Pejdref schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:22:
[...]
Dat is wel een interessante om te zeggen bij een plug & play stekkerbatterij. Heb je wel een expliciet om een 6mA verklaring gevraagd?
Ik kan van hun nieuwere producten ook nergens een EU Declaration of Conformity (EU DoC) online vinden.
Als ik het antwoord lees van Zendure draaien ze blijkbaar om de hete brei om, of ze snappen zelf niet wat er bedoeld wordt met een 6mA verklaring, wat is hiervoor de juiste engelse vertaling voor?
Als je dat aan AI vraagd komt het volgende uit:
Declaration of integrated 6 mA DC residual current detection
Dat laatste zie je vaak in documentatie voor EV chargers conform IEC 62955 of bij toepassing met een type A aardlekschakelaar. (en dat is eigenlijk wat we graag zouden willen weten)
mogelijk dat @
Taro dat nog opnieuw zou kunnen navragen.
wat mij wel een beetje stoort aan Zendure is dat, zie hun antwoord : "For grid-tied scenarios, it is generally recommended to use a Type B RCD instead of Type A.
These questions fall under installation compliance and safety requirements, and the final configuration should be designed and assessed by a locally certified electrician based on the specific building and energy storage system setup."
hierin schiet hun huidige handleiding dus duidelijk te kort; als dat namelijk een harde eis is om een Zendure veilig aan te kunnen sluiten had deze informatie duidelijk in deze handleiding vermeld moet worden.
Zeker in Nederland worden standaard type A beveiligingen voor lekstroom gebruikt, alleen al dit feit en dat blijkbaar voor Zendure voor hun producten een type B lekstroom beveiliing (DC lekstroom component >6mA) benodigd is.
eigenlijk zou je mogen verwachten, juist omdat een dergelijke waarschuwing ontbreekt, en voorzien is van CE dat je veilig een Zendure in een standaard aanwezige huisinstallatie ( dus met type A lekstroombeveiling) zou mogen gebruiken.
het zou dus ook zo maar kunnen dat men wel een beveiling heeft ingebouwd die een DC lekstroom beperkt tot max 6mA. (en dat is eigenlijk exact wat een dergelijke 6mA DC verklaring (Declaration of integrated 6 mA DC residual current detection) aangeeft.
een ander punt is als Zendure hier inderdaad geen verklaring kan afgeven en dus hun gebruikers in een bestaande huis-installatie en je die als pure stekker thuis-batterij (dus incl. de limiet van 800W) zou willen gebruiken deze de aanwezige lekstroombeveiling (=aardlekschakelaar) infeite buiten werking zou gaan stellen je eigenlijk vragen zou moeten stellen aan hun CE ? , ik vrees dat ze dan echt een groot probleem gaan krijgen.
en als de gebruikers die de Zendure boven deze limiet willen gebruiken dan ook verplicht zouden worden om de specifieke Zendure groep te voorzien van een type B lekstroombeveiling ze ook hun concurentie met andere aanbieders behoorlijk in de knel zouden komen, gezien de extra prijs van enkele honderden euro's die dergelijke aanvullende beveilingen gaan kosten.
[
Voor 15% gewijzigd door
Jan-tweak op 13-05-2026 12:26
]