ik verwacht eigenlijk een aerosol blussysteem ala firepro of iets in dien aard.
Onze gloednieuwe AB1000S en AB2000S modellen zijn uitgerust met een slim aerosol-brandblussysteem. Deze innovatieve technologie verhoogt de veiligheid door open vlammen in de batterij te voorkomen zonder schadelijke gassen vrij te geven
Ik heb mijn bestelling van Akkuman gewoon bij mij thuis laten komen. Binnen twee dagen na versturen netjes bezorgd door DPD, geen centje pijn.zeegerd schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:53:
Vraagje over bezorging in Duitsland.
Gevraagd bij Akkuman of dit zo goed komt, of dat ik misschien mijn Postnummer moet opgeven.
Antwoord: er kan niet verzonden worden naar een Paketshop omdat het gevaarlijke goederen zijn.
Er wordt geen alternatief gegeven dus ik vraag: als dat niet kan, wat is het alternatief? En waar zou ik het leveradres moeten wijzigen? Misschien kan een Packstation wel?
Wederom niet bepaald een hulpvaardig antwoord helaas. Want ik ben een privépersoon die iets bij zo'n kantoor wil laten bezorgen. Plus, hij geeft niet aan wat er gebeurt als ik het leveradres niet wijzig, of waar ik dit kan wijzigen.
Voordat ik (nogmaals/vervolg)vragen stel bij hun helpdesk, zegt iemand dit iets die ook via Akkuman en/of naar DHL heeft laten bezorgen?
Disclaimer: ik heb (nog) geen naheffing of wat dan ook gehad, verwacht die ook niet, maar ik ben niet verantwoordelijk als jij 'm wel krijgt.
@thijsh02 Ik heb vorig weekend een poging gewaagd, ben redelijk ervaren in HA maar niet in NodeRed. Ik vond 't een drama.mrme12345 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:37:
[...]
Oh ok, inderdaad bij DSMR5 kun je net zo goed de HW P1 gebruiken en de Shelly op marktplaats zetten!

[ Voor 19% gewijzigd door Bra-Jo op 15-04-2025 14:21 ]
Nomen nescio
Juist, een slim aerosol-brandblussysteem dus, en welk slim aerosol-brandblussysteem is dit danPolvo176 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 14:02:
[...]
Dat staat gewoon op hun site:
Onze gloednieuwe AB1000S en AB2000S modellen zijn uitgerust met een slim aerosol-brandblussysteem. Deze innovatieve technologie verhoogt de veiligheid door open vlammen in de batterij te voorkomen zonder schadelijke gassen vrij te geven
Want mn zonder schadelijke gassen vrij te geven is nu juist iets waar ik dan wel de nodige vraagtekens bij heb
dus wil ik daar wel iets meer over weten, bv om welk type het hier gaat.
Vooral als je weet dat een Li-ion batterij (ook een LiFeOPo4) gewoon heel lastig zijn te blussen, de normale blusmiddelen werken hierbij eigenlijk niet. Een bak met water heeft hierbij nog de beste kans, zie ook hoe de brandweer een EV gaat blussen, je stopt hem gewoon in een grote container vol met water en laat hem daar voor ruim een week (of twee) in liggen.
[ Voor 19% gewijzigd door MacD007 op 15-04-2025 14:55 ]
Ik heb het vandaag verder getest:niero1991 schreef op maandag 14 april 2025 @ 19:40:
[...]
Off-grid gedrag met micro-omvormer aangesloten
Als extra test heb ik op de off-grid outlet een stekkerblok geplaatst en daarop zowel de micro-omvormer als een lamp aangesloten. Terwijl de batterij wordt geladen, blijft de lamp gewoon branden. Ook wanneer de batterij vol is, blijft de lamp aan en wordt de import vanuit de micro-omvormer geblokkeerd.
On-grid gedrag met micro-omvormer aangesloten
Wanneer de 2400 AC nog op het net is aangesloten, gaat de productie van de micro-omvormer via de bypass naar het net. Dit alles binnen de Auto Mode van de 2400 AC (dus nog niet de Zenki-functionaliteit), met een “allow” op het exporteren van overtollige productie naar het net. Ook in deze situatie blijft de lamp gewoon branden.
Dit alles gebeurt dus in de standaard Auto Mode met een Shelly PRO 3EM gekoppeld. Ik moet wel zeggen dat de Zenki-aansturing nog niet erg intuïtief is en weinig overzicht biedt. Er moet nog het een en ander aan de app/firmware verbeterd worden, zo lijkt het.
[ Voor 5% gewijzigd door Mediacj op 16-04-2025 11:34 ]
Het brand gevaar van lfp batterijen is minimaal, als ik daar bang voor zou zijn kwam er geen accu in huis.MacD007 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 14:48:
[...]
Juist, een slim aerosol-brandblussysteem dus, en welk slim aerosol-brandblussysteem is dit dan![]()
Want mn zonder schadelijke gassen vrij te geven is nu juist iets waar ik dan wel de nodige vraagtekens bij heb, en ik weet wat een aerosol-brandblussysteem is, hoe het werkt en wat het doet cq wat het niet doet.
dus wil ik daar wel iets meer over weten, bv om welk type het hier gaat.
Je kunt ook even googelen wat zo'n blussysteem doet en hoe dat werkt.
NMC en NCA accu's die veel in auto's gebruikt worden zijn wel erg brandgevaarlijk.
Een auto met een dergelijke accu kwam bij mij niet in de garage te staan.
Zendure werkt ook met de Shelly pro 3EM lees ik en die Shelly pro 3EM wordt aanvaard door Synergrid. Dus Zendure zou hun batterij(en) ter homologatie eventueel kunnen aanbieden met de Shelly pro 3 EM. Of ze dit al gedaan hebben of dit van plan zijn wie zal het zeggen?rabero1985 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:41:
Net van HW mail gehad dat de P1 niet is toegestaan voor de aansturing en ze nu wachten op de kWh meter goedkeuring. Zendure zal dus wrsh hetzelfde lot ervaren en dus wachten op de P1 is beetje zinloos voor België. Alhoewel ik me afvraag hoe ze dit afdwingen. Dan zou de app al echt een blokkade in België moeten opzetten tov de P1 meter. Of ja als er zich iets voordoet heb je weer gezeik als je toch via P1 aanstuurt. Zielig land hier.
Het zou wel een oplossing zijn voor de Belgen. Al blijft ook de vraag of ze die moeite willen doen voor zulk een klein landje waar de regels nog steeds kunnen veranderen en of wazig zijn.
sorry, je gaat pas van een blussysteem gebruik maken als het al brand, en ja, ik weet dat het risico op brand bij een LFP batterij een stuk kleiner is dan bij een NMC maar het is nog steeds niet nul, daarom plaatst Zendure dit systeem ook in bij batterijen.Polvo176 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 14:58:
[...]
Het brand gevaar van lfp batterijen is minimaal, als ik daar bang voor zou zijn kwam er geen accu in huis.
Je kunt ook even googelen wat zo'n blussysteem doet en hoe dat werkt.
NMC en NCA accu's die veel in auto's gebruikt worden zijn wel erg brandgevaarlijk.
Een auto met een dergelijke accu kwam bij mij niet in de garage te staan.
Alleen geven ze helaas niet prijs wat voor soort aerosol-brandblussysteem het nu is, en sorry ik ben behoorlijk goed op de hoogte van dit soort blussystemen, is tenslotte een van mijn eigen vakgebieden.
/f/image/ppdp9tSMBtfX8W57REVEm7HQ.png?f=fotoalbum_large)
het probleem is dat er dus geen aparte goedkeuring is voor een EMS, maar dat dit altijd in combinatie met de omvormer/batterij moet gebeuren, en dan is ook alleen die combinatie in Belgie toegelaten.Rik57 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:31:
[...]
Zendure werkt ook met de Shelly pro 3EM lees ik en die Shelly pro 3EM wordt aanvaard door Synergrid. Dus Zendure zou hun batterij(en) ter homologatie eventueel kunnen aanbieden met de Shelly pro 3 EM. Of ze dit al gedaan hebben of dit van plan zijn wie zal het zeggen?
Het zou wel een oplossing zijn voor de Belgen. Al blijft ook de vraag of ze die moeite willen doen voor zulk een klein landje waar de regels nog steeds kunnen veranderen en of wazig zijn.
Vind het een gedoe. Idd klein land met meer politiekers dan wat anders en waar dus idd de regels nog zeer dikwijls kunnen veranderen. De installateurs juichen wrsh omdat ze hun te dure batterijen nog kunnen verkopen en plug and play moet zo lastig mogelijk gemaakt worden.(Lees is onbestaande want dit is niet meer plug and play)
[ Voor 6% gewijzigd door rabero1985 op 15-04-2025 15:46 ]
Okey, hartelijk dank voor de test.Mediacj schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 14:51:
[...]
Ik heb het vandaag verder getest:
Off-grid gedrag met micro-omvormer aangesloten
Als extra test heb ik op de off-grid outlet een stekkerblok geplaatst en daarop zowel de micro-omvormer als een lamp aangesloten. Terwijl de batterij wordt geladen, blijft de lamp gewoon branden. Ook wanneer de batterij vol is, blijft de lamp aan en wordt de import vanuit de micro-omvormer geblokkeerd.
Dit is wel een prettig gedrag.
het betekend dat in geval van lange stroomstoring ik gewoon een stekker aan mijn hoofschakelaar kan zetten en dan de het hele huis of-grit kan draaien met behulp van de 8 micro's die op het dak zitten.
het systeem stuurd zich zelf en de micro's houden de accu gevuld op leveren direct aan de verbruikers.
Heeft een 1 fase huissyteem toch nog voordelen
Toch echt van de zotte dit? Plug en play toelaten, maar het dan zo opzetten dat het niet meer plug en play word.... Geen probleem voor mij, ik heb de nodige kennis om een Shelly te installeren, echter de 4 kennissen die ook interesse hadden in een echte plug.en play oplossing gaan het idee voor zover ik nu verneem gewoon opbergen....rabero1985 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:45:
Idd de shelly staat op de lijst. HW gaat dit nu proberen met hun kWh meter.(Die trouwens al wel gekeurd is voor meting maar dus nog niet voor sturing 🤐)
Vind het een gedoe. Idd klein land met meer politiekers dan wat anders en waar dus idd de regels nog zeer dikwijls kunnen veranderen. De installateurs juichen wrsh omdat ze hun te dure batterijen nog kunnen verkopen en plug and play moet zo lastig mogelijk gemaakt worden.(Lees is onbestaande want dit is niet meer plug and play)
Hopelijk komt Zendure snel met het verlossende bericht dat zendure.be actief staat en we aan de slag kunnen.
@Taro is er al nieuws van uw contact? ( Begin nu echt op het puntje van mijn stoel te zitten..... ;-) )
Edit: Ik kruip terug in mijn toetsenbord en ga onze minister van energie nog eens een mail sturen. Indien ik antwoord heb vermeld ik het hier even. Want deze BELG heeft het stilaan gehad....
[ Voor 7% gewijzigd door The_Belgian_GST op 15-04-2025 17:12 ]
BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1
Dat is -in mijn ogen- het nadeel van iets nieuws kopen op de markt, geduld zal nodig zijn.The_Belgian_GST schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 17:09:
[...]
Toch echt van de zotte dit? Plug en play toelaten, maar het dan zo opzetten dat het niet meer plug en play word.... Geen probleem voor mij, ik heb de nodige kennis om een Shelly te installeren, echter de 4 kennissen die ook interesse hadden in een echte plug.en play oplossing gaan het idee voor zover ik nu verneem gewoon opbergen....
Hopelijk komt Zendure snel met het verlossende bericht dat zendure.be actief staat en we aan de slag kunnen.
@Taro is er al nieuws van uw contact? ( Begin nu echt op het puntje van mijn stoel te zitten..... ;-) )
Edit: Ik kruip terug in mijn toetsenbord en ga onze minister van energie nog eens een mail sturen. Indien ik antwoord heb vermeld ik het hier even. Want deze BELG heeft het stilaan gehad....
En de everhome p1 kan je met een mailtje ook kopen.
En een raspberry pi opzetten met HA is ook geen hogere wiskunde, vooral niet met de integratie van @FireSon .
[ Voor 5% gewijzigd door geert1992 op 15-04-2025 17:15 ]
Zelf heb ik ook wel de kennis voor de installatie (in een ver verleden elektrotechniek als opleiding gevolgd), maar kan geen kwaad om hier te vragen en dubbelchecken. Regelgeving verandert steeds en doe dit niet beroepshalve vandaar.
Goed idee, je mag ze de groeten doen en met mijn complimenten zeggen hoe absurd het idd allemaal wel weer is. Zal ze ook eens mailen ons Melissa 🤐(mss heeft dat kind nog nooit van een P1 meter gehoord😅 ). 9/10 krijg je zo een standaard mail terug. 🫨
Tip, reserveer veel vrije tijd, ik ben er al weken me bezig om alles wat ik op Domoticz heb draaien ook in HA te krijgen, niet perse voor de Hyper 2000 maar eigenlijk meer omdat Domoticz uit lijkt te zijn. Ik draai gewoon NOM met de Shelly 3EM pro en dat gaat prima.thijsh02 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:39:
[...]
Zal de komende tijd toch maar eens wat tijd gaan stoppen in HA. Tips zijn altijd welkom 😉
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Stel je voor dat Nederland in de toekomst die homologatielijst aangaande plug&play toestellen overneemt van België...MacD007 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:40:
[...]
het probleem is dat er dus geen aparte goedkeuring is voor een EMS, maar dat dit altijd in combinatie met de omvormer/batterij moet gebeuren, en dan is ook alleen die combinatie in Belgie toegelaten.
Even terzijde, blijkbaar kijken ze in Nederland toch ook naar Synergrid want Ik zag per toeval en tot mijn verbazing een lijst van Netbeheer Nederland aangaande omvormers type A of zoiets waarvan installatie in Nederland is toegestaan.
Die lijst is gebaseerd op.... de C10/26-lijst van Synergrid, federatie van Belgische netbeheerders waar de goedgekeurde omvormers in staan die in België mogen gebruikt worden. Die lijst van Netbeheer Nederland was van februari 2024 en dus gebaseerd op de Synergrid lijst... Dat stond ook zo vermeld bovenaan die lijst. In de versie januari 2025 is die vermelding aangaande Synergrid verdwenen.
Dat ze dan vanuit Nederland bij Synergrid maar eens wat druk uitoefenen ter versoepeling aangaande plug & play toestellen als ze ooit zouden zinnens zijn die lijst over te nemen, dat zou pas de max zijn
Ik had ook al door dat het veel tijd gaat kosten 😀 Draai jij NOM met AC laden? Die functie werkt blijkbaar wel via de app.klump4u schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 18:31:
[...]
Tip, reserveer veel vrije tijd, ik ben er al weken me bezig om alles wat ik op Domoticz heb draaien ook in HA te krijgen, niet perse voor de Hyper 2000 maar eigenlijk meer omdat Domoticz uit lijkt te zijn. Ik draai gewoon NOM met de Shelly 3EM pro en dat gaat prima.
Altijd postnummer invullen, mijn accu's zijn gewoon met DHL naar het Duitse postkantoor gestuurd, gaat prima, wel een andere leverancier. Vanmiddag nog de stekkerblok voor de Hyper2000 opgehaald. De vrouw zij nog: und schon wieder was von Zendure? Prachtig.zeegerd schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:53:
Vraagje over bezorging in Duitsland.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ja alleen via AC, heb 5000 kWh overschot dus kan wat kwijt raken.thijsh02 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 18:33:
[...]
Ik had ook al door dat het veel tijd gaat kosten 😀 Draai jij NOM met AC laden? Die functie werkt blijkbaar wel via de app.
Ah okey, die snap ik. Ik wil nog zoveel mogelijk terugleveren i.v.m. salderen van mijn winterverbruik. Dus als de accu vol is moet hij in bypass naar het net.klump4u schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 18:37:
[...]
Ja alleen via AC, heb 5000 kWh overschot dus kan wat kwijt raken.
doen ze deels al, alleen niet die lijst, maar heel veel verschil zit er niet. kijk eens hier naar.Rik57 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 18:32:
[...]
Stel je voor dat Nederland in de toekomst die homologatielijst aangaande plug&play toestellen overneemt van België...
juist, beter gejat dan zelf bedacht zullen we maar zeggen, doet Synergrid trouwens ook, alleen die maken het helemaal bond en nemen ook dingen over (mn uit duitsland, terwijl ze daar dus geen p1 poort gebruken, en daardoor dus ook niet in de regeling uit Duitsland voorkomt) cq niet omdat ze dan blijkbaar zelf moeten nadenken (oeps ze gebruiken in Duitsland geen P1 poort, meten we daar dan iets meeEven terzijde, blijkbaar kijken ze in Nederland toch ook naar Synergrid want Ik zag per toeval en tot mijn verbazing een lijst van Netbeheer Nederland aangaande omvormers type A of zoiets waarvan installatie in Nederland is toegestaan.
Die lijst is gebaseerd op.... de C10/26-lijst van Synergrid, federatie van Belgische netbeheerders waar de goedgekeurde omvormers in staan die in België mogen gebruikt worden. Die lijst van Netbeheer Nederland was van februari 2024 en dus gebaseerd op de Synergrid lijst... Dat stond ook zo vermeld bovenaan die lijst. In de versie januari 2025 is die vermelding aangaande Synergrid verdwenen.
Dat ze dan vanuit Nederland bij Synergrid maar eens wat druk uitoefenen ter versoepeling aangaande plug & play toestellen als ze ooit zouden zinnens zijn die lijst over te nemen, dat zou pas de max zijn
[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 15-04-2025 19:04 ]
Zoek het verschil 😅
Mijn nieuwe Kwh meter van HomeWizard komt tussen de Zendure.rabero1985 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 18:49:
Bedenk me net: moeten al men HW energy sockets en men vaatwasser de deur uit want die worden ook via de P1 aangestuurd 😱.
Zoek het verschil 😅
Nom laat ik lekker over aan Zendure met Shelly.
Het is wat kort door de bocht om verbruikers direct te vergelijken met thuisaccu’s. Hoewel er misschien op het eerste gezicht overeenkomsten zijn, zijn de toepassingen en risico’s wezenlijk anders.rabero1985 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 18:49:
Bedenk me net: moeten al men HW energy sockets en men vaatwasser de deur uit want die worden ook via de P1 aangestuurd 😱.
Zoek het verschil 😅
Ik begrijp ergens wel de terughoudendheid van de overheid. Het is vaak verstandiger om eerst grondig onderzoek te doen voordat je iets grootschalig toelaat, in plaats van achteraf pas in te grijpen en beperkingen op te leggen. We hebben in Nederland al eerder gezien wat er kan gebeuren als een nieuwe ontwikkeling zonder duidelijke kaders wordt ingevoerd. Een goed voorbeeld daarvan is de opkomst van de fatbike. In het begin leek er weinig aan de hand, er waren geen specifieke regels, en het gebruik groeide snel. Maar naarmate het aantal ongelukken toenam en er vanuit verschillende hoeken zorgen werden geuit, bleek dat er toch serieuze risico’s aan verbonden waren.
Het probleem is dat op dat moment de technologie of het gebruik al ingeburgerd is. Dan wordt het veel lastiger om effectief beleid te maken zonder weerstand of praktische problemen. Je loopt als overheid dan eigenlijk achter de feiten aan.
Daarom is het logisch dat men nu wat voorzichtiger is met bijvoorbeeld de invoering en stimulering van thuisaccu’s. Je wilt niet nog eens meemaken dat een product eerst ongereguleerd terrein krijgt, om vervolgens bij problemen te moeten inperken wat al breed is geaccepteerd.
Ik kan mij voorstellen dat het oneerlijk kan aanvoelen wanneer andere landen om ons heen wel die mogelijkheden bieden. Toch zegt men niet voor niets: het gras lijkt altijd groener aan de overkant.
[ Voor 5% gewijzigd door geert1992 op 15-04-2025 19:31 ]
@geert1992 Maar ze hebben die digitale meters hier in de markt gezet als zijnde "smart en connected en om slimme dingen aan te sturen...." en nu mag het niet gebruikt worden?
Ik heb aan het kabinet gevraagd of de nauwkeurigheid van de fluvius meters het probleem is ( we kunnen alleen proberen te pushen om ze in de fout te laten gaan he? lol!! stel u voor dat ze dit per ongeluk toegeven? hahahaha)
we wachten af... ik ben zeer benieuwd!
Vergeet niet dat dit alleen in België wettelijk is geregeld, hier in Nederland gelden andere regels. Dus bv wel met een P1 dongel, wat in België dus niet mag.peterbier schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:07:
[...]
Mijn nieuwe Kwh meter van HomeWizard komt tussen de Zendure.
Nom laat ik lekker over aan Zendure met Shelly.
Aan de andere kant is het maar de vraag hoe ze überhaupt zouden kunnen bewijzen dat je een “illegale” p1meter gebruikt. Zolang je niets aanpast aan de slimme meter zelf en alleen uitleest via de P1-poort, lijkt het me lastig om daar echt bezwaar tegen te maken.MacD007 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:48:
[...]
Vergeet niet dat dit alleen in België wettelijk is geregeld, hier in Nederland gelden andere regels. Dus bv wel met een P1 dongel, wat in België dus niet mag.
Natuurlijk heeft de netbeheerder wel het recht om toegang te krijgen tot hun meter, maar dat gebeurt normaal gesproken gewoon op afspraak. Het is niet alsof ze zomaar onaangekondigd je huis binnen kunnen stappen. Dus zolang je zelf niks saboteert of knoeit met de installatie, lijkt het me niet direct een groot risico.
En iedereen is vrij om te emigreren naar bijv Nederland, als je het niet eens bent met de regering van je eigen land. Maar of het gras altijd groener is, is te betwijfelen.
[ Voor 7% gewijzigd door geert1992 op 15-04-2025 20:14 ]
klopt, aan deandere kant weet ik niet hoe ze daar in Belgie mee omgaan, mogelijk dat een aardige zuiderbuur hier iets over kan vertellen.geert1992 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:13:
[...]
Aan de andere kant is het maar de vraag hoe ze überhaupt zouden kunnen bewijzen dat je een “illegale” p1meter gebruikt. Zolang je niets aanpast aan de slimme meter zelf en alleen uitleest via de P1-poort, lijkt het me lastig om daar echt bezwaar tegen te maken.

ik ben bang dat we hier een aantal regels hebben waar een Belg ook niet zo verzot op is, hoewel mijn buurman wel een Belg is, dus wieweet is de vlucht uit Belgie an begonnen.Natuurlijk heeft de netbeheerder wel het recht om toegang te krijgen tot hun meter, maar dat gebeurt normaal gesproken gewoon op afspraak. Het is niet alsof ze zomaar onaangekondigd je huis binnen kunnen stappen. Dus zolang je zelf niks saboteert of knoeit met de installatie, lijkt het me niet direct een groot risico.
En iedereen is vrij om te emigreren naar bijv Nederland, als je het niet eens bent met de regering van je eigen land. Maar of het gras altijd groener is, is te betwijfelen.

Ja dat bewijzen, als je geen meter in je zekeringkast hebt voor de aansturing mss. Maar of ze zover gaan, en als er iemand langskomt is altijd via afspraak denk ik. Alhoewel vroeger kon er iemand aanbellen, maar dat was nog de tijd dat ze de meterstanden kwamen noteren. Ze mogen mss onaangekondigd aanbellen maar of je ze dan ook moet binnen laten... Van al die wetgevingen ben ik niet op de hoogte, zou ik eens moeten opzoeken.
De grootste problemen heb je denk ik met je verzekering mocht er toch iets mis gaan zoals 🔥. Als ze dan iets kunnen bewijzen om zich ervan af te trekken...
[ Voor 15% gewijzigd door rabero1985 op 15-04-2025 20:45 ]
AI kwam met als oplossing:rabero1985 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:43:
😁met zen allen naar NL.
Ja dat bewijzen, als je geen meter in je zekeringkast hebt voor de aansturing mss. Maar of ze zover gaan, en als er iemand langskomt is altijd via afspraak denk ik. Alhoewel vroeger kon er iemand aanbellen, maar dat was nog de tijd dat ze de meterstanden kwamen noteren. Ze mogen mss onaangekondigd aanbellen maar of je ze dan ook moet binnen laten... Van al die wetgevingen ben ik niet op de hoogte, zou ik eens moeten opzoeken.
De grootste problemen heb je denk ik met je verzekering mocht er toch iets mis gaan zoals 🔥. Als ze dan iets kunnen bewijzen om zich ervan af te trekken...
/f/image/KcPiOgifkBky6Uhwv2vSjgdN.png?f=fotoalbum_large)
Misschien kunnen we als future request bij HW neerleggen of ze iets kunnen maken dat werkt als hun meter, maar er niet zo uitziet
Voordat de Belgen massaal naar boven verkassen.
[ Voor 10% gewijzigd door geert1992 op 15-04-2025 20:58 ]
Geen idee maar de aansturing gaat hier via een Shelly.MacD007 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:48:
[...]
Vergeet niet dat dit alleen in België wettelijk is geregeld, hier in Nederland gelden andere regels. Dus bv wel met een P1 dongel, wat in België dus niet mag.
De HomeWizard 3 fase meter ga ik gebruiken voor metingen van de Zendure (s).
Deze gegevens ga ik dan weer in HomeAssistant gebruiken.
En het hoeveel watt laden of ontladen op het HomeWizard display. (Rechts boven)
:strip_exif()/f/image/O0dnaS5etwEZv8mhR9E1FPMh.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 32% gewijzigd door peterbier op 15-04-2025 21:19 ]
[ Voor 4% gewijzigd door Doggieman op 15-04-2025 21:43 ]
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
- Taro
- Niet online
Ja, 2 modules breed en daarmee 2x zo breed als een Shelly Pro 3EM.
Daarom noemde ik het een unit vanochtend. Toch 2 keer zo groot. Een schermpje had hem niet misstaan, als je hem toch net zo breed maakt als die van een enkele fase HW.Taro schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 21:46:
[...]
Ja, 2 modules breed en daarmee 2x zo breed als een Shelly Pro 3EM.
[ Voor 17% gewijzigd door geert1992 op 15-04-2025 21:52 ]
- Taro
- Niet online
De 2400 AC is nog 33% vol, morgenochtend is ie leeg en kan ik er iets over zeggen, maar, wel een combinatie geweest van vaak 750 en kort 200 Watt, dus niet constant 800 Watt.dotternetta schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 07:20:
@Taro kun je al wat RTE waardes delen van de AC2400 op 800 Watt?
- Taro
- Niet online
Ja idd, hij leek mij niet zo breed totdat ik hem zojuist even naast de Shelly hieldgeert1992 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 21:48:
[...]
Daarom noemde ik het een unit vanochtend. Toch 2 keer zo groot.
Maar goed, ik heb gelukkig een heel apart Häger kastje om extra CT-klemmen te kunnen plaatsen, dus voldoende ruimte.
Haha, alles in het juiste perspectief! 😉Taro schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 21:52:
[...]
Ja idd, hij leek mij niet zo breed totdat ik hem zojuist even naast de Shelly hield
Maar goed, ik heb gelukkig een heel apart Häger kastje om extra CT-klemmen te kunnen plaatsen, dus voldoende ruimte.
Zou je een foto kunnen plaatsen van de CT-klemmen?
Of ben ik weer eens te ongeduldig?

[ Voor 6% gewijzigd door geert1992 op 15-04-2025 21:54 ]
- Taro
- Niet online
Hij heeft voor zover ik kan zien ook een schermpje...geert1992 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 21:48:
[...]
Een schermpje had hem niet misstaan, als je hem toch net zo breed maakt als die van een enkele fase HW.
Dat bedoelde ik natuurlijk te zeggen!Taro schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 21:55:
[...]
Hij heeft voor zover ik kan zien ook een schermpje...

:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2BocwEOwB3NeYvgebLiNxaVm.jpg?f=user_large)
Maar nog niet te bestellen.
[ Voor 5% gewijzigd door peterbier op 15-04-2025 22:00 ]
- Taro
- Niet online
Ik word een beetje overvraagd op het moment. Krijg ook via DM complete thuissituaties opgestuurd en of ik mee wil denken, dus ff de rem erop. Het komt als het komt....geert1992 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 21:53:
[...]
Zou je een foto kunnen plaatsen van de CT-klemmen?
Of ben ik weer eens te ongeduldig?![]()
![]()
![]()
![]()
Waarom niet in plaats van de shelly?Taro schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 21:52:
[...]
Ja idd, hij leek mij niet zo breed totdat ik hem zojuist even naast de Shelly hield
[ Voor 5% gewijzigd door geert1992 op 15-04-2025 22:03 ]
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.