• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Setje van 2400ac en 2 batterijen draait hier al maanden probleemloos.

Tot nu. batterij is vol, huis verbruikt 280w, batterij levert niet. heb al wat zitten rommelen met de settings in de app maar had niks veranderd en zie ook niets raars. App staat in smart meter mode, zoals altijd.

Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?
Jheroun schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:58:
Setje van 2400ac en 2 batterijen draait hier al maanden probleemloos.

Tot nu. batterij is vol, huis verbruikt 280w, batterij levert niet. heb al wat zitten rommelen met de settings in de app maar had niks veranderd en zie ook niets raars. App staat in smart meter mode, zoals altijd.

Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?
HEMS neem ik aan? Slimme meter mode, Auto mode of Zenki AI?

Advies: Slimme meter mode, dan weet je zeker wat er zou moeten gebeuren. Bij de andere modes spelen er veel meer factoren mee.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

Taro schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 19:56:
[...]

Nee, ik kwam daar pas later achter :(

Het is wel een overweging om de 3x B25 in de meterkast voor een B versie te vervangen. Duur geintje, maar ga ik bij de eerstvolgende aanpassing (die er al aan komt...) wel overwegen.

Inmiddels is de 4000 Mix AC+ review live en kan ipv die geblurde foto dus wél de volledige foto worden gedeeld :)

[Afbeelding]

Gisteren de Anker SOLIX Solarbank Max AC binnengekregen, wordt een mooi vergelijk met de 4000 Mix AC+.
Ik vindt dat onderwerp over een type B aardlekschakelaar helemaal niet kloppen.
Als de Zendure geen 6mA dc beveiliging heeft mag het helemaal niet als stekker batterij verkocht worden.

Wel een dingetje controleer je laadpaal/wallbox deze moeten soms wel achter een B type aardlekschakelaar.

• Idr548
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 08:12
peterbier schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:44:
[...]

Ik zal als ik jou was de set niet meer gebruiken.
Contact met Zendure support is een drama.
Ik ben al bijna 3 weken bezig om een nieuw geleverde AB3000X die defect is te vervangen.
Ik hoop op een oplossing.
En ik hoop ook dat het bij jou sneller verloopt.
Bedankt voor je advies.
Ik heb denk ik contact met de zendure support ai bot.

Er staat in de mail letterlijk da ik de pin moet bekijken en indien nodig moet proberen die opnieuw te alignen met een 'non-conductive tool'.

En ivm de batterij connector zeggen ze "may  indicate wear or corrosion"

En dat ik erna terug moet aansluiten en moet monitoren.
Als laatste geven ze aan dat ik de pinnen en connector regelmatig moet controleren.

Maar eerlijk gezegd, weet ik het allemaal niet zo goed. Gebruiken of niet, hoe deftig contact maken met Zendure?
Waarom krijg ik een rode knipperende led? In de app is niets te zien van melding of zo.
Idr548 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:43:
[...]

Bedankt voor je advies.

Er staat in de mail letterlijk da ik de pin moet bekijken en indien nodig moet proberen die opnieuw te alignen met een 'non-conductive tool'.

Als laatste geven ze aan dat ik de pinnen en connector regelmatig moet controleren.

Maar eerlijk gezegd, weet ik het allemaal niet zo goed. Gebruiken of niet, hoe deftig contact maken met Zendure?
Waarom krijg ik een rode knipperende led? In de app is niets te zien van melding of zo.
Klinkt niet echt als een advies wat ik zelf te harte zou nemen, knooien met de connectoren op de accu/omvormer.

Even wachten op een daadwerkelijke reactie van support is een beter idee.

Om die reden alleen al zou ik de omvormer actief gaan koelen. alles blijft dan een stuk koeler, ook de omvormer.

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• Jheroun
  • Niet online
Taro schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:18:
[...]

HEMS neem ik aan? Slimme meter mode, Auto mode of Zenki AI?

Advies: Slimme meter mode, dan weet je zeker wat er zou moeten gebeuren. Bij de andere modes spelen er veel meer factoren mee.
Daar staat hij op ja. ik heb ook auto en zenki geprobeerd maar dat doet helaas niks. batterij blijft gewoon in standby staan en hij rapporteert vrolijk dat het huis 270w verbruikt, dat er 270w uit het grid komt en dat de batterij niks levert. en die is dus wel 100% vol.

Ik ga een reboot knop zoeken denk ik...
Idr548 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:43:
[...]

Bedankt voor je advies.

Het is allemaal wazig bij Zendure.
De laatste test moest ik doen volgens hun de 2400AC met de defecte AB3000X aansluiten en op een eigen groep met 6mm bekabeling en met 2400watt laden. (Whatttt)
Zulke vage vragen krijg je van hun.
Ik weet 100% zeker dat die AB3000X defect is geleverd.
Alles al ingediend zelfs foto's met cell spanning van de AB3000X in HomeAssistant.
Misschien dat het bij jou beter verloopt maar ik ben helemaal niet te spreken over het support.
Jheroun schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:53:
[...]

Daar staat hij op ja. ik heb ook auto en zenki geprobeerd maar dat doet helaas niks. batterij blijft gewoon in standby staan en hij rapporteert vrolijk dat het huis 270w verbruikt, dat er 270w uit het grid komt en dat de batterij niks levert. en die is dus wel 100% vol.

Ik ga een reboot knop zoeken denk ik...
Ik had hier trouwens vandaag hetzelfde met de 4000 Mix AC+ in HEMS 2.0: 1500 Watt teruglevering, Slimme meter mode: Geen actie. Morgen even opnieuw proberen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Jheroun
  • Niet online
Taro schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:54:
[...]

Ik had hier trouwens vandaag hetzelfde met de 4000 Mix AC+ in HEMS 2.0: 1500 Watt teruglevering, Slimme meter mode: Geen actie. Morgen even opnieuw proberen.
De klassieke stekker eruit / minuut wachten / stekker erin werkte. Hij is weer wakkergeschrokken.

Stom dat ze daar niet zelf op monitoren. batterij vol en verbruik maar geen levering? soft reboot. Een reboot knop in de app zou ook helpen. ik zag dit toevallig terwijl ik in de trein zat, maar kon er thuis pas wat aan doen door de stekker eruit te halen.

• Idr548
geert1992 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:51:
[...]

Klinkt niet echt als een advies wat ik zelf te harte zou nemen, knooien met de connectoren op de accu/omvormer.

Even wachten op een daadwerkelijke reactie van support is een beter idee.

Om die reden alleen al zou ik de omvormer actief gaan koelen. alles blijft dan een stuk koeler, ook de omvormer.
Neen idd.
Het is alvast geen advies die ik daadwerkelijk ga uitvoeren.
Met zulke tips ga ik niet aan de slag gaan.

btw, ik had er een ventilator naast staan.
Die werd nooit warmer dan 40°. En ook niet dat hij uren op max stond te laden of ontladen.
Totaal niet.

Op moment van error was er wel een switch van laden > ontladen door de vaatwas die aanstond.
Dus hij ging van 1000 naar -1000.

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09:02
peterbier schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:54:
[...]

De laatste test moest ik doen volgens hun de 2400AC met de defecte AB3000X aansluiten en op een eigen groep met 6mm bekabeling en met 2400watt laden. (Whatttt)
Alles al ingediend zelfs foto's met cell spanning van de AB3000X in HomeAssistant.
Misschien dat het bij jou beter verloopt maar ik ben helemaal niet te spreken over het support.
Ik heb er tot nu toe niet over te klagen, ik heb een defect aan de sf800pro gemeld en na een paar dagen wat extra info gestuurd over mijn NAW kreeg ik na 5 dagen een retourticket voor PostNL
Ik zou een vervangend exemplaar krijgen zodra hij in hun magazijn binnen was.
Daar wacht ik nu op.
Overigens blijkt de batterij die er onder zat ook niet goed, maar een ding tegelijk denk ik maar.

• Idr548
peterbier schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:54:
[...]

Ben benieuwd.

Heb alvast nog een 2de poging gedaan om wat waardevolle info te krijgen :)
Polvo176 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:09:
[...]

Ik heb er tot nu toe niet over te klagen, ik heb een defect aan de sf800pro gemeld en na een paar dagen wat extra info gestuurd over mijn NAW kreeg ik na 5 dagen een retourticket voor PostNL
Ik zou een vervangend exemplaar krijgen zodra hij in hun magazijn binnen was.
Daar wacht ik nu op.
Overigens blijkt de batterij die er onder zat ook niet goed, maar een ding tegelijk denk ik maar.
Ik verwacht dat het wel goed komt.
Maar die vage vragen vindt ik vreemd.
En vaak ook verschillende personen of AI in mijn mailbox.
Ik hoop dat ik snel een RMA krijg voor mijn AB3000X.
Anders na het weekend weer bericht sturen.

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09:02
peterbier schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:14:
[...]

Ik verwacht dat het wel goed komt.
Maar die vage vragen vindt ik vreemd.
En vaak ook verschillende personen of AI in mijn mailbox.
Ik hoop dat ik snel een RMA krijg voor mijn AB3000X.
Anders na het weekend weer bericht sturen.
Verschillende personen of afdelingen heb ik ook gemerkt, ze werken soms heerlijk bij elkaar langs.
Polvo176 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:16:
[...]

Verschillende personen of afdelingen heb ik ook gemerkt, ze werken soms heerlijk bij elkaar langs.
Slijmen zijn ze over het algemeen ook gevoelig voor;).

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Idr548 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 17:03:
[...]

Mag ik vragen?
Moeilijk te zien op de foto.

Zit de ene pin van de omvormer wat lager dan de andere pin?

Ik heb omwille van de storing en de "geen batterij" melding deze voormiddag even de omvormer en batterij even van elkaar gedaan om de connector te bekijken.
Die gingen met een kleine beetje kracht van elkaar. Niet speciaal moeten doen.

Ziet er redelijk normaal uit. Wel 2 dingen die ik eens wou checken.
Is er bij jullie ook verschil in lengte tussen de 2 pinnen van de omvormer?
En zien de randjes van de batterij connecter er normaal uit?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja bij mij zit er ook verschil in lengte van de pennen.

Contact met Zendure ging soepel.

Zondag een mail met foto's gestuurd. Dinsdag een mail dat het geruild gaat worden en moest mijn afleveradres bevestigen. Woensdag het verzendlabel voor het retourneren in de mail.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:21
Ik kreeg nog een antwoord van de Chinezen.
De "zendure" plug is $3, ongeacht de hoeveelheid. De verzendkosten $18 ongeacht hoeveelheid.

Maar ze wilden duidelijk geen toezegging doen dat dit echt-echt de juiste plug is, ondanks hetzelfde typenummer kon het toch zijn dat niet paste. Raar verhaal leek mij, maar goed.

Ivm verzendkosten zou het wel slim zijn om een inkoopactie te doen denk ik.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:41
Mistraller schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 01:21:
De "zendure" plug is $3, ongeacht de hoeveelheid. De verzendkosten $18 ongeacht hoeveelheid.

Maar ze wilden duidelijk geen toezegging doen dat dit echt-echt de juiste plug is, ondanks hetzelfde typenummer kon het toch zijn dat niet paste. Raar verhaal leek mij, maar goed.

Ivm verzendkosten zou het wel slim zijn om een inkoopactie te doen denk ik.
Ik zou er niet aan beginnen. Je weet niet of het wel dezelfde connector is. Wanneer je die in je Zendure stopt heb je mogelijk een ongeteste verzameling van componenten in je batterij met alle mogelijke gevolgen van dien. Daarnaast is de garantie ook meteen afgelopen.

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:23
Mistraller schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 01:21:
Jij eerder dan ik, dus. Ik heb voor de lol ook een offerte gevraagd voor 50 stuks, bij de toko die me vorig jaar de connectors heeft geleverd voor de fan-aansluiting op de "klassieke" Zendure's. Maar het blijft heel stil, terwijl ze me normaal gesproken toch met een redelijke interval ongevraagd berichten sturen of ik nog iets nodig heb.

Deze connectors zijn blijkbaar nog moeilijker aan te komen, ook voor de groothandels. Ik maak me overigens geen zorgen over de passing. Die snoeren die je in Duitsland kunt kopen zijn duidelijk gemaakt met precies deze connector. Het is niet dat er, zoals bij die fan-connector, allerlei verschillende "net niet helemaal"-kloppende varianten in omloop zijn.

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07:51
peterbier schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 17:14:
Die bus is heet geweest.
[Afbeelding]
Zo ziet het er bij mij uit.
[Afbeelding]
Ik vind het bizar dat dit gewoon gebeurd zonder beveiliging.

Klopt het dat dit vooral een ac en niet ac+ vanwege de bus verdeling is? Of moeten we dit nu met zijn allen maandelijks controleren?

Ik maak mij nu enorm zorgen. Klinkt te bizar dat dit zo kan gebeuren.

[ Voor 4% gewijzigd door Henkoes op 09-05-2026 07:51 ]

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07:51
peterbier schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 17:14:
Die bus is heet geweest.
[Afbeelding]
Zo ziet het er bij mij uit.
[Afbeelding]
Wat is er precies kapot? Het plastic of ook het metaal?

• Idr548
Henkoes schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 07:49:
[...]

Wat is er precies kapot? Het plastic of ook het metaal?
Omdat het systeem in fout mode ging en geen batterij meer zag controleerde ik de connectoren.
Zoals je op één van de fotos kan zien is de ene pin een stuk korter of dieper dan de andere.
En is aan de overgang van de kunstof naar de metalen hulzen lijken me niet meer zo mooi te zijn zoals zou moeten.

Wel niet op gelet bij installatie. Maar volgens ik hier lees is dit niet de bedoeling.

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:41
Het lengteverschil in de pennen lijkt een gemeenschappelijke factor te zijn in de situaties waarin de connector is gaan smelten. Zijn er ook gevallen waarbij de penlengte wel gelijk (lang) was?
Wellicht is het een foute batch connectors geweest. Als 1 van de pennen te kort is is wel te snappen waarom deze door een matige passing een keer te heet wordt.

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09:10
Vandaag is het van 10:30 tot 16:15 even duur. Nu wil ik het laden spreiden over een lange tijd om meer PV er in te krijgen. Wat is het minimale vermogen zonder teveel efficiëntie in te leveren?

Heb 2x 2400ac

• thijsh02
  • Registratie: Februari 2025
  • Nu online
Sinds gister zie ik de accu's van de 2400ac niet meer in de app en functioneert hij niet. Ik heb hem even losgekoppeld en wilde de omvormer even loskoppelen van de accu. Deze zit echt helemaal vast aan de bovenste accu en is met geen mogelijkheid los te krijgen. Heeft iemand dit ooit eerder gehad?

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09:10
thijsh02 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 08:42:
Sinds gister zie ik de accu's van de 2400ac niet meer in de app en functioneert hij niet. Ik heb hem even losgekoppeld en wilde de omvormer even loskoppelen van de accu. Deze zit echt helemaal vast aan de bovenste accu en is met geen mogelijkheid los te krijgen. Heeft iemand dit ooit eerder gehad?
Vast gesmolten?

• thijsh02
  • Registratie: Februari 2025
  • Nu online
Daar lijkt het wel op ja... heb al geprobeerd er iets tussen te wrikken, maar lukt niet. Alles zat goed vast met de bijbehorende beugeltjes

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 09:03
Even scrollen in het forum, en je batterij niet meer gebruiken. Vermoedelijk is ook jouw omvormer aan de bovenste batterij vast gesmolten door een slechte verbinding op de connector. Ticket aanmaken voor een garantie aanvraag en afwachten.

Het is elke keer weer de "klassieke" 2400 AC.

• Athome
  • Nu online
lexuzu schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 08:16:
Het lengteverschil in de pennen lijkt een gemeenschappelijke factor te zijn in de situaties waarin de connector is gaan smelten. Zijn er ook gevallen waarbij de penlengte wel gelijk (lang) was?
Wellicht is het een foute batch connectors geweest. Als 1 van de pennen te kort is is wel te snappen waarom deze door een matige passing een keer te heet wordt.
Ik heb net nog even gekeken naar de batterijmodules die ik nog thuis heb staan. Ook daar is 1 pin langer van de andere. Lijkt dus normaal te zijn.

• Athome
  • Nu online
Even een vraag.

Wanneer heb je set gekocht?
Mijn set is vorig jaar November geleverd. Er staat een aantal pagina's terug een link naar het forum van Zendure zelf waar meer meldingen staan. Als ik het goed herinner, zijn de probleemsets/omvormer zo ongeveer in dezelfde tijd verkocht/geleverd aan de gebruiker.
Pagina: 1 ... 242 243 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.

Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.