• LordFather
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:38
Archibaltus schreef op zondag 3 mei 2026 @ 16:08:
Deze week word mijn zendure solardlow 2400ac+ bezorgd, heb al een HW p1 meter maar als ik het goed bergrijp werkt dat niet? Moet dus snel een zendure p1 meter kopen met een HW splitter erbij? Beetje jammer wel.
Ik heb de AC2400+, en de HW p1 werkt prima.
Raar na vele verhalen hier, maar krijg zelfs minder schommelingen als de Zendure p1. Ik heb ze beide op de HW splitter, en laat nu via HW p1 uitlezen.

• Archibaltus
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:39
LordFather schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:18:
[...]

Ik heb de AC2400+, en de HW p1 werkt prima.
Raar na vele verhalen hier, maar krijg zelfs minder schommelingen als de Zendure p1. Ik heb ze beide op de HW splitter, en laat nu via HW p1 uitlezen.
Dat is goed om te horen, probeer ik dat eerst uit. :)

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:10
BizzieBis schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:55:
[...]

Ik had er bij vergeten te melden dat er zeker 3 Zwitserse firma's zijn die deze stekkers aanbieden, maar niet naar Nederland verzenden. Daarbij zijn ze ook wel erg aan de prijs.
Iemand in Zwitserland vragen om te bestellen? Of direct in China, maar ik vermoed dat je daar met een behoorlijk minimum aantal moet aankomen.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:30
Ben(V) schreef op maandag 4 mei 2026 @ 13:54:
Vind het persoonlijk wel prettig als je door de CEE stekker eruit te trekken de rest van de installatie spanningloos te maken zonder erop te moeten vertrouwen dat Zendure de boel uitschakelt.
Want je vertrouwt ook de alamat in je groepenkast niet?

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-05 00:52

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

BizzieBis schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:31:
Ik vermoed dat het om de M25-VL-3P stekker gaat:
[Afbeelding]

En het lijkt er op dat er maar 1 producent is van deze connector; Dongguan LIU SHI Electronics.
https://www.dgliushi.com/en/sys-pd/73.html
En op die site zie ik dan ook nog wat bekende connectoren staan: die waarmee de extra batterijpakketten verbonden worden. Dan kun je die, wanneer die gesmolten zijn, ook zelf repareren. :+
https://www.alibaba.com/p...ly-M25_1601763097977.html

Ik heb zelf nog niet geprobeerd om deze stekker te bestellen.
Minimum bestelgrootte is 1 stuks, staat erbij.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Helahola!
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:16
koboy schreef op zondag 3 mei 2026 @ 15:37:
[...]

Soms crasht de bridge, is bij mij ook al een keer gebeurd. Even uit het stopcontact en er is weer verbinding.
Had op mijn aansturing geen invloed omdat die (bedraad) via HA loopt. De Zendure P1 hangt er voornamelijk legacy te wezen en als backup voor het geval ik om wat voor reden dan ook HEMS weer moet inschakelen.
Klopt, de bridge is bij mij ook een aantal keer gecrasht. Soms was het inderdaad voldoende om hem even stroomloos te maken. Dacht slim te zijn door hem in een slimme stekker te doen. Zodat ik dit op afstand kon doen. Maar helaas werkte deze oplossingen op de een of andere manier niet altijd, dan was er een andere plek in huis nodig. Geen idee waarom. Nu een plekje gevonden waar de bridge het kennelijk naar zijn zin heeft. Al een tijdje geen last gehad van een verbroken verbinding. (Ff afkloppen :) )

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:54
koboy schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:52:
[...]

De handleiding zegt stekker er af knippen, doe dat gewoon. Dan netjes (laten) aansluiten met adereind hulzen in een lasdoos op de plaats van het stopcontact.
Alle ge***** met CEE stekkers en wel niet conforme (reguliere) WCD's heb je dan niet.

Mocht het nodig zijn om de accu in de toekomst (tijdelijk) op een reguliere WCD aan te sluiten, dan is het een ritje naar de bouwmarkt voor een stekker en die er aan zetten.
Wagon 221 slikt ook soepele draad :Y

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:10
Hippe Lip schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:51:
[...]

En op die site zie ik dan ook nog wat bekende connectoren staan: die waarmee de extra batterijpakketten verbonden worden. Dan kun je die, wanneer die gesmolten zijn, ook zelf repareren. :+

[...]

Heb ff een quote opgevraagd voor 3, 10 en 50 stuks. Is vast animo voor een extra plugje hier :)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online
Ben(V) schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:46:
Gratis moet je nooit afslaan |:(
Gratis is niet duur!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:00
TCMR schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:42:
[...]

Want je vertrouwt ook de alamat in je groepenkast niet?
Ik heb nog een twee kleine verbruikers op die groep zitten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• TCMR
Ben(V) schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:45:
Ik zou als vaste batterij ook liever een volledig 3 fasen versie hebben in plaats van gepruts van voor elke fase een eigen omvormer.
Volgens mij ook best een prima businesscase: een strak afgewerkt 3-fasenproduct met laagdrempelige software en minimale aansluitcomplexiteit (en nee, geen schuko's ;)). Want wie heeft er zin om drie Victron Multiplussen op te hangen, puur voor het omvormer-gedeelte?

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-05 18:35

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Wat is nu de beste manier om op de offgrid poort zowel verbruikers als zonnepanelen aan te sluiten? Kan dit überhaupt?

Het is een gewone schuko aansluiting, maar idealiter wil ik tot het maximum van 16A gaan (met extra vanaf het net). Dan lijkt me een schroefstekker niet het handigste.
REDFISH schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:29:
Wat is nu de beste manier om op de offgrid poort zowel verbruikers als zonnepanelen aan te sluiten? Kan dit überhaupt?
volgens mij niet meer, in de app moet je namelijk kiezen tussen de twee functies, of je batterij off-grid kunnen opladen of je apparatuur (beperkt tot 2400W) van stroom te voorzien.
Het is een gewone schuko aansluiting, maar idealiter wil ik tot het maximum van 16A gaan (met extra vanaf het net). Dan lijkt me een schroefstekker niet het handigste.
heeft geen zin, omdat intern de omvormer de poort beperkt heeft tot 10,5A (2400W), dus meer dan die 2400W ga je er nooit op krijgen, dit zowel dus out- als input.
Hippe Lip schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:51:
[...]

[...]

eh, zonder dat je de oorzaak van die verbrande connector weet, je hebt gewoon 10 jaar garantie ook op je batterij-module, dus ik zou dat mooi door Zendure laten oplossen en daar niet zelf mee aan de gang gaan, dan verlies je ook niet je 10 jaar garantie.

• elektriekert
Jan-tweak schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 12:06:
[...]

eh, zonder dat je de oorzaak van die verbrande connector weet, je hebt gewoon 10 jaar garantie ook op je batterij-module, dus ik zou dat mooi door Zendure laten oplossen en daar niet zelf mee aan de gang gaan, dan verlies je ook niet je 10 jaar garantie.
eh, volgens mij is dit de connector die tussen je omvormer en je schuko zit ;)
REDFISH schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:29:

Op de offgrid kan een stekkerdoos (hier getest). Dan kun je zo wel laden via een micro omvormer als ontladen tegelijk. Maar zou het niet aanraden.

Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant

• REDFISH

REDFISH

Jan-tweak schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 12:01:
[...]
volgens mij niet meer, in de app moet je namelijk kiezen tussen de twee functies, of je batterij off-grid kunnen opladen of je apparatuur (beperkt tot 2400W) van stroom te voorzien.

[...]

heeft geen zin, omdat intern de omvormer de poort beperkt heeft tot 10,5A (2400W), dus meer dan die 2400W ga je er nooit op krijgen, dit zowel dus out- als input.
Dan moeten ze het plaatje/info op de website bijwerken.

Staat namelijk 3200 netondersteund op de offgrid poort op de website, dus ik dacht 2400 + 800 van het net.

Ik heb eindelijk de hoofdunit SF2400 Pro ontvangen en aangesloten. Unit stond aan in de doos misschien op gedrukt bij transport.

Het was even een gedoe om het op de wifi te krijgen. keer of 5 mislukt, daarna verbonden maar weer offline, ik vreesde ook allerhande issues te hebben. Uiteindelijk een uur bezig geweest om de boel aan de praat te krijgen en firmware te updaten. Softwarematig kan het allemaal nog wat inzichtelijker vind ik.

mbt aansluiten van verdeler op de off-grid vroeg ik dat omdat ik liever geen stekkerdoos gebruik. Dus dan een 16A stekker met kabel (zonder schroef) en dan aansluiten op een wago in de lasdoos.

Ik merk dat je slechts 2x ingelogd kunt zijn op de app op 2 apparaten, de 3e (of eigenlijk laatste) kickt hij er dan uit. Dat vind ik beetje raar.

Ik snap ook niet hoe het share device werkt. Ik zie de opties wel onder profiel. Heb voor iemand anders een andere account gemaakt, maar er is niks te delen.
edit:
2x op het hems systeem linksboven drukken, dan is daar nog een 'manage' knop. Onduidelijk, maar het werkt.
Ook had ik graag wat meer controle over het opladen van het apparaat, maar met de ZENKI of Auto modus gaat hij nu op een bewolkte dag de accu leegtrekken. Dat vind ik dan weer niet handig. Zou liefste een boost/laad knop hebben gehad.

[ Voor 3% gewijzigd door REDFISH op 06-05-2026 15:09 ]

REDFISH schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 15:03:
[...]

Dan moeten ze het plaatje/info op de website bijwerken.

Staat namelijk 3200 netondersteund op de offgrid poort op de website, dus ik dacht 2400 + 800 van het net.

Ik heb eindelijk de hoofdunit SF2400 Pro ontvangen en aangesloten. Unit stond aan in de doos misschien op gedrukt bij transport.

Het was even een gedoe om het op de wifi te krijgen. keer of 5 mislukt, daarna verbonden maar weer offline, ik vreesde ook allerhande issues te hebben. Uiteindelijk een uur bezig geweest om de boel aan de praat te krijgen en firmware te updaten. Softwarematig kan het allemaal nog wat inzichtelijker vind ik.
mbt aansluiten van verdeler op de off-grid vroeg ik dat omdat ik liever geen stekkerdoos gebruik. Dus dan een 16A stekker met kabel (zonder schroef) en dan aansluiten op een wago in de lasdoos.
en wat zit er dan achter die lasdoos?
Volgens mijn beleving is het eigenlijk gedacht om daar één apparaat op aan te sluiten.

Zelf heb ik een heavy-duty stekkerdoos met extra lange kabel (5m) gebruikt om daar mijn koelkast en vriezer (de batterij staat bij mij in de kelder) op aan te kunnen sluiten en voor nood daar nog een of twee laders voor mobiel of iets anders op aan te kunnen suiten.

Iets via een lasdoos aan te sluiten, zeker als dat ook nog normaal deel uit maakt van je on-grid huisinstallatie, niet eens op die manier toegestaan en zeker niet conform NEN-1010.
Normaal gesproken wil je die namelijk juist niet laten meespelen (formeel eindigd deze namelijk bij een WCD). voor je het weet ben je namelijk vanuit je huis het net aan het voeden, daar zullen de mensen die daar aan het werk zijn niet zo leuk vinden.
en om via lasdozen en aparte kabels een alternatief netwerk in huis te verdelen lijkt mee erg onhandig.
Ik merk dat je slechts 2x ingelogd kunt zijn op de app op 2 apparaten, de 3e (of eigenlijk laatste) kickt hij er dan uit. Dat vind ik beetje raar.

Ik snap ook niet hoe het share device werkt. Ik zie de opties wel onder profiel. Heb voor iemand anders een andere account gemaakt, maar er is niks te delen.

Ook had ik graag wat meer controle over het opladen van het apparaat, maar met de ZENKI of Auto modus gaat hij nu op een bewolkte dag de accu leegtrekken. Dat vind ik dan weer niet handig. Zou liefste een boost/laad knop hebben gehad.
je kunt e.e.a. prima via HA helemaal naar je eigen wensen instellen, gebruik je de Zendure software dan loop je soms tegen beperkingen aan waar hun gewoon geen rekening mee gehouden hebben en dat dus ook niet geprogrameerd hebben.
Mogelijk dat HEMS 2.0 daar nog de nodige veranderingen gaat brengen.
elektriekert schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 12:34:
[...]

eh, volgens mij is dit de connector die tussen je omvormer en je schuko zit ;)
oke, maar de verbrande connector die hier langs kwam was toch echt die tussen de omvormer en de batterij.
Wat jij bedoeld is de powercable van de Zendure, en dat is weer een heel andere conector.

[ Voor 12% gewijzigd door Jan-tweak op 06-05-2026 15:24 ]

• REDFISH

REDFISH

Wat betreft 2x ingelogd lijkt ook niet te kloppen. Zodra de telefoon scherm uit gaat en gelockt is, ben ik weer uitgelogd. Dus je moet per se systeem delen blijkbaar, maar dan kun je niet op 2 apparaten managen. Bij Ecoflow kan dat bijvoorbeeld weer wel.

Mijn idee was om de offgrid te splitten, maar dan niet via een stekkerdoos: wago en dan naar 2 stopcontacten. Eentje voor de input van micro-omvormer en de ander als offgrid om bijvoorbeeld koelkast, of nieuw aan te leggen stopcontact in huis voor stroomuitval (koelkast).

Het lijkt inderdaad input óf output te zijn op de offgrid, al lees ik ook weer iets als: als er meer dan 50w inkomt dan gaat het laden aan.

Ik denk dat de micro-omvormer maar gewoon op een andere groep wordt gezet en niet op de off-grid. Dan hoop ik dat het auto systeem overtollige stroom oppikt om de accu wanneer mogelijk bij te laden.

Dit jaar is dat geen probleem, maar die micro-omvormer duwt de stroom altijd het net op, dus als salderen stopt dan je Solarflow is vol dan ga je dus terugleveren wat je niet wil in 2027.

Ik zat nog te kijken of ik via de Zendure app een smart stekker aan of uit kan laten gaan. Het liefst bijvoorbeeld: als accu SF < 90% is, dan micro-omvormer stekker aan en >90% weer uit.

Via de off-grid hoef je het niet complexer dan het is te maken, want vol is vol en de SF knijpt hem dan af (neem ik aan).

Maar dat zal wel home automation worden dan.

Ik vermoed dat de smart mode voor de offgrid ook maar 1 kant uit werkt: 2 uur niks, dan gaat ie uit, maar waarschijnlijk niet weer auto aan.

Ook mis ik eigenlijk een echte off-grid mode: netstroom uit, off-grid aan. Ik vraag me af hoe het gaat als je stroom eruit ligt, internet ook down is, wifi down, dan is het veel gedoe om die setting om te zetten. Zou wat mij betreft automatisch mogen.

[ Voor 16% gewijzigd door REDFISH op 06-05-2026 15:33 ]

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11:49
De idle usage van de SF 800 plus. Is deze hetzelfde als bijvoorbeeld de SF 2400 AC+?
REDFISH schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 15:31:
Wat betreft 2x ingelogd lijkt ook niet te kloppen. Zodra de telefoon scherm uit gaat en gelockt is, ben ik weer uitgelogd. Dus je moet per se systeem delen blijkbaar, maar dan kun je niet op 2 apparaten managen. Bij Ecoflow kan dat bijvoorbeeld weer wel.

Mijn idee was om de offgrid te splitten, maar dan niet via een stekkerdoos: wago en dan naar 2 stopcontacten. Eentje voor de input van micro-omvormer en de ander als offgrid om bijvoorbeeld koelkast, of nieuw aan te leggen stopcontact in huis voor stroomuitval (koelkast).

Het lijkt inderdaad input óf output te zijn op de offgrid, al lees ik ook weer iets als: als er meer dan 50w inkomt dan gaat het laden aan.

Ik denk dat de micro-omvormer maar gewoon op een andere groep wordt gezet en niet op de off-grid. Dan hoop ik dat het auto systeem overtollige stroom oppikt om de accu wanneer mogelijk bij te laden.
volgens mij moet (wettelijke eis) een omvormer (maakt dus niets uit wat voor omvormer dat ook is) bij netuitval moet afsluiten. Dus wil je graag via PV bij stroomuitval en bepaalde apparatuur nog van stroom willen voerzien maar ook via PV de batterij ook weer kunnen opladen zul je of voor de Pro versie moeten gaan en dus daar op zijn PV aansluitingen een aantal panelen moeten zetten of je werkt met twee afzondelijke omvormers, eentje die een noodstroomvoorziening geeft een de ander om via de noodstroom gaat opladen.
Dit jaar is dat geen probleem, maar die micro-omvormer duwt de stroom altijd het net op, dus als salderen stopt dan je Solarflow is vol dan ga je dus terugleveren wat je niet wil in 2027.

Ik zat nog te kijken of ik via de Zendure app een smart stekker aan of uit kan laten gaan. Het liefst bijvoorbeeld: als accu SF < 90% is, dan micro-omvormer stekker aan en >90% weer uit.

Via de off-grid hoef je het niet complexer dan het is te maken, want vol is vol en de SF knijpt hem dan af (neem ik aan).

Maar dat zal wel home automation worden dan.

Ik vermoed dat de smart mode voor de offgrid ook maar 1 kant uit werkt: 2 uur niks, dan gaat ie uit, maar waarschijnlijk niet weer auto aan.

Ook mis ik eigenlijk een echte off-grid mode: netstroom uit, off-grid aan. Ik vraag me af hoe het gaat als je stroom eruit ligt, internet ook down is, wifi down, dan is het veel gedoe om die setting om te zetten. Zou wat mij betreft automatisch mogen.

• REDFISH

REDFISH

Ja ik heb de Pro dus, laden direct van zonnepanelen is sowieso efficienter en geen gedoe als de grid uitvalt, dan heb je zonder gewoon nog steeds input. Dat de netuitgang wegvalt is prima, ook logisch, want volgens mij slurpt je wijk dan je hele batterij leeg toch?|
Ik heb het hier over de off-grid poort. Dat die aan gaat zodra de netaansluiting wegvalt.
Staat hij aan, dan werkt het ook zo: blijft aan en is het een soort UPS, maar staat ie uit en valt het net weg blijft hij uit.

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 06:30
REDFISH schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:40:
Ja ik heb de Pro dus, laden direct van zonnepanelen is sowieso efficienter en geen gedoe als de grid uitvalt, dan heb je zonder gewoon nog steeds input. Dat de netuitgang wegvalt is prima, ook logisch, want volgens mij slurpt je wijk dan je hele batterij leeg toch?|
Ik heb het hier over de off-grid poort. Dat die aan gaat zodra de netaansluiting wegvalt.
Staat hij aan, dan werkt het ook zo: blijft aan en is het een soort UPS, maar staat ie uit en valt het net weg blijft hij uit.
Je kan hem inderdaad standaard aanzetten maar ook als deze uit staat is hij via Bluetooth te verbinden en aan te zetten. Hier heb je geen wifi voor nodig.

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
REDFISH schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:40:
Dat was onlangs via een update geregeld. Als er stroomuitval is (en ook WiFi-verbinding weg), dan open je de app terwijl je naast de Zendure staat om via Bluetooth te verbinden. Vervolgens kun je de noodstroom aanzetten.

• AquilaXL
REDFISH schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 15:31:

Via de off-grid hoef je het niet complexer dan het is te maken, want vol is vol en de SF knijpt hem dan af (neem aan).
Zendure werkt met de Shelly intergratie en daarmee kan je dus een smart stekker schakelen. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd met stekkers maar met de Shelly CT meter. Verder ben ik over gegaan op Homey, dat geeft zoveel meer keuze opties.

• bassie221188
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13:56
AquilaXL schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:02:
[...]

Zendure werkt met de Shelly intergratie en daarmee kan je dus een smart stekker schakelen. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd met stekkers maar met de Shelly CT meter. Verder ben ik over gegaan op Homey, dat geeft zoveel meer keuze opties.
Even een vraagje met betrekking tot de Shelly CT meter. Deze heb ik ook in mijn meterkast hangen en gekoppeld aan Homey. Hoe vaak zie je updates van het verbruik en je opwek? Bij mij lijkt hij 1x per 3 a 5 seconden te verversen (in ieder geval visueel in Homey) Hoe doet hij dat bij jou? Ik ben benieuwd hoe goed ik hier de NOM mee kan houden.

• AquilaXL
bassie221188 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:56:
[...]

Even een vraagje met betrekking tot de Shelly CT meter. Deze heb ik ook in mijn meterkast hangen en gekoppeld aan Homey. Hoe vaak zie je updates van het verbruik en je opwek? Bij mij lijkt hij 1x per 3 a 5 seconden te verversen (in ieder geval visueel in Homey) Hoe doet hij dat bij jou? Ik ben benieuwd hoe goed ik hier de NOM mee kan houden.
Ja dat kan wel kloppen ongeveer. Je houd hier opzich goed NOM mee al zal dat met een P1 nog ietsjes beter zijn. Uiteindelijk regelt de batterij ook vertraagd mee en daar is de verversing vaak genoeg voor.

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:19
Ik kan bij Zendure nergens iets vinden over wat de maximale DC lekstroom kan zijn aan de AC zijde bij een 2400 AC+.

Lijkt me toch belangrijk om te weten voor de afweging voor een type A of een type B ALS.

Wellicht heb ik er overheen gelezen, iemand die meer weet?
BizzieBis schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:03:
Ik kan bij Zendure nergens iets vinden over wat de maximale DC lekstroom kan zijn aan de AC zijde bij een 2400 AC+.

Lijkt me toch belangrijk om te weten voor de afweging voor een type A of een type B ALS.

Wellicht heb ik er overheen gelezen, iemand die meer weet?
In een ander topic is dat recent besproken. En ik heb dit vorige week van Zendure als uitleg ontvangen, dus ja, Type B wordt aangeraden:

For off-grid scenarios, please refer to the following information:
1. Protective Earth (PE) and electrical system type of the backup output
Is the PE of the backup output connected to the input PE? What type of electrical system is used for the backup output—IT or TN-S?
  • When the device is operating in grid-tied mode, the PE of the backup output is connected to the input PE, and the grounding reference comes from the grid grounding system.
  • When switching to off-grid mode, the device disconnects the direct connection to the input PE via a relay and internally simulates a local system, in compliance with relevant IEC standards.
  • For loads that are Class II double-insulated devices (e.g., plastic-housed chargers or lighting), grounding is not required and the leakage risk is relatively low.
  • However, for Class I devices (e.g., metal-cased refrigerators or washing machines), the casing may become live in the event of leakage, so extra attention is required.

2. Residual Current Device (RCD) and protection functions
Is an RCD integrated? Does the backup output socket include short-circuit detection/protection?
  • The device does not integrate an RCD, but it does include residual current monitoring functionality as well as short-circuit detection and protection, in compliance with IEC standards.
  • Users typically connect loads or power strips directly to the off-grid output without external RCD or overcurrent protection devices.
  • The risk remains low unless there is cable damage, internal load failure, or improper installation/use.

For grid-tied scenarios, it is generally recommended to use a Type B RCD instead of Type A.

These questions fall under installation compliance and safety requirements, and the final configuration should be designed and assessed by a locally certified electrician based on the specific building and energy storage system setup.

As the manufacturer, Zendure ensures that the product complies with relevant design, quality, and grid-connection standards. EU Declaration of Conformity (EU DoC), grid certification documents, and user manuals can be provided to customers and electricians for reference.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:19
Taro schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:50:
[...]

In een ander topic is dat recent besproken. En ik heb dit vorige week van Zendure als uitleg ontvangen, dus ja, Type B wordt aangeraden:

For off-grid scenarios, please refer to the following information:
1. Protective Earth (PE) and electrical system type of the backup output
Is the PE of the backup output connected to the input PE? What type of electrical system is used for the backup output—IT or TN-S?
  • When the device is operating in grid-tied mode, the PE of the backup output is connected to the input PE, and the grounding reference comes from the grid grounding system.
  • When switching to off-grid mode, the device disconnects the direct connection to the input PE via a relay and internally simulates a local system, in compliance with relevant IEC standards.
  • For loads that are Class II double-insulated devices (e.g., plastic-housed chargers or lighting), grounding is not required and the leakage risk is relatively low.
  • However, for Class I devices (e.g., metal-cased refrigerators or washing machines), the casing may become live in the event of leakage, so extra attention is required.

2. Residual Current Device (RCD) and protection functions
Is an RCD integrated? Does the backup output socket include short-circuit detection/protection?
  • The device does not integrate an RCD, but it does include residual current monitoring functionality as well as short-circuit detection and protection, in compliance with IEC standards.
  • Users typically connect loads or power strips directly to the off-grid output without external RCD or overcurrent protection devices.
  • The risk remains low unless there is cable damage, internal load failure, or improper installation/use.

For grid-tied scenarios, it is generally recommended to use a Type B RCD instead of Type A.

These questions fall under installation compliance and safety requirements, and the final configuration should be designed and assessed by a locally certified electrician based on the specific building and energy storage system setup.

As the manufacturer, Zendure ensures that the product complies with relevant design, quality, and grid-connection standards. EU Declaration of Conformity (EU DoC), grid certification documents, and user manuals can be provided to customers and electricians for reference.
Thanks voor de opheldering.

Ik had het ergens wel verwacht. Als de fabrikant niet specifiek vermeldt dat voldoet aan de <6mA DC lekstroom norm, dan moet je er eigenlijk wel vanuit gaan dat je zelf de nodige maatregelen moet treffen. Oftewel kiezen voor een type B ALS omdat die wel zorgt voor afschakeling bij max 6mA DC lekstroom in tegenstelling tot een type A ALS die dat niet doet.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:23
Supahted schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:05:
Eind vorige jaar is de Tesla integratie geintroduceerd in de Zendure App. Heeft iemand dit in gebruik? Ik kan er maar weinig informatie over vinden?
Ik kwam dit tegen, heb je iets aan dit document:

https://cdn.prod.website-files.com/68a581a92cc91a0e925a2c98/69d5dc9cd3b1d169dc78ea0a_Zendure%20household%20whitepaper%20NL%20Download.pdf?utm_source=copilot.com

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• elektriekert
Jan-tweak schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 15:23:
[...]

oke, maar de verbrande connector die hier langs kwam was toch echt die tussen de omvormer en de batterij.
Wat jij bedoeld is de powercable van de Zendure, en dat is weer een heel andere conector.
Klopt, dat is volgens mij ook de connector die gedeeld werd, met 3 grote pennen en geen kleintjes erbij voor de BMS

• TCMR
[...]

Okeeee... die had ik niet aan zien komen. Ik ben benieuwd hoeveel mensen hier een type-B alamat voor hun Zendure accu hebben zitten. Die zitten echt in een heel ander prijssegment.

Hier een voorbeeld van twijfelachtig merk. Ze zijn amper te vinden. Een 1-unit brede alamat Type B bestaat volgens mij helemaal niet.

[ Voor 20% gewijzigd door TCMR op 06-05-2026 22:35 ]

• bilgy_no1
  • Nu online
TCMR schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 22:20:
[...]

Okeeee... die had ik niet aan zien komen. Ik ben benieuwd hoeveel mensen hier een type-B alamat voor hun Zendure accu hebben zitten. Die zitten echt in een heel ander prijssegment.
Ja, in de PV-verdeler die ik heb gemonteerd zit een B16 aardlekautomaat. Kosten vallen wel mee. Hele kastje was €90 inclusief die alamat en een gewone automaat voor de andere subgroep (alleen de verlichting in de schuur zit hierop).

Maar de groep zelf zit in de groepenkast op een automaat die ook weer beschermd is door een 40A aardlek met B-karakteristiek. En dat is eigenlijk de standaard. Dus of die extra B16 nou nodig is vraag ik me af.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TCMR schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 22:20:
[...]

Hier een voorbeeld van twijfelachtig merk. Ze zijn amper te vinden. Een 1-unit brede alamat Type B bestaat volgens mij helemaal niet.
Ehh... En deze abb dan?

https://www.sandervunderink.nl/abb-aardlekautomaat-16a-b-kar-ds-201-b16-0-03.html

Goed wel twee units breed, maar dat ligt niet aan de karakteristiek.

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14:46
bilgy_no1 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 22:37:
[...]

Ja, in de PV-verdeler die ik heb gemonteerd zit een B16 aardlekautomaat. Kosten vallen wel mee. Hele kastje was €90 inclusief die alamat en een gewone automaat voor de andere subgroep (alleen de verlichting in de schuur zit hierop).

Maar de groep zelf zit in de groepenkast op een automaat die ook weer beschermd is door een 40A aardlek met B-karakteristiek. En dat is eigenlijk de standaard. Dus of die extra B16 nou nodig is vraag ik me af.
Ook aardlekschakelaars hebben karakterestieken. Type A, AC en B. Dit gaat over wel of niet beveiligen bij bepaalde type lekstroom. Niet te verwarren met het afschakel karaterestiek van een automaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RjhdlFkRtvLMrN5tgUafqs2rVkc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IbsgMwze95fRK0pRwSW7qP1E.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door RemmyB83 op 06-05-2026 22:48 ]

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• TCMR
"B-karakteristiek" (afschakelkarakteristiek) en "Type B" (DC lekstroomdetectie) zijn twee hele verschillende dingen. Ik heb zelf ooit ook de fout gemaakt die door elkaar te halen. "Type B" alamats zijn heel erg schaars en heel erg duur. Kijk voor de lol even wat een simpele 16A aardlekschakelaar (dus geen overspanningsbeveiliging) Type B van ABB kost.
MikeyMan schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 22:45:
[...]

Ehh... En deze abb dan?

https://www.sandervunderink.nl/abb-aardlekautomaat-16a-b-kar-ds-201-b16-0-03.html

Goed wel twee units breed, maar dat ligt niet aan de karakteristiek.
Helaas heeft deze dus ook een lekstroom type A en volgens Zendure zou deze een lekstroom type B moeten hebben, dus niet te verwarren met kar. B, dat zijn totaal verschillende dingen.
Ik vind dat Zendure dit dus zeker in zijn documentatie had moeten vermelden.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Jan-tweak schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 12:06:
[...]

Je miste de :+ , @Jan-tweak :)

<John O`Mill>

• AquilaXL
Mooi verhaal van Zendure die ik nergens in hun documentatie ben tegengekomen....... Als je de aardlekschakelaar in het voorbeeld van eerder gaat gebruiken mag je er best wat voor neerleggen ook. Vandaag sowieso geleerd dat Hager de volgende disclaimer in zijn voorwaarden heeft: "Het mengen van merken in een Hager-groepenkast wijzigt de gecertificeerde samenstelling, waardoor de CE-markering en fabrieksgarantie in de praktijk komen te vervallen."
Welke :+ , geen :+ gezien, zal wel aan mij liggen.
Stom van mij, totaal overheen gekeken. _/-\o_ Je hebt helemaal gelijk.

[ Voor 16% gewijzigd door Jan-tweak op 06-05-2026 23:16 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

gielz schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 13:29:
[...]

Op de offgrid kan een stekkerdoos (hier getest). Dan kun je zo wel laden via een micro omvormer als ontladen tegelijk. Maar zou het niet aanraden.
Waarom zou je het niet aanraden?

Ik zie geen bezwaar, maar dan wel op voorwaarde van gebruik van een stekker van een A-merk, snoer van 2,5 mm² en een A-merk stekkerdoos. En liefst gebruik van passende adereindhulzen bij montage van het snoer.

Edit:
En vergeet niet dat je dan een aansluiting zonder aarde hebt!
En een zwevende (of eigenlijk geen) nul…

[ Voor 14% gewijzigd door Hippe Lip op 06-05-2026 23:40 ]

<John O`Mill>

AquilaXL schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 23:06:
Mooi verhaal van Zendure die ik nergens in hun documentatie ben tegengekomen....... Als je de aardlekschakelaar in het voorbeeld van eerder gaat gebruiken mag je er best wat voor neerleggen ook. Vandaag sowieso geleerd dat Hager de volgende disclaimer in zijn voorwaarden heeft: "Het mengen van merken in een Hager-groepenkast wijzigt de gecertificeerde samenstelling, waardoor de CE-markering en fabrieksgarantie in de praktijk komen te vervallen."
Vraag met af of dat houdbaar is juist omdat die CE echt per onderdeel afgegeven moet worden, want dat zou betekenen dat je geen enkele Hager kast zou mogen gebruiken omdat de kabels die aan hun automaten zijn aangesloten niet van Hager zullen zijn.
Maar voor een thuis-batterij is dit niet echt relevant.

• bilgy_no1
  • Nu online
TCMR schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 22:48:
[...]

"B-karakteristiek" (afschakelkarakteristiek) en "Type B" (DC lekstroomdetectie) zijn twee hele verschillende dingen. Ik heb zelf ooit ook de fout gemaakt die door elkaar te halen. "Type B" alamats zijn heel erg schaars en heel erg duur. Kijk voor de lol even wat een simpele 16A aardlekschakelaar (dus geen overspanningsbeveiliging) Type B van ABB kost.
Ja excuus je hebt gelijk. Op de automaat zelf staat het niet, maar na zoeken op de specs is het inderdaad Type A (in de PV verdeler).

• REDFISH

REDFISH

Natuurlijk zeggen merken dat alles van hun eigen merk moet zijn. Enerzijds vanuit financieel oogpunt: meer omzet en klant trouw, maar anderszijds kun je ook als bedrijf niet alle mogelijke combinaties van merken garanderen.

Dat de off-grid niet geaard is, is wel redelijk logisch. Idealiter wil je dan een extra aardepen slaan, maar ik denk dat dit enkel geldt voor mensen die volledig off-grid of hun hele (halve) huis off grid willen draaien.

Dan is het waarschijnlijk beter om een schakelaar in je meterkast te zetten waarbij je tussen grid en je zendure kan switchen. Dan gebruik je gewoon de aardpen van je huis (toch?).

Ik denk voor de meeste mensen zal de off-grid poort niet veel als off-grid gebruikt worden, dus logisch dat Zendure het in de huidige vorm heeft geimplementeerd.

Nog even een ander iets wat ik meen ik al eerder gezien heb mbt overbelasting: het laden van je zendure kan toch gewoon met 1200W of iets dergelijks. Omdat die stroom achter je eigen groepenkast zit, zal die bij overbelasting er gewoon uit knallen. Ontladen is natuurlijk een ander verhaal.

Wat doen jullie met deze grauwe dagen? Het is niet logisch om de Accu te laden en dan weer later te ontladen, want dat levert best veel verlies. Ik kan me niet voorstellen dat als de stroomprijzen 10-20cent varieren over een dag dat dit loont. Zeker niet als je DoD van 80% hebt ingesteld, dan heb je met 5kWh net 3kWh bruikbaar op een 5kWh systeem. Dus voor die 30 cent 'winst' lijkt het me niet logisch zolang het net er niet uit ligt.

Accu dan gewoon leeg laten totdat de zon weer begint te schijnen?

• REDFISH

REDFISH

Ik heb ook last van veelvuldig offline gaan van de Solarflow. Vaak komt ie weer online als ik de app open na een paar minuten. Ik vraag me af wat de unit dan in de tussentijd doet?

Ik heb hem nu op Auto mode staan, en heb grid export aangezet. Er is nu weer wat zon, maar ipv de solarflow te laden, exporteert hij het naar de grid. Dit terwijl mijn batterij op 20% staat.

Ik begrijp dit niet, want in de app zie je staan:

Priorities: Own Use, Battery, Grid.
Ik heb export to grid nu ook uitgezet. Hij laadt kort, maar dan gaat alles weer de grid op. Heel raar en niet de bedoeling! Ik vermoed dat het komt omdat er minder dan 50W overschot is. Volgens mij heb ik gezien dat hij daar niks mee doet om intermittent laden tegen te gaan.

Edit: Die theorie lijkt ook niet te werken, want er gaat nu 60+ W ook naar de grid. Heel raar.
In smart meter mode zie ik:

Currently Smart CT has detected an unknown energy system (klopt inderdaad, heb nog een micro inverter op andere groep) that is feeding electricity back to the public grid from your house. When the feedback electricity is above 50W HEMS will start ac charging.

Okay, hij springt ineens aan nu de backfeed 150-200W is.

Omdat hij die marge van 50W aanhoudt, blijft er ook als hij zelf aan het laden is nog steeds zo'n 50W constant naar de grid gaan. Dus de losse microinverter is geen heel goede optie voor NoM.

[ Voor 100% gewijzigd door REDFISH op 07-05-2026 09:39 ]

• AquilaXL
REDFISH schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:24:
Ik heb ook last van veelvuldig offline gaan van de Solarflow. Vaak komt ie weer online als ik de app open na een paar minuten. Ik vraag me af wat de unit dan in de tussentijd doet?

Ik heb hem nu op Auto mode staan, en heb grid export aangezet. Er is nu weer wat zon, maar ipv de solarflow te laden, exporteert hij het naar de grid. Dit terwijl mijn batterij op 20% staat.

Ik begrijp dit niet, want in de app zie je staan:

Priorities: Own Use, Battery, Grid.
Ik heb export to grid nu ook uitgezet. Hij laadt kort, maar dan gaat alles weer de grid op. Heel raar en niet de bedoeling! Ik vermoed dat het komt omdat er minder dan 50W overschot is. Volgens mij heb ik gezien dat hij daar niks mee doet om intermittent laden tegen te gaan.

Edit: Die theorie lijkt ook niet te werken, want er gaat nu 60+ W ook naar de grid. Heel raar.
In smart meter mode zie ik:

Currently Smart CT has detected an unknown energy system (klopt inderdaad, heb nog een micro inverter op andere groep) that is feeding electricity back to the public grid from your house. When the feedback electricity is above 50W HEMS will start ac charging.

Okay, hij springt ineens aan nu de backfeed 150-200W is.

Omdat hij die marge van 50W aanhoudt, blijft er ook als hij zelf aan het laden is nog steeds zo'n 50W constant naar de grid gaan. Dus de losse microinverter is geen heel goede optie voor NoM.
Ik zou hem ook niet in auto modus gebruiken maar smart mode.
REDFISH schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 07:15:
Natuurlijk zeggen merken dat alles van hun eigen merk moet zijn. Enerzijds vanuit financieel oogpunt: meer omzet en klant trouw, maar anderszijds kun je ook als bedrijf niet alle mogelijke combinaties van merken garanderen.

Dat de off-grid niet geaard is, is wel redelijk logisch. Idealiter wil je dan een extra aardepen slaan, maar ik denk dat dit enkel geldt voor mensen die volledig off-grid of hun hele (halve) huis off grid willen draaien.
nee, dat is dus niet logisch maar afhankelijk welk stroomstelsel je hebt.
Bij een TT stelsel heeft je huis een eigen aardpunt (afzonderlijke aardelektrode in je huis) verbonden.
Bij een TN stesel (er zijn hier drie verschillende uitvoeringen TN-C, TN-S en TN-CS) wordt die aarding echter door een aparte PE(N)-leiding vanuit het net verbonden.
je kunt dus niet zo maar zelf een aandpen gaan slaan.
Soms wordt dit door een stikker in je meterkast aangegeven, maar wil je het zeker weten zul je met je netbeheerder moeten vragen welk van de stelsels ze bij jou gebruiken.
Dan is het waarschijnlijk beter om een schakelaar in je meterkast te zetten waarbij je tussen grid en je zendure kan switchen. Dan gebruik je gewoon de aardpen van je huis (toch?).

Ik denk voor de meeste mensen zal de off-grid poort niet veel als off-grid gebruikt worden, dus logisch dat Zendure het in de huidige vorm heeft geimplementeerd.

Nog even een ander iets wat ik meen ik al eerder gezien heb mbt overbelasting: het laden van je zendure kan toch gewoon met 1200W of iets dergelijks. Omdat die stroom achter je eigen groepenkast zit, zal die bij overbelasting er gewoon uit knallen. Ontladen is natuurlijk een ander verhaal.

Wat doen jullie met deze grauwe dagen? Het is niet logisch om de Accu te laden en dan weer later te ontladen, want dat levert best veel verlies. Ik kan me niet voorstellen dat als de stroomprijzen 10-20cent varieren over een dag dat dit loont. Zeker niet als je DoD van 80% hebt ingesteld, dan heb je met 5kWh net 3kWh bruikbaar op een 5kWh systeem. Dus voor die 30 cent 'winst' lijkt het me niet logisch zolang het net er niet uit ligt.

Accu dan gewoon leeg laten totdat de zon weer begint te schijnen?

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-05 18:06
Wat ik mij trouwens afvraag, gaat een thuisaccu als hij via een p1 meter aangestuurd wordt op het randje van terug leveren en leveren (iets boven de 0 op de meter of juist iets onder de 0) steeds pendelen? Of wacht hij tot een bepaalde streefwaarde?

Anders zou je een heleboel kleine laad/ ontlaad cyclus krijgen wat mij niet zo goed lijkt voor de accu.
Ik wacht nog steeds op levering van de Zendure SolarFlow 800 Plus dus ik kan het nog niet testen.

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14:46
knorde schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:40:
Wat ik mij trouwens afvraag, gaat een thuisaccu als hij via een p1 meter aangestuurd wordt op het randje van terug leveren en leveren (iets boven de 0 op de meter of juist iets onder de 0) steeds pendelen? Of wacht hij tot een bepaalde streefwaarde?

Anders zou je een heleboel kleine laad/ ontlaad cyclus krijgen wat mij niet zo goed lijkt voor de accu.
Ik wacht nog steeds op levering van de Zendure SolarFlow 800 Plus dus ik kan het nog niet testen.
Ik weet de dempelwaardes niet precies uit mijn hoofd, maar heb hier wel iets als waarde van 50 of 60W voorbij zien komen. Om continue met een paar Watt te laden of ontladen is ook niet erg efficent, dus je verliest er eigenlijk ook niets mee.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• REDFISH

REDFISH

knorde schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:40:

Zie mijn post hierboven. Onder de 50W verschil gaat hij niet laden. Dat gaat in mijn praktijk niet helemaal goed. Ondanks dat ik 1s update snelheid heb gaat er vaker meer dan de 50W weer de grid op.

Ontladen doet hij wel heel goed. Dan haal ik 98% match op het huisverbruik.
AquilaXL schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:15:
[...]

Ik zou hem ook niet in auto modus gebruiken maar smart mode.
Waarom geen auto mode? ik heb geen dynamische tarieven, dus weinig nut, en ik heb veel mensen met gekke resultaten gezien. Smart mode bedoel je Smart meter mode? Is dat niet ongeveer hetzelfde?

[ Voor 8% gewijzigd door REDFISH op 07-05-2026 12:07 . Reden: quote erbij gezet ]

• knorde
REDFISH schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:01:
[...]

Zie mijn post hierboven. Onder de 50W verschil gaat hij niet laden. Dat gaat in mijn praktijk niet helemaal goed. Ondanks dat ik 1s update snelheid heb gaat er vaker meer dan de 50W weer de grid op.

Ontladen doet hij wel heel goed. Dan haal ik 98% match op het huisverbruik.

Waarom geen auto mode? ik heb geen dynamische tarieven, dus weinig nut, en ik heb veel mensen met gekke resultaten gezien. Smart mode bedoel je Smart meter mode? Is dat niet ongeveer hetzelfde?
Wat bedoel je met smart mode? Ik had daar niets over gezegd. Misschien heb je de verkeerde gequote?

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
BizzieBis schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 21:00:
[...]

Thanks voor de opheldering.

Ik had het ergens wel verwacht. Als de fabrikant niet specifiek vermeldt dat voldoet aan de <6mA DC lekstroom norm, dan moet je er eigenlijk wel vanuit gaan dat je zelf de nodige maatregelen moet treffen. Oftewel kiezen voor een type B ALS omdat die wel zorgt voor afschakeling bij max 6mA DC lekstroom in tegenstelling tot een type A ALS die dat niet doet.
Belangrijke aanvulling hierop; dat een RCD type A niet afschakelt bij een DC lekstroom is 1 ding. Een DC lekstroom/injectie zorgt er ook voor dat een RCD type A onbetrouwbaar wordt voor het AC deel. Oftewel, je aardlekschakelaar schakelt ook niet meer gegarandeerd af bij een AC lekstroom >30mA en in het ergste geval schakelt die helemaal niet meer.
Het maakt je elektrische installatie dus potentieel onveilig.

Ik heb nav discussie hierover in het andere topic (Welke risico's ontstaan bij 800W invoeden met stekker?) nog wat vragen open staan bij Zendure om erachter te komen of dit echt zo is of dat hun documentatie fout/incompleet is.
Heb vooralsnog alleen reactie gehad dat de vraag is doorgestuurd naar de technische afdeling en dat is al 3 dagen geleden.

Enige wat hun DoC documentatie zegt is dat hun DC injectie maximaal 0,5% van de laad/ontlaadcurrent is. Bij 800W is dat 17mA, bij 2400W is dat 52mA. Beide ver boven de voor type A toegestane 6mA dus.

Ik heb ook een paar andere thuisbatterijen bekeken en die zijn meestal galvanisch gescheiden en dubbel geïsoleerd, waardoor DC lekstroom en injectie technisch uitgesloten is. Maar die veiligheid gaat dus ten koste van een beetje RTE...

• TCMR
[...]
dus ja, Type B wordt aangeraden:
Ben toch wel benieuwd, @geert1992 en @Taro of jullie hier type B automaten hebben geïnstalleerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fL-FI95HXVLRNPYLpIj0f1MdcXc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8dQFszwsQ0Y2AUC6zHsD4xYQ.jpg?f=fotoalbum_large

Want ik gok dat daar dan voor ruim €1K aan automaten ligt...

Taro in "Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic"

Edit: sorry, antwoord al gevonden.

[ Voor 7% gewijzigd door TCMR op 07-05-2026 14:15 ]

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 15:09
Pejdref schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:57:
[...]

Enige wat hun DoC documentatie zegt is dat hun DC injectie maximaal 0,5% van de laad/ontlaadcurrent is. Bij 800W is dat 17mA, bij 2400W is dat 52mA. Beide ver boven de voor type A toegestane 6mA dus.
Vraag van een absolute leek: je lijkt de aanname te doen dat een DC-lekstroom van 0,5% van 800W 17mA is op ~230V. Maar is het wel terecht om naar het AC-voltage te kijken, en zouden het niet veel hogere stromen in de (gebruikte) DC-voltages kunnen zijn, die veel lager liggen?
Ik heb ook een paar andere thuisbatterijen bekeken en die zijn meestal galvanisch gescheiden en dubbel geïsoleerd, waardoor DC lekstroom en injectie technisch uitgesloten is. Maar die veiligheid gaat dus ten koste van een beetje RTE...
In het HomeWizard PIB topic werd in het begin heel krampachtig gedacht van het idee zo'n apparaat op een ongeaard WCD aan te sluiten. Vraag me af of diezelfde mensen (waarvan sommige volgens mij uiteindelijk voor Zendure hebben gekozen), met de kennis van nu ook type-B ALS/ALAMAT gaan toepassen. Een HW PIB met een aardfout was een theoretisch onmogelijk, maar een Zendure kan die wél hebben, en DC-lekstromen zijn niet alleen gevaarlijk, maar ook schadelijk als die ongemerkt blijven lopen...

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
a2aan schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 16:31:
[...]

Vraag van een absolute leek: je lijkt de aanname te doen dat een DC-lekstroom van 0,5% van 800W 17mA is op ~230V. Maar is het wel terecht om naar het AC-voltage te kijken, en zouden het niet veel hogere stromen in de (gebruikte) DC-voltages kunnen zijn, die veel lager liggen?

[...]
Het is gedefinieerd als % van de output current.
Permanent DC injection 0.5% of rated inverter output
Die is 3.5A bij 800W, staat in hetzelfde document.

• REDFISH

REDFISH

Nog even een update van mijn gebruikservaring van de SF2400 Pro.

Vandaag de unit op de geplande plek gezet en direct op 2 zonnepanelen die in de buurt lagen aangesloten.

Je ziet direct dat de functie anders verloopt vs enkel stopcontact en micro-inverter op andere groep:
  • Unit laadt alle zonneenergie direct. Dus je hoeft niet meer tot 50W te wachten. Dat is al een groot verschil.
  • Je hebt geen conversie verlies van DC -> AC -> DC zoals je hebt als je een micro inverter gebruikt
  • In het begin ging de SF laden, maar switchte al vrij snel naar bypass mode. Dus nu wachten totdat er genoeg zon is om de huis load te dekken en ook de batterij op te laden.
  • De app geeft direct veel meer inzicht in wat er gebeurt: je ziet hoeveel % van de zonne-energie naar je huis en batterij gaat. Dat is mooi.
Binnenkort de echte solar array aansluiten en kijken hoe snel hij dan vol is met zonnige dagen.

Loshalen van de unit vond ik wel wat verwarrend: Je moet de stroomstekker eerst uittrekken. Okay kan ik mee leven. Maar enkel de power button die weet ik hoeveel functies heeft vind ik wat verwarrend. Inhouden en tellen en piepjes luisteren is niet het aller gebruiksvriendelijke. Zou mooi zijn als er een shutdown knop in de app was.
REDFISH schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 07:36:
Nog even een update van mijn gebruikservaring van de SF2400 Pro.

Vandaag de unit op de geplande plek gezet en direct op 2 zonnepanelen die in de buurt lagen aangesloten.

Je ziet direct dat de functie anders verloopt vs enkel stopcontact en micro-inverter op andere groep:
  • Unit laadt alle zonneenergie direct. Dus je hoeft niet meer tot 50W te wachten. Dat is al een groot verschil.
  • Je hebt geen conversie verlies van DC -> AC -> DC zoals je hebt als je een micro inverter gebruikt
  • In het begin ging de SF laden, maar switchte al vrij snel naar bypass mode. Dus nu wachten totdat er genoeg zon is om de huis load te dekken en ook de batterij op te laden.
  • De app geeft direct veel meer inzicht in wat er gebeurt: je ziet hoeveel % van de zonne-energie naar je huis en batterij gaat. Dat is mooi.
Binnenkort de echte solar array aansluiten en kijken hoe snel hij dan vol is met zonnige dagen.

Loshalen van de unit vond ik wel wat verwarrend: Je moet de stroomstekker eerst uittrekken. Okay kan ik mee leven. Maar enkel de power button die weet ik hoeveel functies heeft vind ik wat verwarrend. Inhouden en tellen en piepjes luisteren is niet het aller gebruiksvriendelijke. Zou mooi zijn als er een shutdown knop in de app was.
De efficiëntie is al zo extreem hoog bij Zendure dat je weinig merkt van minder conversie verlies. Hier een paar weken alleen op de aangesloten pv geladen en bijna geen verschil gezien met alleen AC laden.

Het grote voordeel wat ik voornamelijk zag is bij eventueel stroom uitval. Batterij kan dan altijd alsnog opgeladen worden en via de offgrid gebruikt worden.

De knop voor shutdown gebruiken zou ik niet moeilijk over doen. Gewoon heel lang indrukken, 6 sec en meer is shutdown.

Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant

• Bakkertje19
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:25
Nieuwe app versie beschikbaar, zie geen grote veranderingen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/028EdZ0-tP4Lly1qRV_WompEc-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VnMX8VduNxaFQIEFaIFbSnZV.jpg?f=fotoalbum_large

• REDFISH

REDFISH

gielz schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 07:46:
[...]

De knop voor shutdown gebruiken zou ik niet moeilijk over doen. Gewoon heel lang indrukken, 6 sec en meer is shutdown.
Initieel wist ik niet precies wat ik moest doen en toen ik hem 10 seconden inhield ging hij gewoon weer terug naar ervoor. Dus je moet het enigszins timen. 1 seconde extra tellen, want als je begint op 1 als je hem indrukt heb je dus 1 seconde te weinig.

Kleinigheid inderdaad en zal niet vaak voorkomen.

• Henkoes
REDFISH schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 08:07:
[...]

Initieel wist ik niet precies wat ik moest doen en toen ik hem 10 seconden inhield ging hij gewoon weer terug naar ervoor. Dus je moet het enigszins timen. 1 seconde extra tellen, want als je begint op 1 als je hem indrukt heb je dus 1 seconde te weinig.

Kleinigheid inderdaad en zal niet vaak voorkomen.
Volgens mij moest je dit ook doen zonder dat de power erop staat

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:42
Henkoes schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:00:
[...]

Volgens mij moest je dit ook doen zonder dat de power erop staat
Bij mijn SF800Plus in ieder geval wel. Ik had in dit topic ook iets gelezen over een geluidje maken bij uitzetten, maar dat doet de mijne niet.

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15:13
Bakkertje19 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 08:01:

[Afbeelding]
Ik zie een schuifje erbij met Dual live wire compatible schakelaar.

Geen idee wat je daar mee kunt.

• Archibaltus
Hoi, ik heb net de solarflow 2400AC+ aangesloten op met bijbehorende zendure p1 meter. Hij staat nu op automodus ik lever nu 3300W terug aan het net volgens de p1 meter en de batterij is nu 200W aan het ontladen ipv dat hij nu aan het opladen is, iemand een idee hoe ik dit kan instellen? Heb geen dynamisch contract wil gewoon zoveel mogelijk 0 op de meter maar iemand een idee hoe dit kan?

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:32
Archibaltus schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:20:
Hoi, ik heb net de solarflow 2400AC+ aangesloten op met bijbehorende zendure p1 meter. Hij staat nu op automodus ik lever nu 3300W terug aan het net volgens de p1 meter en de batterij is nu 200W aan het ontladen ipv dat hij nu aan het opladen is, iemand een idee hoe ik dit kan instellen? Heb geen dynamisch contract wil gewoon zoveel mogelijk 0 op de meter maar iemand een idee hoe dit kan?
Heb je de documentatie bij installeren en ingebruikneming gelezen? Daar staan alle functies en standen in van de batterij en hoe je deze correct koppelt met de p1. Kan bijna niet mis gaan. En draai je met of zonder HEMS?

• Archibaltus
Stefan1987 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:32:
[...]

Heb je de documentatie bij installeren en ingebruikneming gelezen? Daar staan alle functies en standen in van de batterij en hoe je deze correct koppelt met de p1. Kan bijna niet mis gaan. En draai je met of zonder HEMS?
Ja heb de stappen doorlopen en de p1 meter toegevoegd. Hij staat wel toegevoegd op HEMS. Bij tabje apparaten zie ik zowel de 2400 als de p1 meter.

• meesje
Op iotdomotica staat nog wat leesvoer m.b.t. de verschillende modussen.

Zelf heb ik mijn SF800Plus op Automodus staan wat prima werkt. Anderen adviseren dat voor NOM je het beste kunt kiezen voor Slimme stekker modus.

[ Voor 13% gewijzigd door meesje op 08-05-2026 11:35 ]

• Archibaltus
meesje schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:35:
[...]

Op iotdomotica staat nog wat leesvoer m.b.t. de verschillende modussen.

Zelf heb ik mijn SF800Plus op Automodus staan wat prima werkt. Anderen adviseren dat voor NOM je het beste kunt kiezen voor Slimme stekker modus.
Als ik de slimme modus selecteer gaat de accu op stand-by..

Bij slimme stekker modus doet hij weer ontladen met 200W ipv opladen. Terwijl ik bijna geen verbruikers aan heb en de zon schijnt. Snap niet waarom hij dan niet de accu laadt

[ Voor 14% gewijzigd door Archibaltus op 08-05-2026 11:43 ]

• wallieweb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:05
Archibaltus schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:38:
[...]

Als ik de slimme modus selecteer gaat de accu op stand-by..

Bij slimme stekker modus doet hij weer ontladen met 200W ipv opladen. Terwijl ik bijna geen verbruikers aan heb en de zon schijnt. Snap niet waarom hij dan niet de accu laadt
Zet bij de voorkeur van slimme meter modus het schuifje aan 'AC laden' starten en eventueel 'volg overschot energie' als dat nog niet zo aan staan.

Bij zonoverschot ga je automatisch laden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vsAP_ReHH2_-R1y-9VJKfnvYZoU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dSBPRXmNGLwSBxGrHTIbOJWU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door wallieweb op 08-05-2026 11:53 ]

• Archibaltus
wallieweb schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:51:
[...]

Zet bij de voorkeur van slimme meter modus het schuifje aan 'AC laden' starten en eventueel 'volg overschot energie' als dat nog niet zo aan staan.

Bij zonoverschot ga je automatisch laden.[Afbeelding]
Ik heb dit gedaan maar de batterij gaat dan op stand-by.. Enig idee hoe dit kan?

Ahh volgens mij is het gelukt. Hij staat nu op slimme meter modus, bij voorkeur AC-laden starten aangevinkt en daaronder ''Volg het overschot aan energie'' en nu werkt het.

Bedankt! Vind het alleen wel vreemd dat hij bij Auto modus dit niet automatisch deed, of is dat bij iedereen zo?

[ Voor 19% gewijzigd door Archibaltus op 08-05-2026 12:02 ]

• wallieweb
Deel eens screenshot van het scherm dat ik deelde. Welke P1 gebruik je?

• Archibaltus
wallieweb schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 12:00:
Deel eens screenshot van het scherm dat ik deelde. Welke P1 gebruik je?
Het is gelukt bedankt! Ik vraag me wel af waarom dit bij Auto modus niet meteen werkt? Of heeft iedereen dat?
staat de Zendure op een eigen groep waar dus ook niets anders op is aangesloten (dat is namelijk stap 1)
Kijk ook even naar de handleiding van de App (zie de link). daar wordt oa ook uitgelegd hoe je de huidige limieten moet aanpassen. zie dit onder 5.2.1.2. vermogensbegrenzing (handleiding app) en verder.
De veiligheidsinstellingen vind je onder 6.2 dus als je over een eigen groep beschikt kun je daar de limiet van 800W naar max. 2400W zetten. maar let op alleen dus als je over een eigen groep beschikt.
Verder denk ik dat je beter als je graag NOM wilt de batterij niet op auto modus moet gaan zetten maar via het Expert modus de slimme meter modus gaan kiezen. daarmee volgt hij namelijk steeds de beschikbare PV stroom of vult vanuit de batterij stroom toe aan het huis ipv deat deze uit het net komt.
bij mij werkt dat echt perfect.

[ Voor 41% gewijzigd door Jan-tweak op 08-05-2026 12:18 ]

• Archibaltus
Jan-tweak schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 12:07:
[...]

staat de Zendure op een eigen groep waar dus ook niets anders op is aangesloten (dat is namelijk stap 1)
Ja hij staat op een eigen groep, het is inmiddels geluk door slimme meter modus te selecteren ipv auto modus en moest AC laden aangevinkt hebben. Na installeren stond hij op Auto modus en hier deed hij dat niet automatisch.
Archibaltus schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 12:10:
[...]

Ja hij staat op een eigen groep, het is inmiddels geluk door slimme meter modus te selecteren ipv auto modus en moest AC laden aangevinkt hebben. Na installeren stond hij op Auto modus en hier deed hij dat niet automatisch.
oke, dat is dus gelukt, is het je ook gelukt om de limiet aan te passen naar 2400W?

[ Voor 11% gewijzigd door Jan-tweak op 08-05-2026 12:20 ]

• wallieweb
Archibaltus schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 12:04:
[...]

Het is gelukt bedankt! Ik vraag me wel af waarom dit bij Auto modus niet meteen werkt? Of heeft iedereen dat?
Dat weet ik niet, bij mij werken alle modussen zoals het hoort.
Als je nu naar Automodus switcht, doet ie het dan nog? Of valt hij dan weer in basisload?

• wallieweb
Bakkertje19 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 08:01:

[Afbeelding]
Bij batterij-instellingen zie ik nu bij 10% stoppen met ontladen, daar staat een groen icoontje bij.
Dat icoontje was er voorheen niet.

• Yuggo
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 25-05 14:43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hA1urjJh3VPQ5R3dSeG9cV3rZao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NwrmDUW2dXqWZtReSZCz05jN.jpg?f=fotoalbum_large

Dit ziet er veel belovend uit voor mensen met een P1 van HW. Zou hij ook gaan werken voor mensen waar hij het nu niet goed doet?

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

Yuggo schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 12:54:
[Afbeelding]

Dit ziet er veel belovend uit voor mensen met een P1 van HW. Zou hij ook gaan werken voor mensen waar hij het nu niet goed doet?
Dat is toch niet nieuw? Toevoegen werkt vaak wel, een waarde krijgen niet zo.

• Archibaltus
wallieweb schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 12:37:
[...]

Dat weet ik niet, bij mij werken alle modussen zoals het hoort.
Als je nu naar Automodus switcht, doet ie het dan nog? Of valt hij dan weer in basisload?
Als ik naar auto modus switsch dan doet hij het gewoon dus het is opgelost, bedankt! :)

• meesje
Archibaltus schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 12:04:
[...]

Heb je dynamische prijzen ingeschakeld? Zo ja, dan heeft dat effect op het gedrag van de batterij wanneer je kiest voor automodus. Zie het i-tje bij automodus en de uitleg onder 'extra functie'

• Yuggo
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 25-05 14:43
7o9 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:04:
[...]

Dat is toch niet nieuw? Toevoegen werkt vaak wel, een waarde krijgen niet zo.
Naar mijn weten stond de optie Homewizard niet tussen “In de cloud geintegreerde apparatuur”

• Idr548
  • Registratie: Juni 2023
  • Nu online
Ik heb zonet wat raars voor met mijn SolarFlow 2400 AC.
Deze heeft 2 batterijen.

Tot rond 11 werkte deze normaal.
Toen ik om 12u even keek zag ik "geen batterij" staan in de app. Ik kon ze ook nergens terug vinden of aan / uit zetten.

Na thuiskomst even gekeken en er stond een rood lampje te knipperen op de omvormer.
In de app kreeg ik niets van melding over de mogelijke fout of probleem.

Vervolgens de omvormer uit HEMS gehaald, stekker uitgetrokken en volledig af gezet.
Daarna terug in en aangezet en begon terug te laden.

Maar vraag me nu natuurlijk af waar ik info kan vinden over het probleem en de oorzaak.
En of er nog mensen dit probleem herkennen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rsxz4mvgDVZ6Ri3UpGSAaA9rXIw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5c0Qed0ebX55yptl7LfGsfGJ.png?f=user_large

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online
Idr548 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:35:
Ik heb zonet wat raars voor met mijn SolarFlow 2400 AC.
Deze heeft 2 batterijen.

Tot rond 11 werkte deze normaal.
Toen ik om 12u even keek zag ik "geen batterij" staan in de app. Ik kon ze ook nergens terug vinden of aan / uit zetten.

Na thuiskomst even gekeken en er stond een rood lampje te knipperen op de omvormer.
In de app kreeg ik niets van melding over de mogelijke fout of probleem.

Vervolgens de omvormer uit HEMS gehaald, stekker uitgetrokken en volledig af gezet.
Daarna terug in en aangezet en begon terug te laden.

Maar vraag me nu natuurlijk af waar ik info kan vinden over het probleem en de oorzaak.
En of er nog mensen dit probleem herkennen?

[Afbeelding]
Wellicht volledig overbodig maar ik zou persoonlijk even de omvormer van de batterij afhalen en de connector checken. Je weet maar nooit...

• Idr548
  • Nu online
jelleeelco schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:53:
[...]

Wellicht volledig overbodig maar ik zou persoonlijk even de omvormer van de batterij afhalen en de connector checken. Je weet maar nooit...
Heb ik nog niet gedaan.
Wil dat precies ook niet onnodig doen omwille van de connector goed te houden.
Maar snap je opmerking wel. Ze zou vermoed ik niet gewoon terug opnieuw opstarten na eens volledig af te zetten + krijg je dan geen 'swap' melding in de app of zo?

• knorde
Weet iemand waar ik de Zendure Solarflow 800 Plus kan bestellen en waar hij op voorraad is?

Ik heb inmiddels al bij 2 webshops besteld die eerst zeiden het op voorraad te hebben maar na een paar dagen lieten ze weten (voorlopig) toch niet te kunnen leveren.

Schiet dus nog niet echt op :)

• Henkoes
knorde schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:24:
Weet iemand waar ik de Zendure Solarflow 800 Plus kan bestellen en waar hij op voorraad is?

Ik heb inmiddels al bij 2 webshops besteld die eerst zeiden het op voorraad te hebben maar na een paar dagen lieten ze weten (voorlopig) toch niet te kunnen leveren.

Schiet dus nog niet echt op :)
Is er iets met de toelevering aan de hand dat er zoveel uit de voorraad is?

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Henkoes schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 16:59:
[...]

Is er iets met de toelevering aan de hand dat er zoveel uit de voorraad is?
Of grote vraag

• Henkoes
Weet iemand of dE IDLE usage van de sf 800 plus hetzelfde is als de 2400 ac plus?

• Idr548
  • Nu online
Athome schreef op zondag 26 april 2026 @ 16:28:
Gisteren stond de Zendure 2400AC set in storing. De set herstart en daarna leek het allemaal weer te doen.
Vandaag op een gegeven moment de melding "Geen battery" Een herstart (meerdere zelfs) gaf geen oplossing. Na de herstart een aantal relais schakelingen en de melding "Geen Batterij" was verdwenen. Maar geen batterij activiteit.

Dus maar een kleine zoektocht gestart.
De hoofdunit en eerste batterij zaten een soort van aan elkaar geplakt. Door het gewicht kwam het vrij makkelijk los en een probleem was al snel zichtbaar.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het plastic om 1 van de dikke pennen is afgebroken of gesmolten. Er kwam in iedere geval een typische gesmolten electrische bedrading lucht vrij. De pen is niet zwart maar lijkt dus toch iets van sluiting gemaakt te hebben.

Mail gestuurd naar Zendure. Ben benieuwd naar de reactie.
Mag ik vragen?
Moeilijk te zien op de foto.

Zit de ene pin van de omvormer wat lager dan de andere pin?

Ik heb omwille van de storing en de "geen batterij" melding deze voormiddag even de omvormer en batterij even van elkaar gedaan om de connector te bekijken.
Die gingen met een kleine beetje kracht van elkaar. Niet speciaal moeten doen.

Ziet er redelijk normaal uit. Wel 2 dingen die ik eens wou checken.
Is er bij jullie ook verschil in lengte tussen de 2 pinnen van de omvormer?
En zien de randjes van de batterij connecter er normaal uit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_3MRMpncaJMXQnx-6aYM-f1rTtk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eJyA0A60FrGhHjSi5DYOE98x.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RtK83RszAZV0hGP3a_mexr1goCg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jdLmwfKbMcFInXrht2RGKYgY.png?f=fotoalbum_medium
Die bus is heet geweest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bNphNrSnTcogUf_Pe-4eTlFnQ9A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gTFXSkAftEypHdS2C33doFV2.jpg?f=fotoalbum_large
Zo ziet het er bij mij uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QFRinUbfW0iqSS5HlLAC2d2weyk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CZzfS7aig1ajNVKgul1sxDWF.jpg?f=fotoalbum_large

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:23
Ik heb twee Hypers die ik handmatig instel zodat ze om 12 uur gedurende drie uren opladen en om 19 uur ontladen. Toen onlangs de spread van de dynamische prijzen erg laag was, zette ik de twee Hypers via de app op Energieplan | Slim | Slimme CT. Dus laden als er overschot naar net net wordt geleverd. Dit werkte altijd prima.

Helaas nu niet bij een van de twee hypers. Ik heb alle instellingen nagelopen en voor zover ik kan zien staat alles hetzelfde. Alleen kan ik in HA zien dat "CT Disconnected" bij de ene hyper aangevinkt staat en bij de andere niet.

Iemand enig idee waar ik dat in de app kan vinden?

Ik gebruik de Everhome EcoTracker P1 voor het uitlezen van de meter, die is gewoon online.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• ElfElf
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 19-05 11:54
Iemand een idee hoe ik het best zoveel mogelijk NOM kan draaien in volgende setup.
Ik heb al een tijdje een Carlo Gavazzi EM340 in mijn zekeringskast die mijn Wallbox Pulsar aanstuurt en die op zich goed werkt om enkel op zonne-energie op te laden.
Ik heb nu een Zendure Plug-in batterij 2400AC+ en een Zendure P1 meter (HEMS automatisch) die ook perfect werkt. Echter als ik de beide tegelijkertijd gebruik werkt het niet meer.
Niet alleen gaat de batterij soms laden en soms ontladen, er wordt ook nog op tamelijk wat momenten wel wat elektriciteit van het net genomen om onduidelijke redenen.
Ik kan op zich niet veel veranderen aan de laadpaal setup met de EM340 en Wallbox want dat is van mijn bedrijf (bedrijfswagen, Belgie).
Ik heb de Zendure al eens op de fase waar de zonnepanelen op staan geplaatst en eens op een andere fase. Waar ik hoopte dat de twee meters in ´serie´ gingen staan qua beslissingen te nemen (laadpaal eerst, batterij tweede), lijkt het dat ze tegenstrijdige aansturingen geven.
Iemand ervaring? Iemand ideeen wat ik best zou kunnen doen?

• AquilaXL
Idr548 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 17:03:
[...]

Mag ik vragen?
Moeilijk te zien op de foto.

Zit de ene pin van de omvormer wat lager dan de andere pin?

Ik heb omwille van de storing en de "geen batterij" melding deze voormiddag even de omvormer en batterij even van elkaar gedaan om de connector te bekijken.
Die gingen met een kleine beetje kracht van elkaar. Niet speciaal moeten doen.

Ziet er redelijk normaal uit. Wel 2 dingen die ik eens wou checken.
Is er bij jullie ook verschil in lengte tussen de 2 pinnen van de omvormer?
En zien de randjes van de batterij connecter er normaal uit?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ticket aanmaken bij Zendure, deze moet retour.

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15:13
bert pit schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 17:26:
Ik heb twee Hypers die ik handmatig instel zodat ze om 12 uur gedurende drie uren opladen en om 19 uur ontladen. Toen onlangs de spread van de dynamische prijzen erg laag was, zette ik de twee Hypers via de app op Energieplan | Slim | Slimme CT. Dus laden als er overschot naar net net wordt geleverd. Dit werkte altijd prima.

Helaas nu niet bij een van de twee hypers. Ik heb alle instellingen nagelopen en voor zover ik kan zien staat alles hetzelfde. Alleen kan ik in HA zien dat "CT Disconnected" bij de ene hyper aangevinkt staat en bij de andere niet.

Iemand enig idee waar ik dat in de app kan vinden?

Ik gebruik de Everhome EcoTracker P1 voor het uitlezen van de meter, die is gewoon online.
Hypers kun je ieder afzonderlijk op verschillende modi zetten en in hems allemaal tegelijk.
Kijk eens of daar verschil in zit en zet de hypers een keer uit en in hems.
Ik heb ook een keer gehad dat een hyper niet mee schakelde, een keer swappen met de instellingen verhielp dit.

• Idr548
  • Nu online
peterbier schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 17:14:
Die bus is heet geweest.
[Afbeelding]
Zo ziet het er bij mij uit.
[Afbeelding]
Ik heb de fotos en info alvast naar zendure support gezonden.
Heb de indruk dat de antwoorden die ik krijg redelijk AI generated zijn.

Met info dat ik de pin moet checken of die krom is. Of de andere connector vuil of corrosie heeft.
Maar dat kan je toch duidelijk allemaal zien op de foto's.
TCMR schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 14:04:
[...]

Ben toch wel benieuwd, @geert1992 en @Taro of jullie hier type B automaten hebben geïnstalleerd:

[Afbeelding]

Want ik gok dat daar dan voor ruim €1K aan automaten ligt...

Taro in "Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic"

Edit: sorry, antwoord al gevonden.
Nee, ik kwam daar pas later achter :(

Het is wel een overweging om de 3x B25 in de meterkast voor een B versie te vervangen. Duur geintje, maar ga ik bij de eerstvolgende aanpassing (die er al aan komt...) wel overwegen.

Inmiddels is de 4000 Mix AC+ review live en kan ipv die geblurde foto dus wél de volledige foto worden gedeeld :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cuBHFABwZGa1Rnq584RNlIbsS3M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/v1frKzmfTiNnCUJ4HVbrMyQ6.png?f=fotoalbum_large

Gisteren de Anker SOLIX Solarbank Max AC binnengekregen, wordt een mooi vergelijk met de 4000 Mix AC+.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

Yuggo schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 12:54:
[Afbeelding]

Ook in HEMS 2.0 doet die het hier nog steeds niet, dus reken er helaas niet op.

Idr548 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 19:23:
[...]

Ik heb de fotos en info alvast naar zendure support gezonden.
Heb de indruk dat de antwoorden die ik krijg redelijk AI generated zijn.

Met info dat ik de pin moet checken of die krom is. Of de andere connector vuil of corrosie heeft.
Maar dat kan je toch duidelijk allemaal zien op de foto's.
Ik zal als ik jou was de set niet meer gebruiken.
Contact met Zendure support is een drama.
Ik ben al bijna 3 weken bezig om een nieuw geleverde AB3000X die defect is te vervangen.
Ik hoop op een oplossing.
En ik hoop ook dat het bij jou sneller verloopt.
Pagina: 1 ... 242 ... 257 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.

Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.