• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:53
Jan-tweak schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:42:
[...]

klopt, de enige manier hoe je dat nu kunt is via de Zendure Smart Meter (die met de CT klemmen), je hebt overigns dan wel de aanvullende 50A CT klemmen nodig, die zitten er niet standaard bij (de Zendure Shop op AliExpress heeft deze overigens nu in de aanbieding voor 15 euro.)
Toch ook raar. Zendure zou toch een koppeling moeten kunnen maken met de omvormer als die een API heeft? Desnoods via HA? Dus omvormer data naar HA, dan van HA naar zenki?
jelleeelco schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:21:
[...]

Toch ook raar. Zendure zou toch een koppeling moeten kunnen maken met de omvormer als die een API heeft? Desnoods via HA? Dus omvormer data naar HA, dan van HA naar zenki?
via HA is dat geen enkel probleem, via hun eigen software heb je die mogelijkheid dus niet of je gaat via de CT Smart Metter dan kan het dus wel.

• jelleeelco
Jan-tweak schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:30:
[...]

via HA is dat geen enkel probleem, via hun eigen software heb je die mogelijkheid dus niet of je gaat via de CR Smart Metter dan kan het dus wel.
Dat begrijp ik...maar het zou mooi zijn als Zendure in hun app de mogelijkheid inbouwen software matig je PV systeem te koppelen.

Of een integratie met HA aanbieden, waarbij de zending app dus data ophaalt uit HA.

Nog zoveel te bouwen...

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:34
jelleeelco schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:32:
[...]

Dat begrijp ik...maar het zou mooi zijn als Zendure in hun app de mogelijkheid inbouwen software matig je PV systeem te koppelen.

Of een integratie met HA aanbieden, waarbij de zending app dus data ophaalt uit HA.

Nog zoveel te bouwen...
Klinkt mooi maar omvormers en api's.. cowboyland. Moeten ze dat weer gaan onderhouden en moet de prijs weer omhoog 😀

WP: Panasonic WP KIT-WC07L3E5 , Panasonic 50 liter buffer parallel, Boilervat Panasonic PAW-TD20C1E5-1 Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW

• jelleeelco
ctrl-tab schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:41:
[...]

Klinkt mooi maar omvormers en api's.. cowboyland. Moeten ze dat weer gaan onderhouden en moet de prijs weer omhoog 😀
Hoe bedoel je? SolarEdge heeft een prima werkende API, al jaren. Als je op een simpele site als Jeroen.nl al een koppeling kan maken...

• ctrl-tab
jelleeelco schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:43:
[...]

Hoe bedoel je? SolarEdge heeft een prima werkende API, al jaren. Als je op een simpele site als Jeroen.nl al een koppeling kan maken...
Dat is 1 merk. Ik bedoelde in het algemeen . Bv een goodwe die ik zelf heb heeft brakke integratie.

WP: Panasonic WP KIT-WC07L3E5 , Panasonic 50 liter buffer parallel, Boilervat Panasonic PAW-TD20C1E5-1 Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11:47
ctrl-tab schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:51:
[...]

Dat is 1 merk. Ik bedoelde in het algemeen . Bv een goodwe die ik zelf heb heeft brakke integratie.
Waarom koop je dan een brak integreerbare omvormer als tweaker 😅
ctrl-tab schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:41:
[...]

nee hoor, HA draait al prima voor de Zendure en is daar ook weel te vinden, kijk zelf maar op de eigen topic HA en Zendure hier op tweakers.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:14
Henkoes schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 23:05:
[...]

Dank voor de tip!! Nu ook zendure ac 2400 met paar batterijen besteld!

Voordeel van de AC is dat deze wat stabieler/minder hoog is! Mooie prijs/kwh verhouding zo!
Conservatief besteld op wat ik opwek 75% van het jaar. Kan altijd batterijen bijbestellen toch? De AB3000x versie.
Gefeliciteerd. Ja, later extra 3000x bijbestellen kan altijd.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:46
jelleeelco schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:43:
[...]

Zoiets kan alleen gaan werken als alle omvormers fabrikanten een standaard API zouden gebruiken, maar zoals @Jan-tweak al zei, dat is "cowboy" land zonder enige vorm van standarisatie.
De beste en betrouwbaarste weg is via HA en een eigen vermogen meter of las je een echt DSMR 5 meter hebt een P1 interface naar HA.

Want ook omvormer fabrikanten hebben de neiging alles via hun eigen cloud te laten lopen, met als effect fabrikant failliet geen werkende API meer (Omnik bijvoorbeeld).
Zendure had daar ook een handje van maar ze zijn tot inkeer gekomen en nu kun je hun batterijen ook lokaal besturen.

[ Voor 20% gewijzigd door Ben(V) op 12-04-2026 16:44 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• jelleeelco
Ben(V) schreef op zondag 12 april 2026 @ 16:41:
[...]

Zoiets kan alleen gaan werken als alle omvormers fabrikanten een standaard API zouden gebruiken, maar zoals @Jan-tweak al zei, dat is "cowboy" land zonder enige vorm van standarisatie.
De beste en betrouwbaarste weg is via HA en een eigen vermogen meter of las je een echt DSMR 5 meter hebt een P1 interface naar HA.
Onzin. Zendure kan er voor kiezen om per merk een integratie op te zetten. Als ze het voor de 4 grootste omvormer merken zouden hebben.... Of ze kunnen de integratie met HA nog beter te maken en tweerichtingsverkeer te maken, zodat Zenki uit HA de data van de PV haalt.

• Ben(V)
Tja als jij dat onzin vind moet je het maar eens aan Zendure vragen of en wanneer ze alle omvormers gaan ondersteunen.

En met HA kun je echt zonder Zendure, maar wel zonder Zenki (is dan ook overbodig).
Ik zou zeggen lees dit topic eens aandachtig door.
Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2

[ Voor 24% gewijzigd door Ben(V) op 12-04-2026 16:48 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:48

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Zoomzoom schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:35:
[...]
Ik zit zelf met het probleem dat een 3CT p1 meter vereist dat mijn hele stoppenkast moet aangepakt worden... en die kost neem ik er liever nu niet bij... zitten volgens mijn elektricien heel wat uren in.
@Zoomzoom Je hebt niet een plekje van één eenheid breed over? Want dan kun je de Shelly Pro 3EM-3CT63 gebruiken. Die is maar 1 eenheid breed en de 3 CT’s zitten samen in één blokje dat zomaar boven of onder je hoofdschakelaar past. Neemt geen extra ruimte in.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

jelleeelco schreef op zondag 12 april 2026 @ 16:43:
[...]

Onzin. Zendure kan er voor kiezen om per merk een integratie op te zetten. Als ze het voor de 4 grootste omvormer merken zouden hebben.... Of ze kunnen de integratie met HA nog beter te maken en tweerichtingsverkeer te maken, zodat Zenki uit HA de data van de PV haalt.
Ik zou eens met Homewizard contact opnemen die lezen verschillende API's uit en dan gaan vervolgens wel gebruikers weken bij Homewizard zeuren omdat een omvormer fabrikant zijn API om zeep heeft geholpen waar Homewizard dan maar mee moet dealen.

En als je al HA hebt draaien zit je echt niet te wachten om vervolgens alles weer in de cloud te gooien ergens aan de andere kant van de wereld. Juist hier HA in gebruik om niet afhankelijk te zijn van fabrikanten.

Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant

• Hippe Lip

Hippe Lip

jelleeelco schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:21:
[...]

@jelleeelco
Daar heb je toch niet zoveel aan, om te weten wat je opwekt?
Je moet weten wat er over is, hoeveel er teruggeleverd wordt. Anders wordt het ingewikkeld omdat je van die opwek dan eerst weer het eigen gebruik af moet trekken. En dat doe je door je P1-data te gebruiken of met CT’s bij de hoofdschakelaar te meten.

<John O`Mill>

• Zoomzoom
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 03-05 19:13
Hippe Lip schreef op zondag 12 april 2026 @ 17:01:
[...]

@Zoomzoom Je hebt niet een plekje van één eenheid breed over? Want dan kun je de Shelly Pro 3EM-3CT63 gebruiken. Die is maar 1 eenheid breed en de 3 CT’s zitten samen in één blokje dat zomaar boven of onder je hoofdschakelaar past. Neemt geen extra ruimte in.
Tsja volgens mijn elektricien niet... alles vol en voor uitbreiding eigenlijk te krappe kast... dus ombouwen... redelijk kl...

• jelleeelco
Hippe Lip schreef op zondag 12 april 2026 @ 17:06:
[...]

@jelleeelco
Daar heb je toch niet zoveel aan, om te weten wat je opwekt?
Je moet weten wat er over is, hoeveel er teruggeleverd wordt. Anders wordt het ingewikkeld omdat je van die opwek dan eerst weer het eigen gebruik af moet trekken. En dat doe je door je P1-data te gebruiken of met CT’s bij de hoofdschakelaar te meten.
Hmm, daar heb je wel een punt

• Hippe Lip

Hippe Lip

Zoomzoom schreef op zondag 12 april 2026 @ 17:11:
[...]

Tsja volgens mijn elektricien niet... alles vol en voor uitbreiding eigenlijk te krappe kast... dus ombouwen... redelijk kl...
Tis een beetje off-topic, maar geef eens een foto van je groepenkast (niet hele meterkast).

<John O`Mill>

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-05 07:42
Zoals velen hier ben ik me aan het verdiepen in een thuisaccu, en de Zendure AC+ staat hoog op mijn lijstje. Ik ben nu vooral met praktische zaken bezig, ruimte in de groepenkast, ruimte om een kabel te trekken, en, waar het eea te plaatsen. Meest wenselijke zou buiten zijn, fietsenschuur als 2e (maar kost ruimte die we daar eigenlijk nodig hebben voor, wel, fietsen).

De IP65 rating, en de fraaie plaatjes op hun website suggereren dat dit buiten geplaatst kan worden, maar de handleiding laat een iets ander beeld zien: namelijk dat hij uit de directe zon (geen probleem op de boogde plek) en regen gehouden moet worden. Dat laatste is wel een aandachtspunt; hij zou dan gewoon tegen de gevel komen zonder uitstekend dag. Heeft iemand daar ervaring mee?

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Ansur
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-04 07:57
klmtrf schreef op zondag 12 april 2026 @ 09:55:
Bij stekker-batterij.nl een losse P1 voor 30 euro + verzending erbij gedaan. Ik kijk er naar uit om alles te installeren!
Is dat inclusief die bridge? EUR 30 lijkt me raar gezien de meeste sites die verkopen voor EUR 99 of hoger.

• Rudoo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:51
Ik heb enkele weken geleden ook de stap gemaakt en de solarflow 2400 besteld. 1 unit en 1 uitbreiding voor 5kw
Installatie ging erg makkelijk, zowel van de batterij als de P1 meter + P1 splitter die ik besteld had.

Alles toevoegen aan homeassistant was ook redelijk snel gedaan.
Leuk wat je allemaal inzichtelijk kan maken :)

Alles draait nu een kleine 2 weken en ben er blij mee!
Ik had vanuit homeassistant berekend dat ik 5kw nodig zou hebben om de nacht door te komen, dit blijkt in de praktijk toch wat aan de krappe kant (in ieder geval op dit jaargetijde waar ik toch redelijk vaak al flink wat verbruik met oven/waterkoker etc rond etenstijd waar nu de zon al weg is).
Heb in de ochtend toch maar een 17% over (7% dus want hij stop bij 10%). Als ik dus met de airco wil verwarmen in de ochtend zal er toch nog een unit bij moeten.

Al met al heel tevreden tot nu toe! :) Het is echt plug and play.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:38
Pssst… 5kWh, geen kW ;)

• klmtrf
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08:21
Ansur schreef op zondag 12 april 2026 @ 18:07:
[...]

Is dat inclusief die bridge? EUR 30 lijkt me raar gezien de meeste sites die verkopen voor EUR 99 of hoger.
https://stekker-batterij.nl/product/zendure-smart-meter-p1

Staat niet veel info bij maar zou niet weten waarom het niet compleet zou zijn. Die andere prijzen van 99 euro of hoger is meer een marketingtool om korting te kunnen geven bij een bundel m.i.

• florijn11
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-05 20:36
bilgy_no1 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:18:
[...]

Begrijp ik goed dat je de verlichting (quasi) permanent op de offgrid poort wilt aansluiten? Dat lijkt me niet erg handig, want dan moet die poort altijd actief zijn en de omvormer moet draaien om je verlichting aan te zetten. Niet erg efficiënt.

Beter sluit je dan een PV-verdeler aan waar de leiding binnenkomt. Dan kun je ook de subgroep van de batterij deugdelijk beveiligen met een aardlekautomaat (alamat) en heb je een andere subgroep voor de verlichting.
Dank je heb bij Elektromat reeds gekeken

• jelleeelco
klmtrf schreef op zondag 12 april 2026 @ 18:34:
[...]

https://stekker-batterij.nl/product/zendure-smart-meter-p1

Staat niet veel info bij maar zou niet weten waarom het niet compleet zou zijn. Die andere prijzen van 99 euro of hoger is meer een marketingtool om korting te kunnen geven bij een bundel m.i.
Bridge staat op het plaatje en de P1 meter werkt niet zonder die bridge. Dus ik neem aan dat het erbij zit.

Zo niet, dan gaat het retour.

• RemmyB83
  • Laatst online: 14:45
Ik zit hier te twijfelen wat te doen.
2 weken geleden 2x sf800plus gekocht en ben super te vreden.
Maar kom nog opslag te kort, en watt extra vermogen kan ook geen kwaad.
Zit nu te dubben tussen nog een keer 2x sf800plus wat neer komt op +/- 250€/kWh of 1x sf2400AC voor +/- 350/kWh opslag.
Bij beide zou latere uitbreiding denk ik ongeveer 200€/kWh zijn schat ik, dus daar zie ik geen verschil. Verder zie ik behalve noodstroomstopcontact geen echte verschillen behalve kleiner en langzamer. Of is zijn nog andere redenen om toch voor de 2400AC te gaan?

🇳🇱Pijnacker Oost/West

RemmyB83 schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:42:
Ik zit hier te twijfelen wat te doen.
2 weken geleden 2x sf800plus gekocht en ben super te vreden.
Maar kom nog opslag te kort, en watt extra vermogen kan ook geen kwaad.
Zit nu te dubben tussen nog een keer 2x sf800plus wat neer komt op +/- 250€/kWh of 1x sf2400AC voor +/- 350/kWh opslag.
Bij beide zou latere uitbreiding denk ik ongeveer 200€/kWh zijn schat ik, dus daar zie ik geen verschil. Verder zie ik behalve noodstroomstopcontact geen echte verschillen behalve kleiner en langzamer. Of is zijn nog andere redenen om toch voor de 2400AC te gaan?
Je moet wel rekening houden met veel extra verliezen tov van 1x 2400ac.

• RemmyB83
  • Laatst online: 14:45
gielz schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:44:
[...]

Je moet wel rekening houden met veel extra verliezen tov van 1x 2400ac.
In de vorm van stand-by verliezen? Of zijn er nog andere verliezen?

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11:41
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NqhPom4uDneRiNEFaq-a0e_tmQY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1zGYekH4Qz3ylCHKnafQQZgP.jpg?f=fotoalbum_large

En we zijn up and running, heb een beetje met de modi in de app lopen klooien, nu wordt het echter tijd om mijn Home Assistant te verhuizen naar zijn eigen subnet voor IoT zodat ik wat meer functionaliteiten heb. (Laadpaal en het hoger mogen ontladen dan 3kW)

Het systeem wordt aangestuurd door een Shelly 3EM pro en wat mij opviel tijdens het aanmelden is dat dit via de Shelly cloud gaat.
Vertraging op de lijn dus.
Wel is via de Zenki modus mijn ruim 17kWh batterij nog bijgeladen van 66 tot 90%

• nasdude
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-04 12:52
klmtrf schreef op zondag 12 april 2026 @ 09:55:
Gisteren de 2400 AC+ met extra batterij module met kortingscode besteld bij Smart Charged. Hadden een betere deal dan rechtstreeks bij Zendure en het voordeel van een fysiek verkooppunt. Hopelijk ook nog de btw terug.
Bij stekker-batterij.nl een losse P1 voor 30 euro + verzending erbij gedaan. Ik kijk er naar uit om alles te installeren!

Batterij komt buiten droog tegen de noordgevel aan te staan. Benieuwd naar het rendement in de winter. Wellicht haal ik hem in dat seizoen naar binnen om op 800 Watt te draaien.

Lang getwijfeld maar o.a. het actieve forum hier gaf de doorslag. Dank daarvoor!
SC heeft toch geen Zendures? en zo wel, wil je de kortingscode delen? 8)

edit: blijkbaar wel als je de juiste link hebt maar niet aanklikbaar via de hoofdsite: https://smart-charged.nl/...e-solarflow-2400-ac-plus/

[ Voor 8% gewijzigd door nasdude op 12-04-2026 20:57 ]

RemmyB83 schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:46:
[...]

In de vorm van stand-by verliezen? Of zijn er nog andere verliezen?
Je hebt standby verlies van de x aantal omvormers en omzettingsverlies omdat het vermogen verdeelt word.

• Henkoes
gielz schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:00:
[...]

Je hebt standby verlies van de x aantal omvormers en omzettingsverlies omdat het vermogen verdeelt word.
Klopt het dat de standby verbruik van solar 2400 AC en AC+ een solar 800 plus allemaal 19w zijn? Of zit hier verschil tussen? En de 8watt in sleepmode, is dat ook voor elk model gelijk?

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:27
nasdude schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:55:
[...]

SC heeft toch geen Zendures? en zo wel, wil je de kortingscode delen? 8)

edit: blijkbaar wel als je de juiste link hebt maar niet aanklikbaar via de hoofdsite: https://smart-charged.nl/...e-solarflow-2400-ac-plus/
Kortingscode komt zowaar van de frontpage. tweakers10 is de code.
"Momenteel loopt er een kortingsactie op alle producten in de webshop van Smart Charged. Met de kortingscode tweakers10 krijg je 10% korting op het volledige assortiment. Deze actie is tijdelijk geldig. Een mooi moment om voordelig je aankoop te doen."
10% korting op de totale bestelling is het helaas niet... Maar wel mooi meegenomen!

• R1chardTM
  • Registratie: Oktober 2011
jaapsander schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:45:
[...]

"Momenteel loopt er een kortingsactie op alle producten in de webshop van Smart Charged. Met de kortingscode tweakers10 krijg je 10% korting op het volledige assortiment. Deze actie is tijdelijk geldig. Een mooi moment om voordelig je aankoop te doen."
10% korting op de totale bestelling is het helaas niet... Maar wel mooi meegenomen!
Wil uiteindelijk wel nog een extra batterij toevoegen, dus dacht ff de korting bekijken. Helaas:

“Het minimale bestelbedrag voor de coupon 'tweakers10' is € 1.400,00.”
Henkoes schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:40:
[...]

Klopt het dat de standby verbruik van solar 2400 AC en AC+ een solar 800 plus allemaal 19w zijn? Of zit hier verschil tussen? En de 8watt in sleepmode, is dat ook voor elk model gelijk?
Ik weet het alleen van de 2400AC omdat deze een losse omvormer heeft. Bij @Devke was dit 0,2 kwh per dag. En als hij niet volledig in standby staat een stuk meer.

Als HEMS niets staat te doen maar de batterij is niet leeg maar ook niet vol dan pakt hij en stuk meer vermogen. In HA is dit opgelost binnen de Zendure HA en Gielz. Ik heb daar waardes gezien tussen de 19 en 29 watt standby. (zie je alleen als je extern meet met een tijdelijke energysocket of een vaste KWH meter)

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
@gielz ik zie beide omvormers met mid kwh meter echt 0w doen in standby met jouw integratie.

[ Voor 7% gewijzigd door Pakhaas op 12-04-2026 22:00 ]

Pakhaas schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:59:
@gielz ik zie beide omvormers met mid kwh meter echt 0w doen in standby met jouw integratie.
Ik ook met toen HEMS en nu HA Fireson.
Gebruik een 3 fase HomeWizard kWh meter.
Zendures niet actief staat de HomeWizard kWh meter op 0.
Pakhaas schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:59:
Pak de omvormer maar eens van het pack af. Wel veilig doen. Verbruik is 9 watt. Dat haalt hij uit de batterijen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Henkoes
gielz schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:56:
[...]

Ik weet het alleen van de 2400AC omdat deze een losse omvormer heeft. Bij @Devke was dit 0,2 kwh per dag. En als hij niet volledig in standby staat een stuk meer.

Als HEMS niets staat te doen maar de batterij is niet leeg maar ook niet vol dan pakt hij en stuk meer vermogen. In HA is dit opgelost binnen de Zendure HA en Gielz. Ik heb daar waardes gezien tussen de 19 en 29 watt standby. (zie je alleen als je extern meet met een tijdelijke energysocket of een vaste KWH meter)
Is in sleep zoals jouw integratie doet (naar ram stand?) niet belastend? Slijt het interne geheugen niet harder?

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
Devke schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:18:
[...]

Pak de omvormer maar eens van het pack af. Wel veilig doen. Verbruik is 9 watt. Dat haalt hij uit de batterijen.
En als de batterijen op de minimale soc staan, gaat die dan alsnog uit de batterijen halen? Soms zie ik na nachtje dat een batterij op bijv 8% staat terwijl soc op 10 stond.

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:40
jaapsander schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:45:
[...]

Zo te zien is dit op de 2400 AC+ nog maar 5% korting geworden ipv 10%. Erg bijzonder als dit gedeeld word in het forum terwijl er hier gisteren of eergisteren nog besteld is met 10%. Heb je een exacte link waar dit staat? Ik zie het namelijk niet

[ Voor 4% gewijzigd door Flexiilex op 12-04-2026 22:27 ]

Devke schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:18:
[...]

Maar staat z,n omvormer dan in standby of is deze actief.?
Zonder batterijen lijkt mij dat deze actief blijft. (Ik kan het mis hebben)
peterbier schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:23:
[...]

De omvormer trekt zijn standby verbruik uit de batterijen.
Je ziet de voltage van de cellen ook zakken bij langere tijd standby, meer dan je zou verwachten bij alleen stilstand.

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

Henkoes schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:21:
[...]

Is in sleep zoals jouw integratie doet (naar ram stand?) niet belastend? Slijt het interne geheugen niet harder?
Dit doet Zendure zelf ook, dus hoop het niet voor ze. ;)

• Henkoes
gielz schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:32:
[...]

Dit doet Zendure zelf ook, dus hoop het niet voor ze. ;)
Wanneer doet zendure dit dan? Ook na x tijd standby?
Henkoes schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:38:
[...]

Wanneer doet zendure dit dan? Ook na x tijd standby?
Elke keer als het HEMS vinkje uitgezet word. En ze doen dit binnen Home Assistant bij 0 watt direct.

Over standby gesproken: mijn HomeWizard MID-meter registreert geen verbruik van slechts een paar watt. Ik heb er een 12V-adapter op aangesloten om een fan te voeden, maar zelfs dat wordt niet gemeten.

Daarom vermoed ik dat de 2400AC wel degelijk een klein eigenverbruik heeft, maar simpelweg te laag is om door een MID-meter te worden opgepikt.

Ter vergelijking: toen ik nog een Hyper gebruikte in combinatie met een HomeWizard Plug, zag ik een netafname van ongeveer 0,2–0,4W.

Iemand hier een HW plug tussen zijn 2400ac hangen?

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• Henkoes
gielz schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:40:
[...]

Elke keer als het HEMS vinkje uitgezet word. En ze doen dit binnen Home Assistant bij 0 watt direct.
Hoe verschilt in HA op 0 watt zetten/standby dan met jouw integratie waarbij je ineens een time-out kan instellen? Komt dit door de -x of +x charge/discharge marge?
Pakhaas schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:22:
[...]

En als de batterijen op de minimale soc staan, gaat die dan alsnog uit de batterijen halen? Soms zie ik na nachtje dat een batterij op bijv 8% staat terwijl soc op 10 stond.
Uit de batterij. De MID blijft 0 aangeven.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

peterbier schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:23:
[...]

Wat @geert1992 zegt. Komt uit de batterijen. Als je de omvormer even van de stapel pakt (wel eerst ff netjes uitzetten enzo). Ik meet dan 9W.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iqbREJHbpyXajy_K54ZNGWxAGXA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QrMuIb1bGZNImrFxNARRM8Fd.jpg?f=fotoalbum_large

@Pakhaas dat geeft aan waarom je SoC wat gezakt is. Gebeurd hier ook hoor. Ik vind dat persoonlijk een minpuntje van het systeem. Een minumum is een minimum, niet zomaar een random getal.

[ Voor 11% gewijzigd door Devke op 12-04-2026 23:03 ]

• Henkoes
Is een ventilator richten op de zendure ac daadwerkelijk effectief om levensduur te verlengen?
Edit : dubbele post.

[ Voor 189% gewijzigd door Devke op 12-04-2026 23:03 ]

Henkoes schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:43:
[...]

Hoe verschilt in HA op 0 watt zetten/standby dan met jouw integratie waarbij je ineens een time-out kan instellen? Komt dit door de -x of +x charge/discharge marge?
Je kunt hier gewoon xx minuten instellen (bij gielz ha). Het komt namelijk vaak voor bij nederlands weer dat je vooral bij zonsopkomst en zonsondergang rond het 0 punt balanceert. Zelf zou ik dan niet meteen de smartmode op 0 willen hebben. Dit is 1:1 overgenomen van hoe Homewizard met standby om gaat bij de thuisbatterij.

Devke schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:56:
[...]

Wat @geert1992 zegt. Komt uit de batterijen. Als je de omvormer even van de stapel pakt (wel eerst ff netjes uitzetten enzo). Ik meet dan 9W.

[Afbeelding]

@Pakhaas dat geeft aan waarom je SoC wat gezakt is. Gebeurd hier ook hoor. Ik vind dat persoonlijk een minpuntje van het systeem. Een minumum is een minimum, niet zomaar een random getal.
Ik bedoelde meer als de omvormer echt op standby gaat.
Een test zal zijn als je de 2400AC omvormer zonder batterijen een half uurtje laat liggen.
Gaat deze dan van 9 naar x watt.
Of deze op standby zal gaan zonder batterijen vraag ik mij af.

Het systeem zal altijd verbruik hebben iets voor het aansturen van wifi enz.
Of dit 9 watt is lijkt mij erg veel.

• Henkoes
Devke schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:56:
[...]

[Afbeelding]

Is de 9watt wanneer de batterij wakker is of slaap/saved naar ram?

• elektriekert
Zat daarstraks de app in de gaten te houden, 3000W ontladen, 2100W laden, dat heeft zich een paar keer afgewisseld. De polling via de cloud lijkt een seconde of 5 te zijn.
En nu Zenki maar ff uitgezet want dit gaan we natuurlijk niet doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oaVHqrnk9IFDd8zvbeXTvtep-GI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cSfQYPUBVUwbgGFFFJssF4gT.png?f=fotoalbum_large

Volgens mij ligt dit aan de lage prijs die ik had ingesteld, en met kwartierprijzen valt ie daar elke keer in en weer uit

• Henkoes
Zendure is bij de 2400 AC (niet de plus) niet duidelijk over hoe de backup ac werkt.

Trekt deze uit de batterij of uit het net zolang het net werkt?

• jelleeelco
Henkoes schreef op zondag 12 april 2026 @ 23:01:
Is een ventilator richten op de zendure ac daadwerkelijk effectief om levensduur te verlengen?
Hangt van de omgeving af... als het in huis staat waar het ongeveer 20 graden is zal dat minder 3ffect hebben dan in een schuur waar het 35 graden is.

Was voor mij iig wen reden om voor de AC en niet de AC+ te gaan...de AC heeft die fan aansluiting

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 15:05
Henkoes schreef op maandag 13 april 2026 @ 00:00:
Zendure is bij de 2400 AC (niet de plus) niet duidelijk over hoe de backup ac werkt.

Trekt deze uit de batterij of uit het net zolang het net werkt?
Als het net werkt dan wordt de noodstroomuitgang gevoed vanuit het net.

• Henkoes
AquilaXL schreef op maandag 13 april 2026 @ 07:26:
[...]

Voor de zekerheid.
Is dit ook zo voor de gewone 2400 AC en niet de +?
Dit lijkt alleen in de manual van de AC+ te staan en Zendure is zo slordig geweest de AC+ manual onder de 2400 AC op de site te zetten.

• Henkoes
jelleeelco schreef op maandag 13 april 2026 @ 00:21:
[...]

Hangt van de omgeving af... als het in huis staat waar het ongeveer 20 graden is zal dat minder 3ffect hebben dan in een schuur waar het 35 graden is.

Was voor mij iig wen reden om voor de AC en niet de AC+ te gaan...de AC heeft die fan aansluiting
Ik snap die aansluiting niet, is dit gelijkstroom en hoe heet die stekker specificatie?
Lijkt verdacht veel op een solar betteri aansluiting, toepasselijke naam 😅

dus ga denk een ventilator op de AC poort plaatsen 😅

[ Voor 13% gewijzigd door Henkoes op 13-04-2026 07:39 ]

• jelleeelco
Henkoes schreef op maandag 13 april 2026 @ 07:31:
[...]

Ik snap die aansluiting niet, is dit gelijkstroom en hoe heet die stekker specificatie?

Er is een aparte ventilator te koop die je erop kunt aansluiten. Met een beetje geknutsel kun je er wss zelf ook wel een aantal pc fans mee aansturen.

Backup port ga ik er niet voor gebruiken... Dan moet de omvormer continue aanstaan voor alleen de fan. Tenzij je die slim gaat aansturen.

• Gramser
Je kunt natuurlijk ook gewoon even wachten en kijken wat die dingen in jullie specifieke situaties doen qua warmte he. Met twee torentjes en een max van 2200W (ik voer het langzaam op) laden/ontladen heb ik de mijne nog niet boven de 38 graden zien komen.
peterbier schreef op zondag 12 april 2026 @ 23:19:
[...]

Ik bedoelde meer als de omvormer echt op standby gaat.
Een test zal zijn als je de 2400AC omvormer zonder batterijen een half uurtje laat liggen.
Gaat deze dan van 9 naar x watt.
Of deze op standby zal gaan zonder batterijen vraag ik mij af.

Het systeem zal altijd verbruik hebben iets voor het aansturen van wifi enz.
Of dit 9 watt is lijkt mij erg veel.
Die 9 Watt is een korte meting. Zeker niet lang genoeg om te bepalen of hij standby staat. Ik verwacht dat 9 Watt gewoon verbruikt wordt. Ik kan naast het verbruik van BMS anders niet bedenken waarom de SoC bv 1% zakt in een x aantal uur. Het zou een testje waarde kunnen zijn.

• jcraane
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:54
Na flink inlezen heb ik ook voor een Zendure gekozen. In ons geval een 2x2400+ met elk 2 batterijen, 16,3kwh. De Shelly 3EM pro heb ik al geinstalleerd.

Om te bepalen hoeveel capaciteit en laad/ontlaad capaciteit we nodig hebben. heb ik een simulatie gemaakt waarmee je dit kunt berekenen. Hierbij laad je je volledige jaarverbruik in op kwartier niveau alsmede de opwek van de zonnepanelen.

Mocht er verdere interesse zijn voor anderen om dit te gebruiken dan ben ik bereid dit verder te ontwikkelen en te open sourcen.
Henkoes schreef op zondag 12 april 2026 @ 23:22:
[...]

Is de 9watt wanneer de batterij wakker is of slaap/saved naar ram?
9 watt is met de omvormer van het pack gehaald. Er is dus geen verbinding meer tussen batterij en omvormer. Alleen de omvormer aangesloten op WCD.

• Maartens1981
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-05 16:47
marinadus schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 20:12:
[...]

Balen, ik zat ook te wachten op een werkende code.
Mocht je wat horen....
Ik heb nu twee keer bericht gehad dat ze het gaan uitzoeken en binnen twee werkdagen iets laten weten.
Dat wordt dus niks meer.......

• jelleeelco
jcraane schreef op maandag 13 april 2026 @ 08:27:
Na flink inlezen heb ik ook voor een Zendure gekozen. In ons geval een 2x2400+ met elk 2 batterijen, 16,3kwh. De Shelly 3EM pro heb ik al geinstalleerd.

Om te bepalen hoeveel capaciteit en laad/ontlaad capaciteit we nodig hebben. heb ik een simulatie gemaakt waarmee je dit kunt berekenen. Hierbij laad je je volledige jaarverbruik in op kwartier niveau alsmede de opwek van de zonnepanelen.

Mocht er verdere interesse zijn voor anderen om dit te gebruiken dan ben ik bereid dit verder te ontwikkelen en te open sourcen.
Deze simulatie heeft jeroen.nl al behoorlijk uitgewerkt en werkt erg goed. Al heb ik zelf de indruk dat de capaciteit wat laag is ingeschat, maar de tijd zal het leren. Ben dus wel aardig benieuwd naar jouw oplossing. Is wat voor tool heb je dit gebouwd?

• Henkoes
Devke schreef op maandag 13 april 2026 @ 08:28:
[...]

9 watt is met de omvormer van het pack gehaald. Er is dus geen verbinding meer tussen batterij en omvormer. Alleen de omvormer aangesloten op WCD.
Dank voor de verduidelijking!

• AquilaXL
Henkoes schreef op maandag 13 april 2026 @ 07:30:
[...]

Voor de zekerheid.
Is dit ook zo voor de gewone 2400 AC en niet de +?
Dit lijkt alleen in de manual van de AC+ te staan en Zendure is zo slordig geweest de AC+ manual onder de 2400 AC op de site te zetten.
Volgens mij werkt dit met elk type zo. Ik heb twee 800 pro's en die werken ook zo.

• Henkoes
jelleeelco schreef op maandag 13 april 2026 @ 07:47:
[...]

Er is een aparte ventilator te koop die je erop kunt aansluiten. Met een beetje geknutsel kun je er wss zelf ook wel een aantal pc fans mee aansturen.

Backup port ga ik er niet voor gebruiken... Dan moet de omvormer continue aanstaan voor alleen de fan. Tenzij je die slim gaat aansturen.
Ik dacht dat die poort altijd aan stond gewoon doorgaf (zoals door @AquilaXL vanochtend gezegd door van net (zolang er grid is)? Zijn hier dan verliezen bij gepaard?

• jcraane
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:54
jelleeelco schreef op maandag 13 april 2026 @ 08:55:
[...]

Deze simulatie heeft jeroen.nl al behoorlijk uitgewerkt en werkt erg goed. Al heb ik zelf de indruk dat de capaciteit wat laag is ingeschat, maar de tijd zal het leren. Ben dus wel aardig benieuwd naar jouw oplossing. Is wat voor tool heb je dit gebouwd?
Dit tool kende ik nog niet en zal ik ook eens bekijken!

Ik heb een backend (Kotlin/jvm based) + frontend die analyses kan uitvoeren. Op basis van historisch verbruik op kwartier niveau en de opwek van de zonnepanelen, komt er een inschatting mbt batterijcapaciteit.

• jelleeelco
Henkoes schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:15:
[...]

Ik dacht dat die poort altijd aan stond gewoon doorgaf (zoals door @AquilaXL vanochtend gezegd door van net (zolang er grid is)? Zijn hier dan verliezen bij gepaard?
Wat ik er van begrepen heb is dat de AC+ en de AC verschillend werken, en dat de grid-doorvoer bij de AC+ is.

Enfin, ik zie het als een noodstopcontact en niet als iets om een fan op te zetten, maar dat is persoonlijk. Als het idd hetzelfde werkt als bij de AC+ zou het niet moeten maken.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:14
Henkoes schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:15:
[...]

Je kunt de poort in de software ook uitschakelen. Scheelt standby-verbruik.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• elektriekert
Henkoes schreef op maandag 13 april 2026 @ 07:31:
[...]

Zoek maar op LLT, dan vind je hem hier langskomen.

• Henkoes
Gramser schreef op maandag 13 april 2026 @ 08:06:
Je kunt natuurlijk ook gewoon even wachten en kijken wat die dingen in jullie specifieke situaties doen qua warmte he. Met twee torentjes en een max van 2200W (ik voer het langzaam op) laden/ontladen heb ik de mijne nog niet boven de 38 graden zien komen.
Ik verwacht ivm inkoop goedkope uren dat ik in een korte tijd veel warmte ga genereren. Ik twijfel of ik de 2,4kw aandurf of dat ik oom opteer voor 2kw.

• Henkoes
Pr088 schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:22:
[...]

Je kunt de poort in de software ook uitschakelen. Scheelt standby-verbruik.
Maar ik wou er juist een fan op aansluiten. Is dit standby verbruik dan zo hoog vergeleken met normale operatie?

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Vorige week een 2400 Pro met zonnepanelen besteld bij zendure.nl. Indicatie levertijd: 7-15 dagen, sindsdien geen enkele update ontvangen. Wel drie nieuwsbrieven, dus daarvoor heb ik me maar weer uitgeschreven... :+

De set is in de tussentijd wel € 400 duurder geworden.

[ Voor 12% gewijzigd door CodeCaster op 13-04-2026 09:31 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Henkoes schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:26:
[...]

Maar ik wou er juist een fan op aansluiten. Is dit standby verbruik dan zo hoog vergeleken met normale operatie?
Heb je eventueel een ander stopcontact in de buurt? Dan een tussenstekker met een ventilator erop en schakelen op basis van temperatuur.

Word je altijd gevraagd welke printer je moet kopen? → dezeprinter.nl

• AquilaXL
jelleeelco schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:21:
[...]

Wat ik er van begrepen heb is dat de AC+ en de AC verschillend werken, en dat de grid-doorvoer bij de AC+ is.

Enfin, ik zie het als een noodstopcontact en niet als iets om een fan op te zetten, maar dat is persoonlijk. Als het idd hetzelfde werkt als bij de AC+ zou het niet moeten maken.
Volgens mij gaan er een paar vragen door mekaar heen. De AC+ kan extra vermogen leveren wanneer het net werkt. Alleen als noodstroomvoorziening doet de 2400 watt. De noodstroomvoorziening kan aan blijven staan en gebruikt worden en dan werkt hij via de netaansluiting als deze werkt. Je kan de poort ook uitschakelen wat resulteert in minder verliezen.

• Henkoes
Erasmo schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:30:
[...]

Heb je eventueel een ander stopcontact in de buurt? Dan een tussenstekker met een ventilator erop en schakelen op basis van temperatuur.
Op temperatuur schakelen is een goede.
Weet iemand of er naast onvormer temperatuur ook een losse batterij temperatuur gelezen kan worden in HA?

• Henkoes
AquilaXL schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:33:
[...]

Volgens mij gaan er een paar vragen door mekaar heen. De AC+ kan extra vermogen leveren wanneer het net werkt. Alleen als noodstroomvoorziening doet de 2400 watt. De noodstroomvoorziening kan aan blijven staan en gebruikt worden en dan werkt hij via de netaansluiting als deze werkt. Je kan de poort ook uitschakelen wat resulteert in minder verliezen.
Waar komen de verliezen vandaan als er bij grid direct van het net naar backup socket geleverd wordt?

• ojawel
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 03-05 13:10
Ik heb een 2400 Pro besteld en ga deze in mijn schuur, plaatsen. De schuur heb ik al geisoleerd waar het erg warm wordt (volle zon vanaf een uur of 12:00).

Ik vermoed dat in de zomerse dagen het aardig kan ophopen qua temp. Ik zie dat veel mensen die op zoek zijn naar active koeling voor de 2400Pro/2400AC+ ik ben dit bordje tegengekomen op tidie: https://www.tindie.com/pr.../esp32-wifi-fancontroller kun je pwm fans (die fans in je pc) mee aansturen op rpm en werkt out of the box met HA en wifi, er zitten 4 poorten op dus je kan er aardig op los. Voeden met een 12 volt adapter.

• jelleeelco
ojawel schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:42:
Ik heb een 2400 Pro besteld en ga deze in mijn schuur, plaatsen. De schuur heb ik al geisoleerd waar het erg warm wordt (volle zon vanaf een uur of 12:00).

Ik vermoed dat in de zomerse dagen het aardig kan ophopen qua temp. Ik zie dat veel mensen die op zoek zijn naar active koeling voor de 2400Pro/2400AC+ ik ben dit bordje tegengekomen op tidie: https://www.tindie.com/pr.../esp32-wifi-fancontroller kun je pwm fans (die fans in je pc) mee aansturen op rpm en werkt out of the box met HA en wifi, er zitten 4 poorten op dus je kan er aardig op los. Voeden met een 12 volt adapter.
Voor die prijs bestel ik wel een extra heatmeister. Ontworpen om fans aan te sturen voor convectoren zoals Jaga's, maar kan uiteraard gebruikt worden om fans aan te sturen die op/boven een omvormer liggen.

Super integratie met Home Assistant, kan echter ook volledig standalone draaien. Komt met 3 temperatuur sensoren (omgeving, ingaand/uitgaand - oorspronkelijk voor meten van water temp bedoelt). Dit is wmt wel het ideale om mee te beginnen, kan iets van 15 fans aan.

https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50

Heb er in huis nu een stuk of 7 al (overal Jaga's) en ook een aantal om puur de water temp te meten. Ik zal 1 daarvan gaan gebruiken om een zelfbouw van constructie aan te sturen.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-05 12:25
Henkoes schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:33:
[...]
Op temperatuur schakelen is een goede.
Weet iemand of er naast onvormer temperatuur ook een losse batterij temperatuur gelezen kan worden in HA?
Batterij-temperaturen worden ook ingelezen in HA en zou je kunnen gebruiken als trigger.
Wil je dan ventilatoren tegen de omkasting van de batterij laten blazen? Weet niet of dat veel nut heeft.
De 2400AC (de gewone) heeft mooie koelribben bovenop.

Heb zelf een oude Speedcomfort op een slimme stekker aangesloten en laat deze aangaan als de omvormer-temperatuur >45°C aantikt en weer uit bij <40°C.
Het beste koelresultaat is wanneer ik de fan lucht tegen de omvormer laat blazen.

[ Voor 5% gewijzigd door CappieL op 13-04-2026 10:00 ]

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:14
ojawel schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:42:

Dan zou ik eerder gaan voor een HeatMeister. Ontwikkeld door een tweaker.
Ik heb er hier al jaren 2 stuks draaien. Volledig configureerbaar standalone of MQTT via home assistant.
Ik stuur met 1 module 16 PWM fans aan, de andere module doet 11 fans. (op een convectorradiator) Je hebt immers maar 1 poort nodig, want die fans kan je gewoon chainen. 4 losse poortjes is alleen zinvol als je al die fans afzonderlijk aan kan sturen, maar dan moet je dus ook meerdere sensors hebben, en zo te zien heeft deze controller dat niet toch?
Heatmeister werkt standaard wel met input/output sensors op de radiator, maar voor deze toepassing zou je hem dan kunnen inregelen op ruimte-temperatuur. (hij heeft 3 sensor ingangen)

Je kunt hierin ook rekening houden met geluidsoverlast (of stroomproductie zo je wilt); bij bepaalde situatie de fans laten boosten of juist niet.

Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic

Nu moet ik wel zeggen; electronica koel houden is wat minder belangrijk dat temperatuurswisselingen. Want uitzetting/krimp is een groter risico. N=1 maar een van mijn omvormers is al 18 jaar, actief gekoeld en draait gewoon nog lekker door. Internal temp is meestal vrij steady op 60 graden, als de zon goed schijnt.

De accu zelf koel houden; ik weet niet of dat werkt met zo'n massief blok?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• jelleeelco
Mistraller schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:01:
[...]

Dan zou ik eerder gaan voor een HeatMeister. Ontwikkeld door een tweaker.
Ik heb er hier al jaren 2 stuks draaien. Volledig configureerbaar standalone of MQTT via home assistant.
Ik stuur met 1 module 16 PWM fans aan, de andere module doet 11 fans. (op een convectorradiator) Je hebt immers maar 1 poort nodig, want die fans kan je gewoon chainen. 4 losse poortjes is alleen zinvol als je al die fans afzonderlijk aan kan sturen, maar dan moet je dus ook meerdere sensors hebben, en zo te zien heeft deze controller dat niet toch?
Heatmeister werkt standaard wel met input/output sensors op de radiator, maar voor deze toepassing zou je hem dan kunnen inregelen op ruimte-temperatuur. (hij heeft 3 sensor ingangen)

Je kunt hierin ook rekening houden met geluidsoverlast (of stroomproductie zo je wilt); bij bepaalde situatie de fans laten boosten of juist niet.

Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic

Nu moet ik wel zeggen; electronica koel houden is wat minder belangrijk dat temperatuurswisselingen. Want uitzetting/krimp is een groter risico. N=1 maar een van mijn omvormers is al 18 jaar, actief gekoeld en draait gewoon nog lekker door. Internal temp is meestal vrij steady op 60 graden, als de zon goed schijnt.

De accu zelf koel houden; ik weet niet of dat werkt met zo'n massief blok?
Humor, great minds think alike!

Overigens ik zag dat de code ZENDURE10 nu ook werkt op de nieuwe AC+ lijn bij techpunt.nl.

Heb zelf de AC besteld (AC+ wordt mij gewoon te hoog), maar die komt met 2 extra accu's op 'slechts' 2.112 euro, inclusief verzending.

• Ben(V)
CappieL schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:59:
[...]

Batterij-temperaturen worden ook ingelezen in HA en zou je kunnen gebruiken als trigger.
Wil je dan ventilatoren tegen de omkasting van de batterij laten blazen? Weet niet of dat veel nut heeft.
De 2400AC (de gewone) heeft mooie koelribben bovenop.

Heb zelf een oude Speedcomfort op een slimme stekker aangesloten en laat deze aangaan als de omvormer-temperatuur >45°C aantikt en weer uit bij <40°C.
Het beste koelresultaat is wanneer ik de fan lucht tegen de omvormer laat blazen.
Hier een 2400 AC en de omvormer tikt bij het laden al snel 55 graden aan.
Heb er nu een Zendure fan bijgekocht en nu piekt hij tot 40 graden.

Temperatuur van de batterijen is een afgeleide van die van de omvormer (die is het warmst) dus als je wilt sturen doe het daarop.

Een alternatief is gewoon zo'n fan die je onder cv radiatoren kunt plaatsen kopen en die gebruiken
De action heeft ze in de aanbieding, weet alleen niet of die ook temperatuur gestuurd zijn maar denk van wel.
https://www.action.com/nl...1/radiatorventilator-set/
Anders zijn er genoeg op AlieXpress te vinden.

• Wai_AM
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:20
jelleeelco schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:51:
[...]

Voor die prijs bestel ik wel een extra heatmeister. Ontworpen om fans aan te sturen voor convectoren zoals Jaga's, maar kan uiteraard gebruikt worden om fans aan te sturen die op/boven een omvormer liggen.

Super integratie met Home Assistant, kan echter ook volledig standalone draaien. Komt met 3 temperatuur sensoren (omgeving, ingaand/uitgaand - oorspronkelijk voor meten van water temp bedoelt). Dit is wmt wel het ideale om mee te beginnen, kan iets van 15 fans aan.

Heb er in huis nu een stuk of 7 al (overal Jaga's) en ook een aantal om puur de water temp te meten. Ik zal 1 daarvan gaan gebruiken om een zelfbouw van constructie aan te sturen.
zoiets? :)
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84879958

10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono, Home Wizard PIB, Zendure SF2400AC 11,52 kWh

• jelleeelco
hahaha inderdaad! Mss dan wat extra fans (heb er nog een aantal over) en 'dekkend' over de ribben.

Blaas jij lucht erop of juist er van af?

• Ben(V)
Altijd koude lucht naar de warmtebron blazen, dat is veel efficiënter.

• Wai_AM
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:20
jelleeelco schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:11:
[...]

hahaha inderdaad! Mss dan wat extra fans (heb er nog een aantal over) en 'dekkend' over de ribben.

Blaas jij lucht erop of juist er van af?
2 is voldoende, meer is teveel van het goede.

Lucht erop blazen.
vol op/ontladen op 2400W, temperatuur van de omvormer nooit meer boven de 36 graden.
Gevolg daarvan, batterijen eronder ook koeler, zeker de batterij meteen onder de omvormer.

[ Voor 21% gewijzigd door Wai_AM op 13-04-2026 10:22 ]

10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono, Home Wizard PIB, Zendure SF2400AC 11,52 kWh

• Gramser
Ben(V) schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:09:
[...]

Temperatuur van de batterijen is een afgeleide van die van de omvormer (die is het warmst) dus als je wilt sturen doe het daarop.

Een alternatief is gewoon zo'n fan die je onder cv radiatoren kunt plaatsen kopen en die gebruiken
De action heeft ze in de aanbieding, weet alleen niet of die ook temperatuur gestuurd zijn maar denk van wel.
Met welk vermogen laad jij dan..?

• Ben(V)
2400W

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-05 12:25
[...]

Die fans van Zendure zijn wel de mooiste oplossing, helaas ook meteen een dure.
Had 1 Speedcomfort fannetje (zo'n radiatorventilator inderdaad) liggen, met losse voeler maar kreeg die voeler niet echt werkend op de omvormer. Daarom stuur ik deze nu aan op basis van de omvormertempertuur.
Heb zowel getest met de fans lucht te laten aanzuigen door de koelribben van de omvormer (dus lucht gaat van onder naar boven), maar dit werkte minder goed dan lucht van boven naar onder (tegen de omvormer aan blazen).

De Speedcomfort heeft intern al een temperatuurregeling (met die losse voeler), hij gaat aan bij T > 35°C en uit bij T < 25°C. Dat lijkt mij ook niet zo handig, want dat staat die bijna altijd te draaien.

[ Voor 7% gewijzigd door CappieL op 13-04-2026 10:37 ]

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:14
[...]

Speedcomfort is warmtegestuurd maar erg kleine fans dus hoger toerental, en noisy. Grote fans kunnen evenveel lucht verplaatsen bij een laag toerental. En je hebt dan de keus tussen P of F fans (pressure/flow) en als je door koelribben wilt blazen ben je vaak beter uit met pressure fans. (Die heb ik dus ook op mijn convector radiatoren.)

Als de omvormer steady 55 graden blijft zou ik dat niet heel zorgelijk vinden overigens.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• ctrl-tab
AquilaXL schreef op maandag 13 april 2026 @ 07:26:
[...]

Wat gebeurt er bij een firmware upgrade of batterij herstart? Blijft hij dan via het net werken zonder onderbreking? (Wil mijn homeservers erop aansluiten maar dan moet het wel stabiel.blijven.)

Zendure lanceert nieuw AI-gestuurd energiemanagementsysteem HEMS 2.0

https://solarmagazine.nl/...anagementsysteem-hems-2-0

• AquilaXL
ctrl-tab schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:44:
[...]

Wat gebeurt er bij een firmware upgrade of batterij herstart? Blijft hij dan via het net werken zonder onderbreking? (Wil mijn homeservers erop aansluiten maar dan moet het wel stabiel.blijven.)
Niet getest maar ik kan me zo voorstellen dat de unit na een software update in zijn geheel opnieuw opstart.

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-05 23:04
jcraane schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:19:
[...]

Dit tool kende ik nog niet en zal ik ook eens bekijken!

Ik heb een backend (Kotlin/jvm based) + frontend die analyses kan uitvoeren. Op basis van historisch verbruik op kwartier niveau en de opwek van de zonnepanelen, komt er een inschatting mbt batterijcapaciteit.
klinkt interessant, wil het wel eens proberen

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

Pagina: 1 ... 222 ... 241 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.

Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.