Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
De TVT volgt niet alleen om de initiele investering, maar ook gebruikskosten spelen een grote rol, dat zijn bij een thuisbatterij vooral de omzettingsverliezen. Zo op het oog zijn deze met een Zendure een stuk vriendelijker dan bij een Sessy. Dus iedere cycle heb je minder kosten, en meer rendement die de TVT naar beneden haalt.Devke schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 15:27:
[...]
DIe moet je me misschien uitleggen. Een Sessy van 5 kWh zit op een 3900 euro incl aansluiten. 64 jaar zeg je (hopelijk gein). Zendure 2400 AC inclusief shelly en 2 batterijen 3 kWh op een 2400 euro. Hoe kan de 1 die 60% duurder is en 64 jaar TVT kost tov de ander die 60% goedkoper is nu een dikke 50 jaar minder TVT hebben? Dat klinkt niet logisch.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Sessy zit ook tegen de 80% aan weet ik van iemand die er 1 heeft. Zendure komt begin 80 uit toch?Bravo schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 16:09:
[...]
De TVT volgt niet alleen om de initiele investering, maar ook gebruikskosten spelen een grote rol, dat zijn bij een thuisbatterij vooral de omzettingsverliezen. Zo op het oog zijn deze met een Zendure een stuk vriendelijker dan bij een Sessy. Dus iedere cycle heb je minder kosten, en meer rendement die de TVT naar beneden haalt.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Belofte was tussen 10:20 - 14:20 maar kwam uiteindelijk 15:30.
Gelijk onder de hyper gehangen, account (x2 voor HA) aangemaakt en begon gelijk te draaien.
Het gemak van het installeren + het gemak van koppelen aan HA is echt top! bedankt @FireSon !
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Vol laden en ontladen?klump4u schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 16:20:
Mijn hyper2000 draait nu dik 2 maanden, 359,143kWh erin en 294,368 eruit, bijna 82%
Jeroen gebruikt hem voor handelen in stroom en kijkt naar investering en levensduur. Ik wil Zendure inzetten voor NOM. Wat ik wil zeggen: beter NOM en kleinere accu dan handelen met 20 kWhDevke schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 15:27:
[...]
DIe moet je me misschien uitleggen. Een Sessy van 5 kWh zit op een 3900 euro incl aansluiten. 64 jaar zeg je (hopelijk gein). Zendure 2400 AC inclusief shelly en 2 batterijen 3 kWh op een 2400 euro. Hoe kan de 1 die 60% duurder is en 64 jaar TVT kost tov de ander die 60% goedkoper is nu een dikke 50 jaar minder TVT hebben? Dat klinkt niet logisch.
Als ik Jeroens berekening gebruik kom ik op 10 jaar met Zendure in mijn geval met handelen onder huidige omstandigheden. Als ik NOM doe zegt ChatGPT dat ik 2000 kWh/jaar minder van het net haal, dan kom ik op 5 jaar.
[ Voor 23% gewijzigd door dotternetta op 18-04-2025 17:23 ]
Yep.10-100% NOM alleen maar en een Shelly 3EM pro
[ Voor 11% gewijzigd door klump4u op 18-04-2025 17:11 ]
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Dan moet je even in de berekening van Jeroen duiken:Devke schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 16:12:
[...]
Sessy zit ook tegen de 80% aan weet ik van iemand die er 1 heeft. Zendure komt begin 80 uit toch?
/f/image/K4JD8WXUt3BOhMGrRGsOKYPD.png?f=fotoalbum_large)
Door de definitie van werkbare dagen (gebaseerd op 14.53 ct/cycle) is het een zeer specifieke analyse.
Voor dit topic: Een Zendure AC2400 met 5,7 kWh opslag van 2300 euro zit op een 8,3 ct/cycle volgens zijn rekenmethode, dus met veel meer 'werkbare dagen', waardoor de TVT hard terugloopt.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Nice. Dankje. Ik ga hem eens invullen.Bravo schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 17:11:
[...]
Dan moet je even in de berekening van Jeroen duiken:
[Afbeelding]
Door de definitie van werkbare dagen (gebaseerd op 14.53 ct/cycle) is het een zeer specifieke analyse.
Voor dit topic: Een Zendure AC2400 met 5,7 kWh opslag van 2300 euro zit op een 8,3 ct/cycle volgens zijn rekenmethode, dus met veel meer 'werkbare dagen', waardoor de TVT hard terugloopt.
HW 21 jaar 🫣 (als je ermee kon handelen)
[ Voor 7% gewijzigd door dotternetta op 18-04-2025 17:40 ]
Mijn Apsystems micros schakelen minder uit. (Spanning in het buitengebied)
Met een thuisbatterij kun je mooi de spanning drukken.
Eigenlijk geen uitval meer gehad.
Zendure op L2 en HomeWizard op L1.
Mijn 16 zonnepanelen zitten op L1 en L2.
Volgens FedEx komt mijn 2e Zendure volgende week.
Dan gaat de HomeWizard weg.
18 jaar zie ik hier. Das wel lang 🤣. Bij Zendure kom ik op 12. Ook te lang 🤣dotternetta schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 17:39:
[...]
HW 21 jaar 🫣 (als je ermee kon handelen)
[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 18-04-2025 18:22 ]
En daar zit hem nou net de kneep. Als ik de batterij niet laad krijg ik een vergoeding. Dus lijkt het me dat je die ook gewoon moet rekenen als kosten. Aan de andere kant, je omzeilt de belastingen en de vergoeding voor de electriciteit leverancier, maar ik ben er nog niet helemaal uit hoe je dat nou op de juiste manier in de berekeningen stopt. We hebben hier bijna 10.000 wattpiek liggen, dus als iemand me dat uit kan leggen hou ik me aanbevolen.Ik vermoed dat het er beter uitziet als het een businesscase wordt waarbij zonnepanelen invoeding betrokken wordt. Dan moet je die natuurlijk wel hebben of ‘gaan hebben’.
In ieder geval maakt het voor mij duidelijk dat de BC zoals die nu is weergegeven een krappe is waarbij onderweg niets mag misgaan.
Ik ben benieuwd wat de daadwerkelijke levensduur zal zijn. Als ik uiteindelijk op nul uitkom, ben ik al tevreden.Devke schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:22:
[...]
18 jaar zie ik hier. Das wel lang 🤣. Bij Zendure kom ik op 12. Ook te lang 🤣
Maar als iedereen een thuisbatterij aanschaft, zal de terugverdientijd waarschijnlijk alleen maar verder oplopen.
Eigenlijk is al dat gepromoot hier dus niet zo positief als het lijkt. Mensen zouden beter vaste energiecontracten kunnen nemen en hun stroom zoveel mogelijk tijdens de piekmomenten gebruiken.
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
Heb je meetdata van HW? ChatGPT kan je heel goed vertellen wat je nodig hebtjk-d schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:30:
[...]
[...]
En daar zit hem nou net de kneep. Als ik de batterij niet laad krijg ik een vergoeding. Dus lijkt het me dat je die ook gewoon moet rekenen als kosten. Aan de andere kant, je omzeilt de belastingen en de vergoeding voor de electriciteit leverancier, maar ik ben er nog niet helemaal uit hoe je dat nou op de juiste manier in de berekeningen stopt. We hebben hier bijna 10.000 wattpiek liggen, dus als iemand me dat uit kan leggen hou ik me aanbevolen.
Klopt, vergoedingen lopen nu al terug omdat er meer accu's komen, vandeweek nog in de krant. NOM is de manier nmmgeert1992 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:31:
[...]
Ik ben benieuwd wat de daadwerkelijke levensduur zal zijn. Als ik uiteindelijk op nul uitkom, ben ik al tevreden.
Maar als iedereen een thuisbatterij aanschaft, zal de terugverdientijd waarschijnlijk alleen maar verder oplopen.
Eigenlijk is al dat gepromoot hier dus niet zo positief als het lijkt. Mensen zouden beter vaste energiecontracten kunnen nemen en hun stroom zoveel mogelijk tijdens de piekmomenten gebruiken.
Die onbalansmarkt moet je ver weg van blijven. Daar zie je de opbrengsten al tegen gaan vallen en het blijft voor de consument een ondoorzichtig proces waar de nodige kWh's heen en weer gepompt worden.geert1992 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:31:
[...]
Ik ben benieuwd wat de daadwerkelijke levensduur zal zijn. Als ik uiteindelijk op nul uitkom, ben ik al tevreden.
Ik probeer binnen HA een beetje bij te houden wat de inkoop van stroom kost en wat de besparing is als ik daarna NOM draai. Met afschrijving en zonder. Net een paar dagen begonnen dus kan er nog niet zoveel over zeggen. Ik heb de batterij de afgelopen 2 dagen niet geladen. Spread te klein en lever nu liever terug. Levert meer op.
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
Met betrekking tot de kosten van de ZENKI AI, waarvan kennelijk in de Zendure app wordt gemeld dat dit slechts gedurende 6 maanden een gratis proefperiode zou hebben, vond ik vandaag een positief bericht op Facebook.
Engelse vertaling:
Het originele bericht in het Duits:@everyone OFFICIAL ANNOUNCEMENT TO ALL ZENDURE USERS
ZENKI mode and all features remain FREE - now and in the future!
Dear Zendure community,
we would like to make an important clarification:
ALL features – both the ones you already use, AS WELL as the new ZENKI mode – remain completely FREE during the entire warranty period of your product!
No hidden fees, no unexpected costs – we keep our promise to always provide you with the best user experience.
Thank you for being part of the #ZendureFamily!
Your Zendure team
Aangezien dit bericht is gepost door Facebook-user Zendure Deutschland in Facebook-groep Zendure SolarFlow Gruppe: Hub, Hyper & Ace waarvan deze user een Admin is, terwijl de Facebook-groep is vermeld op de zendure.de website, lijkt mij dit een serieus bericht.@everyoneOFFIZIELLE MITTEILUNG AN ALLE ZENDURE-NUTZER 📢
ZENKI-Modus und alle Funktionen bleiben KOSTENLOS – jetzt und in Zukunft!
Sehr geehrte Zendure-Community,
wir möchten eine wichtige Klarstellung treffen:
ALLE Funktionen – sowohl die bereits vorhandenen, die Sie bereits nutzen, ALS AUCH der neue ZENKI-Modus – bleiben während der gesamten Garantiezeit Ihres Produkts völlig KOSTENLOS!
Keine versteckten Gebühren, keine unerwarteten Kosten – wir halten unser Versprechen, Ihnen stets die beste Nutzererfahrung zu bieten.
Vielen Dank, dass Sie Teil der #ZendureFamily sind!
Ihr Zendure-Team
Je zou er dus op mogen rekenen dat ZENKI minimaal 10 jaar gratis blijft.
Aandachtspunten:
- de 10 jaar garantie voor SolarFlow 800 Pro en SolarFlow 2400 AC is momenteel uitsluitend op de Duitse website https://www.zendure.de/pages/garantiebestimmungen vermeld, nog niet op de Nederlandse https://www.zendure.nl/pages/garantievoorwaarden en Europese https://eu.zendure.com/pages/warranty-policy
- de AB3000X is momenteel nog nergens vermeld, AB1000(S) en AB2000(S) wel, met 10 jaar
Directe links:
- Post: https://www.facebook.com/...47/posts/643026148533758/
- Facebook-user Zendure Deutschland: https://www.facebook.com/...447/user/100084262873072/
- Facebook-groep Zendure SolarFlow Gruppe: Hub, Hyper & Ace: https://www.facebook.com/groups/167439306092447
[ Voor 3% gewijzigd door Peter-Nogwat op 18-04-2025 19:30 ]
Ik heb eens teruggekeken over 2024, geen goed gemiddeld jaar maar toch als indicatie over de grootte van een batterij bij zoveel mogelijk gebruik van de eigen zonnepanelen:
- 5 maanden waarin opbrengst zonnepanelen > verbruik= maximaal werkelijk verbruik dat afgedekt kon worden was 620 kWh (bij meer zonnepanelen opbrengst) Dan is het gemiddelde van 4,2 kWh dat nodig is om op kleiner of gelijk aan 0 uit te komen
- 3 maanden waarin verbruik > dan zonnepanelen opbrengst = maximaal kWh van de zonnepanelen was 750 kWh. Dan is het gemiddelde 8,3 kWh dat nodig is om álle zonnestroom te kunnen gebruiken
- de overige 4 maanden leveren de zonnepanelen zo goed als niets op. Alternatief is dan, bij een dynamisch contract, bij goedkope uren inkopen en gebruiken bij dure uren vanuit de accu. Reken ik dat om naar een optimaal gebruik van een accu (om ‘continue’ goedkopere stroom te gebruiken) dan kom ik op 16 kWh als accupakket
Wat ik hier feitelijk weergeef dat er drie periodes in een jaar zijn die erg van elkaar verschillen en in alle drie de gevallen feitelijk een ander optimum kennen als we het over accu capaciteit hebben. En wellicht ook een andere benadering vragen.
Is er voorhand dan iets te zeggen over het optimum van de capaciteit van een accu?
P.s. Handelen zie ik na 2027 niet direct meer als winstgevend. Doel zou zijn om grotendeels NOM te draaien en wellicht inkoop op goedkope uren voor die 4 mnd zonder zon opbrengst.
Excuses! Zag het en wilde het graag delen. Geen oud nieuws, ik was sneller doordat ik geen uitgebreid bericht had gemaakt;).Peter-Nogwat schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 19:27:
Update: ik ben een tijdje aan het knippen en plakken geweest, waardoor ik het vorige bericht van geert1992 even had gemist. Onderstaande is dus eigenlijk alweer "oud nieuws"
Met betrekking tot de kosten van de ZENKI AI, waarvan kennelijk in de Zendure app wordt gemeld dat dit slechts gedurende 6 maanden een gratis proefperiode zou hebben, vond ik vandaag een positief bericht op Facebook.
Engelse vertaling:
[...]
Het originele bericht in het Duits:
[...]
Aangezien dit bericht is gepost door Facebook-user Zendure Deutschland in Facebook-groep Zendure SolarFlow Gruppe: Hub, Hyper & Ace waarvan deze user een Admin is, terwijl de Facebook-groep is vermeld op de zendure.de website, lijkt mij dit een serieus bericht.
Je zou er dus op mogen rekenen dat ZENKI minimaal 10 jaar gratis blijft.
Aandachtspunten:
- de 10 jaar garantie voor SolarFlow 800 Pro en SolarFlow 2400 AC is momenteel uitsluitend op de Duitse website https://www.zendure.de/pages/garantiebestimmungen vermeld, nog niet op de Nederlandse https://www.zendure.nl/pages/garantievoorwaarden en Europese https://eu.zendure.com/pages/warranty-policy
- de AB3000X is momenteel nog nergens vermeld, AB1000(S) en AB2000(S) wel, met 10 jaar
Directe links:
- Post: https://www.facebook.com/...47/posts/643026148533758/
- Facebook-user Zendure Deutschland: https://www.facebook.com/...447/user/100084262873072/
- Facebook-groep Zendure SolarFlow Gruppe: Hub, Hyper & Ace: https://www.facebook.com/groups/167439306092447
Mijn bron was het forum in de zendure app.
ChatGPT adviseert voor mij een opslagcapaciteit die net iets boven mijn sluipverbruik per dag ligt, misschien is dat een goede indicatie. Omvormer vermogen kan ik niet echt verklaren, maar lijkt op mijn gemiddelde dagverbruik in de winter (all electric huis)Rojado schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 19:29:
Even een checkvraag:
Ik heb eens teruggekeken over 2024, geen goed gemiddeld jaar maar toch als indicatie over de grootte van een batterij bij zoveel mogelijk gebruik van de eigen zonnepanelen:
- 5 maanden waarin opbrengst zonnepanelen > verbruik= maximaal werkelijk verbruik dat afgedekt kon worden was 620 kWh (bij meer zonnepanelen opbrengst) Dan is het gemiddelde van 4,2 kWh dat nodig is om op kleiner of gelijk aan 0 uit te komen
- 3 maanden waarin verbruik > dan zonnepanelen opbrengst = maximaal kWh van de zonnepanelen was 750 kWh. Dan is het gemiddelde 8,3 kWh dat nodig is om álle zonnestroom te kunnen gebruiken
- de overige 4 maanden leveren de zonnepanelen zo goed als niets op. Alternatief is dan, bij een dynamisch contract, bij goedkope uren inkopen en gebruiken bij dure uren vanuit de accu. Reken ik dat om naar een optimaal gebruik van een accu (om ‘continue’ goedkopere stroom te gebruiken) dan kom ik op 16 kWh als accupakket
Wat ik hier feitelijk weergeef dat er drie periodes in een jaar zijn die erg van elkaar verschillen en in alle drie de gevallen feitelijk een ander optimum kennen als we het over accu capaciteit hebben. En wellicht ook een andere benadering vragen.
Is er voorhand dan iets te zeggen over het optimum van de capaciteit van een accu?
P.s. Handelen zie ik na 2027 niet direct meer als winstgevend. Doel zou zijn om grotendeels NOM te draaien en wellicht inkoop op goedkope uren voor die 4 mnd zonder zon opbrengst.
Ik heb ook andere AI's geprobeerd maar die bakken niet veel van de CSV uit HW zoals ChatGPT dat doet zonder hulp.
[ Voor 3% gewijzigd door dotternetta op 18-04-2025 19:46 ]
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
/u/12037/crop5db5cb2525d0a_cropped.png?f=community)
Geen App update geweest, staat nog wel steeds "Premium" bij.geert1992 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 19:42:
@Taro Is de 6 maanden gratis melding weg uit de app?
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
- Taro
- Niet online
Hyper 2000 hier op 82% en 2400 AC op 84.5%.Devke schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 16:12:
[...]
Sessy zit ook tegen de 80% aan weet ik van iemand die er 1 heeft. Zendure komt begin 80 uit toch?
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
- Taro
- Niet online
Evt. 2e hands kopen?Devke schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:22:
[...]
18 jaar zie ik hier. Das wel lang 🤣. Bij Zendure kom ik op 12. Ook te lang 🤣
Hier 83/84% met hypers en alleen handelen.
- Taro
- Niet online
Bij de 2400 AC mag je mogelijk rekening houden met 84,5% RTE, al is dat nog wel op heel weinig kWh's gebaseerd, dus kan nog lager uitkomen.jk-d schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:37:
Vraagje: ik probeer toch een soort van business case te maken. Ik heb de volgende excel voor mezelf opgezet om te kijken of de investering van de Zendure er binnen z’n theoretische levensduur uit komt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
UitgangspuntenZie ik iets over het hoofd of is dit een redelijke verwachting?
- dynamisch contract
- volledig opladen op de goedkoopste uren, volledig ontladen in de dure uren
- verlies van 20% vanwege laden en ontladen (misschien is dit lager?)
- geen rekening gehouden met saldering, uitgegaan van zowel laden als ontladen de prijs incl belastingen etc.
Je kunt nog met de laad- en ontlaadsnelheid spelen door niet extra te upgraden met accu's, maar met een extra omvormer. Hier heel bewust 4x Hyper met ieder 3x AB2000S ipv 3x Hyper met ieder 4x AB2000S. Een extra omvormer zorgt voor meer laden en ontladen in de goedkopere uren én minder laden/ontladen in slechtere uren omdat de accu's dan al vol of leeg zijn.
Maarja, als je dit binnen 1,5+ jaar terug moet verdienen heb je linksom of rechtsom een slechte business case. Belangrijkste is dat je de capaciteit die je hebt staan ook altijd volledig benut. Ongebruikte kWh's en kW's ga je sowieso niet terugverdienen.
- Taro
- Niet online
Jij gebruikt ze alleen met 1200/1200 toch? Hier met 1200 laden en 750 ontladen, zodat ik in de overige uren NOM kan draaien. NOM kost gewoon geld, maar is wel leukgeert1992 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 19:50:
[...]
Hier 83/84% met hypers en alleen handelen.
De eerste maand tot anderhalve maand draaide hij op 1000/1000.Taro schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 19:51:
[...]
Jij gebruikt ze alleen met 1200/1200 toch? Hier met 1200 laden en 750 ontladen, zodat ik in de overige uren NOM kan draaien. NOM kost gewoon geld, maar is wel leuk
Nu, met een instelling van 1200/1200, is de rte ongeveer met een half procent gedaald.
Daarnaast zit er sowieso per hyper ongeveer één procent verschil in de rte, en de ene hyper wordt ook warmer dan de ander.
Dat zijn mooie getallen. Ook die 2400 AC best wel goed. Bevalt hij goed?
- Taro
- Niet online
Ik in ieder geval niet meer, morgenochtend wordt mijn AIO 2400 opgehaald en dan ga ik die vervangen door de 5e Hyper die ik nog heb liggen. De AB2000+AB2000S die nu op de HUB2000+APS800 zitten verplaats ik dan naar de Hyper (of 1 op de Hyper en 1 op de Solarflow 800) en dan kan ik op minder zonnige dagen die accu's ook gewoon opladen met goedkope dynamische stroom.dotternetta schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 19:51:
@Devke Ik weet nog wel iemand die een mooie AIO voor je heeft 😉
Als dan de SolarFlow 800 Pro binnenkomt vervang ik de HUB2000+APS800 door de 800 Pro. Even een grote schoonmaak houden, want al die verschillende producten zijn niet te managen.
Bij voorkeur zou ik naar 3x SolarFlow 800 / 800 Pro switchen met 3x 2400 AC met ieder 12 kWh opslag. Alleen zijn die (nog) niet via Home Assistant aan te sturen en dus moet ik eerst de Zenki AI ervaren. Vooralsnog geef ik de voorkeur aan de HA aansturing omdat die, mits die flawless werkt, precies doet wat ik wil:
- 5 goedkoopste uren laden a 1200 Watt
- 3 duurste uren 's avonds ontladen a 750 Watt
- 2 duurste uren 's ochtends ontladen a 750 Watt
- Tussendoor nul op de meter
- Taro
- Niet online
Netjes! Maar heb je nu ook die salderingsbug van HomeWizard op maand/jaarweergave, of heeft het je daadwerkelijk geld gekost?geert1992 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:23:
[Afbeelding]
Als ik de cijfers gebruik die ik via HW heb verzameld, kom ik op de volgende waardes:
Links: 82.8%
Rechts:84.8%
Klopt, over een jaar gezien heb ik de bug, maar niet per maand.Taro schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:25:
[...]
Netjes! Maar heb je nu ook die salderingsbug van HomeWizard op maand/jaarweergave, of heeft het je daadwerkelijk geld gekost?
Wat denk je van 2 procent verschil tussen de hypers? Acceptabel?
[ Voor 9% gewijzigd door geert1992 op 18-04-2025 20:27 ]
Ohh mocht er ooit een offer i can't refuse voorbij komen dan zou dat zo maar kunnen. Zien we tzt wel.
- Taro
- Niet online
Ja, alleen mis ik de Home Assistant aansturing. Met @FireSon al uitgebreid naar gekeken, heb de 2400 AC ook met zijn account gedeeld, maar helaas verschijnt hij niet in MQTT. De SF800 overigens ook niet.Devke schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:17:
[...]
Dat zijn mooie getallen. Ook die 2400 AC best wel goed. Bevalt hij goed?
Nadeel van de 2400 AC oplossing is dat je voor 0.2C 12 kWh opslag moet hebben, vs 6 kWh bij een Hyper. Dus een 2400 AC voor de lange termijn op nette snelheid gebruiken is flink duurder dan de Hyper.
- Taro
- Niet online
Ligt het aan de Hypers of aan de accu's? Zou je die combinatie eens kunnen omwisselen? Wel benieuwd.geert1992 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:26:
[...]
Klopt, over een jaar gezien heb ik de bug, maar niet per maand.
Wat denk je van 2 procent verschil tussen de hypers? Acceptabel?
Kan bij mij ook maar zo 2% verschil zijn, gaat hier op de grote hoop.
Manier van Zendure om het heft in handen te houden met Zenki? Dus zelf aansturen met HA te blokkeren.Taro schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:27:
[...]
Ja, alleen mis ik de Home Assistant aansturing. Met @FireSon al uitgebreid naar gekeken, heb de 2400 AC ook met zijn account gedeeld, maar helaas verschijnt hij niet in MQTT. De SF800 overigens ook niet.
Nadeel van de 2400 AC oplossing is dat je voor 0.2C 12 kWh opslag moet hebben, vs 6 kWh bij een Hyper. Dus een 2400 AC voor de lange termijn op nette snelheid gebruiken is flink duurder dan de Hyper.
Volgens mij kwam Zenki ook naar de Hypers toch?
Goede vraag. Gezien het temperatuurverschil van ongeveer 10 graden tussen de hypers, verwacht ik het antwoord al te kunnen geven. Toch ga ik op 1 mei de hypers omwisselen, zodat ik in de maand daarop een goede vergelijking kan maken met de hypers in omgekeerde opstelling.Taro schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:29:
[...]
Ligt het aan de Hypers of aan de accu's? Zou je die combinatie eens kunnen omwisselen? Wel benieuwd.
Kan bij mij ook maar zo 2% verschil zijn, gaat hier op de grote hoop.
Ik ken je situatie niet.geert1992 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:33:
[...]
Goede vraag. Gezien het temperatuurverschil van ongeveer 10 graden tussen de hypers, verwacht ik het antwoord al te kunnen geven. Toch ga ik op 1 mei de hypers omwisselen, zodat ik in de maand daarop een goede vergelijking kan maken met de hypers in omgekeerde opstelling.
Maar het kan zijn op 3 fase dat je een 1 fase omvormer voor je zonnepanelen hebt en de Hyper hierop hebt en de andere niet.
Ik heb nu 1 fase naar zolder lopen, en heb daar mijn 2 hypers op aangesloten samen met de solaredge omvormer.peterbier schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:41:
[...]
Ik ken je situatie niet.
Maar het kan zijn op 3 fase dat je een 1 fase omvormer voor je zonnepanelen hebt en de Hyper hierop hebt en de andere niet.
Lijkt mij de meest ideale situatie, gezien de stroom direct de accu's in kunnen wanneer de zon schijnt.
[ Voor 12% gewijzigd door geert1992 op 18-04-2025 20:46 ]
Ok dan is het dat niet.geert1992 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:45:
[...]
Ik heb nu 1 fase naar zolder lopen, en heb daar mijn 2 hypers op aangesloten samen met de solaredge omvormer.
Lijkt mij de meest ideale situatie, gezien de stroom direct de accu's in kunnen wanneer de zon schijnt.
Ik doel op spanning verschil maar dat is dan niet van toepassing.
- Taro
- Niet online
Zat er al aan te komen.Devke schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:32:
[...]
Manier van Zendure om het heft in handen te houden met Zenki? Dus zelf aansturen met HA te blokkeren.
Klopt, in mei worden de Hypers ook door HEMS/Zenki ondersteund.Volgens mij kwam Zenki ook naar de Hypers toch?
of de snelheid gewoon aanpassen?Taro schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:27:
[...]
Ja, alleen mis ik de Home Assistant aansturing. Met @FireSon al uitgebreid naar gekeken, heb de 2400 AC ook met zijn account gedeeld, maar helaas verschijnt hij niet in MQTT. De SF800 overigens ook niet.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
In bestaande hardware?Taro schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:54:
[...]
Klopt, in mei worden de Hypers ook door HEMS/Zenki ondersteund.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Benieuwd wat dit gaat betekenen en wat de mogelijkheden naast Zenki voor jullie zal zijn dan.Taro schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:54:
[...]
Zat er al aan te komen.
[...]
Klopt, in mei worden de Hypers ook door HEMS/Zenki ondersteund.
0.3C is toch ook heel acceptabel?Taro schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:27:
[...]
- Taro
- Niet online
Ja.
- Taro
- Niet online
0.3C is ook acceptabel, maar zal tot iets warmere accu's leiden en dus een (iets) kortere levensduur. Ik zie hier vaak de bovenste in de stapel met de huidige temperaturen al 22-26 graden aantikken met 0.2C. Met 0.3C verwacht ik 28+ en dat is hoger dan de aanbevolen temperatuur.
Taro schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 21:19:
[...]
0.3C is ook acceptabel, maar zal tot iets warmere accu's leiden en dus een (iets) kortere levensduur. Ik zie hier vaak de bovenste in de stapel met de huidige temperaturen al 22-26 graden aantikken met 0.2C. Met 0.3C verwacht ik 28+ en dat is hoger dan de aanbevolen temperatuur.
:strip_exif()/f/image/IQ1ODj7bCjsij0hdT9EjGE7W.jpg?f=fotoalbum_large)
Mij valt op dat de bovenste en onderste het warmst worden. Herken jij dit ook?
Hoort toch gewoon te kunnen.Taro schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 21:19:
[...]
Bijvoorbeeld in Spanje bij een omgevingstemperatuur van 40 graden.
:strip_exif()/f/image/xbF2rYG5ukE8maFPvNwt2kE5.jpg?f=fotoalbum_large)
- Taro
- Niet online
Apart, bij 1 van de 4 stapels is dat ook zo, bij de anderen is de onderste het koelst en bij 1 is de onderste gelijk aan de middelste.geert1992 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 21:23:
[...]
[Afbeelding]
Mij valt op dat de bovenste en onderste het warmst worden. Herken jij dit ook?
Nou heb ik ook 3x 120 mm ventilatoren aan 1 kant hangen, dit zijn de temperaturen per stapel:
1: 19/14/16
2: 18/16/15
3: 17/15/14
4: 16/14/14
Aan welke kant hangen de ventilatoren denk je, bij #1 of #4?
Interessant, ik ga 1 mei ook de accu's omgooien, eens kijken of dat mee verhuisd.Taro schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 21:27:
[...]
Apart, bij 1 van de 4 stapels is dat ook zo, bij de anderen is de onderste het koelst en bij 1 is de onderste gelijk aan de middelste.
Nou heb ik ook 3x 120 mm ventilatoren aan 1 kant hangen, dit zijn de temperaturen per stapel:
1: 19/14/16
2: 18/16/15
3: 17/15/14
4: 16/14/14
Aan welke kant hangen de ventilatoren denk je, bij #1 of #4?
Gezien ik ook weet aan welke kant je de ventilatoren hebt staan, en je van 1-4 telt en niet van 4-1 denk ik dat het 4 moet zijn.
- Taro
- Niet online
Dat kan zeker, maar dan negeer je wel iets wat ik erbij benoemde. De levensduur van een accu wordt door meerdere factoren bepaald:peterbier schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 21:25:
[...]
Hoort toch gewoon te kunnen.
Bijvoorbeeld in Spanje bij een omgevingstemperatuur van 40 graden.
[Afbeelding]
- Tijd
- Temperatuur
- Laad-/ontlaadsnelheid
Op de pagina van de SF800 pro staat op de plaatjes gewoon “10 jaar garantie”Peter-Nogwat schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 19:27:
Aandachtspunten:
- de 10 jaar garantie voor SolarFlow 800 Pro en SolarFlow 2400 AC is momenteel uitsluitend op de Duitse website https://www.zendure.de/pages/garantiebestimmungen vermeld, nog niet op de Nederlandse
:strip_exif()/f/image/4A4B11cijO25zlhPjsAheGFi.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 27% gewijzigd door frankj030 op 18-04-2025 21:43 ]
Dat is exact wat ik zelfin diverse topics hier aan het verkondigen bent.Rojado schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 19:29:
Even een checkvraag:
3 verschillende periodes waarvan er twee periodes zijn (in feite 3 (1a,2 en 1b) waar het donkere verbruik (mits er voldoende opwek door zonnepanelen aanwezig is, de lengte van mn deze periodes is dus ook afhankelijk van je pv systeem en vooral in periode 1a (lente) en 1b(herfst) ook de ligging (oost-west).
in de 3 periode wordt je benodige capaciteit vooral bepaald door je verbruik in de dure tijd (dynamisch).
en ja, deze drie soorten benodigde soorten capaciteiten kunnen behoorlijk uit elkaar liggen.
dus je je eigen behoefte om te kijken welke van deze meer waarde voor je heeft.
Wil je voornamelijk zo lang mogelijk op NOM zitten zijn dus de periodes 1a,1b en 2 de meest belangrijste en bepalen daardoor je capaciteit.
Wil je echter tijdens de winter (zeker bij een warmtepomp) waar je stroomverbruik het hoogste is meer capaciteit dan bepaald de tijd waarin je een voor jou goedkope energie kunt kopen de capaciteit.
om je een idee te geven :
periode 1a en 1b zouden bij mij circa 6-8 kWh aan capciteit benodigen. (start half maart tot circa midden oktober)
periode 2 zou met circa 4-6 kWh prima uit de voeten komen, waarbij de sweetspot rond de 5 kWh ligt (in juli)
periode 3 (winter) heb je echter eeen heel stuk meer nodig, om ook maar de helft van het stroomverbruik te kunnen opvangen zit je al snel rond 15 kWh. wat dus duidelijk een hogere investering benodigd, waarbij je ook rekening mee dient te houden dat dit dus dan geen gratis zonnestroom is maar dat je hiervoor zeker kosten aan hebt. Een ander nadeel is dat deze grotere capaciteit in circa 8-9 mnd maar deels gebruikt gaat worden, of je zou daarin moeten handelen.
Het mooie aan de Zendure systeem is dat je een redelijk hoge laadsnelheid van 2,4 kWh hebt, dus ook binnen redelijke korte tijd (mn in de winter) belangrijk de batterijen vol kunt krijgen en daarbij eerst met een relatief klein batterij capaciteit kunt beginnen en dat eenvoudig later naar behoefte kunt uitbreiden.
Nu Met de AB3000X met 3 kWh op de markt gekomen is en mogelijk over een tijd nog een 4 of 5 kWh module op de markt komt (wie weet) en met de bestaande 1 kWh en 2 kWh units kun je dus een redelijk passend capaciteit kiezen maar ook voldoende uitbreidingsmogelijkheden te beschikking hebben.
[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 18-04-2025 23:16 ]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
De tabel is eigenlijk bedoeld om te kijken naar de configuratie per omvormer. Vanaf 4 batterijen per omvormer wordt het verschil met een extra batterij steeds kleiner. Inmiddels heb ik ook berekent dat het verschil tussen het hoogste en laagste tarief per dag gemiddeld genomen rond de 18 cent ligt.Taro schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 19:50:
[...]
Je kunt nog met de laad- en ontlaadsnelheid spelen door niet extra te upgraden met accu's, maar met een extra omvormer. Hier heel bewust 4x Hyper met ieder 3x AB2000S ipv 3x Hyper met ieder 4x AB2000S. Een extra omvormer zorgt voor meer laden en ontladen in de goedkopere uren én minder laden/ontladen in slechtere uren omdat de accu's dan al vol of leeg zijn.
Ik wil ook nog uitzoeken hoeveel omvormers slim is gegeven de hoeveelheid zonnepanelen die we hier hebben liggen, maar daar ben ik op niet uit hoe ik dat het beste kan doen. Met ChatGPT/Copilot ben ik er nog niet uit.
Och, dat hoeft niet, maar zou fijn zijn als dit binnen de technische levensduur valMaarja, als je dit binnen 1,5+ jaar terug moet verdienen heb je linksom of rechtsom een slechte business case. Belangrijkste is dat je de capaciteit die je hebt staan ook altijd volledig benut. Ongebruikte kWh's en kW's ga je sowieso niet terugverdienen.
[ Voor 8% gewijzigd door jk-d op 18-04-2025 23:27 ]
Mijn 3x4 cluster staat momenteel ingesteld op 20%-80%, gewoon omdat dit volstaat bij deze lange zonnige dagen.
's ochtends staan ze meestal rond de 60%. Een flink deel daarvan gaat naar verlies.
Rond 9u s' ochtends injecteren de panelen al opnieuw, rond de middag staat de cluster alweer op hun max van 80%.
Vraag is: ben ik beter dat ik (onder deze omstandigheden) 1of zelfs 2 stapels op non-aktief zet? Hierdoor zou één omvormer meer efficient benut worden.
Zie mijn eerdere bericht hierover:rabero1985 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 07:46:
Zendure geeft 10 jaar garantie zie ik. Iemand al ervaring hiermee. Is dit daadwerkelijk 10 jaar 'zorgeloze en kosteloze' garantie, of zoals bij HW, en zitten er toch kosten aan na een periode? En is het een gedoe of gaat dit vlot een evt omruiling zoals bij HW?
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81773658
energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV |
De garantie is bij HW niet zorgeloos en kosteloos. Na 2 jaar is er sprake van een swap service van jaar 3 t/m 7 die altijd 329 kost; daarna is er geen garantie meer.rabero1985 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 07:46:
Zendure geeft 10 jaar garantie zie ik. Iemand al ervaring hiermee. Is dit daadwerkelijk 10 jaar 'zorgeloze en kosteloze' garantie, of zoals bij HW, en zitten er toch kosten aan na een periode? En is het een gedoe of gaat dit vlot een evt omruiling zoals bij HW?
Dat HW nu zonder zeuren een product ruilt dat niet goed werkt binnen 1 a 2 maanden (de vele E4XX meldingen) vind ik overigens niet echt zorgeloos maar een minimale vereiste.
Excuses: las je bericht verkeerd. Nu eerst koffie.
[ Voor 4% gewijzigd door frankj030 op 19-04-2025 08:02 ]
- Taro
- Niet online
Je hebt een vast contract dan neem ik aan? Toevallig een laadpaal die je aan anderen kunt aanbieden met goedkope stroom?Jerryvh schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 05:53:
Onverwacht lange zonnige dagen, vandaar volgende vraag:
Mijn 3x4 cluster staat momenteel ingesteld op 20%-80%, gewoon omdat dit volstaat bij deze lange zonnige dagen.
's ochtends staan ze meestal rond de 60%. Een flink deel daarvan gaat naar verlies.
Rond 9u s' ochtends injecteren de panelen al opnieuw, rond de middag staat de cluster alweer op hun max van 80%.
Vraag is: ben ik beter dat ik (onder deze omstandigheden) 1of zelfs 2 stapels op non-aktief zet? Hierdoor zou één omvormer meer efficient benut worden.
Als je de extra stroom echt niet nodig hebt kun je de omvormer inderdaad loskoppelen en de accu's met +-50-60% SoC een paar maanden laten idlen.
Met een dynamisch contract loont het op dit moment zeker nog om terug te leveren, vanavond krijg je weer zo rond de 30 ct/kWh voor je kWh's.
🔌 Average daily import (consumption): ~6.87 kWh
☀️ Average daily export (excess solar): ~12.71 kWh
📈 Peak export days: up to ~42.7 kWh
📉 25% of days exported less than: ~2.04 kWh
A good fit might be:
Usable capacity: ~10–13 kWh
Nominal size: ~12–15 kWh (to account for ~80–90% usable)
Hij raad me 4 ab3000x modules aan met de ac2400.
En heb hem laten vergelijken met de nieuwe huawei luna2000 14kW S1 (gaf hij ook aan als optie omdat ik een huawei omvormer heb)
System Storage Capacity Total Cost Payback Period
Zendure AC2400 + 4 AB3000X 14.688 kWh €5,691.31 ~1.89 years
Huawei LUNA2000-14-S1 14 kWh €7,295 ~2.42 years
Conclusion:
Zendure Setup: Offers modular scalability, allowing you to start with fewer AB3000X modules and expand as needed. The initial investment is lower, and the payback period is shorter with fewer modules.
Huawei LUNA2000-14-S1: Provides a more integrated solution with a slightly higher upfront cost but a competitive payback period.
If you have a limited budget initially, the Zendure setup with fewer AB3000X modules might be more suitable, with the option to add more modules later. If you prefer a more integrated system and can afford the higher upfront cost, the Huawei LUNA2000-14-S1 is a solid choice.
Wat het toch allemaal kan :-)
Enkel de terugverdientijd schat hij wel heel optimistisch in, die ga ik toch met een korrel zout nemen.
Ik verwacht van niet. Gister werd hier nog aangetoond dat op een hoger vermogen draaien niet efficiënter is.Jerryvh schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 05:53:
Onverwacht lange zonnige dagen, vandaar volgende vraag:
[ Voor 7% gewijzigd door dotternetta op 19-04-2025 10:56 ]
Potdorie, jij brengt me op een idee voor een nieuw businessmodel: een parkingplaats op mijn oprit + laadpaal aan 10ct/kW; enkel bij zon. Is het 5dubbele van de injectievergoeding van Engie :-)Taro schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 09:39:
[...]
Je hebt een vast contract dan neem ik aan? Toevallig een laadpaal die je aan anderen kunt aanbieden met goedkope stroom?
Of bedoelen ze totaal iets anders met de micro omvormer ondersteuning?
[ Voor 6% gewijzigd door rabero1985 op 19-04-2025 12:00 ]
- Taro
- Niet online
Ze bedoelen niets anders, dat is inderdaad hoe het werkt.rabero1985 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 11:59:
Dus, als ik het goed snap, als ik bv deze set (https://webshop.cedel.nl/..._aMzFAE-xoC5dYQAvD_BwE)2x op de outlet (noodstroom)zou aansluiten kan de ac2400 bij stroomuitval hierop verder laden en bij netgeschakeld zou deze ook gwn meewerken en de batterij laden? Is de batterij vol word deze afgeschakeld of ook het net opgestuurd?
Of bedoelen ze totaal iets anders met de micro omvormer ondersteuning?
- Taro
- Niet online
Accu's meteen als UPS gebruiken en als beveiliging tegen stroompieken, beide voorlopig nog erg weinig nodig in Nederland (enorm zelden last van stroomstoringen) maar dit kan meer worden met de groeiende impact op het hele netwerk.
Kan alleen nog niet echt achterhalen wat de impact is van dat stopcontact continue aan en in gebruik hebben.
Gaat alle stroom b.v. altijd via de accu naar dit stopcontact? (dus altijd +20% stroomverbruik op die aansluiting)
Of zit er een schakelaar in die, net als een accu met eilandmodus, van direct stroomgebruik naar vanuit de accu gebruik schakelt indien er geen stroom binnenkomt.
Als dit er niet is, is er dan een losse schakelaar die ik zou kunnen gebruiken die stroom normaal van het net haalt en schakelt naar het accu stopcontact als de stroom eraf valt ?
Uiteindelijk is de accu in eerste instantie voor NOM maar als ik het als echte UPS voor mijn netwerkapparatuur kan gebruiken dan voegt dit voor mij wel echt waarde toe.
It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.
Ik ben wel benieuwd naar de velden in je cv’s bestand (ik gebruik zelf home assistant en moet dan even kijken welke velden relevant zijn) en de prompt die je hebt gebruikt. Wil je die eventueel delen?rabero1985 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 09:54:
Wat het toch allemaal kan :-)
Enkel de terugverdientijd schat hij wel heel optimistisch in, die ga ik toch met een korrel zout nemen.
Dan heb ik gwn gevraagd wat voor mij geschikt zou zijn qua opslag en welke merken in aanmerking komen. Daarna specifieker over de zendure en de luna en HW doorgevraagd om deze te vergelijken.
Heb gwn de gratis engelse versie gebruikt.
Dat zou echt wel 👹zijn als deze dan zo de batterijen kon volladen bij een uitval.
Maar mss creëren we zo ook 🎆
Inderdaad, csv uploaden en vragen stellen. Het wijst zichzelf. ChatGPT werkte voor mij het beste, die andere AI's bakten niet veel van de csv-datarabero1985 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 13:10:
Ik heb via HW app een export gedaan van men P1 meter. Heb geen HA of dergelijke. Gwn dit bestand geupload, verder niets mee gedaan.
Dan heb ik gwn gevraagd wat voor mij geschikt zou zijn qua opslag en welke merken in aanmerking komen. Daarna specifieker over de zendure en de luna en HW doorgevraagd om deze te vergelijken.
Heb gwn de gratis engelse versie gebruikt.
De benzine generator gaat niet volgen zoals inverter en eigen uit sync en niet zuivere sinus geven. Aan de ingang aansluiten is misschien wel mogelijk. Maar of de sinus zuiver en stabiel genoeg gaat zijn is mij niet echt duidelijk.rabero1985 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 13:14:
Ja ben benieuwd wat er zou gebeuren als ik men benzine generator aansluit op de ac2400 outlet. Deze geeft ook een zuivere sinus. Of geeft zo een micro inverter toch nog iets anders als uitgang.
Dat zou echt wel 👹zijn als deze dan zo de batterijen kon volladen bij een uitval.
Maar mss creëren we zo ook 🎆
kan wel, alleen dan heb je wel een aardig aan de prijs bezine of diesel generator nodig, als je toch die kant op wil gaan zou ik zeker geen benzine nemen.Avenger 2.0 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 13:50:
[...]
De benzine generator gaat niet volgen zoals inverter en eigen uit sync en niet zuivere sinus geven. Aan de ingang aansluiten is misschien wel mogelijk. Maar of de sinus zuiver en stabiel genoeg gaat zijn is mij niet echt duidelijk.
- Taro
- Niet online
[ Voor 86% gewijzigd door rabero1985 op 19-04-2025 16:26 ]
In welke provincie ligt dat dorp eigenlijk? Altijd leuk om met oudere heren... eh, over thuisaccu’s te praten 😄dotternetta schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 17:27:
We gaan hier in het dorp binnenkort met een clubje oude mannen bij elkaar komen om over thuisaccu's te praten 😄 Ik denk dat ik daar maar even naar toe ga met een Zendure pet op. Wordt vast interessant, ik hoorde dat iemand een hybride accu wilde gaan kopen, half super condensator, half lpf 🤔
Ik sprak net de ouders van vrienden van mij, zij zijn ook aan het oriënteren. Ik heb ze aangeraden nog even te wachten. Dat advies, gecombineerd met het feit dat de terugverdientijd op dit moment nog niet aantrekkelijk is, heeft hen doen besluiten om in ieder geval tot 2027 te wachten.
Ze vonden het interessant, maar het moet natuurlijk wel rendabel zijn. Het concept van Zendure sprak hen wel aan.
[ Voor 31% gewijzigd door geert1992 op 19-04-2025 17:37 ]
Noord Friesland. Nu op verjaardagsvisite net nog iemand van een 8000 euro 10kW accu aankoop gered 😄geert1992 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 17:32:
[...]
In welke provincie ligt dat dorp eigenlijk? Altijd leuk om met oudere heren... eh, over thuisaccu’s te praten 😄
Ik sprak net de ouders van vrienden van mij, zij zijn ook aan het oriënteren. Ik heb ze aangeraden nog even te wachten. Dat advies, gecombineerd met het feit dat de terugverdientijd op dit moment nog niet aantrekkelijk is, heeft hen doen besluiten om in ieder geval tot 2027 te wachten.
Ze vonden het interessant, maar het moet natuurlijk wel rendabel zijn. Het concept van Zendure sprak hen wel aan.
Wauw, benieuwd naar wat voor thuisbatterij dat was. Diegene enthousiast gekregen voor Zendure?dotternetta schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 18:05:
[...]
Noord Friesland. Nu op verjaardagsvisite net nog iemand van een 8000 euro 10kW accu aankoop gered 😄
800 euro per kilowatt is stevig aan de prijs.
[ Voor 6% gewijzigd door geert1992 op 19-04-2025 18:11 ]
ik zelf denk dat midden 2026 wel eens de sweetspot zou kunnen worden, hoe dichter je tegen de 2027 aan gaat komen zullen steeds meer mensen wakker gaan worden en dan wordt het aanbod krap en weet wat met de prijzen gaat gebeuren bij een grote vraag en een laage aanbod, juist die gaan de lucht in.geert1992 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 17:32:
[...]
In welke provincie ligt dat dorp eigenlijk? Altijd leuk om met oudere heren... eh, over thuisaccu’s te praten 😄
een ander punt wat men in de gaten dient te houden is een eventuele verplichte keuring cq verplicht kwaliteitslabel/keurmerk (werkt alleen prijsverhogend ben ik bang) waar men aan het denken is. Men wil eind 2025 ook gaan starten met een nieuwe norm voor HEMS (Home EMS), ik vrees alleen dat een nieuwe norm toch wel wat meer werk is dan de huidige regeringdenkt, waarbij we moeten afwachten of ze er dan nog wel zitten.
De datum van 1-1-2027 einde saldering betreft alleen de Nederlandse markt. Ik denk niet dat die groot genoeg is om de wereldwijde prijzen van thuisbatterijen te beïnvloeden. Wel zal er druk komen op Nederlandse installateurs die het druk zullen krijgen. Maar goed een stekker-thuisbatterij hoeft niet via een installateur.MacD007 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 18:48:
[...]
ik zelf denk dat midden 2026 wel eens de sweetspot zou kunnen worden, hoe dichter je tegen de 2027 aan gaat komen zullen steeds meer mensen wakker gaan worden en dan wordt het aanbod krap en weet wat met de prijzen gaat gebeuren bij een grote vraag en een laage aanbod, juist die gaan de lucht in.
een ander punt wat men in de gaten dient te houden is een eventuele verplichte keuring cq verplicht kwaliteitslabel/keurmerk (werkt alleen prijsverhogend ben ik bang) waar men aan het denken is. Men wil eind 2025 ook gaan starten met een nieuwe norm voor HEMS (Home EMS), ik vrees alleen dat een nieuwe norm toch wel wat meer werk is dan de huidige regeringdenkt, waarbij we moeten afwachten of ze er dan nog wel zitten.
Batterij prijzen zullen naar verwachting blijven dalen, zeker na de importheffingen van Trump op EV's uit China. Die batterijen zullen ergens anders naar toe moeten en een deel zal naar de thuisbatterij markt gaan.
[ Voor 7% gewijzigd door HHF op 19-04-2025 19:22 ]
15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA
In het artikel staat ook dat de vrijwillige afspraken in het tweede kwartaal ondertekend gaan worden. Ik vermoed dat - als er genoeg grote partijen aansluiten - die vrijwilligheid snel zal wijzigen in een verplichting. De ‘sweet spot’ zou wel eens eerder in het jaar 2027 kunnen liggen.MacD007 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 18:48:
[...]
ik zelf denk dat midden 2026 wel eens de sweetspot zou kunnen worden, hoe dichter je tegen de 2027 aan gaat komen zullen steeds meer mensen wakker gaan worden en dan wordt het aanbod krap en weet wat met de prijzen gaat gebeuren bij een grote vraag en een laage aanbod, juist die gaan de lucht in.
Wat voorbeelden van aanvullende maatregelen:
* vanwege <vul hier het excuus van de energie leverancier in> moet je de TLBB gaan betalen, de terugleverblokkeerboete. Nu kan de energiemaatschappij namelijk niet meer het door jou gegenereerde groencertificaat in eigen zak steken.
* vanwege <vul hier het excuus van de netbeheerder in> mag je opslagcapaciteit niet groter zijn dan 5 kWh. Anders wordt het budget voor netverzwaring namelijk kleiner.
* vanwege <vul hier het excuus van de installatiebranche, verzekeraar of NVWA in> moet je installatie eerst een kostbare elektrische (her)keuring ondergaan voordat je de batterij mag aansluiten. Als elektricien of keurder moet je wel bij het juiste cluppie aangesloten zijn, anders mag je niet meedoen.
* vanwege <vul hier het excuus van de Belastingdienst in> komt er EnergieMixToeslag (EMT) bovenop de de verkoopprijs. Belaste en onbelaste kWh komen nú samen in 1 batterij en dat kan natuurlijk niet. Voor het verwerken van de aanvraag van EMT-vrijstelling worden 700 extra IT-ers aangenomen.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Even serieus, als je een batterij wil aanschaffen lijkt het me verstandig dat binnen een jaar te doen. Nu kan je nog vanalles kopen zonder limiet op vermogen en capaciteit.
Zonnepaneelbezitters en EV-rijders weten dat de spelregels tijdens het spel veranderen. Probeer dat voor te zijn.
Eerst waren het de boeren die de dupe worden nu de burger.
Maar goed politiek hoort niet in dit topic.
Ik vraag mij af of Zendure uberhaupt wel interesse heeft in de Belgische markt voor thuisbatterijen.
Zendure komt zelf niet voor in de lijst van Synergrid C10/26.
Dus niet enkel Plug & Play, maar ook als vaste batterij is een Zendure niet toegelaten in Belgische woningen.
Hoop dat daar vlug verandering in komt, maar ik vrees ervoor ...
Zelf aan het overwegen om 2x Hyper 2000 of Solarflow 2400 AC aan te kopen en vast aan te sluiten (zonder stekker) op aparte stroomkring(en).
Met NOM als doelstelling, momenteel voorkeur voor de Hypers gezien een Standbye-verbruik van +/- 50W.
De stroomkringen zijn er reeds en de Shelly Pro 3 EM is besteld, wat een klucht ivm het niet kunnen gebruiken van de P1 poort voor sturing in België!
Vattenfallgeert1992 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 18:11:
[...]
Wauw, benieuwd naar wat voor thuisbatterij dat was. Diegene enthousiast gekregen voor Zendure?
800 euro per kilowatt is stevig aan de prijs.
:strip_exif()/f/image/sOb2VHdYng92RVQmxiNb9lsR.jpg?f=fotoalbum_large)
- Taro
- Niet online
Een hele grote bevolkingsgroep valt helaas nog steeds voor dure vaste contracten (mijn pa voor >40ct/kWh kwam ik laatst achter
- Taro
- Niet online
Wel jammer dat ik de 2400 AC niet via HA kan aansturen, zou perfect zijn. Hopelijk vervalt die optie voor de Hypers niet als ze aan HEMS / ZENKI AI worden toegevoegd net als voor de SF800/2400AC die ook niet via MQTT op te halen zijn. Wel blij met 5x Hyper, stuurt lekkerder aan dan AIO/HUB/SF800. Laat nu gewoon de SF800 en HUB2000 de stroom van de zonnepanelen direct terugleveren en dan laad ik wel via AC, geen gedoe meer met aansturing, traag opstartende micro-omvormers, etc.. De 5e Hyper laadt wel via DC panelen, maar doet nu ook gewoon mee met Smart Matching, dus kan op dit moment tot 6000 Watt opvangen met HA en dan levert de 2400 AC ook aanvullend nog 750 Watt terug. Zet ik alles op max en verdeel ik de accu's anders, dan is de max nu 10.000 Watt teruglevering
- Taro
- Niet online
Die waren destijds goed geprijsd, maar dat is nu helaas ook niet meer competitief. Maar goed, over 9-12 maanden zullen anderen dat mogelijk ook over onze Zendure's zeggen, de prijsdalingen gaan hard.peterbier schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 23:26:
Als je 2x een Sessy neemt (onafhankelijk systeem) kom je ook al bijna op 8k voor 10 kilowatt.
Dit heb ik ook bij mijn Hyper.Taro schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 23:34:
2400 AC laadlimiet op 10-100% staan, knalt vrij snel door de 10% grens heen naar 7% en springt zojuist naar 5%. Nou vermoed ik gewoon SoC drift en niet daadwerkelijk mindere lading, want een BMS kan bij een LFP accu moeilijk een SoC schatten, maar bij de Hypers zie ik dit gedrag eigenlijk niet (meer).
Wel jammer dat ik de 2400 AC niet via HA kan aansturen, zou perfect zijn. Hopelijk vervalt die optie voor de Hypers niet als ze aan HEMS / ZENKI AI worden toegevoegd net als voor de SF800/2400AC die ook niet via MQTT op te halen zijn. Wel blij met 5x Hyper, stuurt lekkerder aan dan AIO/HUB/SF800. Laat nu gewoon de SF800 en HUB2000 de stroom van de zonnepanelen direct terugleveren en dan laad ik wel via AC, geen gedoe meer met aansturing, traag opstartende micro-omvormers, etc.. De 5e Hyper laadt wel via DC panelen, maar doet nu ook gewoon mee met Smart Matching, dus kan op dit moment tot 6000 Watt opvangen met HA en dan levert de 2400 AC ook aanvullend nog 750 Watt terug. Zet ik alles op max en verdeel ik de accu's anders, dan is de max nu 10.000 Watt teruglevering
Zelfs ontladen naar 1%.
Vorige week nog.
Ik denk juist andersom.Taro schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 23:36:
[...]
Die waren destijds goed geprijsd, maar dat is nu helaas ook niet meer competitief. Maar goed, over 9-12 maanden zullen anderen dat mogelijk ook over onze Zendure's zeggen, de prijsdalingen gaan hard.
Dat hebben we toen meegemaakt met de zonnepanelen.
Ik denk de run komt rondt de 2027. (Prijs 👆)
Daarom inversteer ik nu in Zendure. (Totaal 18kw~ setje.
- Taro
- Niet online
Ja, zo kan het ook gaan ivm tekorten idd.peterbier schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 23:41:
[...]
Ik denk juist andersom.
Dat hebben we toen meegemaakt met de zonnepanelen.
Ik denk de run komt rondt de 2027. (Prijs 👆)
Daarom inversteer ik nu in Zendure. (Totaal 18kw~ setje.
En 18 kW of kWh?
Vind het wel mooi om te zien dat bij een uurwissel en als de strategie dan aan wordt gepast dit hele lijstje meeverandert:
:strip_exif()/f/image/qg3P0JhgnzrtOZBpejxo5PDD.png?f=user_large)
Met dit als resultaat:
:strip_exif()/f/image/w2ouAXq5MkAC9zc72A34d3t0.png?f=user_large)
kijk maar eens wat voor prijsverschil van een basis zendure 2400 met 3 kWh batterij er tussen Duitsland en Nederland direct vanaf Zendure zelf is, beide incl. BTW (verschil van 250 euro , en nee dat is dus niet het verschil van de 2% verschil tussen de BTW in Duitsland en Nederland). Dat is 19% prijsverschil.HHF schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 19:20:
[...]
De datum van 1-1-2027 einde saldering betreft alleen de Nederlandse markt. Ik denk niet dat die groot genoeg is om de wereldwijde prijzen van thuisbatterijen te beïnvloeden. Wel zal er druk komen op Nederlandse installateurs die het druk zullen krijgen. Maar goed een stekker-thuisbatterij hoeft niet via een installateur.
Batterij prijzen zullen naar verwachting blijven dalen, zeker na de importheffingen van Trump op EV's uit China. Die batterijen zullen ergens anders naar toe moeten en een deel zal naar de thuisbatterij markt gaan.
Gewoon de markt daar heeft veel meer andere aanbieders en is al veel meer volwassen.
![]() | ![]() |
aan de andere kant verwacht ik wel de komende tijd dat dit wel minder gaat worden en de prijzen ook nog gaan dalen,zeker met het verhaal van de US, hoewel je daar vandaag ook weer andere signalen over hoort, maar het enige wat je bij Trump met zekerheid weet dat je niets meer kunt uitsluiten bij die gast.

Kijk alleen maar naar een auto wat die in Duitsland kost in vergelijking tot Nederland.MacD007 schreef op zondag 20 april 2025 @ 00:21:
[...]
kijk maar eens wat voor prijsverschil van een basis zendure 2400 met 3 kWh batterij er tussen Duitsland en Nederland direct vanaf Zendure zelf is, beide incl. BTW (verschil van 250 euro , en nee dat is dus niet het verschil van de 2% verschil tussen de BTW in Duitsland en Nederland). Dat is 19% prijsverschil.
Gewoon de markt daar heeft veel meer andere aanbieders en is al veel meer volwassen.
[Afbeelding] [Afbeelding]
aan de andere kant verwacht ik wel de komende tijd dat dit wel minder gaat worden en de prijzen ook nog gaan dalen,zeker met het verhaal van de US, hoewel je daar vandaag ook weer andere signalen over hoort, maar het enige wat je bij Trump met zekerheid weet dat je niets meer kunt uitsluiten bij die gast.
De melkkoe.
Maar ja daar gaat dit topic niet over.
NL is met alles te duur.
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.