• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:35

koboy

Heb een idee voor een icon

Ben(V) schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 08:47:
[...]

Het staat ook in de specs van Zendure zelf.

En om drie fasen netjes te kunnen synchroniseren wordt analoge hardware met regelloops gebruikt en dat kan dus echt niet via een digitaal communicatie protocol, dus technisch gezien onmogelijk.
Waar dan? De enige specs die ik kan vinden staan in die handleiding, en daar zie ik het niet in staan. Daar wordt alleen gesproken over off-grid frequency synchronisation over die RS485 interfaces.

Daarnaast: vrijwel alles wat analoog kan kan ook digitaal. Die analoge regellloops werken ook niet direct, er zit altijd een minime reactietijd in. Enige wat de sturing unit hoeft te doen is kijken of de fases netjes lopen, en zo nodig een kleine tijd/frequentie correctie doorgeven. Bij de dure SigEnergy's en co verloopt dat echt niet anders, ook daar is de creatie van de sinussen digitaal en daarmee ook de regeling.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:46
Prima, als jij denkt het beter te weten moet je dat vooral blijven doen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• koboy

koboy

Ben(V) schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 09:08:
Prima, als jij denkt het beter te weten moet je dat vooral blijven doen.
Pot, ketel, zwart......

Geef nou gewoon een citaat uit die specs man en laat zien waar ik er naast zit. Leer ik alleen maar van.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Hippe Lip schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 23:53:
[...]

@Tiesert
Je reactie had je boven de [/quote] van mijn tekst gezet. Dan is die in eerste instantie niet leesbaar. Kijk maar.

Jouw situatie lijkt aardig op de mijne, als ik je signature goed interpreteer, behalve dat ik 40 panelen op m’n dak heb (ruim 12 kWp), maar ook full electric en met EV.
In de zomer heb ik een flink overschot en daar wil ik de nacht mee doorkomen plus het restant op het duurste uur verkopen. M’n overschot is groter dan de netto beschikbare batterijcapaciteit, dus daar valt nog te verbeteren.

Verder weet ik dat mijn verbruik in 24 uur in de koudere maanden (soms ruim) meer is dan de netto 18 kWh die ik nu heb, dus ook daar is een ruimere capaciteit inzetbaar.

Dat ik een extra capaciteit op een 3e fase wil gaan zetten (en dus niet aan mijn huidige twee fasen toe wil voegen) is omdat het (ont)laden dan sneller gaat. Als de (ont)laadtijd langer is, dan spreid je over meer tijd en profiteer je minder van een piek of dal in de E-prijs.
klopt, je moet je wel de vraag stellen ( tenminste doe ik dat bij me zelf) wat de baten versu de kosten zijn, en als ik daardoor per dag 1 euro meer aan opbrengst krijg over zeg 3 mnd dan wordt de spaarpot niet echt vet gemest met nog geen 100 euro per jaar, kost je een dergelijke 3de fase een 1.500 euro dan zit je op een breakeven point van 15 jaar. dat is de levensduur van dergelijke dingen, lijkt mij dus niet bijzonder interessant. Maar goed, mogelijk heb je nog ergens goedkoop een derde set op de kop weten te krijgen. :)
hier is helaas weer het agio van toepassing; niet alles wat technisch mogelijk is en van dat standpunt ook volledig logisch lijkt ook financieel verstandig. 8)7
En als laatste kan ik er nog aan toevoegen dat financiële efficiëntie niet per definitie bovenaan mijn lijstje staat (maar zeker ook niet onderaan). Goed en gunstig energieverbruik staat ook hoog.
oke, alleen als je dat geld gaat kosten hoe verstandig is het dan nog.
Voor de HA liefhebbers:

Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2

[ Voor 70% gewijzigd door teacher op 15-08-2026 11:55 . Reden: Voor ha is een heel eigen topic ]

energienerds.nl

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:47

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

huishoudelijke mededeling: reageer behulpzaam of reageer niet. Offtopic reacties (zie topic warning) of op de man reacties kan een tweakers vakantie opleveren.

Wise enough to play the fool

• Ribruijn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:33
Ik denk erover om een 2400AC+ met twee extra AB3000L accu’s na de tips hier bij MarcMax te bestellen. Totaalprijs 1876 Euro, lijkt me prima. Echter een domme vraag: ik neem aan dat er geen verschil zit tussen wat men in Nederland de P1 meter noemt, en in Duitsland blijkbaar de D0 meter?

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:28
Polvo176 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 12:17:
[...]

Ziet er heel mooi uit!!
Het voorbeeld is voor een 2400Pro, je moet dan kennelijk voor elke batterij een eigen schema maken?
Ik heb 3 verschillende en ze moeten dan in de app niet meer in Hems staat toch?
Gaat dit per type batterij, per batterij?
Ja het is nu nog per batterij en ze moeten uit HEMS.

energienerds.nl

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 22:59
Ribruijn schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 12:19:
Ik denk erover om een 2400AC+ met twee extra AB3000L accu’s na de tips hier bij MarcMax te bestellen. Totaalprijs 1876 Euro, lijkt me prima. Echter een domme vraag: ik neem aan dat er geen verschil zit tussen wat men in Nederland de P1 meter noemt, en in Duitsland blijkbaar de D0 meter?
Daar zit zeker wel verschil in. Een D0 lezer werkt op een oog en een P1 plug je in een P1 poort.

Ik weet niet of de meegeleverde meter te gebruiken is in Nederland.

[ Voor 6% gewijzigd door AquilaXL op 15-08-2026 12:23 ]

• Ribruijn
AquilaXL schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 12:22:
[...]

Daar zit zeker wel verschil in. Een D0 lezer werkt op een oog en een P1 plug je in een P1 poort
Ok, deze dus maar in Nederland kopen dan….. Bizar dat het systeem bij MarcMax zoveel goedkoper is dan in Nederland…

[ Voor 13% gewijzigd door Ribruijn op 15-08-2026 12:38 ]

• Mscroos
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
Ribruijn schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 12:23:
[...]

Ok, deze dus maar in Nederland kopen dan….. Bizar dat het systeem bij MarcMax zoveel goedkoper is dan in Nederland…
let even op de BTW verschillen...

Zendure 3 x AC2400+ 24.5kWh, Alfen Eve Single pro, Enphase 6000WP, Home assistant running on Proxmox

• Ribruijn
Mscroos schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 12:44:
[...]

let even op de BTW verschillen...
Zeker, maar dan nog? Scheelt echt veel geld netto.

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:43
Wat is voor jou de reden om geen Mix 3000 te nemen ?
( techpunt met kortingscode voor €1754 )

MHI SCM50 | PV 5475 Wp

• Ben(V)
koboy schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 09:21:
[...]

Pot, ketel, zwart......

Geef nou gewoon een citaat uit die specs man en laat zien waar ik er naast zit. Leer ik alleen maar van.
Omdat je het zo vriendlijk vraagt.

Deze review o.a.:https://iotdomotica.nl/thuisaccu/zendure-powerhub-evflow-ac-aangekondigd#Zendure_PowerHub_1P_en_3P_twee_uitvoeringen

En voor de extra duidelijkheid dit stukje commentaar op een vraag van een lezer.
Dit is geen 100% duidelijkheid maar wel een aanwijzing van wat het is, namelijk 3 losse fasen en geen ster configuratie met fase verschuiving.
Bij een 3-fase omvormer wordt de accucapaciteit gedeeld. De Zendure oplossingen betreffen 1-fase producten, in de Power Hub worden dus 3x 1-fase producten ipv 1x 3-fase product gebruikt. Hierdoor kan de accucapaciteit niet worden verdeeld over alle fases, maar gebruikt iedere omvormer de eigen capaciteit voor de eigen fase.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:56
Jan-tweak schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:25:
[...]
klopt, je moet je wel de vraag stellen ( tenminste doe ik dat bij me zelf) wat de baten versu de kosten zijn, en als ik daardoor per dag 1 euro meer aan opbrengst krijg over zeg 3 mnd dan wordt de spaarpot niet echt vet gemest met nog geen 100 euro per jaar, kost je een dergelijke 3de fase een 1.500 euro dan zit je op een breakeven point van 15 jaar. dat is de levensduur van dergelijke dingen, lijkt mij dus niet bijzonder interessant. Maar goed, mogelijk heb je nog ergens goedkoop een derde set op de kop weten te krijgen. :)
hier is helaas weer het agio van toepassing; niet alles wat technisch mogelijk is en van dat standpunt ook volledig logisch lijkt ook financieel verstandig. 8)7

[...]

Even reagerend op:
Hij stelde dat financieel rendement niet het belangrijkste doel is. Dat kan ook betekenen dat hij een lager rendement accepteert (of dus een langere terugverdientijd).

Persoonlijk zou ik ook kosten accepteren om zo duurzaam mogelijk te leven. Daarom in 2020 een jaren '30 woning van het gas gehaald (isolatie, warmtepomp, wtw ventilatie, etc) zonnepanelen erbij, een EV en sinds vorig jaar ook een thuisbatterij. Dat was al met al een flinke investering, maar 2 energiecrises verder ben ik er toch wel erg blij mee. Ook financieel gezien.

Persoonlijk snap ik niet als mensen een dure keuken laten installeren bij een totaalrenovatie, maar er niet voor kiezen om volledig te verduurzamen...

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:10
Ribruijn schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 12:23:
[...]

Ja, zo kost de AB2000X incl. btw en verzendkosten 444,38 euro. Bij techpunt met kortingscode voor 540 euro te koop. Nog steeds een groot verschil van 100 euro. Marcmax blijft wel rekenen met 19%. Dus 2% voordeel tov het NL btw tarief. :)

Ik overweeg nog steeds om er twee stuks bij te kopen. Dan heb ik drie setjes van SF800Plus+AB2000X met een totale capaciteit van 11,5kwh een vermogen van 3000w laden en 2400w ontladen. Natuurlijk wel wat verlies omdat je drie omvormers meer energie verbruiken dan bv één 2400AC+.

[ Voor 5% gewijzigd door meesje op 15-08-2026 13:32 ]

• tismij
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:27

tismij

???

meesje schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 13:31:
[...]

Ja, zo kost de AB2000X incl. btw en verzendkosten 444,38 euro. Bij techpunt met kortingscode voor 540 euro te koop. Nog steeds een groot verschil van 100 euro. Marcmax blijft wel rekenen met 19%. Dus 2% voordeel tov het NL btw tarief. :)

Ik overweeg nog steeds om er twee stuks bij te kopen. Dan heb ik drie setjes van SF800Plus+AB2000X met een totale capaciteit van 11,5kwh een vermogen van 3000w laden en 2400w ontladen. Natuurlijk wel wat verlies omdat je drie omvormers meer energie verbruiken dan bv één 2400AC+.
Keek net ook even, grappig dat de Anker maar 50 euro goedkoper is maar de set met Zendure 2400AC+ met 2 extra accu's is gewoon 500 euro goedkoper. Wist dat Zendure in Duitsland al veel langer populair was maar dat ze zoveel goedkoper zijn is bijzonder.

It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.

• Ribruijn
pjotter1965 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 13:09:
[...]

Wat is voor jou de reden om geen Mix 3000 te nemen ?
( techpunt met kortingscode voor €1754 )
Ik heb micro omvormers en heb dus geen pv input nodig. Verder bevalt de “stapelbaarheid” van de 2400AC+ me wel. We hebben een eigen oprit en als er een EV komt, komt er ook een laadpaal en kan ik er gewoon 2 accu’s extra onder zetten. Zie ik iets over het hoofd dan? Ik sta altijd open voor tips!
bilgy_no1 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 13:18:
[...]

Even reagerend op:

[...]

Hij stelde dat financieel rendement niet het belangrijkste doel is. Dat kan ook betekenen dat hij een lager rendement accepteert (of dus een langere terugverdientijd).

Persoonlijk zou ik ook kosten accepteren om zo duurzaam mogelijk te leven. Daarom in 2020 een jaren '30 woning van het gas gehaald (isolatie, warmtepomp, wtw ventilatie, etc) zonnepanelen erbij, een EV en sinds vorig jaar ook een thuisbatterij. Dat was al met al een flinke investering, maar 2 energiecrises verder ben ik er toch wel erg blij mee. Ook financieel gezien.

Persoonlijk snap ik niet als mensen een dure keuken laten installeren bij een totaalrenovatie, maar er niet voor kiezen om volledig te verduurzamen...
mee eens, ik wilde het aaneen even aangegeven hebben, maar dat mag iedereen helemaal zelf bepalen, daar heb je helemaal gelijk in. En ja, niet alles is in geld uit te drukken, ook volledig mee eens.

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:11
deze discussie is nu wel voorbij.

[ Voor 106% gewijzigd door teacher op 15-08-2026 15:33 ]

• Vassque
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:56
Zouden jullie kunnen meedenken? Ik heb gasloos energiezuinig koopappartement met zonnepanelen en gisteren is de Zendure 800 pro geleverd met daarbij 1 uitbreiding. Dus 2x 1.92 kWh. Ik heb 1 groep voor lichtpunten in: hal, toilet, badkamer, gang, berging, 1 vrij stopcontact van technische ruimte naast de lichtschakelaar. Omdat ik ‘m bij Budgetenergie heb gekocht heet ‘ie officieel dus Thuisbatterij…

De wasmachine/droger/warmtepomp/ sunshower/wtw hebben allemaal hun eigen groep. De onverwarmde berging is op dezelfde etage en heeft 2 geaarde stopcontacten die zijn aangesloten op mijn eigen meterkast. In die berging is ook een afvoer in het plafond.

Liefst zet ik die Thuisbatterij in de berging. Totaal uit de loop. Daar staat ook mijn printer bijvoorbeeld. Er is 3 cm ruimte onder de deur daar en een afvoer in het plafond. De eventuele warmte zou dus wegkunnen. Er is ook plek in de technische ruimte.

Ik heb het topic gelezen en vraag me af: veiligste en beste gaan niet altijd samen en dan moet je voor veiligste gaan. Twijfel slaat toe om de dozen dicht te laten en die dingen retour te sturen. Zo idioot veel voordeel (in geld) levert het niet op…dus wat haal ik me op de hals. Met die vraag kunnen jullie me natuurlijk niet helpen. Dat moet ik zelf beslissen. Maar meedenken: heel graag!

• Ben(V)
deze discussie was echt voorbij.

[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 15-08-2026 15:28 ]

• testmanager

[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 15-08-2026 15:28 ]

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:38

m-vw

Dus?

meesje schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 13:31:
[...]

Hier even op inhakend nav mijn vraag eerder. Ontlaad bij mensen met meerdere unit het systeem ook echt aan het maximum als de vraag er is? Bij mij is dat dus niet het geval. En is dat met HEMS of HA?

• Ben(V)

[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 15-08-2026 15:28 ]

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 22:59

[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 15-08-2026 15:28 ]

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:06
m-vw schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 20:40:
Vrees dat mijn vertrouwen in HEMS van enkele dagen terug toch weer een deukje heeft opgelopen.

Ik heb een 2400 pro en een 800plus. Ieder op een eigen groep en een andere fase. Firmware en app zijn up-to-date.
Aan de 2400 pro hangen enkele panelen en er ligt nog wat op het dak van mijn huis.

Maximale ontlading staat op 3200.

Eind van de middag mijn auto aangesloten om op de laden met vol vermogen (10,8kW) dus de batterijen zouden vol belast moeten worden.

Maar helaas:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Batterijen leveren samen met de pv van de 2400pro net geen 2400W.

Pas nadat ik de maximale ontlaadwaarde verhoogd heb gaat de 2400pro meer uit de batterij leveren, maar de ingestelde waarde wordt nooit gehaald.

Zijn er mensen die dit uitgelegd krijgen?
Hier ben ik ook benieuwd naar omdat ik naast mijn 800 een 3000 wil plaatsen

• koboy

koboy

Ben(V) schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 13:18:
[...]

Omdat je het zo vriendlijk vraagt.

Deze review o.a.:https://iotdomotica.nl/thuisaccu/zendure-powerhub-evflow-ac-aangekondigd#Zendure_PowerHub_1P_en_3P_twee_uitvoeringen

En voor de extra duidelijkheid dit stukje commentaar op een vraag van een lezer.
Dit is geen 100% duidelijkheid maar wel een aanwijzing van wat het is, namelijk 3 losse fasen en geen ster configuratie met fase verschuiving.

[...]
Preview en commentaar van de tijd dat er nog geen enkele echte gegevens bekend waren

Gaan we nu echt het hele type B aardlek verhaal opnieuw doen? Scepticisme is OK, maar gaan vertellen dat het niet zo is terwijl in de handleiding over 3 fase synchronisatie wordt gesproken vind ik veel te kort door de bocht.

Vassque schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 14:40:
Zouden jullie kunnen meedenken? Ik heb gasloos energiezuinig koopappartement met zonnepanelen en gisteren is de Zendure 800 pro geleverd met daarbij 1 uitbreiding. Dus 2x 1.92 kWh. Ik heb 1 groep voor lichtpunten in: hal, toilet, badkamer, gang, berging, 1 vrij stopcontact van technische ruimte naast de lichtschakelaar. Omdat ik ‘m bij Budgetenergie heb gekocht heet ‘ie officieel dus Thuisbatterij…

De wasmachine/droger/warmtepomp/ sunshower/wtw hebben allemaal hun eigen groep. De onverwarmde berging is op dezelfde etage en heeft 2 geaarde stopcontacten die zijn aangesloten op mijn eigen meterkast. In die berging is ook een afvoer in het plafond.

Liefst zet ik die Thuisbatterij in de berging. Totaal uit de loop. Daar staat ook mijn printer bijvoorbeeld. Er is 3 cm ruimte onder de deur daar en een afvoer in het plafond. De eventuele warmte zou dus wegkunnen. Er is ook plek in de technische ruimte.

Ik heb het topic gelezen en vraag me af: veiligste en beste gaan niet altijd samen en dan moet je voor veiligste gaan. Twijfel slaat toe om de dozen dicht te laten en die dingen retour te sturen. Zo idioot veel voordeel (in geld) levert het niet op…dus wat haal ik me op de hals. Met die vraag kunnen jullie me natuurlijk niet helpen. Dat moet ik zelf beslissen. Maar meedenken: heel graag!
even mogelijk een gekke vraag; heb je een foto van die berging.

Met een Zendure 800 zit je toch binnen de limiet om deze gewoon op een bestaande groep te mogen plaatsen, een aparte groep is hier dus niet noodzakelijk. Dus de aangegeven vrije stopcontact van technische ruimte naast de lichtschakelaar lijkt me prima (aub wel geen verlengdoos gebruiken. zolang je daar geen brandbare vloeistoffen en gassen opslaat lijkt me het een prima plek. ik zou dus wel een rookmelder in die ruimte plaatsen (liefst eentje die met een andere rookmelder in je appartement is gekoppeld, zodat je ook een alamering mekrijgt als die in die ruimte af zou gaan.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:38

m-vw

Dus?

Je overdenkt het allemaal te veel, maar dat is je niet kwalijk te nemen. Zoals op veel andere plekken op het internet is ook dit topic niet vrij van wat/als doemscenario's.

Mijn advies: Batterij in de berging, stekker in het stopcontact, app in juiste modus en niet meer naar omkijken. Tenzij je aan de slag wilt met zaken als Home Assiatant.

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:09

Als je geen zware verbruikers op die groep hebt (zoals een wasmachine, wasdroger, waterkoker etc) is het echt geen enkel probleem om hem op een gedeelde groep te plaatsen. Gebruik geen verlengsnoeren, alleen een vast stopcontact dus.

En een goede rookmelder erbij plaatsen kan nooit kwaad (dan heb je zoveel mogelijk gedaan qua veiligheid mocht alle veiligheid van de Zendure batterij falen bij calamiteiten).

EDIT zoals @Jan-tweak en @m-vw ook al aangeven.
(voortaan eerst even verder lezen voordat ik reageer)

[ Voor 6% gewijzigd door knorde op 15-08-2026 17:13 ]

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

• meesje
m-vw schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 15:01:
[...]

Hier even op inhakend nav mijn vraag eerder. Ontlaad bij mensen met meerdere unit het systeem ook echt aan het maximum als de vraag er is? Bij mij is dat dus niet het geval. En is dat met HEMS of HA?
Wanneer nodig gaan mijn drie 800Plussen op max laden (3000w) en ontladen (2400w). Dit inderdaad in HEMS. Voor jouw vraag even terug gebladerd. Ik zie jij dat twee type batterijen gebruikt, wellicht gaat het daar fout. Mijn advies is om dit te melden bij Zendure en/of Home Assistant te gaan gebruiken. Bij dit laatste kun je volgens per batterijen het vermogen instellen, in plaats voor het geheel.

• meesje

Zoals een eerder advies, zou ik ook gewoon de berging adviseren. Zelf heb ik één van de drie batterijen in de schuur staan. Dat gaat prima. Zorg er wel voor dat je voldoende wifi bereik hebt op jouw locatie. In mijn geval moest ik een wifi mesh punt even verplaatsen. Ik had namelijk heel af en toe dat de batterij offline was.

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20:29
Hippe Lip schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 23:53:
[...]

@Tiesert
Je reactie had je boven de [/quote] van mijn tekst gezet. Dan is die in eerste instantie niet leesbaar. Kijk maar.

Jouw situatie lijkt aardig op de mijne, als ik je signature goed interpreteer, behalve dat ik 40 panelen op m’n dak heb (ruim 12 kWp), maar ook full electric en met EV.
In de zomer heb ik een flink overschot en daar wil ik de nacht mee doorkomen plus het restant op het duurste uur verkopen. M’n overschot is groter dan de netto beschikbare batterijcapaciteit, dus daar valt nog te verbeteren.

Verder weet ik dat mijn verbruik in 24 uur in de koudere maanden (soms ruim) meer is dan de netto 18 kWh die ik nu heb, dus ook daar is een ruimere capaciteit inzetbaar.

Dat ik een extra capaciteit op een 3e fase wil gaan zetten (en dus niet aan mijn huidige twee fasen toe wil voegen) is omdat het (ont)laden dan sneller gaat. Als de (ont)laadtijd langer is, dan spreid je over meer tijd en profiteer je minder van een piek of dal in de E-prijs.

En als laatste kan ik er nog aan toevoegen dat financiële efficiëntie niet per definitie bovenaan mijn lijstje staat (maar zeker ook niet onderaan). Goed en gunstig energieverbruik staat ook hoog.
Dank je voor je reactie en excuus dat ik een puinhoop heb gemaakt van je quote.
Onze situatie lijkt wel op elkaar inderdaad, behalve de EV. De nacht kom ik nu ook al goed door, het is net het laatste stuk, vooral boven de 2400W, wat ik kan verbeteren maar wat zich moeilijk laat rechtvaardigen binnen een acceptabele terugverdientijd. Ik ervaar de wet van de afnemende meeropbrengsten. Elke extra kWh opslag draagt steeds minder bij aan het economische voordeel. Ik snap dat er ook andere doelen kunnen zijn, maar als een extra batterij niet meer bijdraagt kan ik beter gewoon groene stroom van het grid plukken en met het geld andere duurzame dingen doen. Dat levert dan meer op, zowel financieel als kwa duurzaamheid. Dus vandaar dat ik het wil berekenen. Dank voor het meedenken!

20x400wp O-Z-W | Enphase Envoy Met. | IQ7+ | Pana 12kW T-Cap J Mono | 300L SWW | HA+Heishamon L | Zendure 2400AC+ | Gasloos 4-10-22

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:47
maartend schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 22:08:
[...]

Ik heb geen idee, ik weet enkel dat het, afhankelijk van wat de bedoeling is, van of weg laat blazen. Ik heb zo'n constructie achter mijn caravan koelkast, en die blaast naar buiten.
Echt werkelijk elke actieve koeling met heatsink wordt lucht in de heatsink geblazen. Kijk maar in je pc, laptop, etc.
Een fan heeft daar ook een aanduiding voor: Je hebt pressure en flow fans. Een heatsink koelen doe je met pressure. Een flow fan is bijvoorbeeld voor de koeling van je computerkast.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

De korte dagen zitten er weer aan te komen, wat gaan jullie doen met de batterijen?

De zon vult mijn batterijen nog elke dag, zowel direct als indirect, maar dat wordt vanaf september steeds minder en vanaf november helemaal niet meer omdat ik een warmtepomp heb die alle beschikbare zonne energie direct opslurpt.
De prijsverschillen bij dynamische contracten zijn in de winter te klein om de batterij mee op te laden.

Van de Hyper weet ik dat die vol continue 7 watt uit de batterij trekt, een volle 1.92 kWh batterij is dan in 11 dagen leeg.
Nu kun je de batterij opladen tot 60% en de Hyper los treken van de batterij en zo in winter opslag zetten, de Hyper kan dan nog wel als omvormer dienen voor aangesloten zonnepanelen, maar is daar niet voor gemaakt en geeft dan steeds foutmeldingen.

Nog anders is het bij de SF800, 1600 en 2400 series die een geïntegreerde batterij hebben die je helemaal niet los kunt trekken.
Ik weet niet hoeveel die uit een batterij trekken, maar een enkele batterij zal sneller leeg zijn dan de maandelijkse kalibratie cyclus hem weer oplaad.
bovendien is het slecht boor de batterij.
Winter opslag op 60% lading is helemaal niet mogelijk bij deze typen.

Als je er meerdere batterijen onder hebt zitten kun je die wel los halen.
Ik vraag mij dus af hoe jullie hier mee (zullen) omgaan.

• tismij

tismij

???

Polvo176 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 12:40:
De korte dagen zitten er weer aan te komen, wat gaan jullie doen met de batterijen?

De zon vult mijn batterijen nog elke dag, zowel direct als indirect, maar dat wordt vanaf september steeds minder en vanaf november helemaal niet meer omdat ik een warmtepomp heb die alle beschikbare zonne energie direct opslurpt.
De prijsverschillen bij dynamische contracten zijn in de winter te klein om de batterij mee op te laden.

Van de Hyper weet ik dat die vol continue 7 watt uit de batterij trekt, een volle 1.92 kWh batterij is dan in 11 dagen leeg.
Nu kun je de batterij opladen tot 60% en de Hyper los treken van de batterij en zo in winter opslag zetten, de Hyper kan dan nog wel als omvormer dienen voor aangesloten zonnepanelen, maar is daar niet voor gemaakt en geeft dan steeds foutmeldingen.

Nog anders is het bij de SF800, 1600 en 2400 series die een geïntegreerde batterij hebben die je helemaal niet los kunt trekken.
Ik weet niet hoeveel die uit een batterij trekken, maar een enkele batterij zal sneller leeg zijn dan de maandelijkse kalibratie cyclus hem weer oplaad.

Als je dynamisch tarief hebt is het ook in de winter nuttig om de accu te gebruiken, verschil tussen 13:00 (01:00 'snachts mogelijk) en 20:00 zal niet kleiner worden.

Op goedkope momenten genoeg laden om de duurste momenten te ondervangen zal steeds nuttiger worden.

Wat ik wil doen is zolang genoeg uit de panelen komt NOM en zodra dit niet meer genoeg is voor NOM ga ik het instellen dat hij op de goedkope uren indien nodig bijlaadt om de duurste uren te ondervangen (en nee weet nog niet precies hoe, zijn volgens mij meerdere methodes voor nu).

It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.

Dynamisch contract hier. Ik laat ze gewoon aangesloten. Het gebruik zal wellicht af nemen door de geringere te verwachten spread. Er zijn altijd wel wat dagen die volladen rechtvaardigen. Dan lekker NOM draaien ofzo. Vast wennen aan 2027.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC+ 16.32 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• knorde

Hier een SF1600 AC+ met 2 uitbreidingsbatterijen.

Ik ben niet van plan om elke winter de stapel uit elkaar te gaan halen.
Maar bij de donkere grijze dagen zal ik tegen hetzelfde probleem aanlopen.
Het beetje wat je dan opwekt zal voornamelijk naar je thuisverbruik gaan (amper overschot).

Kan het kwaad om de stapel zo te laten staan in de winter?
Volgens mij laad Zendure de batterijen altijd weer tot 10% op.
Ik heb geen dynamisch contact (misschien volgend jaar maar eens naar kijken).

Het gaat mij nu vooral om wat het beste is voor de batterijen (maar dat ik ze wel kan laten staan).

tismij schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 12:46:
[...]

Als je dynamisch tarief hebt is het ook in de winter nuttig om de accu te gebruiken, verschil tussen 13:00 (01:00 'snachts mogelijk) en 20:00 zal niet kleiner worden.

Op goedkope momenten genoeg laden om de duurste momenten te ondervangen zal steeds nuttiger worden.

Wat ik wil doen is zolang genoeg uit de panelen komt NOM en zodra dit niet meer genoeg is voor NOM ga ik het instellen dat hij op de goedkope uren indien nodig bijlaadt om de duurste uren te ondervangen (en nee weet nog niet precies hoe, zijn volgens mij meerdere methodes voor nu).
Afgelopen winter was dit dus niet zo, ruwweg zat er meestal niet meer verschil tussen dan 6 cent, tussen 25 en 31 cent.
Opladen voor 25 cent heeft dan geen nut, door de RTE verliezen kost een kWh uit eindelijk meer dan 31 cent en dan praat ik nog niet over de 6 cent die elke laadcyclus kost aan afschrijving.

Ik had afgelopen winter alleen nog Hypers, en die begonnen heel gekke SOC waarden geven van steeds een beetje laden en ontladen.
Kan het kwaad om de stapel zo te laten staan in de winter?
Volgens mij laad Zendure de batterijen altijd weer tot 10% op.
Ik heb geen dynamisch contact (misschien volgend jaar maar eens naar kijken).

Het gaat mij nu vooral om wat het beste is voor de batterijen (maar dat ik ze wel kan laten staan).
Dat is het punt een beetje, bij mij staat ook een 1600 met 2 batterijen, maar de batterijen de hele winter op de maandelijkse kalibratie na op 10% laten staan is niet goed voor de batterij.

• knorde
Polvo176 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 12:57:
[...]

[...]

Dat is het punt een beetje, bij mij staat ook een 1600 met 2 batterijen, maar de batterijen de hele winter op de maandelijkse kalibratie na op 10% laten staan is niet goed voor de batterij.
Zou in de winter 50%-100% beter zijn (ik heb nu 10% - 100%)?

Dan blijft er altijd 50% in staan en heb je toch eens een zonnige dag dat hij wat laad heb je altijd ruimte. En daarna ontlaad hij weer tot maximaal 50%.

[ Voor 3% gewijzigd door knorde op 16-08-2026 13:12 ]

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Gewoon NOM hier maar dan ook wel veel panelen liggen, doet bijna iedere dag wel wat.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC+ 11,04kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• tismij

tismij

???

Polvo176 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 12:53:
[...]

Afgelopen winter was dit dus niet zo, ruwweg zat er meestal niet meer verschil tussen dan 6 cent, tussen 25 en 31 cent.
Opladen voor 25 cent heeft dan geen nut, door de RTE verliezen kost een kWh uit eindelijk meer dan 31 cent en dan praat ik nog niet over de 6 cent die elke laadcyclus kost aan afschrijving.

Ik had afgelopen winter alleen nog Hypers, en die begonnen heel gekke SOC waarden geven van steeds een beetje laden en ontladen.
Maar wordt steeds meer wel zo, al helemaal als ze ook nettarieven gaan aanpassen aan tijdstippen.
Vandaar ook nog aan het kijken naar hoe ik dit ga doen (geen haast heb nog niet eens een accu staan), mogelijk iets als NOM met minimaal 50% in de winter en ontladen als 60% ofzo (ook best veel panelen).
Dan kun je ook nog naar tarieven kijken en bij verschil van meer dan x naar 80% laden o.d. gelukkig vind ik data en algoritmes leuk :)

• meesje

Je opmerking over de 800, 1600 en 2400 series snap ik niet. Deze kun je toch ook gewoon tot 60% opladen en wegzetten?
@Polvo176. Toevallig morgen de 1e dag te pakken dat laden en ontladen op tarief (handel) geen zin heeft. Ben hier de boel aan het volladen en dan wordt het standje (slim ontladen van @gielz). Komt er wat meer zon morgen dan is het tarief naar het net leuk en als ik nodig heb, komt het mooi uit de batterij. Dat is morgen wel vol te houden :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ikNdM7tIvMRZo-SomcqTyBFAxSc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GG7BqtyrEx8I9PdcEF4tcKmQ.png?f=fotoalbum_large

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC+ 16.32 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:39
knorde schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 13:04:
[...]

Dan blijft er altijd 50% in staan en heb je toch eens een zonnige dag dat hij wat laad heb je altijd ruimte. En daarna ontlaad hij weer tot maximaal 50%.
Zo dacht ik het wel te gaan doen in elk geval. Maar dan met 30% ofzo.
knorde schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 13:04:
[...]

Die ondergrens opschroeven is een goed bruikbaar punt, maar ik heb wel gemerkt dat steeds een beetje ontladen en opladen de SOC niet meer klopt en de SOC rare sprongen gaat maken.
klump4u schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 13:20:
[...]

Gewoon NOM hier maar dan ook wel veel panelen liggen, doet bijna iedere dag wel wat.
Alleen is dat "wat" al op bij direct gebruik en worden de baterijen niet opgeladen.
meesje schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 13:32:
[...]

Je opmerking over de 800, 1600 en 2400 series snap ik niet. Deze kun je toch ook gewoon tot 60% opladen en wegzetten?
Ik ga er van uit dat deze types net als de Hypers stroom uit de batterij blijven trekken, dus zullen die batterijen op zeker moment leeg zijn.
Maar als iemand kan aantonen dat je ze weg kunt zetten zonder stroom te gebruiken dan hoor ik dat graag.

Ik heb ook nog te weinig zonnepanelen.
Wat ik ga doen deze winter is mijn Zendures op hoogste minimaal batterij % (50) zetten.
En de automatische maandelijkse kalibratie doen naar 100% en nom terug naar minimaal batterij % (50).
Ik ga mijn Zendure sets i.i.g. niet aan raken.

• meesje
Polvo176 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 13:56:
[...]

Die ondergrens opschroeven is een goed bruikbaar punt, maar ik heb wel gemerkt dat steeds een beetje ontladen en opladen de SOC niet meer klopt en de SOC rare sprongen gaat maken.

[...]

Alleen is dat "wat" al op bij direct gebruik en worden de baterijen niet opgeladen.

[...]

Ik ga er van uit dat deze types net als de Hypers stroom uit de batterij blijven trekken, dus zullen die batterijen op zeker moment leeg zijn.
Maar als iemand kan aantonen dat je ze weg kunt zetten zonder stroom te gebruiken dan hoor ik dat graag.
In de handleiding staat het onderstaande. Ik verwacht dat je ze gewoon veilig weg kunt zetten en dus elke drie maanden even checken.

To prevent battery degradation during long-term storage, the battery must be discharged to 30% and recharged to 60% every three months. If the charge level drops below 1% after use, the battery must be recharged to 60% prior to storage.
peterbier schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 14:03:
[...]

Ik heb ook nog te weinig zonnepanelen.
Wat ik ga doen deze winter is mijn Zendures op hoogste minimaal batterij % (50) zetten.
En de automatische maandelijkse kalibratie doen naar 100% en nom terug naar minimaal batterij % (50).
Ik ga mijn Zendure sets i.i.g. niet aan raken.
In de winter heb je altijd te weinig zonepanelen, ik heb er heel veel liggen, maar de hele maand december levert minder op dan een mooie zomerdag.
Maar zoals @knorde ook al noemde, op minimaal 50% zetten lijkt mij inderdaad een goede strategie.
meesje schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 14:11:
[...]

In de handleiding staat het onderstaande. Ik verwacht dat je ze gewoon veilig weg kunt zetten en dus elke drie maanden even checken.

To prevent battery degradation during long-term storage, the battery must be discharged to 30% and recharged to 60% every three months. If the charge level drops below 1% after use, the battery must be recharged to 60% prior to storage.
Dat geldt voor losse batterijen als je ze opslaat, maar het gaat mij vooral om de geïntegreerde batterijen uit de SF series, helemaal als ze ook nog direct op zonnepanelen zijn aangesloten.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Polvo176 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 14:42:
[...]

In de winter heb je altijd te weinig zonepanelen, ik heb er heel veel liggen, maar de hele maand december levert minder op dan een mooie zomerdag.
Maar zoals @knorde ook al noemde, op minimaal 50% zetten lijkt mij inderdaad een goede strategie.

[...]

Dat geldt voor losse batterijen als je ze opslaat, maar het gaat mij vooral om de geïntegreerde batterijen uit de SF series, helemaal als ze ook nog direct op zonnepanelen zijn aangesloten.
Heb jij dan zo'n hoog direct verbruik dat er niks in de panelen gaat in december en januari?
Hier gaat er nog 125 kWh in per maand en 100 kWh uit in de avond

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC+ 11,04kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• meesje
[...]

[...]

De tekst komt uit de handleiding van de SF800Plus.

• knorde
klump4u schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 14:52:
[...]

Heb jij dan zo'n hoog direct verbruik dat er niks in de panelen gaat in december en januari?
Hier overdag/avond gemiddeld (zonder vaatwasser, wasmachine of droger etc.) rond de 700 watt en in de nacht gemiddeld rond de 400 watt.

Die 700 watt moeten de zonnepanelen dan dus eerst voorzien voordat ze de batterij gaan vullen. In de winter is dat best een opgave als je van die grauwe grijze dagen hebt.

Ik heb hier overigens 8 panelen. In totaal 2740 WP en totaal 2300 watt omvormer bestaande uit 2 omvormers. Dit waren er tot half juli 6 met 1800 WP en 1500 watt omvormer en sinds half juli 2 erbij, met 940 WP en 800 watt omvormer.

Nu op een mooie zomerdag wek ik rond de 14 kWh op met 8 panelen. 10 kWh van de 6 panelen en 4 kWh van de 2 panelen.

[ Voor 6% gewijzigd door knorde op 16-08-2026 15:05 ]

op dit moment gaat het nog prima maar je ziet wel dat er steeds minder het net terug gaat en dus ook mijn opbrengst van deze teruglevering (dynamisch) dus steeds minder wordt, deels wordt dit opgevangen door mijn overschot tijdens de dure uurtjes ( en die prijs wordt ook langzaam hoger, kijk afgelopen week maar).
tot halverwege oktober zal ik mogelijk nog voldoende opwek hebben, maar daarna gaat het snel bergaf.
Wat kan nog kan is zolang er voldoende prijsverschil is tussen de hoge prijzen en lage prijzen deze tijdens de lage prijzen vanuit het net te laden en dan tijdens de piekmomenten weer te ontladen.
op dit moment zal dat vermoedelijk nog handmatig moeten, mogelijk dat ik dan ook al HA volledig in de lucht heb, dan kan het ook automatisch.

zou ik ook niet doen, gewoon uitzetten en vooraf op circa 80% laden, belangrijk niet te koud wegzetten. ik zou ze dan om de maand even controleren en zo nodig weer op die 80% brengen als ze veel te laag gezakt zijn en eventueel de controleduur hierop aanpassen.

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:13
Devke schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 13:32:
@Polvo176. Toevallig morgen de 1e dag te pakken dat laden en ontladen op tarief (handel) geen zin heeft. Ben hier de boel aan het volladen en dan wordt het standje (slim ontladen van @gielz). Komt er wat meer zon morgen dan is het tarief naar het net leuk en als ik nodig heb, komt het mooi uit de batterij. Dat is morgen wel vol te houden :-)

[Afbeelding]
Ik gooi morgen ochtend tussen 6:45 en 9:15 de rest van de lading van vandaag er nog uit en dan gaan ze morgen in standby zodat PV rechtstreeks naar het net gaat.
Pakhaas schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 15:27:
[...]

Ik gooi morgen ochtend tussen 6:45 en 9:15 de rest van de lading van vandaag er nog uit en dan gaan ze morgen in standby zodat PV rechtstreeks naar het net gaat.
Zou je dan niet beter morgenavond de rest kunnen doen?

• Pakhaas
Devke schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 15:46:
[...]

Zou je dan niet beter morgenavond de rest kunnen doen?
Goed punt!
[...]

[...]

Ik heb er nu 18 en wil er nog 30 bij leggen in het weiland.
De zonnepanelen dan aftoppen.
Zodat het in de winter ook mooi werkt.
Zonnepanelen zijn niet zo duur meer.
Installatie doe ik zelf.
Een vraag over de Zendure 1600+ hoe bevalt die.
Dit model lijkt mij ook handig voor mijn ab2000s batterijen.
klump4u schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 14:52:
[...]

Ik heb van de huidige batterijen geen goede cijfers, wel dat ik gemiddeld in pre batterij tijdperk 55 kWh in december opwek en daar 50 direct gebruik en 5 kWh terug lever.
Dat is nog te weinig om het eigen gebruik van de batterijen op peil te houden.
peterbier schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 16:01:
[...]

Ik heb er nu 18 en wil er nog 30 bij leggen in het weiland.
De zonnepanelen dan aftoppen.
Zodat het in de winter ook mooi werkt.
Zonnepanelen zijn niet zo duur meer.
Installatie doe ik zelf.
Een vraag over de Zendure 1600+ hoe bevalt die.
Dit model lijkt mij ook handig voor mijn ab2000s batterijen.
Ik ben de tel kwijt, heb ze van 125 Wp tot 535 Wp in 6 soorten totaal bijna 11.000 Wp
Het mooie is wel dat de helft direct op de verschillende Zendures zit aangesloten, de andere helft via 2 string omvormers.
De 1600AC+ wordt daarom ook alleen geladen uit de string omvormers.
Bevalt goed, geen connector problemen in ieder geval.
Ik stuur nu alles nog uit de Zendure app, heeft zijn beperkingen, ieder van de 5 batterijen krijgt 1/5 van 3000 W = 600W
Waar zonnepanelen op aangesloten zit krijgen dat er nog bij en laden tussen de 1000 en 2000 W
De 1600 blijft dus steken op 600 W en krijgt pas meer als er andere batterijen vol zijn.
Maar dan wordt er intussen wel 2 à 3 kW terug geleverd en dat wil ik liever in de 1600 natuurlijk.
Ik kan dat handmatig aanpassen door de 1600 uit Hems te halen, maar ga nu aan de slag met de nieuwe Zendure Schedule waar hier niks over gezegd mag worden.
Heb ik nog niet draaien, maar dat komt vast goed.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Ik denk dat ik me straks ook kan melden bij het gesmolten connectoren topic :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mW1CPLC_XgN7691fEqxmew5lYrc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EoeiWVHeu6bFNKwMzlcSxMaL.png?f=fotoalbum_large

1 van de 2 omvormers geeft een rode knipperende bliksemschicht :X

• Pakhaas
Devke schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 13:32:

[Afbeelding]
Ik zie trouwens bij jou ook 1 kwartier goedkoop selecteren omdat Gielz anders niets gaat doen. Maar eigenlijk wil je dat kwartier niet laden. Hoe los jij dat op zonder overdag bij de knoppen te moeten?
Polvo176 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 16:54:
[...]

Ik heb van de huidige batterijen geen goede cijfers, wel dat ik gemiddeld in pre batterij tijdperk 55 kWh in december opwek en daar 50 direct gebruik en 5 kWh terug lever.
Dat is nog te weinig om het eigen gebruik van de batterijen op peil te houden.

[...]

Ik ben de tel kwijt, heb ze van 125 Wp tot 535 Wp in 6 soorten totaal bijna 11.000 Wp
Het mooie is wel dat de helft direct op de verschillende Zendures zit aangesloten, de andere helft via 2 string omvormers.
De 1600AC+ wordt daarom ook alleen geladen uit de string omvormers.
Bevalt goed, geen connector problemen in ieder geval.
Ik stuur nu alles nog uit de Zendure app, heeft zijn beperkingen, ieder van de 5 batterijen krijgt 1/5 van 3000 W = 600W
Waar zonnepanelen op aangesloten zit krijgen dat er nog bij en laden tussen de 1000 en 2000 W
De 1600 blijft dus steken op 600 W en krijgt pas meer als er andere batterijen vol zijn.
Maar dan wordt er intussen wel 2 à 3 kW terug geleverd en dat wil ik liever in de 1600 natuurlijk.
Ik kan dat handmatig aanpassen door de 1600 uit Hems te halen, maar ga nu aan de slag met de nieuwe Zendure Schedule waar hier niks over gezegd mag worden.
Heb ik nog niet draaien, maar dat komt vast goed.
Ok
Ik draai alles al in HomeAssistant.
Toen ik dat in een keer had wil ik nooit meer naar Zendure hems (app) terug.
HomeAssistant Fireson aansturing is geweldig. (Te vinden in het andere topic)
P1 die ik nu gebruik is HomeWizard maar kan ook bijvoorbeeld de Shelly pakken mocht ik dat willen.

• testmanager

Want, wat is dan jouw kostprijs per kWh, ergo: wat is volgens jou de (gemiddelde) spread in de winter?
Pakhaas schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 17:31:
[...]

Ik zie trouwens bij jou ook 1 kwartier goedkoop selecteren omdat Gielz anders niets gaat doen. Maar eigenlijk wil je dat kwartier niet laden. Hoe los jij dat op zonder overdag bij de knoppen te moeten?
Ik zet goedkoopste en duurste op 0. Dan op Slim Ontladen alleen. Dan gaat de opwek overdag het net op en ontlaad je alleen daar waar er een tekort is. Rendabeler is duurste uren ontladen maar vind deze strategie voor morgen ook prima.

Dit dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AqZ9HN040MinHMbbzxBcliLcZ4U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oHEvHEV5Pc6bwKK1Dgl8i4gU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cYBCUfKchi4oXx31SO16-kRkesI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VVASODL8lFvjKsKPlIVFb04t.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door Devke op 16-08-2026 18:11 ]

• Pakhaas
Devke schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 18:08:
[...]

Ik zet goedkoopste en duurste op 0. Dan op Slim Ontladen alleen. Dan gaat de opwek overdag het net op en ontlaad je alleen daar waar er een tekort is. Rendabeler is duurste uren ontladen maar vind deze strategie voor morgen ook prima.

Dit dus:

~~~[Afbeelding]

~~~[Afbeelding]
Ja precies, maar wij zijn morgen niet thuis, dus wordt er weinig verbruikt. Ik wil morgen avond de rest van vandaag ontladen. Dan zal ik wel 1 goedkoop kwartier moeten selecteren, anders doet die niks.

Idee. Ik kan het max laadvermogen op 0w zetten. Dan gaat de batterij overdag bij goedkoop niet laden, maar avonds bij duur wel ontladen. Edit: dat kan niet minimum is 400w bij Gielz

[ Voor 9% gewijzigd door Pakhaas op 16-08-2026 18:53 ]

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:55
Vandaag begon mijn 2400+ spontaan te ontladen met 800w. Ik draai normaal in HEMS 2.0 met eigen verbruiksmodus, maar die had ik uitgezet omdat ik de auto ging laden om iets voor half 2. Om 15.40 begon hij te ontladen terwijl het systeem in stand by stond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C2avHDiZ8Oe23nrMQKGj90kQYjQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pe7YxAUddndRu6t6bsG5VOGu.jpg?f=fotoalbum_large

Hij stopte bij 9%. Het gekke is ook, hij mag hier ontladen tot 2200w, dus die 800w kan ik ook niet verklaren. Heeft zendure iets van een logging waarom dit gebeurde? Want ik kan het niet vinden.

De HA integratie gebruik ik alleen voor inzichten, niet voor aansturing

• knorde
elektriekert schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 16:54:

[Afbeelding]

Welk model heb jij?

Pakhaas schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 18:46:
[...]

Ja precies, maar wij zijn morgen niet thuis, dus wordt er weinig verbruikt. Ik wil morgen avond de rest van vandaag ontladen. Dan zal ik wel 1 goedkoop kwartier moeten selecteren, anders doet die niks.
Handmatig de tijd ingeven. Dan verschijnt hier alleen een rood balkje. Bijv D19:00 (dan wel Dynamisch handelen kiezen).

[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 16-08-2026 18:56 ]

• Vassque
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:56
Dank voor de reacties op mijn vraag mbt de plaatsing.

Verder gaat het hier ver boven mijn petje :+ . Succes iig allemaal!

• Pakhaas
Devke schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 18:54:
[...]

Handmatig de tijd ingeven. Dan verschijnt hier alleen een rood balkje. Bijv D19:00 (dan wel Dynamisch handelen kiezen).
Klopt, maar dan staat bij spread indicatie 0% (omdat er geen goedkoop is) en zal die niet gaan laden/ontladen omdat die niet hoger is dan de minimale spread. Of heb jij die op 0% staan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FRXUaEvZwVgqSOp3JxYk9P3pOM4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/g50bg9Ie4anqWopbObMyJ9go.jpg?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door Pakhaas op 16-08-2026 19:14 ]

Pakhaas schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 19:13:
[...]

Klopt, maar dan staat bij spread indicatie 0% (omdat er geen goedkoop is) en zal die niet gaan laden/ontladen omdat die niet hoger is dan de minimale spread. Of heb jij die op 0% staan?

[Afbeelding]
Die staat hier inderdaad op 0. Ik kijk naar de indicator zelf. 30% of lager laat ik hem sws niets doen. Stel ik dan toch uren in (per ongeluk) dan zal hij idd gaan ontladen doordat de drempel op 0 staat. Nog niet voorgekomen 😜

• elektriekert
  • Nu online
De welbekende 2400AC

• elektriekert
  • Nu online
elektriekert schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 16:54:

[Afbeelding]

1 van de 2400AC's is no bueno

Omvormer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-PIuLZUE4m3M068LS456_N1gVWA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rYghr0BxWNi4AYcO6lePbQf8.jpg?f=fotoalbum_large

Batterij eronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vJMw2dWbQB9Yvd3QDMQMftrEcYE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IldHMayKZ4EV7zR2vE7vCZsK.jpg?f=fotoalbum_large

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik heb hier de Solarflow 800 plus binnen, voor mij tevens de eerste thuisbatterij (ofwel noob alert).

Nu probeer ik de accu the koppelen in de app, maar vind niks. Kan de accu maar niet vinden. Wat mis ik, doe ik fout? Heb in de topic getracht te zoeken, echter wordt het lastig wanneer je zoekt op installatie.

Youtube ed wordt ik ook niet wijzer van, de handleiding heeft helaas ook geen faq oid.

Wat heb ik allemaal gedaan:
  1. Stekker in wandcontactdoos
  2. Knop 3 seconden ingedrukt, wifi teken knippert snel (zou ook een beep moeten geven volgens de handleiding, maar die krijg ik niet.
Wat gebeurt er:

- Nadat ik de knop 3 seconden heb ingedrukt, knipper de wifi teken even heel snel en gaat dan weer "rustig knipperen".

De zendure app vindt de accu echter niet.

Bij ca 6 sec ingehouden lijkt het systeem te herstarten, ik hoor iets klikken, denk een relais?. Alles gaat uit, power teken knippert even rood en daarna stabiel groen. Wifi teken zelfde, battery indicatie geeft 3 van de 4 blokjes weer.

[ Voor 13% gewijzigd door beyazz06 op 16-08-2026 21:53 ]

• bilgy_no1

Ik houd de batterijen gewoon in bedrijf. In de winter heb ik weinig PV opwekking, maar kunnen de batterijen wel helpen de gemiddelde inkoopprijs te drukken. Met de warmtepomp is het verbruik dan juist heel hoog, dus dan levert het gebruik van de batterij toch wel wat op.

Als ik reken met RTE van 85% en een gemiddelde inkoop tegen €0,25 dan is het minimale benodigde verschil ongeveer €0,04. In de praktijk zal ik uitgaan van iets meer.

• testmanager
bilgy_no1 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 21:57:
[...]

Ik houd de batterijen gewoon in bedrijf. In de winter heb ik weinig PV opwekking, maar kunnen de batterijen wel helpen de gemiddelde inkoopprijs te drukken. Met de warmtepomp is het verbruik dan juist heel hoog, dus dan levert het gebruik van de batterij toch wel wat op.

Als ik reken met RTE van 85% en een gemiddelde inkoop tegen €0,25 dan is het minimale benodigde verschil ongeveer €0,04. In de praktijk zal ik uitgaan van iets meer.
Maar dan reken je als kostprijs alleen het verlies van opladen/ontladen, niet de afschrijving van de accu zelf?

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:42

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

beyazz06 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 21:50:
Ik heb hier de Solarflow 800 plus binnen, voor mij tevens de eerste thuisbatterij (ofwel noob alert).

Nu probeer ik de accu the koppelen in de app, maar vind niks. Kan de accu maar niet vinden. Wat mis ik, doe ik fout? Heb in de topic getracht te zoeken, echter wordt het lastig wanneer je zoekt op installatie.

Youtube ed wordt ik ook niet wijzer van, de handleiding heeft helaas ook geen faq oid.

Wat heb ik allemaal gedaan:
  1. Stekker in wandcontactdoos
  2. Knop 3 seconden ingedrukt, wifi teken knippert snel (zou ook een beep moeten geven volgens de handleiding, maar die krijg ik niet.
Wat gebeurt er:

- Nadat ik de knop 3 seconden heb ingedrukt, knipper de wifi teken even heel snel en gaat dan weer "rustig knipperen".

De zendure app vindt de accu echter niet.

Bij ca 6 sec ingehouden lijkt het systeem te herstarten, ik hoor iets klikken, denk een relais?. Alles gaat uit, power teken knippert even rood en daarna stabiel groen. Wifi teken zelfde, battery indicatie geeft 3 van de 4 blokjes weer.
Staan je rechten op je telefoon toegestaan, Bluetooth aan? Andere tel geprobeerd ?

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3k PV | 🔋 Zendure 8,6kWh | Ford Explorer EV Ext

• bilgy_no1
testmanager schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 22:10:
[...]

Maar dan reken je als kostprijs alleen het verlies van opladen/ontladen, niet de afschrijving van de accu zelf?
Ten dele wel. Ik zeg ook dat het iets hoger moet zijn dan die €0,04. Gezien het verwachte aantal cycli en de levensduur is de afschrijving per kWh een kwestie van een paar cent. Maar he hebt ook te maken met "calendar aging" dus de batterij niets laten doen levert dan ook al afschrijving op.

Verder is de investering in de batterij voor mij een sunk cost. Zolang het dus operationeel per cyclus wat oplevert heeft het dus zin.

In de praktijk vind ik morgen dus een randgeval. Ik heb het aantal laad- en ontlaaduren zo ingesteld dat de gemiddelde marge nog ruim boven €0,08 komt. Geen vetpot, geen volle cyclus, wel wat operationele marge...
Dat zijn twee totaal verschillende meters, de DO werkt via een optische relay en een P1 via de P1 poort. in Duitsland kennen ze eigenlijk geen P1 poort. Dus je kunt veel beter de P1 poort in Nederland kopen.
Pagina: 1 ... 291 292 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.

Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 4.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.

Heb je een 2400? Check dan even Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren