peterbier schreef op donderdag 10 april 2025 @ 20:49:
Bij mij komen de Zendure (s) via onderverdeling die achter een c25 aardlekautomaat zit.
Mijn doel is 3x 2400 watt en hier een b20 aardlekautomaat voor gebruiken als ik het vermogen in de toekomst uit wil breiden.
Let aub echt op met zulke zaken. In de spec sheet staat duidelijk hoe dit product gebruikt moet worden, op een stopcontact. Wat inhoud op een automaat van 20A, plaats jij het op een 25A kan er tijdens een kortsluiting 50A (C curve!) meer vrijkomen, zowel in het stopcontact als in de batterij. Wetende dat een normaal CE gekeurd stopcontact maar getest en veilig bevonden is tot 16A ( kijk maar eens naar een bekend merk zoals bvba Niko, ) ga jij dit in geval van een calamiteit 90A meer serveren dan geadviseerd.
(
https://www.niko.eu/nl-be/artikel/101-66600 zoeken op die pagina op 16A )
@
CopyCatz heb jij de handleiding gelezen bij de lader voor in het stopcontact van je wagen? Of het advies van de garagist ter harte genomen die deze info met u moest delen? De laders voor electrische wagens op een gewoon stopcontact zijn enkel bedoeld voor ''in nood'' . Deze dienen NIET om je wagen permanent van stroom te voorzien. ( Daarvoor zijn de laders wel geschikt, en bij de meeste kan je een kabel appart bestellen voor vaste aansluiting of zelfs voor 3 fase aansluiting op een industriëler stopcontact! Echter is het stekker gedeelte niet geschikt voor langere tijd veel vermogen te leveren)
Ik dacht dat in het AREI ( Vlaamse codex IVM laagspannings installatie huishoudelijk) iets stond dat toestellen met een mogelijk vermogen boven de 2Kw ( dus toestellen die dit ''kunnen'' vragen, wil niet zeggen permanent verbruiken) op een vaste aansluiting dienen te gebeuren.
Een nieuw stopcontact met nieuwe stekker kan perfect een uurtje of meer 20A (240X20A= +-4800watt ) leveren, echter een stopcontact dat al 1000X gebruikt is, met vuile stekkers, onvoorzichtig gebruik, al eens iemand die over een kabel struikelt die in het stopcontact steekt, etc zorgen voor speling op de contactpunten en een bepaalde weerstand die dan weer bij continu 800watt over enkele uren zeer warm kan worden en brand kan veroorzaken ( 800watt is echt veel als je denkt aan de warmte die je hieruit kan krijgen)
Veiligheid mensen, ik heb jaren voor een keurings organisme gewerkt in België, en heb voldoende stopcontact gezien die zwart zagen, waar 1 gat 5X zo groot geworden was door hitte, zekeringen die uitgebrand waren, noem het op....
En nee, dit gebeurt niet vandaag, waarschijnlijk ook niet morgen, maar van dit type batterij word verwacht dat ze 10jaar (+-3650 dagen) in hetzelfde stopcontact steken, en continu hetzelfde doen. Dan is de kans groot dat binnen x aantal jaar er wel eens ergens iets fout gaat.
Hier gaat de batterij op een zekering die net voldoende is ( waarschijnlijk 6A met 10mA verliesstroom ) gaat er iets mis? Dan zal de schade hopelijk beperkt blijven tot de batterij zelf en eventueel het stopcontact.
Just my 2 cents, hopelijk maak ik hiermee iemand duidelijk dat veiligheid echt primeert bij electriciteit!
BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1