Toch ook raar. Zendure zou toch een koppeling moeten kunnen maken met de omvormer als die een API heeft? Desnoods via HA? Dus omvormer data naar HA, dan van HA naar zenki?Jan-tweak schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:42:
[...]
klopt, de enige manier hoe je dat nu kunt is via de Zendure Smart Meter (die met de CT klemmen), je hebt overigns dan wel de aanvullende 50A CT klemmen nodig, die zitten er niet standaard bij (de Zendure Shop op AliExpress heeft deze overigens nu in de aanbieding voor 15 euro.)
via HA is dat geen enkel probleem, via hun eigen software heb je die mogelijkheid dus niet of je gaat via de CT Smart Metter dan kan het dus wel.jelleeelco schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:21:
[...]
Toch ook raar. Zendure zou toch een koppeling moeten kunnen maken met de omvormer als die een API heeft? Desnoods via HA? Dus omvormer data naar HA, dan van HA naar zenki?
Dat begrijp ik...maar het zou mooi zijn als Zendure in hun app de mogelijkheid inbouwen software matig je PV systeem te koppelen.Jan-tweak schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:30:
[...]
via HA is dat geen enkel probleem, via hun eigen software heb je die mogelijkheid dus niet of je gaat via de CR Smart Metter dan kan het dus wel.
Of een integratie met HA aanbieden, waarbij de zending app dus data ophaalt uit HA.
Nog zoveel te bouwen...
Klinkt mooi maar omvormers en api's.. cowboyland. Moeten ze dat weer gaan onderhouden en moet de prijs weer omhoog 😀jelleeelco schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:32:
[...]
Dat begrijp ik...maar het zou mooi zijn als Zendure in hun app de mogelijkheid inbouwen software matig je PV systeem te koppelen.
Of een integratie met HA aanbieden, waarbij de zending app dus data ophaalt uit HA.
Nog zoveel te bouwen...
WP: Panasonic WP KIT-WC07L3E5 , Panasonic 50 liter buffer parallel, Boilervat Panasonic PAW-TD20C1E5-1 Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW
Hoe bedoel je? SolarEdge heeft een prima werkende API, al jaren. Als je op een simpele site als Jeroen.nl al een koppeling kan maken...ctrl-tab schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:41:
[...]
Klinkt mooi maar omvormers en api's.. cowboyland. Moeten ze dat weer gaan onderhouden en moet de prijs weer omhoog 😀
Dat is 1 merk. Ik bedoelde in het algemeen . Bv een goodwe die ik zelf heb heeft brakke integratie.jelleeelco schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:43:
[...]
Hoe bedoel je? SolarEdge heeft een prima werkende API, al jaren. Als je op een simpele site als Jeroen.nl al een koppeling kan maken...
WP: Panasonic WP KIT-WC07L3E5 , Panasonic 50 liter buffer parallel, Boilervat Panasonic PAW-TD20C1E5-1 Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW
Waarom koop je dan een brak integreerbare omvormer als tweaker 😅ctrl-tab schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:51:
[...]
Dat is 1 merk. Ik bedoelde in het algemeen . Bv een goodwe die ik zelf heb heeft brakke integratie.
nee hoor, HA draait al prima voor de Zendure en is daar ook weel te vinden, kijk zelf maar op de eigen topic HA en Zendure hier op tweakers.ctrl-tab schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:41:
[...]
Klinkt mooi maar omvormers en api's.. cowboyland. Moeten ze dat weer gaan onderhouden en moet de prijs weer omhoog 😀
Gefeliciteerd. Ja, later extra 3000x bijbestellen kan altijd.Henkoes schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 23:05:
[...]
Dank voor de tip!! Nu ook zendure ac 2400 met paar batterijen besteld!
Voordeel van de AC is dat deze wat stabieler/minder hoog is! Mooie prijs/kwh verhouding zo!
Conservatief besteld op wat ik opwek 75% van het jaar. Kan altijd batterijen bijbestellen toch? De AB3000x versie.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Zoiets kan alleen gaan werken als alle omvormers fabrikanten een standaard API zouden gebruiken, maar zoals @Jan-tweak al zei, dat is "cowboy" land zonder enige vorm van standarisatie.jelleeelco schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:43:
[...]
Hoe bedoel je? SolarEdge heeft een prima werkende API, al jaren. Als je op een simpele site als Jeroen.nl al een koppeling kan maken...
De beste en betrouwbaarste weg is via HA en een eigen vermogen meter of las je een echt DSMR 5 meter hebt een P1 interface naar HA.
Want ook omvormer fabrikanten hebben de neiging alles via hun eigen cloud te laten lopen, met als effect fabrikant failliet geen werkende API meer (Omnik bijvoorbeeld).
Zendure had daar ook een handje van maar ze zijn tot inkeer gekomen en nu kun je hun batterijen ook lokaal besturen.
[ Voor 20% gewijzigd door Ben(V) op 12-04-2026 16:44 ]
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Onzin. Zendure kan er voor kiezen om per merk een integratie op te zetten. Als ze het voor de 4 grootste omvormer merken zouden hebben.... Of ze kunnen de integratie met HA nog beter te maken en tweerichtingsverkeer te maken, zodat Zenki uit HA de data van de PV haalt.Ben(V) schreef op zondag 12 april 2026 @ 16:41:
[...]
Zoiets kan alleen gaan werken als alle omvormers fabrikanten een standaard API zouden gebruiken, maar zoals @Jan-tweak al zei, dat is "cowboy" land zonder enige vorm van standarisatie.
De beste en betrouwbaarste weg is via HA en een eigen vermogen meter of las je een echt DSMR 5 meter hebt een P1 interface naar HA.
Tja als jij dat onzin vind moet je het maar eens aan Zendure vragen of en wanneer ze alle omvormers gaan ondersteunen.
En met HA kun je echt zonder Zendure, maar wel zonder Zenki (is dan ook overbodig).
Ik zou zeggen lees dit topic eens aandachtig door.
Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2
En met HA kun je echt zonder Zendure, maar wel zonder Zenki (is dan ook overbodig).
Ik zou zeggen lees dit topic eens aandachtig door.
Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2
[ Voor 24% gewijzigd door Ben(V) op 12-04-2026 16:48 ]
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
@Zoomzoom Je hebt niet een plekje van één eenheid breed over? Want dan kun je de Shelly Pro 3EM-3CT63 gebruiken. Die is maar 1 eenheid breed en de 3 CT’s zitten samen in één blokje dat zomaar boven of onder je hoofdschakelaar past. Neemt geen extra ruimte in.Zoomzoom schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:35:
[...]
Ik zit zelf met het probleem dat een 3CT p1 meter vereist dat mijn hele stoppenkast moet aangepakt worden... en die kost neem ik er liever nu niet bij... zitten volgens mijn elektricien heel wat uren in.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Ik zou eens met Homewizard contact opnemen die lezen verschillende API's uit en dan gaan vervolgens wel gebruikers weken bij Homewizard zeuren omdat een omvormer fabrikant zijn API om zeep heeft geholpen waar Homewizard dan maar mee moet dealen.jelleeelco schreef op zondag 12 april 2026 @ 16:43:
[...]
Onzin. Zendure kan er voor kiezen om per merk een integratie op te zetten. Als ze het voor de 4 grootste omvormer merken zouden hebben.... Of ze kunnen de integratie met HA nog beter te maken en tweerichtingsverkeer te maken, zodat Zenki uit HA de data van de PV haalt.
En als je al HA hebt draaien zit je echt niet te wachten om vervolgens alles weer in de cloud te gooien ergens aan de andere kant van de wereld. Juist hier HA in gebruik om niet afhankelijk te zijn van fabrikanten.
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+
@jelleeelcojelleeelco schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:21:
[...]
Toch ook raar. Zendure zou toch een koppeling moeten kunnen maken met de omvormer als die een API heeft? Desnoods via HA? Dus omvormer data naar HA, dan van HA naar zenki?
Daar heb je toch niet zoveel aan, om te weten wat je opwekt?
Je moet weten wat er over is, hoeveel er teruggeleverd wordt. Anders wordt het ingewikkeld omdat je van die opwek dan eerst weer het eigen gebruik af moet trekken. En dat doe je door je P1-data te gebruiken of met CT’s bij de hoofdschakelaar te meten.
<John O`Mill>
Tsja volgens mijn elektricien niet... alles vol en voor uitbreiding eigenlijk te krappe kast... dus ombouwen... redelijk kl...Hippe Lip schreef op zondag 12 april 2026 @ 17:01:
[...]
@Zoomzoom Je hebt niet een plekje van één eenheid breed over? Want dan kun je de Shelly Pro 3EM-3CT63 gebruiken. Die is maar 1 eenheid breed en de 3 CT’s zitten samen in één blokje dat zomaar boven of onder je hoofdschakelaar past. Neemt geen extra ruimte in.
Hmm, daar heb je wel een puntHippe Lip schreef op zondag 12 april 2026 @ 17:06:
[...]
@jelleeelco
Daar heb je toch niet zoveel aan, om te weten wat je opwekt?
Je moet weten wat er over is, hoeveel er teruggeleverd wordt. Anders wordt het ingewikkeld omdat je van die opwek dan eerst weer het eigen gebruik af moet trekken. En dat doe je door je P1-data te gebruiken of met CT’s bij de hoofdschakelaar te meten.
Tis een beetje off-topic, maar geef eens een foto van je groepenkast (niet hele meterkast).Zoomzoom schreef op zondag 12 april 2026 @ 17:11:
[...]
Tsja volgens mijn elektricien niet... alles vol en voor uitbreiding eigenlijk te krappe kast... dus ombouwen... redelijk kl...
<John O`Mill>
Zoals velen hier ben ik me aan het verdiepen in een thuisaccu, en de Zendure AC+ staat hoog op mijn lijstje. Ik ben nu vooral met praktische zaken bezig, ruimte in de groepenkast, ruimte om een kabel te trekken, en, waar het eea te plaatsen. Meest wenselijke zou buiten zijn, fietsenschuur als 2e (maar kost ruimte die we daar eigenlijk nodig hebben voor, wel, fietsen).
De IP65 rating, en de fraaie plaatjes op hun website suggereren dat dit buiten geplaatst kan worden, maar de handleiding laat een iets ander beeld zien: namelijk dat hij uit de directe zon (geen probleem op de boogde plek) en regen gehouden moet worden. Dat laatste is wel een aandachtspunt; hij zou dan gewoon tegen de gevel komen zonder uitstekend dag. Heeft iemand daar ervaring mee?
De IP65 rating, en de fraaie plaatjes op hun website suggereren dat dit buiten geplaatst kan worden, maar de handleiding laat een iets ander beeld zien: namelijk dat hij uit de directe zon (geen probleem op de boogde plek) en regen gehouden moet worden. Dat laatste is wel een aandachtspunt; hij zou dan gewoon tegen de gevel komen zonder uitstekend dag. Heeft iemand daar ervaring mee?
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Is dat inclusief die bridge? EUR 30 lijkt me raar gezien de meeste sites die verkopen voor EUR 99 of hoger.klmtrf schreef op zondag 12 april 2026 @ 09:55:
Bij stekker-batterij.nl een losse P1 voor 30 euro + verzending erbij gedaan. Ik kijk er naar uit om alles te installeren!
Ik heb enkele weken geleden ook de stap gemaakt en de solarflow 2400 besteld. 1 unit en 1 uitbreiding voor 5kw
Installatie ging erg makkelijk, zowel van de batterij als de P1 meter + P1 splitter die ik besteld had.
Alles toevoegen aan homeassistant was ook redelijk snel gedaan.
Leuk wat je allemaal inzichtelijk kan maken
Alles draait nu een kleine 2 weken en ben er blij mee!
Ik had vanuit homeassistant berekend dat ik 5kw nodig zou hebben om de nacht door te komen, dit blijkt in de praktijk toch wat aan de krappe kant (in ieder geval op dit jaargetijde waar ik toch redelijk vaak al flink wat verbruik met oven/waterkoker etc rond etenstijd waar nu de zon al weg is).
Heb in de ochtend toch maar een 17% over (7% dus want hij stop bij 10%). Als ik dus met de airco wil verwarmen in de ochtend zal er toch nog een unit bij moeten.
Al met al heel tevreden tot nu toe!
Het is echt plug and play.
Installatie ging erg makkelijk, zowel van de batterij als de P1 meter + P1 splitter die ik besteld had.
Alles toevoegen aan homeassistant was ook redelijk snel gedaan.
Leuk wat je allemaal inzichtelijk kan maken
Alles draait nu een kleine 2 weken en ben er blij mee!
Ik had vanuit homeassistant berekend dat ik 5kw nodig zou hebben om de nacht door te komen, dit blijkt in de praktijk toch wat aan de krappe kant (in ieder geval op dit jaargetijde waar ik toch redelijk vaak al flink wat verbruik met oven/waterkoker etc rond etenstijd waar nu de zon al weg is).
Heb in de ochtend toch maar een 17% over (7% dus want hij stop bij 10%). Als ik dus met de airco wil verwarmen in de ochtend zal er toch nog een unit bij moeten.
Al met al heel tevreden tot nu toe!
https://stekker-batterij.nl/product/zendure-smart-meter-p1Ansur schreef op zondag 12 april 2026 @ 18:07:
[...]
Is dat inclusief die bridge? EUR 30 lijkt me raar gezien de meeste sites die verkopen voor EUR 99 of hoger.
Staat niet veel info bij maar zou niet weten waarom het niet compleet zou zijn. Die andere prijzen van 99 euro of hoger is meer een marketingtool om korting te kunnen geven bij een bundel m.i.
Dank je heb bij Elektromat reeds gekekenbilgy_no1 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:18:
[...]
Begrijp ik goed dat je de verlichting (quasi) permanent op de offgrid poort wilt aansluiten? Dat lijkt me niet erg handig, want dan moet die poort altijd actief zijn en de omvormer moet draaien om je verlichting aan te zetten. Niet erg efficiënt.
Beter sluit je dan een PV-verdeler aan waar de leiding binnenkomt. Dan kun je ook de subgroep van de batterij deugdelijk beveiligen met een aardlekautomaat (alamat) en heb je een andere subgroep voor de verlichting.
Bridge staat op het plaatje en de P1 meter werkt niet zonder die bridge. Dus ik neem aan dat het erbij zit.klmtrf schreef op zondag 12 april 2026 @ 18:34:
[...]
https://stekker-batterij.nl/product/zendure-smart-meter-p1
Staat niet veel info bij maar zou niet weten waarom het niet compleet zou zijn. Die andere prijzen van 99 euro of hoger is meer een marketingtool om korting te kunnen geven bij een bundel m.i.
Zo niet, dan gaat het retour.
Ik zit hier te twijfelen wat te doen.
2 weken geleden 2x sf800plus gekocht en ben super te vreden.
Maar kom nog opslag te kort, en watt extra vermogen kan ook geen kwaad.
Zit nu te dubben tussen nog een keer 2x sf800plus wat neer komt op +/- 250€/kWh of 1x sf2400AC voor +/- 350/kWh opslag.
Bij beide zou latere uitbreiding denk ik ongeveer 200€/kWh zijn schat ik, dus daar zie ik geen verschil. Verder zie ik behalve noodstroomstopcontact geen echte verschillen behalve kleiner en langzamer. Of is zijn nog andere redenen om toch voor de 2400AC te gaan?
Zit nu te dubben tussen nog een keer 2x sf800plus wat neer komt op +/- 250€/kWh of 1x sf2400AC voor +/- 350/kWh opslag.
Bij beide zou latere uitbreiding denk ik ongeveer 200€/kWh zijn schat ik, dus daar zie ik geen verschil. Verder zie ik behalve noodstroomstopcontact geen echte verschillen behalve kleiner en langzamer. Of is zijn nog andere redenen om toch voor de 2400AC te gaan?
Je moet wel rekening houden met veel extra verliezen tov van 1x 2400ac.RemmyB83 schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:42:
Ik zit hier te twijfelen wat te doen.
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+
In de vorm van stand-by verliezen? Of zijn er nog andere verliezen?gielz schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:44:
[...]
Je moet wel rekening houden met veel extra verliezen tov van 1x 2400ac.
:strip_exif()/f/image/1zGYekH4Qz3ylCHKnafQQZgP.jpg?f=fotoalbum_large)
En we zijn up and running, heb een beetje met de modi in de app lopen klooien, nu wordt het echter tijd om mijn Home Assistant te verhuizen naar zijn eigen subnet voor IoT zodat ik wat meer functionaliteiten heb. (Laadpaal en het hoger mogen ontladen dan 3kW)
Het systeem wordt aangestuurd door een Shelly 3EM pro en wat mij opviel tijdens het aanmelden is dat dit via de Shelly cloud gaat.
Vertraging op de lijn dus.
Wel is via de Zenki modus mijn ruim 17kWh batterij nog bijgeladen van 66 tot 90%
SC heeft toch geen Zendures? en zo wel, wil je de kortingscode delen?klmtrf schreef op zondag 12 april 2026 @ 09:55:
Gisteren de 2400 AC+ met extra batterij module met kortingscode besteld bij Smart Charged. Hadden een betere deal dan rechtstreeks bij Zendure en het voordeel van een fysiek verkooppunt. Hopelijk ook nog de btw terug.
Bij stekker-batterij.nl een losse P1 voor 30 euro + verzending erbij gedaan. Ik kijk er naar uit om alles te installeren!
Batterij komt buiten droog tegen de noordgevel aan te staan. Benieuwd naar het rendement in de winter. Wellicht haal ik hem in dat seizoen naar binnen om op 800 Watt te draaien.
Lang getwijfeld maar o.a. het actieve forum hier gaf de doorslag. Dank daarvoor!
edit: blijkbaar wel als je de juiste link hebt maar niet aanklikbaar via de hoofdsite: https://smart-charged.nl/...e-solarflow-2400-ac-plus/
[ Voor 8% gewijzigd door nasdude op 12-04-2026 20:57 ]
Je hebt standby verlies van de x aantal omvormers en omzettingsverlies omdat het vermogen verdeelt word.RemmyB83 schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:46:
[...]
In de vorm van stand-by verliezen? Of zijn er nog andere verliezen?
Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.