• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Nu online
meesje schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:09:
[...]

Ik heb inderdaad (op meerdere plekken) voorbij zien komen dat via HEMS een 2400AC+ niet goed aangestuurd wordt samen met een 800+. Hoe deze combi werkt met HA kan ik niet zeggen. Heb ik ook niks over voorbij zien komen. Wellicht kun je daaruit concluderen dat het wel werkt.
HEMS gaat hier inderdaad niet goed mee om. HA of Homey kunnen hier wel prima mee omgaan omdat hier ook zelfs verschillende merken en dus types mee te combineren zijn.

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:43
MrAngry schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:05:
Maar dan ga je er dus vanuit dat je hem niet gaat vervangen na x jaar en/of x cycli, want anders is het wel degelijk gewoon afschrijving?
Het is wel een afschrijving (en ik houd er dus ten dele wel rekening mee), maar voor het besluit of ik vandaag wel of niet een cyclus draai beschouw ik het grotendeels als een sunk cost.

Beetje het voorbeeld van een hotel. Een kamer kost normaal €100 per nacht, waarvan €40 vaste kosten incl afschrijvingen op het gebouw, €40 variabele kosten en €20 winst. Stel dat er om 23:00 iemand binnenloopt en die biedt €50 te betalen voor de overnachting.

Een rationele hoteleigenaar zal dat dan toch accepteren, want de variabele kosten zijn gedekt en daarbovenop nog wat winst. Dat dat de vaste kosten incl afschrijving niet zijn gedekt maakt voor die nacht niet uit. Die kosten maakt hij immers ook als hij de kamer niet verhuurt. En de kans dat er nog iemand binnenloopt die wel de volle prijs betaalt is nihil.

Voor het bepalen van winst en rendement maakt het uiteindelijk wel uit, maar dat is iets anders.

Ik zie de afschrijving van de batterij dus als een deel van de vaste kosten, omdat de batterij sowieso veroudert. Ongeacht of je deze gebruikt of niet.

[ Voor 3% gewijzigd door bilgy_no1 op 17-08-2026 11:17 ]

testmanager schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 17:50:
[...]

Want, wat is dan jouw kostprijs per kWh, ergo: wat is volgens jou de (gemiddelde) spread in de winter?
Wat ik afgelopen winter gezien heb is niet veel meer dan 6 cent tussen goedkope en dure uren op een handvol uitzonderingen na.
Te weinig om wat met de batterijen te gaan doen.

• bartvries
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:32
doobieters schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:57:
[...]

Misschien kwam ik jouw bericht dus tegen :o Al een oplossing kunnen vinden?
De Zendure helpdesk heeft uitgelegd dat HESMS bij 2 of meer aansluitingen, in mijn geval dus een 2400 AC+ op een aparte groep en een 800 plus op een gedeelde groep, de lading en ontlading wordt gedeeld. Ik kom dus bij een vraag vanuit het huis van b.v. 2500 watt op een verdeling van 1250 watt door de 2400 AC+ en 800 watt door de 800 plus. Dat laatste omdat deze gewoon op 800 beperkt is door de gedeelde groep en het technisch maximum. Er blijft dus een deel van de 2400AC+ ongebruikt. Alleen met een eigen HA aansturing kun je hierom heen, niet via Hemas. Vandaar dat ik van de 800Plus af wil.

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:43
Polvo176 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:18:
[...]

Wat ik afgelopen winter gezien heb is niet veel meer dan 6 cent tussen goedkope en dure uren op een handvol uitzonderingen na.
En het jaar daarvoor was de volatiliteit veel groter. Afgelopen winter was het relatief lang aan de koude kant en was er weinig wind. Dat kan aankomende winter ook weer anders zijn.

In mijn optiek was de spread meestal niet supergroot, maar toch veel dagen met meer dan €0,08 spread. In maart begon de pret pas echt met veel zon en hoge avondpiek...
Polvo176 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:18:
[...]

het probleem is dat je niet zo maar de cijfers van vorig jaar met die van dit jaar kunt vergelijken. en ja, daar zitten zeker ook effecten van het zeer warme weer er tussen die we in de winter niet zullen krijgen. Aan de andere kant speelt de zeer hoge gasprijs die vermoedelijk ook deze winter een belangrijke rol. de vraag is hoe dit een uitwerking heeft op de spreiding van de laagste en hoogste prijzen op een dag, wordt deze eerder klein of juist groter. lastig, en juist dat aspect speelt een rol of je een thuis-batterij nog zinvol tijdens de winter kunt inzetten. Ik laat hier bewust de zonopbrengst even buiten spel, m.n. omdat voor de gemiddelde PV bezitter die toch al tijdens de winter geen grote wrol speelt, voor bezitters van een giga PV installatie is dat natuurlijk weer anders.
Daarnaast speelt je RTE ook nog een belangrijke rol hierin, hoe hoger (werkelijke RTE) die is hoe eerder je inzet mogelijkheden oom met iets slechtere spreiding is, ben benieuwe hoe bv een Zendure 4000 Mix hier in de praktijk t.o.v. van bv een Zendure AC 2400 AC+ of pro zit?

[ Voor 11% gewijzigd door Jan-tweak op 17-08-2026 12:39 ]

bilgy_no1 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:24:
[...]

En het jaar daarvoor was de volatiliteit veel groter. Afgelopen winter was het relatief lang aan de koude kant en was er weinig wind. Dat kan aankomende winter ook weer anders zijn.

In mijn optiek was de spread meestal niet supergroot, maar toch veel dagen met meer dan €0,08 spread. In maart begon de pret pas echt met veel zon en hoge avondpiek...
Jan-tweak schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:27:
[...]

het probleem is dat je niet zo maar de cijfers van vorig jaar met die van dit jaar kunt vergelijken. en ja, daar zitten zeker ook effecten van het zeer warme weer er tussen die we in de winter niet zullen krijgen. Aan de andere kant speelt de zeer hoge gasprijs die vermoedelijk ook deze winter een belangrijke rol. de vraag is hoe dit een uitwerking heeft op de spreiding van de laagste en hoogste prijzen op een dag, wordt deze eerder klein of juist groter. lastig, en juist dat aspect speelt een rol of je een thuis-batterij nog zinvol tijdens de winter kunt inzetten. Ik laat hier bewust de zonopbrengst even buiten spel, m.n. omdat voor de gemiddelde PV bezitter die toch al tijdens de winter geen grote wrol speelt, voor bezitters van een giga PV installatie is dat natuurlijk weer anders.
Punt is dat de verwachting is dat het steeds meer afvlakt met name door de groei van thuisbatterijen en de grote batterij parken die overal uit de grond gestamd worden.
Als ik nu weer moest kiezen zou ik voor drie SF800Plus gaan en alleen NOM draaien.
Nu moet in de komende 10 jaar de resterende 12 kWh dagelijks gaan pompen om het nog een beetje de moeite waard te maken.
En in de winter wordt dat dus niks.
Wel opvallend dat de gemiddelde marktprijs door oorlog fors is gestegen, maar voor de spread maakt dat niks uit.
Polvo176 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:41:
[...]

[...]

Punt is dat de verwachting is dat het steeds meer afvlakt met name door de groei van thuisbatterijen en de grote batterij parken die overal uit de grond gestamd worden.
Als ik nu weer moest kiezen zou ik voor drie SF800Plus gaan en alleen NOM draaien.
Nu moet in de komende 10 jaar de resterende 12 kWh dagelijks gaan pompen om het nog een beetje de moeite waard te maken.
En in de winter wordt dat dus niks.
Wel opvallend dat de gemiddelde marktprijs door oorlog fors is gestegen, maar voor de spread maakt dat niks uit.
dan is mijn eigen scenario waar ik vooral op basis van NOM tijdens de zon-seizoenen ( circa 9 mnd) op uit gegaan ben met de berekening van mijn benodigde capaciteit toch helemaal niet zo verkeerd lag, daarom toen ook juist voor een Zendure SF 2400 AC gekozen ( die ondertussen ook vervangen is door een nieuwer model i.v.m. de connector problemen met een soortgelijke capaciteit (oke, 1/2 kWh minder). en toen hield ik wel rekening er mee dat de batterij in de winterslaap moest, vogig jaar was dat ook, maar dat kwam ook omdat ik toen nog een vast contract had. ondertussen is dat ook dynamisch geworden.
afhankelijk wat de prijzen doen gaat de Zendure of in zijn verdiende winterslaap of ik gebruik deze om m.n. de piekverbruik ( i.v.m. warmtepomp) toch nog iets te verminderen. we zullen het zien.
Pagina: 1 ... 292 293 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.

Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 4.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.

Heb je een 2400? Check dan even Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren