WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:24
Uiteraard moet je daar niet aan beginnen als je niet weet wat je aan het doen bent.
Maar dit is een tweaker forum waar voldoende mensen met kennis en handigheid zitten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-06 07:19
Zou ik goed zitten als ik de situatie laat ombouwen naar het volgende:

40A hoofdschakelaar -> 16A automaat -> onderverdeler met aardlekschakelaar type B -> thuisbatterij?

De meterkast is te vol om nog een losse aardlekschakelaar te kunnen plaatsen, vandaar een extra kastje met de aardlekschakelaar.

De discussie of mijn thuisbatterij wel of niet aan de <6mA DC lekstroom norm voldoet is in de nieuwe situatie dan niet meer relevant lijkt me.

• AR34
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 03-06 21:57
BizzieBis schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:46:

40A hoofdschakelaar -> 16A automaat -> onderverdeler met aardlekschakelaar type B -> thuisbatterij?

De meterkast is te vol om nog een losse aardlekschakelaar te kunnen plaatsen, vandaar een extra kastje met de aardlekschakelaar.

De discussie of mijn thuisbatterij wel of niet aan de <6mA DC lekstroom norm voldoet is in de nieuwe situatie dan niet meer relevant lijkt me.
Waar wil je die onderverdeler dan plaatsen? Als die lokaal bij de batterij zit dan is de kabel tussen de hoofd groepenkast en de onderverdeler niet beschermd door een aardlekschakelaar. Is het niet mogelijk een uitbreidingskastje naast je groepenkast te hangen?

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
BizzieBis schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:46:

16A installatieautomaat of aardlekautomaat?
In geval van een installatieautomaat vermoed ik dat die een aardlekschakelaar deelt met andere groepen? Die kan dan ook verblindt worden.

Alle type A aardlekschakelaars die in serie staat met de Zendure kunnen verblind raken door een DC lekstroom. De verblinding kan al optreden voordat de DC lekstroom groot genoeg is om je type B te laten trippen. Je bent dus niet goed beveiligd tegen AC lekstromen in het deel van je installatie tussen je type A en type B aardlekschakelaar.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:17
AR34 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 10:28:
Als die lokaal bij de batterij zit dan is de kabel tussen de hoofd groepenkast en de onderverdeler niet beschermd door een aardlekschakelaar.
Dat hoeft op zich geen probleem te zijn: aardlekbeveiliging is voor jou, niet voor de kabels.

Spel en typfouten voorbehouden

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:27

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@FredvZ Day is niet altijd waar. Als je aardweerstand te hoog is dan beschermd de aardlek ook de kabel. Vandaar dat je een aardlekschakelaar op een kabel plaatst als de aardweerstand te hoog of onbekend is.

• AR34
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 03-06 21:57
FredvZ schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 11:22:
[...]

Dat hoeft op zich geen probleem te zijn: aardlekbeveiliging is voor jou, niet voor de kabels.
Eens, maar mocht je zelf een keer de kabel per ongeluk beschadigen bv door werkzaamheden, dan is een aardlekschakelaar wel zo fijn :)

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Bij Anker SOLIX navraag gedaan:

Our AC energy storage system features an isolated topology with a built-in transformer that physically blocks leakage currents. This means a Type A RCD is fully sufficient for complete protection. This design is fully compliant with international safety standards (IEC 60364-7-712) and ensures maximum safety without unnecessary complexity.

Tot nu toe hebben de andere merken allemaal aangegeven een Type B te vereisen, dus doet Anker SOLIX vooralsnog netjes.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• jvanreth
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 01-06 09:11
Taro schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 21:31:
Bij Anker SOLIX navraag gedaan:

Our AC energy storage system features an isolated topology with a built-in transformer that physically blocks leakage currents. This means a Type A RCD is fully sufficient for complete protection. This design is fully compliant with international safety standards (IEC 60364-7-712) and ensures maximum safety without unnecessary complexity.

Tot nu toe hebben de andere merken allemaal aangegeven een Type B te vereisen, dus doet Anker SOLIX vooralsnog netjes.
Bedankt voor de informatie. Interessant.

Je zegt dat al de andere merken aangegeven hebben een type B te vereisen. Is dat ook zo voor de Marstek (Venus E)? Deze heeft in zijn documentatie 'isolated' staan, wat zou moeten betekenen dat het een geïsoleerde topologie is? Alleszins benieuwd waar je statement vandaan komt.

• Ben(V)
Zowel de Anker Solix als de Marstek Venus hebben een scheidingstransformator en daarom voldoet voor deze twee een aardlekschakelaar Type A.

Zendure heeft dat niet, dus die vereist formeel een Type B aardlekschakelaar.

En een 6mA DC lekstroom zegt erg weinig, het gaat erom dat de AC uitgangspanning van de batterij geen DC component mag bevatten die in de ringkern kunnen verzadigen waarmee de Type A automaten meten.
Als die verzadiging optreed werkt de aardlekautomaat niet meer.
Is zelf heel simpel te testen door maximaal te laden en dan de testknop van de aardlekautomaat in te drukken, verbreekt de automaat de spanning dan is er niets aan de hand.
Herhaal die test ook voor maximaal te ontladen.

En het klopt wat @FredvZ zegt, een aardlekschakelaar beschermt tegen het gevaar dat een behuizing onder spanning komt te staan als er iets fout gaat in het apparaat en verder niet.
Hij detecteert enkel een verschilstroom tussen fase en nul die zou ontstaan als er ergens stroom weglekt bijvoorbeeld als de behuizing onder spanning komt te stan.
Het heeft dus niets met bescherming tegen te hoge stromen door kabels of iets dergelijks te maken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

AlphaRomeo

FP ProMod
Ben(V) schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:01:
Is zelf heel simpel te testen door maximaal te laden en dan de testknop van de aardlekautomaat in te drukken, verbreekt de automaat de spanning dan is er niets aan de hand.
Herhaal die test ook voor maximaal te ontladen.
Zoals hier aangegeven: jeroen3 in "Welke risico's ontstaan bij 800W invoeden met stekker?" is die test dus niet helemaal betrouwbaar omdat die knop een veel hogere lekfout genereert.

• Ben(V)
Tja niet testen vertelt je helemaal niets en die 6 mA is ook maar een arbitrale waarde, je kun nog beter en simpeler kijken of je behuizing misschien onder spanning staat.

Pagina: 1 2 Laatste