Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
/u/12037/crop5db5cb2525d0a_cropped.png?f=community)
Ok, ik dacht dat je het lock mechanisme van de stekker zelf bedoelede.Taro schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 21:13:
[...]
Ik weet hoe de lock verbinding werkt, maar gisteren vroeg iemand of je de Solarflow Pro 800 ook via een kabel met een AB2000S/X kon verbinden en wat mij betreft is het antwoord dus nee. De connector is hetzelfde, maar je kunt de kabel niet aan de AB2000S locken en dus moet je dat niet willen.
Maar het pas inderdaad niet, dat verbaasde mij, alles pas met male en female in elkaar, alleen bij de sf 800 niet.
Puur AC dus dan ter referentie.Taro schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 21:16:
[...]
Heb je er ook 2 zonnepanelen op zitten? Ben benieuwd hoe warm hij dan wordt. Mij lijkt het met die temperatuur niet slim hem bovenop een accu te leggen. Al wordt een Hyper natuurlijk ook heel warm en dan zie je ook vaak dat de bovenste accu 3-6 graden warmer is dan de lagere accu's.
:strip_exif()/f/image/vhX66PSpGMOWVZsJTus5Hftv.jpg?f=fotoalbum_large)
400-600w AC ontladen
12.4 kWh Thuisbatterijen + 1.8kWp balkon systeem - 5kW Zendure Units - Doet iets met content voor batterijen
Dat was ik inderdaad. Dank voor de bevestiging.Taro schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 21:13:
[...]
Ik weet hoe de lock verbinding werkt, maar gisteren vroeg iemand of je de Solarflow Pro 800 ook via een kabel met een AB2000S/X kon verbinden en wat mij betreft is het antwoord dus nee. De connector is hetzelfde, maar je kunt de kabel niet aan de AB2000S locken en dus moet je dat niet willen.
Klopt, dat wordt bij de Shelly ook weergegeven onder die noemer:frankj030 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 07:45:
[...]
Fijn deze extra info, en top dat je (ook) een ticket aanmaakt.
Even check vraag: bij jou staat “verbonden met lokale wifi”. Dat is denk ik omdat hij aan je Zendure device is gekoppeld (heb ik nog niet), ik heb hem nu alleen aan de app gekoppeld, dan staat er “cloud docking device”. Is dat bij jou ook en heb ik pas een lokale connectie als mijn Zendure binnen is (wat me niet onlogisch lijkt)?
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/Bs9OnDEaHIcggfWNGEpOLhgj.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door Peutpeut op 12-04-2025 22:26 ]
14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu
Temperatuur valt mij erg mee voor passieve koeling.
:strip_exif()/f/image/pOxPxqEJkF1uptiAb8mXhNF9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gTWimsblq3DAgsXGPasCBkmi.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 27% gewijzigd door peterbier op 12-04-2025 22:30 ]
Ben zelf nog tevreden over de Hyper met 3 accu's, maar loop ook nog steeds tegen de issue in de slimme modus aan. Zendure heeft er nog steeds geen oplossing voor.
Overweeg je een Zendure apparaat aan te schaffen en wil je een aantal zonnepanelen direct aansluiten op de Zendure, realiseer dan goed dat de overtollige stroom die de zonnepanelen opwekken niet wordt geleverd aan het net als de accu vol is. De Slimme CT modus in de app werkt niet goed, waardoor hij niet in bypass modus gaat. Zodra de accu vol is, dan gaat hij in standy modus. Ik loop nu iedere dag de teruglevering aan het net mis en hierdoor is de accu minder rendabel als je een vast contract.
Ja er schijnt een oplossing te zijn via HA, maar Zendure moet het gewoon fixen!
- Taro
- Niet online
Irritant probleem inderdaad, maar mocht het de moeite voor je waard zijn: Slimme mode pauzeren als de accu vol is, dan gaat ie wel terugleveren, daarna slimme mode weer handmatig aanzetten.thijsh02 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 23:14:
Ben even offline geweest en heb veel moeten bijlezen 😀 Zie ook wat kritische noten en ontwikkelingen.
Ben zelf nog tevreden over de Hyper met 3 accu's, maar loop ook nog steeds tegen de issue in de slimme modus aan. Zendure heeft er nog steeds geen oplossing voor.
Overweeg je een Zendure apparaat aan te schaffen en wil je een aantal zonnepanelen direct aansluiten op de Zendure, realiseer dan goed dat de overtollige stroom die de zonnepanelen opwekken niet wordt geleverd aan het net als de accu vol is. De Slimme CT modus in de app werkt niet goed, waardoor hij niet in bypass modus gaat. Zodra de accu vol is, dan gaat hij in standy modus. Ik loop nu iedere dag de teruglevering aan het net mis en hierdoor is de accu minder rendabel als je een vast contract.
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
Ik heb dit in het begin gedaan, maar iedere dag dit handmatig gaan bijhouden is teveel gedoe. Jammer dat ze het probleem nog niet opgelost krijgen. Lijkt mij gewoon een software issue.Taro schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 23:19:
[...]
Irritant probleem inderdaad, maar mocht het de moeite voor je waard zijn: Slimme mode pauzeren als de accu vol is, dan gaat ie wel terugleveren, daarna slimme mode weer handmatig aanzetten.
En de Chinese helpdesk begrijpt het ook niet helemaal. Heb het al een paar keer uitgelegd en dan komen ze met een vreemd antwoord. Ik blijf ze gewoon lastig vallen 😉
En wat doet de sf800 met dit probleem?Taro schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 23:19:
[...]
Irritant probleem inderdaad, maar mocht het de moeite voor je waard zijn: Slimme mode pauzeren als de accu vol is, dan gaat ie wel terugleveren, daarna slimme mode weer handmatig aanzetten.
Laadt die de accu ook vol en stopt er dan mee of gaat hij de rest op het net zetten?
- Taro
- Niet online
Zet netjes de rest op het net. Ik zie met bijv. de AIO 2400 en HUB 2000 (overal waar een micro-omvormer bij is betrokken) wel altijd enige vertraging hierin. Dus accu 100%, dan enkele minuten nodig om te wisselen.Polvo176 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 23:25:
[...]
En wat doet de sf800 met dit probleem?
Laadt die de accu ook vol en stopt er dan mee of gaat hij de rest op het net zetten?
En wat ook jammer is, is dat richting de 100% de laadsnelheid wordt verminderd, de zonnepanelenopbrengst wordt geknepen en het overschot dan niet naar het net gaat. Dat gebeurt pas als de accu echt 100% is en stopt met laden.
Ik heb hier overigens alle 3 (AIO, HUB & SF800) op continue 100-200 Watt teruglevering staan, want als ze alle 3 vol zijn wordt er 3x800 Watt via de stopcontacten teruggeleverd, wel via 2 verschillende fases en 3 verschillende groepen, maar toch. Daarmee voorkom ik dat ze al vroeg op de dag helemaal vol zijn en stel ik dat 3x800 Watt terugleveren zo lang mogelijk uit.
Komt dit via Home Assistant of regel jij dit in de app van Zendure?Taro schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 23:31:
[...]
Zet netjes de rest op het net. Ik zie met bijv. de AIO 2400 en HUB 2000 (overal waar een micro-omvormer bij is betrokken) wel altijd enige vertraging hierin. Dus accu 100%, dan enkele minuten nodig om te wisselen.
Dat is mooi, je kunt ze ook op 99% zetten en kijken wat er dan gebeurd.Taro schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 23:31:
[...]
Zet netjes de rest op het net. Ik zie met bijv. de AIO 2400 en HUB 2000 (overal waar een micro-omvormer bij is betrokken) wel altijd enige vertraging hierin. Dus accu 100%, dan enkele minuten nodig om te wisselen.
Boven de 90% wordt bij de hyper het laadvermogen verlaagd van 1200 naar 1050 en stopt abrupt als 99% wordt bereikt.
Dit is dan wel de 99% die de BMS aangeeft, in werkelijkheid zit er nog geen 99% in.
- Taro
- Niet online
Dat werkt gewoon zo via de App van Zendure. Ik stuur ze nu wel via HA aan, maar dat is puur het commando dat ze in de 3+2 duurste uren maximaal moeten ontladen en staat los van bypass bij overschot.thijsh02 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 23:33:
[...]
Komt dit via Home Assistant of regel jij dit in de app van Zendure?
- Taro
- Niet online
Ik val in herhalingPolvo176 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 23:39:
[...]
Dat is mooi, je kunt ze ook op 99% zetten en kijken wat er dan gebeurd.
Boven de 90% wordt bij de hyper het laadvermogen verlaagd van 1200 naar 1050 en stopt abrupt als 99% wordt bereikt.
Dit is dan wel de 99% die de BMS aangeeft, in werkelijkheid zit er nog geen 99% in.
En bij mij zie ik bij de Hypers doorgaan tot en met 99% 1200 Watt, pas als 1 van de 3 accu's bijna 100% is neemt de laadsnelheid iets af en dat gaat in kleine stapjes naar 0 Watt. Heb nog nooit ineens 1050 -> 0 Watt gezien en de accu's staan daarna ook echt een paar uur op 100%, dus niet 99%.
Hoeveel accu's heb je onder die Hyper?
Ik heb ze vandaag allemaal screenshots gestuurd van mijn instellingen in de app. Hopelijk komen ze er uit..
- Taro
- Niet online
Ja klopt. Ik heb er gelukkig zelf geen last meer van omdat ik de zonnepanelen op andere apparaten heb aangesloten dan de Hypers.thijsh02 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 23:46:
@Taro Toch vreemd dat er zoveel klachten zijn over de Hyper met dit probleem en dat andere apparaten het niet hebben.
Zal het bij het volgende contact met mijn contactpersoon nog wel even benadrukken dat dit een belangrijk issue is.
Ik heb er 2 batterijen onder zitten.Taro schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 23:46:
[...]
Ik val in herhalingOp zondag stel ik via Home Assistant automatisch 5-100% in, op maandag wordt dat automatisch naar 10-98% aangepast. En bij 98% zie ik hetzelfde gedrag als bij 100%.
En bij mij zie ik bij de Hypers doorgaan tot en met 99% 1200 Watt, pas als 1 van de 3 accu's bijna 100% is neemt de laadsnelheid iets af en dat gaat in kleine stapjes naar 0 Watt. Heb nog nooit ineens 1050 -> 0 Watt gezien en de accu's staan daarna ook echt een paar uur op 100%, dus niet 99%.
Hoeveel accu's heb je onder die Hyper?
Twee plaatjes, de eerste geleidelijk minder laden naar 100%, de tweede directe stop bij 99%
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nqHI2X1fyJ3yOHsnppcuutoj.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WbCDoDMDCY6tsTxGgNZU5azb.jpg?f=user_large)
- Taro
- Niet online
Doet ie dat altijd? Dan zou ik de bovenste en onderste eens omwisselen. Ik heb dat gedrag in ieder geval nog niet eerder gezien. Wel heb ik er 1 accu tussen zitten die soms van 99, naar 98 en dan ineens naar 100% sprong, maar dat betreft gewoon kalibreren/balanceren, pas bij een bepaald voltage stopt het BMS met schatten van de SoC en kan die dat ook daadwerkelijk meten.Polvo176 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 23:54:
[...]
Ik heb er 2 batterijen onder zitten.
Twee plaatjes, de eerste geleidelijk minder laden naar 100%, de tweede directe stop bij 99%
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Even voor de goede orde dat ik het zelf ook 100% snap, dit probleem ontstaat toch niet bij Solarflow 800 pro of AC2400 etc, als je gewoon via zonnepanelen op je dak de accus vult? (dit gebeurt dus alleen als je zonnepanelen rechtstreeks erop aansluit, ook al kan dat bij de AC2400 sowieso niet)Taro schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 23:31:
[...]
En wat ook jammer is, is dat richting de 100% de laadsnelheid wordt verminderd, de zonnepanelenopbrengst wordt geknepen en het overschot dan niet naar het net gaat. Dat gebeurt pas als de accu echt 100% is en stopt met laden.
Oftewel opwek is 3000W, er gaat gewoon bij een AC2400, 2400W de accu in en tegelijk 600W richting het net.
Ik heb hier overigens alle 3 (AIO, HUB & SF800) op continue 100-200 Watt teruglevering staan, want als ze alle 3 vol zijn wordt er 3x800 Watt via de stopcontacten teruggeleverd, wel via 2 verschillende fases en 3 verschillende groepen, maar toch. Daarmee voorkom ik dat ze al vroeg op de dag helemaal vol zijn en stel ik dat 3x800 Watt terugleveren zo lang mogelijk uit.
[ Voor 4% gewijzigd door Catdogsf op 13-04-2025 09:43 ]
- Taro
- Niet online
Ik zei gisteravond dat ie daar goed mee omging, direct daarna de laptop dichtgeklapt en toen dacht ik: Maar, wacht even, ik had de SF800 vandaag niet in een slimme modus staan, ik had hem op handmatig 0/0 gezet gezien er handmatig geen stroomplan kan worden gekozen, alleen als onderdeel van HEMS. En daar ben ik nog even zoekende met de 2400 AC en SF 800 hoe ik precies voor elkaar krijg wat ik wil bereiken gezien Home Assistant de Hypers, AIO en HUB aanstuurt met NOM en de 2400 AC en SF800 dan via de Ecotracker P1 ook NOM gaan proberen te bereiken.Polvo176 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 23:25:
[...]
En wat doet de sf800 met dit probleem?
Zendure heeft aangegeven in mei ook de Hyper in HEMS te gaan supporten, ik zit dus nu even in een spagaat over de strategie en voor mij heeft HA nu dan nog even de voorkeur, waar ik in mei wil gaan testen hoe alles gezamenlijk via HEMS werkt.
Zag trouwens dat de Ecotracker netjes iedere 1 seconde een andere waarde doorgeeft en de Shelly iedere 5 seconden, terminste, in de Zendure App. In Home Assistant zie ik dit wel vaker. Als dat in de praktijk ook zo is zou je met de Ecotracker beter NOM kunnen bereiken dan met de Shelly aangezien de seconde dat de waarde van de Shelly wordt uitgelezen die informatie inmiddels alweer achterhaald kan zijn.
- Taro
- Niet online
Bij de AC2400 zal dit probleem niet optreden, 1 voorbehoud: Mogelijk wel in slimme mode terwijl je via het off-grid stopcontact een micro-omvormer hebt aangesloten met daarop zonnepanelen. Maar nee, de AC2400 kan niet native via DC laden en zal hier dus geen last van hebben.Catdogsf schreef op zondag 13 april 2025 @ 09:41:
[...]
Even voor de goede orde dat ik het zelf ook 100% snap, dit probleem ontstaat toch niet bij Solarflow 800 pro of AC2400 etc, als je gewoon via zonnepanelen op je dak de accus vult? (dit gebeurt dus alleen als je zonnepanelen rechtstreeks erop aansluit, ook al kan dat bij de AC2400 sowieso niet)
De 800 Pro is een ander verhaal, die is wat dat betreft vergelijkbaar met de Hyper, dus dat moeten we in de praktijk gaan ervaren. Verwacht die laatste week april / 1e week mei binnen te krijgen en zal het dan direct op de 1e dag testen.
Wat polvo176 ziet, zie ik ook. En volgens mij ook best logisch. Als je tot 99% laadt gaan de batterijen niet balanceren en gaat die nadat die de 99% heeft behaald direct naar bypass naar net. Als je de batterij op 100% instelt krijg je dat patroon te zien dat die gaat balanceren (steeds minder vermogen naar batterij tot die echt vol is) en daarna pas naar balanceren. En dat kan ook best lang duren. Precies ook de reden dat ik maar 1 x per 2 weken de batterijen balanceer en de andere dagen naar 99% laat gaan en dan in manual mode gaat die direct naar bypass. Dus dat gedeelte werkt wel. De smart modes gebruik ik niet (doe ik zelf via aansturen hyper via HA via node red).Taro schreef op zondag 13 april 2025 @ 09:40:
[...]
Doet ie dat altijd? Dan zou ik de bovenste en onderste eens omwisselen. Ik heb dat gedrag in ieder geval nog niet eerder gezien. Wel heb ik er 1 accu tussen zitten die soms van 99, naar 98 en dan ineens naar 100% sprong, maar dat betreft gewoon kalibreren/balanceren, pas bij een bepaald voltage stopt het BMS met schatten van de SoC en kan die dat ook daadwerkelijk meten.
energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV |
- Taro
- Niet online
Maar hebben we het dan over hetzelfde, want 1 van @Polvo176's accu's gaat naar 100%, de ander stopt op 99% als ik het goed begrijp en dat is wat anders dan de limiet op 99% of 100% instellen. Hier laten 2 identieke accu's onder 1 omvormer ander gedrag zien en stoppen op een ander percentage.mrme12345 schreef op zondag 13 april 2025 @ 10:01:
[...]
Wat polvo176 ziet, zie ik ook. En volgens mij ook best logisch. Als je tot 99% laadt gaan de batterijen niet balanceren en gaat die nadat die de 99% heeft behaald direct naar bypass naar net. Als je de batterij op 100% instelt krijg je dat patroon te zien dat die gaat balanceren (steeds minder vermogen naar batterij tot die echt vol is) en daarna pas naar balanceren. En dat kan ook best lang duren. Precies ook de reden dat ik maar 1 x per 2 weken de batterijen balanceer en de andere dagen naar 99% laat gaan en dan in manual mode gaat die direct naar bypass. Dus dat gedeelte werkt wel. De smart modes gebruik ik niet (doe ik zelf via aansturen hyper via HA via node red).
Hij laat 2 verschillende dagen zien, dus ik denk dat het over de hyper gaat. Haal er niet uit dat het over verschil in batterijen gaat. Maar dat kan polvo176 beter aangeven.Taro schreef op zondag 13 april 2025 @ 10:04:
[...]
Maar hebben we het dan over hetzelfde, want 1 van @Polvo176's accu's gaat naar 100%, de ander stopt op 99% als ik het goed begrijp en dat is wat anders dan de limiet op 99% of 100% instellen. Hier laten 2 identieke accu's onder 1 omvormer ander gedrag zien en stoppen op een ander percentage.
- Taro
- Niet online
Ah, dat zou kunnen inderdaad, dacht dat het om verschillend gedrag tussen 2 accu's onder 1 Hyper ging.mrme12345 schreef op zondag 13 april 2025 @ 10:06:
[...]
Hij laat 2 verschillende dagen zien, dus ik denk dat het over de hyper gaat. Haal er niet uit dat het over verschil in batterijen gaat. Maar dat kan polvo176 beter aangeven.
Bedankt voor je antwoorden, wat betreft de 800 Pro, je gaat het uittesten qua zonnepanelen op het dak, of direct aangesloten op de 800 Pro, want ik ben dan vooral benieuwd naar de 1ste optie, want zonnepanelen aansluiten op de 800 Pro zal ik niet doen.Taro schreef op zondag 13 april 2025 @ 09:52:
[...]
Bij de AC2400 zal dit probleem niet optreden, 1 voorbehoud: Mogelijk wel in slimme mode terwijl je via het off-grid stopcontact een micro-omvormer hebt aangesloten met daarop zonnepanelen. Maar nee, de AC2400 kan niet native via DC laden en zal hier dus geen last van hebben.
De 800 Pro is een ander verhaal, die is wat dat betreft vergelijkbaar met de Hyper, dus dat moeten we in de praktijk gaan ervaren. Verwacht die laatste week april / 1e week mei binnen te krijgen en zal het dan direct op de 1e dag testen.
Keuzes zijn:
1: in de logeerkamer ( toch meestal niemand maar over paar jaar gaat me dochter hier slapen..) dan moet ik alles weer verplaatsen. 800watt max
2: buiten op eigen groep ( maar dan via homewizzard module) en hoe sluit je de Zendure aan rechtstreeks? Of moet de eigen groep gewoon stopcontact worden buiten en daar “instekkeren”
Ja hij komt in onder een afdak te staan dan..
3: ik heb bij de warmte pomp een stopcontact gevonden die leeg is.. ( me warmte pomp is 380v ) dus geen flauw idee wat deze op zolder doet en of dit eigen groep is.. dat wil ik Nog even nakijken in de papieren
Klopt, de hyper een dag de accu's 100% laten laden en de andere dag naar 99%mrme12345 schreef op zondag 13 april 2025 @ 10:06:
[...]
Hij laat 2 verschillende dagen zien, dus ik denk dat het over de hyper gaat. Haal er niet uit dat het over verschil in batterijen gaat. Maar dat kan polvo176 beter aangeven.
Beide accu's geven het zelfde percentage dan aan.
Ook heb ik naar 98% laten laden, dan is de achter stoep van de grafiek iets korter.
Zoals ik al eerder noemde kom ik bij 98% op 83% echte lading en bij 99% op 86%
Er gebeurt dus nog een hoop in het uur van 99 naar 100%
Hier geeft de Shelly het iedere seconde door.Taro schreef op zondag 13 april 2025 @ 09:48:
[...]
Ik zei gisteravond dat ie daar goed mee omging, direct daarna de laptop dichtgeklapt en toen dacht ik: Maar, wacht even, ik had de SF800 vandaag niet in een slimme modus staan, ik had hem op handmatig 0/0 gezet gezien er handmatig geen stroomplan kan worden gekozen, alleen als onderdeel van HEMS. En daar ben ik nog even zoekende met de 2400 AC en SF 800 hoe ik precies voor elkaar krijg wat ik wil bereiken gezien Home Assistant de Hypers, AIO en HUB aanstuurt met NOM en de 2400 AC en SF800 dan via de Ecotracker P1 ook NOM gaan proberen te bereiken.
Zendure heeft aangegeven in mei ook de Hyper in HEMS te gaan supporten, ik zit dus nu even in een spagaat over de strategie en voor mij heeft HA nu dan nog even de voorkeur, waar ik in mei wil gaan testen hoe alles gezamenlijk via HEMS werkt.
Zag trouwens dat de Ecotracker netjes iedere 1 seconde een andere waarde doorgeeft en de Shelly iedere 5 seconden, terminste, in de Zendure App. In Home Assistant zie ik dit wel vaker. Als dat in de praktijk ook zo is zou je met de Ecotracker beter NOM kunnen bereiken dan met de Shelly aangezien de seconde dat de waarde van de Shelly wordt uitgelezen die informatie inmiddels alweer achterhaald kan zijn.
:strip_exif()/f/image/yeQN3mzE2yMPVzPajIrAePXZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is inderdaad een vervelende eigenschap. Bij mij staat dezelfde combi nu nog op zolder maar wil hem ook naar de schuur verplaatsen met het idee er later twee panelen op aan te sluiten. Deze komen dan op O. Ik wacht daar wel even mee tot ik lees dat dit opgelost is.thijsh02 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 23:14:
Ben even offline geweest en heb veel moeten bijlezen 😀 Zie ook wat kritische noten en ontwikkelingen.
Is er iemand die ervaring heeft met het plaatsen in een onverwarmde houten schuur? Hier varieren temperatuur en luchtvochtigheid over het hele jaar genomen aanzienlijk...
Blijft raar dat het nog steeds niet gefixt is, but it is what it is, right?

12.4 kWh Thuisbatterijen + 1.8kWp balkon systeem - 5kW Zendure Units - Doet iets met content voor batterijen
was bij Zendure niet de voorwaarde qua temperatuur dat deze tussen -20ºC en +45ºC zou moeten liggen.sebmar schreef op zondag 13 april 2025 @ 12:22:
[...]
Dat is inderdaad een vervelende eigenschap. Bij mij staat dezelfde combi nu nog op zolder maar wil hem ook naar de schuur verplaatsen met het idee er later twee panelen op aan te sluiten. Deze komen dan op O. Ik wacht daar wel even mee tot ik lees dat dit opgelost is.
Is er iemand die ervaring heeft met het plaatsen in een onverwarmde houten schuur? Hier varieren temperatuur en luchtvochtigheid over het hele jaar genomen aanzienlijk...
helaas staat er niets over de luchtvochtigheid,
op zendure.nl lees ik het volgende:
Charging temperature: 0-45 degrees Celsius for AB1000/ -20-45 degrees Celsius for AB2000,
Discharging temperature: -20-45 degrees Celsius.
bron:
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Met de nodige interesse nam ik opnieuw de laatste pagina's in één ruk door.
Behoorlijk geschrokken op het probleem dat zich stelde op het verkrijgen van testmateriaal van zendure en dergelijke ...
Je hebt steeds en al maanden op een eerlijke wijze gecommuniceerd over het wel en wee van je eigen handelingen.
Het is aan elke Tweaker om uit te vissen of uw uitspraken naar waarheid kunnen bevonden worden.
Ik heb dan ook maar 1 woord voor de tegen reacties op uw eigen werkwijze /communicatie hier : pure jaloezie.
Zelf ben ik niet schuw om te confronteren en dat deed ik al zeer bewust op prijspositionering bij HW
(véél te duur vanaf 2 batterijen...)
Uw permanent gestaafde opmerkingen met testresultaten, foto's en dergelijke deden me snel inzien dat ik Zendure moest gaan vergelijken met de best mogelijke alternatieven.
Ik denk dat het succes hier ook te merken is aan het verhoogd aantal posts de 2 à 3 laatste maanden.
Het is wel belangrijk dat als men u of andere wil bekritiseren men dit zeer omzichtig doet.
Als men u wil jennen en u vrij persoonlijk zaken wil aanwrijven die niet kloppen dan moet dat gepaard gaan met bewijzen van diegene die u dat op uw bord gooien.
Als leden niet voldoende reageren op zo'n ongefundeerde uitlatingen dan loopt het forum mogelijks schade op doordat goeie posters er deels de brui gaan aangeven.
Uw grote gelijk komt feitelijk vanzelf naar boven drijven gezien het hier vrij snel stil werd met tegenargumenten.
Doe voort met waar je goed in bent !
Het succes werkt natuurlijk als een hogere boom die wat meer wind vangt.
Uw stevig wortelstelsel vangt dit goed op.
Gisteren toevallig gezien dat de Hyper op 10% stond terwijl halverwege de dag. Vreemd want volop opwek. Ik heb er nu niets mee gedaan omdat tegelijkertijd de EcoTracker ook is weggevallen dus vermoed dat het daar mee te maken heeft. Als het nogmaals voorkomt trek ik ook aan de bel.Dobey schreef op zondag 13 april 2025 @ 16:36:
Heb sinds gister dat beide hypers in standby staan en niet meer laden of ontladen. Heb er een support case voor aangemaakt maar was benieuwd of dat iemand anders ook al eens was overkomen?
Hier geen problemen.Dobey schreef op zondag 13 april 2025 @ 16:36:
Heb sinds gister dat beide hypers in standby staan en niet meer laden of ontladen. Heb er een support case voor aangemaakt maar was benieuwd of dat iemand anders ook al eens was overkomen?
:strip_exif()/f/image/E4cD3Rgc5tTjCpbhXdumOZQY.jpg?f=fotoalbum_large)
Welke strategie gebruikte je toen dit gebeurde? En welke apparatuur? Toevallig een meter van everhome?Dobey schreef op zondag 13 april 2025 @ 16:36:
In het begin heb ik een aantal keer meegemaakt dat strategieën niet geactiveerd werden in de app. Sinds ik echter de integratie met Home Assistant gebruik, in combinatie met een handelsstrategie binnen Homey, heb ik -afgezien van een wifi-probleem- geen problemen meer ondervonden.
Het was bijvoorbeeld niet mogelijk om triggers exact om 00:00 uur te activeren. Als workaround moest je dan 23:59 en 00:01 gebruiken om het toch werkend te krijgen.
[ Voor 37% gewijzigd door geert1992 op 13-04-2025 18:49 ]
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
Ze zitten al sinds begin in homeassistant met de custom integratie van fireson op smart matching. Ik handel er verder niet mee. Het laden en ontladen heeft eigenlijk tot gister goed gewerkt. Heb ze al keer helemaal verwijderd uit de app. Stekker er uit, 10 minuten laten staan toen weer aangezet, maar maakt geen verschil.geert1992 schreef op zondag 13 april 2025 @ 18:45:
[...]
Welke strategie gebruikte je toen dit gebeurde? En welke apparatuur? Toevallig een meter van everhome?
In het begin heb ik een aantal keer meegemaakt dat strategieën niet geactiveerd werden in de app. Sinds ik echter de integratie met Home Assistant gebruik, in combinatie met een handelsstrategie binnen Homey, heb ik -afgezien van een wifi-probleem- geen problemen meer ondervonden.
Het was bijvoorbeeld niet mogelijk om triggers exact om 00:00 uur te activeren. Als workaround moest je dan 23:59 en 00:01 gebruiken om het toch werkend te krijgen.
Heb je de Hyper ook van de accu gehaald? En werkt het handmatig toewijzen van taken via de app wel?Dobey schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:00:
[...]
Ze zitten al sinds begin in homeassistant met de custom integratie van fireson op smart matching. Ik handel er verder niet mee. Het laden en ontladen heeft eigenlijk tot gister goed gewerkt. Heb ze al keer helemaal verwijderd uit de app. Stekker er uit, 10 minuten laten staan toen weer aangezet, maar maakt geen verschil.
In sommige gevallen kan het apparaat vastlopen. Om hem weer tot leven te wekken, helpt het om de stekker eruit te halen en de Hyper los te koppelen van de accu. Op die manier kun je hem resetten.
[ Voor 22% gewijzigd door geert1992 op 13-04-2025 19:05 ]
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
In de app zegt hij currently in smart mode, maar als ik daar kies voor bijvoorbeeld time based control, doet hij niks. Heb net de stekkers er nogmaals uitgehaald en de hyper van de accu gehaald. Zal ze zo eens 10 minuten laten liggen.geert1992 schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:01:
[...]
Heb je de Hyper ook van de accu gehaald? En werkt het handmatig toewijzen van taken via de app wel?
In sommige gevallen kan het apparaat vastlopen. Om hem weer tot leven te wekken, helpt het om de stekker eruit te halen en de Hyper los te koppelen van de accu. Op die manier kun je hem resetten.
Ze geven aan dat het een fout is in de software en dat er volgende week een nieuwe firmwareversie getest zal worden die dit verhelpt.
Het updaten van de firmware verloopt automatisch.
Als hij in smart mode staat kan je hem niet handmatig bedienen.Dobey schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:28:
[...]
In de app zegt hij currently in smart mode, maar als ik daar kies voor bijvoorbeeld time based control, doet hij niks. Heb net de stekkers er nogmaals uitgehaald en de hyper van de accu gehaald. Zal ze zo eens 10 minuten laten liggen.
Gaat hij uit smart mode als je hem in de zendure manager op uit zet?
Was het wegvallen bij jou alleen vrijdagavond en gisterochtend, of vaker? Wat ik alleen niet begrijp; waarom zou het een firmware probleem zijn als de gehele everhome website op die momenten ook offline was?Peutpeut schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:36:
Vanmiddag contact opgenomen met Everhome over het wegvallen van de verbinding van de EcoTracker P1, inmiddels al meerdere reacties ontvangen op vragen dus ze reageren snel![]()
Ze geven aan dat het een fout is in de software en dat er volgende week een nieuwe firmwareversie getest zal worden die dit verhelpt.
Het updaten van de firmware verloopt automatisch.
[ Voor 10% gewijzigd door frankj030 op 13-04-2025 19:55 ]
Als ik in de zendure manager de opdracht geef voor Off dan kan ik in de app wisselen tussen input en output, echter prompt 1 van de 2 zo ineens weer dat hij in smart mode staat. Wisselen tussen input en output maakt overigens geen verschil, blijft op standby staan.geert1992 schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:37:
[...]
Als hij in smart mode staat kan je hem niet handmatig bedienen.
Gaat hij uit smart mode als je hem in de zendure manager op uit zet?
10 minuten van stroom en van de accu’s afgehad. Blijft ongewijzigd. Wat me wel op valt is dat er 2% verschil tussen de accu’s zit, maar zou verwachten dat de bms dat op moet vangen
[ Voor 15% gewijzigd door Dobey op 13-04-2025 19:59 ]
Daar gaat iets fout, heb je iets aangepast? Een update gedaan van de integratie?Dobey schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:57:
[...]
Als ik in de zendure manager de opdracht geef voor Off dan kan ik in de app wisselen tussen input en output, echter prompt 1 van de 2 zo ineens weer dat hij in smart mode staat. Wisselen tussen input en output maakt overigens geen verschil, blijft op standby staan
Misschien in dat topic even een vraag uitzetten aan fireson?
Upgrade naar de laatste versie, maar ook als ik de gehel integratie weg haal en de oude versie 1.0.28 installeer blijven ze op standby staan. Dat gaf mij het idee dat het mogelijk niet aan de integratie ligtgeert1992 schreef op zondag 13 april 2025 @ 20:00:
[...]
Daar gaat iets fout, heb je iets aangepast? Een update gedaan van de integratie?
Misschien in dat topic even een vraag uitzetten aan fireson?
- Taro
- Niet online
Via de HA integratie heb ik dit ook regelmatig: Stekker eruit, Hyper van de accu's tillen,10-15 seconden wachten, Hyper terugplaatsen.Dobey schreef op zondag 13 april 2025 @ 16:36:
En als dat niet werkt: Even naar een Slimme mode gaan, bijv. Periode, dan zorgen dat ie volgens die periode gaat laden. Slimme mode aanzetten, dan ontwaakt de Hyper, slimme mode uitzetten.
- Taro
- Niet online
Ik heb wel ervaring met het buiten staan van Hypers en AB2000S'en in de winter. En sinds een maandje ofzo in een onverwarmde garage. Zelfs buiten met vrieskou en regen ging het prima.sebmar schreef op zondag 13 april 2025 @ 12:22:
[...]
Dat is inderdaad een vervelende eigenschap. Bij mij staat dezelfde combi nu nog op zolder maar wil hem ook naar de schuur verplaatsen met het idee er later twee panelen op aan te sluiten. Deze komen dan op O. Ik wacht daar wel even mee tot ik lees dat dit opgelost is.
- Taro
- Niet online
Hier in dat scherm soms 5 seconden pauze, dan 3x in 2 seconden, dan 5 seconde pauze. Beetje onvoorspelbaar. Maar goed, NOM werkt verder netjes, dus hou wel de Shelly aan. Als de Ecotracker firmware update het communicatieprobleem verhelpt ga ik wel even de Ecotracker proberen als primaire meter.peterbier schreef op zondag 13 april 2025 @ 11:24:
[...]
Hier geeft de Shelly het iedere seconde door.
[Afbeelding]
- Taro
- Niet online
In die situatie doet dat probleem zich niet voor. De 800 Pro kan bijv. via P1-meter of Shelly laden met zonnestroom, maar als die vol is zal die stoppen met laden en is er geen bypass nodig aangezien de zonnestroom gewoon via de slimme meter het net op gaat. Zonder DC aangesloten panelen zal de 800 Pro geen bypass probleem kennen.Catdogsf schreef op zondag 13 april 2025 @ 10:50:
[...]
Bedankt voor je antwoorden, wat betreft de 800 Pro, je gaat het uittesten qua zonnepanelen op het dak, of direct aangesloten op de 800 Pro, want ik ben dan vooral benieuwd naar de 1ste optie, want zonnepanelen aansluiten op de 800 Pro zal ik niet doen.
Stekker er nogmaals uit gehad. Hyper er 15 seconden opgetild, terug gezet. Blijft standby staan.Taro schreef op zondag 13 april 2025 @ 20:56:
[...]
Via de HA integratie heb ik dit ook regelmatig: Stekker eruit, Hyper van de accu's tillen,10-15 seconden wachten, Hyper terugplaatsen.
En als dat niet werkt: Even naar een Slimme mode gaan, bijv. Periode, dan zorgen dat ie volgens die periode gaat laden. Slimme mode aanzetten, dan ontwaakt de Hyper, slimme mode uitzetten.
Daarna via energy plan de appointment aangezet
:strip_exif()/f/image/hxF1u83xLDUoIpewyuBmdYUT.jpg?f=fotoalbum_large)
Je ziet hem ook verspringen in het vorige scherm, echter blujft hij op standby staan.
:strip_exif()/f/image/Alk5yliQ0PIZJtOKPTLepSVC.jpg?f=fotoalbum_large)
En als je nu appointment uitzet? Blijft hij dan in slimme modus?Dobey schreef op zondag 13 april 2025 @ 21:32:
[...]
Stekker er nogmaals uit gehad. Hyper er 15 seconden opgetild, terug gezet. Blijft standby staan.
[Afbeelding]
Je ziet hem ook verspringen in het vorige scherm, echter blujft hij op standby staan.
[Afbeelding]
Of kan je hem dan wel handmatig bedienen? Via de on-grid setting in de app
- Taro
- Niet online
Dat is een taakgebaseerde optie, heb hier ervaren dat een CT of slimme stekker optie de Hyper wel ontwaakt nadat die door de HA integratie is gefreezed, maar taken niet. Heb je een slimme stekker of P1-meter in gebruik die je in de Zendure App kunt koppelen? Grote kans dat als je die mode start dat het weer werkt. Vreemde bug.Dobey schreef op zondag 13 april 2025 @ 21:32:
[...]
Stekker er nogmaals uit gehad. Hyper er 15 seconden opgetild, terug gezet. Blijft standby staan.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kan hem wel omzetten van input naar output en omgekeerd maar de status blijft standbygeert1992 schreef op zondag 13 april 2025 @ 21:51:
[...]
En als je nu appointment uitzet? Blijft hij dan in slimme modus?
Of kan je hem dan wel handmatig bedienen? Via de on-grid setting in de app
Heb je hem intussen wel uit de slimme modus kunnen krijgen? Anders werken die commandos sowieso niet.Dobey schreef op zondag 13 april 2025 @ 22:03:
[...]
Kan hem wel omzetten van input naar output en omgekeerd maar de status blijft standby
Vrijdagavond heb ik dit gezien, zaterdagochtend was ik niet thuis dus heb er niet op gelet. Rond welke tijd was het? Dan kan ik even terugkijken.frankj030 schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:54:
[...]
Was het wegvallen bij jou alleen vrijdagavond en gisterochtend, of vaker? Wat ik alleen niet begrijp; waarom zou het een firmware probleem zijn als de gehele everhome website op die momenten ook offline was?
Ik heb niet om de specifieke uitleg gevraagd, kan ik eventueel nog wel doen. Zal morgen eens testen wat er gebeurd zodra ik de stekker van de modem er even uithaal en of dit dan hetzelfde gedrag oplevert.
- Taro
- Niet online
:strip_exif()/f/image/xrR2NWW1EoWcaqBrFrbamdn5.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar even aanvragen dus:
:strip_exif()/f/image/t0WMmbrB3jnG2LgaxRiD5tXd.jpg?f=fotoalbum_large)
- Taro
- Niet online
Ja klopt! Inderdaad nullTaro schreef op zondag 13 april 2025 @ 22:36:
@mrme12345 Heb jij bij de 2400AC firmware versie ook "null" staan?
Doen jullie dit ook met de accu?
Of beter niet te doen?
Zonnepanelen en thuisbatterijen registreer je op energieleveren.nl en is van de netbeheerders,.En voor thuisbatterijen is er een Europese verordering:wesley2004 schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:03:
Zonnepanelen moet je aanmelden bij leverancier.
Of beter niet te doen?
https://www.netbeheernede...n-aan-op-energieleverennl
"Wie in Nederland een thuisbatterij laat installeren, is verplicht technische gegevens van deze installatie te registreren. Netbeheerders moeten immers rekening kunnen houden met de elektriciteit die via deze thuisbatterij aan het net kan worden onttrokken en geleverd, bijvoorbeeld om lokale overbelasting (netcongestie) te voorkomen." En ook voor de veiligheid van de monteurs.
En grens ligt nu een vermogen van meer dan 0,8kW. Dus 1 hyper die op 800w ingesteld staat zou daar net niet onder vallen.
- Taro
- Niet online
Ja, ik heb dit wel netjes gedaan gezien ik:wesley2004 schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:03:
Zonnepanelen moet je aanmelden bij leverancier.
Of beter niet te doen?
- Boven de 0,8 kW grens uit kom, dan moet je ook een thuisaccu aanmelden
- Geen gedoe wil met de verzekering als er ooit iets verkeerd gaat
- Heb begrepen dat er mensen zijn geweest waar als je in het donker nog teruglevert een netbeheerder op de stoep staat om te checken hoe dat kan
Ik denk van wel? Ik zie in de app wel zaken wijzigen, maar kan in de app niet duidelijk zien wat de huidige status nu isgeert1992 schreef op zondag 13 april 2025 @ 22:34:
[...]
Heb je hem intussen wel uit de slimme modus kunnen krijgen? Anders werken die commandos sowieso niet.
Klopt helemaal – ik ga het uiteindelijk ook nog doen, maar dan geef ik het op als één systeem. Als je een vermogen van bijvoorbeeld 0,8 kW opgeeft, wordt dat niet geaccepteerd. Het moet echt meer zijn dan 0,8 kW, dus daarom maak ik er nu gewoon één geheel van met alle batterijen samen.Taro schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:54:
[...]
Ja, ik heb dit wel netjes gedaan gezien ik:
- Boven de 0,8 kW grens uit kom, dan moet je ook een thuisaccu aanmelden
- Geen gedoe wil met de verzekering als er ooit iets verkeerd gaat
- Heb begrepen dat er mensen zijn geweest waar als je in het donker nog teruglevert een netbeheerder op de stoep staat om te checken hoe dat kan
Vandaag heb ik de SolarFlow-zijde van de 2400 AC getest. Ik heb een bestaande micro-omvormer met zonnepanelen aangesloten op de off-grid-uitgang van de 2400 AC. Werkt allemaal prima! De batterij wordt keurig opgeladen – zowel zonder netaansluiting als met. Je kunt dus volledig off-grid laden én ontladen, en dat is mooi!
Wat me wél opviel: de flow-weergave van de 2400 AC klopt niet helemaal. In de app staat dat hij aan het ontladen is (discharging), terwijl je de SOC ziet oplopen. De stroomrichting in de flow geeft aan dat de batterij naar de off-grid outlet stroomt, maar in werkelijkheid is hij juist aan het laden. Verwarrend dus!
Bij de Hyper zie ik dat niet, dus ga ik er van uit dat die de eigen behoefte uit de accu haalt.
Heb je ooit gemeten wat het eigen gebruik van een Hyper is?
Ik neem aan dat dit in de zelfde range ligt.
Dat is dan wel 44 kWh per jaar.
Ik heb een vast contract en heb dus nog niet zoveel aan de batterijen en in de winter helemaal niet.
Opslag is in die 4 maanden een optie, maar dan moet de SF800 of Hyper er wel af.
Anders trekt die een volle 1,92 kWh batterij in een halve maand leeg
- Taro
- Niet online
Klopt, de Hyper haalt de voeding uit de accu's en ik zag even uit mijn hoofd 0,8 Watt stand-by verbruik, 1,6 Watt met 2 stuks op 1x HW Energy Socket. Maar die is niet heel scherp met meten op dergelijke lage waardes.Polvo176 schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:57:
@Taro Ik heb nog geen accu voor de SF800 en zag dat hij continue 5 watt uit het net haalt voor de eigen energievoorziening.
Bij de Hyper zie ik dat niet, dus ga ik er van uit dat die de eigen behoefte uit de accu haalt.
Heb je ooit gemeten wat het eigen gebruik van een Hyper is?
Ja, met een vast contract kan ik mij dat voorstellen.Ik neem aan dat dit in de zelfde range ligt.
Dat is dan wel 44 kWh per jaar.
Ik heb een vast contract en heb dus nog niet zoveel aan de batterijen en in de winter helemaal niet.
Opslag is in die 4 maanden een optie, maar dan moet de SF800 of Hyper er wel af.
Anders trekt die een volle 1,92 kWh batterij in een halve maand leeg
Ben ik ook nieuwsgierig naar. Ik heb zojuist de onderdelen besteld om een onderverdeler te maken in de kelder ivm ruimtegebrek in groepenkast. Ik zou dus zeker voorkeur hebben bij een component dat niet op de dinrail hoeft.avdwerf schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:23:
De elektricien komt binnenkort langs om alles voor te bereiden voor de AC 2400. Zouden jullie dan aanraden een Shelly EM3 erbij te laten zetten of zou ik beter kunnen wachten op de P1 die Zendure zelf gaat leveren of voor de everhome gaan?
Ligt ook beetje aan je meter en je doel met de batterij natuurlijk. Voor NOM is een DSMR5 meter het beste (die uiteindelijk iedereen krijgt en elke sec waarde geeft voor elektriciteit), DSMR4 doet dat om de 10 secondes (maar iedereen gaat binnen jaar of 4 naar DSMR). Met Shelly heb je ook sowieso snellere waardes (of seconde, of bij wijziging). En ik vind de everhome P1 wel belachelijk duur met 100 euro (in vergelijking met homewizard 25 euro) en de prijs van de P1 van Zendure is ook nog niet bekend (maar zou me niet verbazen als die ook ongeveer zo duur wordt). Alternatief is natuurlijk via de HA oplossing, dan kun je elke P1 meter gebruiken die je wil. Maar als ik DSMR5 meter zou hebben zou ik zelf voor P1 oplossing gaan (1 op 1 gelijk met je meter en geen gedoe in je meterkast). Ik heb nu een Shelly (en gebruik ook P1 van HW) en zie daar toch kleine afwijking tov slimme meter, maar heb nog DSMR4.avdwerf schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:23:
De elektricien komt binnenkort langs om alles voor te bereiden voor de AC 2400. Zouden jullie dan aanraden een Shelly EM3 erbij te laten zetten of zou ik beter kunnen wachten op de P1 die Zendure zelf gaat leveren of voor de everhome gaan?
Bij ons (Enexis) staat de wissel voor over ca 5 jaar gepland op hun klussenkalender, toen ik recent checkte. Zit te overwegen om dan zelf maar één aan te vragen (kost ca 200 euro). Anders zal ik eens polsen voor de zekerheid.mrme12345 schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:34:
[...]
Ligt ook beetje aan je meter en je doel met de batterij natuurlijk. Voor NOM is een DSMR5 meter het beste (die uiteindelijk iedereen krijgt en elke sec waarde geeft voor elektriciteit), DSMR4 doet dat om de 10 secondes (maar iedereen gaat binnen jaar of 2 naar DSMR 5).
Heb je ervaring met HA-aansturing en Hypers op meerdere fasen? DSMR4 heeft geen individuele data over 3 fasen dus ben benieuwd hoe aansturing dan verloopt. Als alleen de vermogensvraag als som voor de gehele woning bekend is kan ik me voorstellen dat, in geval van 3 hypers, het gevraagde vermogen geleverd wordt verdeeld over de 3 fasen.
There's nothing moister than an oyster.
Ik gebruik een node red script in HA wat het saldo van de slimme meter naar nul brengt verdeelt over 3 hypers. Deze hypers hebben verschillende capaciteiten batterijen. Dus load wordt via dat script verdeeld rekening houdende met capaciteit. En de verdeling vindt alleen plaats als load meer dan 250w is anders neemt die de hyper met hoogste batterijpercentage (mn voor nacht).zeegerd schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:06:
[...]
Heb je ervaring met HA-aansturing en Hypers op meerdere fasen? DSMR4 heeft geen individuele data over 3 fasen dus ben benieuwd hoe aansturing dan verloopt. Als alleen de vermogensvraag als som voor de gehele woning bekend is kan ik me voorstellen dat, in geval van 3 hypers, het gevraagde vermogen geleverd wordt verdeeld over de 3 fasen.
En mijn slimme meter is ook DSMR4 maar ik heb gewoon inzicht in vermogen per fase in watt (via P1 poort naar DSMR reader). Maar is misschien afhankelijk van type DSMR4 (ik heb een Lanndis&Gyr E350 geloof ik)
En vervangen kan inderdaad tot 4 aar duren (zie ik in mail van Enexis): "Het project om de meters te vervangen start in 2026 en kan tot 2029 duren. Wij weten nog niet wanneer u aan de beurt bent om de meter te vervangen.". Maar voor Enexis is het nogal duur om dit met prio te doen. Dus ik wacht wel en hou het voorlopig bij Shelly.
Vreemd hoor, dus een laadpaal die 11kW naar binnen staat te zuigen of een inductiekookplaat van 11kW of een warmtepomp van 2.5kW met backup heater van 3kW, dat hoef je allemaal niet aan te melden.mrme12345 schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:30:
[...]
Zonnepanelen en thuisbatterijen registreer je op energieleveren.nl en is van de netbeheerders,.En voor thuisbatterijen is er een Europese verordering:
https://www.netbeheernede...n-aan-op-energieleverennl
"Wie in Nederland een thuisbatterij laat installeren, is verplicht technische gegevens van deze installatie te registreren. Netbeheerders moeten immers rekening kunnen houden met de elektriciteit die via deze thuisbatterij aan het net kan worden onttrokken en geleverd, bijvoorbeeld om lokale overbelasting (netcongestie) te voorkomen." En ook voor de veiligheid van de monteurs.
En grens ligt nu een vermogen van meer dan 0,8kW. Dus 1 hyper die op 800w ingesteld staat zou daar net niet onder vallen.
Maar een thuisbatterij die je alleen gebruikt om eigen zonnestroom eerst te gebruiken, dat moet dan wel...
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
10 seconden per poll voor NOM voelt als een stevige vertraging.
Enexis geeft aan dat de meter ergens voor 2029-2030 wel vervangen wordt maar ze kunnen niet eens zeggen welk jaar dus daarop wachten schiet niet echt op.
Zelf laten vervangen kost 206,- en 14 weken ongeveer voor installatie, denk dat we dus uiteindelijk maar met 10 seconden poll rate moeten leven tot hij vervangen wordt (en met mijn mazzel wordt dat dus 2030).
It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.
Helemaal eens.Tijgerkracht schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:22:
[...]
Vreemd hoor, dus een laadpaal die 11kW naar binnen staat te zuigen of een inductiekookplaat van 11kW of een warmtepomp van 2.5kW met backup heater van 3kW, dat hoef je allemaal niet aan te melden.
Maar een thuisbatterij die je alleen gebruikt om eigen zonnestroom eerst te gebruiken, dat moet dan wel...
Die registratie wordt straks weer de nieuwe melkkoe.
Ik registreer mijn batterij niet.
Zonnepanelen heb ik er maar 10 aangemeld.
Heb er nu 16 liggen en wil nog bij leggen.
Ik handel niet met de batterijen en ga ik ook niet doen.
Puur eigen zonnepanelen stroom pakken en later gebruiken. (Nom)
Alls wat je achter de meter doet kunnen ze niet zien.
Volgens mij is de registratie verplicht als je met stroom gaat handelen maar dat kan inmiddels alweer aangepast zijn.
Ze moeten ergens hun centen plukken.
Ja ik wil eigen batterij eigenlijk niet registreren, wil niet gaan handelen alleen NOM dus voor netbeheerder gaat er niets veranderen (ja minder import/export van mijn zijde).peterbier schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:49:
[...]
Helemaal eens.
Volgens mij is de registratie verplicht als je met stroom gaat handelen maar dat kan inmiddels alweer aangepast zijn.
Maar ze weten dus niet of je wil gaan handelen of niet en bij handelen is registratie wel nuttig snap ik.
Vind wel als registratie verplicht is zoals zonnepanelen dan mogen ze ook wel de subsidie van zonnepanelen doorvoeren op thuis accu's.
It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.
Eind 2029 wordt GPRS uitgezet.tismij schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:45:
Helemaal nog niet aan gedacht, heb ook nog DSMR 4.2 dus als ik P1 aansturing wil dan zal dit (veel) minder snel zijn dan met een DSMR 5 meter.
Enexis geeft aan dat de meter ergens voor 2029-2030 wel vervangen wordt maar ze kunnen niet eens zeggen welk jaar dus daarop wachten schiet niet echt op.
Zelf laten vervangen kost 206,- en 14 weken ongeveer voor installatie, denk dat we dus uiteindelijk maar met 10 seconden poll rate moeten leven tot hij vervangen wordt (en met mijn mazzel wordt dat dus 2030).
Dan heeft de slimme meter geen verbinding meer met de netbeheerder.
Voor deze datum vervangen ze de meter.
Ik heb dit zelf bij Enexis gedaan (a 200 euro)
Ze hebben hier de slimme meter en gasmeter vervangen.
Ik vindt de prijs nog mee vallen dit is ook inclusief voorrijkosten en plaatsen.
Eigenlijk de rede dat ik nu ook spanning per fase uit kan lezen (HomeWizard) en om dat ik met de HomeWizard batterij wou gaan werken.
Nu gaat dit Zendure worden i.c.m. Shelly.
Inmiddels een Hyper met 2 batterijen en Shelly draaien.
Inderdaad voor normaal gebruik vreemd. Maar als je je realiseert dat en mensen zijn die een tweede meter aanvragen, de twee meters (illegaal) koppelen en vervolgens goedkope dynamische tarieven op een duurder contract van de andere meter terugleveren, kan ik mij er wel iets bij voorstellen.Tijgerkracht schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:22:
[...]
Vreemd hoor, dus een laadpaal die 11kW naar binnen staat te zuigen of een inductiekookplaat van 11kW of een warmtepomp van 2.5kW met backup heater van 3kW, dat hoef je allemaal niet aan te melden.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Alle voorbeelden die jij noemt zijn verbruikers. Die zijn inderdaad niet interessant..Tijgerkracht schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:22:
[...]
Het gaat er om dat alles wat mogelijk terug leverd geregistreerd moet worden.
Leuk dat je met een softwarematige nom niet terug leverd maar gaat die software een keer de mist in sta je toch echt wel terug te leveren.
Staat je accu off-grid je schuur of tuinhuis van stroom te voorzien en je hebt geen enkele koppeling met het net dan hoef je dus ook niet te registreren.
- Taro
- Niet online
Ik heb Univé hier recent over gesproken en zwart op wit dat zowel mijn thuisaccu als huis zijn verzekerd voor schade door brand vanuit de thuisaccu. Aantal voorwaarden:Chupachups schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:41:
Ik ben benieuwd naar de eisen die verzekeraars (gaan) stellen. Ik zag een berichtje daarover langs komen op Solar storage magazine. Hierin wordt gesteld dat verzekeraars de thuisbatterijen al standaard hebben toegevoegd aan de dekking van de opstal verzekering. Ik ben wel benieuwd welke voorwaarden hier aan gekoppeld zijn. Zo worden er normen/PGS voorgeschreven, maar deze zijn vaak alleen van toepassing op grote EOS'en, zoals de PGS 37-1. Wordt er bijvoorbeeld vanuit Zendure al rekening gehouden met bepaalde standaarden/normen? Dat kan ik nog niet terugvinden.
[V] Door een gecertificeerd elektricien aangesloten
[V] Rookmelder aanwezig
[V] Niet in vluchtroute
[V] Niet onder/naast brandbare spullen
Er werd nergens iets gezegd over de maximale capaciteit in kWh.
Een "gewone" stekker accu moet toch niet door een elektricien aangesloten worden, lijkt me dus dat dit alleen geldt als je aanpassen moet doen die normaliter al verplicht door een elekricien moeten gebeuren (zelf groepen toevoegen etc mag van de verzekering ook niet moet allemaal door een elektricien gebeuren).Taro schreef op maandag 14 april 2025 @ 13:46:
[...]
Ik heb Univé hier recent over gesproken en zwart op wit dat zowel mijn thuisaccu als huis zijn verzekerd voor schade door brand vanuit de thuisaccu. Aantal voorwaarden:
[V] Door een gecertificeerd elektricien aangesloten
[V] Rookmelder aanwezig
[V] Niet in vluchtroute
[V] Niet onder/naast brandbare spullen
Er werd nergens iets gezegd over de maximale capaciteit in kWh.
Edit: vergat belangrijkste, ja vermoed ook dat die "meldplicht" voorlopig niet echt een plicht is aangezien er geen gevolgen schijnen te zijn als je het niet meld.
[ Voor 9% gewijzigd door tismij op 14-04-2025 13:49 ]
- Taro
- Niet online
Correct, voor een enkele stekkeraccu geldt dat niet, maar hiervoor wel:tismij schreef op maandag 14 april 2025 @ 13:48:
[...]
Een "gewone" stekker accu moet toch niet door een elektricien aangesloten worden, lijkt me dus dat dit alleen geldt als je aanpassen moet doen die normaliter al verplicht door een elekricien moeten gebeuren (zelf groepen toevoegen etc mag van de verzekering ook niet moet allemaal door een elektricien gebeuren).
:strip_exif()/f/image/NpApI2UXwEEAgKqWJioq5w9a.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1nlYQG704S9oxh4jslWCIK5H.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de automaten en zo, of ook voor het steken van de stekkers in de stopcontacten?Taro schreef op maandag 14 april 2025 @ 13:52:
[...]
Correct, voor een enkele stekkeraccu geldt dat niet, maar hiervoor wel:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zit ook bij Univé en ik kon op de website enkel vinden dat een thuisaccu onder de woonverzekering valt. Verder heb ik nergens voorwaarden kunnen vinden.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Ah, dat klinkt dan als nuttige logica inderdaad, nice. Ik werk wel met HA, (nog) niet met Node Red.mrme12345 schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:13:
Dus load wordt via dat script verdeeld rekening houdende met capaciteit. En de verdeling vindt alleen plaats als load meer dan 250w is anders neemt die de hyper met hoogste batterijpercentage (mn voor nacht).
Hier een Iskra, blijkt bij nader inzien zelfs DSMR2.2 te zijn. Met P1-meter van HW. Geen enkele informatie over individuele fasen. Wellicht anders bij DSMR4 dan. Shelly kan ook, echter sowieso moet onze meterkast helemaal aangepast worden. En ja, als P1 op zich werkt (des te beter met een DSMR5), dan neig ik eerder daartoe dan Shelly.En mijn slimme meter is ook DSMR4 maar ik heb gewoon inzicht in vermogen per fase in watt (via P1 poort naar DSMR reader).
Heb de Hypers nog niet eens in huis, dus ik heb nog even de tijd.
There's nothing moister than an oyster.
Maar je leverd al terug met de zonnepanelen.Acidrain schreef op maandag 14 april 2025 @ 13:45:
[...]
Alle voorbeelden die jij noemt zijn verbruikers. Die zijn inderdaad niet interessant..
Het gaat er om dat alles wat mogelijk terug leverd geregistreerd moet worden.
Leuk dat je met een softwarematige nom niet terug leverd maar gaat die software een keer de mist in sta je toch echt wel terug te leveren.
Staat je accu off-grid je schuur of tuinhuis van stroom te voorzien en je hebt geen enkele koppeling met het net dan hoef je dus ook niet te registreren.
Ik zie het verschil niet.
Ik heb 10 zonnepanelen geregistreerd en mijn slimme meter staat zo ingesteld dat ik terug lever.
Er komt ook bij als je net gekoppeld bent er een verplichting van een relai is.
Dit houdt in dat de netspanning weg valt het afgeschakeld moet worden.
Hetzelfde als bij de zonnepanelen installatie.
En zolang je NOM draaid kan de netbeheerder niet zien.
Alles achter de meter. (Alle verbruik binnen huis)
Ik heb de regels niet verzonnen hepeterbier schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:49:
[...]
Maar je leverd al terug met de zonnepanelen.
Ik zie het verschil niet.
Ik heb 10 zonnepanelen geregistreerd en mijn slimme meter staat zo ingesteld dat ik terug lever.
Er komt ook bij als je net gekoppeld bent er een verplichting van een relai is.
Dit houdt in dat de netspanning weg valt het afgeschakeld moet worden.
Hetzelfde als bij de zonnepanelen installatie.
En zolang je NOM draaid kan de netbeheerder niet zien.
Alles achter de meter.
En nom is leuk totdat nom niet werkt en je gewoon staat terug te leveren omdat er geen hardware matige scheiding is..
En afschakelen bij spanning verlies is inderdaad bij (mogelijk) terugleverende omvormers verplicht of er nou een zonnepanneel of een accu achter zit maakt geen verschil.
Waar plukken ze dan centen van als je je accu's aanmeld?peterbier schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:49:
[...]
Helemaal eens.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ik heb mijn zonnepanelen aangemeld bij enegieleveren en bericht gehad van Enexis.Acidrain schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:55:
[...]
Ik heb de regels niet verzonnen heik leg alleen uit waarom een warmtepomp niet en zonnepanelen en accu's wel (technisch gezien is het alleen de omvormer die geregistreerd moet worden)..
En nom is leuk totdat nom niet werkt en je gewoon staat terug te leveren omdat er geen hardware matige scheiding is..
En afschakelen bij spanning verlies is inderdaad bij (mogelijk) terugleverende omvormers verplicht of er nou een zonnepanneel of een accu achter zit maakt geen verschil.
Dit is voor mijn gevoel voldoende.
Ik kan terug leveren.
En dat kan niet gezien worden door de netbeheerder of dit een batterij is of zonnepanelen.
Behalve als je gaat handelen. (Terug leveren in de nacht)
Zolang je NOM doet is er naar mijn idee niks aan de hand.
Eiland bedrijf mag niet gekoppeld zijn aan het net en moet een verplichte afschakelen van het net hebben.
Deze plug en play batterijen hebben daarom een relai ingebouwd.
Anders voldoen ze niet aan de netcode.
Nu nog niet.klump4u schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:59:
[...]
Waar plukken ze dan centen van als je je accu's aanmeld?
Maar dat zal er waarschijnlijk nog wel komen.
Daarom heb ik maar 10 zonnepanelen geregistreerd.
De netbeheerder en de slimme meter weet dat ik kan terugleveren.
Ik ga ook niet meer registreren.
Ik weet het niet maar ik zie hier ook nog wel een soort tax op komen.
Tenslotte het geld moet ergens vandaan komen.
[ Voor 36% gewijzigd door peterbier op 14-04-2025 15:09 ]
Triggerde mij hier even i.v.m. meterkast omzetten naar 3F. Hier zit al een 5.0. Het wordt sws een 5.0 weer of zelfs een 5.5. Kon ik overleggen met de monteur. Was even bang dat ze terug gingen naar 4zeegerd schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:46:
[...]
Ah, dat klinkt dan als nuttige logica inderdaad, nice. Ik werk wel met HA, (nog) niet met Node Red.
[...]
Hier een Iskra, blijkt bij nader inzien zelfs DSMR2.2 te zijn. Met P1-meter van HW. Geen enkele informatie over individuele fasen. Wellicht anders bij DSMR4 dan. Shelly kan ook, echter sowieso moet onze meterkast helemaal aangepast worden. En ja, als P1 op zich werkt (des te beter met een DSMR5), dan neig ik eerder daartoe dan Shelly.
Heb de Hypers nog niet eens in huis, dus ik heb nog even de tijd.

Dank voor de reminder
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Ik heb mijn eerste panelen al in 2012 aangemeld en nog steeds betaal ik er niks extra's voor dus ik vind dit soort uitspraken gewoon maar wat roepen en nergens op gebaseert.peterbier schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:04:
[...]
Nu nog niet.
Maar dat zal er waarschijnlijk nog wel komen.
Daarom heb ik maar 10 zonnepanelen geregistreerd.
De netbeheerder en de slimme meter weet dat ik kan terugleveren.
Ik ga ook niet meer registreren.
Ik weet het niet maar ik zie hier ook nog wel een soort tax op komen.
Tenslotte het geld moet ergens vandaan komen.
Als jij een 3 fase aansluiting hebt en NOM draait kun je zeker wek s'nachts terug leveren, dat blijft dan niet voor de meter.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
- Taro
- Niet online
[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 14-04-2025 15:32 ]
Nooit te laat voor een Zendure P1 meter reviewTaro schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:32:
Werd zojuist onverwachts een klein pakketje van Zendure bezorgd met daarin een voor mij nog onbekend product van ze. Vraag voor de zekerheid even na of er een embargo op zit, want staat nog nergens op hun websites. Komt voor mij echter wel net een paar weken té laat....
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Ik ga denk ik Hypers per fase doen en pak daarbij de passende fase van de Shelly.klump4u schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:27:
[...]
Ik heb mijn eerste panelen al in 2012 aangemeld en nog steeds betaal ik er niks extra's voor dus ik vind dit soort uitspraken gewoon maar wat roepen en nergens op gebaseert.
Als jij een 3 fase aansluiting hebt en NOM draait kun je zeker wek s'nachts terug leveren, dat blijft dan niet voor de meter.
Maar dat moet ik ff uitzoeken als ik de andere Hypers binnen heb.
- Taro
- Niet online
Dat product ken ik al wel, dus is het helaas niet. Het is geen baanbrekend iets dat ik heb ontvangen hoor, dus we hoeven niet allemaal met popcorn klaar te gaan zitten, maar ik kan er ook nog geen documentatie over vinden, dus heel benieuwd wat de USP's ervan zijn. Past in ieder geval goed bij HEMS en er staat iets van ZenLink op, vermoed dat het lokale aansturing gaat verzorgen van meerdere producten.Kees_frl schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:35:
[...]
Nooit te laat voor een Zendure P1 meter review
tismij schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:45:
Helemaal nog niet aan gedacht, heb ook nog DSMR 4.2 dus als ik P1 aansturing wil dan zal dit (veel) minder snel zijn dan met een DSMR 5 meter.
Oh gratis nu zie ik inderdaad: mooi zo! Ga ik direct aanvragen!MBrummel schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:53:
Ik heb zojuist op de site van Enexis een meter wissel aangevraagd en dit wordt kosteloos uitgevoerd, volgens info op hun site. Ben benieuwd.
[...]
[ Voor 25% gewijzigd door mrme12345 op 14-04-2025 16:08 ]
Dat is peg 200 euro weg.MBrummel schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:53:
Ik heb zojuist op de site van Enexis een meter wissel aangevraagd en dit wordt kosteloos uitgevoerd, volgens info op hun site. Ben benieuwd.
[...]
Het is nu gratis.
Half jaar geleden 200 euro betaald.
:strip_exif()/f/image/F6XiF5N2SxtXYuM69u5oO35f.jpg?f=fotoalbum_large)
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.